Wednesday, March 4, 2009

Letak jawatan kalau tidak mahu diwakili Penasihat Undang-undang

IPOH, 5 Mac: Peguam tiga Adun bebas Perak, Mohd Hafarizam Harun berkata, jalan keluar bagi Speaker Dun Perak, V Sivakumar supaya dia boleh diwakili peguam pilihannya adalah meletakkan jawatan sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri Perak.

Kalau tidak, sebagai Speaker, berdasarkan keputusan Mahkamah Tinggi hari ini, dia mesti diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri Perak, Ahmad Kamal Shahid.

"Jalan keluar sekarang adalah Speaker meletakkan jawatan sekarang dan lantik peguam pilihannya," kata Hafarizam kepada wartawan.

Hafarizam berkata demikian kepada pemberita di perkarangan Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini selepas Pesuruhjaya Kehakiman, Ridwan Ibrahim, memutuskan Sivakumar mesti diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri.

Ridwan membuat keputusan itu didalam kamarnya berdasarkan tiga sebab:

1) Gaji Speaker dibayar oleh kumpulan wang yang disatukan di bawah kerajaan negeri.

2) Cawangan legislatif (Dun Perak) adalah sebahagian dari kerajaan berdasarkan Perlembagaan Perak.

3) Speaker adalah pejawat awam berdasarkan undang-undang yang berkaitan dan sebahagian dari kerajaan negeri.

Tiga Adun Bebas, Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) memfailkan saman ke atas V Sivakumar atas dakwaan membuat perisytiharan bahawa kerusi mereka kosong dengan menggunakan surat tanpa tarikh.

V Sivakumar melantik beberapa hakim termasuk pakar perlembagaan, Tommy Thomas bagi mewakili beliau dalam kes ini namun Ridwan menolak mereka dan membuat ketetapan Speaker mesti diwakili oleh Penasihat Undang-undang Negeri.

Sebelum ini, dalam saman Menteri Besar PR, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaludin terhadap Menteri Besar BN, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Penasihat Undang-undang itu mewakili Dr Zambry.

Kini, Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim memutuskan, Penasihat Undang-undang itu mesti mewakili V Sivakumar dan menolak peguam-peguam lain yang dilantik Sivakumar sendiri.

39 comments:

Perawi said...

Wau ..cantik, Siva Kumar pakai songkok. Taniah. Harapnya Zamry dapat pakai kopiah putih sebab sunah Nabi. Kalau tidak setaraf dgn Siva {Siva dan zamry adalah sama}...he3

cacingjeBN said...

Sebaba tu lah Nizar bawa kes ke mahkamah persekutuan sebab mahkamah ipoh mesti backup bn punyalah....

Ihya said...

Songkok di wajibkan pakai di dalam dewan.

Songkok lambang pemakaian orang melayu.

Kopiah ,serban adalah lambang pemakaian orang islam.

Pakai songkok untuk solat ikut cara paklah,najib atau sukarno boleh dan tidak batal solat.

Pakai serban untuk solat ikut cara Rosul lagilah elok dan dapat pahala bberapa darjat.

zali said...

negro siva tak akan letak jawatan punya...istilah letak jawatan tiada dalam 'gang gila kuasa'

Kuda Kepang said...

Siva pakai sonkok korang puji.Bagus Hindu pakai la songkok.Kau macam org islam la Hindu.Fakta tetap fakta bangang.Kalau islam dikulit je buat apa?Hindu pakai songkok lebih islam dari org islam sendiri pada pandagan pas janji dia ikut cakap Pemimpin pas.Chech

Kuda Kepang said...

Perawi sangup mati mempertahankan Siva.Berjuang dan kongsi tumpah darah bersama.Bagus aku banga ada org islam yg sangup mati untuk mempertahankan hindu dan kerajaan haram DAP.Tahniah.

Ihya said...

Songkok di wajibkan pakai di dalam dewan.

Songkok lambang pemakaian orang melayu.

Kopiah ,serban adalah lambang pemakaian orang islam.

Pakai songkok untuk solat ikut cara paklah,najib atau sukarno boleh dan tidak batal solat.

Pakai serban untuk solat ikut cara Rosul lagilah elok dan dapat pahala bberapa darjat.

uncle nano said...

Kuda Kepang said...
Siva pakai sonkok korang puji.Bagus Hindu pakai la songkok.Kau macam org islam la Hindu.Fakta tetap fakta bangang.Kalau islam dikulit je buat apa?Hindu pakai songkok lebih islam dari org islam sendiri pada pandagan pas janji dia ikut cakap Pemimpin pas.Chech

March 4, 2009 10:50 PM


Kuda Kepang said...
Perawi sangup mati mempertahankan Siva.Berjuang dan kongsi tumpah darah bersama.Bagus aku banga ada org islam yg sangup mati untuk mempertahankan hindu dan kerajaan haram DAP.Tahniah.

AKU MEMANG SETUJU BENOR LER YOP..AKU INGAT KAN SIVA NIH PANDAI SANGAT..RUPA-RUPANYA BODOH GAK!!
PAS TU ORANG-ORANG PAS LAK IKUT PAKAT G CALIT KAT KEPALA..YES BOS..
LEPAS NIH NIK AZIZ G PAKAT RAMAI2 DATANG PERAK KASI SORANG SATU KOPIAH KAT HINDU..BAGUIHHHH
DEPA NIH KENA BODOH2KAN DEK DSAI JE..DIE KAT UMAH SODAP TGH TUT....YANG DEPA-DEPA NIH, MELALAK LAK KAT TEPI JALAN CAM ORANG MABUK..
MAKLUMLAH....MABUK JANDA!

Perawi said...

Apa nak pertikai - Siva dan zamry adalah sama pakai songkok, tetapi kalau Siva masuk Islam, Siva lagi baik sebab dihapuskan dosanya lamanya. Tetapi Zamry memang tolol Dulu, Kini, & selamanya ... Dah tiada org melayu ....kedua2nya adalah Negro. Msia tanah airku ...dulu org kulit putih ..kini org kulit hitam...kemana hak melayu?

Perawi said...

Mana hak melayu yg umno perjuangkan? Negro...Negro...Negro..belako, kelabu asap macam kuda jugaklah.

Zamry kata walau tiada org India, dalam DUN BN dia sanggup ganti wakil org India kekuil....hu..hu bagusnya. Jangan menyembah sama dgn Siva sudahlah..hee3. Nanti tertukar Siva VS Zamry

Kuda Kepang said...

hahah memang lawak PERAWI.Memamg ada klass kau punya kutukan tadi.Bagus

Firdaus AMK PKR said...

Himpunan 100ribu rakyat bantah PPSMI di Istana Negara sabtu ini 7hb ini .... 2ptg..

Ayuh Selamatkan Bahasa Ibunda Kita!!!

Mohd Fuad said...

Depa nak cari jalan nak suruh speaker tu letak jawatan.... maklumlah nak halalkan kerajaan haram .. bila siva letak jawatan depa lantik speaker baru dan buat sidang tergempaq...tapi adun pr tak leh masuk.... memang cekap puak lembu ni.....

cacingjeBN said...

yang mabuk janda tu boss korang lah bakal PM pening Bawak lari si Rosmah tu apekebende... bini Farit pembaca berita tu iss iss iss malu aku kaya2 punya menteri bini orang gak korang kebas tak termasuk senator norhayati lagilah sampai suami die wat report polis lagi.... uwekkk pemimpin umno perampas bini orang jaga lah bini korang oi orang umno nanti kena kebas....malunyeee....

cacingjeBN said...

bila dah jadi krisis mcm ni barulah kita nampak sepanjang 50tahun umno perintah banyak tanah kita dapat ke bangsa lain tapi depa lak yang kutuk2 padahal dia yang punya angkara....

cacingjeBN said...

Himpunan 100ribu rakyat bantah PPSMI di Istana Negara sabtu ini 7hb ini .... 2ptg..

Ayuh Selamatkan Bahasa Ibunda Kita!!!

jom kita ramaikan Istana Negara dah bagi lampu hijau jangan tak datang sebab ramai kawan2 aku cikgu2PPSMI dah tak sabar nak turun demo...umno penjahanam bahasa melayu..

cacingjeBN said...

Berita paling gemparrrr!!!

Akhbar Prancis Liberation telah mendakwa Najib pernah bertemu dengan Altantuya di sebuah kelab di Paris Bersama dengan Abd Razak Baginda...

sapphire said...

Aku lebih percaya Siva daripada Najib. sekurang2nya Siva tak bunuh org. Cuma tengok Altantuya dan Kugan apa kes...

sapphire said...

Saya kesian tengok keluarga Kugan, sanggup polis buat camtu. Patut bicara dulu, barule hukum. Sesetgh polis mmg teruk, dah la jadi barua BN, makan rasuah sama jugak macam boss diorang...Tgk masa pilihanraya, puak polis ni berbondong2 ntah apa kerja diorang buat dari pagi sampai ptg. Solat ntah ke mana..

Sarjan Lama said...

Mohd Hafarizam tidak berhak membuat kenyataan spaya Speker V. Sivakumah letak jawatan....
Atas kebijaksanaan Sultan Perak, membubarkan Dewan Undangan Negeri adalah jalan terbaik bagi penyelesaian masaalahnya....Raja bepelembagaan dan kembalikan kuasa kepada Rakyat.....

anjar said...

cacingjeBN said...

Berita paling gemparrrr!!!

Akhbar Prancis Liberation telah mendakwa Najib pernah bertemu dengan Altantuya di sebuah kelab di Paris Bersama dengan Abd Razak Baginda...
................................

bukanke najis dah sumpah dia tak kenal altantuya... macam mana dia org dapat gambar si najis ngan altantuya,

sah najis sesumpah, tak takut langsung sumpah sebut nama Allah, sumpah makan diri nampak!

shukri said...

pyh gak jd speaker ni...peguam pun x leh nak buat aparah...tu la sy dah ckp dia kan SIVAJI THE BOSS...HE..HEE saper2 prnh tgk citer ni pasti tawu pnyer jalan citernyer..lakonan SUPERSTAR RAJNI...konflik di perak krg ni mcm dlm citer ni lah...klau x cya korang cari cd/dvd ke n tgklah sindiri...

shukri said...

kiranya org2 zaman 70an lebih advance dr kita...tgk citer LAXAMANA DO RE MI....sama citernyer dgn apa yg berlaku diperak...SYABAS ALLAHYARHAM TAN SRI P RAMLEE...lps ni aku igt citer konflik kat perak ni jd mcm citer SARJAN HASSAN plak kot...ha...haaaaaaa

Perawi said...

aku ada simpan gambar razak najib altantuya. tapi pelik najib kata dia tak kenal altantuya, mungkin luar shj tak kenal, tapi sebenarnya dah kenal sampai keseluar dalam. hehhh

ironseven said...

ada jugak puak2 bengong kat sini. zali, mmg semua adun PR nk lepas jawatan. sbb tu la diorg minta bubar dun. lagi buta hati...nizar jumpa sultan lebih dulu utk bubar dun, najib dtg kemudian. rasanya allah dah tutup mata hati ko...

Perawi said...

Petikan Malaysiakini:-

Sebuah akhbar Perancis mendakwa timbalan perdana menteri pernah bertemu mangsa bunuh Altantuya Shaariibuu di sebuah kelab di Paris pada 2005 bersama Abdul Razak Abdullah Baginda.

Dalam laporan Liberation hari ini, Datuk Seri Najib Razak didakwa pernah bergambar bersama mereka berdua, yang didakwa pasangan kekasih, bertentangan dengan penafian tokoh politik itu sebelumnya.

Timbalan perdana menteri menafikan pernah mengenali atau bertemu wanita Mongolia itu yang mati dibunuh di sebuah belukar di Shah Alam.

Beliau juga pernah bersumpah tidak mengenali wanita itu sewaktu diserang hebat oleh pembangkang pada pilihanraya kecil Permatang Pauh, Ogos tahun lepas.

Keputusan kes bunuh tersebut yang melibatkan dua anggota pasukan elit Unit Tindakan Khas (UTK) akan diketahui awal bulan depan.

Abdul Razak, yang sebelum ini dituduh bersubahat dengan anggota polis itu, dibebaskan daripada pertuduhan tersebut.

Selain cerita sensasi ini, wartawan Liberation turut mendedahkan saat-saat akhir kematian Altantuya berdasarkan dokumen yang didakwa diperolehi daripada polis Malaysia.

Arnaud Dubus melaporkan, Altantuya ditembak di sebelah pipi kiri dan kemudian pakaian mangsa ditanggalkan dan mayatnya selepas itu dibungkus dalam beg plastik hitam.

Altantuya ditembak sekali lagi apabila tangannya dilihat masih bergerak.

Dubus, wartawan Perancis yang berpangkalan di Bangkok, juga berhasrat mendedahkan pembunuhan wanita itu - berhubung komisyen pembelian kapal selam untuk Kementerian Pertahanan - dalam projek bukunya akan datang.

Perawi said...

Shukri, aku teringat Anuar musa dari kelantan melantik raja jembal dibawah pokok ketapang. semasa chedet sembah derhaka hancurkan kekebalan raja. Johor, trg, kelantan dll. Kenapa org umno tak report polis. takut ke? Zaman itu S46 dibawah KULI dari gua musang. sekarang sultan johor sudah tiada askar peribadi...kesian

iqah said...

Kuda Kepang said...
Siva pakai sonkok korang puji.Bagus Hindu pakai la songkok.Kau macam org islam la Hindu.Fakta tetap fakta bangang.Kalau islam dikulit je buat apa?Hindu pakai songkok lebih islam dari org islam sendiri pada pandagan pas janji dia ikut cakap Pemimpin pas.Chech

apa ni en. kuda. kan ke songkok tu wajib dipakai dalam persidangan DUN. Kalau tak pakai nanti en. kuda kata derhaka pulak. Perkataan yg tengah famous sekarang ni..nanti kalau en. siva kata celaka...en.kuda marah pulak..kan...kan..kan..

iqah said...

Kuda Kepang said...
Perawi sangup mati mempertahankan Siva.Berjuang dan kongsi tumpah darah bersama.Bagus aku banga ada org islam yg sangup mati untuk mempertahankan hindu dan kerajaan haram DAP.Tahniah

alah en. kuda ni. tu pun nak emosi sangat. Mula2 puji pakai songkok. Manalatau kot lepas ni terbuka pintu hati en. siva nak pakai lebai...pastu pakai serban lagi..he..he..he..mrs. siva boleh pakai tudung. Tak macam geng2 en. kuda yg meroskkan anak melayu kat melak tu..org pakai songkok...dia pakai rambut palsu.

shyufi said...

iqah..
tolong r jgn guna blog anak2 atau adik2 ko untuk beri komen kat sini.tambahan lagi bdk kecil pompuan..
wat la blog lain yeh.
xmanis nanti time puak2 umno-bn komen ngarut kat ko..
terjejas reputasi adik pompuan 2..

hm pasal songkok..
sendiri paham la..
xkan 2 pun nak terangkan kot..
bler la sultan nak perkenan bubar dewan ye?..
sultan....???

Kuda Kepang said...

I"M backkk

Kuda Kepang said...

Tak payah mengharapkan Siva nak masuk islam.Dia petik dua tiga ayat quran dah ramai cakap dia ni org bagus.Kaut agama.Walhal hindu menipu org islam yg dungu

shyufi said...

kuda kepang,
penting ke ko dlm ni?
cet!

Kuda Kepang said...

Penting kalau tidak org yg senang kena perlat macam kau nih dah lama minum air basuhan kaki Siva,Lim kit Siang dan Karpal Singh

ajkumno.. said...

yg terang dan nyata.. umno dah banyak beza dulu!! dan sekarang..
semua rakyat dapat lihat pemimpin umna kini hanya merompak kekayaan negara..

negara yg demokarasi nyer rosak...

ajkumno.. said...

yg terang dan nyata.. umno dah banyak beza dulu!! dan sekarang..
semua rakyat dapat lihat pemimpin umna kini hanya merompak kekayaan negara..

negara yg demokarasi nyer rosak...

ajkumno.. said...

yg terang dan nyata.. umno dah banyak beza dulu!! dan sekarang..
semua rakyat dapat lihat pemimpin umna kini hanya merompak kekayaan negara..

negara yg demokarasi nyer rosak...

Perawi said...

Kuda, siapa nak masuk islam, itu bukan kerja kau. Itu hidayah dari Allah. Hindun yg makan hati syadina Hamzah pun akhirnya masuk Islam. Kuda pun tak kekal dgn islam ianya boleh murtad bila-bila masa macam pelayar negara yg UMNO banggakan. Lina Joy, ayah pin dll. Siva, Lim Guan Eng, isyaAllah akan masuk islam kiranya Allah bagi petunjuk dan ditambah lagi dakwah dari kita.

Perawi said...

Ada hadis menyatakan umat akhir zaman, pagi islam, t/hari murtad & malam islam semula...(minta tolong perbetulkan siapa yg ingat hadis ini). Aku rasa benda ini telah pun berlaku terutamanya dikalangan UMNO.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...