Wednesday, February 18, 2009

Pakatan akan menang di dua bukit, ramal Bridget Welsh

KUALA LUMPUR, 20 Feb: Profesor sains politik dari Fakulti Kajian Asia Tenggara, Universiti Johns Hopkins di Washington DC, Bridget Welsh meramalkan Pakatan Rakyat akan menang di dua pilihan raya kecil, Bukit Gantang di Perak dan Bukit Selambau di Kedah.

"Saya ramalkan PAS akan menang di Bukit Gantang lebih sikit dari yang mereka menang dalam pilihan raya umum yang lalu....mungkin 2,000 majoriti," kata Welsh kepada Siasah.
Menjelang beberapa hari mengundi dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu baru-baru ini, Welsh meramalkan PAS akan menang 2,000 undi. Dalam pilihan raya itu, PAS menang 2,613 undi.

Welsh memberikan tiga sebab kenapa beliau meramalkan PAS akan menang di Bukit Gantang dan PKR akan menang di Bukit Selambau.

Pertama, memang kerusi itu kini dipegang oleh PAS dan PKR dan dengan suasana politik yang ada, belum ada tanda-tanda pengaruh kedua-duanya merosot sejak pilihan raya Mac 2008 lalu.

"Walaupun PAS berdepan dengan Kuala Terengganu yang telah di menangi oleh Umno dalam pilihan raya umum lalu, dia boleh menang di Kuala Terengganu dalam pilihan raya kecil baru-baru ini," katanya.

Sebab kedua yang diberikan oleh Welsh adalah para pemimpin Umno sedang berada dalam mood berperang sesama sendiri sekarang iaitu menjelang perhimpunan agung mereka Mac depan.

Mereka hanya akan fokus ke kedua-dua pilihan raya ini selepas itu yang sudah pasti sudah agak lewat berbanding dengan PAS dan PKR.

Sebab ketiga yang diberikan oleh Welsh adalah kesepakatan dalam Pakatan Rakyat kelihatan semakin baik selepas Kuala Terengganu.

Ini akan membolehkan pemimpin mereka bekerjasama dengan baik dalam dua pilihan raya kecil ini, katanya lagi.

Bagaimanapun, Welsh memberikan beberapa cabaran yang seharusnya ditangani dengan baik oleh Pakatan Rakyat dalam pilihan raya ini.

"Mereka perlu memberikan mesej yang jelas kepada rakyat dalam pilihan raya ini. Oleh kerana ini kawasan luar bandar berbanding Kuala Terengganu, politik wang sangat berkesan di sini," katanya.

Khususnya di Bukit Gantang, Welsh mengingatkan, Umno akan menggunakan isu Melayu dan derhaka kepada sultan dalam pilihan raya ini.

"PAS khasnya perlu menggunakan kempen yang positif dalam hal ini dan berhati-hati," katanya.
Beliau juga berkata, calon PAS dalam pilihan raya Bukit Gantang sangat penting kerana PAS memerlukan sokongan penuh dari DAP dan PKR di Bukit Gantang bagi memenangi hati semua pengundi.

"Jika PAS tersalah memilih calon, ia akan menyukarkan DAP dan PKR untuk bekerja sepenuhnya untuk memenangkan PAS," kata Welsh lagi.

158 comments:

perunding said...

ya,berhati hati dan bekerja dengan bagus.

perunding said...

Siapa yakin pilihanraya semula di Perak??
undi di laman saya.
terima kasih.
datanglah.

anakkancil said...

Pacak bendera lagi....duit masyukkk
pula....

Juraimi Zainal said...

Saya berpendapat siapa saje calun dari Barisan Nasional akan tewas, sama spt pendpat Minah Salleh ni;

BUKIT GANTANG

Mudah saje: 63% - Melayu (akan terbahagi 2), 10% - India (75% akan cenderung kpd PR), 27% - Cina (65% juga akan cenderung kpd PR).

So total up:56.55% goes to PR. Tak caya tunggu.........!!!!!!!!!!!!!

BUKIT SELAMBAU

Mudah saje: 50% - Melayu (akan terbahagi 2), 30% - India (75% akan cenderung kpd PR), 20% - Cina (65% juga akan cenderung kpd PR).

So total up:60.5% goes to PR. Tak caya tunggu.........!!!!!!!!!!!!!

Termasuk la...

BUKIT LANJAN

uncle nano said...

tak da maknanya..minah saleh tu rabun jauh..dia main bubuh je tu..korang tak yah caya ler kat minah tu..pembohong bersiri..

Juraimi wat teori tu sebab dia orang PR..memang le gitu bunyinya..

yang pasti BN akan menang besar kali ni..aku orang kawasan tu..aku tau le apa dah jadi kat kawasan tu skrg nih..

PAS nak menang..jgn mimpi ler..

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

PAS menang...jadi orang PAS tak payah pergi mengundi...

anjar said...

komen begitu yakin dari pencacai ameno, sama je komen korang masa PRK p. pauh ngan k.terengganu. ameno menang bergaya akhirnya kalah dengan hina.

tak pelah korang nak kata korang menang tak beri kesan pun sekarang. PR dah menang 2-o, kalau betul dua bukit tu korang menang baru 2 sama. tapi rasanya akan jadi 4-0, korang tengok la nanti.

lepasni kalau ada lagi prk jgn lak ameno takut tak nak bertanding sudah.

zali said...

pakai tukang telek dari us pulak...
hebat betul pr dalam nak berkuasa...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

PAS menang...jadi orang PAS tak payah pergi mengundi...


orang PAS tak payah pergi mengundi sebab PAS dah menang..SUSAH NAK FAHAM KE

Creedence Clearwater Revival said...

zali? cemas nampak?....

abe mie pulak, awal2 lg dah nyerah kalah?

camne ni?

Perawi said...

MIE 'TERJAH' said...

PAS menang...jadi orang UMNO tak payah pergi mengundi...

Reformis Jalanan said...

Salam kepada semua..


lawatilah http://reformisjalanan.blogspot.com


kritikan dan komen amatlah dihargai


lawatilah selalu dan sebarkan pada rakan2

dc said...

kaki2 bn sme da mule xleh trime knytaan..hahaha..lawak tgk korg sme..da pns bontot ka bang....

dewata awan berapi said...

berminat nampaknya anak cucu George Bush mengintai keadaan kat M'sia ni...ke ada agenda tersembunyi??

nuar mungkin ada jawapannya...

TokBatinSenoi said...

Yang dh tentu menang 105%, dua bukit kat minah salleh tuh... Bukit Selambau n Gantang na' kena undi dulu baru tahu.. kalu ta' caye, tanye le Miss Bridget Welsh.

Perawi said...

nuar mungkin ada jawapannya...TAPI KENA TANYA PERANGCANGNYA .....NAJIB - BAPOK PINTU BELAKANG, SAMPAI ALTANTUYA JD ARWAH

dewata awan berapi said...

Beliau juga berkata, calon PAS dalam pilihan raya Bukit Gantang sangat penting kerana PAS memerlukan sokongan penuh dari DAP dan PKR di Bukit Gantang bagi memenangi hati semua pengundi.

"Jika PAS tersalah memilih calon, ia akan menyukarkan DAP dan PKR untuk bekerja sepenuhnya untuk memenangkan PAS," kata Welsh lagi.


Pas bolehlah ambik minah mat saleh ni sebagai penasihat parti...setaraf jawatan nuar dlm Pkr. Pas belum ada jawatan tu lagi kan...

roh_insan said...

Klu jd mak mentue ok gak minah saleh ni.

Perawi said...

kahwin dgn dewata

zali said...

giler...ahli sihir nak buat mak mertua...

firdaus said...

"Oleh DATO SERI Ir. NIZAR

Assalamualaikum, Kepada semua yang telah memberi komen tak kira manis ke pedas, kutuk ke puji ke,dsbnya, saya ambil kesempatan ini mengucapkan tahniah dan jutaan terima kasih kerana sudi kunjung dan beri komen serta kritikan.

Sebenarnya dalam mesyuarat exco kerajaan PR Perak ini ada di hadiri oleh 3 orang pegawai kanan yang cukup berpengalaman sebagai Ex-Officio.

Ini dibuat bagi membimbing serta menasihati semua ahli MMK supaya tidak buat keputusan yang berlanggaran atau bercanggah dengan setiap perundangan dan ketetapan negara dan negeri.

Oleh yg demikian setiap keputusan yang dibuat adalah melalui proses yang menyeluruh dan merujuk kepada mereka.

Kedua ,Semua ketua jabatan teknikal negeri memberi komen dan input tentang setiap permohonan terutama hal ehwal tanah, perlombongan, pelaburan dsbnya. Mereka juga akan menasihati jemaah exco dalam membuat keputusan.

Ketiga, setiap kali sebelum bermesyuarat exco, semua kertas baru untuk kelulusan atau penolakan akan dipersembahkan kepada kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak atau Raja Muda , Raja Dr Nazrin Shah. Lagipun, setiap keputusan yang dibuat pada mesyuarat exco sebelumnya juga akan dibentang minitnya kepada DYMM Sultan.

Tohmahan sahabat mengenai "gadai tanah" kpda Cina atau seumpamanya tidak berasas sama sekali dan hanya menunjukan kurang hemah serta bijak dalam membuat dakwaan tersebut. Sekali gus memperkecilkan kewibawaan semua institusi kerajaan yang terlibat.

Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru.

Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah:

1. 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

2. 5,000 ekar di Bruas

3. 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

4. 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

5. Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

6. 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini ntanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!

Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar ipoh, taiping, bidor , kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih, oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli), adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12.Bukan janji DAP!. DAP tiada manifesto ketika itu di Perak.

Seandainya semua keluarga kampong baru (47,000) menerima anugerah hak milik selamanya, ianya hanya melibatkan sejumlah tanah tak lebih dari 3000 ekar . Ya! tak lebih tiga ribu ekar. Oleh kerana tanah lot di kampong baru jauh lebih kecil saiznya. Kerajaan akan memperolehi tanmbahan revenue (oleh kerana kenaikan kadar premium tanah ) sejumlah RM330 juta. Nilaian tanah akan menjadi RM1.6 billion dipasaran dan tanah tersebut boleh disandarkan ke bank komersial oleh tuan milik jika di tukar kepada hak milik selamanya. Mereka boleh buat pinjaman dan membina rumah yang kekal dan cantik kerana tiada kebimbangan tanah mereka akan dirampas dimasa akan datang. Ini cuma kampong baru, belum lagi kampong tersusun!

Cuba bandingkan dengan jumlah keluasan tanah yang digadai oleh kerajaan dahulu.! Kerajaan Perak tiada dapat apa-apa bahkan kerugian berjuta-juta dan putih biji mata kita orang melayu sebagaimana melihat "kecerdikan " pimpinan UMNO gadai Singapura, Penang dll.

Saya amat berharap menghebahkan perkara sebenar kepada rakyat Perak khususnya kaum saya orang melayu, akan pengkhianatan pimpinan UMNO sewaktu mereka berkuasa dahulu.Namun hajat ini tidak kesampaian kerana TM Radio Perak FM tak bagi kerana di milik UMNO.

GOMO said...

YO KO????
NI RAMALAN ORANG KAFIR???

LEH PERCAYO KO???
NI ADA GAMBAR BOGEL JUGOK KO???

FUH...NIK AZIZ AKAN KATO....
TAKPO KITO MENANG NI PASAL GAMBAR BOGEL...

AKAN DATANG PRU 13 KITO PAKAT SURUH SEMUA YB BERBOGEL...
NANTI KITO MENANG BESOR LAH GAMAKNYA....

perunding said...

Pengakuan Murtad Wanita Melayu,

..I find in the my true religion, in Christ, as mentioned in the Gospel! By the way, I lived BLISSFULLY outside marriage, for TWO YEARS, with my American ex-husband, before our marriage that is, when still a Muslim,...
...“immoral” Muslims? Pathetic! That’s why, I got out fast from this religion!...
Selanjutnya...

Cherry said...

firdaus...

camne aku nak caya...

wan azizah sentiasa je dikepit oleh 2 lim.
nizar pulak selalu je di kepit oleh 2 yap.
cuba tengok gambar khalid pulak.. selalu je dikepit oleh 2 amoi. 1 amoi dah lari dah..

pendek kata.... dimana ada pemimpin melayu PR akan dikepit oleh cina...
maknanya...
tak mustahil... 1 untuk melayu 2 untuk cina.

Cherry said...

kalau BN kalah.. itulah tanda-tanda

1. orang bukan melayu (cina + india ) berpaling pada PR untuk dapatkan keistimewaan seperti orang melayu... bukan salah mereka sebab mereka akan sentiasa inginkan yang lebih...

2. salah kitalah... melayu.

3. Melayu lah bodoh. bodoh sebab ada hak bagi pada orang lain.

4. melayulah bodoh... ada keistimewaan taknak perjuangkan..

5. Melayulah bodoh... ada tempat untuk bersatu ... tak nak.

Cherry said...

sebenarnya
DAP+MCA+ GERAKAN dah lama bersatu cuma mereka nak tubuh banyak parti supaya lebih banyak jawatan dan lebih banyak suara dapat didengar. orang-orang cina dan india akan sokong parti yang akan menguntungkan mereka.

beza dengan umno, pas.. mereka sentiasa ingin menjatuhkan satu sama lain.

dan DAP+MCA+GERAKAN amat takut kalau PAS dan UMNO bersatu...

kenapa pas dan UMNO taknak bersatu sebab pemimpin 2 puak ni bodoh sombong.

orang-orang bawah... dah lama duduk semeja. cuma mereka terpaksa memilih ikut parti masing-masing.

Brilliante2u said...

Sama2lah kita berdoa semoga segala penipuan dan pembohongan yang dilakukan oleh Najib dan barua2nya dalam umno akan terdedah. Semoga PRK di Bukit Gantang dan Bukit Selambau akan menjadi kubur buat Najib

Cherry said...

Kalau BN + Pas bersatu

PM: Najib
TPM : Haji Hadi

lain-lain menteri tu bolehlah pilih atas kebijaksanaan.

Perawi said...

GOMO has left a new comment on the post "Pakatan akan menang di dua bukit, ramal Bridget We...":

AKAN DATANG PRU 13 KITO PAKAT SURUH SEMUA YB BERBOGEL...
NANTI KITO MENANG BESOR LAH GAMAKNYA....Jangan lupa bapok bahagian bogel/liwat/pintu belakang En Najib Altantuya & Ibu Rosmah dilantik org no.1 ...he3

Cherry said...

untuk firdaus takpayahlah jadi telunjuk kelengkeng berkait.
sikap dan pendirian nizar sudah cukup memualkan. daripada perlatikan exco hinggalah saat dia jatuh... semuanya tak menjurus kearah perpaduan dan memartabatkan melayu. 2 ekor cina tu pun takleh nak handle. tapi dengan sultan bagai singa lapar.

Perawi said...

Msia akan jadi aman bila barua UMNO & penyokong BN telah berkubur, yg tamak duit, rasuah, penipu, penzina spt JJarjis. Semoga PRU13 nanti BN tinggal sejarah shj bersama fahaman Maxxis & Hadhari

Perawi said...

sultan bagai singa lapar projek

biskut said...

saya akan undi calon melayu... tak kiralah daripada parti mana.

Perawi said...

Gamuda adalah utk anak tuanku

biskut said...

perawi... setahu aku yang jadi barua ialah nizar sebab asyik dengar cakap dap.
lepas tu zuraidah sebab sanggup sokong perbuatan si eli yang bersekedudukan.
lagi satu barua dan dajal anuar peliwat.

lagi pelik... pemimpin pas sebab tak ambil pedulipun tentang sumpah si saiful...

tanyalah mana-mana melayu kat malaysia sanggup tak dia bersumpah seperti saiful... walaupun ditawarkan 5 juta.

kalau kau sanggup kau pergilah bersumpah dimasjid yang najib liwat kau dan aku bagi jaminan kau akan dapat 10 juta,. .. ade berani

biskut said...

untuk perawi PHD....

dalam 25 senarai top billionare .. hanya 3 nama je orang melayu... itupun kau nak hasad dengki... apasal kau nak sibuk pasal cina dan india yang jadi kaya raya tu...
BODOH BETULLL

Perawi said...

dalam 25 senarai top billionare .. hanya 3 nama je orang melayu... itupun kau nak hasad dengki... apasal kau nak sibuk pasal cina dan india yang jadi kaya raya tu...
BODOH BETULLL .....SIAPA YG BAGI HARTANYA >>>>> BN JUGALAH BODOH

Genting siapa yg bagi...NAJIB semasa dia jadi MB PAhang

Semua tanah yg beribu ekar, BN yg bagi upah / hadiah kerana modal pusingan BN kpd tokey cina ...BODOH BISKUIT

tekong darat said...

Kalu akal sjengkal,cuba la jdkn sedepa..yg perawi ckt adalah kiasan..bkn ke bgs undang2 yg ada,.mereka yg ada kuasa dlm kerajaan jgn berbisnes..alangkah lbh bgs kalu anak beranak yg memg berelaun pun jgn berbisnes..tkda fitnah,tkda hasad..tp aku yakin,kata2 perawi bkn sbb dgki,.tetapi cuba mewujudkn perkaitan..kalu biskut kata org melayu hanya ada 3org dlm senarai tu,jgn risau..ramai lg anak org melayu ada dlm senarai serenti dn penjara..snarai anak luar nikah,senarai bdk skolah hlang teruna,hlang dara..

ironseven said...

SIKAP DOUBLE STANDARD POLIS DAN SPRM NAMPAK SANGAT.....

laporan polis dan akuan bersumpah yg pihak PR buat sejak mac 2008 sampai la ni tak ada tindakan walau bukti dah ada.

kes MB selangor report pada bulan 1 oleh gerak, sebulan buleh siapkan siasatan.

nampak sangat polis dan sprm ni makan gaji haram dan jadi kuda tungangan serta tali barut BN umno.

sejarah tak pernah lupakan manusia, manusia yang selalu terlupa akan apa yang telah mereka buat...

selagi pencacai BN umno ni berterusan mcm ni, berterusanlah rakyat akan menyampah, bosan dan jijik dengan mereka.

MAKA AKAN HANCURLAH BN UMNO SELAMANYA...

ajkumno.. said...

UMNO PERLUKAN PEMBAHARUAN!!

Perawi said...

ajkumno.. said...
UMNO PERLUKAN PEMBAHARUAN!! ....Bagus macam tu nak didengar. Ikut Islam sebenar buang fahaman Hadhari. Kalau Najib terlibat dlm kes bunuh Altantuya, hukum bunuh. Sebabnya arahan siapa yg dapat keluarkan BOM C4 dari bilek kebal simpanan senjata POLIS, oleh CIF Inpentor, melainkan atas arahan Menteri Pertahanan dimasa itu, Najib

Perawi said...

Kesian kambing hitam Kopral Sirul, harapnya nak bodek Cif Inspector rupanya perangkap. Berhentilah jadi pengampu kita juga yg merana. Setakat tea secawan nak buat apa? Berbulan dilongkap & kini akan jadi mangsa ketali gantung. Tulah ikut sangat fahaman Hadhari. Gajah terlepas, yg terkena ikan butal. kesian

tekong darat said...

sebenarnya tak perlu percaya pun ramalan welsh ni,...
yg penting kerja kuat....
utarakan isu rakyat...
debatkan isu semasa dgn hujah bijaksana....demi agama, dan rakyat....negara?....takda rakyat, takde laa negara...

tekong darat said...

baru ingat tuhan...
baru ingat anak bini...
sebut jer nama...yg takut sangat napa....
tak payah tunggu lawyer tanya...
cakap jer sapa tuan kambing...
cakap kena sembelih, tak cakap pun kena sembelih...baik kopral sorang jer kena sembelih...kami rakyat akan usahakan tuan kambing kena sembelih jugak

ironseven said...

tekong,

rasanya kenapa 2 polis kambing hitam tu tak bgtau sapa tuan diorg ye?

lepas tu pendakwara pon tak tanya.

peguambela pon tak tanya.

hakim pon tak tanya.

kita je tertanya-tanya.

SOALAN2 YG JUGA TAK TERJAWAB:
1. macamana c4 buleh keluar dari simpanan?
2. kenapa musa safri tak dipanggil?
3.kenapa gambar najib dgn altantuya dan razak tak disiasat?
4. ke mana penyiasat bala hilang?
5. apa kesudahan siasatan akuan bersumpah bala?
6. kenapa bala tukar pengakuan bersumpah lepas tu dia hilang?
7. kenapa MOTIF pembunuhan tak diambilkira?
8. KENAPA DATA MASUK ALTANTUYA HILANG DI IMIGRESEN?????
9. KENAPA TAK SIASAT IMIGRESEN?????
10. SIAPA YG ARAH UTK HILANGKAN DAN APA MOTIF??????

kesian kambing2 hitam yang terpaksa menunggu masa untuk dikorbankan....

SEMOGA ALLAH MELAKNAT DAN MENJATUHKAN AZAB BAGI YG TERLIBAT MEMBUNUH ALTANTUYA. amin...

tekong darat said...

jgn jadi cerita hang tuah...
di arah bunuh, tapi akhirnya disorok...akhirnya dikeluarkan utk bunuh si jebat....

tekong darat said...

kalau nak gantung, biar betul gantung...jgn disorok...
jgn diberi duit suruh dok kat hawaii...

dianawijdan said...

ironseven,

bagus betol soalan2 kau tu. malangnya tak ada sapa2 buleh jawab kerana sistem kehakiman negara masih belom benar2 pulih. kerana hakim2, ketua polis, peguam negara, suruhanjaya rasuah SEMUANYA dipilih dan dilantik oleh PM.

apa buleh buat. kita buat kenduri arwah je lah lepas ni...

kesian....

Perawi said...

Terlajak Perahu boleh berundur, terlanjur bunuh carilah angkaranya (puncanya - siapa yg mengandungkan perut Altantuya, benih siapa?)

apam taiping said...

xyah tanya soalan byk2....korg kenal x sirul ngn azilah tu?dlm srt kabor pun xtunjuk....asyik kuor berbungkuih je...ala hukuman ttp jatuh,tp ye ke x dorg yg kena gantung?kiter bkn kenal rupe pun...wat pembedahan plastik pastu bagi ic baru..pkai namer sirun ngn anjing lah ke kiter bkn tawu....najis leh wat mcm2 bro...duit sume tu...

apam taiping said...

Blogger biskut said...

perawi... setahu aku yang jadi barua ialah nizar sebab asyik dengar cakap dap.
lepas tu zuraidah sebab sanggup sokong perbuatan si eli yang bersekedudukan.

heh bro...

waktu menteri kesihatan ksygn bn tu wat projek kantoi tu menatang apa nya?bkn gambo, video teruih...tu pun rilek ja hisyamudin serombong kapal tu bley bangun laungkan 'kami akan sentiasa berada menyokong di belakang chua soi lek' uih melayu sgguh cina ni....elizabeth juz gmbr jer, maner ko taw dia bersekedudukan...

tekong darat said...

betul...zaman hang tuah pun pernah buat benda ni...apa lagi sekarang

ironseven said...

asam taiping,

haha...aku puji kapandaian dan kebijaksanaan kau..

aku dah kata dah...puak2 pencacai bn umno ni mana penah ingat sejarah. malah buta sejarah. byk lagi benda yg bn umno buat penuh dalam sejarah. cuma anjing2 tu je yang buat2 tak nampak....

sejarah busuk dan kotor bn umno telah wujud sejak sebelom merdeka lagi...

ish...ish...kesiannya aku dgn KEBODOHAN puak2 BODOH sejarah ni..

dewata awan berapi said...

nampak sangat polis dan sprm ni makan gaji haram dan jadi kuda tungangan serta tali barut BN umno.

.........................................

korang kalau ada masalah pandai pulak carik polis....

si eli pelacur tu...menangis-nangis kat balai polis...

satu lagi iblis singh...pandai pulak cari polis lapor pasal 2 peluru tu...

KATA TAK PERCAYA POLIS TAPI...POLIS JUGAK YANG DICARI...ENTAHLAHHHHHH

dewata awan berapi said...

iron said...
asam taiping,

haha...aku puji kapandaian dan kebijaksanaan kau..


orang bodoh puji orang bodoh...

tak de beza tu!!

apam taiping said...

dorgni bkn xtaw sejarah..tp wat2 lupa...nak tutup cerita bsuk depa,ala puak2 depa ni ada gak yg leh terima sume ni...yg dah nmpak mn baik buruk...tggal golongan puak dewa menjunjung api ni ja benak ckit...mkn semut kot...x pun terminum holy water chua soi lek...dlu...

ajkumno.. said...

chua soi lek....
chua soi lek....
chua soi lek....
chua soi lek....



sapa ada lagi simpanan rakaman

chua soi lek....tengah jolok perempuan simpanan dia... kelakar beb projek kat hotel tapi tak sedar kena rakam...


dan sapa penah tegok sambar separuh bogel eli tu ?? kelakar jugak celah kangkang... tapi tak ada la sampai projek.. atau bogel semua nampak sikit sgt... lain kali ambik la jelas sikit..

p0kKo said...

sori semua.. wa tak berapa nak layan sgt ramalan sebegini, berapa bukit sekalipun, kitowrang dah ready...

p0kKo said...

jumpa kat sana je ye...

ironseven said...

dewata yang bodoh sejarah,

hujah kau lari tajok. kau baca la balik apa pemimpin2 kau buat dulu2...jangan jadi mcm LEMBU dicucuk hidong.

sejarah tak penah tipu manusia la dewata yang bodoh sejarah. kau cuba luangkan masa pikir2 sikit. tu pon kalau kau tak bodoh la.

1. kes jadikan perlembagaan lord ried sbg perlembagaan negara. al-quran ditolak ke tepi.
2. kes ghazali jawi vs sultan idris shah tahun 1960an
3. kes krisis perlembagaan 1987 dan 1993 raja2 dihina
4. kes ada bini org kena beli
5. kes soy lake di hotel muar
6. kes jamaludeen renjis
7. kes "natang" di terengganu
8. kes "correct..correct..correct.."
9. kes media tahun 1993 yg habis2an serang raja2
10. kes kapalselam, helikopter, jet pejuang
11. kes ketua pemuda umno panjat pagar dewan perniagaan cina
12. kes hunus keris
13. kes umno penang kata cina "pendatang"
14. kes AP rapidah ajis
15. kes ahli perlimen gombak dgn bini org
16. kes "rasuah" ditukar kepada "politik wang" supaya bpr tak buleh masok campor (patot la makin ramai org2 umno main duit...)
17. kes memali
18. kes umpan duit untuk beli adun PR (polis dgn sprm pi mana? kes kulim, lunas, prk ipoh, bkt selambau, AWAT DIAM?)
19. kes altantuya yg kehilangan TUAN KAMBING
20. kes MATA LEBAM (lagi mau tipu...POLIS & SPRM bila nak bertindak????)

mintak tolong sapa2 yg tak buta sejarah senaraikan lagi sejarah2 busuk umno bn supaya puak2 bangang mcm dewata ni buleh terbuka minda sikit. tak la bongok dari dulu, kini dan selamanya...

p0kKo said...

wah panjangnye list ko ironseven.

usahkan nak tawan 3 bukit, batu putih yg sekangkang kera tu pun tercirit..
wa tak tau nak cakap apa dah..

Ihya said...

Salam Ziarah...

Amboi....blogger-bloggers semua hari ni bukak topik pasal sejarah ya?? Aha...Ada satu blog yang di dalam fikiran saya teramat logik dan amat benar. Bloggers semua jika ada masa dan kelapangan,silalah lawati laman blog yang saya senaraikan di bawah. Kaji balik asal usul kita dan bagaimana terjadinya bangsa melayu ini. Mulakan pembacaan dari awal blog-blog ini di tubuhkan.

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

http://themalaypress.blogspot.com/

sapphire said...

saudara ironseven,

saya minta kebenaran utk copy paste kan list 20 kejahatan UMNO tersebut ke dalam email saya utk disebar ke lebih 150 org kawan2 saya.

tak payah susah2 nak buat lagi, okey,thank you.

sapphire said...

anak pengerusi sprm.....porno kanak-kanak pulak dah...

http://webpanas.blogspot.com/


senang cerita, mmg tak ada yg elok le org UMNO ni. SPRM pun barua UMNO jugak tu. KEs lembu siasat, yg kes si Toyol sampai berpuluh2 kes, langsung takde tindakan..

Mesra Sokmo said...

Apa lagi yg boleh dikongsi bersama, kita sebarkan:-

Semasa peralihan kuasa diTrg. Bekas MB Idris Jusoh ada menyatakan didalam Berita TV3, yang Mat Said ada penyelewengkan duit sebanyak SATU Juta RM utk projek buat jalan diKijal. Esoknya Mat Said pula menyatakan dia ada bukti yang Idris Jusoh menyelewengkan duit sebanyak RM6 Juta. Kenapa BPRM tak tangkap kedua-dua ini. Kalau PR tangkap selalu ....rakyat tak lupa.

dewata awan berapi said...

iron said...

sejarah busuk dan kotor bn umno telah wujud sejak sebelom merdeka lagi...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

cuba senaraikan??

sedap2 je ko ni buat statment...

apa ko tau ttg sejarah?

kalau nak cerita pasal merdeka...parti bangsat ko tu langsung tak sumbang apa2...

Pas jangan angkuh...kalau setakat tumpang populariti Nuar...

Kalau ko ingat sejarah...SEBELUM NUAR MUNCUL PAS NI MACAM 'HIDUP SEGAN MATI TAK MAU'...

dalam pakatan sekarangpun...duduk no 3 belakang Pkr dan Dap...

jadi tukang angguk...
kuda kayu...

Mesra Sokmo said...

Membongkar Pakatan UMNO - Singapura - Israel!

"Dalam keasyikan kita semua bergaduh berikutan serangan bertubi-tubi UMNO ke atas Perak dan negeri-negeri Pakatan Rakyat, ramai yang tidak sedar bahawa UMNO turut berpakat dengan Singapura dalam menghadapi ancaman terbesar UMNO dalam sejarahnya iaitu Pakatan Rakyat.

Artikel ini membongkar kerjasama antara UMNO dengan Singapura dalam menghadapi Pakatan Rakyat. Batu Putih dan Wilayah Pembangunan Iskandar hanyalah permulaan.. Mari kita lihat.

Sebelum kita meneliti kerjasama antara UMNO dan Singapura, mari kita terlebih dahulu melihat bagaimana Singapura memperkuda rakyat Malaysia selama ini:

1. Perjanjian air yang berat sebelah antara Malaysia & Singapura membebankan Malaysia. UMNO melalui Johor menjual air dengan harga 3sen untuk 1000 gelen kepada Singapura dan perjanjian sah sehingga 2050. Singapura kemudiannya menjual air ini kepada syarikat perkapalan yang berlabuh dengan harga US20 dolar untuk 1000 gelen.

2. Malaysia seterusnya hilang kedaulatan apabila tidak berani membuat jambatan bengkok dalam kawasan Malaysia kerana takut reaksi balas Singapura. Begitulah komen Tun Mahathir.

3. Malaysia membenarkan kereta-kereta Singapura membahayakan rakyat Malaysia . Kereta penulis sendiri pernah dilanggar oleh pemandu Singapura yang memandu bagai nak gila. Mereka masuk keluar dengan cukup mudah. Pemandu Singapura terkenal sebagai pemandu yang laju dan merbahaya sewaktu memandu di Malaysia. Di Singapura, undang-undang mereka ketat di mana kereta Malaysia tidak boleh keluar Singapura sehingga semua saman dijelaskan. Ini berbeza dengan Malaysia di mana pemandu Singapura bebas keluar masuk.

4. Kehilangan pulau Batu Puteh. Modus operandi cukup mudah. Dapatkan dokumen dari malaysia bahawa Malaysia tidak menuntut kawasan tersebut. Kemudian laburkan beberapa juta untuk infrastruktur. Akhirnya, bawa kes ke mahkamah antarabangsa dan Singapura menang.

5. Isu-isu penambakan yang sentiasa membesarkan Singapura.

6. Usaha Singapura menjadikan nagara tersebut negara kasino membawa kesan kepada Malaysia. Kaki judi dari malaysia akan mengalirkan matawang malaysia ke Singapura yang merugikan ekonomi Malaysia.

7. Singapura memilih pemimpin bijak yang jujur di mana majoriti kepimpinan mempunyai ijazah sarjana dari Harvard dan Oxford dan mereka diawasi oleh badan pencegah rasuah yang bebas dari kawalan kerajaan. Ini berbeza dgn malaysia di mana kepimpinan negara tidak terpelajar dan rasuah. Yang terpelajar pula cukup korup dan badan pencegah rasuah tidak bebas.

Berdasarkan modus operandi yang sama ke atas Batu Puteh, Wilayah Pembangunan Iskandar akhirnya berkemungkinan besar boleh menjadi kepunyaan Singapura."

Israel akan menguasai Malaysia melalui Singapura. UMNO telah "menjual" Johor melalui Wilayah Pembangunan Iskandar apabila menerima Singapura sebagai pelabur utama. Sejarah Batu Putih dijangka berulang! Singapura sangat dipengaruhi Yahudi dan ketenteraan Singapura dlatih sendiri oleh Yahudi. Mereka yang berada dalam bidang ketenteraan boleh mengesahkan hal ini.
Kerjasama UMNO – Singapura – Israel ini boleh dilihat dengan mudah:

1. Pemimpin UMNO membuat kenyataan bahawa kehilangan kedaulatan Pulau Batu Putih merupakan satu win-win situation.

2. UMNO cuba menjual Malaysia kepada Singapura dengan projek kerjasama landasan keretapi antara Malaysia-Singapura. Dari sudut undang-undang, Singapura selaku pelabur utama akan berhak ke atas infrastruktur landasan tersebut yang meliputi satu Malaysia. Cubaan UMNO gagal berikutan bantahan kuat dari rakyat.

3. UMNO mengiktiraf Fatah yang disenangi Israel dan enggan mengiktiraf Hamas yang mempertahankan Palestin dan merupakan kerajaan yang sah di Palestin.

4. Lee Kuan Yew sendiri pernah membuat kenyataan bahawa beliau tidak selesa dengan Anwar Ibrahim. Ini kerana Anwar dilihat sebagai lebih bijak dalam menghadapi Singapura berbanding Najib dan Pak Lah.

5. Wilayah Pembangunan Iskandar akan mengakibatkan orang Melayu hilang tanah mereka apabila tanah-tanah tersebut akan dijual kepada orang Singapura dengan harga yang mahal. Ini tidak pelik berikuta kemelesatan ekonomi global.

6. Wakil Singapura iaitu KJ sentiasa memperjuangkan kepentingan Singapura. Selaku pelajar dari Singapura yang lahir di Kuwait, cukup melucukan apabila KJ cuba menampilkan diri sebagai hero Melayu. Sikapnya yang selalu bermain api perkauman tidak menjadi isu bagi penyokong UMNO yang dulu, kini dan selamanya bersama UMNO.

7. Singapura yang terkenal dengan penguasaan kuat pihak kerajaan ke atas rakyatnya memang tidak selesa dengan pembangkang. Di Singapura, internet dikawal sepenuhnya dan web seperti ini confirm akan diblock dan pemiliknya dipenjara! UMNO tidak dapat berbuat begitu kerana terikat dengan perjanjian MSC di mana Malaysia memberi jaminan kepada pelabur asing tidak akan menyekat internet..

Pakatan Rakyat bertarung di Perak, orang UMNO Johor pula yang terlopong apabila hilang Batu Putih dan Wilayah Pembangunan Iskandar. Melayu akan hilang diMalaya, tinggal 2 biji batu (Batu Najib & Hishamudin) Pulau Pisang ikut terpalik sama, hilang lagi ....dok berebut Perak, Selangor, Kedah (Batu Putih, adalah hak Johor, kenapa terlepas Sultan Johor bertitah dlm Dewan) buat malu aje keris dah tumpul

tekong darat said...

alah dewata...
sejarah baca dalam buku memang laa tak sebut PAS ...ngko ni nak sembang pasal sejarah ni baru lepas amik SPM ker...
poooorah!!!!

dewata awan berapi said...

tekong,

kat situ aku ada tanya soalan..kalau ko mampu kau jawablah...

ko ni nak bagi komen tidak...nak jawab pun tidak...

yang ko tau..kata orang macam2...ada otak tu pakai2lah...

lancauuuuuuu......

sapphire said...

kepada mesra sokmo

saya juga minta keizinan saudara utk menyalin 'membongkar pakatan umno-israel-singapura' ke dlm emel saya utk dikongsikan bersama kwn2 sekerja ttg kesundalan UMNO...

sapphire said...

mesrasokmo,

thank u..lupa nk cakap..

apam taiping said...

dewata awan berapi said...

lancauuuuuuu......
...............................

dlu adnan yaakob je yg pandai mencarut....dun sanglang dlu...
skrg ni anak2 buah dah ikut dah....
tu la sejarah....syabas umno parti mencarut dlu kini dan selamber nye...

ironseven said...

DEWATA,

kau jangan la lari tajok!!! tahun 60an PAS pernah perintah terengganu tapi tumbang angkara UMNO. pernah perintah kelantan masa ANWAR tak wujud lagi dlm umno.

memang la ko ni bangsat umno yang dungu. bagai lembu dicucuk hidong. ditarik ke hulu ke hilir tanpa akal.

kalau kau buleh jawab soalan2 aku tu dengan tepat dan berfakta, ESOK jugak aku masok UMNO.

AYOH KAWAN2 KITA SENARAIKAN LAGI KEJAHATAN UMNO BN.

biaq dewata dan sekutu2 dia nampah dan terbuka hati sikit...

biskut said...

SENARAI KEBODOHAN PENGIKUT pr
1. PERAWI
2. SAPPHIRE
3. ANJAR
4. FIRDAUS
5. IRONSEVEN
6. APAMTAIPING
7. banyak lagi... malas nak tulis

TAPI.. SEBENARNYA RAMAI ANTARA MEREKA NI ORAANG YANG SAMA . HAAA HAAA saja nak buat menyemak blog siasah ni. konon nak tunjuk mereka ramai...

dewata awan berapi said...

biskut,

memang betul apa yang ko kata tu...
ironseven, apam taiping, sepphire tu orang yang sama...

aku dah lama tau...tapi aku buat2 tak tau...

bila masuk...3 nama ni mesti ada sekaligus...hilang 3 sekali hilang...

bahasa pun sama...ejas sikit2 utk nampak lain...

yang paling banyak guna nama pastilah si TEKONG...

dewata awan berapi said...

'sejarah busuk dan kotor bn umno telah wujud sejak sebelom merdeka lagi...'

iron,

statment ni ko yang buat...

aku nak ko senaraikan...

aku tunggu...

dewata awan berapi said...

iron bacul,

mana ko hilang...

apam taiping said...

uih....org yg samer eh?byk nyew mail aku nak create....pe hal la biskut lutut nih...dah mmg rmai pun skrgni yg membangkang dasar kerajaan bn yg dh nak tumbang nih,tu la rmai org pr dlm blog ni...jeles eh...

k la,ko nak rmai bn eh dlm blog siasahni?ko create r name ko byk2...biskut najiske,pong-pong ke,biskut c4 ke,rosmah biskut dan .... ke,xpun biskut coi lek....uih rameynye org bn....

ironseven said...

haha...satu lagi fitnah ala2 umno bn.

mana pulak orang yg sama la bangang!!!

kau jawab soalan2 aku dulu la bodoh....jangan cuba lari tajok. apa??? tarra teloq ka???

aku bukan ulat siasah...mcm kaorg penah kata pada diana dulu...

lupa sejarah lagi korang ni..haha

ironseven said...

dewata,

kau tau bila umno ditubuhkan? kau tau kenapa hizbul muslimim diharamkan? kau tau kenapa tok janggut dituduh sbg pengkhianat? kau tau kenapa perlembagaan ried digunapakai? kau tau pasai pilihanraya 1952?

tu hint2 yg aku bagi. kau ada kaki tangan otak akal kau cari la jawapan.

tak pon kau baca ni http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

dewata awan berapi said...

tu...lah,

lain kali jangan sedap2 tulis...
kan dah berpeloh nak cari...

kalo ko tak boleh jawab...aku lupakan

lain kali berhati2 masa tulis tu!!!

dewata awan berapi said...

iron,

aku nasihatkan ko jangan percaya bulat2 apa yang ditulis dalam blog2 tu...

kalau ko ambil tulisan blog sbg bahan rujukan...begitulah jadinya...
jadi BODOH SOMBONG

apam taiping said...

maner abe mie terjah bntot rosmah eh?
dah kena bom c4 ke?
hehehe....

xpun dah lth xder isu n fakta dah?

ironseven said...

dewata,

kau jawab dulu 20 soalan2 aku berkaitan umno tu. jangan jadi BODOH BENGONG....

ilmu ada di mana2 sbg rujukan dan panduan utk org2 yang ada akal di otak utk direnung dijadikan iktibar. bukan menegakkan benang yang basah.

umno mmg sudah buat kejahatan sejak sebelom merdeka lagi.

soalan2 kau ada dh jawab di dalam soalan2 aku tu...

Ihya said...

Salam ziarah..

saudara Dewata..

Bagi saya mudah. Umpama satu blog itu menyiarkan penulisan al-quran dan siap tafsirnya. Kita baca blog tersebut dan bezakan dengan apa yang kita baca sehari-hari. Kalau betul dengan apa yang tertera di musyaf al quran yang kita pegang maka betullah blog itu..

Begitu juga dengan blog sejarah nagara kedah. Kalau kita mahu percaya,kena kajilah baru boleh percaya.

Penulisan di dalam blog bukan sekadar untuk dibaca tapi di kaji untuk di cari bukti. Membaca Al-Quran bukan sekadar baca tapi cari maknanya,barulah solat kita lebih khusyuk dan tertib. Bila kita dah faham dengan al-quran dan maksudnya,barulah membaca dengan tartil. Huruf 'ha' dan 'kho' banyak bezanya. Antara bughah dan bughoh terlalu banyak bezanya.

Sekadar nak ulang kembali apa yang ada di blog sejarah nagara kedah. Di ceritakan tentang asal usul maksud perkataan negeri perak. Kalau sebut perak,di fikiran kita terbayang sejenis tembaga yang putih berkilauan. tapi dari segi bahasa siam,ianya bermaksud abang sayang. 'PHE' 'RAK'. Apa pula kena mengena bahasa siam masuk campur dalam hal ehwal tanah melayu? Ahaa...Itulah kita kena kaji...

Siam ini apa? kafir kah? Adakah siam dan THAI sama atau berbeza? Maka itu kita kena rajin buat kajian dan cari bukti. Sebulan saya termenung dan menangis memikirkan sejarah Islam dan melayu yang telah di coreng arang oleh inggeris dan sekutunya iaitu orang melayu kita sendiri. Ada masa masuklah blog :

www.sejarahnagarakedah.blogspot.com

www.themalaypress.blogspot.com

Azizahns said...

ihya...
dalam membuat kajianpun kadang-kadang kita ni bias. saya dah baca blog yang anda katakan... tapi kalau pasal sejarah kemerdekaan ni tak usahlah kita bertegang urat kata orang itu banyak jasanya.. orang ini salah orang itu patut dapat orang ini tidak..

setiap individu pada masa itu mempunyai peranannya... dan saya percaya perjuang-pejuang negara tak kiralah sama ada yang berhaluan kanan atau yang berhaluan kiri tak rasapun mereka ingin diiktiraf sebagai bapa kemeerdekaan.

apa yang mereka inginkan adalah sama-sama berjuang untuk anak bangsa sendiri mengikut pendirian masing-masing.

saya rasa awak-awak-awak-awak yang berdebat tak tentu pasal semua ni tak layak cakap pasal kemerdekaan ... kalau hati sendiri tak merdeka.

apam taiping said...

"31 bulan lapan lima puluh tujuh hari mulia negaraku merdeka...."

Azizahns said..
saya rasa awak-awak-awak-awak yang berdebat tak tentu pasal semua ni tak layak cakap pasal kemerdekaan ... kalau hati sendiri tak merdeka.
.....................................

sy stuju sgt,
tp leh x bg ckit pnerangan aper maksud hati sendri xmerdeka n bgaimana nak dpatkan kmerdekaan hati yg sempurna dr pandangan agama....
sebab dlm tv sialtu smp tv9 xpenahpun citer aper maksud hati yg merdeka....

Ihya said...

Zizah..

Saya serahkan kepada blogger yang lain untuk menjawab. Saya dah jawab perkara ini lama dah. Ponek den..

Ihya said...

Nasihat saya kepada sesiapa yang melawat laman www.sejarahnagarakedah.blogspot.com dan www.themalaypress.blogspot.com agar membaca dari mula laman blog itu di bina. Ini untuk mengelakkan salah faham yang berterusan.

zali said...

KUANTAN 22 Feb. — Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah satu pendekatan pemulihan akhlak dan bukan berbentuk hukuman seperti yang didakwa sesetengah pihak di negara ini, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar

saya sokong tu!
dan sepatutnya isa digunakan dengan lebih meluas lagi di malaysia.

termasuk untuk blogger-blogger yang memerlukan pemulihan akhlak seperti didalam carta yang telah en.biskut telah buatkan :

SENARAI KEBODOHAN PENGIKUT pr
1. PERAWI
2. SAPPHIRE
3. ANJAR
4. FIRDAUS
5. IRONSEVEN
6. APAMTAIPING
7. banyak lagi... malas nak tulis

kecuali mesra sokmo kerana postingnya tak mendatangkan kemarahan atau apa-apa mudarat pada mana-mana pihak.

teruskan ISA!

Ihya said...

Posting terbaru untuk semua..lawati www.dzulhaqq.blogspot.com

p0kKo said...

zali membebel:
termasuk untuk blogger-blogger yang memerlukan pemulihan akhlak seperti didalam carta yang telah en.biskut telah buatkan :

SENARAI KEBODOHAN PENGIKUT pr
1. PERAWI
2. SAPPHIRE
3. ANJAR
4. FIRDAUS
5. IRONSEVEN
6. APAMTAIPING
7. banyak lagi... malas nak tulis

aku kata:
masukkan nama wa sekali bang zali..mana aci nama wa takde..

zali said...

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak Peguam Negara membuat keputusan segera bagi mendakwa kes penyalahgunaan kuasa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

ni lagi satu hal...tunggu apa lagi?Khalid gagap pun bukan main eksen dan riak lagi mencabar dangan kata "Ini manusia tak boleh digertak"

biar dapat kita semua saksikan kegagapan dan kegugupan khalid kat court nanti.

zali said...

macam ni punya control hensem awak kata membebel...

ok la...ok la...

macam mana biskut?
nak letak ranking ke berapa pokko nih?

dia ni penjilat sambilan je masalahnya ni...lagi satu macam blogger hantu je...

satu orang 10 nickname...nak mengimarahkan blog siasah la katakan.

aisal said...

ish..ish..ish..,

murninya makna isa. pemulihan akhlak rupanya. yg dok hina nabi dan hukum tuhan tu kat sini ' murni ' pula siasahnya. yg dok bongkar ketidakadilan, penyalahgunaan kuasa, penyelewengan, rasuah pula dituduh busuk akhlaknya....

-murninya sungguh pemikirannya!

aisal said...

satu lagi posting untuk pemurnian jiwa...


-Abis tu kes khir toyo ni apa cerita? :-

1. Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan, Meram Holdings.

Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20 juta.

2. Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20 Disember 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal/ Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd), tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) hadir dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja.

Nilai tanah di kawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

3. Meluluskan tanah kepada kroninya secara berulang kali dalam tempoh masa singkat. Daripada hanya dua mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diambil secara rawak, iaitu pada 20 Nov. 2000 dan 4 Julai 2001, sekurang-kurangnya empat nama bertindan yang mendapat 100 ekar setiap orang, Ahmad Tarmizi Tajjeury, A.Rahman Mokhtar, Suzilawani Mustaphin dan Ali Nordin. Semua mereka ada hubungan, sama ada dengan Khir ataupun Setpol, Dr Karim Mansor. Sebahagian tanah ini telah dijual, dan pemiliknya boleh mengaut keuntungan RM200,000 seekar tanpa mengeluarkan modal walaupun satu sen.

4. Meluluskan tanah seluas 50 ekar setiap seorang kepada empat pemohon yang hanya baru berusia 20 tahun (Ahmad Azmir, Noor Ashikin, Mardhiah, Azril Yusri).Salah seorang darinya adalah anak pegawai Daerah Kuala Langat, di mana lokasi tanah itu dikesan. Difahamkan sebahagian anak-anak muda ini tidak tahu pun yang mereka mendapat tanah berkenaan kerana mereka hanya penama bagi pihak yang rapat dengan Khir. Mereka ini hanya menjadi pengarah syarikat, tidak pun sampai 40 hari sebelum Exco meluluskan permohonan mereka. Beberapa syarikat terbabit dikenal pasti mempunyai pemegang syer yang sama, yang terdiri dari dua wanita yang ketika permohonan diluluskan baru berumur 24 tahun.

5. Bagaimana Khir, pada bulan Mac 2001, hanya selepas 5 bulan menjadi MB, boleh membayar semua baki pinjaman rumahnya sebanyak RM150,000 secara tunai kepada BBMB Kajang. Kalaupun beliau tidak membelanjakan langsung elaun MBnya, beliau tidak mampu membayar semua pinjamannya itu.Rumah itu juga diubahsuai dengan kos yang besar, ini belum lagi dikira kos membina rumahnya sekarang di Simpang Lima, Tanjung karang, yang menelan belanja lebih RM300,000.

6. Menggunakan kuasa dan pengaruhnya sebagai Pengerusi PKNS untuk mendapatkan sebidang tapak banglo di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan diskaun hebat, 50%. Khir berbohong di Dun Selangor pada 31 Oktober 2001 apabila mendakwa beliau tidak membeli tanah itu, kononnya kerana tidak mampu dan dia juga menafikan pernah menerima dua tawaran dari PKNS dengan harga yang berbeza-beza. Salinan pembayarannya telah diperolehi.

7. Khir memberi sumbangan peribadinya, berbentuk telur ayam, ayam dan peralatan sekolah kepada pengundi di kawasannya, di Sungai Panjang pada 25 Disember 2000. Nilainya hampir RM200 ribu. Apabila dipersoalkan dari mana sumber kewangannya, beliau, melalui akhbar Malay Mail pada 15 Januari 2001 mendakwa sumbangan ayam diperolehi dari Lintang Bistari Sdn Bhd sebuah syarikat bumiputera yang menurut Khir adalah syarikat ternakan ayam terbesar di Sungai Panjang. tinjauan menunjukkan bukan ayam atau reban tidak ada di kawasan berkenaan, malahan bulu dan tahi ayam pun tiada.

8. Pada 17-18 April 2001, meluluskan kawasan kayu balak Kompartment 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn. Bhd, seluas lebih 1200 ekar. Fungsi Mewah dimiliki oleh Pua Kim Seng, adik Pua Kim An, yang mana rumahnya bersebelahan rumah sewa Khir di Sekinchan dahulu. Pua Kim An juga dikesan mendapat tanah 100 ekar di Shah Alam. Keluarga Pua ini menyumbangkan dana kewangan yang besar kepada Khir semasa kempen pilihan raya 1999 dahulu.

9.Projek membekal dan memasang paip air besi keluli MS1200mm, dari Semenyih ke Banting sejauh 37.3 km, bernilai RM82,385,182.. Projek ini terlalu mahal dari taksiran awal, yang tidak boleh melebihi RM40 juta. Dan jika sumber air diambil dari Pekan Dengkil kemungkinan jaraknya dapat dipendekkan menjadi hanya 20 km dan ini lebih menguntungkan. Ahli keluarga terdekat Khir didakwa mendapat imbuhan berpuluh juta daripada kontraktor LBH Engineering.

10. Meluluskan konsesi membekalkan peralatan paip air untuk jabatan Bekalan Air Selangor kepada syarikat milik Naib Ketua Umno Tanjong Karang, JAKS Sdn Bhd. Harga paip JAKS 50% lebih tinggi daripada harga kilang. Bayangkan, untuk 1 meter paip, harga JAKS adalah RM900 sedangkan harga kilang hanya RM600. Selangor mahu tukar 5,000 km paip,jadi berapa untung JAKS?

11. Meluluskan kawasan balak di Kompatmen 78, Hutan Simpan Hulu Langat, seluas lebih 1,200 ekar kepada Fungsi Mewah, milik Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim Seng, bekas tuan rumah yang pernah disewa Khir di Sekinchan. Keluarga Pua ini juga mendapat kontrak membina jalan termahal (RM4.6 juta untuk 1km)merentasi sawah padi daripada Meram Holdings, kontraktor yang hampir disenarai-hitamkan.

12. Khir membayar RM10,000 sebulan bagi tapak banglonya, di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang dibelinya daripada PKNS dengan harga diskaun 50 peratus. Sumber pendapatannya dipertikai kerana sebelum ini beliau membayar tunai RM150,000 untuk selesaikan pinjaman rumahnya di Kajang, selepas lima bulan menjadi MB.

13. Beliau mengarahkan Pengarah JKR Selangor, melalui nota pensil (agar dapat dipadam jika timbul kontroversi kelak), agar menyerahkan projek yang membawa keuntungan lumayan kepada kontraktor kroni. Antara projek terbabit ialah pembinaan jalan di Sabak Bernam, masjid di Puchong Perdana, kem wataniah dan kuaters kakitangan SUK di Shah Alam.

14. Khir mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor yang memohon projek kerajaan negeri, misalnya beliau bersama keluarga pernah bermalam di sebuah resort mewah di Janda Baik milik kroninya. Majulia Sdn. Bhd. Ini bercanggah dengan surat akujanji yang ditandatanganinya di depan Sultan Selangor.

15. Menswastakan kutipan tunggakan pembayaran ansuran bulanan rumah awam kos rendah seluruh Selangor kepada syarikat kroni, Noble Nexus Sdn Bhd melalui perjanjian konsesi pada 27 September 2001. Untung lumayan dapat dipungut secara mudah kerana tugas Nobel Nexus hanya menghantar notis saman dan 30% kutipan menjadi miliknya.

16. Meluluskan pembelian kenderaan rasmi kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Menteri Besar (dirinya sendiri) melalui mesyuarat Exco ke 25/2001 pada 26 September 2001, tanpa melalui prosedur yang lazim digunakan. Usia kereta rasmi MB belum sampai lima tahun (didaftarkan pada Jun 1997), dan tempoh Khir menjadi MB baru setahun iaitu tidak sampai lima tahun seperti sepatutnya. Beliau juga tidak merujuk kes ini kepada Perbendaharaan dan Ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Meskipun menyentuh kepentingannya, di mana kereta rasminya Merc S320L, no. plat BGF7337 ditawar untuk dijual kepadanya, Khir masih mempengerusikan mesyuarat dan tidak mengisytihar kepentingannya.

17. Khir mengarahkan agar semua minit dan kertas mesyuarat exco dikutip semula selepas mesyuarat tamat, manakala segala bahan-bahan penting mesyuarat Exco yang dipengerusikannya sejak Ogos 2000 tidak dibenarkan disimpan oleh Exco lain. Selalunya kertas-kertas penting itu diedarkan kepada anggota Exco sehari sebelum mesyuarat, iaitu pada Selasa, tetapi selepas isu rasuahnya terbongkar, ia hanya diserahkan selepas setiap Exco duduk di kerusi masing-masing. Maknanya, “Exco Selangor masuk mesyuarat berlenggang, keluar pun berlenggang.”

18. Meluluskan hampir 11 ekar tanah di Bandar Baru Bangi, yang diwartakan sebagai kawasan rekreasi, kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd. Masyarakat setempat membuat bantahan kerana setakat ini banyak kawasan hijau dibangunkan demi mengejar keuntungan lumayan. Bestarama boleh untung segera lebih RM14 juta. Menariknya, pemegang syer Bestarama juga pemegang syer Noble Nexus. Kedua-dua wanita itu hanya penama bagi suku-sakat Khir.

19. Menggunakan ratusan ribu ringgit wang kerajaan negeri untuk membeli iklan dua muka penuh berwarna dalam Utusan Malaysia, sekurang-kurangnya pada 1 Feb, 16 Mac 2002, bagi menjawab serangan Lutfi Othman yang mendakwa Khir mengagihkan tanah (yang luas dan mahal), pelbagai projek besar, balak, buat kroni dan suku-sakatnya.

20. Mengeksploit mesyuarat Majlis Tindakan ekonomi Selangor (MTES), untuk meluluskan segala tanah & projek kepada sesiapa yang disukainya tanpa kehadiran Exco lain. Mesyuarat Exco esoknya (pada setiap Rabu) hanya mengesahkan saja. MTES, menurut bekas penasihat undang-undang negeri, adalah tidak sah dari segi legal kerana ia merampas kuasa mesyuarat Exco.

Panglima Perang Cyber said...

ada sedikit cerita sikit nak tambah :

Malah Bar Council, IKD dan KAF merupakan badan yang berkait rapat dalam menaja dan mempromosi idea-idea ‘Islam’ Anwar.

Malah lebih terserlah lagi Anwar sendiri pernah menjadi pensyarah jemputan di CMCU, Georgetown University, di bawah seliaan John L. Esposito (anak murid almarhum Ismail al Faruqi).

Kesimpulannya, IFC merupakan agenda jangka panjang berpusat dari Amerika menggunakan pelbagai instrumen tajaan Amerika termasuk NED, NDI, USAID, IRI (International Republican Institute), dan CIA (Central Intelligence Agency)

Selain itu, agenda Islam Amerika ini turut ditaja oleh badan-badan penyelidikan dan universiti Amerika termasuk John Hopkins Universiti,Georgetown Universiti,Carnegie Corporation of New York, Rand Corporation, Hudson Institute, Council on American-Islamic Relations (CAIR),Muslim Public Affairs Council (MPAC). Islamic Society of North America (ISNA), Brookings Institution,Woodrow Wilson International Center, dan American Enterprise Institute (AEI).

cerita lanjut tengok sini :


http://umnolawanpas.wordpress.com/2008/08/12/bukti-anwar-sudah-tidak-relevan-lagi-di-blog-anwar-ibrahim-dot-com-satu-penerangan-untuk-pengundi-permatang-pauh/


http://www.malaysiakini.com/news/34912

zali said...

kes khir toyo?

tu bukan di bawah bidang kuasa kami pro umno/bn di sini.

awak lapor la pada polis ke...sprm ke...bomba ke...

sumandak bayu said...

Terlalu awal nak buat ramalan MAT JENIN...... skang ni suasana politik PERAK masi dilanda taufan... kalo cakap tsunani ndak la sesuai....

Kalo menang pun PAS tetap menjadi kuda tunggangan DAP...jadi ndak ape la sebab PAS ni suka sangat jadi KUDA.... ni la perjuangan mereka di dunia dan akhirat...

Kalo dorang menang lagi bukan setakat tanah 999 milik ...... tapi rasanya rumah MB pula milik....... kalo dorang menang

tekong darat said...

zali, tulung nasihat orang ngko, aku tak suker nak nyamar jadi orang lain...
aku dah pesan hari tu...
jgn cari pasal....
kalau ngko nak kan jawapan, kan ker dah ada orang jawab kan...

KEBENARAN UTK PASTE KARYA IRONSEVEN

ironseven said...
dewata yang bodoh sejarah,

hujah kau lari tajok. kau baca la balik apa pemimpin2 kau buat dulu2...jangan jadi mcm LEMBU dicucuk hidong.

sejarah tak penah tipu manusia la dewata yang bodoh sejarah. kau cuba luangkan masa pikir2 sikit. tu pon kalau kau tak bodoh la.

1. kes jadikan perlembagaan lord ried sbg perlembagaan negara. al-quran ditolak ke tepi.
2. kes ghazali jawi vs sultan idris shah tahun 1960an
3. kes krisis perlembagaan 1987 dan 1993 raja2 dihina
4. kes ada bini org kena beli
5. kes soy lake di hotel muar
6. kes jamaludeen renjis
7. kes "natang" di terengganu
8. kes "correct..correct..correct.."
9. kes media tahun 1993 yg habis2an serang raja2
10. kes kapalselam, helikopter, jet pejuang
11. kes ketua pemuda umno panjat pagar dewan perniagaan cina
12. kes hunus keris
13. kes umno penang kata cina "pendatang"
14. kes AP rapidah ajis
15. kes ahli perlimen gombak dgn bini org
16. kes "rasuah" ditukar kepada "politik wang" supaya bpr tak buleh masok campor (patot la makin ramai org2 umno main duit...)
17. kes memali
18. kes umpan duit untuk beli adun PR (polis dgn sprm pi mana? kes kulim, lunas, prk ipoh, bkt selambau, AWAT DIAM?)
19. kes altantuya yg kehilangan TUAN KAMBING
20. kes MATA LEBAM (lagi mau tipu...POLIS & SPRM bila nak bertindak????)

mintak tolong sapa2 yg tak buta sejarah senaraikan lagi sejarah2 busuk umno bn supaya puak2 bangang mcm dewata ni buleh terbuka minda sikit. tak la bongok dari dulu, kini dan selamanya...

.............................
JADI NAK AKU JAWAB APA LAGI...
DAN AKU TAMBAH SKET JER...
BUKU SEJARAH YG NGKO BACA TU MENGGELAPKAN PERANAN
'BALA YG NAK TURUN DARI GUNUNG SEMANGGUL'...
NAK TAU?....BACA LAGI...TAKPE PUN, AMIK JER SPM LAGI...
..............................
maaf zizah,
semua orang yg memperjuangkan kemerdekaan mesti diangkat...
dan tajuk ni, mamat hingusan ni mulakan dulu

tekong darat said...

waaa...
orang besar BPN....
nak cari modal nak buat laporan polis ker?...

aisal said...

saya tmbah lagi tekong,

- kes anuar musa tabal raja baru kelantan padahal sultan kelantan masih hidup...segar bugar lagi di bawah pokok di ketereh.

- kes t.s. mat yaakob berarak hantaq memorandum minta sultan kelantan turun tahta.

- kes rasol wahid..( nama jer rasol..tp buruk prangainyer ) tendang2 pintu pagaq istana..bangkang perlantikan mb trangganu.

- kes shahidan kasim yg x nk dengaq kemahuan sultan perlis ttg isu perlantikan mb perlis...em..em.( mohon sembah derhaka tuanku...gitula )


nk tambah lagi ka...kes dewata yg belum lulus spm....ni pun kira kes jugak..

tekong darat said...

cikgu,
aku sebenarnya tak nak layan budak2 ni...tapi melampau sngat...
yg orang tulis tak baca...
woi budak2....
sebelum komen apa2,
mula baca dari komen pertama, sampai habis....
baru reply....
ngerti nggak?...

p0kKo said...

hihihihi
hahahahahaa

aisal said...

termenung seketika....

-kes lembu yg dignakn utk ibadat qurban dan dagingnya d agihkn2 kpd umat islam pun didakwa...mungkin sbb semua dapat rasa tu salah..

tp klau makan sorg2 x salah...

pelik.....pelik..teramatlah pelik.

nampak sangat ketandusan isunya!

- baik la layan kes vcd porno yg melibatkan anak2 kecil....
'benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau'...

p0kKo said...

sampai ati nko kate aku blogger hantu eh.. skurang2nye aku takde la meracau macam polong hilang tuan kat blog orang.. malu la cikit weih...

betul kata tekong.. org tulis takmau baca..dok nak pelurus benang basah.. udah ar wei..

apam taiping said...

ala aisal...

dorg bela babi kat melaka nu....
sapa yang luluskan?
perjanjian sapa dlu?camna la leh lulus bela babi...kalau xrasuah sana sini....

ni bagi sedekah amal jariah pun nak kecohka?
rakyat bodo ja yg mrh mb wat cmtu kalo tul pun pkai duit krajaan....

ni guna duit rakyat wat kasino,pusat judi haram,projek kaya kan kroni xpa plak....setanirrajim tul la perut,,...

akira8047 said...

budak2 umeno ni bila kata BODOH, diaorang nak marah..
Masa najib kat boleh menang kat p.pauh ngan k.terengganu dulu hangpa dok pecaya.. tup..tup kalah terkangkang.... tu la tukang telek yang hangpa dok bangga.
La ni, minah saleh tu dia buat ramalan.... sama la jugak mcm pak najib hangpa dulu. kalau hangpa dok kata minah saleh tu karut, NAJIB hangpa tu dah dua kali la karut... lama2 boleh jadi tukang karut,...hahahaaaaaaaaaa

hahaha....hisap lagi pungkoq umeno..... makin lama makin bodo..hahahaaaa

apam taiping said...

akira8047 said...
lama2 boleh jadi tukang karut,...hahahaaaaaaaaaa
...................................

bkn lama2 lg...dah jd dahpun,tp kalo ko nak tawu, najis dlu dia pkai sejenis bebola ala mcm ahli sihir tu ala mcm dragonball....
tup tup lps wat ramalan tu ruper2 nye yg dia gosok2 kat bola tu sbnrnye bukan bola...rupenye kpla si hamid ambra...tu yg ramalan kedua pkai kpla sendri tu...berkilat tue....

Mesra Sokmo said...

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah M'sia
Blok D6, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
Peti Surat 6000
62007 Putrajaya, MALAYSIA.

Tel : 03 8886 7000
Faks: 03 8888 9562
Emel:info@sprm.gov.my
Talian Bebas Tol: 1-800-88-6000
http://www.sprm.gov.my/

Mesra Sokmo said...

MAKLUMAT BOLEH DIHANTAR DENGAN CARA :
Datang sendiri ke mana-mana Pejabat SPRM terdekat
Gunakan Laman SPRM http://www.sprm.gov.my
Maklumat melalui SMS
E-mel : info@sprm.gov.my.
Tulis surat ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Peti Surat 6000,62007 Putrajaya atau mana-mana negeri (tanpa setem)
Talian bebas tol SPRM 1-800-88-6000

MELAPORKAN PERBUATAN RASUAH
Mana-mana pegawai badan awam yang diberi, dijanjikan, atau ditawarkan, apa-apa suapan dengan melanggar mana-mana peruntukan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 hendaklah melaporkan pemberian, janji atau tawaran itu, beserta dengan nama, jika diketahui, orang yang memberikan, menjanjikan atau menawarkan suapan itu kepadanya kepada pegawai SPRM atau pegawai Polis yang paling hampir.

Seksyen 25(1) SPRM 2009

Mana-mana orang yang daripadanya suapan telah diminta atau diperoleh,atau suatu percubaan telah dibuat untuk memperoleh suapan itu, dengan melanggar mana-mana peruntukan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2008, hendaklah seawal yang mungkin selepas itu melaporkan permintaan atau perolehan, atau percubaan untuk memperoleh, suapan itu berserta dengan perihalan yang lengkap dan benar dan, jika diketahui, nama orang yang meminta, atau memperoleh, atau cuba memperoleh, suapan daripadanya itu kepada pegawai SPRM atau pegawai Polis yang paling hampir.

Seksyen 25(3) SPRM 2009


PERLINDUNGAN KEPADA PEMBERI MAKLUMAT DAN KANDUNGAN MAKLUMAT
Semua pemberi maklumat kepada pegawai suruhanjaya (SPRM) adalah dilindungi dan tidak boleh didedahkan atau diperintah untuk didedahkan di dalam mana-mana mahkamah. Dalam hal maklumat, segala bahagian yang mengandungi identiti pemberi maklumat hendaklah dihapuskan, disembunyi atau dirahsiakan.

Sek. 65(1) dan (2) SPRM 2009

Mesra Sokmo said...

Kita pakat lapurkan kegiatan Rasuah UMNO/BN, walaupun Sijerung Najib ataupun bilis AJK tetapi yg ditangkap adalah anggota PR. Siapa Pesalah Rujuk keMahathir (SPRM)

dewata awan berapi said...

mesra sokmo,

kalaulah yang rasuah tu Nik ajis...
ndak ke ko lapor pada SPRM????

dewata awan berapi said...

aisal said...

yg dok hina nabi dan hukum tuhan tu kat sini ' murni ' pula siasahnya

......................................

siapa yang hina nabi???

ko bagi bukti tulisan mana yang hina nabi...

ko ni memang jenis mulut tak de insurans...

dulu ko cakap ko cikgu...nape buang title tu...

aisal said...

utk agama pasti mulut sya x der pakai insurance.

yg baru x kn dh lupa kot.....bgaimna nk igt sejarah. x pyh nk buktikn lgi..dh jelas dn bnyk sgt tulisan begitu....

x tulis pun org dh tau kita cikgu. cikgu tu luas maksudnya. dlm dunia ader mcm2 cikgu..dn kita smua adlh cikgu..

-sya cikgu tadika jer..prnh jmput bn@umno blaja ditadika sya..

alluqman said...

Bakar Gambar Tengku,
Hapus Sejarah Tun Razak,
Jangan biar satu cerita pun tantang Tun Hussin Onn...
Runtuhkan KLCC, KLIA, Litar Sepang dan apa jua yang ada kaitan dengan Tun Mahathir...
Runtuhkan semua masjid, sekolah, universiti, tabung haji, MARA, IJN, hata tandas awam yang didirikan selepas merdeka.....

Kerana ramai Melayu hari ini lebih senang dengan commen mat salleh di atas....

Biarlah sejarah kemerdekaan bekubur.....
Kerana Melayu dah tak kenal melayu...
Dan lebih suka melayu jadi rakyat IRAQ seperti hari ini....
Beraja dimata...bersultan di hati...

wasalam.....

aisal said...

-hnya org yg x der sensitiviti pd agama jer pk cam 2. cuba rnung kembali kata2 kwan2 kita yg kita rase dia hebat sngt tu....

org yg ader perasaan sensitif mcm org yg sihat. beri ape pun dia makan dgn selera. org yg x der prasaan sensitif umpama org yg deman . berilah apa pun makann yg enak ,
dia kate pahit. tak der selera....

aisal said...

Bakar Gambar Tengku,
Hapus Sejarah Tun Razak,
Jangan biar satu cerita pun tantang Tun Hussin Onn...
Runtuhkan KLCC, KLIA, Litar Sepang dan apa jua yang ada kaitan dengan Tun Mahathir...


--------------------------

kesian dan simpati pd depa,

smua kluaq umno.......3 mati tanpa umno....tinggal 1 meluat kt umno..

- betul ka smua depa tu melayu...atau ayt tu merapu...

- itu jgak sejarah !

dewata awan berapi said...

aisal..aisal,

nape koner sana koner sini...

ko kata banyak...

mana dier...yang banyak tu...

HINA NABI...berat tu!!!!

ko jangan main2 aisal...kalau tak de...ko dah kira MEMFITNAH...ko jangan lupa seluruh Malaysia baca apa yang ko cakap...

tekong darat said...

tak payah layan cikgu...
budak tu bukan nak ingat pun kalu di bagi tau satu persatu...
kalau dia baca pun, bila siasah ni tukar tajuk artikel, dia akan tanya lagi....lagi....lagi....
sampai dia mati baru berenti bertanya...
kalau hati tak mau ngerti, akal tak mau fikir, PI MAI PI MAI PUN TANG TU JUGAK..................

aisal said...

biarkn jer tekong...
baguih jgk klau slalu bertanya..
tp syg x prnh igt apa yg ditnya...
kalo kt tadika rasanyer sem 2 da kena reject...

dewata awan berapi said...

aisal,

kalau ko tak ingat...aku ingatkan

aisal kata...
yg dok hina nabi dan hukum tuhan tu kat sini ' murni ' pula siasahnya

siapa yang hina nabi???

buktikan aisal...

up: berok sekor tu aku tak layan...

aisal said...

ish...ish..ish...

-klau nabi kata..islam itu penunjuk jalan kenapa kita masih ambil yg lain sebagai landasanya.

- kalau nabi kata yg ada dlam quran, hadis dan sunahnya itu benar, kenapa masih pertikai hukumnya.

- kalau nabi kata hormatilah ulamak dan ambia kenapa masih lagi dikutuk dan dihinanya seakan2 kita lebih ulama dari ulamak.

- kalau nabi kata, carilah pemimpin yg benar2 jujur, amanah, bijaksana kenapa masih lagi diikuti pemimpin yg korupsi, penuh skandal, trang lagi bersuluh menolak ajaran nabi dan permintaanya.

- kalau nabi kata bertolong-tolonganlah anatara kamu umat islam kenapa ada diantara kita yg begitu hitam hatinya dalam isu palestine.

- kalau nabi kata islam itu syumul dan menyeluruh kenapa masih ada yang kata negera ini tidak perlukan hukum islam.memadai dengan hukum lord reid yang sedia ada.

- kalau nabi kata jagalah tuturkata kamu dan sayangilah agama ka,u tetapi kenapa masih ada yang sanggup menghina hukum2 yang Allah tetapkan.

- Kalau nabi kata islam itu addin kenapa ada yang menyokong 'sis' di sini. siapa yg pimpin sis. siapa penaung sis. kenapa perlua ada persamaan agama didunia ini.

- kalau sultan ditegur begitu, melenting melayu kita. tetapi bila nabi dihina mulia pula sokonganya.

* menghina bukanlah perlu keluarkan kata2 kesat seperti yg saudara selalu gunakan. baca ayat ..fahami makna....ada jawapan hina atau tidak !

Perawi said...

Untuk semua warga Siasah, Yang baik diperlu diambil contoh dan diizinkan utk buat salinan kemana-mana blog dan yg buruk kita ambil air cicah biskut dan makan besok keluar jadi hampas .... sorrylah biskut dah jadi hampas. Boleh buat baja ....he3

Perawi said...

AKAN DATANG PRU 13 KITO PAKAT SURUH SEMUA YB BERBOGEL...Chua sui lek, jamaludin jarjis, Mat taib kahwin ditahiland, tamby chik, hassan omar ..akhir sekali Najib Altamtuya

dianawijdan said...

aku dan kawan2 dh penat naik turun balai polis dgn sprm (sejak zaman bpr lagi) buat report...

nampaknya macam tu la. tak ada apa2 tindakan diambil. diorg buat pekak je. bila anwar bangkitkan kes tawaran rasuah adun kulim pandai pulak sprm kata "ganggu siasatan". laporan sejak bulan april 2008 baru kelmarin rasa terganggu? sprm terganggu ke umno yg terganggu kerna BUKTI dah ada dan jelas! siap rakaman cctv lagi tu...

last week mahadir khalid kata tak pernah jumpa adun kulim tu, semlm kata penah jumpa pulak minum2 kopi...haha...lawak je alasan dia.

nampak sangat double standard.

ironseven said...

EH, ye ke anak pengerusi sprm kena tahan? zali, dewata, add, ko buleh tolong aku pastikan kesahihan berita tu?

sapa2 dari MAS or MAB buleh sahkan cerita ni tak?

aku ni seorg pembaca blog yang nakkan pandangan ke-2. betol tak zali? buleh kau tolong aku? haha..

TokBatinSenoi said...

Hadapi dengan senyuman
semua yang terjadi
biar terjadi.. hadapi
dengan tenang jiwa
semua ka baik2 saja

bila ketetapan.. Tuhan
sudah ditetapkan
tetaplah sudah.. tak ada
yang bisa berobah
dan tak akan bisa berobah

relakan saja ini.. bahawa
semua yang terbaik
terbaik untuk kita... semua
menyerahlah untuk menang.

LIRIK: DEWA

Perawi said...

Ade member dah masukkan kedlm Blog Khir Toyo ...citenya bongkar kisah rasuahnya. Baru toyol diam tak masuk TV3. Ludah kelangit kena muka sendiri. Kalu tak sibut cite Khalid setiap mlm.

tekong darat said...

sapa pulak yg diberukkan dewata ni?

ironseven said...

tekong,

dewata lupa sejarah lagi. biasa la kalau dh berak tengah jalan sapa nk mengaku...

dulu tulisan dewata byk hina nabi sbb kononnya nak sehidop semati imannya bersama2 tokbatinsenoi, zali, add, bn@umno, dan suku sakat depa yang lain.

kau dh lupa ke dewata kau hina org2 yang berdoa, kau pertikai qada' dan qadar, kau pertikai hukum islam, hudud.

kau baca la balik komen kau masa berita2 yang lepas. bukti ada di situ. tak payah nak gertak org.

kau dan kawan2 kau mmg jenis buat2 lupa sejarah.

Mesra Sokmo said...

Sister Islam, ISIS, IFC & KFC siapa punya angkara kena tanya anak Pok Loh - Noni bini KJ & Marina Mhathir anak Tun. Anak perm Hussin Onn pun ada juga .... jangan buta sejarah

Mesra Sokmo said...

dewata said...kalaulah yang rasuah tu Nik ajis...ndak ke ko lapor pada SPRM???? Lapor kepada Rakyat Kelantan, sebab itu hak rakyat pendapatan kecil. Lebih 20 tahun jd MB - rumah usang milek Nik Mat yg didudukinya. Rumah pusaka. tak macam MB lain. Mat Said ...RM3.5Juta, MB Trg. Tanah hutan simpanan dekat TATI dKijal. Wan Farid bekas calun Parlimen Trg - RM11Juta. Rumah Dewata macam sarang semut, rumah aku macam steysen minyak Mesra. tapi Alhamdulillah. Kawan diSabah lagi teruk makan Siput Khizir, dikala merdeka 50 tahun

Tok Sagor said...

Sebagai Rakyat Perak, Tok mengajak semua warga pengundi di Bukit Gantang, untuk mengundi PAS dan memasatikan UMNO ditolak dan dimalukan dalam pilihanraya kecil pada 7 April 2009 nanti.. UNDI lah PAS demi agama, bangsa, keadilan dan kesejahteraan negara Malaysia tercinta.

atas_pagar said...

dewata dah lari....

atas_pagar said...

tok batin...

takkan bg lirik je? hujahnya mana?

TokBatinSenoi said...

atas_pagar said...

tok batin...

takkan bg lirik je? hujahnya mana?

-----------------

Tersilap hujah nanti tergigit ekor lak.. Biarkanlah siluncai2 dengan penyapu2nya.

Perawi said...

alluqman said..Runtuhkan KLCC, KLIA, Litar Sepang dan apa jua yang ada kaitan dengan Tun Mahathir...Runtuhkan semua masjid, sekolah, universiti, tabung haji, MARA, IJN, hata tandas awam yang didirikan selepas merdeka.....Itu semua duit rakyat wahai CEO. Bukan duit bapak Mahathir, dah buat terima saja. kiranya belun buat, banyak kena fikir, tambahan ekonomi sekarang yg gawab. IJN adalah duit zakat yg disalah guna oleh pembesar negara. Nasib baik tak dijual sebab bantahan PR.

Kerana ramai Melayu hari ini lebih senang dengan commen mat salleh di atas....UMNO yg minat 52 tahun merdeka tapi masih guna nama UNITED Malay National - Org Putih. Math & sc pun jadi org putih. Taniah Tan Sri Abdullah Husain itu bahasa kita, bukan bahasa Mamathir

Mr Bai said...

Komen la secara matang.. Wahai kawan2 pakatan rakyat, jangan la dilayan sgt perangai x matang puak2 umNO ni..Buang masa je.. Kepada puak2 umNO..Kalo anda rasa umNo mmg betul n PR yg selalu salah, saya cabar anda berdebat dgn saya.. Kalo berani dtg la APM Universiti Malaya.. Temui saya..Kita berdebat face 2 face..xmain la komen2 cm pengecut..Cakap biar la ada fakta yg jelas..jgn ikutkan amarah n emosi..seolah2 anda langsung tiada latar belakang pendidikan.. malu saya membaca komen2 anda..mcm budak2 hingusan..
Lagi sekali, cari saya di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya atau tentukan je perjumpaan di mana2.. Saya sedia berdebat..TQ

lantoi said...

alo mr bai..riak nye posting ko tuh...bagai menabik dada dgn ilmu yg allah pinjamkan tuh..apelah nak nak dibanggakan dgn pengajian melayu ko tuh dgn pengajian islam..ingat mr bai...kalo hujah atau cara ko berhujah salah disisi islam,mampukuah ko berdebat dgn allah??ko pikir sendiri...perjuangkan islam dgn cara yg dibenarkan dlm islam..

ahliHizbullah said...

to uncle nano
kepada juak2 umno khasnya,hg jgn nk pandai bt telahan yg bn akan menang..aku anak jati perak n mmg kg di terung..sedara mara aku byk dsana..utk pengetahuan hg yg jahil politik n ilmu cetek..tapi nak bercakap...tak tau lbh baik diam..kami pengundi kwsn bkt gantng akan pastikan bn tersungkur menyembah bmi..itu ikrar kami..kami dh muak n jelak ngan onak2 yg pemimpin2 bn bt slama ni...smakin hari smakin terbongkar kebusukan yg bn lakukan...kami x buta hati mcm hg n juak2 hg..kami ada akal yg waras..dpt mmbuat penialaian mana baik n mana buruk..n mana najis n mana intan..Allah itu maha berkuasa ats sgla sesuatu...yg hak ttp mdpat kmenangan dr Allah n yg batil akan mndpt kemurkaan Allah dunia n akhrat...kami di sni akan berjuang habis2an untuk memenangkan parti islam (hizbullah)..Allahhuakbarx10!!!!!

TokBatinSenoi said...

Mr Bai said...

Komen la secara matang.

-------------
Matang ape ke mendenye mcm tuh? baghu na' panjat bukit..

Ambik je bakul.. masuk sendiri.. hempas sendiri.

Hingus meleleh tuh dh lap ke?

bAb 1 jahok said...

hidup umno...
hidup najib...
umno terus maju...

pas bangsat...
pergi mampus pas...

biskut said...

kadang-kadang bila baca siasah ni macam baca majalah gila-gila.. koleksi ujang dulu.

inilah majalah maya lawak antarabangsa

apam taiping said...

aisal said...

biarkn jer tekong...
baguih jgk klau slalu bertanya..
tp syg x prnh igt apa yg ditnya...
kalo kt tadika rasanyer sem 2 da kena reject...
....................................

NAK IGT CMNER BRO...MKN SEMUT BYK SGT....tula kalo dah xpenah bce bismillah time mkn minum,,xtengok dah taik cicak ke apeke dlm mkann/minuman...

Fidaiyyin said...

Aku nak meramalkan PRK Bukit Gantang ni PAS boleh dapat majoriti 5 ribu ke atas...
Sentimen politik semasa di Perak dah benar2 menyentuh sensitiviti & akal pemikiran rakyat pengundi di Perak.

Kesedaran dah meluas & usaha BN yg konsisten menabur info fitnah melalui media akan terus membuak kemarahan rakyat pada Umno khususnya.

Skrip fitnah & manupulasi info lebih teruk berbanding zaman mahathir dulu.

Terima kasih.

apam taiping said...

lantoi said...

alo mr bai..riak nye posting ko tuh...bagai menabik dada dgn ilmu yg allah pinjamkan tuh..apelah nak nak dibanggakan dgn pengajian melayu ko tuh dgn pengajian islam..ingat mr bai...kalo hujah atau cara ko berhujah salah disisi islam,mampukuah ko berdebat dgn allah??ko pikir sendiri...perjuangkan islam dgn cara yg dibenarkan dlm islam..
...................................

allo bro,
tu la gentelmen bro...bkn riak,cek blk pe yg mr bai tu tulis..dia xckp pun dia der tanah 800ekar,dia xckp pun dia anak raja...dia ajak korg yg rase diri hebat sgt je yg nak berdebat,bkn ajak org yg xtawu per mcm ko...
lgpun dia skrg2nyer belajo bab2 agama n melayu kat u,ko?aper tawu?korek korek korek idung?

dewata awan berapi said...

kalau masih belajar tu belajar dulu...penuhkan ilmu di dada tu...tok sah nak menyibuk ajak orang berdebat...

kalau betul2 anak jantan tu...pakai nama betul...ic sekali serta no telefon...boleh aku cari kau...

jangan sekadar berani dlm blog ni...

tekong darat said...

dewata kata dulang paku serpih...
kata kat bai, diri sendiri tutup profile...mmmmmmmmmmmmmmmmm........
malu ah dong....

sapphire said...

salam sedara dewata atau biskut...

saya berani bersumpah wallahi, wabillahi, watallahi bahawa saya ini adalah satu2nya sapphire(maksudnya permata nilam biru) dan bukannya ironseven atau apamtaiping seperti yg saudara syak wasangka kan tuh....

apasal lak list kan nama saya plak dlm senarai tu....sakit hati sgt ke??? saya tak sakit hati sikit pun dgn komen2 sedara...nak tergelak berguling2 lagi ada la....

calm down, bro... moh ke mesjid...

sapphire said...

best betul la nama biskut...

teringat saya kat biskut mayat yg org buat cicah air kopi masa kenduri arwah..alaa..yg biskut empatsegi kecik2 tu....

Mesra Sokmo said...

Firaun dulu pun pernah berkata dia tahu apa dia buat. Disini umno dah 65 tahun mengkianati Islam, Tokoh yg perlu dipuji & berjasa spt. Mohd Khir Johari kerana memadamkan tulisan jawi disekolah. Chedet, yg melarang ustaz mengajar yg betul diMesjid & surau. Kenapa nabi tak cukur janggut tiada pisau jilet cap buaya. kepala Sunat pakai kopiah ditukar sunat pakai songkok. Pakai kopiah dicopkan org pas, habis rakyat Msia tak dapat ikut sunnah. Pok Loh, Khutbah jumaat langsung tidak ada isi yg
boleh diambil, yg selalu dibaca khatib tentang Fahaman Hadhari. Rakyat jadi bodoh tentang ugamanya sendiri. Kenapa UMNO takut
sangat dgn hukum ALLAH SWT. Tak boleh nak makan rasuah ke?, tak boleh berzina ke?, tak boleh boros ke? - shoping diaustralia bawa 3 juta RM oleh mat taib. Tak boleh merogol pelajar ke? tanya ayahandanya Tamby chik. Bunuh jalil Ibrahim diHong kong, kerana seleweng duit BBMB oleh kroni chedet - Itulah dikatakan berjasa selamatkan melayu dan jadikan dunia tempat kumpul harta spt bekas Adun Port Klang. Pas berjaya didunia memberi umatnya takutkan neraka Allah & rindu surganya ..... Isya'Allah diakhirat dapat syurga? kerana
menolak hadhari yg sesat, dunia adalah jambatan ke akhirat. pasal tu manusia di letak didunia untuk Allah diujikan.

Semoga warga BN diberi petunjuk oleh Allah utk Islam sebenar. Baca Al Quran & hayatilah terjemahannya
semoga anda semua faham dan mengerti kehendak Allah yg banyak diperjuangan oleh PAS. Mati tidak mengenai usia, yg penting
sumbangan anda tegakkan kebenaran Islam. Keredaan Allah & Pahala adalah ukuran. Akhir kata Allah tidak berhajat kpd makhluk
tetapi manusia yg berasal dari setitik air mani mengharap kpd penciptanya

Mesra Sokmo said...

Biarkan kita dengar org muda nak berdebat. Pendapat zaman cycber

sapphire said...

encik mesra sokmo,

jgn la ungkit terlampau byk sgt, saya takut encik dewa, biskut dan kroni2 lain tak dpt nak menjawabnya...

Pabila mereka tak dpt menaakul dan memberi jwpn logik, maka mereka akan mensasarkan serangan peribadi yg langsung takde kena mengena ngan topik debat... contohnya si mulut berbuih lancar serangan peribadi kat anwar masa debat kata anwar melompat dari umno, alih2 bila anwar smash balik cakap yg dia pun bekas S46, langsung terkedu...

Camtu la gayanye puak2 ni...

jam said...

Orang Melayu akan kembali ke UMNO.

Tubing said...

Ya aku sokong cakap minah salleh.kita kena tgk pendapat bkn nya sembang kedai kopi

Mesra Sokmo said...

Memang jam jadi jem bila kembali kpd fahaman hadhari yg sesat lg nyata

shahrul said...

peluru sesat mane?
da sesat ke?
hm..tukar nick name kot?...
wahahaha..zali,dewata,umno/bn,tok batin senoi n name2 yg berkaitan puak umno-bn..
smua ni pengecut..nick name tukar byk kali coz malu kene hentam sblm ni.wahahaha..
biskut da masuk angin???..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...