Tuesday, February 10, 2009

Suara Keadilan dirampas mulai kes Najib tidak tunai janji

KUALA LUMPUR, 11 Feb: Kementerian Dalam Negeri (KDN) mula merampas akhbar Suara Keadilan (SK) sejak akhbar itu menyiarkan surat Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak melaksanakan janjinya untuk membantu masjid di Permatang Pauh.

Demikian kata Ketua Pengarangnya, Zulkifli Anwar kepada Siasah sekejap tadi.Menurut Zulkifli, KDN telah mula merampas SK sejak keluaran itu hingga kini.

Yang menariknya, kata beliau, hanya dua atau tiga naskah sahaja dirampas bagi setiap kedai dan dibuat di seluruh negara. Di setiap rampasan itu pula diberikan surat kenapa akhbar itu dirampas.

"Saya syak, langkah ini bertujuan menakut-nakutkan penjual akhbar agar jangan menjual SK di kedai mereka," kata Zulkifli.

115 comments:

zali said...

siasah bila pulak nak kena rampas ya...

'surat Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak melaksanakan janjinya untuk membantu masjid di Permatang Pauh'

ni bagus ni kalau dapat dapat baca di sini...siasah usahakan lah.

nak mencacai pr ke tak nak nih?

unanjaga said...

Perbuatan mereka merampas edaran "Suara keadilan" sebagai perbuatan yang tidak bertamaddun...nyata perbuatan mereka ini bukan nya mesra rakyat,tetapi lebih pada bentuk kuku besi..malang sungguh pada sesiapa yang masih ingin menjadi pendukung2 mereka.

tekong darat said...

zali, kam sebelum PRK kuala tganu tempohari citer ni kecoh...
yg bos ngko stop projek masjid bila kalah permatang pauh

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

Tindakan PAS melarang wayang kulit, mak yong dan meletak syarat itu ini untuk permainan tradisional bukti yang PAS lagi zalim...

Kini, PAS benarkan pula ...atas alasan Tuhan sudah suka, dulu tuhan tak suka...


lagipun permainan itu tidak bertujuan politik atau menghina sedangkan kewujudan akhbar pembangkang kini menyebabkan malaysia setaraf pakistan dan indonesia.

lagipun akhbar tu berapa kerat sangat nak baca...bukannya ada peluang kerjaya...melainkan kerjaya untuk anwar Ibraahim jadi PM

Ihya said...

Zali...

Janganlah sampai begitu sekali. Di ruangan siasah inilah yang paling neutral. Neutral antara kita. Kita saling memaki,jumpa kat masjid,berbaik semula. Allrighty? Kita disini semua berbalah untuk mencari kebaikkan. Bergaduh untuk memajukan politik. Jangan kesudahannya menumpahkan darah sesama muslim.

Creedence Clearwater Revival said...

tindakan pihak kjaan merampas akhbar2 alternatif adalah tindakan yg tidak demokratik & setaraf dgn minda kelas ketiga. kjaan masih mengamalkan sistem rimba dimana siapa yg berkuasa membuli yg lemah.

ini menunjukkan demokrasi malaysia belum mencapai tahap kematangan dan masih terkebelakang 50 tahun.

adakaha anda pengikut2/pendokong2 pemerintah membiarkan taraf minda anda direndah serendah-rendahnya?

zali said...

tokong...

memang dah lama tapi yang ni siasah kata surat najib tidak melaksanakan janjinya...atau yang saya fahami sebagai surat tunjuk sebab.

apa kata dan alasan najib agaknya dalam surat tu...

zali said...

ihya...

tak la sampai tumpah darah...tapi kalau sikit-sikit air asid dari water cannon tu tertumpah...biasa la.

tak sengaja tu...

OrangKB said...

Siasah dan Harakah takyah le mencaci PR pulak. Kalau nak dengar mencaci PR, kat TV3 dan Berita Harian dah berlambak.
Memang tindakan mereka menyekat kebebasan bersuara. Lainlah kalau akhbar dan media TV kita tu tak double standard.

zali said...

clearwater

jangan la marah sangat...
cuma 2-3 naskah saja yang dirampas...

itu semua kerana penjualan terbuka.
bayangkan kat petrol pump pun ada jual harakah,s'keadilan...

namapun akhbar parti dan untuk ahli sahaja jadi edarkan la hanya di markas-markas pas dan pkr saja...

ini bukan pasal demokrasi...ni pasal undang-undang pengedaran bahan bercetak...

tak caya tanya diana...dia loyer.

OrangKB said...

Kepada abe Mie:
Tindakan PAS melarang Mak Yong, wayang kulit dan lain-lain, samalah macam fatwa melarang yoga dengan tomboy dulu .Berasaskan hukum agama. Bukan atas dasar politik. Mereka tak untung satu sen pun kalau larang semua tu.
Kalau akhbar Harakah dengan Suara Keadilan tak ramai yang baca, buat apa nak rampas?

TokBatinSenoi said...

Si diana tu low yer ker?

zali said...

wayang kulit dan mak yong di haramkan?
bila pulak ni?

tertinggal bas lagi saya nih...

zali said...

diana kata dia lawyer tok...
lawyer ke,loyer ke,low yer ke,tak pasti la pulak...

dah puas di kencingnya satu siasah...dia hilang.

pergi oversea la tu...
sampai hati tak ajak tukang picit pegi sekali...

anakkancil said...

OrangKB said...
Kepada abe Mie:
Tindakan PAS melarang Mak Yong, wayang kulit dan lain-lain, samalah macam fatwa melarang yoga dengan tomboy dulu .Berasaskan hukum agama. Bukan atas dasar politik. Mereka tak untung satu sen pun kalau larang semua tu.
Kalau akhbar Harakah dengan Suara Keadilan tak ramai yang baca, buat apa nak rampas?

February 10, 2009 9:39 PM

Kes makyong dan wayang kulit suatu ketika dahulu di haram oleh PAS disebabkan ada unsor pujaan.Makyong sebelom dimulakan tarian itu ada adt membaca mentara dan menjamu pulot kuning dgn ayam golek complete set telor rebus...nasi kandaq hantu tak mau..wayang kulit pula sewaktu nak mula majlis pun kena baca mentera dlm dialet siam.Puja la tu.so perkara nie bertentangan dgn ajaran Islam.Kini atas kedegilan pihak tertentu maka masih lagi di teruskan pemujaan tersebut.Kata tok dalang jika tak di buat maka jalan cerita dah tak best.Hantu tak mai kata org kedah...

apam taiping said...

hmmm...dah rampas perak,ni rampas surat kabor plak....uih pasni rampas pe plak eh?demokrasi terpimpin tul le...abdul hamid ngan abdul najis...kpala pun dh dkt nak same dah...

PERTUBUHAN SENI SILAT SERANTEH SELANGOR - PERSIS said...

Jauhkan pertelingkahan antara sesama Melayu..eratkan silatulrahim antara kita..bulatkan tekad dan letakkan melayu dilandasan sebenarnya..

Marilah kita bersatu hati..jangan termakan dengan godaan syaitan..akibatnya nanti Orang Melayu yang akan merana.

anakkancil said...

apam taiping said...
hmmm...dah rampas perak,ni rampas surat kabor plak....uih pasni rampas pe plak eh?demokrasi terpimpin tul le...abdul hamid ngan abdul najis...kpala pun dh dkt nak same dah...

February 10, 2009 10:15 PM

lepas rampas surat kabor ..rampas tanah lak..baru menang sorak kg tergadai...
Kita kalau boleh nak kerajaan tambah lagi reta kat rakyat bukan kurang kan reta rakyat...

apam taiping said...

dah byk dah tergadai...smua dpt kat the crow ni....mcm zionis plak rampas saner cniy...

TokBatinSenoi said...

PERTUBUHAN SENI SILAT SERANTEH SELANGOR - PERSIS said...

Marilah kita bersatu hati..jangan termakan dengan godaan syaitan..akibatnya nanti Orang Melayu yang akan merana.

QQQQQQQQ....

Cukup lah main ngan keris2 tuh.. sekarang zaman nuklear.. bawak ler belajor wat bom, kapal terbang, roket, setelit...

Melayu ketinggalan kerana suka sangat ngan keris, tombak, main hembus2, kerambit.. biler lagi na' tukor cara pertahankan diri nih.

Syaitan22 pun lingkup kena bom..

dauskecik said...

tok baten senoi mmg kurang pengetahuan lorr die ni..silat tu kan salah satu aktiviti org melayu kite..kalau nak men pistol bom nuklear tu sume hang pi dok kat israel la..hang cakap ikut suka hang ja..ingat la sket,silat tu kan budaya kita..hang ni melayu ke cina??aiiiyooo..

anakkancil said...

PERTUBUHAN SENI SILAT SERANTEH SELANGOR - PERSIS said...

Marilah kita bersatu hati..jangan termakan dengan godaan syaitan..akibatnya nanti Orang Melayu yang akan merana.

QQQQQQQQ....

Cukup lah main ngan keris2 tuh.. sekarang zaman nuklear.. bawak ler belajor wat bom, kapal terbang, roket, setelit...

Melayu ketinggalan kerana suka sangat ngan keris, tombak, main hembus2, kerambit.. biler lagi na' tukor cara pertahankan diri nih.

Syaitan22 pun lingkup kena bom..

February 10, 2009 10:44 PM

1 lagi tok senoi time habis peluru nak guan pe lak...tak kan berus gigi...
silat nie bagus...satu senaman utk memperbetolkan urat saraf....
tak yah la pi jumpa tukang urut....

zali said...

anak ikan...

bagaimana dengan tomoi?
awal sebelum berlaga ada sembah tari...

kenapa pas tak haramkan ya...

zali said...

anak ikan : 1 lagi tok senoi time habis peluru nak guan pe lak...tak kan berus gigi...


kita habis peluru tapi musuh belum tentu habis peluru...

awak bersilat la...'bang' sekali,tukar alam.

kenapa anak ikan ku?adakah fikiran awak terlalu runsing memikirkan nizar...?

lebai-mangkuk said...

Apa pulak cerita sila dan bom, dah jauh lari keluar landasan.

Cerita le, sebab 'Suara Keadilan' kena rampas.

Memang le kena rampas - dah semua cerita dlm nye tak ada keadilan bagi UMNO. Sama juga le akhbar pemerintah - semua nye tak ade kesdilan bagi 'Keadilan'.

Creedence Clearwater Revival said...

zali,

aku bukan marah tp sedih ngenangkan demokrasi yg diamalkan oleh pak lawak-pak lawak yg mengakui menjunjung tinggi prinsip demokrasi.

Creedence Clearwater Revival said...

lebai-mangkuk,

tak adil kee.... atau takut?

TokBatinSenoi said...

anakkancil said...

PERTUBUHAN SENI SILAT SERANTEH SELANGOR - PERSIS said...

Marilah kita bersatu hati..jangan termakan dengan godaan syaitan..akibatnya nanti Orang Melayu yang akan merana.

QQQQQQQQ....

Cukup lah main ngan keris2 tuh.. sekarang zaman nuklear.. bawak ler belajor wat bom, kapal terbang, roket, setelit...


1 lagi tok senoi time habis peluru nak guan pe lak...tak kan berus gigi...
silat nie bagus...satu senaman utk memperbetolkan urat saraf....
tak yah la pi jumpa tukang urut....

QQQQQQ....

Banyak keghojer lain lagi.. yang mendatangkan duit.. Panjat nyor ke, menyumpit ke, motong ke.. macam2 lagi..

Ohgang2 yang bersilat nih selalu nye mati katak jer, kalo peghi peghang. Tergolek dog..

kalo dah habih peluru.. seghah kan jer tengkok tu... sape sughoh habihkan peluru.?
-----------------------------------

Blogger dauskecik said...

tok baten senoi mmg kurang pengetahuan lorr die ni..silat tu kan salah satu aktiviti org melayu kite..

.......

sdr doskecik.. dos kecik?

Baghu sikt jer kene cuit dah melompat... ta' pakai kuda2 ke?

lebai-mangkuk said...

Dlm politik TIDAK pernah timbul soal adil atau takut.

JoraKelokai said...

abe MIE 0tak udang Kalu dah gelap mata hendaknya jangan lah sampai gelab benak. Malang sungguh bae mei manjadi salah seorang dari 26 juta sebagau rakyat malaysia.Maklumat kini ada di hujung jari. apa pon sekatan jalan keluar pasti ada untuk rakyat mendapatkan berita alternatif kerana utusam meloya, berita hairan terlalu ramai yang dah tak percaya, hampir2 tak laku berlambak lambak tunggu timbang kilo jadi 'sulat kaba lama'. Kalu Siasah, Harakah dan Keadilan lambat sedikit sampai kekedai penjualnya kata 'habis'ho liau lo.
2 RM. tak sayang, nipis je tapi isinya padat, ye tetap jadi rebutan, apatah lagi dalam suasana keadaan politik Perak tenggah panas ni.
Apasal KDN cenburu sanpai merampas akhbar terlaris kini dikedai2,oho... Kok Gurunya Najiblis,rampas merampas udah bisa loh. Barang tok Jib pon bisa dirampas oleh bik mama dari pemilik pertama yang dulu.

anakkancil said...

zali said...
anak ikan : 1 lagi tok senoi time habis peluru nak guan pe lak...tak kan berus gigi...


kita habis peluru tapi musuh belum tentu habis peluru...

awak bersilat la...'bang' sekali,tukar alam.

kenapa anak ikan ku?adakah fikiran awak terlalu runsing memikirkan nizar...?

Aku ni kisah sangat bab nizar tu...hari ni jatuh lain kali ambik balik.gitu la story nye cuma aku risau jugak pap palestin dgn israel nun...mana alh tau ade offer gi sana kena ada le isi di dada selain nasi dan mee goreng.
Bab tomoi tu yg dok gengcok atas pentas tu pun org siam kata salam pentas (aku pun dengaq org kata le)
ada yg kata dok bagi hormat pada generasi tok guru sek. tomoi yg dia belajar.nanti kita tnya kot-kot ade guru tomoi.tu hari ade la tapi hilang kemana la tomoi ni...

dianawijdan said...

sahabatku zali, tbs

i am in tokyo til end of the month. sbgaimana yg sy beritahu, kita jumpa selepas pilihanraya bkt gantang dan bkt selambau.

tks..

anakkancil said...

zali said...
anak ikan : 1 lagi tok senoi time habis peluru nak guan pe lak...tak kan berus gigi...


kita habis peluru tapi musuh belum tentu habis peluru...

awak bersilat la...'bang' sekali,tukar alam.

kenapa anak ikan ku?adakah fikiran awak terlalu runsing memikirkan nizar...?

Aku ni idak kisah sangat bab nizar tu...hari ni jatuh lain kali ambik balik.gitu la story nye cuma aku risau jugak pap palestin dgn israel nun...mana alh tau ade offer gi sana kena ada le isi di dada selain nasi dan mee goreng.
Bab tomoi tu yg dok gengcok atas pentas tu pun org siam kata salam pentas (aku pun dengaq org kata le)
ada yg kata dok bagi hormat pada generasi tok guru sek. tomoi yg dia belajar.nanti kita tnya kot-kot ade guru tomoi.tu hari ade la tapi hilang kemana la tomoi ni...

anakkancil said...

zali...
Aku rasa kau nie bukan dari generasi 13 mei
Kalau kau dari generasi 13 mei tentu kau paham kisah yg ajaib ketika itu......
Aku ade jumpa 1 org tua (la ni arwah) dan mengikut khabar penduduk di kws itu ramai yg menjadi mangsanya.Apa amalan yg di pakai olehnya....Org sekarang memang tak mempercayai semua itu tapi ade 1 ayat dlm surah yasin,nabi kita membacakan ayat tersebut ketika rumah baginda dikepong oleh kaum QURAISH Mekah...
dan baginda berjaya keluar dari kepongan tersebut.Time sesak aku ade le guna ayat tersebut dan allhamdulillah dgn bantuan Allah aku terselamat dari kejadian tersebut.Aku dapat dari org tua tu lah...
Kalau kau nak kau kena cari la org lama-lama...he.he.he..apa-apa pun yakin pada Allah..itu terasnya

Creedence Clearwater Revival said...
This comment has been removed by the author.
lebai-mangkuk said...

Jika Pakatan dapat kuasa memerintah negera pun apa ubah nye - PAS,PKR dan DAP itu semua nya parti politik juga.

lebai-mangkuk said...

Lihat negeri Perak, 1 DAP dan 2 PKR lompat - Jahanam pemerintahan Pakatan di buat nye.

Creedence Clearwater Revival said...

lebai-mangkuk said...

Dlm politik TIDAK pernah timbul soal adil atau takut.

===================

mmglah, pemerintah mana ada adil & takut Tuhan. tengok la rasuah sana sini, ugut-mengugut, rakyat nak dpt maklumat alternatif pun di kongkong.

pendapat aku jee...

TokBatinSenoi said...

dianawijdan said...

sahabatku zali, tbs

i am in tokyo til end of the month.
-----------------------------

tokyo tu kt mane ye? Almaklumlah tbs nih rutin hariannya menogheh dan menyumpit jer.. na' ke tokyo tu naik sampan ke atau naik basikal?

-------------------------------

Blogger lebai-mangkuk said...

Lihat negeri Perak, 1 DAP dan 2 PKR lompat - Jahanam pemerintahan Pakatan di buat nye.

sdr lebai-mangkuk
Buat formula lain lak..jangan putus asa... formulanya senang jer.

2x5=10 atau 5x2=11

tok_gajah said...

Dah terang dan nyata Pakatan Rakyat bercelaru - Karpal Singh - DAP dah keluarkan statement yang sangat menjatuh kan maruah DSAI - Parti Pakatan Rakyat.

Di sebab kan se orang DAP dan dua orang PKR lompat keluar Pakatan Rakyat, kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yg sangat dibangga kan itu TUMBANG.

Dlm masa lebih kurang 10 bulan sahaja sebuah kerajaan Pakantan Rakyat sudah tumbang. Ini membuktikan bahawa Pakatan Rakyat TIDAK bujak memerintah.

Rakyat menyokong PR harus sedar menyokong PR sama menyokong kerajaan yg rapuh dan akan runtuh pada bila2 masa sahaja.tok_gajah

bn@umno said...

dulu PAS haramkan mak yong kerana mendakwa dalam mak yong koninnya ada unsur pemujaan.tapi tahu lepas PAS haramkan perempuan melayu pakai kasut bertumit tinggi dan juga melarang perempuan pakai gincu kat kelantan krn pemimpin-pemimin mendakwa dgn memakai gincu dan kasut tinggi boleh cenderung kepada jenayah seksual.entah-entah jenayah seksual ni hanya dilakukan oleh pemimpin PAS je kot maklumlah pemimpin PAS ni kuat nafsu seksnya pantang tegok perempuan pakai kasut tinggi dan gincu mereka pasti nak 'rembat'.jijik sungguh pemimpin PAS ni.

GEGAU SERKAM said...

korang nie cakap tak pakai otak ker ?? cuba korang tengok dulu apa yang sebenarnya .. kadang bukan pakatan yang tak paham korang yang bebal sebenarnya.

walaupun aku nie bukan generasi 13 mei dan lahir pun lepas berlaku 13 mei sebenarnya yang buat huru hara ialah UMNO dan BN. sebabnya 1 yang perintah tu bukan ikut kaedah islam yang sebenar.

Tok Guru haramkan makyong sebab ada unsur pemujaan dan orang yang paham islam dia takkan adakan pertunjukan makyong tu. Macam Joget Lambak@ Cak kun Cak. sebab apa aku kata haram.Sebab menggalakkan pergaulan bebas.

nak menyalahkan Pas apasal ?? Pas perintah Malaysia ker ?? Korang nie buta sejarah ker ?? Kalau korang tengok yang dok membela islam siapa ?? Pas kan ?? UMNO ada bela ?? Bela babi adalah

Shakir Md Taha said...

Lihatlah tidak tolerannya Barisan Nasion.Undilah Barisan lagi.Undi,undi

Mesra Sokmo said...

Tak payah buat Demokrasi, tegakkan kerajaan kuku besi. Biar tinggal kerangka macam zali. Barulah dia sedarkan diri. Dudoknya tinggal gusi. Zali oh zali, bila nak insaf lagi?

bn@umno said...

pelik tapi benar.itulah yg berlaku kat pemimpin PAS ni.Pemimpin PAS ni kalau isteri dan anak perempaun dorang tak pakai tudung,pakai gincu dan pakai kasut tumit tinggi tak pulak bising(buat dek je) dan menghalalkannya pulak tapi apabila melibatkan orang lain yg tak pakai tudung,pakai gincu dan pakai kasut tinggi mulalah pemimpin PAS ni nak bising dan mengeluarkan bermacam-macam fatwa 'buatan pemimpin PAS' bagi menunjukkan dorang tu mempunyai pegangan agama yg kuat.

lagi satu, kalau pemimpin PAS tu betul-betul berpegang kepada ajaran islam yg sebenar, nape ramai pemimpin-pemimpin suka merokok sedangkan merokok tu haram di sisi agama islam.tolong jawab sikit........he he he

biskut said...

gegam serkam memang buta sejarah dan bodoh + tuli.

kalau dap tu hina bangsa dan pijak-pijakkan bendera dan tulisan Allah ketika 13 mei 1969 dulu... takkan orang melayu nak diamkan diri.

bodoh. hanya PAS je yang jadi pakturut dan buta. lupakah PAS bagaimana DAP membakar bendera Malaysia dan menghina Islam dan bangsa Melayu dijalanan dahulu.

untuk Gegau... kalau kau buta sejarah jangan jadi bangsat DAP.

biskut said...

saya pelik camne MB Kedah dan Nik Aziz tu boleh pertahankan orang yang rosak akhlaknya yang tak de moral dan yang tade otak kemudian salahkan BN.

unanjaga said...

Jika mereka benar benar menang atas suara rakyat,pasti mereka tidak takut untuk berhadapan dengan apa jua berita dari media masa pihak PR.Dan mereka dapat menghadapi dengan suara kebenaran,namun bila mereka sadar yang mereka banyak bersalah dalam tindakan mereka,maka pasti mereka akan membuat apa jua bentuk kezaliman yang menyalahi hak kebebasan bersuara.

ironseven said...

YANG NI SAH DAPAT RESTU PUCUK PIMPINAN...

Mohd Osman tidak masuk HKL: Pengarah

KUALA LUMPUR: Pengarah Hospital Kuala Lumpur (HKL), Datuk Dr Zaininah Mohd Zain, hari ini menafikan bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Changkat Jering, Mohd Osman Jailu, sudah dimasukkan ke hospital itu baru-baru ini.

“Dia tidak pernah dimasukkan ke HKL,” katanya ketika mengulas dakwaan adik Mohd Osman bahawa abangnya gagal hadir perbicaraan kes rasuahnya di Mahkamah Majistret di Ipoh semalam kerana dia dimasukkan ke HKL.

Norliza berkata, abangya dimasukkan ke unit rawatan rapi pada malam Isnin.

Bagaimanapun, Norliza gagal menunjukkan sijil cuti sakit dengan mendakwa abangnya berada di bawah pengawasan doktor.

Majistret Sharmila Abdul Samad mengeluarkan waran tangkap ke atas Mohd Osman selepas Norliza memberitahu mahkamah bahawa abangnya dimasukkan ke hospital kerana masalah jantung. - Bernama

APA DAH JADI NI.....dah dijanjikan terlepas bebas ke dengan satu sms dan panggilan dari najis ke pendakwaraya??? almaklum la wira dan anak kesayangan umno bn.

Mesra Sokmo said...

Karpal Singh letak jawatan pengerusi DAP dan masuk BN. Seronoklah penyokong Najib pakar liwat / penyokong UMNO jilap pantat karpal singh pulok doh. He3

Mesra Sokmo said...

Apa khabar taukeh Babi Mat Isa Samad bekas MB N9 & Ketua Menteri Melaka & Khir Toyo...(Siapa yg bela Babi ....He3)

add said...

orang KB, kenape harakah boleh kutuk kerajaan BN? sebab harakah adalah akhbar pembangkang,,, betul kan... tv3,tv1,berita harian,um adalah saluran kerajaan ,selayaknyalah digunakan untuk memaklumkan dasar kerajaan serta bodek kerajaan, samalah kesahnya dengan harakah menyatakan kesalahan puak bn sahaja,,, bila baca harakah,lepas baca kena istigfar banyak-banyak sebab semua yang dibaca adalah kata nista dan mengaibkan orang semuanya ...

Saiful said...

Edisi February 2008 menyenaraikan kajiselidik 40 rakyat Malaysia yang terkaya. Berikut adalah kedudukan tersebut.

1. Robert Kuok Hock Nien, 84, RM 58.110 billion, Kerry/Kuok Group
2. T. Ananda Krishnan, 69, RM 19.625 billion, Usaha Tegas
3. Tan Sri Lee Shin Cheng, 69, RM 14.943 billion, IOI Group
4. Tan Sri Quek Leng Chan, 65, RM 11.098 billion, Hong Leong Group
5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, 57, RM 8.550 billion, Albukhary Foundation
6. Tan Sri Teh Hong Piow, 78, RM 8.06 billion, Public Bank
7. Tan Sri Tiong Hiew King, 71, RM 3.87 billion, Rimbunan Hijau
8. Tan Sri Vincent Tan, 56, RM 3.40 billion, Berjaya Group
9. Tan Sri Lim Kok Thay. 56, RM 3.16 billion, Genting Group
10. Tan Sri Azman Hashim, 68, RM 2.87 billion, Arab-Malaysian Corp

11. Datuk Lee Yeow Chor, 42, RM 2.33 billion, IOI Group
12. Lee Yeow Seng, 29, RM 2.29 billion, IOI Group
13. Tan Sri Yeoh Tiong Lay, 78, RM 1.74 billion, YTL Group
14. Ong Beng Seng, 62, RM 1.73 billion, Hotel Properties Ltd
15. Tan Sri Jeffrey Cheah Fook Ling, 62, RM 1.49 billion, Sunway Group
16. Datuk Yaw Teck Seng, 70, RM 1.39 billion, Samling Group
17. Datuk Seri Lee Oi Hian, 58, RM 1.304 billion, Batu Kawan
18. Datuk Lee Hau Hian, 55, RM 1.301 billion, Batu Kawan
19. Tan Sri Francis Yeoh Sock Ping, 54, RM 0.99 billion, YTL Group
20. Datuk Mokhzani Tun Mahathir, 46, RM 0.97 billion, Kencana Petroleum
21. Datuk Yeoh Seok Hong, 49, RM 0.883 billion, YTL Group
22. Datuk Yeoh Seok Kian, 51, RM 0.881 billion, YTL Group
23. Datuk Micheal Yeoh Sock Siong, 48, RM 0.87 billion, YTL Group
24. Datuk Mark Yeoh Seok Kah, 43, RM 0.86 billion, YTL Group
25. Tan Sri Hamdan Mohamad, 52, RM 0.85 billion, Ranhill
26. Raja Datuk Seri Eleena Raja Azlan Shah, 47, RM 0.83 billion, Gamuda
27. Tan Sri Dr Lim Wee Chai, 50, RM 0.78 billion, Top Glove Corp
28. Tan Sri Kua Sian Kooi, 56, RM 0.75 billion, Kurnia Asia
29. Puan Sri Chong Chook Yew, 85, RM 0.71 billion, Selangor Properties
30. Datuk Tony Tiah Thee Kian, 61, RM 0.67 billion, TA Enterprise
31. Datuk Tan Chin Nam, 82, RM 0.61 billion, Tan & Tan
32. Tan Sri Rozali Ismail, 52, RM 0.59 billion, Puncak Niaga Holding
33. Shaari Ismail, 53, RM 0.57 billion, Puncak Niaga Holding
34. Datuk Seri Panglima Lau Cho Kun, 72, RM 0.533 billion, Gek Poh Holdings
35. Datuk Lin Yun Ling, 52, RM 0.532 billion, Gamuda
36. Datuk Seri Liew Kee Sin, 49, RM 0.52 billion, SP Setia
37. Ong Leong Huat, 64, RM 0.50 billion, OSK Holdings
38. Datuk Abdul Hamed Sepawi, 57, RM 0.49 billion, Naim Cendera Holdings
39. Datuk Tony Fernandes, 43, RM 0.47 billion, AirAsia
40. Kwan Ngen Chung, 48, RM 0.40 billion, Kwantas Corp

LIHAT PADA NO.26 DI MANA ANAK KEPADA AZLAN SHAH @ SETAN IAITU RAJA ELEENA MEMPUNYAI KEKAYAAN SEBANYAK RM 0.83 billion.JADI TAK HERANLAH KALAU SI SETAN PERAK TU NAKKAN BN YG AMBIL ALIH KERAJAAN PERAK KERANA DIA BOLEH MEMPERKAYAKAN LAGI ANAKNYA TU DAN RAKYAT PULA MENDERITA.

add said...

mesra sokmo:
tok leh naok jilat pantat karpal sebab karpal tok leh nok duduk cacang.. bila pulak puak umno peliwatnyo, anwar tu bapok segalo liwat sebenarnya...kalu tok cayo cube klebek tengok jub@# anwar...

add said...

tidak ada sebab najib nak tunaikan janji kerana BN kalah di permatang pauh,,, jangan dok meracau dan meraban la, kalau nakbanyak projek pembangunan masuk ke kawasan pangkah la dacing.....

add said...

saipul,
Salahkah elena kaya? adakah dia kaya semasa pemerintahan BN dan miskin masa Pas merintah perak?. kalau takiyudin exco kelantan boleh beli pasar MPKB lama dengan harga rm 14juta,,, amacam,,, ada ke duit banyak tu exco kelantan,,, kenapa dan mengapa boleh beli bangunan dengan harga rm14 juta? adakah mampu nak bayar bulanan dengan hanya gaji exco? kenapa tak pertikai ananda kaya disebab kan orang melayu yang dok beli prepaid hotlink? dan bila beli hotlink ,untungnya sebahagian nya disalurkan kepada aktiviti kristian dinegara ini... apakah ini lebih mulia dari elena?

Saiful said...
This comment has been removed by the author.
Saiful said...

add,

mmg pun si eleena tu kaya masa pemerintahan BN.kekayaan si eleena ni pun di atas pertolongan si Setan tu maklumlah Gamuda nikan dikontrol oleh kaum keparat Perak.tegok bila PR ambil alih je Perak kekayaan dia dah jatuh ke tangga 40 pada tahun 2008.SEDARLAH WAHAI MELAYU BAHAWA YG SETAN PERAK TU HANYA UTK TAYANGAN JE.APA JASA SETAN PERAK KEPADA RAKYATNYA?LAGIPUN KALAU TAKDE SETAN PUN MELAYU PUN BOLEH HIDUP JUGA SEKURANG-KURANGNYA DGN TAKDENYA SETAN BANYAK DUIT RAKYAT DAPAT DIJIMATKAN DRPD TERUS MEMBELA SETAN YG TAK GUNA TU.

add said...

Saiful,
kalau sdr orang melayu, banyaklah mengucap, kalau sultan adalah "setan" sebagaimana sdr cakap,maka sdr adah rakyat setan. kita kena ingat, kalau tiada "setan" dimalaysia dan negara kita jadi republik,,, konform kaum melayu jadi macam disingapura dan thailand. kita seronok bercakap dan memberi pendapat serta pandangan kerana kerajaan bagi kebebasan kepada rakyat untuk berkata apa malah boleh "tidur"dijalanan lagi meyambut kedatangan "setan"..kalau kita jadi repulikan, maka tiada lagi suara "setan" dalam blog siasah,harakah,umno dan pas, yang ada hanya sin chew kah, cinapas,nopas dan pelbagai sekatan lagi akan dilakukan terhadap kaum melayu kita... tengok pada blog saipul pun,sebenarnya tiada apa bekalan untuk perjuangan politik kaum melayu...memang "setan" adalah hak sdr, namun berpada-padalah dalam melampias imarah kita...

add said...

saipul, gamuda adalah glc, mana mungkin kelulusan projek dari kerajaan pas?????

wak-labu said...

Babak pertama dah selesai - Kerajaan Pakatan Rakyat dah tumbang dengan sendiri nye.

Sekarang dah masuk babak yg kedua - PRK P059 Bukit Gantang pula.

Mari kita sama2 kempen untuk kemenangan parti masing2 pula.wak labu

add said...

tahniah wak labu kerana baru buat blog...harapan saya jangan ikut pemblog-pemblog yang tidak mempunyai blog sendiri tapi sembang berapi-rapi,,, jangan sampai kita di gelar goBlog sudah..

wak-labu said...

Many2 thanks Mr. add,
you're welcome to my blog.

zali said...

mesra sokmo...

masih kurang la feel 'garang' tu...
baca tak geram langsung...malah sejuk je hati...

biskut said...

saiful memang bangsat dap. jadi belaci memanjang
BANGSAT

peluru sesat said...

apa nak heran biskut..

emak si sepol tu tu dulu pernah 'main' dgn karpal singh dan lim kitsiang...jadi tak pasti anak siapa si sepol tu...

yang nyata dia anak luar nikah 2 ekor berok dap tu...

anakkancil said...

bn@umno said...
pelik tapi benar.itulah yg berlaku kat pemimpin PAS ni.Pemimpin PAS ni kalau isteri dan anak perempaun dorang tak pakai tudung,pakai gincu dan pakai kasut tumit tinggi tak pulak bising(buat dek je) dan menghalalkannya pulak tapi apabila melibatkan orang lain yg tak pakai tudung,pakai gincu dan pakai kasut tinggi mulalah pemimpin PAS ni nak bising dan mengeluarkan bermacam-macam fatwa 'buatan pemimpin PAS' bagi menunjukkan dorang tu mempunyai pegangan agama yg kuat.

lagi satu, kalau pemimpin PAS tu betul-betul berpegang kepada ajaran islam yg sebenar, nape ramai pemimpin-pemimpin suka merokok sedangkan merokok tu haram di sisi agama islam.tolong jawab sikit........he he he

February 11, 2009 4:01 AM

Mm..betoi kata mangkuk hayun ..rokok tu haram di sisi ugama..so anak kancil nak kobar kat mangkuk hayun suruh pemimpin kau tu haramkan penanaman tembakau,tutup kilang tembakau dan tangkap sapa yg jual rokok...kalau boleh hukuman org jual rokok ni di tandok gng kambing jantan 50x.
Apa le punyamangkuk kau nie...dok salahkan org hisap rokok lak...marahkan org yg luluskan beri permit penjualan menda tu....
pemimpin kau leee...

anakkancil said...

10 BULAN BOLEH SELESAI - 50 TAHUN SATU HABUK TAK JADi - Mkini




KERAJAASN PAKATAM PERAK BERJAYA SELESAI ISU-ISU TERTUNGGAK



Sepanjang 10 bulan mentadbir Perak, kerajaan negeri telah dapat menyelesaikan dalam masa yang singkat, isu-isu yang sudah lama tertunggak, kata Presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga.

Katanya, antara isu-isu yang dapat diselesaikan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat Perak ialah ialah:

- Sebagai menteri besar, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin membatalkan kesemua aktiviti membalak dan perladangan di kawasan Orang Asli di sekitar Gopeng yang menjejaskan lebih 2,000 penduduk Orang Asli.

- YB Sivanesan mengumumkan pemulangan kira-kira 400 ekar tanah nenek moyang Orang Asli kepada masyarakat tersebut, yang telah diperuntukan untuk aktiviti pembalakan oleh kerajaan sebelumnya di Mukim Teja dekat Gopeng.

- Kerajaan negeri telah mengumumkan pemulangan kira-kira 500 ekar tanah nenek moyang Orang Asli kepada masyarakat Orang Asli Kampung Chang Sungai Gepai di Bidor, yang telah diperuntukkan sebagai tapak Taman Botani, oleh kerajaan sebelumnya.

- Sebuah pasukan khas mengenai hak tanah Orang Asli ditubuhkan untuk mengiktiraf secara rasmi semua tanah adat Orang Asli di Perak. Pasukan itu mempunyai dua peringkat. Peringkat kedua dikendalikan secara eksklusif oleh masyarakat Orang Asli sendiri dan dewan mesyuarat di bangunan SUK disediakan untuk kegunaan Orang Asli.

- Kerajaan negeri telah melantik seorang pegawai khas Orang Asli bagi negeri Perak yang ditugas untuk menyelesaikan semua masalah yang dihadapi Orang Asli di negeri tersebut.

- Mengadakan siri perbincangan dengan rakyat dan NGO mengenai aktiviti pembangunan di Ipoh. Sebagai contohnya, pandangan awam diminta berhubung cadangan pembangunan Pasar Yau Tet Shin.

- Penduduk Melayu dan Cina di kampung baru dan kampung tersusun diberi hakmilik kekal secara berperingkat.

Ambiga berkata, Majlis Peguam gembira melihat hasil-hasil yang positif yang dicapai dalam tempoh masa yang singkat untuk menangani isu-isu terbabit.

dewata awan berapi said...

anak kancil said...

Apa le punyamangkuk kau nie...dok salahkan org hisap rokok lak...marahkan org yg luluskan beri permit penjualan menda tu....
pemimpin kau leee...


kau pun 2x5 mangkok...nape nak salahkan orang yang jual pulak...

daging babi pun jual...
tapi takde pulak orang2 Pas makan babi...

pokok pangkalnya datang dari diri sendiri...

pandang dengar said...

NAJIB DH BERTINDAK...

PEMERINTAH DIKTATOR SAMA MACAM MAHATHIR...
EPISOD LAMA PEMERINTAH MAHATHIR YANG KEJAM PADA PENYOKONG PEMBANGKANG..
WALAUPON SESAMA KAUM...
AKAN MENJELMA SEMULA...

SEMUA PASTI KENA CONTROL...
JD PENCACAI NAJIB...

ORG UMNO PASTI SUKER
BOLEH TAMBAH DUIT POKET..

anakkancil said...

dewata awan berapi said...
anak kancil said...

Apa le punyamangkuk kau nie...dok salahkan org hisap rokok lak...marahkan org yg luluskan beri permit penjualan menda tu....
pemimpin kau leee...


kau pun 2x5 mangkok...nape nak salahkan orang yang jual pulak...

daging babi pun jual...
tapi takde pulak orang2 Pas makan babi...

pokok pangkalnya datang dari diri sendiri...

February 11, 2009 7:02 PM

ENGKAU PUN 1 LAGI MANGKUK...DOK CONER BUAT APA...MANGKUK NUN CERITA BAB ROKOK BUKAN DAGING BABI...TU YG SPM TAK LULUS....TAK PAHAM SOALAN

anakkancil said...

TAK DAK PENAWARAN MAKA TIADA PERMINTAAN...SO TAK DAK PENJUALAAN MAKA TARA SAPA NAKHISAP BENDA TU....PAYAH PE...

Azizahns said...

daripada menang pru ke-12 lagi pas dan sekutunya sibuk kata nak tegakkan negara islam konon tapi

tengoklah satu-persatu kes telah dibongkarkan.. semua skandal seks dan rasuah. dari satu adun ke satu adun. semua adun PR. daripada perak, kedah dan terbaru adun kelang yang kena tangkap basah. itu baru 11 bulan.

memang pembangkang ni punyai adun nafsu besar.

Azizahns said...

paling islamik... mb kedah dan nik aziz tu boleh sokong anjing hitam yang dah buntingkan anak dara orang lepas tu buat fitnah kata bn ugut dia.

mangkuk ayun betul.

Creedence Clearwater Revival said...

azizahns sayang,

kalau ya pun v.arumugam ada skandal itu masa sblm pru-12 & sblm dia join mana2 parti. ahli keluarganya kata kes 10 tahun dulupun nak dikorek BN.

ni ada 1 cerita,
gambar bekas ahli parlimen gombak setia(BN) bersama isteri org(seorag wakil rakyat BN adhoc) tlh disiarkan di akhbar alternatif.
suami si wanita tu tlh pn membuat laporan polis terhadap wakil rakyat BN itu tetapi paling Hadharinya telah dihalang oleh khir toyo dr polis membuat apa2 tindakan, dikhuatiri akan terjejas imej kjaan BN selangor yg akan bertempur pd pru-12 nanti. si suaminya jg telah menceraikan wanita itu kemudiannya. pd pru-12 lalu wakil rakyat ni tdk lagi dicalonkan.

perkara ini terjadi apabila suami wanita itu terjumpa gambar intim isterinya bersama bekas wakil rakyat BN... di ulangi BN itu di dlm handphone isterinya.

Saiful said...

menurut kajian, 97% rakyat Perak mahukan DUN dibubarkan sebagai cara terbaik menangani kemelut yg melanda Perak.So, rakyat Perak harus bangkit dan mendesak SI SETAN tu bubar DUN dgn segera kalau tidak mahu kena baling dgn telur busuk oleh rakyat Perak yg sudah hilang kepercayaan kepada Si Setan tu.

Creedence Clearwater Revival said...

azizahns said...

memang pembangkang ni punyai adun nafsu besar.

____________________________________

dato seri najib ada simpan perempuan cina di taiping.

selera najib ni... lebih kpd yg chinese look mcm altantuya.

sayang... altantuya dah mati.... kalau hidup mampos karier politik najib.

anakkancil said...

MMMM...SEMUT DI SEBERANG LAUT NAMPAK...GAJAH DEPAN MATA.....
BUKAN TOK GAJAH ......
DUNIA...DUNIA...NAK BUAT BAIK PUN SALAH.....

Parpu Kari said...

Saya sedikit teruja setiap kali menulis mengenai Pakatan Rakyat. Mungkin kerana topiknya amatlah mudah untuk ditulis. Ada saja buah-buah fikiran yang mencurah-curah masuk ke dalam otak.

Suka saya ingatkan di sini bahawa tajuk artikel saya kali ini amatlah bertepatan dengan isi kandungannya. Jika anda bersetuju dengan tajuk di atas, tidak perlulah anda meneruskan pembacaan anda. Ini kerana mereka yang sudah masak dengan agenda Pakatan Rakyat sudah tidak perlu diberitahu lebih lanjut lagi. Sila berhenti membaca di sini. Terima kasih.

Jika anda tidak bersetuju pun, tidak mengapa. Tiada apa yang akan saya katakan akan masuk dek akal di kalangan mereka yang tidak sehaluan dengan blog ini. Anda boleh tekan butang ‘backspace’ sekarang. Terima kasih.

Sebenarnya, artikel kali ini ditulis kepada sesiapa yang telah melihat gelagat para penyokong Pakatan Rakyat pada hari Jumaat lepas.

Saya terpanggil untuk menganalisa apa yang berlaku selepas hari Jumaat tersebut. Kita tidak akan menyentuh mengenai keputusan Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah.

Ini kerana, ramai yang tiba-tiba sudah khatam ijazah perundangan akan bertelagah sesama sendiri di sini. Ramai juga yang perasan menjadi tuan-tuan hakim untuk terus menerus menjatuhkan hukuman kepada Sultan Azlan. Walaupun sudah dikatakan bahawa baginda telah bertindak mengikut lunas undang-undang, ada juga yang akan menidakkan bidang kuasa baginda. Mereka akan berkata yang baginda mungkin tersilap kerana baginda hanya seorang manusia, akan tetapi mereka ini terlupa yang mereka juga manusia yang tidak terlepas dari kesilapan. Harap mereka ini dapat menarik dan menghela nafas keinsafan.

Seperti dikatakan dahulu, kita boleh membawa perkara ini ke mahkamah jika mahu.

Namun begitu, perkara yang tidak dapat diselesaikan di mahkamah adalah maruah baginda yang sudah tercemar akibat cacian para pemimpin Pakatan Rakyat yang menghasut para penyokong mereka supaya memberontak. Kelakuan ini sudah pun dikategorikan sebagai menderhaka.

Yang gelihatinya, apabila orang ramai berkata bahawa Pakatan Rakyat sudah menderhaka kepada Sultan, mereka cuba memulang paku buah keras dengan mengatakan Umnolah yang mula mula menderhaka kepada Sultan suatu masa dulu. Sungguh pelik sekali. Apabila dengan terang kita melihat Umno, Barisan Nasional, sebahagian rakyat, segelintir NGO dan para bloggers sedang berhempas pulas mempertahankan institusi diraja, Pakatan Rakyat dengan tidak segan silu menzahirkan perbuatan mereka dengan menyatakan ‘dulu orang lain pernah buat, kami pun hendak buat juga!’

Beginilah sebenarnya perangai pemimpin Pakatan Rakyat. Tidak mahu bertanggungjawab ke atas apa yang mereka lakukan. Di mana-mana kita baca tidak terdapat satu blog pemimpin Pakatan Rakyat yang meminta maaf di atas keterlanjuran para penyokong mereka minggu lepas. Anwar Ibrahim telah bertungkus lumus menggembleng tenaga buruh (ada juga yang di import dari Indonesia) untuk membuat rusuhan yang secara tidak langsung merupakan kejadian paling biadap yang pernah kita saksikan sepanjang hayat kita.

Sewaktu Raja-Raja Melayu ingin tunduk kepada pihak British, orang-orang Melayu ketika itu telah berarak beramai ramai ke Station Hotel di Kuala Lumpur untuk memujuk raja-raja mereka agar tidak bersetuju dengan perjanjian Malayan Union. Kesultanan Melayu bernasib baik kerana Datuk Onn Jaafar telah memimpin perjuangan untuk mengembalikan kuasa Raja Raja Melayu dari dirampas oleh pihak British.

Hari ini kita dapat saksikan betapa gediknya blog-blog Pakatan Rakyat mengungkit cerita-cerita lama untuk mempertahankan kelakuan mereka tempoh hari. Akan tetapi mereka ini sudah berasa lebih tinggi dari raja hingga tidak terfikir oleh mereka untuk meminta maaf kepada Sultan Azlan. Mengapa perlu terkinja-kinja dan bersungguh-sungguh mengalihkan perhatian orang ramai? Mereka tidak sedar bahawa ianya tidak sama sekali memadam penderhakaan mereka. Ianya hanya dapat dimaafkan jika Anwar Ibrahim, Mohd Nizar dan seluruh barisan exco lama Perak memohon ampun di atas kesalahan mereka tempoh hari.

Oleh kerana Pakatan Rakyat adalah satu pakatan yang tidak bertanggungjawab, mereka akan terkial kial mencari sebarang justifikasi untuk membolehkan mereka menderhaka kepada Sultan. Dan dengan pantas, mereka menjumpainya. Tiada cara lain, kecuali dengan mengungkit sejarah. Mereka berharap sejarah akan berpihak kepada mereka. Sayang sama sekali, sejarah juga tidak akan melepaskan mereka dari kesalahan derhaka.

‘Orang lain boleh buat, mengapa kita tidak boleh? Yang penting, Umno juga perlu dilihat sebagai penderhaka.’ Itulah yang mereka lakukan.

Yang anehnya, dalam masa yang sama, Anwar Ibrahim berkata yang beliau akan cuba mengembalikan kuasa Raja Raja. Bagaimana hendak mengembalikan kuasa raja-raja jika kita berkurang ajar kepada mereka? Saya khuatir Anwar Ibrahim akan sukar membuat ucapan kelak kerana lidahnya makin bercabang.

Ada yang lebih aneh lagi. Di dalam blog-blog pro Pakatan Rakyat, para penyokong mereka pula ingin melucutkan kuasa raja raja kerana marahkan kepada Sultan Azlan. Pelik bin ajaib! Telatah Anwar Ibrahim dan para pengikutnya ternyata mengaibkan institusi DiRaja.

Ingat, jika ingin mengungkit cerita lama seperti kes Tan Sri Ghazali Jawi dan insiden Datuk Idris Jusoh dengan pemangku Sultan Terengganu, maka janganlah anggap diri sudah terlalu sempurna dari sebarang kesalahan. Janganlah menganggap diri sudah terlalu gah dan sudah lebih makan garam dan telah banyak membuat jasa.

Tindakan tidak meminta maaf menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat percaya diri mereka kebal dan boleh melakukan sesuka hati terhadap raja mereka sendiri. Sekurang-kurangnya, Umno pernah berjasa besar kepada Raja Raja Melayu sebelum itu. Apakah jasa Pakatan Rakyat kepada Raja Raja Melayu kini?

Ada? Tunjuk isyarat lucah ada lah!

Ingin diingatkan bahawa kes Tan Sri Ghazali Jawi amatlah berlainan sekali dengan peristiwa Anwar Ibrahim dan Mohd Nizar menderhaka kepada Sultan Azlan. Tan Sri Ghazali Jawi berhenti walaupun mempunyai majoriti dari wakil rakyatnya. Tun Hussein Onn bagaimanapun telah menghormati kehendak Sultan Idris dan melucutkan jawatan Menteri Besarnya. Sultan Idris telah berkehendakkan sesuatu di luar batasan sistem perundangan Perak. Jika contoh ini yang diambil oleh Pakatan Rakyat, maka jika Sultan Azlan bernazar tidak mahu Mohd Nizar sebagai Menteri Besar baginda, adakah Anwar Ibrahim akan menghormati Sultan Azlan dan mengarahkan Mohd Nizar supaya bersabar dan menerima sahaja titah Sultan? Tidak sama sekali. Kita telah melihat, mendengar dan membaca mengenai kebiadapan mereka.

Oleh itu, tidak usahlah hendak mendabik dada berlagak hero. Bertelur sebiji, riuh sekampung. Contoh yang dikemukakan tidak boleh dipakai. Alangkah cocok dan manis jika kita dapat melihat para pemimpin Pakatan Rakyat menelan ego mereka dan meminta ampun kepada baginda Tuanku.

Adakah pemimpin PAS terlalu maksum untuk meminta ampun bagi pihak penyokong mereka? Anwar Ibrahim tidak mungkin akan meminta maaf kerana kita sudah tahu mengenai personalitinya. Beliau tidak akan sekali-kali merendahkan diri untuk meminta maaf kepada Tuanku Sultan. Beliau terlalu maksum untuk itu semua!

Atau adakah mungkin para pemimpin di dalam Pakatan Rakyat tidak percaya kepada institusi Raja lagi? Adakah seorang bernama Sultan Azlan tidak berhak mendapat sembah hormat yang sewajarnya? Atau mungkin mereka berfikir bahawa orang bernama Sultan Azlan hanya berhak ditempelak sahaja? Boleh dimaki dan dicerca di dalam blog, di dalam ceramah, di dalam surat-surat khabar Pakatan Rakyat, di mana-mana sahaja. Begitu? Jika lidah sudah bercabang, sifat sifat baik di dalam diri manusia dengan sendirinya akan terhakis.

Jika Pakatan Rakyat sudah tidak hormat kepada institusi Raja Melayu walaupun hanya baru berkuasa selama 11 bulan, mana mungkin mereka akan melindungi dan menghormati masyarakat madani di masa yang akan datang.

Inilah musibah yang akan menanti rakyat jika Pakatan Rakyat terus menerus didodoi oleh sokongan mereka yang terlalu taksub kepada sifat sifat orang yang lidah bercabang.

zali said...

parpu kari...

memang best tulisan awak walaupun banyak intronya...

persoalannya...

berapa ramai pro pr yang baca habis dan dapat menerima kenyataan itu?

Saiful said...

zaman skg sudah tak releven lagi soal derhaka atau tak derhaka.tegok ramai rakyat perak skg menderhaka pada raja, jadi ape yg si setan tu boleh buat terhadap rakyatnya yg menderhaka tu?mungkin Setan tu sedang dibuai mimpi yg indah dia ingat zaman ni masih lagi zaman hang tuah atau hang jebat di mana Raja boleh jatuhkan hukuman terhadap penderhaka sesuka hati. keputusan Setan Azlan Shah tak mahu bubar DUN bukannya disebabkan kesilapan manusia ataupun kesilapan yg tidak disengajakan tapi LEBIH KEPADA SOAL $$$$$.

Ihya said...

Salam..

zizahns..Sekadar bertanya.

zizahns saidz:

tengoklah satu-persatu kes telah dibongkarkan.. semua skandal seks dan rasuah. dari satu adun ke satu adun. semua adun PR. daripada perak, kedah dan terbaru adun kelang yang kena tangkap basah. itu baru 11 bulan.

ihya tanya: Siapa orangnya zizah? adun kelang atau selat kelang?

sapphire said...

Kepada Parpu kari dan Zali,

Sesungguhnya saya amat menghormati pandangan anda tentang tidak wajarnya rakyat KHUSUSNYA penyokong Pakatan Rakyat menderhaka kepada sultan. Tetapi sebelum itu, saya dengan rendah hatinya ingin mengupas sedikit akan perkataan 'derhaka' itu. Pernahkah saudara terbaca tentang suatu hadis Rasulullah S.A.W tentang hubungan di antara rakyat dan pemimpin zalim.

"Drpd Ka'ab B. Ujrah telah bkata: Telah keluar Rasulullah S.A.W kepada kami. Kami dalam lingkungan 9 orang iaitu 5 orang berbangsa Arab dan 4 orang dari kami berbangsa 'Ajam (bukan Arab). Baginda berkata: "Dengarlah kamu semua, adakah kamu telah mendengar bahawa sesungguhnya selepas ku ini akan adanya para pemimpin (yg zalim & pembohong). Sesiapa yang membenarkan pembohongan mereka & menolong kzaliman mereka, maka dia bukan daripada golongan ku & aku bukan daripada golongannya. dan dia tidak akan mendatangi telaga Al-Kauthar. Dan sesiapa yang tidak membenarkan pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mreka, maka dia daripada kalangan umatku dan mereka daripada kalangan yang akan mendatangi telaga Al-Kauthar di syurga...
(Riwayat Tarmizi & Nasa'ie)

Daripada hadis di atas jelas bahawa Rasulullah akan menolak mereka yang membenarkan pemimpin yang zalim. Jadi, apakah maksud zalim secara kasarnya? Adakah zalim itu maksudnya hanya sekadar membunuh rakyat, merogol rakyat, merampas hak rakyat atau apa? Apakah sesetengah Sultan dan pemimpin UMNO di Malaysia tidak boleh dikategorikan sebagai zalim???
Hal ini tidak perlu saya kupas dengan lebih lanjut. Umum mengetahui bahawa sesetengah Sultan dan pemimpin UMNO telah banyak melakukan penyelewengan terhadap harta dan hak rakyat yang dikorek dari bumi Malaysia ini. Umum juga mengetahui perangai sesetengah mereka yang sungguh tidak bermoral seperti minum arak, berjudi, rasuah dan sebagainya. Adakah isteri2 mereka mengamalkan hatta perkara fardu yang paling asas seperti menutup aurat?? Jadi, adakah mereka itu tidak zalim?? Jadi adakah kita patut mendaulatkan mereka, sekaligus menjadikan diri kita sebagai golongan yang ditolak Rasulullah S.A.W?

Ayat2 al-Quran dan hadis terlalu byk mengisahkan tentang pemimpin zalim. Perkara ini bukan direka oleh Anwar atau pemimpin PR. Perkara berbangkit seperti Idris Jusoh dan Ghazali Jawi hanya bertindak sebagai analogi utk menunjukkan sikap tidak adil pihakberkuasa bertindak berat sebelah terhadap sesetengah individu. Yang ini didakwa, yang ini tidak, yang ini disaman, yg ini tidak...sedangkan kes adalah serupa. Sekurang-kurangnya siasatlah secara adil...

Para bloggers juga tidak boleh anda persalahkan kerana ini sahajalah wadah yg kami ada utk menyuarakan ketidakpuasan hati kami. Sebelum wujudnya blog, hati kami juga sgt marah membara seperti sekarang, tetapi kemarahan itu hanya mampu kami pendam. Siapakah yg mahu mendengar keluhan kami selain rakan2 seperjuangan...

Fikir2kanlah....salam hormat...

Saiful said...

cukup malang sungguh rakyat malaysia yg bekerja bersusah payah untuk menanggung keluarga dan juga sesuap nasi.tapi hasil drpd susah payahnya rakyat bekerje siang malam utk sesuap nasi, sebahagian drpd gaji pekerja terpaksa membiayai pemimpin BN dan juga kaum keparat di Raja.pemimpin BN dan kaum keparat di raja bersuka ria dgn memakai kereta FERRARI, MERCEDEZ, BMW, LARBORGINI rakyat pula terpaksa pakai kereta kancil je itupun melalui pinjaman bank kerana tak mampu nak beli secara cash.

zali said...

khas untuk saiful...

saya tidak pernah komen apa-apa tentang tulisan saiful sejak isu lompat ni timbul tetapi...

saya tak akan teragak-agak untuk melapurkan pada pihak polis dalam masa terdekat ini jika saiful terus-terusan memaki dan mencerca sultan.

berhenti buat kerja bodo tu...tolong la.

Saiful said...

zali,

Najib dan Dollah selalu dapat makian dan cacian drpd penyokong PR.ko tak nak buat laporan polis juga ke?

dewata awan berapi said...

ada sekor mamat kat sini yang begitu benci kpd sultan...mamat ni tunggu orang respon komennya...kesian, takde sorang pun layan komennya tu..

untuk memuaskan hatinya..biarlah aku bagi komen sikit..

perbuatan ko tu 'spt anjing kurap menyalak bukit'...kat singapore takde sultan..ada baiknya ko mohon kerakyatan spore..

orang bijak macam ko ni untung2 boleh jadi presiden.

lama2 ko tinggal kat malaysia ni..aku takut ko nanti akan sakit jiwa...

jit tontoya said...

zali.....

sementara kau berhajat nak buat laporan polis itu tlg buat laporan polis sama pada Mahathir Mohamad, semua ahli MP Umno yg sokong imuniti raja2 dihapuskan tahun 1993, Anuar Musa, Muhamad taib yg larikn ank raja kt thailand, tv 1, 2, dan 3 yg bantak hentam raja masa itu. yg banyak bogelkan sultan dan raja serta kaum kerabatnya...., standard charted bank yg saman sultan n.9. jgn lupa yer..barulah kamu itu dinamakan pemimpin yang adil.

satu lagi...kamu berarak buat perhimpunan bawa laporan yang kamu buat itu. aku bukan apa,
bila orang lain jentik kita sudah terasa tetapi bila kamu sepak dan terajang kita buat buta pula.


saman juga pembuat filem hang tuah, sultan mahmud mangkat dijulang, musang berjanggut, singapura dilanggar todak, lancang kuning dan entah berapa bnayak lagi yang jelas menghina raja...

daulat tuanku!

aku sokong kau..

jit tontoya said...

pesanan terbuka utk aku dan semua kengkawan...

Kalau boleh elakan daripada menggunakan bahasa yang agak kesat utk sultan dan raja. sila lontarkan rasa ketidakpuasan hati nanti diakhirat kelak. masa itu tuntutlah nak tuntut apa pun. didunia ini biarlah kita cuba hormati baginda walaupun hati kita telah terluka..

aku suka yang dipertuan agong sebab permaisuri baginda bertudung dan baginda sendiri agak warak.

sultan pahang pun aku tabik hormat sebab peka dengan masalah rakyat.

Tabik tuanku....daulat tuanku..

jit tontoya said...

zali...

kalau saiful masih hentam raja...tapi pada ' raja mendiliar atau raja kapor' kau masih nak buat laporan polis jugak ka?

suspen aku ni !

TokBatinSenoi said...

Apabila kita senang kepada orang...

Segala kekurangannya tidak nampak...

Tetapi.. bila marah kepada orang...

Segala keburukanya akan disingkap..

jit tontoya said...

tapi tok....

dalam hati aku ini secara jujur aku menyokong tindakan pindaan perlembagaan yg dibuat oleh tdm. dia manusia berani..

cuma jalan dan ruang yang dibukanya itu kenapa tidak dipanggil 'menderhaka',,,.....hidup tun...

add said...

Saipul,
kat mana sdr dapat angka yang mengatakan 97% rakyat perak nak DUN dibubarkan? betul ke sdr ni jenis nasi tambah? saya dapat maklumat hanya 74% je... kalau nak tambah setakat perbezaan 2-3 % tu ralat boleh diterima la... kesimpulannya: semua pernyatan dari saiful adalah "nasi tambah" sebanyak 23% dari cerita sebenarnya.... tapi saipul masih jaguh dan juara dikalangan juak-juak PR.... sebab juak juak PR ni menggunapakai pepatah "wahalal ku, waharam mu".....
ke saipul ni lawyer macan diana? ke suami isteri?....

bluehope said...

Laa...org jual sratkhbar x slh. Yg slh org yg terbitkan akbar tu. Cian diaorang....

biskut said...

jin jantoya...

apalah tolol sangat kau ni... kalau nak sokong jangan membabi buta. sesuatu tindakan perlu itu diambil perlu ade sebab musbab bukan macam nizar sebab utama nya hanya untuk ketamakkan diri sendiri.

ini berbeza dengan tindakan yang dibuat oleh Tun dahulu. beliau mengurangkan kekebalan raja sebab tindakan dan perangai raja pada ketika itu ade yang melampaui batas.

takkan kau dah lupa cerita prebet adam atau kau dah lupa pasal anak raja yang pukul pemain hoki dengan batang kayu hoki tu hanya sebab tak boleh kalah.

JANGAN JADI TOLOL. BOSAN DENGAN KEBANGANGAN KAULAH.

sonata said...

salam semua...apa yg berlaku ini menambahkan kebencian saya kpd umno/bn.semua yg x menyebelahi mereka akan di tangkap atau di rampas....dasar umno memang kejam.AKU BENCI UMNOOOOO KEPARATTTTT!!!!!

anakkancil said...

Papu kari...
Aku baca kau punya ulasan dan aku setuju pada hujah -hujah yg kau beri cuma bagi pendangan aku kesetiaan pada pemerintah (tak kira sultan or pm kena bertempat)Dlm Islam pun kita di tuntut agar mentaati ulul amri(iaitu pemerintah yg adil).Persoalaan disini adil yg macam mana...Adil di sini ialah tidak memihak dgn mana-mana pihak.Tapi bila mana ulul amri tadi tidak adil waktu tu kita tidak wajib menunjokkan taat setia atas ketidak adilannya...
So juak-juak Umno nie basa le time dia orang londehkan kekebalaan raja-raja time tu aku dengar ramai para pencacai berkata memang patut,dah kena pada tempatnya,amboi dulu belagak la rasakan...time tu...biasa le kena kat muka depa...
La nie depa nak cuba selindung dan tunjok kata depa puak yg tak derhaka bertepataan dgn ajukan para ustaz-ustaz " ampu sana,ampu sini"
So isu nie aku tak mau menyentoh kerana bagi aku kesetiaan pada ulul amri kena bertempat...jgn membuta tuli...
Agama kena junjung bukan manusia..

biskut said...

aku rasa macaam nak bagi penerajang 2 belah kaki je kat muka saiful tu. kalau jumpa dia tak payah dia buka mulut terus bagi penampar.

buat masa ni sapa-sapa yang nama saiful jangan nak cuba-cuba dekat dengan saya.

jit tontoya said...

biskut said...

jin jantoya...

apalah tolol sangat kau ni... kalau nak sokong jangan membabi buta. sesuatu tindakan perlu itu diambil perlu ade sebab musbab bukan macam nizar sebab utama nya hanya untuk ketamakkan diri sendiri.

ini berbeza dengan tindakan yang dibuat oleh Tun dahulu. beliau mengurangkan kekebalan raja sebab tindakan dan perangai raja pada ketika itu ade yang melampaui batas.

takkan kau dah lupa cerita prebet adam atau kau dah lupa pasal anak raja yang pukul pemain hoki dengan batang kayu hoki tu hanya sebab tak boleh kalah.

JANGAN JADI TOLOL. BOSAN DENGAN KEBANGANGAN KAULAH.



*****************

eh..eh.

sekarang tindakan penguasa dah mula betul dan tidak melampau batas dan perlembagaanlah ya....

oooooooo
baru aku tahu.....saiful ooo saiful..rupa-rupanya 1 X 1 = 2. betullah jawapan kome.

jit tontoya said...

banyak ilmu sahabt sya biskut nk tendang-tendang orang ek..

selalu yang kita dengar orang yang cakap jer lebih bukanlah berani sangat....bila jumpa hilang batunya...

kalau hati tikus jangan berani nak cabar orang...takut hilang gigi nanti...

apapun salam la biskut. tak baik gaduh-gaduh..salam..salam..

jit tontoya said...

kesian si saiful liwat...tak boleh dekat dengan penyokongnya....nasib kau la saiful...nak jadi sangat manusia. baik kau jadi lembu lagi bagus dari jadi manusia..tumpang simpati sama kau lah!

anakkancil said...

biskut said...
aku rasa macaam nak bagi penerajang 2 belah kaki je kat muka saiful tu. kalau jumpa dia tak payah dia buka mulut terus bagi penampar.

buat masa ni sapa-sapa yang nama saiful jangan nak cuba-cuba dekat dengan saya.

February 12, 2009 6:18

Ape le kau biskut...kalah berhujah nak tendang-tendang lak...
Hari nie hari Jumaat ...bebanyak lah istifar....bebanyak lah selawat atas nabi...
Gi ambil air sembahyang nun...nanti reda la imarah tu...
Siful...siful....

Perawi said...

Yang pengikut UMNO dok sibuk, ada senarai ke? yang terkaya didunia. DAHLAH DUNIA TAK DAPAT, AKHIRAT MASUK NERAKA ALLAH, kerana TOLAK HUKUM ALQURAN. Bagitahu ke Pok Loh buat Kitab barulah - Majalah Hadhari pegangan UMNO/BN

Perawi said...

Tak ngaku Najib kaki liwat, terbukti ambil Perak melalui jln belakang. Rasuah RM50Juta & bagi projek kpd Gamuda (Anak Sultan Perak). Kalau betul anak jantan kenapa tak berani bubar semua DUN, mengundi semula diseluruh Neg. Perak

Perawi said...

Najib sudah pakai puki Altantuya,lepas tu sanggup bunuh pula atas arahan Rosmah, takut bermadu. Semua rakyat tahu, sekarang alam cyber. Nyata Najib terlebih liwat Altantuya

add said...

mana saipul......???????

Saiful said...

biskut said,

aku rasa macaam nak bagi penerajang 2 belah kaki je kat muka saiful tu. kalau jumpa dia tak payah dia buka mulut terus bagi penampar.

buat masa ni sapa-sapa yang nama saiful jangan nak cuba-cuba dekat dengan saya.


hey bahlul, eh eh nak terajang orang pulak silap hari bulan ko yg kena terajang dulu.ko ni kat internet beranilah tapi kalau berdepan batu pun tercabut.lagi satu yg ko cakap sapa-sapa yg nama saiful jgn dekati ko, ko jgn perasanlah sebenar takde orang pun hingin nak dekati ko walaupun orang gila.mungkin si Saiful Bukhari Azlan yg mahu dekati ko sebab ko ni sejenis dgn dia.

Perawi said...

Ikutkan Islam sebenar bukan Hadhari

http://hotmalaysia.blogspot.com/2008/11/solat-rasulullah-saw.html

http://www.ilhan-holywar.blogspot.com/search/label/MIRACLES*THE%20QURAN

http://www.ilhan-holywar.blogspot.com/

Perawi said...

ANTARA SENARAI PRODUK IBLIS-SYAITAN

Iblis (ISRAEL) mengganas lagi....Apa yang sepatutnya umat ISLAM lakukan?
Untuk mengangkat senjata, sememangnya mustahil!
Selain DOA serta solat HAJAT demi kemenangan Palestin dan kehancuran Iblis(Israel), umat ISLAM WAJIB...WAJIB DAN WAJIB MEMBOIKOT segala yang berkaitan dengan Iblis(Israel) serta America!

Sebagai saudara seagama, kita umat ISLAM WAJIB melakukan Jihad semampu mungkin tanpa perlu mengangkat senjata atau keluar beramai-ramai kejalan raya.

BOIKOT produk-produk Yahudi yang terdapat disekeliling kita adalah jalan terbaik dan paling berkesan jika kita dapat lakukan bersama-sama.Andai seluruh umat ISLAM dapat memboikot produk-produk Israel-America serta yang menyumbang kepada pembangunan ZIONIS, kemenangan pasti dipihak kita!

Tahukah anda, STARBUCK adalah antara penyumbang terbesar Zionis untuk pembangunan Israel.Fikirkan, wang kita sedang mengalir laju dari pelbagai sudut, dari seluruh pelusuk bumi yang kesemuanya menjadi jambatan kehancuran umat ISLAM sendiri.

Berikut adalah senarai Syarikat dan produk-produk IBLIS-SYAITAN (Yahudi-America) yang menyumbang kepada Zionis-America?

*Syarikat PHILLIP MORRIS - Produk : Rokok dan Makanan Berjenama : Marlboro, Virginia Slims, Benson & Hedges, Winston, Gold Coast, Merit, Parliament, Alpine, Basic, Cambridge, Bristol, Bucks, Chesterfield, Collector's Choice, Commander, English Ovals, Lark, L&M, Players and Saratoga, Ce d'Or, Philadelphia, Polo, Milka, Malabar, Marabou, Prince

FAKTA : 12 % keuntungannya adalah untuk Israel, Setiap hari umat Islam membelanjakan USD 800 juta untuk membeli rokok mereka, keuntungan purata 10% atau USD
80 juta sehari. JADI USD 9.6 JUTA DUIT ORANG ISLAM PERGI KE ISRAEL SETIAP HARI

*Syarikat COCA COLA - McDonalds - Burger King - Pizza Hut KFC.
Produk Minuman Berjenama : Light Coke, Fanta, Sprite, Canada Dry, Crush, Schweppes, Minute Maid, Nestea, Dr. Pepper

FAKTA : Sejak 1966 Coca Cola meyokong penuh negara Israel. Coca Cola telah menerima anugerah tertinggi dari kerajaan Israel kerana lebih 30 tahun menyokong mereka serta membantah boikot Liga Arab terhadap Israel.

*Syarikat NESTLE, Jenama : Kit Kat, Perrier, Libby, Nescafe, Maggie, Buitoni, Nestea, Freskies, Vittel, Pure Life, Nido, Smarties, Lion, Polo, After Eight, Coffee Mate, Nesquik, Aero, Quality Street, Felix (cat food), Crosse & Blackwell, Milkmaid, Carnation, Shreddies, Baci Baby Ruth, Butterfinger, Milkybar, Frutips.

FAKTA : Syarikat Swiss ini dimilikki 50.1% oleh syarikat Israel, Osem Investments. Pada tahun 2000 mengumumkan untuk melabur berjuta-juta dolar di Israel dalam R & D. Pada tahun itu Peter Brabeck-Letmathe bagi pihak Nestle menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.

*Syarikat DISNEY, Produk : Disneyland, Euro-Disney, Jenama Disney, Kartun, Filem.

FAKTA : Pameran Walt Disney Millennium di Epcot Centre Florida menonjolkan Jerusalem sebagai ibu negara Israel. Kos US 8 juta untuk pameran ini dibiayai US
1.8 juta oleh Israel untuk menentukan isi kandungan pameran. Ini adalah kempen Israel menggunakan Disneyland untuk menguasai Jerusalem sepenuhnya.

*Syarikat DELTA GALIL Industries Ltd. Produk : Pasaraya, Pakaian dan Kasut Berjenama: JC Penney , Carrefour Nike, Reebok, Converse, Calvin Klein, Gap, Boss, Ralph Lauren, Banana Republic, Bauer, Wrangler, Dim, Old Navy Dockers, Celio, J. Crew , Caterpillar, Lou Riders, Pryca.

FAKTA : Syarikat kain terbesar Israel. Pengasasnya Dov Lautman adalah kenalan rapat Bekas Presiden Israel, Ehud Barak.

*Syarikat NOKIA, Produk : Telekomunikasi, talifon bimbit dan elektronik.

FAKTA : NOKIA melabur begitu banyak di Israel yang dikenali sebagai PROJEK ISRAEL.

*Syarikat DANONE - Makanan, minuman dan biskut. Produk : Evian, Alpina, LU Biscuits, Tuc, Volvic, Strauss dairy, Jacob biscuits, Danone yogart, HP foods, LEA & PERRINS, Sant? Galbani, Danao, Danette.

FAKTA : Pada tahun 1998 Franck Riboud bagi pihak Danone menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel, Netanyahu. Anugerah tertinggi negara Israel untuk syarikat yang memperkukuhkan ekonomi Israel. Institut Danone, satu institut Penyelidikan dan Pembangunan telah di tubuhkan di Israel pada tahun
1998.

*Syarikat JOHNSON & JOHNSON, Produk : Kesihatan.

FAKTA : Pada tahun 1998 Roger S. Fineon bagi pihak Johnson & Johnson, menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel Netanyahu.

*Syarikat REVLON, Produk : Kosmetik.

FAKTA : Jutawan Ronald Perelman yang memilikki Revlaon adalah seorang Zionis. Penyokong kuat Zionis Merupakan pemegang amanah Pusat Simon Wiesenthal Center yang menggunakan Holocaust untuk mendapatkan sokongan Zionisma dan Israel.

*Syarikat AOL TIME WARNER, Produk : Media Elektronik dan Cetak Berjenama : ICQ, Warner Bros, CNN, AOL, Times magazine.

FAKTA : AOL memperuntukkan 30% daripada portfolio keuntungan di Israel. Pada tahun 1998 AOL menerima anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Netanyahu.

*Syarikat IBM.

FAKTA : Mempunyai 1700 pekerja di Israel. Satu dari 3 syarikat yang disanjung semasa Jamuan Makan Malam Liga Persahabatan Amerika-Israel Untuk Demokrasi pada 25 Jun 2001 bersama Ariel Sharon.

*Syarikat L'OREAL. Jenama : Giorgio Armani, Lancome, Biotherm, Garnier, Helena Rubinstein, Donna Karan, Vichy, Cacharel, Maybelline, Redken, La roche-posay, Carson

FAKTA : Setelah disaman US 1.4 juta kerana menulis surat pada Liga Arab bahawa mereka menutup kilang di Israel, mereka kemudian melabur dengan begitu banyak di Israel. Kongres Yahudi Amerika amat berpuas hati dengan L' Oreal dan menganggap mereka sahabat akrab.

*Syarikat INTEL, Produk : Perkakasan komputer.

FAKTA : Intel adalah penyokong kuat Israel. Pusat pembangunan pertama di luar Amerika didirikan di Haifa pada 1974.

*Syarikat EST LAUDER, Jenama : Clinique, Tommy Hilfiger, DKNY, Aramis, Origins, Ko Malone, La Mer, Prescriptives, Bobbi Brown Essentials, Aveda, Jane, MAC Cosmetics, Kate Spade, Fragrances, Stila.

FAKTA : Pengerusinya Ronald Lauder, pernah menjadi pengerusi Persidangan Utama Kesatuan Amerika Yahudi. Juga adalah presiden Tabung Kebangsaan Yahudi yang fungsinya ialah untuk menghalalkan pengambilan tanah rakyat Palestin oleh Israel.

*Syarikat NEWS CORPORATION, Produk : 20th Century Fox, Star, SKY, New York Post, National Geographic Channel, News of the World, The Times, The Sun, Nursery World, The weekly Standard, Daily Telegraph, Harper Collins.

FAKTA : Murdoch's New Corp. melabur dengan begitu banyak di Israel.

*Syarikat Kimberly-Clark, Produk : Huggies, Kotex, Kleenex, Scott, ANDREX products Freedom, Scottex.

FAKTA : Pada tahun 1998 Robert P. Van der Merwe , Pengerusi Kimberly Clark , menerima Anugerah Jubli daripada Perdana Menteri Israel Netanyahu, kerana sumbangan mereka dalam membangunkan ekonomi Israel.

LAIN-LAIN SYARIKAT

Syarikat Procter and Gamble, Produk Kesihatan, sabun, syampu berjenama : Head & Shoulders, Pert Plus, Pentain, Always, Tide, Crest, Pampers, Lux, Palmolive, Camay, Zest, Ariel, Fairy, Signal 2, close up, colgate, Monsieur Propre, Oil of Olaz, Petrol Hahn, Pringles, Sanicroix, Tampax, Tempo, Vicks, Vizir, Yes Swiffer, Ace, Action 500, Bonux, Mr Clean

MARS INC - Bounty, M&M's, Mars, Snickers, Twix, Uncle Ben's, Whiskas, Pedigree, Balisto, Brebbies

HASBRO - Parker, Pokemon, Star Wars, Episode I, Monopoly, Brothers, MB, Playskool, Tiger

GILETTE - Braun, Duracell, Gillette, Oral-B, Paper-Mate, Parker, Waterman

COLGATE PALMOLIVE - Ajax, Palmolive, Tahiti, Axion, Bingo, Fabe, Felire, La croix, Mennen, Murphy, Paic

Haagen Dazs Ben & Jerry CAMPBELL Kellogg Canderel Levis Raid Heinz dan PISANG SALAI SINGAPORE.

Untuk memulaukan secara total, mungkin sukar.Jadi umat ISLAM perlu memulaukan
produk-produk IBLIS-SYAITAN secara perlahan-lahan sehingga berjaya mencapai tahap SIFAR PRODUK YAHUDI.

Sebagai alternatif, kita boleh minum MECCA COLA, burger McD & BURGER KING ganti dengan BURGER IKS, MILO ganti dengan OVALTINE atau VICO, NESTCAFE ganti dengan sebarang minuman cafien tempatan.NESTUM gantikan dengan produk IKS yang tidak kurang hebatnya iaitu BERASLI keluaran BERNAS.Semua produk keluaran MAGGI gantikan dengan produk pesaingya.

Kepada perokok-perokok, cuba BERHENTI MEROKOK.Tidak ada ruginya kita berhenti merokok bahkan kita punyai banyak kebaikan dari sudut ekonomi, kesihatan fizikal dan mental.Dan paling penting, kita dapat berhenti dari menyumbang dana untuk musuh ISLAM.Sementara berjuang untuk berhenti merokok, bertukarlah kepada rokok gulung (MELENTENG).

Dalam sebuah rencana akhbar Utusan Malaysia bertarikh 8 januari 09, penulis M.Helmi Abdullah menyarakan tindakan lebih berkesan yang mampu menjejaskan kepentingan KAFIR.Beliau berharap seperti berikut:

Justeru, beberapa cadangan segera harus ditimbang dan ahli parlimen yang bersidang tidak berapa lama lagi tidak perlu merakamkan ucapan kutuk mengutuk Israel kerana perbuatan itu tidak molek, sebaliknya tindakan yang berikut difikirkan lebih cepat kesannya dan mendalam ertinya buat rakyat Palestin.

1) Memulaukan barangan dan perkhidmatan keluaran AS dan Israel.

2) Menghalau diplomat dan menutup terus kedutaan AS di Kuala Lumpur.

3) Memanggil balik diplomat Malaysia dari Amerika.

4) Menggesa supaya perjanjian FTA dan pelaburan baru dari AS digantung untuk tempoh lima tahun.

5) Melarang MAS dan AirAsia mendarat di mana-mana negeri di AS.

6) Menghentikan penjualan minyak ke AS.

7) Menghentikan penghantaran baru pelajar Malaysia ke AS.

8) Menarik pelaburan strategik ke AS.

9) Mencairkan semua aset tunai dan bukan tunai Malaysia di bank-bank di AS.

10) Menggunakan urus niaga mata wang Euro/Dinar Emas dalam perdagangan dua hala dengan negara lain.

11) Menggesa dan melobi agar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dibubarkan serta-merta dan membentuk satu pertubuhan baharu eg; Persekutuan Negara-negara Dunia (World Country Federation) yang tidak memerlukan penyertaan AS dan Israel.

12) Melakukan inovasi terhadap syarikat francais milik AS dan memalaysiakan produk tersebut.

Malaysia tidak perlu takut berkaitan krisis ekonomi kerana selagi lima bilion penduduk dunia hidup maka kita masih boleh berniaga dan berurus niaga dengan pihak yang akhirnya tidak akan menzalimi kita.

Populasi umat Islam dan masyarakat di Asia jika dapat ditembusi sepenuhnya masih boleh memberikan kekayaan kepada Malaysia. - M.Helmi Abdullah(UTUSAN MALAYSIA).

Walaubgaimanapun, jika ada mana-mana produk atau perkhidmatan YAHUDI-US yang boleh membawa keuntungan atau kebaikan tanpa ada alternatif lain dan tidak memberi keuntungan kepada mereka, maka kita teruskan.Seperti penggunaan web-web meraka termasuk laman blog(BLOGGER.COM) ini sendiri, MYSPACE, YOUTUBE, GOOGLE dan sebagainya.

Penulis percaya suatu ketika nanti, perkhidmatan-perkhidmatan yang mereka sediakan akhirnya akan memakan diri mereka sendiri.

Marilah bermuhasabah agar kita tidak membiarkan diri menjadi penyumbang kepada kehancuran umat ISLAM sendiri.Kita perlu tingkatkan kesedaran secara bersama supaya dapat melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan ekonomi KAFIR dengan kuasa yang kita miliki sebagai pengguna secara KOLEKTIF!

INGAT, wang kita sedang digunakan untuk membunuh adik, anak, kakak, abang, pak cik, mak cik, atuk, nenek, ulama serta pemimpin tanah suci kita.

SETIAP SEN MEMBAWA KEHANCURAN

Perawi said...

WHY I'M BOYCOTTING ANYTHING 'MADE IN ISRAEL'

Exchange trips should be off: no holidays in sunny Eilat, even Christian pilgrims to the holy places might delay their trips

Yasmin Alibhai-Brown
Monday, 15 April 2002

First let me say the following as clearly and loudly as I can: I have fought against anti-Semitism all my life, against friends, colleagues, lovers, anyone who expressed anti-Jewish sentiments. I remember one night in 1974 when I stood for four hours under a lamp-post in north Oxford recovering from a screaming row with my ex-husband after he accused me of being excessively emotional about the Holocaust. My nine-year-old daughter was taken to see The Merchant of Venice in the week when all her friends were flooding to Harry Potter because we feel she needs to understand anti-Semitism as it arises around the world once again. I refused to support the UN conference against racism in Durban because I feared it would give licence to people to abuse Jews and it did. And as I observe the unsheathed hatred of Jews among many Muslims here and around the world, I feel shame and rage.

First let me say the following as clearly and loudly as I can: I have fought against anti-Semitism all my life, against friends, colleagues, lovers, anyone who expressed anti-Jewish sentiments. I remember one night in 1974 when I stood for four hours under a lamp-post in north Oxford recovering from a screaming row with my ex-husband after he accused me of being excessively emotional about the Holocaust. My nine-year-old daughter was taken to see The Merchant of Venice in the week when all her friends were flooding to Harry Potter because we feel she needs to understand anti-Semitism as it arises around the world once again. I refused to support the UN conference against racism in Durban because I feared it would give licence to people to abuse Jews and it did. And as I observe the unsheathed hatred of Jews among many Muslims here and around the world, I feel shame and rage.

I condemn the acts of suicide bombers whose own hopelessness makes them target Israelis in caf├ęs, at weddings, in street markets, bursting open the bodies of the young and the old and themselves; and by each act blowing away peace and progress. Israel – as it was originally created – has an absolute right to exist and to flourish, without fear.

But Israel has absolutely no right to do what it wants, to use such overpowering weaponry against mostly unarmed people (we will never ever know how many are being killed in the current deluge) and justify that by referring to the horrendous history which led to the creation of the Jewish homeland. In fact I would suggest that Ariel Sharon should be tried for crimes against humanity in Sabra and Shatila, and Jenin and other occupied areas and be damned too for so debasing the profoundly important legacy of the Holocaust, which was meant to stop forever nations turning themselves into ethnic killing machines.

Remind yourself of this. Read the gripping new biography of Primo Levi by Carole Angier to understand the inimitable humanity of great Jewish thinkers, people who had every reason to surrender to the abomination of all-out vengeance but never did. Levi's painstaking testimonies about what happened in Auschwitz illuminate connections and avoid the traps of special pleading. He surely would not have been able to witness without protest the depravity of the current Israeli leadership.

Sharon can only carry on with his invasion of the West Bank because Colin Powell and his master in the White House crumble before his brutish ways and the US pro-Israeli lobby. He knows too he has the blind support of Americans and Britons whose anti-Arab racism has this year reached new lows. One columnist writing in a US journal captures the view held by many: "Israeli tanks should mow down Arab youths as they throw stones. Kill them. Keep going until the Arabs decide whether they hate Jews more than they love their children. I don't think the Israelis would have to dispose of too many Arab children before the white flag would go up."

So do we just blink back our tears and wait for these deaths? No. That would be like killing all imagination and optimism. I have just come back from Cape Town where I met inspirational people who fought those long, long years against apartheid. They gave me courage that all is not lost. We don't have to depend on craven British ministers who still insist on blaming Arafat (no saint he) more than they can bring themselves to accuse Sharon.

These South African liberationists have already persuaded many people not to buy anything from Israel. No, they admit, apartheid was not exactly the same as what is happening in Palestine. Yet, they recognise the familiarities. The racism against Arabs which fuels hard-line leaders; the systematic violence and humiliation to force a population to succumb to what is an unjust deal; the bulldozers, oh the bulldozers which evoke such trembling memories in so many South Africans who remember how they too had their homes and lives turned to dust not that long ago.

They have not forgotten either that Israel for many years supported apartheid and that some Tories thought white South African rulers were just fine people. Nelson Mandela was also declared a terrorist for not denouncing the use of violence against the iniquitous system built on a permanent state of heightened paranoia, just like Israel today.

I think we – all those who want Israel to leave the occupied territories – should follow the example of the South African activists. I have already started looking at labels and putting back anything made in Israel. Many of my friends are doing the same. We are e-mailing organisations – not those based on religion because Palestinians are not only Muslims – but all those who want to see a world committed to universal human rights. Money will count more than words. The US will not be able to prop up the economy of Israel forever and these hard wars are expensive.

We should call on unions, especially Equity, to advise artists and others to cut relations with the state of Israel. Exchange trips should be off; no holidays in sunny Eilat (perhaps this is happening already because of fear), even Christian pilgrims to the holy places need to think if this is when God may want them to delay the trip. Please note these actions are not directed at Jewish people but at the Israeli government. We will not, for example, stop buying from shops in Britain owned by Jewish people.

I was heartened to find out that others are doing their bit. Professor Stephen Rose and Professor Hilary Rose have started a boycott of institutional, cultural, academic and research links with Israel. They have collected 300 names across Europe. Jewish academics have signed up too. The signatories must know that this means cutting off much that is of value. There are hundreds of joint research projects between Arab and Israeli academic institutions – scarce spaces where decent dialogue and co-operation has been able to carry on. But I think they are right to sign up because we are in the middle of an unprecedented inferno which politicians are doing nothing to quell.

We know some Israeli soldiers are rejecting Sharon's strategy and that small peace groups keep going, enduring rejection, accusations of treachery and worse every time another suicide bomber goes off. Several Jewish women who work for human rights are trying to find ways to make their objections heard. They know they must tread carefully so as not to give succour to Jew-haters but unless they take an ethical position, they will be violating all that they stand for. As one Jewish South African friend, an artist, who lives in London put it: "I owe it to my father who fought against apartheid and my grandfather who died in Germany, not to let my people turn into fascists. Don't name me but I say that many of us are beginning to think that Israel is a burden on our backs instead of the imagined haven we grew up thinking it was, the place of safety and honour in an evil world. I will not stand by and let them do this in my name."

She is not alone. These brave Jewish dissidents and others who refuse to retreat and cower will stop the tanks; or, if not, at least they will ensure the nameless hundreds who are being killed did not die undefended as the world looked on helplessly. So remember to read the label; put it back if it is made in Israel. You will know you did a little something.

y.alibhai-brown@independent.co.uk

lebai-mangkuk said...

Allah Telah Selamatkan Perak Darul Ridzuanlebai mangkuk

bn@umno said...

Perawi,

ko ni komen macam orang takde akal.mmg tidak patut kita boikot barangan buatan Amerika kerana banyak syarikat Amerika kat Malaysia ni telah membuka banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.kalau kita boikot barangan keluaran syarikat Amerika ni akan menyebabkan para pelabur Amerika pasti akan lari ke negara lain utk melabur dan ini menyebabkan peluang pekerjaan berkurangan yg ruginya kita sendiri.Dan satu lagi, kalau ko nak boikot barangan keluaran Amerika, habih nape ko guna perisian(microsoft) dan komputer?bukankah perisian dan komputer ni keluaran Amerika.jgnlah jadi macam orang yg cakap tak serupa bikin.cuba ko cakap negara manakah kat dunia ni yg takde guna barangan berteknologi ataupun guna kepakaran sains drpd Amerika?

biskut said...

saifull ko memang nak kena... apa kau ingat aku takut..
nasib baiklah anak kancil ni ingatkan aku untuk berastagfirullah...

Perawi said...

Nyata BN@UMNO yang tiada otak, berapa ramai yg mati dPlastine??
Bodoh, lembu, bahlul, tolol, toyol, fikirkan. Kerajaan BN cerdik penuh dgn tipu helah, ianya boleh adakan perkerjaan. Duit Najib banyak, Mahthir pun banyak hasil dari rompakan hasil negara. Ianya boleh create pekerjaan. Bangang

Metafora said...

Sebagai maklumat anda semua banyak teknik boleh digunakan oleh pihak yang ingin menagani sesuatu isu. Tetapi mereka semua lupa kebanyakan penyokong BA adalah berpendidikan tidak seperti penyokong BN yang kebayakan terdiri dari orang-orang lama yang nak membuka internate pun tak tahu. Janganlah tuan-tuan risau mereka boleh merampas semua akhbar sahsiah tetapi mereka tidak boleh merampas maklumat yang boleh diperolehi melalui internet iaitu dunia tanpa sempadan. Sebagai maklumat juga semua talian internet di Jabatan Kerajaan telah disekat dari membuat capaian ke blog dan akhbar online BA. Tetapi mereka lupa sekarang ramai yang mengunakan broadband untuk membuat capaian internet. Teruskan usaha untuk meyalurkan maklumat secara online. Tak berlulah bertekak kepada perkara-perkara yang tidak memberi maklumat yang betul.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...