Thursday, July 9, 2009

Belasungkawa Saiyed Ahmad: Guru, penulis, budayawan dan pejuang

Oleh KHAIRIL ABDUL RAHIM

TEMERLOH: Pahang kehilangan sebutir permata apabila tokoh budaya, tokoh belia, pejuang bahasa, penulis dan guru politik terkenal negeri ini, Saiyed Ahmad Saiyed Abdullah, 81, (gambar) kembali ke rahmatullah kira-kira jam 11.15 pagi pada 7 Julai lalu.


Jenazah Allahyarham disembahyangkan di Masjid Al-Wosto Tanjung Besar, Paya Pulai selepas waktu Asar dan dikebumikan di tanah perkuburan berhampiran. Beliau meninggalkan seorang balu, Siti Halimah Syeikh Said serta lima orang cahaya mata.

Menziarahi jenazah beliau ialah Adun Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohamad, Exco Kerajaan Pahang, Mohd Sharkar Shamsuddin, Pengerusi PKR Pahang, Datuk Fauzi Abdul Rahman, Bekas Menteri Besar Pahang Datuk Abdul Rahim Bakar dan Suhaimi Said. Sementara tokoh bahasa dan penulis yang kelihatan pula ialah Profesor Zainal Abidin Borhan, Dr. Mansor Abdullah, sasterawan Daeng Ramli Akil, Ami Masra, Nazri Sham. L.Man Kadir Shamsi dan ramai lagi.

Allahyarham gigih memperjuangkan bahasa dan budaya Melayu, juga aktif dalam Pergerakan Belia MAYC peringkat Kebangsaan dan pernah dianugerahkan sebagai Tokoh Belia Pahang. Allahyarham juga dianggap ‘guru’ dalam politik kepada generasi baru terkenal di kalangan penduduk tempatan dengan panggilan “abah”, sepanjang hidupnya penuh dengan cerita perjuangan.

Abah memulakan kerjaya sebagai guru dengan menjadi guru pelatih pada 1 April 1946 di Sekolah Melayu Kampung Pasir Panjang, Pekan selama dua tahun sebelum melanjutkan pengajian ke Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim (SITC).

Semasa menuntut di SITC abah bergaul rapat dengan sastrawan ASAS ’50 seperti Suratman Markasan, Masuri S.N. dan Mohd Ariff Ahmad dari Singapura. Dari situlah bakat penulisannya terserlah melalui penulisan cerpen dan puisi.

Tema-tema penulisan Sahmad dianggap sentiasa “menggemparkan” kerana menjurus kepada isu kemasyarakatan dan ketidakadilan serta hal-hal yang berkaitan dengan pembangunan. “Bukit Tinggi” dan “Janda Baik” pernah menggegarkan persada sastera tanah air kerana menentang ura-ura Kerajaan Persekutuan mengambil kedua-dua kawasan tersebut daripada kerajaan negeri.

Kerjaya politiknya pula bermula sebaik pulang dari SITC pada tahun 1950 dengan beliau terus menyertai Umno dan dilantik sebagai Ketua Pemuda. Ketika itu berusia 22 tahun dan mengajar di sekolah Melayu. Pada tahun 1955 Ketua Umno Pekan Datuk Mohamad Jusoh (bekas Menteri Besar Pahang) ketika itu telah melantik beliau menjadi Setiausaha pilihan raya membantu Abdul Rahman Talib (bekas Menteri Pelajaran) yang bertanding kerusi parlimen.

Pada Mesyuarat Agung Umno Pekan tahun 1959 pergerakan pemuda telah membuat tiga usul. Pertama kerajaan digesa mengambil balik lombong Sungai Lembing yang melibatkan ribuan ekar tanah daripada penjajah dan diserahkan kepada kerajaan negeri. Kedua meminta dalam perlembagaan Umno disebutkan kedaulatan sultan sahaja dan bukan kedulatan raja-raja. Dan ketiga kerajaan tidak menarik balik kerakyatan Ibrahim Yaakob yang ketika itu berada di Indonesia.

Usul tersebut telah ditolak oleh Umno Pekan sehingga menyebabkan semua AJK Pemuda yang diketuai Syed Ahmad bertindak melepaskan semua jawatan dalam Umno dan keluar parti lalu menyertai Front Sosialis kerana mengkagumi Ishak Mohamed (Pak Sako).

Bagaimanapun abah terpaksa membayar harga yang mahal kerana sebaik meninggalkan Umno beliau terpaksa berpindah randah. Mula-mula ditukarkan ke Sungai Lembing dan selepas itu pada 1962 ditukarkan ke Tanjung Batu, Nenasi. Selepas itu ke Ulu Tembeling (1964-65), Kampung Bantal (1966-69), Beserah (1970-74), Tanjung Perang, Maran (1975- 80) dan Temerloh (1980 – 85) sebelum bersara.


Versi penuh dalam Siasah edisi cetak

26 comments:

zali said...

takziah buat keluarga Saiyed Ahmad Saiyed Abdullah.

TokBatinSenoi said...

same2 le kite pakai baju hitam, seluor hitam, kasut hitam, cermin mata hitam serban hitam, jubah hitam.. dan yang penting. 3 calit kapur putih kat dahi

TNA dan HA.. jangan lupa ikut sekali ya!!!

FIRAUN 'pong' pakai jubah gak.

Belangsungkawa..

Naruto sensei said...

TokBatinSenoi

Pakai baju berkabung tu dah betul tu..

Tapi suruh bubuh calit 3 tu yang tak kena..

Bagusnye kamu ye tok..orang mati pun kamu nak lekehkan..

sesama muslim meninggal pun kamu persenda ..


Jubah 'pune' na di gaduhkan..

Naruto 'yura-yura hotaru no hikari'

he he

jaam said...

TOK ADA TU...TOK2 KETUA SUKA PAKAI JUBAH PUTIH JE...
APA KATA KAT DAHI CALIT WARNA HITAM LAK.....OK!

Naruto sensei said...

Himpunan Rakyat Bela Saiful Tiada Sambutan

Sebelum ini, puak-puak Blogger UMNO yang menggelarkan diri mereka Blogger Pembela Negara (BPN) itu begitu lantang mengutuk kononnya himpunan yang dilakukan oleh kumpulan penyokongan Anwar (KEJAM) tidak mendapat sambutan kehadiran 5,000 rakyat yang diharapkan. Tetapi sebaliknya, apa yang dapat dilihat di mahkamah Rabu lalu "perhimpunan rakyat" yang ditaja oleh BPN juga telah gagal mendapat sambutan sebenarnya. Justeru itu, mereka tidak perlulah mendabik dada kononnya himpunan itu gagal. Walhal, pimpinan KEJAM seperti Shamsul Iskandar Md Akin (PKR), Ustaz Nasharuddin Hassan Tantawi (PAS) dan ramai lagi itu telah berjaya hadir dan mengadakan demonstrasi aman di ruang legar mahkamah. Bahkan mereka juga telah berjaya mengadakan sidang media sekitar 10 minit di situ. Anehnya, mana perginya puak-puak Blogger Pembela Negara yang kononnya mengadakan himpunan rakyat bagi membela Saiful tidak mendapat sambutan sebenarnya. Kegagalan KEJAM ada asasnya, kerana pihak polis mengadakan sekatan di jalan masuk ke Mahkamah Tinggi. Itu pun sebahagian daripada mereka berjaya melepasi halangan itu. Tetapi sebaliknya, bagi penyokong Saiful langsung tidak kelihatan sama ada bersuara atau pun membuat sidang media bagi menyokong Saiful Al-Liwati.

Naruto sensei said...

Namun anehnya ada juga seorang blogger UMNO yang menguruskan blog Gerakan Anti PKR (GAP) menyatakan " Aku berpeluang bercakap dengan Saiful Bukhari sebentar tadi, bapanya dan Uncle Pet turut hadir". Nampak benar blogger terbabit menipu dalam blog panasnya itu. Sedangkan Saiful sendiri menyatakan dalam blognya yang beliau tidak dapat hadir. Tiba-tiba blogger penjilat UMNO itu menyatakan sebaliknya. Bukankah ini Auta namanya?. Nampak benar puak-puak ini sudah ketandusan idea. Malah kelibat mereka di Mahkamah Tinggi hari itu juga dirahsiakan kerana takut identiti dikenal pasti. Terbuktilah kini bahawa puak-puak mereka memang takut untuk berhadapan dengan kenyataan. Tetapi begitu rakus dan berdegar-degar bercakap di alam siber. Tidak terdengar langsung suara jeritan atau laungan yang menyebut "Sokong Saiful" atau sebagainya bergema di perkarangan mahkamah hari itu. Apa yang jelas kedengaran ialah laungan "Hidup Anwar, Bebas Anwar" dan sebagainya. Susulan daripada itu, kami menganggap yang sudah lumrah dan takdir bagi puak-puak Blogger UMNO (BPN) ini sebenarnya "takut pada bayang-bayang sendiri" !!

Naruto sensei said...

Selama ini negara kita sudah banyak dimalukan oleh kerajaan UMNO dan Barisan Nasional. Kes-kes yang jelas tidak mengikut undang-undang serta perlembagaan telah dibuat sesuka hati mereka. Orang yang tidak bersalah dihukum, sebaliknya orang yang bersalah dibiarkan bebas. Inilah yang dikatakan oleh masyarakat dunia yang Malaysia mengamalkan "Law Of The Jungle". Apakah kali ini iala akan berlaku lagi sesudah kes yang sama terhadap Anwar sepuluh tahun yang lalu telah mencemarkan institusi kehakiman dan undang-undang negara kita?. Justeru itulah, amatlah wajar kes ini dibatalkan kerana asas yang jelas menunjukkan ada pihak yang bakal dizalimi bila ia dibicarakan. Kini bukan lagi Saiful yang menjadi mangsa, tetapi Anwar yang sebenarnya bakal menjadi "mangsa konspirasi" terbaru puak-puak UMNO dan Barisan Nasional. Teruskan perjuangan dan pastikan perancangan ini gagal akhirnya!!].

-pahang daily-

Naruto sensei said...

keh keh keh Pelawak lembut kembali da...

Aksi menyayat hati dari nyer setelah merajuk sekian lama...

Eh calit hitam tu ajaran agama kamu yang baru ke..?

Islam mana pakai calit2..

Tak tahu lak tu kewajipan atau kepalsuan...

Naruto rileks je..

jaam said...

KAH....KAH....KAH!
PENYOKONG NUAR RUPANYA HA...HA.

Naruto sensei said...

kah kah kah Penyokong BIJAN rupanyer

Naruto sensei said...

Dah dalam PR semua pemimpin PR kita sokong aparaaa...singkat akal

fitflex said...

al fatihah

fitflex said...

hari ni berita tentang kematian natrah ada dimuatkan dlm berita pg td.natrah yg pernah menggemparkan tanah melayu 50thn dulu dgn kes murtad di singapura telah meninggal di belanda.sapa2 tahu dia meninggal dlm islam ke kafir???

Naruto sensei said...

Alhamdulillah

jaam said...

BUKAN KERJA KITA TU BRO, KERJA ALLAH TU...

Perawi said...

TBS je yg pakai serba hitam...ikut ajaran Hadhari songsang

Perawi said...

Bagaimanapun abah terpaksa membayar harga yang mahal kerana sebaik meninggalkan Umno beliau terpaksa berpindah randah. Mula-mula ditukarkan ke Sungai Lembing dan selepas itu pada 1962 ditukarkan ke Tanjung Batu, Nenasi. Selepas itu ke Ulu Tembeling (1964-65), Kampung Bantal (1966-69), Beserah (1970-74), Tanjung Perang, Maran (1975- 80) dan Temerloh (1980 – 85) sebelum bersara.....BILA SOKONG PEMBANGKANG RAKYAT DIKIANATI ...MANA KEBEBASAN BERSUARA ...WAHAI BN (BERUK NAJIB)

Perawi said...

Saiful langsung tidak kelihatan sama ada bersuara atau pun membuat sidang media bagi menyokong Saiful Al-Liwati....JUBUR TAHIT YG BUSUK SIAPA YG HENDAK...NAJIB SEORG YG BODOH GILAKAN LIWAT///PAKAI AKAL LAH SIKIT WAHAI ORG BN, NAK BUAT FITNAH TAK LOGIK

Perawi said...

fitflex said...
hari ni berita tentang kematian natrah ada dimuatkan dlm berita pg td.natrah yg pernah menggemparkan tanah melayu 50thn dulu dgn kes murtad di singapura telah meninggal di belanda.sapa2 tahu dia meninggal dlm islam ke kafir???
.....FITFLEX HENTILAH IKUT BN YG MEWARISI PENJAJAH...NANTI MATI DLM KAFIR

fitflex said...

pas patut belajar dari pengalaman berkawan dgn dap.dalam byk2 isu yg melanda,pas sentiasa mempertahankan hubungan sesama pakatan.
contoh dulu isu azan yg dicetuskan teresa kok tu,endorgan pas mempertahankan teresa tu walaupun mmg terang yg teresa ni anti islam.beberapa tahun lepas teresa juga yg membawa di parlimen tentang bank islam rugi rm600juta.tapi sebahagian pas tetap pertahankan dia atas kerjamasa pakatan.
selain itu isu kerajaan perpaduan yg dicetuskan tghh.dap marah sbb x nak tgk melayu bersatu.nik aziz sendiri marah sbb nak jaga hubungan dgn pakatan.
begitu jugak pas pulau pinang terus dipinggirkan tapi x berani bising sbb nak jaga hubungan dgn pakatan.usul2 yg dibawa pas bukit bendera x dilayan langsung oleh guan eng.tapi pas masih jua jaga pakatan.kapral singh hentam anwar sbb 916 x jd.semua diam x kata apa sbb nak jaga pakatan.
tapi bila ust azizan kacau babi je di kedah,adakah dap pertahankan pakatan??paling tidak dap kedah patut bawa jmpa kit siang dulu.dap langsung x menghargai pakatan.guan eng pun dlm waktu penduduk2 buah pala sibuk isu tanah,dia kalut hentam ust azizan.disini telah terbukti yg dap lgsung x menghargai pakatan sbb sanggup keluar terburu2.
kenapa org2 pas masih x sedar semua nie??org2 pas patut nilai sendiri sekiranya pr berkuasa kelak dan kerusi pas tetap minoriti waktu tu adakah pas masih dianggap kawan oleh dap???
smp bila pas mahu terus dibutakan oleh nuar jubur tu???


fitflex pas celik...

fitflex said...

kepada perawi.
bila aku ikut bn??sedap ko je kata aku ikut bn sokong penjajah.aku tanya je dia mati dlm islam ke kafir.apa kaitan soalan aku ngan bn.atau ko mmg buta smp apa yg org tanya dan tegur mesti dari bn??bukak la minda tu.

Naruto sensei said...

fitflex

Hang yang harus sedar..sepanjang hang komen kat sini komen dan fakta hang sendiri banyak yang kongkalikong..

Sudah lah mengaku PAS tapi hang sendiri tak reti erti perjuangan PAS dan PR..

Kalau Isu Azan hanya Isu yang dibuat oleh UMNO dan dah basi pun..

Isu tu pun puak UMNO sendiri berdiam diri saja sebab punca segala masalah adalah dari mereka sendiri...

Hang bukan ahli PAS sebaliknya penyamar yang hanya nak mengelirukan orang dalam Siasah ni...

Sedangkan UMNo sesama sendiri pun bertelagah apatah lagi dengan MCA dan MIC..itu pun dah hampir 60 tahun mereka bersama...

Biasalah kalau ada perbezaan pendapat itulah tandanya demokrasi subur dalam PR..tak seperti BN main angguk saja bila makin lama tak puas hati mula main koyak poster macam UMNO bukit bendera dengan Koh tsu kun ..

Bagi saya lah kamu bukan saja orang UMNO malah kamu sendiri dengan komen kamu menunjukkan kamu memang karat UMNO..?

Baguslah jika kamu kata dah keluar PAS sebab orang macam kamulah semasa 2004 PAS kalah teruk...

Manusia yang nak kepentingan dia sahaja sedangkan arah perjuangan nya habuk saja..

Semua ISU dalam yang melanda PR adalh tangan UMNo sendiri yang dengki dan dendam dengan kejatuhan mereka di 5 negeri..jangan nak putar belitlah...

setiap Isu yang dibangkitkan akan terpalit UMNO dengan Isu tersebut.. contah ISu BABi di Selangor..kenapa UMNO Selangor diam sekarang...?

Sebabnya dah terbongkar yang salah seorang Ahlinya adalah penyokong dan bakal pemegang saham dalam Ternakan Babi Moden yang BN sendiri luluskan dulu...apa cerita..

nak berpadu konon dengan UMNO sedangkan UMNO menikam PAS berulang kali di negeri PR kamu tak kecoh pulak..

Ketuanan Melayu sedangkan bahasa dan Budaya kamu sendiri terhakis apa yang UMNO pertahankan buat Melayu..? PPSMI pun menggelupur nak tarik bali..

Isu di kedah pun mainan Siapa ..? bukan rakyat semua boleh makan dengan taktik UMNO.. Bukan selama ini UMNO tak pernah diskriminasi pada Negeri Kelantan..orang PAS tulin akan faham dan tahu.. kamu tu yang buta hati...

Sebab tu tak rugi pun PAS kalau orang macam kamu tu keluar dari PAS..

Naruto tak heran pun

Naruto sensei said...

fitflex

Kalau dah bawa semua ISU dari BN tu bukan sokong BN ker..?

Lainlah kalau ISU yang kamu bawa tu adalah dari pemerhatian kamu sendiri ..rata ISu kamu semua ISU yang dimainkan oleh UMNOBN..

So kamu sendiri yang buta hati..

tak payah nak salahkan orang..

Naruto rileks je

Naruto sensei said...

Adakah UMNO berubah selepas kekalahan mereka dalam PRU yang lalu

Mana ada berubah..malah hak2 Melayu sendiri pun makin tergadai lagi..

Maka pasal apa MelayuUMNO masih nak pertahankan UMNo yang dah lama gagal pertahankan hak melayu...

Patutnya MelayuUMNO sekarang harus sedar dan kembali kepada ISlam ..

Biasiswa pun UMNo dah Swastakan sedangkan dahulu dalam perlembagaan dan kontrak sosial pun dah termaktub yang Anak2 Melayu memang berhak belajar sambil mendapatkan kemudahan biasiswa secara Percuma ...

Bukan bangsa lain pertikai pun.. tapi yang khianat hak Melayu UMNO lah ..sehingga di lupuskan biasiswa tersebut dan diganti pula dengan PTPTN...

Lihat berapa ramai anak Melayu yang akan Mendapat biasiswa Nasional nanti sedangkan kita semua tahu anak2 cina lah nanti yang akan mendapat kelebihan kerana mereka lah yang paling banyak dalam aliran sains di setiap sekolah diseluruh Malaysia...

Di dan nanti tak heran pula jika beberapa kerat sahaja orang Melayu yang akan dapat biasiswa tersebut yang sebenarnya dahulu adalah hak hak terlindung untk orang Melayu...

sepatutnya Melayu harus sedar selama ini hak2 mereka telah banyak Dikorbankan oleh BN untuk menjaga hati rakan pakatan mereka dalam MCA dan MIC sendiri..

Sedangkan tiada suatu bangsa di negara mana2 pun di Dunia bangsa itu memerintah bangsa itulah yang paling mundur..itulah yang berlaku di Malysia...

Naruto kesian je

jaam said...

JEPUN....
ISU YANG KAU WAR2KAN ITU , ISU YANG BUKAN SAJA DAH BASI MALAH DAH BERULAT...
KAU PUN SAMA JUGAK....
TAHAP KEPALA LUTUT!

Naruto sensei said...

jaam Si Lembut

ha ha ha Kalau korang jaja cerita basi tak pe ker..?

Isu Basi apa tolol ooi...

Benda yang terus berlaku dan tak diubah adalah perkara yang sentiasa akan diingati...

Bukan MelayuUMNO macam kamu makan kepala Ikan pasal tu pelupa...

Otak kepala taik...

Keh keh keh pendek akal

Naruto cool je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...