Wednesday, March 4, 2009

SPM: Pelajar Maahad Muhammadi dapat 20 A

KOTA BHARU, 12 Mac: Pelajar Sekolah Menengah Agama Maahad Muhammadi Perempuan, Kota Bharu, Nik Nur Madihah binti Nik Mohd Kamal (gambar) menjadi pelajar terbaik SPM tahun ini apabila mendapat 20A iaitu 19 A1 dan1 A2.

Seorang lagi pelajar sekolah yang sama, Nurfarah Aisyhah binti Nazim pula mendapat 17A dalam keputusan peperiksaan SPM yang diumumkan hari ini.

Maahad Muhammadi adalah salah sebuah sekolah yang ditadbir terus oleh kerajaan negeri Kelantan melalui Yayasan Islam Kelantan (Yik).

Nik Nur Madihah, adalah anak nelayan dari Kampunug Sabak, Pengkalan Chepa menerima slip keputusan tersebut daripada anggota Exco kerajaan negeri, Ustaz Mohd Amar Abdullah di sekolah tersebut hari ini.

32 comments:

perunding said...

Kelate Boleh.
Pas boleh.
Tuan guru boleh.

nazmi said...

Syabas anok kelate kito, sekali lg Sekolah YIK berjaya melahirkan Pelajar terbaik di Malaysia bg SPM, Alhamdulillah, tetapi persoalan nyo adakah berita ini akan tersebar ke mata masyarakat umum melalui akhbar krajaan atau stesyen TV kerajaan? rasa nya agak ssh untuk pihak media menyiarkan berita in, lbh2 lg yg berjaya pelajar sekolah Yayasan Islam Kelantan sebagai mana yg berlaku semasa Siti Fatimah menjadi pelajar cemerlang SPM 2 thn lepas

Hj.Mat said...

Syabbas anak kelantan
Tapi tadi saya dengar berita jam 5 pm langsong tak sebut 20 A yang disebut 16 saorang pelajar dari kuala Selangor. itu pun mereka maseh nak politik juga hai saya tak faham radio dan tv sekarang
Tahniah anak-anak kelantan, walau pun saya anak kedah.

Ihya said...

Alhamdulillah..

Tahniah untuk Nik Nur Madihah..

Semakin berkobar jiwa saya nak menghantar anak-anak ke maahad lelaki dan maahad perempuan Muhammadi di kelantan. Memang..Bumi Kelantan bumi tarbiyyah..

Kepada mereka rakyat kelantan,saya jadikan anda sebagai contoh untuk memajukan bangsa melayu,pandai beeniaga di samping tidak melupakan Allah.

Bila lagi cawangan maahad muhammadi nak buka di negeri sembilan?

PemudaPC said...

Syabas dan Tahniah...
Dewan Pemuda PAS Pkln Chepa,Mengucapkan tahnia kepada NIK NUR MADIHAH serta Keluarga

kijang said...

20A ini petunjuk kemampuan akal adik ini. Diminta pihak YIK terus menaja dan mengasahnya sehingga menjadi seorang hujjatul melawan dan mematahkan isu-isu kontemporari seperti feminisme, hedonisme, liberalisme etc di dalam era akademi fantasia kini.

Tahniah !!

Azizahns said...

tahniah.. saya tengok kat TV3. kalau yang baik dan betuk saya sokong.

A. Mie said...

Tahniah, Islam boleh. Tapi tatkala melihat pelajar-pelajarku mengambil keputusan SPM, aku tertanya-tanya dalam diruku sendiri, " Betul ke result yang diperolehi oleh pelajarku ini?". Di sekolah tak pernah lulus, tapi keputusan SPM hebat semua skor atau kredit. Jadi tertanya-tanya betul ke pelajarku hebat atau keputusan sebenar telah dimanipulasi.
Tidak hairanlah ramai pelajar boleh melanjutkan pelajar ke "U" tapi bila masuk tahun 2 dah kena tendang. Tahu kenapa? Pelajar ini cemerlang dalam SPM tapi hanya pada gred saja. Bayangkan di sekolah mereka tidak layak untuk lulus pun ini bermaksud kemahiran, kebolehan dan ilmu tak capai tahap yang dimahukan.( Basic tak kuat). Kekadang aku tertanya-tanya sampai bila perkara ini akan berterusan. Kita hanya bermegah dengan A tapi ramai pelajar yang dapat A tidak sepatutnya dapat A.
Apa dah jadi dalam dunia pendidikan kita? Sampai kapan perkara ini akan berterusan? Kesian anak-anak kita seronok masuk matrikulasi, masu "U" tapi tersiksa kerana kurang ilmu.
Aku jua agak pelik bila diumumkan keputusan pasti dimaklumkan bahawa PPSMI tidak memberikan keputusan negatif kepada keputusan SPM dan STPM. Dengan kata lain pelajar boleh belajar dan menjawab dalam bahasa inggeris. Tapi aku tertanya-tanya juga apakah ukuran atau sandaran telah digunakan untuk menyatakan calon telah menjawab dalam bahasa inggeris. Adakah dengan menjawab dengan satu perkataan di katakan menjawab dalam bahasa inggeris. Atau pemeriksa kertas diarah membuat laporan ramai calon telah jawab dalam bahasa inggeris. Pernahkah pengarah atau menteri menteri melihat kertas jawapan pelajar sebelum membuat kenyataan. Bagi aku terlalu banyak persoalan yang tak terjawab setiap kali keputusan peperiksaan diumumkan.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

nie sistem sekular...PAS dulu hentam kerajaan...

abe MIE 'TERJAH' said...

sistem pendidikan sekular...PAS sokong juga yea...

dia dibantu oleh kerajaan BN belajar sampai ke tahap ini...

sama juga dengan Hussam Musa....

dan anak-anak Nik Aziz..belajar kat USA

meon_peon said...

TAHNIAH !!!

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM...

TEKONG DARAT said...

mamat terjah ni bodoh ker apa?
sekolah maahad tu sekolah YIK laa..
sistem sekular apa nya?...
tapi sayang betul...budak tu taknak gi US macam kakaknya sofiah yg ditaja puak makan hasil haram...
akhirnya jual cipap...
best jugak...sedap buleh,...duit habis

Perawi said...

Sejarah Kelantan berulang. Semoga negeri dibawah PR terus dijulang. Taniah. Hari ini ada hari terbuka/pameran UiTM diMesra Mall, Kemasek, Kemaman, TRG. Sehingga 15/03/2009

bn@umno said...

kita boleh lihat peperiksaan UPR,PMR,SPM ramai pelajar yg mendapat A.Tapi persoalanannya berapakah markah yg patut diperolehi oleh pelajar utk memperolehi A?adakah dgn mendapat 70-60 markah sudah dikira mendapat A?dan yg mendapat 20 markah sudah dikira lulus?jadi tak heranlah kalau setiap tahun semakin ramai pelajar yg mendapat A dlm semua mata pelajaran semakin meningkat dan pelajar yg lulus dalam semua mata pelajaran juga turut meningkat. Sebenarnya ujian sebenar utk pelajar bukannya SPM TAPI STPM.STPM adalah satu peperiksaan diakui mempunyai standard yg tinggi dan dijaga standardnya oleh kerajaan tapi berapa ramaikah anak melayu yg mengambil peperiksaan STPM dan mendapat gred A dalam semua mata pelajaran?tegok tahun lepas drpd 13 pelajar yg memperolehi semua gred A dalam semua mata pelajaran hanya sorang je anak melayu itupun dlm aliran sastera.tak penah aku lihat pelajar melayu aliran sains memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran dalam STPM.jadi SPM bukannya kayu pengukur kepandaian seseorang itu.alangkah bagus kalau Nik Nur Madihah teruskan pengajian ditingkatan 6 dan berada dialiran sains.kalau beliau boleh mendpt gred A dalam semua pelajaran yg diambil dlm STPM maka sejarah pasti bakal tercipta dgn pelajar melayu aliran sains pertama mendpt gred A dalam semua mata pelajaran dlm STPM.

nazmi said...

abe MIE 'TERJAH' said...
sistem pendidikan sekular...PAS sokong juga yea...

dia dibantu oleh kerajaan BN belajar sampai ke tahap ini...

sama juga dengan Hussam Musa....

dan anak-anak Nik Aziz..belajar kat USA
---------------------------------
Abe mie ni cubo lah terima rialiti yang sekolah agama juga boleh berjaya asalkan ada usaha dan comitmen yang tinggi, jangan suke, nk terjah x tentu pasal, memang la anak2 Tok Guru ada yang belajar kat USA, sbb kita sedia maklum belajar di luar negara menjanjikan pendidikan yang lebih berkualiti, walaupun mereka belajar disana, tetapi mereka tidak bawa balik budaya or pemikiran sekular macam abe mie tuduh 2. belajar la cari kebenaran abe mie, insyaallah Allah aku tunjuk kebenarannya klu abe mie nok.

kepada sahabat2 sekalian, terima kasih la kerana memuji apa yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan melalui sekolah YIK, ini lah sebenarnya kurikulum pembelajaran contoh dengan menerapkan nilai keagamaan yang hakiki tampa mengabaikan bidang akademik dan inilah hasilnya yang kita dapat lihat hari ini kejayaan demi kejayaan diperolohi oleh sekolah YIK berbanding sekolah kementerian di Kelantan ini.

cacingjeBN said...

Alhamdulillah anak orang PAS jugak cemarlang tapi kecewanya disiarkan di TV3 suku di saat2 akhir berita

limaupurut said...

salam.......

tahniah atas kejayaan,semoga anda dapat merobah dunia.

AMAL2005 said...

bdk maahad ni mmg dari tingkatan 1 lagi mereka sdh dibiasakan dgn matapelajaran2 yg byk. Bkn saja akedemik tapi jga pengajian agama yg berasaskan silibus Al-Azhar.Al-Quran, Tafsir, Hadis, Mutholaah, Balaghah,Nahu, Sorf, Sirah, Akhlak, Bahasa Arab Tinggi, Tasawwur dan byk lagi...

tak silap ana, masa form 4 (Sijil Menengah Ugama),kna ambil lbh daripda 20 subjek akedemik dan agama...

fuhh...mmg 'tough'..

tpi alhamdulillah berkat org belajar agama, Allah akan tnjukkan jalan kejayaan...

bangga sggh rasanya bila ada student maahad cemerlang. Tapi sememangnya bdk maahad cemerlang dari dulu lagi dan insyaallah akan terus cemerlang...

tahniah buat kerajaan Islam PAS krna perkenalkan sistem pndidikan yg bgtu mantap. Kerajaan Malaysia pn dh start nk tiru dh. Dgr2 cite nk tiru sekolah Maahad Tahfiz Sains mcm kt Tanah Merah, Kelantan tu...

apam taiping said...

abe MIE 'TERJAH' said...

sistem pendidikan sekular...PAS sokong juga yea...

dia dibantu oleh kerajaan BN belajar sampai ke tahap ini...

sama juga dengan Hussam Musa....

dan anak-anak Nik Aziz..belajar kat US
.................................

SKRGNI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM LEBIH BAIK DEKAT USA LG DARI KAT MLYSIA NI...BODO!!!KO TU LA IKUT BN TP MISKIN XPENAH CEK ISLAM DI US...BYK SGT TGK CITA BOGEL...

Creedence Clearwater Revival said...

SEMUA SILA RUJUK KOMEN BN@UMNO.

beliau secara tak langsung dah kondem PPSMI tajaan BN. mmg di akui tetapi tidak dpt diterima oleh juak2 BN yg PPSMI akan melingkupkan generasi2 akn dtg.

Firdaus AMK PKR said...

saya puas pabila penulisan b End@umNO terkena balik pada batang hidung sendiri..
adakah kamu sedar pencacai,adakah kamu tahu sistem sekolah yang diamalkan di Maahad Muhammadi berteraskan Islam?
sekolah agama!
kamu faham ke tidak be End@umNO?
mengapa kamu kata sistem sekular?
adakah kamu berfikir dulu sebelum menulis?

anakkancil said...

abe MIE 'TERJAH' said...
http://pkrpasdap.blogspot.com

nie sistem sekular...PAS dulu hentam kerajaan...

March 12, 2009 8:27 AM


abe MIE 'TERJAH' said...
sistem pendidikan sekular...PAS sokong juga yea...

dia dibantu oleh kerajaan BN belajar sampai ke tahap ini...

sama juga dengan Hussam Musa....

dan anak-anak Nik Aziz..belajar kat USA

March 12, 2009 8:28 AM

woii..boleh blah laaa....

anakkancil said...

cacingjeBN said...
Alhamdulillah anak orang PAS jugak cemarlang tapi kecewanya disiarkan di TV3 suku di saat2 akhir berita

March 13, 2009 5:45 AM

biasa le cacing...kalau pelajar dari sek.yg ditaja penuoh oleh govement....di siarkan 3 hari berturut-turut..di wanwancara mak pak,nenek,tok penghulu,semua masuk...ini lah dunia para pencacai

ambo said...

DEDIKASI BUAT MADIHAH N FAMILY

(M. Nasir )
- Impian Seorang Nelayan

Burung Camar hinggap di jejari
Seorang nelayan sedang bermimpi
Mimpi tentang duyung
Mimpi tentang untung
Biduk hanyut dibawa ombak
Laut Cina Selatan

Dalam mimpi berkata sang duyung
"Wahai nelayan kau anak laut
Di sini tempatmu
Di sini rezekimu
Pengorbanan yang kau lakukan
Ada balasannya"

Mega mendong
Laut pun bergoncang
Nelayan tersentak biduk sesat haluan
Sang mentari terlindung
Pantai tak kelihatan
Tawakkal jalan akhirnya

Dalam pondok kecil beratap rumbia
Seorang ibu memandang hari muka
Sambil ia menyusukan bayi yang kehausan
Ufuk timur hilang dari pandangan

Wahai anak yang sedang menangis
Mungkin kini engkau tak mengerti
Bila kau dewasa dan pandai nanti
Pengorbanan ayahmu sayang
Jangan kau lupakan

ambo said...

PPSMI perlu contohi cara belajar bahasa kat sek. agama....
bykkan subjek bahasa jika ingin kuasai bahasa.
jangan merojakkan bahasa...

mamaqn said...

meme MMP hebat...meme mmP BUMI BARAKAH...

mamaqn said...

TV3 male mulo2 rizat lapor NikMadihah nik hussin anak sorang nelayan dari sekoloh NAIM LILBANAT...meme tv3 tak reti malu nok ngeku anok ore ...anok sediri tak dok cemerlang

mamaqn said...

meme anak MMP boleh cause silibus yg lengkap sepadu ...meme bumi MMP bumi penuh barakah... 20A buke mudoh nk dpt tanpa tuisyen lagi... tp sedihnya TV3 pd mlm pertama umum Nik Madihah Nik hussin anak nelayan dari sekoloh NAIM LILBANAT...bengong sungguh tv3 nih...anok ore mano buleh mudoh mudoh ngaku anak sediri...

wan123 said...

mie terjah tu bukannyer reti apo apo, benggong dio tuh..

Firdaus AMK PKR said...

tetibe je ek mie terjah takde dan tak jelaskan penulisan dia kat sini..

p/s;dia sedang bersembunyi..kesian teruk kena hentam.Siapa suruh tulis dengan fakta salah..Hehe

miSs Hazzi said...

Alhamdulillah...

produk skolah arab YIK berorietasikan agama Islam sebagai tunjang mampu berdiri teguh...dgn kejayaan lahiriah dan rohaniah...
bukan Islam Hadhari ye...

mane produk skolah kementeriannye???

acoi2005 said...

syabas pelajar sekolah agama...Hidup Islam Hidup Keadilan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...