Wednesday, July 29, 2009

Dun Terengganu bubar?

Khabar angin dan kekecohan yang diketahuinya berlaku dalam Umno Terengganu menggelisahkan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yassin sehingga beliau meminta diselesaikan segera masalah meninggalkan parti para pemimpin BN ke dalam PKR.

Di Terengganu pula, Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Said tertekan dan sudah beberapa kali mengugut akan membubarkan Dun Terengganu jika terpaksa.

Laporan penuh Siasah Jumaat ini.

106 comments:

ayamgebu said...

mmmmmmmmph....
malapetaka kuasa dunia yang dikejar!!!!!!!!!



TAKBIRRRRRR......

Proton Saga said...

Berita angin tak bolih pakai, kita tunggu dan lihat permainan pemimpin yang memperjuangkan kerana perut semua bolih jadi.

kerana perut !!!!!!!!

Cikgu Din said...

Maklumat tidak rasmi menyatakan 3 negeri pilihanraya serentak Perak,Terengganu dan Sarawak.Ini untuk memudahkan jentera BN dan kerajaan.

habibRMC@yahoo.com.my said...

BUBAR JANGAN TAK BUBAR

kalau keadaan dah tak meizinkan bubar sajalah mat said daripada pening2 kepala kita serahkan kepada rakyat sama ada rakyat nak pilih PR ataupun rakuat nak tolak BN abis cerita

aku suka je kalau ada pilihanraya melimpah2 rakyat dapat duit rasuah dari pemimpin umno bn


ALLAH maha berkuasa di atas segalanya..........

mack said...

BUBARKAN SAHAJA NAK BUAT APA TUNGGU PAK DERIS TU DIA TENGAH SENANG LENANG KAT LONDON GI BELAJAR KONON NAK LARI DARI MASAALAH LA TU

hurry said...

org umno dari a sampai z dapat duit...kalau betul 3 negeri bubar dun,ranap lg duit rakyat..angkara si rambut jembul depan tu(rosmah)@queen qontrol

wolf said...

Apa sumbangan PAS selama ini terhadap masalah penagih dadah, bohsia, murtad, dan lain2 lagi?

PAS buat tak tahu jer dgn masalah2 ni. "Ini tugas kerajaan pusat, bukan tugas PAS...PAS hanya perjuangkan ISLAM" kata pemimpin PAS.

Apa yang PAS dah buat....

Nik Aziz bersaralah dari politik...
Gi dakwah kat orang-orang yang menagih dadah, bohsia , murtad tu...kata handal sangat!

Kata nak perjuangkan ISlam tapi bab-bab ni tak nak ambil tahu langsung...

PAS = Tak Faham Islam

PAS = Hanya Tahu Menyalahkan Orang Lain

Walaupun BN memerintah PAS juga patut menyumbang untuk memperbaiki masalah yang melanda orang Islam. Jangan nak lepas tangan jer...

Nampak sangat PAS dah sesat...

Pergi JAHANAM dengan PAS

hurry said...

wolf
hari ni utusan menulis nik aziz bukan pejuang islam sebenar,aku setuju..sebab tengok pada imej pun bukan menampakkan kewarakkannya berbanding dengan rosmah mansor,rosmah tu mmg ketara nah pejuang islam sebenar..betudung labuh tak gedik tak cukur bulu kening dan sebagainya begitu jugak najib pakai serban tak tinggal bercakap sikit2 bersertakan ayat hadis...nik aziz tu bini pun tak pakai tudung...tak payah cakapla...tul tak wolf..

wolf said...

Pergi JAHANAM dengan PAS !!!

Taraf tok guru cakap macam tu...

Perjuangan Rasulullah????

Fikir-fikirkanlah...

Renung-renungkan kata-kata ULARMAK PAS

wolf said...

DAP pergi mana plak nik ajih ooi??

Hindraf nak gi mano pulok mung ni??

Peliwat Tegar pun nak tahu pergi mana?

PAS-PKR-DA'Pigs said...

Bubar atau tidak same aje, BN akan tetap berkuasa di Terengganu.

Kaum melayu/Islam yang sedar niat jahat DAP/PKR terhadap bangsa,agama dan negara - memecahkan kuasa politik melayu/Islam.

Kesedaran kami akan terus menolak dan menghapuskan PAS,PKR dan DAPigs.

CUPING MERAH said...

terangterangan allah dah tunjuk sifat diri kita..
adakah kita baik..atau sebaliknya..

salah satu allah nk tunjuk pada manusia,walaupun kita tk dapat lihat hati perut orang lain tetapi darisegi fizikal orang itu dengan sendiri akan menunjukkan siapa dirinya yang sebenar..

sebagai contoh pemilihan pada pakaian,warna dan sebagainya dan disinilah terbongkarnya sifat kita samada kita ini baik atau dari golongan orang2 jahat..

dan saudara sekelian boleh melihat manusia kat atas tu..

nama yang dia gunakan pun babi dan wajahnya pun babi..lihat allah nk tunjuk pada kita semua..

mungkin dia merasa perkara ini main2 baginya..tetapi jangan lupa..kita yang menggelarkan diri ini siapa ?dan ini yang allah akan sebut ..

klau kita meletak diri kita setaraf dengan babii maka babii lah kita..

untuk jadi,blogger,wakil rakyat dan sebagainya kita perlu mengisi borang untuk mengesahkan sape diri kita..

klau dah nama taruk babi gambar profile pon taruk babi dah terang-teranganlah allah dah menunjukkan yang mempunyai persamaan dengan babi....

DAN MULAI HARI INI KLAU SI "PAS-PKR-DA'PIGs" ini muncul aku minta sahabat blogger menggelarkan dirinya sebagai "BABI'

aku mintak.. selalu la si BABI ni komen kat sini..supaya senang sikit ko jadi BABI!!

Perawi said...

Alhamdulilah, kuasa Allah SWT menggantikan Negeri Perak, yg diambil oleh najib aljuburi melalui jalan liwat pintu belakang. Seperti sireh pulang kegangang.

Perawi said...

wolf said...Apa sumbangan PAS selama ini terhadap masalah penagih dadah, bohsia, murtad, dan lain2 lagi?

PAS dok sibuk nak selesai masalah murtad yg dibuat oleh UMNO/BN. Akidah segalanya berpunca dari kerajaan babi Bee End.

Perawi said...

wolf said...
Pergi JAHANAM dengan UBN...naik mencacak kening Rosmah. Jangan terkena wolf dahlah nanti menyalak.....kehh

Perawi said...

wolf said...Peliwat Tegar kena tanya najib altantuya...tulah nak ambil perak melalui liwat ...kan terima padah...malu...doh klai ini

Perawi said...

PAS-PKR-DA'Pigs said...
Bubar atau tidak same aje, BN akan tetap berkuasa di Terengganu.

Boleh belah BABI oiii, siap sedia utk manpus..senang kambus belaka Mat, Deris & Pig sekali...hee3

habibRMC@yahoo.com.my said...

floW...........

Tok guru pernah ajak najib berdebat Tok guru pernah ajak umno bermuzakarah, kalaulah pemimpin2 umno tak tahu pasal islam dia boleh bariskan mufti2 yang ada kat malaysia ni

mufti jangan hanya pandai cakap apa yang pemimpin2 pas buat saja tak betul,,, macam mana pula pemimpin umno sebagaimana dulu mahatir pernah mempermainkan hukum HUDUT tak de seorang mufti berani tegur
renungkan..

jahanam pas...

apabila tok guru kata umno sesat kepanasan puak2 umno... pemuda umno kelantan buat lapuran polis, pergi jahanam pas,,, tok guru nak beri tahu kat mana sesatnya umno, umno pulak tak berani nak dengar
bagi saya kalau umno betul haram pas melawannya

kita ni kalau nak mendokong, menyokong biarlah pekara yang betul, jelas

dasalnya ialah
AlQuran, Hadis, ijamak ulama, kias yang terang lagi nyata

zali said...

dulu masa pak lah...kj jadi mangsa.
kini masa najib...rosmah pulak.

dari dulu hingga kini...pas tetap tak berubah...membelakangkan islam dan menurut nafsu menerjah untuk menjatuhkan pemerintah.

mungkin pas akan berubah bila mereka yang sepatutnya dah lama resign duduk dalam keranda micheal jackson.

pas perlu kepimpinan baru!

salam... said...

CUPING MERAH said...

to >>> PAS-PKR-DA'Pigs@umn'gok..

nama yang dia gunakan pun babi dan wajahnya pun babi..lihat allah nk tunjuk pada kita semua..

mungkin dia merasa perkara ini main2 baginya..tetapi jangan lupa..kita yang menggelarkan diri ini siapa ? dan ini yang allah akan sebut ..

klau kita meletak diri kita setaraf dengan babii maka babii lah kita..

untuk jadi blogger,wakil rakyat dan sebagainya kita perlu mengisi borang untuk mengesahkan sape diri kita..

klau dah nama taruk babi gambar profile pon taruk babi dah terang-teranganlah allah dah menunjukkan yang mempunyai persamaan dengan babi....

DAN MULAI HARI INI KLAU SI "PAS-PKR-DA'PIGs" ini muncul aku minta sahabat blogger menggelarkan dirinya sebagai "BABI'

aku mintak.. selalu la si BABI ni komen kat sini..supaya senang sikit ko jadi BABI!!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

kalau nak tau itulah tandanya pencacai2 umno tu pengecut, bacul & takda teloq..

berani d belakang je..

kalu berani dan kemaruk sangat dengan maskot babi tu..letak je nickname BN@babi negara..dan gambar babi sedang ditimbang dengan dacing BN. yg betina kiri dan yg jantan kanan..

wow mesti cantik punya..
pastu buat t-shirt, mesti laris punya..

pastu senang la kita nak belasah dia..

Kau tau tak yg babi tu dah jadi logo dan maskot keluarga dia. kalau takda babi tu mesti dia orang seketurunan sampai zaman sekarang ni mati kebuluran. patutnya gambar tu letak kat dacing BN sesuai dengan slogan `Babi Negara' dan najib punya perjuangan ` 1 MALAYSIA 1 PENCACAI UMNO 1 EKOR BABI TIAP SEORANG UMNO '.

lagi best kalu camni..

' rakyat diperbodohkan , BABI diutamakan..

>>>>>>>>>>>>>>>>>

RASANYER...TAK BERAPA ELOKLAH GAMBAR TUH...BUKANYER APA...SBB TAKUT DISALAH TAFSIR!!!!!!!

ni dah kira menghina bendera Pas dengan meletakkan gambar babi..seluruh ahli dan pimpinan Pas diseru mengutuk atau mengambil tindakan keatasnya..

macamni ke perangai orang umno yang nak ajak Pas bersatu atas nama perpaduan..boleh jalan daaa

Sebeno nya, melayu TAK sedo penangan busuk pemimpin UMNO tu..

- bodo punya pencacai umno..
- penipu punya pemimpin BN..

- adapula konon nak jaga 1 malaysia tapi ngan bini pun takut nak tegur..

kah..kah..kah..

,,,,,,,,,,,,,,

wolf said...

auuuwww...!! auuuuwwww...!!!

Wahai PAS-PKR-DAPig@ bn bangang..

nickname adalah tanda pengenalan diri....

jadinya kamu babi le sebab letak
` pigs' pada kamu punya nickname..
atau tukar je dgn nickname BN@ BABINEGARA@pigs bodoh..

ada berani...!!!!

Perawi said...

zali said...UMNO tetap tak berubah...membelakangkan islam dan menurut nafsu menerjah untuk menjatuhkan pemerintah.

mungkin UMNO akan berubah bila mereka yang sepatutnya resign duduk dalam keranda micheal jackson. tak tahu islam atau kafir hadhari....Selamat Resign YB, ikut cabaran Ahmad Said. Saya berdiri teguh dgn Mat Said tegas, utk BUBAR DUN. Biarlah 1Msia/H1N1 tentukan hala tuju Perak & Trg

roh_insan said...

"Yang dikendong keciciran,yg dikejar tak dapat."

Masalah Perak pun tak selesai lagi,ni dah nak bergolak pulak kat Terengganu.Adus..Bn..Bn.

Tu sbb jgn kacau hak orang,nanti hah kite pun dikacau.

Ape pun Najib tak takut dgn semue tu,Najib tetap HEBAT didlm menghadapi ape2 jue masalah,malah dgn wabak H1N1 juge Najib tak tkt,selambe je die,yg di takutinye hanye satu.. B1N1.

GOMO said...

KARPAL KATA NIK AJIS HARUS BERTAUBAT http://www.gomounited.com/2009/07/karpal-kata-nik-ajis-harus-bertaubat.html

GOMO said...

PERGI JAHANAM NIK AJIS
PERGI JAHANAM NIK AJIS
PERGI JAHANAM NIK AJIS

NIK AJIS???
SURAH MANA YANG DIPAKAI NABI DALAM MENGELUARKAN PERKATAAN KESAT??? JUZUZ BERAPA???

http://www.gomounited.com/2009/07/karpal-kata-nik-ajis-harus-bertaubat.html

osama laden said...

alloo gomo.. kalau bodo jangan cabar orang, hang bacalah tafsir mujadalah menurut Imam ghazali, kalau tak tau baca kitab baca sirah apabila saidina Umar ditegur degn pedang oleh sahabat jika menyeleweng, kalau masih xleh nak faham sirah baca buku ringan mcm kisah wali tazkirah awlawiyat pasal Fuzail(wali bekas perompak) menegur khalifah harun sampai pengsan,,ada org kena hikmah,ada kena diskusi,ada kena debat dan ada kena jerkah. nko ingat dakwah ni satu cara je, lembut dan lembut dan lembut. tu yg tido.

osama laden said...

wolf said, "Pas tak faham islam".."Pas seesat".
kahkahkah..wolf faham islam ka kahkahkah bila wolf sunat.. woit...serigala melayu ada sunat kalu wolf ni spesies omputeh tak payah sunat kahkahkah.bohsia?liwat? kahkahkah..mana ada istilh bohsia dan lacur dalam keluarga'wolf'..kahkahkah semuanya halal kahkahkah.liwat? bab ni gua tabik keluarga wolf memang bersih dan suci..konfom tak ader liwat dalam 'wolf'.. kahkahkah.adoii sape kentot ni..opss taktik lama wolf, sendiri kentut sendiri bising (tak faham) mantik...sendiri sesat sendiri bising orang sesat kahkahkah.

PAS-PKR-DA'Pigs said...

'cuping merah; dah betul2 jadi 'merah' -

PASPKRDAPigs memang bersifat semulajadi 'BABI' macam 'cuping merah'juga.

PAS-PKR-DA'Pigs said...

Perawi said...

PAS-PKR-DA'Pigs said...
Bubar atau tidak same aje, BN akan tetap berkuasa di Terengganu.

Boleh belah BABI oiii,......


PAS-PKR-DA'Pigs memang BABI!

PAS-PKR-DA'Pigs said...

PAS-PKR-DA'Pigs memang BABI!

sirat al-mustaqim said...

wolf said,
Pergi JAHANAM dengan PAS !!!

Taraf tok guru cakap macam tu...

Perjuangan Rasulullah????

Fikir-fikirkanlah...

Renung-renungkan kata-kata ULARMAK PAS

...................................
mu cakap pas jahanam tu,hukumnya camna plak?taraf pencacai umno mmg bahasanya cmtu..kan wolf?biasalah,nak sound org,sendiri plak sebut...haha...ular dalam semak umno mmg mulut kotor...kesiannn...

sirat al-mustaqim said...

zali said,
pas perlu kepimpinan baru!
...................................
pas perlu jd pemimpin baru malaysia...baru betul..menggantikan umno usang...parti dispensing balance

keris panjang said...

Bertaubat lah pengikut2 pas. Tok2 guru anda sudah jelas kesesatannya. Anda perlu lebih berhati2 kerana mana tahu dibawah serban mereka terdapat "dua tanduk!".

Bagi orang yang berfikiran waras, peranan mereka didunia yang sementara ini, hanyalah sebagai ketua penghasut yang jelas menjadi pemecah belah umat islam.

Tidakkah ada perasaan malu anda semua kepada saudara2 tabligh kita yang sanggup datang dari jauh dipelusuk dunia semata2 menyeru kepada perpaduan umat, manakala anda dan pemimpin2 anda pula melakukan sebaliknya. Kerja pas hanya menjadi pemecah belah perpaduan umat islam, semata2 untuk mengejar sekelumit kuasa dan harta dunia yang sementara ini. Tidakkah kamu berasa malu kepada diri kamu lebih2 lagi kepada Allah swt akan kelakuan kamu yang tidak mencerminkan sifat2 orang yang bertakwa kepada Allah swt. Tidakkah kamu malu dengan slogan2 islam kamu, sedangkan peranan kamu hanyalah sebagai pemecah belah umat.

Tok2 guru anda menyediakan pelbagai fatwa bagi menghalalkan penyelewengan. Sedarlah anda, wahai pengikut2 yang taksub, akan penyelewengan anda dan balasan yang menanti anda dipadang mahsyar kelak. Biarkanlah orang2 yang anda panggil sebagai tok2 guru tu tenggelam didalam kesesatan mereka.

Janganlah hanya kerana seseorang wanita itu tidak memakai tudung kepala, anda menghina dan mencaci dan mengaibkan mereka. Sucikan hati anda terlebih dahulu dan sentiasalah berbaik sangka. Mana kita tahu, mungkin hati mereka lebih mulia dari hati anda dan tok2 guru anda. Itu semua kerja Allah swt. Adakah lebih besar dosa wanita yang tidak memakai tudung kepala berbanding orang yang berserban besar tetapi hati mereka dibaluti warna hitam kelam penuh kebencian, menjadikan kerja mereka tidak habis2 memfitnah, mengadu domba, berburuk sangka dan yang lebih menjiikkan usaha2 mereka yang tidak pernah jemu2 memecah belahkan umat islam.

Saya dengan tidak ada sebarang keraguan dan percaya kepada Allah swt dan rasulnya Nabi Muhammad saw, mempercayai bahawa pas adalah parti pemecah belah umat islam. Kepercayaan ini saya sandarkan kepada segala peranan yang pas tunjukkan sama ada secara tersurat mau pun yang tersirat selama ini.

Fikir2kan lah wahai saudara2 seislamku.

Proton Saga said...

Keris panjang,

Gua cayalu lah. Cantik lu tulis.

Pemuda PAS Kijal said...

Assalamu'Alaikum.

Umngok sudah tidak boleh diterima pakai lagi kerana ianya sudah lapok..terutama ulama'2 nya yang menjadi syaitan bisu yang tidak mampu menegur bini2 pemimpinnya membuat maksiat mendedahkan aurat.
Terutama bini kepada one of the m'sia.
Bertaubatlah kamu sebelum terlambat.
Keris yang panjang tidak berguna jika ianya penuh dengan karat danau...lebih baik dipatahkan dan dibuangkannya saja.

budak kampung online said...

KALAU Datuk Ahmad Said dah tak tahan dengan tekanan oleh golongannya sendiri, eloklah dibubarkan daripada memeningkan kepala dan menanggung kelembapan ekonomi di terengganu.

AwanMatahari said...

kerispanjang said
Saya dengan tidak ada sebarang keraguan dan percaya kepada Allah swt dan rasulnya Nabi Muhammad saw, mempercayai bahawa pas adalah parti pemecah belah umat islam. Kepercayaan ini saya sandarkan kepada segala peranan yang pas tunjukkan sama ada secara tersurat mau pun yang tersirat selama ini.

Fikir2kan lah wahai saudara2 seislamku.
--------------------------------
keris panjang oi. Akidah ni bukan ko hanya kena percaya kepada Allah dan Rasul je, tapi ko kena yakin dan menjadikan Islam itu sebagai cara hidup. Kalau ko percaya pada Allah dan Rasul ko kena suruh puak2 umno keris kontot tu melaksanakan Syariat. Soal aurat sekarang dah jadi masalah kolektif. Ko jangan pandang ringan je. Allah suruh hamba2nya menutup aurat, Rasul2 menyuruh ummatnya menutup aurat. Ko percaya pada Allah dan Rasul kan?Ko baca kitab Allah tak?Ko tahu kan apa yang Allah suruh?Ko tahu kan kita wajib laksanakan?
Oh kerispanjang..Siapa yang memecahbelahkan Islam dan bangsa sebenarnya. Umat Islam suruh kita bersatu atas dasar Deen dan agama bukan atas dasar kebangsaan dan perkauman..Sedarlah kerispanjang, yang sesat tu ko boleh tahu sendiri. janganlah ko nak menegakkan benang yang basah. PAS yakin akan kemenangan Islam. Biarlah kalah dalam banyak dalam pilihanraya sekalipun, tapi kami yakin walaupun bukan sekarang, tapi suatu masa nanti Umno tongok ni akan tersungkur dengan keadaan yang hina sekali. Babi pun tak sehina itu. Percayalah sebab masa tu orang akan menganggap umno adalah najis yang sangat menjijikkan dan taknak letakpun dalam mana2 muzium.

P/s: AwanMatahari dah kembali.

isa_ys3 said...
This comment has been removed by the author.
isa_ys3 said...

Keris panjang....

jika tok2 guru pas sesat sila buktikan di mana kesesatannya...adakah tok guru ini membawa ajaran ayah pin dan yang sama dgnnya.adakah ia mengajak berbuat maksiat??adakah ia mengajak menyengutukan Allah??
kerja di dunia inilah yang hasilnya akan dipetik di akhirat kelak..baik di dunia maka baiklah di akhirat..apa yang diprjuangkan di dunia akan ditanya di akhirat..Allah tidak tanya berjayakah perjuangan kamu?tapi allah akan tanya adakah kamu berjuang.samada perjuangan diri,keluarga,harta benda,negara dan seluruhnya.adakah ia berlandaskan islam?
Bertudung hukumnya wajib..berserban hukumnya sunat.mengikut sunah nabi..adakah meninggalkan yang wajib itu lebih mulia daripada orang yang mengerjakan yang sunat.adakah kita patut berbaik sangka dengan org yang terang2 meninggalkan perintah allah dan berburuk sangka pada orang yang memperjuangkan hukum allah????

TokBatin-X said...

kalu dh betoi2 masuk syurga.. baru le confirm ta' sesat.

cuba tanye kat to' guru2 PAS : 'To' gurux2 oi!!.. tok garu2, ahli syurga ke?'

Pasti to' garu2 jawab: 'wallahu 'alam'.

maka to' garu2 sedang sesatlah tu. pasal deer org belum dapat confirm lagi.. jadi ahli syurga atau neraka. kan? kan? kan?

yes! i'm in the hell.. confirm dh ta' sesat.

keris panjang said...

Sdr AwanMatahari dan isa_ys3,

Saya ingin bertanya, adakah tok guru anda tidak menemui ayat ini? Sehingga saudara seislam begitu dibenci berbanding dap yg jelas memusuhi islam, bukankah ini sebahagian dari tanda2 kesesatan itu yang anda sendiri "berpura2" tidak tahu :

ayat 10 dalam surah al-Hujrat yang berbunyi,
"Sesungguhnya orang-orang Mukmin adalah bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat."

jomdebat said...

xdok guna org2 umno dok bising..sahut dulu cabaran debat tok guru.pastu bisingla..ni x..penakut.dh confirm umno ni sama mcm ayh pin..

jomdebat said...

kpd keris panjang..mcm mane nk bersatu dgn saudara semuslim?sedangkn saudara kita yakni umno menghalalkn benda yg haram..arak,judi,riba,hiburan,maksiat,tolak hudud..ape itu semua???sdangkn kuasa ada di tangan mereka."perangilah orang yang tidak beriman kpd Allah dan tidak pula kpd hari kemudian dan mereka tidak mengharamkn apa yg telah diharamkn oleh Allah dan rasulnya dan tidak beragama dgn agama Allah iaitu org2 yg dberikn kitab"attaubah ayat 29...

jomdebat said...

ni sekor lg musang umno...x sedar2.x pyh ckp bnyk...cuma nk tanya knp umno tolak hudud???bg hujah ambo nk dengar..umno ni islam ko ape??

jomdebat said...

mcm mano kerispnjng???jwbla ambo tny..jgn pandai ckp je tok guru x betul..pemimpin mu yg x betul sbnrnye..dhla sesat...bongok pulak tu..hancur umno!!!hancur umno!!!hancur umno!!!

Tontoya said...

Sedangkan melayu dalam umno tu sendiri tak boleh nak bersatu,ada hati nak menyatukan satu malaysia..ptuihh..kat Terengganu ni umno dengan umno tu sendiri yang bercakaran,berpecah belah bukannya umno dengan Pas.Tunggu masa hancur lebur je..Ura ura nak bubar Dun pasti jadi kenyataan.Dah lah pembentukan kerajaannya yang paling lewat sekali selepas pru12 dulu akibat percakaran berebut nak jadi MB sehinggakan Sultan pun dicerca,hingga sekarang pun masih berbalah.Itulah kalau parti yang ditubuhkan atas dasar penjajah yang mementingkan harta dan kuasa akan bercakaran sesama sendiri dan akan dihukum Allah swt.

jomdebat said...

hancurkn parti yg memperjuangkn bangsa melayu!!!iaitu UMNO!!!!!

AwanMatahari said...

iye saudara kerispanjang..Terima kasih di atas terjemahan ayat al-Quran tersebut. Cuma kalau boleh saya mahukan saudara menjelaskan lebih lanjut mengenai asbabun nuzun ayat tersebut dan tafsirannya..
Saudara..mengikut pengetahuan saya, ayat tersebut mengkhususkan kepada ikatan yang didasari kepada ukhwah islamiyyah..saya ulangi UKHUWWAH ISLAMIYYAH...ini bermaksud kita mesti mempertautkan hati kita dengan sesama mukmin. Dalam kitab tafsir Syed Qutb, Beliau menjelaskn orang Islam itu terbahagi kepada dua. yang pertama orang Islam yang benar2 taat dan ingin menegakkan daulah Islamiyyah dia itulah Islam yang sebenarnya. Yang kedua orang Islam yang tidak mahu melaksanakan Islam itu sudah jatuh keislamannya. Jadi cuba saudara perhatikan ayat tersebut dengan jelas dan ilmiah apakah ukhuwwah yang sebenar yang diminta di dalam Islam?Adakah orang yang sudah lebih 50 tahun memerintah negara masih tak dapat nak laksanakan Islam?Apakah alasannya. Satu sahaja sebabnya. Tak yakin dengan Allah, Tak yakin dengan syariat Islam. Jadi perlukah kita berukhwah dengan golongan begitu? Untuk pengetahuan saudara ramai di kalangan umat Islam pada hari ini Islam hanya pada nama, Islam sebab mak ayah dia Islam tapi tak mahu melaksananakan Islam malah menjadi phobia dengan Islam itu sendiri.

P/S:AwanMatahari bagi pandangan je

AwanMatahari said...

kerispanjang said:
Saya ingin bertanya, adakah tok guru anda tidak menemui ayat ini? Sehingga saudara seislam begitu dibenci berbanding dap yg jelas memusuhi islam, bukankah ini sebahagian dari tanda2 kesesatan itu yang anda sendiri "berpura2" tidak tahu :

ayat 10 dalam surah al-Hujrat yang berbunyi,
"Sesungguhnya orang-orang Mukmin adalah bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat."
_____________________________
Saya ingin berhujah lagi dengan saudara...saya masih muda dan banyak perkara lagi yang masih perlu saya belajar. Tapi saya bukanlah terlalu bodoh untuk membezakan mana yang betul dan mana yang salah. Saya melihat kecenderungan puak2 kerispanjang @ bacul ni hanya menggunakan ayat2 Allah di dalam sebahagian perkara sahaja. Kalau saudara benar2 yakin UMNO tu melaksanakan Islam cuba saudara kira berapa kerat ayat Quran yang puak2 saudara gunakan dan jadikannya sebagai perlembagaan.

P/s: Awan tanya je

jomdebat said...

gantikan dgn parti yg memperjuangkn ISLAM!!!!!satu soalan utk org umno..adakah org cina,india,iban,mat saleh dan mcm2 org lg boleh masuk melayu?sedangkn semua bangsa atas dunia ini boleh disatukan dgn ISLAM...sama2lah menyokong parti yg memperjuangkn islam...

jomdebat said...

dh senyap si keris tumpul umno ni...kalu gitu elokla balik kepangkal jalan..

AwanMatahari said...

jomdebat

my fren..

Biasala puak2 UMNO Ni..mula-mula je keluarkan keris..da kena gertak keris entah kemana sarung entah kemana..

P/S: AwanMatahari senyum je

PAS-PKR-DA'Pigs said...

Kesedaran melayu/Islam yang mahu disedarkan tetang keburuk kan PAS semakin bertambah ramai.

Ini telah terbukti pada PRK di Manik Urai.

Kaum melayu/Islam sudah bosan dengan negara Islam, hukum Hudud dan segala janji2 Islam yang dilaungkan oleh pemimpin2 PAS - semuanya bohong dan karut sahaja.

Apa yang dipentingkan oleh pemimpin2 PAS cuma mengisi perut keluarga mereka sahaja - dulu kata UMNO kafir berkongsi kuasa dengan MCA dan MIC, sekarang PAS telah mengafir kan diri nya sendiri dengan bersengkokol dengan DAPigs.

Cakap tak serupa bikin!

faizal said...

yang haram tetap haram
buat macam mana pun tetap haram

kalau tak pakai tudung tu tetap berdosa.
baik macam mana pun orang tak pakai tudung tu tetap berdosa.

janganlah kita nak main-main dengan hukum.tak tahu baik diam.

CUPING MERAH said...

alhamdulillah..

akhirnya "pas-pkr-da'pigs" mengaku juga dirinya BABII...

INSYAALLAH DALAM MASA 40 HARI KAMU AKAN MENGENALI SIAPA DIRIMU..

PAS-PKR-DA'Pigs said...

cuping merah, anda lah yang sebenarnya PAS-PKR-DAPigs.

Tunggak utama penyokong PAS-PKR-DAPigs!

PUTING_MERAH said...

lawak sungguh cuping_merah.

PAS-PKR-DA'Pigs said...

Perjuangan Islam yang sebenarnya sudah lama ujud dan dipraktik kan dalam UMNO. Cume PAS yang berhati kotor, sentiasa bersifat dengki dan khianat terhadap kejayaan UMNO sahaja menafikan nya.

Selama PAS ujud ditanah Melayu ini, apakah jasa2 PAS terhadap melayu/Islam yang anda boleh banggakan - memecah-belahkan perpaduan dan kekuatan politik melayu ada le.

Sekarang kuasa politik melayu sudah berada ditahap yang paling merbahaya - kerana perbuatan PAS menyokong kaum kafir.

Bodo punya PAS-PKR-DAPigs!

keris panjang said...

Pemuda PAS Kijal, cuba buka minda anda.


jomdebat,
"pd keris panjang..mcm mane nk bersatu dgn saudara semuslim?sedangkn saudara kita yakni umno menghalalkn benda yg haram..arak,judi,riba,hiburan,maksiat,tolak hudud..ape itu semua???sdangkn kuasa ada di tangan mereka."perangilah orang yang tidak beriman kpd Allah dan tidak pula kpd hari kemudian dan mereka tidak mengharamkn apa yg telah diharamkn oleh Allah dan rasulnya dan tidak beragama dgn agama Allah iaitu org2 yg dberikn kitab"attaubah ayat 29..."

...................................

Umno tidak halalkan semua itu tetapi itu dibenarkan hanya untuk kaum kafir yg memerlukannya. Sama juga macam pas yg berusaha mencarikan pusat penyembelihan babi
untuk kaum2 yg dimaksudkan. Kenapakah pas tidak haramkan terus babi. Bukankan babi itu haram lagi menjijikkan. Lebih menjijikkan dari benda2 yg sdr sebutkan itu. Tolonglah berfikir dgn matang. Riba - sdr ada pilihan dgn sistem islam yg ada. Saya ingin bertanya adakah pinjaman pembelian rumah atau kenderaan sdr menggunakan kaedah pinjaman islam? Jika betul, syukurlah kerana sdr ada lagi pilihan. Kenapa pula tidak boleh bersatu dgn semuslim sedangkan dgn anti muslim parti sdr boleh bersatu. Sebenarnya pemimpin2 anda melepaskan peluang untuk bersatu dgn umno agar umno menjadi "lebih islam" sebagaimana prjuangan parti sdr. Kenapa umno tolak hudud, itu saya kurang jelas tapi mengikut fahaman peribadi saya, mungkin masaalahnya sama spt apa yg dihadapi pas ketika memerintah perak satu ketika dulu. Saya sendiri menyukai hudud tetapi terpaksa menerima hakikat penduduk kita yg berbilang bangsa. Apakah jika pas memerintah mampu melaksanakan hudud sedangkan dap adalah "penentang islam". Sedangkan ketika UG diwar2kan pun pas sudah sesak nafas bila di gertak oleh pas dan pkr !!! Jagi tolonglah waraskan fikiran anda.

PUTING_MERAH said...

perkara2 remeh pun, dibesar2kan.

aparaaaaaaah %%%%%%%%%%%%%%?

Sawi said...

perkara yg berkaitan dgn aqidah tak boleh di pandang remeh. allah menurunkan quran bukan untuk dibaca berlagu je. kena ikut.

jgn kerana ada bangsa lain, kita kena ketepikan quran. zaman nabi dulu kat mekah dan madinah ada ramai yahudi, nasrani, penyebah berhala dan api... tapi hukum allah dijalankan juga.

cicitHJHASSANu said...

pergi jahanam pencacai ameno....
hahahahahahahaha

keris panjang said...

jomdebat,
"gantikan dgn parti yg memperjuangkn ISLAM!!!!!satu soalan utk org umno..adakah org cina,india,iban,mat saleh dan mcm2 org lg boleh masuk melayu?sedangkn semua bangsa atas dunia ini boleh disatukan dgn ISLAM...sama2lah menyokong parti yg memperjuangkn islam..."
....................................
UMNO tidak perlu terpekik terlolong melalak ISLAM tetapi cuba lihat apa yg umno buat untul mengimmarahkan islam. Tak perlulah disenaraikan satu persatu kerana sdr sendiri tahu. Hidup anda sendiri selesa mampu belajar, diberi bantuan ketika ke ipt, mampu solat dgn selesa dimesjid2 yg didirikan kerajaan dan mampu mempunyai kerjaya yg baik hasil dari sistem ekonomi mapan yg dilaksanakan kerajaan. Malah, jika anda kurang kemampuan, masih mampu memandu kenderaan keluaran malaysia.

Islam apa yg sdr perjuangkan? Hanya slogan basi sahaja yg org sudah tidak boleh percaya lagi. Rakyat tidak boleh kenyang dgn slogan, brother. Slogan tidak mencermin keperibadian org yg mendukung slogan itu. Cubalah perhatikan keperibadian tok guru anda, tutur katanya yg dilahirkan dgn penuh sifat benci dan marah. Ulamak hanya akan mengeluarkan kata2 yg lembut sejuk qalbu mendengar. Saya akan sokong pas jika ia berdiri atas kekuatannya sendiri, bukan bergayut atas ihsan pkr, lebih2 lagi parti jahanam dap, tetapi bukan pas dibawah nik ajis sebab beliau kata bersahabat dgn syaitan nir rojeem, dan satu lagi beliau cuba meniru sifat Allah swt!!

PUTING_MERAH said...

jaga jek akidah ko. Yg ko beriya2 nak jaga akidak org wat pe?

Akidah sendiripun belum tentu selamat.

kubor masing2 beb. masing2 jawab.

keris panjang said...

Sawi,
"jgn kerana ada bangsa lain, kita kena ketepikan quran. zaman nabi dulu kat mekah dan madinah ada ramai yahudi, nasrani, penyebah berhala dan api... tapi hukum allah dijalankan juga."
...................................

Nak jugak tahu, berapa ramai yahudi dan nasrani yg kena potong tangan, kaki?

keris panjang said...

Aku caya yg ramai guna bahasa2 kesat kat sini mungkin orang pkr - mmg tidak menghairankan. Aku caya org pas tidak berkelakuan demikian kerana mereka rasanya cukup tarbiah. Lagi pula mereka memerjuangkan islam yg jelas indah dan cantik, maka sudah pastikah mereka akan menggunakan bahasa2 yg indah dan cantik juga. Bukan caci maki dan sumpah seranah !!

PUTING_MERAH said...

Org2 PAS mmg suka masuk bakul angkat sendiri.

Dia orang jek yg betul, yg lain semua salah.

Lebai Lah said...

Hem kenapa nak bertekak disini. UMNO bukan bagus sngt pun dan PAS juga bkan perfect. Setutny kite guna kan ruangan ini berhujah dngan baik.

Ada pula yg merendahkn taraf smpai nak jadi b_b_. Ada pula nak menng dngn cara mngklon kan orng. Adkah org marah tu nk ikut cara UMNO yg tak berubh tu. Sile le cerdik sikit. boleh ke dengn cara sakit kan hati org boleh ajak org sokng perjangan UMNO.?

Lebai dah lama dalam UMNO sampi tahap ni UMNO masih tak mahu berubah. Matlamat nk ajak org sokong kite tetapi kite sakitkan hati mreka dan buat org marah adekah cara tu yg terbaik.?

Jgn kite tengok mereka je berbahasa kasar. cermin diri kite sendiri.berapa hujah Blogger kite dalam Siasah ni yg guna bahasa molek.? Dan kepada yg suke pula kisan agama tu udah le org bukan famah apa bawaan anda. Jng sbb kite org keliru nanti. Dosanye tetap kite tnggung sndiri. Mau ke tnggung dosa org sdngkan dosa sndiri tak tertnggung. Jika Tunku masih ade pasti beliau akn sedih tngok perbalahan Melayu kini.

Lebai Lah said...

Kepada yg syke sangt mengklon tu. Bersikap le berani sikit. Corak permainn tu takkan bawak org sokng UMNO. Kalu kite sndiri dibuat begitu mahu ke kite nak sokong perbutan tu.

Org marah takkan sokong kite, Org yg berhemat akan sngt dihormati. Malh akan mendapat sokngan tanpa perlu wang ringgit dan kuase.Cube cari titik permaslah melayu.Bukan cara nya sakit kan hati org.Takde nilai pun pebutan kite tu.

Lebai Lah said...

[10] Al-Baqarah
Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).


[11]Al-Baqarah
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab: ” Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”.

[12]Al-Baqarah
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya

[269]Al-Baqarah
Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.


Berpesan-pesanle sesame kite

PUTING_MERAH said...

nak nilai apa pak lebai oii!!

nilai jek diri sendiri tu.

Tuhan bukannya bodoh. DIA ta' tahu ke apa yg akan berlaku?

Lebai Lah said...

[254]Al-Baqarah
Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.

[255] Al-Baqarah - Ayatul Kursi (The Throne Verse)
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

PUTING_MERAH said...

[12]Al-Baqarah
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya

org yg menganggap diri mereka baiklah, yg sebenar2nya membuat bencana , tetapi mereka tak sedar.

Lebai Lah said...

Kedunguan fikiran biasanye memboleh kan Ma'nusia berkta apa yg disuke.

Awas kata2 tu. Bukn ye ta' tahu siap klon tu. cuma Lebai tak mahu buka Aib kite sndiri. Nilaikan diri sendiri dulu baru suruh org nilaikan diri.

[207]Al-Baqarah
Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah pula Amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.

Adekah sikap kite berbelas kasih sesama Umat.? UMNO or PAS.?

PUTING_MERAH said...

[11]Al-Baqarah
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab: ” Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”.
-------------------------
Org2 yg mengaku berbuat kebajikan, tetapi merekalah manusia2 yg memecah belahkan kaum2, hanya kerana kepentingan diri. Tapi mereka tidak sedar.

Lebai Lah said...

PUTING_MERAH said...

[12]Al-Baqarah
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya

org yg menganggap diri mereka baiklah, yg sebenar2nya membuat bencana , tetapi mereka tak sedar.

Tiada siapa yg kate disini diale yg baik. Tapi jike ta' Boleh ditegur malah pulang Paku serpih pula bukan ke En. sendiri menggangap en. terbaik. Cermin hijab sndiri sebelum org.

Lebai Lah said...

Kesilapan kamu yg tak akui

1) klon kan org

2) memutarbelitkan kembali ayat2 Quran.

Adakah corak permainn en. boleh org yg sakit hati na sokong..?

PUTING_MERAH said...

[207]Al-Baqarah
Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah pula Amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.

Mana ada lagi sifat kasih sayang antara umat? semuanya kerana kepentingan diri jek.
---------------------

dan Allah pula Amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.

Tuhan ta' pernah menzalimi sesiapapun.

hanya kita jek yg suka jaga tepi kain org.

Lebai Lah said...

Tu le memang tkboleh ditegur.

Pandai nak salhkan Orng lain tpi merka sndiri pun mcm pengai di atas ni. Baik brhemah ke.?Trpakse buka lain acount semata2 nak jadi klon je.emang semakin jauh perjuangn UMNO sekrg bukan sebb kebenaran.

Terplang le pada klon tu tidakan tu baik ke atau bruk. Orng menili politik dan hayat UMNO. Lebai tak kuasa nk larang. Tapi bila belaku apa2 pada UMNO nanti salahkan diri sendiri kerna tak cerdiknya ahli dan pimpinan UMNO berpolitik.

PUTING_MERAH said...

tak ada siapa yg mintak sokong dari sesiapa.

Bukannya TM ada berpihak kemana2 parti pun.

Lebai Lah said...

Jaga tepi kain org tue amalan dah berzaman sebab tu org dulu2 takut na' buat Maksiat. Tapi Org skrg takut ditegur pasl nak buat salah boleh bebas.

Selagi kain tu tak dicemari wajib dijaga tu. Tak tau pula Di Zaman moden ni Ramai Melayu tolak budaya nenek moyang dia dulu yg bnyk selmatkan Melayu dari Maksiat.

UMNO skrg bkan smua sokong Najib. Ramai juga org Pak Lah. So kalau berpaling je kami pada UMNO takkan dapat punye UMNO nak jadi Kerajaan dah. Tak hormat pemimpin maka buat apa rakyat hormat pada UMNO.

Melayu Mudah Lupe

PAS-PKR-DAPigs said...

Lebai pun same juga kutuk mengutuk - guna dalil dari Quran pule tu.

Nak kutuk-mengutuk pun nak gune dalil Quran ke?

Sudah le, setakat bahas kat laman web ni JANGAN salah gunakan ayat2 suci - ada baiknya macam PAS-PKR-DAPigs, keluarkan aje idea masing2 - nak terima, terima. Nak kutuk, kutuk - jangan babitkan Quran.

Lebai Lah said...

Kalau hujah na' mencari dan perlekehkan org tu niat baik terpulng le.Kalau Nasihat dah tak nak ikut biasa le org bagus sangt. Kalu bukan nk sokongan buat apa nak mengacau dan perlekehkan org.

Tahu kamu tu baik benar takde yg benar saja. apa yg ditegur semua kamu pulang blik.Buat le apa kamu suka sebb kamu blom mati lg. Buat le.

wolf said...

Sirat said...
mu cakap pas jahanam tu,hukumnya camna plak?taraf pencacai umno mmg bahasanya cmtu..kan wolf?biasalah,nak sound org,sendiri plak sebut...haha...ular dalam semak umno mmg mulut kotor...kesiannn
==================================

Kira taraf aku sama macam nik ajis la...bila korang nak taksub dgn aku???

Ketuk ketampi 10X cepat...
Arahan aku sama dgn Nik aJIS
kORANG MESTI PATUH...

PUTING_MERAH said...

pak lebai jual ayat2 allah dengan sedikit harga. cuma kerana kepentingan parti politik idolanya.. ish! ish! masih juga na' menyembah berhala.

Lebai Lah said...

Tu le UMNO tak bole ditegur dinasihat dengan Ayat Al-Quran pon dikatenye kutuk. Apa yg Lebai kutuk.?
Di mana ayat Lebai kutuk.? Lebai nasihatkan jgn buat malu air muke UMNO dngan perngai Pihak kite sendiri.

Kalu Lebai yg UMNO pun tak setuju dngn korang apath lagi Yg bukan UMNO.
Tu le UMNO dah tak mcm dulu langsng tak bole ditegur.

jomdebat said...

keris panjang....knp kamu punye pemimpin takut nak berdebat??xde guna mu dok bebel pnjng2..tok guru dh ajak tok jib berdebat..ada berani??sbnrnye parti umno ni sebuah parti sekular.sbb tu takut nk berhujah...setakat pencacai umno yg dok berhujah dlm ni...x bole pkai langsung..kalau umno berada dipihak yg benar,sahutlah cabaran debat tersebut..biar kita sama2 nilai hujah sape yg betul...

Lebai Lah said...

Udale tu Lebai hanya seorg ahli UMNO yg dah 30 dalam UMNO sndri. Lebai bersikap Neutral. Org yg lebai hormati Pak Lah. Bukn masalh Parti tetapi ahli UMNO kat sini terikut sangt rentak politik pembngkng.

Org nilai skaran terpulangle. Lebai tak minta duit pon bile masa Lebai jual Ayat Al-Quran tu. Sebgai Nasihat je jgn menyesal di kemudian hari.

Lebai Lah said...

02248562781304470133

Lebai bukn nak bergduh tapi cube pikior le bebaik . Cara tu tak kena bukan mendatangkan hormat org pada kite pon, lagi menambah kebencian dan sakit hati. Bukan ke menyebabkan perasaan sakit kepada org juga satu sifat yg tidak baik.?

Tetapi dlm mase yg same kite pula berdegor2 mengutuk org. Itu le penyakit hati. Tak terubat dngn selagi tak mahu dengor Nasihat Al-Quran.

AwanMatahari said...

uit putingMerah...
Memangla kubur lain2. Tu sebab Islam diturunkan. Islam sebagai agama nasihat. sebab kubur lain2 lah kita kena nasihat menasihati. Nanti kat kubur tu ko persalahkan orang lain kat malaikat munkar dan nakir sebab tak nasihatkan ko. Ko ingat hidup kat kubur tu sama macam hidup kat dunia ni?Sebab nak jaga akidah sendirilah kita kena jaga akidah orang lain jugak supaya orang lain tu tak mencemari akidah kita.Islam ni agama kolektif. Agama sebagai cara hidup.Addeen itu nasihat.

AwanMatahari said...

kerispanjang said
Aku caya yg ramai guna bahasa2 kesat kat sini mungkin orang pkr - mmg tidak menghairankan. Aku caya org pas tidak berkelakuan demikian kerana mereka rasanya cukup tarbiah. Lagi pula mereka memerjuangkan islam yg jelas indah dan cantik, maka sudah pastikah mereka akan menggunakan bahasa2 yg indah dan cantik juga. Bukan caci maki dan sumpah seranah !!
_____________________________________
cuba ko tengok komen2 orang umno kat sini. cuba ko tengok bahasanya. jgn nak cakap orang pkr je ye. Cuba ko tengok gambar sorang bloggers UMNO yang macam babi tu..Bukan orang kuat UMNO ke???

AwanMatahari said...

awanMatahari memerhati je

AwanMatahari said...

kepada kerispanjang
Orang2 DAP, Cina dan India nak tentang Islam sebab diorang tak faham dengan Islam. Umno memerintah lebih 50 tahun takda nak beri penerangan tentang Islam kat diorang. Diorang nak tentang Islam itu tak pelik. Orang kafir ni sejak zaman Nabi lagi memang menentang Islam sebab tak dapat hidayah Allah lagi, sebab takda kefahaman tentang Islam. Tapi yang pelik lagi memualkan ialah orang2 UMNO yang memang beragama Islam taknak laksanakan Islam.Ingkar perintah Allah.Itukan bodoh namanya.
Yang kedua.Ko tanya kenapa Pas taknak kerjasama dengan UMNO tapi lebih suka kerjasama dengan kafir DAP. Cuba ko imbas sejarah balik. Dulu pas pernah kerjasama dengan UMNO. Tapi tengoklah apa yang UMNO buat kat PAs. UMNO jahanam ni khinati perjanjian. Sampai sekarang tak pernah berubah UMNOngok tu.Nabi pernah mintak perlindungan raja habsyah yang bukan Islam semasa bangsanya sendiri menentang Islam. Salahke?Salahke kerjasama dengan orang kafir yang memang nak tegakkan kebenaran berbanding UMNO yang terus-terusan melakukan kesalahan?Pasal dorang menentang Islam tu mestilah ada caranya nak tangani perkara ni. Kita akan beri mereka faham tentang Islam.UMNO ada buat?


p/s: UMNO mencelarukan Islam adalah.

Perawi said...

wabak H1N1 juge Najib tak tkt,selambe je die,yg di takutinye hanye satu.. B1N1.....kahh..kah takut ...... pencacainya pun sama juga

keris panjang said...

jomdebat said...
"keris panjang....knp kamu punye pemimpin takut nak berdebat??xde guna mu dok bebel pnjng2..tok guru dh ajak tok jib berdebat..ada berani??sbnrnye parti umno ni sebuah parti sekular.sbb tu takut nk berhujah...setakat pencacai umno yg dok berhujah dlm ni...x bole pkai langsung..kalau umno berada dipihak yg benar,sahutlah cabaran debat tersebut..biar kita sama2 nilai hujah sape yg betul..."
....................................
Buat ape buang masa. Buang air liur je. Kalau pun kita menang berhujah, pd korang kami tetap kalah. Lebih baik minta tok guru kamu yang gedebe tu tadbir kelantan tu baik2. Minta dia cari pelaburan luar sebanyak mungkin sbb org kelantan nampaknya dah berterabur diserata semenanjung buka kedai makan. Kat kelantan tak ade orang nak makan ke.

keris panjang said...

AwanMatahari said,
"cuba ko tengok komen2 orang umno kat sini. cuba ko tengok bahasanya. jgn nak cakap orang pkr je ye. Cuba ko tengok gambar sorang bloggers UMNO yang macam babi tu..Bukan orang kuat UMNO ke???"
....................................
Amboi Awan,
Kosek bona bahaso ko tu. Belaja lar cakap lombout sikit !

keris panjang said...

AwanMatahari,
Sobona eh kojo2 nak memahamkan islam pado kapir-kapir ni kito bagi lar dokek pas sobab kan ko pas yang hebat bona ugamo eh. Pas pun juangkan islam, har apo tak boghi tarbiah cukup2 kek kape-kape yg tak makan saman tu.

Pasal bersatu tu, mahade kato pas yg tikam umno kek belakang. Yo ko. Den pun tak ghoti tu doh sobab maso tu den kocik bona lae.

Kape-kape tu mmg tak makan saman. tu sobab dh becucu becicit tak nak ghoti2 pasal islam ni. Tengoklar baghang2 makanan kito, sampai kito ghagu2 nak bli sotongah eh walau pun cop halal dah ado. Kojo eh asik nak menipu kito jo tab abih2. Ghoti ko ekau bahaso den ni.

AwanMatahari said...

kerispanjang said
Kosek bona bahaso ko tu. Belaja lar cakap lombout sikit !
___________________________________
Uit ambo dah cakap abeh lembut dah tuh.Cuba ko tengok blg putingmerah.Camner main pic dia.Takke Hidung babi tuh?Pastu cuba tgk gambo pas-pkr-dapigs...kan gambar babi th..

P/S: Awan cakap benda yang betul, terang,lagi jelas.

keris panjang said...

Awan dan jomdebat,
haghi ni komen2 melampau bonar banyak eh..selalu den peghatikan tak lah banyak cam ni. Hot nampak eh.

shyufi said...

alhamdulillah!!

isa_ys3 said...

PAS-PKR-DAPigs said...
Lebai pun same juga kutuk mengutuk - guna dalil dari Quran pule tu.

Nak kutuk-mengutuk pun nak gune dalil Quran ke?

Sudah le, setakat bahas kat laman web ni JANGAN salah gunakan ayat2 suci - ada baiknya macam PAS-PKR-DAPigs, keluarkan aje idea masing2 - nak terima, terima. Nak kutuk, kutuk - jangan babitkan Quran.

-----------------------------------

Al-Quran diturunkan utk menjadi panduan bagi manusia.disitu terdapat pujian,kutukan,cercaan,janji2 balasan baik dan buruk di akhirat..suma tu utk manusia bukan utk binatang kayu batu dsb.ayat kutukan utk orang yang ingkar.pujian utk orang yang patuh..takkan orang yang ingkar kita nak puji.baca tafsir Quran takkan jupa "celakalah kamu diakhirat wahai kambing jika kamu tidak bersolat"..(contoh)..semua pujian bagi manusia..semua kutukan bagi manusia...janji syurga neraka bagi manusia

isa_ys3 said...

tugas memahamkan islam bukan hanya tanggungjawab pas sahaja..tetapi tugas seluruh manusia yang beriman..yang mengaku islam dengan lidah dan perbuatan.

Mohamed Ali said...

Kalau dah orang sendiri tak nak,apa lagi Dato' bubarkan saja dun Terangganu, tak lah pening kepala lagi.

jomdebat said...

keris panjang.....aku dah tahu jawapan yg kamu akan bg..kalu debat tu buang masa,knp pemimpin2 dunia yg lain boleh mengadakan debat?tujuan debat bukannya nak cari sape yg menang @ kalah..sekadar menilai hujah pemimpin.kita dengar hujah kedua-dua pemimpin.pastu tepuk dada tny selera..mana satu betul kita akan tahu melalui hujahnya...boleh terima ke keris????

jomdebat said...

awan matahari.........
TAKBIRRRR!!!

keris panjang said...

Jomdebat'

TAKBIIIIIR !! BOLE KE?

HAJI MOHAMAD BIN JUSOH said...

bila nak bersembang ni semua cerdik2 belaka. Pakat keluar ide yang bernas2 macam padi siam. So jeangan lupa bersalam-salaman dan bermaafan pulak sesama kita umat islam ni..parti ni ideologi je so, ideologi ni suatu pandangan untuk jadi lebih baik. so tak ada sebab nak gaduh2...saya ucapkan selamat berpuasa dan akan menyambut hari raya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...