Tuesday, March 17, 2009

Ali tidak boleh tanding timbalan presiden

KUALA LUMPUR, 17 Mac: Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam didapati bersalah dalam rasuah politik dan tidak dibenarkan bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno, putus Lembaga Disiplin Umno hari ini.

Turut didapati bersalah adalah Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin dan diberikan amaran oleh Lembaga Disiplin.Namun, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo didapati tidak bersalah atas tuduhan yang dikenakan ke atas beliau.

Keputusan itu diumumkan Pengerusi Lembaga Disiplin, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail dalam satu sidang media khas di ibu pejabat Umno, Menara Datuk Onn, di sini, sebentar jam 4.30 tadi.

Menurut Ahmad Rithauddeen, Ali didapati bersalah Perkara 10.1, Tata Etika Ahli Umno yang membawa hukuman dilarang daripada bertanding atau dipilih ke jawatan Timbalan Presiden sahaja.

Beliau berkata, sebanyak 29 kes disiasat oleh Lembaga Disiplin dan 15 daripadanya didapati bersalah.

Katanya, ahli-ahli Umno lain yang didapati bersalah adalah Datuk Japlin Akim (Kota Belud), Salmah Pin (Bandar Tun Razak), Saadun Basirun dan Rosli Hasan (Bukit Katil). Mereka digantung keahlian Umno selama tiga tahun.

Ali sebelum ini telah dilaporkan berada di depan berbanding dua lagi calon timbalan presiden iaitu Tan Sri Muhyidin dan Tan Sri Muhamad Mohd Taib.

Poll itu dibuat oleh satu pasukan pengkaji dari Jabatan Penganjian Media Universiti Malaya yang diketuai Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah. Poll itu dibuat di kalangan ahli Umno.

Dengan tindakan terhadap Ali bermakna Muhyidin mempunyai peluang paling cerah dalam perebutan jawatan timbalan presiden itu.

Dengan tindakan ini juga, peluang untuk Khairy menang dalam pertandingan kali ini juga dianggap gelap kerana dia sudah dipersalahkan oleh Lembaga Disiplin Umno.

Ini bermakna, dua pemimpin kanan Umno yang dikaitkan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mula diketepikan dari Umno.

Sebelum ini media melaporkan, Menteri Pelancungan, Datuk Azalina Othman Said yang juga dikatakan rapat dengan Abdullah, sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pejabatnya digeledah manakala pegawai kanannya disoalsiasat.

Sebelum ini juga, Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Datuk Norza Zakaria yang juga dikatakan rapat dengan Abdullah juga didakwa atas dakwaan rasuah politik oleh SPRM di Temerloh.

66 comments:

perunding said...

itu ke hukuman rasuah???

Din said...

Itulah hukuman yang paling berat buat perasuah yang pernah saya dengar.. isk.. isk..

kaum hawa said...

SALAM...
HOHOHO.. KUASA KUASA KUASA... AKHIRNYA REBAH DIK KERANA KUASA..

KOREK KOREK KOREK...
BYK LAGI YG AKAN DI KOREK..
HOHOHO...

wira bangsa_jb said...

pesalah rasuah harus terima hukuman yang setimpal.....syabas SPRM...

Awey Kelate said...

Apa nak jadi dgn UMNO ni?

AsyMok said...

DENGAN KUASA ALLAH SWT...
POHON TAUFIQ HIDAYAH YANG MAHA BERKUASA MOGA ALI RUSTAM MENYERTAI PARTI ISLAM...
DAN BUAT SEMUA SAHABAT SEKALIAN..
SAYA BERPESAN KEPADA DIRI SAYA SENDIRI DAN RAKAN-RAKAN..
JGN SESEKALI MEMPERLEKEH WALI ALLAH S.W.T. ...
(TIDAK SAMPAI SEBULAN PUN.. TUAN ALI RUSTAM MENEMPELAK TUAN GURU..
TAK BAIK TAU BERSUBAHAT HENTAM TOK GURU NIK AZIZ.. DIA TU BUKAN ORANG BIASA.. CUMA ORANG PARTI ISLAM JGN TAKUT.. ISLAM NI ALLAH S.W.T. YANG JAGA.. BUKAN MUHAMMAD S.A.W. MAHUPUN ALI K.W.J. MAHUPUN AHLUL BAIT MAHUPUN AHLUL SUNNAH APATAH LAGI NIK AZIZ.. TINGGAL LAGI..
PIKIR-PIKIRLAH SENDIRI.. BAK KATA 'SIFU' NABIL.."LU PIKIR LAH SENDIRI"... ALLAHUAKBAR! ISLAM PASTI MENANG! ITU JANJI PEMILIK SEKALIAN ALAM.. TAK KIRALAH ORANG KRISTIAN KE.. BUSH KE..HITLER KE..SHARON KE..EINSTEIN KE.. SEMUANYA MILIK ALLAH S.W.T. .. APA -APA HAL PEGANG ERAT AL-QURANUL KARIM.. YANG BENAR TETAP BENAR.. JANGAN TAKUT.. RUJUK AYAT 81 SURAH AL-ISRAK.. RENUNG-RENUNGKANLAH..)
WALLAHU WALIYYUT TAUFIQ WAL HIDAYAH
INSYA ALLAH.

Awey Kelate said...

Usaha Najib nak buang mreka yang align dgn Pak Lah.....heh..heh..he nampaknya perang besar akan berlaku di dalam UMNO. Orang Melayu Islam segeralah sertai PAS dan PKR untuk kita teruskan perjuangan kerana UMNO akan karam dalam gelora yang dicipta Najibul Mongolia....Ini ketetapan AlLah SWT untuk tunjukkan bahawa UMNO dah tak relevant. Kempen "Bersama Tinggalkan Najib".....agar Mahathir terus menggelupur dari terus diberikan kuasa yang akan digunakan untuk menutup segala rasuah dan salahguna kuasa Mahathir dan konco-konconya

Awey Kelate said...

Yang heran nape Khir Toyo boleh terlucut dari segala pertuduhan... Inikah yang Mahathir kata untuk bentuk pasukan yang bebas rasuah, walhal palitan najis rasuah pada Khir Toyo kan banyak?

shukri said...

ALAHHHHH...NI WAYANG BN AJA..KONON2 NYE NAK TUNJUKKAN PADA RAKYAT YG AMENO SEBUAH PARTI YG TELUS MEMBASMI POLITIK WANG..PIRRAHHHH..TAKTIK NI ORG X PAKAI DAHHHH...NAJIB OIIII...DAH LAPUK LAAA..TP KLAU BETUL TANGKAP DAN DAKWA ALI RUSTAM 2 DAN LUCUTKAN JAWATAN KETUA MENTERI BARU LE NAMPAK AMENO MMG PERANGI RASUAH HABIS-HABISAN...ALAH CHEDET BLEH 'FIRED' ANUAR..ORG NO 2 PD MASA TU...NI PLAK 'MAHAMED ALI THE BLACK SUPERMAN'...HE..HE BEST AR LAGU DIA..KLAU X CAYA TRY TGK DLM YOUTUBE...BEST WOOOO...

dewata awan berapi said...

asymok,

bila masa pulak nik ajis tu jadi wali????

hari tu tengok rumah pelajar cemerlang spm...sungguh menyedihkan...apa pas dah buat???

asyik berpolitik siang malam sampai kebajikan rakyat tak terjaga..

pas patut malu...kalau negeri sekecil kelantan tak mampu nak urus...usah mimpilah nak tadbir malaysia...

itupun penjilat2 bodoh pas ni masih belum sedar...yang mereka tau cuma nak menjatuhkan umno tapi kelemahan parti sendiri buat2 tak nampak...

mereka mudah dimomokkan oleh pemimpin2 yang bertopengkan islam untuk kepentingan diri...

sedarlah puak2 bodoh...

Mr Bai said...

the battle begin.........

jurulukis said...

mat tempe lepas sebab dia orang matbelit@madey...bijantoya ni pun satu,,,cukup2 la nk bodohkan melayu,rakyat dh nampak yg dia attack sume org paklah...,melayu dah lama kena bodohkan sesama melayu..anak muda skrg ni dh sedar mainan bijantoya.

nazmi said...

kes demi kes rasuah terbongkar dalam pemilihan UMno, apa nk jadi la ngan UMNO ni, x blaja langsung dari peristiwa lwpas, nk jugak ulang bendak sama yg terkutuk 2, betul la kate Mahathir, "melayu mudah lupa" dan sememangnya perangai UMNO sejak dari dulu, kini dan selama lamanya tidak akan berubah, jadi, bagaimana rakyat nk terima UMNO ni?

asalbayu said...

UMNO sedang mengalami penyakit 'seghiat'.

Tahukah anda apa itu penyakit seghiat?

Masa saya tinggal di kampung pada dekad 1970-an dulu ungkapan berkenaan pernah didengar. Seghiat itu adalah istilah orang di kampung kelahiran saya dalam daerah Baling yang membawa makna haus seperti tapak kasut. Sesiapa juga yang terkena penyakit ini lama kelamaan akan pupus. Jadi kalau individu yang dihukum itu mulanya adalah calon dan bakal membarisi kepimpinan UMNO akan tersingkir dari senarai berkenaan. Mungkinkah penyakit seghiat ini akan jadi realiti? Atau ia akan terus tegak? Saya berpendapat andai penyakit seghiat ini berterusan, lambat laun kerajaan yang ada kian lemah lalu berganti dengan alternatif yang ada dan kini sedang dibajai. Secara tidak langsung Bahasa Melayu kelak akan terpelihara. Sebaliknya jika UMNO terus tegak, Bahasa Melayu kelak akan diserang penyakit seghiat seperti yang dibimbangi oleh SN Dato' A Samad Said yang sedang dalam program Kembara Kasih Bahasa dengan memanfaatkan pentas Pakatan Rakyat. Beliau melahirkan rasa kesal kerana dikatakan sedang didalangi oleh pihak tertentu khususnya parti politik. Pada hal dia sehingga kini ketika usianya telah menjangkau ke angka 76 tahun, beliau tidak pernah menyertai mana-mana parti politik semenjak dahulu lagi.

bootie said...

Najib telah mula membuang team-2 yang menentang dia. Team Paklah nampak dipaksa pergi. Tuduhan-2 politik wang ini ini sekadar wayang, kalau nak ikut rasuah umno memamng banyak. Dari kepala sampai ke bawah. Khir Toyo lepas pulak, mcm tak lojik. Ali rustam calon tajaan Pak Lah kena begitu juga si KJ. Semoga ini akan melemahkan dan menghancurkan terus umno...

unanjaga said...

Wajah wajah pendekar umno semakin ketaranya dengan perlakuan rasuah(bagi mereka hanya sebut sebagai politik wang),dan itu lah budaya mereka yang telah mendarah mendaging.Mereka tak pernah pun rasa bersalah dengan kejijikan rasuh itu.Dan apakah ini yang kita katakan sebagai pembela bangsa dan tanah air,dan apakah dengan mereka dapat kita harapkan untuk dapat membela ugama?.

aisal said...

salam....,

dewata awan berapi said...

asymok,

hari tu tengok rumah pelajar cemerlang spm...sungguh menyedihkan...apa pas dah buat???

asyik berpolitik siang malam sampai kebajikan rakyat tak terjaga..

pas patut malu...kalau negeri sekecil kelantan tak mampu nak urus...usah mimpilah nak tadbir malaysia...

itupun penjilat2 bodoh pas ni masih belum sedar...yang mereka tau cuma nak menjatuhkan umno tapi kelemahan parti sendiri buat2 tak nampak...

mereka mudah dimomokkan oleh pemimpin2 yang bertopengkan islam untuk kepentingan diri...

sedarlah puak2 bodoh.

*****************

ish...ish..ish..,

Sebut pasai rumah ni, x la truk sngt rumah tu. dlm tv 3-bersamamu ari tu, ada rumah kat negeri 9 tu dibina kat rel keretapi jer. tu bukan rumah hanya bangsal jer. anak pulak berbelas-belas.

tapi kat sana pemimpin semua jiwa rakyat, asyik tolong rakyat jer. terlampau berkhidmat untuk rkyt sampai rkyt jadi begitu.

dekat KL melayu rmai duduk rumah setinggan. ada yg duduk bawah jambatan. dekat sabah yg makan siput babi pun ada.

kalau rumah MB pun usang, x la jangal rumah rakyat sebegitu. tapi kalau rumah pemimpin macam istana, amat hina pimpinan itu!

aisal said...

perunding said...

itu ke hukuman rasuah???

********************

salam perunding,

itu lah hukuman dan pembersih dosa ! lepas ni beliau sesuci anak kecil yang baru lahir....!

Anak Bulan said...

takziah kepada Ali Rustam,

nampak tidak bernasib baik, dalam ramai2 yang berendam dalam tong taik, kamu seorang dituduh makan taik sampai kenyang.

setiap musibah membawa jalan keluar untuk orang fasik bertaubat dan kembali ke jalan yang dinaungi Al-Haq.

Ali Rustam disarankan bertaubat nasuha.

Jangan bazirkan kepandaian anda berpolitik dan mentadbir.

Mari masuk PAS dan kita tegakkan Islam di Melaka sebagaimana pucak masa gemilangnya dahulu.

Untuk maklumat lanjut dan borang keahlian, silakan Ali Rustam ke http://www.pas.org.my/borang/keahlian/borang_ahli_pas.pdf

Bulan Penuh 2012

firdaus said...

rasuah umpama 'darah' dalam 'tubuh' umno.

takde rasuah mati la umno...

apapun salute kepada ust.nasharudin timbalan presiden pas yang mempelawa sprm utk menyiasat seluruh parti pas...

ironseven said...

DEWATA...

kau yang sebenarnya tak sedar2...aku dah kata umno penuh dgn rasuah. yg kes pak ali ni pon aku tak sure ade baza ke tak antara rasuan dengan politik wang. SPRM awat tak take action??? takkan kes pr je kot nak "berminat". menyerlahkan lagi sikap double standard diorg. apa nak jadi...

dewata yang BODOH SOMBONG tak baca sejarah, sedar la kau. umno akan selama2nya penuh rasuah andai SPRM tak buleh ambik tindakan.

malu la oiii....dok dalam parti penuh kemaksiatan.

punya la bodoh kau ni dewata.

salam... said...

dewata awan berapi said...

itupun penjilat2 bodoh pas ni masih belum sedar...yang mereka tau cuma nak menjatuhkan umno tapi kelemahan parti sendiri buat2 tak nampak...

mereka mudah dimomokkan oleh pemimpin2 yang bertopengkan islam untuk kepentingan diri...

sedarlah puak2 bodoh...

`````````````````````````````````


dewata hindu ....isk isk isk..!!

penjilat2 UMNO ni lagi bodoh... masih belum sedar...yang mereka selama ni kena tipu..50 tahun memerintah yang makin kaya dan senang siapa...rumah pemimpin macam istana...tapi masih ada rakyat duduk rumah setinggan ..siap kena halau pulak tu...sendiri buat2 tak nampak...

umno siap tipu rakyat dengan bertopengkan ISLAM HAD-hari2....untuk kepentingan bini dan kroni..ha..ha..ha...

sedarlah puak2 U_ _ _ _ bodoh...

TQ............

firdaus said...

salam sejahtera kpd semua..

pg ni,rasa cm nak post something plak..sepatutnya bercuti mpai habis exam minggu depan.haha...alhamdulillah exam semalam dptku lalui dgn tenang..segalanya dimudahkan Allah..

harini terbaca tentang jasa bekas MB Perak,Hj Nizar untuk membela org2 melayu especially para pelajar madrasah dan pondok di sana..


DI sertakan di sini,bukti surat penghargaan dari Madrasah Addiniah Al-Latifiah di perak,yang sebelum dinafikan hak mereka,beratus2 sekolah agama rakyat dan pondok terpaksa ditutup selepas bantuan kewangan kepada mereka di tarik balik oleh kerajaan,atas alasan2 yang tak munasabah.Blog Madrasah tersebut di http://addiniahallatiffiah.blogspot.com/


Boleh dapatkan maklumat lanjut di http://ini-yang-aku-rasa.blogspot.com/2009/02/penghargaan-pondok-pak-teh.html

http://www.malaysiakini.com/news/98049

http://bloggersnetworkmalaysia.com/?p=436#comment-2429

http://wearetheworld2009.blogspot.com/2008/12/pondok-pak-teh-dan-mb-perak.html

Ini adalah antara penganugerahan hak milik tanah,yang diklasifikasikan sebagai "perkauman" dan tidak adil oleh pemimpin kerajaan dan juga media masa yang berat sebelah macam dacing yang sedia senget sebelah.apakah makna adil bagi mereka?Inilah yang dikatakan betapa beratnya berlaku adil,kerana even berlaku adil pun ada yang mengatakannya tidak adil.Mungkin dengan adanya penganugerahan projek kepada kaum kerabat barulah adil namanya.

Sejak balik dr perak haritu,aku lihat ramai sgt even ahli keluarga sendiri yang salah faham isu pemberian tanah kepada org cina di perak.

Fakta pertama,pemberian tanah itu juga melibatkan kebanyakannya org melayu,tapi yang di paparkan di suratkhabar," Kerajaan Perak bagi tanah kpd org cina".

Sebenarnya penganugerahan hak milik selamanya kepada 102,000 lot kampong tersusun (kebanyakan melayu), 47,000 lot kampong baru (kebanyakan cina) dan sebilangan kecil kampong adat (orang asli).

Fakta kedua,penipuan media yang mengatakan Hj Nizar dikawal dan dipaksa oleh DAP untuk bagi tanah tu.Sebenarnya salah sama sekali,manifesto pemberian hak tanah ini adalah janji PAS dalam manifesto PRU-12.Bukan janji DAP!. DAP tiada manifesto ketika itu di Perak.

Persoalan lain : habis tu,tanah yang cina dapat tu,cmne melayu nak survive.

Jwpn : melayu takkan dapat survive smpai bila2 dengan sikap pemimpin yang masih ada masa sekarang.Tanah yuang di beri kepada kaum cina itu adalah kepada mereka yang memerlukan.Bukan cina yang sudah kaya raya,rumah banglo keta berderet-deret.Tetapi org cina yang dah tinggal berpuluh-puluh tahun,yang dah tua,yang sederhana dalam kehidupan mereka.Mereka pernah dijanjikan untuk diberi hakmilik tanah di bawah kerajaan perak pimpinan Bn sebelum ini.tetapi tak pernah ditunaikan.

Apakah mereka perlu dinafikan hak hanya semata-mata mereka "org cina"? Islam mengajar untuk kita bersama-sama hidup dalam dunia dengan muafakat.Ketika zaman Rasulullah juga,hak-hak orang2 yahudi juga dijaga dengan baik oleh Nabi,even merekalah penentang yang utama.Jadi apa hujah untuk menafikan orang cina untuk mendapat bantuan dari pemimpin kerajaan?adakah ini satu "kezaliman" seperti yang diwarwarkan media?fikirkan sendiri.

Mari kita lihat penjelasan isu tanah,undisclosed explanation yang pasti takkan masuk dalam utusan.Lihat di http://bloggersnetworkmalaysia.com/?p=604

Apa " keadilan" yang telah dilakukan kerajaan BN di perak sebelum ini?mari kita singkap semula


1. 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

2. 5,000 ekar di Bruas

3. 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

4. 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

5. Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

6. 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tenah rizab melayq di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!

isu sekarang semua tanah tu adalah dari jenis 'Simpanan Melayu' yang patut diganti dengan tanah lain yang sama keluasannya.Dan polisi "adil" ini dilaksanakan secara saksama di seluruh Malaysia :)

apa fakta tentang tanah rizab melayu yang kononnya diperjuangkan selama ini?

Suatu ketika, keluasan Tanah Rizab Melayu (TRM) di negara ini mencapai 3 juta hektar. Kini tanah tersebut hanya tinggal 1.7 juta hektar. Dalam satu laporan pada Jun 1998, Setiausaha Parlimen Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi memberitahu, di Selangor, sebanyak 8,299.9 hektar TRM hilang statusnya untuk memberi laluan kepada projek pembangunan. Dari jumlah tersebut, hanya 2,833.48 hektar atau 34 peratus diganti semula oleh kerajaan negeri. Bakinya tidak diganti, atau mungkin terus lesap.

Di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Ipoh, Melaka, Kuantan dan Johor Bahru, TRM sudah tidak sampai 10 peratus. Ini semua adalah ekoran kebebasan yang diperuntukkan dalam Akta Pengambilan Tanah 1960.




Sekarang ni,Bekas MB Selangor,Khir Toyo pun nak jadi jaguh mempertahankan hak melayu konon2nya di Selangor.Tapi,memang beliau telah melakukan kesilapan besar dengan menuduh pemberian lembu korban sebagai "corrupt".Satu persatu Corruption yang beliau lakukan sebelum ini terbongkar,isu elaun bernilai ratusan ribu dari PKNS,isu lawatan ke luar negara di sana sini,yang kdg2 tak releven sja antaranya London, Beijing, Los Angeles, Dubai, Tokyo, Seoul, Taipei, Paris, Perth, Milan, Venice dan Amsterdam.,kos yang ditanggung kerajaan negeri lebih 300 ribu untuk kos pengangkutan shj,tk termasuk yang lain2..penyalahgunaan dana BALKIS melebihi 1 juta,dan sebagainya.bacaan lanjut di http://www.malaysiakini.com/news/100072

oleh itu..adakah ini yang dinamakan keadilan?

tepuk dada,tanya iman.


Dipetik dari http://khallys.blogspot.com/
"

firdaus said...

Kami Menanti Rawi dan Harris Melompat Lagi...

0leh Muhammad Sanusi Md Nor
Bendahari Dewan Pemuda PAS Kedah.

Apabila di tanya oleh seorang wartawan kepada YAB Menteri Besar Kedah tentang hal Rawi (Ketua Pemuda UMNO Kedah) dan Haris (Setiausaha) yang kelihatan senyap dari membangkitkan isu derhaka, secara spontan Menteri Besar menjawab...” Budak-budak..bila dah letih bermain, letih melompat dia tidoq laaa...bangkit satgi melompat pula..”

Itulah gaya budak-budak UMNO yang keletihan bermain. Bermain bagi budak-budak adalah rutin harian yang paling menyeronokkan, dan bermain tidak menghasilkan apa-apa selain keletihan...kalaupun ada istana pasir, akan runtuh, kalau ada tin sardin dan tin susu, akan berselerak dan kalau ada daun kopi dalam tempurung main masak-masak, akan tonggang langgang terbalik. Daun yang belum ’dimasak’ akan layu dan kering. Kalau nak main semula, esok kutip daun kopi atau daun bunga raya pula... campur sikit air, campur pasir sikit, jadi nasi dan gulai.

Selain nasik dan gulai, daun tu juga menjadi duit, lesen motor, dan surat saman. Batang lesung tumbuk padi, pokok durian yang terbalik atau apa saja yang panjang akan jadi kereta, bas atau motor. Tayar kereta sorong yang tercabut akan jadi stereng, dan bunyi bbrrrrmm...bbrrrmmmm.....bunyi enjin yang terhenti-henti bergantung kepada nafas panjang pendek, kekadang bersambung-sambung tapi tak sama. Lepas tu main police centri, tibai lalat, main jengkek, tuju para dan guli kandang.. kalau ada sungai, main terjun dan buat tarzan pacak kepala..bila jari tangan dan teloq dah kecut, pakat ajak balik lahhhh...

Itulah permainan budak-budak yang penghujungnya adalah keletihan dan tidur adalah sangat lazat. Maka bapak pun tepuk anak suruh tidur.... kalau dah tak ke bendang atau tak dak orang datang bersembang sebelah petang, mak pak pun masuk ’tidoq’ juga laaa.

Tepat sekali perihal atau perumpamaan YAB MB bagi kepada Rawi dan kawan-kawannya tentang budak-budak letih bermain itu. Macam-macam ’permainan’ yang diatur oleh Rawi dan Harris dalam isu ’derhaka’, hingga jadi lawak jenaka. Ternyata begitu ’rendah’ dan leceh isu yang cuba dijuarai oleh dua budak buas yang jadi ’debar bas’ dan polis, yang saman pemandu dan semua penumpang bas sekali kerana tak ada lesen, pakai daun bunga raya pulak tu.

Sudahnya, budak-budak lain yang jadi gerabak keretapi dan tukang bunyi enjin bas pun senyap juga laaa.... pakat balik tidoq habih dah ka???

Sayang sekali YB Rawi yang jadi ADUN cuba melompat isu derhaka, tapi dia sendiri tak pernah mai majlis-majlis yang disusun sempena Hari Keputeraan KDYMM Tuanku Sultan Kedah. Dia dijemput oleh bahagian protokol sebagai ADUN untuk meraikan majlis, pihak istana sediakan tempat dan jamuan, dia tidak hadir... setahu saya dia pernah menjadi Pegawai Khas kepada Dato’ Seri Mahadzir Khalid, baru setahun lalu, jalan ke istana masih diingat dan pakaian istiadat masa terima pingat pun masih baru lagi. Apa alasan beliau tidak hadir??? Kalau dalam tradisi Islam, tidak hadir ke majlis kenduri yang dijemput dikira zalim, tidak hadir ke istana bila dijemput, bolehkah dikira derhaka??

Di celah-celah Rawi dan Haris yang berkokok riuh rendah tu, ada ’cerdik pandai’ pemuda UMNO yang turut mengekor, termasuk anak Dato Setiausaha Kerajaan (SS) pun kelihatan di situ, mana tak nampaknya...besar bukan main..sama besar dengan pintu keretanya. Saya yakin, penglibatannya dalam pemuda UMNO tiada sangkut paut dengan jawatan ayahdanya, tapi mau diingat, Dato SS juga adalah Setiausaha Sulit KDYMM Tuanku Sultan. Tumpang bertempik dengan Rawi dan Haris berasaskan surat layang yang tak tau dari mana asalnya, menjejaskan kredibilitinya sebagai orang cerdik pandai, anak pegawai tinggi kerajaan. Saya juga ’percaya’ jawatan Dato’ SS tidak ada sangkut paut dengan kredibiliti anaknya yang boleh dipersoalkan.

Saya juga percaya, kedaulatan dan kemuliaan KDYMM Tuanku Sultan Kedah yang begitu mahsyur keperibadian dan kebijaksanaannya tidak perlu ’ditongkat’ oleh keriuhan pemuda UMNO yang bergelojoh ke hulu ke hilir hanya berasaskan surat layang. Kalau pemuda UMNO Kedah berpendapat bahawa tindakan mereka berasaskan sehelai surat layang itu telah melonjakkan kedaulatan KDYMM Tuanku Sultan Kedah, saya bimbang mereka sebenarnya telah mencalarkan ketinggian pribadi, kemuliaan dan kedaulatan pihak Tuanku Sultan yang terbina sejak 50 tahun lalu. Jika demikian, kalianlah penderhaka sebenarnya.

Pergilah tidur wahai Pemuda UMNO.... berbantalkan surat-surat layang yang dikarang sendiri....bangun nanti melompatlah lagi...Kami tunggu.

firdaus said...

Penjelasan Mengenai Isu Rizab KTM

PENJELASAN SAYA DALAM KES RIZAB KERETAPI

oleh Muhammad Sanusi Md Nor
Setiausaha Politik MB Kedah


sebahagian penduduk menunjukkan notis pindah bersama Dr. Leong (empat dari kanan)
dan Tajuddin (tiga dari kanan) di Taman Sri Jerai, Gurun semalam.

Kalau di amati dalam gambar ni ada Ketua UMNO Bhg Sik, Tajuddin Abdullah, Ketua UMNO Jerai, , Ketua UMNO Merbok Tajul urus dan ADUN Gurun, Dr Leong . Dalam pertemuan yang dibuat di Dewan UMNO Pekan Gurun, penduduk terlibat di panggil oleh Dr Leong untuk satu taklimat, yang mendakwa akan turut dihadiri oleh Dato’ Seri MB (Satu penipuan untuk menarik penduduk keluar). Saya dimaklumkan oleh wakil yang kami hantar meninjau pertemuan itu, tidak ada taklimat tentang projek landasan berkembar. Para pemimpin UMNO ini hanya menyerang dan memfitnah kerajaan negeri dalam projek –prjek lain. Antaranya Dato Tajul Urus Ketua UMNO Merbok mendakwa dalam pemerintahan PR, PAS telah meletakkan syarat menjadi ahli PAS untuk mendapat rumah PPRT di Bedong, sedangkan PPRT dibawah kendalian KEDA dan Kerajaan Pusat. Kerajaan Negeri tiada akses sama sekali dalam hal PPRT.

Dr Leong pula mendakwa kerajaan negeri tidak berbuat apa-apa dalam isu perpindahan penduduk dari tanah rezab KTMB, padahal, projek landasan berkembar adalah projek kerajaan pusat. KTMB adalah milik kerajaan persekutuan. Pihak berkuasa negeri hanya terlibat menguruskan Pengambilan Balik Tanah selaras dengan kehendak Akta Pengambilan Balik Tanah 1960, yang berkaitan dengan tanah-tanah bermilik.

Dalam isu penduduk yang terlibat dengan projek landaan berkembar, kerajaan melalui mesyuarat EXCO 2 minggu lepas telah memutuskan bahawa KTMB mesti membayar 30% daripada nilai bangunan mengikut nilaian semasa bangunan milik penduduk sebagai Ex-gratia (saguhati) yang dibenarkan oleh APBT 1960. Dasar ini berjalan sejak kerajaan BN dalam kes-kes pengambilan bagi bangunan di atas rizab kerajaan. Kerajaan Negeri juga menuntut KTMB membayar kos pindah dan elaun sewa rumah sementara selama 2 tahun pada kadar RM300 sebulan kepada semua penduduk yang terlibat yang tinggal di atas tanah rizab KTMB. Hal ini telah dipersejui oleh KTMB dan sedang dalam proses pembayaran.

Dalam kes ini, lebih kurang 100 keluarga telah terlibat dengan membina rumah atas rizab KTMB di Pekan Gurun, Tok Pawang, Pokok Ketapang dan Guar Stesyen. Sementara yang hadir ke pertemuan dengan Ketua-ketua bahagian UMNO hanya sekitar 25 orang sahaja.

Notis mengosongkan bangunan dalam tempoh 30 hari adalah notis biasa yang wajib dikeluarkan mengikut APBT 1960, kepada pemilik bangunan, tetapi saya telah mendapat jaminan pihak KTMB dan pemaju MMG-Gamuda JV bahawa penduduk hanya perlu mengosongkan tanah setelah menerima ex-gratia daripada pihak KTMB atau pemaju.

Mengikut keterangan pihak pengurus projek, En Muzaini dari MMC-Gamuda JV, Kedah adalah negeri terbaik setakat ini berbanding Perlis, P. Pinang, dan Perak dalam memberikan kerjasama dan kemajuan projek, malah lebih baik dan licin berbanding kerajaan sebelum ini. Tiada rasuah, tiada gangguan politik, tiada ugutan, keputusan kerajaan yang konkrit dan meyakinkan untuk rakyat yang terlibat dan yang paling penting, progress projek berlipat kali ganda.

Pihak Dr Leong dan Ketua-ketua UMNO yang memanipulasikan kes ini hanya menangguk di air keruh, mengelirukan rakyat dan cuba mencari popularity murahan. Dakwaan-dakwaan mereka akan memakan diri kerana projek ini adalah projek kerajaan pusat, Akta Pengambilan Balik Tanah 1960 (Pindaan 2000) diluluskan oleh Parlimen dan Jadual Pertama APBT menetapkan semua pampasan dan kos wajib dibayar oleh pihak yang membuat pengambilan tanah, dalam kes ini pihak KTMB melalui MMC-Gamuda JV. Walaupun dalam kes tanah rizab, APBT memberi pilihan kepada pemaju untuk tidak membayar pampasan, tetapi pihak kerajaan Negeri sebagai pihak berkuasa yang diperuntukan dibawah APBT telah memutuskan pampasan (ex-gratia) wajib dibayar kepada penduduk. Keputusan ini perlu dipatuhi dan mendapat kerjasama penuh dari pemaju. Puak-puak UMNO yang tak mengaji bab pengambilan tanah ni akan termalu dengan tindakan bodoh mereka.

*UMNO ambil kesempatan atas isu Tanah Rizab KTM

Perawi said...

Pakatan Rakyat...Boleh pergi report polis, banyak kekosongan jawatan KM Melaka dll, wou, S/Pilehanraya tangkap mereka ini dan buat mengundi semula ...haa. SPRM apa lagi tidur ke? atau sudah kenyang....Dewata boleh manpuslah kali ini, jelas UMNO kaki rasuah.

ironseven said...

DEWATA, ADD, BN@UMNO, TBS, ZALI, dan sepupu sepapat dengannya...

buleh tak terangkan PERBEZAAN di antara RASUAH POLITIK, POLITIK WANG dan RASUAH YANG DISIASAT oleh SPRM?

hamba teramat kompius ni. kenapa gerangan korang nak bersekongkol dengan puak2 yg rasuah ni. dengar khabar ada 900 kes ya?

ish...ish..ish...sikitnya...

jenuh duduk dalam umno yang dipenuhi 'politik wang' ni kan? dah tu SPRM tak siasat pulak kan? agaknya kenapa ya? kes ni rasanya SPRM buleh announce kat tv bgtau ADA BUKTI KUKUH NAK DAKWA ni...

ish..ish...ish...

terjejaskah kredibiliti SPRM ye?

apa2 pon APA BEZAnya di antara RASUAH POLITIK, POLITIK WANG dan RASUAH 46 ekoq lembu YANG DISIASAT oleh SPRM tu ye?

buleh encik2 di atas tolong jawabkan????? buleh guna talian hayat tanya ketua SPRM tu. tak apa, tak salah...

ish...ish...ish...

ironseven said...

ish...ish...ish...ni lagi best

SPRM tunggu laporan lembaga disiplin Umno
Mar 17, 09 7:52pm
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata ia perlu menunggu laporan daripada Lembaga Disiplin Umno berhubung sebarang dakwaan berkaitan politik wang yang membabitkan pemimpin dan ahli Umno.

Pengarah Siasatan SPRM Datuk Syukri Abdul berkata pihaknya menunggu laporan daripada parti itu sebelum boleh mengambil tindakan selanjutnya.

"Kita memerlukan maklumat asas dan laporan daripada parti itu. Kita tidak boleh membuat dakwaan jika tiada laporan yang dibuat. Itu tindakan (siasatan) mereka (Umno) sendiri," katanya ketika dihubungi Bernama di Kuala Lumpur hari ini, lapor Bernama.

Lembaga Disiplin Umno hari ini mendapati Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, yang juga Naib Presiden Umno, bersalah mengikut Perkara 10.1

Tataetika Ahli Umno kerana kesalahan rasuah dan politik wang yang dilakukan oleh ejennya.

Atas kesalahan itu, Mohd Ali dikenakan larangan bertanding jawatan timbalan presiden Umno dalam pemilihan parti minggu depan.

Pengerusi lembaga itu Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail turut mengumumkan 14 lagi ahli Umno yang didapati bersalah di bawah Perlembagaan dan Tataetika Ahli Umno, termasuk Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, hanya diberi amaran.

SPRM kata tak buleh buat dakwaan kalau tak ada laporan. ish..ish..ish...sejak bila pulak jadi "TAK BERMINAT" nak siasat ni.

dulu masa nik aziz kata ada org2 jumpa dia nk bg rasuah TERUS je BPR keluarkan semua akta2 BPR kononnya buleh dakwa nik aziz, bla...bla...bla... dah tu TERUS je jumpa nik aziz soal siasat.

ish...ish...ish...kali ni baik budi bahasa betul kan pengarah siasatan SPRM tu...

jom kita pakat ramai2 tolong umno buat aduan ke SPRM...

ish...ish...ish...

TEKONG DARAT said...

dah kantoi main duit pun, jawatan ketua menteri tak hilang...
apa punya undang2 pakai....
mampuih pi laa kat hangpa semua....
bodoh tak sudah2(penyokong puak laknat)

ironseven said...

pak ali sepatotnya bukan dinasihat buat rayuan...suruh dia step down je drpd jadi km melaka. mcm pak isa dulu. buat malu org melayu je. pembela melayu la konon..pembela melayu yg setia jd pencacai kot pak ali.

MALU LA OII...org2 melaka tak nampak2 lagi ke? ish..ish..ish..

malu..malu..

Perawi said...

Azamin Amin - Derita dari Pahang

Thu | Feb 26, 09 | 2:21:55 pm MYT
KUALA LUMPUR, 26 Feb (Hrkh) - Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh menyelar sikap diskriminasi sesetengah pegawai Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang hanya melayan dan meluluskan surat permohonan bantuan kebajikan yang ditandatangani oleh wakil rakyat Barisan Nasional (BN) sahaja berbanding Pakatan Rakyat. Iklan



BN secara tidak langsung menggunakan 'kuasa' yang ada di Kementerian terbabit untuk menafikan hak orang lain khususnya yang kurang upaya daripada menerima bantuan sekaligus menggambarkan BN masih lagi tidak dapat menerima keputusan rakyat yang telah diberi hak memilih wakil rakyat dan pemimpin daripada kalangan Pakatan Rakyat.

Fuziah memberi contoh kes seorang Orang Kurang Upaya (OKU) daripada Kuantan yang telah dinasihatkan oleh pegawai kementerian untuk mendapatkan tandatangan surat sokongan dan permohonan daripada seoarang wakil rakyat BN berbanding beliau sendiri selaku Ahli Parlimen Kuantan.

Katanya, pegawai tersebut mengherdik dan memberitahu sekalipun 1,000 surat yang ditandatangani oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat yang diserahkan kepada Kementerian, ianya tidak akan dilayan sama sekali.

"Ini bukan insiden pertama, sudah banyak aduan diterima. Ianya berlaku di mana-mana. Saya minta Menteri jawab dan jangan ada lagi 'denial syndrome' (menafikan).

"Minta maaf cakaplah...BN ingat boleh buat ikut suka 'bapa' dia," katanya berang dan disambut sorakan ahli parlimen BN yang tidak puas hati dengan ayat sinisnya itu.

Beliau berkata demikian, ketika bangkit membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, di Dewan Rakyat jam 12.30 tengah hari tadi.

Fuziah menyelar sikap tidak profesional Kementerian Wanita dan Kebajikan Masyarakat dalam menangani masalah-masalah kebajikan rakyat, yang mana hanya tertumpu dan berlegar kepada 'survival' politik mereka dan meminggirkan yang lain sehinggakan khidmat beliau selaku Ahli Parlimen tidak langsung diiktiraf.

"BN tidak dapat menerima kekalahan pilihan raya umum lalu...akibatnya pelbagai cara digunakan untuk menafikan hak rakyat yang telah pilih wakil rakyat daripada Pakatan Rakyat," katanya.

Beliau dalam pada itu turut mengkritik, laman web Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang masih tidak dikemaskini hampir setahun, terbukti bila mana masih tertera lagi nama Dato' Sharizat Jalil sebagai Menteri kementerian terbabit sedangkan beliau kini adalah Penasihat Perdana Menteri yang bertaraf Menteri.

"Saya kira, oarang-orang di belakang laman web ini adalah yang bijak pandai tetapi apa agenda masih kekalkan nama Sharizat lagi?" katanya. - mks.

roh_insan said...

"selesaikan segala laporan salah laku sebelum mesyuarat agung atau kami akan ambil tindakan melalui mahkamah".
Datuk Kadar Shah Sulaiman/Datuk Mazlan Idris.

Kite sdg melihat sebuah episod wayang kilit bg MEMANJANGKN NYAWE PAK LAH SBG PM.

Ape pun hanye org UMNO sahaje yg MAMPU utuk merobohkn UMNO.Mereke terlupe yg mereke sbnrnye BODOH.

Tahniah buat KJ atas kelicikkn percaturan.

Creedence Clearwater Revival said...

kpd budak dewata awan berapi,

elok2 sikit kalau nak buat komen. aku belum pernah maki kau lagi. kalau kau x suka org maki kau, so, jgn maki org lain. ingat!!!

anakkancil said...

dewata awan berapi said...
asymok,

bila masa pulak nik ajis tu jadi wali????

hari tu tengok rumah pelajar cemerlang spm...sungguh menyedihkan...apa pas dah buat???

asyik berpolitik siang malam sampai kebajikan rakyat tak terjaga..

pas patut malu...kalau negeri sekecil kelantan tak mampu nak urus...usah mimpilah nak tadbir malaysia...

itupun penjilat2 bodoh pas ni masih belum sedar...yang mereka tau cuma nak menjatuhkan umno tapi kelemahan parti sendiri buat2 tak nampak...

mereka mudah dimomokkan oleh pemimpin2 yang bertopengkan islam untuk kepentingan diri...

sedarlah puak2 bodoh...

March 17, 2009 5:07 AM

Kalau rumah tersegam indah mcm istana tapi hutang kat bank bertimbun pun tak guna juga bang...
1 laqgi tgk walau pun rumah tak seberapa tapi atas kepala terlilit serban lagi mulia dari rumah besar atas kepala tara apa....tambah pulak kepala botak dahi licin...bahaya tu....

sapphire said...

SAYA TERLAMPAU HERAN KENAPAKAH ALI RUSTAM MASIH JADI KM SEDANGKAN BELIAU TERLIBAT TAK KIRA LA LANGSUNG KE TAK LANSUNG....

DAH RASUAH PUN MASIH JADI KM???

HOI, TAK DER PEMIMPIN LAIN KE HAH??!!!

NAMPAK SGT PRINSIP JUAK UMNO, ORG RASUAH PUN DIHALALKAN JADI KETUA NEGERI... PAS NI SAYA TAK TAU LAA NEGRI MELAKA AKAN DITIMPA BALA...

RAKYAT MELAKA BUATLA SMBHYG HAJAT MINTAK DIJAUHKAN DR MALAPETAKA...

anakkancil said...

Nak tanya 1 soalaan...geng yg terlibat rasuah dlm UMNO nie tak dihadap kemuka pengadilan ke...
Ini yg menjadi persoalaan dlm minda ku....
Tak tau pula utk geng yg menyokong membuta tuli.....apa pandangan mereka...adakah hendak dihalalkan saja....manalah tau dlm Islam hadhari....

sapphire said...

NAH...$$$$$$$$...PSSSTT...JGN LUPA CALONKAN SAYA...$$$$...NAH...KITA UMNO BIASELAAA MAIN BENDE NI....$$$$$...PSSSS..ULUR BYK SIKIT DATO, 10 RIBU MANA CUKUP..NAH..$$$$$..TAKUT JUGAK SY NI, DATO...APA NAK TAKUT,SPRM BAWAH KITE, AMBIKLA...$$$$$$$$$$$$$$$$$$..KALO BAWAH PAKATAN MANA DPT CAMNI, DIORANG APA ADER, HASIL BUMI MALAYSIA SEMUA KITA DAH SAPU LICIN...$$$$$$$..NAH, PI BELI BANGLO KT AUSTRALIA, KALO KENA TANGKAP, SENANG SIKIT NAK LARI,TUA BESOK TOBAT LAAA,IDUP LAMA LAGI,UMUR PANJANG...ESOK SURUH BINI SAYA TANAM SEKALI DUIT2 NI DGN SAYA DLM KUBUR, OK???!!!HIDUP UMNO!!!!

Fidaiyyin said...

Salam semua,

Aku rasa hal yg nak aku hi-light ni berkaitan dengan salah laku pentadbir umno.

ADUN UMNO/EXCO NEGERI SEMBILAN DITANGKAP KHALWAT.

Kisah ini benar-benar terjadi akan tetapi kerana BACULnya JAINS, kes khalwat itu ditutup secara tiba2.

Pengkhabar maklumat ini menyatakan kes ini berlaku 2 minggu lepas (ketika siaran Hujah TV9 calon2 Ketua Pemuda Umno)...hotelnya Allson Kelana Resort......

Yg menariknya, ADUN Umno ni juga seorang exco. Iskh2...

So..ni lah Umno terbukti pencetus tanda-tanda kecil khiamat. Yang benar dipalsukan, yg salah dibenarkan, Yang Halal Diharamkan yang Haram dihalalkan.

JAINS ni tang serbu kedai2 nombor sekitar Negeri Sembilan bukan main hebat tp tang tangkap org politik nak2 exco yg berkhalwat jd bacul tutup kes....

checkmate said...

SPRM BODOH...

LAMBAT AMBIL TINDAKAN...
LEMBAGA DISIPLIN UMNO LEBIH HEBAT DRP SPRM KER?

BODOH BETUL POLITIK WANG TU RASUAH..

TANGKAP ALI RUSTAM DGN KHAIRY..

MEREKA PERLU DILUCUTKAN JWTN KETUA MENTERI MELAKA DAN MP...

NI LAH ORG MALAYSIA...ALI RUSTAM TELAH TERNYATA BERSALAH DGN KES RASUH TAPI MASIH JADI KETUA MENTERI MELAKA....

BODOH MALAYSIA BN

Firdaus AMK PKR said...

tahniah pada aisal tentang hujahan anda kepada dewata cakap berapi..

tahniah...memang betul apa yang anda tulis Aisal..

Firdaus AMK PKR said...

PELIKKAN?
Diambil tindakan disiplin..
tetapi tidak dilucutkan jawatannya dalam politik..
PELIKKAN?

oh..nilah yang dipanggil dalam umNO istilah 'POLITIK WANG"..
Taktik menghalalkan CARA!
RASUAH tetap RASUAH!

PELIKKAN?
Team Pak Lah..Yang kena tindakan..
Bermulalah satu demi satu penyingkiran untuk menguatkan lagi sokongan terhadap NajibAltantuya.

TELUS KE?
NI ke yang dipanggil telus?
Geli mata ni nak baca dari salah seorang pencacai umNO menulis SPRM TELUS?
TELUS KE?

KESIMPULAN..
AMAL SIKAP DOUBLE STANDARD.

Firdaus AMK PKR said...

Kami (PR)
telah meramal didalam perhimpunan agung umNO nanti..
akan adanya TEAM A dan TEAM B.

Dan

Perpecahan didalam umNO ni akan menjadi semakin teruk dan parah dan menjadi tontonan rakyat Malaysia.

Ia seperti berlaku semasa umNO dahulu pernah terjadinya TEAM A dan TEAM B sehingga terjadinya perpecahan dan parti umNO itu sendiri diharamkan pertubuhannya..
Pada lewat 1980an..
Cuba anda ingat kembali..

Ramalan dari kami (PR)

Setiausaha AMK-PKR Bhg Sembrong
Johor.

ngalabu said...

untuk pengetahuan kekawan semua jali,azizah, bn@umno, mie terjah dan lain-lain yang sealiran telah 'isi borang masuk dap' kerna malu dengan puak-puak mereka yang pelahap.

Tinggal dewata saja yang belum, tapi makin teruk merapunya.

aisal aku suka dengan hujahkau.
Paling best firdaus tahniah, aku suka dengan analogi yang di buat oleh dato seri mb kedah teringgat masa kecil dulu, hidup sangat seronok.

Takkan sikit saja, orang laintu bersihke?

zali said...

khas untuk semua bpn punya lembu cilok dari http://perisik-rakyat.com/ :

Medan debat ini adalah kesempatan terbaik untuk BPN membuktikan kebenaran segala macam dakwaan yang ditulis dalam blog. Bawaklah segala dokumen atau apa saja bukti kejahatan, pengkhianatan, penyelewengan parti-parti dan pemimpin Pakatan Rakyat. BPN berpeluang menyedarkan bangsa Melayu yang tersalah fikir. Orang Melayu mungkin insaf setelah mendengar hujah bloggers BPN. Kalau difikirkan perlu memaki hamun dan mencarut macam kat dalam blog BPN tu, silakan! Ucapkanlah babi, yahudi, bodoh, bangang, aljuburi dan semua wirid harian BPN yang sopan santun tu. Mudah-mudahan orang Melayu akan sedar. Bahasa jiwa bangsa. Hidup Melayu!

Hingga tengah malam tadi, belum ada sorang pun pendekar dan panglima BPN memberikan maklum balas. Ke mana hilangnya pejuang-pejuang bangsa tu, tak tahulah aku. Aku bukan mencabar, tetapi hanya menyahut cabaran. Cabaran itu datang dari BPN melalui GOMO. Biasanya pencabar tertunggu-tunggu cabaran disambut. Tapi kali ini yang menyahut cabaran pulak terpaksa menunggu.

Aku jenguk blog GOMO, Perak Bangkit dan Parpu Kari. Cabaran yang aku sambut, tidak bersambut balas. Sunyi sepi. Ramai juga penyokong PR beri komen kat posting diorang tentang debat ini, namun tetap tak ada respon. Apa dah jadi?

Kalau padi katakan padi,
Jangan hamba tertampi-tampi,
Kalau sudi katakan sudi,
Jangan hamba ternanti-nanti.

zali said...

ngalabu dan semua pro pr...

terima kasih kerana bersusah payah kempen untuk kj dan rangkaiannya.

tapi sayang...rangkaian mahathir lebih licik dan elite pergerakannya.

apa pun,jangan la nak samakan hukuman kanun acara jenayah dengan Perkara 10.1, Tata Etika Ahli Umno yang membawa hukuman dilarang daripada bertanding atau dipilih ke jawatan Timbalan Presiden sahaja.

kena faham tu.

cacingjeBN said...

kanke Bn cacing je

cacingjeBN said...

tak payah kita serang pas ni ahli umno sendiri memberontak tengoklah macam mana depa nak kempen di dua bukit nanti kalo dah ada tak pusa hati

cacingjeBN said...

kalau kat negeri Jepun dah lama mampus dah pemimpin macam ni. baik konon! mana baik nya perasuah ni

cacingjeBN said...

SPRM tu istilah sebenarnya ialah Suruhanjaya Pelindung Rasuah Mahzab umno

cacingjeBN said...

Zali said

ngalabu dan semua pro pr...

terima kasih kerana bersusah payah kempen untuk kj dan rangkaiannya.

tapi sayang...rangkaian mahathir lebih licik dan elite pergerakannya.

apa pun,jangan la nak samakan hukuman kanun acara jenayah dengan Perkara 10.1, Tata Etika Ahli Umno yang membawa hukuman dilarang daripada bertanding atau dipilih ke jawatan Timbalan Presiden sahaja.

------------------------

oooh! bukan sama ke Rasuah ada beza2 lak ye kalo rasuah Umno dan rasuah orang lain...patutla terlepas ju lanun2 ni...

cacingjeBN said...

kalo dah rasuah samalah ooii! tangkap mereka2 ni kan dan disahkan bersalah polissss dan SPRM apalagi tangkapla ooi buta ke ...Pas ni kita leh buat Repot polis dakwa Polis dan SPRM bersubahat melindungi rasuah Pimpinan Umno... Pandai yee buta dan pekak kan telinga pasal Rasuah Umno...

wira bangsa_jb said...

KALAU PAS , PKR n DAP AMBIL ALIH KERAJAAN,,,RASUAH TETAP SAMA JUGAK....

BARU DAPAT JADI WAKIL RAKYAT PUN DAH START RASUAH...

KALAU DAH AMBIL KERAJAAN,LAGI RAKUS......

wira bangsa_jb said...

BAGAIMANA MELAYU NAK MAJU,MALAYSIA NAK MAJU KALAU BANGSA SENDIRI TIDAK MENERIMA PEMBAHARUAN,KETAMADUNAN....

ISU NYA PEMBANGUNAN MEMBAZIRKAN....

INGATLAH EKUITI BUMITERA DAH JATUH PALING RENDAH PADA TAHAP RENDAH DI BELAKANG KAUM INDIA...

SEBABNYA....

PEMIMPIN PKR , PAS n DAP MENGABURI MATA RAKYAT DISEBABKAB PENIPUAN DAN KEPENTINGAN MEREKA TANPA MENGHIRAUKAN RAKYAT...

UMNO DAN KERAJAAN SERIUS MEMBENDUNG KEPIMPINAN TANPA RASUAH DAN SALAH LAKU ETIKA....HARUSLAH DISOKONG....

tok_gajah said...

Yang tok tersangat risaukan ialah keputusan Lembaga Disiplin UMNO - Sungguh ramai yang buat salah, dua orang didapati bersalah - seorang sahaja yang menerima hukuman.

tok gajah

wira bangsa_jb said...

MEMANG TIDAK DAPT DINAFIKAN PERPECAHAN UMNO PADA MASA DAHULU....

IDEALISME BERLAINAN PUNCA KERETAKAN...

TETAPI, PKR TIDAK PERNAH TERFIKIR BAGAIMANA MEREKA PUNYA IDEALISME SENTIASA BERLAINAN DALAM PAKATAN RAKYAT....

FIKIR2 LAH FIRDAUS AMK PKR

kamal farhan said...

lama xmasuk komen mat sini..apa khabar bn@umno,zali,abg mie,dewata,dll..


hahahha..jgn risau ali..ada habuan menunggu tue..

Islam Hebat said...

org2 PKR yg kaki rasuah ni balance2 org UMNO yg tak puas hati ngan UMNO sbb x dpt projek jer... org2 mcm ni duk manapun perangai sama jer... dah UMNO parti tarbiyah Rasuah... kalau berani joint lah PAS... kita sama2 duk hafal surah2 dlm Al-Quran ... kita sama2 joint Usrah....

cacingjeBN said...

betul tu apalagi nak borang aku ada!!!

cacingjeBN said...

cun tak awek anak najib ni hehe

Fidaiyyin said...

Isu politik wang Ali Rustam satu lagi episod menarik konspirasi di dalam Umno. Arakian, mengikut yang empunya cerita Lembaga Displin Umno telah diperalatkan oleh golongan yang berkepentingan dengan calon-calon Timbalan Presiden. Maka syahidan Ketua yang menjadi kepada penyiasat khabarnya telah menjadi Pengerusi Peladang satu jawatan yang diangkat oleh calon Timbalan Presiden.

Alkisah si calon Timbalan Presiden ini pun hulur juga RM500.00 kepada perwakilan Perak di Pakeeza Restaurant, Ipoh jam 8.45 malam. Kata Raja Jin yang memerhati, ketika itu 'booking' atas nama Dato' A.H. dan kata Raja Jin tersebut, ahli lembaga displin ada bersama berkempen ketika itu.

Sementara itu, kata shahibul hikayat sang Raja Polong pula ada mengintai calon Timbalan Presiden ini menolong syarikat seorang ahli lembaga displin yang hampir bankrup! Hatta, tatkala lembaga displin Umno terburu-buru mengumumkan nama Tok Ali adalah untuk MEROSAKKAN pencalonan Benggali Putih Melaka ini kononnya calon-calon yang bertanding tak bersih cuma dia seorang yang bersih. Inilah hasilnya jika "pandai" dan selalu main golf bersama lembaga displin.

Yang pelik bin ajaib, Lembaga displin tu LEBIH BERKUASA daripada Majlis Tertinggi. Inilah ajaibnya Umno. Apa pun mesti pegang pada prinsip "double standard". Segalanya boleh "overule". Jadi tak hairanlah kalau kes Altantuya punya cerita Gobind kena gantung sampai satu tahun. Segala gaji dan elaun tak diberi dan hilang keistimewaan sebagai ahli Parlimen. Sebab dalam Umno, yang penting jaga 'taiko'.

Shahdan, maka sang calon-calon yang bertanding mula tak percaya antara satu sama lain. "Apa yang istimewa sangat jawatan tu sampai bergolok bergadai???" tanya sekumpulan nelayan yang sedang bersembang setelah penat membanting tulang di samudera luas. "Itulah kamu, tengkorak kosong! Jawatan tu buat berniaga, jadi melaburlah dulu. Nanti dah dapat jawatan BUATLAH DUIT!".
Kata si nelayan seorang lagi,"Habis, bajet mini RM60 billion tu, apa kita dapat?". "Duit tu dia beli makanan ikan dalam laut,bila ikan dah besar, kita tangkap,hahahaha."

Alkisah seorang calon Timbalan Presiden lagi kata di dalam Pilihanraya Bukit Selambau dan Bukit Gantang TIADA lagi projek 'mee segera' sebab katanya rakyat bukan bodoh. Jadi maknanya, SELAMA INI DALAM MANA-MANA PILIHANRAYA, RAKYAT TELAH DIPERBODOHKAN dengan membawa projek turap jalan, buat jambatan, bagi peruntukan itu dan ini. Menteri dan Timbalan Menteri yang turun semua CERITA TEMBERANG!!! Memperkecilkan daya intelektual rakyat, merendahkan martabat akal rakyat. Ini DIAKUI sendiri oleh calon Timbalan Presiden tersebut.

Arakian, rakyat berbondong-bondong di bawah hanya melihat telatah dan kerenah kununnya pemimpin Umno ini berjuang untuk orang Melayu-mempertahankan Ketuanan Melayu.Maka, Melayu di bawah ini semakin 'layu' sebab peruntukan-peruntukan yang banyak dan berbilion itu rupanya pemimpin-pemimpin inilah yang berkuasa mengagih-agihkannya.

Mereka agihkan kepada kontraktor dan peniaga atau syarikat-syarikat besar yang kononnya boleh mengatasi masalah pengangguran TETAPI itu hanya cerita sedap di mulut.Prinsip kira-kiranya ialah "BERAPA SAYA PUNYA, BERAPA AWAK PUNYA?". Akhirnya yang sebenarnya turun ke akar umbi tidak sehabuk pun!!!

Harga barang tetap mahal, kos kehidupan tetap tinggi-nilai wang semakin mengecil. Tambah pula anak-anak dah jadi penganggur. Yang jadi PERWAKILAN, kutip duit dari calon tanpa kerja banting tulang. Mereka boleh duduk di lobi-lobi hotel & restoran-restoran mewah dari pagi sampai ke petang. Ketawa berdekah-dekah. Mewah! Mewah! Mewah!

Rakyat di bawah bergenang air mata mereka pula bersuka ria di atas kesengsaraan rakyat yang papa kedana!

Alkisah, kata yang empunya cerita-orang yang baik-baik dalam Umno tu bukalah mata. Bukalah mata hati. Lihatlah realiti. BERHIJRAHLAH seperti mana yang disarankan oleh Nabi SAW.

PKR menanti dengan tempikan suara rakyat-SUARA KERAMAT. Maka tempikan ini ditiupkan bagai sangkakala.Tatkala itu nanti, Malaysia akan dilanda Tsunami Kedua. Oleh itu wahai saudara-saudara ku di dalam Umno, BERHIJRAHLAH SEBELUM TERLAMBAT! AMIN.

cacingjeBN said...

dah tak lama lagila Umno niii......

cacingjeBN said...

Wira Bangsa said

KALAU PAS , PKR n DAP AMBIL ALIH KERAJAAN,,,RASUAH TETAP SAMA JUGAK....

BARU DAPAT JADI WAKIL RAKYAT PUN DAH START RASUAH...

KALAU DAH AMBIL KERAJAAN,LAGI RAKUS......

-----------------------------

Lepas tu Umno pun ambik depa lompat parti kan, pasal tempat depa memang dalam Umno parti busuk penuh perasuah...muahahhahhaa

anakkancil said...

Yang pelik bin ajaib, Lembaga displin tu LEBIH BERKUASA daripada Majlis Tertinggi. Inilah ajaibnya Umno. Apa pun mesti pegang pada prinsip "double standard". Segalanya boleh "overule". Jadi tak hairanlah kalau kes Altantuya punya cerita Gobind kena gantung sampai satu tahun. Segala gaji dan elaun tak diberi dan hilang keistimewaan sebagai ahli Parlimen. Sebab dalam Umno, yang penting jaga 'taiko'.
...................................

Mcm cerita 3 abdul la...sebut saja hospital...harta kena potong...
Awas kpd ahli parlemen semua
Sebut saja atantuya...semua elaun kena potong...
ni semua kerja abdul wahab n abdul wahib...

AsyMok_ambo said...

Salam hormat especially Tun Prof. Emeritus Dr. Dewata Awan Berapi..
Terima kasih tak terhingga atas perhatian anda.
Sahabat semua boleh bukak Tafsir Al-Quran Surah Yunus (10:62).
Kepada Tun Prof. Emeritus Dr. Dewata Awan Berapi, ambo ada nampak ada borang masuk Parti Islam tu, silalah isi..
'Tiada amal tanpa niat' Pesan Junjungan Besar S.A.W.
Kepada pendokong Parti Islam, jangan marah pada Tun Prof. Emeritus Dr. Dewata Awan Berapi...
Dulu RASULULLAH S.A.W. dilempar batu oleh penduduk Taif pun relaks jer..
Kita ni serba mewah.. ada aircond.. perempuan cantik keliling pinggang.. makanan samapi tak termakan.. Lihat aje rancangan Jalan-Jalan Cari Makan.. kalau nak tengok kehebatan orang Malaysia boleh kagumi Masjid Kristal..
Hebat bukan..

Sahabat Sekalian..
HANYA JAUHARI YANG MENGENAL MANIKAM..
Kepada Tun Prof. Emeritus Dr. Dewata Awan Berapi..
Hubungilah ambo di 07-2226366 pada waktu pejabat boleh kita jadi sahabat baik..

KEPADA SEMUA ORANG YANG ADA ILMU
TERUTAMA PARA PENDUKUNG PARTI ISLAM
BANGKIT SEGERA KITA SUDAH TIADA MASA
SEKARANG SUDAH MASA BERDAKWAH SECARA TERANG-TERANGAN
JANGAN TAKUT
ALLAH S.W.T. DAH JANJI DAN JAMIN AKAN JAGA KITA!
HAYATI TAFSIR AL-QURAN SURAH MUHAMMAD AYAT 7 KALAU TAK SILAP AMBO..
ITU JAMINAN ALLAH S.W.T.

WAHAI WARGA MALAYSIA YANG BERILMU..
DAKWAH ITU WAJIB BUAT KITA..
TINGGAL LAGI..
WAJIB PERCAYA..
TAUFIQ HIDAYAH HAK MILIK MUTLAQ ALLAH S.W.T.
ALLAHUAKBAR!!!

BELAJAR DARIPADA SEJARAH!
ABU TALIB TANPA KALIMAH TAUHID
INGAT CERITA NABI IBRAHIM A.S!
BAGAIMANA NASIB ISTERI NUH A.S. DAN LUTH A.S! ANAK NUH SI KAN'AN PUN KALAU TAK SILAP AMBO!

KALAU TAUFIQ HIDAYAH DIA YANG MAHA MENGUASAI HADIR..
JAMGAN HAIRAN TUAN KARPAL SINGH AKAN JADI SEUMPAMA UMAR AL-KHATTAB

JANGAN HAIRAN!
RUJUK AYAT 82 YANG KITA DUK TELAAH SETIAP MALAM JUMAAT TU!
HAYATI TAFSIR NYA

CUMA SATU..
ALLAH S.W.T. BERFIRMAN
MAKSUDNYA TAK SAMA ORANG YANG TAHU DENGAN ORANG YANG TAK TAHU..
JADI JANGAN MARAH..
TERUTAMA PADA YANG MULIA TUN PROF. EMERITUS DR. DEWATA AWAN BERAPI
DENGAN KUASA ALLAH S.W.T
JELMAAN UMAR AL-KHATTAB AKAN HADIR..
AMBO DOAKAN..

KEPADA ORANG KUAT PARTI ISLAM
HUSAM MUSA, KHALID SAMAD DAN DR. DZUL..
TERUSKAN..
KITA GEGARKAN BUMI ALLAH S.W.T.
DENGAN RAHMAT ALLAH S.W.T

WAHAI RASULULAH S.A.W.
KAMI SAMBUNG PERJUANGANMU
WALAU KAMI DICACI DIHINA
KERNA KAMI TAK PERNAH KECEWA
ALLAH DAN RASUL SEBAGAI PEMBELA!
ALLAHUAKBAR!

SEKALI LAGI
AHLI DAN PENDOKONG PARTI ISLAM JANGAN ANGKUH
JANGAN ANGKUH
JANGAN ANGKUH
JANGAN LUPA
SEJAHAT-JAHAT FIRAUN TU
SEJAHAT-JAHAT NAMRUD TU
ALLAH S.W.T YANG CIPTA TAU..
DULU PUN ABRAHAH NAK RUNTUHKAN KAABAH
BOLEH KE!!!

SEKALI LAGI
ALLAH S.W.T. DAH JAMIN KEMENANGAN KITA
KEPADA YANG BELUM FAHAM
JANGAN DIMARAH..
MULIAKAN MEREKA..
JANGAN LUPA..
MUHAMMAD S.A.W. DIPANGGIL ORANG GILA!
MUSA A.S. DIPANGGIL AHLI SIHIR!
APA KITA NAK HAIRAN!

SEKALI LAGI
YANG JAGA ISLAM NI ALLAH S.W.T.
YANG TELAH DITUTUP OLEH
AYAT 3 SURAH AL-MAIDAH
INGAT
INGAT
INGAT!!!
BUKAN MUHAMMAD S.A.W. YANG JAGA!!!
JUGA BUKAN PEMIMPIN DUNIA DAN AKHIRAT, ALI K.W.J. DAN JUGA SESIPA JUA AHLUL BAIT DAN AHLUL SUNNAH.. APATAH TUAN GURU DATUK NIK ABDUL AZIZ NIK MAT..

TINGGAL LAGI..
PINJAM KATA-KATA 'SIFU' NABIL...
"LU PIKIR LAH SENDIRI BEB!!!"
DAN AMARAN AMBO...
ESPECIALLY DI MALAYSIA
PUAK AHLUL SUNNAH JANGAN TERLAMPAU HENTAM AHLUL BAIT..
INGAT..
ASAS TAUHID ISLAM ADALAH..
"TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH S.W.T DAN MUHAMMAD S.A.W. ADALAH PESURUH-NYA."
APA JUGA PENDEKATAN DALAM RUANG LINGKUP TERSEBUT ADALAH JANGAN DIRAGUKAN.
ITU HAK ALLAH S.W.T.
BIARPUN KITA RASA PELIK DENGAN AZAN AHLUL BAIT, JUGA ADA FITNAH DAHSYAT MENGATAKAN PUAK AHLUL BAIT WAJIB MEMBUNUH AHLUL SUNNAH JANGAN TERPEDAYA..
USAH LUPA BAGAIMANA NATIJAH PITNAH GOLONGAN ABDULLAH BIN SABA' YANG MENYEBABKAN BERLAKU JUGA PERTEMPURAN ANTARA TENTERA ALI K.W.J. DAN TENTERA AISYAH R.Anha SELEPAS PERISTIWA KESYAHIDAN KHALIFAH UTHMAN
JANGAN KITA LUPA
ALHAMDULILLAH JIWA BESAR ALI K.W.J KURNIAAN ALLAH S.W.T. BANYAK SELAMATKAN KEADAAN
PEMIMPIN KAMIL ADALAH PILIHAN ALLAH S.W.T.

TUGAS PALING PENTING SEKARANG BUKAN GADUH SUNNI-SYIAH
TAPI...
HANCURKAN UMNO-BN LAKNATULLAH
CUMA KITA JANGAN PELIK..
AMBO DOAKAN...
ENCIK NAJIB TUN RAZAK MASUK PARTI ISLAM TAK LAMA LAGI..
SUATU HARI NANTI BOLEH JADI TOK GURU..
KITA RANAPKAN TERUS PERTUBUHAN DONGENG UMNO INI..
CUMA INGAT..
AHLI-AHLI KITA TARBIYYAH MENJADI PEJUANG SYAHID KITA..

ADAKAH ITU MUSTAHIL...
"BILA MANA BERBICARA MENGENAI ALLAH S.W.T. HANYA BERFIRMAN..JADI MAKA JADILAH"
TAKKAN LUPA KOT...
KEPADA GOLONGAN YG MENGAKU ULAMA DALAM PAS...
DENGAN HORMAT AMBO INGIN TEKANKAN...
TOLONG JGN BERTELINGKAH PASAL NAMA ALLAH S.W.T
KITA SEHARUSNYA JUJUR...
APA ERTI SEDALAM-DALAM NYA SURAH YANG KE-114 DLM AL-QURANUL KARIM!!!
APA TAFSIRAN SURAH AN-NAS!
TOLONGLAH..
KITA BUKAN BERBICARA MENGENAI WAQI'
(ADAKAH SEMUA ORANG FAHAM MAKNA WAQI' TU YE..)
KITA BERBICARA MENGENNAI KEBENARAN..
SAHABAT SEKALIAN..
ORANG YAHUDI CUMA KELIRU OLEH TALMUD/TORA..
ORANG NASRANI/KRISTIAN PULA HANYA TERSALAH BUKAK BIBLE..
CUBA ARIEL SHARON BUKA TAURAT SEBENAR..
DAN AMBO RASA MICHAEL JACKSON DAH BUKA INJIL YG SEBENAR..
MAKA...
DENGAN KUASA ALLAH S.W.T.
ISLAM LAH DIA..
BETUL TAK...
KAN MUDAH TU..
COMMON SENSE TU
ADAKAH ORANG KITA YG DUK BANGGA SBG ORG ISLAM NI WAJIB PERCAYA PADA INJIL DAN TAURAT SELAIN AL-QURAN????
AMBO PESAN PADA DIRI AMBO DAN SAHABAT SEKALIAN...
HAYATI AYAT SURAH AL-BAQARAH AYAT 1-5.
SUDAH TERANG LAGI BERSULUH KAN...
USAH KITA PERASAN KITA NI BETUL SANGAT..
RUJUK AL-QURAN
RUJUK AL-QURAN
RUJUK AL-QURAN

AT LAST BUT NOT LEAST...
HAYATI MAKNA SURAH FUSSILAT(41:33)
SEKALI LAGI...
HAYATI MAKNA SURAH AL-ISRAK AYAT 81
WAHAI PATRIOT ISLAM
MASA SUDAH TIBA SEKARANG
HANYA DENGAN ISLAM KITA AKAN SELAMAT
DI DEPAN SEGALA MAKHLUK ADALAH TAQWA LILLAHITAALA
AKHIRNYA DUNIA INI BUAT KITA PARA PATRIOT ISLAM HANYA DUA...
1.PERTOLONGAN ALLAH S.W.T.
2.SYAHID FISABILILLAH
JANGAN LUPA ALLAH S.W.T.
YAKIN DAN SEPENUH PERCAYA
KEPADA SAHABATKU YANG DIHORMATI
TUN PROF.EMERITUS DR. DEWATA AWAN BERAPI
TELEFONLAH AMBO DI NOMBOR TADI...
BOLEH KITA MINUM MINUM AIR DI HUTAN BANDAR.
JUMPA DI SANA EKK...
ALLAHUAKBAR!


WALLAHU WALIYYUT TAUFIQ WAL HIDAYAH
INSYA ALLAH.

ironseven said...

ZALI PERNAH BERKATA..

apa pun,jangan la nak samakan hukuman kanun acara jenayah dengan Perkara 10.1, Tata Etika Ahli Umno yang membawa hukuman dilarang daripada bertanding atau dipilih ke jawatan Timbalan Presiden sahaja.

zali...zali...
masih buta hati rupanya engko. mungkin tuhan dah tutup mata hati kau selamanya.

statement kau tu maknanya RASUAH dalam umno memang dibenarkanla ye? ish..ish..ish..BENGONGNYA KAU. konon pejuang bangsa dan agama rupanya hanya pejuang bangsat dan senggama.

zali...RASUAH TETAP RASUAH. dan tempat perasuah di neraka.

ish..ish..ish..RENDAHNYA MENTALITI juak2 umno ni...

acoi2005 said...

ali mana nih...yg wa tau mohd ali peninju kenal laa hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...