Tuesday, February 3, 2009

Tidak perlu pilihan raya kecil, PAS cadang judicial review terhadap SPR

KUALA LUMPUR, 3 Feb: PAS akan mencadangkan kepada Pakatan Rakyat agar membuat penyemakan kuasa undang-undang (judicial review) terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ekoran tindakannya menolak permohonan Speaker Dun Perak agar diadakan satu pilihan raya kecil di Behrang dan Changkat Jering.

Peguam yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Asmuni Awi berkata, pihaknya akan mencadangkan perkara itu kepada mesyuarat bersama yang akan diadakan segera ekoran keputusan SPR.

"Kita akan failkan segera permohonan itu di mahkamah jika Pakatan bersetuju dengan cadangan ini," kata beliau kepada Siasah.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini memutuskan wujud kekeliruan tentang surat perletakan jawatan dua Adun di Perak - Behrang dan Changkat Jering - oleh itu mereka memutuskan kedua-duanya sehingga kini kekal sebagai Adun dan pilihan raya tidak perlu diadakan.

Dalam mesyuarat khasnya pagi ini, SPR memutuskan demikian ekoran dari mereka menerima dua surat iaitu satu dari Speaker Dun Perak yang memaklumkan kedua-duanya meletakkan jawatan manakala dua surat lagi dari kedua-dua Adun berkenaan yang menafikan mereka meletakkan jawatan.

Jamaluddin Mat Radzi dan Mohd Osman Jailu, Adun Behrang dan Changkat Jering menghantar surat kepada SPR memaklumkan surat perletakan jawatan mereka yang diserahkan oleh Speaker tidak berkuatkuasa.

Pengerusi SPR Datuk Abdul Aziz Yusuf mengumumkan demikian susulan wujud kekeliruan selepas Speaker Dun Perak V Sivakumar menyerahkan surat-surat tersebut kepada SPR negeri semalam.
(Gambar: Pengerusi SPR dengan timbalannya dalam sidang media hari ini)

61 comments:

F.A.Z.R.U.L.L.S said...

Akhirnya.. tiada.. pilihanraya..
hmm macam ada something behind ja ni.... hmm apa pun kita perlu hormat keputusan SPR....

bad said...

Boleh laa diorang lompat parti lepas nie.... donia... donia...

topguy said...

BARISAN NAJIS PENIPU BESAR....KERAJAAN PERAK MUNGKIN SEPERTI KERAJAAN ZAMAN PBS..UMNO AKAN BELI WAKIL2 RAKYAT SEPERTIMANA KERAJAAN PBS TUMBANG.

tekong darat said...

ada benda nak cakap..
tapi simpan jer laa dalam hati...
saman jer laa...
macam orang takda otak...
sign surat tak baca ker?...
saman jer...
konfem menang...
nak main taik aaa...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

suruh adun Bota pun kosongkan kerusi..kira 3 adun baru kira adil...

PAS gila kuasa sangat..nak adakan pilihanraya sedangkan janji di kelantan dah berpuluh tahun pun tak tunai...

JANJI PAS KAT HINDRAF MANA?

PAS nak suruh MB dari PAS..tak lama lagi BN ambil..insya allah..

iskandar said...

siapa sebenarnya yang berlakun ni...

zali said...

perunding kena sambung 'percaturan politik perak'...

hari tu baru sampai bn di beritahu oleh pr tentang 'touch move'

pr tak sedar bn sedang memegang 'queen [supreme power]'rupanya...

adakah kali ini bn mahu check atau check mate terus?

zali said...

nuar fikir dia ada senjata ampuh nak menghalang lompat parti tapi sayang...

ternyata meleset.

tu la...nuar tak habis menuntut dengan che det...dah derhaka...

dewata awan berapi said...

'akujanji' versi nuar dah tak makan dah...

aku sokong tak perlu pilihanraya kecil....bazir duit rakyat..

Kalau rasa kemaruk sangat nak tanding tu...doa2kanlah pemimpin2 PR tu agar cepat padam...boleh adakan PRK lagi..

peluru sesat said...

Benci tol tgk Pas tu...

PKR dan DAP senyap je...dia pulak yang KECOH...

Tak sedar diri tu minoriti...

dewata awan berapi said...

Begitulah akibatnya apabila meletakkan 'kuasa' sebagai matlamat paling utama berbanding 'kebajikan' rakyat...

Mereka ini cuma memikirkan pangkat dan kuasa mengatasi seala-galanya..

terimalah setiap apa yang berlaku sebagai ketentuan Allah..

Tindakan mereka ini macam orang yang tak beriman...

Kepada penyokong2 Pas...adakah anda semua masih belum sedar siapa sebenarnya 'Pas' ni...

Kalau anda semua masih bijak dan masih boleh berfikir dengan waras, tinggalkanlah parti hamPAS ni dan sama2 berjuang dalam UMNO untuk kepentingan Islam@Melayu...

Hidup UMNO...Hidup Islam

realaduka said...
This comment has been removed by the author.
realaduka said...

"Sebagaimana dijelaskan oleh bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, fungsi SPR ialah bertindak selaras dengan notis pemakluman rasmi Speaker Perak mengenai kekosongan yang wujud dan mengadakan pilihan raya kecil dalam tempoh 60 hari," kata beliau dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.
bukan urusan untuk SPR bertindak dan merampas jurisdiksi mahkamah dalam mempertikaikan keputusan Speaker DUN negeri itu.

Dalam soal ini, cabaran perundangan seharusnya datang daripada kedua-dua ADUN berkenaan jika mereka mahu mencabar kesahihan surat letak jawatan masing-masing,

realaduka said...

siapa yg sebenarnya lebih berkuasa menentukan DUN itu kosong atau tidak..kenapa keputusan Speaker Dewan Undangan Negeri boleh di pertikaikan oleh SPR..? Dah Namanya pun Suruhanjaya Pilihanraya maka tugasnya berkaitan dgn pilihanraya saja lah..bukan hak SPR menentukan kerusi Dun kosong atau tak..itu semua kuasa speaker dewan..
klu 2 adun tu dah puas hati !!, mereka boleh bawa ke mahkamah

dewata awan berapi said...

Kepada bahlol-bahlol blaci Pas.

Yang nyata kedua-dua empunya diri terang-terang menafikan surat perletakan jawatan tersebut....

Siapakah anda yang perlu mempertikaikannya????????????????

Korang sama NGOK dengan speaker keturunan ular tu!!!!!!!!!!!!!!!

Bodoh mengalahkan LEMBU...

tok_gajah said...

Kepada kawan2 seperjuangan, sabo! sabo!. Jangan terlalu emosi, jangan marah dan kutuk sesangat puak2 PR tu!

Kita tunggu aje, nanti deme tu akan sedo dan insaf du atas perjuangan yg sia2 tu.

Deme tu dah tersesat, sokong DAP yg berasal dari PAP. Lepaeh tu yang paling malang deme sokong pula perjuangan Hindraf.

Nak tahu cerita panjang lebo berkenaan DAP dan Hindraf, sile masuk kelaman tok-gajah atau lebai mangkuk kami berdua dah sain MOU - membela Islam/Melayu

dewata awan berapi said...

tok gajah,

bukan sesaja nak marah...puak2 puaka ni makin lama makin mengada-ngada...

tu baru menang sikit...
dah berlagak dan angkuh...

asyik2 menyalahkan kerajaan...

sebab merekalah orang2 pendatang ni naik minyak...mana taknya, dah orang Melayu sendiri yang bagi mereka kesempatan...

Melayu khianat macam ni patutnya bakar hidup-hidup....

Aku sanggup bakar mereka semua ni..
Akukan DEWATA AWAN BERAPI

peluru sesat said...

dewata,

Boleh aku join sekali...
Peluru aku ni dah lama tak makan orang...

Pak Tam said...

Ya UMNO dimaki, dicaci malah difitnah spy ramai benci UMNO tapi suka kpd PAS, PKR dan DAP. Akhirnya Allah Maha Adil, tunggulah hukuman dari Allah swt terutama parti PAS sendiri yg bercakap tak serupa bikin. Ulamak bercakap politik, ada yang tak betul malahan ditambah2 lagi nampak teruk sangat pemimpin UMNO, zalim lebih yahudi, remang bulu roma. kita yang dengar naik takut, tapi ulamak bercakap bersahaja, seolah-olah pembohongan direstui atau dibenarkan oleh Allah swt. Mungkin matlamat menghalalkan cara???

shahrul said...

peluru sesat,

name pun peluru sesat..
silap tembak kene 'GENG2 DAJAL' ko gak,..hahaha...
"SESAT LAGI MENYESATKAN" ..LU PKIR R SENDIRI..

shahrul said...

Pak Tam,

blum terlambat lagi pakcik nak betulkan isi kandungan komen pakcik 2!
selidik,baca aper yg sbenarnya umno-bn da buat..
UMNO-BN 2 cam kueh talam..belit cam ular..

tok_gajah said...

Tok sebeno nye tak nak berbahas atau berhujah dlm laman ni. Bukan ape, tok takut tersalah cakap, maklum le tok tak ngaji tinggi.

Tapi tok puji kaum cina dan india. Mereka sudah settle dok diam2 seronok tengok melayu/Islam ber api2 berhujah sesama sendiri. Segala temelang busuk habis di hamburkan, dibalingkan kemuka sesama sendiri.

Melayu berkumpul dlm 3 kem. UMNO, PAS dan PKR - kita tolak 'lebai mangkuk' yg sokong DAP tu.

Yang indah nye kaum cina hampir semua dah duduk selesa dlm satu kem - DAP
Kaum india pula dah selesa dlm kem Hindraf yg bernaung di bawah PKR atau DAP.

Kaum cina dan india ini sungguh beruntung, kedudukan mereka ditambah kuatkan oleh PAS dan PKR.

Lebih menguntungkan lagi, kaum cina dan india ini juga mendapat labe dari UMNO yg inginkan sokongan mereka seperti PAS dan PKR juga.

Dgn perkataan mudah -
'kanan makan, kiri pun makan'.

Tahan bernafas dan berfikir, siapa yg pintar siapa yg 'bungul'.

tekong darat said...

Aku skali dgr ayat dr SPR td dh pham..tp puak2 pmbangkang(bg kerajaan perak)ni nmpknya tk reti bhasa..jgn igt menang la..kn mamat tu bgtau, krusi tu msh blum kosong..sbb ada keraguan pd surat tu..bla ada kraguan, mahkamah la tntukn krusi tu kosong atau tk..skarang,pmbangkg blh g tanya ngn yb bkenaan, deme tu sign surat ngn mata terpejam ke?..alaa,pjuang melayu tk pham bhasa melayu..melatah je lebih..sdangkn tajuk artikel yg sdg kita komen ni pun dh terangkn MGKN proses mahkamah akan diambil..yg mbakar guna kayu basah..yg menembak plak tange bekar..

TokBatinSenoi said...

Percaturan politik yang sangat2 merugikan umat Islam.. kesian dia... kesian dia.. kesian dia..

miekabo said...

abe MIE 'TERJAH' said...
http://pkrpasdap.blogspot.com

suruh adun Bota pun kosongkan kerusi..kira 3 adun baru kira adil...

PAS gila kuasa sangat..nak adakan pilihanraya sedangkan janji di kelantan dah berpuluh tahun pun tak tunai...

JANJI PAS KAT HINDRAF MANA?

PAS nak suruh MB dari PAS..tak lama lagi BN ambil..insya allah..

February 2, 2009 10:51 PM


kalu betul PAS tak tunai janji, dah lama dah PAS bungkus kat kelantan....
dan dah lama dah UMNO perintah kelantan....
tapi yang tak tunai janji dulu sebelum PAS ialah UMNO, yang menipu rakyat kelantan ialah UMNO....
sekarang PAS kekal di kelantan...
kerana apa???

"LU PIKIR LA SENDIRI"

miekabo said...

dewata awan berapi said...

Aku sanggup bakar mereka semua ni..
Akukan DEWATA AWAN BERAPI

February 3, 2009 3:24 AM


alah.... ape susahnya....
simbah ko air padam la ko... ngan ideologi-ideologi songsang ko skali...

miekabo said...

tok_gajah said...
Tok sebeno nye tak nak berbahas atau berhujah dlm laman ni. Bukan ape, tok takut tersalah cakap, maklum le tok tak ngaji tinggi.


dah tahu diri tu cam tu.... toksah cakap apa2 sebab nanti jadi merapu.
duk diam2... lagi baik, tak banyak fitnah n tak byk buat dosa mencerca ulamak...

ngerti...???

bn@umno said...

semakin hari semakin ramai puak-puak PAS ataupun PR ni sedang berlumba-lumba menunjukkan kehandalan masing-masing dalam ilmu agama.ada dikalangan puak-puak PAS kat sini berlagak macam Ustaz, Mufti, pendakwah, ulama dan bermacam lagilah kononnya mempunyai ilmu agama yg tinggi.MALAH YANG AGAK MENGEJUTKAN ADA YG SUDAH MENGANGGAP DIRI TU DAH MACAM TUHAN.sini aku nasihatkan puak-puak PAS ataupun PR supaya cerminlah diri tu dulu sebelum nak menasihati orang tentang ilmu agama.entah-entah nasihat yg puak-puak PAS berikan tu membawa kepada ajaran yg songsang.semakin banyak nasihat yg diberikan semakin meluat orang membacanya.jgn ingat orang BN ni kurang pengetahuan agama kalau tidak takkan bekas Ustaz masjid negara Datuk Pirdaus boleh menjadi Iman Masjid Negara suatu ketika dulu.

anonymous said...

miekabo said...

tok_gajah said...
Tok sebeno nye tak nak berbahas atau berhujah dlm laman ni. Bukan ape, tok takut tersalah cakap, maklum le tok tak ngaji tinggi.

dah tahu diri tu cam tu.... toksah cakap apa2 sebab nanti jadi merapu.
duk diam2... lagi baik, tak banyak fitnah n tak byk buat dosa mencerca ulamak...

ngerti...???


February 3, 2009 8:37 AM
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Siapa kah anda? apa taraf diri anda? sehingga boleh mengarahkan seseorang "duk diam@....."

ternyata anda keturunan manusia biadap dan kurang ajar!

kesian ibu anda, sakit bersusah payah melahirkan seorang yg kurang ajar dan sungguh biadap.

Saya rasa anda bukan dari PAS, tetapi sah dan nyata dari PKR yg bergurukan Anwar al jubri.

Orang2 sentiasa menjaga tatasusila nye dan hormat kapada yg lebih tua.

anonymous said...

Para penyokong PKR yg di hormati,
jangan terlalu sombong dan megah kerana kemenangan yg disokong oleh cina DAP dan keling Hindraf.

Semua ahli PKR jangan lupa bahawa anda semua serpihan dari UMNO - (taik UMNO). Jika UMNO itu anda anggap busuk, anda (ahli PKR)lebih busuk dari UMNO.

Sebagai contoh, dua ahli PKR di Perak sudah buat taik. Memalukan PR.

Muhd Fariz said...

dewata awan berapi said...

Kepada penyokong2 Pas...adakah anda semua masih belum sedar siapa sebenarnya 'Pas' ni...

Kalau anda semua masih bijak dan masih boleh berfikir dengan waras, tinggalkanlah parti hamPAS ni dan sama2 berjuang dalam UMNO untuk kepentingan Islam@Melayu...

Hidup UMNO...Hidup Islam

Ok sy boleh trima pelawaan awk,boleh tinggalkn PAS,sbb sy penyokong PAS atas dasar hujah ilmiah(bpanduankn Al Quran,Hadith).Skrg jgb sy nk ameno ubah perlembagaan parti kpd perlembagaan ikut Al Quran,hadith,itjimak ulama...).Perjuangan ameno mestilh ingin menegakkan negara Islam sebenarnya mengikut Al Quran,Hadith).Mesti mlaksanakn undang2 Hudud di Malaysia ni.Skrg sy tanya En. dewata awan berapi boleh x ameno ubah skrg jg atau plg kurang pun dlm ms tdekat ni.Klau x dpt sy tetap bsma PAS.

Sy nk ingatkn sy lgsg X TAKSUB dgn parti PAS atau pemimpin2nya.Yg sy fanatik & taksub adalh perjuangan Islam sejati(bukannya hadd hari).Perjuangan perkaumam @ nasionalisma lgsg x mnarik minat sy.Jd x usahlh laungkn hidup melayu pd sy(mual nk muntah sy mgdengarnya),kalu HIDUP ISLAM(Allahuakbar!!!!) sy bminat.

Boleh x ameno buat perubahan kpd perjuangan ISlam tulen?cita2 sy ameno bleh ubah.klu ameno ubah sy join ameno dan SY AKN BJUANG SMPAI AMENO MENANG M'SIA DAN SAYA JG BJUANG UTK HANCURKN,HAPUSKN PAS!!!!.Sbb mn bleh ada 2 perjuangan Islam nti konflik plak.

BOLEH X EN DEWATA AWAN BERAPI?????

lebai-mangkuk said...

Lebai mangkuk haraf para penyokong PR dari PAS dan PKR ikuti lah contoh DAP. DAP tidak pernah mengutuk parti lawan nya. Itu yg di namakan 'bijak berpolitik'.

Malang sungguh bagi PAS dan PKR - menang sedikit sudah lupa diri.

Parti kami (PAS/PKR) yg paling kuat, paling berpengaruh, paling adil, paling jujur dan paling tidak tamak segala2 nya.

Jangan terlalu yakin dan takbur. Kemenangan anda bukan kerana sokongan ikhlas dari DAP dan Hindraf - DAP dan Hindraf bukan jenis manusia yg anda sangkan.

Yang nyata, negeri yg di perintah PR - melayu "untung secupak rugi segantang".

kamal farhan said...

pirdaus dan mashitah tue ustazah dan ustaz dunia..semua org tau..sampai melacur pun boleh..tue bukan ustzah dan ustaz akhirat yg di ibarat kan seperti sebatang lilin..yg sanggup terang kan org lain sedang kan diri sndiri cair terbakar..
tp mgkin la dye ada ilmu agama sikit..tp 2 nama jer ker? lg?? cuba tgk dlm pas?? brapa puluh ribu??? cuba banding kan ahli pas dgn umno mcm mana?? cuba banding kan ahli keluarga ahli pas dgn ahli keluarga ahli umno?? cuba bandingkan isteri2 pemimpin pas dan umno?? xkan itu pun xdpt beza...cuba tgk pemimpin2 pas dan banding kan dgn pemimpin umno??


tgk dari luaran cukup lah..


kami(ahli pas) bkn nak belagak atau sebalik nye..tp kami di didik oleh pemimpin2 kami,ulamak2 kami supaya setiap apa2 msti lah berpandukan dan berlandasan kan alquran...kami diajar supaya saling nasihat menasihati..klau ada yg terpesong dan terleka sikit, nasihat dan tegur..

nabi kata sampai kan lah walau satu pekataan..
kt nasihat org bukan nya bemakna kita ada ilmu tggi..tp ilmu yg kita ada xsemestinya ada pd org lain..sbb tue la kena saling ingt beringt..


kau komen mcm page nie bn yg punya..mcm ahli PR ni pendatang kat sini..padahal sia yg pendatang haram kat sini lepastu buat kacau..klau xsuka dan xboleh terima..xpayah lah masuk sini,pg lah blah..

lepas tue kata org2 sini sesat..padahal dia yg sesat..tp xsedar2..nama je islam..tp...topeng je..

allahuakbar!!

kamal farhan said...

lebai magkuk...lebai mangkuk...

nie lah nama nya amal makruf nahi mungkar..antara kami(pr) kat sini xda apa..aman dan makmur..

sapa sebenar nya buat huru hara dan buat kacau kat sini..

lain kali ckp biar fikir dulu..
dap mmg lah senyap jer..sbb org lain pun xkacau diorg..


cuba bayang kan klau puak2 BN@UMNO dan sekutu xmasuk sini dan xbuat huru hara dan buat kacau kat sini..

adoi...

lebai-mangkuk said...

Kali ni PAS di Perak bernasib baik dapat jadi MB.

Tapi tunggu pada PRU13 nanti, DAP akan meletak kan lebih ramai calun nya dari kalangan melayu.

Melayu dari DAP ini akan menang 100% jika di tempatkan dikawasan 70% bukan melayu.
Sebagai contoh, Fazlan pernah menang di DUN Pasri Berdamar, T Intan - 90% penduduk cina.

Maka tertutup lah peluang PAS atau PKR untuk menjawat jawatan MB.

anonymous said...

sdr farhan,

sebenarnye UMNO tidak buat kacau apa2 pun kat laman ini. Mereka memberi pendapat mereka sahaja.

sebagai tuan rumah anda kena jawab dan berhujah dgn fakta yg logik, bukan dgn cara marah.

jika anda dari gulungan penyokong PAS anda tentu faham perkara ini. Tetapi nampak nya anda dari penyokong PKR yg berasal dari UMNO.

Sikap buruk UMNO itu masih kuat melekat dlm jiwa anda.

Teruskan lah membalas hujah lawan dgn membabi-bute dan tiada apa makna.

anonymous said...

kamal farhan said...

lebai magkuk...lebai mangkuk...

nie lah nama nya amal makruf nahi mungkar..antara kami(pr) kat sini xda apa..aman dan makmur..

sapa sebenar nya buat huru hara dan buat kacau kat sini..

lain kali ckp biar fikir dulu..
dap mmg lah senyap jer..sbb org lain pun xkacau diorg..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maksud lebai, DAP tu senyap kerana sudah selesa, itu le tektik cina, bila mereka dah rasa hidup nye senang dan selesa mereka tidak buat kacau. Ada faham ka?

anonymous said...

PAS memang babi-bute-tuli!

Tak kan tak faham bila DAP kata mahu letak kan lebih ramai melayu dari gulungan ustaz dan ulamak sebagai calun DAP.

Bahasa budak2 nye, DAP tak mahu PAS atau PKR jadi MB dan berkuasa penuh di negeri yg bersultan yg majority di kuasai DAP.

Apa macam PAS dan PKR? Masih lagi percaya dgn DAP?

Tentu! Kami percaya DAP tu parti yg sangat jujur. Kami tak kesah siapa jadi MB, tapi UMNO mesti hancur!

OrangKB said...

Blogger bn@umno said...

semakin hari semakin ramai puak-puak PAS ataupun PR ni sedang berlumba-lumba menunjukkan kehandalan masing-masing dalam ilmu agama.ada dikalangan puak-puak PAS kat sini berlagak macam Ustaz, Mufti, pendakwah, ulama dan bermacam lagilah kononnya mempunyai ilmu agama yg tinggi.MALAH YANG AGAK MENGEJUTKAN ADA YG SUDAH MENGANGGAP DIRI TU DAH MACAM TUHAN.sini aku nasihatkan puak-puak PAS ataupun PR supaya cerminlah diri tu dulu sebelum nak menasihati orang tentang ilmu agama.entah-entah nasihat yg puak-puak PAS berikan tu membawa kepada ajaran yg songsang.semakin banyak nasihat yg diberikan semakin meluat orang membacanya.jgn ingat orang BN ni kurang pengetahuan agama kalau tidak takkan bekas Ustaz masjid negara Datuk Pirdaus boleh menjadi Iman Masjid Negara suatu ketika dulu.

Yang engkau ni, ilmu agama dah tinggi sangat ke, nak cakap itu ajaran sonsang, ini sesat dll. Pemimpin PAS ni lepasan Al-Azhar tau.

Kalu pemimpin PAS dah songsang, pemimpin BN lagilah sesat...Cuba tengok isu murtad kat Malaysia ni? Mana alim ulama BN nak membanterasnya?

dewata awan berapi said...

kamal farhan said...

pirdaus dan mashitah tue ustazah dan ustaz dunia..semua org tau..sampai melacur pun boleh..tue bukan ustzah dan ustaz akhirat yg di ibarat kan seperti sebatang lilin

**************************************

Kenapa samapai macam tu sekali kamal oii...

KAU TUDUH DR. MASHITAH TU PELACUR...

Apa kata kalau orang cakap mak kau pelacur?

Ooi orang kampung...emak Kamal Farhan pelacur....!!!!!!

Apa kau rasa..

zali said...

kamal kamal kamal farhan kata : tgk dari luaran cukup lah..

itu la masalahnya...'buku tidak boleh dinilai melalui kulitnya'

kuantiti ustaz dan ulamak dalam pas juga tidak bererti jika tiada kualitinya...

saya tengok ustaz dan ulamak pas macam lembu yang banyak tapi semua ada sakit kuku dan mulut...yang hanya pandai bercerita dalam surau tentang umno pas,pas umno tapi tak pernah bercerita pasal penyatuan ummah...pasal perpaduan...pasal kasih sayang...

tentang didikan pula...tak payah la sombong kata awak tu terdidik oleh pas dengan sempurna sebab finishing nya...bukan sedikit anak orang pas yang buat maksiat...

jangan terlalu taksub dengan pas...kerana pas bukan yang terbaik...sekadar menggunakan islam untuk kepentingan politik sahaja.

zali said...

dab tanya : Kenapa samapai macam tu sekali kamal oii...

sebab orang lain cuma pro pas tapi yang sorang ni...extremist pas.

siap kata pulak lagi ada ulamak dunia dan ulamak akhirat...

dalam kubur nanti bila ditanya 'siapa kamu?'orang lain semua jawab 'hamba allah' extremist yang sorang ni je jawab...'aku ustaz kamal farhan,ulamak pas tersohor'...

habis la awak ustaz kamal...

miekabo said...

anonymous,

sape kau nak mengatakan aku kurang ajar n biadap???
sesiapa pun akan jadi biadap n kurang ajar dengan org2 cam ko n the geng...
kena la tu org biadap kena lawan org biadap juga...
biadap aku kena pada orangnya...
sebab ulamak pun korang hina n cerca...
mufti yang dah diiktiraf pun korang bleh pertikai lagi...
hukum tuhan pun korang perlekeh...
apa jenis manusia korang ni...

ko pun sama jer cam yang lain2...
baik diam dari duk menghina ulamak...
gayanya cam marah sangat kat statement aku tu....
pedih ulu hati ker???
sian...

zali said...

betul la...

miekabo tak la kurang ajar dan biadap seperti yang dituduh...

posting sebelum ni dia cuma kata :

'dah tahu diri tu cam tu.... toksah cakap apa2 sebab nanti jadi merapu.
duk diam2... lagi baik, tak banyak fitnah n tak byk buat dosa mencerca ulamak...
ngerti...???'

tu bukan kurang ajar atau biadap...tu nasihat...nasihat tu datang dari rasa kasih sayang sesama islam...

nasihat dia tu cuma agak kasar bunyinya tapi sesuai la dengan perwatakan miekabo yang macam negro...

anonymous said...

Jamaludin sebar ‘MB Perak Boneka’, ajak Adun KeADILan ‘lompat’

Visited 602 times, 86 so far today | By webmaster | Category: Isi II

perak-18Oleh Azamin Amin

TAIPING, 3 Feb (Hrkh) - Salah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak yang hilang tempoh hari, Jamaluddin Mohd Radzi(Behrang) didakwa sering menyebarkan dan menjaja dakyah bahawa Menteri Besar Dato’ Seri Ir Nizar Jamaluddin merupakan ‘boneka DAP’ dan ‘boneka Cina’ sejak penubuhan kerajaan negeri Pakatan Rakyat berjaya ditubuhk

Menurut beberapa sumber yang ditemui, sebaran dakyah ini dikatakan dijaja di seluruh negeri sering didengari daripada mulut Jamaluddin sendiri yang dikatakan turut berminat untuk menjawat jawatan yang disandang Nizar.

baca selanjutnya di : perakexpress.com

anonymous said...

Perak terus bergolak
Written by Webmaster
Monday, 02 February 2009

Kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi, yang mengatakan bahawa kemungkinan ada 2 ADUN Perak akan menyertai Barisan Nasional dan kemudiannya surat peletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu yang telah di fakskan kepada speaker Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V Sivakumar dan akhir sekali penafian oleh kedua-dua mereka mengenai peletakan jawatan itu benar-benar meletakkan Perak dalam keadaan yang bergolak.



Sumber yang mengatakan mereka akan menyeberang dari PKR ke BN telah tersebar luas. Sungguhpun setakat ini tidak ada sebarang pengumuman mengenai penyertaan mereka ke UMNO tetapi surat yang dikatakan tidak bertarikh itu dicabar oleh kedua-dua ADUN. Keadaan ini menjadikan Perak – kerajaan Pakatan Rakyat bergolak. Sumber yang mengatakan bahawa ada 3 orang ADUN untuk menyeberang masuk BN kemungkinan tidak tepat tetapi kehilangan kedua-dua ADUN sejak lima hari lalu dikatakan mempunyai hubung kait dengan penghijrahan mereka masuk UMNO akibat di tekan dalam kes rasuah yang dihadapi oleh kedua-dua ADUN tersebut. Dalam UMNO pula bergolak khabar angin bahawa ada usaha untuk membawa semula ADUN Bota – Nasaruddin Hashim yang meninggalkan BN untuk menyertai PKR dan sebagai balasan adalah jawatan bagi Menteri Besar Perak setelah kerajaan Perak yang ada sekarang ini dapat ditumpaskan. Sungguhpun mungkin ini hanya satu andaian politik namun kedudukan Perak terus bergolak dan ini akan menyulitkan kerajaan Pakatan Rakyat dalam menyelesaikan masalah di Perak.

zali said...

KUALA LUMPUR 3 Feb. - Adalah sia-sia untuk mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengekalkan Jamaluddin Mohd. Radzi dan Mohd. Osman Jailu, masing-masing sebagai wakil rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Behrang dan Changkat Jering di mahkamah, kata Pengerusi DAP, Karpal Singh.


ustaz dap pr pun dah akur dengan spr.

dan sepertimana yang perunding kata dalam blognya...2 adun tu tunggu cukup korum untuk masuk umno...dan sekaligus mengambil alih pemerintahan negeri perak.

di saat-saat genting dan pengakhiran pemerintahan pr di perak ni...nizar dan yang lain boleh la lanyak camry tu puas-puas...

anonymous said...

Oleh kerana terlalu rapuh ikatan PR, maka semua ahli DUN kena tandatangan 'surat akujanji' letak jawatan jika lompat parti.

'Surat akujanji' yg tidak bertarikh ini dijadikan sebagai 'ugutan' supaya kekal dlm PR.

Sebenar nya 'surat akujanji' ini tidak akan menjejaskan kedudukan Jamaluddin dan Osman sebagai ahli DUN. Mereka TIDAK 'lompat' ke mana2 dan masih sah sebagai ahli DUN. Mana boleh PRK di adakan.

Sekarang Jamaluddin dan Osman sudah istihar sebagai ahli bebas.
Ini bermakna PR sudah kurang dua kerusi.

Mungkin lebih ramai lagi yg akan istihar ahli DUN bebas. PR kena buat 'surat akujanji' yg lain pula untuk selamatkan PR.

anonymous said...

DAP - sudah duduk selesa menikmati hidangan yg di sajikan oleh PAS dan PKR.

PKR - gaduh riuh-rendah rebut kuasa sesama sendiri, perangai 'busuk' UMNO yg masih bersarang dlm jiwa PKR ini telah menyebabkan PR jadi kacau bilau.

PAS - sian PAS, ada seketul jawatan yg paling top pun dah mula di 'target' PKR. Sekarang PAS lah yg paling sebok untuk mempertahankan PR.

zali said...

PAS - sian PAS, ada seketul jawatan yg paling top pun dah mula di 'target' PKR. Sekarang PAS lah yg paling sebok untuk mempertahankan PR.

-----------------------------------------

itu la nasib minoriti dalam pr...
keluar la dari pr tu...itu lebih baik dari di kuda sepanjang zaman...

anonymous said...

Cina ni ada 'peribahasa' yg tidak ada dlm kamus melayu :-

"atak untung atak kawan, tatak untung tatak kawan".

zali said...

satu lagi peribahasa cina...'budi baik dibalas segera'

itu pasal cina bagi nizar jadi mb...sebagai balasan segera setelah pas rela di perkudakan.

tapi kini setelah pas dilihat tidak berguna lagi..."atak untung atak kawan, tatak untung tatak kawan".

bye-bye la pas kata cina.

itu pun tak sedar lagi...ustaz karpal bagus...ustaz guan eng bagus...ustazah teresa bagus...membela islam...

kamal farhan said...

to dewata sembang berapi..

**************************************

Kenapa samapai macam tu sekali kamal oii...

KAU TUDUH DR. MASHITAH TU PELACUR...

Apa kata kalau orang cakap mak kau pelacur?

Ooi orang kampung...emak Kamal Farhan pelacur....!!!!!!

Apa kau rasa..
--------------------------------------

bro...mak2 xmain ok..nak main mak2 pg tempat lain...nak behujah,behujah jgk..tp ada batas jgk..

kau kata kau bnyak ilmu dan ikut perkembangan semasa..kau dah lupa apa ustazah mashitah hadhari nie bg jawapan bl seorang ibu tunggal bertanya boleh ke melacur klau dlm keadaan terdesak??

kau,klau xtau..baik diam..duduk senyap..hujah dgn org xda ilmu mcm nie lah.. belagak mcm berilmu..hentam ulamak sana sini..

lepas tue ustazah hadhari nie bg jawapan apa??? dia kata melacur dibenar kan di dalam islam kalau dalam keadaan darurat...nie lah nama nya ustazah hadhari..


kau klau xtau..baik diam..kaji dulu..jgn sedap mulut jer..ada otak pakai sikit...mak2 xmaik..

lebai-mangkuk said...

Sepatut nye PAS dah faham apa yg dimaksud kan bila DAP dah sound nak ramai kan calun melayu (ustaz dan ulamak dlm DAP.

Lebai sangat faham, itu sebab lebai lekas2 join DAP. Ada harapan le akan di calun kan pada PRU13 nanti.
Jika lebai di letak kan di kawasan majority bukan melayu, 100% lebai akan menang.

Pada PRU12 yg lalu, DAP tidak menyangka akan dapat 'durian runtuh' dan kurang arif tentang undang2 tubuh negeri Perak.

Sekarang DAP dah faham tentang undang2 tubuh negeri Perak. Itu sebab DAP mahu lebih ramai calun dari kaum melayu(ustaz dan ulamak) dlm DAP.

PAS mukin dah tahu muslihat DAP ini, tapi kerana terlalu ingin berkuasa, PAS sanggup berbuat apa saja. Ini yg membuat kan DAP ber tambah2 riang-gembira.

DAP dah baca menteliti PAS - boleh tepok2 bahu, terajang pungkuk. Ahli2 PAS dah jadi mcm zombi kerana terlalu banyak dengar ceramah - ceramah yg mengasyik kan, hingga ter tidur lena di buai mimpi indah.

Kepada para penyokong PR, sila beri komen dan ulasan dgn secara ilmiyah dgn fakta yg logik.

kamal farhan said...

lebai mangkuk mcm la bagus sgt..mengalah kan pemimpim pas..pemimpin pas xda kata apa..dia yg lebih2....

anonymous said...

sedare kamal,

jangan berbahasa bodoh, nanti orang anggap ande bodoh, tapi ande memang bodoh - tak pernah kilas hujah lawan dgn cara ilmiah yg logik

anonymous said...

PAS dan PKR sebenar nya dah kena perangkap DAP.

Bila DAP dah letak kan calun nya dari kalangan melayu(ustaz dan ulamak), PAS/PKR kena akur.

Melepas le peluang PKR/PAS sebagai MB yg menerajui Perak.

PAS/PKR dah jadi serba salah, nak undur - BN berkuasa semula.

Apa macam PAS/PKR? - kan ke dah kena kencing atas kepala.

add said...

kesian gambar nizar dikalungkan bunga, nampak cara memek mukanya dalam hati berkata " sikit lagi ada la bunga ni dirumah aku, sebab yang pakai bunga ni semua da jadi mendiang,,, manakala muka sebelah beliau, toya sungguh muka nizar la ni, dulu penuh dengan gahnya, lani,,,, ni kena pergi selangor ni jmpa wak tempe ,kasi tegang sikit muka

add said...

Top guy: kaedah ni pun dari BABI (Barua Anwar Bin IbrahiM)masa dalam UMNO juga...2x5 je BABI dengan NAJIS...

add said...

kesian kamal farhan, rupanya beliau ni ramai bapak,,,,,

add said...

tula kan pakcik dah cakap pergi je belajo dulu,,, jangan dok belajo je dengan ulamak hamPAS je, ulama UMNO hadhari pun ok, kalau kita sembanhyang pun bukan kita takbir guna kalimah lain, tak tahulah pulak kot kamal farhan yang cerdik lagi bijaksana guna kalimah ala-ala PAS, yela sokong pas ditanya dalam kubur mmemperjuangkan islam so epas la ujian titian sirat, kalau penyokong umno sembahyang sebut Allahuakbar je...dan puak umno bangsa je...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...