Thursday, July 23, 2009

Harun nafi kenyataan ditujukan kepada Nizar

KUALA TERENGGANU, 23 Julai: Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib menafikan kenyataannya ditujukan kepada mana-mana pihak atau peristiwa ketika mengulas mengenai pemasangan lilin.

Beliau mendakwa hanya memberikan panduan secara umum berdasarkan hadis Rasulullah saw.

Harun mengulas laporan sebuah media hari ini yang mendakwa beliau mempertikaikan tindakan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin memegang lilin di majlis yang tidak jelas berunsur agama atau tidak bagi memperinghati kematian Teoh Beng Hock di Ipoh.

Dalam laporan itu, Harun dikatakan berkata, Nizar tidak sepatutnya hadir di majlis itu kerana ia majlis yang meragukan samada ia upacara agama atau tidak.

Ekoran laporan kenyataan Harun itu, pelbagai pihak bingung dan tidak jelas sikap PAS kerana Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Husam Musa menyokong kehadiran Nizar itu.

Media berkenaan jelas dilihat cuba melagakan antara Husam dengan beliau.

115 comments:

PAS-PKR-DAPigs said...

Satu lagi kesah lucu tetang 'islam' PAS.

dewata awan berapi said...

si harun nih pasti telah di sound oleh nik ajis...

orang lain boleh...
nizar, husam...jangan...
tu anak emas ambo...

fitflex said...

elok2 berani cakap benar.pastu nafi pula.
ish2 ni ulama ke nie??

fitflex said...

sbg org2 islam setiap perbuatan perlu mengikut lunas2 islam.yg arif lunas2 islam ni ust2 la.dan ust2 pula kebanyakan sokong pas.jd cepat2 la bagi hukum nizar buat tu buleh ke x.

aku ada kawan cina baru mampuih exciden.
lusa aku nak pi tgk la.igt nak bawak gak lilin sekotak.bg terang sikit.lilin nizar pgg tu x cukup.mau tambah gaharu sekali lg bagus...

Tontoya said...

Pasal pegang lilin pun nak kecoh ka..pegang lilin pun dah tak islam ka..jahil sungoh puak puak ni..pegang bontot pompuan tu bagus le kot..

Naruto Sensei said...

ooi Naruto Klon..

Takperlu nak pakai nama saya kalau nak buat busuk pada nama orang..

Macam ni politik UMNO ke..?
kesian nye..

Bercakap pasal Syaitan tapi perangai kamu sendiri seperti Syaitan ..

Merosakkan nama baik orang bukan ke perbuatan Syaitan yang selalu dengki dengan manusia..

OOh UMNO memang Syaitan bertopengkan manusia Melayu..

Apa bezanya kamu dengan Syaitan .. tak tahu malu..?


Kesiannyer... macam ni UMNO nak tarik orang sokong dia.. Malulah..

Lihat bagaimana liciknya, syaitan-Syaitan pencuri maklumat ini melaga-lagakan dan membuat rakyat keliru...

Termasuklah Naruto klon tu..
Syaitan besar dalam blog Siasah ni..


Naruto Orginal selalu..

Baginda Reformasi said...

baginda da blas naruto clon kat era pasca ... hehehe menyalak tak tentu pasal naruto clon...

TokBatinSenoi said...

kehidupan ni sebenarnya aman damai.

kalau ta' ada perusuh2,petualang2 penentang2, syaitan2 pencuri ma'lumat2 almalakut. (suka mencari kesalahan orang lain), kehidupan akan tenang seumpama lautan, tanpa ombak2 dan buih2an.

Lihat bagaimana liciknya, syaitan2 pencuri maklumat ini melaga2kan rakyat.

seandainya tidak ada syaitan2 dari tukang karut boria dan dikir barat parti2 politik, pencuri, pengumpat, pencerca, penderhaka, tukang2 adu domba sudah pastinya pemerintah tidak memerlukan polis dan PRSM, penjara2, ISA dll.

Dan sesungguhnya mereka2 yg membuat kalau bilau inilah sebenarnya syaitan2 yg merasuk ketenteraman manusia sejagat.

syaitan2 dari kalangan manusia ta'sub dan extereme ini, berlagak seolah2 bijak pandai2, terbaik, pembimbing umat (konon), sehingga kebodohan mereka tidak dapat lagi di perbetulkan.

>>> Syaitan2 ini mengaku, merekalah yang terbaik

>>> Mereka menggunakan ayat2 'LANGIT' dan mentafsirkan ikut nafsu untuk menjejaki hiraki firaun2.

Naruto Sensei said...

Malaulah Syaitan tu dah muncul dalam ini..?

TokBatinSenoi said...

teruknya naruto airline kene marah?

Naruto Sensei said...

Menyokong Syaitan2 UMNO sememangnya adalah kerja Ulama Yang katanyer martabat tinggi..

Takpe semoga bahagia dengan watak dan perangai kebodoh-bodohan tu..ha ha

Bukan mendatangkan apa2 pun.. sebalinya menjadi penipu kepada orang ramai dan dirinya sendiri..

Naruto tak burukkan nikname orang..

Naruto Sensei said...

TokBatinSenoi

Takperlah Tok Batin suka lah.. Gembiralah .. semoga mimpi indah kamu menjadi kenyataan..

Islam tak mengajar kita menipu nikname orang dan memburukkan pula.. malah jika anda suka keatas perbuatan itu.. terpulan..

Dunia ini berputar.. Hari ini hari Naruto.. Esok lusa hari lain kan tiba jua..ha ha

Naruto tak kisah..

Nizar_Ryza said...

https://mt.m2day.org/2008/content/view/24770/84/

cuba tgk link nih.. betapa puak2 non-malay yg pro Pakatan Rakyat benci betul dengan islam.. banyak lagi kat malaysia today yg komen2 menghina islam yg dilakukan oleh non-muslim pro-PR nih...

yg lain tu x payah la nak hina2 PAS.. mmg UBN byk sgt buat silap.. cuma PAS tu muhasabah la balik keikhlasan puak2 non-muslim dalam PR..

TokBatinSenoi said...

Sdr naruto,

betoi juge cakap penklon tu.. agak nye lah..

tapi naruto kool kan kan?

kdg2 org mermerhatikan jer gelagat kite... sbb tulah jaga2 sikit perkataan kite. kite byk terlepas cakap2 yg kasar, tanpa kita sedari.

Tbs ta' lak menyebelahi dia.

bersantai n kool jer.. jangan marah2.. nanti cepat tua.

Kakashi Senpai said...

TokBatinSenoi

Aik komen Naruto kasar..? Dimana kasarnya tuh..?

Wah senangnya buat tuduhan tu.. bukan ke komen Naruto semua tepat kena batang hidung denagn fakta2.? takut sangat maka diburukkan nama Naruto tu..Tak terlawan hujah main taik pula ke..?

INI KE POLITIK UMNO..? NI KE CORAK UMNO NAK TARIK SOKONGAN..? ha ha ketandusan betul le..

Ceh macam ni ke komen Tok..? hujah yang elok2 pun di kritiknyer, kalau pihak yang menghentam membuta tuli di bior saja...

Orang yang meniru tu hanya nak burukkan nama Naruto sahaja.. That's the point la.. tak kan tak tahu kot..

Adakah Tok menyokong perbuatan itu..? Takpelah biarkan dia rasa bebas membuat perkara tersebut..

Orang juga akan memerhatikan perbuatan Naruto Klon tu.. Bukan selamanya terlepas.. Dalam Internet macam2 boleh buat, bukan setakat menyorok dibelakang nama Nick orang..

Tupai pun kalau terbang jatuh juga sesekali tok..ha ha

Naruto cool je tunggu..

Kakashi Senpai said...

Tunggu je dengan cool Naruto

Kakashi Senpai said...

Pasti kita kan tahu juga..

Naruto Sensei said...

TokBatinSenoi

Aik komen Naruto kasar..? Dimana kasarnya tuh..?

Wah senangnya buat tuduhan tu.. bukan ke komen Naruto semua tepat kena batang hidung denagn fakta2.? takut sangat maka diburukkan nama Naruto tu..Tak terlawan hujah main taik pula ke..?

INI KE POLITIK UMNO..? NI KE CORAK UMNO NAK TARIK SOKONGAN..? ha ha ketandusan betul le..

Ceh macam ni ke komen Tok..? hujah yang elok2 pun di kritiknyer, kalau pihak yang menghentam membuta tuli di bior saja...

Orang yang meniru tu hanya nak burukkan nama Naruto sahaja.. That's the point la.. tak kan tak tahu kot..

Adakah Tok menyokong perbuatan itu..? Takpelah biarkan dia rasa bebas membuat perkara tersebut..

Orang juga akan memerhatikan perbuatan Naruto Klon tu.. Bukan selamanya terlepas.. Dalam Internet macam2 boleh buat, bukan setakat menyorok dibelakang nama Nick orang..

Tupai pun kalau terbang jatuh juga sesekali tok..ha ha

Naruto cool je tunggu...sama2 tunggu

TokBatinSenoi said...

tbs ta kate sdr naruto kasar... tbs kate: kita kasar...

Sekiranya kita ikhlas berjuang.. kita harus menerima keritikan secara terbuka.

Perkataan2 sipenklon ade juge yg. bolih diterima, untuk kebaikan bersama.

Mungkin cara nasihat die terkasar sikit untuk kita diterima.

Dan sipenklon tidak memihak kepade sesiapapun.. cube ler bace betoi2.

hurry said...

ni mesti abe mie ni pas-pkr-dap,dewata awan berapi,fitplex,tok batin senoi,baginda reformasi ni semua yg tinggal org lain semua dah tinggalkan umno,aku tgok najib dgn bini dia pun malu nak mengaku itu pm aku,dengan rambut besar dan body gebu tu....kelakarla wanita pertama kita naruto....ada org thailand dan org indonesia aku ckp itu pm dan bininya semua gelak besar...tu x cerita lagi pasal sikap dia...so kepada semua ini...dengan kewarakkan dan kezuhuddan rosmah dan najib dpt mengalahkan politik pas,pkr dan dap..tul tak...

Naruto Sensei said...

Sorilah Tok Kalau nak nasihat dengan corak sebegitu patut ker..?

Nak gunakan nama lain baru senang sikit kita berhujah..

Dalam Siasah ni cuba senaraikan berapa banyak komen kasar PAS dan berapa ramai Komen kasar UMNO..?

Yang penting sekali memburukkan nama orang..? Betul ke salah tu..?

Cuba kalau nama Tok Batin digunakan sebegitu.. Tok sokong ke..?

Tu tandanya seorang yang takde maruah malah pengecut..

Itu nak berkata benar dengan cara pengecut.. bukan sikap yang patut diambil.. Walaupun komennya ada kebenaran..

Sedangkan Al-Bukhari nak mengumpulkan Hadith pun tengok perlakuan orang Tok.. Kalau peribadi je dah tak betul mana layak nak nasihatkan orang...

Naruto dengar nasihat dan beri nasihat

Tontoya said...

Profile 08812544848167747958 menggunakan 3 nickname..hehe..Sama ngan zali klon ngan dewata klon posting lepas..tp naruto klon x dapat dicam..tp bleh cam no profile dia kalo dia msk lagi.

hurry said...

sokong je sampai mati umno tu...pejuang bangsa,pejuang agama,tgok bini pm kita bertudung lagi labuh lak tu...takkan dia nak lakukan benda2 yg tak elok...pm kita pun berjubah je siang malam takkan dia nak letupkan altantuya...dan ambik duit komisen duit kapal selam...aku tak percaya langsung!!..

Tontoya said...
This comment has been removed by the author.
IBAN MUSLIM said...

Sekelumit ilmu mungkin boleh melegakan sahabat handai dan saudara mara yang menderita kesakitan. Mungkin juga sakit yang kita deritai selama ini dengan izin Allah ada jalan penyelesaiannya.

Kursus Rawatan Terapi al-Quran (Rawatan Sihir, Makhluk Halus, Santau) Klik di alamat di bawah:

http://ibanmuslim.blogspot.com/2009/07/kursus-rawatan-terapi-al-quran-santau_3198.html

Wassalam

Tontoya said...
This comment has been removed by the author.
hurry said...

silap2 org sama je menyamar tu naruto...jgn2 di upah...dia org semua berduit...maklumla ada kantung besar kat bank negara tu..hehehe

Naruto Sensei said...

Tontoya kena pantau selalu ni..

Patutlah bila Naruto masuk dalam ni.. Si Klon tu tak komen langsung.. Kekadang komen dia masuk time kita tak pantau..

Lagipun dia sorok profile dia.

zali said...

uik naruto...

TiPU nak pegi mancing dengan rombongan melawat pelantar minyak tu...awak tak ikut ke?

ni...macammana dengan permintaan saya hari tu?...jadi ke nak bawak kami mancing nih?

kalau jadi boleh cari tarikh yang sesuai...kalau tak jadi pun tak apa...lain kali pulak.

Tontoya said...

Aku nampak no profile ko naruto..Ianya tak berubah walaupun diklon..klon ko sama dgn roh insan..tak tahu dari mana dia tuh..

Naruto Sensei said...

Tontoya.

Ada dua Profil berbeza.. IP Dia berbeza tapi klonkan saya dengan Roh Insan ..

Takpe kita akan usaha..Tupai tak semestiya lompat tak terjatuh..

Naruto Sensei said...

Zali

Pasal mancing tu boleh kalau kamu nak.. pergi ke Blog baginda dan tinggalkan Email kamu disana..

Naruto alu2kan

abdullah said...

umno lagi banyak bercanggah dengan Islam..kenapa tak ramai yang bising?

Tontoya said...

Nantile aku pun nak cek gak malam ni naruto.Semua no profile bloger kat dlm siasah ni blh nampak kalau tgk melalui iphone.ada keje sikit ni.. mana tahu aku bleh cam dia nanti..hehe

Naruto Sensei said...

Tontoya

Thank's geng

Naruto pun siasat gak ni..

ayamgebu said...

PAS-PKR-DAPigs...

RASANYER..TAK BERAPA ELOK LAH GAMBAR TUH...
BUKANYER APA...SBB TAKUT DISALAH TAFSIR!!!!!!!.

fitflex said...

abdulah said

umno lagi banyak bercanggah dengan Islam..kenapa tak ramai yang bising?

nak bising buat apa dah mmg umno x jaja nak buat islam mcm pas.

yg pas duk ngaku islam,ramai ulama dlm pas tp bila jd pemimpin pas buat benda syirik(sbb ikut upacara agama kristian),kenapa ulama pas cam nik aziz duk bela??jawab kena ikut politik sbb zambry tu org politik.betul ke jawapan tu???
klu dah buat amalan syirik tu,tegur la nizar.ni pi bela dia.


teringat dulu2 pas ada komplen samivalue kalung bunga kat mahadir.kata ikut ajaran hindu.
kena batang hidung,diam le pas.
yg dah bersuara cam harun ni pun kelam kabut nafi pulak.hgpa tu ulama,tau hukum agama.tua2 pulak tu.nnti pakat2 menjawab la...

Naruto Sensei said...

Ha Orang yang takde otak tu adalah
seperti berikut..


15079406230785270490 Naruto klon

Syaitan yang sama

15079406230785270490 MaSkBRaiN

Dan sedikit masa lagi lokasinya akan diketahui nanti..

Naruto tunggu..

saiful said...

Gitulah puak umno ni kalau pas buat tiak jelas dah kutuk kalau umno buat yang jelas langgar hukum seorang pun tiada komen buta dekatb ke lu

ayamgebu said...

Mengikut laporan, kononnya saya telah menghasut dengan mengatakan bahawa UMNO sebuah parti yang sesat. Di sini, izinkan saya tegaskan sekali lagi bahawa “mana-mana faham yang menolak Islam (termasuk UMNO) – sememangnya kita panggil ajaran sesat”. (lihat Utusan Malaysia muka surat 6, 27 Jun 2009).

Sebagai penjelasan, mari kita mulakan begini. Pertama, dunia ini bukan dibuat oleh manusia atau terjadi sendiri. Ia ada penciptanya dan tuannya yakni Allah. Oleh sebab itulah kita tidak boleh buat pandai-pandai, melebihi dari apa yang menjadi kehendak “Tuan Punya” yang menjadi tuan rumah kepada seluruh alam ini.
...............
SEDIKIT CEBISAN DARI
http://www.blogtokguru.com

saiful said...

Jangn anda hairan ye syaitan tidak akan mengata syaitan tu jahat tetapi
akan mencacai malaikat yang jahat fikir-fikir la ye

fitflex said...

doa2 agar pas terus dapat khifarah sbb tamak jawatan smp sanggup join dap...

sudah2 la pas.x nampak lg ke bala datang bertimpa-timpa kat pas smp abih ust2 x berani tegur nik aziz walau jelas agak terpesong sedikit.
pas lani jd lg serabut.lebih serabut dari umno...

Naruto Sensei said...

fitflex

Bila masa PAS cakap bagi kalungan bunga tu hindu..? bagi fakta sikit..

Kamu ni kalau berhujah suka ikut Nafsu je.. Kalau dah tahu UMNO taknak buat Islam buat apa kamu ikut pula.. sebab kamu pun nak ikut UMNO tak mahu Islam...

Kalau dah kamu ikut UMNO dah tak mahu Islam buat apa kamu kondem2 pula orang nak buat Islam..

Pegang lilih tu tanda Protes pun salah ke..? mana ada majlis tu bertafakur pun cuma pegang lilin tu menunjukkan tanda Protes..Itu pun tak sampai 5 minit saja.

Dah niat pun tahu kan tanda Protes takkan salah kot..? takkan tu je dah jadi Kritian.. ?

Abis kalau pegang lilin tu dah kamu hukum begitu maknanya lepas ni kalau rumah kamu black out jangan lah pakai lilin kan..

Sebab lilin kan sinonim dengan Kritian.. so jangan pasang lilin jika rumah kamu bergelap nanti..

Tengok dulu apa niat sebelum menghukum da..Majlis tu pun hanya sidang Akhbar dan tanda sokongan dan Protes keatas kematian Mendiang TBH.. itu saja..

Kenapa riuh rendah tu.. sebab modal politik baru ni...

Naruto fahamkan situasi..

Naruto Sensei said...

Fitflex

Doakan Kifarah pada yang menyokong dan nakkan Islam...

Tetapi mendoakan pula kebaikan bagi Parti yang tak mahu Islam dan menolak hukumnya...Maka sokonglah baguslah tu...

Dunia dah terbalik kot..

Naruto tau bertempat

saiful said...

Wahai PAS-PKR-DAPigs kalau kamu jadi babi orang cina pun tak sudi makan kamu sungguh menjijikkan. weeek. weeek

fitflex said...

oi naruto,
bg jap mana komen aku pi doa kpd parti yg x mau kpd islam dan menolak hukumnya???

selambe je fitnah org...tiru nuar ek???

Naruto Sensei said...

fitflex ni Dia..

1. doa2 agar pas terus dapat khifarah sbb tamak jawatan smp sanggup join dap...


2. nak bising buat apa dah mmg umno x jaja nak buat islam mcm pas.

Dan kamu sendiri sokong UMNO kan.. sudah lah fitflex siapa yang fitnah kamu tu..

jiwakita said...

salam....

???kalaulah yg pegang lilin tu orang lain...cepat tak bertangguh jatuh
hukum HARAM.

ni pulak Nizar- konconya....tak senada hukum..
tak jumpa lagi nas kut.

tu beza ulamak politik dengan ulamak
orthodoks...

fitflex said...

ko nak fakta apa lg naruto.dulu ust2 pas sndiri duk jaja zaman sblm reeformasi lg.mungkin time tu ko pun x kenal lg pas ni.

hg bodo ka apa kaitan rumah xdak lektrik.ni pi pgg lilin sambil bertafakur.klu benda ni betul,kenapa tiba2 ust harun taib kluar statement??then kenapa tiba2 dia nafi???

guna otak la bai.
jgn guna otak kartun...

Naruto Sensei said...

jiwakita said...

salam....

???kalaulah yg pegang lilin tu orang lain

--->

Siapa dan bila pula dan kenapa pula...

Ada ke..? Bila masa..?

Kata nak Neutral tapi sendiri pun berpihak..Oh perkataan Ortodokhs..? bukan ayat Kristian ke tu..?

Ulama dalam Islam Ulamak saja .. sama ada baik atau ulamak kepentingan sendiri..

Jom Heboh pun bila fatwa dia di halalkan.. Ulamak Politik ke halalkan tu..?

Naruto tanya je

fitflex said...

itu tanda aku doa umno ke??
takut bayang2 tul la hg ni.
aku doa pas dpt kifarah agar pas sedar yg selama berkawan dap ni hanya merosakkan pas.tu aja.

tanya sket.andai kata kawan ko ke jiran ko ke yg cina mampus ko nak pegang lilin cam nizar gak ke??
klu nak aku nak sponsor lilin.sponsor utk family ko yg sanggup join gak pun buleh.agak2 nak berapa lori???

fitflex said...

mana ayat aku doa umno ni.tlg link bg jelas sket.x nampak sbb guna lilin nizar bg balance dia guna aritu je...

Tontoya said...

ayamgebu said...
PAS-PKR-DAPigs...
RASANYER...TAK BERAPA ELOKLAH GAMBAR TUH...BUKANYER APA...SBB TAKUT DISALAH TAFSIR!!!!!!!
Memang betul ayamgebu,ni dah kira menghina bendera Pas dengan meletakkan gambar babi..seluruh ahli dan pimpinan Pas diseru mengutuk atau mengambil tindakan keatasnya..tengok apa yang terjadi kpd bloger penarik beca apabila dia mengubahsuai logo PDRM,dia dikenakan tindakan..macamni ke perangai orang umno yang nak ajak Pas bersatu atas nama perpaduan..boleh jalan daaa

Naruto Sensei said...

Wah bagus nya bahsa UMNO..

Bersopan santun ye.. bila korang sesukahati maki hamun korang cakap PAS salah.. Wah..!begitu baik korang punya politik..

Otak Kartun pun tak seleweng fakta macam kamu tuh.. kamu kenal PAS..?
Setahu sayalah orang yang faham perjuangan Islam tak seperti kamu..

Bro kamu silap lah sebelum reformasi lagi saya dah kenal PAS.. malah kamu lebih muda dari saya sendiri..

Kamu nak menipu pun nak tanya kamu ada tak dalam sidang Media tu..?
naruto tunggu je jawapan kamu.. nak tengok seleweng fakta apalagi..?

Ustaz Harun dia tak jelas dengan hal demikian dan apabila di jelaskan oleh orang yang berada dalam majlis tu makna dia faham.. bukan macam kamu yang dok hentam2 saja tapi fakta hampeh.. perkauman..

Soalan kamu adake dalam Majlis tu..?

Naruto suka sopan santun..

Naruto Sensei said...

Baguslah komen sopan santun kamu fitflex..

Macam ni boleh senaraikan dan buat Posting nih bagi tahu ke Dr Asri silap faham dia pada PAS tu..

ha ha..

fitflex said...

pas pkr pig
ko klu ye pun padam je bendera pas tu.buh gambar je.ni dah masuk bab menghina dah ni..

Naruto Sensei said...

ooi Fitflex

Hang dok sokong dengan mendoakan PAS tu takkan hang tak faham lagi..

Setiap komen hang memenangkan UMNO apa makna tu..

Setiap tulisan bersandarkan Niat tu buka doa ke ..? Aparaaa...

Tak mendoakan konon.. sokong bagai nak putus Nafas tu kerana mengharapka apa..? UMNO mati ke..?

Naruto malas nak linkkan sokongan tahap gila kamu tu..

Naruto Sensei said...

Blogger PAS-PKR-DAPigs

Naruto ingat gambar kamu tu dengan Insiden di Universiti Malaya ..

Bendera PAS dibungkus dengan Kepala Babi.. dibuang dalam Surau ..

Tolong tanya BN kenapa kes tu tak disiasat sampai sekarang. senyap je..

Kemudian kamu pakai gambar tu kenapa..? kamu ada kaitan ke dengan Kes tu..

Naruto tanya.

GOMO said...

Seorang wartawan lelaki telah di tugaskan membuat liputan dan siasatan mengenai aktiviti kelab gay di Bukit Bintang yang di miliki Anwar Brahim. http://www.gomounited.com/2009/07/pengalaman-wartawan-ke-kelab-malam-gay.html

Naruto Sensei said...

Blog gomo tak laku jaja kesana kemari..Benda fitnah yang tak dilayan orang.. Buang masa..

lebah said...

isu ini sama juga dengan letak bunga dan tabik hormat kat tugu negara, tak kecoh pun.....

jiwakita said...

salam....

Test market...

dah kata tak berpihak kat Naruto dll
kena "bang"...

jadi neutral pun kena "bang"...

berpihak kat dewata dll la pulak!

kena jugak! kansel!!!!!

Naruto Sensei said...

jiwakita

Sukahati kamu ler.. Naruto tak kuasa nak larang kamu buat apa yang kamu suka..

Masing ada pendirian masing2.. ini negara demokrasi semua orang boleh meluah pendapat..

Ada Pro dan Kontra..anda berhujah saya membalas..begitu jugalah sebaliknya...

Saya dengan sokongan saya dan kamu dengan sokongan kamu...

Naruto menjelaskan saja. no poking2

Naruto Sensei said...

Salam 2 all.

Nampaknya kehadiran sahabat saya Dato Seri Nizar dimalam memperingati mendiang Teoh Beng Huat dengan menyalakan lilin dikritik hebat oleh UMNO dan Be End. Zambry Kadir siap dengan fatwa memperlekehkan tindakan DS Nizar. Turut diseret sama Mufti Perak yang baru bergelar Tan Sri yang siap memfatwakan haram perbuatan menyalakan lilin oleh DS Nizar.

Maka lepas ni kalau rumah kita black out jangan pasang lilin, kalau ikut fatwa Tan Sri Mufti masuk neraka kita!!

Apa yang hairannya tidak pulak UMNO dan Be End berkokok bila Menteri Pertahanan UMNo bersalam mesra dengan Menteri Pertahanan Yahudi la'natullah Ehud Berak. Kalau tengok ke gambar yang disiarkan senyum meleret menteri UMNo ni.

Apakah mereka lupa bahawa ditangan Yahudi-Yahudi inilah berlumuran darah umat Islam Filistin dan Lubnan. Ditangan durjana Yahudi lah umat Islam Ghozzah diratah dan dibunuh tanpa belas ihsan. Sudah puluhan ribu, mungkin juga ratusan ribu ummat Islam dibunuh dengan kejam oleh rejim zionis la'natullah ini, sudah puluhan ribu isteri menjadi janda, ratusan ribu anak-anak Filistin menjadi yatim piatu, sudah puluhan ribu rumah ummat Islam Filistin dirobohkan, sudah bergantang-gantang airmata umat Islam Filistin mengalir..seluruh dunia mengutuk Yahudi Zionis la'natullah ini.

Malahan Malaysia tidak mengiktiraf negara Yahudi ini, hinggakan kita tidak punya hubungan diplomatik sama sekali dengan Yahudi ini!! Tetapi menteri UMNo boleh bersalam mesra dengan zionis Yahudi la'natullah ini!!

Saya nak tanya Zambry Kadir, apa hukum menteri UMNo bersalaman mesra dengan tangan jijik Yahudi ini! Saya cabar Tan Sri Mufti supaya segera mengeluarkan fatwa hukum bersalam mesra dengan Yahudi la'natullah ini. Kalau tidak berani, saya cabar Tan Sri Mufti supaya lebih baik duduk diam dalam pejabat air-connya sambil membelek-belek pingat Tan Sri yang baru diperolehi itu. Bukannya apa, tengoklah puas-puas sebab pingat tu tak boleh dibawak ke kubor nanti!!

Adios amigos.

Zulkifli Bin Noordin

jiwakita said...

salam....

Perkataan "ortodoks" hak exclusive
kristian ke..?tak tau pulak saya..

kalau rajin Naruto selaklah kamus tu..

kalau saya silap ku mohon maaf ye...

.....
soalan soala tu tak reti nak jawap
tapi realitinya ada dalam bentuk lain.....

jiwakita said...

salam.....gomo

fitnah-fitnah keatas UBN dan Fitnah-fitnah keatas PR,yg mana Naruto asli suka?

tanye aje...

Naruto Sensei said...

Jiwakita

memang tak silap lah ortodoks memang hak mutlak Kristian.. cuma istilah berubah..

Baca istilah Dalam kamus English Orthodox di ambil daripada Ide gagasan dan kepercayaan lama orang Kristian

Orthodoxy penambahan sama tetapi lebih kepada kepercayaan Judaism dan Yahudi lama..

Atau dalam bahasa Melayunya adalah fahaman kuno le gitu2 nye yek..

Jika silap harap maaf le

Naruto bukan perfect pun..

Naruto Sensei said...

Jiwakita kalau bertanya tu tak payahlah nak kaitkan orang..?

Soalan saya dengan Gomo itu urusan saya.. soalan kamu dengan saya pun urusan saya .. jangan nak melaga2 pula tu katanya Neutral..?

Fitnah mana pun semua orang tak suka..Tapi kalau UBN kata fitnah kenapa nak sekat orang bersuara..! tak gitu..

wah yang ada fakta pun di kira fitnah ye.. yang dibuat menipu terangan2 pula tak fitnah bagus nih..

Kacau jiwa jika ada fikiran macam nih..

Naruto rilek je

Naruto Sensei said...

Jiwa kita

Taknak komen ke pasal Menteri kamu suka tu.. bersalam dengan tangan yang banyak korbankan darah Umat Islam tu..

Wah bagus ni.. sudah maju.. Lilin disibuk2 yang hubungan dengan Yahudi nih senyap je ker puak UMNO..? eh kenapa takde liputan meluas kat Akhbar nih..

OOO ni fitnah..

Naruto oo ye ke fitnah

roh_insan said...

Naruto.

Pengklon2 tu bkn nye Syaitan,itu lah sebenarny IBLIS yg bertopengkn manusie,janjinye Iblis ni dgn Tuhan ade 2 per,pertame mohon ditangguhkn kematian nye,kedue nak menyesatkan hambe2 Allah,katenye Iblis," aku akn nampakkan baik pd perkare yg buruk,n aku nampakkan buruk pd perkare yg baik."

Klu di tengok pd tulisan naruto klon tu bkn ke mebalik-balik kn ckp n keadaan.Aku harap Naruto n Tontoya dpt tangkap pengklon tu,pas tu edarkn,aku dlm bab2 mencari ni kereng sikit.

* tande2 hati manusie itu gelap bile di menyokong kpd kekufuran."Akal itu pelite hati"

adyseptember said...

setelah "rebranding" Badan Pencegah Rasuah (BPR) Malaysia sehingga menjadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dikatakan ianya menambahbaik sistem kerja BPR dahulu kepada satu sistem yang lebih telus dan baik ... Diwujudkan beberapa Jawatankuasa yang menampakkan SPRM telus dan lebih berkredibiliti.

Di antara Jawatankuasa SPRM yang diwujudkan adalah Jawatankuasa Khas yang dibarisi juga oleh wakil-wakil parti Politik (Pembangkang):

Y.B. Dr. Tan Seng Giaw (DAP)
Y.B. Salahuddin bin Hj. Ayub (PAS)
Y.B. Senator Ir. Hj. Zamri bin Hj. Yusuf (PKR)

Hmmm .... Ada wakil Pembangkang rupanya dalam SPRM ni. Tapi, kenapa mereka-mereka ini tiada respon positif terhadap SPRM dalam kes Teoh? Aku pun heran.

Sepatutnya orang-orang macam ni menjelaskan kepada parti masing-masing untuk memahami keadaan yang berlaku supaya tidak menjadi isu politik berpanjangan tanpa kesudahan.


Kalaupun mereka tak dapat apa-apa maklumat lanjut atau detail mengenai siasatan SPRM terhadap Exco Selangor serta ADUN yang berkaitan, sehingga rentetan Teoh meninggal dunia akibat jatuh dari Bangunan Masalam, cukuplah sekadar mereka bertiga di atas bersuara supaya isu tersebut jangan dipolitikkan sehingga seolah-olah SPRM "Sudah Dihukum BERSALAH" oleh mahkamah Parti DAP + PKR + PAS !

Biarlah siasatan dijalankan dengan rapi dan mudahkanlah siasatan diselesaikan. Jangan cuba mempropagandakan isu ini di jalanan. Profesional-lah sikit!

Secara peribadi, aku tak nampak langsung kematian Teoh ni perlu dipolitikkan. Ini kerana, apa untungnya Teoh mati, sedangkan beliau diperlukan benar oleh SPRM untuk melengkapkan siasatan terhadap tuduhan kepada Exco/Adun Selangor! Pikirlah dengan logik.

Pembangkang suka sangat mengada-adakan isu, cuba putar belit isu, alih tumpuan rakyat pada isu asal, buat keputusan sebelum siasatan selesai dan tidak mempercayai keputusan Mahkamah seandainya TIDAK MENYEBELAHI KEPADA PEMBANGKANG. semua main politik jerk!!

Naruto Sensei said...

Adalah jabatan tu datang jemput saudara kita ke opis dia kate nye nak siasat dan temuramah saja...

Kita pun biorlah sedara kita tu ikut..Alih2 jumpa esok tinggal mayat je...

Katanye dah bebas pukul 3.45am, Tapi barang2nya tak dipulangkan pun.. Dalam cctv masa masuk opis ada sedara kita. Tapi bila keluar opis takde pulak dalam cctv tu..

Bila orang marah katanyer jangan salahkan jabatan tu.. jangan cakap bukan2...

Eh apa punya politik sanggap ni..? Yang bertanggungjawab bawa sedara kita kata jangan salahkan dia .. dia tak bertanggungjawab katanye..

Wah..! dah dipanggil sampai mati sedara tu tapi kata dia tak salah pulak...salah lah kalau macam tu sebab apa gatai sangat pi jemput sedara kita tu. sebab apa tak jaga betul2 sampai mati.

Kesiannye politik apa nih..!

Y.B. Dr. Tan Seng Giaw (DAP)
Y.B. Salahuddin bin Hj. Ayub (PAS)
Y.B. Senator Ir. Hj. Zamri bin Hj. Yusuf (PKR)

Semua yang Ady sebut tu dah lama bantah cuma kalau tengok media pro kerajaan memangla tak nampak. tak perlu nak melaga2kan pula.

Kalau sedara mara kamu yang terbabit Naruto rasa tak mustahil kamu pun akan ada anggapan macam tu..

Politik suka panggil, suka terbunuh dan sukahati lah..

Ha ha Naruto suka gambarkan.

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Hmm... alangkah elok kalau komen-komen yang dihantar dalam blog ini menggunakan bahasa yang baik dan sopan didengar.
2. Berhujahlah, berbahaslah, berdebatlah dan membidaslah dengan fakta masing-masing, tapi jangan seperti budak-budak yang bergaduh. Ada hujah/debat/bidas seperti budak-budak.
3. Isu yang menyentuh sifat dan Zat Allah tak sesuai untuk diperkatakan di sini. Ini kerana saya perhatikan, mereka yang memperlekehkan Tuhan (Allah) di sini tidak ikhlas untuk mencari kebenaran. Bagi saudara-saudara seIslam di sini harap usah melayan hujah sebegitu.
4. Kalau boleh, berhujahlah berdasarkan topik yang dipaparkan, jangan melencong ke arah lain pula.
5. Saya kesal apabila mendapati ada yang sanggup mengklonkan dirinya dengan menggunakan nama orang lain. Tindakkan sebegini sudah melambangkan diri anda seorang yang pengecut dan tidak matang. Saya sarankan agar hujah orang seperti itu dipulaukan sahaja. Bukan hendak menyekat kebebasan bersuara, tetapi demi memelihara kehormatan intelektual dalam berhujah/berbahas. Kasihan si Naruto.. apa-apa pun saudara Naruto asli tu harap bersabar dengan ujian pengkonan itu.
6. Maaflah andai kata-kata saya menyinggung hati mana-mana pihak. Saya sekadar menegut sahaja. harap semuanya dapat berlapang dada. Wallhualam.

AwanMatahari said...

GOMO said
Seorang wartawan lelaki telah di tugaskan membuat liputan dan siasatan mengenai aktiviti kelab gay di Bukit Bintang yang di miliki Anwar Brahim.
___________________________________
Ini fakta bongokla..Aku pun boleh cakap ko bukak kelag Gay kat Perak. Kalau tak percaya masuk bolg aku..Semua orang boleh buat cerita takda bukti.

P/S: Tapi awan tak macamtu

Naruto Sensei said...

AwanMatahari

My Fren

Biasalah mana intergriti buat kerja macam tu.
Dah takde modal lah tu jadi macam tu.

Naruto malas nak baca artikel dia.

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Katanya masa saudara Nizar pegang lilin itu bukan di rumah mendiang atau perkabungan, sebaliknya dibuat semasa sidang media di pejabat DAP.
2. Saya harap agar saudara Nizar sedia dan berlapang dada untuk memohon maaf atas kesilapan tersebut. Walaupun perbuatan itu tidak salah, namun setiap yang dilakukan boleh menimbulkan fitnah juga boleh jatuh dosa. Bersedia memohon maaf secara terbuka melambangkan ketiggian budi pekerti. Saya rasa, maruah kita tidak terjejas, malah makin dihormati. harap saudara Nizar memuhasabah diri selepas ini.
3. Apa-apa pun, teruskan berjuang untuk menegakkan keadilan di negara ini, tak kira siapa anda dan dari parti mana anda. Keadilan dan kebenaran wajib diperjuangkan. Wallahulam.

Naruto Sensei said...

Ibnu

My Fren

Terima Kasih diatas sokongan anda. Harap orang yang jadi Naruto klon aka MaSkBRaiN tu ubah le taktik anda.. Tak gentle perangai macam tu.

Buat makin menyampah orang pada UMNO saja.

Naruto doakan saja..

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Buat saudara Naruto Asli (saya kena bubuh asli sebab ada yang palsu), teruskan hujah bernas anda. Setiap perjuangan WAJIB berdepan dengan cabaran dan dugaan. Jadi, usahlah anda berasa gusar.
2. Awas dengan permainan pihak media tertentu yang memang suka melaga-lagakan. Oleh itu, gunakanlah kewarasan fikiran kita untuk menilai setiap maklumat yang disampaikan.Wallahulalam.

AwanMatahari said...

Naruto, apa pendapat naruto tentang gambar kat -PAS-PKR-DAPigs-?Ini serius!!

awan teringat zaman nabi dulu. Ada sorang sahabat yang sanggup dilibas tangan dan kaki sampai kudung demi mempertahankan panji dan bendera Islam.Cuma tak ingat nama dia...

Naruto Sensei said...

AwanMatahari

Itulah politik menghina mereka. seburuk PAS pun kami tak pernah buat hina pada Parti UMNO sampai macam tu sekali.

Tapi My Fren Ini komen Naruto pada blogger tersebut..!

--> Blogger PAS-PKR-DAPigs

Naruto ingat gambar kamu tu dengan Insiden di Universiti Malaya ..

Bendera PAS dibungkus dengan Kepala Babi.. dibuang dalam Surau ..

Tolong tanya BN kenapa kes tu tak disiasat sampai sekarang. senyap je..

Kemudian kamu pakai gambar tu kenapa..? kamu ada kaitan ke dengan Kes tu..

Naruto tanya.

Naruto Sensei said...

Lambang di hina menimbulkan kemarahan orang.. PAS tak letak B_B_ pun pada lambang UMNO. Walaupun boleh saja kalau gunakan teknologi internet sekarang.

Memalukan pada UMNO sendiri. Tak dapat perpaduan di burukkan lambang PAS.

Sukahati lah kamu lah Blogger PAS-PKR-DAPigs.!

Naruto nak bersiap2 ke Masjid.

Wassalam.

lady_of_leisure said...

isu pegang lilin ialah isu akidah. isu pegang b><(*& perempuan adalah dosa antara sipembuat dgn tuhan.

tak payah nak jadi loyar buruk. Jn suka divert to the wrong issues. Tu pasal la apa benda pun tak boleh nak solve. Ini pula nak handle negara.

kalau tak pandai , diam. nanti nampak sgt bodoh.

Naruto Sensei said...

Ibnu said...

1. Hmm... alangkah elok kalau komen-komen yang dihantar dalam blog ini menggunakan bahasa yang baik dan sopan didengar.

J: hai! mmg byk hal2 yg krg sopan dari semua pihak. Perhatikanlah jgn condong kesatu pihak jek.
------------------------------
2. Berhujahlah, berbahaslah, berdebatlah dan membidaslah dengan fakta masing-masing, tapi jangan seperti budak-budak yang bergaduh. Ada hujah/debat/bidas seperti budak-budak.

J: hai!, masing2 ada faktanya. Apakah fakta sdr. Naruto, Ibnu, tontoya, aiman, perawi dll. sahaja yg betul?
--------------------------------

3. Isu yang menyentuh sifat dan Zat Allah tak sesuai untuk diperkatakan di sini. Ini kerana saya perhatikan, mereka yang memperlekehkan Tuhan (Allah) di sini tidak ikhlas untuk mencari kebenaran. Bagi saudara-saudara seIslam di sini harap usah melayan hujah sebegitu.

J: Masing2 punyai kereativitinya tersendiri. Tidak ada siapa yg bolih melarang sesiapa.

Kini bukannya zaman fundamentalis. Kalau manusia2 ini dikongkong olih para2 ulamak jumud, maka inilah jadinya. Adakah ulamak2 itu maksum dari dosa2 dan kesilapan?

a. mereka2 tak mampu meleraikan kebencian2 sesama Islam.

b. suka menghiruk pikuk kan keadaan

c. suka bermuka2 dan berfatwa sesukanya hanya kerana kepentingan politik, kuasa, nama dan perut.

Lihat apa dh jd dgn dunia Islam hari ini. Tiap2 ulamak jumud punyai fatwa2 yang tidak selaras, hinggakan umat Islam berkecamuk seperti biri bingung yg hilang pengembalanya.

-------------------------------

4. Kalau boleh, berhujahlah berdasarkan topik yang dipaparkan, jangan melencong ke arah lain pula.

J: Perhatikan kembali dgn teliti, manakah pihak2 yg berhujah mengikut landasan topic, melainkan berhujah mengikut perasaan utk menegakkan benang basah.

-------------------------------
5. Saya kesal apabila mendapati ada yang sanggup mengklonkan dirinya dengan menggunakan nama orang lain. Tindakkan sebegini sudah melambangkan diri anda seorang yang pengecut dan tidak matang. Saya sarankan agar hujah orang seperti itu dipulaukan sahaja.

J: Ini zaman internet sdr. Harus diingat, siapa sahaja bolih mengkelon dirnya, termasuk sdr ibnu sendiri. Mengapa sdr nartuto sensei, ibnu, perawi, tebuan, , awanmatahari, gomo, tokbatinsenoi, zali, roh_insan dll. gunakan nama klon. Mengapa tak paparkan shj nama asli ?

Yg mengklon tetap berhak kepada apa yg dilakuannya, kerana skrg dunia cyber.

Bahkan sipenklon bolih buat lebih dari itu, umpamanya: meranapkan website dlm sekelip mata, kalau kiranya dia mahu.

Kekesalan sdr hanya kerana sipengklon tidak menyebelahi sdr. bukankah begitu?

----------------------------

Bukan hendak menyekat kebebasan bersuara, tetapi demi memelihara kehormatan intelektual dalam berhujah/berbahas.

Kasihan si Naruto.. apa-apa pun saudara Naruto asli tu harap bersabar dengan ujian pengkonan itu.

J: sdr menafikan menyekat, bahkan sdr menyekat kebebasan bersuara bagi pihak lawan. Sdr bermain2 dengan kata2 manis uutk sebelah pihak shj.

siapakah yg sdr maksudkan intelektual? sdr sendiri? naruto? perawi? tbs? zali? roh_insan? GOMO?

-----------------------------

6. Maaflah andai kata-kata saya menyinggung hati mana-mana pihak. Saya sekadar menegut sahaja. harap semuanya dapat berlapang dada. Wallhualam.

J: sdr2 tetap menyinggung perasaan org lain agar pihak lawan memandang sdr orang yg berbudi bahasa (konon)

------------------------------

sdr tak punyai perisip KeIslaman jitu.

Tontoya said...

Cis Masuk lagi naruto klon 9.42 utk kelirukan orang.hehe.nak jadi naruto tp no profile berbeza dan butir perkataan pun berlainan..bodonya ko ni maSKBRain..

Tontoya said...

Isu Hj Nizar pegang lilin ada diperjelaskan oleh Timb Mufti kedah dan Tg Nik Aziz.Dengarlah pandangan drpd kedua dua belah pihak.Ianya bergantung kepada niat seseorang.Apa apa saja yang dilakukan hj nizar dah tentu akan diperhatikan dgn negatif oleh fahaman politik berlainan.Mungkin lepas ni kalau2 puak india mengkalungkan bunga kelehernya pun akan dikatakan menyimpang dari islam.Isu penyembahan tugu oleh pemimpin negara yg difatwakan haram oleh para mufti dulu pun tidak pun diperbesar besarkan sebabnya ia dtg dari pemerintah yang mana semuanya akan nampak betul.

AwanMatahari said...

Makcik LadyOfLeisure Said
isu pegang lilin ialah isu akidah. isu pegang b><(*& perempuan adalah dosa antara sipembuat dgn tuhan.

tak payah nak jadi loyar buruk. Jn suka divert to the wrong issues. Tu pasal la apa benda pun tak boleh nak solve. Ini pula nak handle negara.

kalau tak pandai , diam. nanti nampak sgt bodoh.

___________________________________
wahai makcik yg suruh orang lain diam.Makcik tau tak maksud akidah tu apa?kenapa senang2 makcik cakap isu pegang lilin ialah isu akidah. isu pegang b><(*& perempuan adalah dosa antara sipembuat dgn tuhan?

Makcik oi akidah tu berkaitan dengan keyakinan kita. apa pulak boleh cakap itu antara si pembuat dengan Tuhan? Itupun melibatkan akidah jugak. Saya bagi tamsilan yang mudah di sini ye. Contohnya ada pemimpin ni nak berzina dengan seorang model daripada Mongolia. Dia tau yang Allah sedang memerhatikan dia. Dalam hati dia cakap 'takpalah nanti aku taubatlah'. dan dia pun berzinala dengan model tu. Adakah dosa itu hanya antara dia dengan Tuhan? Ya memang betul tapi sebenarnya dalam masa yang sama akidah dia terhadap Allah telah berkurang kerana dia tak yakin Allah boleh membalas perbuatannya dalam masa itu juga.Begitu juga kalau pemimpin tersebut membiarkan isterinya menelanjangkan auratnya.Itupun berkaitan dengan akidah. Allah akan tanya semua tu termasuklah kita yang tahu tapi tak berbuat sesuatu Allah tetap akan tanya di akhirat kelak

P/s: Arini khutbah pasal aurat perempuan. Awan ucap tahniah kepada blogger yang lebih senior macam naruto sensei dan ramai lagi yang istiqomah mempertahankan keyakinan kita. Mintak ajari AwanMatahari!

roh_insan said...

Salam Naruto.

Harap jgn di sebariskn aku dgn intelektual,itu bkn pakaian aku,antare pakaian aku adelah HINE,memakai maksud berlawanan dr perkataan tersebut,ddk nye dl Syirik.

Aku bersetuju dgn komen ko yg lps,pengklon tu nak lekekn kite n nak memecah belahkn PR,jgn lah di pedulikn sgt,bg aku itu mmg juak umno yg msh tak sdr2 diri,n aku yakin mereke tetap menyokong kpd kufur.

Tak elok kamu sbt sebuRuk Pas,Pas satu bdn yg memperjuangkn Akidah ummah,tp org umno tak sdr,mereke dok mengate Pas itu parti,tetapi mereke jg di LUPEKAN bahawe dlm M'sia ape2 jg kumpulan yg ingin bergerak WAJIB berdaftar,andai tdk make ke ISA la mereke.

Justeru itu make kumpulan2 yg ingin menegakkn Islam n memperjuangkn Akidah sbg agenda utama,make wajiblah mereke menubuh n mendaftarkn kumpulan mereke yg kini digelar Pas.

Agenda Pas jelas,perjuangan Akidah adelah teratas,n didlm mase yg same undang2 PENJAJAH didlm umno perlu di hapuskn,make bermulelah perbalahan berpanjangan hingge kini.

Namun PenyokonG umno tetap GELAP,tetap beritikad umno lah pembele nasib melayu n memakmurkan M'sia,Sdgkn Al-Quran terang2 menyebut Allah jue yg MEMBERI KEMAKMURAN N KEBAIKKN.

Tetapi ape yg bolih kite lakukn selain hanye kite ditugaskn utk menyeru n berdoa sahaje,seperti antare finman Tuhan " Beruntunglah org2 yg aku beri petunjuk n celake lah org2 yg Aku sesatkan "

Aku memilih PKR,namun aku tdk pernah memperjuangkn parti dgn membute tuli,wlu pun aku kini ddk di barisan hadapan di kawasan aku.Tetapi aku memperjuangkn agenda yg di bawe parti,seperti Pas memperjuangkn Akidah nye umat manusie.

Kpd penyokong PR jom kite teruskn ushe memperjuangkn Akidah org melayu sbg AGENDA teratas,padulikn juak2 umno yg msh dok terase umno itu hebat n gagah,krn inilah saje perjuangan yg Allah akn bantu,bkn melayu nye atau tanah air nye.

Harus di ingat 3 perkare keatas org2 beriman ujian yg bakal menanti.Dunie,Isteri n Anak2 nye.Make itulah aku tak hairan kenape Kelantan tak semaju Negeri lain,krn itulah ujian bg Tn Guru Nik Aziz.Wallahhuallam.

Naruto Sensei said...

Kepada NAruto klon tu atau Maskbrain

Beria-ia kamu berhujah pasal Islam tetapi tak malu pula bertopangkan Nama Nik saya sendiri malah gambar pun kamu cetak rompak pula.

Is is is... Siapa kamu pula kat sini yang datang membuat huruhara..?

Kalau nak bercakap pasal Islam tetapi hakikatnya diri sendiri menyeleweng apa akhlak kamu disini..


Ni komen kamu kan..

J: sdr menafikan menyekat, bahkan sdr menyekat kebebasan bersuara bagi pihak lawan. Sdr bermain2 dengan kata2 manis uutk sebelah pihak shj.

--> Naruto original said..
Siapa pula disini menyekat Bloggers UMNO seperti kamu yang tak sudah memaki hamun..

Sedangkan kamu sendiri berniat jahat dengan memburukkan nikname saya.. tak tahu malu.. Islam mana yang mengajar keturunan kamu menjadi seperti ini..?



Ni komen kamu masa masuk kesini..

Pencacai2 PAS dlm siasah, mcm tak berlajar adab2 sebagai Muslim.

Adakah Dtk Nik Aziz ajar kalian2 begini untuk menjadi ahli2 sebuah parti Islam?..

--> Adakah komen kamu sendiri diatas bersifat Islam..? menghina orang lain..

Menggunakan nikname orang lain hanya nak membuat buruk terhadap nama orang lain..kenapa?

Tak dapat nak berhujah secara jantan maka gunakan nikname orang untuk burukkan nama dia pula..

Ceh Islam mana yang kamu perjuangkan pula..?

Kamu lah Syaitan yang mahu menyesatkan dan memburukkan orang lain pula...

Sekiranyan nikname tu digunakan untuk hujah walaupun dipihak lain tak mengapa juga tetapi hakikatnya dengan nama saya kamu menghina dan memperlekehkan saya pula..

Islam macam tu ke yang anda nak perjuangkan..! Jangan nak nafikanlah kamu sememangnya di pihak sebelah berdasarkan pada komen kamu sendiri..

Oh sebab orang lain berhujah bagi pihak yang mereka sokong, maka kamu gunakan modal seperti ini nak menghalang pula orang yang tak sealiran dengan pihak lain berhujah pula..begitu..!

Ha ha tu lah sifat UMNO .. taktik kotor macam ini lah yang akan saya bongkarkan..

kalau dulu saya berhujah disini ingin mencari kebenaran , saya ingin tengok bagaimana UMNO mahu menarik dan menyakinkan rakyat dengan hujah2 mereka.

Tetapi sekarang bukan semakin saya sukakan UMNO , malah saya semakin menyampah dan benci kepada UMNO,dengan sikap para Bloggersnya yang bukan saja tak reti nak berhujah dengan baik malah menggunakan taktik kotor pula dalam berhujah disini.

Demi Allah yang menciptakan langit dan bumi.. Saya bersumpah akan hancurkan UMNO Dan BN..Walaupun sampai saya terpaksa mengadaikan Nyawa saya.

Ingat taktik kamu ini akan makan diri kamu sendiri.. jadi tunggu saja lah akibatnya..kerana Syaitan seperti kamu hanya akan kenal apabila kamu sendiri ditimpakan sesuatu.

Hanya yang benar Ikhlas sahaja yang layak bercakap soal Islam tetapi orang macam kamu tak layak langsung selagi berselindung dengan nikname saya dan memburukkan saya dan perjuangan saya pula.

Ingat sekali-sekala tupai terjatuh juga..

Naruto tengok je gelagat kamu. Kitab 12

Naruto Sensei said...

roh_insan

Jangan salah sangka perhatikn betul tu komen dan penulisan saya ke..

jangan terperangkap dengan taktik jahat pengklon saya tu..

sila klik dan lihat siklon takkan pamerkan profilnya..

naruto jelas

Perawi said...

Hadir tidak salah tetapi jangan buat perkara yg meragukan, aku pernah melawat Kristian mati, ikhtibar yg boleh diambil iaitu soal simati yg ada meninggal hutang. Peserta diminta bagi tahu jika simati ini ada hutang, perlu dibayarkan atau tidak - halalkan. sambil pendengar duduk diassebelum mayat itu dihantar dikubur. Kita peserta dudok diatas kerusi. Tidak spt melayu mayat sedang dipikul sebelum masuk kubur...kena istihar minta halal. Bila terasa berat, letak ajelah keranda itu. Dan satu lagi bila keranda turun kedlm kubur. Org Kristian tidak turun sambut keranda didalam kubur takut keranda jatuh diatas peha atau kaki

Perawi said...

Minta pandangan ulama UMNO pula, kenapa halalkan judi, arak, berzina (Fatwa Dr Masitah), tolak hudud dari Allah SWT (sumber Al Quran)...dan sebagainya. KENAPA DIHALALKAN AKU YAKIN INILAH DIKATAKAN UMNO KAFIR ....JAWAB....LAH

Perawi said...

ATAU HADHARI SESAT YANG NYATA...HALALKAN YG TELAH ADA HUKUM TERUS DARI AL QURAN...INILAH BANGSA UMNO YG MURTAD, KAFIR, MUNAFIK, FASIK DLL SEANGKATAN DGNNYA

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Terima kasihlah respon daripada si Naruto Klon atas teguran saya itu. Terpulanglah kepada saudara cara saudara memberi persepsi terhadap saya.
2. Apa-apa pun saya tak nak layan panjang-panjang hujah anda. Guna akal anda untuk memikirkannya. Teruskan sahaja hujah anda. Wallahualam.

AsyMok_ambo said...

Harussani Zakaria…
SILA LETAK JAWATAN ANDA SEKARANG JUGA!!!
ANDA MERUPAKAN ANCAMAN KEPADA PERJUANGAN ISLAM!!!
Atas Kapasiti seorang Mufti yang melapor terus kepada Pemerintah Negeri, anda seharusnya JUJUR.
Atas kapasiti seorang Mufti anda WAJIB menceritakan APA ITU ISLAM???
Bukan memeningkan kepala UMMAH!
Cukuplah tugas itu digalas oleh gerombolan Utusan Malaysia!
Harussani Zakaria…
Kalau anda rasa berat betul tugas menyatukan UMMAH, lebih baik anda BALIK KAMPUNG dan tanam jagung. Lebih berfaedah.
Sekali lagi, AMBO MENEGASKAN…
Atas kapasiti seorang MUFTI PERAK yang melapor terus kepada SULTAN PERAK, Harussani Zakaria seharusnya JUJUR dan menceritakan letak duduk sebenar di sebalik GAMBAR NIZAR DAN LILIN yang dieksploitasi hebat oleh akhbar perkauman, Utusan Malaysia.
Kalau anda kelabu mata oleh WANG RINGGIT, lebih baik anda DIAM.
PAHAM ATAU TIDAK!!!
ANDA MERUPAKAN ANCAMAN KEPADA KEINDAHAN DAN KESUCIAN ISLAM.
Benarlah kata Al-Ghazali,
AGAMAWAN YANG MASUK ISTANA AKAN HILANG AURA WIBAWA NYA.
Sudah terang lagi Bersuluh pada era Pasca Modenisasi ini.
Wahai Harussani, Atas kapasiti sebagai seorang Mufti, anda tidak boleh berdolak-dalik kerana TANGGUNG JAWAB ANDA begitu BERAT.
Lainlah ambo ni, hanya sebutir INSAN HINA di LAUTAN PANCAROBA.
Ingat Harussani, anda dan orang lain di Malaysia dalam konteks TANGGUNG JAWAB TERPIMPIN adalah berbeza.
ANDA TIADA PILIHAN WAHAI HARUSSANI!
ANDA MESTI JUJUR!

At last but not least,
Lupakah kita pada AYAT-AYAT CINTA TERAKHIR ditujukan buat MUHAMMAD SAW yang membuat INSAN INSAN KARIB BAGINDA SAW menangis…
Sebab mereka tahu… PASti tak lama lagi ALLAH SWT akan menjemput Junjungan Besar SAW.
Mari kita sama-sama hayati.
(Tak perlu untuk tarannum @ baca kuat2 @ berlagu semerdu mungkin apatah menunjuk-nunjuk..)
CUKUP SEKADAR KITA HAYATI SEJUJUR MUNGKIN…
Sebahagian Ayat 3 Surah Al-Maidah
(Kalau tak percaya, sila ambil naskhah Al-Quran atau Tafsir.)

“PADA HARI INI, TELAH PUTUSLAH HARAPAN ORANG KAFIR UNTUK MEMERANGI KAMU DAN JANGANLAH KAMU TAKUT KEPADA MEREKA SEBALIKNYA TAKUTLAH KEPADA-KU. PADA HARI INI, AKU TELAH SEMPURNAKAN UNTUK KAMU SEMUA AKAN AGAMAMU DAN TELAH AKU CUKUPKAN UNTUK KALIAN SEMUA NIKMAT-KU… DAN AKU TELAH REDA KEPADA KAMU SEMUA DENGAN ISLAM SEBAGAI SESATUNYA AGAMA.”
Boleh juga utk tambahan.
Dalam dwibahasa...
“;This day have those who reject faith given up all hope of your religion: yet fear them not but fear Me. This day have I perfected your religion for you, completed My favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion;”
@
“;This day are those who disbelieve in despair of (ever harming) your religion; so fear them not, fear Me! This day have I perfected your religion for you and completed My favour unto you, and have chosen for you as religion al-Islam;”
@
“;This day have those who disbelieve despaired of your religion, so fear them not, and fear Me. This day have I perfected for you your religion and completed My favor on you and chosen for you Islam as a religion;”

Untuk pengetahuan semua, Surah Al-Maidah adalah surah ke-5 dalam susunan naskhah AL-QURANUL KARIM selepas Al-Fatihah (doa paling mustajab sekalian alam), al-Baqarah, ali imran dan an-nisa’. Kalau tak silap ambo.

As a MUFTI, tidak dapat tidak Harussani tentu FAHAM akan JANJI ALLAH SWT.
Takkan Harussani tak percaya pada JANJI ALLAH SWT.
Hingga rela menjadi Pencacai Rejim ZIONIS umno-BN LAKNATULLAH.
Harussani…
Anda tak nak sertai atau sokong ISLAM PASfor ALL tak apa…
Tiada orang yang memaksa…
BUT…
PLEASE BE HONEST
ESPECIALLY TO MALAYSIAN.

AsyMok_ambo said...

Sedangkan hari ini bapak Muhyidin sudah pun mengeluarkan amaran berikut…
PERLU DRASTIK DALAM PERUBAHAN…
Adakah Rakyat Malaysia rasa bapak Muhyidin akan keluar Saranan tersebut jika tidak kerana ke NAZAK kan mereka???
LU PIKIR LAH SENDIRI BEB…
PIKIR WITH THE BRAIN, NOT KEPALA LUTUT!

Sekali lagi…
ATAS NAMA ALLAH SWT
PEMILIK SEKALIAN ALAM
Hormatnya DIISYTIHARKAN…
HARUSSANI ZAKARIA! SILA LETAK JAWATAN ANDA!
ANDA MERUPAKAN ANCAMAN BESAR BUAT PERJUANGAN ISLAM!

Kesudahan PERJUANGAN ISLAM hanya dua
1. PERTOLONGAN ALLAH SWT
2. SYAHID FISABILILLAH

Kepada Para Pejuang Patriot Perajurit ISLAM PASfor ALL
Usah FITNAH, ANGKUH dan BURUK SANGKA!
Kita nak risau apa…
ALLAH SWT BERSAMA KITA
DI KIRI KANAN DEPAN BELAKANG SETERUK MANA PUN HALANGAN COBAAN DUGAAN UJIAN
Kita jangan bersedih
JANJI DIA PASti BENAR!
POLIS dan TENTERA ALLAH SWT berada di mana-mana.
Menyemarakkan ROH PERJUANGAN SEJATI.
PASti untuk Kebenaran dan Keadilan.
ALLAHUAKBAR!

roh_insan said...

Ayo..btl2 kureng punye naruto klon,aku ingatkn Naruto,fuh!! rupe nye IBLIS yg menyamar jd org org.

Naruto bwk besabo,sebeno nye Iblis tu tak larat nak lwn hujah ko,pasai tu die kaco ko,bg die ko ni kene di nyahkn dr blog ni,selagi ko ade kat cini make akn menyusah n melemahkn die.

Trus kn mencari siape sbnr IBLIS tu.

Perawi said...

http://idhamlim.blogspot.com/2009/07/nizar-pegang-lilin-kenyataan-media-adun.html

Sekadar bergambar di dalam gelap dengan memegang lilin pada malam 18 July dihadapan Wisma DAP setelah beberapa ucapan untuk memberi semangat kepada penyokong PR yang hadir. Jangan pula memutar belit gambar ini kononnya begitu dan begini....

Ekoran dari kematian secara misteri yang menggemparkan seluruh negara ke atas Setiausaha Politik kepada Exco Kerajaan Selangor di Bangunan SPRM Selangor, dan membawa kepada beberapa sidang media dan perhimpunan yang diadakan diseluruh negara termasuklah yang telah dianjurkan olah Pakatan Rakyat Negeri Perak yang dihadari oleh DS. Muhammad Nizar Jamaluddin dan saya sendiri..

Isu yang sedang dibicarakan ialah mengenai tindakan kami berada dalam majlis yang kononnya memperingati kematian Teoh Beng Hock dan memegang lilin dan dikaitkan dengan tindakan kami yang kononnya bercanggah dengan ajaran Islam.

Berkebetulan sebagai seorang Cina Islam saya rasa terpanggil untuk menjawab isu tersebutAkhbar Sinar Harian edisi pada hari ini pada perenggan pertama, kedua dan ketiga menyiarkan kenyataan seperti berikut :-

"Tindakan Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin memegang lilin semasa menyertai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock baru-baru ini, adalah luar budaya Islam

Berikutan dengan itu saya suka untuk mengeluarkan beberapa kenyataan seperti berikut :-

1. Saya menafikan bahawa gambar dan majlis yang didakwa sebagai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Huat seperti didakwa pihak diatas. Gambar tersebut dan upucara menyalakan lilin adalah semasa sesi Sidang Media pada jam 11.00pagi 17 July , bertempat di wisma DAP Ipoh. Sidang Media tersebut dianjurkan oleh Skretariat Pakatan Rakyat yang dihadiri oleh sekitar 20 ADUN PR dan pimpinan tertinggi parti.

2. Memegang lilin dan Colok bagi orang cina adalah budaya nenek moyang yang sudah turun temurun diamalkan. Kebetulan saya adalah bekas penganut agama Buddha selama 22 tahun sebelum memeluk Islam, saya ingin jelaskan bahawa menyalakan lilin adalah budaya yang diamalkan oleh bangsa kami turun temurun malah ia menjadi amalan kepada penganut Islam di negara China. Sebab itulah jika kita berkunjung dimana-mana mesjid di China kita pasti akan dapat membeli colok yang dijual dimesjid.

Semasa sembahyang hari raya puasa atau haji, jangan terkejut bila kita menyaksikan kumpulan Imam dan Persatuan Islam serta AJK Mesjid berbaris masuk ke dalam mesjid dengan memegang colok yang dinyalakan sambil mengalunkan takbir hari raya, dan sebelum melangkah masuh ke dewan sembahyang colok itu ditinggalkan diluar (saya ada koleksi gambar mengenai upucara ini).

3. Kami sama-sama memegang lilin sebagai menghormati acara selingan yang diadakan dalam sidang media itu dan bukannya bertafakkur seperti yang diminta. Sebelum ini sudah sekian banyak teman bukan muslim yang menghormati upucara membaca doa dan pelbagai majlis.

4. Saya mempersoakkan kenapa perkara ini diperbesarkan termasuk oleh Bapak Prof kita yang nampaknya berat sebelah dalam menilai perlakukan oleh pemimpin Pakatan Rakyat. kenapakah pokok persoalan asal yang lebih besar yakni tindakan menghilangkan nyawa yang merupakan hak Allah tidak dipersoalkan. Sepatutnya soal itu didahulukan dalam perkara ini.

5. Saya takut nanti pihak berkenaan nampak berani berkokok dalam masa lain melibatkan pemimpin UMNO senyap dan, "punggung penuh dengan najis".

6. Banyak lagi tindakan dan perlakukan pemimpin UMNO yang mengaku beragama Islam wajib ditegur olweh Bapak Prof. Kenapa hanya berdiam diri. Paling besar dalam persoalan upucara di Tugu negara yang telah difatwakan.

7. Saya berharap penjelasan ini meredakan suasana resah yang segaja menimbulkan firnah kepada kami serta tidak mustahil mengelirukan ahli PAS dan penyokong pakatan Rakyat.

Allahu Aklam....

Kenyataan media pada 20 July 2009

Drs.Khalil Idham Lim,
ADUN Titi Serong/
Ketua Penerangan PAS Perak,

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Tentang kenyataan/jawapan daripada mufti Perak tu, pada pandangan saya dia tidak bersalah. Ini kerana dia hanya menjawab berdasarkan soalan wartawan. Dan kita perlu ingat, wartawan-wartawan tertentu dari media tertentu yang cuba mengeksploitasikan isu saudara Nizar dengan lilin ini sengaja membuat edit-edit yang boleh menimbulkan salah faham. Saudara Nizar sendiri pun telah mengatakan bahawa mufti dan Harun tidak bersalah, cuma mereka menjawab soalan berdasarkan laporan yang salah daripada media tersebut. Perkara putar belit penulis/wartawan ini bukan suatu yang baru. Malah al-Quran sendiri telah pun mengkhususkan Surah Al-Qalam untuk sebagai garis panduan kepada golongan penulis ini agar lebih berhati-hati dan bertanggungjawab ketika menulis.
2. Nasihat buat diri saya dan kalian agar sentiasa berhati-hati tatkala membaca maklumat yang meragukan dari sebarang media. Tidak salah untuk kita membacanya namun dalam masa yang sama kita perlu menapis dengan akal budi dan hati keimanan kita. Insya Allah, nur kebenaran itu akan kita jumpa. Kepada semua pendukung perjuangan (tak kira dari parti/aliran mana pun), jangan cepat melatah apabila timbulnya sesuatu isu. Teliti, semak dan perhalusi serta taakul dengan berhemat sebelum kita membuat rumusan. Wallahualam.

Perawi said...

Saya ingin bertanya kepada mereka yang terlalu ghairah mengharamkan dan mengistiharkan semua amalan yang tidak difahami mereka sebagai luar dari Islam, apakah mereka faham implikasi kenyataan dan dakwaan mereka ini? Sekiranya menyalakan lilin adalah upacara ibadat Kristian dan orang Islam haram melakukannya, berapa ramai telah sesat apabila menyalakan lilin semasa ‘black out’ atau terputusnya bekalan elektrik di rumah pada waktu malam? Silap-silap yang menuduh sendiri pun pernah melakukannya. Berapa ramai pula peniaga Islam yang telah bersubahat dengan menjual lilin di kedai mereka? Kecuali dijual dengan notis bukan untuk dinyalakan!

Dewasa ini ada juga ‘Aroma candle’ yang dijual dipasaran. Lilin beraroma ini dinyalakan untuk menghasilkan bau-bauan wangi dan menggantikan amalan orang Melayu dahulu yang membakar setanggi dan kemenyan. Adakah, mengikut pandangan bijak pandai ini, yang kelihatan amat kurang bijak pada masa ini, bahawa aroma candle ini juga haram?

Maka adakah kerana gereja membunyikan loceng maka ummat Islam diharamkan menggunakan loceng? Adakah perlu kita mengharamkan bunyi loceng di sekolah-sekolah, kereta bomba dan basikal penjual aiskrim? Mungkin juga perlu sekiranya otak kita sebeku aiskrim yang dijual!

Oleh kerana tanda salib itu adalah tanda agama Kristian, maka adakah semua yang menyerupai salib, seperti tanda campur ‘+’ dan huruf ‘t’ perlu juga kita haramkan dari penggunaan ummat Islam? Dan seterusnya jalan yang berbentuk simpang empat perlu diharamkan kerana apabila dilihat dari udara kelihatan sebagai salib?

Pemikiran yang sebegini tidak selari dengan kaedah mengharamkan sesuatu atas sebab ‘lizattihi au lighairihi’. Sabaliknya ianya hasil dari pemikiran yang terlalu phobia dan defeatist. Inilah punca mengapa ummat Islam satu ketika dahulu digalakkan menjauhkan diri dari semua perkara, “kerana takut tergelincir” sedangkan menjauhkan diri dari semua adalah dengan sendirinya suatu kegelinciran. Pemikiran sebegini ingin ummat Islam mengasingkan diri dan terasing dengan sendirinya dari keterlibatan masyarakat umum. Ummat Islam akan hanya mampu bercampur dan bersatu sesama sendiri serta memimpin hanya untuk masyarakat muslim. Mungkin inilah maksud yang tersirat.

Mungkin sekiranya DS Nizar pegang lampu pelita minyak gas ianya akan dilihat ‘ok’ oleh mereka ini.

Sebenarnya majlis ‘candle light vigil’ merupakan upacara simbolik dewasa ini yang dilakukan di seluruh dunia untuk menzahirkan penungguan dan harapan dalam keadaan yang diselubungi kegelapan. Sepertimana amalan melepaskan merpati sebagai simbol inginkan kebebasan dan kedamaian, memotong riben amalan simbolik upacara perasmian, memotong kek amalan simbolik upacara ulang tahun dan sebagainya, amalan ‘candle light vigil’ telah menjadi amalan simbolik antarabangsa untuk menunjukkan penungguan, harapan dan kemenangan. Ianya bukan majlis peribadatan dan tiada kena mengena dengan peribadatan Kristian atau Buddha atau Hindu. Lainlah kalau lilin dinyalakan dan diletakkan di ’altar yang berbentuk ketuhanan sambil disertakan dengan upacara sembahyang. Sila baca juga kenyataan media Drs. Khalil Idham Lim, ADUN Titi Serong berkenaan isu ini.

WaLlahu ’Alam
Khalid Samad
◘ Member of Parliament for Shah Alam ◘ 6C, 3rd Floor, Blok 1, Worldwide Business Centre, Jalan Tinju 13/50, Seksyen 13, Shah Alam, SELANGOR ◘ Tel/Fax:0355198117

Mesra Sokmo said...

AHAD lepas saya telah membayangkan seorang tokoh MIC akan mengikut jejak bekas Naib Presiden MCA, Chua Jui Meng untuk menyertai PKR. Saya membayangkan tokoh MIC itu akan berbuat demikian selepas kongres parti berkenaan, paling lewat.

Apabila saya melepaskan posting mengenai kemungkinan itu ramai juga yang jeling dan jeler kepada saya. Mereka tidak percaya dan menuduh saya kreat cerita, termasuk juga sesetengah ahli PKR sendiri.

Beberapa komen masuk dan turut menempelak saya. Tetapi saya tidak lepaskan kerana kritikan berbentuk emosional dan pengomen itu tidak mampu menjangkau pelangi politik Malaysia.

Namun hari ini apa yang saya bayangkan telah mejadi kenyataan. Tokoh MIC itu nampaknya tidak menunggu lama terus membuat keputusan sebelum kongres partinya. Tokoh yang dimaksudkan itu ialah Naib Presiden MIC, SS Subramaniam.

Subramanian menjadi naib presiden MIC selama 20 tahun dan juga bekas anggota Parlimen Segambut. Beliau juga merupakan tokoh kanan MIC penting di Kuala Lumpur dan Selangor. Ekoran penyertaannya itu lebih 10 cawangan MIC dibubarkan melibatkan keahlian seramai 1,700.

Pengumuman kemasukan SS Subaramanim ke dalam PKR itu diumumkan oleh Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dalam satu majlis khas di Kampung Medan petang ini.

Dengan kemasukan tokoh kanan MIC itu , PKR terus mendapat semangat dan kekuatan baru. Secara tidak langsung juga penghijrahan Subramaniam itu memberi pukulan kepada MIC terutama s Samy Vellu yang semakin tidak popular di kalangan masyarakat India negara ini.

Apakah dalam masa terdekat ini PKR akan menerima seorang lagi tokoh politik berkelas negawaran? Jikalah negawaran terbilang ini yang dibuang oleh Umno menyertai PKR jawabnya UBN semakin goyah dan goyah. Selamat berjuang kepada Subramaniam dan kita menunggu perkembangan seterusnya

Mesra Sokmo said...

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan mereka yang menghebohkan isu anggota parlimen Bukit Gantang, Dato' Seri Nizar Jamaluddin memegang lilin pada satu program di Ipoh lebih bersifat politik.

Mursyidul Am PAS itu berkata, tindakan Menteri Besar Perak, Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir memintanya mengeluarkan fatwa mengenai perkara itu tidak lebih sebagai kenyataan politik.

"Zambry ni orang politik bukan orang yang kaji Islam, apa kena mengena dengan fatwa agama, fatwa demokrasi pun dia tak pakai, lagi pun keluar fatwa ni tugas mufti," ujarnya ketika diminta mengulas kenyataan Zambry yang memintanya mengeluar fatwa berhubung isu memegang lilin.

Beliau ditemui pemberita selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kelantan 2009 di Dataran Warisan di sini, petang ini.

Menteri Besar Perak sebelum ini meminta ulama PAS mengeluarkan fatwa berhubung tindakan Nizar memegang lilin ketika hadir pada satu majlis di Perak Jumaat lepas.

Menurutnya gambar tersebut merupakan majlis menyalakan lilin diadakan semasa sesi sidang media 17 Julai lalu bertempat di Wisma DAP Ipoh.

Idham juga menjelaskan amalan memegang lilin dan colok bagi orang Cina adalah budaya nenek moyang yang sudah turun temurun dan bukan amalan agama.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga berkata, sekiranya beliau dijemput masyarakat Hindu atau Cina ke tempat ibadat mereka, beliau akan bertanya terlebih dahulu adakah program keagamaan atau adat resam.

"Saya kata kalau soal agama saya tak boleh pergi, tetapi adat resam atau budaya saya boleh pergi.

"Tiap-tiap tahun anak cucu kita menyambut ulang tahun kelahiran mereka dengan memacak lilin atas kek mengikut umur.

"Kalau setahun sebatang lilin kemudian menghembuskan, jadi lilin ni digunakan sebagai satu perkara yang simbolik terhadap sesuatu perkara lain. Begitu juga dalam masalah yang diheboh sekarang ni," ujarnya.

Menurutnya Rasulullah saw menghantar surat pada raja-raja Mesir, Iran dan India menggunakan ayat al-Quran.

Mesra Sokmo said...

Minta Zamri gantikan lilin dengan pelita raya, dihari ulang tahun pertama jadi MB Perak nanti. Perak diambil dari pintu belakang atau dgn cara meliwat bersama Najib AlJuburi....

Mesra Sokmo said...

Bila lagi Zambry nak bubar DUN Perak.....boleh lawan dah tu....BN dah kuat dgn menangi PAS majority tipis 65 saja diMU. Bila lagi nak sudi kekuatan BN dgn formula baru 1Msia/H1N1 - Perut didahulukan, Projek diutamakan, diPerak.

aiman said...

buat puak puak amnobn ,sekarang ini tahun 2009 dan politik perkauman sudah tak relevan lagi.sekarang ini parti mana yg dapat memberi keadilan kepada semua rakyat,parti itulah yg mendapat dokongan.rakyat malaysia berbangsa cina atau india tidak akan marah kalau pemerintah membantu bangsa melayu yang susah.begitu juga sebaliknya.yang jadi kemarahan bila para pemimpin sendiri yg menggaut kekayaan negara utk diri sendiri dan kaum kerabat.khas untuk MATFITFLEX 50 tahun memerintah dah beb bangsa melayu tetap ketinggalan.sebab apa ,sebab melayumno tidak berfikir guna otak

Mesra Sokmo said...

POLITIK Terengganu atau tepatnya kerajaan pimpinan Ahmad Said (Mat Said) terus beralun dan berombak seakan menuruti tari dan rentak dan naluri laut Cina Selatan. Adakalanya lautan itu tenang setenang Subuh hari dan adakalanya mengganas macam harimau lapar. Apakah politik Terengganu menuruti hawa dan gelora lautan itu?

Sewaktu-waktu ia tenang dan sewaktu-waktu ia bergelombang! Selepas pilihan raya umum 8 Mac tahun lalu ia bergelombang apabila kerja melantikkan MB menjadi masalah. MB yang paling gah dan berkuasa, Idris Ibni Jusoh tiba-tiba tidak diberi perkenan oleh Sultan untuk angkat sumpah jadi MB. Tempat Idris diganti oleh Ahmad Said.

Kenapa Idris tidak marah, dia sudah datang ke istana siap bersamping, bertanjak dan berkeris tiba-tiba pangkat dan kedudukan tidak diserahkan kepadanya. Marah...lah..Deris

Terbaru ada satu lagi pelan untuk terus menggugat Ahmad Said. Persiapan sudah diatur menjelang sidang Dewan Undangan Negeri pada Ogos depan untuk memalukan Ahmad Said dengan harapan Mat Said akan berundur atau bubar DUN.

Bagaimana bagi firasat saya, saya tidak percaya kalau kesemua kumpulan yang tidak suka Mat Said dan frustasi itu bertindak demikian. Rasanya itu hanya ugutan sahaja. Kalau dengan ancaman yang dibuat sendiri yakni enggan menghadiri sidang dewan kerana ada ancaman bunuh, apalah dengan pelan sedemikian ianya lagi rapuh dan rangup.

Saya ingin katanya kalau mereka benar-benar mengubah haluan dan pendirian mereka di DUN Terengganu, (menjadi bebas) itu menandakan dunia politik di Teregganu akan mengalami khiamat sebelum berakhirnya tahun ini.

Dalam pada itu, di samping pelan tindakan untuk bertukar menjadi Adun bebas itu, katanya ada seorang Adun sudah tekad dan bulat. Sekiranya Najib Razak tidak menyelesai dan memenuhi ugutan ala peras ugut mereka, Adun itu akan kosongkan kerusi berkenaan.

Siapakah Adun berkenaan? Apakah dia benar-benar berani? Sekali lagi saya merasakan ianya ugutan murahan saja. Saya tidak fikir Adun berkenaan berani berbuat demikian. Lagipun tidak ada rekod sebelum ini yang Adun ini telah mencipta sejarah ganjil baik di Terengganu maupun di kampungnya sendiri. Terengganu akan bubar DUN, bagi memberi laluan MB baru...Isya'Allah ....Amiin

Mesra Sokmo said...

Zaid pelawa Ku Li masuk PKR? SAYA tidak dapat pastikan, (kerana belum menghubungi Zaid Ibrahim) apakah pelawaan terbuka Zaid kepada Tengku Razaleigh Hamzah menerusi blognya itu sama ada sesudah dia sudah berbincang atau tidak mengenai perkara itu dengan Tengku Razaleigh.

Ataupun pelawaan itu hanya iseng-isengan Zaid sahaja kerana melihat ada perkembangan yang meruangkan untuk bekas Menteri Kewangan itu dalam PKR.

Setelah Zaid berada di dalam, mengenali suasana, ruang dan potensi PKR, maka Zaid merasakan sesuai untuk Tengku Razaleigh menyertainya bagi meneruskan perjuangan anak raja itu untuk membela rakyat dan negara. Apakah begitu?

Setahu saya Zaid sangat baik dengan Tengku Razaleigh dan antara pemimpin negara (Umno) yang dihormati. Keintiman dan kekaguman Zaid kepada Tengku Razaleigh jelas apabila beliau memilih Tengku Razaleigh untuk memberi kata pengantara dalam buku terbarunya, Aku Juga Melayu. Peluang yang diberikan Zaid itu adalah satu penghormatan buat Tengku Razaleigh.

Atas keyakinan tidak ada angin masakan pokok bergoyang, saya yakin naluri Zaid terbuka untuk mengajak Tengku Razaleigh kerana beliau melihat sesuatu yang baik dan menarik dalam senerio politik hari ini.

Mungkin Zaid mengira Tengku Razaleigh memiliki ruang baik dalam PKR. Di samping kesediaan Tengku Razaleigh menyambut pelawaan itu akan memberi kekuatan dan menambahkan semangat kepada PKR dalam mengepalai kerajaan baru selepas pilihan raya umum ke -13 kelak, atau lebih awal dari itu.

Bila menganalisa pelawaan Zaid itu sudah tentu beliau membuat pelawaan itu berasaskan kepada dua keadaan atau faktor. Pertama, potensi PKR itu sendiri yang berkerjsama dengan DAP dan Pas serta politik liberalnya sesuai dengan Tengku Razaleigh.

Kedua, ialah melihat kepada sekitaran diri Tengku Razaleigh sebagai seorang politik yang kini seakan terbiar dan dibiarkan oleh Umno. Tindakan ini tidak lebih daripada ingin mematikan cadangan berkenaan. Ini menggambarkan Umno yang kini sedang terbaring kesakitan akan lebih sakit sekiranya tokoh besar seperti Tengku Razaleigh itu juga meninggalkan parti itu apa lagi kalau alasannya kerana ketidakyakinan pembaharuan yang hendak dilalukan Najib Razak.

Dunia umum mengetahui Tengku Razaleigh ada kelebihan dan keistimewaanya sendiri yang jarang dimiliki oleh tokoh sebaya dengannya. Mungkin dia tidak berguna kepada Umno yang dikuasai mereka yang pelahap kuasa, tetapi Tengku Razaleigh masih disukai dan terus dinilai oleh mereka di luar Umno.

Mereka yang mempunyai akal, tahu menilai keupayaan, pengalaman dan intergriti seseorang tetap menganggap Tengku Razaleigh sebagai pemimpin politik yang bersih, tidak korup dan tidak pernah melalukan penyalahgunaan kuasa dan kedudukan.

Rekod-rekod perkhidmatan dan perjuangannya masih segar dalam ingatan rakyat. Yang nyata dan jelas Tengku Razaleigh lebih putih dan bersih waima berbanding Dr Mahathir Mohamad sekalipun.

Mungkin juga kerana Zaid melihat aset atau keistimewaan Tengku Razaleigh yang inilah, manakala Umno pula tidak menghormatinya membuatkan Zaid rasa terpanggil untuk mempelawa dan memanfaatkan ketokohan Tengku Razaleigh. Bagi Zaid adalah terlalu sayang kalau aset atau modal kepimpinan Tengku Razaleigh dibiarkan mereput begitu saja.

Lebih jauh dari itu pelawaan Zaid tersebut juga mungkin menyedari masalah dihadapi oleh penasihat PKR, Anwar Ibrahim kini yang berhadapan dengan perbicaraan.

Sebagai seorang peguam profesional mungkin Zaid dapat membaca apakah keputusan mahkamah dan hukuman yang bakal dijatuhkan ke atas Anwar atau Zaid sudah mengira kemungkinan Anwar akan dihantar ke penjara sekali dalam usaha jahat UBN untuk mastikan momentum kebangkitan rakyat yang melata hari ini terhenti. Justeru kalau itu berlaku ini bermakna perjuangan yang sedang mara kini akan ghuyup.

Apapun saya yakin banyak pihak berharap dan mengalu-alukan kedatangan Tengku Razaleigh di sebelah sini. Undangan dibuat Zaid itu kena pada masa dan tepat pada keadaanya.

Mesra Sokmo said...

GOMO mana ada muka Anuar bahlul

Mesra Sokmo said...

Memang Gomo muka fitnah...80 sebatan akhirat terimalah

Perawi said...

lady_of_leisure said...
isu pegang lilin ialah isu akidah. isu pegang b><(*& perempuan adalah dosa antara sipembuat dgn tuhan. APAKAH HUKUM HANTAR BUNGA JAMBANGAN DITUGU PERINGATAN BERWAJAH MAT SALEH PENJAJAH MALAYA OLEH PM....AKIDAH ATAU TIDAK, ATAU SEMBAH BERADAP BERSAMA TENTERA DITUGU ITU?????

Perawi said...

UMNO ini memalu kpd org yg baru Islam....halal belako dibuatnya...Melacur halal - Dr Masitah. Lady minta jawab ya

roh_insan said...

Melacur halal - Dr Masitah.

Hu..Hu..Btl ke die ade sbt?,pergh!!fatwa baru ke ni?,tp klu muke2 cun mcm Masitah tu boleh kaye bro..

Berseleroo...

Dr Masitah,sory aa,gua bkn ciakap sam lu,gua cuma ciakap muka sama lu.

* Membatalkan Takliq Syarak hukum nye Kafir.

salam... said...

AwanMatahari said...

Naruto, apa pendapat naruto tentang gambar kat -PAS-PKR-DAPigs-? Ini serius!!

....................

kalau nak tau itulah tandanya pencacai2 umno tu pengecut, bacul & takda teloq..

berani d belakang je..

kalu berani dan kemaruk sangat dengan maskot babi tu..letak je nickname BN@babi negara..dan gambar babi sedang ditimbang dengan dacing BN. yg betina kiri dan yg jantan kanan..

wow mesti cantik punya..
pastu buat t-shirt, mesti laris punya..

pastu senang la kita nak belasah dia..

Naruto Sensei said...
AwanMatahari

Itulah politik menghina mereka. seburuk PAS pun kami tak pernah buat hina pada Parti UMNO sampai macam tu sekali.

Kau tau tak yg babi tu dah jadi logo dan maskot keluarga dia. kalau takda babi tu mesti dia orang seketurunan sampai zaman sekarang ni mati kebuluran. patutnya gambar tu letak kat dacing BN sesuai dengan slogan `Babi Negara' dan najib punya perjuangan ` 1 MALAYSIA 1 PENCACAI UMNO 1 EKOR BABI TIAP SEORANG UMNO '.

lagi best kalu camni..

' rakyat diperbodohkan , BABI diutamakan..

Tapi My Fren Ini komen Naruto pada blogger tersebut..!

--> Blogger PAS-PKR-DAPigs

Naruto ingat gambar kamu tu dengan Insiden di Universiti Malaya ..

Bendera PAS dibungkus dengan Kepala Babi.. dibuang dalam Surau ..

Kemudian kamu pakai gambar tu kenapa..? kamu ada kaitan ke dengan Kes tu..


saiful said...

Wahai PAS-PKR-DAPigs kalau kamu jadi babi orang cina pun tak sudi makan kamu sungguh menjijikkan. weeek. weeek

Tontoya said...
ayamgebu said...

PAS-PKR-DAPigs...

RASANYER...TAK BERAPA ELOKLAH GAMBAR TUH...BUKANYER APA...SBB TAKUT DISALAH TAFSIR!!!!!!!
Memang betul ayamgebu,ni dah kira menghina bendera Pas dengan meletakkan gambar babi..seluruh ahli dan pimpinan Pas diseru mengutuk atau mengambil tindakan keatasnya..tengok apa yang terjadi kpd bloger penarik beca apabila dia mengubahsuai logo PDRM,dia dikenakan tindakan..macamni ke perangai orang umno yang nak ajak Pas bersatu atas nama perpaduan..boleh jalan daaa

..said...

Sebeno nya, melayu TAK sedo penangan busuk pemimpin UMNO tu..

- bodo punya pencacai umno..
- Bodo punya pemimpin BN..

- adapula konon nak jaga 1 malaysia tapi ngan bini pun takut nak tegur..

kah..kah..kah..

,,,,,,,,,,,,,,

Wahai PAS-PKR-DAPig@ bn bangang..

nickname adalah tanda pengenalan diri....

jadinya kamu babi le sebab letak
` pigs' pada kamu punya nickname..
atau tukar je dgn nickname BN@ BABINEGARA@pigs bodoh..

ada berani...!!!!

subang_14 said...

Assalamualaikum org PAS.kalu selama nih Tok Guru selalu mengatakan,undi UMNO masuk neraka,bapak SYAITAN dan segala macam keburukan lagi pasal menidakan ISLAM dalam pentadbiran diaorg.tapi kalu undi PAS yang bersengkongkol dengan DAP yang terang2 menolak negara ISLAM menuntut hak sama rata dengan pendatang haram cam dia org tuh,apa lak hukum dia?Kg Abdulah HUKUM kerr??macam YB NIZAR kita diPerak tu,bukan terang2 diperkudakan oleh diaorg??bagi hak milik tanah kat kg baru dia org sampai 999 tahun???gila apa dia nih?kita suma maklum sapa penduduk kg baru diseluruh malaysia nih.kalu tak tau gak,meh sinih aku kasik tau.penduduk kg baru nih adalah antara para penyokong komunis dizaman darurat.mereka suma dipindahkan ke satu kawasan yagn senang dipantau oleh pihak berkuasa untuk mengelakan sokongan mereka kepada pihak komunis yang banyak menghancurkan negara pada masa tu.jadi...YB NIZAR ktia telah menganugerahkan berbidang bidang tanah kepada bekas penyokong kommunis???kepada yang bergadai nyawa mempertahankan tanahair kita selama nih???dapat la pencen sebulan rm200 ke rm300.kenapa YB NIZAR kita nih tidak menganugerahkan apa2 pun kepada pejuang tanahair kita??kerana YB NIZAR kita telah mendapat ihsan dari anak cucu komunis untuk menjadi Menteri Besar Perak.jadi inikah keadilah yang YB ANWAR BERAHIM kita perjuangkan???renung renungkan lah wahai suma kaum MELAYU.

lady_of_leisure said...

whatever lah.. as usual u are more divined and have in depth knowledge of everything...

after this, I will give u the satisfaction to have the last word..

whether it means you are right or it deepens the notion that you are really a dumbass..I don't really care lah. In other word, anything you said convinced me further that, you are beyond redemption.

Anyways, before I go missing another round..let me give you a comparison. You dont need to say a word lah coz I am not going to read them ...Umpama nya ko berdosa main p&^%$# lelaki ke perempuan ke, mana besar dosa dgn ko dgn org yg menyamakan level Allah dgn Berhala? Jawab la kalau pandai sgt.
Uwek.

Apa-apa pun anak saudaraku, auntie nak mintak maaf la ye, kalau auntie dah mengecilkan hati anak saudara.. makcik saja nak buang masa je.. minggu depan dah sibuk nak pi shopping kat London pulak...

Ciao....

Ibnu Nasaruddin said...

bg aku x de pape isu pon kat sni...
2 biase la salah paham...
dari umno????
pgg tangan pempuan halal ke???
aku da bnyak kali da tngok menteri2 umno yang ketepikan hukum agama???
blaja skolah agama...
tp x amalkan....
jngan sampai bala tuhan turun kt malaysia atas perbuatan jahil umno..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...