Monday, July 27, 2009

Ini permainan Umno bukan saya, kata Nik Aziz

KOTA BHARU 27 Julai: "Ini permainan Umno," kata Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. "Apa yang saya minta adalah kerajaan negeri mengadakan hubungan baik dengan kerajaan persekutuan."

Nik Aziz mengulas kenyataan para pemimpin Umno kononnya beliau berpatah balik dan merubah balik kenyataannya sebelum ini yang menentang gagasan kerjasama dengan Umno.

"Apa yang saya cadangkan adalah hubungan antara dua kerajaan atas dasar semangat persekutuan," katanya mengulas cadangannya semasa Fiesta Kelantan 2009 di Kuala Lumpur.

Apa yang dia minta, kata Nik Aziz adalah kerajan persekutuan menunaikan tanggungjawabnya dengan baik. Antaranya tuntutan royalti minyak dari Petronas, bayaran geran pembangunan yang sering diperlambatkan dan projek-projek pembangunan di Kelantan.

Ekoran kenyataan itu, para pemimpin Umno menyambut baik kenyataan Nik Aziz itu seolah-olah beliau sudah mau berbaik-baik dengan kerajaan pimpinan Umno.

Mereka juga membuat kenyataan agar Nik Aziz tidak menarik balik kenyataannya mau berbaik-baik ini.

"Ini bukan urusan parti. Saya tidak berminat untuk merapatkan hubungan kedua-dua parti. Ini hal berasingan," kata beliau.

15 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com


APA NIAT SEBENAR NIK AZIZ SEDANGKAN PADA MASA SAMA PAS 'TEMBAK' UMNO MENGENAI ISU MUQABALAH!!!!

dewata awan berapi said...

nak majukan negeri barulah terhegeh2 carik umno...sampai nak bina hotel2 pun harapkan kerajaan persekutuan...yang pas tau cuma buat ceramah2 yang menghasut orang ramai membenci umno

pas...parti yang memecahbelah orang islam...menganjurkan permusuhan sesama islam...menggalakkan orang islam menjadi umat yang mundur...itulah sebenarnya pas

Lebai Lah said...

Dua orng di atas ni memang tak mau bersatu.
Ini ke politik kita sekarang.?

UmNGOK tak ajar ahlinya maki hamun lah siot!!
Buat malu Lebai je jadi pemimpin kome.

Dulu nasib Lebai pun dijatuhkan.. Macm tu le UmNGOK habis madu sepah dibuang.
Sekarang ahlinya tak malu makihamun di sini.

Ingt ahli UmNGOK kite disini hanya menumpng komen jaga sikit.

labulabi said...

betul betul leee ngok ngek yang dua diatas tu.

tak tau beza parti ngan kerajaan
patutpun selalu kena tipu ngan UBN

malaysia adalah hak rakyat - bukan hak umnobn - bukan harta mak bapak umnobn.

rakyat tu maksudnya semua orang - jangan jadi begong - bagi kain batik - terus begong.

mana ada dalam perlembagaan - yang kata parti pas ke umno ke mca ke dap ke tupperware ke atau apa apa parti leeee yang tak boleh diberi peruntukan - itu hak rakyat - tapi pencacai umnobn telah dibosaikan umnobn fikiran mereka - sehingga mengaku bahawa harta kerajaan malaysia adalah hak umnobn - jadi jika kerajaan bantu rakyat - maka sama macam umnobn yang bagi - sape yang fikiran macam ni - memang bongok dan bengong dan memang dah kena bonsai oleh umnobn.
mengikut perlembagaan kerajaan pusat kutip cukai individu dari semua rakyat disemua negeri serta lain lain cukai lagi - kemudian diagihkan kepada setiap negeri mengikut "per head" rakyat setiap negeri tersebut sebagai wang pembangunan - tapi apa yang diberitahu - semua cukai dan pendapatan negara termasuk hasil minyak dan lain lain hasil mahsul adalah hak mutlak umnobn - dan pencacai umnobn pun pecaya le dongeng tersebut - tak sedar ditipu oleh umnobn - maka pencacai inipun cananglah seluruh alam bahawa orang yang menentang umnobn mintak duit dan bantuan dari umnobn.
nampak sangat bengong dan bongoknya pencacai umnobn sampai duit sendiripun depa kata duit umnobn ish ish ishhhhh kesian kesian

andakmaon said...

Jangan dilayan apa jua kenyataan Nik Aziz ni. Baca Rakyat Malaysia : Nik Aziz ialah Political Animal- Hambali blogspot com. Tahap dia sebenarnya dah teruk.Nik Aziz akan memutarbelitkan apa saja demi untuk faedah politiknya. Jadi,pedulikan saja.Andak dah kata, rakyat Kelantan pakat jadikan Tok Pa MB yang baru ,dia bukan saja berkelayakan tapi juga mempunyai semangat Kelantan yang tinggi. Insyaallah Maju Kelantan.

Lebai Lah said...

Nak lantik To Pa Jadi MB toksah mimpi le.

Lebai ni dulu pon bukan main dibodeknye. Skrg ni royalti minyak Klante pun dia tipu rakyat Klante katanye takde.
Is..Udeh le tu Andok tokyah la nak dibuat cadangan bodoh tu. Ghuyub la Klante nanti.

Tengokle Pahang tu. Nak nyawa2 ikan je duit negeri dok kaut kat Denan tu.

Jngn buat lawakle UMNO tok layak nak memerintah Afrika pun. Habis duit di keroje kan ye.

PAS-PKR-DAPigs said...

Ularmak lidah bercabang

PeRWiRa_aDiL said...

Itulah UMNO dah mmg nazak, nak sangat ajak PAS join depa, ptuuiii,lain PAS cakap lain depa ingat, PAS sebelah mate pun tak pandang UMNO jahil tu...

Hahaha , steady Nik Aziz...

redmanland27 said...

Ambo sokong Nik Aziz, aku sokong golongan ulamak. Ulamak y betul2 mahukan ISLAM.

Proton Saga said...

ULAMAK kepenting politik tolak tepi.

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Kenyataan/maksud yang disampaikan oleh MB Kelantan, Datuk Nik Aziz itu memang sudah jelas dan mudah difahami. Apa yang dimaksudkan oleh beliau itu ialah hubungan baik antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri, bukanya antara UMNO/BN dengan PAS. Memanglah kita lihat bahawa UBN yang jaga Kerajaan Persekutuan dan PAS jaga Kerajaan Negeri Kelantan, tetapi yang ditekankan oleh Nik Aziz itu ialah dari aspek 'TANGGUNGJAWAB' Kerajaan Persekutuan terhadap negeri-negeri di bawah konsep Persekutuan itu, tak kira negeri itu dikuasai oleh parti kerajaan atau pun pembangkang. Yang penting konsep Persekutuan itulah yang perlu difahami betul-betul. Oleh itu, pembangunan oleh kerajaan Persekutuan hendaklah menyeluruh, tanpa diskriminasi. Kita tidak mahu seperti apa yang berlaku di Indonesia, apabila wilayah Acheh dipinggirkan dari segi pembangunan sehingga timbul rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyatnya, begitu juga dengan di Thailand terhadap wilayah Selatan Thai. Konsep Persekutuan itu perlulah difahami betul-betul. Jadi, apa yang saya fahami, isu 'salam perdamaian; yang dihulurkan oleh Datuk Nik Aziz itu mudah difahami, iaitu antara tanggungjawab Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri, tidak jelas menggambarkan antara UMNO dengan PAS. Kekadang pihak media ini sengaja hendak mengelirukan isu ini, lebih-lebih lagi apabila melibatkan dua buah parti bertentangan. Walau apa pun, kita mengharaplah agar suatu ketika nanti kedua-dua parti terbesar Melayu ini akan menemui titik perdamaian dan perpaduannya,itu harapan kita semua. Wallahualam.

osama laden said...

kahkahkah...TGNA mau kerjasama antara kerajaan UMngok kata mau padu2...woit..ada pulak komen dr dugong awan berapi kahkahkah..mu pi komen kat blok dugong jer la.....woit abe mie tak pahe ko...awat bengap sangat...tak pahe2
ko kerjasama antra kerajaan bukan antara parti.

Tontoya said...

Ramai pimpinan umno ni cam gila talak pulak.Kita tahu bukannya mereka tak faham konsep perbezaan hubungan kerjasama antara kerajaan negeri dengan kerajaan pusat dan antara parti dengan parti tapi masih cuba memutarbelitkan maksudnya.Adakah untuk mencari keuntungan politik.Pandangan dari saudara ibnu sudah cukup cantik dan jelas untuk difahami.Sememangnya kerajaan yang memerintah pusat sepatutnya tidak membeza bezakan bentuk bantuan bagi setiap negeri didalam negara.

AsyMok_ambo said...

ATAS NAMA ALLAH SWT
For Sure, Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH telah menghancurkan JatiDiri Malaysians kurang lebih 50 tahun sudah.
Sewajar dan Selayaknya...
"Pergi JAHANNAM Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH"
"Go to HELL Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH."
WALI ALLAH SWT, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mengalu-alukan PENYERTAAN insan-insan mulia Najib Razak, Khairy Jamaludin dan rakab-rakan ke dalam Perjuangan ISLAM PASfor ALL.
Kesudahan KITA hanya DUA:
1. PERTOLONGAN ALLAH SWT
2. SYAHID FISABILILLAH
Best tau...
Hanya Jauhari Yang Mengenal Manikam.
ALLAHUAKBAR.

mamat said...

ORANG UMNO, MAKSUD AKU PENYOKONG UMNO SEPATUTNYA MEMBACA DAN MENGHAYATI MAKSUD AYAT AL QURAN, SURAH AL MUNAFIKUN.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...