Monday, July 27, 2009

MB Kelantan lancar padi organik

KOTA BHARU, 27 Julai: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan padi organik di Dun Salor, dekat sini baru-baru ini.

Turut serta di majlis itu adalah Adunnya yang juga Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.

Dalam ucapan pelancaran, beliau menyarankan agar zon organik di wujudkan di setiap DUN di negeri Kelantan, bahkan projek padi SRI organik ini diperluaskan ke zon tersebut.
Sunnah Tani dan Salorcare yang bertanggungjawab terhadap projek ini di Dun Salor, diminta oleh Nik Aziz agar berperanan juga untuk memastikan projek seumpama ini dilaksanakan di Dun-Dun lain di negeri ini.

Bersempena dengan pelancaran ini, Salor Mol iaitu ragi baja organik juga dilancarkan dengan harga promosi RM10 seliter.

Salor Mol ini dijamin berkualiti dan bermutu bahkan apa yang istimewa ia dibuat sendiri oleh PAK AEP yang merupakan perintis kepada SRI Organik di Indonesia.

Apa yang dimaksud dengan Padi Organik?

Menurut sebuah laman web dari Indonesia, padi organik adalah padi yang disahkan oleh sebuah badan independen, untuk ditanam dan diolah menurut standard ‘organik’ yang ditetapkan.

Walau tidak ada satu definisi pun untuk “organik”,kebanyakan definisi memiliki elemen umum. Misalnya,“organik” sebagaimana digunakan pada kebanyakan tanaman sawah yang umumnya berarti bahwa:

1. Tidak ada racun serangga dan baja dari bahan kimia sintetis atau buatan yang telah digunakan.

2. Kesuburan tanah dipelihara melalui proses “alami” seperti penanaman tumbuhan penutup dan/atau penggunaan baja kandang yang dikompos dan limbah tumbuhan.

3. Tanaman dirotasikan di sawah untuk menghindaripenanaman tanaman yang sama dari tahun ke tahun disawah yang sama.

4. Pergantian bentuk-bentuk bukan-kimia dari pengendalian hama digunakan untuk mengendalikan serangga, penyakit dan gulma – misalnya serangga yangbermanfaat untuk memangsa hama, jerami setengahbusuk untuk menekan gulma, dan lain-lain.
Mengapa padi organik?

Produk “organik” – terutama di pasar-pasar maju – biasanya menerima harga yang lebih tinggi. Produk organik juga sering dianggap sebagai memiliki manfaat kesehatan yang lebih besar.

30 comments:

dewata awan berapi said...

nik ajis dah termakan baja 'Salor Mol' yang ditaruh oleh husam dalam makanannya...sebab itu sentiasa jadi wayang kulit husam...

Lebai Lah said...

Salam..

Bagusle kalu itu yg Kelantan buat. Dptle menambhkan dan Memajukan ekonomi Kelantan Selepas ni.

Tanpe bantuan UmNGOK pun PAS bole berdiri dngn kaki sendri.

Syabas tuan Guru Nik Azizi nanti Lebai akan menyusul he he he

Lebai Lah said...

UmNGOk sudah2 le tu.

Kite udah lame merompak rakyt Mlysia. Jangn buat tak tahu . Bnyk dh harte kite tak abis pon dimakn.

Berilah sikit pd melayu lain pulak tak habis kroni kite juga yg dpt.

Malu kite nak akui jadi pembela Melayu kalu harte Melayu pon kite songlap.

Minyak tue memg harte Kelante pon. Malule sikit
Bukn bnyk pon 1 billion je. Lebai dulu dh berbillion tak habis2 mkn.

sekarg lebai dah Insaf. mungkin akan masuk PR nanti.

MANSUHKAN ISA. BUBAR DUN PERAK!!

PAS-PKR-DAPigs said...

Pembangkang melayu dalam PAS dan PKR cuma masuk angin keluar asab. Cuba fikirkan secara halus, apa untungnya bagi melayu/Islam dari menyokong pembangkang selama lebih 50 tahun ini. Abuk pun tarak, memecah-belahkan umat adale.

Tetapi bagi pembangkang cina/india, apabila mereka nampak kuat, mereka berani menagih berbagai2 perkara. Kerajaan terpaksa akur kepada tuntutan mereka demi menjaga hati pengundi kaum cina/india.

Lebai Lah said...

Itue le perangai UMNO sebnor. Dia bukan pejuang rakyat pon. Yg teruk melwan penjajah British alim ulamak.

Dia dapat merdeka dengan dulang emas jer. Nak memerintoh puyer pas'al di gadainye ic ke pendatang.itule lebai dah belajar sejarah tu dulu lae. Masa mengundi pon diberinye IC ke pendtg tnpa izin. Bkn Lebai tak tau . Ini semua arahan lebai juga dulu2.

Kene lah UMNO terima mereka sebgai rakyat malysia jgn le perkauman. Itu yg UMNO gadai kan dulu.
Lebai Lah dah Insaf tak mau ikut Politik UMNO.

fitflex said...

bagus le.buleh tingkatkan ekonomi org melayu.

fitflex said...

fitflex said..(mohon Mencelah)

..tapi kenapa masih ada segelintir melayu yg xmau sedar dan asyik menunding jari kepada melayu lain???

j.Melayu mane satu ni???

..adakah dgn menunding jari kepda umno yg buat silap tu dapat selesaikan masalah melayu??

j.Itulah akibatnye klu mendahulukan melayu dari Islam.


..cuba ko terang jap camne melayu& islam nak diangkat balik???

j.Mudah je,Angkat Islam tu dulu,br Melayu nye ngikut sekali.Klu dulukn Melayu Islam nye tinggal.


jawapan aku ialah melayu yg duk ikut anwar la.


kepada yg cakap angkat islam dulu,baru melayunye ikut sekali.
tolong jawab baik2 mcmmana nak angkat islam kalu pas berkawan dgn dap???

aku cabar org2 yg masih duk rasa pas mampu buat islam bila berkawan dgn dap.

tlg link kat aku jap dlm tahun ni mana2 artikel dari harakah@siasah atau mana2 sumber media pas yg ada cakap pas nak buat hudud.dan link juga apa reaksi kepala2 dap.

pas lani pun duk ppsmi,isa, tu ja.mana pi dasar yg dulu selalu duk jaja tu??

fitflex said...

kepada semua org melayu islam
tlg baca nie.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0726&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm

tertarik aku bila dia tulis mcmni,

Dalam menganalisis isu ini, saya teramat hairan kenapa tiga parti politik Cina, MCA, Gerakan dan DAP, serta parti pembangkang Melayu yang lain begitu bersungguh-sungguh membuat pelbagai andaian dengan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tanpa menunggu keputusan siasatan

-------------------
nampaknya cina pun buleh nampak utk melayu2 pembangkang.

org2 pas nak kata dia sokong umno ka sbb tuju kpd melayu pembangkang??

tetunggu2 komen melayu pembangkang.

ambo tukang tegur aja...

Naruto Sensei said...

fitflex

Nak mencabar konon sedangkan banyak persoalan kami pun kamu tu tak terjawab..

Dan setahu sayalah dah banyak kali isu2 perkauman tu yang kamu mainkan pun kami dah jawab..

Boringle main isu sama je.. jawab dah berbuih dok ulang benda yang sama..

Sekarang kalau dok canang hukum hudud pun bukannya ada kuasa nak tegakkan. Lainlah kalau PAS dah berkuasa di Pusat kamu cerita macam tu. takdelah nampak kemaruk sangat.

Bukan takde linknye malas je nak cari dan copy kat kamu tu. Kalau kamu bekas orang PAS takkan kamu tak ikuti perkembangan PAS sampai benda yang lama pun nak ungkit2 kembali.

Lagi pun jika kamu ditunjukkan banyak kali kebenaran pun kamu mcm tu juga buat apa..? kan penat tu..! so sukahati lah kamu nak kata apa pun.. asalkan kamu puas sudah le..

Naruto berry chan le kat kamu menang..!

Naruto Sensei said...

fitflex

Sorile dah tahu Utusan Mcm tu dibacenyer juga..

Kawan Naruto banyak dalam Utusan tu. Depa kata kalau tak tulis macam ni mana nak cari makan ..

Bukan mereka nak sangat cerita macam tu tetapi itulah arahan yang mereka kena ikut.

Macam cerita ceramah PAS banyak artikel mereka yang benar tetapi di cut saat akhir.. Kata bos mereka "KAMU MAKAN GAJI DENGAN SIAPA..?" tu je ..

Bukan Naruto sorang je tahu ramai dah tahu..
sebab tu mereka sendiri tak suka berita mereka jadi macam tu.

Naruto jelaskan saja.

Tontoya said...

Tahniah kepada Tok Guru ambo kerana dapat memajukan setapak lagi dalam bidang pertanian khususnya dalam penanaman padi organik ni.Walaupun bantuan baja bersubsidi tidak lagi disalurkan kepada petani petani oleh KERAjaan pusat semenjak Bn tidak lagi memerintah tapi kerajaan negeri masih mampu untuk menghasilkan baja padi sendiri.Dengan kaedah baru ni semoga dapat meningkatkan lagi kualiti dan kuantiti hasil pengeluaran padi di Kelantan.

Tontoya said...

Lawa lah lebai Lah tu berserban..lebih segak dari Tg Nik Aziz pulak..dengar khabarnya dia tengah mempertimbangkan tawaran daripada Pas untuk bersama ngan Pas.Kalo betul Alhamdulillah le,molek benar..dok dalam umno pun sentiasa dipinggirkan.

Naruto Sensei said...

Tontoya

My fren ha ha dengar cerita kita dilaga2kan ye ke..? Macam2 politik mereka nak singkirkan kita di Siasah ni.

Dah habis modal jadi Klon pun boleh la..

Lebai Lah tu dah Insaf tu.. InsyaAllah masin le kata Blogger tu he he

Naruto doakan saja.

pria malaya said...

ni masuk TV tak ni...kang mula kata pembangkang tak buat kerja la, politik je la...

patut la ramai rakyat (org umno je kot) yang tak tau kebaikan dan jasa pembangkang, sbb pemimpin dorang dah hakmilikkan media demi kepentingan politik dorang..

yg baik tak diberiatakan, yg bruk diperbesar2kan..

umno..umnooo....

Baginda Reformasi said...

salam...

naruto, tontoya 1ogos jom kite turun... jom kite jumpe pi minum2 skali... email eden...

Tontoya said...

insyaallah..lambat skit respon ni..dok layar 2,3 blog lain..baginda dan naruto,insyaallah kita mesti sahut seruan utk turun 1 ogos ni.

Naruto Sensei said...

Salam

Baginda dan Tontoya

Naruto di Perisik Rakyat..InsyaAllah kita jumpa nanti di GMi..

Naruto tengah posting baru

Mesra Sokmo said...

PAS-PKR-DAPigs said...
Pembangkang melayu dalam PAS dan PKR cuma masuk angin keluar asab. Cuba fikirkan secara halus, apa untungnya bagi melayu/Islam dari menyokong pembangkang selama lebih 50 tahun ini. Abuk pun tarak, memecah-belahkan umat adale.....KERAJJAAN BN BAGI APA KERAKYAT...SIPUT BABI...MAKANLAH WALAUPUN 50 TAHUN MERDEKA....PERUT DIDAHULUKAN PROJEK DIUTAMAKAN

Naruto Sensei said...

Magaran lak nak buat hal..

Bikin Panas je lah puak ni.. sila ke

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/07/magaran-pula-nak-buat-huru-hara.html

Naruto alu2kan..

roh_insan said...

Dari fitflex..

1..jawapan aku ialah melayu yg duk ikut anwar la.

Aku terime ckp kamu andai kamu dpt tampilkn 4org saksi yg bkn dr golongan org yg Fasik.Andai tdk lebih baik jgn kamu tergolong didlm golongan org2 yg zalim.

2..kepada yg cakap angkat islam dulu,baru melayunye ikut sekali.
tolong jawab baik2 mcmmana nak angkat islam kalu pas berkawan dgn dap???

Seluruh umat Islam percaye yg dunie ini akn UJUD selagi adenye org2 yg BERIMAN.

3 perkare yg menjadi penghalang kpd org2 yg beriman, 1. Isteri. 2. Anak. 3. Dunie n isi2 nye.(termasuk harte n kesenangan,pangkat n kedudukkan,puak2 didlm dunie).

Sebagai org yg beriman,tige per,ini wajib diletakkan diatas
tapak tangan,n tdk dihati,dihati nye hanye ade Allah semate.

Di M'sia org2 beriman itu sdh tentu nye melayu,tetapi melayu itu tdk semestinye beriman.

Janji Allah.." Aku membimbing org2 yg beriman". jadi ape bende nye yg kamu tkt dgn DAP tu klu Allah yg bimbing kamu,n kemane kamu nak buang hadith nabi yg kate "andai kamu kejar dunie ie makin jauh,n andai kamu kejar Allah dunie itu makin dekat".yg UMNO n kamu tkt itu hanye duduk didlm sifat dunie.Bile org kate UMNO kejar dunie marah,tp itu gak lah yg dikejarnye.

Sahabat..elok kamu cari ape makne nye AGAMA itu dgn sbnr-bnr nye,mdh2an dgn itu kamu akn mendapat hidayah.

* Org2 yg beriman itu akan berburuk sanggke kpd diri nye sendiri,tetapi akn bersangke baik pd org yang lain.

fitflex said...

hehe.tau pun org yg beriman tu akan berburuk sangka kpd diri sendiri,dan berbaik sangka kpd org lain.
tanya sket dlm bab nie pas buleh lak berbaik sangka dgn dap.
tp kenapa pas x mau berbaik sangka dgn umno???sedangkan umno sesama islam???
sembahyang blkg umno sah x??
ke ko lebih rela smbhyang blkg kapral???
anak ko kahwin org umno sah x??
ke ko lebih rela bg anak ko kawin dgn kit siang??
ayam lembu umno sembelih&masak hg buleh makan x??
ke ko lebih rela pgl jui meng tlg sembelih utk ko mkn??

ini lah islam di malaysia ni.bila ada kuasa politik sikit sanggup berpecah sesama islam.

ko mau 4org saksi apa lg nie???kan anwar awal2 lg dah hentam sprm.padahal dia pun x tau sapa yg bunuh.awat anwar tu cakap depan cermin ke???smp ramai yg bg komen dlm siasah pun turut salahkan sprm.

fitflex said...

lg 1 roh insan
2..kepada yg cakap angkat islam dulu,baru melayunye ikut sekali.
tolong jawab baik2 mcmmana nak angkat islam kalu pas berkawan dgn dap???

Seluruh umat Islam percaye yg dunie ini akn UJUD selagi adenye org2 yg BERIMAN.

ape benda ko merepek ni??x jawab langsung.malaysia ni guna sistem demokrasi berparlimen.so setiap dasar nak buat mesti memalui parlimen.ko x nampak ke yg dap ke mca ke mic ke gerakan ke semua mereka menentang islam??

dan satu benda yg ko kena paham betul2.adakah musuh islam di malaysia ni hanya umno sahaja2??

fitflex said...

naruto said

Sekarang kalau dok canang hukum hudud pun bukannya ada kuasa nak tegakkan. Lainlah kalau PAS dah berkuasa di Pusat kamu cerita macam tu. takdelah nampak kemaruk sangat.


eh naruto ko sedar x yg pas lani ada lebih 3juta ahli???kenapa sejak ditubuhkan pas x ramai mana pun dulu selalu je canang nak buat islam?hudud,qisas.
ko x nampak ke rentak dia dah berubah skrg???tiba2 nak tunggu menang pusat.sudah la naruto mmg org tau yg pas x kan buleh buat islam bila join dgn dap...

fitflex said...

naruto said
Sorile dah tahu Utusan Mcm tu dibacenyer juga..

Kawan Naruto banyak dalam Utusan tu. Depa kata kalau tak tulis macam ni mana nak cari makan ..

Bukan mereka nak sangat cerita macam tu tetapi itulah arahan yang mereka kena ikut.

Macam cerita ceramah PAS banyak artikel mereka yang benar tetapi di cut saat akhir.. Kata bos mereka "KAMU MAKAN GAJI DENGAN SIAPA..?" tu je ..



x kesah le lepa tu kena tekan ke apa.
yg jelas skrg nie apa yg sdr redhuan tee cakap tu betul ke tidak???

x paham aku ko nie.aku perjuang nasib bangsa ko kata perkauman.so senang2 ko baca dulu redhuan tee tu tulis apa,pastu ko bgtau jap yg redhuan tee tu perkauman gak ke???

tabuan said...

apabila membaca tulisan MSO tentang husam yang mempercayai cincin keramat nya untuk melepaskan burung kakak tua berbulu emas dan memberi duit kepada mso untuk menyogok pihak berkuasa..ternyata NIk Ajis memang diperalatkan oleh husam jamnapari emmmmbekkk...tu untuk mendapat kuasa.

Nik ajis sepatutnya memperbetulkan husam dahulu baru lah boleh memperbetulkan org lain...ni org sendiri pon sesat ada hati nak perbetul org lain...

Selepas mempertulkan husam nik ajis sepatutnya mempertulkan si Nijar...Dulu Ngo SIS..pas desak haram kan pertubuhan tersebut...Pas juga menyokong pengharaman yoga..kerana perbuatan menyamai ajaran agama hindu...bakar lilin bertafakur kerana merantapi kematian ajaran agama sapa pulak...
Jangan lerr kata orang UMNo sesat macam ayah pin ..tapi diri lebih sesat..dan mengajak org lain untuk turut sesat...sepatutnya kengcing dlm tempurung suluh muka...

coollll

JimAlifSiin said...

..eyh!..apa ke JADAH nya ni?!

Maaf ye..
Posting ni, nak ceritakan mengenai pelancaran 'Padi Organik'..Right?!!

So, apa ke hal nya dah melalut-lalak topik yang tak de kait langsung dengan Teknologi Pertanian?!
Dah le cerita tentang usaha Tok Guru ni tak di ceritakan langsung dalam momokan media bongok, kerajan BonNgok,UMNgOk!
Apa punyalah!

But, apa pun,
Tuan Guru Nik Aziz;
..gua sekalungkan ucapan
Syabas! Tahniah!
buat Insan Idola gua ni!

roh_insan said...

fitflex..

Soalan kamu yg tentang sah atau boleh tu jwpn aku semue itu boleh n sah asalkn mereke berpegang kpd 3perkare.

Al-Quran,Hadith,Akal.

4org saksi tu bkn aku yg mau atau tuntut,itu dah mmg arahan Nabi,takkn kamu nak pertikai kot,atau ade ke arahan yg lebih baik dr tu.

Kes SPRM bkn dlm bab Zina/Liwat,kes itu ddk nye dalam bab Jenayat/Janayah,kamu patut tau ape beze dlm bab Zina n bab Jenayat,n bgi mane keperluan hujah Zina n bgi mane keperluan hujah Jenayat.

Demokrasi Berpalimen,Aku tau n aku jg setuju mmg itu pun pegangan umno.Masalah nye sistem itu adeke berpegang kpd 3per, yg aku sbt kat atas td? klu ade kenape msh nak sbt Agame lain Politik lain? adeke dalil nye? kenape dok sbt2 umno telah berjaye membangunkn M'sia? adeke dalil yg menyebut sifat kaenat itu bolih memberi bekas? n kenape msh meletakkn Melayu sbg perjuangan no 1,adeke dalil nye? sdgkn Islam itu utk semue,n Wajib didahulukan.

Kaum Yahudi yg hebat dgn kedegilan itu pun tak mampu utk menenggelamkn Islam,siape lah cine2 n india2 di M'sia ni.

Musuh Islam yg nyate adelah Iblis.Ade didlm umno,pas,pkr,dap,mca n mereke2 yg MENSYIRIKKN ALLAH.

* Maaf,aku bkn menghine atau fanatik parti,n bkn nak menunjuk baik atau jauh sekali menunjuk pandai,cume sekadar bertukar pandangan.Andai tersilap aku mohon maaf.

Lebai Lah said...

la pasal apa nak marah2 PAS ni.

Apa UMNO buat semasa berkuasa skrg..?

Katanye perjuang Melayu. Tapi knapa ramai Melayu yg merempat di Negara sendri.

Nak cari keja pon di paksa bahasa Inggeris

Lebai Lah said...

UMNo udah 51 tahun dok perintah beri le PAS plak tunjkkan bukti.

kalu nak marah kedema tapi tak de kuasa bukan ke marahkan angin tue.

Sudah le teu. Nak bersatu saat politik UMNO nak pupus buat apa. Org dah tak sudi tu diam aje le.

kuat kan le Parti tu blik baru org sudi. Mcm org nak pinjam duit takkan nk pergi ke bank nak bngkrap. mestile dema pergi ke bank yang bnyak untng.

AsyMok_ambo said...

ATAS NAMA ALLAH SWT
For Sure, Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH telah menghancurkan JatiDiri Malaysians kurang lebih 50 tahun sudah.
Sewajar dan Selayaknya...
"Pergi JAHANNAM Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH"
"Go to HELL Rejim ZIONIS umno-bn LAKNATULLAH."
WALI ALLAH SWT, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mengalu-alukan PENYERTAAN insan-insan mulia Najib Razak, Khairy Jamaludin dan rakab-rakan ke dalam Perjuangan ISLAM PASfor ALL.
Kesudahan KITA hanya DUA:
1. PERTOLONGAN ALLAH SWT
2. SYAHID FISABILILLAH
Best tau...
Hanya Jauhari Yang Mengenal Manikam.
ALLAHUAKBAR.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...