Sunday, June 8, 2008

Harga minyak turun segera selepas Pakatan memerintah - Anwar

PETALING JAYA, 8 Jun: Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan, Pakatan Rakyat akan menurun segera harga minyak kepada harga asal atau atau lebih rendah sebaik sahaja diberikan mandat untuk memerintah negara.

“Jika saya gagal melaksanakannya, saya akan meletakkan jawatan serta merta,” kata Anwar apabila ditanya apakah jaminan kenyataan beliau itu.

Anwar berkata demikian dalam siding media di pejabat PKR, dekat sini hari ini.

Bagaimanapun, kata Anwar, beliau akan membentangkan mekanisma dan konsepnya kepada pemimpin Pakatan Rakyat yang akan bermesyuarat esok.

Anwar dipercayai mengulas kenaikan harga minya yang diumumkan Perdan Menteri 5 Jun lepas yang menyaksikan kenaikan mendadat harga petrol di pasaran dari RM1.92 kepada RM2.70 seliter manakala diesel dari RM1.58 ke RM2.58 seliter.

Anwar dan pemimpin Pakatan dari sebelum pilihan raya umum ke 12 lagi sudah berjanji akan menurunkan harga minyak dengan berkata, kenaikan harga minyak di dunia bererti kenaikan keuntungan kepada syarikat minyak negara, Petronas yang mengekspot minyak ke luar negara.

Ini mewajarkan sebahagian keuntungannya dikembalikan kepada rakyat negara ini dalam bentuk subsidi.

74 comments:

kulatlapok said...

SEKIRANYA DSAI BENAR2 DAPAT DIREALISASIKAN, KENAPA MASIH DI TUNGGU LAGI, SEKURANG-KURANGNYA DAPAT DITURUNKAN SEPARUH SUDAH MEMADAI. APA DITUNGGU LAGI.

PANDANG SAHAJA PETANI, NELAYAN, PENARIK BECA DAN ORANG-ORANG KAMPUNG YANG TIDAK MEMEILIKI KENDERAAN, ADAKAH MEREKA MENIKMATI SUBSIDI PULANGAN YANG DIJANJIKAN OLEH KERAJAAN?

MEREKA JUGA SEBENAR TERBABIT DAN MENJADI MANGSA KELANGSUNGAN KENAIKAN HARGA MINYAK. MEREKA JUGA TERPAKSA TANGGUNG DENGAN KENAIKAN LAIN-LAIN HARGA BARANG. RAKYAT KINI TERUS MENDERITA, APA LAGI YANG KITA TUNGGU?

http://www.kulatlapok.blogspot.com

mountdweller said...

mnpengikut apa yajg di wewarkan olek dsra anwar saya berhaoa sanagan peealian kerajaan kpada BRB dsi cxepatakan. kalau emakan waktu nantu habvuk pun tarak. anagan-naganzjerclah sakyat malaysia' tunggu semtember? kya dah hancur luay dk keeonyok beawak hidubup! tunggulah ..........................nanti reality atau retorik politik sajs mnk memyengkan

luaskanmata said...

Amww:

Apa pun cadangan dan harapan, moga-moga ianya dilahirkan hasil dari keinsafan dan keihlasan kerana Allah S.W.T. Janganlah ia lahir natijah dari runtunan keinginan kuasa. Rakyat amat terhimpit sekarang dan akan terus terhimpit jika keadaan berada pada tahap yang sama.

Salam jihad.

kang din SB said...

saya yakin dsai mampu mulakukannya. Semoga rakyat keseluruhan menyokongnya dan Alloh membantu dsai.Org2 yang tak mahu menyokongnya biarkan mereka membayar harga bahanapi tu seperti harga hari ini. lebih2 lagi kaum UMNO yang darahnya biru tu.
Semoga ianya akan menjadi kenyataan dengan sesegeranya....

Muhammad Amirul @ Alexsa Atong said...

KITA SEMUA PERLU IRINGI PERJUANGAN INI DENGAN DOA. INSYAALLAH DOA RAKYAT YANG TERTINDAS INI ALLAH MAKBULKAN. KITA TIADA DAYA UPAYA WALAU SEKECIL KUMAN SEKALIPUN. YG KITA TAKUTI SEKARANG TRAJEDI MAGERAN BERULANG KEMBALI. ADA BIBIT-BIBIT KERAJAAN PIMPINAN DOLAH BEDAWI SEAKAN-AKAN MELEPASKAN GERAM KEKALAHAN PRU12 YG LALU SEOLAH-OLAH MENGATAKAN "PADAN MUKA RAKYAT MALAYSIA" DENGAN BEBANAN DAN HIMPITAN YANG SEMAKIN DIRASAI RAKYAT DISELURUH PELUSUK TANAHAIR. AYUH DSAI...JANGAN LENGAH. GANDAKAN USAHA DAN TEKAD UNTUK MEMBELA NASIB SELURUH RAKYAT MALAYSIA. JANGAN BIARKAN BANGSA MALAYSIA DIJAJAH OLEH KONCO-KONCO U-M-N-O YANG SEMAKIN MERAKUS DAN BERPURA-PURA MEMBELA NASIB MELAYU.

Tun said...
This comment has been removed by the author.
peon-pencen said...

Slm'kum, DSAI,
Yg bakal jadi PM Malaysia.

JANGAN CAKAP AJE,

TINDAK SEGERA!

INI LE MASE NYE!

TUNGGU APA LAGI?

"BUAT KEMPEN BESAR BESARAN DAN 'ROAD-SHOW' ANTI KENAIKAN MINYAK DI SERATA MALAYSIA.

Cikgu_Din said...

Mudah mudahan niat baik dato sri ini dapat memberi keyakinan kepada rakyat utk memilih Pakatan Rakyat.

kepada ahli parlimen BN ape lagi??? bukankah YB pernah berkata (Semua sekali)akanbuat itu ini utk rakyat. Hah!! ini lah masanya..kenapa tak bersama sama dato sri anwar sama2 bela rakyat..???

HArga Minyak MEMBEBANKAN!

Tolong la tengok rakyat ne macam mana..

mek chabang4 said...

kita cakap mesti serupa bikin nanti bila berkuasa cakap lain buat lain,bila tajadi suruh letak jawatan liat pula macam pak dollah nanti alasan diberi tunggu pru13 kalau kalah baru letak jawatan.

peon-pencen said...

Kenaikan Petrol yg terlalu tinggi ini adalah salah satu perang saraf terhadap parti lawan terutamanya PAKATAN RAKYAT.

Ia nya sengaja dibuat supaya rakyat susah.

Motif nya senang aje. Bila rakyat sesah kerajan BN akan segera memberi bantuan.
Sekarang sudah mula dilaungkan berbagai cara bantuan akan diberi kpd semua rakyat.

Tunggu tidak lama lagi 'menteri tua yg pernah larikan wang rakyat bergunu guni keluar negara' akan terhegeh hegeh masuk kampung keluar kampung bawa duit berguni guni pula untuk bantu rakyat.

Jadi pada PRU13 nanti mereka (BN) akan mendapat sokongan besar dari rakyat diluar bandar. Ini akan berlaku kerana rakyat telah 'termakan budi'.

Ini ada lah salah satu strategi BN untuk mengambil hati rakyat gulungan miskin yg ramai diluar bandar.

BOLEHKAH PAKATAN RAKYAT MELAWAN TAKTIK KOTOR BN INI?

azhar said...

warga marhain menanti...memerhati...memikiri..tunggu plan penurunan harga minyak Pakatan Rakyat..Jika baik,warga marhain pasti memilih Pakatan Rakyat...Jika tidak..Paham2 sajelah..

Faizal said...

kami rakyat malaysia memang berharap sgt agar sekiranya pakatan pembangkang yang memerintah nanti, harga minyak dapat diturunkan ke paras yang lebih rasional spy tidak lg menjadi bebanan kpd rakyat..ditambah pula dgn kos hidup yang semakin meningkat rakyat makin menderita di bawah kerajaan yg ada sekarang..tp apa yg diharapkan jgn ckp nak turun saja,tp turun 2 sen saja..cakap bia jelas supaya rakyat akan lebih paham lg hasrat serta niat murni datuk seri.

Jamaludin said...

Malam tadi ribuan rakyat Selangor, khusus nya daerah Gombak dan Ampang mendengar sendiri dari mulut Mantan TPM,perkara ni ade lah satu kebaikan untk semua, termasuk juak-juak umno, kita semua kena doakan, supaya niat yg baik DSAI ini akan menjadi kenyataan, jgn kite yg dah di perlekeh oleh umno ni nak memperlekehkan pulak niat yg baik untuk rakyat Msia, sesuatu perkara itu memerlukan perancangan yg teliti, kalau dah 50tahun kita bersabar di bawah ketiak UMNO,tak kan lah tak boleh bersabar untuk seketika lagi...Sabar itu separuh dari iman...Saye yakin, rakyat Msia mendoakan kan akan niat yang baik DSAI itu...InsyaAllah. Waktu skrng ni, memang bnyklah parasit yg ade kepentingan dlm umno mengatakan ini perkara mustahil....Tapi jika di izinkan Allah, sama2lah kita lihat sendiri, saye tetap mendoakan supaya perkara ini akan menjadi kenyataan, biar terbeliak mate puak juak Mangkuk Hayun yg beriya2 benar mempertahankan keUMNOan die....Takbir!!!!!!!ALLAHHUAKHBAR!!!

abe MIE said...

takbir kuat-kuat...allah huakhbar....

lepas nie anwar masuk BN..padan muka semua...

allah huakbar...

pkrpasdap.blogspot.com

mad-man said...

Oi!

'abe mie' gila babi punya orang!

pi main jauh2 - jangan kacau!

suhaimi said...

salam...

dia masuk umno ke tak masuk umno ke,kau sibuk nk buat apa? kau hanya pandai berhasad dengki pada org je.itulah keje kau kat muka bumi ni.kalau anwar masuk umno pun pas tetap dgn pendiriannya.tak payah nk sebuk2.kami tahu nk jaga rumahtangga kami.

azmedia said...

A'kum
Pak Lah & menteri bodoh patut letak jawatan segera

http://matpuji.blogspot.com/

topengminda said...

Erti 'subsidi' ialah jentolak atau jentarik. Ianya hanya satu istilah untuk menutup kelemahan pentadbiran. Istilah kalut yang mengalutkan yang lemah percepsinya. Mana ada subsidi pada dasarnya. Semua duit adalah duit pembayar cukai. Setiap2 yang dipakai olih ra'yat semuanya bercukai.

mat_terab said...

Semoga ia akan menjadi satu kenyataan rakyat tadak tahan lagi dengan penindasan BN yang memerah keringat rakyat jelata secara terang-terang, kalau BN sudah tak mampu lagi untuk memerintah malaysia kerana hanya masalah kenaikan harga minyak dunia maka berilah laluan pada PR, tenyata BN tak ada idea lagi macam mana untuk mengatasi kemelut ini asyik-asyik menaikan harga minyak sahaja.... sebenarnya seribu satu jalan penyelesaian yang ada selain langkah menaikan harga minyak, percayalah kalau BN terus memerintah, lama kelamaan rakyat akan jadi pengemis....harga minyak dunia sudah tentu akan terus naik lagi, dan sudah tentu kerajaan yang kering idea ni tidak ada jalan lain melainkan menaikan harga minyak malaysia, mungkin 10 kali lagi akan naik sekiranya hendak tunggu sampai PRU13...fikir-fikirlah wahai penyokong umno haprak.....

Hamzali said...

Ye ke? Anuar ni.Dulu masa gawat dia Menteri Keewangan berserabut jadi Malaysia. Ni nak turun harga minyak bila dia jadi PM? Laa kalau DSAI tahu formula nak mengatasi masalah ni, pakat-pakat kongsi lah pendapat. Jangan lah nak tunggu jadi PM lambat lagi 3 ke 4 tahun lagi. Mungkin masa tu harga minyak dah naik melambung atau pun turun (susah sikit bab ni) kalau formula berjaya baru jadi hero PRU13 nanti mesti boleh jadi PM punya. Setakat cakap je sape2 pun boleh.

suhaimi said...

salam.....

soalnya boleh ke kerajaan skrg ni nk terima pandangan DSAI?
bukankah kerajaan skrg dan penyokong2 kuat umno kata DSAI agen yahudi?
bagi saya apa pun umno perlu di tumbangkan dulu.baru senang skit kerja.jika 'pakatan rakyat' memerintah,'insyaallah' minyak dpt di turunkan dan keuntungan petronas akan berlegar kepada rakyat di malaysia...

ikan said...

Kepada mountdweller, abe mie, hamzali,

aku tahu la korang semua tu kuncu-kuncu umno, memang la apa yang DSAI ckap tu kau takkan percaya kau ingat DSAI tu macam pemimpin kau ke? kau ingat DSAI macam dollah? macam najib? macam mat taib? semua tu kaki penghisap darah rakyat.. kau ingat umno saje yang mampu tadbir negara? umno dah tadbir m,sia dah lebih 50 thn.. korang tengok apa jadi pada orang melayu di kedah? di perlis? di pahang? di terengganu? di kelantan? berapa byk rumah setinggan yang didiami orang melayu? apakah kau terpedaya gimik politik dollah turunkan elaun KERAIAN menteri dan timb menterinya.. korang tau berapa pendapan menteri? nah kau baca :

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia dan timb. menteri:

1. Gaji Pokok RM18,000
2. Elaun Keraian RM10,500.00
3. Elaun Perumahan RM10,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yang wajib diterima sama ada sakit atau tidak bekerja:-
Lain-lain kemudahan
1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan, hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.
2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dan lain-lain boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00
6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dengan telefon bimbit,satu pemandu,minyak percuma.Kalau guna khidmat pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.
7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan, kematian,atau pemberian kepada badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.
8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00
9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.
Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri ialah:-

1. Gaji Pokok RM15,000
2. Elaun Keraian RM9,500.00
3. Elaun Perumahan RM9,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yang wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.
Dan Menteri:-

1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian seperti kontrak dan lain-lain
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber / wann _

PemudaKini said...

assalamualaikum....
Pertama sekali saya ingin katakan yang saya tak percaya langsung yang Anwar & Pakatan Rakyat dapat turunkan harga minyak...ini kerana kita tengok sendiri harga minyak dunia yang asyik naik saja sekarang...
Pakatan dan Anwar asyik cakap, cakap dan cakap boleh turun harga minyak tapi tak terangkan cara dan mekanisma yang diaorang patut buat untuk turunkan harga.
Hmm...kalau kita ingat balik semasa beliau jadi orang no 2 malaysia dan semasa ekonomi gawat...beliau yang sibuk2 yang setuju untuk pinjam duit dgn IMF dan ikut IMF kalau nak pinjam tak boleh ada subsidi yang patut diberikan tapi PM masa tu yang bantah dan buat cara malaysia...kesannya kita tak jadi macam Indonesia yang ekonominya tak pulih lagi sampai sekarang.
Pikir la wahai saudara-saudara ku yang apa yang kerajaan kitra buat sekarang adalah seperti mana yang Anwar hendak buat dahulu iaitu hapuskan subsidi...tapi sekarang beliau juga bantah cara itu....Dulu Setuju dengan IMF sekarang tak setuju pulak dengan langkah kerajaan?????

suhaimi said...

salam...

tak percaya tak apa...member sorang ni dia dgr ckp dato' sharir samad lah ni mlm td.
cerita byk tak gunalah,tunggulah nanti kalau anwar jadi PM,turun ke tak harga minyak.esok2 kalau harga minyak boleh turun,org yg banyak cerita tulah yg ambil peluang tu.manusia...manusia....

sabri60 said...

Assallamalaikum,
Rakyat Malaysia kini resah dengan pelbagai kerenah yang di lakukan oleh kerajaan BN.Sekarang dengan keputusan utk menaikan harga minyak yangtak masuk akal.. tindakan yang akan menyiksa rakyat keseluruhan nya.. Yang menyokong adalah jenis tak punya belas kesihan dan perasaan. Insyaallah jika Pakatan Rakyat memerintah DSAI akan lakukan sesuatu yang akan memberi manafaat kepada rakyat.
Kepada yang kata DSAI akan laksanaan kan ikut IMF tu adalah orang yang masih masih terikat dengan apa yang dipropagandakan oleh Tun Mahathir dulu yang merupakan alasan untuk menghalalkan tindakan nya terhadap DSAI.Kalau DSAI setuju Tun tak setuju apa yang DSAI boleh buat? kan dia tu TPM bukan nya PM.
Kita kena yakin dan percaya bahawa segala adu domba BN tu hanya nak kekalkan kuasa sahaja tanpa memikirkan apa rakyat bawahan hadapi.

Kepada orang mcm Abe mie tu tak payah lah kita hiraukan sangat kerana diapun bukan nya ada apa apa yang boleh mengubah nasib rakyat.Ada tak bertambah takde tak pun berkurang....

yang penting kita sama sama doakan agar ALLAH RESTUI NIAT SUCI UNTUK MEMBELA RAKYAT..

ikan said...

pemudakini,

seingat aku, anwar masa jadi TPM dulu tak pernah minta bantuan imf sebagaimana yang diwarwarkan oleh media BN masa kegawatan ekonomi.. kau memang terpedaya dgn dakyah media BN laa.. masa tu dia jadi menteri kewangan tak pernah naikkan tol walaupun berkali-kali pengerusi tol mintak naik tol, pergi jumpa anwar sehinggakan anwar campakkan fail pengerusi tol ke muka pintu biliknya.. lepas anwar disingkir barulah tol naik.. kau ingat tak??? anwar tubuhkan BPR untuk dedahkan rasuah para menterinya.. anwar tubuhkan bank islam untuk galakkan perbankan islam.. anwar perbanyakkan pembinaan rumah kos rendah.

Jamaludin said...

Puak-puak yang masih setia dgn UMNO/BN nak bising ape, kalau betul terjadi, awak semua pun akan dapat jugak nikmat nyer...Skrng ni kat Selangor,air dah dpt percume utk 20cubic meter(RM11.40)puak-puak UMNO termasuk bekas MB pun dapat jugak, ade ke puak-juak ni mengatakan yg mereka tak mahu menerima air percuma ni???Kalau betul anak jantan umno, tulis lah surat kat MB Selangor minta di kecualikan dari menerima air percuma ni.Saye tak fikir akan ada yg berbuat demikian....so, jgn lah nak memekak, besok(Jumaat) sam2 turun sembahyang Jumaat kat Kg Baru dan turut sama dlm perhimpunan aman untuk menunjukkan kpd kerajaan BN/UMNO yg rakyat tak setuju dgn kenaikkan minyak yg TERLAMPAU.

gangga awana said...

sekadar bertanya..sekarang ni..global sudah mula membincangkan kemungkinan berlakunya Kmelesetan Ekonomi Dunia pada tahun ini atau tahun depan..

apakah dengan menurunkan harga minyak dapat membantu mengurangkan kesan kemelesetan ekonomi dunia?apakah Pakatan Rakyat ada membincangkan perkara ni dan kaitannya dengan 'perjuangan' menurunkan harga minyak?

apakah kesan jangka pendek dan jangka panjang kalau turunkan harga minyak dan memberi subsidi atau sebaliknya?adakah semua ini sudah dibincangkan dan ada dalam polisi pakatan rakyat?

topengminda said...

Harga Petrol negara2 pengeluar.

UAE– RM1.19/litre
Eygpt– RM1.03/litre
Bahrain– RM0.87/litre
Qatar– RM0.68/litre
Kuwait– RM0.67/litre
Saudi Arabia– RM0.38/litre
Iran– RM0.35/litre
Nigeria– RM0.32/litre
Turkmenistan-RM0.25/litre
Venezuela– RM0.16/litre
MALAYSIA– RM2.70/litre
Betul ke fakta ini? Macam ta' percaya jer rakyat kena main olih Kerajaan BN.

kulatlapok said...

Salam SIASAH,

ISU MINYAK MASIH LAGI PANAS MEMBARA. SAYA ADA MKLUMAT PENTING ISU MINYAK YANG DIEMELKAN OLEH RAKAN KITA DARI TOKYO, JEPUN.

SEMUA BLOGGER MESTI BACA. SILA KE www.kulatlapok.blogspot.com (cendawan Malaya). Mungkin ini idea boleh diterima pakai khusus rakyat Malaya sekarang.

ps* Idea ini ada relevannya juga.

pakyeop said...

@Syabas DSAI...
Teman sanjung niat murni mike untuk turunkan harga minyak apabila jadi pm kelak..
Tapi biar ler cakap yg jelas minyak apa yang akan turun harga??..

Yang teman tau 5 negeri dah diperintah oleh kerajaan pakatan rakyat,,, usahkan minyak petrol.. minyak gamat di kedah, myk pala di p,pinang,minyak nyor di perak, minyak dagu di kelantan.semua pun tak turun harga,masih takuk lamer jer. Hanya satu yang teman betul yakin turun harga iaitu minyak BABI di selangor sbb jumlah babi akan berlebihan dari penduduk negeri.
oleh itu, kena ler arah saintis islam kaji minyak babi supaya jadi petrol...
sekali lagi tahniah kepada bakal PM kita.. teruskan perjuangan anda ......

suhaimi said...

salam...

jgnlah jadi bodoh.kan ke anwar ckp bila PR dpt memerintah pusat dan negara,barulah minyak akan di turunkan.puak2 ni saje je,dah takde idea nak tulis...

topengminda said...

• Malaysia adalah negara yang suka menonjol2kan diri.
• Diumpamakan Malaysia ialah sebuah rumah yang miskin berjiran dengan sebuah rumah orang kaya. Apa yang ada dirumah orang kaya semua Malaysia nak dapatkan. Jadi berapa banyak duit pun sememangnya ta’ cukup.
• Pemimpin2 BN adalah seperti Ibu Bapa yang mentadbir sebuah rumah. Rakyat adalah anak2nya.
• Sibapa sibuk dengan membeli perabut2 mewah, beli kereta besar….’KEMAJUAN’. SiIbu pula sibuk membeli rantai2 emas, subang berlian, gelang emas dari gelang hingga kesiku.
• SiIbu dan bapa ni ta’ pandai cari duit tetapi kerana terkhayal dengan kemajuan maka tiada jalan lain maka terpaksalah guna duit anak2nya.
• Bior pape asaikan begaye. Tak makan pun ta’ ape. Maka anak2 jadi mangsa kerakusan yang tanpa berhemat.
• Kurangkan perabut2 dan rantai emas serta berlian, harga minyak pasti turun.

Jamaludin said...

pakyeop said...
@Syabas DSAI...
Teman sanjung niat murni mike untuk turunkan harga minyak apabila jadi pm kelak..
Tapi biar ler cakap yg jelas minyak apa yang akan turun harga??..

PakYeop...hang ni,jgn lah buat lawak, member yg lain kat sini semua tension....tapi ok jugak lah,buat lawak sikit, boleh kurangkan tension kwn2 yg lain tu...

suhaimi said...

salam......

itu bukannya lawak.tu tak reti.dengar dari mulut org je.lepas tu sampai kat org lain.manusia..manusia..

irfandina said...

salam...

sabar....rasanya biarlah kita semua tunggu dan lihat je...jgnlah nak gaduh2....jgn jadi angan2 mat jenin dah....

MUHAMMAD AIMAN said...

slm..
marilah kta sama2 support pakatan rakyat..dunia malaysia tlh mmbuktikan sape yg btl2 nk mmbela nasib rakyat..
pemimpin mana yg sggup b'demonstasi,dsembur air dn dpukul FRU?sggp dpenjarakn(ISA) tgal anak bini kt umah btahun2?dbuang or dpecat dr kerjayanya?smua tu demi rakyat...klu tak xdala diorg nk susahkn diri diorg..baik diorg dok umah je jaga anak bini..
kpd pnyokong umno or BN jomla join kitorg(pakatan rakyat)..korg jg yg akn untung nnti..
wslm..

PemudaKini said...

Assalamualaikum,
Muhammad Aiman memang la penyokong kuat PR...(Tepuk Tangan 3X) mahu menjatuhkan kerajaan sekarang untuk kesenangan diri sendiri( macam segelintir penyokong PR ).
Tapi, satu soalan...adakah dengan menjatuhkan kerajaan sekarang yang telah terbukti selama 50 tahun menjaga kebajikan rakyat dengan menggantikan dengan DSAI yang kita tahu sekadar bercakap sahaja ( turun harga minyak )akan membuatkan rakyat terbela?
apa Jaminan yang PR bagi kalau tak dapat puaskan hati rakyat? kalau setakat DSAI cakap nak letak jawatan kalau tak berjaya....hmm memang tipu la....
Orang yang macam aiman dan rakan-rakan sahaja yang akan terpengaruh dengan DSAI dan bila segala yang di inginkan tak dapat akan buat statement yang bukan-bukan....(macam aiman) tak tahu menilai antara usaha yang dilakukan dengan janji-janji kosong.

topengminda said...

Orang senang, banyak duit, konco2 kroni UMNO memanglah bodek habis.

Macam orang kampung yang susah2, cari ikan, cari bijih, toreh getah pajak, potong kelapa sawit orang punya, tentulah panas hati.
Siapa peduli siapa yang memerintah, yang penting masalah rakyat mesti diambil kira.

Mana ada masa na' menilai apa yang dibuat olih BN pada 50tahun lepas.

Yang jelasnya rakyat bolih menilai pemimpin2 seperti Tun Razak, Tg Abd Rahman dan Dtk Hussein Onn yang taklah gahnya mcm pemimpin UMNO sekarang.

Masa kini Ketua kampung BN pun berlagak mcm Tg Abd Rahman.

aMbilgaMbar said...

Kau orang yang menyokong Anuar Ibrahim semuanya bahlol.
Hampa dah lupa ka apa yang Anuar Ibrahim buat pada negara pada tahun 1998.

Interest pinjaman perumahan naik sampai 10%,pinjaman kenderaan naik sampai 7% dan aku adalah salah seorang mangsa akibat kebahlolan Anuar Ibrahim menjadi menteri kewangan pada masa itu.

Hampa percaya ka semua yang Anuar Ibrahim cakap.Anuar Ibrahim lagi BODOH dari Abdullah Ahmad Badawi untuk pengetahuan hampa.

Anuar Ibrahim kalau cakap dia punya dengung mengalahkan tebuan tanah sebab tu bila dia cakap bunyi sedap dan semua yang sedap bukan boleh makan.

Jangan jadi bodo 2x wahai penyokong Anuar Ibrahim.

topengminda said...

Yang sedap mesti telah dimakan dan dirasa, dicuba, Kalu tidak mcm mana pula tahu rasanya sedap.DSAI memanglah bodoh sebab pengampu2 tak dapat habuan. Cuba kalau dapat masuk poket, Anuar tentu kena bodek habis.

suhaimi said...

salam.......

org yg kata bahlul dan bodoh tulah yg bahlul.skrg org lain semua dah cerdik2.dpt menilai yg mana baik,yg mana buruk.kalau hampa tak sokong anwar pun aku tak kisah.kat luar sana banyak lagi penyokong2 dia.
hampa yg tak sokong ni,pi main jauh-jauh.kami tak rugi apa2 pun kalau tak ada penyokong seperti hang....jalan dah....

Runsap said...

Saya amat setuju, dan mengharap sangat Pakatan dapat memerintah dgn kadar segera, kerana rakyat kini para dan uzur bersama pemerintahan Barisan Nasional yang menunggu ditalqinkan.

idaman said...

salam..pemudakini.. nie mesti orang karat umno yg tak berapa cerdik masih takut untuk menerima yg baru tp kalau beli keta baru tak pa plk apa punya org..hidup la dgn umno yg tak abis2 tipu melayu demi kesenangan mereka smua..

suhaimi said...

salam...

pemudakini bukat setakat karat umno,kalau toreh tangan dia,darah yg keluar tu lambang keris.tp keris yg dah karatlah.....

irfandina said...

salam..

relaklah kengkawan...jgn kerana tak sehaluan dah disuruh pegi main jauh2...kata nak mengamalkan demokrasi...

kan bagus kalau kita berkongsi pandangan...tak kisahlah pro atau kontra...

yg baik jadikan teladan...yg buruk jadikan sempadan....

black_area said...

salam...apelah sama-sama melayu pun nak gaduh.perang mulut je.cuba cari satu jalan penyelesaian untuk menyatukan orang melayu kita.dari blog-blog nie lah kita satukan jiwa orang melayu dan islam.bukan perang-perang mulut macam nie.korang tau kan orang kafir laknat nie suka tengok orang melayu gaduh,tapi korang still gaduh-gaduh gak.fikirlahlah..

Jamaludin said...

Yang berkarat sokong umno ni, hangpa dok tang mana??Kalau dalam negeri Selangor, hangpa jgn ambk apa pun kemudahan yg di beri, contoh ayak percuma, la ni, PR nak bagi anak Selangor yg pi ngaji kat IPTA RM1000, kalau hangpa orang UMNO, ambk jugak, malu lah wei......termasuk lah anak Toyo tu.....Dan jika di takdirkan tuhan, Anuar jadi PM, hangpa pun jgn terima kalau haga minyak dah turun, hangpa bayaq ikut haga la ni....Awat yg tak mau terima kenyataan bahawa UMNO dah tak relevan lagi terutama nya kat Selangor ni????Yg hangpa dok sokong sngt umno lagi ni, hangpa dpt projek lagi ka juta2 dari umno??? Kalau dak, tak pyh lah wei....buang masa ja.....

PemudaKini said...

Assalamualaikum,
Hahahaha....Sdr jamaludin memang pandai bercakap....tapi macam ludah ke langit terkena muka sendiri...apa sdr tak tengok berita atau baca suratkhabar tentang rebet minyak yang dah boleh ambil???Ramai sungguh orang entah-entah sdr pun ada sekali kot...yang muka tak malu beratur untuk ambil wang rebat.
Macam kerajaan jugak la...ada kemudahan untuk rakyat mana yang baik kita gunala...jgn kata kalau orang UMNO tak boleh kalau macam tu orang PR jangan la ambil duit rebat tu....
Betul...langkah PR beri air percuma kat selangor tu bagus....saya puji kerajaan PR selangor tapi macam mana dengan 4buah negeri lagi? tak dapat ke?
Tentang RM1000 duit pengajian tinggi tu rasanya BN pun dah buat...lama dah sebab saya pun dapat jugak ( Bukan kat selangor )jadi tu idea ciplak je...ke sdr ni katak bawah tempurung yang tak tahu fakta....
oh ye...sdr jamaludin kate malu le sikit orang UMNO yang ambil air percuma tu kan? macam mane orang PR yang ambil rebat minyak tu? tak malu kot!!!!

Jamaludin said...

Pemudakini, sah memanglah hang ni orang UMNO...baca paper dan tngk tv arus perdana sahaja...dapat gula2 dari kerajaan sikit dah puji melambung...memanglah RM625 tu pun duit jugak, bagi kita ambk lah,tapi cukup ka setahun RM625 tu??Bermakna RM625 bagi 12, so sebulan ialah RM52.08sen shj.RM52.08 cume dpt dalam 18liter sahaja.RM52.08 tu bagi pulak dgn 30hari, so sehari ialah RM1.73sen shaja,Berape jauh boleh pergi tu? Dah 50 tahun memerintah, PR kat Selangor ni baru nak masuk 100hari jer...Hakikatnya ialah UMNO/Bn dah tak relevan lagi, terime lah kenyataan....

topengminda said...

Yang bengapnya orang yang menyangka $625 mcm roda kereta lembu. Duit itu dikembalikan kepada rakyak kerana na' dapat simpati.
Berapa sangatlah yang diberi, dan berapa banyak pula yg ditarik sampai bulih kembalikan 5% duit royalti minyak Trengganu. Sekarang bukan zaman dulu lagi. Anak2 orang kampung dah banyak yang belajar keIPT. Berlajar bukan dengan duit UMNO, lagi pun pinjam pulak tu.
Mereka bagi tahu ibu/bapak yg diboduh2kan olih BN, 'semua ini cerita temberang habis'.
Orang yang suka bodek UMNO ini memang dah kenyang dah atau silap2 dah kembong perunya.

black_area1 said...

salam...dahlah..tak guna gaduh-gaduh lagi.perang-perang mulut lagi.pro atau kontra semua tu hak masing-masing..faham tak faham tu hak masing-masing.awak en.jamaludin dan pemudakini,nape nak bertekak?nasib baik just dalam blog sahaja.macam mana agaknya bila bertemu face to face ye?fikirlah sendiri yer.saya tak sokong mana-mana..yapi sedih tengok orang melayu kita sekarang.yang suka,gembira si kafir laknat.kamu fikir-fikirlah yer....kamu semua pun ada akal,fikiran yang waras.fikir mana yang elok.jangan sesekali paksa orang lain jadi seperti kamu.

diam said...

kalo nk gaduh,xyahlah over2...kita biarlah orang yang gaduh lebih tu orang yang sepatutnya. kita dah pangkah dierang jadi wakil kite, suruh dierang gaduh utk daptkan sume hak2 kite. ini tak. kita dah pangkah dierang lepas tu kepala kite pulak pecah gaduh sokong dierang. dierang bahgia lagi makan tetiap hari dgn famili. nnti kalo x mampu nak bela kita, kita pangkah yang lain lak...

irfandina said...

salam...

kalau takda yg ekstrim kat blog ni mesti tak gaduh punya...tapi masalahnya ialah ada segelintir penyokong fanatik kat sini...

golongan ni langsung tak boleh menerima komen yg tidak sewaktu dengannya...itulah pasal...

agaknya golongan ni masih lagi beranggapan bahawa alam siber ini hanya milik mereka...

jgnlah lupa bahawa tiada manusia sempurna didalam dunia ini....

suhaimi said...

salam....

kalau semuanya sama,tak payahlah ALLAH jadikan syurga dan nuraka.bukankan di dunia ni ada hak dan yg bathil? ada parti yg menentang islam dan parti yg menegakkan islam.
sebagai contoh,umno parti yg menentang islam,dan pas parti yg menegakkan islam.
sesiapa yg fanatik untuk islam takpe.jgn fanatik utk menegakkan parti yg menolak islam.

black_area2 said...

selamat pagi semua...jangan nak gaduh2 lagi ok

topengminda said...

Pada haqiqatnya tak ada siapa yang bergaduh.
Blogspot hanyalah satu wadah menifestasi pantulan gelombang2 minda.
Apa yang kita baca padanya hanyalah huruf A-Z.
Ianya hanya arus zat halwa pelipur lara bagi memenuhi hayat. Hakiskan dendam mendendam.
Merdekakan minda kita tanpa sempadan. Luahkan perasaan tanpa segan dan silu, kerana ianya hanya coretan A-Z.

saya said...

hahaha...
pandai anwar berkata2
krisis minyak nih bkn terjadi kat malaysia jerr... tapi satu dunia..
mustahil anwar dapat kurangkan harga minyak melainkan mendapat "sponsor" dari mana-mana negara besar... seperti yang diketahui anwar sangat rapat dengan US... mane la tau kan kalo2 anwar mntk tlg US n dibuatnya negara kita harus tunduk kat US...
n lagi satu... kepada yang cakap umno tu nak jatuhkan Islam n pas tu menegakkan ISlam cuba bwk2 berfikir skit.. kalo umno nak jatuhkan ISlam sure dari 50thn dulu lg...

suhaimi said...

salam...saya...

aku malaslah nk beri komen kat kau ni.kau tunjukkan kat aku tang mana yg umno menegakkan islam?kalau dia betul2 tegakkan islam,jalankan hukum hududlah.tang nilah yg umno takut nk muzakarah dgn pas.hang terangkan kat aku pasal apa umno tak nak jalankan hudud kat malaysia?sedangkan majoriti penduduk di malaysia ni muslim.maknanya hudud dah berjalan dah.apasal tak nk laksanakan?
satu lagi pasal isu minyak,engkau tgk skg kerajaan kata tak mampu nk beri subsidi kat rakyat utk petrol lagi.tp dari mula harga minyak naik sampai sekarang kerajaan tak habis2 beri bermacam-macam imbuhan kpd rakyat.hari ni dividen utk peneroka.bukankah duit tu bagus di beri pd subsidi minyak.
pada aku ni tak lain,bermotif politik utk menarik semula undi rakyat kepada kerajaan.dia buat kita susah dulu lepas tu dia dtg tolong.si muhammad taib sebuk keliling kampung kononnya nk tlg rakyat.pegi...dah....ingat aku bodoh ke?...

saya said...

bg dividen pn slh.. kalo xbg nnt lg la bising mulut pembangkang nihh..
nak tnye ek... yang dok mrh2 sbb myk nih knape??? myk naik pn sbb pasaran dunia n bukan kitayang menentukan harge myk tuuu... nape x plak marah isu babi n isu orang bukan islam nak buat kuil besar2 kat selangor tuu... sedare orang islam kan nape x marah pun kat krajaan selangor????

suhaimi said...

salam...

kau tunjuk kat aku kitab mana yg kata tak boleh org bukan islam buat kuil utk agama dia?
satu lagi,pasal isu babi ni pemimpin kau yg dulu yg bongok.dulu dia yg beriya sgt nk buat ladang babi tu.bila kerajaan baru nk teruskan dgn kaedah yg bagus kau kata mcm2.
kau kata dia nk eksportlah apa lah.pemimpin kau ni pikir guna kepala lutut.tu bongok memanjang tu......

Jamaludin said...

Saudara Suhaimi, bwk bertenang, jangan ikut sngt rentak puak2 tu.... Dah memang tot-tot keUMNOan die.... Nak berlawan hujjah dgn puak2 ni pun tak gune jugak......die tak boleh menerima kenyataan dan hakikat bahawase nye UMNO dah tak relevan lagi, dah 50tahun memerintah, die ingat Malaysia ni UMNO yg punye... Agak nye die org fikir kerajaan tu UMNO dan UMNO tu kerajaan...tu yg menjadi masalah besar....Kpd semua, di jemput ke ceramah sempena 100hari pemerintahan PR di Selangor pada hari Ahad ni 22 June 2008, bertempat di Dewan Beringin, Taman Sri Gombak, Selangor pukul 9malam. Antara yg akan hadir ialah Dr Hassan Ali,Dr Hatta Ramli,dun Bt Caves serta lain2 nye...Silalah dtg beramai2...Tkasih

Jamaludin said...

Sambutan 100 hari pentadbiran Pakatan Rakyat, rakyat dijemput.

KETUA Umum KeADILan, Anwar Ibrahim akan menyampaikan ucapan kemuncak dalam perhimpunan rakyat sempena sambutan 100 hari pentadbiran kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor di Stadium Utama, Shah Alam, esok.

Selain Anwar, Mursyidul Am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim, Menteri Besar Kedah Azizan Abdul Razak, Menteri Besar Perak Ir Nizar Jamaluddin dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng atau wakil mereka akan turut menghadiri perhimpunan ini.

Perhimpunan dijangka dimulakan dengan solat magrib dan diikuti dengan solat hajat seterus ucapan dimulakan dengan ucaptama Khalid Ibrahim diikuti pimpinan lain. Selain itu, terdapat juga expo diperkarangan stadium yang dimulakan pada awal pagi.

Seluruh rakyat dijemput menghadiri stadium Shah Alam esok bagi memeriahkan sambutan.

suhaimi said...

salam...
kadang2 pelik tgk org umno ni.ALLAH beri akal fikiran dia buat apa tak tahulah.kadang2 geram pun ada.tak faham2.

saya said...

ok fine... ko tunjuk kat aku kitab mane yg menghalalkan nak buat demonstrasi kalo xpuas hati... aku g tgk ceramah pas bodoh kat bangi hari tuu. ade ke patut pengerusi bodo tuu ajak rakyat wat demontrasi protes harge myk kat bangi nih.. siap bagi flyers lagi... x ke bodo bende camtuu. bukan nak tunjuk teladan yg baik ta memperbodohkan diri lg ad r... tlg la.. byk lg care len yg lagi elok... ckp jer "parti islam" tapi akal pendek nak pikir bende tuu elok ke x... bodoh!!!!

suhaimi said...

salam...

kalau benda yg melibatkan hukum bolehlah cari kitab.pasal demonstrasi dlm kitab demokrasilah.hei,bikin malulah nk lawan hujah mcm tu dgn org.soalan aku lu jawablah dulu.nampak sgt tak mengaji...malulah...

saya said...

hei.. Quran tuu lengkaplah... serbe serbi ade... ni la die.. nmpk sgt dok bwh tempurung.. sp yg x mengaji skng nih???? sedangkan dalam Quran ade terang psl ekonomi, adab sume bukannya Quran tuu sekadar ckp psl hukum hakam jer..!!!!

suhaimi said...

salam...

dlm al-quran sebut tak pasal berdemonstrasi? halal ke haram?beri jawapan kat aku?dulu zaman rasulullah,apabila rasul mendapat wahyu utk menyampaikan syiar islam,saidina abu bakar,saidina hamzah,bilal bin robah dan sahabat yg lain keluar berkumpul(berdemonstrasi) di makkah dan berarak utk menyatakan bahawa islam itu agama dari Allah.
apabila dpt tentangan dari dari abu jahal,abu lahab,dan kuncu2nya ( umno lah ni)nabi mengarahkan para sahabat ke madinah utk berhijrah.sebab kat sana selamat.jadi lepas kau tutup kau punya komputer,esok2 kau pergi cari guru mengaji,tanya dia demonstrasi boleh tak?kalau kau tanya guru yg kuat betul dia punya umno,dia memang tak tahu.sebab dia org2 umno ni tolak Quran.memang tak jumpa.cari guru yg betul2 mengaji QURAN.tanya tok guru mengaji pondok ke,mufti pun jangan.sebab dia mkn gaji dgn kerajaan.

saya said...

subhanallah... ni la masalah org PAS... budjet psl agama sume dia tau.. smpi mufti yg lg bijak dari dia pun dia pertikai blk.. skurang-kurangnya time zaman nabi xde la smpi nak mnyusahkan org len... slmt la kat bangi xjd.. tp tgk jela yg perhimpunan bersih dulu... x ke mnyusahkan org rmi.. yg kat batu buruk tggnu.. ape crite smpi nak bkr2 bendere rosakkan harte bende sume... bende nih ade ke jadi time zaman nabi dulu.. jwb skit.. dahla org pas ke pkr ke sume sama.. pemimpin sendri otak pendek DSAI ke sape ker sume sama... ckp je lbh..

suhaimi said...

salam...
aku ingat dan 'serender'?memang dasar org umno betul.mcm mana pun dia 'coner' juga.aku memang tk pakai ckp mufti2 kat malaysia ni,hadhari je lebih.
kau ni byk sgt tgk tv3 dgn rtm1,sebab tu tak berapa bijak sgt.semua dia org bagi kau telan bulat2.
aku rasa jawapan aku cukup utk kau.sebab tu je 'standart' kau.kalau aku beri lebih nanti kau 'conner' pun lebih.bukan apa aku takut bila kau 'conner' byk2rosak pulak 'aqidah' kau.
aku beri kat org lain pulaklah.mungkin en jamaluddin boleh sekolahkan dia ni sikit?sebab,org kalau bodoh,bila di beritahu dia nk dgr takpe.ni dah lah tak tahu org beritahu sombong pulak tu...ok bye.

suhaimi said...

salam...saya...



aku lupalah,jgn kau ingat semua muft itu bijak.sesiapa pun kalau ada pengetahuan agama boleh jadi mufti.ada setengah mufti tu,dia masuk dulu daripada guru aku mengaji di makkah,tp tak keluar2 sampai guru aku dah habis mengaji.ambik sama je,ijazah juga.takpelah tu dia punya pasallah....

saya said...

ok... n jgn ko pikir sume pemimpin pas @ pkr tuu bgs.. diorg pun ckp x supe bikin jer... n satu je nak ckp.. bgs sgt ke seorang pemimpin tu kalo ke hulu ke hilir pegi ceramah dok kutuk2 org len.. tlgla tuu bkn care dalam Islam ek.. n lg satu sdare org islam kn.. knape perlu gune bahase yg
x bek dalam blog nihh.. bkn kt sini jer kat comment2 len pun cm2 gak..
tp nak bwt camne kn dah pemimpin sdare pn mcm tu jugak kan cnthnya mat sabusuk, badrul amin n lain2
yg hanye pandai kutuk org jerr..

hamba kerdil said...

salam semua, sebenarnyer dalam hal ini org islam yang di tindas dan rigi, apakata kumpulkan kepala pemimpin orang islam terutamanyer di malaysia nie (anuar,nik aziz, mahathir, pak lah) kan lagi bagus.

nie org islam gaduh sesama, yg untung bangsa asing, kalu mcm nie lah selamanyer org asing kat luar tu bertepuk tangan nagn kaki jer, syok tgk org islam tak bersatu.

hamba allah kat sini meyeru pada semua, lebih baik kita kuatkan diri kita dari segi dalaman(iman) dari mencari kelemahan org lain.

oleh itu bebanyak ler ke surau atau masjid dan ikut balik rukun islam dan rukun iman kita supaya org kita bole bersatu kempali insyaalah... jgn pandai cakap jer walhal diri sendiri pun tak ingat kat allah, yakinlah allah akan tolong pada org yang tak lupa padanye insyallah....

hamba kerdil said...

hfhffhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...