Saturday, February 14, 2009

Tarikh pilihan raya kecil bukti SPR tidak bebas

SHAH ALAM, 14 Feb: PKR yakin, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah tidak membuat keputusan dengan bebas apabila menetapkan tarikh pilihan raya Bukit Gantang dan Bukit Selambau pada 7 April depan.

"Kenapa SPR perlu tarik hingga betul-betul 60 hari baru adakan pilihan raya kalau tidak memenuhi keperluan Umno?" kata Azmin Ali, Naib Presiden PKR dalam kenyataannya.

SPR menetapkan 28 Mac sebagai tarikh penamaan calon dan 7 April sebagai tarikh pengundian untuk kedua-dua pilihan raya kecil itu.
Ia bersesuaian dengan tarikh perhimpunan agung Umno yang menentukan peralihan kuasa presidennya dari Datuk Seri Abdullah Badawi kepada Datuk Seri Najib Tun Razak pada 24 hingga 27 Mac ini.

"Bagi saya, SPR jelas tidak bebas apabila menetapkan tarikh pilihan raya ini sedemikian rupa," kata Azmin dalam forum Kanta Media anjuran Tvantara.com dekat sini semalam.

Dua lagi penal forum itu adalah Dr Dzulkefli Ahmad, anggota Parlimen Kuala Selangor dan Zulkifli Sulong dari Siasah.

14 comments:

jit tontoya said...

siapa kata spr tidak bebas ?....fuh..

-tidak bebas untuk buat kerja ka...ic.

pemuda cheh said...

islam, ilmu, amal dan parti.
assalamualaikum...kita manusia di beri satu sifat iaitu suka memilih. kalau nak beli atau buat sesuatu pekerjaan kita mesti memilih untuk beli atau buat yang terbaik. sifat ini ada pada orang yang guna akal untuk memilih. ada satu lagi golongan suka juga memilih, tapi pilih benda yang tak baik. golongan ini ada akal tapi tak digunakan akal dengan betul. kenapa tak betul sebab nak guna akal mesti ada ilmu. tapi ada pulak yang ada akal, ada ilmu tapi masih tak pilih dengan betul lagi, sebab apa...sebab tak mahu beramal dengan ilmu yang dia ada itu tadi. walau ada akal dan ilmu masih tak mahu guna untuk pilih yang betul. sebab apa, sebab cintakan dunia. takut hilang kedudukan dan kemewahan jika pilih yang betul atau untuk menyatakan yang betul.

jika kita membuat amalan contohnya solat maka kita mestilah mempunyai ilmu untuk menunaikan solat. pokoknya, kita mesti tahu apa yang akan kita lakukan. jadi untuk solat, kena lah tahu rukun dan syarat-syaratnya sebelum bersolat. sebelum solat kena berwuduk. untuk berwuduk kena pula tahu rukun dan syarat-syarat berwuduk. jadi kalau rukun-rukun dan syarat-syarat tu tadi kita tak pasti, maka solat pun jadi tak sempurna.

samalah juga dalam soal berpolitik. kita kena guna akal dan ilmu untuk mencari amalan dan pegangan politik yang betul. dalam konteks kita sebagai umat muhammad s.a.w, politik yang mendapat kerehdaan allah di dunia dan akhirat. bukan politik untuk dapat habuan didunia saja.

jadi, politik dalam islam adalah melaksanakan pentadbiran dan pemerintahan sesebuah keluarga, negeri atau negara dengan berlandaskan al-quran dan hadis. bukan berlandaskan undang-undang atau perlembagaan ciptaan manusia seperti perlembagaan ciptaan LORD REID. tapi ada orang kata, malaysia mempunyai rakyat berbilang kaum, macam mana nak laksana undang-undang islam. senang saja jawapannya. dunia dan makhluk dalam alam semesta ini ciptaan siapa? al-quran diturunkan oleh siapa? jadi kalau penciptanya sama sudah pasti semua ciptaan dan kejadian itu adalah yang terbaik sebab allah maha mengetahui. allah yang mencipta segalanya sudah pasti semua ciptaan dan perintahnya itu adalah yang terbaik buat kita makhluknya. ada sesiapa yang berani kata undang-undang ciptaan manusia lebih baik dari undang-undang allah?

sama juga dalam soal memilih wakil rakyat kita. dalam konteks kita sebagai umat islam mestilah memilih wakil yang ingin melaksanakan islam. untuk pilih wakil yang ada cita-cita dan asas perjuangan begini, pastilah mereka dari parti yang menjadikan islam asas perjuangan. bukan parti yang memperjuangkan bangsa. yang mana ahlinya pun ikut bangsa. macam umno, parti orang melayu. orang cina, india atau iban tak boleh. tapi PAS walau apa bangsa pun boleh asalkan islam.

melaksanakan pemerintahan ikut perintah allah adalah wajib buat semua yang mengaku islam. sebab kita dah mengaku dan berikrar bahawa "tiada tuhan yang disembah melainkan allah dan nabi muhammad itu pesuruh allah". jadi kalau kita mengikut undang-undang selain dari undang-undang allah, maka siapa kita? malah ada yang kata undang-undang islam dah lapuk dan tak sesuai untuk masyarakat majmuk di malaysia. undang-undang allah tak sesuai? murtad lah orang yang berkata sedemikian. sama lah juga dengan orang yang memperjuangkan undang-undang selain undang-undang allah yakni al-quran dan sunnah.

sebab tu dalam soal memilih kena guna ilmu dan akal, lepas tu bila dah pilih kena amalkan atau guna pilihan itu. samalah dalam soal memilih parti. kalau parti tu terang-terang tolak islam kenapa nak pilih? mungkin sebab tak ada ilmu. kalau tak ada kena cari lah. tapi macam dikatakan di awal tadi, ada yang dah ada ilmu tu, tapi takut nak guna sebab takut hilang pangkat dan kemewahan. golongan ini adalah ilmuan fasik. ada ilmu tak nak guna. sama macam orang yang pakai seluar pendek, mereka ini adalah golongan fasik, sebab dah tahu hukumnya haram pakai seluar pendak sebab tak tutup aurat, tapi masih pakai jugak. itu lelaki, perempuan pula bila tak pakai tudung. bukan tak tahu rambut tu aurat. tapi masih tak bertudung. ada suami pun tak boleh nak perintah untuk tutup aurat. kalau ke atas isteri pun dah tak boleh untuk dilaksanakan perintah allah, macam mana nak perintah negara atau negeri? pemimpin macam ni ke kita nak pilih dan agung kan? parti yang mempunyai pemimpin beginikah yang kita nak pilih.

wahai pembaca semua, ketepikan keegoan kita. fikirkan sejenak. bila kita mengucap dua kali masyahadah dan pada masa yang sama menolak perintah allah, maka siapakah kita disisi allah.
dan ingatlah bahawa ilmu itu akan jadi ilmu hanya bila kita beramal dengan ilmu itu, dan untuk beramal mestilah berilmu barulah amalan itu diterima. jadi untuk memilih gunakan lah ilmu. wassalam.
Posted by pemuda cheh at 08:40 0 comments Links to this post

Sarjan Lama said...

Ketua dan kakitangan SPR agak agak orang BN ke orang PKR..........
Nampak ada udang disebalik me je...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

dulu kat Terengganu, kata pengundi hantu..kemudian PAS menang tak kata PAS menang kerana sokongan undi hantu.

parmainan pembangkang..dok kencing aje..bukan nak buat kerja ketika gawat...rakyat dapat bau hanyir air kencing aje..atau bau air mani anwar ibrahim...tu masih takbir allhuakhbar...barua sungguh penyokong pakatan nie

biskut said...

sarjan dan pencacai PR ... janganlah... nak mengada-ngada

PR menang spr bagus telus... PR kalah SPR bias, tidak bebas...

eeee mangkuk aku dah muaklah helah korang.
BOSAN AKU DENGAN MANGKUK AYUN PR NI.

Saiful said...

biskut,

hey bapok, pemimpin BN yg ko sembah tu yg mengada-gada dan bukannya PR.Siapakah PR nak mencampuri urusan SPR?PR ni mana ada $$$$ macam BN yg boleh beli sesiapa sj utk mendapat apa yg diingini.SPR tu mmg anjin BN, ape yg BN suruh buat pasti dibuatnya.kalau kemahuan BN tak dihajati, silap hari bulan nanti hilang jawatan pulak mungkin akan disumbatkan ke dalam jel sebab tu ketua SPR takut sgt dgn pemimpin BN.

apam taiping said...

ala saiful...rilek bro,,watla camne pun...bn klh pnye plhnraya tu nnt..ala plhnraya sblm ni pun dah byk gak bnda2 camni dorg wat,tp KALAH gak...

abe mie,
bau air kencing biasala...bau air mani pun biasala...yg heran tu bau taik najib yg najib salat kat kpla otak korg tu wangi kot??yg mrh sgt pnyokong pr nak takbir tu apehal?org yahudi ja xsuka dgr org islam bertakbir...pr bkn barua, pr 'BARU JA' mng plhnraya 2,3 kali sblm ni....so...

dewata awan berapi said...

pr bkn barua, pr 'BARU JA' mng plhnraya 2,3 kali sblm ni....so...

......................................

ptthuuui.....baru ja menang 2,3 kali dah nak sibuk....

BN menang sejak 51 tahun dulu rilek je....

'MACAM KADUK NAIK JUNJUNG' taik2 PR ni...

anjar said...

Sebab BN dah menang 51 tahun la tu yang mengelupur bila kalah dan terus kalah. Orang tak biasa kalah bila kalah mula la lupa tuhan, tu yang sanggup buat cara kotor, ugut, rasuah, fitnah, langgar undang - undang sampai raja terheret sama, macam - macam teknik bacul lagi BN terutama umno guna.

ingat tu pencacai ameno kalah dan terus kalah.

Perawi said...

SPR - Selalu Pakai Rasuah

Perawi said...

Terbaru petikan dari berita TV1:-
BKT Gantang:
Jumlah Pengundi kini:
55,140 - Pengundi biasa
136 - Pengundi Pos
286 - Pengundi hantu
55,562 - Pengundi berdaftar kini

Keputusan PRU12, Pada: March, 2008
20,015 - PAS
18,449 - BN
872 - Bebas
39,336 - Jumlah pengundi

Kuat sangat ke org sini buat Projek sebelah malam, sebab 10 bulan bertambah sebanyak 16,226 pengundi baru, saya yakin 16,000 terdiri hantu TOYO bekas MB Selangor

peluru sesat said...

Kuat sangat ke org sini buat Projek sebelah malam, sebab 10 bulan bertambah sebanyak 16,226 pengundi baru, saya yakin 16,000 terdiri hantu TOYO bekas MB Selangor

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

hahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Bodoh, bongok, bangang........

pAs for All said...

Kuat sangat ke org sini buat Projek sebelah malam, sebab 10 bulan bertambah sebanyak 16,226 pengundi baru, saya yakin 16,000 terdiri hantu TOYO bekas MB Selangor

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

hahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Bodoh, bongok, bangang........

****************************************

woii peluru sesat...
nmpak cm x leh jwb jaa...
tu la otak org umno bgsat...

Perawi said...

Tak caya lagi, memang wujud hantu dalam UMNO/BN dan bersekongkol dgn SPRM (Sapok Perasuah Rakyat Msia)> Tak menang BN saja sangat, sebab pengadil dah makan rasuah. Jawab UMNO@BN jawab. Peluru sesat yg
Bodoh, bongok, bangang........kenapa tak jawab

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...