Wednesday, March 4, 2009

Samseng buat provokasi

27 Adun Pakatan Rakyat Perak bukan sahaja disekat memasuki tempat kerja mereka iaitu Dewan Undangan Negeri oleh polis bahkan juga sekumpulan samseng Selasa, 3 Mac lepas.

Samseng ini menyekat dan membuat provokasi terhadap para penyokong Pakatan dengan kata-kata kesat di depan mata pasukan keselamatan yang sedang berkawal itu.

Beberapa pihak yang berada di situ cuba meminta anggota keselamatan ini campurtangan, namun tidak mendapat sebarang reaksi.

Samseng ini juga melemparkan objek keras dan tajam terhadap orang ramai yang berkumpul selepas sidang khas itu.

Laporan khas dalam Siasah Jumaat ini.

114 comments:

TAIPINGMALI said...

Ke mana menghilang samseng Pas yang selama ini duk kepung Rumah Rasmi Nizar.

Kecut perut ker tgk Pekida dan Umno..

iqah said...

eleh...ko tu yg takde telur. Baru al-banjari tiup sikit dah tumbang...mana pegi artikel bodo ko ari ni.??.Tau ko takut yer..depan FRU berani le...ehhh...BODOSS

ReFoRmAsi said...

pekida ciptaan org umno...da terpesong dari niatsebenar...org islam..minum arak..guna name pekida msk kelab mlm..belasah org melayu jugak..sbb..x puas hati jek..dgn cine tau lak bodek...umno mmg penjenayah...xnk ngaku..buat macam2 hal yang dihalalkn...

ReFoRmAsi said...

gune polis..fru..hasut sultan..tu la keje org umno yng sesat..malu a wei..ngaku demokrasi..ahli dun sendiri x dibenar msk SUK..gune penjawat awam ygb terpkse jlnkn tugas..krjn BN btul2 tkt jatuh lagi..x berani bubar DUN..selagi tu org akan pndg serong ameno yg bakal pupus..korg wat la ape2pn..org da muak..

hilux said...

Oooo...jadi yang pakai songkok tinggi tu Pekida lar yer??? Patutlah macam samseng kampung dusun!!!

hilux said...

harap songkok jer tinggi,tapi akal rendah bawah tapak kaki!!!!

add said...
This comment has been removed by a blog administrator.
paloi bin mulau said...

add,

awat la hang membuang masa sekadar menulis komen sebegitu. bagus gunakan masa tu utk membaca.

barulah boleh menulis yg mantap2. sian teman nengok pencacai2 amno ni muahahahaha

add said...

Paloi
aku tengok hang ni pun gedik macam eli wong je,,, dah kena ke,,,montok semacam je...

Pandai komen orang,, yang hang dok tulis tu bukan ke 2x5 je... muahahahahahahahahahahahah

Luqiem said...

Itulah perangai sebenar... berlagak samseng atau memang pun samseng... apalah anak jadi!!!

dewata awan berapi said...

paloi tu maksudnya BODOH...carik le nama lain...anak babi ke,anak berok ke...spesis memperbodohkan diri sendiri...tapi gambar tu boleh tahan jugak...mana ko curik?

dewata awan berapi said...

tak pe lah samseng...kan nik ajis juga kata Allah juga samseng...

Fakrullah said...

UMNO berselindung disebalik PERAK..
Ingat Semua Jangan Lupa Ape yg terjadi di TERENGGANU hampir setahun yg lepas.Ada majlis tertinggi umno siasat sape yang kat '---' kepada duli yg maha mulia sultan terengganu yg skrg yg dipertuan agong MALAYSIA.

melayu2020 said...

toksah kamu nak ekk dengan ayahanda PEKIDA ipoh tu..

tak malu minta bantuan ranting kedah. Pekida Kedah tak mau tolong pekida ipoh.. Sebab Apa??

Pekida punya banyak ahli pun dah pening tengok hal pekida ipoh ni. Buat malu daawah islam saja.

Taiping..hang jangan nak memandai nak jual nama pekida no.. Berapa nomboq ahli hang,meh sini aku bagitahu wasit bagi sekeh pala hang kalau nak memalukan pekida..

melayu2020 said...

Kami PEKIDA malaysia mempunyai ahli dalam berbagai warna parti. jangan memandai nak kata pekida milik umno. Pekida kelantan sapa penanung???? bangang punya taiping..meh sini nomboq ahli hang..

azman said...

untuk pengetahuan taipingmali,bukan org MB Hj.Nizar kecut perut,tapi itu hanya provokasi UMNO semata2...awak kena fhm itu...jgn jd lembu cucuk hidung jer...

uncle nano said...

TAIPINGMALI said...
Ke mana menghilang samseng Pas yang selama ini duk kepung Rumah Rasmi Nizar.

SAMSENG PAS TU BACUL...MENJAHANAMKAN BANGSA MELAYU..PAK LEBAI KARUT!!!

uncle nano said...

ReFoRmAsi said...
pekida ciptaan org umno...da terpesong dari niatsebenar...org islam..minum arak..guna name pekida msk kelab mlm..belasah org melayu jugak..sbb..x puas hati jek..dgn cine tau lak bodek...umno mmg penjenayah...xnk ngaku..buat macam2 hal yang dihalalkn...

AKU SARANKAN PEKIDA SIASAT SIAPA ReFoRmAsi.AKU TAK PUAS ATI DENGAN KENYATAAN DIA..ORANG2 PEKIDA KENA TEGAS DALAM HAL INI..TUNJUKKAN JALAN SEBENAR KEPADA ReFoRmAsi...

uncle nano said...

paloi bin mulau said...
add,

awat la hang membuang masa sekadar menulis komen sebegitu. bagus gunakan masa tu utk membaca.

barulah boleh menulis yg mantap2. sian teman nengok pencacai2 amno ni muahahahaha

ko ni apa lar..kan ni SIASAH..di ulang SIASAH..pencacai-pencapai PAS ngan PKR je yang ramai kat sini..yang emosi2 pun orang2 PAS je yang aku perasan..
yang engko tu betina ke apa?

FAST said...

UNCLE NANO

Cermin diri dulu sebelum maki orang lain....ingat kamu tu betul sangat....betulkan diri kamu dulu

anjar said...

bab buat provok ni memang umno pakar, tapi malang macam rakyat tak tau, takdenya pemuda PAS nak layan provok samseng amno.

puak puak tu mana ada qualiti, gaya je lebih....

Ihya said...

Dewata..
Saya bagi pada awak 2 nama dari 99 nama ALLAH yang awak kena kaji dulu sebelum awak meneruskan perbincangan tentang Asma Ul Husna.

Al-MUNTAQIM -Yang Maha Menghukum

Al-MUTAKABIR -Yang Maha Melengkapi Segala Ke Besarannya.

Semua hal yang awak katakan itu sebenarnya adalah permasalahan BAHASA. Bukankah saya sudah terangkan dalam komen yang lepas lepas tentang bezanya setiap bahasa di setiap negeri?? Rujuk semula.

Al-Muntaqim ini bahasa arab. Di tafsirkan kedalam bahasa melayu lalu bermakna Maha Menghukum. Maknanya dalam apa apa saja masalah berkenaan manusia,Allah dah tetapkan hukumNya sebagai rujukan. Cuba fikir semula.

Sedikit info:

Kesalahan mencuri contohnya di kenakan dengan penjara 1,2,3,4,5,6,atau berbelas tahun.Ini ialah hukum manusia. Maknanya hukum manusia ini tidak zalim. Cuba hakim @ kadi praktikkan hukum mencuri di kenakan qisos mandatori iaitu potong tangan jika mencuri melebihi takrif jenayah curi.

Contoh : Hudud di malaysia telah menetapkan bahawa taarif di laksanakan hukuman potong tangan ke atas pencuri APABILA pencuri mencuri harta orang ramai melebihi rm 100. Jika kurang rm 100,layak lah pencuri di kenakan takzir iaitu denda seperti penjara 1,2,3,4,5,6 atau di sebat.

Saya mahu semua orang di sini berfikir dengan lojik dan berlapang dada. Zalim atau tidak memotong tangan pencuri jika itu yang di mahukan oleh ALLAH dalam firmanNya?

Al MUTAKABIR- Yang Maha Melengkapi Segala Ke Besarannya.

Dalam pengertian yang lain dalam bahasa arab,ianya juga bermaksud TAKBUR!! Dalam bahasa melayu kita yang kita kasihi,perkataan takbur juga bermaksud samseng,gedebe kata orang pantai timur,timing dalam bahasa english,kerek dalam bahasa mat rempit. Tapi kita tidak layak memakai MAHA kerana MAHA ini hanya untuk pemakaian Allah s.w.t. Beza disini ialah kurang percampuran kita dengan saudara kita di pantai timur atau kurangnya kita mendalami pengisian di masjid,surau dan pondok pengajian agama.

Dewata dan sahabatku di dalam islam semua yang pro umno dan bn,

Saya tidak berniat nak menyanggah kamu semua. Tapi niat saya ikhlas. Saya menegur anda dan kalau saya salah tegur lah saya.

Jom !! KIta pakat semua pergi ngaji lagi....

Perawi said...

Memang UMNO samseng tetapi beruknya POLIS tak tangkap pula, kalau org PR terus masuk longkap. Biarkan dulu nanti kita ajar depa.
..depan FRU beranilah. aku tak takut mati, sebab pejuangan islam mati syahid. Allah bagi hadiah utk bawa masuk 30 orag kedalam syurganya. Woi bestnya. berjuang umno mati katak.
Soal bela babi tanya mat rustam melaka, mat isa samad, khir toyo, tulah tokey babi sebenar, hasil jualan babi diberi makan org umno dlm rasuah politik. dalam tubuh org umno ada darah daging babi...he jijik. nasib baik ada khalid dapatlah kandang babi dselangor....dari hasil ternak anak toyo ygg berselerak

wak-labu said...

Apa nak hairan kan,
semua yang menyokong kerajaan boleh buat apa pun jadi betul - tak salah.

Barang sesiapa yang anti kerajaan, semua yang mereka buat, SALAH - kena tindakan, kena hukum - Itu lah yang di manakan "MALAYSIA BOLEH".
wak-labu

cacingjeBN said...

Memang dalam bantahan PR atas kes Perak Kaum Cina dan India kami PR tak galakkan berdemo pasal nanti umno akan berkata " hai orang melayu tengoklah PAS kuda DAP dah mengajar cina dan india derhaka pada Sultan" percaya tak??? kami orang PR dah tau taktik perkauman umno nak selamat nyawa dia yg tinggal nyawa ikan .... ingat orang bodoh lagi ke zaman sekarang ni....umno not relevan now kata hakim gula2 hack. hak hak hak kahak tui umno.

cacingjeBN said...

Umno bukan samseng pun samdol adelahhhh!!! tau apa kata polis hari tu kalu bukan BN yang perintah dah lama aku lokap dah setakat 30 orang wat kecoh apadahall.... turunlah kalau brani kat istana negara 7 mac ni...tengok mcm mana samdol umno nak halang rakyat ke istana...

cacingjeBN said...

Najib gelisah sekarang ni pasai bapak Altantuya dan negara Mongolia yang Altantuya cintai sedang berusaha nak bawa kes ini ke Mahkamah keadilan Antarabangsa.... mana nak letak muka oooi rakyat Malaysia ada bakal PM yang Ada kes Antarabangsa mcm citarasa anak dia wanita antarabangsa...sama la bapak dia Altantuya tu kan antarabangsa..

cacingjeBN said...

aku pekida tapi jangan harap nak sokong Umno. parti Munafik... ingat semua orang pekida sokong Umno ke?? aku pekida yang sokong PAS apahalll Umnoo... tak puas ati....

cacingjeBN said...

TaipingMali

Ke mana menghilang samseng Pas yang selama ini duk kepung Rumah Rasmi Nizar.

Kecut perut ker tgk Pekida dan Umno.
,,,
Korang yang kecut perut.. kenapa tak gegar Rumah Nizar masa tu... kenapa tak halang diorang demo..kan korang dah ada power masa tu rampas la rumah pulak... kenapa takut tengok rakyat masa tu mengamuk...pirahhh

Perawi said...

Tanamkan semangat jihad kejalan Allah SWT. nescaya mati shayid, banyak kelebihannya, daripada mati yg sia-sia, sebab yg hidup pasti akan mati:-

1. Dapat memasukkan seramai 30 org kedalam syurga Allah, tanpa hisab.
2. Mayat tidak hancur
3. Mayat bau wangi spt yg mati diPalastin baru ini, rujuk majalah 3
4. Darah tetap mengalir walau pun telah mati - Kisah mualaf India sekeluarga, 2 org anak yg mati dalam kontena diselangor. Dibunuh oleh abangnya kerana kesalahan peluk Islam. Allah telah buktikan, tak caya tanya Utz Harun Din & Peguam Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen Kulim

Mungkin ada lagi, tetapi saya tidak tahu. Boleh tambah asalkan benar dari ajaran Nabi Muhammad SAW. Untuk org bukan Islam, jangan terkejut, sebab itu kelebihan Islam dan wadah perjuangan demi menegakkan ugama yg semakin pupus. Termasuk tidak menjalankan hukum Allah, berpandukan kitab Al Quran.

Ihya said...

Perawi..

Hati-hati..Nanti ada yang kata PAS mencandukan pemikiran orang islam ...

Perawi said...

Syabas bapak Altantuya ... serekkan meraka yg berkenaan itu kemuka pengadilan antarabangsa. Biar dia mati berangan nak jadi org no.1

perunding said...

dalam rampasan kuasa seperti di thailand, pihak perampas akan pertamanya merampas bangunan parlimen dan pusat media.
dalam konteks Perak,
Umno Bn telah merampas bangunan tempat dewan sidang dun diadakan dengan menggunakan polis dan fru.

Ini adalah rampasan kuasa kerajaan negeri perak oleh polis umno bn.

Perawi said...

Macamana nak delete/cancel - betul juga kata Ihya. Takut disalah ertikan kpd PAS. Kita buat web khas nanti. Utk pegetahuan umat Islam sedunia.

Ihya said...

Perawi..

saya bergurau..jangan takut sampaikan apa yang Allah s.w.t firmankan. Ingatlah perjuangan Rosul dahulu. Di baling batu,di baling najis. Di tuduh pemecah belah masyarakat. Di tuduh kafir terhadap ajaran nenek moyang.

Semuanya dah lengkap dalam al quran dan hadis.

Itulah harga sebuah perjuangan....

Ihya said...

Walaupun kita ambil sebijik-sebijik,bulat bulat dari al-quran dan hadis sekalipun...mereka takkan terima pandangan kita..

Yang penting di sini,Kita sudah selesai berdagang. Terpulang pada ALLAH untuk membeli dagangan kita.

dc said...

Blogger uncle nano said...

ReFoRmAsi said...
pekida ciptaan org umno...da terpesong dari niatsebenar...org islam..minum arak..guna name pekida msk kelab mlm..belasah org melayu jugak..sbb..x puas hati jek..dgn cine tau lak bodek...umno mmg penjenayah...xnk ngaku..buat macam2 hal yang dihalalkn...

AKU SARANKAN PEKIDA SIASAT SIAPA ReFoRmAsi.AKU TAK PUAS ATI DENGAN KENYATAAN DIA..ORANG2 PEKIDA KENA TEGAS DALAM HAL INI..TUNJUKKAN JALAN SEBENAR KEPADA ReFoRmAsi...

___________________________________

Bahlul,bckp xckup ilmu...Apakah PEKIDA ade kuasa untuk kerja2 penyiasatan? Buat apa ko sruh PEKIDA siasat REFORMASI? Apekah PEKIDA tu salah stu badan penguatkuasa di negara MALAYSIA?
Kalau xpaham konsep PEKIDA jgn nak berbangga2 melaungkan nama PEKIDA tanpa kenal sebenar PEKIDA ini. ngko ni blagak je tau psl PEKIDA,pdhal xtau ape2 pun...stu lgi KO PAHAM KA MAKSUD REFORMASI? budak hingus..

cacingjeBN said...

ihya

Perawi..

Hati-hati..Nanti ada yang kata PAS mencandukan pemikiran orang islam ...



....
yang cakap tu orng umno jee...

cacingjeBN said...

oii dc aku orang pekida apahall koo ... ingat suma orang pekida sokong umno yang nak mampus tu...
sebenarnya banyak orang pekida sokong pas tapi sebab 2/3 kerat pemimpin yang ahli tak nampak pun sokoing pada umno..pi rahhh... PAS THE BEST.... PEMBELA ISLAM bukan umno ISLAM HADHARI TURUN KERETA NAIK LORIII>belah la woooii dah kalah main polis tarak telur umno;;;;

cacingjeBN said...

oii dc aku orang pekida apahall koo ... ingat suma orang pekida sokong umno yang nak mampus tu...
sebenarnya banyak orang pekida sokong pas tapi sebab 2/3 kerat pemimpin yang ahli tak nampak pun sokoing pada umno..pi rahhh... PAS THE BEST.... PEMBELA ISLAM bukan umno ISLAM HADHARI TURUN KERETA NAIK LORIII>belah la woooii dah kalah main polis tarak telur umno;;;;


sori dc silap taip.


oii uncle nonok!!! aku orang pekida apahall koo ... ingat suma orang pekida sokong umno yang nak mampus tu...
sebenarnya banyak orang pekida sokong pas tapi sebab 2/3 kerat pemimpin yang ahli tak nampak pun sokoing pada umno..pi rahhh... PAS THE BEST.... PEMBELA ISLAM bukan umno ISLAM HADHARI TURUN KERETA NAIK LORIII>belah la woooii dah kalah main polis tarak telur umno;;;; suka bapak ko nak guna pekida lak ko nak tau ko siasat la sendiri bodoooo////

cacingjeBN said...

dikemaskini Seorang pemimpin PKR mencabar polis menyeretnya ke mahkamah agar dapat mendedahkan butiran dakwaan percubaan Datuk Seri Najib Razak merasuah wakil rakyat Pakatan Rakyat untuk melompat parti bagi menjatuhkan kerajaan Perak.

"Saya bersedia untuk ke mahkamah di mana saya akan berpeluang mendedahkan semua bukti yang saya ada termasuk rakaman tentang perbualan dan perbincangan saya tentang isu membeli Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan yang diusahakan oleh Najib," kata ketua bahagian PKR Ipoh Barat, Fauzi Muda.

"Saya mendesak polis agar segera mendakwa saya di mahkamah adalah kerana saya tahu pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis pasti tidak akan mendakwa Datuk Seri Najib di mahkamah terhadap apa yang telah saya laporkan.

PELIK PULAK SAMPAI SURUH POLIS SERET KE MAHKAMAH...polis pasai pa tak seret dia ya? polis takot ke? ke najis takot...

APA LAGI...SERET LA WAHAI CIK POLIS DAN PEGUAM NEGARA..

cacingjeBN said...

nak bela Islam konon bantuan perkapita pada sek agama rakyat pun ditarik apekebenda....tobat lahom mati idup semula pun aku tetap salah kan umno atas apa yang terjadi dimuka bumi Malaysia yang kucintai ini...sekurang2nya Nizar tu bagi bantuan bagi tanah kat SAR yang umno dulu tarik balik pasal mamak bendahara korang tu lah..tanah pun tak pernah bagi kat SAR sepanjang 50taun umno perintah....pigidahhh

Perawi said...

Ihya said..Kita sudah selesai berdagang. Terpulang pada ALLAH untuk membeli dagangan kita. Isya'Allah amalkan Islam - Amalkan yg wajib disampingkan hidupkan yg sunah spt. tasbih, semb sunat, puasa sunat, sedekah, amar maaruf nahi mungkar dll. SERTA tarbiyah/ sebarkan Islam kpd yg bukan Islam serta mengembalikan/insafkan mereka yg lalai diakhir zaman ini, penganut ajaran ayah pin & fahaman hadhari. Islam adalah ugama dagang dan kembalinya kpd dalam dagang. Sebelum wafatnya Nabi SAW, beliau menyebut ...umatku ..umatku berkali-kali. Itulah Nabi pun tahu laroinya kita semua diakhir zaman.

Untuk org India boleh buka blog ini. Tapi lama dah tak update. Aku pun tak faham...apa ditulisnya

http://shahid.blogspot.com/

cacingjeBN said...

Umno ni bukan parti melayu pun tengok lah nama dia je pun pakai bahasa penjajah nak martabat bahasa melayu konon ajar sain n matematik dalam english. tulisan jawi pun depa dah buangkan. pakai otak sikit esok anak2 kita kalo pegi interview adake diorang speaking tanya pasal matematik n sains? nak menipu tak kena tempat...

cacingjeBN said...

kesilapan pertama yang dibuat Umno selepas Merdeka masa tunku menganugerahkan tanah di jalan tun razak yang sekarang menjadi syarikat Tan&tan... itulah permulaan tanah yang sepatutnya menjadi Rizab orang Melayu dan bermula lah pembolotan tanah2 rizab malayu kepada tokey2 cina melalui Mca sehingga sekarang... kenapalah ahli umno tak ingat sejarah langsung.....

cacingjeBN said...

selepas itu di singapura banyak tanah2 melayu digadaikan ke cina oleh Umno sempai cepat berkembang puak2 cina tu di sana sehingga terlepas ketangan cina... adakah masa tu PAS yang memerintah... tegok la pulak di Johor masih lagi Umno memerintah pulau batu putih pun terlepas. budak2 cina singapore pun tak respek kat org johor depa masuk sesuka hati je racing kat jalan2 kita... sape perintah? tiba-tiba sibuk TV tayangkan iklan melancong di singapura apa malaysia ni tak best ke melancong? macam ada komplot je cubalah tanya Khairy mcm mana saham pantai bole terlepas ketangan singapore....

cacingjeBN said...

TAIPINGMALI said...
Ke mana menghilang samseng Pas yang selama ini duk kepung Rumah Rasmi Nizar.

SAMSENG PAS TU BACUL...MENJAHANAMKAN BANGSA MELAYU..PAK LEBAI KARUT!!

hoi uncle nonok

korang tu yang bacul depan polis bole lah bila kalah suruh polis tangkap orang bodo tak payah gaduh 2 kalau lu orang power sangat suruh pemimpin lu bubur dun skrang kita lawan cara anak jantan jangan pandai nak selindung bawah ketiak polis atau fru bila dah kalah boooo llooo....

Perawi said...

Ada apa untuk tambah erti jihad / syahid & kelebehannya, hantarkan diweb:

http://nusantaradaily.blogspot.com/

Wassalam

cacingjeBN said...

nanti najib jadi Pm agak2 Islam masa tu jadi apa yek!!! Islam Hadari dah tentu takde sbab pak lah dah blah!!!

Kuda Kepang said...

I'm Backkkk

Kuda Kepang said...

Kau Cacing bising bising pasal islam hadari,tapi pasal dap nak hancurkan islam tak pulak kau nak bising.Tak nak sokong hadari tak mengapa aku pon tak sokong.Perjuangan menetang DAP lebih penting bukannya Perjuangan menjilat bontot nya ok

cacingjeBN said...

Daulat Tuanku Mohon Bubarkan DUN
Biar kami rakyat Tuanku tentukan siapa yang kami mahu...

Kuda Kepang said...

Kau mahu apa?Kau mahu diperintah Cina.Itu yang kau mahu.Aku tak nak.Zambry negro pon tak mengapa.Cuba kau kaji transcript meeting kerajaan negeri perak.Betapa sedihnya nasib melayu.Chehc

cacingjeBN said...

Kau Cacing bising bising pasal islam hadari,tapi pasal dap nak hancurkan islam tak pulak kau nak bising.Tak nak sokong hadari tak mengapa aku pon tak sokong.Perjuangan menetang DAP lebih penting bukannya Perjuangan menjilat bontot nya ok


Yang mCA tu ko diam pulak yeee!!!

cacingjeBN said...

kuda kepang memang pecacai MCA

cacingjeBN said...

16 mei dulupun punca mula pada MCA tapi sebab kerajaan mana orang nampak pasai media tak lapor sibuk dgn DAP sukati akula DAP ke PAS ke PKR ke yang ko sibukk apahall kuda kepang semalam cakap bukan main baik punya ayat tup2 hari ni ayat ko mcm Syiall. tu la umno ada masa nak kalah meraih simpati tunjuk baik bila ada benda menyebelahi dia mula lah nak tunjuk angkuh'''

Kuda Kepang said...

Owhh ya pencacai MCA ya.Hurrmm tak pernah lah pulak aku dengar pemimpin MCA cakap langkah mayat aku dulu kalau nak tubuhkan negara islam.Yang aku dengar Pemimpin DAP.Eh DAP tuh bukan kawan korang ke Skang?Dulu kauorang memng keji DAP.Segala caci nista kau tuang padanya.Skang bila pemimpin kau nak kuasa kongsi degan DAP semua yg busuk kini wangi.Lim Guan Eng dipanggil pejuang Islam.Wah bagusnya.Sifat dia dari sebelom join degan pAS dan kini sama je.Yang aku tengok bisa pemimpin pas dan ahlinya je yang sedia diperlatkan untuk menubuhkan Malaysian malaysia macam dekat Singapore

cacingjeBN said...

16 mei dulupun punca mula pada MCA tapi sebab kerajaan, mana orang nampak pasai media tak lapor. sibuk dgn DAP sukati akula DAP ke PAS ke PKR ke yang ko sibukk apahall kuda kepang semalam cakap bukan main baik punya ayat tup2 hari ni ayat ko mcm Syiall. tu la umno ada masa nak kalah meraih simpati tunjuk baik bila ada benda menyebelahi dia mula lah nak tunjuk angkuh'''sekurang2nya DAP berterus terang Dan aku faham daripada MCA depan baik baik baik !!! belakang dia bolot tanah orang melayu. dia buat kongsi gelap, hantar memo kat pm nak mansuhkan akta murtad,suruh buang mata pelajaran Islam dalam sekolah kerajaan, ni lagi bahaya buat serangan dalam diam....

uncle nano said...

dc said...
Blogger uncle nano said...

ReFoRmAsi said...
pekida ciptaan org umno...da terpesong dari niatsebenar...org islam..minum arak..guna name pekida msk kelab mlm..belasah org melayu jugak..sbb..x puas hati jek..dgn cine tau lak bodek...umno mmg penjenayah...xnk ngaku..buat macam2 hal yang dihalalkn...

AKU SARANKAN PEKIDA SIASAT SIAPA ReFoRmAsi.AKU TAK PUAS ATI DENGAN KENYATAAN DIA..ORANG2 PEKIDA KENA TEGAS DALAM HAL INI..TUNJUKKAN JALAN SEBENAR KEPADA ReFoRmAsi...

___________________________________

Bahlul,bckp xckup ilmu...Apakah PEKIDA ade kuasa untuk kerja2 penyiasatan? Buat apa ko sruh PEKIDA siasat REFORMASI? Apekah PEKIDA tu salah stu badan penguatkuasa di negara MALAYSIA?
Kalau xpaham konsep PEKIDA jgn nak berbangga2 melaungkan nama PEKIDA tanpa kenal sebenar PEKIDA ini. ngko ni blagak je tau psl PEKIDA,pdhal xtau ape2 pun...stu lgi KO PAHAM KA MAKSUD REFORMASI? budak hingus..

NI LAGI SATU BADIGOL HAMLAU...
AKU SARANKAN SURUH PEKIDA SIASAT SEBAB...SEBAGAI PERTUBUHAN YANG SAH MEREKA PATUT AMBIL BERAT DENGAN KENYATAAN2 YANG BERCANGGAH DENGAN PERLEMBAGAAN PERTUBUHAN. JANGAN MUDAH DIPERLEKEHKAN DAN DIPERSENDAKAN OLEH BADIGOL-BADIGOL BODOH PR NIH..
dc..aku maafkan ko nih..aku tau ko sunat pun belum lagi..cuba lagi..aku pun tgh ade hingus nih..kalau ko nak jilat meh le..leh le ko jadi cam DSAI..

Kuda Kepang said...

En Cacing aku yg semalam dan aku yg hari ini org yang sama.Tapi cuba kau tengok hinaan yg sahabat sahabat kau berikan pada aku bila aku dah kelaur.Ada yg menyanjung Lim Guan Eng.Aku keciwa.Putus harapan.Aku dah cakap nak kutuk UMNO kutuk no problem tapi jagan sampai jadi anjing bangsa lain.Anjing kepada org yg sememangnya berniat nak menjatuhkan melayu

cacingjeBN said...

cakap ko takde fakta tolong bagitau aku bila PAS gelar dia pejuang Islam. yang aku taulah dia cuba mencontohi kepimpinan Umar je. yang penting DAP berturus terang bukan mcm MCA dalam diam menyerang ... sekarang Pun dah depa pun tak bising pasal Islam pun yang ko kecoh2 apahal....depa jadi baik bila berkawan dgn Pas tapi bilka Umno kawan dgn MCA bukan MCA jadi baik Umno lak yang jadi lagi jahat dari kapir...

uncle nano said...

cacingjeBN said...
TAIPINGMALI said...
Ke mana menghilang samseng Pas yang selama ini duk kepung Rumah Rasmi Nizar.

SAMSENG PAS TU BACUL...MENJAHANAMKAN BANGSA MELAYU..PAK LEBAI KARUT!!

hoi uncle nonok

korang tu yang bacul depan polis bole lah bila kalah suruh polis tangkap orang bodo tak payah gaduh 2 kalau lu orang power sangat suruh pemimpin lu bubur dun skrang kita lawan cara anak jantan jangan pandai nak selindung bawah ketiak polis atau fru bila dah kalah boooo llooo....

cacing..
ko nih dah lah tak laku..jijik plak tu..ada hati nak ngutuk orang..tu lar dia orang2 PR nih..tak abih abih gado..gado..gado..golek2 tgh jalan cam orang bodoh..apa lu tak tau undang2 ke??lu ingat ajak orang fight lu sudah besar...
Sifat-sifat cam lu ni ler yang menyebabkan PR tumbang..ko tengok jel ler nanti..NIK AZIZ nangih skali lagi..haru PR
satu lagi gua nak bagi tau..nama gua bukan nonok..klu lu nak nonok lu ble jumpa lu punya BOS...free bleh dapat!

cacingjeBN said...

lebih baik sanjung orang yang nak mengikut dan mencontohi kepimpinan islam dari orang yang menyerang islam dari dalam sape lagi MCA la...pernah ke MCA suruh orang Islam sembahyang??? tapi ko takkan percaya kalau Lim guan Eng suruh Orang islam sembahyang sebab fikiran kou memang tak terima kebenaran....

Kuda Kepang said...

Bukan aku yang cakap Lim Guan Eng yg Lebih dekat degan Allah tapi kawan kawan kau jugak dalam blog semalam.

MCA apa apa pon refer pada UMNO.Parti melayu ISLAM.Cuba kau tunjukkan contoh bila PAS membimbing DAP?Yang aku tahu Singh tuh nak saman jugak sultan.aku percaya Nik Aziz takkan saman sultan walau apa pon dibuat oleh Baginda.Itu aku paham akan penderian pas tapi mengapa DAP tak ikut PAS.

Kes penjualan arak diselangor.Mengapa PAS ditemplak oleh DAP.Pemimpin jagan tunduh degan Org KAfir nih.

MEngapa Nik Aziz boleh komen pasal Eli Wong bogel tapi tak tegas dalam isu Penggunaan Perktaan ALLAH dalam surat khabar Kristian?

cacingjeBN said...

bos lu lagi banyak nonok la .. bodoh nama je uncle tapi budak tadika punya otak kalau tak paham cakap aku baik ko pegi sekolah balikla aku suruh gaduh cara demokrasi bukan cara samseng la bodooo'''

Kuda Kepang said...

Baguslah kalau LIM GUAN ENG suruh org islam sembahyang.Tapi kita jagan tertipu.Apakah niat dia?Macam Tabligh.MEngapakah tabligh ini sangat famous?Ini kerana ajaran Tabligh di support oleh kerajaan British di India.Tabligh mengunakan pendekatan tidak menentang kerajaan British dan ini menybabkan british sponsor tabligh.Mengula gulakan org islam degan agama.

Sama macam guan Eng.Kita kena tahu apa niat dan tujuan dia.Agama itu baik,agama itu petunjuk tapi jagan kita tertipu bila ada kafir yg menyokong kita.Sifat dan tindakkan nya tidak lebih dari memperdaya kita umat islam

cacingjeBN said...

Ko umno sikit2 Sultan Sikit2 Sultan apa maksum sangat ke sultan tu sampai takboleh tegur bila korang berfikiran macam ni nampak sangatlah korang seolah2 bertuhankan sultan.... kah kah kah klakar MCA refer pada umno refer apaye tiba2 buat pakatan jahat hantar memo kat PM... ha sekarang nak mintak jawatan timbalan PM hai takkan tk tau kot...

Kuda Kepang said...

Kita tak boleh menyokong Sultan degan begitu sahaja tanpa mengunakan akal.Kalau Baginda Membunuh org atau megambil barang yang bukan hak nya itu adalah salah.Tak ada pertikaian mengenainya.Tapi dalam hal ini apa kepentigan Sultan.Mengapa Sultan tidak suka akan Kerajaan DAP walhal bila awnar dipecat Baginda diberitakan memberi nasihat undang undang.Sultan menyokong PR dikira sultan baik bila sultan membuat keputusan sebaliknya Baginda dihina terutama dari ahli DAP

cacingjeBN said...

abih tu masa nabi kita dulu tu mcm mana sampai raja kristian leh bagi perlindungan tu apa niat nye... jangan menilai orang kalau tak tau sedangka saudara semuslim pun belum tentu leh percaya kalo kita minta buat baik pun dia tolak... kalo niat tak baik kenapa dia naik kan Elaun Guru KAFA sedangkan waktu BN perintah Berapa lama elaun guru KAFA tak pernah naik.... maknanya dia ada niat baik ...

Kuda Kepang said...

Bagus kalau Elaun guru KAFA naik.Janji Ikhlas mengajar tak salah.Agama tak menjadi masalah untuk membantu Org islam tapi kita lihat individu tersebut.Megapa dia begitu beria ria ketika ucapan pada org Cina yg kita nih negara secular tak ada harapan nak menegakkan ajaran islam disini.Mengapa dia tak henti henti menghentam Org melayu islam walhal jika dikira dari segi politic dia sewajarnya menghentam MCA.

Mengapa dia tak memusushi Cina tapi memusuhi org islam?INi kah jenis pemimpin yg dikatakan menyokong islam macam raja kristian yg Cacing cakap?

cacingjeBN said...

setakat cakap SAMAN je adake depa saman betul2 common la takkan seorang raja yang berwibawa cepat melenting dgn kenyataan mcm tu setau akulah Sultan tak kata apa pun yang umno yang pukul canang lebih konon nak pertahankan Sultan En.kuda tengoklah sejarah khianat UMNO KAT RAJA orang tau Zaman demi Zaman orang takkan lupa Bila raja melayu dihina media2 semasa tun mahatir nak lucut kekebalan raja....

cacingjeBN said...

en.kuda kena Faham depa orang kafir masa tu depa tak barapa faham dgan Islam bila depa berkawan dag PAS orang PAS ajar mereka pasal ISLAM depa tengok Islam sampai melawat kelantan beberapa kali. . bukan ke itu ada komitmen pada islam...kalau en kuda pun ditampat diorang mcm ne mesti sama kan jadi kesimpulan nya kita sepatutnya memahamkan orang yang dekat dgn kita pasal Islam bukan kelirukan mereka dan anggap mareka ni musuh..

cacingjeBN said...

cari dalam ayat Al-quran Adeke Allah suruh kita bersikap perkauman. tapi umno bila kalah sibuk je ketuanan melayu padahal masa memerintah dulu masa menteri kafir ckap mcm2 pasai islam depa senyap sesenyapnya!! tanah org melayu terhakis dibolot tokey2 cina ada depa buat bantahan ada tunjuk perasaan poyolahhh!!! sekarang buat demonstrasi pun kelam kabut. cakap kat pemuda umno belajar kena gas pemedih matalah dulu kalau nak cepat pandai buat demo.... dulu cakap kat perhimpunan Umno mereka yg demo ni beruk2 sekarang depa lagi beruk dari beruk2 di hutan....

Kuda Kepang said...

Memang tak ada sifat perkauman dalam alquran malah kita digalakkan bersama sama degan bangsa lain dibwah panji panji Allah.Masalah disini org org yg menghina Melayu adalah CINA KAFIR.Bukan cina islam pon.CINA islam dalam pas yg jadi wakil rakyat pas dekat perak tuh sikit pon tak ada aku nak merah.Dia saudara seagama yg mana kepentigan agamanya sama seperti aku.INi CINA DAP,melawan islam tarik perhatian org islam degan ayat alquran walhal tujuannya jelas.Parti parti dia SABAH pon bila anti kerajaan tak hingin bekerjasama degan DAP walaupon bukan parti yg majoritynya org ISLAM.

cacingjeBN said...

kami orang PAS tak benci kat org Umno tapi perangai parti Umno lah Yng buat mcm ni Menindas saudara seagama sendiri kalau nak senaraikan tak tersenarai aku.. kita cuma mintak Umno kembali pada hukum Islam je dan Tuan Guru Nik Aziz pun dah cakap PAS akan Bubar kalau Umno nak Ikut Quran itu ja tapi punyalah sombong kapada saudara sendiri yang mengajak kepada kebaikan lepas tu menindas kami dgn bermcm2 jenayah. berapa ramai saudara kami yang mati Syahid kerana Umno? ingat peristiwa memali... ingat waktu royalti di rampas ingat kami dibom asap bila sedang buat tzkirah pasal Nabi Muhammad s.a.w cuma kami ni bersabar je selalu... kalau ikut hati dah lama kami bangkit melawan tapi kami punyai pemimpin yang soleh yang selalu ajak bersabar dan bertenang....kami bukan nak kuasa yang kami nakkan orang kembali kepada ajaran islam yang sebenar-benarnya sebab tulah keutamaan kami ialah berdakwah...

Firdaus AMK PKR said...

salam..
adakah PEKIDA sekarang relevan??
adakah??
di tempat saya sendiri,ahlinya meminum arak,menghisap ganja,membelasah orang tanpa sebab!
kawan saya menjadi mangsa belasah oleh ahli2 PEKIDA tanpa sebab yang kukuh!!
PEKIDA itu penegak dan pelaksana undang2 kah?!
Amar MA`ruf Nahi MUngkar?
ni ke slogan yang di pegang PEKIDA?
saya tengok ahli2nya ber attitude yang teruk?
apa?
salah ke saya bersuara dan menegur cara badan organisasi ini?
lepas saya bersuara orang PEKIDA nak jejaki saya?
kemana demokrasi?
ditegur melenting nampak sangat anda memang nyata membuat salah..
salam..

Kuda Kepang said...

Jangan kita gunakan nama sultan tak tentu arah.Kita cuba fikir mengapa sultan tidak perkenankan untuk pembubaran Dun.Itu sahaja.Apa yg salah PR dimata sultan.Derhaka atau tidak itu kisah kedua.Sekarang kita kaji mengapa sultan tidak SUka degan kerajaan DAP?

cacingjeBN said...

macam mana dengan cina kafir MCA aku tak pernah dengar lak en. kuda komen ... jangan Double standard depa tetap cina kafir dan depa pun bukan tak pernah ada kes malah melambak sekarang ni semua orang tahu...yang penting depa lebih berbahaya sebab orang cakap kalau senyap2 ni lagi bahaya sebab kita tak tau perancangannya.....cara nih lagi halus nak rosakkan islam tapi korang tak perasan....

Firdaus AMK PKR said...

Kami berasa sungguh geram terhadap tindakan pengecut oleh kerajaan boneka Zambry kerana menutup SUK dan memberi notis!!!
siapakah beliau untuk berkuasa menutup SUK?
TINDAKAN BACUL DAN PENGECUT!!

p/s:MB dan EXCO dah digantung xleh masuk Dewan DUN,ni nak wat notis nak tutup SUK,,kena gantung sudahlah..jangan nak babitkan sama Adun2 lain sampai xleh masuk dewan..Rakyat sedang memerhatikan tindak tanduk Bacul Anda!

cacingjeBN said...

en,.firdaus jangan takut saya orang PEKIDA sendiri tak nafikan Ahli2 kami memang ada yang berperangai mcm yang En. firdaus kata .... dan untuk pengetahuan pekida sekarang dah berpecah belah disebab ahli2 meraka yang mcm ni....

Kuda Kepang said...

Bukak Memali terjadi sebab Ibrahim Libya mengkafirkan Org UMNO ke?

Kuda Kepang said...

Saya tak ada masalah untuk mempertikaikan MCA.Skang nih saya tak ada harapan pada UMNO.DAP boleh merosakkan PAS.PAS yg boleh membantu melawan DAP.DAP sangat kotor dan jahat

cacingjeBN said...

Alah semua orang Perak tahu Sultan ditekan kerajaan Pusat diketuai Najib sebab tu majlis angkat sumpah tu Najib ada sekali. cuba fikir mana angkat sumpah negeri ada PM @ TPM pernah hadir. dan en.kuda dah lupa mcm mana Sebelum berlaku krisis ini Sultan selalu memuji kerajaan negeri pr setiap kali Baginda dan baginda perkenan sendiri kurniakan Nizar darjah Dato'Seri bukan Nizar mintak pun.... jadi jangan cakap kalau tak tau....Tengok lah wajah Sultan Azlan masa Angkat sumpah MB masam semasam masamnya ... bukan orang tak nampak...najib pun biadap patutnya dia mengadap sultan mesti bersama sekali dgn Nizar baru beradap jumpa Sultan pun tergesa2 keputusan tak sampai 30minit apa ni ...

Kuda Kepang said...

Apa yg kerajaan pusat boleh tekan pada sultan perak?Najib pergi ke sana atas kapasiti Pengerusi BN perak sejak tajol Rosli meletak jawatan.So tak pelik la

Kuda Kepang said...

Saya rasa Sultan masam sebab ada melayu yg menjadi boneka DAP.BErbaring didepan kereta Raja Muda.Itu la sebabnya saya rasa.

cacingjeBN said...

jangan main tuduh je Bro tu lu dengar dari Media umno kalo nak tau Ibrahim tu Syahid ditembak ketika sedang mengajar Agama tau tu yang aku marah kat umno part ni...selidiklah sejarah jangan main tuduh je broo.takkan lah Sultan kedah boleh mencemar duli menziarahi kubur dia kalau dia jahat ... ini cerita basi Umno semua orang kedah tau nak tau lebih detail lu tanyalah penduduk memali sendiri... nak tau cerita ajaib tak!! jenazah beliau berbau harum lebih harum dari kasturi dan mati beliau dalam keadaan senyum je....

cacingjeBN said...

tulah en.kuda tak belajar dari sejarah ingat darurat di Kelantan. Ingat...sedangkan kuasa kekebalan Raja2 melayu boleh ditarik inikan pulak Sultan Negeri.

cacingjeBN said...

Memang dalam bantahan PR atas kes Perak Kaum Cina dan India kami PR tak galakkan berdemo pasal nanti umno akan berkata " hai orang melayu tengoklah PAS kuda DAP dah mengajar cina dan india derhaka pada Sultan" percaya tak??? kami orang PR dah tau taktik perkauman umno nak selamat nyawa dia yg tinggal nyawa ikan .... ingat orang bodoh lagi ke zaman sekarang ni....umno not relevan now kata hakim gula2 hack. hak hak hak kahak tui umno.

Kuda Kepang said...

Ok En. Cacing dulu sultan boleh taku tdegan BN kerana ada 2/3 dari kerusi parlimen untuk mengubah undang undang untuk mengekakng kuasa raja.Nak melepaskan sesuatu udang undang kena ada persetujuan 2/3 dari ahli parlimen.Sutlan perak sangat arif akan hal ini dan bagindu tentu takkan takut dan baginda tentu punyai hal yg tidak kena pemerintahan DAP.PAS memerintah KELANTAN DAN KEDAH no problem.PKR selangor no problem.

Firdaus AMK PKR said...

Himpunan 100ribu rakyat bantah PPSMI di Istana Negara sabtu ini 7hb ini .... 2ptg..

Ayuh Selamatkan Bahasa Ibunda Kita!!!

pure3 said...

elO taiping... yang duk jaga rumah rasma tu juga NGO pekida yang masih menjaga maruah diri dengan iman... bukan macam mereka yang hentam kerOmO jadi pak anggOk tu

Kuda Kepang said...

Tentang memali saya tak pasti.Saya mintak kalau betol kata En cacing biar tuhan tunjukkan pada org yg menzalimi hamba AllAH itu.

Cina India nampak mengunakan PAS.Mereka hendak apa yg dikehendaki tapi biar orang melayu lawan sesama sendiri

cacingjeBN said...

sedangkan sekarang pun BN dah buat mcm 2 takyah la ckp pasal majoriti dia BN nak langgar dia langgar je undang2 ingat mcm mak bapak dia punya negara...

cacingjeBN said...

Himpunan 100ribu rakyat bantah PPSMI di Istana Negara sabtu ini 7hb ini .... 2ptg..

Ayuh Selamatkan Bahasa Ibunda Kita!!!

jom kita ramaikan Istana Negara dah bagi lampu hijau jangan tak datang sebab ramai kawan2 aku cikgu2PPSMI dah tak sabar nak turun demo...umno penjahanam bahasa melayu..

cacingjeBN said...

tulah en. kuda nanti bila cina dgn inda bantah sekali lu orng umno tuduh PAS ajar biadab bila kita demo sendiri lu kata pas kuda Dap n india memang penabur fitnah no 1 ni....

cacingjeBN said...

diulangi sekali lagi!!!

Memang dalam bantahan PR atas kes Perak Kaum Cina dan India kami PR tak galakkan berdemo pasal nanti umno akan berkata " hai orang melayu tengoklah PAS kuda DAP dah mengajar cina dan india derhaka pada Sultan" percaya tak??? kami orang PR dah tau taktik perkauman umno nak selamat nyawa dia yg tinggal nyawa ikan .... ingat orang bodoh lagi ke zaman sekarang ni....umno not relevan now kata hakim gula2 hack. hak hak hak kahak tui umno.

Mohd Fuad said...

samseng bn..samseng duit...

cacingjeBN said...

DPPBTR diwajibkan hadir kita dekat je dgn Istana. Tuanku Mirzan dah beri perkenan terima memo bantah PPSMI..

Fakrullah said...

sape lagi samseng
a)org melayu terengganu ckp '____' kat sultan dia thn lepas.ketika nk lantik MB terengganu.dh lah xsiasat pastu xdtg minta maaf pun

b)org asing xkata ape yg kesat pun cuma nak saman.

sedangkan nabi S.A.W sendiri kata
'sekiranya akan ku fatimah yang mencuri dia akan dikenakan hukuman'

fikirkan kan kawan2 semua.

Fakrullah said...

sape lagi samseng
a)org melayu terengganu ckp '____' kat sultan thn lepas.ketika nk lantik MB terengganu.dh lah xsiasat pastu xdtg minta maaf pun

b)org asing xkata ape yg kesat pun cuma nak saman.

sedangkan nabi S.A.W sendiri kata
'sekiranya anak ku fatimah yang mencuri dia akan dikenakan hukuman'

fikirkan kan kawan2 semua.

cacingjeBN said...

Berita paling gemparrrr!!!

Akhbar Prancis Liberation telah mendakwa Najib pernah bertemu dengan Altantuya di sebuah kelab di Paris Bersama dengan Abd Razak Baginda...

pure3 said...

salam semua /// infO... kenderaan PCT 4535 prOtOn wira kelabu, larikan sOrang budak dari kulim kedah... paktam baling kupang, ayhnda cikgu anuar sri damansara, wakil kekanda amir s3 sg petani, tahan check Out

shyufi said...

samseng bn-umno ade di mana2..
jaga2 ye!

add said...

Komen yang didelete tu dari saya la,,,komen sebelum paloi montok tu; ni baru pegang akhbar,, dah pandai delete-delete la pulak,,, padahal itu kebenaran... pandai kata pada BN, tv3,rtm agen BN,, habis? siasah ni,, kalau la telus siarkan kembali komen dari saya semula..... saya beri tempoh 24jam... kalau tak publish balik, maka ....lu pikir la sendiri juak-juak pencacai PR ni.....

Perawi said...

Hentikan rompakan kroni, tolak penswastaan
Hishamuddin Rais | Jan 28, 09 3:49pm
Penswastaan ialah satu dasar ekonomi yang dianjur oleh kaum pemodal kapitalis pada tahun 1980-an dahulu. Ia adalah dasar ekonomi yang mula-mula dianjurkan oleh Ronald Reagan dan Margaret Thatcher. Ia merupakan dasar ekonomi kapitalis fahaman kanan yang ekstrem.

Sebelum dasar penswastaan diperkenalkan, banyak negara dalam dunia ini masih memiliki harta-harta dan syarikat-syarikat milik awam. Banyak syarikat yang berjaya ini dimiliki dan dikendalikan oleh kerajaan. Syarikat awam ertinya syarikat yang dimiliki oleh orang ramai.

Kaum pemodal meleleh air liur apabila melihat syarikat-syarikat air, elektrik, pos, telefon, penerbangan, sekolah, hospital dan seribu satu macam syarikat yang dimiliki oleh rakyat. Kaum pemodal tidak dapat menahan nafsu duitan mereka untuk merompak syarikat-syarikat ini.

Syarikat-syarikat milik kerajaan bermula dengan cita-cita untuk memberi khidmat kepada orang ramai. Syarikat-syarikat ini diusahakan bukan atas dasar mencari untung maksimum.

Dalam masa yang sama syarikat-syarikat ini juga berjalan dengan pengendalian yang baik dan profesional. Untung bukan slogan syarikat-syarikat ini. Rugi juga bukan moto syarikat ini.

Khidmat untuk orang ramai ialah syahadah untuk semua syarikat milik kerajaan. Syarikat-syarikat ini berimankan "khidmat terbaik untuk kesejahteraan ramai". Syarikat milik orang ramai didirikan untuk memberi khidmat kepada semua mereka.

Tiba-tiba Dr Mahathir Mohamad melancarkan skim cepat kaya pada tahun 1980-an. Syarikat-syarikat Tenaga Nasional, Telekom Malaysia, MAS, bekalan air, khidmat pos, hospital, Taman Negara dan jalan raya – semua ini contoh syarikat dan harta orang yang diagih-agihkan olehnya kepada kaum kerabat dan kroninya.

Inilah skim cepat kaya Mahathir yang dijadikan dasar gerombolan United Malays National Organisation. Pada tahun-tahun itu, ketika Mahathir masih di takhta, kita ada mendengar berita Mamat Basikal Buruk jadi taukeh gedung-gedung perniagaan.

Kita mendengar Mat Drebar Lori jadi pemilik empangan terbesar. Kita mendengar Mat Sekolah Tak Tamat menjadi tuan punya syarikat penerbangan. Kita mendengar cerita Mat Tak Pandai Cakap Inggeris menjadi pemilik loji air.

Semua harta dan syarikat yang dimiliki orang ramai telah diambil alih untuk dijadikan milik peribadi. Semuanya dirompak untuk diagihkan kepada kroni.

Cara rompakan ini cukup senang: Para kroni mengajukan cadangan-cadangan dengan kertas kerja kepada Unit Perancangan Ekonomi (EPU) di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Bunyinya cukup lunak tetapi hakikatnya amat berlainan. Badan perancangan ini juga dirasuah untuk meluluskan rompakan ini. Para birokrat di badan perancangan ini juga mendapat habuan untuk meluluskan rompakan ini. Mereka bersubahat untuk sama-sama merompak.

Hasilnya di zaman Mahathir banyak lanun dan perompak menjadi kaya-raya.

Bayangkan puluhan puluh tahun syarikat dan harta ini cuba dibangunkan sedikit demi sedikit. Syarikat MAS - dari dua buah kapal terbang yang disewa akhirnya menjadi sistem penerbangan antarabangsa.

Bayangkan dari hanya beberapa buah peti pos akhirnya perkhidmatan pos berjaya memberikan khidmat ke seluruh negara.

Cuba fikirkan bagaimana hutan diteroka, jalan raya dan landasan keretapi dibuat.

Berapa bilion ringgit pelaburan telah dicurahkan oleh kerajaan? Berapa banyak masa, tenaga dan berapa banyak nyawa rakyat telah digunakan untuk mendirikan syarikat-syarikat ini?

Dalam sekelip mata sahaja semua harta ini dirompak oleh Mahathir. Harta-harta milik kita semua ini dengan begitu senang diagih-agihkan kepada kaum keluarga dan kroni.

Dasar rompak harta orang ramai inilah yang dipanggil dasar penswastaan. Dasar ini juga dikaitkan dengan apa yang dipanggil dasar globalisasi. Dasar ini membolehkan syarikat-syarikat gergasi antarabangsa datang sama menjarah dan merompak harta negara kita.

Apakah kita lupa syarikat Air Kelantan pada satu masa dahulu sebahagian besarnya adalah milik Thames Water dari United Kingdom?

Tidakkah kita berasa takut apabila air yang kita minum ini tuan empunyanya ialah orang luar? Tidakkah kita berasa gerun apabila hospital kita adalah milik Singapura, Britain atau Amerika Syarikat?

Tidakkah kita terganggu apabila syarikat telefon kita kini dimiliki oleh Jepun, Korea Selatan dan Australia?

Dasar penswastaan telah berjalan lebih 20 tahun. Porak-peranda hasil pelaksanaan dasar ini sedang kita lihat. Sekolah dan universiti bukan lagi gudang ilmu untuk mendidik warga bangsa tetapi menjadi gedung "menipu" untuk membuat duit.

Hospital yang dulunya milik kita bersama kini apabila kita jatuh sakit kita pula kena bayar. Kita diberi ubat yang "tidak bermutu" tetapi jika hendakkan ubat yang bermutu – sila bayar.

Jika tidak ada duit, maka jawabnya kita dapat rawatan lekeh atau tidak ada rawatan langsung.

Lihat pula berapa banyak jalan raya sedang dihalang dengan tol. Air dan api dinaikan tarifnya saban tahun. Telefon terus melonjak sewanya. Untung, untung dan untung dijadikan akidah syarikat-syarikat swasta ini.

Dahulu - ketika semua syarikat ini dimiliki oleh orang ramai – jika dapat untung, keuntungan ini akan dimasukkan ke dalam dana negara. Apabila syarikat ini diswastakan, apabila ada untung, maka untung ini masuk ke dalam poket tuan pemilik saham syarikat ini.

Inilah bezanya antara syarikat milik kerajaan dengan syarikat yang diswastakan.

Minggu lalu Najib Razak telah cuba melakukan tindakan seumpamanya. Najib sedang membuka jaringan kroni-kroni baru. Sime Darby kroni pertama Najib. Jika diselidik dan dihalusi, maka pasti akan kita ketemui bahawa Najib dan kaum kerabatnya mungkin ada memiliki kepentingan.

Sime Darby ingin merompak Institut Jantung Negara melalui penswastaan. Ia telah dipersetujui oleh Najib. Dia sendiri membuat kenyataan - dia tidak akan menghalang niat Sime Darby.

Lihat dengan licik Najib telah "membocorkan" berita rancangan ini sesudah Parlimen ditutup untuk bercuti satu bulan. Najib tidak mahu projek penswastaan (baca: rompakan) IJN ini dibincangkan di Parlimen. Pasti perancangan ini telah lama berjalan secara senyap-senyap.

Pasti ada rundingan yang telah dibuat. Kenapa projek penswastaan ini tidak diberitahu secara telus kepada wakil rakyat di Parlimen? Kenapa dengan tiba-tiba Najib bersetuju? Mana dia dasar ketelusan yang selalu diuar-uarkan oleh gerombolan United Malays National Organisation?

Semua perjanjian penswastaan dibuat dalam gelap. Hingga ke hari ini kita – orang ramai – masih belum dapat membaca perjanjian antara kerajaan dengan syarikat pemegang konsesi lebuh raya. Perjanjian syarikat ini telah dibuat dengan kerajaan.

Ertinya perjanjian ini dibuat dengan kita semua. Kerajaan itu ialah orang ramai. Orang ramai ialah kita semua kerana kita yang melantik kerajaan. Kalau kita melantik kerajaan, kenapa kita tidak boleh mengetahui apa yang dijanjikan?

Justeru, dasar penswastaan ini wajib dihentikan. Dasar ini membawa mudarat kepada orang ramai. Tugas kerajaan bukan untuk mengayakan kroni dan kaum kerabat.

Tugas kerajaan yang berjiwa rakyat ialah mendahulukan kepentingan ramai daripada kepentingan kroni dan anak bini. Tugas utama kerajaan ialah untuk memastikan rakyat terbanyak hidup selesa dengan pembahagian dan agihan ekonomi yang adil.

Rakyat wajib berwaspada dengan dasar penswastaan. Orang ramai perlu membuka mata dan berjaga-jaga kerana perompak-perompak harta orang ramai ini masih berkeliaran.

Selagi mereka berkuasa, rompakan harta rakyat akan berterusan. Untuk ini kita tidak ada pilihan – hentikan dasar ini dan mereka ini kita nyahkan daripada tampuk kuasa.

iqah said...

antara en. kuda dan en. cacing...aku bagi kredit pada en. cacing. pada en. kuda, teruskan berusaha mencari fakta yang sahih untuk melawan fakta dari en. cacing..he...he...he..

Kuda Kepang said...

Terima Iqah.Aku tak nafi En Cacing ada point.Aku pun ada point.So masing masing nak justifykan hujah.AKu tak kisah janji jagan DAP jadi kawan sudah

amirul said...

woi kuda kepang..
apasal ko nk babitkan tabligh plak???
tolong la jgn nk burukkan tabligh.org2 tabligh x pernah lgsg campur adukkan politik dlm dakwah mereka.mereka wat semata2 krn Allah,nk berdakwah.aku tau sbb aku pernah masuk tabligh.sblm ko komen apa2 pasal tabligh,baik ko join dulu.tgk apa yg dia buat.pastu br boleh komen lebih.apa la....

amirul said...

aku x kisah korg nk berdebat pasal politik.tp tlg la jgn nk libatkan organisasi yg btol2 ikhlas berdakwah krn Allah.diorg x pernah ganggu pasal politik.Allah sentiasa menjaga diorg.bg mereka yg mengfitnah golongan nie,minta ampun la cepat2 pd Allah.takut Allah turunkan bala kt korg.na'uzubillah

SHASHUDIN said...

Map le yer.....sebenor aku tak tau langsong ttg Pekida tu... trcari cari aku apa prjuangan sebenar pekida ni..tpi kalau itu lah cara prjuangan pekida...Ish Ish Ish...gak gak nak sandar pada perjuangan sapa tu yer ,,pada perjuangan Saidina Ali...rasanya tidak...Saidinar Umar...jauh Saidinar AbuBakar...Bukan Saidinar Othman JUga tidak....Nabi Besar MUhammad... jauh panggang dari Abu.....kot kot lah tengah mengamok tu kena sakit jantong....tak sempat mengucap plak kemana arah tu...pekida kemana apah pun kemana..duit selori rasanya tk ada pedahnya lagi...sedor sedor yoep.....tak ada yg idop nyampai 1000 tahun.. bawak bawak MENGUCAP.....

joe_kedah said...

Saudara cacingjebn dan saudara kudakepang!
Sebenarnya PAKIDA ini diasaskan dari kalangan pemimpin umno setelah TDM mengharamkan SABILULLAH. Dari segi perjuangan, ibarat langit dengan bumi. Memang tidak dinafikan pakida sekarang telah berpecah beberapa puak, tidak diketahui siapa nenekanda, siapa ayahanda, siapa kekanda dia orang. Asas dan objektif penubuhan kumpulan ini berasaskan kebajikan, tetapi sekarang bukan kebajikan lagi jadi samseng lebih dari berdakwah. Saya sedih melihat kumpulan ini yang telah jauh lari dari akidahnya. Sekarang mereka tidak kenal yang mana satu haram yang mana satu halal. Saya juga sedih perjuangan pakida hari ini telah diperkudakan olih parti pemerintah untuk dijadikan samseng dalam parti umno yang sudah tidak relevan lagi.Zaman Datuk Harun Idris, Allahyarham Dato Meor Rahman, lain perjalanannya. Zaman itu, apa yang disumpahkan, akan dituruti dengan apa yang agama islam seru dan meninggalkan perkara yang dilarang. Sekarang ini sudah terbalik. membujor lalu melintang patah, ada sesetengahnya isteri kawan sanggup dikebasnya, kelab malam control, arak sudah jadi sarapan pagi, sesama islam pun tidak kira, asalkan nafsu puas. Sekarang ini ahli yang diterima pun ada yang tak khatam qur'an. Apa nak jadi tak tahu lah. Walau pun sabilullah diharamkan TDM, tetapi sepanjang perjalanan saya seluruh semenanjong, kami tetap setia dengan perjuangan kami. Jatoh bangun kawan-kawan tetap diberi pertolongan. Saya amat kasihan kepada Dato abdullah ismail, tan sri sanusi, tan sri osman arof yang sedia diketahui menjadi penaung kumpulan ini. Walau apa pun saya berpandangan, kumpulan ini perlu bermuhasabah diri dengan apa yang berlaku, insaf lah, jangan lari dari garis panduan perjuangan. wassalam

semut merah said...

CELAKA LAKNATULLAH PUNYA SAMSENG..DAHLAH KORANG TU!! ANJING KERAJAAN!! AKU ANAK PERAK GAK,(HARAP BUBAR DUN SEGERA, BAGI RAKYAT MEMILIH)..SPR, MAINKAN PERANAN ANDA, JANGAN JADI SPT ANJING YANG DI IKAT HIDUNG..."DIBUATNYA...AKU RASA SEKALI LAGI ELECTION, "UMNO" BEKUBUR TERUS!!!!CAYALAH CAKAP KOME! ORANG BOTA, YOP!

izzeran(yan) said...

ASSALAMMUALLAIKUM WBR...
HANG KALO NAK CAKAP BIAQ LA BAIK2.AKU NI ANAK TPG TAPI BESAQ KAT SEL.NAK KENAI AKU, AKU LAH SLH SERORG GENG BLK 14 YG SATU MASA AMAT DI GERUNI.JENIS TAK TAKUT MATI PUNYA...!!!TAPI AKU NAK GADOH DGN BANGSA MELAYU SENDIRI TAK GAMAK PULAK.MARILAH KITA SAMA BERJABAT TGN JGN SAMPAI PUTUS SIRATULRAHIM NANTI TAK MASUK SYURGA.AMNO DAN PKR MARILAH KITA SAMA2 MUHASABAH DIRI... MAJUKANLAH ORANG KITA AGAR TIDAK MUNDUR.KALAU MELAYU BODOH MAKA SAMA2LAH KITA MELAYU/MAMAK SEMUA BODOH, YANG PANDAI ANNE DAN APEK... NGERT1?

acoi2005 said...

weiii taipingmali dan sekutu nye...toksah la jual nama pekida...ahli pekida org nye kebanyakan baik2 suke tolong org...dorang tak suke jd samseng tak tentu psl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...