Wednesday, February 4, 2009

Sultan Perak akan buat keputusan esok

8.00 malam

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaludin memaklumkan, Sultan Perak dijangka akan membuat keputusan berhubung dengan permohonan beliau untuk membubarkan Dun Perak besok.

Beliau berkata, Sultan Perak meminta tempoh untuk membuat keputusan permohoan itu untuk membolehkan baginda membuat rujukan terhadap beberapa perkara.

Nizar memberitahu perkara ini kepada pemberita yang menyerbu beliau selepas mengadakan pertemuan tertutup dengan pimpinan PAS, Exco dan Adun Pakatan Rakyat Perak di Pejabat Perhubungan PAS Perak dekat sini.

Menurut Nizar, pertemuan itu berjalan dengan baik sekali dan beliau amat terharu dengan cara Sultan Perak mengendalikan hal ini.

"Saya amat terharu apabila di hujung pertemuan itu apabila Baginda Sultan berkata kepada saya dengan membaca satu potong ayat Al Quran," katanya.

Ayat itu yang bermaksud "Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar."

153 comments:

kamal farhan said...

sesungguhnya allah sentiasa ada pd org yg benar..

khairul said...

Allahhuakbar...
Insyaalah, DUN akan dibubarkan. Rakyat Perak bijak menilai. Jgn tinggalkan satu pun kerusi utk UMNO/BN.

Allahhuakbar..

Alam Fana' said...

Tuanku Sultan Perak diakui raja yang bijaksana dan arif dalam bidang perundangan, Sudah tentu Tuanku Sultan akan memberi ruang kepada rakyat jelata memilih semula pemimpin yang mereka yakini dan percaya.... sama-samalah kita berdoa moga masih ada ruang buat PAS dn pakatan rakyat untuk memperteguhkan kembali cengkaman di perak... amin

tok_gajah said...

Tok rasa kalau pun PRU di adakan semula di negeri Perak, rakyat negeri Perak dah boleh menilai dan menentu kan siapa yg layak memerintah.

Bagi tok, satu persoalan perlu di jawab. Mengapa PR kucar-kacir lalu tumbang dgn masa yg terlalu sengkat. Ini membukti bahawa PR telah gagal kerana tidak bijak dan lemah memerintah.

PR harus sedar, jangan salah kan faktor2 lain kerana keruntuhan pemerintahan PR - salah kan diri sendiri.

Rakyat tentu mahukan pemerintah yg jujur, kukuh dan bijak memerintah. Pada pandangan tok BN lah pilihan yg paling tepat.

bintu zul said...

semoga Allah bersama Sultan Perak..ameen..

Fakrul said...

pengundi pilih dulu pn sb dua adun tu tak pakai bendera bn..kalau pakai bendera bn takkan blh menang!

Fakrul said...

ramai2 berdoa..jgn bn lagi jd kerajaan negeri kita...berpuluh tahun beb..bukan apa sgt yg dibuat..tok gajah dah veteran..kami org muda takkn mahu kerajaan yg tak bijaksana...kalau pn pr blm kuat..mereka harus diberi peluang....

anonymous said...

Kenape ayam2 jantan PR dah tak berkokok lagi?

Kah! kah! kah!, pening pale agak nye, ekor banyak taik.

Kokok le kuat2, biyo lebih banyak taik keluo besembo. Lepas tu berak kapo. Ni tengah dok berak kapo le tu. Sian!

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
anonymous said...

aloooo brother zali, where are you?
tok gajah dah tunggu ni.
lebai mangkuk pun belum nampak lagi.
Jangan2 lebai dah pergi jumpa ngeh, bodek untuk calun ustaz DAP.

Kita doakan semoga lebai berjaya jadi calun

khairul said...

Tok..
Perak kucar kacir bukan rakyatnya, tapi pemimpin yg tak ikhlas menjalankan tugasnya. Hanya mahukan kedudukan, pangkat dan kemewahan. Sbb tu perlu kepada pembubaran DUN biar rakyat tentukan.

setanggi syurga said...

pening ada puncanya..pening disebabkan oleh VIRUS yang dibawa oleh SETAN TAMAKKAN HARTA DUNIA!!! VIRUS UMNO!!!!!!!!!!!!

..bersabarlah, dan KUATKAN kesabaranmu..

dunia ni ALLAH yang punya, dan ALLAH lah yang MAHA BERKUASA!! Siapa berani NAFI, andai kemenangan diberikan kepada BN sekalipun adalah dengan izin ALLAH..untuk terus membiarkan UMNO dan konco2nya BERBUAT KEROSAKAN DI MUKA BUMI INI..

DAN NNATIKAN PEMBALASAN DARI ALLAH YANG MAHA BERKUASA..

kulopbesar said...

alahai kesia tok gajah badan aje besar, sape yg tak jujur dah terserlah kejap PR kejap BN

dewata awan berapi said...

mana taiko2 Pas ni...asyik2 budak hingusan yang keluar...

tok_gajah said...

Tok dah banyak kali ingat kan Pakatan Rakyat, PKR tu berasal dari daging keturunan UMNO.

Sifat UMNO dlm diri PKR tu masih kuat bersarang dlm jiwa nya. Jika ada peluang baik, mereka akan segera sambar. Nak salah kan siapa?

Tok cuma kesian kat PAS, tak payah lah tok cerita kan.

Khalid alwalid said...

"Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar."

Sultan Perak Sultan yang amat bijaksana. Sebagaimana titah putera nya Raja Nazrin: "Raja perlu tidak memihak dan berkepentingan".Insyallah dengan izin Allah rakyat Perak akan beroleh kemenangan kalau tidak besok PRU-13 ini pasti. Kalau Pakatan Rakyat yang mereka pilih maka Pakatan Rakyat lah yang berkuasa bukan BN.
BN sudah tua sarat dengan bermacam-macam masalah masalah dari rasuah,kekejaman polis hinggalah mahkamah yang diragukan.

khairul said...

Takpelah tok...
sekurang-kurangnya PAS Istiqamah dalam perjuangan..

TokBatinSenoi said...

Fakrul said...

ramai2 berdoa..jgn bn lagi jd kerajaan negeri kita...berpuluh tahun beb..bukan apa sgt yg dibuat..tok gajah dah veteran..kami org muda takkn mahu kerajaan yg tak bijaksana...kalau pn pr blm kuat..mereka harus diberi peluang....

QQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQ

Doa ler banyak2, sembahyang hajat kuat2.. kome ingat 'Tuhan' tu na' dengor ceghiter kome je ker?

Orang Melayu tanam cabai sepokok, bace Bismilah... Orang cine ngan India tanam cabai dan sayo ta' bace bismilah pun, bolih juai hasil berlori2 ..
Kome ingat 'Tuhan' tu kuli (colie) kome ker?

Tengok Pelastin.. ape dah jadi? pasal orang Arab kuat berdoa ler tu.. Kome ingat 'Tuhan' tu bodoh ker? Pikior2kan ler sikit.

Ini le tahyool yang buat orhang 'Islam' ketinggalan jauh.

ceghiter unta wal kaldai jer.. wat ape?

kamal farhan said...

buat solat hajat dan berdoa jer lah..tue jer lah senjata org islam..
mintak allah bukak hati sultan...insyaallah..yakin dgn janji allah..
nabi penak kata sebelum allah bg kesenangan,allah akan bg kesusahan dulu...kejayaan ada kat hadapan.sikit lg nak dapat..cuma kene tempuh dugaan nie dulu..

Khalid alwalid said...

Nauzubillah semoga Allah bukankan pintu hati kamu kejalan yan benar.

Sebagai hamba Allah kepada nyalah kita berdoa kepada siapa lagi kita nak minta.Ingatlah dunia hanyalah sementara akhirat jua yang kekal.

kamal farhan said...

astagfirullah tok batin..bnyak2 beristigfar..dah menghina allah plak..jg lah bahasa sikit..

dewata awan berapi said...

Kesian tengok Pas..

Mereka masih tak sedar yang mereka telah di'taik'kan oleh Pkr dan Dap.

Sebenarnya...semua ini berpunca daripada perasaan tidak puashati dengan perlantikan MB dari Pas..

Dap dan Pkr terpaksa akur kerana ini keputusan sultan..lebih2 lagi Pkr kerana mereka ada wakil Melayu dan kerusi pun lebih banyak dari Pas..

Daripada serah kuasa pada Pas lebih baik bagi pada BN..biar sama2 putih mata.

Sebab itu aku sian tengok Pas ni...

DAHLAH BODOH..DIPERBODOHKAN LAGI

Kalau Pas nak balas dendam...Pas boleh buat perkara yang sama...

Mana lagi kalau bukan SELANGOR...

Ayuh Pas...tunjukkan pada mereka yang anda bukan BODOH....

khairul said...

TBS mmg mcm tuh...
Tapi Tuhan yang menciptakan TBS ni macam xde agama jer.. Mengucap ler wahai pencipta TBS di alam internet ini.. Walaupun kau menyorok dibalik nama Tok Batin Senoi...

Panglima Perang Cyber said...

Ehemmmm....

Diorang tak puas hati kat parti depa lantaklah.

Sila baca bahawa diorang jadi ahli bebas :

http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/2/4/mstar_berita/20090204172854&sec=mstar_berita


Jadi sila faham akta bawah ini :

Fasal 16 Undang-undang Tubuh Negeri Perak memperuntukkan jika Menteri Besar hilang keyakinan atau majoriti, beliau hendaklah meletak jawatan bersama anggota exconya.

So, nak naik Camry lagi??

Hahahaha...

masih terngigau bau leather seat ka ?

hahaha...

Ini balasan Allah kepada mereka yang menggadaikan maruah agama demi kepentingan politik dunia..

OrangKB said...

Apa pun, kedudukan BN kat Perak masih lagi tak selamat. Sebab sama macam PR dulu, BN Perak melebihi PR cuma beberapa kerusi....camne kalu ada lagi ADUN main lompat katak?

Rasa sayalah, baik diadakan semula pilihan raya kat Perak. Kalau BN menang biarlah mereka kalahkan Pakatan dengan lebih 7 kerusi, sekurang-kurangnya barulah selesa. Begitulah sebaliknya untuk Pakatan Rakyat.

umisa said...

kalau hidup bertunjang dengan duit bergini jadinya, pilihlah peminpim bertunjang pada agama, berdoalah pada allah biar selamat negeri perak, jangan bagi pada perompak yg akan merompak harta rakyat

yeopPERAK said...

Kerajaan Perak pimpinan Pakatan Rakyat, yang berusia 11 bulan, tidak perlu dibubarkan untuk mengadakan pilihan raya negeri tergempar bagi menyelesaikan 'kemelut' politik di negeri itu, kata Menteri Besarnya, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin semalam. Beliau berkata, kerajaan negeri "sangat stabil" buat masa sekarang. "Di sebalik apa yang berlaku sejak seminggu lalu, kami masih stabil. ( MASIH STABIL TAPI TIADA KESEIMBANGAN. KAU SEMALAM KAN DAH KENA WARNING DARI NGEH...JANGAN BUAT KENYATAAN LAGI.ITU SEBAB DLM BERITA SEMALAM YANG BUAT KENYATAAN HANYALAH NGEH) "Tiada kemungkinan Dewan Undangan Negeri Perak akan dibubarkan," kata beliau di Ipoh sambil menambah bahawa pihaknya menerima simpati daripada rakyat dalam perkembangan semasa. (RAKYAT MANA YANG SIMPATI.AHLI PAS, DAP DAN PKR JE KOT YANG SIMPATI.RAKYAT LAIN TAK SIMPATI SESEN PUN MALAH NAK BUAT KENDURI KALAU KAU JADI YB BIASA JE.SUDAHLAH ADUN PASIR PANJANG KAU TAK JAGA DAN SALURKAN BANTUAN)

"Jika ada pilihan raya kecil sekarang, bukan sahaja membabitkan Behrang dan Changkat Jering, kita akan mencapai kejayaan," katanya lagi.(CAKAP BONGKAK.SEKARANG KAU KOSONGKAN KERUSI DUN PASIR PANJANG.TENGOK BOLEH MENANG TAK.KAU MENANG KERANA LAWAN DENGAN INDIA MIC DI SITU.ORANG MELAYU SITU PUN TAK SUKA DEKAT KAU.KES AYAM DI KAYAN, LEKIR TAK BOLEH SELESAIKAN) tadi dah pun bubar DUN apecite ni kome
cakap cam orang tak betui je

tok_gajah said...

Bukan semua manusia dapat memahami ungkapan bahasa yg di tuturkan oleh Tok Batin - jangan lekas melatah mempertikaikan keimanan seseorang itu. Sedang kan keumanan kita hanya Allah sahaja yg berhak menentukan nye.

shahrul said...

kepada PR smua..

berdoa la untuk kesejahteraan.
kotor,jijik,busuk cara UMNO-BN..
pembubaran dun memang patut!
siapa yg benar!!..
smua ahli pakatan bersedia untuk bersatu menentang kemungkaran umno-bn..umno-bn xlame 2..
ALLAHUAKBAR!!

shahrul said...

tok batin senoi,

taubat nasuha!
braper umur?

kamal farhan said...

tp tok gajah..kita sebagai umat islam..kita boleh pertikai kan mengikut apa yg di firman kan oleh allah dan ikut pada hadis..dalam alquran dah lengkap segala nya..

AbgTuah said...

Salam...

Saya rasa lebih baik BN memerintah kerana BN telah cukup jumlah majoriti melebihi PR.

Pada pandangan saya tentu keputusannya ialah BN akan mengabil alih pemerintahan di PERAK.

Buat apa kita hendak mengadakan pilihanraya negeri semula MEMBAZIR TU..WANG RAKYAT..Jadi janganlah dibazirkan wang rakyat demi nafsu serakah ingin berkuasa dan kesombongan enggan menerima bahawa PR telah di tolak rakyat.

Jadi elakkan pembaziran..MEBAZIR TU PERANGAI SYAITAN..bukan begitu wahai PAS..??

Jadi pendekatan yg terbaik adalah biar sahaja BN memerintah..tentu PERAK akan lebih selamat dan makmur lagi.

Lagi pun selama 10 bulan PR memerintah tiada apa kemajuan yg dibawakan kepada rakyat...cuma satu aje CAMRY 2.4 TU...

Mohd Iskandar said...

Allah sudah menunjukkan siapakah sebenarnya sahabat dan siapakah musuh di dalam selimut. Malahan dapat menjelaskan siapakah yang memegang prinsip dan siapakah yang bersifat lalang. Walau apapun alasannya, hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Bersabarlah walaupun ia pahit untuk ditelan.Ada hikmah disebalik kejadian ini. Perlengkapkan kembali saf dengan lebih tersusun dan tertib. Allah menguji kita, bila-bila sahaja Dia boleh memberi dan bila-bila sahaja Dia boleh menarik kembali hak. Ingin melihat ketaqwaan kita

Shakir Md Taha said...

Aku setuju dengan kata-kata Sultan

shukri said...

alhamdulillah...tenang rasanye bila sultan bertitah sedemikian...seolah-olah memberi harapan baru untuk malaysia...mcm ni baru fair and square.

Pak Brahim said...

Assalamualaikum wbt.,

Sesungguhnya ingin saya bertanya, kenapa para-para ambiyak nabi dan rasul, para sahabat r.a, tabiin, imam, waliyullah dan ulamak menjadi hebat, jawabnya kerana telah diuji dan tahan diuji. Boleh kita baca melalui sejarah perjuangan dan ujian yang amat dahsyat dari ALLAH.

Contoh yang terdekat adalah perjuangan dan ujian terhadap junjungan kita nabi Ibrahim as. dan nabi Muhammad saw. yang sentiasa kita umat Islam mengingati peristiwa-peristiwa yang mereka alami.

Dalam kontek politik tanahair, tidak terkecuali, Allah mengajar pemimpin-pemimpin yang dikasihinya dengan ujian-ujian. Ini adalah kerana untuk mendidik, melatih dan mendewasakan mereka untuk menjadi saorang pemimpin yang baik.

Marilah kita lihat pertamanya ujian Allah kepada kerajaan PAS negeri Kelantan pimpinan YB Tok Guru Datok Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya yakin sehingga kini beliau telah lulus dengan baik.

Keduanya ujian Allah kepada DSAI. Kita semua tahu tentang sejarah perjalanan beliau dari bangku sekolah, universiti, politik, penjara dan sebagainya. Melalui ujian-ujian yang getir itu membuatkan beliau dikenali seantara dunia.

Ujian kepada kepimpinan PR negeri Perak adalah juga manefestasi Allah kepada hambanya yang dikasihi. TABAHLAH MENGHADAPI UJIAN DARINYA.

Percayalah bahawa jangan kita mengaku bahawa kita sudah beriman sebelum kita melepasi ujian dari ALLAH.

WALLAH HU AQLAM.

firdaus said...

utk pendokong gerakan Islam, satu benda saja aku nak ingatkan.
kita berjuang bukan utk kemenangan semata-mata tapi perjuangan utk akhirat kelak.jika kita berjuang utk menang semata-mata samalah seperti umno yang sanggup melakukan apa saja utk menang tanpa mengira halal atau haram dari perbuatan mereka.kita berjuang utk berdakwah dan hukum Allah swt mesti kita patuhi dalam menjalankan kewajipan kita.menang atau kalah bukan urusan kita.kita buat kerja utk agama-Nya dgn jujur dan seikhlas hati kita.menang kalah biar Dia yg tentukan.ini baru secebis ujian dari-Nya utk menilai kesabaran dan ketabahan pendokong gerakan Islam dalam menempuh ujian dari-Nya.

tok perak said...

Salam semua, sesungguhnya apa yang dilakukan oleh Bn adalah suatu penghinaan kepada seluruh pengundi di Perak. Rakyat negeri Perak seharusnya menolak kumpulan yang merencana tektik kotor ini dengan satu selogan TINDAKAN BN SATU PENGHINAAN KEPADA PENGUNDI DAN RAKYAT PERAK. TAK KESIO PANGKAH BN LAGI.

firdaus said...

AbgTuah,
sebenarnya bukan pr ditolak rakyat tapi ada wakil rakyat yang mengkhianati rakyat.jika dirujuk kepada pilihanraya umum lepas sememangnya majoriti rakyat perak menolak bn...

shukri said...

mungkin di sebalik kekecohan yg berlaku kini ada hikmah yg tersembunyi..hanya Yang Maha Kuasa lebih mengetahui...siapa sangka selepas ini PR menaiki takhta pemerintah manakala BN tersungkur ke tanah sbg pembangkang....TAKBIR!!!

shahrul said...

ckp banyak xgune..
puak2 umno-bn ni xmkn nasihat.
tambah byk dosa ader la..
tggu je kputusan sultan perak..
daulat tuanku!!
ALLAHUAKBAR

firdaus said...

jika permatang pauh dikatakan sememangnya kawasan kuat pkr tetapi kuala terengganu membuktikan yang rakyat sememangnya menolak bn...

Khairul Salleh said...

Situasi politik Perak dengan peristiwa lompat dan melompat yang melibatkan UMNO,PKR dan DAP membuktikan bahawa hanya PAS shj yang teguh pendirian dengan perjuangannya untuk kebajikan dan kesejahteraan rakyat. Jikapun BN dpt membina kerajaan di Perak, ADUN PAS telah membuktikan kpd rakyat dan pengundi yang memilih mereka bhw mereka tetap teguh dengan janji yang telah dikotakan. Semua ini tiada di kalangan 4 ADUN UMNO,PKR dan DAP yang lompat parti itu.

TokBatinSenoi said...

Sunnah wa jumaah meletakan 'USAHA ITU DIBAHASAKAN KEPADA HAMBA' Sebagai hamba berusaha le kalo na' menang. Ini surghoh 'Tuhan pulak jadi kuli kome.

Cuba mintakan, untuk tokbatin sebatang ghokok dari 'TUHAN'.. Bolih dapat ke? Peghonah ke kome tengok 'TUHAN' bagi duit kat kome secara berjasgai.

Semue ceghiter giler... wat ape?

Khalid alwalid said...

Setuju dengan Shahrol esok kita tengok apa yang akan berlaku..

BN memang tak mahu Pilihanraya semula sebab mereka tahu momentum rakyat sekarang tidak menyokong BN lihat saja di Pmtg Pauh..majoriti bertambah..KT kalah lagi terok sedangkan Trenggganu sekarang BN perintah.

shukri said...

semoga mlm ni sebelum sultan beradu...harap2 baginda muhasabah betul2...PILIHANRAYA KECIL MESTI DIADAKAN...bru gentlemen...

dianawijdan said...

"Sesungguhnya diakhir zaman amat sedikit manusia yang baik dan inginkan kebaikan,sedangkan dalam masa yang sama manusia yang jahat semakin ramai dan ramainya manusia yang suka akan kejahatan" maksud hadith

rasanya hadith tu wajar ditujukan buat bn@umno dan kaum seumpamanya kerna masih buta hati dan masih mendewa2kan pemimpin dan parti yang terbukti penuh rasuah dan mengiktiraf pengamal rasuah serta dari dulu, kini dan selamanya menolak hukum al-quran.

jangan terlalu bongkak wahai bn@umno kerana sultan masih belum buat keputusan. baginda bekas hakim ternama dan masih dipalit dengan sejarah hitam raja2 melayu dirampas kuasa diraja oleh umno dan bn dulu. ini lah masanya baginda akan membuat keputusan yang sangat adil dan bijaksana sama ada mau rakyat perak diperintah oleh parti yang penuh korupsi atau membiarkan rakyat sendiri memilih pemimpin yang mereka sendiri kehendaki. bukannya terpaksa tukar kerajaan kerana pelompat2 yang tiada bermaruah tu.

lebih baik belanjakan RM1 juta bagi tujuan memilih kerajaan yang baik daripada dok songlap duit kerajaan berbillion ringgit kerana komisen kapal selam, jet pejuang, kereta kebal, projek2 mega dan sebagainya.

daulat tuanku...

Muhd Fariz said...

kalau be end berani,jantan,gentlemen, & berada d pihak yg bnar,apa nk dtakutln klau diadakn kmbali plhnry dun perak.biar rkyt perak sndiri tentukn.

apa nk be end nk risaukn,kn be end ada sgala2nya.duit bleh dbagi(rasuah),projek juta2 billion2 bleh dtaburkn(kroni2 sebat),media arus perdana bleh dmanipulasikn(fitnah,buka aib org,adu domba,nyalkn api perkauman,saiful bukhari atau yg swaktu dgnnya-rindu ku pdnya apa crita aaa..),bsumpah sumpahan,hantu2 mngundi,peralat jentera kerajaan & 1001 mcm lg taktik2 lm be end bleh buat.

so apa yg be end nk takutkn?sgl petunjuk ini mnunjukkn be end bleh menang scr lbih mulia d perak.COME ON LAH BE END,FIGHT LIKE A MAN!!!!.sy cayalh be end bleh menang punya..tak gitu blogger2 be end.

Takbir......Allahuakbar.......3x

saidi74@gmail.com said...

10 hari kerja dato nasa...lumayan ooo
beruk 2 ekoq tu, kalau ada p/raya semula...hangpa bertanding tau atau tiket bebas......Sah hinag wang pertaruhan.

kamal farhan said...

mgkin ada hikmah disebalik kejadian..bl jd mcm nie..seluruh rakyat bangkit menuntut keadilan dan menyatakan kebenaran..sebelum nie smua snyap..

mcm dulu kes karikatur nabi muhammad..bl jd mcm tue,seluruh umat islam bangkit..kpd yg xtau nabi muhammad pd masa tue pun,terus jd tau dan cuba buat kajian kenapa bl timbul hal nie seluruh umat islam bangkit..apa yg istemwa sgt sampai satu dunia bangkit..

insyaallah..bl jd mcm nie..bkn buat rakyat suka kpd bn,tp lg benci kpd bn..
allahukbar!!

TokBatinSenoi said...

shahrul said...

tok batin senoi,

taubat nasuha!
braper umur?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Blogger khairul said...

TBS mmg mcm tuh...
Tapi Tuhan yang menciptakan TBS ni macam xde agama jer.. Mengucap ler wahai pencipta TBS di alam internet ini.. Walaupun kau menyorok dibalik nama Tok Batin Senoi...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Macam budak beghingus jer bercakap.. demam ker.. Dah makan ubat?

Baghu sikit jer sikit jer 'TUHAN' taghik ni'mat , dah melompat mcm cacing kepanasan. 'Bertenang dulu', wat ape kelangkabut.

Ini ker ghope oghang2 yang berjuang kerana Allah?

anjar said...

Penyokong PR....

aku tak pasti mengenai maklumat ni, tapi kalau betul baguslah,

DYYM Sultan Perak berkenan untuk membubarkan DUN Perak di atas faktor kesahihan DUN Behrang dan Cangkat Jering oleh SPR boleh di cabar dan akan di bawa ke mahkamah. DYMM Sultan amat arif dengan hal ini kerana baginda memang pernah menjawat jawatan ketua hakin negara,

Selain itu kedudukan majoriti yg kecil juga memungkinkan berlaku lagi senario mencuri adun di antara PR dan BN dlm keadaan kesetiaan masing - masing di ragui, ini akan menyebabkan situasi politik di Perak masih tidak stabil.

Demi untuk menyelesaikan kemelut ini kemungkinan baginda sultan membubarkan DUN adalah tidak mustahil, apapun kesahihan berita ini hanya akan kita ketahui esok, sama - sama la kita berdoa.

Amin....

Perawi said...

RM50 Juta, habis duit rakyat. Inilah kuasa BN membeli 4 ekor bergelar manusia berjiwa haiwan. Kalau betul anak jantan, buat undian semula, taburlah duit sebanyak BN mahu ... rakyat akan clear habis utk Pakatan Rakyat. Ya'Allah tegatkan hati Sultan supaya mengundi seluruh DUN Perak. AMIN

dianawijdan said...

TBS said

Macam budak beghingus jer bercakap.. demam ker.. Dah makan ubat?

Baghu sikit jer sikit jer 'TUHAN' taghik ni'mat , dah melompat mcm cacing kepanasan. 'Bertenang dulu', wat ape kelangkabut.

Ini ker ghope oghang2 yang berjuang kerana Allah?

***********************************

sbb kami berjuang kerana allah la kami tegoq TBS. mulut dan tangan tu jaga sikit nanti tergelincir iman dan aqidah.

allah dah pesan dan kami ni ingat pesanan allah "berpesan kepada kebaikan dan berpesan2 kepada kesabaran"

tak macam TBS berterusan persenda doa dan allah. nabi muhammad mengajar umatnya berdoa. TBS ni org yang tak pernah berdoa kot. tarik balik kata2 tadi, bertaubat dan beristighfar lah...

ke TBS ni semangnya bukan islam? saja nak bangkitkan kemarahan umat islam?

bertaubat la....

dianawijdan said...

Dr Mahathir berkata: “Dua wakil rakyat dituduh rasuah. Jika anda bawa masuk orang yang rasuah sebelum mereka didapati bersalah, ia tidak akan meningkatkan kualiti parti. Jika mahu menerima orang yang berhasrat menyertai parti kita, perlu ketahui kualiti orang itu,” katanya.

Jamaluddin dan Mohd Osman menghadapi pertuduhan rasuah dan kes mereka sedang menunggu perbicaraan di mahkamah.

Beliau juga mengingatkan bahawa jika kedua-dua mereka didapati tidak bersalah oleh mahkamah selepas menyertai BN, rakyat akan berkata sistem kehakiman telah dimanipulasi. - Bernama

**********************************

betol kata dr mahathir. takkan sultan nak wakil rakyat berkualiti rendah untuk memerintah rakyat perak...

berkualiti rendah rupanya...
ala..macam dapat bini yang dibeli dari orang lain la...rendahnya kualiti bini tu ya?

miekabo said...

kepada rakan2 PR,
Allah Maha Mendengar rintihan hambaNya yang dizalimi.

Alam Fana',
Kita tunggu keputusan besok.Kita kena belajar menghadapi 'perang' yang tidak adil ni, musuh Allah tak pernah diam.... dan kita pun mesti berusaha dan tawakkal...

tok gajah,
Kita sama-sama tunggu jika ada PRU semula...
BN kan suka mengkucar-kacirkan pembangkang.... 'culik' org tu... 'sembunyi' org ni...

Celah mana jujurnya BN???

anonymous,
kalulah betul bagai dikata, ayam yang berkokok tu memang nak 'buang taik-taik' yang korup n zalim... sebab taik-taik tu korang...
bukan setakat taik biasa, kepala taik pun kuar sama nanti...

dewata awan berapi,
biar la budak hingusan pun takpe...
kang bagi yang otai2 tak larat plak korang...
korang layak lawan yang hingusan-hingusan jer...
yang hingusan pun dah mantap....

tok batin senoi prak,
akidah ko memang dah abis...
ko spesis tak pecaya tuhan...
ko pecaya diri ko jer...
ko silap channel ni...
patut join org yahudi nuh...
jahanam...

Panglima Perang Cyber,
apa2 pun keputusan esok, raja lagi berhak.

orangKB,
setuju ada pilihanraya....

tok_gajah said...
Bukan semua manusia dapat memahami ungkapan bahasa yg di tuturkan oleh Tok Batin - jangan lekas melatah mempertikaikan keimanan seseorang itu. Sedang kan keumanan kita hanya Allah sahaja yg berhak menentukan nye.

February 4, 2009 5:52 AM


dah terang lagi bersuluh....
orang takde akidah, dah tak pecaya tuhan...

kepada semua,

Selepas BN @ umno 'dapat' perak,maka seterusnya negeri2 lain dibawah PR akan diperlakukan perkara sama....
rancangan teliti dan terancang....

firdaus said...

Program Munajat dan Perhimpunan Rakyat
Menyokong MB Perak,
Datok Seri Nizar dan Pakatan Rakyat

Tarikh : ESOK, 5 February,
Waktu: jam 7.00 malam.
Tempat: kediaman resmi MB Perak, IPOH.

Turut hadir
DS Anwar Ibrahim
Semua MB Pakatan Rakyat

Sebarkan !!!

Datang beramai ramai !!!
Takbir !!!
Lawan Tetap Lawan !!!

reez said...

masing² terkedu~

uhuk~

zali said...

bertenang sedara-sedara sekelian...

kita tunggu esok setelah ada keputusan dari sultan perak.

malam ni kita tidur nyenyak dan biarkan nizar sorang yang tak dapat lelap...

dah puas nizar berguling mintak simpati siang tadi...

cobaan kata orang pas...

cobaan apa bendanya...tu malapetaka akibat angkuh sangat!

TokBatinSenoi said...

http://perisik-rakyat.com/2009/02/support-perak-government-let-sign-in_04.html

Support Perak Government: Let Sign In - malaysiakini
Marilah Kita Memberitahu Hasrat Rakyat Perak!

Kita Sokong Segala Keputusan Yang Dibuat Oleh DYMM Sultan Perak!

Go To

http://sultan.perak.gov.my/bahasa/kandungan.html/

And Click Buku Pelawat

Or

Go To

http://books.dreambook.com/duli/duli.html

To Sign

Harap semua sebar maklumat ini...

http://gomalaysian.blogspot.com/

gotahlantun said...

SALAM,

KAN MASING2 DAH MENDAPEK.....

INI SEMUO KOJO TUHAN..

AMBIK AKTIBAR YANG ADO TUH...

zali said...

firdaus...

puas sembahyang hajat...munajat pulak...

semua ni untuk apa?

apalagi kalau bukan untuk kesenangan dunia...

kan dalam quran ada kata...'sembahyang lah untuk mengingati aku'...

bukan kata sembahyang lah untuk mintak kekalkan kuasa di dunia nih...

bn@umno said...

kalaulah ditakdirkan diadakan Piliharaya semula di Perak, aku yakin keputusan PASTI memihak kepada BN dgn pertolongan media cetak dan media elektronik di samping kerja keras pemimpin-pemimpin BN. mmg seronok tegok berita di tv3 dan rtm1 tadi di mana Nizar kena 'belasah' teruk oleh buletin utama dan juga rtm1.

zali said...

tuhan jadi pening...orang pas mintak buat gini dan orang umno mintak buat gitu...

sedangkan keputusan apa yang akan terjadi dah lama ada...mana boleh adjust lagi.

kalau boleh adjust kerana orang pas telah sembahyang hajat atau bermunajat...

bererti tuhan tu lalai!gagal dalam menentukan sesuatu perkara...berkehendak pada manusia mengajarnya buat itu dan buat ini...dan perlu di rasuah dengan sembahyang hajat dan munajat...

tolong la jangan hina tuhan...

lagi pun setakat ilusi sebegini...layan je la...beriya sampai nak menghina dan mengajar tuhan buat itu dan buat ini...

kamal farhan said...

ZALI...

kalau jahil dlm ugama..lebih baik diam..ok???

zali said...

bn@umno kata : aku yakin keputusan PASTI memihak kepada BN dgn pertolongan media cetak dan media elektronik di samping kerja keras pemimpin-pemimpin BN

ini baru betul...layan...

zali said...

kamal awak nak cerita pasal bab apa dengan saya?

add said...

Ai sejak bila pula puji melambung sultan perak ni,sebelum ni tak pandang pun pada sultan juak-juak pas ni. kenapa tak bagi sultan merestui bn memerintah? takut projek lari ke? dalam politik ni la dia ,,,,,,
Mengapa kerajaan PAS kelantan masa tahun 2004 boleh memerintah kelantan secara aman sehinggalah pru12 yang lalu malahan hampir menyapu bersih kerusi dun? kerana pemimpin pas kelantan redha dan tawaduk kepda Allah. berbanding dengan pemimpin PAS perak yang hanya menjadi boneka DAP. Yng juak juak PAS dok sokong sangat DAP tu kenapa? sekarang ni yang untungnya Ngeh ko Ham tu sebab dia masih ada gaji exco,adun dan AP. Manakala nizar dapat ADUN je, kan ke bodoh namanya melayu di Babikan(istilah ditukar dari "dikudakan") oleh dap

kamal farhan said...

zali....

jgn menghina org yg sembahyang hajat dan bermunajat ok!! hnya pd allah lah kita meminta.. sapa kata xboleh minta pd dia...


jgn pandai2 kata allah pening ok!! jg mulut tue sikit..kau tue sapa nak kata mcm tue!!

jgn sampai dilaknat!!

coment mcm org kafir!!!!!!

zali said...

bukan menghina tapi menyatakan yang benar...

jangan ajar tuhan buat itu dan buat ini...

kamal farhan said...

pak zali...

ape yg dimaksud kan doa??
mengapa kah kita berdoa??



ulamak umno mana yg ajar klau buat solat hajat,berdoa,bermunajat bererti kita mengajar allah sehingga buat allah pening???


tolong terang kan ustaz ZALI???

dianawijdan said...

zali said

tuhan jadi pening...orang pas mintak buat gini dan orang umno mintak buat gitu...

sedangkan keputusan apa yang akan terjadi dah lama ada...mana boleh adjust lagi.

kalau boleh adjust kerana orang pas telah sembahyang hajat atau bermunajat...

bererti tuhan tu lalai!gagal dalam menentukan sesuatu perkara...berkehendak pada manusia mengajarnya buat itu dan buat ini...dan perlu di rasuah dengan sembahyang hajat dan munajat...

***********************************

ni satu lagi bangsa bn@umno yang tak tahu erti qada' dan qadar...

haha...memang menampakkan kebodohan yang amat bodoh. tak tau bab agama jangan le nak menyesatkan orang pulak. pi bukak kitab kuning cari makna qada' dan qadar, doa, solat hajat dan munajat.

tu la lain kali jangan tolak al-quran dan hukum allah. baca dan amalkan isi al-quran tu zali...

malu la kt chua soi lek sikit...dia pon dah pandai cakap bab2 islam ni....

dianawijdan said...

zali said

tuhan jadi pening...orang pas mintak buat gini dan orang umno mintak buat gitu...

sedangkan keputusan apa yang akan terjadi dah lama ada...mana boleh adjust lagi.

kalau boleh adjust kerana orang pas telah sembahyang hajat atau bermunajat...

bererti tuhan tu lalai!gagal dalam menentukan sesuatu perkara...berkehendak pada manusia mengajarnya buat itu dan buat ini...dan perlu di rasuah dengan sembahyang hajat dan munajat...

***********************************

ni satu lagi bangsa bn@umno yang tak tahu erti qada' dan qadar...

haha...memang menampakkan kebodohan yang amat bodoh. tak tau bab agama jangan le nak menyesatkan orang pulak. pi bukak kitab kuning cari makna qada' dan qadar, doa, solat hajat dan munajat.

tu la lain kali jangan tolak al-quran dan hukum allah. baca dan amalkan isi al-quran tu zali...

malu la kt chua soi lek sikit...dia pon dah pandai cakap bab2 islam ni....

kamal farhan said...

Allah berfirman: “Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan apa yang Dia kehendaki dan di sisi-Nya terdapat Ummul Kitab.” (Surah Ar-Ra’d ayat 39)

Imam Baijuri di dalam kitab Tuhfatul Murid Syarh Jauharatut Tauhid berkata: “Lauh Mahfuz, mengikut pendapat yang hak, menerima penghapusan dan penetapan.”

Di antara perkara yang boleh mengubah ketetapan di Lauh Mahfuz ialah doa dan amalan yang baik, berdasarkan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “Tiada yang boleh menolak takdir selain doa dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali perbuatan yang baik.” (Tirmizi)

khairul said...

Kata Zali n TBS adalah kata-kata org yg sesat lagi menyesatkan.. Berguru dgn TokBatinSenoi agama org2 asli.. Pikir ikut akal xde panduan al-Quran n hadis.. Geng2 anti hadith ni kot..

kamal farhan said...

kejahilan zali terserlan...

Takdir mempunyai beberapa bahagian, pertama ialah takdir di dalam ilmu Allah yang azali. Ia bermaksud Allah telah mengetahui segala-galanya sebelum ia benar-benar berlaku. Takdir di dalam bentuk ini tidak boleh dan tidak mungkin berubah secara mutlak. Jika ia berubah ia mencacat kesempurnaan Allah dan hal ini adalah mustahil di sisi Allah. Berhubung dengan ini Allah berfirman: “Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi
hamba-hambaKu.” (Surah Qaaf ayat 29)

Takdir ini dikenali sebagai qada mubram atau ‘takdir yang pasti’ dan mengingkarinya akan menyebabkan seseorang menjadi kafir mengikut ijmak ulama.

Takdir yang kedua ialah takdir yang tertulis di Lauh Mahfuz dan ia dikenali juga sebagai takdir mu’allaq. Mengikut K.H. Sirajuddin Abbas di dalam buku 40 Masalah Agama, takdir ini boleh berubah dari masa ke semasa, sebagai contoh, jika seseorang telah ditakdirkan hidup hingga ke usia 60 tahun, dan beliau sering menghubungkan tali persaudaraan dengan manusia, Allah mungkin menambah umurnya melebihi 60 tahun. Atau jika seseorang telah ditulis akan memasuki neraka kemudian di hujung hidupnya beliau bertaubat dan melakukan amal salih
dengan penuh keikhlasan, berkemungkinan beliau akhirnya akan dimasukkan ke dalam syurga. Berhubung dengan ini Allah berfirman: “Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan apa yang Dia kehendaki dan di sisi-Nya terdapat Ummul Kitab.” (Surah Ar-Ra’d ayat 39)

khairul said...

Terima kasih Tuan Kamal..
Sama-sama dapat ilmu. Alhamdulillah. Seronok di ruangan siasah ni.

bn@umno said...

Jika Tuhan tak turunkan BALA terhadap kerajaan Perak, tak mungkin Perak boleh jatuh kepada tangan BN.Ini membuktikan yg Tuhan lebih mengetahui ape yg berlaku di Perak sebab tu pada hari ni(4hb FEB 09)kerajaan Perak mendpt Bala yg diturunkan oleh Tuhan.Jadi tak payah nak bising-bising pasal mengadakan piliharaya semula sebab sbg orang melayu kita perlu percaya kepada qada dan qadar.Takdir telah menentukan yg BN dpt merampas kembali Perak.

khairul said...

Tuan Kamal,

Sila bagi nasihat sikit kat kawan kita ni --> bn@umno

add said...

Firdaus, ada ke lagi nizar dikediaman MB esok malam. Nizar sekarang ni dok basuh rumah dia di pasir panjang lah wei.... esok trak askar navy tolong angkut barang, bersama-sama dengan barang ngeh ngok ngok. Anwar tu siapa?

kamal farhan said...

tuan kharul...

ckp lah apa pun..bwak lah hadis apa2 pun..klua lah kitab apa2 pun..puak nie geng anti hadis dan anti islam..xboleh nak buat apa pun..tp sbgai umat islam,kita cuba lah sedaya upaya..sebab hanya dgn alquran je dpt melembut kan hati2 org mcm nie..sampai kan lah walau satu perkataan..

TokBatinSenoi said...

kamal farhan said...

kejahilan zali terserlan...

1)Takdir mempunyai beberapa bahagian, pertama ialah takdir di dalam ilmu Allah yang azali.

2)Ia bermaksud Allah telah mengetahui segala-galanya sebelum ia benar-benar berlaku. Takdir di dalam bentuk ini tidak boleh dan tidak mungkin berubah secara mutlak.

3)Jika ia berubah ia mencacat kesempurnaan Allah dan hal ini adalah mustahil di sisi Allah. Berhubung dengan ini Allah berfirman:

“Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi
hamba-hambaKu.” (Surah Qaaf ayat 29)

@@@@@@@@@@@@@@@@>>>>>

Jadi takdir itu pada haqiqatnya tidak bolih berubah..

Jadi kalau 'Tuhan' sdr Farhan ini bolih mengobah2 taqdir , maka bererti 'Tuhan' sdr farhan ni tak' cukup ilmu, kerana dia ta' tahu apa akan jadi.. gitu ker.

Maka kenalah ganti 'TUHAN' sdr Farhan ni dengan 'Tuhan' yang bersifat Maha Mengtahui.

Tuhan sdr Farhan ni sewel sikit.. sebab dia ta' cukup ilmu.

dianawijdan said...

wahai bn@umno, bn dah rampas kuasa di perak ke?

belom lagi kan? relax la...tu la namanya qada' dan qadar..belom apa2 dah nk megah. tunggu esok ja. mlm ni korang yg dok hina allah dan rasul-Nya tu pegi la taubat nasuha.

tak ke gitu bn@umno, zali, TBS, anonymous, dan seangkatan dengannya. jangan la dok buat dosa kat sini. dah la sesat, nak menyesatkan pulak.

ingat sikit kat anak bini mak bapak kalian..

kiraziku said...

elok juga b.n amik alih .....senang rakyat tolak bn pru 13 nanti.....betul kata dr mahathir.......tak da guna amik adun rendah moral resiko untuk masa depan umno.....juga nanti...

ASSAFDIYAH said...

aku memang tak suka umno tapi pr sekarang ramai cina dap komunis.. kesian nizar. mungkin ada hikmahnya. cina kalau ada kuasa lupa diri menumpang. tuhan bagi kejao je.

bn@umno said...

wahai penyokong PR, jgnlah korang nak bercerita tentang qada dan qadar kalau korang sendiri yg tidak mempercayainya.kerajaan Perak dibawah PR jatuh ke tangan BN adalah qada dan qadar.

dianawijdan said...

bodohnya TBS ni...memang dasar org2umno la ni. baca ayat quran sekerat2. amal islam sekerat2.

baca la bagi habis pengertian takdir, qada' dan qadar tu...pi bukak kitab kuning la.

ieeeee...bodohnya dia ni!!!!!!

kamal farhan said...

aku dah habaq dah..puak2 nie mmg anti hadis...anti islam..anti alquran...sesat lg menyesat kan..


kot suka kat hgpa lah..
pg lah bertaubat dan istigfar bnyak2 sementara allah bg peluang ni ok....

bn@umno said...

assafdiyah said

aku memang tak suka umno tapi pr sekarang ramai cina dap komunis.. kesian nizar. mungkin ada hikmahnya. cina kalau ada kuasa lupa diri menumpang. tuhan bagi kejao je.


hey mangkok, bukankah ko ni pun menumpang di bumi tuhan juga?ataupun ko anggap yg bumi malaysia ni bumi mak bapak ngko?sedarlah yg semua manusia kat dunia hanya menumpang sementara je kat bumi ni.kalau nak komen tu tolong guna otak sikit jgn dok guna kepala otak babi ko tu.

TokBatinSenoi said...

khairul said...

Kata Zali n TBS adalah kata-kata org yg sesat lagi menyesatkan.. Berguru dgn TokBatinSenoi agama org2 asli.. Pikir ikut akal xde panduan al-Quran n hadis.. Geng2 anti hadith ni kot..

QQQQQQQQQQQQQQQQ.............

Sebenarnya sdr khairul lah anti hadis dan AlQuran... kerana orang yang anti hadis da AQ jer yang suka2 dan senang2 jer mengatakan orang sesat dan kafir...

Semoga Allah mengampunkan kita sumua... Amin.. !!!

dianawijdan said...

ZALI, BN@UMNO, TBS baca ni. aku bagi ilmu free utk korang yang jahil ni. sama2 lah kita menambah ilmu di dada daripada berbicara songsang.


Qada dan qadar ialah ketetapan Allah yang telah ditentukan sejak dari
azali lagi berdasarkan ilmuNya yang Maha Tinggi, disusuli dengan kejadian
seperti mana yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, sebelum kejadian alam
semesta, Allah menetapkan gas atau asap akan memenuhi angkasa raya diikuti
dengan kejadian bintang-bintang dan planet-planet dan itulah sebenarnya yang
telah berlaku tanpa dapat dihalangi. Allah menetapkan satu bahagian oksigen
perlu bercantum dengan dua bahagian hidrogen untuk menjadi air dan hakikat ini
tidak dapat diubah sampai ke bila-bila. Allah menetapkan kaum wanita dan
bukannya kaum lelaki yang mengandung dan melahirkan anak dan hakikat ini juga
tidak boleh diubah. Allah menetapkan mata sebagai alat untuk melihat dan
telinga untuk mendengar dan fungsi ini akan berterusan sampai ke bila-bila.
Allah menetapkan setiap yang hidup pasti merasai mati dan tidak ada seorang
pakar perubatan pun yang mampu mengubah kenyataan ini. Semua ini dan yang
lain-lainnya tidak dapat diubah sebab ia adalah ketetapan Allah sejak dari
azali lagi berdasarkan kebijaksanaanNya yang tanpa batas dan ia telah menjadi
hukum alam yang dikenali sebagai hukum sebab musabab dan sebab akibat. Justeru,
hukum alam yang berkait rapat dengan kehidupan manusia ini adalah sebahagian
daripada ketetapan qada dan qadar.

Isu yang hangat diperkatakan tentang qada dan qadar ialah, adakah tindak tanduk
manusia juga telah ditentukan oleh Allah sejak dari azali lagi? Syed Sabiq di
dalam kitabnya Al-Aqaid Al-Islamiyah berkata: "Imam Al-Khathabi telah berkata:
'Ramai orang mengira qada dan qadar adalah pemaksaan Allah ke atas hambaNya dan
manusia hanya mengikut apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sebenarnya
pandangan yang seperti ini adalah salah kerana takdir adalah ketetapan Allah
berdasarkan ilmu Allah yang Maha Mengetahui tentang kejadian yang akan berlaku
berhubung semua perkara..' Pengetahuan Allah tentang sesuatu perkara tidak akan
mempengaruhi kehendak hamba itu."

Di zaman Omar Al-Khattab ra, seorang lelaki telah ditangkap kerana mencuri dan
beliau telah dibawa menghadap khalifah Omar. Lelaki itu telah disoal: "Mengapa
kamu mencuri?" Lelaki itu menjawab: "Kerana Allah telah mentakdirkan ini ke
atas diri saya." Khalifah Omar ra amat marah dengan lelaki ini lantas beliau
terus berkata: "Pukul lelaki ini dengan tiga puluh sebatan selepas itu potong
tangannya." Lelaki ini terkejut dengan hukuman itu dan terus bertanya: "Mengapa
hukumannya begitu berat?" Berkata Omar Al-Khattab ra: "Kamu akan dipotong
tangan kerana mencuri dan disebat kerana berdusta atas nama Allah." Maksudnya,
manusia diizinkan Allah utk membuat pilihan dan hal ini adalah sebahagian
daripada ketetapan qada dan qadar.

Hukum sebab musabab atau sebab akibat adalah takdir. Manusia dapat menolak
takdir dengan takdir yang lain kerana kesemua itu telah dicipta dan ditetapkan
oleh Allah bagi manusia. Justeru, takdir lapar dapat dihilangkan dengan takdir
makan, takdir dahaga dapat dihilangkan dengan minum dan takdir mengantuk dapat
dihilangkan dengan tidur. Mengikut sebuah riwayat yang sahih, khalifah Omar
Al-Khattab ra enggan memasuki kampung tertentu di Syam kerana ketika itu ia
sedang dilanda wabak taun. Sahabat Abu Ubaidah ibn Jarrah ra bertanya kepada
Omar ra: "Mengapa kamu lari dari takdir Tuhan?' Omar ra menjawab: "Aku lari
dari takdir Allah kepada takdir yang lain." (Tarikh At-Tabari)

Kesemua ini menunjukkan, Allah tidak pernah mengikat dan menzalimi manusia
malah sebaliknya manusia telah diberi kebebasan untuk menentukan jalan hidupnya
sendiri. Walau bagaimanapun, segala keputusan manusia tidak boleh keluar dari
ruang kemanusiaan yang telah Allah tetapkan dan Allah sejak dari awal lagi
telah mengetahui segala keputusan yang akan diambil oleh manusia.

Takdir mempunyai beberapa bahagian, pertama ialah takdir di dalam ilmu Allah
yang azali. Ia bermaksud Allah telah mengetahui segala-galanya sebelum ia
benar-benar berlaku. Takdir di dalam bentuk ini tidak boleh dan tidak mungkin
berubah secara mutlak. Jika ia berubah ia mencacat kesempurnaan Allah dan hal
ini adalah mustahil di sisi Allah. Berhubung dengan ini Allah berfirman:
"Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi
hamba-hambaKu." (Surah Qaaf ayat 29)

Takdir ini dikenali sebagai qada mubram atau 'takdir yang pasti' dan
mengingkarinya akan menyebabkan seseorang menjadi kafir mengikut ijmak ulama.

Takdir yang kedua ialah takdir yang tertulis di Lauh Mahfuz dan ia dikenali
juga sebagai takdir mu'allaq. Mengikut K.H. Sirajuddin Abbas di dalam buku 40
Masalah Agama, takdir ini boleh berubah dari masa ke semasa, sebagai contoh,
jika seseorang telah ditakdirkan hidup hingga ke usia 60 tahun, dan beliau
sering menghubungkan tali persaudaraan dengan manusia, Allah mungkin menambah
umurnya melebihi 60 tahun. Atau jika seseorang telah ditulis akan memasuki
neraka kemudian di hujung hidupnya beliau bertaubat dan melakukan amal salih
dengan penuh keikhlasan, berkemungkinan beliau akhirnya akan dimasukkan ke
dalam syurga. Berhubung dengan ini Allah berfirman: "Allah menghapuskan apa
yang Dia kehendaki dan menetapkan apa yang Dia kehendaki dan di sisi-Nya
terdapat Ummul Kitab." (Surah Ar-Ra'd ayat 39)

Imam Baijuri di dalam kitab Tuhfatul Murid Syarh Jauharatut Tauhid berkata:
"Lauh Mahfuz, mengikut pendapat yang hak, menerima penghapusan dan penetapan."
Di antara perkara yang boleh mengubah ketetapan di Lauh Mahfuz ialah doa dan
amalan yang baik, berdasarkan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: "Tiada yang
boleh menolak takdir selain doa dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali
perbuatan yang baik." (TIrmIzi)

Justeru, Omar Al-Khattab ra pada suatu ketika, telah melafazkan doa-doa ini
ketika bertawaf: "Ya Allah, jika Engkau telah mentakdirkan aku tergolong di
dalam golongan orang-orang yang bahagia, tetaplah aku di dalam keadaan aku.
Sebaliknya jika Engkau telah tetapkan aku di dalam golongan orang-orang yang
celaka dan berdosa, hapuskanlah takdir itu dan masukkanlah aku ke dalam
golongan orang-orang yang mendapat kebahagiaan dan keampunan."

Dalam bab mencari jodoh, nabi sendiri menyuruh kita memilih pasangan yang
betul. Oleh kerana kita disuruh memilih secara yg betul, kita mempunyai
pilihan. Justeru, berusahalah dan dalam konteks perkahwinan berusahalah utk
mencari jodoh berdasarkan landasan agama dan mintalah petunjuk Allah
tentangnya. Allah tidak pernah menzalimi manusia.

RUJUKAN: BUKU 'EMPAYAR MINDA MUSLIM' OLEH DR DANIAL BIN ZAINAL ABIDIN

TokBatinSenoi said...

dianawijdan said...

bodohnya TBS ni...memang dasar org2umno la ni. baca ayat quran sekerat2. amal islam sekerat2.

baca la bagi habis pengertian takdir, qada' dan qadar tu...pi bukak kitab kuning la.

ieeeee...bodohnya dia ni!!!!!!

QQQQQQQQQQQQ..

sdr ni betul2 ker dah faham ker apa itu Qada' dan Qadar?

Sdr dah masuk kesyurga ker belum? Dah tahu ker siapa yang didalam syurga dan neraka tu?

Sdr ni tukang jaga neraka jahanam ker.. sasmpai bolih tahu orang ini sesat.. orang ni kafir?

Macam ta' punya tuhan jer... nampak nyer?

dianawijdan said...

TBS SAID

Sebenarnya sdr khairul lah anti hadis dan AlQuran... kerana orang yang anti hadis da AQ jer yang suka2 dan senang2 jer mengatakan orang sesat dan kafir...

Semoga Allah mengampunkan kita sumua... Amin.. !!!

********************************

terserlah lagi kebodohan TBS..

kau pegi bukak al-quran sekarang surah al-maaidah baca dan fahami ayat 44, 45 dan 47. baca tengok allah kata apa.

lepas tu bagi komen kau.

bodohnya dia ni!!!!!!!!!!!!!!

lebai-mangkuk said...

Buat ape kecoh2 lagi, banyak lagi tugas berat menungu kita.

Pertama : bersedia untuk menghadapi
Pilihan Raya Negeri.
atau:-

Kedua : bersedia menyambut
kehadziran Pemerintah BN

Lebai sedang bersiap sedia sebagai calun DAP dari gulungan 'ustaz dan ulamak'.

Khairul Salleh said...

Apa masalahnya. BN atau Pakatan Rakyat, MB Perak tetap orang Melayu yang beragama Islam. BN lebih ramai 95% ADUN Melayu berbanding Pakatan Rakyat yang hanya 50% ADUN Melayu shj. Semuanya Melayu tetap menang. Tak Payah nak bising-bising.

kamal farhan said...

kalau berhujah dpn puak2 anti islam,anti hadis,anti alquran nie sampai bila pun xhabis..nak tentang jer keje..


kpd tok bati,pak zali,bn@umno..nanti bl dah tua,masa tgh sakit..duduk diam2 jer atas katil ok..tunggu mati jer..nanti kalau berdoa ker,buat solat hajat ke, nanti kata mengubah tadir plak...xgitu tok batin??? nanti kata mengajar allah plak?? tak gitu pak zali??? nanti kata allah pening plak?? tak gitu pak zali???


bnyak2 bertaubat lah smntara ada peluang....sebesar2 dosa yg manusia buat,besar lg pengampunan allah...

bersama2 kita insyaallah...
sblm tdo bertaubat lah dulu...

dianawijdan said...

tak ada orang yang dah masok dan hidup di syurga skrg ni. tapi orang yang beriman percaya kepada rukun iman dan rukun islam. rukun iman kata percaya kepada rasul. percaya kepada rasul maknanya dengar dan amalkan apa yang diajarinya. yang diajarinya datang dari allah. yang datang dari allah ada dalam kitabnya.

orang2 yg berakal dan berilmu takkan persoal sama ada orang sudah tinggal di syurga atau tidak. orang berakal dan berilmu belajar dari kitab allah dan sunah rasulnya.

allah dan rasul telah menerangkan dalam al-quran dan hadis ciri2 org yang sesat, kafir, munafik, fasik. sepatotnya kita menghindari perkara2 yang menyebabkan kita jadi begitu. bukannya terus sombong dan bongkak tak mau terima nasihat.

kau tak belajar ke dulu TBS oii masa sekolah dulu? ke memang kau tak sekolah?

bertaubat dan beristighfarlah saudara...

dianawijdan said...

susahnya nak berkongsi ilmu dengan orang2 yang bodoh sombong ni....

Saiful said...

khairul salleh said,

Apa masalahnya. BN atau Pakatan Rakyat, MB Perak tetap orang Melayu yang beragama Islam. BN lebih ramai 95% ADUN Melayu berbanding Pakatan Rakyat yang hanya 50% ADUN Melayu shj. Semuanya Melayu tetap menang. Tak Payah nak bising-bising.


nape ko bangga dgn melayu ni?sebenarnya melayulah yg menjadi pengkhianat bangsa melayu tu sendiri.aku rasa tak ada perlunya berbangga-bangga sgt dgn melayu ni.semakin bangga kita terhadap pemimpin Melayu semakin senang dorang memejak kepada rakyat.rakyat seharusnya tidak harus tertipu lagi dgn mainan politik kotor yg dibawa NAJIS ROSAK.

Pak Ale said...

Ya Allah Ya Maha Mengetahui segala masa depan dan masa silam, jika lebih baik bagi rakyat Perak memilih kerajaan negeri semula, bubarkanlah DUN, jika lebih baik BN ambil alih tanpa pembubaran DUN, teruskanlah niat BN tersebut dan jika PR masih relevan memerintah Perak, inginku saksikan keajaiban itu. Sesungguhnya kepada-Mu aku berserah kerana Engkau Maha Bijaksana. Amin, Ya Rabbal Alamin.

TokBatinSenoi said...

dianawijdan said...

tak ada orang yang dah masok dan hidup di syurga skrg ni. tapi orang yang beriman percaya kepada rukun iman dan rukun islam. rukun iman kata percaya kepada rasul. percaya kepada rasul maknanya dengar dan amalkan apa yang diajarinya. yang diajarinya datang dari allah. yang datang dari allah ada dalam kitabnya.

@@@@@@@@...

Inilah sifat2 pencacai PAS yang sesat dalam ilmu... senang2 jer na' suruh orang taubat.. tetapi sendiri ta mahu taubat.

Sdr. ini lah penyesat2 umat 'Islam'.

Tidak menunjukan adab2 sebagai mukmin.. yang berkasih sayang diantara satu dengan lain.

Apakah akal /otak yang bersifat cecair.. tube2..darah .. daging ini sanggup berfikir?

moses said...

Salam TBS dan seangkatan dgn nya....

Aku harap jangan buat kecoh kat sini
aku nak baca komen hal politik, bukan hal ketuhanan.

Aku teramat faham apa yg tersurat, jangan bongkarkan rahsia kepada yg tidak mengerti. Peliharalah pusaka Muhammad ini sebaik yg boleh.
Mohon kerjasama....

TokBatinSenoi said...

moses said...

Salam TBS dan seangkatan dgn nya....

Aku harap jangan buat kecoh kat sini
aku nak baca komen hal politik, bukan hal ketuhanan.

@@@@@@@@@@>>>>>

Keseluruhannya pun citer tuhan gak... faham ta' faham citer keesaan jer... belasah jer apa yang dikehendaki. kah.. kah..

tekong darat said...

Terkeluar byk sgt dr tajuk..nak cilok pun malas..pesanan utk tbs,bkak la blik blog tu..bncg hal2 ni kt situ..takda la lari sgt tjuk..mmm..ngundi je la blik..hbs pun duit rakyat..poll nampaknya nk ngundi..

TokBatinSenoi said...

tekong darat said...

Terkeluar byk sgt dr tajuk..nak cilok pun malas..pesanan utk tbs,bkak la blik blog tu..bncg hal2 ni kt situ.

QQQQQQQQQQQ

salam tekong darat...

tokbatinsenoi ni memang kerjanya suka menyumpit.. UMNO, PAS, PKR, DAP.. Kena ker ta' kena, cerita lain, asalkan bolih sumpit... sumpit jer.

zali said...

Takdir yang kedua ialah takdir yang tertulis di Lauh Mahfuz dan ia dikenali juga sebagai takdir mu’allaq. Mengikut K.H. Sirajuddin Abbas di dalam buku 40 Masalah Agama, takdir ini boleh berubah dari masa ke semasa

kamal...
kalau awak merujuk pada ni...ok kat mana yang di katakan takdir itu boleh di ubah dengan solat hajat dan munajat?

awak telah memesongkan ajaran islam...

ya...kalau betul pun boleh berubah itu atas kehendak tuhan dan bukan atas rasuah yang awak beri pada tuhan dalam bentuk solat hajat...

tuhan tidak terikat dengan apa apa kehendak manusia...

zali said...

Allah berfirman: “Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan apa yang Dia kehendaki dan di sisi-Nya terdapat Ummul Kitab.” (Surah Ar-Ra’d ayat 39)

kamal...
kalau awak ikut yang ni pun...masih juga sama...semua atas kehendak tuhan...tiada yang atas kehendak manusia dan tuhan jadi tukang laksanakan...

zali said...

kamal...

berhenti menyuruh tuhan buat itu dan buat ini...bagi itu dan bagi ini...tuhan maha mengetahui...awak tak cakap pun dia tahu...

berhenti merasuah tuhan dengan solat hajat dan lain-lain ritual kerana tuhan tu tidak berkehendak...dia tak perlu pun apa-apa pujian,ayat-ayat bodek,rasuah dari awak...dia nak buat apa semua tu?...dah memang dia tuhan.

TokBatinSenoi said...

dianawijdan said...

TBS SAID

Sebenarnya sdr khairul lah anti hadis dan AlQuran... kerana orang yang anti hadis da AQ jer yang suka2 dan senang2 jer mengatakan orang sesat dan kafir...

Semoga Allah mengampunkan kita sumua... Amin.. !!!

********************************

terserlah lagi kebodohan TBS..

kau pegi bukak al-quran sekarang surah al-maaidah baca dan fahami ayat 44, 45 dan 47. baca tengok allah kata apa.

lepas tu bagi komen kau.

bodohnya dia ni!!!!!!!!!!!!!!

QWQWQWQWQWEWQWQWQQWWER

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
[5:45] Dan Kami telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (At Taurat) bahwasanya jiwa (dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka luka (pun) ada kisasnya. Barangsiapa yang melepaskan (hak kisas) nya, maka melepaskan hak itu (menjadi) penebus dosa baginya. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.
وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِعَيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ
[5:46] Dan Kami iringkan jejak mereka (nabi nabi Bani Israil) dengan 'Isa putera Maryam, membenarkan Kitab yang sebelumnya, yaitu: Taurat. Dan Kami telah memberikan kepadanya Kitab Injil sedang didalamnya (ada) petunjuk dan dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan kitab yang sebelumnya, yaitu Kitab Taurat. Dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertakwa.
وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
[5:47] Dan hendaklah orang-orang pengikut Injil, memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah didalamnya419. Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik420.

XXXXXXXXXXXXXX
sdr dianawidjan,
sdr fahamkah apa yang dimaksudkan olih ayat2 diatas nih atau tidak?

Alquran tu hanya 4 ayat ini jer kah yang dipakai.. yang lain tak payah.. letak kat punggung.. Hadis yang banyak2 tu wat ape? buang jer ker? Apa gunanya ilmu balagah , mantiq, bayan, nahu, saraf, qias, ijma'....... sdr ni jenis yang suka buat hukum sendiri kot?

sdr dah hafal ker 30 juzu' alQuran tu.. atau cuba2, kutip sana, kutip sini?....

sdr ingat hukum syarie tu buleh hentam dan terus pakai jer?

Sdr ni sewel ker? dah makan ubat?

OrangKB said...

Rilek, rilek semua. Sabar - sabar tak baik gaduh sesama Islam. Kita tengok apa sultan cakap nanti. Gaduh pun tak guna, bukannya boleh pengaruhi atau ubah keputusan sultan.

Pak Brahim said...

Tuan,

Sebagai selingan dan untuk menyedapkan hati... saya andaikan bahawa, hari ini BN merampas kerajaan negeri Perak melalui sokongan 4 orang ADUN yang melompat-lompat parti.

Tak apa la.. sebagai balasanya, bulan depan PR pula akan membentuk KERAJAAN PERSEKUTUAN pulak dengan bantuan 40 orang AP dari BN yang tidak bersetuju dengan tindakan tidak bermoral DS Najib.

Sebagai tindakan protes, mere4ka beramai-ramai hijrah ke PR bagi membentuk KERAJAAN PERSEKUTUAN.

Kan adil... kerana masing-masing telah terima pakai tindakan ahli politik lompat melompat ni...

Soalan saya... jika dengan cara sedemikian, adakah keamanan dan kestabilan NEGARA KITA AKAN TERJAMIN.

ADAKAH KITA MASIH MAHU MENARUH KEPERCAYAAN KEPADA AHLI-AHLI POLITIK YANG BERKEPENTINGAN DAN TAMAK HALOBA, YANG SANGGUP MENGADAI PRINSIP PERJUANGAN.

Ihya said...

Salam Ziarah..

Point yang baik Pak Brahim...

bn@umno said...

mmglah point yg baik tapi buat ape kalau komen sekadar utk menyedapkan hati yg dah terluka yg dialami oleh penyokong dan pemimpin PR.keadaan yg berlaku di Perak nilah yg dikatakan 'tsunami baru' oleh BN yg bakal meruntuhkan PR.

tok_gajah said...

Saudara2 ku yg sebangsa dan seagama,
berhenti lah bersengketa. Bersatulah kita demi untuk mengukuhkan kedudukan bangsa dan agama kita.

Kita sedang menyaksikan kehancuran Palestin. Kita tahu mengapa Palestin hancur. Tidak lain kerana Hamas dan Fatah, dua kumpulan Islam yg sentiasa bersengketa.

Di Malaysia, UMNO dan PAS boleh di samakan dgn Hamas dan Fatah. Cuma persengketaan kita tidak sampai mengunakan senjata. Ini kerana undang2 dinegara kita masih kuat - ada ISA.

Persengketaan kita ini dah terang dan nyata telah banyak menguntungkan kaum kafir. Apa tidak nye. UMNO mahu sokongan kafir - apa yg di tuntut mereka di tunaikan. Begitu juga PAS yg mahu sokongan kafir kena turut dan tunduk kepada kehendak mereka.

Akhirnya kita jadi kurus kering darah kita habis di hisab oleh orang kafir ini.

Melayu/Islam kena ubah minda - "Pentingkan bangsa dan Agama", jangan kita terus tuduh menuduh diantara satu sama lain.

Jika PAS boleh mengharaf DAP akan berubah dan menyokong serta menghayati Islam, mengapa PAS tidak boleh pula mengharaf satu hari nanti UMNO akan berubah menjadi macam PAS juga.

Yang tok tahu selama ini UMNO itu Islam, hidup mereka juga cara Islam. Di kampung saya UMNO dan PAS tidak pernah bersengketa - menunaikan fardu ain dan kifayah bersama - tiada perbezaan apa2 pun.

Jika kita tidak mahu jadi bangsa Palestin - dijajah, dilanyak sesuka hati oleh musuh kafir - SEGERA LAH BERSATU DEMI BANGSA AGAMA ISLAM DAN NEGARA MALAYSIA.

dianawijdan said...

TBS said,
sdr dianawidjan,
sdr fahamkah apa yang dimaksudkan olih ayat2 diatas nih atau tidak?

Alquran tu hanya 4 ayat ini jer kah yang dipakai.. yang lain tak payah.. letak kat punggung.. Hadis yang banyak2 tu wat ape? buang jer ker? Apa gunanya ilmu balagah , mantiq, bayan, nahu, saraf, qias, ijma'....... sdr ni jenis yang suka buat hukum sendiri kot?

sdr dah hafal ker 30 juzu' alQuran tu.. atau cuba2, kutip sana, kutip sini?....

sdr ingat hukum syarie tu buleh hentam dan terus pakai jer?

Sdr ni sewel ker? dah makan ubat?

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

masyaallah..masih tak faham bahasa rupanya mamat ni. ni la padahnya mengamalkan islam sekerat2. yang disuruh dibuat, yang dilarang pon dibuat jugak.

islam itu bukan hanya pada yang hafiz al-quran, yang hafal hadith. islam itu kepada semua yang sanggup mengabdikan diri pada allah dan rasulnya. yang sanggup mencari ilmu2 islam dan mengamalkan yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

walaupun hanya sepatah perkataan dalam al-quran kita sebagai umat islam wajib mempercayainya kerana salah satu rukun iman tu percaya kepada kitab. tak ke begitu TBS...

kau tak berani komen ke surah al-maaidah ayat 44, 45, 47 tu TBS????
takot terkena batang hidung sendiri. mungkin saudara tersinggung dengan perkataan BODOH. aku tak buat hukum sendiri tapi mengingatkan amaran allah ja...ye lah allah pun dah pesan supaya kita saling berpesan kepada kabaikan dan kesabaran.

baiklah, aku pakai perkataan JAHIL pulak di sini utk kau. ye la, macam umno takot guna perkataan rasuah, dgantinya dengan politik wang, zina diganti dengan persetubuhan haram, babi diganti dengan khinzir...semua kerna takot pada bayang2 sendiri mcm TBS dan seangatan dengannya ni lah.

aku takkan mandabik dada pada TBS yang aku ni berilmu, tapi aku akan terus menuntut ilmu kerana ilmu ni seluas lautan takkan tercapai oleh kita. hanya allah yang maha berilmu dan jauh dari segala sifat2dimiliki manusia. lebih baik kita mencari ilmu berterusan daripada terus menjadi jahil mcm tbs ni yang tak mau berubah.

bertaubat la tbs selagi pintu taubat terbuka. kau jangan la malu nak terus tuntut ilmu. dan lebih baik berdiam diri daripada melakukan kerosakan di muka bumi.

Ihya said...

saudara BN @ UMNO..

Kalau nak di katakan luka hati,namapun manusia. Kemenangan demi kemenangan PR tempohari pun,bagi saya secara peribadi..saya anggap sebagai biasa. Tiada beza apa. Lagipun jika di fikirkan,PR sebelum ini sudah selalu kalah,kalau menang itu sesuatu yang luar biasa.

Dalam hati saya..Allah saja yang tahu. Tapi saya naj juga berkongsi apa yang ada di dalam hati saya. nak tahu?? Saya redho..jika kekalahan itu puncanya dari kesalahan PR,tapi sebagai seorang yang beragama islam,saya juga tidak redho kalau ianya di ambil secara rampasan,rasuah dan sebagainya. Kalau secara gentle,iaitu mengundi semula untuk tentukan last stand pada rakyat perak khususnya,siapa yang mereka hendak pilih maka terpulanglah pada As Sultan..
Daulat Tuanku..

dewata awan berapi said...

Kalau setakat copy & paste ayat2 dan hadis2 tu budak sekolah rendah pun boleh buat....fahamnya belum tentu lagi...

dianawijdan said...

Dewata Awan Berapi said

Kalau setakat copy & paste ayat2 dan hadis2 tu budak sekolah rendah pun boleh buat....fahamnya belum tentu lagi...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ni sorang lagi bangsa yang tak nampak kepentingan ilmu. yang dia nampak hanya copy & paste. suka lari tajok.

apa2 pun kita DOAKAN (ada yang tak percayakan doa ni agaknya masa bersama dengan isteri tak pernah berdoa la kot...) agar sultan membuat keputusan yang paling bijak untuk rakyat perak.

amin. daulat tuanku.

zali said...

kamal...

saya masih menanti jawaban bagi soalan basic di blog awak tu...

anakkancil said...

zali said...
tuhan jadi pening...orang pas mintak buat gini dan orang umno mintak buat gitu...

sedangkan keputusan apa yang akan terjadi dah lama ada...mana boleh adjust lagi.

kalau boleh adjust kerana orang pas telah sembahyang hajat atau bermunajat...

bererti tuhan tu lalai!gagal dalam menentukan sesuatu perkara...berkehendak pada manusia mengajarnya buat itu dan buat ini...dan perlu di rasuah dengan sembahyang hajat dan munajat...

tolong la jangan hina tuhan...

lagi pun setakat ilusi sebegini...layan je la...beriya sampai nak menghina dan mengajar tuhan buat itu dan buat ini...

February 4, 2009 7:54 AM

eNGKAU NIE ZALI....MENGUCAP BANYAK LA...KAU NIE DIJADIKAN DARI SETITIK AIR MANI YG BERTUKAR MENJADI SEGUMPAL DARAH YG TERBENTOK DLM RAHIM IBU MU.sAPA YG JADI KAN.aLLAH.kUN FAYA KUN...sO KAU JGN KATA aLLAH PENING..KAU TU YG PENING...aLLAH NAK LIHAT MANA HAMBANYA YG SABAR DAN MANA HAMBANYA YG SUKA MEMINTA.mAHA SUCI ALLAH..ALLAH SUKA PADA HAMBANYA YG MEMINTA.aLLAH MAHA PEMURAH.SELEPAS SOLAT JIKA ADA HAMBANYA TIDAK MEMINTA (BERDOA PADANYA)ALLAH MENCEMOH...iKUTILAH CERAMAH USTAZ HJ SHAMSURI HJ AHMAD DLM YOU TUBE.KAU AKAN TAHU BETAPA PEMURAHNYA TUHAN KAU....sESUNGGUHNYA KEIMANAN KITA SENIPIS KULIT BAWANG BERBANDING PEMUDA ZAMAN RASULULLAH.AMIN

zali said...

dianawijdan...

doa untuk kepentingan dunia lagi...

cuba la awak tu lihat doa-doa para nabi dalam al quran...dan cuba awak bandingkan dengan doa awak...

nampak tak bezanya?

itu baru namanya doa...yang awak punya tu namanya...arahan

allen said...

tok_gajah said...

Jika PAS boleh mengharaf DAP akan berubah dan menyokong serta menghayati Islam, mengapa PAS tidak boleh pula mengharaf satu hari nanti UMNO akan berubah menjadi macam PAS juga.

February 5, 2009 1:19 AM

Sebab orang UMNO akal pendek, bodoh, lembap, bengap, binyai, makan rasuah, pentingkan diri sendiri, gila kuasa, tamakkan harta/wang ringgit, bengong dan mangkok ayun..

anakkancil said...

kamal farhan said...
kalau berhujah dpn puak2 anti islam,anti hadis,anti alquran nie sampai bila pun xhabis..nak tentang jer keje..


kpd tok bati,pak zali,bn@umno..nanti bl dah tua,masa tgh sakit..duduk diam2 jer atas katil ok..tunggu mati jer..nanti kalau berdoa ker,buat solat hajat ke, nanti kata mengubah tadir plak...xgitu tok batin??? nanti kata mengajar allah plak?? tak gitu pak zali??? nanti kata allah pening plak?? tak gitu pak zali???


bnyak2 bertaubat lah smntara ada peluang....sebesar2 dosa yg manusia buat,besar lg pengampunan allah...

bersama2 kita insyaallah...
sblm tdo bertaubat lah dulu...

pUAK NIE TIME SAKIT DOK ATAS KATIL AKAN NYANYI LAGU UMNO"BERSATU KITA BERSATU.....KITA RUMPON MELAYU"TU YG DEPA TAU...

dianawijdan said...

zali...

jangan lari daripada tajuk. yang penting adalah take it positively dan pahami isi kandungan serta point2nya.

yang terasa mcm arahan tu mungkin kerana terkena batang hidong sendiri dan tak dapat terima kenyataan. tu saja.

apa2 pon terimakasih kerana mengingatkan.

dan yang lagi penting lagi adalah teruskan berdoa agar dijauhi kejahilan. jangan lari daripada tajuk.

anakkancil said...

zali said...
kamal...

berhenti menyuruh tuhan buat itu dan buat ini...bagi itu dan bagi ini...tuhan maha mengetahui...awak tak cakap pun dia tahu...

berhenti merasuah tuhan dengan solat hajat dan lain-lain ritual kerana tuhan tu tidak berkehendak...dia tak perlu pun apa-apa pujian,ayat-ayat bodek,rasuah dari awak...dia nak buat apa semua tu?...dah memang dia tuhan.

February 4, 2009 11:10 AM

aKU NAK TANYA KAU...SOLAT HAJT NIE DATANG DARI MANA..ZIKIR PULA ASAL DARI MANA.cUBA KAU NGAJI PENGERTIAN ZIKIR BARU KAU TAHU.NIE IDAK..MAIN HENTAM IKUT SUKA KAU JE.
SETIAP 1 ZIKIR"SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALAILLAH ...SAMPAI KE PENGAKHIRNYA ALLAH HU AKHBAR"ALLAH PERINTAHKAN MALAIKAT MENANAM SEPOHON POKOK DI SYURGA KHAS UTK ORG YG BERZIKIR.KAU NAK TAHU PI MENGAJI.iNI PERKARA SAMIYAAT.SEWAKTU NABI ISRA&MIKRAT NABI LIHAT ADA MALAIKAT YG PERBUATAANNYA SUJUD SAJA SAMBIL MEMUJI ALLAH..ADA YG RUKOK SAMBIL MEMUJI ALLAH..ADA YG DUDUK ANTARA 2 SUJUD SAMBIL MEMUJI ALLAH...ITU SEMUA MENUNJUKKAN PERHAMBAAN KEPADA ALLAH.
AKU TGK KAU PUNYA KOMEN TERLALU JAUH MENYIMPANG DARI LANDASAN AGAMA ISLA..SO SEBAGAI UMAT ISLAM AKU INGIN MENINGATKAN KAU JE.bAB PERAK TU BIASALE ADA JATUH BANGUN...AKU BOLEH TERIMA HAKIKATNYA.HARI NI SI PULAN JATUH BESOK SI MANGKOK PULA JATUH...TAPI BILA KAU ORANG KOMEN BAB ISLAM YG KAU ORG PUN TAK RETI, IMAN AKU BEDERAU JE...GERAM...PENGHINAAN PADA RABUL JALIL (ALLAH TUHAN SEMESTA ALAM)

Fidaiyyin said...

UNTUK PERHATIAN EDITOR SIASAH:
Utk keluaran seterusnya,minta disiarkan artikel berkaitan sejarah pengambilalihan kerajaan secara tidak demokratik oleh umno dan BN.
Tujuan: supaya seluruh rakyat tahu sejarah penukaran kerajaan secara tidak demokratik/paksaan/kurop ini.Sekurang2nya generasi yg ada sekrang dapat menilai dan menghayati tindakan2 tidak demokratik yg dilakukan oleh Umno/Bn.
Terima kasih.

kamal farhan said...

ok..saya dah masuk...

pak ZALI....
boleh bg kan saya hadis atau ayat alquran yg menyatakan sembahyang hajat,berdoa,dan berzikir itu satu rasuah kpd allah?? satu suruhan pd allah???

tolong jelas kan bersandarkan hadis nabi????



jauh gila mamat nie sesat...

Awey Kelate said...

Tok batin senoi, apa yang engkau tulis tu,Tuhan bukan kuli.....memang Allah bukan kuli kita, Dia Penguasa, maka Dialah tempat kita minta melalui doa dan sembahyang...bukan pergi mintak kat pokok, batu atau makhluk2 kat Putrajaya tu.
Kita Muslim nak buat apa-apa mestilah mulakan dengan BismilLah, sebab kita takkan sebut BismiPaklah, BismiNajib, BismiZahid. Apalah otak engkau, kena banyak guna pembersih...
Nampaknya orang2 UMNO/BN gelak besar, takpa, kita banyakkan bersabar kerana Allah SWT akan bersama orang yang sabar. 3 mangkuk ayun kat Perak tu (yang Muslim), makanlah "pemberian" tu kerana satu sen pun,engkau akan disoal di akhirat.

anakkancil said...

Fidaiyyin said...
UNTUK PERHATIAN EDITOR SIASAH:
Utk keluaran seterusnya,minta disiarkan artikel berkaitan sejarah pengambilalihan kerajaan secara tidak demokratik oleh umno dan BN.
Tujuan: supaya seluruh rakyat tahu sejarah penukaran kerajaan secara tidak demokratik/paksaan/kurop ini.Sekurang2nya generasi yg ada sekrang dapat menilai dan menghayati tindakan2 tidak demokratik yg dilakukan oleh Umno/Bn.
Terima kasih.

February 4, 2009 8:10 PM

mOLEK BEBENOR CADANGAN TU...HAMBA SETUJU

santaukeh said...

rasa kesian la pulak kat tok najib,mesti dia tertekan kalau kena pilihanraya lagi mesti kalah teruk. issssshhh kesian la dok tengok dia pi mai pi mai sat lagi strok. isshhh serba salah ni, macamana kalau sultan setuju bubar dun, saya dah kesian kat tok najib ni. iisshh serba salah ni. puak dia pun dah seronok sangat ni. jangan la bubar , asaya dah kesian yang amat ni , rasa nak menangis........

anakkancil said...

aNAK KANCIL TAK PUAS HATI LAGI DGN KENYATAAN ZALI...
dIRIWAYATKAN AISYAH ISTERI NABI MENCERITAKAN BAHAWA NABI MUHAMMAD BERSEMBAHYANG MLM HINGGA BENGKAK KAKINYA LALU BERTANYA BELIAU PADA NABI"MENGAPA YA RASULULLAH MENGERJAKAN IBADAT KPD ALLAH HINGGA BENGKAK KAKI SEDANGKAN YA RASULULLAH TAHU DIRINYA MAKSOM (TIADA DOSA)LALU JAWAB RASULULLAH INI LAH CARA AKU MENUNJUKAN PERHAMBAAN AKU PADA NYA.SEWAKTU PERANG UHUD DAN BADAR NABI BERSEMBAHYANG HAJATMEMOHON PERTOLONGAN DARI ALLAH..tAK KAN INI PUN NAK KENA CERITA KAT ZALI..ANAK -ANAK TADIKA PASTI DAN MASJID PUN TAHU CERITA NIE....TADIKA KEMAS AKU TAK TAHU LA PULAK...MEMANG ZALI LA NIE PENING....

kamal farhan said...

aku pun mmg xpuas hati dgn ust zali nie...

dia nak persenda manusia ke pemimpin ker,aku xkisah lah sgt...tp masuk bab allah,nabi...aku mmg pantang...

murtad dah dia nie...elok pancung jer..

anonymous said...

Allah telah memberi isyarat kepada PAS, PAS harus sedar dan insaf bahawa Allah TIDAK merestui Pakatan Rakyat.

DAP anti-Islam

PKR keturunan UMNO(pengkhianat) melindungi Hindraf yg anti-Islam juga.

Sebelum bale yg lebih besar datang PAS kena berubah.

santaukeh said...

membazir je dok nasihat depa tu. dah lama saya suruh depa mengucap. jangan emosional,iblis akan seronok bila manusia emosional kerana akan hilang kewarasan, iblis ada dikalangan manusia yang akan menimbulkan perasaan ragu-ragu pada agama allah , jadi jangan ikut rentak iblis .

kamal farhan said...

to dewata sembang berapi...

copy xcopy bkn salah..

kita nie xcopy ke dr nabi muhammad???

biar lah klau copy pun klau benda elok dan bawa kebaikan kpd smua org,berkongsi ilmu dgn smua org..selain kita nasihat org,pd masa yg sama kita bg peringatan pd diri sendiri..

kamal farhan said...

pak zali...

mana hujah anda bersertakan hadis???

zali said...

kamal...

saya tunggu lama sangat ni di blog awak nih...blog awak tu blog kamal farhan la...

anakkancil said...

anonymous said...
Allah telah memberi isyarat kepada PAS, PAS harus sedar dan insaf bahawa Allah TIDAK merestui Pakatan Rakyat.

DAP anti-Islam

PKR keturunan UMNO(pengkhianat) melindungi Hindraf yg anti-Islam juga.

Sebelum bale yg lebih besar datang PAS kena berubah.

HELLO BRO...
BAB POLITIK BANGUN TUMBANG DAH JADI ASAM GARAM PAS..NO KOMEN..TAPI KALAU MULUT CELUPAR DOK MENGUTUK ISLAM NIE ADA YG NAK KENA RENDAM DLM LAUT NIE

Muhd Fariz said...

kalau be end berani,jantan,gentlemen, & berada d pihak yg bnar,apa nk dtakutln klau diadakn kmbali plhnry dun perak.biar rkyt perak sndiri tentukn.

apa nk be end nk risaukn,kn be end ada sgala2nya.duit bleh dbagi(rasuah),projek juta2 billion2 bleh dtaburkn(kroni2 sebat),media arus perdana bleh dmanipulasikn(fitnah,buka aib org,adu domba,nyalkn api perkauman,saiful bukhari atau yg swaktu dgnnya-rindu ku pdnya apa crita aaa..),bsumpah sumpahan,hantu2 mngundi,peralat jentera kerajaan & 1001 mcm lg taktik2 lm be end bleh buat.

so apa yg be end nk takutkn?sgl petunjuk ini mnunjukkn be end bleh menang scr lbih mulia d perak.COME ON LAH BE END,FIGHT LIKE A MAN!!!!.sy cayalh be end bleh menang punya..tak gitu blogger2 be end.

Takbir......Allahuakbar.......3x

kamal farhan said...

awk nak apa dgn blog saya..xda apa yg saya nak tulis di blog saya..saya pun buat masa sekarang nie saya xda bnyak masa nak tulis..



skrg nie saya tgh tunguu hujah pah zali dan bersertakan hadis yg mengata kan yg solat hajat dan berdoa itu adalah satu suruhan kepada allah...??? satu rasuah kepada allah??? dan allah itu xperlu dipuji...???


tolong jawab ust zali...

dianawijdan said...

ANAK KANCIL,

buleh tak anta senaraikan ciri2 manusia yang menyebabkannya murtad untuk dikongsi bersama. moga ada yang dapat hidayah terutamanya bn@umno, TBS, zali, anonymous dan seangkatan dengan mereka.

ANONYMOUS,

pas tetap dengan pendirian tentang islam sejak 1950an walau didesak dap tapi umno bersekongkol dengan mca dan mic menolak islam. tak boleh bezakan ke?

bersama2lah kita memberi pengetahuan tentang islam kepada yang bukan islam kerana sejarah pon telah membuktikan terbukanya hati umar al-khattab menerima islam walaupun satu ketika beliau adalah sejahat2 manusia.

dan penduduk di mekah dan madinah yang berbilang bangsa dan agama dapat hidup aman damai di bawah undang2 islam.

bukannya memburuk2kan islam pada yang bukan islam konon org islam akan kudong tangan, kudong kaki.

kalau tak mencuri tak le kena potong. kalau tak zina tak le kena sebat.kalau tak edar dadah , tak bunoh org tak le kena gantong hukum penjajah ni buleh pulak diterima ya?) apa yang takot sangat ni....?

zali said...

kamal...

saya dah jawab kat blog awak...

kenapa?

jadi pondan ke kalau one by one?

bn@umno said...

nampaknya usaha Si Nizar dan rakan-rakan sewaktu dgnnya nak laksanakan hukum potong tangan dan kaki tidak kesampaian.kalau nak laksanakan juga hukum potong tangan dan kaki ni, ia boleh dilaksanakan hanya 'dalam mimpi' jelah.malam tadi mesti si Nizar ni manangis teresak-resak dalam bilik tidurnya kerana mengenangkan jawatan MB yg disandangnya 11 bulan yg lalu akan 'terbang' ke tangan pemimpin BN.kalau boleh nak jugak aku bagi tisu kat si nizar ni utk mengesat air matanya.kah kah kah kah

zali said...

pegi makan la kejap...

lembab sangat la budak kamal ni...

sembahyang hajat dulu kot supaya zali cepat mampus...

dianawijdan said...

kamal,

anta publish la kt siasah ni. nak tau jugak apa jawapan ustaz zali tu...biaq semua org baca. mana tau kot2 ada ilmu2 baru...

kamal farhan said...

ustz zali..kita boleh berhujah kat sini..kita boleh berkongsi ilmu dg smua org..smua org boleh menilai...
cpt lah jwb soalan saya dulu td dan sertakan hadis..



ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة لى السماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل الآخر.يقول : من يدعونى فأستجيب له من يسألنى فأعطيه من يستغفرنى فأغفر له

“Tuhan kita Tabaraka waTaala turun setiap malam ke langit dunia ketika masih berbaki 1/3 malam yang akhir. Allah berfirman : sesiapa berdoa kepada-Ku, pasti Aku makbulkannya , sesiapa meminta kepada-Ku, pasti Aku memberinya , sesiapa mohon ampun kepada-Ku, pasti Aku ampuninya”. (Sahih Bukhari, Kitab at-Tahajjud no. 1145)

santaukeh said...

Di palastin umat islam di bunuh israel , Di malaysia syariat islam dihina pengikut umno .
Berapa susahnya rasullulah nak menyebarkan agama islam berapa ramai orang palastin mati untuk pertahankan syariat islam.

Firdaus AMK PKR said...

Au mengaku masih jahil dalam agamaku..
tapi ..janganlah mengkritik agama sendiri..cara zali dan TBS amat aku kesali..Zali dan TBS sila rujuk penulisan anda kembali tentang doa,sembahyang hajat,munajat dan sbgnya..
anda seperti seolah2 mempersoalkan kerja2 n usaha2 penganutNYA.n mempersoalkan cara tuhan..
punulisan guna akal bkn guna emosi..
Zali n TBS tlglah rendahkan ego anda dan mendgr teguran,nasihat bloggers lain...
kmu berdua jelas tersasar,,
tak kira parti mana..
kita hanya berusaha..
menggunakan jalan ALLAH bkn jln yg lain.
soal tuhan pening,penat,melayan..
ITU KERJA TUHAN!!!
SIAPA KAU HENDAK MEMPERSOALKANNYA!!
KITA HAMBA NYA!!
maaf zali n TBS..
salam perjuangan..
(aku sedikit marah dan geram..maaf)

anonymous said...

Kedah kini panik, awasi rapi Adun PKR
Feb 5, 09 1:01pm
Di saat kerajaan Perak di ambang kejatuhannya, kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah pula kini menjadi sasaran BN seterusnya ekoran dakwaan terdapat beberapa wakil rakyat gabungan tersebut yang "berisiko tinggi" untuk melompat parti.

Malaysiakini difahamkan bahawa wakil-wakil rakyat terbabit kini diletakkan dalam pengawasan ketat kepemimpinan Kedah dan Pakatan Rakyat.

Dalam keadaan panik dan berwaspada, pergerakan mereka kini difahamkan dipantau rapi kerana wujud dakwaan yang mereka sedang menjadi sasaran untuk ditarik melompat menyertai BN sejak minggu lalu.

Projek ini berkaitan usaha menumbangkan satu demi satu kerajaan negeri pimpinan gabungan pembangkang itu, bermula di Perak yang kini hanya menunggu saat rasmi kejatuhannya.

Pakatan Rakyat memerintah Kedah dengan kelebihan lapan kerusi - 22 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, manakala BN pula 14 kerusi.

Kerusi milik Pakatan itu terdiri daripada 16 kerusi PAS, lima kerusi PKR dan satu kerusi DAP.

MUHAMMAD AIMAN said...

Pengambilalihan keraajaan Perak (tanpa proses pilihanraya semula)pd waktu skrg oleh BN mmg untungkan BN utk kesan jangka pendek..tp kesan jangka panjang akan mmberi risiko kpd BN terutama dlm PRU ke-13 nnti..rakyat(terutamanya di Perak) melihat proses pengambilalihan ini sbg satu paksaan dan rampasan kuasa..dikhuatiri akan menjejaskan imej BN utk brhadapan PRU ke-13 nnti..so,BN kena bt pertimbangan yg bijak utk jangka masa panjang..kerana BN seolah2 melawan arus perubahan yg diinginkan rakyat pd PRU lepas..
-komen drpd beberapa org pemerhati politik-

pudics said...

salam

Kepada sedara2 ku pakatan rakyat..

Setelah meneliti komen2 dan hujah2 yang dibuat oleh para penyokong bn ni..adalah lebih baik jangan gunakan isu2 keagamaan dalam mencari jawapan kepada beberapa persoalan yang belum dapat dipastikan kesahihannya lagi kerana bimbang cenderung kepada perbuatan syirik yang tak disedari..kerana hujah2 para pencacai umno ni nampak sangat unsur kebangangan yang melampau. Jika alaah kreditkan dulu dan bayar kat akhirat takpelah bleh gak taubat ke apa ke.. kalau allah bayar cash tak ke kesian tuh.. Dahlah sekarang tugas tu pencacai je.. kalau kena susah beb... tapi mngkn org kuat umno datang jenguk kerana upah masa tampal poster dulu...

Eye spoken said...

Sebenarnya...isu ni kalau kita tengok betul2...ada cara penyelesainya...pertama- hapus kan akta lompat parti...sebab nya..adalah akta ini x sesuai digunakan kerana bila lompat parti terjadi...kita dah salah dalam akta pilihanraya sebab yg kita (rakyat memilih parti...misalnya umno atau PKR atau lain2 dan yg mana calon hanya sebagai tiang sandaran untuk menjalankan tugasan yg diberikan oleh rakyat.) so dalam kes lompat parti...ini adalah cerita individu dan saya rasa ia tidak akan mendapt sokongan dari rakyat yg memilihnya..kerana kita pilih adalah parti bukan orang)jadi saya rasa jalan nya ialah..buat semula pilihanraya untuk setiap adun yg terbabit dan kita tengok sapa yg timbul atau tengelam..tu namanya demokrasi..

putera said...

kah..kah..ayam2 PR dh kene sembelih.. soo semuanye diam la takut yg lain kene sembelih..kiokk.... ketok..ketoookkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...