Monday, February 9, 2009

Pilihan raya kecil di Perak

IPOH, 9 Feb: Roslan Shahrom, anggota Parlimen PAS Bukit Gantang meninggal dunia akibat komplikasi jantung selepas jatuh dari basikal yang dinaikinya hari ini.

Menurut maklumat, Roslan keluar dari rumahnya dengan bebasikal tanpa membawa talipon bimbit pagi ini dan terjatuh semasa mengayuh basil berdekatan dengan stesen minyak Petronas di Pekan Batu Gajah.

Dengan kematian ini, satu pilihan raya kecil terpaksa diadakan. Adalah dipercayai Speaker Dewan Rakyat secara rasmi akan memaklumkan kepada SPR berlaku kekosongan di kerusi Parlimen Bukit Gantang itu dan dalam masa 60 hari SPR dijangka akan mengadakan pilihan raya kecil.

Di Kedah, jika perletakan jawatan Adun PKR Bukit Selambau yang juga Exco kerajaan negeri, V Arumugan diterima, maka satu pilihan raya kecil juga terpaksa diadakan.

Namun sehingga kini, beliau hanya membuat pengumuman di media sahaja ekoran tekanan kuat terhadapanya. Arumugan masih belum menyerahkan surat itu kepada PKR ataupun kepada Dewan Undangan Negeri.

Namun menurut sumber PKR, beliau menerima tekanan hebat dengan pelbagai cara agar meninggalkan PKR dan menyertai BN namun situasi beliau agak sukar untuk membuatkannya menyertai BN.

Ini kerana, kebanyakan penyokong beliau yang berada di estet dan berpegang kepada prinsip makkal sakhti tidak akan mengizinkan perkara itu berlaku bahkan akan mengancam nyawa beliau jika menyertai BN.

Untuk itu, beliau dinasihatkan bercuti untuk mengelakkan tekanan itu.

Dengan kematian Roslan bermakna pilihan raya kecil akan berlaku di Perak. Ini juga bermakna, rakyat di Perak berpeluang untuk menghantar mesej mereka samada kerajaan Perak yang baru dibentuk diterima oleh mereka ataupun tidak.

76 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

Buat susah rakyat aje...
kini rakyat kena bekerja untuk YB bukan YB bekerja untuk rakyat..

dan satu lagi...

Yahudi Anwar mula memasang angan-angan mengekalkan kerusi Parlimen ini... dan banyak fitnah lain akan muncul selepas fitnah 50juta dan isu lompat parti...

dianawijdan said...

Dengan kematian Roslan bermakna pilihan raya kecil akan berlaku di Perak. Ini juga bermakna, rakyat di Perak berpeluang untuk menghantar mesej mereka samada kerajaan Perak yang baru dibentuk diterima oleh mereka ataupun tidak.

KITA TENGOK APA KESUDAHANNYA...

Di Kedah, jika perletakan jawatan Adun PKR Bukit Selambau yang juga Exco kerajaan negeri, V Arumugan diterima, maka satu pilihan raya kecil juga terpaksa diadakan.

Namun menurut sumber PKR, beliau menerima tekanan hebat dengan pelbagai cara agar meninggalkan PKR dan menyertai BN namun situasi beliau agak sukar untuk membuatkannya menyertai BN.

SATU LAGI PILIHANRAYA BAKAL MENYUSUL. KITA SAMA2 SAKSIKAN KESUDAHANNYA..

polis, sprm, masih tak bergerak2 utk menyiasat. laporan dah dibuat. akuan bersumpah dah dibuat. nk harapkan gerak asyik sibuk dengan lembu ngan lexus ja.

KITA SAKSIKAN KESUDAHAN 2 PILIHANRAYA TERSEBUT.

lann-b said...

abe mie terjah, awat mare mare. hadapi ajelah ketentuan Allah dengan redha. manusia hanya mampu merancang. bantulah parti anda untuk prk ini.

Creedence Clearwater Revival said...

Blogger abe MIE 'TERJAH' said...

Buat susah rakyat aje...
kini rakyat kena bekerja untuk YB bukan YB bekerja untuk rakyat..

_____________________________________

abg terjah,

rakyat yg susah ke.... abg mie terjah yg susah hati?

ejan said...

pilihan raya kecil ini dpt menunjukkan protes rakyat dr parlimen bkt gantang menolak rampasan kerajaan negeri perak oleh BN.

Sarjan Lama said...

Saya mencadang Datok Sri Nizal sebagai calon..... Manale tau kot kot BN nak calunkan Datok Zambry...
Najib nak lambak berapa banyak lagi kat sini tak taule.....

TokBatinSenoi said...

Tok sonkong sdr Lebai-Mangkok Jd MP.. Bakal MB PRK yang baru... horeiiiiiii.

biskut said...

kalau pas menang.. itulah kehendak rakyat.
kalau bn menang... SPR, polis dan semua agensi yang terlibat adalah rasuah. tak telus. bn guna penyokong hantu.

tunggu dan lihat kebodohan, kebengapan penyokong pembangkang.

gmusang7 said...

kpd abe bla-bla...woi yang hg pikiq rakyat susah,susah pe .dah lama dah susah,minyak turun tpi brg xturun.(BN barang NAIK).yahudi anuaw xbunuh orng pun tapi yahudi seokor tu guna c4..fitnah?poraahhhh

firdaus said...

V Arumugan ditekan dan diugut dgn hebat oleh puak umno/bn dlm perancangan utk merampas hak dan pilihan rakyat kedah.
buktinya beberapa hari lepas dia telah membuat laporan polis terhadap ugutan, tekanan dan rasuah utk dia melompat ke bn.
secara logiknya jika dia sukarela utk menyertai bn dia tidak akan membuat laporan polis terhadap apa yang dihadapinya. mana mungkin dia mahu memburukkan parti yang mahu dia wakili.

ada otak pikir,
ada akal pakai...

firdaus said...

jangan terikut-ikut mentaliti kelas ketiga umno tuh.
(nasihat utk bukan orang umno)

Lynda said...

@ Abang Mmie,
U kata:
Buat susah rakyat aje...
kini rakyat kena bekerja untuk YB bukan YB bekerja untuk rakyat..

-------------------------------------

Abis lah, UMNO konfirm kalah, hang cari jalan kata rugi diut rakyat.

Inilah peluang rakyat Perak hantar msj kat Sultan dan UMNO ZIONIS bhw Kerajaan UMNO haram!!!

Kalah...
Kalah...

UMNO pasti kalah di Bukit Gantang.

zali said...

dari allah roslan datang kepada allah roslan kembali...

nak sangat pilihanraya...haa tuhan bagi pilihanraya...

tuhan tu memang maha adil...

kita tengok pr atau bn yang rakyat mahu...

zali said...

apapun benarlah seperti kata tbs...

selain dicalonkan oleh karpal untuk menggantikan nuar...lebai mangkuk memang sesuai jadi calon di bukit gantang.

lebai mangkok adalah calon terhebat yang pr pernah ada dan dia adalah yang terbaik dari yang terbaik...

hidup lebai mangkok!

dewata awan berapi said...

karpal sial said....

"Jangan main-main dengan saya dan saya minta mereka bersedia terima akibatnya," katanya yang mendakwa tindakannya mahu memfailkan saman terhadap Sultan Perak itu dibuat kerana baginda melanggar Perlembagaan negeri.

berok tua ni lupa di mana dia menumpang...kalau di india bolehlah dia cakap macam ni..

sepatutnya berok tua ni patut dihalau dari Malaysia dulu2 lagi...
tak pun ISA kan dia sampai mati..

siapa setuju?

Penyokong Pas pasti marah dan tak setuju......

dewata awan berapi said...

zali,

ada awek baru kat sini...nama lynda..
tunggu apa lagi...tolong 'ayat' sikit...

zali said...

saya setuju!

karpal juga patut di gantung kerakyatan!

balik pada kes lawan sultan...
2 indon yang kantoi buat rusuhan haritu masih dalam siasatan istimewa...

siapa la yang upah indon tu ye...

tunggu la sikit lagi...rahsia terbongkar!

zali said...

lynda ada...diana ada...

eh...apa awek-awek ni merupakan rasuah buat kita ke dewata?

dewata awan berapi said...

yang jantan2 tu dah hilang teloq agaknya...sbb tu lah mereka hantar aweks ni...jangan terpedaya helah mereka ni zali....

tapi...si lynda ni boleh tahan jugak mulutnya...jenis mulut tak ada insurans

dewata awan berapi said...

pakatan rakyat menang di Perak dulu sebab undi indon ni lah...

yang belum ditangkap tu banyak lagi tu...

nanti hilang kes pengundi hantu ganti dengan kes pengundi indon....

pening kepala spr nanti....

apam taiping said...

a

apam taiping said...

atok hang!!aku org perak,suka hati nak plh mana,hg sibuk pa dewata indu??jgn kata org xdak teloq la,kalo teloq sendiri pun xdak,org mcm hgpa ni la yg bgga sgt jd org melayu yg tolak agama!!bodo mcm kapir lahanat!!cium sgt pungkoq najib tue...aku taw bkt gantang ni pr ttp pegang...depa yg umno ni xleh kata apa dah,,bodo piang hina dr kongkang...wa anak jati taiping!!

Muzafar said...

BN pasti menang Parlimen Bkt Gantang. BN parti yg diredhai Allah.BN parti yg benar. Pemimpin BN, pemimpin yg ikhlas, jujur, zuhud. Sokong BN sokong BN sokong BN .BN akan menang. BN akan menang HIDUP BN HIDUP UMNO

Muzafar said...

PAS pasti kalah. Pemimpin PAS kuat rasuah. Pemimpin PAS kaki betina, pemimpin PAS pembunuh warga Monggolia

Aduka said...

Baru tak sampai 24 jam MP Bkt.Gantang meninggal dunia, kerajaan melalui Datuk Shaziman umumkan tarif letrik akan diturunkan.
Kebetulan ? Atau ada makna ???

Prihatin sungguh kerajaan BN ye!!!

ironseven said...

tahniah lynda, tahniah diana,

hujah2 korang mmg ada points. tak mcm pecacai2 umno tu yang hujah mereka kosong tak de modal. kalau begini la mentaliti ahli2 umno, tak mustahil dua tiga tahun lagi unmo akan terlungkup menyembah bumi.

add, zali, tokbatinsenoi, dewata, biskut semuanya cakap tak pakai otak. ada akal tak pikir. membabibuta je dengar pemimpin2 mereka berhujah. tak sedar apa melayu dapat sejak umno bn perintah 50 tahun? melayu dok mcm tu jugak. yang kaya hanya suku sakat pemimpin depa. apa la punya bongok diorg ni...

dato manja ismail, pengarang kumpulan berita harian tulis;

kerajaan campuran pas-parti negara di terengganu pada 1959 bertahan hanya 3 tahun bila perikatan mengusulkan UNDI TIDAK PERCAYA terhadap mb daud samad,

1966 di sarawak 21 daripada 42 adun menandatangani surat rahsia mengusul UNDI TIDAK PERCAYA terhadap km datuk stephen kalong. gabenor tun abang openg memecat datuk stephen apabila beliau enggan meletak jawatan. datuk stephen bagaimanapun kembali menjadi km apabila MAHKAMAH TINGGI BORNEO memutuskan pemecatannaya tidak sah,

1977, 20 adun pas mengusulkan UNDI TIDAK PERCAYA terhadap mb datuk mohd nasir dalam sidang dun kelantan.

kesimpulan dari berita di atas;

1. umno dan bn mempelopori budaya lompat melompat. cuba tanya ibrahim ali kalau tak percaya.

2. penggunaan kaedah UNDI TIDAK PERCAYA yang mana di dalam undang2 tubuh negeri perak jelas menyatakan tiga cara untuk mb berundur (sultan membubarkan dun atau undi tidak percaya terhadap mb atau mb sendiri letak jawatan)

3. hanya MAHKAMAH buleh mengesahkan apa2 keputusan bersangkutan adun atau ahli parlimen. dalam kes perak SPR bertindak membelakangi MAHKAMAH.

4. perlembagaan malaysia berada di kedudukan paling tinggi. agong dan sultan pun berada dibawah perlembagaan. kerana itulah dimanakan RAJA BERPERLEMBAGAAN. hatta dengan inisiatif unmolah al-quran dan hukum islam turut berada di bawah perlembagaan. maha hebat umno ni. jadi, sekiranya raja2 itu sudah berada dibawah perlembagaan maka tak salahlah dari segi undang2 perlembagaan, raja diheret ke mahkamah. kes sultan johor, ydp besar n9 dan sultan pahang adalah contoh yang klisik.

dewata, kau jgn mainkan isu perkauman. ini la contoh mentaliti kelas bawah puak2 umno.

zali, dewata, kau tak payah la nak mengayat lynda dan diana tu. bahasa kau pon sungguh kurang ajar dan biadap. almaklum la kau ni anak didik pengebom altantunya, pencabul pekerja hotel, penerima rasuah seks mcm kawan2 2 adun perak yang dituduh resuah tu, pembeli bini orang dan bersahabat dengan menteri yg buat seks di johor tu. korang ni lah bakal perosak umno!!!!

TUNGGULAH PILIHANRAYA PARLIMEN BKT GANTANG. tak sabar aku nk tengok umno diganyang...

jit tontoya said...

Aduka said...

Baru tak sampai 24 jam MP Bkt.Gantang meninggal dunia, kerajaan melalui Datuk Shaziman umumkan tarif letrik akan diturunkan.
Kebetulan ? Atau ada makna ???

Prihatin sungguh kerajaan BN ye!!!


-aduka,

itu bukan prihatin tapi protein, makanan tambahan laa...almaklumlah kan...faham-faham sajalah...

firdaus said...

jit tontoya said...

Aduka said...

Baru tak sampai 24 jam MP Bkt.Gantang meninggal dunia, kerajaan melalui Datuk Shaziman umumkan tarif letrik akan diturunkan.
Kebetulan ? Atau ada makna ???

Prihatin sungguh kerajaan BN ye!!!


-aduka,

itu bukan prihatin tapi protein, makanan tambahan laa...almaklumlah kan...faham-faham sajalah...

February 9, 2009 3:51 AM


teringat aku sebelum pru12 yang lepas.

'minyak tidak akan naik selepas pilihanraya'.

tut,tut lepas tu?

sendiri mau ingat la...

firdaus said...

Sudah Ada MB Enggan Letak Jawatan Di Perak Sebelum Ini

DALAM mencari penyelesaian perang tempoyak di Perak hari ini bukan boleh dilakukan dengan cara menegakkan benang basah atau pun secara ‘keras kin’. Sebaik-baiknya ialah merujuk kepada perundangan, perlembagaan dan juga adat istiadat Melayu. Perisitwa atau kejadian lepas adalah paling afdal untuk dirujuk.

Semua pihak harus menyedari apa yang dilakukan Mohammad Nizar Jamaluddin dan Pakatan Rakyat mereka bukan tergilakan kepada jawatan MB yang dianggap sudah disamun secara penuh tektikal itu. Tetapi mereka hanya mahu menuntut keadilan. Itu saja.

Makanya penyeselaian secara berhemah dengan berpandukan kepada perlembagaan, kitab tatacara sesebuah negara. Jika perlembagaan sudah tidak dipakai, diletakkan di kaki dengan apa lagi hendak dijadikan panduan? Maka jadilah kita seperti haiwan; harimau, singa, ular tedong dan monyet. Mereka mana ada kitab tata cara hidup.

Mengenai pergolakan politik yang berlaku di Perak itu ada satu lagi versi atau cebisan sejarah lama boleh dijadikan panduan. Ianya dirasakan adil dan relevan kerana ia telah berlaku di negeri itu kira-kira 35 tahun lalu.

Kisah itu ialah mengenai apa yang menimpa ke atas bekas Menteri Besarnya, Tan Sri Mohamad Ghazali Jawi iaini bapak kepada Mohd Tajol Rosli pada tahun 1974. Apa yang berlaku ke atas Nizar hari ini senarionya sama walapun suasananya dan kondisinya berbeza.

Sultan Perak waktu itu, Sultan Idris Shah sudah tidak berkenan untuk melantik Ghazali Jawi untuk menjadi MB buat kali kedua (sambung selepas habis dua tahun). Bagaimana pun Ghazali tidak mahu melepaskan jawatan berkenaan dan kedegilan Ghazali itu menimbulkan masalah kepada Sultan Idris Shah.

Tindakan Ghazali itu menyebabkan Sultan tidak dapat berbuat apa-apa, kerana Perlembagaan Perak melarang baginda berbuat demikian. Apa yang menjadi alasan dan dipertikaikan Nizar kini itulah juga yang digunakan pakai oleh Ghazali untuk terus menjadi MB.

Pemuda Umno ketika itu memberi pandangan; “Sultan Perak mempunyai hak melantik dan berkenan seseorang memegang jawatan Menteri Besar, tetapi setelah dilantik dan diperkenankan, Sultan tidak ada hak mengikut Perlembagaan Negeri untuk memecat atau memerintahkan supaya meletakkan jawatan. Hak untuk memecat atau memerintahkan seseorang berhenti dari Menteri Besar, iala Presiden UMNO.”


Gara-gara keengganan Ghazali (foto) itu menyebabkan Sultan Idris murka dan bernazar baginda tidak akan mencukur janggut dan jambannya selagi Ghazali tidak berhenti menjadi MB.
Untuk beberapa ketika Sultan Idrsis tampil di khalayak dengan keadaan berjangut dan berjamban. Beliau benar-benar melaksanaan nazarnya, tidak mencukur janggut. Sehinggalah Ghazali Jawi berundur menjadi Menteri Besar baru baginda membersihkan mukanya.

Ghazali berhenti menjadi MB Perak bukan kerana kuasa sultan tetapi setelah beliau dinasihati oleh Presiden Umno ketika itu Hussein Onn menasihat agar Ghazali berbuat demikian. Atas nasihat Hussein Onn lah Ghazali membuat surat perletakan jawatan sebagai MB 1977.

Cuplikan kisah ini saya petik daripada buku biografi Tan Sri Ishak Tadin yang ditulis oleh penulis veteran Perak yang juga merupakan kawan rapat kepada Sultan Idrsis Shah, sdr Mokhtar Petah dan disedut daRI blog beliau;

Cuplikan itu seperti mana berikut:

DEWAN SANATE

Setelah tamat perkhidamatan di MAsir, Haji Mohd. Ghazali Jawi telah pulang ke tanah air dan dilantik sebagai ahli Dewan Sanat - senator. Dia telah memegang jawatan Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar dan Setiausaha Agung UMNO.
Pada pilihan raya 1964 beliau telah menang merebut kerusi Dewan Rakyat (Kuala Kangsar) dan dilantik memegan jawatan Menteri Tanah dan Galian. Kemudian dia memegang jawatan Menteri Pertanian dan Perikanan.

Sultan Idris Shah telah tidak berkenan melantih Haji Ghazali Jawi sebagasi Menteri Besar Perak kerana pada masa dia memengang jawan Menteri Besar pertama, pada tahun 1960 dia telah ditangkap oleh polis atas tuduhan melakukan rasuah.

HARAB BERSATU

Kes Haji Ghazali itu digantung dengan kehendak Perdana Menteri. Dia telah dihantar ke Republik Arab Bersatu. Pada masa itu Sultan Idris Shah masih Raja Di Hilir Perak.

UMNO Negeri Perak telah menjadi dua golongan. Satu golongan di sebelah bekas Menteri Besar, Haji Kamaruddin dan memihak kepada Sultan Perak. Manakala pihak yang lain memihak kepada Haji Ghazali Jawi dan menentang Sultan Perak.


Kalangan UMNO yang menyebelahi Haji Kamaruddin Haji Mat isa, di antaranya anggota-anggota Pemuda UMNO negeri, Abu Bakar Ashaari dan Abdullah Haji Mohamad.


MENJADI PERUNDING


Mereka disebelah Haji Ghazali Jawi terdiri dari ahli-ahi Dewan Negeri Perak, di antaranya, Hisan Ibrahim, Shafie Mat Saman, Masu’ud bin Untoi dan Ismail Abdul Rauf, Dato’ Abdul Malik Ahmad, Dato’ Seri Haji Wan Mohamed bin Haji Wan Teh, Perdana Menteri, Tun Abdul Razak yang mahu krisis antara UMNO dengan Sultan Perak itu mencapai penyelesaian segera, Allahyarham telah menggunakan Ishak Tadin menjadi ‘perunding’ antara Saultan Idris dengan Haji Ghazali Jawi.


Ishak Tadin telah menggunakan kebijaksanaan dan diplomasinya memujuk Sultan Idris Shah. Pada satu malam beliau telah (berkata – MSO) kepada Baginda, bahawa Perdana Menteri, Tun Abdul Razak memohon Baginda melantik Haji Ghazali Jawi ke jawatan Menteri Besar dengan bersyarat, iaitu untuk selama dua tahun sahaja. Kemudian Baginda boleh melantik ahli Dewan Undangan Negeri yang lain sebagai Menteri Besar Perak.


MENGANGKAT SUMPAH

Sultan Idris yang yakin akan kejujuran Ishak Tadin sebagai pegawai tinggi kerajaan negeri, telah bersetuju dengan syarat itu dan baginda berkenan melantik Haji Ghazali Jawi untuk memegng jawatan Menteri Besar Perak.


Pada 4 September 1974, Haji Ghazali Jawi telah mengangkat sumpah memegang jawatan Menteri Besar, di hadapan Sultan Idris Shah, dalam Balai Rong, Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar.


Dua hari kemudian, Sultan Idris Shah telah memanggil saya mengadap Baginda, di Istana Tambon, Ipoh. Dalam pertemuan saya dengan Baginda itu, saya telah memaklumkan kepada Baginda, bahawa dalam Perlembagaan negeri Perak tidak termaktub yang Sultan boleh melantik seseorang menjadi Menteri Besar selama dua tahun.


PARTI POLITIK


“ Kalau Tuanku melantik seseorang ahli Dewan Negeri Perak menjdi Menteri Besar, maka jawatan itu kekal kepada orang itu sehingga pilihan raya umum akan datang, iaitu kira-kira empat atau lima tahun,” kata saya kepada Baginda.


Saya melihat wajah baginda membayangkan perasaan sesal baginda melantik Haji Ghazali Jawi sebagai Menteri Besar Perak.


Kemudian saya memohon Baginda bersabar kerana untuk mengelakkan dari berlaku krisis antara parti politik yang memerintah dengan Istana. Baginda telah setuju.


MENYIMPAN JANGGUT


Setelah cukup tempoh dua tahun Haji Ghazali Jawi memegang jawatan Menteri Besar, dia tidak mengundurkan diri dari kerusinya. Sultan Idris Shah telah menimbulkan perkara itu dalam beberapa dari titah Baginda kepada orang ramai.


Haji Ghazali Jawi dan beberapa orang anggota UMNO Perak telah menyanggah titah Sultan Idris Shah dengan berkata, “Tidak ada dalam perlembagaan Negeri Perak Sultan melantik seorang ahli Dewan Undangan Negeri sebagai Menteri Besar selama dua tahun.”


Semenjak itu krisis antara UMNO dengan Sultan Idris Shah berlarutan, sehingga tahun 1977. Sultan Idris telah mengadakan nazar di Pulau Pangkor, iaitu selagi Haji Ghazali Jawi tidak meletakkan jawatannya, Baginda akan terus menyimpan janggut, jambang dan misai dan tidak akan menanda-tangani sebarang surat Majlis Mesyurat Kerajaan (EXCO) Negeri Perak.

BURUK SANGKA


Selama kira-kira dua tahun Sultan Idris Shah tidak bekerjasama dengan Menteri Besar dan tidak memperkenankan sebarang keputusan mesyuarat Exco Negeri Perak. Banyak rancangan kerajaan, terutama berhubungan dengan kelulusan dan pembangunan tanah menjadi tergendala.


Haji Ghazali Jawi terpaksa meninggalkan jawatannya kerana diberhentikan oleh Presiden UMNO – BN dan Perdana Menteri, Tun Hussein Onn pada tahun 1977. Sultan Idris Shah kemudiannya telah melantik Datok Sri Haji Wan Mohamed bin Haji Wan Teh, ahli Dewan Negeri (berunding dengan pihak ibu pejabat polis, di Kuala Lumpur mengenai kes tersebut. Kes itu telah diganntung atau dimansuhkan. Akhirnya Haji Ghazali Jawi telah meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Perak. Beliau lantik sebagai duta Persekutuan Tanah Melayu ke Republik Arab Bersatu, Masir.


Kata Mokhtar mereka yang tidak mengetahui catatan sejarah atau melupakan sejarah Negeri Perak menuduh Ir. Nizar Jamaluddin menderhaka kepada Sultan. Tetapi mereka yang peka dengan sejarah amat berhati-hati menuduH demikian, kerana ada kilat dan silaunya, ‘kata dulang paku sepih’. [wm.kl 11:45 am 09/02/09]

KTV 04 said...

Bodoh betul ko abe MIE 'TERJAH' soal kematian ini adalah kerja Allah..

unanjaga said...

Pemberi dan penerima rasuah adalah merupakan perbuatan yang dimurkai olih Allah,pada kedua dua mereka terangkat Nur(chaya) Islam pada diri dan keluraga mereka.Juga akan lahir dari zuriat dan keturunan mereka orang yang kufur engkar insyAllah,jauh dari pertunjuk Allah.Jika mereka diamanahkan untuk memerintah atau pun memimpin,tiada keberkatan dalam hidup ini,sebab mereka telah berpaling dari pertunjuk Allah.
Dan begitu malang bilamana kita masih lagi menjadi pendukung pendukung mereka.
Dan jika 50juta itu sebagai fitnah,maka adalah menjadi tanggung jawab bagi pihak BN untuk memfailkan kes fitnah 50juta itu kemakmah,bukan hanya menafikan sahaja.

Saiful said...

malaysia negara yg amat malang kerana terpaksa membiayai hidup 9 raja. ada sesiapa buat research berapa negara kena bayar tiap bulan utk elaun hidup sultan2 ini? apa sebenarnya fungsi sultan dalam zaman moden ini, cuma jadi hiasan jer dalam upacara rasmi. apa kalau takde sultan negara malaysia tak boleh berfungsi ker?

bn@umno said...

aduka said,

Baru tak sampai 24 jam MP Bkt.Gantang meninggal dunia, kerajaan melalui Datuk Shaziman umumkan tarif letrik akan diturunkan.
Kebetulan ? Atau ada makna ???

Prihatin sungguh kerajaan BN ye!!!


hey Aduka, ape hal ngan ko ni?kerajaan BN naik tarif elektrik pun ko bising dan apabila kerajaan BN turunkan tarif elektrik pun ko bising juga.habih ape yg ko nak suruh kerajaan buat ape lagi utk puaskan hati ko?tindakan kerajaan turunkan tarif elektrik mencerminkan kerajaan PRIHATIN AKAN MASALAH DAN TIDAK SUKA MEMBEBANKANKAN RAKYATNYA.pening sungguh aku ngan penyokong PR ni, kerajaan nak buat baik pun salah malah bermacam-macam tanggapan negatif dilemparkan terhadap kerajaan apabila kerajaan buat baik terhadap rakyat.

ironseven said...

firdaus,

terima kasih atas info terkini tu. nampak sangat umno bn ni;

1. mengamalkan rasuah sejak 1960. bapak tajol rosli pulak tu. malu la oii....

2. umno berpakat dengan polis utk gugurkan tuduhan rasuah kemudian ghazali dilantik sbg duta. tak mustahil 2 adun pr yg lompat tu akan digugurkan pertuduhan dan dilantik sbg exco. kalau tak gugur kes rasuah tu akan berlakulah pilihanraya kecil bagi 2 dun tersebut. dan akan tumbanglah umno dikerjakan pengundi2 yg sebelum ni memenangkan mereka.

3. masa tu buleh pulak diorg junjong UNDANG2 TUBUH NEGERI PERAK. berbeza skrg bukan main menafikan undang2 tu..

4. menipu sultan idris. agaknya sultan azlan pon ditipu dan diugut kot...

5. menderhaka kepada sultan dengan mengengkari perintahnya supaya ghazali dilucutkan jawatan mb.

terserlah umno mengamalkan DOUBLE STANDARD. manusia buleh terlupakan sejarah, tetapi sejarah takkan melupakan apa yang telah dibuat oleh manusia.

betol la firdaus, KATA DULANG PAKU SERPIH, KATA ORANG PUAK2 PECACAI UMNO NI YG LEBIH2 BODOH BANGANG DAN SOMBONG.

ada sapa2 puak pecacai nak jawab kisah sejarah yg firdaus kongsi bersama tu? haha....

ironseven said...

kes bekas mb perak ghazali jawi vs sultan perak

>Pemuda Umno ketika itu memberi pandangan; “Sultan Perak mempunyai hak melantik dan berkenan seseorang memegang jawatan Menteri Besar, tetapi setelah dilantik dan diperkenankan, Sultan tidak ada hak mengikut Perlembagaan Negeri untuk memecat atau memerintahkan supaya meletakkan jawatan. Hak untuk memecat atau memerintahkan seseorang berhenti dari Menteri Besar, ialah Presiden UMNO.”<

siapa ketua umno tahun tu ye? bapak menteri dalam negeri skrg tu ke?

Creedence Clearwater Revival said...

BN bila dah lemah baru nak pikir bajet prihatin laaa, turun tarif tu tarif ni laa...

lagi elok kalau LAGI banyak negeri BN kalah.

turun tarif banyak, rompak duit rakyat laaagi banyak daa...

bn@umno said...

tindakan kerajaan turun tarif elektrik tu adalah IKHLAS dan JUJUR bagi membela rakyat yg mengalami masalah kewangan disebabkan oleh kelembapan ekonomi.takde sebab nape kerajaan BN perlu turunkan tarif lektrik semata-mata utk memancing undi di Bkt.Gantang memandangkan kerajaan BN skg ni masih lagi kukuh dan mendapat sokongan rakyat jelata.jgnlah memandang serong terhadap keikhlasan yg kerajaan BN tunjukkan.

ironseven said...

adun bukit selambau v. arumugam letak jawatan adun dan exco...kenapa ya?

mb kedah ust azizan berkata antara kandungan surat Arumugam ialah beliau mendakwa tidak lagi tahan dengan ugutan oleh pelbagai pihak, termasuklah kononnya terdapat individu tertentu yang mewakili pemimpin Barisan Nasional (BN) menawarkan habuan RM5 juta supaya beliau melompat parti.

"Saya hormati pendiriannya dan menolak habuan RM5 juta itu dan menurut surat itu, beliau (Arumugam) telah menerima pelbagai ugutan sejak Mac 2008 lagi dan disebabkan tidak lagi tahan dengan ugutan dan demi keselamatan keluarganya, beliau mengambil keputusan untuk meletak jawatan," kata ust azizan.

MANA POLIS DAN SPRM. AWAT DOK DIAM JER? MAKAN GAJI BUTA KE? SIASAT LA!!!!

ni pulak kata SPR -

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusuf ketika dihubungi sebentar tadi berkata, pihaknya akan meneliti kesemua dokumen berkaitan sebelum menentukan tindakan susulan.


"Kami juga akan melihat Perlembagaan Negeri Kedah apabila menerima notis pemakluman kekosongan," kata beliau ketika ditanya sama ada akan mengadakan pilihan raya kecil.

AMBOI2 SPR NI...NAK AMBILALIH PERANAN MAHKAMAH PULAK NK "MENELITI SEMUA DOKUMEN BERKAITAN"..tugas kau ikot cakap speaker je bukan??? lepas tu pandai pulak nak tengok PERLEMBAGAAN NEGERI KEDAH..kat perak taknak pulak tengok!

esok jangan lupa ikuti perkembangan kes rasuah dan seks 2 adun perak yg lompat tu.

Creedence Clearwater Revival said...

firdaus said...

"DALAM mencari penyelesaian perang tempoyak di Perak..."

____________________________________


hehehe.... teman suke bebenor dgn ayat mike!!!! tapi teman dak suke makan tempoyok. :)

Insafi said...

Nampak gayanya kene pulun lagilah UMNO kat Perak.Kepada pencacai-pencacai najis,takyahlah berkempen sangat,dah tentu kalah punya.Lebih baik korang pegi Zoo bagi berok makan.Dapat gak pahala..hehehe

Creedence Clearwater Revival said...

saudara bn@umno,

berapa tahun dah BN perintah malaysia?

bukan ke dlm 50 tahun tu banyak peluang terbentang utk membantu & meringankan bebanan rakyat?

kenapa lepas kalah besar pd pru-12 br nak bantu?

kelembapan ekonomi bukan terjadi pd 2008/2009 aja.... tahun 80an & 1997 dulu pun lagi teruk.

kami rakyat mengalu2kan bantuan kjaan, kita dah tunggu lama daah, kita tak tolak TAPI BUKAN APABILA KJAAN DAH LEMAH, BILA RAKYAT DAH MENGAMUK baru terkial2 nak bagi bantuan.

bila dah sebati dgn rasuah mcm tu lahh...

TokBatinSenoi said...

Menang kalah memang keghoje 'TUHAN'. Adat berlawan ada kalah, ada menang.
Menang jadi aghang, kalah jadi abu.. kesian oghang melayu dinegara sendiri.

Lantak kome le.. dengan hujah2, dalil2.

Siapa menang pun bantai le.. yang menogheh getah, menogheh getah juge, yang menyumpit, menyumpit juge.

Khairul Salleh said...

Takziah kepada keluarga YB Ruslan Shaharum. SPR ada ka hantar wakil ke majlis perkebumian YB Ruslan ? Yalah untuk pastikan kesahihan kematiannya sebagaimana kesahihan surat perletakan jawatan Jamaludin dengan Osman.

ironseven said...

tok batin senoi...

ayat putus asa nampak.....aku dah kata bn umno mmg takot pilihanraya. teloq tarra...sebab tu la rampas perak. sudah terang lagi bersuluh KES MB GHAZALI JAWI (org umno ni...) vs SULTAN PERAK tahun 1970an jadi saksi perangai sebenar umno dan bn.

lagi byk umno bikin masalah lagi byk cerita kemungkaran umno bn akan dibongkar!!!

diana, hang dok mana? jangan la baca saja. jom la sama2 ajaq pecacai2 umno tu biaq depa celik ilmu sikit tak bodoh dan bengong dari dulu, kini dan selamanya..

aku sokong ir nizar jadi calon parlimen bkt gantang...

aisal said...

salam.....

Saiful said...

malaysia negara yg amat malang kerana terpaksa membiayai hidup 9 raja. ada sesiapa buat research berapa negara kena bayar tiap bulan utk elaun hidup sultan2 ini? apa sebenarnya fungsi sultan dalam zaman moden ini, cuma jadi hiasan jer dalam upacara rasmi. apa kalau takde sultan negara malaysia tak boleh berfungsi ker?

***************************************************


Elaun untuk Agong dan Permaisuri Agong

Ini adalah dibawah Undang-undang Malaysia Akta 269 (Akta Peruntukan Diraja
1982).
Ini budget tahunan untuk Agong. Akan dibayar secara bulanan kepada Agong.
Selain dari elaun untuk Agong ni, mereka masih dapat elaun Sultan di negeri
masing masing.

1. Privy Purse - RM360,000 (bermakna bulanan adalah RM30,000).
2. Elaun keraian - RM120,000 (bulanan sebanyak RM10,000)
3. Elaun diraja Istana Negara - RM144,000 (bulanan sebanyak RM12,000)

So, total setiap bulan seorang Agong dapat adalah sebanyak RM52,000.

Elaun untuk Permaisuri Agong ialah

1. Privy Purse - RM67,200 (iaitu RM5,600 sebulan).
2. Elaun keraian - RM21,600 (RM1,800 sebulan).

Total sebulan Permaisuri Agong dapat ialah RM7,400.

Selain daripada tu, setiap tahun Agong dapat lebih RM53 million untuk
perbelanjaan istana, sambutan tetamu dan untuk gaji pekerja dia. Breakdown
nya adalah seperti berikut

1. Perbelanjaan istana dan sambutan tetamu - RM52,259,100
2. Gaji kakitangan istana - RM1,004,880

Elaun untuk bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong

Anda tau tak wujud nya elaun ni. Bermakna setiap bekas Agong yang tukar
setiap 5 tahun tu akan dapat elaun bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong.
Ini adalah dibawah peruntukan Undang-undang Malaysia Akta 270 (Akta Istana
Negara Elaun-elaun Diraja 1982) pindaan 2006.

Dibawah akta ni elaun akan dibayar kepada bekas Agong dan bekas Permaisuri
Agong setiap bulan untuk seumur hidup. Contoh nya lah kan, macam Sultan
Azlan (bekas Agong), selain dari elaun Sultan dia dapat tiap bulan, dia
juga dapat elaun bekas Agong.

1. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Agong - RM15,180 sebulan.
2. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Permaisuri Agong - RM4,500
sebulan.

Boleh dikatakan kat Malaysia ni kebanyakan Sultan dah pun jadi Agong, just
imagine berapa banyak kerajaan belanjakan untuk kesemua bekas-bekas Agong
dan bekas-bekas Permaisuri Agong yang masih hidup?

Pencen khas untuk balu Agong

Ini adalah pencen untuk balu Agong. Bermakna kalau Agong tu mati semasa dia
tengah jadi Agong, so balu dia akan dapat pencen ni. Contohnya pencen khas
ni Siti Aishah dapat sebab Sultan Selangor mati masa tu dia tengah jadi
Agong kan. Kira untung lah Siti Aishah ni sebab dapat pencen khas. Anyway,
ini adalah di bawah Undang-undang Malaysia Akta 223 (Akta Pencen Khas Raja
Permaisuri Agong 1979).

So, ini lah yang Siti Aishah dapat.

1. Pencen seumur hidup - RM4,500 sebulan.
2. Kereta (cukai jalan dan bayaran pendaftaran percuma) atau wang pukal
RM250,000 untuk kereta. Juga dapat RM2,590.87 sebulan untuk driver dan
maintenance of car.
3. Rumah Kerajaan yang akan disenggara oleh Kerajaan atau wang pukal
RM750,000.

Elaun Sultan dan kerabat (contoh Kedah)

Elaun untuk Sultan dan kerabat kat setiap negeri adalah dibawah peruntukan
negeri masing-masing. Setiap negeri ada Enakmen Peruntukan Diraja. Ini
contoh untuk Kedah. Basically, kat negeri negeri lain pun lebih kurang sama
juga amount nya.

1. Elaun Sultan - RM52,600 sebulan.
2. Elaun keraian Sultan = RM15,480

So, setiap bulan Sultan (contoh disini ialah Sultan Kedah) ialah sebanyak
RM68,080.

Untuk Sultanah pulak elaun nya adalah

1. Elaun Sultanah - RM12,000 sebulan
2. Elaun peribadi Sultanah - RM2,600 sebulan.

Sebulan Sultanah akan dapat RM14,600.

Elaun lain lain untuk kerabat ialah
Raja Muda - RM13,000
Raja Puan Muda - RM5,200
Tunku Bendahara - RM4,000
Bini Tunku Bendahara - RM1,250
Tunku Temenggung - RM3,500
Isteri Tunku Temenggung - RM900
Tunku Laksamana - RM3,000
Isteri Tunku Laksamana - RM600

Banyak lagi elaun untuk kerabat bergelar.

Selain daripada tu kerabat-kerabat lain pun dapat allowances juga. Contoh
macam anak anak Sultan dapat allowace dalam RM1,000 sebulan and kerabat
jauh sikit (bukan anak Sultan) dinamakan kerabat kategori 2 juga dapat
allowace sebanyak RM500 sebulan.

Gaji dan allowances untuk Perdana Menteri, Menteri dan Ahli Parlimen

Ini semua adalah dibawah Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) pindaan 2005
.

Gaji untuk Perdana Menteri, Menteri, MP adalah seperti berikut,

Perdana Menteri - RM22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri - RM18,168.15 sebulan
Menteri-menteri Kabinet - RM14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-menteri Kabinet - RM10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen - RM7,187.40

Ahli Dewan Negara - RM6,508.59
Ahli Dewan Rakyat (ni kira MP lah) - RM4,112.79

So, contohnya macam Pak Lah... dia adalah Perdana Menteri dan juga Menteri
Kewangan dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri dan juga dia adalah MP, so
monthly income dia ialah

= RM22,826.65 + (RM14,907.20 x 2) + RM4,112.79
= RM56,753.84.

Ini formula untuk calculate pencen bekas MP.

Pencen:
1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji

Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP
satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM2,056.40. Lagi lama
jadi MP lagi banyak pencen dia akan dapat.

Gratuity:1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)


ps: relax n steady my bro...

add said...

kekawan jaga-jaga sikit berbicara dengan diana, sebab diana lawyer.... diana lawyer,,,, dia ada dimahkamah tinggi setiap hari...

agak-agak la kalau sentiasa ada dimahkamah tinggi tu apa kerjanya,,,
tolong jawab kekawan kalau berkesempatan... diana lawyer oi...

pasal tarif elektrik,, dah dua tiga hari dah tv dok maklumkan kerajaan akan turun tarif elektrik , padahal wakil rakyat hamPAS mati pagi senin... ni la pemutar alam malaysia, juak-juak PR. oi diana lawyer.....

aisal said...

angka2 i2 adlh pndaan sblm kenaikan gaji 2006. mutakhir ini wallahualam...


ps: marilah kita bersama2 berusaha utk dpt jdik pm ker, tpm er atau mp.
nk jadik sultan dh x dpt.

so trus sja berjuang kt siasah ni, mana tau pm tgk ader yg berkenan trus diambil jdik mp....

add said...

ambik diana ,,sebab dia lawyer

Pakngah Din said...

Penyokong PR...
Pada puak penjilat BeeN ni tak payah nak mintak penjelasan.. maki je terus, pundek-pundek ni bukan paham pun.. batu BeeN dah tutup kepala hotak puak ni

Perang habis-habisan...tawan balik perak
Perang habis-habisan...jambankan ISA haram jadah, zali dan sekutu

add said...

sorang lagi lawyer, pakngah din..

aisal said...

sahabat bn@umno,

bn@umno said...

aduka said,

Baru tak sampai 24 jam MP Bkt.Gantang meninggal dunia, kerajaan melalui Datuk Shaziman umumkan tarif letrik akan diturunkan.
Kebetulan ? Atau ada makna ???

Prihatin sungguh kerajaan BN ye!!!


hey Aduka, ape hal ngan ko ni?kerajaan BN naik tarif elektrik pun ko bising dan apabila kerajaan BN turunkan tarif elektrik pun ko bising juga.habih ape yg ko nak suruh kerajaan buat ape lagi utk puaskan hati ko?tindakan kerajaan turunkan tarif elektrik mencerminkan kerajaan PRIHATIN AKAN MASALAH DAN TIDAK SUKA MEMBEBANKANKAN RAKYATNYA.pening sungguh aku ngan penyokong PR ni, kerajaan nak buat baik pun salah malah bermacam-macam tanggapan negatif dilemparkan terhadap kerajaan apabila kerajaan buat baik terhadap rakyat.

***************************************

bn@umno,

sbnrnya saudara aduka tu nk bn@umno jadi PM. katenya mentaliti bn@umno ni first class. itu pasai dia x stuju...

TokBatinSenoi said...

Maner Low yer Diana.. ta' kan hilang kot... kener sumpit.

Fakrul said...

ya..ka dah 2 3 ari sebut pasai nk turun tariff? slalu kata rugi ada la..eh sory aku tak tgk berita tv 3 suku..rtm..dn seangkatan dgnnya...

Ihya said...

SPR telah menegaskan bahawa kematian Ahli Parlimen Bukit Gantang telah ‘tersurat’ dahulu sebelum beliau mendapat serangan jantung yang mana beliau sendiri ‘tidak rela’.

Justeru’ kematian’ ini tidak sah dan kerusi Parlimen Bukit Gantang tidak akan di kosongkan.

Pilihanraya kecil tidak akan di adakan.




KAH KAH KAH.... KAH KAH KAH... KAH KAH KAH..

sumber dari www.tukartiub.blogspot.com

Mesra Sokmo said...

Tiada pengundi utk BN dalam undian kecil ini. Menguji kekuatan rampasan kuasa BN. Yang sejahat Babi Mie

Mesra Sokmo said...

Karpal Sigh letak jawatan Pengerusi DAP dan kini menyertai Barisan Nasional

Mesra Sokmo said...

Karpal Singh ikut ajaran Hadhari, bersama Pok Loh menoloak Hudud

Mesra Sokmo said...

org bodoh shj tertipu penurunan taarif letrik. Sepatutnya dah lama turun harga sebab krisis pembuangan kerja, org dibuang kerja nak bayar bil dgn apa tiada duit ...... bahlul. Lagi pun pasaran minyak dah jatuh 10 sen seliter, diTrg TNB ambil air free dijenagor kenyir, sepatutnya rakyat dapat letrik free sebab setiap tahun kena banjir, akibat kesan sekatan empangan tersebut. Nak puji Kera....jaan fikir dulu. Sebab banyak pembaziran, rasuah, zina (kes jamaludin Jarjis dgn perm hotel)

Mesra Sokmo said...

Sepatutnya UMNO dulu disaman kerana lawan Sultan, Gzali Jawi & CheDet (Mamathir)

lebai-mangkuk said...

Nampak nye marah sungguh Kapal Singh.

Semua orang yg mempertahan kan sultan hendak di saman nye.

Tak cukup dgn tu, dia kata DSAI dah tak guna tak leh pakai lagi. Banyak buat kacau.

Patut di gantikan dgn yg lebih baik - Dah tentu Kapal Singh akan lantik 'lebai mangkuk' tu.

anonymous said...

(petikan dari Harakah)
KUALA LUMPUR, 9 Feb (Hrkh) - ........PAS berpendapat bahawa cadangan tindakan yang sedang diambil oleh Peguam Karpal Singh untuk menyaman Baginda Sultan Perak adalah tindakan peribadi beliau dan tidak pernah dibincangkan, serta tidak pernah juga dipersetujui oleh mana-mana pimpinan parti politik dalam Pakatan Rakyat......

Peeeeeerah!!!, PAS memang bodoh dan bacul! Kadad ba PALIR apa sahaja yg dukatakan oleh DAP berkenaan keburukan dlm Pakatan Rakyat, PAS akan kata..."itu pendapat peribadi"...
Bodoh punya PAS

zali said...

betul tu anon...

kalau pendapat peribadi pun tak kan tak boleh nak bantah pendapat peribadi karpal tu bila dah maklum tentang hasrat karpal...

dasar kuda!

mana pergi pun di tenggek dek orang juga...

karpal baru cakap 'jangan main-main dengan saya' tanggal sehelai-sehelai bulu ari orang pas...

dengan tuhan tak takut mintak itu mintak ini,suruh itu suruh ini tapi dengan karpal sepatah ayat pun tak keluar...kecut.

zali said...

hidup lebai mangkuk!

anonymous said...

Mesra Sokmo said...

Sepatutnya UMNO dulu disaman kerana lawan Sultan, Gzali Jawi & CheDet (Mamathir)

February 9, 2009 2:20 PM

UMNO tu memang le dah begitu, ape? PAS pun dah nak jadi mcm UMNO juge.

Bodoh punya PAS!!!!

lebai-mangkuk said...

You're always welcome, master zali

uncle nano said...

abe mie..sy sokong kamu...

Ui..org2 PAS sekalian..lu org mau Pilihan raya kan???

Lu kasi undi jangan x undi kat Bkt Gantang..ramalan aku PAS akan tersungkokk dan terberak2 kat bkt gantang.

Allah dah bagi peluang pada korang2nih..nak sgt pilihan rayakan..amik ko..
dah nasib badan nak buat cane???kan..kan..

Simpati aku kat keluarga arwah..al-fatihah..

Ni lar akibat PAS yang tamakkan kuasa, jadi pencacai DAP & PKR lak tu..jahanam orang Melayu PAS-IKUT AJARAN sesat SAPATAH..x sama dengan Melayu UMNO berpegang pada yang satu-ALLAH..

Jihad bersama UMNO...

uncle nano said...

PAS SUNGUH MENGHINAKAN...

JAHANAM PAS BERSAMA PENGIKUT2NYA...

MUKA TAK TAHU MALU..MUKA TEMBOK..PECAH BERDERAI LAK TU..

UMNO UNTUK SEMUA...

TERIMALAH KENYATAAN YANG UMNO ITU ADALAH PEJUANG SEJATI MELAYU ISLAM DAN TIDAK MEMINGGIRKAN BANGSA LAIN DI NEGARA MALAYSIA..

HIDUP DAN SEGAR SAMPAI BILA-BILA

ITULAH UMNO.....

apam taiping said...

Muzafar said...

PAS pasti kalah. Pemimpin PAS kuat rasuah. Pemimpin PAS kaki betina, pemimpin PAS pembunuh warga Monggolia


ai...ludah ke langit nampak...kelepek jatuh atas kepala najib yg berkilat tuh...aku tukor ckit bagi nampak tepat...Umno pasti kalah(dah klh byk dh plhnraya kecil sblm ni)pemimpin umno kaki betina..(jamaludin jarjis...najib altantuya..)Umno pembunuh warga mongolia..(mat najis xtaw apa2 gambaq ngan altantuya tue bkan dia,tu gambaq ngan era fazira...)adussss...kongkang pnya penyokong bn...

dewata awan berapi said...

ya..ka dah 2 3 ari sebut pasai nk turun tariff? slalu kata rugi ada la..eh sory aku tak tgk berita tv 3 suku..rtm..dn seangkatan dgnnya...

**************************************

yaaa lahhh tuuuuu...

patutlah kau ni bangap sangat??

nak tanya berita apa pulak yang kau TENGOK....pr dah ada saluran tv ke?

dewata awan berapi said...

add,

ada orang tu rasa begitu bangga mengatakan dia tu lawyer...aku rasa semua lawyer ni spesis sampah masyarakat...semua mata duitan tu...

kalau setakat lawyer tu tak payahlah nak umumkan kat seluruh malaysia..

babi punya lawyer!!!!!

TokBatinSenoi said...

Oh kome! doyan dah bunge..
Doyan dah bunge..
suke hati kome..
ta' payah koje..

Mampuih le oghang kite.. asyik na' bepeghang je...

Peghi nyumpit beghok lagi baghuh.. dapat juge lauk.

Maner Low yer diana nih?

Hidup Lebai Mangkuk!!!

apam taiping said...

dewata awan berapi said...

add,

ada orang tu rasa begitu bangga mengatakan dia tu lawyer...aku rasa semua lawyer ni spesis sampah masyarakat...semua mata duitan tu...

kalau setakat lawyer tu tak payahlah nak umumkan kat seluruh malaysia..

babi punya lawyer!!!!

- ni sekoq lg xsuka kat loyer...kongkang ajaib sgguh,,tu la dewa apa tadi?dewata eh?sory nama mcm dewa induu..riso nok nyebutnye tkt terkeluar dri syariah islamiah,,aku rsa hg ni org miskin kot...xdak duit nak beli rmh,keta pun aku rsa hg jumpa dalam kotak mainan TORA kot...xpnah pkai khidmat loyer...gani patail atok hg tu keja pa?oooo peguam negara...bkn loyer...yg tu ja bkn babi,,tu menatang apa r??

apam taiping said...

iron seven...cayala yeop...
umno dah xdak dah yg educated,,tu ada jd dewa,senoi,nangoi,mee cina terjah,biskut pong2....hmmm tenging mcm najis...

Perawi said...

Jihad bersama UMNO menentang pembunuh Altantuya...Kopral Sahrul ngakunya sebagai kambing hitam, Insp...pembawa bahan letupan keluar dari balai polis, Razak baginda seronak dah lepas dr tuduhan, nikmat untung besar dr perunding kapal selam, Najib habis madu, sampah dikubang, Rosmah gumbira ...agaknya boleh jadi isteri PM, sebab madunya dah terkecai

February 9, 2009 5:41 PM

watana88 said...

cantik ulasan kamu..tq arrigato...

sapphire said...

watana88 said...

salam....

Hidup pr ..

Takbirrrr !!!

Watana Tanabe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...