Saturday, February 14, 2009

PAS bimbang nama baik sultan tercemar

IPOH, 14 Feb: PAS menyifatkan kisis di Perak boleh mencemarkan nama baik raja yang dianggap sebagai payung rakyat.

Demikian kata Dr Mujahid Yusof Rawa, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS dalam kenyataannya.

Berikut adalah kenyataan penuh beliau:

Krisis di negeri Perak telah menggemparkan rakyat Malaysia dan membawa kesan yang buruk kepada usaha menyatupadukan rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

Kesan daripada krisis ini juga telah mengheret institusi raja kepada tanggapan yang boleh mencemarkan nama baik raja yang dianggap sebagai payung rakyat. Umno dan BN pula dianggap sebagai pencetus kepada keadaan huru-hara pentadbiran kerajaan Negeri Perak di mana rakyat negeri Perak menjadi mangsa rakus politik ala ‘perompak’ BN /Umno.

Kami merakamkan rasa kesal yang amat sangat kepada apa yang berlaku di negeri Perak dan merayu pihak yang mencetuskan keadaan ini supaya bersikap rasional dalam membuat percaturan politik dan mengecam politik gangsterism yang telah menafikan hak rakyat Perak yang telah memilih kerajaan pilihan
mereka.

Kebimbangan kami berasaskan kepada beberapa amalan politik tidak bertamadun antaranya;

1. Menculik , mengugut dan menyiksa secara mental ADUN yang terlibat supaya meninggalkan Pakatan Rakyat dalam usaha menjatuhkan kerajaan sah Pakatan Rakyat.

2. Mengamalkan budaya rasuah dengan membeli 3 ADUN Pakatan Rakyat sebagai ganjaran mereka meninggalkan parti yang mereka menang dalam PRU yang lalu.

3. Politik dendam kesumat dan benci sehingga sanggup melakukan apa sahaja walaupun dengan cara yang kotor dan tidak bertamadun.

4. Amalan bacul yang berselindung di sebalik istana, polis dan media bagi menutup pekong mereka sehingga rakyat hilang kepercayaan kepada institusi yang sifatnya melindungi kepentingan awam bukan parti tertentu.

5. Amalan politik perkauman yang mencetuskan ketegangan kaum melalui fitnah dan penipuan seolah Pakatan Rakyat anti raja dan anti Melayu.

6. Media menjadi alat menyebarkan fitnah, pembohongan dan penipuan bagi memenuhi kehendak agenda Umno/BN sehingga hilang kredebiliti pemberitaan yang professional.

Oleh itu, penyelesaian yang adil bagi menamatkan krisis yang berlaku perlu dikembalikan kepada landasannya yang sahih. Landasan itu hendaklah mengembalikan mandat rakyat supaya diberi peluang menentukan parti manakah yang mereka akan pilih unuk mewakili mereka di DUN.

Sebagaimana kami menegaskan juga bahwa kami tidak menentang Raja atau tidak menghormati Institusi Istana, kami Cuma menuntut supaya mandat rakya dikembalikan bagi menyelamatkan kecelaruan yang berlaku kerana tindakan tidak demokratik BN/Umno dalam memenuhi nafsu politik yang tidak mengenali batasan batasan amalan politik matang dan waras.

Akhirnya kami menyeru supaya rakyat Perak khususnya bertenang menghadapi ujian perit dan konsisten dalam tuntutan mereka untuk mendapat mandat baru dan tidak melakukan sesuatu hasil daripada provokasi pihak-pihat tertentu yang sememangnya mahu kita bertindak di luar undang-undang.

18 comments:

jit tontoya said...

daulat Tuanku...
daulat tuanku....!
daulat tuanku ?

ingatan tulus ikhlas -:

moyang patik dari yunan....
moyang tuanku dari palembang...
moyang melayu dari mana ?
puas sudah mencari keturunan...
semua mitos dari seberang...
kita semua adalah sama......

PAS BANGANG said...

kome la yang buat tercemar..jangan salahkan orang lain..

Bermula dari Nizar..

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

PAS dah jadi munafik dan ar-ridah...

kerana politik....
..dan sanggup islamkan DAP..

dan kafirkan bangsa sendiri

jit tontoya said...

betul itu abe mie terjah. aku sokong engkau.

-sebab dap nyaris-nyaris masuk islam dan bangsa sendiri hampir-hampir jadi kafir.

hidup abe mie terjah......!

jit tontoya said...

"PAS bimbang nama baik sultan tercemar"

- hendak bimbang apa lagi. nama baik sultan dah tercemar dek krisis perlembagaan dahulu.
siapa yang buat ? aku tidak buat....confirm aku tidak buat. sumpah aku tidak buat.

yang dibimbang takutkan dia tidak jaga nama baik dia....

hidup tuanku...
daulat tuanku...
junjung kasih tuanku...!

kami sayang tuhan, rasul dan agama kami.

**** mari ramai-ramai kita boikot barangan yahudi dan usa.

peluru sesat said...

a

peluru sesat said...

tontoyo said...

-sebab dap nyaris-nyaris masuk islam dan bangsa sendiri hampir-hampir jadi kafir.


puaka betul budak ni...rasa nak patah2kan tengkuk budak ni!!!

apam taiping said...

peluru sesat said...
puaka betul budak ni...rasa nak
patah2kan tengkuk budak ni!!!
abe MIE 'TERJAH' said...
PAS dah jadi munafik dan ar-ridah...

uih....

kuatnyer peluru ajaran sesat ni...mkn besi lauk c4 ker..??

abe mie goreng basah,
leh bagi sy maksud detail munafik dan ar-ridah x?sekali dalil ngn nas2 yg boleh buktikan soheh aper yg abe mie tulis....

kawe7366 said...

Ikut cara Rasulullah, baginda menghormati orang yang dihormati masyarakat. Baginda juga bertindak bijak mengikut lunas adat dan peraturan yang diterima pakai pada zaman tersebut seperti memberi surat kepada pembesar dan lain-lain.
Bertindak bijaklah dan hindarkan provokasi buatan manusia

Perawi said...

Jangan undi BN Kata Tun Mahathir, sebab tiada no utk President

http://www.youtube.com/watch?v=BJ61x0ppchA&NR=1

sapphire said...

memang betul pun..

kalau cakap no karang, abih laa kena C4 pulak...

saya tertanya2 pulak, zaman khalifah ar-rasyidin dulu ada tak kalau rakyat mengadap, kena junjung sembah, berdaulat2 berduli2...,setahu saya diorang sekadar bercakap 'Wahai amirul mukminin' jer..

Bukankah Rasulullah S.A.W melarang menyembah manusia....itu yg saya musykil tu...bolehkah adat mengatasi agama??

add said...

Sandiwara politik PAS, bila dah sejuk pasal merusuh, bila dah rasa macam nak kena sumbat isa, mula la tunjuk simpati pada raja, inikah perjuangan islam yang sebenar? hipokrit. dah rasa cuak dengan raja ke... kalau juak pas kata umno dan mahathir yang derhaka pada raja sila ke kamaludin blog untuk membaca usul di dewan rakyat.

yang sekor anjing ni(jit tontoya)
yang dok bela sangat kaum makan babi ni kenape?

jit tontoya said...

yang sekor anjing ni(jit tontoya)
yang dok bela sangat kaum makan babi ni kenape?


-sebab kawan-kawan aku mca, mic, gerakan dan PPP lebih babi dari babi.waaaa suker babi katernye. add pun nak makan babi jugek ker...jom nanti aku hantor kome keladang babi.
duduk kat situ jadi ustaz babi...wwaawaaa

HIDUP UMNO......

pAs for All said...

"KAMI NAK IDRIS,NATANG"
"KAMI NAK IDRIS,NATANG"
"KAMI NAK IDRIS,NATANG"
"KAMI NAK IDRIS,NATANG"
"KAMI NAK IDRIS,NATANG"
"KAMI NAK IDRIS,NATANG"
"KAMI NAK IDRIS,NATANG"

pAs for All said...

Apabila Hang Jebat bangun melawan Sultan Melaka itu bukan menderhaka. Hang Jebat membetulkan apa yang salah. Bendahara Melaka tidak membunuh Hang Tuah, walau pun telah dititahkan oleh Baginda Sultan. Tindakan Bendahara ini juga bukan menderhaka. Bendahara membuat pekara yang betul. Sultan Melaka yang salah.

Derhaka adalah satu konsep yang wujud dalam pembudayaan Melayu. Kita selalu mendengar Anak Derhaka. Konsep derkaha berkait rapat dengan perintah. Anak dikatakan derhaka terhadap ibu bapa jika TIDAK menurut perintah emak dan ayah.

Derhaka disini di gunakan untuk mendidik anak-anak agar mendengar cakap orang yang lebih tua. Atau nasihat dari orang yang lebih berpengalaman. Ianya adalah pagar budaya agar mereka yang lebih muda dan kurang berpengalaman tidak akan terjerumus membuat kesilapan.

Konsep pembudayaan Melayu untuk mendidik anak-anak ini telah ‘dirampas’ dan ‘dirompak’ oleh gulungan feudal Melayu untuk menerap dan memperkukuhkan kuasa feudal mereka terhadap manusia Melayu.

Sistem ekonomi feudal didalam dunia ini memiliki ciri dan pola yang sama. Sistem feudal muncul di zaman peralihan tamadun manusia, di zaman manusia mula hidup berkelompok dan berpuak-puak. Secara tersendiri dalam kelompok-kelompok ini akan lahir pemimpin, gedebe atau kepala. Mungkin kerana badannya sasa dan berani bertempur. Mungkin kerana dia memiliki bakat pimpinan. Kalau dalam budaya Melayu susuk ini pandai ilmu silat dan keilmuan batin.

Akhirnya di Kampong Hulu ada pemimpi muncul. Di Kampong Hilir ada juga gedebe kampong. Pemimpin atau gedebe ini ini diperlukan untuk memberi arah tauladan ketika bekerjasama, berseraya atau bergotong royong ke hutan mencari makanan, mencari rotan, membuat rumah beramai-ramai atau ke sawah bersama-sama. Yang menjadi kepala atau yang gedebe ini akhirnya di anggap menjadi Tok Penghulu.

Budaya ini masih dipakai lagi di kalangan Orang Asal. Pemimpin mereka di panggil Tok Batin. Tok Batin ialah Tok Penghulu untuk Orang Asal. Kalau di Negeri Sembilan mereka ini menjadi Kepala Adat atau Datuk Undang.

Apabila masyarakat mula berkembang maka kumpulan-kumpulan ini menjadi besar. Kadang kala mereka bersatu. Ada yang bersatu kerana perkahwinan. Ada yang bersatu kerana keperluan ekonomi yang memerlukan lebih ramai tenaga untuk membuka sawah atau ladang yang lebih luas. Atau mereka bersatu kerana ada musuh dari luar datang merampas tanaman, sawah padi atau anak isteri mereka.

Dari sinilah munculnya mukim, daerah, wilayah dan akhirnya menjadi negeri. Kalau kita membaca buku Sejarah Negeri Sembilan, Sejarah Perak, Sejarah Kelantan – kita akan temui pergaduhan antara wilayah-wilayah ini. Kepala Tok Batin Negeri Sembilan bergaduh dengan Tok Batin Johor. Mereka berebut harta, tanah dan kekayaan. Akhirnya gedebe Negeri Sembilan ‘derhaka’ tidak lagi mahu menurut cakap dan ‘arahan’ gedebe Johor.

Harta dan kekayaan yang di rampas dan terkumpul menjadikan gedebe, Tok Batin atau Tok Penghuu ini berupaya untuk mengupah lebih ramai orang untuk bekerja di tanah hartanya. Jika ada pula tanah yang subur akan di teroka lagi oleh orang-orang upahan. Maka harta gedebe ini semakin banyak. Akhirya dengan harta yang banyak Tok Batin, Gedebe atau Tok Penghulu ini mendirikan bala tentera untuk menawan lebih banyak lagi tanah adan harta.

Dari sinilah timbulnya konsep Raja atau Sultan. Gedebe-gebebe ini kerana memiliki harta dan tentera lalu mengakui diri mereka sebagai Raja. Untuk terus menakut-nakutkan orang kampong di buat pelbagai cerita-cerita karut bahawa Raja ini keturunan dari Atas Angin, atau dari dunia kayangan atau seperti Raja Jepun mengakui mewakili Tuhan di atas dunia ini. Semua ini karut marut.

Dalam budaya feudal Melayu ditimbulkan pula konsep tulah – ertinya tidak boleh melawan kuasa Raja. Kalau melawan akan tulah. Bila tulah rakyat biasa akan sakit dan ubatnya kadangkala di cadangkan oleh bomoh ialah meminum air basuh kaki Raja. Lihatlah bertapa lebong dan kelentongnya gedebe-gedebe yang mengakui jadi raja ini. Ini berlaku di Tanah Melayu 600 atau 500 tahun dahulu. Justeru semua ini di terima pakai oleh manusia Melayu pada ketika itu.

Apabila penjajah British datang mereka melihat Raja-Raja ini boleh dijadikan orang perantaraan atau kadangkala jadi kuda tunggangan untuk diarah ke hulu ke hilir oleh British. British menggunakan Raja Raja Melayu sebagai orang tengah untuk melembutkan hati Melayu agar manusia Melayu tidak bangun memberontak melawan penjajah.

Marilah kita sama-sama ketawa kerana Raja-Raja yang dikatakan berdaulat ini tiba-tiba hilang daulatnya bila berhadapan dengan tentera British. Daulat Raja Melayu tidak boleh memakan Mat Salleh. Tulah Raja Melayu pun tidak ‘mengeras’ kepada Mat Salleh. Tidak ada soldadu British yang jatuh sakit kerana tulah Raja Melayu.

Mat Salleh sampai kiamat pun tidak akan meminum air basuh kaki Raja Untuk mereka ini kerja orang gila. Terbukti tidak ada daulat raja disini. Daulat sebenarnya ialah soldadu dan alat tentera British yang lebih canggih dari keris dan tombak Raja Melayu. Bom dan senapang British adalah daulat dan kuasa. Terbukti daulat dan tulah ini hanyalah cerita karut marut.

Justeru, penjajah British telah memecahkan tembelang daulat Raja, keramat Raja dan segala macam cerita-cerita karut tentang Raja-Raja Melayu. Akhirnya apa yang tinggal hanyalah slogan – Orang Melayu Pantang Derhaka Terhadap Raja.

Pantang Derhaka Terhadap Raja ini di jual kepada manusia Melayu kerana hendak membodek British. Ini kerana ada Gedebe-Gedebe Melayu dan penyokong-penyokongnya telah berani bangun mengangkat senjata melawan British. Ciss, pantang Melayu derhaka pada Rajanya adalah slogan karut yang digunakan agar manusia Melayu mengikut Raja yang kini telah menjadi pengikut dan pembodek British.

Ciss, Melayu Pantang Derhaka disini bermakna Melayu jangan melawan kuasa British.

Pada hari ini tahun 2009 konsep tidak boleh derhaka terhadap Raja terbukti konsep karut. Pembudayaan Melayu telah berubah jauh dari 500 tahun dahulu. Kita sebagai manusia – Melayu, Cina, India atau sesiapa sahaja - memang di larang untuk TIDAK MENDERHAKA tetapi bukan kepada Raja. Kita sebagai manusia tidak boleh menderhaka terhadap kebenaran dan keadilan. Kita sebagai manusia tidak boleh derhaka terhadap Yang Maha Esa.

Hang Jebat tidak derhaka. Jebat telah melakukan apa yang wajib dilakukan kerana Sultan Melaka telah menjadi zalim dan memerintah mengikut kata hati. Datok Bendahara tidak mengikut titah Sultan Melaka untuk membunuh Hang Tuah kerana Bendahara sedar Sultan berada dipihak yang salah.

Yang salah tetap salah. Yang benar tetap benar. Jika Ayah yang salah maka ayah wajib di tegur. Ibu yang salah maka ibu wajib di ingatkan. Jika Adik Kecil yang betul maka Adik Kecil wajib didengari. Salah dan benar bukan kerana derajat, umur atau kerana dia Datok, Tun, Hukam , Hakim, Batang Seri atau Sultan.

Kebenaran dan keadilan bukan di monopoli oleh Raja, Sultan, Czar, Emperor atau Maharaja. Kebenaran dan keadilan adalah milik semua. Kita tidak perlu takut untuk menderhaka kalau kita menderhaka demi kebenaran dan keadilan. Malah dalam hidup ini kita diwajibkan menderhaka dan digalakan menderhaka demi kebenaran. Menderhakalah beramai-ramai jika menderhaka ini untuk kebaikan ramai.

pAs for All said...

bca i2 smua yeaa...
smoga korang mmperolehi petunjuk hidayah dari Allah..
ALLAHUAKBARR!!!!

pAs for All said...

Apabila Hang Jebat bangun melawan Sultan Melaka itu bukan menderhaka. Hang Jebat membetulkan apa yang salah. Bendahara Melaka tidak membunuh Hang Tuah, walau pun telah dititahkan oleh Baginda Sultan. Tindakan Bendahara ini juga bukan menderhaka. Bendahara membuat pekara yang betul. Sultan Melaka yang salah.

Derhaka adalah satu konsep yang wujud dalam pembudayaan Melayu. Kita selalu mendengar Anak Derhaka. Konsep derkaha berkait rapat dengan perintah. Anak dikatakan derhaka terhadap ibu bapa jika TIDAK menurut perintah emak dan ayah.

Derhaka disini di gunakan untuk mendidik anak-anak agar mendengar cakap orang yang lebih tua. Atau nasihat dari orang yang lebih berpengalaman. Ianya adalah pagar budaya agar mereka yang lebih muda dan kurang berpengalaman tidak akan terjerumus membuat kesilapan.

Konsep pembudayaan Melayu untuk mendidik anak-anak ini telah ‘dirampas’ dan ‘dirompak’ oleh gulungan feudal Melayu untuk menerap dan memperkukuhkan kuasa feudal mereka terhadap manusia Melayu.

Sistem ekonomi feudal didalam dunia ini memiliki ciri dan pola yang sama. Sistem feudal muncul di zaman peralihan tamadun manusia, di zaman manusia mula hidup berkelompok dan berpuak-puak. Secara tersendiri dalam kelompok-kelompok ini akan lahir pemimpin, gedebe atau kepala. Mungkin kerana badannya sasa dan berani bertempur. Mungkin kerana dia memiliki bakat pimpinan. Kalau dalam budaya Melayu susuk ini pandai ilmu silat dan keilmuan batin.

Akhirnya di Kampong Hulu ada pemimpi muncul. Di Kampong Hilir ada juga gedebe kampong. Pemimpin atau gedebe ini ini diperlukan untuk memberi arah tauladan ketika bekerjasama, berseraya atau bergotong royong ke hutan mencari makanan, mencari rotan, membuat rumah beramai-ramai atau ke sawah bersama-sama. Yang menjadi kepala atau yang gedebe ini akhirnya di anggap menjadi Tok Penghulu.

Budaya ini masih dipakai lagi di kalangan Orang Asal. Pemimpin mereka di panggil Tok Batin. Tok Batin ialah Tok Penghulu untuk Orang Asal. Kalau di Negeri Sembilan mereka ini menjadi Kepala Adat atau Datuk Undang.

Apabila masyarakat mula berkembang maka kumpulan-kumpulan ini menjadi besar. Kadang kala mereka bersatu. Ada yang bersatu kerana perkahwinan. Ada yang bersatu kerana keperluan ekonomi yang memerlukan lebih ramai tenaga untuk membuka sawah atau ladang yang lebih luas. Atau mereka bersatu kerana ada musuh dari luar datang merampas tanaman, sawah padi atau anak isteri mereka.

Dari sinilah munculnya mukim, daerah, wilayah dan akhirnya menjadi negeri. Kalau kita membaca buku Sejarah Negeri Sembilan, Sejarah Perak, Sejarah Kelantan – kita akan temui pergaduhan antara wilayah-wilayah ini. Kepala Tok Batin Negeri Sembilan bergaduh dengan Tok Batin Johor. Mereka berebut harta, tanah dan kekayaan. Akhirnya gedebe Negeri Sembilan ‘derhaka’ tidak lagi mahu menurut cakap dan ‘arahan’ gedebe Johor.

Harta dan kekayaan yang di rampas dan terkumpul menjadikan gedebe, Tok Batin atau Tok Penghuu ini berupaya untuk mengupah lebih ramai orang untuk bekerja di tanah hartanya. Jika ada pula tanah yang subur akan di teroka lagi oleh orang-orang upahan. Maka harta gedebe ini semakin banyak. Akhirya dengan harta yang banyak Tok Batin, Gedebe atau Tok Penghulu ini mendirikan bala tentera untuk menawan lebih banyak lagi tanah adan harta.

Dari sinilah timbulnya konsep Raja atau Sultan. Gedebe-gebebe ini kerana memiliki harta dan tentera lalu mengakui diri mereka sebagai Raja. Untuk terus menakut-nakutkan orang kampong di buat pelbagai cerita-cerita karut bahawa Raja ini keturunan dari Atas Angin, atau dari dunia kayangan atau seperti Raja Jepun mengakui mewakili Tuhan di atas dunia ini. Semua ini karut marut.

Dalam budaya feudal Melayu ditimbulkan pula konsep tulah – ertinya tidak boleh melawan kuasa Raja. Kalau melawan akan tulah. Bila tulah rakyat biasa akan sakit dan ubatnya kadangkala di cadangkan oleh bomoh ialah meminum air basuh kaki Raja. Lihatlah bertapa lebong dan kelentongnya gedebe-gedebe yang mengakui jadi raja ini. Ini berlaku di Tanah Melayu 600 atau 500 tahun dahulu. Justeru semua ini di terima pakai oleh manusia Melayu pada ketika itu.

Apabila penjajah British datang mereka melihat Raja-Raja ini boleh dijadikan orang perantaraan atau kadangkala jadi kuda tunggangan untuk diarah ke hulu ke hilir oleh British. British menggunakan Raja Raja Melayu sebagai orang tengah untuk melembutkan hati Melayu agar manusia Melayu tidak bangun memberontak melawan penjajah.

Marilah kita sama-sama ketawa kerana Raja-Raja yang dikatakan berdaulat ini tiba-tiba hilang daulatnya bila berhadapan dengan tentera British. Daulat Raja Melayu tidak boleh memakan Mat Salleh. Tulah Raja Melayu pun tidak ‘mengeras’ kepada Mat Salleh. Tidak ada soldadu British yang jatuh sakit kerana tulah Raja Melayu.

Mat Salleh sampai kiamat pun tidak akan meminum air basuh kaki Raja Untuk mereka ini kerja orang gila. Terbukti tidak ada daulat raja disini. Daulat sebenarnya ialah soldadu dan alat tentera British yang lebih canggih dari keris dan tombak Raja Melayu. Bom dan senapang British adalah daulat dan kuasa. Terbukti daulat dan tulah ini hanyalah cerita karut marut.

Justeru, penjajah British telah memecahkan tembelang daulat Raja, keramat Raja dan segala macam cerita-cerita karut tentang Raja-Raja Melayu. Akhirnya apa yang tinggal hanyalah slogan – Orang Melayu Pantang Derhaka Terhadap Raja.

Pantang Derhaka Terhadap Raja ini di jual kepada manusia Melayu kerana hendak membodek British. Ini kerana ada Gedebe-Gedebe Melayu dan penyokong-penyokongnya telah berani bangun mengangkat senjata melawan British. Ciss, pantang Melayu derhaka pada Rajanya adalah slogan karut yang digunakan agar manusia Melayu mengikut Raja yang kini telah menjadi pengikut dan pembodek British.

Ciss, Melayu Pantang Derhaka disini bermakna Melayu jangan melawan kuasa British.

Pada hari ini tahun 2009 konsep tidak boleh derhaka terhadap Raja terbukti konsep karut. Pembudayaan Melayu telah berubah jauh dari 500 tahun dahulu. Kita sebagai manusia – Melayu, Cina, India atau sesiapa sahaja - memang di larang untuk TIDAK MENDERHAKA tetapi bukan kepada Raja. Kita sebagai manusia tidak boleh menderhaka terhadap kebenaran dan keadilan. Kita sebagai manusia tidak boleh derhaka terhadap Yang Maha Esa.

Hang Jebat tidak derhaka. Jebat telah melakukan apa yang wajib dilakukan kerana Sultan Melaka telah menjadi zalim dan memerintah mengikut kata hati. Datok Bendahara tidak mengikut titah Sultan Melaka untuk membunuh Hang Tuah kerana Bendahara sedar Sultan berada dipihak yang salah.

Yang salah tetap salah. Yang benar tetap benar. Jika Ayah yang salah maka ayah wajib di tegur. Ibu yang salah maka ibu wajib di ingatkan. Jika Adik Kecil yang betul maka Adik Kecil wajib didengari. Salah dan benar bukan kerana derajat, umur atau kerana dia Datok, Tun, Hukam , Hakim, Batang Seri atau Sultan.

Kebenaran dan keadilan bukan di monopoli oleh Raja, Sultan, Czar, Emperor atau Maharaja. Kebenaran dan keadilan adalah milik semua. Kita tidak perlu takut untuk menderhaka kalau kita menderhaka demi kebenaran dan keadilan. Malah dalam hidup ini kita diwajibkan menderhaka dan digalakan menderhaka demi kebenaran. Menderhakalah beramai-ramai jika menderhaka ini untuk kebaikan ramai.

mat_terab said...

Sapa lebih derhaka umno atau pakatan rakyat:
1. UMNO cuba pecat Sultan Kelantan pada tahun 1993 dengan cuba menabalkan Tengku Ibrahim dan menolak Sultan kelantan yang ada sekarang
= Pakatan rakyat hanya nempertahankan MB Perak yang di pilih oleh rakyat melui PRU12 mengikut Undang-undang tubuh negeri Perak.

2. UMNo maki sultan dengan kata-kata kesat (Natang) binatang.
= Pakatan rakyat tak pernah maki sultan sampai tahap tu Karpal hanya nak saman Sultan itupun Pemimpin pakatan tak setuju hanya dia saja yang nak saman.

3. UMNO menggurangkan kuasa yang ada pada raja(Imunity) semasa pemerintahan Tun Mahadir. Kalau dulu Sultan tak boleh di herek ke makaman. Kerana UMNo jugalah sekarang ni sultan boleh di herek
ke Makamah.
4. Umno Perak pernah menderhaka sultan perak zaman bapak Tajol rosli sendiri menjadi MB iaitu Ghazali jawi.
masa tu Sultan perak Sultan Idris.
Gazali engan letak jawatan MB walaupun sultan tak berkenan beliau menjadi MB.
5. Kes di perlis Sahidan Kasim pada mulanya berkeras juga hendak jadi MB walaupun Raja Perlis tak perkenan perlantikan beliau.
6. Kes Muhamad Taib bawa lari Anak Sultan Selangor dan berkahwin di Siam menyebabkan Sultan Selangor pada waktu itu begitu kecewa.

Kesimpulannya Lu pikirlah sendir sapa yang sebenarnya menderhaka......

Kalau UMNO anak jantan dalam kes ni ayuh adakan perdebatan secara terbuka. Aku cadangkan kalau berani MB haram Zambry berdebat secara terbuka dengan MB yang sah Pakatan rakyat Perak DS Nizar dan ia di siarkan secara Live. Kalau tak pun DS Ahnuar berdebat dengan Najib sendiri tu pun kalau Najib ada Teloq.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...