Monday, June 23, 2008

Protes kenaikan harga minyak



BERBASIKAL TANDA PROTES...Empat anggota Parlimen dari Pakatan Rakyat mengayuh basikal dari Bank Negara ke Bangunan Parlimen hari ini bagi melahirkan protes mereka terhadap kenaikan harga minyak baru-baru ini. Dari kanan adalah N. Gobalakrishnan (Padang Serai), Zulkifli Nordin (Kulim Bandar Baru), Hee Loy Siang (Petaling Jaya Selatan) dan Chua Tian Chan (Batu). Gambar dari Malaysiainsider.com.

97 comments:

suhaimi said...

salam...

tabik ahli2 parlimen pakatan rakyat.mcm nilah di katakan bekerja utk rakyat....baru boleh jadi 'role model'.

tp kalau ahli parlimen umno,memang sampai kiamat pun takkan buat mcm tu.ada baiknya 'cantas' je ahli2 parlimen umno.buat kerajaan baru.

utohkacil said...

"NEW BROOM SWEEPS CLEAN"

Keep it up!

Good job PR

Buat tiap2 hari le, ahli yg lain tak ikut same ke?
Klu semua buat lagi meriah

suhaimi said...

salam...

menteri di jabatan perdana menteri(nazr aziz) menyindir ahli parlimen yg berbasikal.aku memang tak berkenan dah lama dah dgn si nazri aziz ni.mcm bagus je.
org jepun dah lama guna basikal gi tempat kerja.jepun lagi negara maju,mcm2 ada sistem pengangkutan.
kalau dah tak dpt nk buat mcm tu,jgnlah sakit hati bila org lain boleh buat.
ahli2 parlimen pr hanya nk menunjukkan sikap tidak setuju dgn kenaikan harga minyak.apa punya menterilah.....

Fauzi ahmad said...

Kalau nak berbasikal biar, sampai habis sesi parlimen.

WANITA SETIAWANGSA said...

nak bayang kan pak lah dan jane naik basikal ...

atau najib dan rosma naik basikal ...

kalau tak pun mereka sewa beca kot ...

wafie said...

sy tabik pd MP PKR sbb sggp naik basikal semata-mata nk m'buktikan bhw
mereka peduli ttg kesan yg d'terima rakyat b'hubung kenaikan hrg bhn api
yg turut m'beri ksn thdp kenaikan hrg
brgn keperluan.tp sy x setuju dgn nazri aziz.apsal dia nk dengki.sy mmg
da lama meluat dgn perangai dia tu.hrp2 cepatla kita b'tukar k'jaan.xpyhla nk tgk muka si nazri tu lg.sekian,terima kasih!

bn@umno said...

Ini satu lagi lakonan mengalahkan Rosyam Noorlah agaknya.kalau gatal sangat nak naik basikal, naiklah basikal utk selamanya jualkan kereta-kereta yg korang ada tu lagi bagus krn dapat jimat lagi banyak duit.

bn@umno said...

PKR=Parti KELIRU Rakyat
PKR=Parti KELENTONG Rakyat
PKR=Parti KUAT RASUAH
PKR=Parti KUAT RUSUHAN

Apa lagi hah?Any idea?

miekabo said...

hehehe....
geli hati aku bila baca komen si bn@umno...

kau ni suka buat lawak laa...

MP PR ni bukannya nak naik basikal selama-selamanya...
tu kan tanda protes...

macam juak-juak kau juga kat penang dulu masa KM Penang umum nak mansuhkan DEB...

nape tak protes tiap-tiap hari...
bingai tul kau nih...

miekabo said...

nazri aziz ni spesis "tok tahu kale" kata orang t'ganu
maklumlah terlalu open minded, sampaikan suruhanjaya antara agama pun dia nak iktiraf...

tu yang pelik...

suruh dia belajar semula pendidikan Islam kat sekolah rendah ngan budak-budak darjah 4,5,6...

sian betul...

monkeyHead said...

hahahahahaha...
tak dapat aku bayangkan pak lah naik basikal tua bawak jane pi dewan rakyat.. khairy boleh la betenggek kat handle..
kakakaka.. barulah "macam beruk-beruk di jalanraya."
tak gitu wanita setiawangsa?

mH

monkeyHead said...
This comment has been removed by the author.
utohkacil said...

to bn@umno,

at least they have shown a little protest towards the increase of oil price. What about BN(UMNO)? It seam that they are very happy when the oil price increase.

NOT A SINGLE SOLE IN BN(UMNO) PROTEST , WHY???

Cos, they're 'KAKI BODEK, KAKI AMPU, KALI JILAT and many more 'kakis'

GERAMM said...

Protes Protes Protes
Protes Protes Protes
Protes Protes Protes
Protes Sampai Turun

utohkacil said...

bn@umno,

jika kedudukan ekonomi anda berada ditahap 'strong atau very strong', dah tentu anda adalah salah seorang 'kaki bodek, kaki ampu, kaki jilah dlm UMNO. Selain dari itu kekayaan anda itu ada se mata2 dari menipu dan memutar-belit wang rakyat.

jika kedudukan ekonomi anda berada di tahap 'weak atau very weak' anda harus insaf, mengapa tahap ekonomi anda 'weak atau very weak?'

Soalan yg anda MESTI JAWAB mengapa ekonomi orang melayu rata2 berada di tahap 'weak dan very weak' sahaja? Dah lebih 50 tahun UMNO berkuasa, mengapa orang melayu ketinggalan? Sebenar nye UMNO telah gagal menaikkan taraf orang2 melayu. Pemimpin UMNO hanya gila kuasa dan tamak harta sahaja.

Para penyokong di peringkat bawahan 'akar-umbi' di beri gula2 bila PRU akan di adakan. Se lama lebih 50 tahun mereka memperbodohkan anda, Mereka di pehak atasan makin bertambah kaya raya.



Orang melayu yg berada ditahap 'strong dan very very strong ini kebanyakan nye terdapat di dalam kumpulan melayu UMNO yg kaki bodek, kaki jilat dan kaki ampu sahaja. Mengapa terjadi perbalahan dlm UMNO sekarang?

Mereka ibarat ayam daging peliharaan, bila dah kekurangan makanan, mereka akan patuk mematuk sesama sendiri. Akhir nye semua mati.

bn@umno said...

nape korang tak puas hati sangat kat Umno?Sebenarnya Umno telah banyak berjasa kepada bangsa Melayu dan negara,korang saja yg tak tau yg korang tau hanya kutuk, hentam,caci,protes kerajaan BN shj.seperti sedia maklum, kenaikan minyak memamg tidak dpt dielakkan kerana ia adalah masalah kenaikan minyak dunia.tengok banyak negara seperti indonesia, nepal, india, china, singapura dan negara lain-lain juga menaikkan harga minyak mereka juga dan apa salahnya malaysia juga naikan sedikit harga minyak.korang ingat dengan protes kenaikan harga minyak kerajaan boleh turunkan harga ke?lagi merosakkan imej negara tu adalah.Korang juga taukan AAB tu hanya baru sepenggal memerintah negara, tolonglah beri dia peluang untuk membangunkan negara dan membetulkan segala keadaan yg menimpa BN skg ni.Tengok TDM pun ambil masa 22tahun utk membangunkan Malaysia.Tolong fikirlah sikit guna kepala otak tu jangan pulak dok fikir guna kepala lutut.Komen ini hanya untuk membetulkan keadaan aje bukan memihak kepada mana-mana parti.

bn@umno said...

Korang juga perlu ingat jatuh bangun bangsa Melayu tu berada di tangan Umno, tanpa Umno Melayu mungkin akan sengsara dan ketinggalan.Kalaulah ditakdirkan PR mengambil alih tampok pemerintahan negara, pada masa tu menyesal pun dah tak berguna lagi ibarat nasi sudah menjadi bubur.Sekali lagi fikir-fikirkanlah dengan kepala otak kalian yg cerdik tu jgn dok pikir guna kepala lutut kalian.

lan karim said...

@e-zakat,bn@umno

padanlah kau nie bodo... yang tentukan individu berjaya atau tidak ialah tuhan itu pun bersyarat kena kerja kuat dan banyak doa. Rezeki kita ditentukan Allah bukan kerana bn@umno... itu dah jatuh syirik menyekutukan Allah dengan benda lain....

miekabo said...

ello bn@umno,

bukannya jatuh bangun orang melayu berada pada tangan umno.
cuba kau pegi buat lawatan "cik kiah" kat kelantan nuh...
terbela or tak bela orang melayu kat sana bawah pemimpin melayu PAS.
cuba tengok negeri2 lain pulak yang diperintah oleh bn@umno.
jatuh bangun orang melayu terletak pada pemimpim melayu yang adil dan amanah pada tanggungjawab...
pada aku lah bukan saja orang melayu, mana-mana bangsa pun kalau jadi pemerintah yang adil...
hasilnya pasti sama macam kat kelantan...
betul... 50 tahun dulu umno perjuangankan nasib orang2 melayu...
sekarang juak-juak umno penuhkan kantung sendiri, dah tak sama macam dulu...
tak akan ada rasa menyesal...
pergi dan lihat di kelantan.

roti said...

Untung
Minyak
Naik
Ongkos

roti said...

miekabo....

Sama2 lah kita berdoa agar "minda diorang ni yang dah lama disetkan" kembali terbuka luas.

spongegoat said...

kelakar tgk gelagat 4 org MP tu duk naik bycle, nak publisiti murah la tu, patutnya yg lain lagi 78 orang pun pakat naik bycle gak, baru gempak satu negara...

xde nampaknye mana keikhlasan diorang tu, melainkan utk political mileage je... masa dulu zaman minyak naik 30sen, xde lak mana2 MP parti pembangkang duk usung gerek.

aku amat berharap agar ramai di kalangan penyokong PR tiru MP diorang tu, g keje naik bycle..

tp jgn tiru mcm diorang, duk beriringan, bahaya nanti kena sapu dek lori ke, kete ke, x pasal2 ke tiang dua, dah tu xde safety lak tu, budak yg dalam iklan naik bycle pun lagi pandai, tp diorg ni pandir

roti said...

kalu MP tu cap Bn, tentu tajuk berita jadi lain.Mungkin macm ni:

"Teladan daripada MP, sama2 rasai kesukaran kenaikan harga minyak"

suhaimi said...

salam...

apa yg kelakarnya? takde apa yg nk di kelakarkan.dia org buat tu semua utk protes pasal kenaikan harga minyak.tak payahlah nk buat lawak bodoh.
kalau dulu naik 30sen mereka yg buat ni belum jadi ahli parlimen lagi.skrg mereka dah dlm parlimen.lain org lainlah caranya...

utohkacil said...

sdr 'bn@umno' belum jawab soalan saya lagi.

"mengapa tahap ekonomi orang melayu ditahap 'very weak' setelah BN(UMNO) berkuasa lebih 50 tahun?"

utohkacil said...

Setelah membaca komen2 dari sdr 'bn@umno & spongegoat', ternyata ke dua2 manusia ini boleh di kategori kan kepada 'Jenis Manusia IQ-0!

Siapa setuju, tekan butang 'B',
Siapa tak setuju tekan butang 'A'

suhaimi said...

salam....

memang tulah cara org umno berfikir.haprak.....dia memang tak boleh jawaplah..sebabnya,umno ni kalah dgn hujah.

mat_terab said...

Nampaknya Skuad Pencacai Umno ni marah sangat apa pasal.....?
Depa punya pasai la nak kayuh basikal ka, nak kayuh beca ka, nak kayuh unta ka...hampa peduli apa depa sedikit pun tak mintak duit mak bapak hampa...yang hampa dok bengang pasai apa...? kalau hampa nak pi kayuh basikal sambil bogel sekalipun pi la tak da sapa nak kacau.....
walau bagaimanapun aku ucapkan tahinah pada YB-YB ni yang membuatkan Skuad pencacai Umno ni Bengang.....

Fauzi ahmad said...

Tahniah kepada semua yang memberi pendapat yang amat memalukan umat Islam. Mengata dan mencaci serta mengumpat dan membenci antara umat Islam.

Mereka sepatutnya memberi pendapat yang ikhlas dan membina ummah, bukan menjatuhkan. Sekarang ini semua parti politik meniup api kemarahan penyokong dan setengah penyokong mengambil sesuatu isu sebagai fakta tanpa menilai kesahihan fakta yang diberikan.

Setengah hanya bersifat spekulasi dan belum ditentukan faktanya.

Apakah kita ingin berkeadaan begini atau bagaimana kesudahan umat Islam kita ini.

Video terbaru MP

warel-irang said...

elo, sdr fauzi ahmad

muke nye nampak gaye tak ubah dua biji mcm 'abe mei' yg dah lame ilang tu.

Nampak gaye cakap nye mcm ngutuk kite semua aje.

Kate tak leh kutuk ngutuk.

Tapi dia lagi lebih ngutuk.

Cakap tak serupa bikin.

Nak 'promosi. laman dia kut?

PERINGATAN:-
JANGAN MASUK ADA BANYAK 'SPAM' lingkup komputer anda nanti di buat nye.

warel-irang said...

Sebeno nye kami di sini cume seronok ber bahas mcm dlm parlimen juge.

nak masuk bahas dim parlimen tak layak. jadi kat sini pun jadi le.

tak yah le sdr 'fauzi ahmad' jadi 'speaker' di sini.

bn@umno said...

Ini jawapannya si Utohkacil,

Keadaan ekonomi orang melayu sudah semakin meningkat naiklah skg di bawah pemerintahan org No. 1 Malaysia kita iaitu DATUK SERI ABDULLAH AHMAD BADAWI ini.Itupun kau takleh lihat ke.peristiwa yg 50 tahun lepas tu jangan diingatkan lagi skrg tumpukan dan berikanlah sokongan yg penuh PM yg sekarang ni.Tengok skrg ramai orang Melayu dapat memasuki Universiti atau mana-mana institusi pengajian tinggi yg lain dengan mudah berbanding bangsa lain walaupun keputusan peperiksaan yg diperolehi tidaklah memberangsangkan berbading bangsa lain. Di sini pun kita sudah dpt lihat apabila AAB sudah berusaha untuk menolong org melayu dan berusaha meningkatkan taraf ekonomi org melayu.Itu hanya merupakan salah satu usaha beliau dan belum lagi yg lain.Untuk masa terdekat ini memang tak boleh lihat perkembangannya tapi rancangan AAB itu untuk jangka masa panjang. Kalau nak lihat taraf ekonomi org melayu meningkat berilah peluang kpd AAB untuk menunjukkan kewibawaannya.

bn@umno said...

ya apa yg spongegoat cakap tu mmg betul ia cukup kelakar. Amat melucukan 4 org badut keadilan ni naik basikal sambil memakai neck tie dan baju kot di atas jalan raya yg begitu sibuk dengan alasan nak protes kenaikan harga minyak kononnya!!!

Oh teringat satu lagi berita yg terhangat di pasaran tapi ia amat melucukan :->> dan mengelikan hati di mana Kerajaan PAS di Kelantan akan mengenakan saman ke atas perempuan yg beragama islam yg memakai gincu dan pakai kasut bertumit tinggi.Itu terbukti menunjukkan PR yg terdiri drpd pemimpin PAS mempunyai akal yg cukup pendek dan boleh dianggap membuat peraturan yg dianggap bodoh.Oh satu lagi kebodohan PAS ialah membuat bantahan kepada sultan selangor kononnya membantah konsert yg menampilkan artis Ella dan Mas Idayu.kononnya 2 artis ini akan menimbulkan masalah sosial kepada penonton yg menontonnya.Emmm tak tahulah kalau beginilah caranya PR memerintah negara maka Malaysia tidak akan maju malah diketawakan dunia luar.Jadi selamatkanlah Malaysia daripada jatuh ke tangan PR, sama-sama kita sokong penuh pemimpin no. 1 Malaysia iaitu AAB.

utohkacil said...

sdr bn@umno, jawapan anda 'tersasar jauh' dan tidak langsung menepati kehendak soalan yg di beri.

Memang dah sah anda ter gulung dalam gulungan manusia yg ber IQ - '0'

utohkacil said...

sdr 'bn@umno',

lagi banyak anda ber kata2, maka lagi banyak memperlihatkan kebodohan anda. Kerana terlalu giarah, anda tidak sedar telah memperlihatkan kebodohan kepada umum.

utohkacil said...

sdr 'bn@umno'

ada lah lebih baik berdiam diri,

se tidak2 nye orang tidak tahu anda bodoh!

bn@umno said...

macam manalah nak berdiam diri?Badut-badut daripada PKR dan PAS asyik buat lawak jenaka je?. Kalaulah badut-badut ni masuk pertandingan Raja Lawak gerenti boleh menang punyer.Cuma badut-badut dari DAP lagi belum lagi menunjukkan taring mereka melawak.Kalau tak pasti org akan kata PR tu Parti Badut.

nomi said...

kepada bn@umno..
lebih baik diam, jika berkate kate yang hanye sia sia

suhaimi said...

salam.... bn@umno

kalau dah dasar tolak islam tu memang mcm tulah perangainya.cuba kau cari surah an-nur ayat 30 dan 31.baca tafsir ayatnya.tu pun kalau rumah kau ada al-quranlah.kalau takde pinjam dgn juak2 umno yg lain.
umno ni di memerintah tak guna quran,guna akal fikiran,sebab tulah 'bengap' tak habis2.di sanggup tolak hukum ALLAH utk mengelakkan di tertawakan oleh org kafir.mcm si malaun nilah...bn@umno......

akmal said...

kyrulaHarga minyak dunia yang melambung naik maka kita juga terasa tempiasnya. Rakyat Malaysia tersentak dengan kenaikan harga petrol maka dengan itu juga harga-harga barang juga ikut sama naik. Pendapatan rakyat malaysia pula dikategorikan kelas ketiga dan tidak sesuai dengan kos sara hidup kini. RM1500 dikategorikan miskin dan RM2000 pula kategori lower income. Jika benar kita tidak dapat mengurangkan harga minyak, cadangan untuk menurunkan atau menghapuskan tol, mengurangkan cukai serta lain-lain yang boleh perlu disegerakan disamping menetapkan atau selaraskan gaji-gaji pekerja.

irfandina said...

salam...

ko ni suhaimi tak abis2 nak gunakan alasan umno gagal laksanakan hukum islam...aku bukan nak argue dgn ko...tapi kenyataannya ialah mampukah pas untuk melaksanakan hukum islam di m'sia sekiranya pr memerintah????

apa ko dah lupa ke that day masa si naib ketua pemuda pas menyarankan supaya hukum islam dilaksanakan di negeri2 yg diperintah oleh pr apa response oleh dap?????

yg kelakarnya sampai hari ni takda sorang pun pemimpin pas yg berani bersuara untuk mematahkan hujah dap...

itulah ko...dengan bangsa sendiri bukan main antinya tapi dengan bangsa lain...bukan main sopan santunnya...

sayang sekali pas yg begitu kemaruk dengan kuasa sanggup menggadaikan prinsip asas perjuangan mereka....

tak percaya...tunggu outcome muktamar pas yg akan datang...aku nak tengok kalau2 ada pemimpin pas yg berani bertentangan pendapat dengan dap....

renung-renungkan.....

bn@umno said...

Aku memang 200% setuju dgn pendapat ko irfandina.PAS tu dah kemaruk kuasalah.Biasalah org yg sokong PR ini memang pendek akal dan tak mampu berfikir dgn rasional sepertilah juga dgn pemimpinnya juga iaitu PAS.Adakah logiknya peraturan yg melarang perempuan pakai gincu dan kasut bertumit tinggi kononnya dgn memakai gincu dan kasut bertumit tinggi boleh menjerus kepada kejadian rogol?ataupun orang yg membuat undang-undang sedemikian memang tak tahan apabila melihat perempuan pakai gincu dan kasut tumit tinggi kerana boleh menyebabkan 'barang' mereka cepat naik. Kepada SUHAIMI dan UTUHKACIL apabila korang bawa isteri korang masing-masing ke Kelantan, tolong ingatkan isteri korang jgn pakai gincu dan kasut bertumit tinggi nanti kena saman.

roti said...

hahahahaahahaha

roti said...

presiden mugabe dah kalah pun tak ngaku kalah.

pm samak dah kena usul tak percaya pun tak nak letak jawatan

roti said...

Sape sokong PR pendek akal.

Sape sokong BN panjang akal.

Aku sokong BN&PR

B=Binasa
N=Negara
P=Punah
R=Ranah

roti said...

hahahaahahahahaahah

roti said...

gajah sama gajah dok steady

pelanduk mati tersepit

suhaimi said...

salam...

apa yg kau sebuk sgt dgn DAP tu.pemimpin pas tak kecoh pun.dia org tahulah kerja dia org.kalau DAP tak setuju pun,hukum islam akan terlaksana juga.tunggu jelah bila pr memerintah nanti.lepas tu kau hentamlah kalau pas tak buat.
jgn sebuk asyik nk pertikai tentang pas mengenai hukum islam.baik kau jaga umno yg dah nk ke kubur tu.aku rasa yg takut bila hukum islam terlaksana kau dgn si dungu bn@umno tulah.tulah yg sebuk sgt nk hentam pas.
si dungu bn@umno tu aku tak kisahlah,dah memang jahil.tak habis2 dgn cerita pasal tumit tinggi dgn gincu dia.aku suruh cari surah an-nur ayat 30 & 31 dah jumpa ke belum.
kalau setakat nk berhujah pasal kasut tumit tinggi dgn gincu pun jahil,baik tak payahlah.pergi dukung umno yg tolak islam tu lagi bagus,dapat syer sekali.
kata org islam,tp bila sebuah kerajaan yg hendak mengamalkan ajaran islam di tentangnya.serupa mcm 'sister in' islamlah.nkkan 'islam liberal'.si mamat ni dia ambil pandangan 'sister in islam'lah.bila sister in islam kata takde kena mengena,dia pun ikutlah.mcmlah aku tak tahu...kau memang tak tahu apa2lah......penatje bahas dgn org mcm ni....jalan dah....

utohkacil said...

Keluarga kami semua nye menutup aurat, Tidak berhias untuk tontonan umum (public show). Tidak pernah berkasut tumit tinggi.

Sudah kah ibu, kakak2 dan adik2 anda menutup aurat?

Pada pengetahuan saya, kebanyakan wanita2 UMNO totok anti menutup aurat.

utohkacil said...

Isteri kami menutup aurat!

Isteri kami tidak berhias untuk tonton umum (public show)

Tak payah nasihat kami, nasihati lah puteri2 dan wanita2 UMNO anda.

Adakah ibu, isteri, kakak2 dan adik2 anda sudah menutup aurat?

Jika belum, I'am sorry for you.

bn@umno said...

Hei Suhaimi adakah kau dlm bermimpi atau cakap untuk syok sendiri je?kononnya Pas boleh melaksanakan hukum islam di Malaysia.Mmg sampai kau mati atau kiamat pun kau takkan terlaksana punya.Isu dalam PR pun tak terurus ni pulak nak bentuk kerajaan Pas.Dlm BN ia adalah parti gabungan daripada MCA, MIC, UMNO, PBS, Gerakan dan lain-lain lagi.sebab tu BN jadi parti kuat.Kalau nak mengharap setakat hanya parti PAS sorang je bertanding, ko ingat boleh menang dan membentuk kerajaan Malaysia ke?bermimpilah ko.Setau aku Keadilan dan DAP tak setuju dgn cadangan PAS tu.Janganlah guna kepala lutut pulak bila berhujah untuk syok sendiri je.Terbukti akal ko mmg pendek tak boleh berfikir secara rasional, ape yg dikatakan sebelum ini mmg terbukti.

bn@umno said...

ni sorang lagi, hei utohkacil aku tak pernah pun bercakap pasal tutup aurat ke tak tutup aurat. yang aku ckp pasal kerajaan Pas mahu saman wanita melayu yg pakai gincu dan kasut tumit tinggi, tak ada langsung soal isu aurat.Ko ni berhujah dlm mimpi spt kawan ko Suhaimi tu ye?Atau memang akal ko pendek jg seperti Suhaimi tu?

bn@umno said...

skg baru paham, rupa-rupanya BN=Barang Naik itu memang dituju kepada pemimpin PR terutama PAS.Krn disebabkan pemimpin PAS tak dpt lihat wanita pakai gincu dan kasut tumit tinggi maka automatiknya ia terjadi 'Barang Naik'.

kamal farhan said...

subhanallah..
BN@UMNO,
bawak bertaubat..silap hari bulan murtad kau..kau dah tolak hukum islam nie..bmakna kau tolak alquran,kau dah tolak hukum allah..
ingat balik ape yg akan malaikat akan tnya masa mati nanti..

ape yg kau takut sgt dgn hukum islam kalau kau xbuat salah? orang yg buat salah jer yg akan takut dgn islam nie..kau pun tau pas pejuang kan islam dan dengan keadaan situasi negara sekarang,hanya dengan politik jer lah yang dapat naik kan islam..bukan nye pas guna kan islam utk politik..pada zaman nabi dulu pun ada org kafir,tp alquran boleh jer jd landasan kpimpinan?yg DAP xstuju tue,sbb diorang xpaham..

ingat,nabi muhammad pun pernah kalah dlm perang? xkan nabi muhammad salah kot? smua nie tuhan nak uji kesabaran dan kesungguhan umat islam..allah dah janji,kemenangan akan menanti orang yg sabar..

xkan kau xpernah belajar tentang agama..tentang hukum hakam agama..aku rasa dah memang terang BN@UMNO dah terlalu jauh lari dr landasan islam..kate nak perjuang kan islam..tp bnyak yg kemungkaran yg umno@bn buat..

yg luar negara pejuang habis,dlm negara takut..mcm mana.?

suhaimi said...

salam....

dia mana mana tahu tentang hukum.tgklah cara dia beri komen,jauh menyimpang dari agama.di guna akal sahaja,tak guna agama.tak payah nk hujah dgn org mcm ni,nanti jatuh 'akidah' dia.kesian2 mamat ni....

miekabo said...

ello semua....

dah mengalahkan sidang parlimen nampaknya...
tak pe... kita buka minda...
perjuangan PAS ADIL DAP akan terus berjalan mcm biasa...
malahan akan lebih lagi...
kepada semua penyokong BN atau UMNO khususnya...
tepuk dada tanya iman, sekarang sudah ada 5 kerajaan pakatan rakyat di malaysia tercinta ni...
masalah demi masalah akan timbul sedikit demi sedikit...
kerana berubah pemerintah...
tetapi akan dapat diselesaikan sedikit demi sedikit... maka akan selesai jua akhir...
tak kira di selangor kedah perak atau pun penang... kelantan aku tak nak sebut... dah stabil...

media arus perdana "menteri" duk titik kerajaan PR... sabar lah "saudara-saudara UMNO ku" (gelinya aku...)
diorang pun baru memerintah...
tengok laa mcm mane nanti...

mat_terab said...

Anda semua pejuang-pejuang rakyat tak payah nak layan bn@umno dan infrandina ni, depa ni memang Skuad pencacai umno yang haprak punya otak depa tak leh pakai.....otak udang punya

bn@umno said...

PAS = Sebuah Parti
Islam = Agama

hei kamal farhan, pemikiran koni telah menyimpang entah ke manalah.Aku bukannya menolak Islam tetapi yg aku tolak tu PAS(hanya sebuah parti) jangan pulak ko fikir tolak PAS itu bermakna menolak Islam. Islam tetap islam yg tetap kekal untuk selama-lamanya walhal PAS itu hanya sebuah Parti yg tidak tentu kekal untuk selama-lamanya.Koni ini dah campur aduk antara Parti dgn Agamalah.kalau ko tak faham rujuklah kpd org yg lebih arif tentang agama.Ko kena faham PAS tu tak bermakna Islam.Spt yg PAS cakap sesiapa sokong PAS dpt masuk syurga dan sesiapa sokong Umno masuk neraka.Engko percaya ke kenyataan di atas?kalau engko dan 'kroni' ko sokong memang ko dan 'krono' telah sesat bukannya aku.Pada aku perjalanan hidup aku berlandaskan islam yg sebenar,perkara yg ditegah dalam islam, mmg aku tak buat, itu saja.Puasa? aku tetap puasa.Bg aku tak semua penyokong PAS mempunyai pengetahuan agama yg luas.Yg aku tolak PR terutama PAS tu sebab aku dah muak dgn perjuangan para pemimpinnya yg bertopengkan orang yg alim dan arif tentang islam tetapi tindak-tanduk mereka hanya berkepentingan politik je.Fikir-fikirkanlah saudaraku oi, jgn korang sesat spt pemimpin yg korang puja tu.

utohkacil said...

Sdr bn2umno, DAN SEMUA RAKAN2 UMNO

Anda memang tolak PAS, bukan tolak Islam. Akan tetapi, dengan secara anda tidak sedari segala hujah anda telah menolak Islam dengan secara total.

Contoh : anda pertikai dan persoal hukum2 Allah yg telah termakhtub dlm Al'Quran. seperti hukum Hudud, menghias diri untuk di pertontonan kepada umum DAN MENUTUP AURAT dan banyak hukum2 yg lain.

Walaupun UMNO tidak suka atau mahu pakai hukum2 ini, itu soal diri anda, TETAPI JANGAN PERTIKAIKAN HUKUM2 ALLAH.

Dayangku Umi said...

ello bn@umno,
apalah kau ni bahalul sangat kau ingat umno tusaja ka boleh perintah malaysia ni ka, kau ni betul dah makan nasi tangas umno ni, jangan jadi boleh an tak bertamadun, tolong faham, tolol punya bn, babi natang

utohkacil said...

sdr bn@umno,

Apa kerajaan PAS di Kelantan itu buat adalah salah satu daripada beribu2 hukum Islam.

Klu kerajaan PAS memerintah pusat,
Segala hukum Islam akan dijalan kan secara adil dan saksama untuk keamanan manusia sejagat.

Kesalahan membunuh - pancung.
Kesalahan mencuri - potong tangan
Kesalahan lain2 seperti penagih dadah- di sebat. dll.

KESALAHAN SEPERTI ANDA KERANA MULUT CELUPAR - POTONG ....?.....(bukan, LIDAH aje)

utohkacil said...

sdri dayangku umi,

klu nak ajar si bahlul yg bodoh bangang 'bn@umno' ni, kita kena banyak be sabo.

Maklum aje le ngajo sebodoh tolol, bukan nye senang.

Klu orang yg bijak ajo sekali dah faham, ajo 2 kali lagi ber tambah2 faham, ini idak, si bahlol 'bn@umno' rame yg ajo nye, tak mau faham2.

Ini sah tak leh di ajo lagi. Beyou aje dia melalak macam orang gila babi.

kamal farhan said...

BN@UMNO..

kalau kau rase perjuangan kau tue betul..teruskan lah..mungkin ilmu agama kau lebih tggi dari kami..

tp bagi kami salah satu cara hanya dengan pas sahaja cara kami pejuang kan islam di negara nie..kami pun blajar agama dan kami tau perjuangan kami..

kita tggu dan lihat jer lah ok?

muslimah said...

Bn@umno

kalo tulis tu biarlah beradap..hukum islam jgn dpermainkan...agama bkn utk djual beli..pk sblm ckp..nnt kemudian akan dpersoalkan...

bn@umno said...

alah tak yahle nak tunjuk kononnya korang tu bagus sangat dalam hukum-hukum islam tu.Yg penting buat sesuatu perkara dengan hati yg ikhlas dan menuruti segala perintahNYA.

suhaimi said...

salam...

apa dia yg ikhlas dan menurut agama kalau dah terang2 tolak islam.dia ni lebih kurang mcm org2 anti-hadislah.dia pun tak faham apa yg dia tolak.susah org mcm ni.

kamal farhan said...

BN@UMNO..

sebenarnya kami xmenunjuk apa2 tp kami memang mengamalkan semua hukum2 allah dlm kehidupan seharian kami..walaupun xsempurna,tapi kami cuba untuk jadi yang terbaik..

bila orang yang jahil dlm agama tgk org yg amalkn agama dlm kehidupan, dye akan ada perasaan cemburu dan iri hati dan lepas tue keluar lh mcm2 pendapat buru..menunjuk lah,xikhlas lah..

betul tak BN@UMNO?

suhaimi said...

salam....

padan muka,ambik sebiji.....

roti said...

topik asal pasal mp naik beskal. ni dah jauh menyimpang. betullah kata orang Barua Negara selalu bawa isu ntah kemana-mana dan terlepas daripada landasan.

Kita yang beringat ni, jgn lah terikut rentak diorang ni.

suhaimi, utohkacil,miekabo dll get steady n get strong.

suhaimi said...

salam....

aku kalau pasal bangsa dia org heret kat sini aku tak kesah sgt,tp kalau pasal ISLAM aku memang tak boleh,nk melenting je....geram betul aku kat puak2 ni.

kamal farhan said...

betul tue..

kalau setakat isu orang melayu ke india ker..cakap lah apa pun..aku pun buat tak tau jer..tapi kalau dah masuk islam..dah lebih dan aku kene pertahan kan..

irfandina said...

salam...

relakslah..kalau ia pun kita nak bertentang pendapat rasanya jgnlah disentuh sampai keperingkat untuk menjatuhkan akidah...bukankah kita semua tiada hak untuk menentukan soal akidah seseorang....

kalau pendukung pas kat sini berpendapat bahawa kami menolak islam maka anda semua telah silap perkiraan...

sebagai umat islam...sememangnya dari awal lagi aku amat mengidamkan satu hari nanti islam akan tertegak di m'sia secara total...jgnlah dituduh bahawa kami semua sengaja untuk menolak hukum islam....

cuma apa yg diperkatakan disini ialah mengenai real politik di m'sia pada hari ini...soalnya selagi melayu@islam tidak bersatu secara 100% maka impian untuk melaksanakan hukum islam akan hanya tinggal impian semata-mata...

sebab itulah sedari awal lagi telah saya sarankan supaya seluruh umat melayu bersatu maknanya umno dan pas perlu mencari titik pertemuan untuk kembali duduk semeja...

tapi sayang sekali apabila saranan seperti ini disuarakan akan ada suara2 sumbang dengan angkuhnya berkata bahawa mereka kini sudah berada pada kedudukan yg amat teguh hingga mereka merasakan bahawa akan menjadi kesalahan besar sekiranya mereka membicarakan soal penyatuan melayu...

apalah salahnya sekiranya pas memulakan langkah pertama dalam soal ini....sebagai parti yg memperjuangkan idealisme islam sepatutnya rasa ego perlu dibuang jauh2 demi untuk kebaikan umat secara total...

Firman Allah ` Sesungguhnya Allah mengasihi orang2 yang berlaku adil. Sebenarnya orang2 yang beriman itu bersaudara,maka damaikanlah diantara dua saudara kamu (yg bertelingkah)itu, dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat (al-Hujurat ayat 9-10)...

dan sekiranya umno menolak untuk duduk semeja dengan pas bagi tujuan tersebut maka diketika itu tiada sebab lagi untuk melayu terus setia kepada umno....

seharusnya saranan mufti perlis supaya semua pemimpin utama melayu duduk semeja bagi kepentingan umat islam perlu diberi perhatian yg serius oleh semua pihak....

suhaimi said...

salam...

semuanya dah terbukti.selama ni siapa yg beriya-iya menolak hukum hudud? DAP ? umno jawapannya.dia menjaja seluruh negara kalau pas memerintah,habislah org2 cina,india kena potong.siapa yg kata bila hukum hudud jalan,ramai yg kodong tangan dan makan 'sup tangan'? umno jawapannya.siapa yg menakutkan org2 bukan islam kat malaysia pasal hukum hudud? umno jawapannya.siapa yg berdolak -dalih bila di ajak bermuzakarah pasal hukum hudud dan kepentingan rakyat? umno jawapannya.siapa yg buat 'debat palsu dgn pas' ?umno jawapanya.byk lagilah......

mcm ni kau kata pas tak mahu duduk semeja dgn umno? skrg ni aku nk tanya kau,siapa yg tak mahu berbincang sebenarnya? dulu pas pernah di tendang oleh umno bila dia dah dpt kembali sokongan rakyat.semua rakyat tahu.umno nk berbohong lagi?jgnlah nk mempertikaikan benda yg sudah ada kebenarannya.
bagi aku umno ni memang tak boleh jadi sahabatlah.dia mkn kita balik.apa pun bagi aku umno tu sebuah parti yg menolak islam dan bukan parti utk menyatukan bangsa.bagsa boleh bersatu hanya dgn agama sahaja.........

bn@umno said...

ya aku 200% sokong ko lagi Irfandina.komen yg cukup bernas.teruskanlah memberi komen yg bernas ini supaya boleh 'mengubati' cara pemikiran org PAS yg sudah melayang entah ke mana-mana dah.

kamal farhan said...

cehh..

bawak keluar hadis lagi..
dasyat..tapi cakap tak serupa bikin..akhir zaman..

warel-irang said...

sdr irfandina,

First, your phrase,
'cuma apa yg diperkatakan di sini ialah mengenai "real" politik di m'sia pada hari ini.... The word 'real' should be 'reality'.

Second, sebeno nye, UMNO yg TAK MAHU BERBINCANG DGN PAS semasa mereka sedang diambang kegemilangan nye.

Satu mase satu ketike dulu2 UMNO dan PAS pernah bersatu. Akan tetapi PAS terpaksa berundur setelah di khianati oleh UMNO. PAS dah serik!

Kini ketika UMNO berada DIAMBANG KEMUSNAHAN mereka hendak bersatu pula dgn PAS. SORRY, VERY, VERY SORRY!

kamal farhan said...

xpayah bincang..
kalu umno laksanakan islam dan hudud,pas akn dbubar kan..
xperlu ada pas..

warel-irang said...

sdr bn@umno dan irfandina,

Dgn melihat gaya penulisan dan cara anda berfikir, ternyata anda berdua ini tergulung ke dalam gulungan manusia yg ber IQ rendah. Tetapi IQ sdr bn@umno di dapati di tahap yg lebih rendah iaitu 'zero' - 'MANUSIA IQ-0'

warel-irang said...

mana lak pegi nye si utohkacil ni?

sdr suhaimi dah beri dia gelaran 'utohjuhak'

rupa2 nye si 'utohjuhak' ni ahli PAS totok - banjar sg. manik.

nasib baik dia tak ngamuk bawa parang panjang, 'batimpasan'.

warel-irang said...

BN(UMNO), saya maksudkan bukan nama se bahlol (bn@umno) tu, mana berani buat macam laman(SIASAH)ni .

Klu BN(UMNO) buat macam laman ni dah tentu berasap terbakar kena komen. Sebab tu deme tak berani buat.

Sebab tu le ada dua tiga ekor beruk UMNO tersesat kesini.

Tujuan tak lain tak bukan ngacau aje, resmi beruk kata kan.

bn@umno said...

org umno bukannya nak mengacau di laman web siasah tapi nak memperbetulkan keadaan je di mana melalui komen-komen yg korang tulis tu, aku rasakan ada sesuatu yg tak betul.Kebanyakkan komen-komen yg korang buat tu, 98% lebih kepada komen menurut emosi dan perasaan daripada komen yg menurut fakta yg sebenar.Sepedas mana pun korang komen pasal umno, org Umno percaya UMNO tetap menang di PRU13 ini percayalah.Tak percaya?tunggu dan lihatlah wahai saudaraku......Pada masa itu muka korang semua bolehlah direndamkan ke dalam lubang najis krn kemaluan.

warel-irang said...

sdr bn@umno,

Wahai! sang beruk(bn@umno) anda jangan terlalu sombong dan takbur, Allah akan berada di sisi makhluk nye yg benar.

Anda tuhan kah, boleh menentukan apa yg akan berlaku dimasa hadapan?
Ini lah gaya pemikiran UMNO yg ber IQ-0.

Kita tidak pernah beremosi dlm memberi komen2 di sini.

Tetapi kami terpaksa berkeras sedikit terhadap segelintir manusia yg sombong dan biadap seperti anda!

suhaimi said...

salam....

dlm dunia ni takde satu parti pemerintah yg akan kekal selama-lamanya.
nabi sendiri pun perintah makkah 23 tahun,lepas tu beri pada abu bakar,lepas tu umar lepas tu ali dan kepada sahabat2 yg lain.
umno nk perintah malaysia sampai kiamat.jgn mimpilah...lepas ni ALLAH akan ajar parti yg tolak islam ni.tahula kau lepas ni........

miekabo said...

Kepada semua penyokong/pejuang PR sekalian,

Di dalam ruangan ni, kita begitu nampak apa sebenarnya yang cuba nak di"betul"kan oleh org2 BN@Umno kat sini.
Aku rasa ada diantara mereka ni yang tahu hukum hakam Islam itu sendiri. Aku juga berani katakan ada juga yang memang arif tentang hukum hakam Islam.
Cuma aku berasa bimbang, semakin mereka cuba nak mem"betul"kan kita yang dah sedia betul. Mereka pula yang semakin "jauh" dan terpesong akidah.

Kepada "rakan2" BN dan Umno,
terutamanya bn@umno.... kalau betul kau nak "betulkan" kami-kami semua kat sini.
Cuba berikan aku satu sahaja hujah, dan satu sahaja bukti yang PAS itu salah dan UMNO itu betul tentang SATU hukum hudud Allah.

kepada rakan PR yang lain janganlah segan untuk memberi hujah.

utohkacil said...

untuk renungan kita bersama

dulu sebelum PRU12, kerajaan BN(UMNO) telah berjanji untuk menaburkan wang berbilion ringgit kemana saja mereka ber kempen.

Kelantan ada lah salah satu negeri yg di janjikan untuk mendapat berbilion2 ringgit.

Alhamdulilah! Orang Kelantan memang BIJAK, tidak mudah termakan janji palsu kerajaan BN(UMNO) itu.

Nah! sekarang BN(UMNO) dah kehilangan banyak negeri, klu tak ada Sabah & Sarawak yg rata2 rakyat nye BODOH dan TOLOL tu, dah tentu BN(UMNO) dah tumbang.

Kini BN(UMNO) sedang sebok berjanji UNTUK MENABURKAN BERBILION RINGGIT ke serata ceruk rantau negeri.

Dari mana datang nye wang ringgit ini? Tak lain tak bukan dari hasil titik peluh rakyat.

Kita dibebankan dengan kenaikan minyak dan berbagai cukai.

Kaum cina rata2 tidak setuju dasar kerajaan BN(UMNO) ini. Kerana mereka menganggap bahawa mereka lah pembayar cukai yg paling banyak dan mereka lah yg paling banyak menyumbang kepada hasil negara.

Hasil negara yg banyak ini sebenarnya tidak sampai 10% yg betul2 dapat di nikmati oelh rakyat jelata.

Yg betul2 menikmati hasil ini tak lain tak bukan para kuncu2 dan kroni2 pemimpin BN(UMNO) sahaja.

Selama lebih 50 tahun telah berlalu, apakah melayu sudah senang hidup selesa di negara yg kaya raya dgn hasil pertanian, bumi dan peridustrian ini?

Ternyata setelah PRU12, baru parapemimpin BN(UMNO) tahu bahawa rakyat sudah sedar.

Malang nye masih lagi ada segelintir manusia seperti "bn@umno dan rakan2 nye" masih lena tertidur bermimpi indah sama dgn pemimpin nombor 1 nye.

Biar kan mereka terus tidur bermimpi indah, nanti mereka mungkin akan terkejut terjaga pada PRU13.

bn@umno said...

berita yg baru terima, menurut Tan Sri Muhammad Muhd Taib kemungkinan Pas akan menyertai Umno, kalau begitu baguslah sekurang-kurangnya Melayu boleh disatukan dan taklah berpecah belah spt skg ni.Di samping mampu menyelesaikan segala perbezaan fahaman politik.Korang patut bersyukur krn kemungkinan Pas ada hati untuk menyertai Umno.kalau macam tu Pas perlulah memulakan dulu mesyuarat dgn org Umno bg membincangkan soal gabungan Pas dan Umno itu.Jadi segala yg diterangkan oleh Irfandina tu memang diakui ada kebernasannya.Ada juga ura-ura mengatakan pemimpin Pas akan melompat ke Parti BN, kalau begitu baguslah ia suatu tindakan yg cukup rasional krn sudah sedar yg mana baik dan yg mana buruk dan sudi balik ke jalan yg benar.Dan lupakan kepada pemimpin Pas yg berjuang hanya utk kepentingan politik semata-mata.

kamal farhan said...

hahah..
jgn berangan lah kau BN@UMNO..
dengan perangai pemimpin dan pengikut hangpa macam tue,ingat pas nak bersatu dgn hangpa ke? cermin lah diri dulu..

apa yg hang dengar tue,cuma propaganda pemimpin hangpa jer..tue lah tektik umno nak bagi pecah belah kan pas..
dah kenai sgt dah..

kamal farhan said...

Bersama Dr Haron: Undang-undang Islam hanya sesuai di negara Arab?

Dato' Dr Haron Din
SOALAN: Di Malaysia, masyarakatnya majmuk, terdiri daripada pelbagai suku kaum dan agama. Rasionalnya undang-undang yang sedia ada paling sesuai bagi negara majmuk seperti Malaysia. Ada pun undang-undang Islam hanya sesuai untuk orang-orang Arab di negeri Arab, yang kebanyakannya terdiri daripada satu bangsa, tidak seperti kita. Inilah yang selalu menjadi perbualan yang sering dibangkitkan, apa pandangan Dato'? - TARMIZI WONG ABDULLAH, Seri Kembangan

JAWAPAN: Islam bukan untuk orang Arab sahaja, meskipun pada mulanya diturunkan dalam masyarakat Arab.

Islam sebenarnya untuk semua insan, ia risalah sejagat.

Nabi Muhammad s.a.w. tidak diutus untuk satu-satu kaum sahaja, malahan untuk semua manusia.

Allah berfirman (mafhumnya): "Dan tidak Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya..." (Surah Saba', ayat 28)

Rasulullah s.a.w. sendiri pernah bersabda (mafhumnya): "Saya diutuskan untuk sekalian manusia."

Dalam hadis yang lain baginda menyebut (mafhumnya): "Bahawasanya saya adalah rahmat Allah yang dihadiahkan kepada kalian."

Muhammad adalah Rasulullah terakhir, Nabi akhir zaman, selepas baginda tidak ada lagi Nabi dan Rasul.

Soalan anda bertitik tolak daripada masyarakat majmuk sebagai landasan untuk menyatakan bahawa Islam tidak boleh diterima sedangkan, hakikatnya masyarakat majmuklah yang menjadi pilihan Allah untuk melahirkan agama-Nya.

Islam lahir dan berkembang dalam masyakarat majmuk, sama ada masyarakat Makkah ataupun Madinah.

Ini bukanlah bererti masyakat majmuk yang berlainan agama itu mesti memeluk agama Islam. Tidak!

Mereka dibebaskan atau diberi kebebasan untuk beramal dengan agama mereka sendiri.

Masyarakat yang wujud sebelum kedatangan Islam, adalah masyarakat yang berpecah belah, setelah mereka menerima dan hidup di bawah naungan Islam, mereka menjadi aman dan bersatu padu.

Daripada permusuhan mereka memupuk persaudaraan, daripada memakan harta secara tidak jujur kepada penuh kejujuran, daripada berbencian kepada berkasih sayang, daripada kemunduran kepada kemajuan, dalam erti kata yang sebenar.

Inilah yang Allah sebutkan dalam al-Quran (mafhumnya): "Dan berpegang teguhlah kamu sekalain dengan tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu berpecah belah; dan ingatlah nikmat Allah ke atas kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah), lalu Allah menyatukan di antara hati-hati kamu (sehingga bersatu padu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu bersaudara mara..." (Surah Ali 'Imran ayat 103)

Sekiranya anda berpegang kepada situasi di negara kita dengan keadaan yang kita berada sekarang ini, sudah cukup dan selesa untuk orang-orang seperti anda yang berkemungkinan tidak pernah bermasalah.

Tetapi mengapa anda tidak merenung situasi yang orang ramai hadapi sekarang ini, di mana keselamatan akidah terancam, pegangan manusia kepada agamanya berkecamuk dan bercelaru.

Nyawa manusia telah disia-siakan. Berlaku bunuh membunuh, kesihatan akal manusia bercelaru akibat mabuk, manusia hilang kewarasan, hatta untuk membuat perhitungan baik burukpun bercelaru.

Maruah manusia jelas tergadai dan hilang harga diri. Apatah lagi apabila anda melihat gelagat muda mudi yang hanyut, meskipun ada yang baik.

Harta benda yang dimangsakan oleh perompak, pencuri dan penipu. Indeks jenayah dalam semua kes terus melonjak, tidak ada petanda hal-hal sedemikian itu boleh reda.

Hal-hal ini berlaku antara sebabnya ialah kerana undang-undang yang ada tidak berjaya membendung dan memperbaiki penyakit masyarakat yang berlaku.

Cuba anda fikirkan pula hal-hal negatif ini tentulah cuba ditangani oleh pihak berkuasa dengan tindakan dan pelbagai cara, termasuk dengan mengadakan pusat pemulihan, atau dengan menangkap serta menghukum penjenayah di mahkamah.

Tetapi semua yang berlaku, penyakit cuba diubati, tetapi tidak dilihat kesungguhannya, malah penyakit itu semakin hari semakin melebar dan teruk.

Mengapakah tidak diusahakan ubat lain yang setidak-tidaknya dilihat sebagai suatu alternatif bagi mengubati penyakit-penyakit yang sedia ada.

Kita adalah makhluk ciptaan Allah, Allah Maha Mengetahui kekuatan dan kelemahan makhluk ciptaan-Nya. Dia tahu penyakit yang akan dihidapi dan Allah menyediakan ubat untuk yang dicipta-Nya.

Dia lebih mengenali manusia dan mengetahui atur cara atau manual yang perlu mereka ikut untuk mengatasi masalah kehidupan.

Kerana itulah Allah SWT menurunkan agama-Nya dan peraturan-peraturan-Nya, bukan sahaja masyakat Islam, malah untuk manusia keseluruhannya.

Dengan kebijaksanaan Allah undang-undang-Nya diturunkan, Kitab-Nya diketengahkan dan peraturan-peraturan-Nya dipaparkan, guna untuk keselamatan umat ini di dunia hingga ke akhirat.

Oleh yang demikian, masyarakat majmuk bukan sebab Islam tidak boleh diterima, kerana Islam itu boleh memaparkan dan menawarkan kelebihan nyata untuk kepentingan insan. Wallahu a'lam. - lanh _

bn@umno said...

kamal farhan

Siapakah kau mengatakan ia sesuatu yg tak mungkin bahawa Pas akan bersatu dgn BN?Dalam politik ini,bermacam-macam perkara boleh terjadi walaupun ia diluar jangkaan.contohnya Ezam daripada PKR dulu bukan main kuat lagi mengutuk Umno sehingga orang cakap si Ezam ini hidup mati memang dgn PKR shj dan sekarang apa dah jadi Ezam telah balik kepada BN kerana dia tahu hanya BN sajalah yg benar-benar memperjuangkan nasib orang melayu.

suhaimi said...

salam....

nk bersatu dgn umno?lupakanlah.umno parti tolak islam.mana boleh nk bersatu dgn pas.takkan terjadi perkara sedemikian.dulu dah berlaku,Allah dah tunjuk jalan utk umno,tp umno khianati.takkan berlaku kali kedua.
pasal ezam,dia memang jenis manusia duri dlm daging.ckp tak serupa bikin.skrg melalak keliling kota nk pertahankan diri.siapa yg nk dengar? umno@bn jelah yg dengar.kami tak sebodoh mcm puak2 tu.kejap lagi dia mula menyesallah dgn tindakannya tinggalkan PR.aku memang dah lama tak percaya dgn dia ni.dia selalu buat kacau.

kamal farhan said...

hahah..
mcm2 lah kau nie BN@UMNO..
agung kan lah pemimpin kau tue yg pejuangkan islam hadhari tue..

yg penuh dgn rasuah..
makan duit rakyat..
penindasan..
xde batas pergaulan lelaki dan perempuan..
dll...
dah terang lg bersuluh,masih nak bela dan agung kan..
mcm tue kata nak perjuangkan islam..
masuk tadika PASTI balik lah belajar ttg agama balik..

agung kan lah sampai kiamat k..

gud luck..

suhaimi said...

salam....

ambik kau sebijik.......

kamal farhan said...

BN@UMNO...

Isu kerjasama PAS dan Umno
Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Sat | Jun 28, 08 | 11:02:27 am
Setelah kita mengeluarkan kenyataan rasmi atas isu fitnah kerjasama kepimpinan PAS dan Umno pada dua minggu yang lalu, mutakhir ini kita menyaksikan media arus perdana dan juga media internet sekali lagi memainkan isu ini sekaligus menimbulkan kecurigaan dan kebimbangan kepada umum khususunya kepada ahli dan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat atas isu yang sama.

PAS cukup sedar usaha-usaha ini telah mencetuskan kegelisahan dikalangan kepimpinan Pakatan Rakyat serta kemarahan ahli-ahli dan penyokong Pakatan Rakyat.

PAS amat sedar mengapa Umno/BN menggunakan taktik ini dalam keadaan mereka tersepit dengan pelbagai krisis kepimpinan dalaman serta berdepan dengan pelbagai kemarahan rakyat dengan isu kenaikan harga minyak dan inflasi.

PAS dengan ini menegaskan sekali lagi bahawa tidak ada sebarang rundingan kerjasama dengan Umno/BN.

Sebarang tuduhan kerjasama atau cadangan itu adalah dinafikan oleh kepimpinan tertinggi PAS yang sedar bahawa kemenangan yang diperolehi dari Pilihanraya Umum baru-baru ini adalah harapan seluruh lapisan rakyat pelbagai kaum dan agama.

Untuk PAS bersama dengan Pakatan Rakyat membawa kehidupan rakyat yang sejahtera.

PAS juga menegaskan bahawa kita adalah komited untuk memperkukuh Pakatan Rakyat dan memperkasa lima buah negeri di bawah Pakatan Rakyat.

PAS akan bersama-sama dengan kepimpinan Pakatan Rakyat untuk menggerakkan inisiatif politik bagi terus membela kehidupan dan kepentingan rakyat yang kian ditindas dan terbeban oleh polisi-polisi kerajaan Umno/BN.

Sehubungan dengan ini PAS bersama Pakatan Rakyat akan menggembling usaha-usaha politik dengan semua pihak untuk membawa perubahan dan peralihan kuasa kepimpinan negara.

Sebarang usaha daripada mana-mana pihak untuk mengemukakan usul undi tidak percaya akan kami rumuskan bersama dalam Pakatan Rakyat bagi menjayakan hasrat dan harapan rakyat.

Oleh itu PAS mengalu-alukan sokongan semua ahli-ahli parlimen Malaysia untuk bersama-sama merealisasikan usaha Pakatan Rakyat bagi menyelamatkan negara serta rakyat daripada terus dihimpit oleh kesempitan hidup akibat dari polisi kepimpinan negara yang tempang dan tidak bertanggungjawab./

bn@umno said...

Takyah bersikap angkuh sangatlah PR terutama PAS.Ya memang PR menang besar dalam pilihan raya ke12.Skg ini PAS angkuh sebab PR menguasai 5 buah negeri tapi harus diingat tunggu sampai pilihanraya ke13 pada masa itu BN menguasai semula semua negeri(Perak,selangor,Kedah,Kelantan,Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan)maka pada masa itu aku percaya BN tak akan melayan malah akan menolak tuntutan PAS untuk bergabung.Maka pada masa hanya dua patah perkataan yg boleh disampaikan kepada PAS iaitu "PADAN MUKA".

suhaimi said...

salam....
apa? nk kuasai semula negeri2 yg di tawan? jgn nk mimpilah.kejap lagi umno lenyaplah kat muka bumi ni.pemerintah yg zalim,pembohong,perasuah,kebas duit rakyat,khianat amanah rakyat,buat negara ni mcm emak bapak dia punya,mcm2lah. takkan kekal lama.lupakanlah....tak tahulah aku kalau penyokong dia tinggal kau sorang je.mimpi 2,3 kali pun takkan dpt punya.tak payah buat lawaklah....

Dayangku Umi said...

menteri di jabatan perdana menteri nazri aziz menyindir ahli parlimen yg berbasikal.aku memang tak suka sangat dgn si nazri aziz ni.mcm bagus je, dia ni kaki pegampu, bodek saja hidup dia ni,
org jepun, china atau pun korea dah lama guna basikal gi tempat kerja.jepun lagi negara maju,mcm ada sistem pengangkutan yg dia ada.
kalau dah tak dpt nk buat mcm tu,jgnlah sakit hati bila org lain boleh buat.sepatut AP Brg Naik yg tunjuk contoh pada rakyat tapi kaki ni lah perabih harta rakyat, bodoh punya ap bn
ahli2 parlimen pr hanya nak menunjukkan (protes)sikap tidak setuju dgn kenaikan harga minyak.apa punya menterilah.....bodoh lagi banggang

nur said...

skrg ni blur tak tau nak sokong siapa.yang saya mahu saya nak bangsa melayu saja yg memerintah,saya tak mahu parti dari bangsa lain memerintah negara kita terutamanya bangsa (sepet dan botol kicap).
saya hanya mahu bangsa melayu terus memerintah tak kira lah BN ke PAS ke PKR ke..yang penting ketuanan melayu diperkekalkan.
Apabila melihatkan nasib saudara saya di Singapura,saya tak mahu negara kita jadi macam tu.Melayu kenapa lah asyik nak gaduh2.
Jadi,sebenarnya apa yang kerajaan yg memerintah : (BN)/ PKR /PAS sepatutnya perlu lakukan utk kurangkan harga minyak ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...