Saturday, July 18, 2009

SAIF terbakar,0.5 juta ditaksir rugi

JERAI, Kedah, 18 Julai- Sekolah Integrasi Faizin (SAIF) Guar Chempedak, dekat sini terbakar jam 10.00 pagi tadi (17 Julai) menyebabkan kerugian anggaran pihak bomba sebanyak RM550,000.

Menurut Pengerusi Lembaga Tadbir SAIF, Ustaz Mussodak Haji Ahmad, kebakaran itu telah mengakibatkan pejabat pentadbiran sekolah, bilik lembaga tadbir, bilik mudir, bilik guru, perpustakaan dan dua buah bilik darjah musnah.

Turut terlibat adalah 11 unit komputer termasuk dua unit komputer pentadbiran sekolah dan guru, 1 unit mesin fotostat yang baru dibeli, peralatan perabot antaranya meja mudir, meja kerani dan kaunter serta beberapa buah almari, 65 unit meja dan kerusi murid.

Pihak Bomba dari Guar Chempedak dan bomba sukarela termasuk dari Bukit Pinang tiba bagi membantu usaha memadam kebakaran dan berjayakan selamatkan bangunan surau serta asrama pelajar yang berada bersebelahan.

Menyedari kepulan asap yang tebal di bilik darjah selepas diberitahu pelajar, Musoddak yang berada di pejabat bergegas ke tempat tersebut dan mendapati api telah marak.

Katanya, pihak Lembaga tadbir mengadakan mesyuarat tergempat jam 1.00 petang tadi dan memutuskan memberi cuti kepada semua pelajar sehingga 27 Julai ini.

Dalam pada itu, ujarnya, bagi menggantikan dua buah bilik darjah yang musnah pihak sekolah akan memasang khemah sebagai bilik darjah sementara.

Sehubungan itu, tambahnya, pejabat sementara sekolah akan ditempat di tingkat bawah bangunan Tabung Haji yang bersebelahan dengan sekolah.

SAIF adalah di bawah pentadbiran Muassah Darul Ulum dan diuruskan oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah yang memulakan sesi persekolahannya pada 1 Januari 2006.

Sekolah ini ditubuhkan hasil daripada penggembelingan tenaga pemuda, masyarakat setempat, intelektual yang inginkan penggabungan atau kesepaduan pendidikan agama, sains, tahfiz dan teknik pembelajaran dan pengajaran terarah.

Kini mempunyai 217 pelajar terdiri dari 145 putera dan 72 puteri dari tahun satu hingga empat sementara bilangan guru pula seramai 17 orang dan 8 staf.

Musoddak berkata, bagi mereka yang ingin menyumbang boleh salurkan melalui akaun Bank Islam : Tabung Pembangunan SAIF no. akaun 02084010028830.

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut sila hubungi beliau di talian 012-4827563 atau Setiausaha Lembaga Tadbir sekolah, Ustaz Mohamad Ismail (019- 4227323).

29 comments:

zali said...

tak ada pulak cerita sebab kebakaran tu ye tak...

nasib baik mussodak tak kata ni umno punya angkara...

apapun...tokeh-tokeh babi yang baru dapat rumah sembelih babi [babi pun sembelih juga...pemerintahan kedah
islamik la katakan] boleh la menyalurkan bantuan.

jangan risau...tak tersedaknya mussodak tu...

babi bagus!

TokBatinSenoi said...

nape sokoloh ugame jer, pulak selalu terbakor Ye?

Han.. tu.. han.. tu.. han.. tu.. han.. si Teoh menjelma kot..?

Amiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin.

Tontoya said...

Sekoloh agama ada yang daif kebanyakannya diperbuat daripada kayu je,tu yang kadangkala sering terbakar tu..ni le nasib sekolah ugama kat negara islam contoh yang dicanang ke pelesok dunia..
Tokbatin senoi orang umno kayo hulor hulor lah derma sikit..

TokBatinSenoi said...

hai tontoya,
bukan semua org2 umno tu senang2 ooi..

ade gak yg masih kais pagi mkn petang.. mcn tbs nih harapkan anak jer untuk berbelanja, bukannya ada simpanan.... tapi kalu sedekah sikit2 tu apa salahnya.

Manusia tu serupa jer kat mane2

zali said...

kelakarnya tok...
hantu tu yang tak boleh tahan tu...

Tontoya said...

wei zali..ramai orang dok tunggu ko kat perisik rakyat nun..orang kata ko pondan betui ka..hehe..glamer ko kat sana siap ada posting ttg ko lagi tu..

Tontoya said...

siannya tok batin..susah pun dok sokong umno lagi..yang lain semua kayo kayo..keta besor..berhijrah lagi bagus le tok..

Mesra Sokmo said...

Sekolah Men Putra Pandan, Puchong telah runtuh....SPRM pergi siasat segera & bunuh kaki tangan kementerian pelajaran yg terlibat dgn rasuah, termasuk hisahmuddin husin onn, kerana banguan itu dibuat zamannya. Macam berlaku pada Teo ...bunuh jangan tak bunuh

Mesra Sokmo said...

Syabas Chua Ji Ming masuk PKR, tinggalkan saja MCA kpd. Chua Sue Lek, pandailah Chua mengurusnya..Puteri UMNO pun boleh pinjam asalkan BN

Mesra Sokmo said...

Malu aku tengok, bila 50 % org tak bersalam dengan MB Perak. Mungkin dia terkejut beruk...rupanya macam Obama....semasa ambil hadiah & saguhati dari Sultan Perak sempena ngaji Al Quran diUTP Perak

Maklum sajalah MB Zambry Aljubury, ambil perak melalui jalan liwat/belakang....ehhh malu sungguh, tak pergi lagi baik zambry oiii

Mesra Sokmo said...

TokBatinSenoi said...
hai tontoya,
bukan semua org2 umno tu senang2 ooi..DUDUK DALAM UMNO MISKIN BUAT APA? TANYA YB DATUK ZALI, PERWAKILAN UMNO MESTILAH KAYA MACAM ARWAH ZAKARIA ADUN PORT KLANG, KHIR TOYOL BANGLO RM24JUTA. DIDUNIA TAK DAPAT IKUT AJARAN SESAT HADHARI DAN AKHIRAT PULA MELARAT SEBAB TOLAK HUKUM ALLAH SWT

Mesra Sokmo said...

DALAM MUSABAQAH DIPERAK, PENGHURAIAN TELAH DIBUAT BERMAKSUD ALLAH SWT TURUNKAN HUKUMAN ADALAH WAJAR UTK UMAT MANUSIA DAN MEMBERI KESAN BAIK KPD MANUSIA JUGA, KENAPA AMBIL CARA PENJAJAH YG DITINGGAL OLEH ORG PUTIH....UBN

Mesra Sokmo said...

UMNO meneruskan dasar penjajah..Dalam majalah 3, Dato Bahaman menentang Inggris...maknanya Dato Bahaman pun melawan BN...haahhh

jiwakita said...

salam....

apa-apa musibah yg berlaku
ada hikmahnyer...

pada orang mukmin yg berfikir....

Mesra Sokmo said...

Tidak sampai 2 minggu pengumuman hadiah itu dibuat, kerajaan telah mengumumkan yang tambang bas, teksi akan naik..! Begitu juga laporan yang disiarkan dalam Buletin Awani 16 Julai 09 yang tarif elektrik juga akan naik berikutan harga minyak dunia yang meningkat.

Ish.. apa ni? Rupa-rupanya, rakyat telah dijadikan seperti ayam.. pemimpin UMNO dan BN ini memberikan rakyat makanan dengan tujuan untuk memerangkap rakyat untuk disembelih..!

Di mana slogan 'rakyat didahulukan'..? Kita kena ingat, tidak semua rakyat di Malaysia ini dapat peluang untuk membeli rumah dengan harga yang murah (wilayah persekutuan sahaja), potongan untuk memperbaharui lesen pun untuk penjaja di Wilayah Persekutuan juga tetapi Elektrik, semua rakyat guna.. kenderaan awam seperti bas, teksi semua rakyat guna.. Lihatlah, betapa liciknya UMNO dan BN.

Hadiah yang 'ada makna' (skrip dalam Filem Madu 3) yang diberikan itu sememangnya telah berjaya menguasai jiwa rakyat yang tidak sedar akan disembelih. Adakah anda izinkan diri anda untuk disembelih oleh UMNO dan BN?.. Tepuk dada, tanya iman...

Mesra Sokmo said...

Insurance mestilah first party, mahallah road tax...100 hari PM

Mesra Sokmo said...

Cite baru dari Bloggers:

http://www.blogger.com/home

ngalabu said...

tok guru tsb.

alhamdulilah tok gurupun sanggup derma kepada sekolah agama rakyat.

hulorlah banyak sikit, saya tahu tok guru memang orang berada.

ngalabu said...

tahniah kepada kerajaan kerana memang berjiwa rakyat.

tepat sekali slogan BN = BARANG NAIK.

ngalabu said...

kiyai/ dato' seri zali.

komen anda memang sudah berubah sejak kebelakangan ini satu spisis dengan dewata dan anjing serigala.

adakah kerana tidak boleh terima kekalahan yang bertubi-tubi?

Ibnu said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Benarlah apa yang dikatakan oleh Jiwakita, setiap musibah menimpa ada hikmah di sebaliknya. Insya Allah, lepas ini bangunan baru yang lebih baik akan didirikan bagi mengganti bangunan yang terbakar. Semoga para penuntut di situ banyakkan bersabar dan kejadian tersebut tidak mematahkan semangat anda untuk menuntut ilmu.

dewata awan berapi said...

zali said...
apapun...tokeh-tokeh babi yang baru dapat rumah sembelih babi [babi pun sembelih juga...]

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

babi sembelih tu sebenarnya untuk makanan orang2 PAS

semangat setiakawan tu...

TokBatinSenoi said...

ngalabu said...



alhamdulilah tok gurupun sanggup derma kepada sekolah agama rakyat.

hulorlah banyak sikit, saya tahu tok guru memang orang berada

-----------------------------------
hai silabu @ labi

Pada haqiqatnya semua org pun senang, walau pun ta' ada harta...

Tuhan maha adil. Seandainya sdr labu lihat 'TUHAN' itu tidak adil, kepada semua specis dunia.. maka 'tuhan' ini patut dimasukan jer ke tong sampah,

Yang susah , bila kita sendiri mengatakan diri kita susah. Sebab tu.. orang yg banyak harta tu susah sentiasa... ta'cukup2.

1.Bila kita lihat orang senang.. kita rasa susah.

2.Bila kita lihat orang susah kita akan rasa senang.

tambah2 lak yang suka singkap kain orang. Kalu tersingkap kain datin azura .. apa mcm?

cakcebor.blogspot.com said...

Bunuh jangan tak bunuh. Altantunya kena bunuh. Teo pun kena bunuh. Anwar Braim pun UMNO mesti bunuh!

Naruto sensei said...

Tok Batin senoi.. Said

Tuhan maha adil. Seandainya sdr labu lihat 'TUHAN' itu tidak adil, kepada semua specis dunia.. maka 'tuhan' ini patut dimasukan jer ke tong sampah,

---------------------------------->

Kalau macam tu kamu nak jadi Tuhan la ye tok Sampai begitu sekali komen kamu..


Ajaran agama baru ke..? Ish ish sampai sukahati je boleh mempertikaikan Tuhan..

Bagus komen tu Islam mana yang ajar tu ye Islam agama UMNO..ke?

Bebaik sikit agama tu bukan barang Gurauan.. Kalau dah tahu Islam diserang pelbagai penjuru komen sendiri pun 2x5 saja..

Naruto ingatkan saja.

TokBatinSenoi said...

specially to bro. naruto.

tbs hanya melihat Allah/ tuhan tu.. maha adil sentiasa setiap detik... semua specis dunia telah dianugerahi kesaksamaan.

'tuhan' yang tidak adil.. tidak layak digelar 'tuhan'... hanya yg yg dianugerahkan 'kedunguan' jer yg ta' melihat 'keadilan Illahi'.

Tambah2 yang suka menyingkap kain Datin Azura.. untuk melihat kecacatan2 dan kelainan.

barzuuuuuuuuuuuka.......

Naruto sensei said...

TokBatinSenoi

Yang terkomen tu patutnya dimaksudkan awal bukan apabila dah terjemah orang... kan mendatangkan kekeliruan tu..

Maklumlah Majoriti disiasah ni adalah Islam yang bertaklidkan Allah itu maha adil..

Kan ke nanti komen tu orang ikut dan mula menyebar.. jangan begitu ..Islam tak ajar tu walaupun cuma santai pun..

Bab singkap kain tu tak perlulah ulas..

ngalabu said...

terima kasih tok guru tsb dan naruto.

memberikan penjelasan masing-masing.

Saya tahu tok guru memang faham dan pakar tentang apa yang di tulis tapi betul juga kata naruto nanti orang ramai terkeliru macam saya yang naif tentang agama ini.

Memang ALLAH maha adil.

ngalabu said...

tok guru tsb.

macam minat bebona dengan datin azura.

tak baik tarik kain orang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...