Monday, March 23, 2009

Guan Eng ulangi kesederhanaan Umar Abdul Aziz jadi idola beliau

PULAU PINANG, 23 Mac: Ketua Menteri Pulau Pinang,Lim Guan Eng menegaskan kesederhanaan pemerintahan yang dibawa oleh Khalifah Umar Abdul Aziz menjadi idola beliau.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Wacana Pemikiran Khalifah Umar Abdul Aziz anjuran Kerajaan Negeri Pulau Pinang dengan kerjasama 25 NGO Islam di Komtar, Pulau Pinang.

Laporan penuh Siasah Jumaat ini.

23 comments:

dianawijdan said...

semoga allah terus membuka hati2 mereka yg bukan islam untuk menerima islam dan pemerintahan cara islam. atau setidak2nya tidaklah mereka itu menghina allah dan nabi serta hukum2 islam sebagaimana yang umno lakukan. amin...

Creedence Clearwater Revival said...

dianawijdan,

selama penggabungan umno & rakan parti komponen BN, x pernah dilihat umno berdakwah kpd parti2 komponennya. tidak spt kita di dlm Pakatan. mungkin pd umno Islam itu ibarat debu2 di tepi jalan yg terus dikesampingkan.... hanya memandang duit... duit... duit... projek... projek dan projek. Islam entah kemana.

ironseven said...

creedence,

betol tu, umno bukan setakat tak tarbiah pd non-muslim malah diorg takot2kan non-muslim dgn cerita sup tangan la, gulai kaki la, kena sunat la, bla bla bla. mana ada diorg tarbiah. hina hukum allah, hina nabi ada la....

sbb tu la perkataan rasuah jadi politik wang. zina jadi persetubuhan haram, babi jadi khinzir, judi pun ada yg halal. sbb diorg takot dgn byg sendiri...

semoga allah terus membuka pintu hati untuk non-muslim menerima islam, setidak2nya menerima cara pemerintahan islam.

wallahua'lam

zali said...

gula-gula dari ustaz lim

anakkancil said...

zali said...
gula-gula dari ustaz lim

March 22, 2009 11:50 PM

Bukan gula-gula la zali. tapi menunjukkan mindanya lebih bagus(bukan islam tu)dari pada minda kau (baka islam)tapi tak tau sejarah islam....

kamal farhan said...

eh..ada plak pak zali..sihat ke? lama xnampak..hahah

dewata awan berapi said...
This comment has been removed by the author.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
dewata awan berapi said...
This comment has been removed by a blog administrator.
kamal farhan said...

hahaha..lawak btul dewata nie..haha

shukri said...

aku harap LGE diberi hidayah dari ALLAH SWT...aku pernah mengikuti ceramahnya sebelum ni...kat sbrg jaya,kalau betul dia nk amalkan cara pemerintahan Umar Abd Aziz...mmg aku salute arhh...ISLAM FOR ALL..."BUKAN AL-QURAN UNTUK ISLAM,BUKAN DUNIA UNTUK ISLAM TAPI AL-QURAN & ISLAM UNTUK DUNIA"...

shukri said...

bersama kita berdoa semoga PR mng di semua pilihanraya yg bakal menjelang...bru BN ketaq lutut...semoga ISLAM dipandang mulia oleh semua bangsa di dunia

ironseven said...

DEWATA,

apa yg kau meraban tu? nak hina quran dan sunah lagi ke? malula kau kt cina kapiaq yg nak ikot cara islam. kau kata kau islam, tapi apa yg kau buat nk menyemarakkan syiar islam? bodoh! aku bagi ilmu free utk kau ni..

Oleh : Ust. Hasrizal Abdul Jamil (Saifulislam.com)

Seseorang itu dianggap terkeluar daripada iman dan Islam apabila dia beri’tikad, berkata-kata atau melakukan perbuatan yang membatalkan ikrar dan tasdiq dua kalimah syahadah dan diwajibkan kepada kerajaan Islam melaksanakan hukum murtad (hudud) ke atasnya.Berdasarkan Al-Quran dan sunnah Rasulullah, Al-Imam At-Tahawi menyenaraikan empat perkara asas yang membatalkan iman, iaitu :
1. Mengingkari sifat Rubbubiyyah [4]

Setiap iktikad, perkataan dan tindak-tanduk yang mengengkari dan tidak mempercayai Allah sebagai kuasa yang mencipta alam dan sekalian makhluk, mentadbir, memberi rezeki, boleh menyebabkan seseorang menjadi kufur.

Dan jika kamu bertanya kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka menjawab : Allah!. Maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan. (Az-Zukhruf : 87)

2. Mengingkari sifat Uluhiyyah [5]

Setiap iktikad, kepercayaan dan tindak-tanduk yang mengengkari dan tidak mempercayai Allah sebagai ilah dengan penuh kasih, takut, dll serta tidak disekutukan ibadat selain kepadaNya dan menerima segala hukum-Nya dengan yakin dan redha.

Hanya kepada Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan. (Al-Fatihah : 5)

Inilah dasar yang memisahkan antara mukmin dan kafir kerana ramai manusia mempercayai sifat Rubbubiyyah Allah tetapi mengengkari sifat Uluhiyyah Allah.

Dan seandainya kamu bertanya kepada mereka siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka akan menjawab : Allah!, tetapi bagaimanakah mereka dapat dipalingkan (daripada beriman kepada Allah)? (Az-Zukhruf : 87)

3. Mengingkari Asma’ Allah dan sifat-sifat-Nya

a. Kafir Nafi

Menafikan dan mengengkari mana-mana sifat Allah seperti ilmu-Nya, qudrat-Nya dll atau mentakrifkan mana-mana sifat Allah dengan takrifan yang kurang sempurna seperti menyamakan ilmu Allah dengan ilmu makhluk (terhad) dan mempertikaikan hak dan kekuasaan Allah seperti tidak merujuk kepada perintah dan larangan Allah dalam menggubal undang-undang.

b. Kafir Isbat

Menetapkan mana-mana sifat kekurangan atau mustahil bagi Allah sedangkan Al-Quran dan Hadith menafikannya seperti mengatakan Allah mempunyai anak dan isteri serta mengadakan peraturan sendiri yang bercanggah dengan yang telah ditetapkan oleh Allah.

4. Mengingkari Rasulullah dan kerasulannya.

Setiap i’tikad, perkataan dan tindak-tanduk yang mengengkari dan mencela peribadi dan kerasulan Rasulullah serta apa yang disampaikannya seperti tidak melaksanakan hukum Islam dalam pemerintahan, mengkafirkan sahabat dll.

shyufi said...

respek sama lim guan eng!!
harap dpt hidayah tuk masuk islam..
bertambah la nanti pemimpin islam yg berintegriti..
ALLAHUAKBAR!!

sapphire said...

padan muka dewata, komen kena ban, itulaaa...mengomen dgn kepala lutut, bukan dgn kepala otak....mcm ni punya manusia pun ada....

roh_insan said...

zali said...

gula-gula dari ustaz lim

..................

Kate2 kamu telah meletakkn kamu kpd seorg yg bersifat Jahil Muraqqab.Yakni Jahil tentang diri n Jahil tentang Tuhan.Antare kate Tuhan, "Aku beserte kamu walau dimane kamu berade".Bkn ke Guan Eng itu juge tergolong dlm perkataan KAMU yg Tuhan sebut.

ironseven said...

Dan jika kamu bertanya kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka menjawab : Allah!. Maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan. (Az-Zukhruf :87)

Buat zali cubelah kamu tanye kpd org2 cine atau indie siape yg menjadikn kamu,malah klu kamu tanye siape yg mengajar mereke tentang bahase ibunde mereke sdh pasti mereke menjawap Allah(bahase mereke Tuan Ala la).

Kpd zali n juak2 umno n jgk rakan2 PR fahamilah sebenar maksut " Org2 yg beriman n beramal solleh"selagi kite mengaku pandai,bersangke-sangke,riak,takkabur,sombong,berbangge diri,hasad,ingin dipuji-puji n tkt akn kemiskinan selagi itulah kite tdk tergolong di dalam golongan org2 yg beramal solleh.Malah ianye duduk didlm Syirik halus.

Sekirenye penyokong2 umno bermule dgn menghayati kpd Rukun Shahadah pasti mereke mengakuai kebenaran ape yg PR perjuangkn n sudah pasti mereke tdk memperleceh LGE seperti yg zali sebut n yg sewaktu dgn nye.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...