Monday, July 27, 2009

Jika saya masih pengerusi Petronas, saya akan bayar

KUALA LUMPUR, 27 Julai - Bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, jika beliau masih pengerusi badan itu pihaknya akan membayar tuntutan kerajaan negeri Kelantan.

"Jika saya masih Pengerusi Petronas, saya akan bayar tanpa dolak dalih lagi," kata Razaleigh dalam wawancaranya dengan laman web The Malaysian Insider.
Razaleigh mengulas tuntutan kerajaan negeri Kelantan terhadap Petronas agar membayar mereka RM1 bilion royalti ekoran pengesahan Jabatan Perangkaan Negara, banyak hasil minyak yang dikeluarkan dari perairan Kelantan.

Sebelum ini, Menteri Penerangan dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim menafikan Kelantan berhak mendapat royalti itu.

Menurut Razaleigh, berdasarkan dokumen perjanjian yang beliau tandatangani bagi pihak Petronas dengan negeri-negeri terbabit, Petronas akan membayar royalti lima peratus kepada kerajaan negeri dari hasil yang diambil dari punca hidrokarbon yang diambil dari atas bumi atau perairan negeri berkenaan.

"Jadi saya rasa, semuanya patut dibayar kerana saya yang tandatangani dokumen itu. Tidak ada cara lain lagi," kata Razaleigh sebagaimana yang disiarkan lama web berita itu.

20 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

Pengerusi Petronas bukannya ada kuasa sepenuhnya kerana bergantung pada kuasa dan perundangan lainnya.

kena ingat, keputusan Petronas bukan ditangan seseorang.

Bila pelabur tak masuk ke Kelatan PAS kata ia punca dari UMNO dan BN.

Bila miskin dulu kata sebab takdir Allah, tetapi kini kata pasal royalti pula.

MUNAFIK BUKAN PAA LIM KIT SIANG ATAU KARPAL SINGH SAHAJA....semua pemimpin PAS pun sama...

dewata awan berapi said...

kuli nih tak habis2 jadi 'api dalam sekam'...sejak dari s46 dulu pandai jer nak cari lobang...bawak2 bertaubat

Islamic_Engineer said...

kl veteran umno yg tahu undang2 berkata2, org UMNO yg kurang pengalaman pun berkata2 untuk membangkang n mempesoalkan.

kl najib kata mcm ni, KELANTAN PATUT DAPAT ROYALTI, sape pulak akan jawab

adakah ahli umno akan buat undi tidak percaya pada najib.

mana satu yg betul ni...tp bg aku lah kerajaan patut dokementari pasal minyak di kelantan. adakah ia benar2 wujud dikelantan.

aku bukan org kelantan y ingin menuntut royalti tp aku ingin melihat mana yg benar.
kebenaran hendaklah ditegakkan.
kl org PAS kata mcm ku li tu aku xkisah...ni ku li tu ahli UMNO

Lebai Lah said...

UmNGOk sudah2 le tu.

Kite udah lame merompak rakyt Mlysia. Jangn buat tak tahu . Bnyk dh harte kite tak abis pon dimakn.

Berilah sikit pd melayu lain pulak tak habis kroni kite juga yg dpt.

Malu kite nak akui jadi pembela Melayu kalu harte Melayu pon kite songlap.

Minyak tue memg harte Kelante pon. Malule sikit
Bukn bnyk pon 1 billion je. Lebai dulu dh berbillion tak habis2 mkn.

sekarg lebai dah Insaf. mungkin akan masuk PR nanti.

MANSUHKAN ISA. BUBAR DUN PERAK!!

Proton Saga said...

Apa pasal nak bubarkan dun perak,
tak faham faham orang ni.

sekolah lah balik.,

Lebai Lah said...

Apa ngoknya bila kereta Proton saga bertukar logo.

Pergi sekolah dah bongok.

ayamgebu said...

Bila pelabur tak masuk ke Kelatan PAS kata ia punca dari UMNO dan BN.......abe mie tarjah said.....



....PEMBANGUNAN DAN PEMBIAYAAN DISEKAT....DILUAHKAN DAN DIAKUI OLEH DATUK MUSTAPA MOHAMED
DI SIDANG DUN KELANTAN!!!!!!!!

NENGOK MUKA PUN DAH TAHU....MENGGGGONG X SUDAH!

romeo said...

pengerusi pertonas tak ada kuasa.yg ada kuasa mathir kuty (umno) rompakah hasil negara habis,lahir jutawan anak haram org melayu makin ramai,makin kuat rasuah,bodoh undang2 Baaraai UMNO.

romeo said...

Pengerusi pertonas tak ada kuasa.yg ada kuasa mathir kuty (umno) rompak hasil negara sampai habis,lahir jutawan anak haram org melayu makin ramai,makin kuat rasuah,bodoh undang2 Baaraai UMNO.

Lebai Lah said...

Nak lantik To Pa Jadi MB toksah mimpi le.

Lebai ni dulu pon bukan main dibodeknye. Skrg ni royalti minyak Klante pun dia tipu rakyat Klante katanye takde.
Is..Udeh le tu Andok tokyah la nak dibuat cadangan bodoh tu. Ghuyub la Klante nanti.

Tengokle Pahang tu. Nak nyawa2 ikan je duit negeri dok kaut kat Denan tu.

Jngn buat lawakle UMNO tok layak nak memerintah Afrika pun. Habis duit di keroje kan ye.

habibRMC@yahoo.com.my said...

syabaslah ku li

apa pun umno ni memang perompak

aku dan kawan2 ku akan doakan supaya ku li cepat2 masuk PR supaya kita dapat bersama jatooohkan BN dalam pilihanraya yg ke 13 nanti

barulah dapat kita bongkar hasil2 rompakan umno selama ni

Tontoya said...

Payah nak berjumpa pemimpin umno macam kuli ni.Yang lain lain hanya sekadar menjadi pak angguk je dalam umngok tu.Pasal mereka lebih sayangkan jawatan dan harta benda lagi daripada menyuarakan masalah dan kepentingan rakyat.Sebab tu lah Kuli dapat menjadi ahli parlimen paling lama kerana disenangi kawan dan lawan.

roh_insan said...

Mdh2an satu petande awal Ku Li akan meninggalkan UMNO.

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Hmm... tak boleh ke tubuh satu lagi Suruhanjaya untuk siasat kebenaran pengeluaran minyak dari perairan Kelantan tu.. sekadar mencadangkan saja...
2. Sarawak ni pun pengeluar minyak dan balak, tapi pembangunan bukannya tak ada, ada, cuma sangat lambat, macam tak padan dengan kekayaan hasil royalti yang Sarawak dapat. Entahlah... Harap Sarawak dapat maju dengan lebih cepat, setanding dengan Selangor...

osama laden said...

woit...abengap mie,sapa yang membtalkan geran promosi pelancongan kt negeri PR,sapa yg melarang peg.pertanian beri kerjasama kat neegri PR,sapa yg tukar royalti minyak kepd wang ehsan,sapa pulak yg salur wang kat JPP dan tubuh kerejaan dalm kerajaan,geran wajib pun byr ikut suka..ingat GERAN WAJIB. hang x ingat fatwa Tp M kalau nak jambatan undi BN..inilah keadilan persepsi Umngok buat org yg masih bongok. hang faaham ka istilah munafik...awat bodo sangt sampai krpal singh ko kata munafik..rujuk la balik silibus tg 2 bab munafik..ishh silibus tg 2 pun tak faham lagi.

haji said...

kalau kuli nak perjuangkan royalti eloklah masuk PKR mcm zaid. jgn jadi api dalam sekam; nyatakan perjuangan kuli sebenarnya supaya rakyat tidak bertekateki dgn kenyataan kuli.

Tontoya said...

''Haji' apa macam ni.Haji bakhil kot.Jahat sungguh perangainya.Kuli tu perjuangkan apa yang sepatutnya rakyat kelantan dapat,bukan berjuang untuk diri dan kroninya.Kuli tu bekas menteri kewangan yang cukup arif tentang hak hak rakyat.Dia pun tak sanggup bersekongkol dengan kezaliman umnobn yang menafikan wang royalti minyak kepada kerajaan negeri.Itulah bila ada dikalangan pemimpin dalam umno tu yang memandang kepada rakyat dicop sebagai menyelebelahi pembangkang dan digesa meninggalkan Bn.

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Kalau benar minyak tu di perairan Kelantan, saya rasa tak rugi kalau Kerajaan Persekutuan bagi royalti tu kepada Kelantan. Mereka itu pun rakyat Malaysia juga. Di dalamnya ada yang menyokong UMNO, PAS, PKR dan sebagainya. Hasil bumi seperti itu eloklah dinikmati bersama.
2. Kalau tak benar minyak itu di perairan Kelantan, maka tak rugi juga kalau Kerajaan Persekutuan memberi peruntukan WAJIB kepada Kerajaan Negeri Kelantan yang selama ini disekat/dilambat-lambatkan. Sumber pendapatan Kerajaan Persekutuan kan banyak, tak semestinya melalui royalti minyak saja. Rakyat Kelantan pun rakyat Malaysia juga...Wallahualam.

AsyMok_ambo said...

ATAS NAMA ALLAH SWT
For Sure, Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH telah menghancurkan JatiDiri Malaysians kurang lebih 50 tahun sudah.
Sewajar dan Selayaknya...
"Pergi JAHANNAM Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH"
"Go to HELL Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH."
WALI ALLAH SWT, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mengalu-alukan PENYERTAAN insan-insan mulia Najib Razak, Khairy Jamaludin dan rakab-rakan ke dalam Perjuangan ISLAM PASfor ALL.
Kesudahan KITA hanya DUA:
1. PERTOLONGAN ALLAH SWT
2. SYAHID FISABILILLAH
Best tau...
Hanya Jauhari Yang Mengenal Manikam.
ALLAHUAKBAR.

mamat said...

abe MIE TERJAH,

Pembetulan, sebenarnya bukan pemimpin
PAS yg munafik, tetapi Pemimpin Umno, sebab umno menolak hukum hudud dan menentang ajaran Islam syumul, ketua mereka adalah Tuan Hj Abdullah bin Ubai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...