Saturday, February 14, 2009

Haram ceramah tindakan penakut, kata Presiden PAS

KUALA TERENGGANU, 15 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan tindakan mengharamkan ceramah di Perak sebagai satu tindakan yang penakut.

Bagi beliau, itu satu tindakan yang pengecut, yang penakut. Sedangkan dia mempunyai kebebasan media yang masuk kedalam tiap-tiap buah rumah. Itu satu tindakan yang ‘double-standard’ yang tidak demokratik, yang bercanggah dengan amalan demokrasi yang maju.

Beliau berkta demikian dalam sidang media selepas majlis ceramah untuk dana Palestin di Batu Enam, Kuala Terengganu baru-baru ini.

Berikut adalah transkrip penuh sidang media itu:

Bagaimana keadaan di Perak sekarang ?

Di Perak kita tunggu proses pilihanraya yang akan diumumkan esok dan InsyaAlllah kita akan masuk pilihanraya atas nama Pakatan Rakyat. Di Bukit Selambau Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan bertanding dan di Bukit Gantang, PAS akan bertanding. Ini akan menunjukkan kerjasama yang lebih mantap

Bagaimana pula keadaan calon-calon ?

Calon-calon kita akan lihat pandangan daripada bawah dan pandangan semua pihak. Setakat ni dah ada beberapa nama yang dikemukakan, adalah 4, 5, 6 orang, kita akan pertimbangkan, tempatan pun ada luar pun ada, kita akan lihat dari segi sejauh mana kaji selidik yang akan dihasilkan daripada bawah.

Komen Datuk Seri tentang pengharaman ceramah

Itu satu tindakan yang pengecut, yang penakut. Sedangkan dia mempunyai kebebasan media yang masuk kedalam tiap-tiap buah rumah. Itu satu tindakan yang ‘double-standard’ yang tidak demokratik, yang bercanggah dengan amalan demokrasi yang maju. S – Jadi PAS akan terus ceramah ? J – Itu mengikut kesesuaian.

Kalau dia tidak benar ceramah, kempen macamana ?

Saya rasa ia takkan berlaku tak benarkan ceramah, InsyaAllah akan dibenarkan.

Apa saranan kepada penyokong-penyokong Pakatan Rakyat di Perak

InsyaAllah kita akan menghadapi pilihanraya dengan bijak, dengan baik, dapat menjaga tatatertib, sebagaimana yang kita lakukan di Kuala Terengganu. Dan InsyaAllah kita tidak akan terpengaruh dengan kalangan yang melakukan provokasi.

43 comments:

Perawi said...

SPR beri jaminan BN telah menang dikerusi Parlimen Perak kata Abdullah Badawi (itulah Rasuah Politik)Rujuk kpd BERNAMA News malam tadi

kawe7366 said...

Teruskan usaha Pakatan untuk menerangkan kepada rakyat keadaan sebenar. Jadikan rakyat cerdik dengan maklumat yang benar, bernas dan hujah yang lebih kemas. Sekarang zaman sudah maju dalam teknologi maklumat,pelbagai cara boleh diusahakan secara kreatif, inovatif dan berkesan di hati rakyat.
Semoga Pakatan terus cekal dan bertenaga untuk perjuangan yang panjang!

anjar said...

tak leh ceramah?, pejabat ada, rumah ada, internet ada, kedai kopi pun ada, apa nak heran boleh kempen.

kalau mejoriti dah benci ngan ameno tak kempen pun orang benci gak. takdenya orang nak undi, ameno kempen la dlm media massa penjilat diaorang, buat abis duit je.

Perawi said...

Terbaru petikan dari berita TV1:-
BKT Gantang:
Jumlah Pengundi kini:
55,140 - Pengundi biasa
136 - Pengundi Pos
286 - Pengundi hantu
55,562 - Pengundi berdaftar kini

Keputusan PRU12, Pada: March, 2008
20,015 - PAS
18,449 - BN
872 - Bebas
39,336 - Jumlah pengundi

Sejuk barangkali disini, sebab 10 bulan bertambah sebanyak 16,226 pengundi baru, saya yakin 10,000 terdiri hantu TOYO bekas MB Selangor

perunding said...

hebat sampai boleh rampas kerajaan demokrasi.
tapi..ceramah politik pun kecut,

perunding said...

nature will find its ways.
air yang disekat akan melimpah.

lagi disekat kita jadi innovatif dan kuat berusaha..InshaAllah.

Ihya said...

Salam ziarah..

Singgah-singgah makan rohani di www.dzulhaqq.blogspot.com .

Posting terbaru:

"Hanya Firaun dan Namrud larang salahkan kerajaan"

sapphire said...

Biarkanlah mereka buat tindakan bodoh camtu, supaya rakyat dpt menilai... Tindakan diorang selama ni pun dh byk menyebabkan pengundi atas pagar menyokong PR, contohnya diri saya sendiri.Saya rasa saya adalah di antara ribuan rakyat yg tidak peduli hal- hal mengundi selama ini, dalam PRU-12 baru2 ni pun saya tak mengundi, tapi Alhamdulillah sudah insaf sekarang...

Saya sudah dapat menilai mana yg baik dan mana yg buruk.Hasil dari byk melayari blog, maka adalah sedikit kesedaran yg bertapak di jiwa saya ni...terima kasih kepada bloggers terdahulu laman Siasah ni contohnya putra revolusi, ofis boy tingkat 4, utohkacil, peonpencen dan byk nama lagi yg tidak larat saya senaraikan...( Dimanakah saudara2 sekarang...lama tak nampak, dah tukar nick agaknya...)

peluru sesat said...

perawi,

Mengapalah kau ni BONGOK sangat?

Jumlah pengundi dangan jumlah undi memanglah tidak sama...bukan 100% yang keluar mengundi.....

Cuba kau bandingkan...

pru 12 - 55,471
kini - 55,562

berapa bezanya?

16,226????????????????????

MANGKOK AYUN...........

add said...

Peluru sesat,
jangan dok kacau juak PR ni,,,, kita dengar je,,, semua yang depa kata/fikir semua betul... UMNO dan BN je yang salah....
Sekarang ni SPR,POLIS,dan segalanya salah.... tapi,, kalau menang pilihanraya... mak ai,,, semua baik,,, spr telus, polis bagus,...amalan demokasi berjalan lancar..... apakah ini satu ajaran dari parti yang bercirikan Islam.....

add said...

Kepada sapphire,, mohon ke blog saya jika ada masa terluang...wassalam

dewata awan berapi said...

kalau akulah...dah buat statistik bodoh macam tu...

aku tak datang sini lagi...MALU

untuk: perawi

zali said...

bukan sekali statistik tu dia keluarkan...yakin je..

last-last peluru sesat hinggap di kepala hotak...

bersepai!

zali said...

perunding : hebat sampai boleh rampas kerajaan demokrasi.
tapi..ceramah politik pun kecut,

hadi kata : Saya rasa ia takkan berlaku tak benarkan ceramah, InsyaAllah akan dibenarkan.


kalau ayat 'takkan berlaku' tu maknanya belum berlaku lagi la...

pandai je provoke kata kerajaan haram ceramah...

Ihya said...

Posting bersama video terbaru di www.dzulhaqq.blogspot.com .

Selamat Menonton!!

Juraimi Zainal said...

Saya berpendapat siapa saje calun dari Barisan Nasional akan tewas;

Mudah saje: 50% - Melayu (akan terbahagi 2), 30% - India (75% akan cenderung kpd PR), 20% - Cina (65% juga akan cenderung kpd PR).

So total up:60.5% goes to PR. Tak caya tunggu.........!!!!!!!!!!!!!

ian-xyme said...

belia, jom turun bkt gantang. kukuhkn jentera kempen pakatan raykat.

sonata said...

salam ukhwah utk semua....saya rasa rakyat sekarang makin cerdik....kepada jentera PR,berkerja keras lah mulai sekarang...bongkarkan segala perlakuan biadap dan pura2 puak parti rasuah ,umno ler tu...rakyat dah makin meluat dan jijik dgn permainan kotor parti rasuah tu...saya bkn lah org umno atau pr,tapi cukup BENCI dgn permainan kotor najib n the gang...KAT DUNIA BOLEHLAH NAK MENIPU,KAT DEPAN ALLAH NANTI MAMPUSSS NAK MENJAWAB!!!

Sarjan Lama said...

Takada ceramahpun takpa.....
Ayoh semua blog, laman Web kita kempen kuburkan BN dan UMNO di Bukit Gantang...........

jit tontoya said...

apa susah.dekat kedai kopi pun dah jadi warung politik. sampai kopi janda pun dah tak laku. asyik chite-chite politik.

balik menogreh trus aku kekedai kopi!

Ihya said...

Posting bersama video terbaru di www.dzulhaqq.blogspot.com .

"Dato Mengamuk kerana tanah"

Selamat Menonton!!

TokBatinSenoi said...

Oh kome, doyan dh bunge..
suke hati kite..
ta' payah keghojer..

Hurm.. Bergasak lagi!!!
tido lagi menenangkan.

selamat bergasak.

dewata awan berapi said...

tontoya said...

apa susah.dekat kedai kopi pun dah jadi warung politik. sampai kopi janda pun dah tak laku. asyik chite-chite politik.

balik menogreh trus aku kekedai kopi!

.......................................

inilah masalah besar orang melayu...suka buang masa di kedai kopi...macamanalah melayu nak maju...

kalau bab politik melayulah hero...macam anjing sekor ni...tak henti2 menyalak...

jit tontoya said...

eh..eh...

itu kan kedai kopi aku. balik nogreh aku niaga. tu bukan buang masa bongok. itu tambah harta....

yang melayu macam kau ini lah rugi...bangan terlampau.

jit tontoya said...
This comment has been removed by the author.
jit tontoya said...

ape pon aku sayang parti aku. aku hendak tengok umno terus hidup. sekurang-kurangnya sampai prk 13. lepas itu kalo nak kojol pun aku redha....

tabik hormat untuk parti aku..

hidup umno!

dewata awan berapi said...

kedai kopi nenek kau!!!!!!

kalau nak tambah harta buatlah kilang kopi...BONGOK

Perawi said...

Terbaru petikan dari berita TV1:-
BKT Gantang:
Jumlah Pengundi:
55,140 - Pengundi biasa
136 - Pengundi Pos
286 - Pengundi hantu
55,562 - Jumlah Pengundi berdaftar terkini

Perawi said...

Keputusan PRU12, Pada: March, 2008
20,015 - PAS
18,449 - BN
872 - Bebas
39,336 - Jumlah pengundi 10 bln lepas

dewata awan berapi said...

jumlah pengundi aje...mana komen!!!

Perawi said...

Peluru sesat, menang bodoh tak sekolah, sama bawa ajaran sesat Hadhari spt Pok Loh,

Mengapalah kau ni BONGOK sangat?

Cuba kau bandingkan...

pru 12 - 39,336 sahaja
kini - 55,562

berapa bezanya?

16,226???????????????????? dalam 10 bln sebanyak itu bertambah disatu perlimen. Kalau 82 ahli parlimen msia bermakna 2 juta rakyat telah bertambah, kalau 10 tahun = 20 juta # ada lojik ke? apa kerja perancang keluarga kementerian kesihatan BN, Tidur ke? pakai kepala hotak bukan kepala buntuh

MANGKOK AYUN...........

February 14, 2009 9:20 AM

Perawi said...

Tak caya lagi, memang wujud hantu dalam UMNO/BN dan bersekongkol dgn SPRM (Saapok Perasuah Rakyat Msia)> Tak menang BN saja sangatlah, sebab pengadil dah makan rasuah. Jawab UMNO@BN jawab. Peluru sesat, MIE yg Bodoh, bongok, bangang........kenapa tak jawab

dewata awan berapi said...

perawi,

kesian aku tengok kau ni....
bodoh memanjang...

ni aku tolong betulkan otak kau...

P59 BUKIT GANTANG
Jumlah Pengundi: 55,471
Peratusan Kaum: M: 63.48% C: 26.77% I: 9.71% L: 0.04%
1. Roslan Shaharum (Pas) (20,015)
2. M. Murganan (Bebas) (872)
3. Datuk Seri Azim Mohd. Zabidi (BN) (18,449)
Majoriti: 1,566
Jumlah undi: 40,187
Peratus mengundi: 72.45%
Undi rosak: 851
Penyandang: Datuk Tan Lian Hoe (BN)
(Majoriti: : 6,702 undi)

KAU BUKA BIJI MATA KAU BESAR2...TENGOK JUMLAH PENGUNDI TU...

sendiri bodoh...nak salahkan orang lain..

dewata awan berapi said...

kalau kau tak tau baca biar aku ringkaskan:

P59 BUKIT GANTANG
Jumlah Pengundi: 55,471

Jumlah undi: 40,187
Peratus mengundi: 72.45%

Kau pergi sekolah lagilah!!!!

dewata awan berapi said...

ooii perawi bongok,

kau dah paham ke belum?????

Perawi said...

Hoi....dewata, Terbaru petikan dari berita TV1, BKT Gantang:
Jumlah Pengundi:
55,140 - Pengundi biasa
136 - Pengundi Pos
55,562 - Jumlah Pengundi berdaftar terkini. Kalau otak kau betul, kau kira yg terkini. KAU BUKA BIJI MATA KAU BESAR2...TENGOK JUMLAH PENGUNDI TU...dari mana datang 286 ekor. Pengundi hantu atau org hutan ke????????? bagi menggenapkan 55,562 atau belum mengundi sudah dikira undi rosak.

sendiri bodoh...nak salahkan orang lain....Kau pergi sekolah lagilah!!!! Dimanakah datangnya pengundi 286 itu. $$$$$$ Rasuah

Perawi said...

Bukit Selambau, Kedah (Berita TV1)
35,140 - Pengundi berdaftar kini
32,125 - Pengundi biasa
15 - Pengundi Pos

Kemana hilangnya 3,000 pengundi lagi. Koknya sudah jadi Dewata atau Jin atau pun hantu

dewata awan berapi said...

perawi bongok,

kalau kau dah lupa biar aku copy balik apa yang kau tulis...

16,226???????????????????? dalam 10 bln sebanyak itu bertambah disatu perlimen. Kalau 82 ahli parlimen msia bermakna 2 juta rakyat telah bertambah, kalau 10 tahun = 20 juta # ada lojik ke? apa kerja perancang keluarga kementerian kesihatan BN, Tidur ke? pakai kepala hotak bukan kepala buntuh

ini kau yang tuliskan????

16,226...mula-mula
286...hai, dah tukar

Kalau dah bongok tu mengaku je lah!!

pandai2 kata 2 juta..20 juta..
memang kau pakai kepala butoh utk pikir....

Mesra Sokmo said...

Dewata bongok, Kenapa tak jawab, tentang pengundi hantu dewata 3,000ekor dibukit selambau & 286 hantu MIE Bkt Gantang Perak

Mesra Sokmo said...

Khabar keSPR tak cukup hantu setakat itu (3,000 + 286)kena lepas banyak ekor lagi .... Pok Loh tertipu dgn kuda tungangannya

unanjaga said...

Mengulas pada tajuk berita ini,ternyata mereka masih takut untuk berhadapan digelangang kebenaran,andai nya ceramah parti PR mengandungi hasutan atau pun fitnah,maka itu lah masa yang terbaik pihak BN membuat rakaman dan menjadi kan ia sebagai asas bukti dimakhamah.Begitu juga tegahan atau tidak bertamadun bilamana edaran harakah dan keadilan juga disekat,rakyat pasti akan melihat ini sebagai satu tindakan yang zalim dan diluar dari batas kebebasan bersuara.Nyata mereka semakin memperlihatkan kezaliman mereka.

MUHAMMAD AIMAN BIN KAMAR RUDDIN said...

Peringatan kepada kita yang berpolitik! Dalam kubur malaikat akan bertanya "Apakah agamamu?" Bukan "Apakah bangsamu?
“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujar Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.

karat ijau said...

salam,
memang penakut pun puak2 tu.klu PR yang berceramah tk pyh banner,iklan kt tv,radio pun, puluhribu yg pi.klu depa,siap bas,duit makan,dll,nak mai 1000 org pun payah...tkkan yg puluh2 ribu tu bodo kut..tkkan lebih 50% rakyat perak bodo kut..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...