Tuesday, February 10, 2009

BN dapat balasan selepas persempadanan semula 2002, kata Zaid Ibrahim

SINGAPURA, 10 Feb: Tindakan kerajaan Barisan Nasional (BN) membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya selepas pilihan raya 1999 (2002) nampaknya 'makan tuan', kata bekas Menteri Di Jabatan Pedana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim dalam ceramahnya dekat sini anjuran Intitut Kajian Asian Tenggara (ISEAS).

Bagi beliau, selepas kehilangan banyak kerusi kepada PAS dalam pilihan raya 1999, BN telah membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya pada tahun 2002 untuk mengurangkan kawasan majoriti Melayu.

Kesannya, dalam pilihan raya 2004, banyak kerusi PAS telah hilang dan BN berjaya menawan balik kerusi-kerusi itu.

Namun, apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi gagal melaksanakan banyak janjinya, banyak kerusi-kerusi itu hilang kembali dalam pilihan raya 2008.

Ini berlaku apabila kerusi Melayu dimenangi oleh PAS, kerusi campuran dimenangi PKR dan kerusi majoriti Cina dimenangi DAP.

Laporan penuh dalam Siasah Jumaat ini.

54 comments:

tok_gajah said...

Tok gajah tak kesah sama ada PAS/PKR ni nak join UMNO ke atau idak.
Sebab tok tau sebanyak mane kekuatan mereka. Kekuatan PAS/PKR bergantung kepada sokongan cina dan india - di Perak dan Selangor. Di Kedah pula kerana 'faktor DSAAB'. Kelantan 50/50, kerana PAS pernah berkuasa dgn majority 1 kerusi sahaja.

InshaAllah pada PRU 13 nanti keadaan akan kembali normal semula. Sokongan rakyat akan terus padu terhadap BN/UMNO.

Orang melayu sudah mula sedar bahawa PAS sudah tidak boleh diharaf kerana bersengkokol dgn DAP/PKR.

PKR - sepihan UMNO yg nyata masih mewarisi darah daging UMNO, tetapi telah makin bertambah lebih buruk dan busuk dari UMNO.

DAP - dah terang dan nyata anti- melayu/Islam, oleh kerana DAP bijak berlakun berpura2 sokong melayu/Islam maka ramai melayu BODAH percaya tindak-tanduk DAP yg sangat kotor ini.

Sekarang umat melayu/Islam sudah banyak yg sedar dan kembali menyokong UMNO.

UMNO telah membuktikan kebolehan nya memerintah dgn baik selama lebih 50 tahun, tetapi PR tidak sampai setahun pun dah kucar-kacir dan huru-hara.

Karpal kata lain, Lim dan anak nye kata lain, DSAI kata lagi lain2. Pemimpin2 PR TIDAK pernah sehaluan. tok_gajah

firdaus said...

" sahabat semua ...sedar tak sedar satu lagi kebodohan UMNO yg ramai x tahu..
mereka tidak faham bahasa berkaitan makna ayat tersebut itu...

risik merisik..hambe rakyat jelata dapat tahu maksud akan perkataan itu...

patik mohon derhaka merupakan satu istilah khusus yg digunakan dalam istana dan mesti digunakan oleh rakyat jelata termasuk MB ( x termasuk najib) jika mereka ade pandangan lain diatas pandangan yg telah diberikan oleh TUanku

contoh : raja bertitah : beta ingin sebuah lagi jambatan di kampung B
makan wakil rakyat jelata iaitu MB setuju, makan akan berkata: titah tuanku dijungjung
tetapi jika MB merasai titah itu ade kelemahan atau ade cadangan lebih penting dari titah tersebut seperti contoh: MB mendapat maklumat kampung B tidak memerlukan jambatan lagi sebaliknya kampung C yg memerlukan jambatan terlebih dahulu
maka MB akan berkata: ampun tuanku patik mohon derhaka pada titah tuangku,dan patik selaku wakil ratyat jelata ingin mencadangakan kampung c patut di beri jambatan terlebih dahulu..

Itulah kehebatann raja-raja- mana mana titah yang tidak dipersetujui kene menggunkan bahasa patik mohon derhaka...

Oleh itu terbukti nizar tidak sama sekali berniat untuk meruntuhkan institusi diraja tetapi telah menobatkan institusi diraja di kelasnya tersendiri dan mesti di hormati walaupun sudah tahu kalimah itu akan di gunakan oleh perompak BN untuk agenda politik kotor mereka..

tahniah nizar..........keberanianmu menjadi salah satu titik kebangkitan kuasa raja...

maka kalimah ini terus dijaja oleh UMno untuk menghalalkan tindakan mereka...

UMNO : mengguanak ISU DERHAKA SULTAN untuk menutup kejahatan mereka merompak di PERAK..

Marilah kita jatuhkan UMNO yg terbukti mempergunakan kuasa sultan demi politik mereka......

jatuhkan UMNO dlam PRK nanti....allahu akhbar...
"

firdaus said...

PRU 13?
tersungkur teruslah bn sekarang pun tgh merangkak-rangkak...

firdaus said...

UMNO Buat Lawak Tepi Jalan Di Alor Setar

Pagi tadi ketika melalui Bulatan Teluk Wanjah, Alor Setar, saya melihat satu kain rentang besar di Bulatan Teluk Wanjah, Alor Setar. Kain rentang tersebut jelas kelihatan, kerana ia satu-satunya yang terpasang di situ. Mengikut Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), kain rentang tidak dibenarkan di pasang di bulatan tersebut kerana ia menghalang penglihatan pengguna jalan raya. Dulu pernah ada pihak yang meletakkan kain rentang di situ, tapi akhirnya diturunkan oleh MBAS. Sebab itu tiada pihak yang meletakkan kain rentang di kawasan yang tidak dibenarkan tersebut. Jelas, pihak yang meletakkan kain rentang itu pagi tadi seperti sengaja ingin mencabar undang-undang negara.

Apabila didekati, kelihatan kain rentang tersebut mempunyai logo keris yang menikam bumi dengan kata-kata "UMNO Mendaulatkan Raja Berpelembagaan". Oh, rupanya kain rentang UMNO! Kain rentang yang mungkin sengaja diletakkan ditempat yang tidak dibenarkan oleh undang-undang bagi membuktikan pihak yang meletakkannya tidak menyedari peraturan dan undang-undang atau sengaja untuk mencabar uindang-undang.

Saya tergelak berdekah melihat kata-kata, "UMNO mendaulatkan Raja Berpelembagaan" yang terpampang dalam kain rentang itu. Saya lihat seorang amoi di dalam kereta sebelah turut tersenyum bila melepasi kain rentang itu. Mungkin dia sedang terfikir apa yang sedang saya fikiri bila melihat makna di sebalik kata-kata di kain rentang itu.

Lalu teringatlah saya sejarah kedaulatan Raja berpelembagaan di negara ini selepas merdeka. Teringatlah tentang kedaulatan Raja-Raja yang dihakis oleh kerajaan BN dalam krisis perlembagaan pada 1983. Teringat juga episod imuniti Raja-Raja yang dihapuskan pada 1993 oleh kerajaan BN. Teringat bagaimana kejamnya media arus perdana pada 1993 yang dikuasai BN yang menelanjangkan kisah-kisah keburukan Raja-Raja dan kaum kerabat mereka, termasuk kisah gaya hidup, kekayaan dan kisah-kisah peribadi seperti suka berpoya-poya dan sering membuat salah laku. Lalu keluarlah kisah anak Raja yang memiliki kereta Lamborghini bernilai jutaan ringgit, ada yang santap dalam pinggan bersalut emas dan pelbagai lagi kisah yang dicungkil oleh media milik BN untuk memburukkan Raja-Raja. Bukan sahaja berita, filem-filem lama tentang kekejaman dan ketidak bijaksanaan Raja-Raja juga dipaparkan di TV ketika itu, termasuk kisah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang, Raja Bersiung, Musang Berjanggut, Lancang Kuning, Singapura Dilanggar Todak dan lain-lain lagi. Cerita-cerita itu pula diulang tayang di TV bukan sekali dua kali tapi banyak kali hingga berminggu-minggu lamanya.

Semua orang ketika itu tahu tujuan Kerajaan BN melakukan penghinaan terhadap Raja-Raja melalui media ketika itu adalah untuk membentuk persepsi rakyat bagi membenci Raja-Raja Melayu. Kerajaan BN cuba katakan Raja-Raja Melayu berperangai buruk dan oleh itu imuniti yang mereka nikmati harus dihapuskan. Percubaan menghina Raja-Raja Melayu oleh UMNO ketika itu sampai ke puncak apabila terdapat percubaan untuk melantik seorang Sultan baru di Kelantan oleh UMNO di bawah sepohon pokok!!

Dan kisah penghinaan UMNO terhadap Raja-Raja Melayu itu timbul lagi selepas PRU ke-12 tahun lepas di Terengganu dan Perlis. Kisah penghinaan UMNO terhadap Raja-Raja di Terengganu dan Perlis itu tidak perlu diceritakan lagi kerana semua orang sudah tahu dan ia masih segar dalam ingatan kebanyakan orang. Barangkali hanya segelintir pemimpin dan penyokong UMNO yang buat-buat terlupa sejarah sahaja yang tidak ingat cerita penghinaan parti itu terhadap Raja-Raja.

Kain rentang UMNO di Bulatan Teluk Wanjah itu mempunyai makna tersurat dan tersirat. Yang tersurat ialah hasrat UMNO untuk mendaulatkan Raja berpelembagaan. Yang tersirat ialah sejak dulu UMNO telah membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa merekalah sang juara yang tidak pernah segan silu untuk menghina Raja, memperlekeh Raja, memperbodohkan Raja dan akhirnya menghapuskan kebanyakan kuasa dan imuniti baginda.

Dan kini apabila UMNO menyatakan ingin mendaulatkah Raja-Raja ia tidak lebih dari satu cerita lawak tepi jalan yang tiada siapa percaya dan tiada nilai berita. Sejarah telah mencatatkan merekalah juara penghina Raja-Raja Melayu dan sejarah itu tidak akan terpadam dulu, kini dan selamanya.

Catatan: Apabila saya melalui Bulatan Teluk Wanjah sekali lagi petang tadi, kain rentang yang diletakkan di tempat yang tidak dibenarkan itu tidak kelihatan lagi. Mungkin telah diturunkan oleh anggota MBAS atau diturunkan sendiri oleh anggota UMNO yang mungkin baru menyedari mendaulatkan Raja berpelembagaan juga adalah bermakna menghormati undang-undang negara!

PKR Negeri Sembilan said...

Betapa bodohnya pandangan penyokong BN...dah lah BN Umno merampas pemerintahan dgn cara tak bertamadun & membenarkan yg salah dan tidak demokratik.

Alasannya sebab Melayu..ini bukan soal Melayu tetapi kuasa rakyat dan hak rakyat. Bukan kuasa individu dari Umno....

mat_terab said...

Sapa lebih derhaka umno atau pakatan rakyat:
1. UMNO cuba pecat Sultan Kelantan pada tahun 1993 dengan cuba menabalkan Tengku Ibrahim dan menolak Sultan kelantan yang ada sekarang
= Pakatan rakyat hanya nempertahankan MB Perak yang di pilih oleh rakyat melui PRU12 mengikut Undang-undang tubuh negeri Perak.

2. UMNo maki sultan dengan kata-kata kesat (Natang) binatang.
= Pakatan rakyat tak pernah maki sultan sampai tahap tu Karpal hanya nak saman Sultan itupun Pemimpin pakatan tak setuju hanya dia saja yang nak saman.

3. UMNO menggurangkan kuasa yang ada pada raja(Imunity) semasa pemerintahan Tun Mahadir. Kalau dulu Sultan tak boleh di herek ke makaman. Kerana UMNo jugalah sekarang ni sultan boleh di herek
ke Makamah.

Kesimpulannya Lu pikirlah sendir sapa yang sebenarnya menderhaka......

sapphire said...

Betul tu En. Firdaus, lepas ni TV akan mengulangtayang berkali-kali cerita Jebat derhaka pulak...konon nak menunjukkan 'kederhakaan DS Nizar', tak percaya, tunggu.....

Sampai sekarang saya masih tertanya-tanya kenapakah tiada tindakan diambil ke atas Derih Jusoh?? Kenapa?!!!

Kenapa tak di'ISA'kan?? Konon Hamid munafik nak 'ISA"kan Nizar.Cubalah kalau berani...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

PAS+PKR+ DAP belum mampu kalahkan kerusi yang dimenangi UMNO...tengok di Perak, UMNO ada 27, MCA ada satu jea...

melalok...macam anwar ibrahim pula...

sapphire said...

Lagi satu KDN merampas Harakah dan Suara Keadilan...rampaslah, selama ni pun Harakah keluar 2 kali sebulan je, tapi menang jugak PRU-12. Majalah lucah tu tak ada pulak diorang rampas, kenapalah terkutuk sgt KDN ni...

Perawi said...

S Subramanian, naib president MIC minta Rais Yatim dana negara utk diberikan kpd Sri Langka, bagi baiki kerosakkan kesan dari Tamil amokkan Tamil ILAN. Refer news jam: 8.00PM #Kenapa tidak buat collection dgn Tok Gajah shj atau duit UMNO/BN & penyokongnya, org India yg lain. Spt Rosmah collect utk Pelastine.

Perawi said...

India tiada wakil ..., Biarlah MIE Terjah jadi wakil MIC. Taniah - banyak mana tempurong telah dipecah

sapphire said...

Utk menjaga hati MIC, diorang pasti korbankan dana negara punya, kera di hutan disusui...

Perawi, apa nak heran, Najib mesti suruh bagi punya, kalau tak nanti Mr.Ji tak nak dtg buat ritual kebomohan kat rumahnye..., haaa,kan susah dia nak jadi PM....

Perawi said...

Org India bersabar tunggu PRU13 nanti, kita gulingkan BN secukupnya. Tunjukkan kesetian kpd Paktan Rakyat diKedah ini. Pastikan PKR menang

Abdul Majid Hasan said...

Bila persempadanan akan datang? ada sesiapa yang tahu.... PRU13 mungkin menggunakan persempadanan baru ini kerana exercise persempadanan dilakukan setiap 10 tahun. Jika yang terakhir adalah 2002 maknanya 2012lah dan PRU13 adalah pada 2012/13!

Mrkolumpo said...

firdaus..mmg menarik ulasan saudara..izinkan saya copy ulasan dan cerita saudara ke blog saya..tq

tok_gajah said...

Anda jangan tak tau atau buat2 tak tau, india MIC tu same le dgn india yg sokong hindraf juga - itu sebab di negeri tok di Perak, semua calun MIC tumpo.

Kaum india tidak lagi sokong MIC. mereka dah sokong PAS, PKR dan DAP - dalam Pakatan Rakyat. Begitu juga dgn kaum cina.

Sekarang UMNO lebih senang memerintah di Perak. Wakil cina MCA - 2 kerusi, MIC - 0. Padan muke deme.

Tamil Ellam yg hentam Sri Lanka tu banyak bunuh umat Islam, hindraf yg bernaung di bawah PR ini dgn terang2 telah menyokong Tamil Ellam.

Sekarang semua kaum yg bukan melayu/Islam TIDAK boleh dipercayai lagi.

Dulu kaum ini sokong BN(MCA/MIC), pada PRU12 yg lepas semua cabut lari sokong Pakatang Rakyat.

Sekarang mereka 'kiri makan kanan pun makan'

Anda buka mata besar2, lihat apa yg kerajaan BN tidak buat memajukan mereka. Nak kemajuan yg macam mana lagi? Bandingkan keadaan kaum ini di negara2 jiran - adakah ianye lebih baik?

Jangan sampai 'di beri betis hendak peha pula'.

Kalau kaum ini tidak dikawal dgn bijak, tidak mustahil satu hari nanti mereka pula akan memerintah kita.

Tunggu PRU13 nanti, kaum hindraf ini akan kembali sokong BN, kerana tuntutan mereka di PR TIDAK berhasil. Kaum cina juga berasa rugi kerana terkeluar dari memerintah bersama.

Kaum cina lah manusia yg paling bijak berpolitik. - 'Atak untung atak kawan, tatak untung tatak kawan'.

Perawi said...

Pastikan kemenangan Pakatan Rakyat diPRU13 nanti. Walaupun kesilapan
berlaku kita harus terus baiki kepercayaan semua kaum. Matlamat BN
tumbang, lepas tu kita bincang setelah benar tertubuhnya Kerajanan PR.
Elakkan dari berlaku percangahan pendapat. Karpal boleh masuk BN,
kerana sekepala dgn Pok Loh, tolak hukum Allah.

Maklamat kita buang BEEEEND yang boros, ambil Perak cara liwat (ikut belakang)
rasuah RM50Juta, betina macam Chua sue lek & Jamauludin Jarjis, Bekas
MB selangor - Hassan Omar. Jual Genting semasa Njib jadi MB Pahang
kepada Jutawan Singapore. Mat Taib shoping diAutrallia RM13Juta. Tamby
Chik - Merogol, budak yg dirogol dimasuk penjara. Dulu diTrg semasa
peralihan kuasa Bekas MB Deris Jusoh kata dalam TV3, berita Jam: 08.00
mlm Mat Said ambil rasuah utk projet jln kijal sebanyak sejuta. Dan
Mat Said kata keDeris jusuh lagi banyak juta rasuah dilakukan oleh
deris. BPR kenapa tak siasat?????? BN kuat rasuah habiskan duit
rakyat. Tolaklah Untuk Melayu NO (UMNO) Tegakkan PR, teruskan
berkempen biar tiada pengundi BN pilihanraya kecil ini. SPR umunkan
pertambahan 200 lebih pengundi baru diPalimen Bukit Gantang.

lebai-mangkuk said...

Lebai sangat sedih melihat YB Nizar mengemis jawatan MB nya yg telah dilucutkan oleh Baginda Sultan Perak Darul Ridzuan.

Sunggun malang nasib YB Nizar, sudah jatuh di timpa tangga, muka pula terjerumus ke tahi ayam.

Banyak2 bersabar aje le YB, bawak mengucap banyak2. Ini sudah suratan takdir Ilahhi.

Lebai rasa adalah lebih mulia jika YB berundur sahaja dgn cara terhurmat dan minta ampun kebawah duli.

Mungik ada hikmah nye perkara sedemikian berlaku terhadap YB.

ironseven said...

wey org2 umno bn yg iq rendah seperti tok gajah, lebai mangkok, bn@umno, peluru sesat, uncle nano, tbs, add, dewata zali dan lain2nya,

korang ni semua cakap kosong la mcm org takdak ilmu. tak ada satu pon hujah yg tepat dan ilmiah. semua hanya membabibuta,

inilah mentaliti pencacai umno penjilat pongkoq najis. come on la, sejarah dah membuktikan umno bn ni cakap tak serupa bikin;

rasuah? sejak 1960an lagi..

derhaka sultan? sejak 1960an jugak sampai la kepada lucutkan imuniti raja2 oleh dr. m, perlantikan tengku ibrahim sbg sultan kelantan tahun 1993 dan terkini tahun 2008 menggelar sultan tganu dan agong "natang"

tolak islam? sejak 1952 lagi...

pembela melayu konon. berapa ramai melayu dah senang dengan adanya DEB? kroni2 je yg kebas semua. 50 tahun perintah melayu dok mcm tu la jugak..

so para pencacai umno bn, jangan la dungu. semak sejarah siapa korang sebenarnya!!!!!

anonymous said...

ironseven said...

......wey org2 umno bn yg iq rendah seperti tok gajah, lebai mangkok, bn@umno, peluru sesat, uncle nano, tbs, add, dewata zali dan lain2nya,.......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

awak hidup berpelajaran, senang lenang, mak bapak boleh tanggung selama ni dibawah perintah siapa? DAP?, PAS? atau PKR?

gila babi punya orang! dah hidup senang lenang mengutuk kerajaan pula.

cuba le hidup kat Indon ke? Thailand ke? atau Myanmar? baru tau langit tinggi rendah ke.

kufur nikmat punya manusia, Allah akan jatuh kan bale yg amat dahsyat keatas diri manusia yg tidak bershukur di atas pemberian Allah - sentiasa merungut2 dan tidak puas hati.

Pas Bakri said...

gila babi punya orang! dah hidup senang lenang mengutuk kerajaan pula.

Habis saper suruh kutip cukai dari rakyat.
Wang rakyat kena kembalikan kepada rakyat.

Ada belajar ekonomi tak? Percukaian ? Itulah jgn main tulis aje... OK...

Jebon said...

Saya setuju dengan Karpal Singh, DSAI duk heboh sangat nak tubuh kerajaan baru buat apa. Sekarang semua tu makan diri. Padan muka PR. Strategi DSAI tak betul. Sekarang baru mengelupur macam ayam kena sembelih. DSAI ego, Allah balas nah! Apa dah jadi. Dato' Mustafa Ali cekap dan nampak apa akan jadi. Ibarat baru belajar silat belum tamat dah nak tunjuk pada orang. Orang yang dah tamat silat masuk gelanggang, sekali kilas dah tumbang.

Kalau tak sedar lagi entahlah...!!! Kebanyakan Ahli Keadilan bekas umno. Dah biasa senang. Susah sikit mulalah itu ini. Tak ada pendirian langsung.

Dah tu.. kena tuduh derhaka. Pada Allah dah tentu derhaka. Tambah derhaka pada Sultan. umno tak pernah derhaka tapi sentiasa menjadi penderhaka dan dalang penderhaka. Tentu ramai masuk neraka. Kalau ikut giliran masuk neraka, mula-mula Raja, Perdana Menteri, Tim. Perdana Menteri, Menteri, Tim. Menteri, Menteri Besar,Ahli Parlimen, Exco, ADUN dan bla, bla... Nauzubillaah...!

dauskecik said...

betol tu jebon..aku sokong!!..
nak berdebat pasal politik mmg sampai bile pon tak abis..pade aku la,kite ikot je la kerajaan skang ni..elok je dr dulu tade pon perang ke ape ke..kan aman centu..ni bile ade PR mesia jd kucar kacir..padahal negare kite ni elok je sumenye ade..tu pon maseh tak bersyukor lg ke..yang penting skang kite buat je la keje kite..takyah nak sebok owang tu makan rasuah ke ape ke..esok bia la die yg tanggung..itu Allah yang tentukan..bukan kite!!kalau die budak kecik lg takpe la..huhu..PAS ni pade aku ok la,tp bile da masok PR aku jd tak setuju plak..kenape mesti bersekongkol dengan Cine N india??padahal perjuangan nye tu bercirikan ISLAM/melayu..ni sume anwar punye keje,.PKr plak ape yg di perjuang kan??mungkin sbb anwar dulu so PKR ni berjuang utk membalas dendam aku rase..sbbnye,aku tgk ramai yg dulunye umno,pastu bile ade tak puas ati kua umno then masok PKr..so pade aku perjuangan itu ade lah semate mate nak membalas dendam..kalau betol marah ke xpuas ati takyah dok dlm politik..politik tu mmg da ternyate kotor..kalau tgk DAP plak lg la aku xstuju..da tentu cine ni lg jahat dr yg kite sangke,kite tgk je la Singapore tu sudah,kalau tak paham jugak tak tau la..lg plak dr segi ekonomi da tentu cine yg pegang..so melayu ni??cakap saja pandai sama sama kaum..tp tunduk same itu kaum laen..apa daa..Come on aa!!~

pade aku,politik ni kotor..so menang kalah dengan ape care skali pon itu adat..name pon kotor kan..so,kite yg dr dulu dilahirkan dengan kerajaan BN dr dulu sampai skrang,aku rase kite troskan ngan BN..da 50thn wehh,bukan yg baru je nak memerintah ni pada aku kucar kacir management nye..macam tu ke nak jd kerajaan??
pk kan la..

shukri said...

yg sebtulne..inilah balasan tuhan kpd mereka yg selalu membuat fitnah dan kemungkaran..berselindung di sebalik Islam Hadhari....sekarang mana ada PM ulang2 laungkan ungkapan keramat ini..tak ada kan...so tepuk dada tanya IMAN....

BOYOT said...

Isu derhaka: Umno dicabar bertindak ke atas Anuar Musa, PM Abdullah
Saidah Hairan
Tue | Feb 10, 09 | 12:02:51 pm MYT

KUALA LUMPUR, 10 Feb (Hrkh) - BN terus menggunakan strategi kotor, cuba merampas hak perundangan yang diizinkan melalui perlembagaan negara apabila menghalang sistem mahkamah yang diadili Pakatan Rakyat terhadap kesahihan pelantikan Menteri Besar dan kerajaan BN di Perak. Iklan



Berhubung tindakan tersebut, Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Mahfuz Omar menyifakannya sebagai satu lagi bentuk kerakusan Umno-BN yang cuba merampas hak perundangan yang diizinkan sistem negara ini.

Menurut beliau, tindakan Umno-BN itu amat tidak bermoral dan ia merupakan satu jenayah terhadap sistem negara setelah mereka merampas kuasa perundangan dan perlembagaan dalam krisis di Perak.

"Sekali lagi Umno-BN cuba merampas hak perundangan yang diizinkan melalui perlembagaan negara kepada setiap rakyat untuk mendapat pembelaan yang sebenar di mahkamah," tegasnya.

Jika tindakan Pakatan Rakyat tidak benar dan tidak izinkan tindakan undang-undang dalam bentuk seperti itu beliau mencabar Umno-BN terlebih dahulu mengambil tindakan undang-undang terhadap Pengerusi Umno Kelantan, Dato' Anuar Musa terhadap Kebawah Duli Tuanku Sultan Kelantan pada tahun 1993 yang menabalkan Tengku Ibrahim sebagai Sultan Kelantan.

Katanya, ia juga berlaku kepada Tan Sri Mohd Yaakob yang membuat perarakan menyerahkan memorandum kepada Sultan Kelantan dan meminta Sultan Kelantan turun daripada takhta.

"Saya juga mencabar tindakan undang-undang diambil terhadap Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang telah menimbulkan krisis terhadap Sultan Terengganu yang juga Yang di-Pertuan Agong dalam kes pelantikan Menteri Besar Terengganu," tegasnya.

Begitu juga tambah beliau tindakan undang-undang perlu diambil terhadap pihak Standard Charted Public Bank yang telah mengheret Almarhum Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke mahkamah supaya menjelaskan hutang.

Menurut beliau, jika mengikut pandangan Umno-BN perbuatan pihak Standard Charted Public Bank itu merupakan satu penghinaan terhadap Raja-raja Melayu tetapi mengapa pada waktu itu Umno tidak marah dan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak bank.

Justeru, beliau berharap supaya pihak Umno-BN jangan mempolitikkan isu mencabar kesahihan Menteri Besar dan kerajaan BN sebagai satu bentuk pendurhakaan.

Sebaliknya kata beliau itu merupakan hak yang diizinkan dalam negara ini.

Beliau meminta Umno-BN tunjukkan kejujuran dan jangan cuba menuduh Pakatan Rakyat telah durhaka terhadap Tuanku Sultan. - lanh _


Boyot says:

Siapa-siapa blogger yang menafikan, masih nak tegakkan benang yang basah, tidak menerima kenyataan diatas dan pendek kata "buat-buat" memperbodohkan diri sendiri. Ternyata ANDA meletakkan darjat ANDA dibawah tapak kaki BINATANG

Sebagai contoh tok_gajah . Mak Bapak dia tak tidur siang malam memikirkan nama-nama yang mulia untuk dia, tetapi dia MEMBINATANGKAN gelaran dia...

TAHNIAH buat kamu, kerana kamu membalas jasa MAK BAPAK kamu dengan KEBINATANGAN kamu...

Kelak anak-anak kamu pula akan MEMBINATANGKAN kamu (tok_gajah)...

ironseven said...

anonynous,

rezeki pemberian allah. bukannya umno bn yg bagi. kau yg kufur kalau kau rasa rezeki tu umno bn. lagipon pembangunan yg bn umno buat tu hasil duit cukai rakyat. umno bn mana ada duit. hutang dgn printer buat poster pilihanraya dulu pon tak bayar lagi. malula oii...

kalau dari dulu pas, pr perintah aku rasa per kapita rakyat malaysia dh setaraf atau lebih daripada singapore. ye lah, msia kaya dengan hasil bumi - bijih timah, getah, sawit, emas, minyak - spore mana ada apa2. yg heran duit hasil bumi tu pegi mana pon tak tau la.

oii...anonymous ko cakap kosong lagi. iq zero. membabibuta percaya pimpinan kau kelontong kau. kau tu yang sebenarnya kufur nikmat allah.

Ihya said...

Serban Oh Sarban!!
Celakalah kamu wahai manusia!!

Posting terbaru di www.dzulhaqq.blogspot.com

Jemput datang makan-makan rohani..

firdaus said...

Pas Bakri said...

gila babi punya orang! dah hidup senang lenang mengutuk kerajaan pula.

Habis saper suruh kutip cukai dari rakyat.
Wang rakyat kena kembalikan kepada rakyat.

Ada belajar ekonomi tak? Percukaian ? Itulah jgn main tulis aje... OK...

February 10, 2009 10:27 AM

biasa la orang umno kan mentaliti kelas ketiga mana diorang tahu pasal cukai-cukai ni.diorang dah dibodohkan oleh pemimpin diorang.yang diorang tahu kerajaan bn buat sekolah, buat hospital, buat jalan, buat bangunan tinggi-tinggi.padahal sumbernya cukai dari kita jugak.kita keluar shopping beli baju seluar kita dah bagi duit kt kerajaan(cukai atas barangan) tapi kita tak nampak sebab dah termasuk dgn harga sekali(dibayar oleh penjual) lain la kalau kita beli kat mcD atau kfc yang terang2 kita sendiri kena bayar utk cukai kerajaan.itu belum cukai jalan, cukai pendapatan, saman, tol, dan macam2 lagi yang kita bayar hari2.
kesimpulannya, apa yang kerajaan bn buat tetap menggunakan duit kita(rakyat). kesian puak umno terang-terang mempamerkan kebodohan sendiri...

ironseven said...

mual aku tengok utusan meloya, barita hairan, tv2 pencacai umno bn pamer gambar2 puak2 umno bn dan yang sekongkol dengannya berdemo "membela sultan", dari perak, kelantan, perlis, tganu, johor, um, ngo.

DIMANA KORANG SEMASA dr.m hapuskan imuniti raja2? sewaktu annuar musa dan ahmad yaakob nak jatohkan tahta sultan kelantan? sewaktu bapak tajol rosli derhaka sultan perak di tahun 70an? sewaktu agong di "natang" kan?

dimana pejuang2 ISA masa tu? azalina di mana? hishamuddin di mana? muhyiddin?

add, zali, anonymous, dewata, bn@umno dan sampah2 yang lain, KORANG DIMANA? cakap tak serupa bikin.

lagi korang bangkitkan cerita2 cai salah pr, lagi byk rakyat akan bongkar apa yg korang buat dulu2. sejarah takkan melupakan manusia.

uncle nano said...

ironseven said...
wey org2 umno bn yg iq rendah seperti tok gajah, lebai mangkok, bn@umno, peluru sesat, uncle nano, tbs, add, dewata zali dan lain2nya,

korang ni semua cakap kosong la mcm org takdak ilmu. tak ada satu pon hujah yg tepat dan ilmiah. semua hanya membabibuta,

inilah mentaliti pencacai umno penjilat pongkoq najis. come on la, sejarah dah membuktikan umno bn ni cakap tak serupa bikin;

rasuah? sejak 1960an lagi..

derhaka sultan? sejak 1960an jugak sampai la kepada lucutkan imuniti raja2 oleh dr. m, perlantikan tengku ibrahim sbg sultan kelantan tahun 1993 dan terkini tahun 2008 menggelar sultan tganu dan agong "natang"

tolak islam? sejak 1952 lagi...

pembela melayu konon. berapa ramai melayu dah senang dengan adanya DEB? kroni2 je yg kebas semua. 50 tahun perintah melayu dok mcm tu la jugak..

so para pencacai umno bn, jangan la dungu. semak sejarah siapa korang sebenarnya!!!!!
___________________________

Oi...ironseven..
ko melayu ke apa?ke ko ni laknat YAHUDI...

UMNO dah jelas memperjuangkan Islam dan Melayu..ko apahal..buta sejarah ke apa??

Ke mak bapak ko tak ajar cara nak berkata-kata..

ko pandai-pandai je kata UMNO tolak Islam..abih atuk ko tu ko tak perasan..Yang berjuang bersama UMNO memperjuangkan keharmonian negara dan Islam..ko tak perasan!!!!podachit...

penjilat pongkoq najis konon...bukan ke ko ngan kuncu-kuncu ko yang suka buat keje cam tu..bangsa luar tabie tul le korang nih...

Hancurcan Pakatan Rakyat - Sesuai diberi makan najis ayam...

dewata awan berapi said...

firdaus,

aku kesian tengok melayu bodoh macam kau ni...

kau kata semua pembangunan yg dibuat oleh kerajaan untuk rakyat semuanya pakai duit rakyat juga...

habis...apa2 yg nik ajis buat di kelantan tu pakai duit bapak dia kah?

Nizar, azizan, kalid gagap buat projek2 tu semua pakai duit bapak dia jugak ke?

sentuh pasal duit rakyat...kalau kau nak mintak DUIT RAKYAT kau tu...kau mintaklah ngan najib...nyatakan berapa DUIT RAKYAT kau yang ada.....

Nilam Sari said...

46 tahun sudah saya melihat dgn mata, mendengar dgn telinga, merujuk pada otak, berfikir dgn akal, menimbang yang mana satu lebih banyak melakukan kebaikan dan keburukan. Hati ku berkata berilah peluang pada mereka mungkin untuk 5 tahun saja atau untuk 50 tahun. sebagaimana kita telah beri peluang pada mereka untuk memerintah lebih 50 tahun.

anakkancil said...

firdaus said...
" sahabat semua ...sedar tak sedar satu lagi kebodohan UMNO yg ramai x tahu..
mereka tidak faham bahasa berkaitan makna ayat tersebut itu...

risik merisik..hambe rakyat jelata dapat tahu maksud akan perkataan itu...

patik mohon derhaka merupakan satu istilah khusus yg digunakan dalam istana dan mesti digunakan oleh rakyat jelata termasuk MB ( x termasuk najib) jika mereka ade pandangan lain diatas pandangan yg telah diberikan oleh TUanku

contoh : raja bertitah : beta ingin sebuah lagi jambatan di kampung B
makan wakil rakyat jelata iaitu MB setuju, makan akan berkata: titah tuanku dijungjung
tetapi jika MB merasai titah itu ade kelemahan atau ade cadangan lebih penting dari titah tersebut seperti contoh: MB mendapat maklumat kampung B tidak memerlukan jambatan lagi sebaliknya kampung C yg memerlukan jambatan terlebih dahulu
maka MB akan berkata: ampun tuanku patik mohon derhaka pada titah tuangku,dan patik selaku wakil ratyat jelata ingin mencadangakan kampung c patut di beri jambatan terlebih dahulu..

Itulah kehebatann raja-raja- mana mana titah yang tidak dipersetujui kene menggunkan bahasa patik mohon derhaka...

Oleh itu terbukti nizar tidak sama sekali berniat untuk meruntuhkan institusi diraja tetapi telah menobatkan institusi diraja di kelasnya tersendiri dan mesti di hormati walaupun sudah tahu kalimah itu akan di gunakan oleh perompak BN untuk agenda politik kotor mereka..

tahniah nizar..........keberanianmu menjadi salah satu titik kebangkitan kuasa raja...

maka kalimah ini terus dijaja oleh UMno untuk menghalalkan tindakan mereka...

UMNO : mengguanak ISU DERHAKA SULTAN untuk menutup kejahatan mereka merompak di PERAK..

Marilah kita jatuhkan UMNO yg terbukti mempergunakan kuasa sultan demi politik mereka......

jatuhkan UMNO dlam PRK nanti....allahu akhbar...
"

February 10, 2009 5:31 AM

Kemarin aku jumpa 2 benner di sekitar alor setar -1 di hadapan Alor Merah dan 1 di kws Sahab Perdana....kerja ni kerja UMNO nie...berbunyi Pakatan Rakyat &karpal Sing jangan derhaka pada raja.dan satu lagi UMNO mendaulat Raja...tersenyum aku membaca ayat ayat tersebut..Gila talak ka mereyan nie...sapa yg lucut hak raja-raja suatu ketika dulu...

anakkancil said...

firdaus said...
" sahabat semua ...sedar tak sedar satu lagi kebodohan UMNO yg ramai x tahu..
mereka tidak faham bahasa berkaitan makna ayat tersebut itu...

risik merisik..hambe rakyat jelata dapat tahu maksud akan perkataan itu...

patik mohon derhaka merupakan satu istilah khusus yg digunakan dalam istana dan mesti digunakan oleh rakyat jelata termasuk MB ( x termasuk najib) jika mereka ade pandangan lain diatas pandangan yg telah diberikan oleh TUanku

contoh : raja bertitah : beta ingin sebuah lagi jambatan di kampung B
makan wakil rakyat jelata iaitu MB setuju, makan akan berkata: titah tuanku dijungjung
tetapi jika MB merasai titah itu ade kelemahan atau ade cadangan lebih penting dari titah tersebut seperti contoh: MB mendapat maklumat kampung B tidak memerlukan jambatan lagi sebaliknya kampung C yg memerlukan jambatan terlebih dahulu
maka MB akan berkata: ampun tuanku patik mohon derhaka pada titah tuangku,dan patik selaku wakil ratyat jelata ingin mencadangakan kampung c patut di beri jambatan terlebih dahulu..

Itulah kehebatann raja-raja- mana mana titah yang tidak dipersetujui kene menggunkan bahasa patik mohon derhaka...

Oleh itu terbukti nizar tidak sama sekali berniat untuk meruntuhkan institusi diraja tetapi telah menobatkan institusi diraja di kelasnya tersendiri dan mesti di hormati walaupun sudah tahu kalimah itu akan di gunakan oleh perompak BN untuk agenda politik kotor mereka..

tahniah nizar..........keberanianmu menjadi salah satu titik kebangkitan kuasa raja...

maka kalimah ini terus dijaja oleh UMno untuk menghalalkan tindakan mereka...

UMNO : mengguanak ISU DERHAKA SULTAN untuk menutup kejahatan mereka merompak di PERAK..

Marilah kita jatuhkan UMNO yg terbukti mempergunakan kuasa sultan demi politik mereka......

jatuhkan UMNO dlam PRK nanti....allahu akhbar...
"

February 10, 2009 5:31 AM

Kemarin aku jumpa 2 benner di sekitar alor setar -1 di hadapan Alor Merah dan 1 di kws Sahab Perdana....kerja ni kerja UMNO nie...berbunyi Pakatan Rakyat &karpal Sing jangan derhaka pada raja.dan satu lagi UMNO mendaulat Raja...tersenyum aku membaca ayat ayat tersebut..Gila talak ka mereyan nie...sapa yg lucut kekebalaan raja-raja melayu suatu ketika dulu...

anakkancil said...

JANGAN SALAH NILAI



Meninggalkan sesebuah parti politik dan memasuki parti politik yang lain bukan satu yang aneh. Ini adalah sebahagian dari amalan hak kebebasan untuk memilih. Menukar parti ini bukan hanya berlaku di Malaysia. Dimana-mana saja kita akan mendengar atau membaca ada orang politik, ada ahli parlimen atau menteri yang berubah parti.

Biasanya seseorang akan meninggalkan parti atau memasuki ke dalam parti politik yang lain kerana tidak bersetuju dengan dasar yang dibawa oleh partinya. Dia tidak ingin lagi menjadi ahli atau tidak mahu menjadi wakil rakyat parti itu.

Parlimen British adalah tuang dan acuan parlimen kita. Justeru untuk sesama mendewasakan politik kita maka saya akan memberi contoh dari Parlimen British. Negara Mat Saleh inilah yang telah mewujudkan kosep Parlimen, konsep Raja Berpelembagaan dan konsep lembaga Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang kita ikuti semenjak tahun 1957 hingga ke hari ini.

Pada tahun 2003 George Galloway telah dibuang dari Parti Buruh Britain kerana tidak bersetuju dengan dasar Tony Blair yang bersekongkol dengan George Bush untuk melancarkan perang ke atas Iraq. Galloway menubuhkan parti baru untuk bertanding kembali dan dia menang. Pada Disember 2005 YB George Galloway pernah datang ke seminar untuk mengembangkan sikap Anti Zionis di Kuala Lumpur sebagai ahli parlimen Britain.

Ertinya susuk yang bernama George Galloway ini berperinsip. Dia mengambil sikap anti-perang,anti-Zionis dan menyokong perjuangan adil rakyat Arab. Dia meninggalkan parti politiknya kerana prinsip anti-perang. Susuk ini beralih parti bukan kerana duit, ringgit atau dinar. Dia meninggalkan parti politik kerana dasar yang tidak dipersetujui.

Ini amat jauh berbeza dari apa yang kita lihat sedang dan akan berlaku dalam negara kita.

Jangan salah faham dan jangan salah nilai. Meninggalkan Barisan Nasional dan masuk ke dalam Pakatan Rakyat TIDAK sama dengan keluar dari Pakatan Rakyat untuk memasuki atau mencampuri Barisan Nasional. Dua pekara yang dilihat serupa tetapi TIDAK sama. Ada perbezaan yang amat ketara seperti petai dengan kerayong.

Tidak boleh disamakan perjuangan Yasser Arafat mengangkat senjata dengan Monshe Dayan yang juga mengangkat senjata. Tidak boleh di samakan Che Geuvera yang meninggalkan Cuba dengan Thaksin yang meninggalkan Thailand. Tidak boleh di samakan Nelson Mandela yang di penjara dengan Razak Baginda yang juga di penjara.

Ada nilai salah dan ada nilai benar di sini. Yang salah tetap salah dan yang benar tetap benar. Kebenaran tetap benar bukan bersangkut paut dengan pandangan majoriti atau pandangan minoriti.

Pada satu ketika dahulu majoriti menganggap dunia ini leper. Pasa satu ketika dahulu majoriti menganggap matahari berpusing mengelilingi bumi. Garam di mana-mana pun di letakan tetap masin. Air tetap H2O – satu molikul hydrogen dan 2 molikul oxygen – walau pun ditemui di bintang Marikh. Kebenaran terus wujud sama ada ditenggelami oleh majoriti atau di tengelami oleh minoriti

Meninggalkan kejahatan dan kemungkaran adalah betul walau pun kejahatan dan kemungkaran itu masih di miliki dan di sanjung majoriti. Yang zalim tetap zalim walau pun di dondang sayangi oleh majoriti. Yang jahat tetapt jahat. Yang menipu tetap menipu walau pun mereka di baluti oleh kuasa.

Apabila Yaseer Arafat bangun melawan tentera Isreal, kita tidak boleh disamakan dengan Ehud Barack menyerang gerila Palestin. Satu berjuang untuk menghapuskan kezaliman dan menegakkan kebenaran. Dan yang satu lagi menyerang untuk meneruskan kemungkaran dan kezaliman.

Justeru jika ada ahli Gerombolan atau wakil rakyat United Malays National Organisation yang meninggalkan gerombolan mereka dan memasuki Pakatan Rakyat, kita anggap langkah ini adalah satu tindakan yang revolusiner. Mereka meninggalkan kejahatan dan menerima kebenaran. Ini satu tindakan yang di hormati.

Tindakan ahli atau wakil rakyat United Malays National Organistion ini sama seperti tindakan warga Isreal yang lari dari Tel Aviv datang ke Gaza untuk mempertahankan hak rakyat Palestin.

Justeru, kita semua wajib menggalakan dan membantu ahli-ahli gerombolan United Malays National Organisation dan para sekutu dari Barisan Nasional untuk meninggalkan gerombolan mereka dan datang memasuki Pakatan Rakyat. Ini samalah seperti Hamas, Fatah atau Hisbullah yang mengalakkan warga-warga Isreal meninggalkan fahaman Zionis mereka dan datang membantu perjuangan adil rakyat Palestin.

Adalah tidak salah jika kita lari dari kegelapan dan kejahilan untuk datang mencari cahaya keilmuan. Justeru, jika ada ahli-ahli gerombolan United Malays National Organisation yang berbuat demikian maka mereka dianggap berperinsip dalam perjuangan.

Lihat bagaimana sambutan dan sentimen rakyat apabila seorang wakil rakyat gerombolan United Malays National Organisation masuk ke dalam Pakatan Rakyat. Seluruh rakyat Malaysia mengalu-alukan. Lihat pula sepuluh hari kemudian apabila tiga orang wakil rakyat Pakatan Rakyat pergi mencampuri ( hanya mencampuri ) bukan menjadi ahli – mereka semua di kutuk dan di maki hamun.

Lihat betapa jauh bezanya sentimen orang ramai. Ini samalah seperti seorang warga Arab Palestin yang membelot membantu regim Zionis di Tel Aviv. Sumpah seranah tidak akan putus-putus.

Perhatikan pula, ketika wakil rakyat dari Gerombolan datang ke saf Pakatan Rakyat – susuk ini tidak di culik. Tidak di kurung. Tidak ditawarkan harta , dolar, ringgit dan dinar. Tidak ada apa-apa yang dijanjikan kecuali untuk menerima dasar Pakatan Rakyat. Dan menerima konsep Ketuanan Rakyat.

Lihat pula bagaimana tiga orang wakil-wakil rakyat Pakatan yang pergi mencampuri Gerombolan. Beberapa hari mereka hilang entah kemana. Apabila muncul kembali mereka mula bijak berdulak dalik. Sekejap kata ‘yes’ sekejap kata ‘no’. Cakap-cakap mereka, tindak tanduk mereka tidak jauh bezanya dari warga Palestin yang sedang belot dan bersubahat dengan Zionis Isreal.

Apabila pembelotan terbongkar dan dilakukan siasatan rapi akan terbukti semua yang belot dan bersubahat dengan regim Zionis ini dibayar dan di upah. Mereka memiliki masalah pribadi seperti mencari makan menjual dadah, menjalankan pelacuran atau menggelapkan harta Majlis Tempatan. Tidak ada seorang pun warga Palestin yang belot bekerja untuk Zionis Isreal seorang yang jujur, ikhlas dan berperinsip. Ini samalah seperti wakil-wakil rakyat Pakatan yang ‘mencampuri’ gerombolan Untited Malays National Organisation – mereka memiliki masaalah.

Perhatikan temu bual media dengan mereka yang belot – sama ada di Perak atau Palestin. Tidak ada sepatah pun ayat-ayat dari mulut mereka yang mengatakan mereka beralih pegangan kerana prinsip perjuangan. Betul, mereka ada menyebut-nyebut nama Tuhan Yang Maha Esa. Ini hanyalah sebagai kelongsong.

Mereka tidak akan lakukan tindakan berprinsip untuk meletakan jawatan seperti George Galloway yang tidak mengucapkan nama Yang Maha Esa atau memakai jubah agama. Mereka tidak akan berani menguji kekuatan mereka dengan undi rakyat.

Memang tidak salah bertukar parti. Bertukar dari kumpulan jahat ke kumpulan baik adalah satu tindakan berprinsip. Tetapi bertukar dari kumpulan baik masuk ke Gerombolan jahat ialah kerja orang gila yang akan di kutuk rakyat selama-lamanya.(TT)

ironseven said...

uncle nano yang rendah iq,

kalau setakat bina masjid, kerajaan china, thailand dan negara kapiaq lain pon buat masjid jugak. umno tolak hukum islam sejak 1960an malah sejak merdeka bilamana terima perlembagaan lord reid. buta sejarah ke ape kau ni!?

ni la product umno bn yg tak buat amar ma'ruf hani mungkar. semua halal haram belasah je buat. rasuah, arak, zina, bunoh org, ada ikot undang2 islam nk atasinya? perjuangkan islam la konon. perjuangkan perot sendiri ada la...

kau cabar la pimpinan mangkok kau tu laksanakan hukum islam. baru la org kata umno tak tolak islam. setakat buat tilawah tapi tak amalkan kandungan al-quran apa guna. setakat islam pada nama ja buat apa...

kau luangkan masa kau sikit baca terjemahan ayat al-quran surat al-maaidah ayat 44, 45, dan 47.

tu je. rendah betol iq budak hasil product umno bn ni.

tekong darat said...

ironseven...
fikiran mereka masih kena jajah...
cakap jer merdeka...akal sangkut...
tak leh bawak bincang depa ni...
fikiran mereka sangkut sampai melayu...yg lebih melayu dari melayu depa tak tau dah...otak depa sangkit bila kerajaan kata depa bagi makan kat rakyat...
sedangkan depa tak fikir mana kerajaan dapat duit...depa hanya tau umno yg buleh memerintah malaysia...depa belum tengok kehebatan PAS perintah kelantan...
PKINK yg hampir bankrup masa PAS amik alih dulu kini bernafas semula...peruntukan wajib dari kerajaan pusat lambat sampai pun, kakitangan kerajaan tak pernah miss gaji...kota baru pun aku nampak lebih layak jadi bandaraya daripada KT...
jadi, jgn bataskan akal kita dari berfikir...nanti otak tak dapat makanan...

ironseven said...

dewata yang bengong,

kerajaan pas, pr tak pernah kata HANYA KAMI YANG MAMPU MEMERINTAH, tak pernah bongkak berkata HANYA KAMI YANG BOLEH MEMBERI PEMBANGUNAN, tak pernah tabor wang berbillion2 kononnya KAMI YANG PUNYA WANG ORG LAIN TAKDE WANG..

kerana kerajaan kelantan dan pr tau itu duit rakyat. maka projek2 diberi pada rakyat pada harga yang betol. bukannya harga 1 juta di markup 2 juta. tu namanya nak mengayakan tokey2 cina dan kroni2 serta alibaba.

lagi satu makhluk umno bn yang rendah iq....

Rizal said...

Wahai saudara/i sebangsa ku sekalian... kesian melihat apa yang berlaku kini...bangsa melayu hilang maruah!! hilang hormat pada sultan..tidak kira siapa saja UMNO/PAS/PKR. Sebagai umat Islam...hindarilah dari perkara2 yang merosakkan imej islam dimata orang bukan islam..sesama islam bergaduh/tuduh menuduh/aib mengaib. Islam tidak ajar semua ini. Kita bergaduh sesama sendiri tidak ada faedah. Bahkan memberi keuntungan pada pihak lain yang kini bertepuk tangan dek kerana sikap kita sesama bangsa. Disinilah peluang mereka ambil kesempatan atas kelemahan kita. Sedarlah...

Sebagai umat islam, kembalilah semua ke ajaran islam sebenar. Sekiranya anda semua faham apa itu ajaran islam sebenar, tiadalah sengketa/kutuk mengutuk/aib mengaib/senda mempersenda.

Allah s.w.t telah berfirman dalam surah Ar-Ra’d ayat 11 yang maksudnya “Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”.

Kepada MB Nizar, saya simpati apa yang berlaku. Terimalah ini sebagai Qada' dan Qadar dari Allah SWT. Itu adalah perkara penting dalam ajaran Islam yang perlu diberi perhatian. Sekiranya umat islam mementingkan 6 perkara ini (Rukun Iman), nescaya tiada berlaku semua ini. Orang akan lebih hormat pada MB Nizar sekiranya dari mula lagi tuan ungkapkan perkataan ini.."Saya percaya kepada Allah, saya percaya pada qada dan qadar dan apa jua keputusan saya terima dengan rela hati.." Sokongan akan lebih menggunung sekiranya perkara ini berlaku. Setiap perkara yang berlaku telah ditentukan Allah SWT. Percayalah, jika kita berada dipihak benar, Allah senantiasa bersama kita. Mungkin bukan rezeki tuan. Cuba lain kali.


Fikir-fikarkan lah apa yang diungkapkan diatas. Jangan sampai kita menjadi peminta sedekah ditempat sendiri dek kerana sikap terlampau menyokong pihak lain selain umat islam dan melayu. Lupakan parti...hidip MELAYU..subur ISLAM....ALLAHHUAKBAR!!!!!

Muzafar said...

Ada ka patut Puak2 pro PR kata penyokong UMNO/BN mentaliti kelas ke 3. Tak patut sama sekali.

Pemikiran penyokong UMNO/BN lah yang paling kelas dalam dunia.PALING KELAS!

Kelas ke 7 da....

uncle nano said...

abe MIE 'TERJAH' said...
http://pkrpasdap.blogspot.com

PAS+PKR+ DAP belum mampu kalahkan kerusi yang dimenangi UMNO...tengok di Perak, UMNO ada 27, MCA ada satu jea...

melalok...macam anwar ibrahim pula...

Betul le abe mie..mereka ni lok lak tul lar!!!

ironseven..
ni lagi satu mangkuk hasil melayu ciptaan Pakatan Rakyat..taksub pada PR..tapi takut untuk untuk menonjolkan diri..

Baik duduk kat umah..pakat g gosok dahi!!

Walaubagaimanapun..aku bersyukur BN memerintah Malaysia..dan bacalah petikan dari tok gajah ini..(peringatan)

InshaAllah pada PRU 13 nanti keadaan akan kembali normal semula. Sokongan rakyat akan terus padu terhadap BN/UMNO.

anakkancil said...

ironseven said...
uncle nano yang rendah iq,

kalau setakat bina masjid, kerajaan china, thailand dan negara kapiaq lain pon buat masjid jugak. umno tolak hukum islam sejak 1960an malah sejak merdeka bilamana terima perlembagaan lord reid. buta sejarah ke ape kau ni!?

ni la product umno bn yg tak buat amar ma'ruf hani mungkar. semua halal haram belasah je buat. rasuah, arak, zina, bunoh org, ada ikot undang2 islam nk atasinya? perjuangkan islam la konon. perjuangkan perot sendiri ada la...

kau cabar la pimpinan mangkok kau tu laksanakan hukum islam. baru la org kata umno tak tolak islam. setakat buat tilawah tapi tak amalkan kandungan al-quran apa guna. setakat islam pada nama ja buat apa...

kau luangkan masa kau sikit baca terjemahan ayat al-quran surat al-maaidah ayat 44, 45, dan 47.

tu je. rendah betol iq budak hasil product umno bn ni.

February 10, 2009 8:23 PM

Relex ironseven...uncle nona ni pandang islam kat perkataan je spt...BANK ISLAM,UNIVERSITI ISLAM,SEKOLAH AGAMA ISLAM,JABATAN ISLAM..Itu je yg dia tahu bab Islam..cuma atas ejaan ISLAM...
Saya tak tahu la pula penghayataan dia dlm islam tapi dari hujah yg di beri kan saya paham uncle nona nie sekadar baka ISLAM saje tapi kesejatian islam dlm diri tu ..hanya allah ug mengetahui..
So org mcmnie tak leh di ambil kisah sangat...

PERTUBUHAN SENI SILAT SERANTEH SELANGOR - PERSIS said...

Tok gajah,firdaus,mat_terab,sapphire, Perawi dan semua..(yang rasa orang melayu)

Bawa betenang dan jangan bersengketa..buruk akibatnya nanti. Pertahankan bangsa kita, jangan bercakaran seperti kanak-kanak.

Marilah kita bersatu suara dan hati..demi Islam dan Melayu.

ironseven said...

uncle nano, hujah engkau kosong. xjwb persoalan. lari dari kenyataan. menegakkan benang yang basah. kau je yang duduk rumah. terima la kenyataan yg engkau tu iq zero...

anakkancil said...

PERTUBUHAN SENI SILAT SERANTEH SELANGOR - PERSIS said...
Tok gajah,firdaus,mat_terab,sapphire, Perawi dan semua..(yang rasa orang melayu)

Bawa betenang dan jangan bersengketa..buruk akibatnya nanti. Pertahankan bangsa kita, jangan bercakaran seperti kanak-kanak.

Marilah kita bersatu suara dan hati..demi Islam dan Melayu.

February 10, 2009 10:27 PM

Silat seranteh nie silat mcm mana.Mcm silat gayong kah,or silat rimau..location kat mana.nak join kena ngisi borang ka,yuran keahlian berapa sebulan...

dauskecik said...

betol tu tok!!~
watpe nak bercerite sume ni..tak ade penyelesaian pon kalau kowang sume tak jd PM..baik kite satukan bangse Melayu kite untuk menegakkan ISLAm..

firdaus said...

kata uncle nano...

UMNO dah jelas memperjuangkan Islam dan Melayu..ko apahal..buta sejarah ke apa??

..................................

perjuangkan Islam tapi menghalang orang nak laksanakan hukum Islam sampai bawa ke mahkamah pastu siap ugut lagi supaya tidak laksanakan hukum Islam.(kes kelantan)

macam tu perjuangkan Islam?

membusukkan agama sendiri pada orang bukan Islam dgn mengatakan hukum Islam ganas dan kalau hukum Islam dilaksanakan rakyat malaysia akan kudung sebab kena potong tgn, paksa orang bukan Islam masuk Islam, orang bukan Islam tak boleh sembahyang, dan rumah sembahyang mereka akan dirobohkan.

contoh perjuangkan Islam ke tu?

cuba tgk pemimpin Islam/melayu perempuan dalam umno berapa orang yang Islam? beza seorang muslimah dgn bukan Islam ialah MENUTUP AURAT. jika seorang wanita Islam tidak menutup aurat maknanya samalah dia seperti orang kafir. (maaf jika kata2 aku kasar tapi ia adalah kenyataan) jika perkara asas sebagai seorang muslimah pun tidak diikuti macam mana orang nak percaya yang mereka tu perjuangkan Islam?

solehati said...

buat tok gajah....
saya kesian dengan tok gajah sebab masih lagi sokong BN.....
dalam paper nasional kalu betul2 tok gajah baca...media dok cerita BN d pera ni dah macam samseng dah...

hanya orang yang "belajar" saja yang faham kisah sebenar....

makin saya baca paper nasional...makin saya senyum sendiri....
BN memang samseng....tak hairan lah lepas ni akan ada banyak lagi penderitaan kami yang jadi rakyat ni...

sudah2 la BN perasan...selesaikan lah masalah dengan baik.....kami rakyat biasa ni dah macam timun lunyai....di gelek durian gila kuasa....

ISMAIL said...

Hmmmm,

Karpal tolak hudud (tak benarkan PAS laksanakan hudud).
Umno juga tolak hudud (tak benarkan PAS laksanakan hudud).
Karpal nak saman Sultan.
Umno juga dah banyak kali derhaka pada Sultan.
Macam ada persamaan pulak....

Syeikh Al-Hafiz said...

PKR = Parti Kuat Rasuah
PR = Pakatan Rapuh
Haru-Biru Untuk Malaysia
Dari Permatang Pauh Ke Penjarajaya

blues untuk rakyat said...

UMNO- untuk kaki RASUAH

blues untuk rakyat said...

UMNO - parti pengkianat melayu

UMNO - parti bom C4

UMNO - parti melayu makan melayu

UMNO - parti keris lembik

&

&

&

&

UMNO - parti hantu kopek a/p rosmah mansur

sapphire said...

wahai saudara2ku sekelian,

Cuba anda buat analisa, setiap keburukan UMNO yang kita utarakan di laman ni, tiada seorg pun penyokongnya yang menjawab secara 'direct to the point'. Bila kita beritau UMNO, macam ini, macam itu, diorang mana pernah hujah balik.

Apa yg diorang balas adalah cacian, makian , carutan dan sebagainya...cuba korang buat analisa...
Apakah mereka ini benar2 sudah jadi pengecut, seperti mana tuan mereka si Najib??

Baiklah, cuba kamu penyokong2 UMNO jawab SATU soalan sahaja (sebagai permulaan ),...:

1. Apa untungnya kepada org2 Melayu di Johor dgn pembukaan WPI, di mana ianya membolehkan rakyat2 kaya bangsa asing MEMBELI tanah-tanah Johor?? Di mana ianya tidak mampu dibeli oleh kebanyakan rakyat miskin Johor?? Di manakah yg dikatakan UMNO membela nasib bangsa Melayu.

Sila jawab!!!! Itu baru soalan pertama....

Nor Amran Abdullah said...

yA ALLAH ....BUKAKAN LAH HATI ORANG-ORANG YANG MASIH BUTA HATI NYA UNTUK MENERIMA KEADILAN YANG SEBENARNYA......................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...