Monday, June 16, 2008

Bila pemandangan sebegini mau berubah?

Seorang pembaca blog ini, kulatlapok.blogspot.com menghantar gambar ini untuk dikongsi bersama. Menurutnya, ini adalah pemandangan biasa di negeri Sabah. Aduhai kesiannya. Harap-harap dengan suasana yang ada sekarang, ia bakal merubah situasi ini ke arah yang lebih baik.

27 comments:

mat_terab said...

Inikah bukti kerajaan BN tidak perihatin dengan masalah rakyat....
Bukan 3 bulan BN memerintah malaysia tapi 50 tahun namun kaadaan sama juga
Apa yang Ahli Parlimen sabah nak harapkan sangat dari kerajaan BN yang pembohong ni....Join lah pakatan lagi senang rakyat sabah juga senang....

abenie said...

Situasi begini kalau berlaku di Semenanjung Malaysia akan masuk ke rancangan Bersamamu TV3...Lepas tu wakil rakyat akan marah kerana menyiarkan hal yg sedemikian. Harap nyatakan lokasi, siapa wakil rakyat di kawasan tersebut dan fax kan terus ke Pak Lah kita tengok apa tindakan mereka...Mungkin kawasan tersebut tiada sumber yg penting kot...kalau ada emas gerenti la ni jugak jambatan indah dibina. Rakyat Sabah tolong tanya wakil rakyat anda ok. Sedihlah.

abenie said...

Oops lupa plak. Menurut maklumat Utusan Online Sime Darby dah kenal pasti tanah di Swak utk tanam padi. Cepat no depa dapat kalau rakyat nak mohon bertahun2 baru dapat. Mananya syarikat gergasi di Swak takkan bagi kat Sime Darby urus? Sekadar bertanya.

mba said...

Kesian deme tu ye... apa boleh kita buat yop.
Kerajaan pon buat dono je..., ini kerajaan ke kera, kera pon sayangkan anak, kera gunakan badannya sendiri buat jambatan supaya anak dia dapat lalu berjalan dari satu dahan ke dahan yg lain... cuba tengok TV tu.
Kerajaan kerajan.......

Faizal Riduan said...

Inilah realiti yang kadangkala sukar difahami oleh pemimpin di semenanjung. Sebab itu satu masa dahulu terdapat sindrom anti-semenanjung kerana ketidakadilan dalam pembangunan antara sabah/sarawak dan semenanjung.

Pengalaman saya secara peribadi ketika menyertai Khidmat Masyarakat Bakti Sarawak pada tahun 2000 cukup menginsafkan. Bayangkan kanak-kanak terpaksa bersekolah tanpa kasut dan menaiki sampan ke sekolah.

Sekolah menengah tidak disediakan jika berminat untuk bersekolah terpaksalah menyara anak-anak ke sekolah di pekan berdekatan. Ini adalah raliti ketika saya berada di Kampung Binjai, Limbang, Sarawak.

Kini setelah 8 tahun saya bertanya bagaimana agaknya mereka sekarang? Telah banyak berubah atau tiada sebarang perbezaan? Mereka masih setia pada pemimpin mereka. Oleh itu saya tidak hairan jika pemimpin mereka memilih untuk keluar dari gabungan BN tetapi masih dalam kerajaan (ini kerana jika benar spekulasi mereka menyertai gabungan PR beerti PR akan membentuk kerajaan dalam erti kata lain mereka masih dalam kerajaan sementara BN berubah menjadi pembangkang).

slyderrose said...

Selepas 40 tahun Sabah bersama Malaysia. Billions of rakyat money banyak terbuang membuat projek yg tidak memberi faedah langsung pada rakyat jelata. Dan contoh ini salah satu contoh yg jarang diketengahkan olih media.

sazwan said...

yang kau orang sokong BN tu kenapa?
sabah dan sarawak hampir keseluruhan BN menang,kenapa jadi begini,bodoh sangat orang sabah & sarawak,tak boleh nak fikir yang mana betul dan salah,sabah dan sarawak lah negeri yang rakyatnya paling MUNDUR,KETINGGALAN,

peon-pencen said...

Mana si 'abe mie' ni?

Dah lame tak wat komen.

Tak meriah le laman ni.

Jangan2 dah tukar identity atau dah ngaku angkat tangan.

peon-pencen said...

Biasa le orang Sabah & Sarawak suke
'alam semula jadi'. Kan ke jambatan gantung tu indah dipandang, klu dok kat bawah nye lagi indah pandangan nye.
Dah jadi adat mereka suka mengekalkan adat,budaya dan kesenian nenek moyang nye. Jambatan gantung ini ialah salah satu kesenian yg mereka harus kekalkan.

Ini lah untung nya kerajaan BN memerentah Sabah & Sarawak, TAK PERLU BUAT BANYAK PERUBAHAN tapi MESTI BANYAK DAPAT HASIL BUMI NYE.

irfandina said...

salam...

tak kisahla sapa pun yg memerintah m'sia...seharusnya sabah dan sarawak perlu diberi lebih perhatian....

saya secara peribadi menyokong seandainya peruntukan yg lebih diberi kepada kedua-dua negeri terbabit...

dan sekiranya kerajaan pusat masih lagi tidak memberi perhatian yg sewajarnya...maka pilihan terletak ditangan orang sabah dan sarawak sendiri...tepuk dada tanya selera....

Hamzali said...

Sazwan dan Irfadina ni dah ke Sabah ke ke Sarawak ke? Kalau pernah tak tau apa nak kato lah. Kalau Sazwan kata Sabah dan Sarawak mundur dan ketinggalan saya rasa tak betul tu. Kalau nak tau sebenarnya kat situ ada jambatan tapi jauh kebawah sikit. Budak-budak tu sebenarnya malas nak jalan kebawah tu jauh sikit. Yang dia orang bergayut tu sebenarnya jambatan gantung lama yang dah rosak. Tak kan lah nak buat tiap-tiap rumah satu jambatan. Sazwan ni orang mana? KL ke Selangor ke? Maju pun bukannye hak awak atau pun hak Melayu. Sabah dan SArawak ni lebih luas daripada Semenanjung tapi bandar KK dan Kuching jauh lebih bersih dan indah dari dari Kuantan ke Klang ke Seremban ke JB ke. Jadi nak kata Sabah dan kalau bajet diberi ikut keluasan tanah marah le orang Semenanjung kat orang Sabah dan Sarawak. Kalau cuti melawatlah Sabah dan Sarawak dan balik nanti cerita kat kamik pendapatan anda.

kang din SB said...

sdr hamzali, saya baru bulan lepas ke Kuching Srwk. Mengikut penelitian saya ia nye nak kata terok tak lah, tapi kurang layak jadi ibu negeri. Beberapa hari saya tinggal dihotel ditengah bandar nye disekeliling bangunan itu masih kotor, lopak sana sini, semak samun. Pendek kata tak layak lah Hotel tu duduk ditengah Bandar Kucing. Banyak tempat juga lah saya pergi, tapi tidak menampakan langsong saebuah negeri yang maju (nak Maju), Maaf la orang serawak, mahu sampek bilak jadik gituk. Tukar saja lah kepada PR. Saya pasti kalau serawak bertukar kepada PR maka akan berbondong-dondong lah peruntukan kesana sama ada dari BN atau PR. Insyaalloh. Percayalah wahai rakyat Serawak dan Sabah. Cuba tengok di kelantan, apa yang tiada disana, walau negeri itu negeri pembangkang(kata pusat laa..). Tapi ia sungguh menyelesakan... Fikirkan lah wahai warga Malaysia Timor.....

abumunzir al-jerluni said...

KESIAN! ke mana hasil kekayaan hasil bumi dan hutan milik negeri Sabah dan Sarawak di habiskan? Kenapa tidak digunakan untuk pembangunan membantu rakyat? Siapa yang mengaut semua keuntungan semua itu?

Juraimi Zainal said...

rindu pulak kat abe-mie ni... he he he

miekabo said...

Ini la hakikat yang terpaksa diterima oleh org S'wak/Sabah.

Pangkah lagi BN!!! Nah ambik!!! Dah ada pun 'kemajuan'.

Pemimpin BN S'wak/Sabah ni kalau kita tengok dalam sidang parlimen yang dulu-dulu bukan main lagi. Bising gitu-gini duk kata pada PR.

Tapi inilah hakikat sebenar di tempat mereka???

Ibarat ayam jantan berkokok berderai-derai, tapi ekor bergelumang TAIK.

"LU PIKIR LA SENDIRI"

Rendah diri said...

wahai penduduk sabah dan sarawak. Ada apa dengan BN?

Tak payah nak susah2kan diri. Undi je PR.

:)

suhaimi said...

salam...

ketua menteri, Musa Aman adalah seorang jutawan.rakyat miskin melarat.mengapa pemimpin2 islam BN di sabah dan sarawak sanggup melihat rakyat mereka menderita?tidak berhati perutkah mereka ini?atau mereka menunggu 'azab' dari ALLAH?

mek chabang4 said...

bila tengok photo ini mek nak pinjam bak kata orang sekarang 'there must be something goes wrong somewhere'kerajaan perseketuan,negeri,wakil rakyat,ketua kampung dan orang kampong,dah tahu keadaan demikian penduduk dikawasans itu minta wakil rakyat sampan untuk menyeberang sungai.
dimelaka pun masih ada penduduk mengunakan titi empang untuk seberang sungai walaupun melaka menjadi negeri maju 2010.
http://bachangkgpadang.blogspot.com

you_faggotness said...

korang faggot btul la..yang korang brtekak psal poltik nie apa guna..bukan nya wat duit pun..wat sakit hati je..bagi aku semua sama aje..takde beza..PAS ke BN ke..DAP ke..PKR ke pa2 aje ke..sama je..takde beza pun..tapi pling truk pun PAS la..idea politik terlalu kolot..nak kata sarawak n sabah tu mundur..mundur lagi kelantan aku tengok..sebab apa..? sebab negeri kelantan adalah negeri yang paling takde income langsung..setahu aku sarawak la yang paling banyak sumbangan KDNK kat malaysia..kalau tak caya..periksa la sendiri..cuba pikir apa akan jadi sekiranya sarawak masuk balik dalam negara Brunei darulsalam..apa jadi pada ekonomi malaysia..kalau sabah plak di pulangkan pada kerajaan sulu..apa jadi..mama malaysia nak cari income lebih lagi..nak harap minyak kat pantai timur tu..perghhh..xyah la..setakat sejimput je tu..kami orang oil feild..kami tau apa kami cakap nie..jangan sekali nak kata sabah dan sarawak ni mundur..kalau tak kerana 2 negeri nie..takda klcc tu wujud kat KL tu..kalau nak harap kat semenanjung tu apa yang ada..hasil galian bumi..perghhh..kayu balak..perghh..minyak..perghh..nak kata industri maju..bahan mentah nya dari mana datang nya..lu pikir sendiri lah..last sekali..jangan nak guna nama agama dalam politik..tu nama nya kotor tau..ye lah..slogan bukan main lagi nak wujudkan negara islam tapi ajaran sesat sana sini je..weii..kami dok sini pun tau lah..kepada parti PAS dan UMNO tu..minta2 lah jangan la nak berangan nak masuk kat sarawak ni..sesungguhnya anda berdua takkan diterima langsung pun kat sini..walaupun kami begini tetapi kami aman kat sini..

suhaimi said...

salam...
pegi dah...kata sabah byk income utk negara,tp karajaan pusat buat tak tahu je kat sabah,lepas tu negeri no1 termiskin pulak tu.
di kelantan sudah lama di temui emas hitam di sana,tp kerajaan pusat tk nk buat cari gali,sebabnya pas yg perintah.
satu lagi pas takkan sama dgn umno walau sampai kiamat pun,sebabnya umno pari kebangsaan, tolak islam.
sebelum buat komen kaji dulu.jgn guna kepala lutut.

anakperlis said...

Situasi ni kalau berlaku semasa PBS memegang kuasa di Sabah dari luar BN,TV3/RTM akan sibuk melaporkannya.
Tapi lahni BN yang memegang tampok kuasa dah lama kat sana, apa cita depa ni,aku ingat tu project khidmat negara kat Sabah menglibatkan penuntut sekolah rendah, cam ni untunglah Najis......

umisa said...

saya sedih melihat kanak2 sekolah melalui sungai dalam keadaan begini, adakah wakilrakyat atau menteri daripada kerajaan BN tidak dapat menbuat jabatan,untuk kegunaan rakyat malaysia timur, adakah keuntungan cukai tidak disalur kepada pihak yg memerlukan, disabah atau pun di sarawak, kalau keadaan macam ini saya tak akan sokong kerajaan BN sampai bila2,

en.mizan@Kiyoshi Yamada said...

salam,,,,
ape le korang duk kecoh,, budak2 tuh sengaja bwat aktiviti luar pe,, huhu.. pengakap memang le cam gitu..,, huhu

thanaif said...

Assalamualaikum,
Warga Sabah mahu pun Sarawak adalah sebahagian dari warga Malaysia yang sewajarnya menerima rasa kebersamaan di dalam memahami istilah pembangunan yang mana ia adalah dengan mengambil peduli bagaimanakah agihan pendapatan negeri berjaya menawarkan perkhidmatan dan kebajikan kepada meningkatkan taraf hidup warga.
Aktiviti ekonomi melalui perdagangan wajar bermatlamatkan keuntungan tetapi wajar memberi ruang meningkatkan kefahaman bahawa di dalam prinsip perundangan Islam wujud sistem yang diuruskan bermatlamatkan kebajikan yang amat perlu diurus oleh mereka yang beretika dan amanah yang berpegang kepada suruhan Allah,"wahai orang yang beriman,janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang tiada hak (batil-fahaman masa kini adalah amalan rasuah,riba faedah dari bunga yang tinggi yang dikenakan ke atas peminjam,)lantaran itu tanggungjawab memberikan amanah untuk tidak dikhianati adalah sepenuhnya berada di tangan warga yang memiliki suara dan hak untuk memilih kepada siapa tanggungjawab itu mahu diberikan.
Kesedaran bersiasah adalah juga tanggungjawab warga untuk menilai pentingnya memiliki pendidikan jasmani dan rohani untuk diwarisi generasi yang sihat akal minda dan jiwanya.
Namun perubahan kita tidak boleh memiliki persamaan dengan perubahan kumpulan yang sedang berhadapan dengan kejatuhan sistem dan nilai akhlak.Wujud perbezaan yang menjadikan kita istimewa.

pemerhati said...

Menyedihkan....seolah2 tiada nilai bagi nyawa kanak2 tersebut. Saya tak fikir mak bapak mereka patut dipersalahkan...kerana mereka berada dalam situasi terpaksa membuat pilihan...antara anak ke sekolah atau duduk saja di rumah. Saya rasa anda ada jawapannya..tentang salah siapa..!

suhaimi said...

salam...

saya ada jawapan.salah siapa lagi,salah umnolah.....

DAKreez said...

apelaie org sabah n sarawak..hari mesia pun dh nak dekat.. apa kata korg???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...