Tuesday, February 17, 2009

GMP serah memo bantah PPSMI

Pengerusi Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), Datuk Hassan Ahmad bersama rombongannya menuju ke bangunan Parlimen pagi ini untuk menyampaikan memorandum kepada anggota Parlimen bagi membantah pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris itu. Memo itu diserahkan kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di samping Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishamudin Husein. Foto Bernama.

17 comments:

perunding said...

dah tak tercapai dek kita kenapa policy maker berkeras pertahan policy ini..

ilmu sains dan hisab bukan berasal dari orang berbangsa Inggeris berbahasa Inggeris pun!!

selanjutnya..jengoklah laman kita ...
kempen..hu hu

sapphire said...

dengar komen angkuh si hisham kat dlm tv tu pun sungguh memualkan... Sekor lagi bakal diterajang keluar pada PRU13...

Sama je semua puak UMNO ni, dlam hati mmg dia akui tindakan dia salah, tapi tak mau mengaku sebab ego punya pasal....

Tengok apa jasa dia dlm bidang pendidikan, hampir tak ada...
Menyusahkan cikgu2 adalah, sekejap Sekolah bestari, mana peginya sekolah bestari sekarang??
Sekolah wawasan pun senyap.

Memula cakap takyah bayor yuran, pas tu tup-tup kena bayar lagi mahal.. Cakap le elok2 sikit...

PANTANG BETUL AKU ORG LIDAH BERBELIT NI...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

diaorang nak suruh anak kita yang miskin jea ikut belajar bahasa melayu sedangkan anak2 diaorang semua belajar kat luar negara....

sekarang bahasa melayu tak guna sangat kalau nak minta jawatan macam enngineer atau doktor..

bahasa melayu guna nak minta jawatan cleaner, pemandu lori dan guard jea...nak jadi pemandu peribadi pun kena pandai cakap BI...

pAs for All said...

mna puak2 parti assobiyah..
x bg komen ke kt laman nie..
npe skit jee..

sapphire said...

en .Mie,
Buat pengetahuan anda, B.I ni kalau blajar intensif 3 bulan pun boleh speaking berabuk, tau tak??!! Saya sendiri pun blajar intensif sebulan je lepas final year kat U, boleh je saya cakap B.I.

Apasal pulak yg nak menaya kan bebudak kat luar bandar tu, diorang language tak dpt, content pun tak dpt!! Kau tak kesian ke??!!Cikgu mengajar, budak ternganga2, nak jawab soaln pun takut2. Lain la budak bandar, diorang tusyen kiri kanan...Mmg kau tak kesian, kau kan hati batu....

Aku sependapat dgn GMP, biar pelajar mahir Sains Maths dlm bahasa ibunda, nanti bila diorang dah matang dan ada kesedaran, pandaila diorang cari alternatif nak belajar sendiri... Sedangkan Bahasa Cina pun boleh blajar kalau nak.. Kawan aku siap blajar B.Jepun lagi b4 pegi interview syarikat Jepun, dapat jugak kerja gaji lumayan.

Itu laa saya cakap, ini semua adalah berpunca dari sikap ego pemimpin BN taknak mengaku kesilapan lalu...meneruskan legasi yang ntah apa2...

A. Mie said...

Aku dah banyak tulis dalam banyak blog kekawan pasal hal ini. Tapi tak ada respone pun. Dah hantaq kat Pak Lah melalui web mereka la. Tapi tak ada respone pun. Cuma boleh tulis saja. Aku antara orang yang menurut perintah harap paham-paham le. Aku antara orang yang tak pandai BI tapi kalau sikit tu boleh. Sebab aku ajaq subjek yang kena ajaq dalam BI. Tapi aku takut aku ajaq konsep yang salah kalau salah berdosalah aku. Kesian aku tengok anak melayu, dah la ilmu sains dan math tak dapat di tambah bahasa melayu jadi rojak.

Keputusan UPSR, PMR dan SPM tak boleh kira, markah lulus boleh ubah. Ala ubah jadi bentuk taburan normal. Lain kali tanya dulu cikgu2lama, depa lebih tahu. Kalau setakat persidangan meja bulat bagi akau pandangannya masih lagi tak menyeluruh. Patut banci pendapat semua guru yang ada kat malaysia.

Sapa kata semasa pelaksanaan tak ada orang bantah, tengok orang dalam UMNO pun bantah. Atau buat-buat tak nampak. Taklimat untuk pendidik memang ada bagi tapi kalau sapa cakap banyak atau persoalkan dasar kena panggil. Nak buat macam mana aku yang menurut perintah.

Depa tau ka, cikgu-cikgu, anak murid terseksa, jangan tengok satu pihak, turun padang tengoklah orang kampung, tengoklah anak-anak kampung. Kamus boleh dibeli tapi di rumah boleh ke mak bapak ajar anak BI. Bagi aku salah satu jati diri kita dah hilang. Aku pelik ahli-ahli politik ni, bapak-bapak menteri ni kenapa tak boleh dengar nasihat ahli-ahli akademik dan ada yang dianugerah itu dan ini.

Yang aku pelik tu media massa bila buat wawancara pilih kawasan bandar saja cuba buat tinjauan di kampung-kampung pula, tanya orang-orang lama ka, lihat reaksi mereka.

Dalam rancangan sebuah TV malam ni anak Dr. Mahad kata mesti teruskan PPSMTI tapi buat sedikit perubahan kerana nak lahirkan bangsa yang setanding dengan bangsa lain. Tapi aku nak kata, belajar saja diluar negeri tapi tak tau berfikir. Kalau dah ilmu tidak dapat dikuasai ( sains dan math) harap bahasa sahaja bagus, bagaimana nak lahirkan bangsa yang berdaya saing.

Anak Dr. M kata, dia mahukan sekolah satu aliran saja supaya dapat wujudkan persefahaman kaum. Tapi bahasa apa nak guna.

Aku sokong kalau kita belajar pelbagai bahasa tapi biarlah kena dengan caranya. Guna subjek BI di sekolah adalah cara terbaik. Kasihanilah anak-anak kita.

Tahukah bapak-bapak menteri betapa seksanya guru-guru nak mengajar konsep, hukum dan prinsip dalam biologi, kimia dan fizik. Dulu boleh juga kaitkan dengan keadaan sekeliling semasa mengajar tapi sekarang dah tak boleh sebab BI aku tak berapa. Depa suruh gunakan duit elaun pi belajaq BI. Hello, tugas cikgu bukan angajaq saja tapi macam-macam.

Walaupun aku tak pandai BI tapi aku ada 7 blog dalam BI semuanya aku buat untuk syer dengan kawan-kawan ilmu yang aku ada. Ini pun salah satu cara meningkatkan ilmu dan BI. Tapi yang kementerian nampak BI dalam sains dan math. Betapa dangkalnya pemikiran mereka.

Aku tidak sokong mana-mana parti politik.

moloyue said...

Apa dah jadi dng org melayu ni? Sejak zaman melaka mereka diperkotak-katikkan oleh sultan2. Lepas merdeka mereka dijual habis2an oleh UMNO. Contohnya DEB yg dirancang untuk pertingkatkan ekonomi org melayu telah disapu oleh pemimpin2 UMNO (cuba aje periksa kekayaan pemimpin2 UMNO dan bgm mereka jadi kaya raya).

Bahasa mereka telah hanya jadi bahasa pasar untuk taukeh2 berhubung dng kuli2 dan pemandu mereka (tentunya org melayu!). Tiba2 satu pagi mamak babi tu bangun tido terus umum gunakan BI ajar sains dan matematik. Guru tak boleh berbahasa Inggeris dan murid2 pun tak faham. Terkapai2 org Melayu. Tapi masih sokong parti UMNO babi ni.

Kenapa org melayu ni tak blh fikir? Terlalu sentimental dng UMNO. Semua propaganda UMNO di media ditelan bulat2..

add said...

Kepada GAPENA. sebelum usul untuk GMP lebih baik agresifkan pasal bahasa SMS yang telalu berleluasa di kaca tv, serta dah melalut ke dalam bahasa melayu disekolah-sekolah. apakah reaksi GAPENA dalam hal ini? adakah nak saman sykt telekomunikasi? kerana menyediakan rangkaian telefon?

pAs for All said...

hishamudin "keras kepala"..
Bung mokhtar anggp GMP nie sebagai 'ANASIR'
'ANASIR'
'ANASIR'
'ANASIR'
---------KAMI NK IDRIS,NATANG--------

ahliHizbullah said...

sya tak tahulah kenape pemimpin2 BN khususnya umno terlalu keras hati n kepala...tetap nak menegakkan benang yg bsah...sy dlu blaja sains n matematik dlm bm..kenapa sya berjaya masuk u n telah berajya dgn cmerlang...inilah jadinya bila doktor mmberikan salah ubat kepada pesakitnya...sakit kepala diberinya ubat sakit lutut..akan jadilah komplikasi dlm badan krn ubat yg dberi tdk sesuai dgn penyakit..bkn semkin baik penyakit itu..makin parah jadinya...maka fikir2kanlah perumpamaan ini dgn masalah ppsmi...ttpi pmimpin BN umno rakus mmperjuangkan dasar ini kerana kepentingan kroni2 mrk...fikir2kanlah demi anak bngsa kita...kpd juak2 umno bn..pemimpin mrk kata mkn najis itu baik..maka mrk2 inilah yg prtama akan menyokongnya..walaupn tahi itu benda yg menjijikkan...inilah hakikat...

pAs for All said...

aku sokong comment ko ahliHizbullah..

Creedence Clearwater Revival said...

abe MIE 'TERJAH',

berapa markah lulus utk pelajar2 PPSMI? 50%? 40%? 30%? atau 20%?

peluru sesat said...

markah lulus pun tak tau...

bodoh betul mamat ni...

tekong darat said...

bukan mamat tu tak tahu...
ngko tu yg benak...
bukan paham bahasa kiasan...
ada hati nak belajar bahasa lain...
seni bahasa sendiri tak tau...
memalukan...
melalukan...apa lagi bagi orang yg kononnya saaaangat melayu...

A. Mie said...

Budak aku tak pernah lulus add math dapat markah pun bawah 10% bayangkan dalam SPM dapat kredit. Faham-fahamlah berapa markahnya. Bila pembohongan ini akan berakhir.

Mr Bai said...

Pertahankan bahasa ibunda kita.. Puak2 umNo ni xkn ngaku salah sama la cm kes Datuk Shah Ruk Khan.. Hancussssss

Mr Bai said...

Aku penuntut di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya.. Kami di sini jelas menentang dasar ini.. Banyak kaedah untuk memantapkan BI.. Tapi jangan la sampai menganaktirikan bahasa ibunda kita.. Kawan aku yg berbangsa India n Cina pun pelik gn sikap pemimpim Melayu umNO..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...