Wednesday, February 18, 2009

Anwar kemuka bukti BN ugut dan ancam Adun Pakatan agar lompat parti

KUALA LUMPUR, 19 Feb: Sebagaimana dijanjikan semalam, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengemukakan tiga bukti dalam Dewan Rakyat yang menunjukkan BN memang berusaha dengan pendekatan rasuah dan ugutan untuk menarik Adun Pakatan menyertai BN.

Ketiga-tiga bukti itu adalah rakaman CCTV, peluru hidup dan penculikan. Namun, Anwar mendakwa, polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak berminat dengan bukti-bukti ini.

Anwar berkata demikian ketika membahaskan ucapan titah Yang Dipertuan Agung di Dewan Rakyat hari ini.

Dalam kes CCTV, Anwar berkata, pihaknya dengan kerjasama SPRM telah memasang CCTV untuk merakam perbualan antara Adun Kulim, Lim Soo Nee dari PKR dengan bekas MB Kedah, Datuk Seri Mahatzir Khalid.

Rakaman itu dibuat di sebuah hotel di Seberang Jaya, Pulau Pinang yang menunjukkan Mahatzir dan Adun itu.

Kata Anwar, agen kepada Mahatzir telah menawarkan Lim Soo Nee RM5 juta untuk melompat parti dan menyertai BN.

Lim, kata Anwar, telah menolak tawana itu dan membuat laporan polis kemudiannya tetapi tidak ada tindakan sehingga kini.

Anwar mendakwa, Adun Bukit Selambau, V Arumugan telah diugut dengan bermacam cara termasuk ugutan bunuh sebagaimana yang dialami oleh bekas Adun Lunas, Joe Fernandez yang mati dibunuh jika kekal dengan aktiviti politiknya.

Anwar mendakwa, semua laporan ini tidak diambil tindakan oleh polis dan SPRM selepas mendapat tekanan dari pemimpin atasan BN.

44 comments:

Ihya said...

Salam Sejahtera sahabatku zali serta dewata,cherry,biskut,bn@umno,pas@babi serta nama lain yang tidak dapat saya sebutkan disini. tak lupa kepada semua pejuang PR..

Saya dahulunya pernah jahil. Solat sering on-off. Tapi era reformasi 99 ,Allah telah memberikan hidayah pada diri saya agar beramal kembali pada apa yang saya telah tinggalkan begitu lama. Apa yang saya akan ceritakan di sini bukanlah saya bermaksud saya taasub pada tokoh-tokoh tertentu tetapi sebagai penjernihan antara kita yang saya tengok makin lama makin berleluasa menyerang mak-mak masing. Nasihat saya hentikanlah menyebut perihal mak,ibu,ayah.

Siapa yang tidak kenal Nik Aziz. Seorang Ulama yang mengegarkan malaysia dengan ucapan-ucapan penuh kontroversi. Kontroversi itu hanyalah pada yang tak memahami tapi tidak kepada yang faham.
Saya ikhlas katakan yang saya tidaklah faham hukum-hukum tertentu dalam agama kita. Umum mengetahui Nik Aziz pernah berucap dengan mengatakan Allah itu pun mencarut.Mencarut?? Benarkah nik aziz kata begitu?
Ya saya akui,beliau ada berkata begitu. Bahkan saya mendengarnya sendiri dari TV1 dan TV3 ketika itu.Tapi,benarkah Allah mencarut? Baiklah...saya huraikan bukan kerana Nik aziz,tetapi dengan niat untuk ilmu kepada semua yang setia membaca ,memaki,menghamun di blog siasah ini.

Apa yang tuan tuan di sini faham tentang mencarut? Mencarut,memaki,menghamun sebenarnya adalah sama. Cuma penggunaan frasa yang berlainan. Di kelantan amnya tidak menggunakan frasa ini tetapi menggantikannya dengan frasa "menyapo". Maknanya, "menyapo" ini juga sama maksud dengan frasa yang sebutkan di atas. Tidak lari dari asasnya. Saya petik ayat quran mengenainya..

Bismillah..Sekadar mengingatkan ucapan nik aziz tentang Allah Mencarut.

‘Dan mereka bertanya kepadamu mengenai haid, katakanlah ia memudaratkan dan jauhilah wanita (dari bersetubuh) pada masa haid. Jangan dekati mereka (untuk bersetubuh) sehinggalah mereka suci. Setelah mereka suci datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan Allah kepada kamu, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang yang suci. Isteri kamu adalah ladang bagi kamu. Datangilah ladang kamu sebagaimana yang kamu suka dan sediakanlah (amal baik) untuk diri kamu dan betakwalah kepada Allah dan ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya kelak dan gembirakanlah orang-orang yang beriman’‌. al baqaroh-222.

"Isteri kamu adalah ladang bagi kamu. Datangilah ladang kamu sebagaimana yang kamu suka"

Kepada yang berkenaan,apakah maksud isteri kamu umpama "ladang" bagi kamu. "Datangilah" "ladang" kamu seperti mana yang kamu suka.
Senang faham,maksudnya "cangkul lah" "ladang" itu kerana ianya halal bagi suami isteri. Mencarut tak bunyinya? Faham ke ni?

Apa beza BABI dengan KHINZIR? Binatang makhluk Allah ini sering disebut dalam perbalahan kita semua. Adakah dengan menyebut KHINZIR maka terkurang hukum haramnya? Ianya hanya frasa dan tidak mengurangkan maksudnya. Cuma bahsanya agak sopan. Tutup hal babi ini.

Berlaku pula kematian. Encik Zali pergi menziarahi jenazah. Di tengah jalan,pak anjar menegur "nak kemana cik zali?" jawab zali "nak tengok mayat". Musti pak anjar rasa gerun. Kita cuba tukar frasa. Pak Anjar menegur encik zali "nak ke mana cik zali?" jawab zali "nak tengok mayyit". Hah!!? Apa bendanya mayyit ni? Ketahuilah bahawa "mayat" dan "mayyit" itu sama maksudnya. Hanya berlainan frasa sahaja.

Apa bezanya "air panas mati" dengan "air panas meninggal dunia"?? waduhh..Tutup hal ini.

Bab Kemaluan.

Kemaluan perempuan di sebut FARJ. Bahasa Melayu panggil apa? aduh..malu saya nak sebut. nak sebut ke? Tak mengapa,demi penjernihan ilmu Allah. PUK* atau PANTA* adalah bersamaan maksudnya. Tidak berkurangan akan ia. Cumanya FARJ @ FARAJ itu berbahasa arab,jadi kita kurang malu,tapi kalau sebut dalam bahasa melayu...bertumbuk pun kita mahu. BENAR KAN? Kesimpulannya,dapatkah kita menidakkan adanya ayat-ayat berunsur mencarut,makian di dalam Al-Quran yang suci ini.? Banyak lagi yang nak di sebut,tapi saya tak mampu..

Kepada sahabatku didalam islam seperti zali,dewata,cherry,bn@umno,add, dan lain-lain yang tak dapat sebutkan namanya,saya menyeru agar nama TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT tidak di sebut lagi dalam perbincangan kita khusus kalau ianya mengenai hukum agama. Bukan kurang doanya untuk penyatuan ummatan malayuwiyyah Islamiyyah di setiap solatnya. Sekali lagi saya ulang,saya tidak mewakili TG NIK Aziz dalam penerangan ini. Ianya saya ambil terus berdasarkan al-quran dan hadis dan ianya adalah tanggungjawab saya sendiri.

realaduka said...

mmg benar itu Ihya tetapi manusia ni kadang2 sengaja tak mahu faham

ismazyanti said...

dan adakala ada jugak tafsiran al-Quran dr firman Allah Taala yg menyebut (byk kali) "maka Celaka lah....". itupun dh kira 1 makian.
ingat tak Nik Aziz ada kata menyentuh khinzir tak haram, tetapi sentuhan lelaki-perempuan adalah haram hukumnya.so, tlh disalah tafsir sstgh pihak bahawa kaum wanita disamakan dgn khinzir. klo anda nk tahu, kata2 Nik Aziz itu adalah yg pnh disebut oleh seorg imam tersohor di sebuah negara arab ttpi tlh meninggal dunia(sy tlh lupa namanya,krn terbaca di sebuah kedai buku). klo diikutkn hukum, klo menyentuh khinzir mmg tak haram krn khinzir itu darjatnya hanyalh najis. sdgkn persentuhan lelaki-perempuan bkn muhrim ini jelas haram kecuali tlh bernikah secra sah. so, jgn mletak hukum sewenang2nya klo jls kita ini dangkal. ubat dangkal,bykkn MEMBACA. tq

ReFoRmAsi said...

Salam..buat abang mie terjah..nk join BN leh..huhu dapat banyak kelebihan pangkah untuk pakatan rakyat
knp kerajaan PAS kelantan x maju?cube tanye org cine kelantan.bahgia x dia kat sane?siap leh ckp melayu..perpaduan kuat..Bn pon susah masuk..ekonomi sama rata..x perlu bangunan pencakar langit..yang penting rakyat cerdik,mampu jana ekonomi sendiri..tengok berapa ramai pelajar terbaik dari kelantan?sekolah terbaik?...jap2 nk tanya lar..perlis,sabah,serawak tu maju sangat ke?kelantan dengan ekonomi disekatmacam2 lagi oleh kerajaan persekutuan..tgk org kuat UMNO..Ali Rustam,Muhyiddin Yassin..maju x negri diorg?sbb pe?pk la sendiri malas ckp..mlk bukit2 da banyak botak,gondol,bukit2 ditarah..ble datang azab,bencana baru tunjuk muka..terhegeh2..padahal keje sape?sape luluskan projek?laut2 ditambak..merosakkn ekosistem...sape punye keje?tu la da banyak sgt wit rakyat utk pepentingan sendiri..pojek banyak poket pon kembung la..allah jela yang tau allahuallam...

unanjaga said...

Bukti telah jelas dimana mana bertapa budaya rasuah dan samseng telah menjadi darah daging pada sebahagian pemimpin umno,apakah kita masih belum ada penilaian untuk mengukur maruah dan harga diri mereka?

shahrul said...

hm..
2 la masalah umno-bn skang..
xsedar2 lepas pru12,masih lagi main kotor,jijik...
ubah la klu nak rakyat terima balik..
pemimpin bn harap sedar la..
jgn la jadi yahudi laknatullah..

zali said...

ni nuar ni tak habis-habis dengan 'bukti' dari zaman che det lagi...

jika nuar kata : polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak berminat dengan bukti-bukti ini.

itulah yang sepatutnya polis dan sprm buat...buat bodo je.

polis dan sprm kena utamakan kes terkini seperti ini :

IPOH 19 Feb. — Pemuda Umno Perak hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah memintanya menyiasat tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V.Sivakumar menggantung dan melarang Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir bersama enam Exconya daripada menghadiri sidang dewan itu berkuatkuasa serta merta....

Awey Kelate said...

Tahniah Ihya. Kawe pun dulu hampir2 terperangkap masuk UMNO. Namun 1998 mencetuskan kesedaran betapa buruk dan busuknya UMNO & BN. Sampai hari ini, kawe tetap bersama PAS dan PR.
Yang kawe musykil, apa yang dihebahkan oleh DSAI selama ini. Kawe syak bahawa MP-MP BN memperguna DSAI untuk menaikkan nilai harga mereka. MP-MP BN di Sabah & Sarawak menggunakan DSAI dan hasilnya PM dan konconya yang pengecut melambakkan berapa banyak duit untuk membeli kesetiaan mereka dan akhirnya, setelah mungkin menerima "bayaran", mereka tak jadi bersama DSAI dan PR. Beberapa MP lagi dibawa lari di bulan Ramadhan ke Taiwan dan diberikan habuan, selepas tu mereka pun senyap. Sebenarnya, MP-MP dan ADUN-ADUN PR lebih bernilai tinggi berbanding MP dan ADUN BN. Nilai Raja Katak baru di Perak mesti lebih mahal berbanding nilai ADUN BN yang lain. Saya cadangkan kepada ADUN-ADUN BN, melompatlah sebanyak mungkin agar nilai anda lebih tinggi......heh heh heh

zali said...

ihya...

terima kasih atas nasihat dan teguran tu...

Awey Kelate said...

UMNO tukar nama jadi UFNO - United Frog Non-sense Organism

zali said...

unanjaga kata : apakah kita masih belum ada penilaian untuk mengukur maruah dan harga diri mereka?

puas baca berulang kali ayat nih untuk fahamkan apa mahunya...

last-last keluar pulak soalan dalam benak ni...

perlu ke kita membuat penilaian sesama insan?
berhak ke kita untuk menilai sesama insan?

teringat juga pesan otai :

kalau benci,jangan benci sangat...mana tahu satu hari nanti nak jadi kawan.
kalau sayang,jangan sayang sangat...mana tahu satu hari nanti nak jadi seteru.

harusnya bagaimana ya unanjaga?

nazmi said...

Salam syabas Ilya, penerange berdasarkan fakta yang jelas dari Al-Quran ni hak kita nok tunjuk supaya masyarakat tidak suko hati nk tuduh ulamat tampo usul pereksa, dan penerange hak mace ni lah yg kita mahuke dale isu agama yg lain yg telah diputar belitkan oleh media dibawah telunjuk UMNO

Ihya said...

Salam kembali...

Niat saya hanya menjernihkan keadaan. Nak tahu satu peristiwa yang amat membuatkan hati saya jadi takut sampai sekarang ini.

Kebetulan tahun 2000,gelombang reformasi masih terasa. Di tempat saya ada seorang hamba Allah. Senang cakap dia pro BN. Dia tua dari saya dan di anggap pakcik.

Al maklum sajalah masa itu,politik kedai kopi boleh bawa bergaduh. Masing-masing dengan hujjah masing2. Yang tak sedap di dengar,pakcik ni siap kutuk TG Nik Aziz dengan kata-kata amarah "kalau dia (merujuk TG nik aziz)datang N9 ni,aku tarik serban dia"..

Masya Allah..terkedu hati mendengar. Point saya,kalau marah seseorang,marah sajalah tapi jangan libatkan sunnah. Tahu apa jadi?? Sekitar 3-4 bulan selepas kejadian itu,pakcik tu bersama isterinya nyaris maut dalam kemalangan dengan lori balak di pekan rembau. Isterinya,alhamdulillah tidak mengalami kecederaan serius...tapi pakcik ni....

Sampai sekarang apabila bersalaman dengan orang,terpaksa angkat,bersusah payah pegang pergelangan tangannya. Kisah ini saya jadikan iktibar. Terasa menyentuh hati..inilah akibat amarah. Saya tak kata itu bala dari Allah kepadanya akibat memarahi TG nik aziz..TG nik aziz bukan maksum,tapi itulah bala Allah kerana perlekeh sunnah. Harapan saya agar dia sedar.

Juga pada sahabat blogger semua di siasah ini,saya menyeru dan memberi teguran. Juga teguran untuk diri saya sendiri. Jikalau saya salah,anda semua boleh menegur saya...

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

Ihya said...

Posting terbaru di blog saya. Ada video menarik di dalamnya. Ada masa,datanglah singgah. Kopi takde,biskut pun takde. Jemput makan-makan rohani di situ.

www.dzulhaqq.blogspot.com

roh_insan said...

UMNOBN btl atau belakon?? takpe lah,kite same2 tunggu ape ending nye filem UMNOBN ni,same ade baik gle kelakar gle,sahdu gle atau perit gle2.

Tiap yg mule PASTI ade PENGHUJUNGNYE.

Nak tambah kat pesan otai dr zali.

" klu bergaduh jgn bukak rahsie kwn"

GOMO said...

SALAM....

FUH DASYAT JUGAK SI ZALI NI MENUNJUKAN BELANGNYA DI SINI.

DALAM BLOGG AKU PUNYA LAH BERMADAH-MADAH.

TAKUT SI ZALI NI....

EMMM ZALI NI MACAM LALANG...

DALAM BLOGG AKU SOKONG PAKATAN RAKYAT.

DALAM SIASAH NI DOK HENTAM PAKATAN RAKYAT.

APA ANUTAN SI ZALI NI???

GOMO said...

ANWAR AL JUBURI NI MEMANG HANDAL DALAM MELIWAT!!!

RAKYAT TERUTAMANYA PUAK PAKATAN RAKYAT TELAH DILIWAT BERAMAI-RAMAI PADA 16 SEPT 2008.

LA NI SI AL JUBURI NI NAK AJAK RAKYAT BUAT DEMONTRASI MACAM DULU PULAK DAH....

ANWAR NI LAH PEROSAK AHLAK!!!
TU LAH PASAL PEMIMPIN PKR BANYAK SKANDAL SEKS DAN GAMBAR BOGEL.

UNTUNG PKR ADA RATU PORN YE???

MASYUK..........

dewata awan berapi said...

kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai....

untuk: nik ajis

dewata awan berapi said...

ihya said...

Kepada sahabatku didalam islam seperti zali,dewata,cherry,bn@umno,add, dan lain-lain yang tak dapat sebutkan namanya,saya menyeru agar nama TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT tidak di sebut lagi dalam perbincangan kita khusus kalau ianya mengenai hukum agama.

.....................................

ihya,

nik ajis akan lebih dihormati andainya beliau berhenti daripada membuat sebarang kenyataan2 yang boleh menimbulkan kekeliruan khususnya kepada kita orang islam.

senang cerita...jangan libatkan diri dalam politik...

unanjaga said...

Kita perlu buat penilaian pada apa yang berlaku pada sekeliling kita,dan sudah pasti tiap penilaian itu akan berkait rapat pada bentuk keadilan yang kita perjuangkan,andai nya kita benar benar berjuang untuk memerangi rasuah(sebagai contoh),sudah pasti kita akan rasa benci pada siapa sahaja perlaku rasuah itu tanpa mengira sempadan parti.

anakkancil said...

Allow kerangka...gie pakai seluar nun..tak bermoral le kau sorang nie....
Mendengar cerita ihya tu kira boleh la kita jadi kan sempadaan utk kita semua...kalau nak berhujah tu hujah la tapi jgn libatkan para alim ulamak
Kita mana tahu para pembaca yg tak puas hati dgn komen kita akan memaki hamun kita didlm hati mereka...jika 40 org dok maki kita..apa yg aku dengari dlm kuliah maka akan turun 1 musibah pada diri@ keluarga kita spt kemalangan,anak diculik,rumah terbakar ka....so time tu baru lah kita tersedar(1/2 org la yg mengaji)tapi yg x mengaji tu cari pasal dgn org la...hingga ada nabi berpesan andaikiranya terjadi musibah keatas diri kamu maka ucaplah innalillah hiwainnahilaihi rojiun..(kepadanya ia datang dan kepadanya ia di kembalikan....)
So kepada pengunjong siasah saya menyeru agar kita beradap dlm memberi hujah kita.Jgn lah melibatkan makbapak

anakkancil said...

ihya,

nik ajis akan lebih dihormati andainya beliau berhenti daripada membuat sebarang kenyataan2 yang boleh menimbulkan kekeliruan khususnya kepada kita orang islam.

senang cerita...jangan libatkan diri dalam politik...

February 19, 2009 5:26 PM

Tolong kemukakan pasal apa nik ajis tak leh berpolitik....

Ihya said...

Salam kembali..

nik ajis akan lebih dihormati andainya beliau berhenti daripada membuat sebarang kenyataan2 yang boleh menimbulkan kekeliruan khususnya kepada kita orang islam.

senang cerita...jangan libatkan diri dalam politik...

February 19, 2009 5:26 PM

anak kancil said..
Tolong kemukakan pasal apa nik ajis tak leh berpolitik....

IHYA said..

Betul tu..saya nak tahu juga atas sebab apa seorang Tuan Guru tidak boleh berpolitik? Ketahuilah..kita kalau nak berpolitik biarlah politik yang menjaga AgamaNya dan bukan berpolitik untuk menghancurkan AgamaNya..

anakkancil said...

IHYA said..

Betul tu..saya nak tahu juga atas sebab apa seorang Tuan Guru tidak boleh berpolitik? Ketahuilah..kita kalau nak berpolitik biarlah politik yang menjaga AgamaNya dan bukan berpolitik untuk menghancurkan AgamaNya..

February 19, 2009 7:20 PM

yes...saya sokong.....

dewata awan berapi said...

mengapa nik ajis tidak harus berpolitik...

bila sanggup berpolitik mestilah sanggup menerima sepak terajang politik...

mesti tahan maki...
mesti tahan menerima sumpah seranah...
mesti sanggup beri rasuah(..acah aje..)

anuar, najib kena lebih teruk daripada nik ajis....

apa beza mereka?????

semuanya ahli politik...

sapphire said...

BERBALIK KEPADA CERITA SAUDARA IHYA TTG PAKCIK TU, MAKA SAYA TERINGAT TTG rAHIM nOOR YG SAMPAI SEKARANG TGNNYA TAK KEBAH2 LAGI...

Apabila dikaitkan cerita tgnnya dan kes pukul Anwar dlm lokap, maka penyokong2 UMNO menafikan bahawa ia ada kena mengena dgn 'Allah akan memakbulkan doa org2 yg dizalimi...'. Maka mereka mengatakan ianya suatu kebetulan shj.

Mungkin cerita pakcik itu pun mereka menganggapnya suatu kebetulan... maka saya cadangkan mereka beramai2 berkunjung ke rumah Rahim Noor utk mendengar sendiri pengakuan dari mulut beliau yg telah insaf...

Penyokong2 UMNO telah dibutakan hati mereka...

anakkancil said...

mesti tahan maki...
mesti tahan menerima sumpah seranah...
mesti sanggup beri rasuah(..acah aje..)

Apasal kau nak maki..org tu...apa salah dia...ada dia ambil komisyen jual balak,ada dia bagi tanah pada kau puak dia,ada dia buat fair dgn wanita....
Kalau setakat dia bagi hukom hakam agama terus kau org marah...maknanya something wrong with your iman le...kena la postmotem iman kita....
Cuba tanya diri pasai apa bila tok guru bagi statement yg bersabgkut paut dgn agama je ...melenting tak tentu pasal....
Bila org cakap bab agama je..maki hamun...sedar ke tidak yg kita dok maki tu agama kita sendiri.....ibarat meludah kelangit akhirnya jatuh atas batang hidung sendiri....

tekong darat said...

dangkalnya otak sesetengah orang...
hujah lebih busuk dari tahik..
lebih bodoh dari lembu...
berambus laa...gi belajar...
jgn dok tengok tv jer...

bUnGa mElaTi said...

salam...

makin teruk hujah2 dari puak pencacai umNO dan BN... takut lah pada tuhan yg esa jgn main berhujah jer tanpa mengambil kira agama...

hujah apa mcm tu..mcm hujah samyvellu jer... main sedap mulut jer cakap.. hati2 bro jgn nnt sedar tak sedar jadi munafik...

bahaya tu...

royalsilvery said...

kepada semua penyokong bn

selama ini aku sebagai obsever je kat forum & blog. suma aku masuk yg pro bn aku bc yg pro pr aku masuk cuma aku tak post comment. aku sekadar nk kebenaran. tengok perangai org. tgk mood masyarakat. sini aku cuma nk ceritakan true story kt hometown aku utara perak. masa tu pru tahun 90an (aku tk ingat tahun bila) ada sorang mamat mangkuk ayun ni memang benci..nyampah..pantang tengok t.g. nik aziz. semua berkait dgn nik aziz dia tak setuju...dia bangkang. sampai pru tahun tsb diambilnya poster nik aziz dan terus dikencingnya. dgn tak semena2 puney mamat tu mmbengkak + sakit yg teramat sgt. meraung2 mamat toya ni & keluarganya bawa berubat merata2 tp x kebah2. smpaile satu ketika salah sorang kawannya dtg bgtau keluarga mangkuk ni sebab puneynya jd sedemikian rupa. terus dibw jmpa t.g nik aziz. bila jumpa t.g kata saya tak ada masalah dgn dia & tak kenal pn mamat ni tapi tak pe dia maafkn. sejak tu puney mangkuk tu pn mula sihat kembali. tujuan aku post ni bukan pe sblm trlmbat korang jage sikit bahase tu. dh jd mcm mamat tu atau musibah yg sewaktu dgnnye tak gune nyesal. aku bukannye taksub dgn t.g nik aziz sbb die bkn maksum pun t.p aku hormat die. nabi pun cakap org alim ulamak ni penyambung keje nabi. nk harap alim ulamak umno cube listkan. hullamaaaak byk....

Moffaz @ (Mech Automotive Eng) said...

Nik Aziz yg tak pandai komen ke atau Para pengomen yg tak @ tak cukup ilmu Islam untuk komen. Ukur baju di badan sendiri.

Mempermainkan atau memutarbelitkan kenyataan Nik Aziz boleh di ketegorikan fitnah. Saya menyeru agar mendengar ceramah Nik Aziz berkenaan isu mencarut sampai habis. Jangan dok dengar keratan2 video yg telah diedit di TV-TV. Mmg lain, hanya bagi mereka yg inginkan kebenaran dan kesahihan. Bagi mereka yg takut pada kebenaran, boleh duduk dalam kelompok jahil (bodoh), kerana anda sendiri tidak mahu kepada kebenaran.

Dan membiarkan diri dalam kejahilan adalah dosa.

Mengapa perlu menyeru Nik Aziz keluar dari politik. Siapa kata Islam dan Politik tidak boleh dicampur.

ISLAM itu syumul, dalam erti kata @ maksud lain, LENGKAP. Dari ekonomi, perbankan, rumah-tangga, jenayah, sehinggalah kepada adab makan, adab tidur, adab masuk tandas, Semuanya ada belaka. Tak pernah kedengaran ISLAM itu SYUMUL kecuali berpolitik. Tak masuk akal begitu, malah menyalahi akal yg Tuhan berikan. Sudah namanya lengkap, kalau berkurang walau satu pun, bermaksud tidak lengkap.

Contoh:
Org boleh makan guna garfu, sudu, chopstik, kaki (itu hak masing2) tetapi Islam menggalakkan menggunakan tangan untuk makan.

Org boleh menggunakan suara untuk menyanyi benda yang sia-sia, tetapi Islam menggalakkan menggunakan suara untuk bermunajat, berzikir, berceramah.

Org boleh memilih untuk memakai baju atau bertelanjang, tetapi Islam mewajibkan menutup aurat.

Islam dianugerahkan untuk membimbing manusia hidup dalam fitrah kejadiannya sepertimana tujuan Pencipta menciptakan Manusia dan Islam.

Setiap brg yg anda beli, pasti ada MANUAL nya. Beli TV ada manual, beli Radio, ada manual, beli garam pun Ada manual (bahan2). Jika kita menggunakan peralatan itu tanpa mengikut Manual yg diberikan (sepertimana peralatan itu diciptakan dengan fungsi2 yg sepatutnya), maka rosak lah peralatan itu.

Begitu juga Manusia, Manualnya Islam, dibukukan dalam bentuk KITAB (Al-Quran) dan disampaikan, diajarkan, diterangkan (Hadis2) oleh kekasih Allah yg Maksum, Muhammad SAW supaya manusia itu berfungsi sepertimana yg Pencipta mahu Manusia itu berfungsi. Dan barang siapa tidak mengikut Manual (Al-Quran dan Hadis), menolok Islam malah mengambil mana yg mereka mahu dan meninggalkan mana yg mereka tidak berkenan, maka mereka itu telah menzalimi diri2 mereka sendiri. Disebabkan mereka telah menzalimi diri mereka sendiri, maka Allah telah menyediakan suatu azab yg pedih bagi mereka yg berpaling.

Jadi amatlah saya tidak bersetuju dengan pemikiran bahawa Ulamak, ustaz itu harus duduk disurau2, masjid sahaja. Itu bukan pemimpin, sedangkan Ulamak itu warasatul anbiak: ulamak itu perwaris nabi.

Ulamak dan ustaz harus pegi mengajar disurau2, masjid2 madrasah. Tidak boleh melibatkan diri dalam Politik. Ini pemikiran org yg tidak yakin bahawa Islam itu SYUMUL.

Yg mengotorkan POLITIK adalah manusia, dan yg membersihkan POLITIK adalah Islam.

contoh:
Yg mengotorkan pergaulan antara lelaki & perempuan adalah MANUSIA. Dan yg mensucikan pergaulan adalah Islam (dengan batas2, dengan berkahwin supaya HALAL).

Itu lah Islam. Hebatnya Islam ini bagi saya, secara jujur dan ikhlas dari saya; tiada satupun Ugama di atas dunia selengkap ISLAM. Allahuakbar.

Islam tidak terperuk di Surau2, Masjid2, Madrasah2. Islam itu seluas-luasnya (feqah, tauhid, syariah, perbankan, jenayah politik, sosial, pemakanan, adab makan dan etc.)dan LENGKAP-SELENGKAP2 NYA (dikurang walau sedikit pun). Mana mungkin Allah menganugerah sesuatu yg tidak lengkap kerna itu menyalahi sifatNya.

Pekerjaan yg paling mulia dan paling berliku adalah berda'wah. Itu lah tugas paling berat yg dipikul oleh golongan Ulamak2. maka tidak hairanlah mereka menjadi cemuhan dan ejekkan org. Difitnah malah diputarbelitkan.

Kenapa saya berkata demikian, cuba kenbali mengamati lembaran SIRAH hidup manusia agong, Rasullullah. Betapa beliau diuji, diejek, dicela malah difitnah walaupun dari Bapa saudara sendiri. Tidak hairanlah dan benarlah kata-kata beliau bahawa Ulamak adalah pewaris Nabi. Renungkanlah

Lebih besar tugas mereka, lebih dari seorang engineer, doktor, akautan, dan etc. Lebih mulia tugas mereka kerna mengajak kepada mentaati Allah.

Dimana Allah menceritakan golongan2 yg dilaknat, Yahudi, Firaun, Hamman, Abu Jahal. Mengapa perlunya kisah2 mereka laknatullah ini diceritakan dalam Al-Quran? Kerna golongan2 ini wujud sehinggalah akhir zaman maka ambillah iktibar dan pengajaran supaya umat2 Islam seterusnya tidak menjadi dan wajib menjauhi golongan seperti ini. Sombong dengan kejahilan mereka, merumuskan sesuatu dari akal mereka yg dangkal tanpa dipacu oleh hidayah Allah (Al-Quran & Hadis).

Jadi usah mencemuh ajaran Ulamak yg anda sendiri tidak dengar sepenuhnya. Jika benar salah, mengapa tiada tindakkan dari Jabatan Agama Islam, Mufti2 di Malaysia. Kerna mereka sendiri tahu intipati penuh ceramah2 beliau.

Saya hormati Beliau (Nik Aziz) disbbkan beliau benar2 peraktik kata2 beliau. (Setakat yg didengar dan dilihat oleh saya). Pemimpin yg tinggal diteratak kayu. Bukan banglo, teres pun bukan, flet pun pun bukan.

Sama sekali saya tidak mengatakan Beliau tiada kesalahan, dan maksum dan bukan taksub. Tetapi mengajak manusia kepada Allah dan mengajak manusia hidup secara sederhana. Tidak mendambakan Dunia, dan tidak melupakan akhirat. Menyebabkan saya amat mengkagumi ketokohan Beliau.

Sepertimana kita semua adalah milik Allah SWT, dan suatu hari PASTI juga akan kembali kepadaNya. Kesyukuran saya panjatkan kpd Allah kerna telah meminjamkan seorang pemimpin Islam, yg sukar untuk ditemui pada zaman ini.

Cukuplah bagi kita Allah dan Rasul.

Tulisan:
Muhasabah Diri
dari pena:
PENCINTAULAMAK

Ihya said...

Penutup bagi topik ini..Marilah kita sekelian di dalam blog ini membaca:

"rodhitu billahi robba,wa bil islami dina,wa bi muhammadin nabiyyau wa rosula"

"aku telah rela dengan Allah sebagai Tuhanku,dan dengan Islam sebagai agamaku,dan dengan Muhammad sebagai nabi dan rosulku"

ismazyanti said...

jom baca "Iqra' : Ops! Batal..." yg aku tulis dlm blog dirujuk dr sebuah buku ‘10 Perkara Batal Islam & Apa Itu Syirik’ yg disalin drp kuliah oleh seorg mufti yg tidak asing lagi, Ustaz Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin. tq

Perawi said...

Md Asri Zainul adalah Mufti Perlis, fahaman UMNO Hadhari

ismazyanti said...

Dgrnya dia selalu mmberi pndapat bercanggah dgn anutan Islam Hadhari? klo salah, sorry!

unanjaga said...

Kita perlu menzahirkan diri kita sebagai muslim yang baik dan bolih diharap,setidak nya kita dapat menjaga tutur kata kita dari apa jua bentuk penghinaan atau pun umpatan,kita juga perlu menjadi diri atau insan yang masih ada maruah diri,dan sebaiknya maruah diri itu tetap bersandar pada lunas ugama.

Brilliante2u said...

DAlam Islam tidak ada ISLAM HADHARI. itu semua mainan Pok Lah dan Najib.
Yang ada cuma ISLAM SYUMUL. Marilah kita semua berdoa agar Islam terus tegak di bumi Malaysia.
Hancurkan BN / UMNO Laknatullah.

Perawi said...

Insya'Allah PRU13 nanti BN berkubur bersama Hadharinya

ironseven said...

SIKAP DOUBLE STANDARD POLIS DAN SPRM NAMPAK SANGAT.....

laporan polis dan akuan bersumpah yg pihak PR buat sejak mac 2008 sampai la ni tak ada tindakan walau bukti dah ada.

kes MB selangor report pada bulan 1 oleh gerak, sebulan buleh siapkan siasatan.

nampak sangat polis dan sprm ni makan gaji haram dan jadi kuda tungangan serta tali barut BN umno.

sejarah tak pernah lupakan manusia, manusia yang selalu terlupa akan apa yang telah mereka buat...

Mesra Sokmo said...

SPRM - berita bernama mlm tadi menyebutkan 90 kes dSerawak adalah palsu. Tapi bila Yong Tek Lee nak keluar BN, semua isu rasuahnya diceritakan. Itulah BN nak sekongkol lagi. Dasar peras ugut

apam taiping said...

well u know me...u r my frenz....korek korek korek....so wat?xjd mslh kan kalo stkt nak rasuah sprm ke,polis ke...mahkamah pun sng2 je...

Jentayu said...

SPRM adalah anjing peliharaan kerajaan BN. Mana mungkin anjing akan gigit tuannya.

Kalau aduan tentang orang PR, tak sampai sebulan, siap laporan siasatan. Kalau aduan tentang orang BN, buat macam tak dengar jerk. Berbulan-bulan tak siap-siap laporan siasatan.

apam taiping said...

Jentayu said...

SPRM adalah anjing peliharaan kerajaan BN. Mana mungkin anjing akan gigit tuannya.
.................................

tp jentayu,

ko penah dgr x kalo anjing tu xdgr ckp tuan dia, tuan dia plak yg ggit anjing tuh...ish najis tue....xrelevan kan?tp bn relevan...mughalazah...

Pamungkas said...

aku tgok dari pemerhatian aku la kan..orang2 umno-bn ni dia punya komen macam nampak dangkal dan bodoh sangat..main hentam keromo berdasarkan emosi..nampak seperti kurangnya ilmu dan kurang pengetahuan agama..bagaikan budak tadika yang baru nk kenal abc..kesian la tgok diorang ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...