Wednesday, March 4, 2009

Kemelut Perak selesai dengan kerajaan perpaduan, kata Ku Li

KUALA LUMPUR, 10 Mac: Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yakin kemelut di Perak boleh diselesaikan dengan dua cara sahaja iaitu "kerajaan perpaduan atau pilihan raya semula."

Beliau yang lebih dikenali dengan Ku Li berkata demikian dalam wawancara khas 30 minit bersama Siasah di bangunan Parlimen hari ini. Wawancara ini juga dirakamkan oleh Tvpas dan akan disiarkan serentak dengan Siasah Jumaat ini.

Bagi Ku Li, jika usaha untuk membentuk kerajaan perpaduan di peringkat Pusat berjaya, maka segala kemelut yang berlaku di Perak itu akan dapat diselesaikan dengan mudah.

Namun, jika kerajaan perpaduan ini tidak boleh dibentuk, maka pilihan yang ada hanyalah pilihan raya semula di Perak untuk mendapat mandat rakyat.

Siasah bersama Tvpas mengadakan wawancara khas dengan Ku Li ekoran kenyataan beliau menyokong kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mencadangkan agar dibentuk kerajaan perpaduan di negara ini untuk menyelesaikan kemelut ekonomi dan politik yang ada sekarang.

Menurut Ku Li, sebelum ini beliau pernah berbincang dengan Presiden PAS itu serta Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung dengan gagasan kerajaan perpaduan ini.

Dapatkan wawancara penuh dalam Siasah Jumaat ini.

29 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

kerajaan perpaduan..bagaimana derhaka sebelum ini?

adakah penderhaka nak jadi MB?

Pakatan rasa mereka diambnag kekalahan, jadi kerajaan perpaduan perlu..pada 2004, PAS tadbir kelantan dengan kelebihan 2 kerusi tak ada buat kerajaan perpaduan..KENAPA?

abe MIE 'TERJAH' said...

sepatutnya kerajaan perpaduan ialah melayu dulu perlu berpadu...

kerajaan perpaduan atau nak 'cover' malu sidang DUN bawwah pokok? atau malu nak pulang kunci kereta CAMRY?

Creedence Clearwater Revival said...

abg mie terjah,

yang bercakap tentang kerajaan perpaduan bukan dari Pakatan. yang bercakap adalah Ku Li, seorang ahli parlimen BN.

tentang Camry & sidang bawah pokok aku ingat abg mie kawal perasaan dululah. ikut perlembagaan kjaan Pakatan perak masih lg sah n mahkamah belum buat apa2 keputusan lg tentang status kjaan Pakatan. so, abg mie jgn melangkaui keputusan mahkamah. jgn kata apa2 yg bersifat provokasi.

idea Kerajaan Perpaduan ni samalah mcm idea pak lah selepas kalah pilihanraya dulu nak bergabung dgn pas(hanya setelah kalah baru umno nak bergabung dgn pas kononnya utk satukan melayu). maaf ya, tiada istilah bergabung/sekutu dgn umno-bn sampai bila2. ini telah ditetapkan oleh parti. so skrg, usah sebut2, besar2kan benda yg tak wujud.

aku harap lain kali abg kena banyak membaca dr pelbagai sumber untuk menjadi blogger yg bagus, berilmu & dewasa.

Fakrullah said...

salam
mari cr ape maksud sembah derhaka dan derhaka.belajar bahasa istana br boleh ckp.jangan main cakap je.
sebelum kita semua cr sembah derhaka MB perak br ni, kita tengok dulu sejarah derhaka UMNO kepada sultan....sy rasa banyak.
salah satu mari kita ingat yg terjadi di terengganu tahun lepas sape kata '....'(kesat) ke sultan terengganu.pembangkang ke?org cina @ org india ke? fikir2 kanlah ye...kepada pemimpin UMNO malaysia turun TRG cr siapa yg buat kain rentang mcm tu.lepas tu br pergi selesaikan ape yg terjadi di perak.....tp kl itu org ckp x derhaka xtau lagi saya.
yg kedua cr sejarah pasal negeri perak sendiri.MB dari mana yg mula2 sembah derhaka.

kita semua sama je.cuma ketakwaan pada Allah je yg berbeza.

shyufi said...

abe MIE 'TERJAH',...
xpayah la nk ckp pasal derhaka sultan ni.
puas org da gtau pasal ni.saje je wat xtau..salah satu sifat mazmumah puak umno-bn!membutakan hakikat sebenar,mencelikkan pembohongan!!

mcm mane la sidang puak durjana umno nanati ye..ahli2nya yg bermuka-muka!
hanya di mercu kejatuhan..pecah belah..

fatamorgana said...

Demi Tuhan..
Kau buka mata dan lihatlah..
Lihatlah dengan mata hati..
Kau bersama dipijak penguasa..
Bersama bermerah mata..
Buta kah mata melihat anak anak kecil..
Dihidang gas kimia oleh penguasa..
Dengan puak ni kau nak berpadu?
Percayalah pada kemampuan sendiri..
Aku benci pada perpaduan yang akan merugikan...

mafizah said...

KULI TU ORANG UMNO, SEJAK BILA LA PAS SIBUK AMIK PENDAPAT ORANG UMNO.... NAK JOIN BALIK BN KE....

Creedence Clearwater Revival said...

cik atau puan mafizah,

ambik pendapat orang tak salah, TAPI jgn ambik duit org juta-juta. itu yg salah....

tidak seperti umno-bn yg tidak bersikap profesional dan terbuka walaupun pendapat dari pihak oposisi itu tepat dan betul.

walaupun diberi gelaran yg buruk oleh umno dgn panggilan pembangkang, kerja oposisi bukan hanya asyik membangkang sj. dari 100 lebih cadangan, pendapat dan usul bn diparlimen hanya 4-5 usul shj yg dibangkang. oposisi mempunyai sikap dan peribadi yg terbuka dan profesional.

checkmate said...

abg mie terjah..

lain kali belajar membaca fakta..
serta mengenal undang2 sebelum jatuhkan sesuatu ungkapan...

seperti kata creedence...
jadilah seorg blooger yg bijak.. bukan ikut nafsu....

undang2 bn masih gagal menentukan
sidang bawah pokok itu xsah...

xnampak lagi ker?

ianya masih mengikut fasal undang2 tubuh negeri...jgn main terjah jer..

nak terjah biarlah berilmu...

bootie said...

Caranya Sultan perkenankan bubar DUN. Pilihanraya semula, cari mandat baru. Kalau BN menang angkat lah Zambry tu jadi MB, TAPI kalau PR menang BN jgn jadi gila talak lagi. Rakyat dah pilih kerajaan, semua kena hormati pilihan itu nanti. Apa yang takut sangat nak bagi hak pada rakyat????

unanjaga said...

Sebaiknya diadakan pilihanraya kecil bag negeri Perak,serahkan pada rakyat untuk membuat keputusan.InsyAllah semua nya akan kembali baik.

Masterazi said...

abg mie ni Mmg Taw tERJAH je..xpe kekalkan nme tu..nnt boleh terjah2 selalu baru la kene cucuk batang hidung tu..

add said...

ku li ni nak berdiri pun tak larat,,, dah la tu ku li wei,,,

roh_insan said...

mafizah.

Kamu sebenarnye msh tdk mengenali siape sebenarnya Tengku Razali.

abe mie terjah.

Ape yg kamu dok melalut tak tentu hale tu...elakkn privokasi yg ternampak kamu tu bingung.

Parpu Kari said...

GEMPAR ! ANWAR PERANGKAP PAKLAH BERTEMU DENGAN KETUA AJARAN SESAT DI HULU LANGAT !

PERKARA 1
salam untuk semua sahabat bloger dan pembaca. apa yang gap akan dedahkan ini merupakan satu bukti sahih dan benar,perancangan jahat anwar untuk melakukan apa sahaja cara untuk menyesatkan umat islam di malaysia.


sebelum ini kita umat islam telah banyak didedahkan akan beberapa sikap liberal dan munafiknya anwar bin ibrahim memperkuda/merosakkan islam demi mengejar cita-citanya kemaruk kuasa untuk menjadi perdana menteri.


anwar bin ibrahim pernah menyanjungi salman rushdie dalam komentarnya memuji buku satanic verses, anwar bin ibrahim tidak pernah menyatakan BANTAHAN dalam persoalan murtad lina joy, hudud yang selama ini diperjuangkan oleh parti pas kini sudah menjadi bahan cacian karpal singh, kumpulan artikel 11 dan pejuang-pejuang IFC ( INTER FAITH COMISSION) kini sudah kembali 'bertenaga dan bersemangat' setelah anwar secara komited memberikan HARAPAN BARU untuk mereka menyamarata kan hak ISLAM DAN BUKAN ISLAM.


ini adalah beberapa contoh betapa 'terdesaknya' anwar bin ibrahim untuk 'mengejar saki baki masa' yang ada untuk MEROSAKKAN SECARA TOTAL HAK AGAMA DA BANGSA DEMI MEMENUHI TUNTUTAN NAFSU UNTUK BERKUASA MENJADI PERDANA MENTERI KE 6.


dalam keadaan yang cukup menyesakkan nafas anwar ini, hari ini kita telah digemparkan dengan cerita dan gambar pertemuan anwar dan paklah di hulu langat. anwar bin ibrahim adalah pengamal kaedah 'political animal' . kepala munafik ini sanggup bersekongkol dengan sesiapa sahaja untuk memerangkap musuh politiknya, walaupun dengan menggunakan kaedah agama.


hari ini anwar telah memerangkap paklah untuk bertemu dengan seorang tua bernama mahmud bin hj abd rahman (pengasas ajaran aurad ismailiah) yang telah difatwakan sebagai SESAT oleh bekas mufti negeri selangor, almarhum dato' ishak baharom. orang tua ini telah dijadikan medium perantaraan untuk anwar bertemu dengan paklah dan digunakan sebagai 'agenda pemula' anwar untuk kembali menjadi pejuang islam dan ikon perpaduan melayu. sayang perangkap anwar bin ibrahim ini TELAH DAPAT PIHAK KAMI KESAN.


sila baca 2 perkara dibawah sebagai rujukan. gap mohon kepada anda semua baik dari pihak bloger dan pembaca untuk MENYEBARKAN BERITA GEMPAR INI kepada seluruh umat islam di malaysia. sebarkan ia melalui rangkaian blog,website BN dan PEMBANGKANG, email dll cara supaya berita ini sampai.


AYUH DEMI ISLAM,BAIK UMNO,PAS,PKR SILA SELAMATKAN AKIDAH ANDA ! KITA TOLAK PERBEZAAN POLITIK DALAM HAL PENTING INI ! SELAMATKAN AKIDAH KITA DARIPADA DI SESATKAN OLEH ANWAR BIN IBRAHIM !


PERKARA 2
INI ADALAH SALINAN FATWA DARI ALMARHUM DATO' ISHAK BAHAROM YANG TELAH MENGISTIHARKAN AJARAN ISMAILIAH YANG DIBAWA OLEH MAHMUD BIN HAJI ABD RAHMAN ADALAH SESAT !



NEGERI SELANGOR
Warta Kerajaan
DITERBITKAN DENGAN KUASA
GOVERNMENT OF SELANGOR GAZZETE
PUBLISHED BY AUTHORITY

Jil. 48
23hb November 1995
TAMBAHAN No. 23
No. 24
PERUNDANGAN
Sel. P.U 48.

ENAKMEN PENTADBIRAN PERUNDANGAN ISLAM 1989
FATWA TENTANG AURAD ISMAILIAH AJARAN MAHMUD BIN HAJI ABD RAHMAN
En. 2 / 1989

PADA menjalankan kuasa yang diberi oleh subseksyen 31(1) dan seksyen 32 Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989, Mufti bagi Negeri Selangor, selepas berbincang dengan Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' membuat fatwa seperti yang dinyatakan dalam Jadual.

ADMINISTRATION OF ISLAMIC LAW ENACTMENT 1989
FATWA ON AURAD ISMAILIAH AJARAN MAHMUD BIN HAJI ABD RAHMAN

En. 2 / 1989
IN exercise of the powers conferred by subsection 31(1) and section 32 of the Administration of Islamic Law Enactment 1989 the Mufti for the State of Selangor, after discussion with the Islamic Legal Consultative Committee, makes the fatwa as specified in Schedule.

JADUAL/ SCHEDULE

( 1 )
Ajaran Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd.Rahman didapati menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar. Oleh yang demikian, umat Islam dilarang mengamalkan ajaran itu.

( 2 )
Orang-orang Islam yang telah menerima ijazah dan mengamalkan Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd.Rahman di mana-mana jua berada hendaklah meninggalkan dan segera bertaubat serta memohon keampunan kepada ALLAH Subhanahu Wata'alla.

Dibuat pada 25hb Oktober 1995
Made the 25th October 1995.[JAI.Sel.8014/7 Jilid IV; P.U.Sel.AGM/0007.]

DATO' HAJI ISHAK BIN HAJI BAHAROM
Mufti Negeri Selangor




PERKARA 3
INI ADALAH ARTIKEL YANG DIPETIK DARI BLOG MSO BERKENAAN DENGAN PERTEMUAN DAN PERANCANGAN JAHAT ANWAR IBRAHIM UNTUK MENYESATKAN PAKLAH/UMNO SERTA SELURUH UMAT MELAYU !

TIGA jam sebelum Menteri Kewangan, Mohd Najib Razak membentangkan bajet mininya di Parlimen jam 4:00 petang ini, berlangsung satu peristiwa diluar jangka yang penuh tandatanya, iaini Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi duduk serumah dan makan tengah hari bersama Anwar Ibrahim.

Peristiwa bersejarah ini berlaku di Madrasah Nurul Iman, Hulu Langat, Selangor. Abdullah dan Anwar sama-sama hadir pada majlis sambutan Maulid Rasul dan Sambutan Tamat Latihan Kerohanian 40 tahun Syeikh Mahmud Al-Majzub, dan menjadi tetamu kehormat mundir madrasah berkenaan.

Kehadiran Anwar hari ini memang dinanti-nantikan oleh kira-kira 1,000 hadirin dan para jemputan termasuk para ulama dari Asia Tenggara, sebaliknya kedatangan Abdullah secara tiba-tiba itu benar-benar mengejutkan dan di luar jangka.

Abdullah dijangka hadir ke madrasah berkenaan esok untuk merasmi persidangan dan pertemuan para ulama. Kehadiran Abdullah lewat tengah hari ini menjadi tanda tanya sebab pada waktu sama jemputan khasnya ialah Anwar Ibrahim.

Abdullah tiba lebih awal dari Anwar, iaitu jam 12:18 tengah hari manakala Anwar bersama isterinya, Wan Azizah Ismail tiba kira-kira 20 minit kemudian.

Kedua mereka dibawa naik ke rumah Syeikh Mahmud untuk makan tengah hari sama-sama.Abdullah dan Anwar berada di dalam rumah berkenaan lebih 1 jam setengah. Mereka keluar dari rumah berkenaan untuk mendirikan solat Zohor bersama jam 1:40 petang.

Difahamkan semasa di dalam rumah Syeikh Mahmud, pertemuan enam biji mata berlangsung antara Abdullah, Anwar dan Syeikh Mahmud. Satu perundingan juga dikatakan berlaku dengan Syeikh Mahmud menjadi perantaranya!

Semasa mendirikan solat Zohor kedua mereka duduk di saf pertama di mana Abdullah berada di sebelah kanan, Syeikh Mahmud manakala Anwar berada di sebelah kiri Syeikh Mahmud.Selepas solat Zohor, Abdullah diminta memberi ucapan ringkas begitu juga Anwar bagaimana pun Anwar tidak berucap.

Dalam ucapannya Abdullah menjelaskan sesuatu yang baik itu kalau didoakan ia akan menjadi kenyataan. Selepas selesai solat Zohor dan ucapan ringkas kelihatan Abdullah dan Anwar bersalaman dan masing-masing melemparkan senyum.

Pertemuan dan gelagat kedua pemimpin itu benar-benar mengejutkan para hadirin dan jemaah. Masing-masing tertanya-tanya dengan peristiwa berkenaan kerana ianya dikatakan bukan dirancang oleh sesiapa tetapi mempamerkan keadaan yang sungguh menyenangkan orang ramai.

Orang ramai begitu bangga dan puas dengan pertemuan kedua mereka yang dilihat sebagai bermusuhan selama ini dan diharap dapat berdamai untuk kebaikan negara, bangsa dan agama.
“Apa yang berlaku hari ini adalah sejarah, dan kita harap ianya jadi!” begitulah komen salah seorang ahli jawatankuasa madrasah berkenaan enggan menjawab apakah kedatangan kedua mereka sudah dirancang dan apakah yang dimaksudkan 'jadi' itu?

Abdullah meninggalkan madrasah berkenaan kira-kira jam 2:15 minit petang manakala Anwar jam 2:50 petang kedua-duanya dijangka menuju ke Parlimen untuk mendengar pembentangan bajet mini oleh Najib.

KOMEN SAYA:

LIHATLAH SAUDARA SEISLAMKU BETAPA DAJJALNYA MANUSIA YANG BERNAMA ANWAR BIN IBRAHIM INI....DEMI CITA-CITA POLITIK AGAMA PUN DIPERDAGANKANNYA...ASTAGFIRULLAH...YA ALLAH YA TUHANKU, KAU SELAMATKANLAH UMAT ISLAM DI BUMI MALAYSIA INI DARI MANUSIA YANG BERNAMA ANWAR BIN IBRAHIM INI....

http://parpukari.blogspot.com/

Firdaus AMK PKR said...
This comment has been removed by the author.
Firdaus AMK PKR said...

jangan sekadar paste kenyataan untuk tatapan umum..
ia boleh menjadi fitnah..
minta anda Parpu..
siarkan gambar tentang lampiran yang anda bentangkan di atas..
Harap anda telus dan benar..
jangan merapu seperti nama anda..
Parpu..

salam

amar husaini ismail said...

salam cik parpu,aku kenai kot tuan guru haji mahmud tu..
hang jenih x mengaji ni..
dia ada hubungan yg erat dgn mufti2 di selurh malaysia...x kan lh sebab depa jumpa bersama hang kata depa sesat kot??
apa ni parpu kari??
Astaghfirullah hal azim..
klu depa nk jumpa atas kesatuan ummah islam khusus nya malayuwiyyah apa salah nya...
hang pa ni...

amar husaini ismail said...

ini lah yang di nama kan 'dajjal kecil'...fitnah yg membadai kesatuan ummah islam umum nya khusus nya malayuwiyyah...seharus nya kita bersatu bila ada cadangan sebegini..
jaga2 sebelum berkata cik parpu kari mengata ulama,aku dh tgk depan mata aku org tangan lumpuh, dek kerna menghina dan nk tarik serban ulama...:(

cacingjeBN said...

Umno dah lama sesat dah tak payah lah nak guna benda yang nanti kena batang hidung sendiri...pek lah tu tiap2 tahun dok sembah( kalung bunga dan tunduk hormat) berhala kat tugu negara tu apa cerita .... tak sesat ke?

cacingjeBN said...

yang tak malu ajak Pas join bentuk kerajaan di Perak dulu tu apahall.. siap rahsuah nak bagi jawatan MB lagi kat Pas. Pas pun tak termakan janji Umno sebab Pas dah banyak pengalaman Bersama Umno.. Umno yang terdesak sangat sekarang niii...dah nak kojol la katakan..

Fidaiyyin said...

Sallam..

Aku cukup pantang dgn balaci2 Umno yg bagi komen ni.

Apa korang ingat pemimpin Islam dlm PR ni buta agama ker???

Walhal org2 Umno byk yg jahil ttg agama sampai menolak ilmu sufi, tasawuf...lepas tu GUNA jabatan2 agama negeri istiharkan sesat.

Cara korang bagi komen pun dah nampak ciri2 takde iman...tuduh, tipu, kecam, bahlol & lembu.

Azmi said...

TAK PERLU KERAJAAN PERPADUAN.
PAS dah banyak pengalaman berkawan dengan puak munafik ni, ashik kena tipu je. Lebih baik berkawan dengan orang kafir zimmi dari berkawan dengan puak munafik/mushrikin. LAWAN TETAP LAWAN. PRU 13 AKAN ADA LGI , INSHA ALLAH.

wira bangsa_jb said...

creedence clearwater revival....

di malaysia terdapat 3buah negeri dibawah kuasa sultan yang boleh melantik dan memecat MB.negeri2 itu ialah PERAK,TERENGGANU dan PERLIS..negeri2 ini terdapat undang-undang tubuh negeri sendiri...

so bg wira bangsa_jb,SULTAN AZLAN SHAH adalah bekas hakim negara...TUANKU tahu undang negeri nya...dah diperkenankan sultan,sebagai melayu dan tujunya mengikut duli yang maha mulia sultan sebagai ketua melayu...jd kita kena akur...

fikir-fikirkanlah...mengapa tuanku buat macam itu?

a) kemana arah melayu semasa NIZAR menjadi MB?
b) tergadainya tanah dibawah jajahan baginda semasa dibawah pemerintahan siapa?
c) dimana anwar untuk membela kaum melayu.....?

wahai melayu dan bangsa-bangsa lain fikir2kanlah....

inikah pembaharuan yang anda mahu????

tanah tegadai,maruah dicabuli,diri terumbang ambing.......

ANWAR NYAH KAU DARI MALAYSIA....

wira bangsa_jb said...

wahai fakrullah....

masa terengganu punya kes....idris jusuh ada ker sibuk2 sampai bebrbelahnya kaum....

duk hina DUN...baring2 ditengah jalan....?

xpalah,kalau anwar dikatakan hero bangsa....biarlah.tapi jgn maruah tergadai sudah...masa tu,wira bangsa dah duk kat oversea...

Firdaus AMK PKR said...

wirabangsa?

sila jawab dan amik tahu apa umNO buat pada tahun 1978,1990 dan 1993?

kamu buka tentang hal derhaka?
kalo berani sila amik tahu tentang apa yang berlaku pada tahun tersebut!

anakkancil said...

Tak perlu kerajaan perpaduaan....kerajaan pakataan rakyat yg kita mahu....
mana-mana pemimpin dari p.r yg gatal nak tuboh kerajaan perpaduaan suroh dia masuk parti umno....

acoi2005 said...

ke arah wujudkan kerajaan perpaduan ke...boleh tp dasar tu kena la di ubah 100% kpd perlembagaan ISLAM...boleh ke wahai org umno

Lockon Stratos said...

semua dok ckp psl kerejaan perpaduan tp bg aku kerajaan perpaduan ngn UMNO dalah sampah..isu Perak jelas x perlu wujud perpaduan..nk bincang nak turun harga makan,minyak,@masalah ekonomi rakyat bole..lain xda.klu btol wujud puak Erdogan maka aku disebelah tu sbb klu nak memerintah Malaysia kita perlukan sokongan smua rakyat (PR 12) sbb bangsa cina & india menolak UMNO/BN & bg peluang kpd PAS..jgn hancurkan harapan mereka sb mereka dah x suka UMNO..so tunggu apa lagi?nl tunggu org Melayu saja nk bagi undi??konferm UMNO menang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...