Monday, February 23, 2009

Pilihan raya kecil di Batang Ai, Sarawak

KUCHING, 24 Feb: Pilihan raya kecil Dun Batang Ai akan berlaku di Sarawak ekoran kematian Adunnya, Datuk Dublin Unting Ingkot yang meninggal dunia jam 1 pagi tadi ketika berumur 53 tahun.

Beliau adalah Penolong Menteri untuk Sukan dan Pertanian Sarawak.

Batang Ai terletak di Lubuk Antu, dekat dengan Sri Aman. Bandar terdekat adalah Sibu. Antara hotel terkenal di sini adalah Hilton Batang Ai Long House.

Dalam pilihan raya lalu, Unting dari PRS telah menewaskan Nicholas Bawin Anggat dari Snap dengan majoriti 806 undi.

Unting mendapat 3,295 manakala Bawin mendapat 2,489 undi dalam kawasan pilihan raya yang pengundi majoritinya adalah Iban ini.

Bawin kemudiannya menyertai PKR dan kini adalah Timbalan Pengerusi PKR Sarawak.

Pilihan raya kecil ini dijangka menjadi ujian pertama untuk PKR di Sarawak selepas menjadikan negeri itu sebagai sasarannya selepas pilihan raya umum Mac 2008 lalu.

43 comments:

Ihya said...

Haduh!!! Pilihanraya kecil lagi!! Buat lah yang terbaik bahhhh!!

abgglokal@அப்க்க்லோகள் said...

takan ada prk lagi..srwk kan nak pr dun yg tempohnya kurang dari 2 tahun..

nazmi said...

nampak nya Pilihan Raya demi pilihan raya akan berlaku ini lah satu ujian buat kita semua terutama BN yg klu bolih nak mengelak daripada PEK sepertimana yang mereka tidak mahu berlaku DUN di Perak ekoran mod rakyat yang mahukan transformasi dan akhirnya Allah takdirkan juga pilihar raya berlaku untuk menguji BN khususnya apakah benar transformasi akan terus berlaku selepas 2 PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu dan ini lah masanya untuk rakyat di Sarawak pula untuk memebuat kejutan sedikit demi sedikit terhadap BN

dewata awan berapi said...

ihya,

kalau 'bahhhh' tu di Sabah...ni Sarawak lah...

mun Pas maok...boleh juak ngengkah calon di sia...tapi sik ada rapanlah...

perunding said...

ujian semester utk Pkr terutama pengaruh Anwar di Sarawak sebelum ujian akhir tahun pilihanraya sarawak 2010.

Pkr sekarang semakin berpengaruh di sabah sarawak.
momentum 60% dengan halaju stabil dan sekali sekala memecut.

saud said...

macam di Pensiangan Sabah...Batang Ai Serawak menjadi medan ujian BN n PR utk menguji sokongan rakyat luar bandar...harap mood perubahan semasa di luar bandar Sabah n Sarawak berlaku...

Mudah-mudahan Be End Tumbang...

zali said...

sebelum tu mari kita lihat dulu di mana prk itu di adakan...

BATANG AI

bagi pompuan yang sikit negatif...dia senyum je dengar atau baca...

Ihya said...

Dewata..

Dulu saya ada kekasih, orang sarawak di bau sana. Rasanya istilah "bah" ini pernah dia pakai. Tak taulah aku. Sebab aku tak jadi kawin dengannya.

apam taiping said...

apsal xhot r comment kat cniy?
balaci umno tgh pening kot....

apam taiping said...

sblm pilihanraya....

REPORTER:camner pendapat dato' seri tentang plhnrya akan dtg?
NAJISI:kita yakin yg bn akan mng dgn majoriti yg besar...dan kita akan pastikan semua jentera kita bekerja smpai beroleh kmngan di kwsn tuh....

slps kalah plhnraya...

REPORTER:camner dato' seri...kaloh plak...
NAJISI:nzk wat cmna dah plhn rakyat..kehendak rakyat,,,kita hormati dan terima dgn hati terbuka...

teks diatas adalah jwpan najib yg sama saja sblm dan selepas plhnraya...dan pasni kalo bn kalah,korg leh copy n paste kan post ni,msti sm pnya....dah survey lame dah....berkilat nyer same je...

dewata awan berapi said...

apam taiping,

itulah ciri2 pemimpin sejati...

mesti yakin 100% boleh menang...kalau tak yakin baik tak yah bertanding...

mesti berani tewas...wira sejati juga sangup menerima kekalahan...adat bertanding, mesti ada kalah menang...

tapi yang KEPARATNYA bila...asal kalah mulalah cakap yang bukan2...SPR tipulah...undi hantulah...media berat sebelahlah...bla...bla..bla...

tak boleh terima takdir....

Parpu Kari said...

KOME KONFIDE KE PILIHANRAYA KECIL TU FUCKATAN RIOT BOLEH MENANG???

Parpu Kari said...

KAU INGAT ORG SARAWAK TU TAK TAU KE YANG ANWAR NI PELIWAT DAN AGEN YAHUDI???

Parpu Kari said...

KIRA DS NAJIB NI GENTLEMAN LA, BUKAN MACAM ANWAR THE KUNYIT MAN TU, ASAL KALAH JE SEMUA TAK BETUL, KONSPIRASI LA, BELAKANG KASI LA..

NAJIB STEADY LA....HIDUP NAJIB

Parpu Kari said...

MANA PENCACAI ANWAR AL JUBURINI??

GOMO said...

APA???
PKR BOLEH MENANG???

YE KE???

ANDA YAKIN???

MAAFLAH...
RAKYAT SARAWAK TAK TERIMA MEREKA YANG DATANGNYA DARI GOLONGAN PELIWAT TEGAR NI....

Parpu Kari said...

MANA DEPA SEMUA NI GOMO???

unanjaga said...

Manusia ada perancangan nya dan Allah juga ada perancangan nya,apa yang berlaku ini elah ada dalam jadual Allah(ketentuan Nya).InsyAllah ia akan ditetapkan pada 7 april juga.

Parpu Kari said...

YA UNANJAGA, KITA TENGOK LA NANTI YA...JANGAN BUAT FITNAH TAU...

Reformis Jalanan said...

semoga pihak PR peroleh kemenangan.


http://reformisjalanan.blogspot.com

Baginda Reformasi said...

KLU PR menang kite bagi CAMRY kat exco,

KLU BN menang kite bagi VOLVO cam SABAH kat exco...

zali said...

gomok & parpu kari...

KUALA LUMPUR 24 Feb. - Calon Ketua Pemuda UMNO, Datuk Mukhriz Mahathir menganggap kedudukan nombor satu dalam kertas pengundian memberi petanda yang baik untuk memenangi jawatan tersebut.

sudah beberapa kali pemimpin umno bermain dengan nombor ni...petanda baik la,bawa tuah la...

kepala hotak depa dan kepala hotak awak berdua!

cuba awak berdua bagitau kat mana yang dalam islam kata begitu...

tau la orang umno minat sangat kat 4D tapi jangan la terbawa-bawa dalam politik pulak...

Ihya said...

Zali...

Kau umpama Ibrahim Ali..Hentam semua takda kesian. Teruskan usaha.

shahrul said...

hmmm..
musim p/raya je la nampaknye..
sape plak puak umno-bn yg akan ter'korban' lagi nanti ye?...
kpd ihya..insaf la.

dewata awan berapi said...

haiii..shahrul,

ihya posting gambar sikit punya cantik...nampak belum insaf lagi ke??

ihya...ihya...

Ihya said...

Aku ke??

Insya Allah.. sentiasa insaf.. Terima kasih kerana menegur..

Creedence Clearwater Revival said...

Baginda Reformasi said...

KLU PR menang kite bagi CAMRY kat exco,

KLU BN menang kite bagi VOLVO cam SABAH kat exco...

==>

diorang skang dah tak main volvo dah. diorang berselera kat ROLLS ROYCE(KETUA MENTERI) & JAGUAR jer... mercedez kompressor tu kira kelas terendahlah.

Creedence Clearwater Revival said...

SYABAS SAUDARA IHYA KRN MENJAWAB DGN PENUH RENDAH DIRI & BERAKHLAK.

aku berbangga krn di dlm Pakatan tidak kurang org2 spt saudara Ihya.

ReFoRmAsi said...

pelik tgk komen2 penyokong krjn nie...penuh dgn ayat kelucahan...bahas bertrabur..lucah x memasal..kering idea..biasa la agatnyer itu kot budaya diorg..

tekong darat said...

takda modal nak bercakap sebenarnya...kepakaran deme hanyalah provokasi...pastu cakap oorang lain memecahkan umat

apam taiping said...

tul tu...dorg ni dah xleh dah nak nasihat,,,hati dah benak...kalo bab nak tegakkn islam ni,,biarla dorg dpt hidayah sendri....xleh ckp baik2 dah...

shukri said...

biarlah...byk pilihanraya,baru le nampak ahli politik buat kerja...x kira lah parti manapun..sebelum ni asyik memerap jer dlm opis...skrg kena turun bendang lah..hu..huuu

dewata awan berapi said...

apam,

dah sunat ke belum???...

pegi sunat dulu...

nazmi said...

GOMO, Rengaruh PR khususnya PKR mungkin x begitu kuat di sarawak disebabkan taib mahmud menyekat kemasukan pemimpin PR untuk bg penerangan kat sana, klu ko ngok sekarang disebalik itu pn dah ramai sebenarnya yg menolak BN kat sana, percayalah manusia merancang Allah juga merancang sesungguh nya Allah lah sebaik2 merancang

walaupun sekatan sana sini dan taktik kotor mainan BN tp perancangan mereka telah akan memakan diri sepertimana yabg berlaku pd PRU 12 lalu

Mesra Sokmo said...

GOMO adalah calon sesuai...ianya boleh hemtam belaka, atas, bawah, kiri, kanan, depan dan belakang spt cara pintu belakang Najib ambil Perak ....SAHABATNYA DARI GOLONGAN PELIWAT TEGAR NI....NAJIB ALTANTUYA

karat ijau said...

Meriah sungguh Malaysia ni.tiap bulan ada PRK.PEKAN bila plak nk mampuih...

joe lenon said...

Insyallah kemenangan pasti datang dengan berkat kesabaran ..

shahrul said...

betul 2 apam..
g sunat dulu dewata!..

kawe7366 said...

Ujian ketahanan jarak jauh. Ada orang pecut awal2,akhirnya lembik kena lintas org lain. Kali ni kita lihat siapa plak nak pancit awal.. selagi wisel penamat belum berbunyi,selagi itu teruskan perjuangan!
HArap2 PKR pandai guna taktik pintar & berhikmah

Firdaus AMK PKR said...

bila berhujah dan menulis..
penuhilah dengan fakta..
jangan cakap dan tulis `sembur` aja...
Bila saudara2 saya berkilas,kroni kamu pula tulis `Dah sunat belum?`
apa kejadah tu?
kena mengena ke?
saya tuju kepada Gomo dan Parpu..
anda kata DSAI peliwat..Al Juburi.

1.Mengapa kes DSAI masih ditangguh?
sedangkan Polis,Peguam Negara di pihak kamu xtermasuk institusi mahkamah di MALAYSIA!!?
2.Kalau betul apa yang 2 pengipas kita dakwa,mengapa PR MENANG semua PRK sebelum ni?
3.Adakah rakyat bodoh atau ANDA yang bodoh percaya dengan dakwaan tidak berfakta?atau dibodohkan oleh NAJIS NAZAK?

Renungkan..

Creedence Clearwater Revival said...

apeke benda penyokong BN nih? agen yaduhi, peliwat, agen yahudi, peliwat.

dah takde benda lain nak cita?

banyak isu terpendam gitu je. nak tutup banyak kelemahan & isu kjaan BN ke?

ni yg terbaru cita LCCT labu ni pe citanya? duit rakyat leboh lg ni kalau diteruskan.

tol, tutup 1 tol tp naikkan tarif di 5 hway. kata nak bantu rakyat? nak tunggu kalah lagi pilihanraya br nak bantu sungguh2?

aku nak tanya kpd yg lantang kat sini laaa. gomo & dewata. boleh cita sikit?

sapphire said...

Saudara Creedence clearwater dan Firdaus,

Itulaaa... saya dah penah posting hal ni dulu...

Puak BN ni memang takde isu nk cakap, isu depa hanya sekitar 4-5 perkara cthnya:
1. anwar meliwat
2. anwar agen amerika
3. karpal derhaka
4. nizar derhaka

Pastu diorang pun pusing2 laman ni dan laman2 lain dok elaborate dan pusing benda yg sama, cuba saudara analisa...

Sedangkan kita PR sampai tak larat nak list keburukan diorang utk diadili oleh bloggers lain yg melawat. Tiap hari adeeeeer je kes baru pemimpin BN terbongkar. TERLALU BYK....Saya pun tak tau nak cakap apa lagi...

apam taiping said...

dewata awan berapi said...

apam,

dah sunat ke belum???...

pegi sunat dulu...
-------------------------------------
la....
dewa indu pun taw ke sunat-sunat nih?igtkn taw jampi serapah pusing api kat rmh najtantuyya je....

sunat lama dah...

tawla dewa xdak anu...jeles eh?xpa pi la bom najis,amik dia pnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...