Tuesday, July 28, 2009

Royalti Kelantan: Petronas tidak ada pilihan lain...

KOTA BHARU, 28 Julai: Selepas bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah, bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang, Datuk Zaid Ibrahim pula berkata Kelantan berhak ke atas royalti minyak.

Kedua-dua mereka mengesahkan Petronas mesti membayar royalti minyak lima peratus itu kepada Kelantan kerana sememangnya itu perjanjian antara Petronas dengan kerajaan-kerajaan negeri termasuk Kelantan.

Razaleigh berkata, jika dia masih menjadi Pengerusi Petronas, dia akan membayar royalti itu tanpa berdolak daleh lagi.

Zaid pula berkata, tidak ada sebab untuk kerajaan pusat menolak tuntutan Kelantan itu kerana sememangnya itu yang tertera dalam perjanjian.

Ia ditandatangani Razaleigh selaku Pengerusi Petronas dengan Mohamad Nasir, Menteri Besar Kelantan ketika itu, kata Zaid.

Hari ini, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, pihaknya akan terus memperjuangkan hak rakyat Kelantan itu.

"Tidak sebab kerajaan pusat tidak mahu memberikan royalti itu kepada Kelantan kerana minyak yang diambil itu dari perairan Kelantan," katanya.

"Kami akan berbincang, jika tidak boleh bincang kita akan bawa ke mahkamah, jika di sini tidak boleh ke mahkamah antarabangsa," kata beliau hari ini.

Sebelum ini, Exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, kerajaan negeri telah menuntut royalti minyak bernilai RM1 bilion dari Petronas.

Pada 4 Ogos ini, 30 pemimpin termasuk wakil rakyat dan wartawan akan dibawa ke pelantar minyak terdekat untuk membuktikan pelantar itu berada dalam perairan Kelatan.

28 comments:

AsyMok_ambo said...

ATAS NAMA ALLAH SWT
For Sure, Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH telah menghancurkan JatiDiri Malaysians kurang lebih 50 tahun sudah.
Sewajar dan Selayaknya...
"Pergi JAHANNAM Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH"
"Go to HELL Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH."
WALI ALLAH SWT, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mengalu-alukan PENYERTAAN insan-insan mulia Najib Razak, Khairy Jamaludin dan rakab-rakan ke dalam Perjuangan ISLAM PASfor ALL.
Kesudahan KITA hanya DUA:
1. PERTOLONGAN ALLAH SWT
2. SYAHID FISABILILLAH
Best tau...
Hanya Jauhari Yang Mengenal Manikam.
ALLAHUAKBAR.

Lebai Lah said...

Dah digali tu hak deme kena le bayor.
Haram tu ambik hak org tkmau bayr.
Udahle tu tekan deme. Demokrasi le sikit. Dan PAS pun bertolonglah dalam isu ni. Untuk sesame Melayu Islam.Untung bngsa kite sendri. Nanti UMNo juga dapt sokongan rakyat.
Pilihle nak rompak ke nak berbaik2.

Lebai Lah said...

Posted by Topeng Perak® Unmasked

Khir Toyo "Sindir" PM Najib..!
Khir Toyo memang suka cari penyakit... sebelum ni aku tak pernah jumpa walau seorang pun yang bertaraf Doktor tapi kepala otaknya tak de gred...

Hari ni Khir Toyo dengan terang-terang mengatakan bahawa UMNO Selangor ada Moral, tak seperti UMNO Perak...

Kenyataan Khir Toyo - "Ada perebutan kuasa dalam PKR dan dalam parti dalam Pakatan. Kita tak mahu jadi seperti Perak, kita ada moral," katanya - malaysiakini

Pada siapa ditujukan perkataan tu..? Sudah tentulah kepada Ketua perhubungan UMNO Perak...

Siapa Ketua Perhubungan UMNO Perak..?

Alamak..! tunggu letupan yang seterusnya..!
Hah kan Lebai dah cakp dlm UMNO sndiri pon bnyk berpuak2 siapa yg tak tahu tu bukn ahli UMNO tegar. tu baru2 jinak kategori anak2 ABU tu.Lebai dah 30 masih UMNO lg.

ilhamku said...

Perompak Yang Nampak tak di tangkap:
Kerajaan Malaysia?
Di ketahui Semasa PAS Memerintah Terengganu ,(Rakyat Melayu)Duit Ehasan.
Rakyat Tanggung Pengsan,
Di Kelantan (Ramai jugak Melayu)
semua Melayu Jadi Ehsan,
Cakap sahaja Kerajaan Pusat (semua hak pusat-pusat mereka sahaja nak ke hak rakyat jadi BANGSAT macam MEASET Renunglah Melayuku.

wolf said...

PAS tahu ke nak pegang duit banyak-banyak?

Bodo le kalau bagi kt Kelantan...
Nanti nik ajis la jadi hero...
Buat apa BN nak bagi Nik Ajis jadi hero....x paham ka?

Korang korek la sendiri minyak tu...kah..kah...kah...

kayru1 said...

cantikk.saya sokong sangat isu royalti minyak kelantan di bawa ke mahkamah antarabangsa sebab mahkamah kat malaysia ni tunduk pada umno/bn.

dewata awan berapi said...

bukannya petronas tak nak bagi...masalahnya yang pegang kelantan tu parti tak sedar diri...parti sesat

orang2 sesat nih mana boleh dikasi duit banyak2...nanti salahguna duit rakyat tu...

kalau diberipun duit tu bukan dapat kat rakyat pun...masuk tembolok pemimpin2 sesat tu...

rakyat tak dapat apa...mereka yang kenyang...

pas boleh blah...

dewata awan berapi said...

nik ajis nak bawak ke mahkamah antarabangsa...BODOH

fitflex said...

kpd roh insan,
ko mintak saksi dan bukti,dlm siasah pun dah jelas.ko tgk la posting yg tulis sprm perlu bertanggungjawab penuh kes beng hock.



duk x duk mai bab isa ni kenapa pulak???

nilai la dulu apa yg dah dibagitau redhuan tee tu..

slyderrose said...

Sesetengah komen di sini mencerminkan keburukan peribadi seseorang itu. Kalau benda itu hak orang kenapa nak dirampas?. Akhlak apa ini?. Memang jenis perompak agaknya. Dah biasa nie. PAS dah memerintah Kelantan sejak 1990 lagi. Walaupun ditekan dianaktirikan Kelantan masih mampu bergerak kehadapan bahkan Kelantan bukan negeri yg termiskin sekali di negara ini. Check fakta ini. negeri termiskin adalah di bawah BN. Saya yakin kalau hak Kelantan ini diberikan pada Kelantan sudah pasti Kelantan lagi jauh ke hadapan dari kebanyakan negeri2 di bawah BN. Inilah ditakuti BN/ umno!!

ayamgebu said...

KALAU TANYA ORANG2 PETRONAS...DAH TENTU AKAN DIBERI!!!!
TAPI DISEBABKAN ATAS ARAHAN ORANG2 ATAS........MMMMMMMPHHHH
NGKO JAWABLAH NGAN TUHAN ESOK!

KERAJAAN MALAYSIA DAH JADI KEDANA YANG KEDAUNG!!!!!!!
LEPAS NIH AKAN DIBUKA LAGI AMANAH SAHAM YANG BARU....UNTUK MENUTUP AMANAH SAHAM YANG LAMA.....
KEMUDIAAAANNNN....
PANDAI2 LAH NAK JAWAB!!!!!

PAS-PKR-DA'Pigs said...

Rakyat Kelantan yang sokong PAS sudah semakin berkurangan. Ini telah terbukti pada PRK di Manik Urai. PAS cuma menang dgn 65 undi sahaja.

Rakyat yang sedar keburukan PAS bersengkokol dengan DAPigs makin bertambah ramai.

Sekarang pemimpin PAS cuba aleh perhatian penyokong nya kepada 'royalti' minyak pula.

Tak bole jalan punya, rakyat tetap akan tolak PAS. Jika Kelantan kembali dibawah perintah BN dah tentu 100% rakyat Kelantan dapat menikmati 'royalti' minyak tu.

Apa lagi tunggu, tendangkan aje parti PAS yang bongok tu.

Lebai Lah said...

Kalu mcm ni le mcm mna rakyat nak percya ke kite(UMNO).? Udah le tu ktanye nak tlong Melayu.

Sekarngle UMNO buktikan. Biorle PAS naik nanti rakyat juga yg tahu UMNO membantu PAS. UMNO akan dipandang baik. Takkan le isu Minyak ni nak memaki hamun. Mana Akhlak kite.?

Kalu kite dah beri Duit royalti tu pon dah bagus le. Depa PAS kalu korup pun nanti kite boleh jadikan senjata politik.Pikior le bebaik. Buat strategi bukan maki hamun. Kalu nak UMNO dipandang mulia kite kena le bersikap mulia. Bole ke kita dipndang mulia sedangkan kite sendri tak mau berubah.

TokBatin-X said...

Selepas Nabi saw wafat, orang2 yang hidup sezaman dengan beliau, dan tahu tentang agama Islam secara kepercayaan lansung, segera melibatkan diri dengan peperangan diatara satu sama lain, kerana perebutan kuasa Khalifah.

Fatima adalah anak perempuan kesayangan Nabi saw. Dan suami nya, Ali (Sepupu Nabi saw, telah dibesarkan seperti seorang anak kpd Nabi saw).

1. Ali dan Fatima telah berperang menentang askar2 dibawah pentadbiran Aishah, anak kpd. Saidina Abu Bakar r.a (isteri kesayangan Nabi saw, yang dita’rifkan wanita sempurna olih Nabi saw.

Ali akhirnya terbunuh, kecuali Fatima (yang terselamat tahun2 awal di Mekah) yang akhirnya meninggal dari tekanan penindasan sesama muslimin dan muslimat selepas tiga bulan wafat baginda Rasullullah (ayahanda nya).

2. Tiga dari pemerintah-pemerintah Islam yang empat (para khalifah) telah dibunuh.

Kesemua mereka adalah di kalangan sahabat2 Nabi saw yang paling karib.

a. Khalifah ketiga telah dibunuh oleh anak lelaki khalifah pertama.

b. Khalifah keempat telah dibunuh oleh khalifah kelima, yang kemudiannya meracun satu dari dua cucu laki2 kesayangan Nabi Muhammad saw.

c. Cucu lelaki Nabi saw yang lagi satu kemudian dipancung oleh khalifah keenam.

Inilah akibat perasaan dendam mendendam, rakus kekepalaan/ kuasa dan mengejar keuntungan duniawiyah yang sementara.
Mengapa kita ta mahu ambil ‘itibar’ dari sejarah ‘bermulanya’ kucar-kacirnya orang2 Islam.

Disini bermula tumbuhnya bermacam2 mazhab yang membuat umat Islam berpuak2, bersuku2.

KITA TA” MENYALAHKAN MAZHAB2, kalu sekiranya menyatukan. Tetapi apa yang kita lihat kebanyakan ‘TERBALIK’.

Dan ta’ heranlah porak peranda ini berterusan sampai sekarang.

Masing2 kelompok cuba menegakan benang basah serta mejatuhkan maruah sesama sendiri.

Kita mesti cari jalan untuk menyatukan kembali umat Islam, bukannya pandai berkokok macam ayam jantan.

Kita ta’ patut menuding jari kesatu2 pihak sahaja.

Tok guru2, Ulama’2 (ULAR DALAM SEMAK) dan mufti2 yang membangkitkan fatwa2 yang berunsur memecah belahkan ‘PERSAUDARAAN’ patut di hukum rejam, ta’ kira dari pihak PAS, UMNO, MUFTI2….

Inilah sebenarnya yg kita canang2kan. bukan kah begitu?

renungkanlah.

habibRMC@yahoo.com.my said...

aku nak tanya sama kau orang
ada LANUN dalam negara kita yang dilindong oleh polis,mahkamah SPRM pun dikudakan
sapa yang berani kacau ini LANUN ni ISA lah jawapnya

aku bukan apa cuma nak tahu je

fitflex said...

bg jela.bukan org lain pun kat klntan tu...buduh punya bn...

Datin Azura said...

UMNO-MCA-MIChis said...
Rakyat Kelantan yang sokong PAS sudah semakin berkurangan. Ini telah terbukti pada PRK di Manik Urai. PAS cuma menang dgn 65 undi sahaja. BERAPA RAMAI POLIS/FRU & JENTERA KERAJAAN BERNAUNG, KACAU UNDI. ITU PUN RAMAI PENGUNDI BERADA DILUAR KELANTAN TAK BALIK, SEBAB TIADA PERUNTUKKAN PERCUMA DARI PAS. YANG BALIK ADALAH TERDIRI DARI MUJAHID SAHAJA. TIDAK SPT UMNO YG KAYA DGN MEMBAZIR DUIT RAKYAT.....SEDIAKAN TRANSPORT DAN MEMBAWA PENGUNDI IBLIS & HANTU - TOYO, LANGSUIR, PONTIANAK, JEMBALANG DLL.....

Lebai Lah said...

Tok Btin Snoi

Benar sunggoh le bagai dikate tu.
Mcm ape yg lebai komen sebelum ini kembalike Ajaran Al-Quran dan Hadis itu saja le penyatu untk umat Islam kan Nabi dah Janji. Takkan kite yg sikit ilmu ni tak percayakan janji Allah dan Nabi kita Muhammad saw.?

Udahle bior berlainn politik tetapi jiwe biorle Islam dan Melayu diutmakan. Jgn sbabkan politik masing nok sekat-meyekat akhinye MelayuIslam sampi ke la ni takdenye maju. Ubahle. Yg salah akui salh yg benar jng di tutupka saja.

CUPING MERAH said...

Kiamat Dah Dekat Dah. Nauzubillah

1) Penaklukan Baitulmuqaddis.
Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda:

"Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah
1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis. " - Sahih Bukhari
~ dah jadi dah...

2) Zina bermaharajalela.
"Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yg seenaknya melakukan persetubuhan
seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang."
- Sahih Muslim
~ dah nampak dah...

3) Bermaharajalela alat muzik.
"Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka". Ada
yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?"
Baginda menjawab: "Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik) &
penyanyi� wanita" - Ibnu Majah
~ Mentor , Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Anugerah Muzik...

4) Menghias masjid & membanggakannya.
"Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam
mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.
~ memang dah nampak dah...

5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak
baik.
"Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan & perkataan keji,
memutuskan hubungan silaturahim & sikap yang buruk dalam tetangga." -
Riwayat Ahmad dan Hakim.
~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasal malu...

6) Ramai orang soleh meninggal dunia.
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang2 yang baik&
ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2
yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari
kemungkaran" - Riwayat Ahmad
~ boleh kira berapa jer para ulama' yg tinggal...

7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.
"Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh
Luka' bin Luka'(orang yang bodoh & hina). Maka orang yang paling baik
ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia" -
Riwayat Thabrani
~ George Bush, Ariel Sharon & kat Malaysia pun ada....???

8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja.
"Sesungguhnya di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah manusia
tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya
saja.."
- Riwayat Ahmad
~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa....

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara anda� telah hari kiamat
ialah akan muncul pakaian� wanita & apabila mereka memakainya keadaannya
seperti telanjang".
~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc.)...

10) Bulan sabit kelihatan besar.
"Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung
(membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani
~ tak caya gi tengok...

11) Banyak dusta & tidak tepat dalam menyampaikan berita.
"Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan
membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah
didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari
mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu" - Sahih Muslim
~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar2 harian & majalah� yg popular
skarang nie...

12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar.
"Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu &
disembunyikan kesaksian yang benar." -Riwayat Ahmad
~ tengok kes peperangan Iraq sbg contoh...

13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai.
"Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang
rumput & sungai�" - Sahih Muslim
~ Dubaidah turun salji... Mina dah kene banjir...

Naruto Sensei said...

Salam..

Bagus Lebai Lah komen bagi pihak UMNO yang macam ni le yang kita nak...Baru betul.

Ni tidak masuk je maki-hamun, Buat klon dan buat orang marah apa yang kamu semua dapat...?

Beri saja lah royalti minyak tu pada Kelantan tu... kata nye nak membantu rakyat... Melayu Islam pula tu.. Inile masa yang paling baik UMNO nak tunjukkan kebaikan mereka. Ha ha apa lagi

Naruto cadangkan saja.

yushaidi bin said...

ALHAMDULILLAH. BIASALA, FITRAH BG YG MEMPERJUANGKAN ISLAM, PASTI KITA AKAN DIFITNAH, DISEKAT, MALAH RASULULLAH DAN PARA SAHABAT PUN TERPAKSA MELALUI SEGALA MACAM CARA PENINDASAN DR PUAK2 MUNAFIK DAN KAFIR QURAISH. SAMA LA KITA SEKARANG DIMUSUHI PUAK2 MUNAFIK DAN KAFIR MELAYU.DALAM UMNO PUN ADA JUGA BAKA2 ABU JAHAL, ABU LAHAP, ABU MONGOLIA DAN MCM2 LAGI. TERTARIK DGN JAWAPAN PD BLOG YB ZUKIFLI NORDIN, TENTANG PERTAYAAN PIHAK MANA YG BETUL MEMPERJUANGKAN ISLAM. TAKBIIIIIR!

tabuan said...

tentang royalti minyak ni PAS sepatutnya tak payah nak merayu dan memohon sedekah daripada kerajaan pusat.

PAS tak payah la nak main kan isu ini..pemimpin PAS rujuk la undang2 berapakah jarak sempadan negeri dengan laut..berapa batu nautika.

Sekiranya PAS sebagai parti yg memakai nama islam pasti sudah tahu yg rasullulah mengalakan umat nya berniaga, PAS yang memerintah kelantan selama lebih 20 tahun sepatutnya menubuhkan sendiri syarikat cari gali minyak, dan boleh la di gali di negeri yg PAS merintah.

INI tidak berniaga juga tapi jual air jampi, air penerang hati,sebenarnya air penerang hati ni tak pernah wujud di zaman rasullulah, tapi sekarang ni dasyat ada jus tok guru, air doa syifa...kalau lah ada air penerang hati sudah pasti rasullulah akan menjampi air didalam telaga zam-zam untuk menerangkan hati kaum quraish supaya menerima islam.tapi ini tidak berlaku...

anak kita-kita pergi sekolah minum air jampi sampai kembong perut kunun nya nak terang hati tapi anak kaum lain minum air meneral tapi masuk universiti sampai penuh, anak kita masuk pusat serenti...

coolll

Proton Saga said...

ADA YB DILINDONG OLIH KONGSI GELAB?
DAH AGAK DAH MAMANG ADA KALAU KEMAROK SANGAT NAK PERUBAHAN

BAK KATA PERPATAH LARI MULUT HARIMAU MASUK MULUT BUAYA. PADAN MUKA NIK AZIZ YANG MENOLAK UMNO DAN MENDAKAP PELOK CIUN DAP TERUSKAN USAHA KAMU MUDAH MUDAHAN MELAYU AKAN LENYAP DI TANAH AIR SENDIRI.

TERUSKAN WAHAI PERJUANGAN BANGASA DAN AGAMA.

wolf said...

PAS tahu ke nak memerintah....?

Tiap-tiap kali ceramah tanam sifat kebencian...yang rakyat mengong ni anggukk jer...

Dah akhir zaman...agama dijaja dan dilacur untuk kepentingan diri.

roh_insan said...

...kpd roh insan,
ko mintak saksi dan bukti,dlm siasah pun dah jelas.ko tgk la posting yg tulis sprm perlu bertanggungjawab penuh kes beng hock...

fitflex..

Dlm bab jenayat atau jenayah terbg pd 4 perkare.

1. Hudud.
2. Qisas.
3. Takzir.
4. Diat.

Zina,tu termasak dlm bab Hudud.Bunuh ddk nye dlm bab Qisas,jd saksi yg aku maksudkn tu dlm bab zina,ape hal pulak yg kamu nak samekn dgn janayah,toksah lah ikut pikir sendiri dlm bab hukum ni,ulamak umno pun setuju.Cume tak lalu nak buat je.

Dlm bab Qisas ni,klu kamu bunuh aku,kamu pun kene hukum bunuh,klu kamu kerat telinge kanan aku,telinga kanan kamu pun kene kerat,n ape2 sje yg kamu buat tentang jenayah di bwh Qisas.(Juge perlu 4 org saksi)

Masalah terbesar undang2 M'sia tak ikut undang2 Islam,make jd lah mcm hari ni..Dan maksud SPRM kene bertanggung jawap penuh tu tak semestinye SPRM tu yg membunuh.Jd bertanggung jawap je lah,ape yg nak ditakutkn andai benar kite tak membunuh??.

Yang ssh nye undang2 sivil,undang2 ini di bwk oleh penjajah,n undang2 ni boleh diolah2 sehingge pesalah tdk nampak bersalah wlu pun bersalah.itu yg bermasalah!!.

osama laden said...

woit..dugong berapi,awat bangang sangat...mentaliti pak pandir ' kalau kita buat ni jadi nanti blablabla...last2 tak buat apa2' sebab memikirkan semua masalah akhirnya takut.'Kalau' tu kan kata2 setan. satu lagi cuba hang bandingkan (kalau tau kira lah)berapa banyak orng Pas yg makan rasuah dan berapa banyak Umngok makan rasuah....huihh banayaak beza beb..bapak toyol pun ada dlm Umngok. Tu la umngok dah lamaa sangat makaan rasuah sampai depa fikir kalau Pas dapat duit Pas pun macam Umngok gak,mentaliti rasuah disebabkan disuap oleh makbapa dengan duit rasuah.

osama laden said...

aloo wolf..kalau tak nak bayaar sewa(royalti) janganlah ambik kat tanah orang..pi korek kat hidung bik mama jer..tak de org kelantan bising2

Monahafiza said...

aku rasa kita jangan panik dan ingat kembali sewaktu terengganu nak royalty tuh. ko pikir balik. ni benda yang sama ler ni. tapi kerajaan kelantan dah tahu yang tak boleh dapat punya tapi dia nak timbulkan isu jadi tertimbulah cerita ni. kalau k'tan ada kemampuan lebih dari terengganu untuk bukak syarikat minyak elok ler bukak sebijik. orang kelantan yang keje kat ptronas boleh ler apply kat syariket minyak tuh. aku pun nak weiiii...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...