Wednesday, March 4, 2009

Najib bentang pakej rangsangan RM60 bilion

KUALA LUMPUR, 10 Mac: Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Razak hari ini membentangkan pakej rangsangan ekonomi bernilai RM60 bilion yang bakal dilaksanakan untuk tahun 2009 dan 2010 ini.

Perkara ini dibentangkan oleh beliau ketika membentangkan 'Mini Bajet' di Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Najib, pakej ini bertujuan untuk mengurangkan pengangguran, meringankan beban rakyat terutama golongan mudah terjejas, membantu sektor swasta menghadapi krisis dan membina keupayaan masa depan.

Dari jumlah RM60 bilion itu, RM15 bilion untuk suntikan fiskal, RM25 bilion dana jaminan, RM10 bilion untuk pelaburan ekuiti, RM7 bilion untuk inisiatif pembiayaan swasta (PFI) dan RM3 bilion untuk insentif cukai.

"Jumlah RM60 bilion ini adalah hampir 9 peratus daripada KDNK dan ia adalah kali pertama dilakukan dalam sejarah ekonomi negara," kata Najib.

70 comments:

add said...

Tahniah Najib... Pemimpin Pembangkang apa ada? teloq je,,,

zali said...

ehh...jangan cakap macam tu add...

depa dah ada pokok demokrasi sekarang ni.

ramai la yang kalungkan bunga kat pokok tu sikit lagi.

checkmate said...
This comment has been removed by the author.
checkmate said...

"Jumlah RM60 bilion ini adalah hampir 9 peratus daripada KDNK dan ia adalah kali pertama dilakukan dalam sejarah ekonomi negara," kata Najib.


maksud spt di atas ni?ini pertama kali dalam sejarah malaysia...itu tandanya najib sdr dah bukak pekung di dada...

dia xpandai urustakbir negara..

itu la bila pembangkang minta gubal budjet..xmau...sombong...

kan waktu budjet2009 dah expired kerana paklah yg pegang kementerian kewangan...serta ekonomi ketika paklah pegang masih ok...

najib sombong...sekang nama shj budjet mini...tapi menelan belanja rm60billion...gila!!

najib sdr mengaku pertama kali dlm sejarah...

mana pergi suntikan rm7billion dr kwsp? masuk valuecap xmau keluarkan blk ker?

kami rakyat tak bodoh

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

anwar ibrahim lari..tak mahu jawab...

nama janji pakatan nak bela rakyat?
mana janji untuk bela orang tak ada kerja oleh pakatan?

MEREKA SEMUA PENIPU

abe MIE 'TERJAH' said...

checkmate-

tak tahu bersyukur macam LIm Guan Eng mahukan bajet 100 bilion...sedangkam pulau pinang sekarang dah jadi negeri kedua muflis selepas kelantan...

TAK TAHU BERSYUKUR BUKAN BUDAYA ISLAM....(bukan islam PAS ok)

saud said...

mcm tak caya ja dgn buget ni...suatu pembohongan, gula-gula mengabui mata rakyat di saat mengambil alih kpmpinan konon...

nampak bsar pruntukan utk sabah n srwak...yg sia tahu, janji berbilion yg kononnya utk pembanggunan sabah hanya janji kosong penipu...yb2 sabah srwk masi menunggu pruntukan berbilion sblum ni...bila org kg tanya mana klulusan pruntukan, yb kami cakap, pruntukan tdak ada blum sampai...1 bilion utk sabah sblum pru12 yg dijanjikan pn tda...

penipu saja....kta tengok ja la apa akan jadi dgn baget mini ini...mengalihkan prhatian berkaitan dgn alporan akhbar perancis berkaitan dgn pembunuhan warga mongolia...tuhai!!!!

lebai-mangkuk said...

Walau apa 'pakej' rangsangan pun yang dibentangkan ianya hanya menambah buncitkan temolok2 pencacai2 UMNO sahaja.lebai mangkuk

add said...

juak-juak pencacai PR ni bila yang betul dilaksanakan kata tipu lah, gula gula lah, habis si anwar sondol tu betul ke apa yang diwar-warkan? pencacai betul la juak PR ni..
Terkedu pihak pembangkang,,,

Mahasiswa N.S said...

minta baca n sebarkan=http://mahasiswamesirn9.blogspot.com/

wak-labu said...

Melayu/Islam hari asyik bercakaran,
sedar tidak sedar negara,bangsa dan
agama sudah mula di jajah.

Jika Melayu/Islam berterusan begini, tidak mustahil dalam masa 10 tahun lagi Melayu/Islam akan di jajah oleh orang KAFIR.
wak-labu

Creedence Clearwater Revival said...

sejak beberapa kali kalah pilihanraya nih.... mcm2 species bajet dah keluar.

Creedence Clearwater Revival said...

pada aku ni bajet rasuah rakyat spy mengundi semula BN le tu...

rakyat skrg bukan mcm rakyat 50 tahun dulu boleh dibodoh2kan.

Parpu Kari said...

GEMPAR ! ANWAR PERANGKAP PAKLAH BERTEMU DENGAN KETUA AJARAN SESAT DI HULU LANGAT !

PERKARA 1
salam untuk semua sahabat bloger dan pembaca. apa yang gap akan dedahkan ini merupakan satu bukti sahih dan benar,perancangan jahat anwar untuk melakukan apa sahaja cara untuk menyesatkan umat islam di malaysia.


sebelum ini kita umat islam telah banyak didedahkan akan beberapa sikap liberal dan munafiknya anwar bin ibrahim memperkuda/merosakkan islam demi mengejar cita-citanya kemaruk kuasa untuk menjadi perdana menteri.


anwar bin ibrahim pernah menyanjungi salman rushdie dalam komentarnya memuji buku satanic verses, anwar bin ibrahim tidak pernah menyatakan BANTAHAN dalam persoalan murtad lina joy, hudud yang selama ini diperjuangkan oleh parti pas kini sudah menjadi bahan cacian karpal singh, kumpulan artikel 11 dan pejuang-pejuang IFC ( INTER FAITH COMISSION) kini sudah kembali 'bertenaga dan bersemangat' setelah anwar secara komited memberikan HARAPAN BARU untuk mereka menyamarata kan hak ISLAM DAN BUKAN ISLAM.


ini adalah beberapa contoh betapa 'terdesaknya' anwar bin ibrahim untuk 'mengejar saki baki masa' yang ada untuk MEROSAKKAN SECARA TOTAL HAK AGAMA DA BANGSA DEMI MEMENUHI TUNTUTAN NAFSU UNTUK BERKUASA MENJADI PERDANA MENTERI KE 6.


dalam keadaan yang cukup menyesakkan nafas anwar ini, hari ini kita telah digemparkan dengan cerita dan gambar pertemuan anwar dan paklah di hulu langat. anwar bin ibrahim adalah pengamal kaedah 'political animal' . kepala munafik ini sanggup bersekongkol dengan sesiapa sahaja untuk memerangkap musuh politiknya, walaupun dengan menggunakan kaedah agama.


hari ini anwar telah memerangkap paklah untuk bertemu dengan seorang tua bernama mahmud bin hj abd rahman (pengasas ajaran aurad ismailiah) yang telah difatwakan sebagai SESAT oleh bekas mufti negeri selangor, almarhum dato' ishak baharom. orang tua ini telah dijadikan medium perantaraan untuk anwar bertemu dengan paklah dan digunakan sebagai 'agenda pemula' anwar untuk kembali menjadi pejuang islam dan ikon perpaduan melayu. sayang perangkap anwar bin ibrahim ini TELAH DAPAT PIHAK KAMI KESAN.


sila baca 2 perkara dibawah sebagai rujukan. gap mohon kepada anda semua baik dari pihak bloger dan pembaca untuk MENYEBARKAN BERITA GEMPAR INI kepada seluruh umat islam di malaysia. sebarkan ia melalui rangkaian blog,website BN dan PEMBANGKANG, email dll cara supaya berita ini sampai.


AYUH DEMI ISLAM,BAIK UMNO,PAS,PKR SILA SELAMATKAN AKIDAH ANDA ! KITA TOLAK PERBEZAAN POLITIK DALAM HAL PENTING INI ! SELAMATKAN AKIDAH KITA DARIPADA DI SESATKAN OLEH ANWAR BIN IBRAHIM !


PERKARA 2
INI ADALAH SALINAN FATWA DARI ALMARHUM DATO' ISHAK BAHAROM YANG TELAH MENGISTIHARKAN AJARAN ISMAILIAH YANG DIBAWA OLEH MAHMUD BIN HAJI ABD RAHMAN ADALAH SESAT !



NEGERI SELANGOR
Warta Kerajaan
DITERBITKAN DENGAN KUASA
GOVERNMENT OF SELANGOR GAZZETE
PUBLISHED BY AUTHORITY

Jil. 48
23hb November 1995
TAMBAHAN No. 23
No. 24
PERUNDANGAN
Sel. P.U 48.

ENAKMEN PENTADBIRAN PERUNDANGAN ISLAM 1989
FATWA TENTANG AURAD ISMAILIAH AJARAN MAHMUD BIN HAJI ABD RAHMAN
En. 2 / 1989

PADA menjalankan kuasa yang diberi oleh subseksyen 31(1) dan seksyen 32 Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989, Mufti bagi Negeri Selangor, selepas berbincang dengan Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' membuat fatwa seperti yang dinyatakan dalam Jadual.

ADMINISTRATION OF ISLAMIC LAW ENACTMENT 1989
FATWA ON AURAD ISMAILIAH AJARAN MAHMUD BIN HAJI ABD RAHMAN

En. 2 / 1989
IN exercise of the powers conferred by subsection 31(1) and section 32 of the Administration of Islamic Law Enactment 1989 the Mufti for the State of Selangor, after discussion with the Islamic Legal Consultative Committee, makes the fatwa as specified in Schedule.

JADUAL/ SCHEDULE

( 1 )
Ajaran Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd.Rahman didapati menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar. Oleh yang demikian, umat Islam dilarang mengamalkan ajaran itu.

( 2 )
Orang-orang Islam yang telah menerima ijazah dan mengamalkan Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd.Rahman di mana-mana jua berada hendaklah meninggalkan dan segera bertaubat serta memohon keampunan kepada ALLAH Subhanahu Wata'alla.

Dibuat pada 25hb Oktober 1995
Made the 25th October 1995.[JAI.Sel.8014/7 Jilid IV; P.U.Sel.AGM/0007.]

DATO' HAJI ISHAK BIN HAJI BAHAROM
Mufti Negeri Selangor




PERKARA 3
INI ADALAH ARTIKEL YANG DIPETIK DARI BLOG MSO BERKENAAN DENGAN PERTEMUAN DAN PERANCANGAN JAHAT ANWAR IBRAHIM UNTUK MENYESATKAN PAKLAH/UMNO SERTA SELURUH UMAT MELAYU !

TIGA jam sebelum Menteri Kewangan, Mohd Najib Razak membentangkan bajet mininya di Parlimen jam 4:00 petang ini, berlangsung satu peristiwa diluar jangka yang penuh tandatanya, iaini Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi duduk serumah dan makan tengah hari bersama Anwar Ibrahim.

Peristiwa bersejarah ini berlaku di Madrasah Nurul Iman, Hulu Langat, Selangor. Abdullah dan Anwar sama-sama hadir pada majlis sambutan Maulid Rasul dan Sambutan Tamat Latihan Kerohanian 40 tahun Syeikh Mahmud Al-Majzub, dan menjadi tetamu kehormat mundir madrasah berkenaan.

Kehadiran Anwar hari ini memang dinanti-nantikan oleh kira-kira 1,000 hadirin dan para jemputan termasuk para ulama dari Asia Tenggara, sebaliknya kedatangan Abdullah secara tiba-tiba itu benar-benar mengejutkan dan di luar jangka.

Abdullah dijangka hadir ke madrasah berkenaan esok untuk merasmi persidangan dan pertemuan para ulama. Kehadiran Abdullah lewat tengah hari ini menjadi tanda tanya sebab pada waktu sama jemputan khasnya ialah Anwar Ibrahim.

Abdullah tiba lebih awal dari Anwar, iaitu jam 12:18 tengah hari manakala Anwar bersama isterinya, Wan Azizah Ismail tiba kira-kira 20 minit kemudian.

Kedua mereka dibawa naik ke rumah Syeikh Mahmud untuk makan tengah hari sama-sama.Abdullah dan Anwar berada di dalam rumah berkenaan lebih 1 jam setengah. Mereka keluar dari rumah berkenaan untuk mendirikan solat Zohor bersama jam 1:40 petang.

Difahamkan semasa di dalam rumah Syeikh Mahmud, pertemuan enam biji mata berlangsung antara Abdullah, Anwar dan Syeikh Mahmud. Satu perundingan juga dikatakan berlaku dengan Syeikh Mahmud menjadi perantaranya!

Semasa mendirikan solat Zohor kedua mereka duduk di saf pertama di mana Abdullah berada di sebelah kanan, Syeikh Mahmud manakala Anwar berada di sebelah kiri Syeikh Mahmud.Selepas solat Zohor, Abdullah diminta memberi ucapan ringkas begitu juga Anwar bagaimana pun Anwar tidak berucap.

Dalam ucapannya Abdullah menjelaskan sesuatu yang baik itu kalau didoakan ia akan menjadi kenyataan. Selepas selesai solat Zohor dan ucapan ringkas kelihatan Abdullah dan Anwar bersalaman dan masing-masing melemparkan senyum.

Pertemuan dan gelagat kedua pemimpin itu benar-benar mengejutkan para hadirin dan jemaah. Masing-masing tertanya-tanya dengan peristiwa berkenaan kerana ianya dikatakan bukan dirancang oleh sesiapa tetapi mempamerkan keadaan yang sungguh menyenangkan orang ramai.

Orang ramai begitu bangga dan puas dengan pertemuan kedua mereka yang dilihat sebagai bermusuhan selama ini dan diharap dapat berdamai untuk kebaikan negara, bangsa dan agama.
“Apa yang berlaku hari ini adalah sejarah, dan kita harap ianya jadi!” begitulah komen salah seorang ahli jawatankuasa madrasah berkenaan enggan menjawab apakah kedatangan kedua mereka sudah dirancang dan apakah yang dimaksudkan 'jadi' itu?

Abdullah meninggalkan madrasah berkenaan kira-kira jam 2:15 minit petang manakala Anwar jam 2:50 petang kedua-duanya dijangka menuju ke Parlimen untuk mendengar pembentangan bajet mini oleh Najib.

KOMEN SAYA:

LIHATLAH SAUDARA SEISLAMKU BETAPA DAJJALNYA MANUSIA YANG BERNAMA ANWAR BIN IBRAHIM INI....DEMI CITA-CITA POLITIK AGAMA PUN DIPERDAGANKANNYA...ASTAGFIRULLAH...YA ALLAH YA TUHANKU, KAU SELAMATKANLAH UMAT ISLAM DI BUMI MALAYSIA INI DARI MANUSIA YANG BERNAMA ANWAR BIN IBRAHIM INI....

http://parpukari.blogspot.com/

Fakrul said...

bajet mini kecik dan ciput
bajet mini kecik mcm bas mini
bajet mini biasanya kena makan megi
bajet mini tak besar mcm bini

ini bukan bajet mini
ini namanya bajet kroni!

Fakrul said...

kalau dah kata sesat pi la report pejabat agama ke polis ke..
kalau dah tau sesat apasal tak tangkap ketua dan pengikut2nya..
kome ada kuasa ape ke he bercakap je!
pi la buat report parpu oi!

mat tengah said...

kalau anwar dan pak lah sama-sama seseat pi buat report... tak kan anwar je kena kot.Sama-sama pi....

sapphire said...

Buat blogger sekelian....

Lihatlah betapa terdesaknya parpukari...

Sebenarnya tidak ada perkara seperti yg dihebohkan oleh saudara parpu kari.. Seorg tua yg malang (Mahmud) telah menerima fitnah terbaru dari parpukari....

Yang nyata IFC disokong oleh SIS yg didokong oleh Marina Mahathir dan Nori...

sapphire said...

Buat apa pulak nak guna seorg yg tidak berkepentingan sperti Mahmud hanya utk memerangkap Paklah, bukankah lebih baik gunakan org yg lebih popular spy lebih diyakini oleh paklah...Apakah sudah tak ada lagi org yg boleh dikagumi oleh PakLah yg boleh digunakan DSAI utk mengumpan beliau...(suatu brainteaser utk menguji keupayaan pemikiran bloggers sekelian)...

Azizahns said...

PERTEMUAN SEBELUM PEMILIHAN UMNO... JENG-JENG-JENG

APA PASAL HAJI HADI DAN NIK AZIZ TAK DIJEMPUT SEKALI.

checkmate said...

mana janji pakatan nak bela rakyat?
mana janji untuk bela orang tak ada kerja oleh pakatan?

ini ayat abg mie terjah...

rakan2 blogger semua...
nampak x org taksub BN seperti abgmie terjah sebenarnya bodoh sombong....

mengapa?

beliau tanya mana janji pakatan nak bela rakyat? secara tak lansung dia mengakui kerajaan BN sekarang xbela rakyat...oleh itu sbg alternative,beliau mengharapkan drp pakatan

beliau bertanya mana janji untuk bela orang tak ada kerja?secara xlansung dia mengakui kerajaan BN xpandai urus nasib pekerja..

kerajaan sekarang ialah BN bukan pakatan...?

lain kali terjah gunakan ilmu...
bukan nafsu yg nyta sumbang..

roh_insan said...

Karikacangdal/parpo kari.

"anwar bin ibrahim tidak pernah menyatakan BANTAHAN dalam persoalan murtad lina joy,"

"Pada hari kamu berpaling membelakang,tdk ada utkmu orang yg memelihara dari Allah.Barang siapa yg disesatkn Allah,maka tdk ada baginya orang yg menunjuki": Al Mukmin.33.

Mampu ke kite atau Anuar nak mengubah takdir lina joyah.Sdgkn kate nabi tugas kite hanye menyeru sahaje,make serulah kpd seluruh umat Islam utk beriman kpd Allah swt.

karikacangdal.

"ini adalah beberapa contoh betapa 'terdesaknya' anwar bin ibrahim untuk 'mengejar saki baki masa' yang ada untuk MEROSAKKAN SECARA TOTAL HAK AGAMA DA BANGSA DEMI MEMENUHI TUNTUTAN NAFSU UNTUK BERKUASA MENJADI PERDANA MENTERI KE 6."

Bkn ke ayat2 ini lebih sesuai klu di tujukan kpd Najib yg seolah-olah nyawe di hujung tanduk tu.Bkn kate Anuar,aku sendiri pun teringin nak jd PM klu aku mampu,tp antare aku,Anuar n Najib siape yg lebih dekat,lebih hampir n siape yg ternampak lebih rakus n siape jg yg ternampak lebih takutkn BINI,n BINI siape yg didlm M'sia ni yg terlihat seperti 'lebih sendok dr kuah'.

Lu pikirla sendiri.../best gak ayat Nabil nikn.

shyufi said...

parpu kari,..
xyah la nak merepek.
takat nak copy n paste petikan dari info lain baik xpayahlah teruskan..ko xde isi ke?info xbermoral mane ntah ko dapat!

bajet mini la,pakej rangsangan la..
adoi..pening2 kerajaan umno-bn ni!

ironseven said...

parpu,

ajaran islam hadhari tak sesat ke? cuba kau check rukun2 islam hadhari tu.

add...kalau setakat umum budget pakai duit cukai rakyat toksah nk bising la. kalau pr perintah malaysia budget tu takkan keluar pon sbb dr awal pr dh buat preparation hadapi kemelesetan ekonomi...tak pyh keluarkan duit kwsp bg kat kroni.

dah lama bn perbodohkan rakyat kononnya MALAYSIA TAK TERJEJAS...yg berterusan bodoh org species kau je...

at least pr ada teloq, hang? hapa pon tarrak...sbb tu la takot nk bertarong pilihanraya kat perak.

haha..

Creedence Clearwater Revival said...

checkmate,

kdg2 aku.... kesian jugak tengok penyokong2 umno.... separuh nyawa menyokong dan mempertahankan umno sudahnya.... terpaksa mengharapkan Pakatan utk membela mereka....

kpd abg mie, insya Allah nasib abg mie sekeluarga akan terbela apabila Pakatan memerintah malaysia kelak. doalah... dan undilah Pakatan pd pru-13 nanti yer...

Pakatan tidak memilih bulu... penyokong umno pun rakyat mereka juga kan?

cacingjeBN said...

Umno munafik dalam banyak perkara dan dalam hal ni aku 100% TAKKAN TERPEDAYA DENGAN uMNO. SORILAH DAH 50 TAHUN MENUPU MACAM CERITA GEMBALA KAMBING SUKA SANGAT MENIPU AKHIRNYA ORANG TAKKAN PERCAYA LAGIIII

cacingjeBN said...

SETAKAT 60 billion duit rakyat yang dibanggakan sangat oleh juak2 Umno yang tak sedar duit dia pun diguna apalah sangat. Hoi Umno korang tak reti ke mana pekej 7 billion duit KWSP yang dah digunakan oleh najib hah. tengok lah 60 billion lebih banyak bantu syarikat2 besar je cuba korang tengok pakej tu betul2. berapa banyak yang disalurkan pada rakyat berbanding yang disalurkan kepada syarikat2 besar tak nampak ke hoiii..

cacingjeBN said...

cantik dia punya cover ratus juta untuk ribu rumah dalam masa yang sama 7,8 billion untuk syarikat kroni yang 2,3 kerat orang pandai nampak yang ramai kene kongsi yang sikit yang sikit dapat yang banyak bagi orang tak nampak kott... orang bukan bodohhh macam juak2 umno lah

cacingjeBN said...

Dulu masa Anwar cakap belanjawan akan menguncup depa kata ekonomi negara kukuh dan takkan kena tempias kemelesetan sekarang apasal jilat balik kata2 lu Najib. nak suruh rakyat berjimat depa sendiri bermewah2 kalau betul lu nak berjimat Najib! Lu sendiri potong gaji lu macam adun pakatan rakyat dan sedekah kan harta2 lu kat rakyat baru boleh cakap pasal jimat cermat...

cacingjeBN said...

'kita mempunyai asas ekonomi yang kukuh dan takkan sampai kesan kemelesetan ekonomi ke Malaysia' ingat tak kata2 Najib sebelum ni..tup2 7 billion KWSP kena pakai dek kepandaian Najib memutar belit ayat .. tu pasal lah tak leh percaya kat depas ni rakyat dah tunjuk isyarat pun perangai tak berubah2 menipu je selama 50tahun . hanya orang bodo je selalu ditipu laa..

cacingjeBN said...

tengoklah nanti kalau pakej ni tak berjaya apalagi depa nak kencing rakyat pulak lepas ni...Info yang orang ramai tahu dah juak 2 Umno je yang tak ambik tahu< ekonomi dunia dijangka lebih hebat meleset tahun ini dan kemungkinan akan melangkaui tahun2010... ha ha ha kita tunggu dan lihat apa lagi depa nak tipu nih...

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

Berita Dipetik drpd mstar online

KUALA LUMPUR: Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bebas daripada dakwaan terlibat memalsukan bukti kes mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih 10 tahun lalu.

Kedua-dua mereka didapati tidak bersalah berdasarkan hasil siasatan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung laporan dibuat oleh Anwar, yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat Julai lalu.Ia diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz di Parlimen pagi tadi.


Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan juga menjelaskan tidak wujud sebarang kes jenayah terhadap kedua-dua pihak yang disiasat.

Kata beliau, memandangkan kes ini amat sensitif, berprofil tinggi dan berkepentingan awam dan mengambil kira tanggapan dan persepsi negatif yang mungkin timbul, SPRM telah mencadangkan tiga orang ahli panel bebas dilantik sebagai timbalan pendakwa raya untuk mengkaji dan membuat perakuan.

"Mereka terdiri daripada bekas-bekas Hakim Mahkamah Persekutuan dan Hakim Mahkamah rayuan yang berwibawa, berintegriti dan dihormati oleh masyarakat. "Pelantikan mereka sebagai timbalan pendakwa raya dibuat oleh Peguamcara Negara.

"Setelah mengkaji dengan teliti dan mendalam, majoriti ahli panel memperakukan bahawa Abdul Gani dan Musa tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah sepertimana yang didakwa oleh Anwar.

"SPRM juga berpendapat tidak wujud sebarang kes jenayah terhadap kedua-dua pihak yang disiasat," kata beliau dalam kenyataan.

Kata beliau, siasatan yang dijalankan telah merakam percakapan saksi-saksi termasuklah Anwar sendiri yang dibuat secara teratur melalui peguamnya.

"Oleh yang demikian tidak timbul isu suruhanjaya ini tidak mengambil tindakan siasatan berkaitan aduannya itu," kata beliau lagi.

Mengulas lanjut, Nazri menjelaskan, SPRM telah melantik tiga panel bebas yang terdiri daripada bekas hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Kadir Sulaiman dan Datuk Mohamad Noor Abdullah serta bekas hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Wira Mohd Noor Ahmad bagi mengkaji dan membuat perakuan terhadap kes tersebut.

"Panel bebas ini tidak sesama mereka dan telah membuat ulasan secara profesional, telah mengkaji kes secara teliti dan mendalam. "Secara majoriti diputuskan Peguam Negara tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah seperti yang ditohmahkan dan tidak ada sebarang keterangan terhadap Ketua Polis Negara," katanya ketika menjawab soalan Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini.

Nazri berkata, siasatan itu telah pun selesai dalam masa dua bulan selepas ia dimulakan 2 Julai lalu namun memandangkan kes tersebut amat sensitif, berprofil tinggi dan mengira tanggapan negatif yang mungkin timbul, SPRM telah mencadangkan pelantikan tiga panel tersebut.

Katanya, berhubung tuduhan terhadap Gani, dua daripada tiga panel mengatakan bahawa Gani tidak bersalah manakala bagi Musa, ketiga-tiga panel mengatakan beliau tidak bersalah.

Nazri berkata, pihaknya perlu mengambil sedikit masa sebelum mendedahkan hasil siasatan itu kerana perlu mengambil kira beberapa perkara.

Anwar telah membuat laporan terhadap Abdul Gani dan Musa sebanyak dua kali sebelum ini kerana didakwa terlibat dalam memalsukan bukti kes mata lebam beliau 10 tahun lalu.

Bagaimanapun, Gani dan Musa menafikan dakwaan itu. Musa sudah memfailkan saman fitnah terhadap Anwar, manakala Abdul Gani juga turut menyuarakan hasratnya untuk menyaman Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Mohd Zaki said...

insaflah najib di atas perbuatan mu..moga2x taubatmu diterima dan kembali kepangkal jalan..

Mohd Zaki said...

najiblah punca segala yang berlaku sekarang ini...tapi dok wat pekak je telinga..

Mohd Zaki said...

naik menyampah tgk muka dia...moga Allah beri hidayah dan petunjuk kepada dia agar berubah...

Mohd Zaki said...

awat parpukari ni mcm orang yang x ada ilmu langsung..

zali said...

bn@umno...

yang kelakarnya dalam parlimen...ada apek tanya berapa majoritinya...

selamba nazri jawab 'dah tentu la 2/3'

tu la pasal...dah lama sangat membodohkan diri...last-last apek keluarkan soalan paling bodoh dalam parlimen setakat bulan march 2009.

ada lagi tu...kita tunggu sesama.

shyufi said...

pakej rangsangan...
rangsangan altantuya?....

ironseven said...

bn@umno

sudah terang lagi bersuluh...amat ganjil laporan sprm kata peguam negara dan ketua polis negara tak bersalah.

amat ganjil sedangkan bukti yg dikemukakan kukuh. atas dasar apa siasatan dibuat? better anwar sahut cabaran mamat2 tu ke court.

mata sudah lebam, laporan sudah diputar belit, tup tup TAK BERSALAH..

selagi kes 'correct..correct..correct" tu ada selagi tu la rakyat yang bijak berakal tak akan percaya.

dan selagi perlantikan ketua polis, peguam negara, hakim dan suruhanjaya sprm dilantik jabatan perdana menteri, selama tu la laporan dan keputusan akan meragukan.

bn boleh kata apa saja rakyat dah tak percaya.....

ironseven said...

BN@UMNO,

KAU PATUT BACA LAPORAN NI SAMA...

3hb Mac 2009

Tun Abdul Hamid Mohamad
Tan Sri Amar Hamid Bugo
Prof Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan
Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan
Tan Sri Simon Sipaun
Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas
Puan Sri Zaiton Zawiyah Puteh,
Datuk Raspal Singh
Tan Sri Yong Poh Kon
Datuk Anwar Fazal
Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim
Chelvarajah Ramasamy Reddiar

Lembaga Penasihat SPRM
Ibu Pejabat
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
Blok D6, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
Peti Surat 6000
62007 Putrajaya, MALAYSIA.

Per: Penyiasatan SPRM keatas laporan Polis 22807/08 pada 1 Julai 2008 terhadap penyalahgunaan kuasa Tan Sri Gani Patail (PN) dan Tan Sri Musa Hassan(KPN).

_________________________________________________________________________

Izinkan saya dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara tersebut.

Latar Belakang

2. Saya telah membuat Dang Wangi Report No:22807/08 pada 1.7.2008 kandungan yang mana seperti dalam “Ekshibit-A”. Dalam laporan tersebut , saya telah mendakwa Gani, SAC I Musa Hassan (“Musa”)(sekarang Tan Sri Ketua Polis Negara), seorang Dr. Abdul Rahman Yusof (“Dr.Rahman”) dan Pegawai Penyiasatan kes mata-lebam 1998, ACP Mat Zain bin Ibrahim (“Mat Zain”)(sekarang Dato, dan telah bersara), kerana secara aktif dan bersama-sama memalsukan keterangan berkaitan dengan laporan kecederaan keatas diri saya setelah dibelasah oleh Tan Sri Abdul Rahim Noor(TSRN) Ketua Polis Negara ketika itu, dalam kes “mata-lebam 1998”tersebut.

a) Siasatan ke atas laporan saya ini dilaksanakan oleh SPRM (ketika itu Badan Pencegah Rasuah-BPR).

b) Beberapa banyak kenyataan media berhubung status siasatan ini telah dibuat oleh antaranya YAB Perdana Menteri (“PM”), beberapa menteri kabinet, dan termasuk oleh Gani, Musa, dan Ahmad said sendiri. Dalam bulan November/Disember 2008, Ahmad said telah membuat kenyataan media ketika di Sarawak, menyatakan yang SPRM telah selesai menjalankan siasatan kes ini, dan akan merujukkan hasil siasatan berkenaan kepada “panel” SPRM untuk kajian mereka.

c) Kenyataan berkaitan panel yang disebut oleh Ahmad said agak longgar kerana tidak merujuk kepada semua kenyataan dan dokumen berkaitan. Justeru itu, saya memohon pertimbangan Ahli Panel SPRM meneliti kes ini dengan adil dan saksama.

Hasil siasatan yang wajar/berhak diharapkan daripada SPRM

3. Rayuan ini berkaitan dengan kegagalan siasatan dan tindakan sebelumnya. maka saya berhak meletakkan harapan bahawa SPRM akan menyempurnakan tanggungjawab dengan telus dan tegas; di antaranya menjelaskan:

a) Bahawa Dr.Rahman telah diarah dan/atau dipaksa dan/atau didorong oleh Gani untuk menyediakan dan/atau mereka dua (2) atau lebih laporan kecederaan ke atas saya dalam kes “mata lebam 1998” itu, sekalipun Gani mengetahui Dr Rahman tidak pernah memeriksa saya secara fizikal.

b) Dikemukakan untuk rujukan Y.A.Bhg.Tun “Ekshibit-B” salinan rekod prosiding Suruhanjaya Di Raja menyiasat kecederaan saya, yang mengesahkan telah melibatkan sebanyak dua (2) laporan kecederaan ke atas saya yang telah disediakan oleh Dr.Rahman untuk Jabatan Peguam Negara, bertarikh 2 Oktober 1998 dan satu (1) lagi laporan tidak bertarikh seperti yang digunakan sebagai Ekshibit A9 dalam laporan Suruhanjaya Di Raja tersebut itu.

c) Dikemukakan untuk rujukan Y.A.Bhg.Tun “Ekshibit-C”, iaitu salinan laporan kecederaan yang tidak bertarikh dan digunakan dalam Suruhanjaya Di Raja tersebut. Dr. Rahman telah mengesahkan dalam laporannya yang beliau telah dilantik sendiri oleh Tan Sri Mohtar Abdullah (Allahyarham) (“TSMA”), Peguam Negara itu, telah menyediakan laporan kecederaan berkenaan.

d) Dikemukakan pula untuk rujukan Y.A.Bhg.Tun “Ekshibit-D”, iaitu salinan laporan kecederaan ke atas saya, bertarikh 26 Oktober 1998, disediakan oleh Dr Rahman atas arahan Gani sendiri. Untuk makluman Y.A.Bhg.Tun, laporan kecederaan ini dipercayai disembunyikan oleh Gani atas sebab-sebab yang beliau sendiri ketahui dan tidak dikemukan dalam prosiding Suruhanjaya Di Raja. Untuk makluman juga, saya memperolehi salinan laporan kecederaan ini daripada SPRM sendiri ketika memberi keterangan saya kepada pihak mereka dalam bulan Julai 2008.

e) Tanpa rasa ragu saya tegaskan bahawa Gani telah menyembunyikan keterangan yang penting ini, untuk mengelakkan dirinya sendiri atau orang/orang-orang lain daripada dikenakan hukuman jenayah. Perbuatan Gani sedemikian ini adalah salahguna kuasa seperti yang ditakrifkan dalam Akta SPRM dan/atau salah laku jenayah seperti yang ditakrifkan dalam Kanun Keseksaan atau kedu-duanya sekali.

Tindakan susulan SPRM yang diharapkan darinya

4. Tanpa mengambil kira keterangan-keterangan lain dalam kes ini pun, keterangan berkaitan laporan-laporan kecederaan seperti yang dijelaskan di atas, sudah mencukupi untuk SPRM membentuk suatu kes “prima facie” terhadap Gani kerana memberi dan/atau mereka keterangan palsu dalam kes mata lebam 1998 tersebut. Malah tatkala memberikan keterangan kepada pegawai-pegawai BPR; saya juga telah merujuk kepada beberapa dokumen lainnya termasuk dokumen peguam Manjeet Singh Dhillon mengenai percubaan Gani memalsukan keterangan dalam kes Nallakarupan. Selanjutnya saya juga telah mengemukakan laporan polis berkaitan ACP Koh.

a) Saya menegaskan bahawa dalam siasatan ini, Ahmad said tidak ada pilihan melainkan untuk mengenakan pertuduhan mereka keterangan palsu di bawah Kanun Keseksaan terhadap Gani dan orang atau orang-orang yang bersubahat dengan Gani tanpa lengah lagi.

5. Ahli Panel dipohon memastikan tidak ada keterangan dokumen yang diketepikan oleh Ahmad said atau SPRM tatkala membuat penilaian.

Penutup

6. Untuk makluman Y.A.Bhg.Tun, kini telah genap lapan (8) bulan semenjak saya membuat laporan polis di atas pada 1.7.2008. Malangnya, sehingga kini Ahmad said gagal untuk memaklumkan hasil siasatan beliau, sedangkan pihak SPRM sendiri yang telah mengeluarkan kenyataan bahawa siasatan kes ini telah selesai sejak 22 Julai 2008, menerusi kenyataan akhbar oleh Timbalan Ketua Pengarah BPR ketika itu. Walhal terdapat beberapa kes lain pula, Ahmad said boleh membuat kenyataan umum berkaitan keputusan siasatan kes berkenaan selang beberapa hari sahaja selepas siasatan dimulakan. Saya ulangi gesaan agar tindakan memalsukan keterangan dan menyalahgunakan kuasa tidak dilindungi samada melibatkan Peguam Negara, Ketua Polis Negara atau Ketua Pesuruhjaya SPRM sendiri.

7. Saya akan mengemukakan keterangan dan dakwaan lanjut disertakan ekshibit berkaitan. Insyaallah keterangan lain akan menyusul kemudian. Saya hanya mampu mengharap agar Y.A.Bhg.Tun memberikan saya pendengaran yang adil. Kebimbangan tersebut adalah berasas malah kita dapati kaedah sama digunakan sebagai muslihat dalam kes-kes terhadap saya berikutnya.

Sekian.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang Dewan Rakyat
Ahli Parlimen Permatang Pauh

BUKTI2 YANG BAKAL MENYUSUL NI BAKAL MERANAPKAN TERUS REPUTASI SPRM, POLIS DAN PEGUAM NEGARA DAN SETERUSNYA BN DAN UMNO. TUNGGU JE LA...

add said...

Iron seven@ besi buruk yang dah tak bernilai lagi,,,

PR buat preparation dah? tak guna duit rakyat? habis tu guna duit sape? Banyak sangat ke duit rakyat? Bila rakyat ada duit? Bila rakyat bekerja, kerajaan@majikan beri upah@gaji. Rakyat guna duit tersebut untuk beli keperluan... bila masa pula kerajaan ambil duit rakyat? bodoh la besi buruk ni....

Kalau PR memerintah... tak guna duit rakyat? memang la guna duit pokok demokrasi... sape nak buat bisnes dengan daun pokok demokrasi?

Lembu betul la besi buruk ni...

ironseven said...

ADD,

jangan la jadi bengong. mana kerajaan ambik duit? dari cukai rakyat la. cukai aku byq tiap2 tahun, cukai mkn kat kfc, mc d, cukai pendapatan sykt2, cukai tengok wayang, cukai beli kereta, cukai beli baju kat sogo.

apa la punya bengong hang ni. kerajaan ambik dari imf ka? dari bank dunia ka? cetak duit kat bank negara ka? isy..isy... BODOH DAN DANGKALNYE KAU NI ADD...pikiaq la panjang2, ada buku baca jangan jadi dungu.

kau tak penah byq cukai2 tu ke bodoh???????

patot la umno makin lemah. sbb org2dungu mcm kau ni la..

ironseven said...

ADD,

Kutipan cukai kastam meningkat kepada RM23.7 bilion
03/11/2008 2:54pm


PUTRAJAYA 3 Nov. — Kastam Diraja Malaysia mencatat kutipan cukai RM23.7 bilion bagi tahun ini sehingga semalam, peningkatan RM3.5 bilion berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Dengan peningkatan itu, sasaran untuk jumlah kutipan cukai tahun ini dijangka meningkat kepada RM28 bilion daripada sasaran asal RM24 bilion, kata Ketua Pengarah kastam, Datuk Ibrahim Jaapar.

Beliau berkata, peningkatan itu didorong oleh penggunaan sistem kawalan yang lebih efektif, termasuk sistem Inisiatif Verifikasi Kastam selain peningkatan kesedaran orang ramai mengenai tanggungjawab membayar cukai.

“Jumlah ini kebanyakannya disumbang oleh hasil dalam negeri, lebih kurang 65 peratus, selain eksport import yang menyumbang 35 peratus daripada keseluruhan hasil,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sijil tamat kursus ejen perkastaman dan GST serta sijil kursus asas ejen kastam kepada 43 ahli Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia di sini hari ini.

Ibrahim, yang mula memegang jawatan itu 3 Okt lepas berkata, dua negeri penyumbang terbesar bagi jumlah keseluruhan cukai itu adalah Wilayah Persekutuan dan Selangor, manakala Kelantan mencatat kutipan hasil paling rendah.

“Ini kerana hasil di sana tak banyak, dan kita lebih bergantung kepada pencegahan untuk hasil, dan masalah politik di selatan Thailand turut menjadi penyebab kerana (kutipan cukai di) Kelantan lebih kepada urusniaga sempadan,” katanya. - Bernama

BACA JANGAN JADI BODOH!!

ironseven said...

ADD YANG DUNGU, BACA NI LAGI

Utusan Online


KUALA LUMPUR 3 Sept. - Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yakin dapat mencapai sasaran kutipan cukai taksiran sebanyak RM77 bilion tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif merangkap Ketua Pengarah LHDN, Datuk Hasmah Abdullah berkata, ini berikutan sehingga 31 Ogos lalu, jumlah kutipan cukai meningkat antara 15 peratus hingga 20 peratus.

''Berbanding tempoh yang sama tahun lalu, terdapat peningkatan antara 15 peratus hingga 20 peratus.

''Bagi keseluruhan tahun lalu, LHDN berjaya mengutip sebanyak RM74.669 bilion cukai taksiran,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis perasmian Seminar Percukaian Kebangsaan 2008 oleh Timbalan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Kong Cho Ha di sini hari ini.

Kira-kira 600 peserta daripada agensi kewangan menyertai seminar itu yang turut diadakan di 19 buah tempat seluruh Malaysia sebelum berakhir pada 25 September.

Selain itu,Hasmah memberitahu, sebanyak RM6 bilion lebihan cukai akan dibayar semula kepada pembayar pada tahun ini.

Tambah beliau, pembayaran balik itu akan mengambil masa antara sebulan hingga tiga bulan bergantung kepada cara borang cukai dihantar iaitu sama ada secara dalam talian atau manual.

Menurutnya, bagi mereka yang masih belum menerima bayaran balik, LHDN sedang meneliti setiap tuntutan yang dibuat memandangkan daripada kira-kira 400,000 tuntutan yang diterima, 50 peratus daripadanya tidak boleh diberi bayaran balik.

''Ada juga mereka yang mempunyai tunggakan cukai bagi tahun-tahun terdahulu dan bayaran balik ini akan digunakan untuk melangsaikannya,'' katanya.

Sementara itu, Cho Ha memberitahu, beliau dan LHDN risau akan kelembapan ekonomi pada masa sekarang yang memberi kesan kepada kutipan cukai pada tahun hadapan.

Jelasnya, peningkatan harga barang menyebabkan kuasa membeli berkurangan dan ini akan mengakibatkan keuntungan syarikat juga menurun.

ironseven said...

ADD, ADA LAGI...

Tuan Loh Seng Kok (Kelana Jaya) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan jumlah hasil kutipan, termasuk cukai pendapatan mengikut kaum dan sektor ekonomi sejak tahun 2001. Senaraikan 5 syarikat terbesar dalam pembayaran cukai pendapatan mengikut GLC dan sektor swasta serta nilainya.



JAWAPAN:

Tuan Yang Dipertua,

Untuk makluman AhIi Yang Berhormat, jumlah hasil kutipan cukai langsung bagi tempoh 2001 hingga 2006 adalah sebanyak RM293.28 bilion. Daripada jumlah tersebut, hasil kutipan cukai pendapatan bagi syarikat adalah sebanyak RM 146.65 bilion. Jumlah hasil kutipan mengikut kaum dan sektor ekonomi pula tidak dapat dimaklumkan kerana kutipan cukai pendapatan tidak dikategorikan mengikut pecahan tersebut oleh pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri.

Dalam pada itu, jumlah cukai pendapatan yang dibayar oleh 5 syarikat GLC terbesar bagi tahun 2006 adalah sebanyak RM2.02 bilion, manakala sebanyak RM3.64 bilion telah disumbangkan oleh 5 syarikat swasta terbesar pada tahun yang sama.

TOLOOOOOOOOOONG LA JGN JADI BODOH!dah la bn ambik duit kat KWSP 7billion guna buat apa ntah. lagi nk jadi sengal kau ni add...

ngalabu said...

Aku bermimpi ada orang berpeluh ketiak dengan pertemuan pak lah dan anwar.

Aku memang bersetuju dengan cadangan Ustaz Hadi tentang kerajaan perpaduan tanpa pembangkang.

Harap-harap dengan dengan pertemuan ini cadangan kerajaan perpaduan dapat cepat direalisasikan.

Aku lama sudah tidak masuk kedai makan yang berasaskan kari ,geli aku dengar cerita, pengotor nombor satu. entah kenapa ada juga orang yang guna nama berasaskan kari.

ngalabu said...

Ahli ekonomi kanan Bank Islam, dalam komenternya terhadap bajet mini menyatakan kerajaan agak terlambat dengan rangsangan ekonomi ini, menurut beliau sepatutnya rangsangan telah dibuat pada bulan november lepas. Dengan petunjuk yang ada sekarang Malaysia agak sukar untuk lari dari kemelesetan ekonomi dunia.

Kalau tak silap aku sejak november lagi pr telah minta agak bajet disemak semula agar malaysia mampu menangani kemelesetan ekonomi. Tapi menteri bertanggungjawab menyatakan ekonomi malaysia kukuh.

Walauapapun tahniahlah kerana belum terlampau terlambat. harat-harat bajet ini bukan semata-mata untuk menyelamatkan kompeni-kompeni tertentu saja.

Rakyat terutamanya penoreh getah dan peneroka agak menderita sekarang ini.

Kesilapan paling besar yang dibuat oleh kerajaan ialah menaikkan harga minyak kenderaan secara mendadak dan dengan sekala yang amat besar ini memyebabkan harga barang naik sehingga 30- 40 % .

Kesannya sekarang walaupun harga minyak telah turun tetapi harga barang tidak turun malah bertambah mahal, rakyat amat menderita dan gelisah.

Harapan rakyat supaya semua orang kurangkan berpolitik dan tumpukan tenaga untuk memulihkan ekonomi dan membantu rakyat yang menderita.

Tangguhkan dulu agenda politik, rakyat mengharapkan pembelaan.

budak adil said...

salam sume..
pasal siasatan kes mata lebam dsai tue ramai yg pertikai kan...
wakil dap kepong tanya lain la zali oiiii..
panel siasatan kes tue ada 3 org..2 ckp si musa ngan gani x bersalah..satu lagi sebalik nya..jadi 2/1 la..tu yg nazri ckp..
dap tanya lagi belah mana yg dua,belah mana yg satu..
nazri jawab itu rahsia..
so timbul persoalan?rasa persoalan mcm mane tuh zali?

add said...

besi buruk, yang hang dok pi tang kedarah kfc tu kenape? kalau hang tak nak bagi cukai pada kerajaan bn jangan dok makan kfc tu, pi tangkap dan goreng sendiri la ayam tu,,rakyat mempunyai pilihan...
Aku dok di penang ni pun bayar juga cukai pada kerajaan al babi eng tu, tapi aku tak pernah pertikai pun pasal bayaran cukai kerana itu adalah hak pentadbir keatas jajahan taklukan..
besi buruk... kalau tak nak bayar cukai boleh... naik basikal la...

add said...

besi buruk,,
kalau setakat ada blog yang "goBlog" tak yah dok sembang sini la oi...

cukai yang kerajaan dalam dewan kutip tu untuk bagi pada anak-anak kau juga contoh buku teks free, sekolah pun setakat bayor tak sampai seratus hinggit setahun,, ke kau anto anak kau belajo bawah pokok demokrasi...

wak-labu said...

Selepas PRU12 dimana BN menerima kekalahan teruk di Semenanjung, tidak ada tanda2 BN akan bangkit semula. Ini berpandukan kepada dua PRK yang telah diadakan. UMNO tewas juga di ke dua2 PRK itu.

Walaupun berbuih mulut UMNO menafikan nye, mengatakan UMNO sudah pulih. Apa buktinya UMNO sudah pulih?
Rasuah (politik wang) makin bertambah parah. Rasuah yang benar2 rasuah lagi bertambah parah.

Bukti BN/UMNO sudah parah ialah: Takut untuk mengadakan PRU DUN negeri Perak. Walaupun bergantung kuasa dengan 3 orang ahli 'bebas' yang mana 2 orang masih dalam siasatan rasuah.

Majority rakyat negeri Perak sudah pun memberi mandat kepada Pakatan Rakyat pada PRU12 yang lalu. Dengan perbuatan BN/UMNO merampas kuasa ini ianya telah menambah kan marah lagi rakyat terhadap BN/UMNO.

Kita akan menyasikan rakyat sekali lagi menghukum BN/UMNO di B. Gantang, B. Selambau dan B. Ai.

ironseven said...

SDRA ADD YANG BONGOK,

1. bukan persoalan copy dr blog atau bukan. aku BACA dan dapatkan ILMU. dari ilmu aku ajaq kau sbb aku tau kau BODOH. allah dah ajar kita dengan ayat pertamanya 'IQRA'. ada mata baca, ada akal fikir, ada otak pakai...JANGAN BERTERUSAN BODOH!

2. kau cuma nampak kfc. kereta rakyat msia pakai kena tax kdg2 sampai 200%. kereta merc aku kalau di UK, indonesia, thailand dalam RM200K je, kat msia dah dekat2 RM400K. kau tak pakai kereta ke? ke kau naik kereta lembu yg sprm tgh suisat tu. proton pon ada tax. ada otak pikiaq!

3. cukai rakyat kerajaan pakai utk semua benda termasuk la budget RM60 billion tu. anak aku sekolah swasta buku aku beli sendiri. buku tu pon actually dah dicukai oleh kerajaan. sekolah anak aku pon byq cukai.

3. cuba kau bgtau aku kat msia ni kedai mana yg tak kena cukai? sykt ape yg tak kena cukai? kedai jual makanan ayam pon kena cukai kau tau?

4. aku hujah atas komen kau ni...

"Tahniah Najib... Pemimpin Pembangkang apa ada? teloq je,,,"

based on that i should remind you that thats nothing that you should be proud for SEBAB DUIT TU SEMUA DUIT RAKYAT!! pr pon buleh buat sbb tu duit rakyat.

AGAKNYA bukti2 yg aku bg tu dh menunjukkan kepada pembaca blog semua yg kau memang BODOH SOMBONG sbb tu la kau melenting ya?

kesian.....

shyufi said...

add..
berhasil jugak sogokan kerajaan bn durjana kpd ko slame ni.
ko termakan dgn kelembapan umno yg memberi gula2 perisa bangkai umno-bn..
ape la sgt nak d belakan sgt puak2 durjana 2.
rakyat x dapat keseluruhan manfaat pun dari 'kesempurnaan' yg dilakukan kerajaan umno-bn ni..

pakej rangsangan la,DEB la,PPSMI la..
hm..manfaat?
smuanya nampak sempurna dari segi namanya,tapi pelaksanaan?
hancur!!
sape yg dapat????!!!
rakyat??!!jauh skali..
pemimpin atasan dapat insentif dgn pelaksanaan bende alah 2!!senang lenang membuat skandal politik,seks,berbotox!!
mangsa nya rakyat bawahan yg xtau ape2,pendidikan yg rendah,luar bandar,org yg bongok yg x sedar diri...
muhasabah la!!

Creedence Clearwater Revival said...

WAK-LABU,

LG 1, SENANG JE NAK TAU UMNO/BN LEMAH TAK LEMAH. KALAU ADA SKIM/PAKEJ ATAU APA2 YG BERBENTUK KEWANGAN UTK RAKYAT SLPS KLH PRAYA TU TANDA DAH LEMAH LA TU.

Creedence Clearwater Revival said...

Pakej RM60 bilion rangsang percaturan politik Umno - Husam

Thu | Mar 12, 09 | 8:59:41 am MYT

KOTA BHARU, 12 Mac (Hrkh) - Rangsang ekonomi negara atau menghalalkan kontrak tertentu yang tidak memerlukan proses tender terbuka, daripada pakej penyelamat RM60 bilion seperti diumum kerajaan semalam.

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa berkata, kalau tidak berkait dengan politik mengapa pakej rangsangan itu diumumkan menjelang Perhimpunan Agung Umno tidak lama lagi.

"Jadi jelas apa yang dilakukan bukannya semata-mata mahu memulihkan ekonomi negara sebagaimana didakwa," katanya sebagai mengulas mini bajet dibentang Menteri Kewangan, Dato' Seri Najib Razak di Parlimen semalam.

Empat teras ditetapkan pakej rangsangan ekonomi kedua iaitu RM2 bilion bagi mengurangkan pengangguran dan menambah peluang pekerjaan, RM10 bilion mengurangkan bebanan rakyat, RM29 bilion membantu sektor swasta dan RM19 bilion bina keupayaan masa depan.

Husam yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri berkata, pakej rangsangan melalui pemberian kontrak pembangunan tanpa telus dikhuatiri menyubur lagi amalan kronisme.

Katanya, projek hanya diberikan kepada kroni-kroni tertentu sahaja yang mengakibatkan kos lebih tinggi berbanding harga sebenar.

"Kemungkinan akan berlaku ketirisan peruntukan disediakan kerajaan sehingga akan melemahkan ekonomi negara dan bukannya memajukan ekonomi,� ujarnya selepas mesyuarat Exco di sini, hari ini.

Selain itu katanya masalah juga timbul kerana kerajaan negeri tidak diberi peluang untuk mengambil bagi dalam menjayakan projek tertentu ditetapkan kerajaan pusat bagi merangsang pertumbuhan ekonomi.

Menurutnya kerajaan hanya mengekalkan kaedah projek pembangunan secara konvensional.

"Walaupun pakej itu nampak besar, namun ia belum mampu menjayakan tahap pembangunan seperti diharapkan, apa lagi mahu memulihkan ekonomi negara," katanya.

Husam mempersoalkan dari mana wang berkenaan akan dikeluarkan kerajaan bagi menjayakan pakej tersebut.

Oleh itu beliau mencadangkan kerajaan menyusun semula struktur ekonomi negara ekoran kegawatan ekonomi yang melanda sekarang dan bukan hanya mengumumkan jumlah angka tertentu semata-mata.

__________________________________

NI RANGSANGAN EKONOMI NEGARA KE NAJIB YG TERANGSANG?

perunding said...

nilai ringgit akan jatuh!!!

add said...

besi buruk, kau pakai merc? teror kau belajo? kau guna kemudahan dari sape? kerajaan bawah pokok ke selama ni? ni mesti kerajaan bn kan? kau nak kira indon tak de tax,, memangla, itu sebab berapa juta manusia berbangsa indon di malaysia cari makan di sini,, disebabkan tak de cukai la tu yang datang merempat... bahlol la kau ni besi karat....

kat sini tax dikenakan untuk rakyat juga... kemudahan nya disalurkan kepada rakyat semula.... macam juga kau... kalau kau dapat jadi mb pasir dua butir ada kau nak bagi projek pada aku? tak de nye...
aku pakai kereta lembu je yang khalid berahim kau guna untuk anto lembu BTR.. tapi sekarang ni dah tak leh jalan la kereta lembu aku tu, sebab lembu dah kena sembelih...

kekadang kita tak nyatakan kita guna kereta apa....
kita tak maklumkan kita anto anak ke mana ...
sebab kalau kita maklumkan...
kita sebenarnya takbur,riak....
dan sebenarnya menipu diri sendiri dan orang lain....

bUnGa mElaTi said...

buat tatapan add....

apa masalh ko ni??jgn di ungkit apa yg kerajaan umNO buat selama ni..

tu dah jadi tanggungjawab kerajaan yg memerintah, sebab tu kita rakyat bayar cukai dungu... klu parti mana pun yg memerintah kemudahan mmg kene sediakan.. tu lah tugas kerajaan, klu tak nak buat tak pun nak buat pastu ungkit baik jgn buat.... tu name nyer buruk siku...

tapi tak heran tu lah pemimpin2 umNO.... ungkit balik sekolah, jalan raya, kemudahan2 asas..dah jadi tanggungjawab kerajaan untuk sediakan, klu nak ungkit pun takpe lah tapi klu gune duit dari poket sendiri boleh lah ungkit, tu semua duit rakyat, dan rakyat berhak meminta nyer...

dungu nyer add....

bUnGa mElaTi said...

sultan selangor pun tak kisah pasal lembu tu, tapi tu lah yg kerajaan BN kejor kan... takde modal lain ker nak siasat???

sampai lembu pun nnt kene jadi saksi dalm mahkamah tu pun klu idup lagi lembu2 tu, tapi ada sekor lembu tu idup nak tau saper???

add lah sekor lembu yg terlepas tu.. tu yg dia angin satu badan sebab kawan2 dia kene sembelih... nasib baik dia terlepas.. dia pun buat lah aduan kat SPRM

add said...

Wahai bunga melati ku sayang,,,

aku tak mengungkit apa yang Bn telah buat... cuma yang peliknya juak PR ni dok tuduh dan mengaku duit 60 billion tu duit rakyat, bukan duit kerajaan. Sebagaimana komen saya terdahulu,, saya dah maklumkan bahawa tugas pemerintah menyediakan prasarana untuk rakyat dan cukai yang dikenakan untuk rakyat semula... tapi puak belah melati ku sayang,,, tak puas hati dok mengatakan kerajaan zalim ,,, kenakan cukai itu dan ini,,, memanglah kerajaan akan kenakan cukai untuk kepentingan rakyat semua.. cukai yang dikenakan pun ada nilai-nilai tertentu... baca balik pasal besi buruk tu,,,,

add said...

Ahmad Lutfi Othman

Nota: Rencana ini dipetik daripada buku yang ditulis oleh Ahmad Lutfi Othman, Penerbitan Pemuda, 1998. Tajuk asal rencana itu adalah "Ibrahim Ali : Nak Upah Orang Bukan Perkara Mudah". Ahmad Lutfi sekarang ini Ketua Pengarang Harakah.

Macam-macam pandangan yang dikemukakan terhadap isu pemecatan Anwar. Tidak ramai percaya ia hanya disebabkan masalah moral. Orang lebih suka melihatnya sebagai konspirasi politik peringkat tertinggi, termasuk Mahathir, untuk menyingkirkan Anwar. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Ibrahim Ali tentunya mempunyai pandangan tersendiri dalam hal ini. Rosmida Abdul Rahman sempat menemubual beliau dipejabatnya, di Bangunan UOA Centre Kuala Lumpur, pada 29 September 1998.

Rosmida : Umumnya tanggapan masyarakat bukan mempertikaikan hak Perdana Menteri untuk melucutkan jawatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan atau hak ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO yang memecat keahlian UMNO Anwar. Mereka sama sekali tidak boleh menerima, kalaupun mungkin disyakki Anwar melakukan salah laku seks yang melampau itu, mengapa ia dihebohkan begitu sekali, khususnya melalui afidavit berkaitan Nallakarupan.

Ibrahim : Masalah yang berkaitan isu Anwar Ibrahim boleh dilihat dari dua sudut. Satu, sudut politik dan lagi satu perundangan. Dalam UMNO, ada kaedah dan peraturan disiplin tersendiri. Maka mana-mana ahli pun tertakluk kepada disiplin ini. Begitu juga dengan parti-parti lain. Parti berhak mengambil disiplin ke atas mana-mana ahli yang difikirkan perlu diambil tindakan. Lebih-lebih lagi yang boleh menjejaskan atau merosakkan nama baik parti.

Begitu juga kita sebagai warganegara, rakyat atau masyarakat, yang hidup dalam sebuah negara yang mempunyai undang-undang. Dalam hal ini, rakyat juga tidak terkecuali dalam undang-undang, hatta raja pun....tiada siapa yang kebal dengan undang-undang. Begitulah dalam kes Anwar ini. Dari aspek politik, UMNO tidak mengira kedudukan ahli-ahlinya untuk diambil tindakan. Di dalam perlembagaan UMNO pula, jika selepas parti membuat sesuatu keputusan, ia tidak boleh dirujuk kepada mahkamah. Sebabnya, sesiapa yang merujuk kepada mahkamah automatik akan terlucut keahliannya. Mengapa kita buat begitu?

Ini adalah kaedah parti.samalah seperti PAS dan DAP, masing-masing ada disiplin tersendiri. Dalam sesetengah kes, ahli-ahlinya juga dipecat tanpa perlu merujuk terlebih dahulu ke mahkamah. Ini bermakna dalam konteks parti masing-masing ada pertimbangan dan perkiraan sendiri.

Sebab itu ketika Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Presiden dan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin parti, beliau sendiri banyak mengendalikan kes memecat atau menggantung ahli-ahli tanpa merujuk kepada mahkamah. Tiada perbicaraan di mahkamah pun. Samalah prinsip ini yang diputuskan oleh Majlis Tertinggi terhadap Anwar Ibrahim sekarang.

Begitu juga dari segi perundangan, proses keadilan telah dipatuhi untuk mendakwa Anwar Ibrahim ke mahkamah. Ia berdasarkan laporan lapis dan apabila disiasat terdapat prima facie. Namun kes ini agak lewat ke mahkamah kerana banyak gangguan. Ini kerana ada pihak tertentu cuba hendak menganggu perjalanan proses keadilan di mahkamah.

Contohnya, pihak tertentu mengadakan perhimpunan dan tunjuk perasaan yang boleh ditakrifkan seolah-olah hendak menganggu proses mahkamah. Bagaimanapun Anwar Ibrahim sudah didakwa oleh mahkamah pada pagi ini dengan 10 tuduhan. Cuma tinggal lagi, isu yang sering dipersoalkan, mengapa Anwar dipecat oleh Dr. Mahathir dan Majlis Tertinggi UMNO? Ramai yang mempertikaikan tentang saksi. Sebab itu dalam soal ini pelbagai pertanyaan dan persoalan timbul. Walaupun kita mempunyai undang-undang dan peraturan, tetapi kebijaksanaan juga penting dalam menangani setiap isu.

Bukankan kes Anwar Ibrahim ini rumit dan pertuduhan terhadapnya amat sukar untuk diterima terhadapnya amat sukar untuk diterima oleh masyarakat, bahawa orang seperti Anwar boleh melakukannya.

Ya. Memanglah Anwar Ibrahim seorang Timbalan Presiden UMNO dan juga Timbalan Perdana Menteri dan menggunakan label Islam sudah begitu lama. Dia sering bercakap soal moral dan akhlak, malah mempunyai pengaruh dan kedudukan. Sudah tentulah perkara ini sesuatu yang rumit. Hendak menjalankan proses undang-undang pun rumit. Malah untuk meyakinkan orang, lagilah rumit.

Namun kita melihat Dr. Mahathir sebagai seorang pemimpin parti dan kerajaan tentunya mempunyai maklumat dan bukti. Begitu juga kalau perkara yang sama dihadapi Presiden PAS. Dia tahu ahlinya buat salah. Dan sebagai Presiden, dia berhak mengambil tindakan menyelamatkan partinya, tanpa perlu merujuk ke mahkamah. Begitu juga dengan Dr. Mahathir, sebagai Perdana Menteri, beliau berkuasa untuk memecat atau melantik mana-mana menteri kabinetnya. Hatta Timbalan Perdana Menteri sekalipun.

Pemecatan dan perlantikan kabinet ini bukan perkara baru. Ketika zaman Tunku Abdul Rahman, beliau memecat Aziz Ishak, seorang tokoh popular ketika itu. Tun Hussien Onn pula memecat dan mendakwa Dato’ Harun Idris yang cukup popular. Kemudian pada era Dr. Mahathir, kes Anwar ini bukan baru. Naib Presiden UMNO, Muhammad Taib diminta berhenti sebagai Menteri Besar Selangor.

Manakala Rahim Thamby Chik dinasihatkan bercuti sebagai Ketua Pemuda UMNO dan berundur dari jawatan Ketua Menteri Melaka. Dan Dr. Mahathir sendiri tahu rakyat sering mendaulatkan konsep bersih, cekap dan amanah. Tetapi masalahnya sekarang, semasa kerajaan menerapkan konsep tersebut, ada pula gangguan. Walhal kuasa pemecatan dan perlantikan oleh Perdana Menteri berlaku di mana sahaja. Contohnya, di Rusia, Presidennya bukan sahaja memecat Perdana Menteri, tetapi seluruh anggota kabinetnya.

Di New Zealand, seorang Perdana Menteri wanita memecat timbalannya, seorang lelaki. Sultan Brunei memecat adiknya sendiri yang menjadi Menteri Kewangan. Dalam hal ini, ia tidak melibatkan perbicaraan apa pun.

Apakah seorang Perdana Menteri boleh begitu mudah sekali memecat timbalannya?

Dalam kes Anwar Ibrahim ini, bukannya Perdana Menteri sengaja suka-suka hendak memecatnya. Dr. Mahathir tahu Anwar Ibrahim ada kes. Ia hasil siasatan polis dari buku 50 Dalil, misalnya kes meliwat.

Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri telah menasihatkan Anwar supaya meletakkan jawatan. Jika Anwar letak jawatan tidak timbul soal beliau dipecat. Mengapa Perdana Menteri menyuruh Anwar letak jawatan? Ini kerana Anwar sudah ada kes di tangan polis dan jabatan peguam negara. Apabila dihadapkan ke mahkamah, dan Anwar tidak dipecat atau meletakkan jawatan secara sukarela, imej kerajaan dan UMNO tercemar. Sebab yang dibicarakan ketika itu ialah seorang TPM merangkap Menteri Kewangan dan Timbalan Presiden UMNO.

Cuba kita lihat kes Muhammad Taib. Beliau memberi kerjasama. Apabila Perdana Menteri meminta letak jawatan beliau akur. Begitu juga dengan Rahim Thamby Chik, dia tetap akur. Tetapi Anwar enggan bekerjasama. Bagi membolehkan beliau membersihkan dirinya di mahkamah tanpa membabitkan nama baik kerajaan dan UMNO, maka Perdana Menteri wajar memecatnya. Apabila pemecatan dibuat, Dr. Mahathir mesti membuktikan kepada rakyat mengapa Anwar dipecat. Waktu inilah afidavit dikeluarkan.

Bagi saya, tindakan yang Dr. Mahathir mesti membuktikan kepada rakyat mengapa Anwar dipecat. Waktu inilah afidavit dikeluarkan. Bagi saya, tindakan yang Dr. Mahathir lakukan ini adalah betul.

Bagi mereka yang mempunyai kepentingan tertentu dan ada sentimen politik yang tinggi maka dikeluarkan pelbagai pandangan dan tafsiran. Justeru, dipersoalkan proses keadilan, kebebasan mahkamah dan kehadiran saksi. Cuba kaji dengan teliti sejauhmana proses perundangan dijalankan.

Bagi saya, sepatutnya Anwar yang digelar pemimpin Islam berwibawa sepatutnya sepatutnya menunjukkan teladan ketika menghadapi musibah. Jika yakin dirinya bersih, Anwar tidak perlu gelabah. Beliau tidak perlu mengeruhkan suasana. Jika seseorang itu tidak bersalah dan memiliki iman yang kuat, dia akan tetap mendapat perlindungan dari Allah. Suatu hari, kebenaran pasti akan berpihak kepadanya.

Itulah janji Allah. Sebagai orang Islam, sudah tentu kita yakin dengannya, apatah lagi orang seperti Anwar. Jika iman kita kukuh dan kita di pihak yang benar, datanglah apa sahaja fitnah yang melanda, ia dapat dirongkai dengan baik. Tapi Anwar nampaknya bertindak sesuka hati sebelum dihadapkan ke mahkamah.

Dan Anwar menuduh kerajaan ini zalim, sedangkan sistem itulah yang beliau pertahankan selama 16 tahun ini. Begitu juga sistem mahkamah kita, pelbagai perkara dibangkitkan. Memang diakui ada kelemahannya, misalnya kes membabitkan Lim Guan Eng.

Jika betullah tuduhan UMNO melindungi pemimpin-pemimpinnya dan undang-undang hanya untuk orang tertentu, tetapi kini jelas pemimpin tertinggi UMNO juga dihadapkan ke mahkamah. Buktinya, antara lain, kes Sahar Arpan dan Waad Mansur. Mereka adalah anggota Exco kerajaan negeri. Dulu orang kata ikan bilis saja yang kena, ikan jerung terlepas. Anwar sendiri pernah cakap perkara ini. Sekarang apabila jerung sudah kena, mereka kata kita tak adil pula. Kemudian dituduh macam-macam. Saya beritahu secara ikhlas, sebagai seorang kawan yang kenal Anwar begitu lama, saya rasa hilang hormat langsung terhadapnya. Bukan masalah betul atau tidak dari segi tuduhan.

Tetapi hilang hormat saya kerana cara dan tindakan Anwar. Beliau banyak melakukan perkara yang betul-betul bertentangan. Saya boleh tunjukkan pelbagai bukti, misalnya soal menegakkan keadilan dalam parti. Bukankah Anwar bekas Pengerusi Jawatankuasa Disiplin UMNO?

Beliau yang mengendalikan kes wang akaun wanita UMNO yang dikatakan hilang sehingga Anwar mengambil keputusan memecat Zainab Abu Bakar sebagai timbalan menteri dan ahli UMNO begitu sahaja. Tanpa ada sebarang pembelaan. Anwar tidak merujuk ke mahkamah walhal ia melibatkan kes duit. Begitu juga amalan politik dalam UMNO, penyokong kuatnya, walaupun dan terdapat tuduhan mereka, namun Anwar membiarkannya. Jelas, beliau benar-benar hipokrit. Saya kenal beliau sudah 30 tahun.

Kemudian soal nepotisme, saya boleh senaraikan adik-beradik Anwar, siapa Rani Ibrahim, Idrus Ibrahim, Rosli Ibrahim, Marzuki Ibrahim, malah bapanya Dato’ Ibrahim, dan juga bapa mertuanya sekali. Memanglah bapanya dulu berniaga sikit-sikit, tapi tak sehebat hari ini. Apakah saudara-saudaranya yang mengaut kekayaan itu memperolehinya begitu sahaja atau berdasarkan kemampuan sendiri, tanpa menggunakan platform Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri?

Begitu juga dengan kroni Anwar, yang pernah bekerja di pejabatnya. Di manakah mereka sekarang? Ramai yang menjadi ahli korporat terkemuka walaupun tanpa pengalaman dan nilai keusahawanan tulen. Ada yang bergelar timbalan menteri. Misalnya, dulu siapa Kamaruddin Jaafar? Sekarang menjadi pengerusi beberapa syarikat terkemuka. Ahli-ahli yang UMNO, yang sudah berpuluh tahun berniaga, tidak sampai ke situ pun.

Sekarang masyarakat menpersoalkan rekod lama Mahathir mengenai sikapnya terhadap salah laku seks di kalangan pemimpin UMNO selama ini. Bukankah Dr. Mahathir boleh bertolak ansur dalam hal ini? Tiba-tiba saja kelihatan imej Dr. Mahathir berpegang teguh soal akhlak dan moral. Masyarakat jadi keliru.

Keliru macam mana? Dalam kes Rahim Tamby Chik, beliau telah dihukum dan dilucutkan jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka. Adakah selama ini Rahim dibawa balik sebagai Ketua Menteri Melaka?

Bagi saya, isu Anwar senang sahaja, tak perlulah cerita kes liwat dan pertuduhan yang lain. Apabila Anwar berkawan dengan Nalla, seorang taukeh judi, ia sudah cukup menghilangkan rasa hormat saya kepadanya.

Masyarakat pula begitu mudah menerima ia sebagai konspirasi politik. Bagi Anwar, apabila kesan terbongkar tentulah beliau akan mempertahankan dirinya dengan apa juga kaedah dan pendekatan. Takkan Anwar nak mengaku beliau berbuat jahat. Selama ini bergegar membaca khutbah, bercakap Islam, menyentuh soal moral.

Di Kelantan pun ada orang-orang yang mengaji agama mempergunakan anak murid untuk tujuan tersebut. Kalau nak sentuh bab liwat, ia bukan cerita baru. Tambah-tambah orang yang bercakap Islam tetapi mempunyai moral yang rendah. Selama ini masyarakat menganggap Anwar bersih dan tiada cacat celanya.

Bukankah kita diperingatkan Allah, bahawa tabiat manusia ini, mula-mula kelihatan baik tetapi apabila diberi kuasa pangkat, harta dan darjat sudah mula jadi gila. Mungkin Kementerian Kewangan itu berpuaka! Di situlah tempat menguruskan segala kewangan negara.

Berdasarkan pengalaman Dato’ yang pernah berhadapan dengan kes Tengku Razaleigh yang tersingkir dari UMNO pada tahun 1987, begitu juga dengan pemecatan Anwar sekarang, apa kaitan kes-kes ini.

Berbeza. Seperti Tengku Razaleigh Hamzah, beliau lawan Dr. Mahathir di dalam parti melalui pemilihan. Seterusnya mengalami kekalahan. Ada pihak membawa kes tersebut du mahkamah. Kemudian UMNO diisytiharkan tidak sah. Beliau tidak dibenarkan masuk UMNO ketika itu.

Maka Ku Li guna cara lain, mengisytiharkan parti baru. Beliau sendiri ada gagasan baru iaitu Angkatan Perpaduan Ummah dan saya sendiri turut terlibat pada awalnya. Dan kita kemukakan agenda. Dan kita lakukan mengikut proses undang-undang.

Kita tak suruh budak-budak muda tunjuk perasaan macam Anwar suruh. Menjerit-jerit di masjid, apatah lagi tuduhan pula kes meliwat. Kemudian melaung-laung takbir untuk bela Anwar. Perubahan sikap Anwar selepas dipecat cukup ketara, antaranya gelojoh dan emosional.

Anwar sendiri selalu memberitahu, apabila ditimpa musibah kita kena besabar dan berdoa banyak-banyak dengan Allah. Sepatutnya jika perkara ini fitnah, tidak perlulah menjerit-jerit.

Malah beliau boleh lakukan perjumpaan dengan Majlis Tertinggi memberitahu bahawa beliau tak puas hati. Kalau dah tak ada cara lain sangat, bersumpahlah secara Islam. Saya pelik, mengapa Anwar berasa takut untuk pergi ke mahkamah? Sama ada ia fitnah atau tidak, biar mahkamah tentukan. Orang lain pun pernah pergi mahkamah.

Apakah Anwar fikir dirinya istimewa sangat. Selepas mahkamah putuskan Anwar benar-benar dizalimi dengan fitnah yang hina itu, masa itu, hendak bakar bangunan di Kuala Lumpur, bakarlah (ketawa)!

Sebenarnya, apakah peristiwa yang berlaku dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO, pada 3 September 1998. Bagaimana reaksi awal Anwar? Adakah pemecatan Anwar berdasarkan keputusan Dr. Mahathir semata-mata tanpa sanggahan dari anggota mesyuarat, khususnya penyokong Anwar?

Sebenarnya pemecatan tersebut berdasarkan keputusan Majlis Tertinggi. Begini....mesyuarat Majlis Tertinggi dipanggil selepas sehari Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Apabila mesyuarat, sudah tentu pengerusi mesyuarat adalah Presiden parti.

Ia dihadiri oleh semua ahli Majlis Tertinggi, cuma dua orang sahaja tidak hadir iaitu Dato’ Abdullah Badawi yang berada di luar negara dan Nazri Aziz pula sedang bercuti. Maka Presiden pun membentangkan hal-hal berkaitan Anwar. Dan Anwar berada di sebelah kanan Presiden.

Dr. Mahathir menceritakan bagaimana beliau mula mendidik, membentuk dan menjaga Anwar kerana Anwar adalah penggantinya kelak. Semua cerita sedap-sedap belaka. Anwar naik dalam UMNO macam roket, pijak semua kepala orang (ketawa). Orang lain berpeluh berbelas-belas tahun....macam Ku Li.

Dr. Mahathir dulu pun pernah kena pecat selama dua tahun. Dr. Mahathir bercakap lebih kurang satu jam lebih. Kemudian barulah beliau bentangkan segala pertuduhan terhadap Anwar. Presiden ada mengatakan : ”Saya yakin Anwar ada kes meliwat.”
Kes lain tidak mengapa, tetapi kes meliwat, bagi Dr. Mahathir, amat berat. Katanya lagi, orang begini tidak boleh jadi Perdana Menteri.

Selain Dr. Mahthir memberi keterangan, maka Anwar diberi peluang bercakap. Anwar tidak menyebut kes tuduhan tersebut, sebaliknya mengatakan ia adalah konspirasi dan fitnah, dengan gaya penuh emosi sambil menumbuk-numbuk meja. Anwar bercakap selama satu jam.

Apakah hujah utama Anwar untuk mempertahankan dirinya dari pertuduhan tersebut?
Tidak ada! Anwar asyik menyebut konspirasi tak habis-habis. Kemudian perbincangan dibuka kepada ahli-ahli Majlis Tertinggi pula. Pada awalnya orang lain diam, sayalah orang yang mula-mula bercakap.

Saya tegur Anwar : ”Apa you anwar? Angkuh dan sombong. Cara Dr. Mahathir layan you begitu baik sekali. Jawablah tuduhan tersebut dengan baik. Kalau begini caranya, you bukan pemimpinlah Anwar. Semua orang boleh tumbuk meja. Jangan ingat you seorang saja nak tunjuk garang. Saya pun garang juga.”

Apa lagi, saya pun tumbuk meja jugalah (ketawa). Saya nak dengar juga kalau-kalau Anwar nak bersumpah atau menjawab satu persatu pertuduhan terhadapnya. Tetapi Anwar menjawab dengan cukup rasional. Kemudian kenyataan-kenyataan beliau banyak bertentangan.

Pernah Anwar menyebut dengan kawan-kawannya bahawa beliau pernah pergi dua kali ke Tivoli Villa. Di dalam Majlis Tertinggi pula Anwar kata, dia tidak pernah pijak pun, walaupun sekali. Apabila Anwar tamat bercerita dan ahli lain habis bercakap, Dr. Mahathir suruh Anwar gulung pula ucapannya. Sebelum itu ada yang mencadangkan Anwar dipecat, digantung keahlian atau diberi cuti.

Akhir sekali, penggulungan dari Dr. Mahathir, dan beliau bertanya kepada Anwar, sama ada hendak tunggu atau keluar dari bilik mesyuarat itu. Anwar kata hendak keluar. Dan Dr. Mahathir membuat keputusan mengikut majoriti mengundi. Majoriti bersetuju Anwar dipecat sebagai ahli.

Tetapi berdasarkan beberapa cadangan tadi, maka undian dijalankan sekali lagi untuk mendapat keputusan yang tepat. Ini bermakna sebanyak dua kali undian dilakukan. Apa yang tidak adilnya? Dr. Mahathir dipecat dahulu tidak berpeluang membela diri. Zainab Abu Bakar dipecat begitu juga, tiada pembelaan diri.

Maknanya, Anwar diberi peluang membela diri secukupnya?

Ya. Anwar diberi peluang membela diri. Apa yang beliau hendak bising-bising selama ini? Saya tak tahulah nak cakap. Barulah saya tahu yang Anwar ini batu, bukannya permata. Namun yang mengecewakan hujahnya tiada berkaitan lansung dengan tuduhan.

Bagaimana reaksi Anwar apabila Dr. Mahathir membentangkan pertuduhannya?
Terlalu jelas....Memang nampak kebimbingan, panik dan keresahannya ketara. Saya sendiri melihat dari body language, Anwar memang dalam keadaan betul-betul gelisah. Sepatutnya Anwar tidak boleh menyalahkan dirinya sendiri. Anwar mengatakan, melalui kenyataannya, bahawa semua saksi dibayar. Anwar boleh kata apa sahajalah. Takkanlah orang buat salah hendak mengaku salah.

Reaksi Mahathir?

Kecewa dan sedih. Harapannya hancur. Beliau yang mendidik sepanjang pembabitan Anwar di dalam UMNO selama 16 tahun. Lagipun Mahathir sendiri sudah berumur 73 tahun, hanya menunggu masa untuk berhenti sahaja. Tiba-tiba Anwar buat hal sedemikian rupa. Sudah tentu Mahathir teramat sedih.

Bagaimana penerimaan dari ahli Majlis Tertinggi pula, adakah pada peringkat awalnya menemui kesukaran untuk menerima hal ini?

Masalahnya begini, sebelum ini tidak pernah lagi kita mendengar kes liwat. Kalau kes skandal perempuan tu biasalah. Lagipun skandal begini bukan perkara baru. Berlainan dalam kes ini, perkara meliwat belum berlaku di kalangan pemimpin. Kedua pula, tuduhan tersebut berlaku ke atas Anwar Ibrahim.

Saya amat faham, bagaimana sukarnya untuk masyarakat menerima perkara ini. Oleh yang demikian, berdasarkan bukti dan penerangan yang telah dilakukan dan respons Anwar yang mengecewakan, maka mereka buatlah penilaian sendiri.

Sejauhmana ketepatan maklumat yang diperolehi oleh Dr. Mahathir sehingga beliau betul-betul yakin terhadap salah laku Anwar Ibrahim?

Ya. Dr. Mahathir menceritakan bagaimana beliau memperolehi maklumat kepada Majlis Tertinggi. Sememangnya beliau sendiri ragu dengan siasatan memaksa beliau memanggil pihak-pihak yang terlibat pula dapat menjawab dengan baik dan betul. Antara saksi-saksi itu ialah Azizan Abu Bakar, bekas pemandu Anwar Ibrahim, pemandu Dato’ Nalla, Umi Hafilda Ali dan saksi yang lain.

Desas-desus mengatakan saks-saksi ini diupah?

Itulah...macam kes Sukma dan Dr. Munawar, orang kata diupah. Tolong ingat sikit.....nak upah orang bukan perkara mudah. Kalau nak hidup dengan hasil upah orang jangan ingat dapat hidup senang! Soal maruah, imej, harga diri nak letak mana? Lagi satu, masyarakat sering mengatakan konspirasi. Ingat nak rancang konspirasi? Ingat mudah Dr. Mahathir panggil Ketua Polis Negara, Timbalan Ketua Polis Negara, Pengarah Siasatan Jenayah, seterusnya pegawai-pegawai polis yang terlibat?

Pegawai polis yang menyiasat adalah Musa Hassan? Beliau anak Ustaz Hassan Azahari dan abang kepada Fuad Hassan. Kalau nak tahu, Fuad Hassan adalah penyokong kuat Anwar tetapi beliau seorang sahaja yang tidak pergi ke rumah Anwar. Kemudian keluarlah pelbagai akhbar mengatakan lima, enam orang saksi tersebut diupah dengan tujuan menjatuhkan Anwar. Ingat sekarang? Jangan ingat kerja mengupah perkara senang. Tak mudahlah!

Bagaimana yang dikatakan konspirasi?

Konspirasi sebenarnya, bagi saya, orang bawah, dia tidak perlukan konspirasi. Contohnya, jika Mahathir tidak perlukan Anwar lagi, beliau tidak perlu ada konspirasi. Contohnya, jika Mahathir tidak perlukan konspirasi. Dia ada kuasa untuk pecat Anwar bila-bila masa. Tetapi jika Anwar yang melakukan konspirasi, ia mungkin betul. Misalnya, bagaimana beliau menjatuhkan Tun Ghafar. Tetapi siapa yang nampak perkara begini?

Umumnya curiga tentang proses keadilan yang dilaksanakan, misalnya dalam kes mahkamah membabitkan adik angkat Anwar Sukma dan bekas penulis ucapannya. Dr. Munawar. Daripada pengakuan bersalah mereka, cara bagaimana dipilih peguambela, hujah peguambela yang mengelirukan, dan macam-macam lagi.

Memanglah. Sebab kedua-duanya mengaku. Asalnya saya difahamkan, Dr. Munawar ditangkap atas tuduhan disyaki sebagai agen tali barut luar. Apabila disoalsiasat, saya dapat tahu, Dr. Munawar sendiri secara sukarela mendedahkan perkara liwatnya dengan Anwar. Apabila beliau sudah mengaku dan tandatangan, kemudian Dr. Munawar didakwa ke mahkamah. Beliau mengaku, jadi tidak ada bicara.

Khabarnya Dato’ mula rapat dengan Anwar, ketika zaman kebangkitan pelajar di kampus awal tahun 70-an dulu. Kehebatan Anwar lebih menyinar apabila ditahan ISA pada tahun 1974 kerana memperjuangkan isu kemiskinan rakyat bawahan. Apakah kehebatan Anwar dari kacamata Dato’?

Ikhlas saya beritahu, memang saya cukup mengagumi Anwar Ibrahim daripada zaman pelajar sehinggalah beliau bergiat dalam ABIM. Walaupun saya adalah antara individu yang menyokongnya, malah mengakui kehebatannya, tetapi saya bukan ibarat lembu dicucuk hidung. Kadang-kadang kami juga bertentangan pendapat. Saya mengakui pada tahun 1978, berlaku krisis dalam PAS, dan kefahaman politik kami berbeza.

Ketika Allahyarham Dato’ Asri memecat Dato’ Mohamad Nasir sehingga wujudnya penubuhan Berjasa dan jatuhnya PAS di Kelantan. Tetapi Anwar Ibrahim menyokong PAS. Dalam hal ini, beliau geram kepada saya, kononnya, saya tidak mengikut jamaah.

Ia membuktikan, walaupun saya mengakui kebolehan, kewibawaan dan bakat pidato yang dimiliki oleh Anwar, tetapi bukan bermakna saya akan mengikut segala telunjuknya. Bagaimanapun, memang saya kagum dengan kewibawaannya, sebab itu saya sokong beliau. Saya ingin ceritakan secara peribadi, selepas balik dari mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang memecat Anwar, saya buka album dan melihat gambar-gambar bersama Anwar Ibrahim dahulu. Ia memang menyentuh jiwa saya. Saya menangis bila menatap gambarnya. Perkara ini tidak pernah berlaku di dalam hidup saya.

Akhir sekali, bagaimana Dato’ melihat ending percaturan politik dalam UMNO? Mungkin UMNO akan berlaku perpecahan?

Saya tidak nampak apa-apa masalah. Sebab UMNO adalah parti yang sudah matang. Parti UMNO sudah menghadapi pelbagai cabaran dan getir. Kes yang paling baik boleh disebut di sini ialah kes Dato’ Harun. Ketua Pemuda UMNO bela Dato’ Harun, suasananya lebih tegang daripada kes Anwar Ibrahim. Tapi kesudahannya, semua pihak akur dengan undang-undang.

Kemudian isu pindaan perlembagaan yang mahu memansuhkan kekebalan raja-raja Melayu. Ramai orang kata, habislah UMNO kali ini. Cuba tengok, UMNO mantap juga akhirnya. Raja-raja menjadi lebih berdisiplin.

Begitu juga apabila Tengku Razaleigh lawan Dr. Mahathir, sehinggalah UMNO jadi parti haram. Malah UMNO berpecah kepada dua. Betul, UMNO hilang Kelantan dan jatuh ke tangan PAS. Tetapi UMNO masih lagi mantap. Dalam isu yang kita hadapi kini, ia hanya melibatkan Anwar Ibrahim seorang sahaja. Pemimpin pergi pemimpin datang. Patah tumbuh hilang berganti.

Sumber : AIDC

Perawi said...

Duit Kerajaan dan duit rakyat adalah sama, hasil dari percukaian kastam. Dengan ini menjadikan barang yg dibeli oleh rakyat menjadi mahal. Orng BN pun kena, org PR pun kena. Oleh itu hindarilah diri kita dari BN (Barang Naik)- gamdun, beras dll

Perawi said...

Dunia diTinggalkan juga akhirnya Islam, Bukan Islam, sekaya BN dan semiskin PR.

Pelakon sinetron dibunuh
12/03/2009 2:15pm
Hanny A Wahab pelakon sinetron Indonesia ditemui mati dibunuh. JAKARTA 12 Mac - Pelakon sinetron Indonesia yang juga pemilik agensi model, Hanny A Wahab (53), dibunuh di rumahnya di Cengkareng, Jakarta Barat, semalam.

Tubuh ibunda Aline di dalam sinetron Wulan itu ditemui dalam keadaan tanpa pakaian.

Mayatnya ditemui di bilik oleh anak keduanya, Ahmad Sutrisno pada pukul 11.30 pagi.

Ahmad yang sudah siap untuk ke sekolah hairan kerana belum bertemu ibunya.

Apabila dibuka pintu bilik tidur, Ahmad terkejut melihat ibunya berbujur tanpa pakaian di atas katil dengan kesan luka di kepala.

Pesuruhjaya Polis Metro Jaya, Zulkarnain Adinegara berkata, setakat ini enam orang telah dipanggil bagi diambil keterangan.

Berdasarkan kenyataan Ahmad, katanya, Hanny ada didatangi tiga lelaki pada pukul 10 malam kejadian dan polis sedang menyiasat kemungkinan mereka terlibat dalam kejadian itu.

Hingga kini, ujar beliau, polis belum mempunyai suspek pembunuhan janda beranak tiga itu.

apam taiping said...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

anwar ibrahim lari..tak mahu jawab...

nama janji pakatan nak bela rakyat?
mana janji untuk bela orang tak ada kerja oleh pakatan?

MEREKA SEMUA PENIPU
................................

MALAYSIA SKUNKNI SAPA PEGANG BODO?KEWANGAN SPA YG MONOPOLI?APA KENA MNGENA NGAN ANWAR??LAHANAT NI CKP XMAU PK,,TU LA JADI BODO PIANG KUASA 2....TNYALA PAK NAJIS HANG TU...

apam taiping said...

add said...

Iron seven@ besi buruk yang dah tak bernilai lagi,,,

PR buat preparation dah? tak guna duit rakyat? habis tu guna duit sape? Banyak sangat ke duit rakyat? Bila rakyat ada duit? Bila rakyat bekerja, kerajaan@majikan beri upah@gaji. Rakyat guna duit tersebut untuk beli keperluan... bila masa pula kerajaan ambil duit rakyat? bodoh la besi buruk ni...
..................................

ADD YG TOLOL....

krajaan x amik duit rakyat??leh ko senaraikan brp byk cukai yg rakyat kna byr kat krajaan slm ni??
k la aku taw ko ni miskin ckit sbb tu ko x kna income tax...

3000 ke atas ko mst kna byr income tax....tahunan berape dah??tu bkn duit rakyat ke??cukai tanah,hasil sume tu??jgnla jd bodo wahai bn lahanat...rakyat yg x berduit tu keturunan ko je...

Firdaus AMK PKR said...

saya xnak panjang2 kan penulisan saya..
di buat secara pendek bagi senang faham.

TS Khalid (MB Selangor..)
suntik jana kewangan negeri sebanyak RM50 bilion (Itu negeri)

Najib Altantuya RM60 bilion..
(Itu untuk negara)
bezakan logikkah tindakan selaku menteri kewangan Malaysia..

suntikan jana ..
untuk Malaysia..

makan persen ya..

Firdaus AMK PKR said...

jangan perlekeh DSAI..
DSAI menjadi penasihat ekonomi negara di Turki..
penasihat ekonomi IMF.
sering menjadi jemputan untuk forum-forum ekonomi seluruh dunia..
mengapa pihak luar mengiktiraf DSAI?
mengapa tidak di sini?
mengapa DSAI bentang belanjawan,ahli parlimen BN kuar dewan?
mereka takut dengan kebijaksaan DSAI.
kan..

saya menyelar tuduhan melulu pencacai terhadap DSAI tentang eonomi..

add said...

Kepada pencacai PR...
DSAI jadi penasihat IMF? Sistem IMF cekik darah...
Mana negara yang ambil pinjaman IMF yang dah berjaya menangani masalah ekonomi selepas kegawatan dunia tahun 90an?
Negara@ pmimpin luar menerima dasar DSAI adalah kerana depa berminat berkaitan negara Malaysia serta dasar dan "habuan" yang akan diperolehi apabila DSAI berjaya menakluk parlimen . Suntikan modal oleh pihak luar untuk bagi kegiatan lompat-melompat dan sebagainya....

Zaman DSAI dulu ramai juga kroni beliau makan persen...

DSAI sebenarnya perlu dilucut kerakyatan beliau dan boleh la merantau ke Itali atau kemana-mana sahaja negara yang mengagungkan beliau... Saya yakin jika anwar dilucutkan kerakyatan sebagai rakyat Malaysia, tiada negara atau pemimpin akan mengambil beliau sebagai penasihat... malah lagi kecut perut DSAI kerana suntikan modal oleh pemimpin luar tidak mampu membayar balik "modal" tersebut... kesimpulannya... sampai lebam la "punkok"DSAI kena belasah... sementara habis bayar hutang...

acoi2005 said...

HIDUP ISLAM HIDUP KEADILAN...
HIDUP ISLAM HIDUP KEADILAN...
HIDUP ISLAM HIDUP KEADILAN...
A L L A H U A K B A R .......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...