Wednesday, February 18, 2009

Malaysia bakal ada kerajaan perpaduan?

KUALA LUMPUR, 19 Feb: Pemikir PAS menjangkakan Malaysia akan menerima kerajaan perpaduan atau unity government jika kerajaan yang ada gagal menyelesaikan krisis ekonomi yang bakal melanda ketika kegawatan politik Malaysia tidak berpenghujungnya.

Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkifli Ahmad berkata, kerajaan sebegitu akan menjadi pilihan selepas masing-masing pihak sedar mereka perlu bersatu dan memikirkan sesuatu yang lebih besar untuk negara dan rakyat.

Dr Dzul yang juga anggota Parlimen Kuala Selangor mengulas laporan Siasah sebelum ini yang menuntut satu genjatan senjata politik diambil selepas pilihan raya beberapa bukit ini selesai nanti.

Genjata senjata ini perlu untuk membolehkan semua pihak bersatu demi kepentingan yang lebih besar iaitu untuk menghadapi krisis ekonomi yang bakal melanda negara ekoran krisis ekonomi dunia sekarang.

Laporan penuh dalam Siasah Jumaat ini.

19 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

kalau PAS memimpin Kelantan macam Brunei-kaya dan makmur, rakyat tak berhijrah boleh lah diwujudkan kerajaan perpaduan dan ekonomi gemilang.

PAS dengan DAP pun tak berpaduan.

Kerajaan perpaduan wujud masa TUN mahathir dan hancur bila Anwar Ibrahim dibebaskan oleh Pak Lah.

KENAPA PAS NAK BERPADUAN SEDANGKAN MUSYAWARAH DENGAN UMNO DITOLAK?

ADAKAH UNTUK MELINDUNGI MASALAH ELIZABETH WONG?

ADAKAH PAS ADA MASALAH DENGAN PAKATAN?

mat_terab said...

Abe mie ni memang bangang dan bodoh selama-lamanya....
Maksud perpaduan untuk semua la tak kira la umno,pas,Dap,PKR kasemua sekali la demi untuk memulihkan ekonomi negara......yang memerintah tetap hangpa UMNO/BN jugak la ngok kami pakatan rakyat sekadar bagi pandangan untuk memulihkan ekonomi ni la......tu pun kalau UMNO/BN tak bodoh sombong.......

abe MIE 'TERJAH' said...

mat terab-

kau pn bodoh..siapa yang selama ini merosakkan keharmonian negara? rusuhan sana-sini..

bila rakyat susah dan marah kat Pakatan, baru mereka nak berperpaduan...selama ini mereka ada agenda sendiri-harapan baru untuk malaysia..mana pergi kejadahnya mat terab bahlol

Creedence Clearwater Revival said...

abe MIE 'TERJAH' said...

mat terab-

kau pn bodoh..siapa yang selama ini merosakkan keharmonian negara? rusuhan sana-sini..

bila rakyat susah dan marah kat Pakatan, baru mereka nak berperpaduan...selama ini mereka ada agenda sendiri-harapan baru untuk malaysia..mana pergi kejadahnya mat terab bahlol.

==>

saudaraku mie,

kenyataan saudara ini nampak mcm saudara nakkan Pakatan yg memimpin negara. baguslah kalau ada rasa mcm tu. nak sokong umno sokonglah tapi pangkah pakatan yer...

LensaPR said...

nak joint bn ke

ReFoRmAsi said...

Salam..buat abang mie terjah..nk join BN leh..huhu dapat banyak kelebihan pangkah untuk pakatan rakyat
knp kerajaan PAS kelantan x maju?cube tanye org cine kelantan.bahgia x dia kat sane?siap leh ckp melayu..perpaduan kuat..Bn pon susah masuk..ekonomi sama rata..x perlu bangunan pencakar langit..yang penting rakyat cerdik,mampu jana ekonomi sendiri..tengok berapa ramai pelajar terbaik dari kelantan?sekolah terbaik?...jap2 nk tanya lar..perlis,sabah,serawak tu maju sangat ke?kelantan dengan ekonomi disekatmacam2 lagi oleh kerajaan persekutuan..tgk org kuat UMNO..Ali Rustam,Muhyiddin Yassin..maju x negri diorg?sbb pe?pk la sendiri malas ckp..mlk bukit2 da banyak botak,gondol,bukit2 ditarah..ble datang azab,bencana baru tunjuk muka..terhegeh2..padahal keje sape?sape luluskan projek?laut2 ditambak..merosakkn ekosistem...sape punye keje?tu la da banyak sgt wit rakyat utk pepentingan sendiri..pojek banyak poket pon kembung la..allah jela yang tau allahuallam...

Malaysian-2Day said...

pangkah pakatan masa mengundi sama je macam jual agama, maruah bangsa dan negara! Kerajaan Pakatan rakyat hanya tahu nak habiskan duit jer le beb, bukan tau carik duit. Tapi aku tak salahkan PR sebab penggal ni ialah penggal pertama dan terakhir mereka memerintah di Perak, Kedah dan Selangor. Jadi tenagh masa ni la nak pakai Camry! Yer tak?

Malaysian-2Day said...

Saudara ReFoRmAsi, Kelantan negeri termundur di Malaysia. Itu fakta. Suka atau tidak terima je la. Negeri maju bukan di ukur dari berapa byk gelang emas yang peniaga2 pompuan korang pakai di kelantan. Peace!

ismazyanti said...

fakta tu dikeluarkan oleh sapa? klo dr puak2 bn, abaikn jelh.. apa kemajuan diukur dr bngunn pencakar langit tetapi kosong xde yg sewa sbb mahal sgt & kerajaan 'hampir' menanggung hutang klo x petronas yg beli? dan yg dtg melawat bangunn2 sebegitu adalah org melayu yg 'miskin' sbb rata2 aku tgk x bergelang emas! itu pun kna caj masuk.. Hampeh!

shahrul said...

perpaduan?..
ape maksud perpaduan bagi pandangan umno-bn?..
sape yg menghuru-harakan M'SIA skang ni sbenarnye?..
adoi....melayu mudah xingat!!...

Creedence Clearwater Revival said...

Malaysian-2Day,

salah fakta saudara tu. negeri yg paling mundur adalah sabah. negeri dibawah b... BN!
negeri sabahlah negeri termiskin malaysia(diikuti terengganu-walaupun kaya dgn minyak), mundur dr segi pendidikan & krn kemiskinan ramai anak2 sabah tidak bersekolah.

ini berbeza dgn kelantan dimana walaupun x lah seberapa baik tetapi lebih baik dr negeri2 lain. ramai peniaga dr bangsa melayu sendiri. anak2 kelantan ramai yg melanjutkan pelajaran di luar negara. rakyatnya pula ditarbiah secara konsisten oleh pemimpin2 mereka.

puak2 yg memecahkan perpaduan pandai cakap soal perpaduan. kerana rapatnya hubungan diantara kaum di kelantan sampaikan bangsa lain boleh bercakap dialek kelantan dgn fasih.

bila time pilihanraya, puak bn pegi kat org melayu kata org cina ni pengkhianat. bila pegi kat org cina kata bila Pakatan naik semua cina akn kena 'potong'. bila perpaduan boleh wujud?

lagi satu nak sentuh. ttg perpaduan nih. telah termaktub bhw bahasa melayu adalah bahasa perpaduan di malaysia. tapi puak umno meminggirkan bahasa melayu melalui pelaksanaan PPSMI. ketuanan melayu terhakis.

di dlm parti2 komponen BN sendiri. 1 parti utk melayu, 1 parti utk cina & 1 parti utk india. berbeza dgn pakatan. pkr, dap & pas masing2 ada ahli dr pelbagai kaum.

mana dia perpaduan yg umno laungkan?

nazmi said...

Abe mie ni nama jah sama to fikrah kita lain dih, sapo kato pas ngan DAP x berpadu? memang la dale politik ni selisih faham meme ada tp xdok la seteruk dalam BN terutama nyo UMNO sama melatu pn Baloh mace mano nk belo ore melayu klu sama sendiri main tektik kotor dalam politik? orang UMNo ni aib orang je dia tonjolkan dlm TV klu nk dikira Masaah dalaman part UMNo memang bnyak, masalah derhaka pd Sultan Pn bnyak klu nk dikira sejarah lampau, tp kenapa itu semua disembunyikan?

mat_terab said...

Kerajaan BN kata ada bagunan mencakar langit tandanya kemajuan....
aku nak tanya kat KLCC berapa lot kedai melayu yang ada berbanding dengan kedai bangsa lain....?
kesimpulannya kemajuan yang hangpa agung-agungkan tu sapa yang dapat menikmati....?
buat hotel berbintang-bintang sapa yang untung....? ada orang kampung dapat pi sewa hotel tu.....?
Buat rumah banglo bertingkat-tingkat ada arang kampung dapat beli....? Lu pikirq la sendiri UMNO.......

anakkancil said...

Malaysian-2Day said...
Saudara ReFoRmAsi, Kelantan negeri termundur di Malaysia. Itu fakta. Suka atau tidak terima je la. Negeri maju bukan di ukur dari berapa byk gelang emas yang peniaga2 pompuan korang pakai di kelantan. Peace!

February 19, 2009 4:50 AM

dlm dok mundor pun time cuti sekolah jgn cari la hotel...penoh...itu dlm dok mundor...kalau maju mcm kayell pun
buat pe...hotel banyak...pengunjong kureng....yg ae time cuti sel..mat bangla..minah indon...minah filipine...pengunjong asing tu...menyemak area KLCC....pooodahh...

Mesra Sokmo said...

MIE & UMNO = BN, inilah merosakkan keharmonian negara. Org ceramah pergi tembak dgn Pistol, sembur dgn air berkimia..dsb

ajei said...

wahai saudara2 ku.
apa guna kita bersengketa hanya kerana fahaman yang berlainan.

Kata kata anda semua mencerminkan siapa diri anda yang sebenarnya.

renung renungkanlah.
tepuk dada,tanya IMAN

john said...

abe MIE 'TERJAH' said...

mat terab-

kau pn bodoh..siapa yang selama ini merosakkan keharmonian negara? rusuhan sana-sini..

bila rakyat susah dan marah kat Pakatan, baru mereka nak berperpaduan...selama ini mereka ada agenda sendiri-harapan baru untuk malaysia..mana pergi kejadahnya mat terab bahlol.
abg mie, oiii
nak dimarah dah tua, tapi macam takde akal. yang takde perpaduan BN, brebut pangkatlah, kerusilah macam2lah.
cuma satu jr BN ni ada perpaduan, bagi sex maniac c, soilek jadi ketua diorang balik. sedangkan dgn bini dier boleh curang, apatah lagi dgn rakyat.
seruju tak abg mie bangang.

jam said...

Orang Melayu bercakaran sesama sendiri. Orang lain tepuk tangan. Ini kerja bodoh!

Panglima Perang Cyber said...

Sokong jika PAS berusaha ke arah perpaduan macam kita impikan.

Cuma adakah ia satu cara menutup kelemahan PAS selepas silap langkah dengan pernikahan politik dengan Pkr dan Dap?

Kita tidak tahu tapi berharap agar ia demi agama Islam bukan agenda lain yang tersembunyi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...