Monday, June 30, 2008

Pakatan minta badan bebas siasat Anwar berikutan tragedi 1988

KUALA LUMPUR, 30 Jun: Pakatan Rakyat menuntut agar badan bebas menyiasat dakwaan seorang pemuda berusia 23 tahun, Saiful Bukhari Azlan, yang mendakwa diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebanyak lapan kali.

Ini kerana kredibiliti Polis DiRaja Malaysia sudah hilang di mata rakyat apabila Ketua Polis Negara pada ketika itu sendiri menyebabkan kecederaan kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim sewaktu skandal 1998 lalu.

Kenyataan itu ditandatangani oleh Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PKR, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS dan Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP.

Berikut adalah kenyataan penuh mereka:

PAKATAN Rakyat percaya bahawa laporan polis yang dibuat terhadap Dato' Seri Anwar Ibrahim yang mendakwa kononnya beliau meliwat seorang pembantunya tidak lebih daripada hanya pengulangan pertuduhan tahun 1998 bagi menghancurkan karier politik beliau.

Ini dilakukan sebagai tindakbalas kepada kemungkinan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan pusat dalam masa terdekat.

Skandal 1998 telah memperlihatkan bagaimana seluruh institusi negara dimanipulasi bagi kepentingan pihak tertentu yang akhirnya dibuktikan satu demi satu pada hari ini. Kredibiliti kerajaan pusat akan hilang di mata rakyat, keyakinan pelabur akan terjejas dan nama Malaysia di mata dunia akan tercemar. Proses membangunkan semula negara akan terganggu dan memakan masa. Oleh itu kami menyeru agar pihak berkuasa menjalankan siasatan dengan adil dan telus terhadap dakwaan ini.

Oleh kerana kredibiliti Polis DiRaja Malaysia sudah hilang di mata rakyat apabila Ketua Polis Negara pada ketika itu sendiri menyebabkan kecederaan kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim sewaktu skandal 1998, kami menuntut agar suatu badan bebas khas ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan terbaru ini.

Dato' Seri Anwar juga percaya terdapat cubaan yang mengancam nyawa beliau sehingga memaksa beliau meminta perlindungan di Kedutaan negara luar. Pihak berkuasa perlu mengambil segala tindakan yang sepatutnya demi menjamin keselamatan beliau dan memberikan peluang sewajarnya untuk beliau mempertahankan diri bagi dakwaan kali ini.

Dokongan Terhadap Gabungan PROTES

Kami juga menyeru rakyat Malaysia agar tidak hilang fokus terhadap permasalahan sebenar yang memberikan kesan kepada kehidupan harian iaitu kenaikan harga minyak yang telah dibuat tanpa kewajaran.

Sekali lagi Pakatan Rakyat mengulangi sokongan penuh kepada Gabungan Protes yang berkempen mendesak penurunan harga minyak sebagai langkah utama untuk mengurangkan beban rakyat.

Pakatan Rakyat akan turut hadir bersama Gabungan Protes pada 6 Julai 2008 di Padang Timur, Petaling Jaya untuk memberi sokongan penuh kepada rakyat.

81 comments:

suhaimi said...

salam....

boleh percaya ke badan siasatan bebas? bukannya apa, takut ada tangan kedua di belakangnya.

bn@umno said...

Walaupun PR berhasrat memprotes kenaikan harga minyak tapi kerajaan BN tetap dgn pendiriannya iaitu mengekalkan harga yg ditetapkan skg.Walaupun aku bukanlah org yg berada tetapi sekurang-kurangnya aku faham bahawa kenaikan minyak ini adalah isu global dan tak ada kena mengena dgn kerajaan BN, aku berpendapat jika kenaikan harga minyak tidak dilakukan maka besar kemungkinan Malaysia akan jatuh bankrup.maka pada masa itu semua rakyat akan susah.Kepada para pemimpin PR diharap korang lupakanlah hasrat untuk menjalankan kerja memprotes ini kerana banyak lagi kerja-kerja yg berfaedah yg boleh korang lakukan.memprotes bukanlah cara yg terbaik untuk menyelesaikan masalah malah menimbulkan lagi masalah kepada peniaga-peniaga yg tidak ada kaitan dgn demonstrasi ini, di mana perniagaan dan punca pendapatan mereka juga akan terjejas.Aku yakin tidak semua penyokong PR yg setuju dgn cara membuat demonstrasi ini.Cara yg terbaik adalah dgn melalui rundingan bersemuka antara pemimpin PR dan BN.

abe MIE said...

SALAM..

kat Pantai dalam, 10ribu ahli keadilan minta penjelasan anwar al-juburi pasal

1. kenapa sembunyikan diri sedangkan pada 1988 dia lawan kalau bab liwat.
2. kenapa pilih kedutaan turki? kan turki negara sekular. bab al-juburi tak salah. kenapa tidak pilih kedutaan filipina? kan anwar suka ke sana.
3.Ujian ada menunjukkan ada kesan di dubur yang tertuduh. kenapa anwar diam?
4. kenapa anwar hanya mengaitkan kesnya dengan UMNO? kenapa tidak pertahankan diri?
5.Anwar dengan perempuan lain bagaimana? kalau aljuburi dah salah, bagaimana dengan al-buriti?
6. anwar tidak bersumpah?
7. Kes najib orang simpati sedangkan kes anwar tidak pula, kenapa? hanya penyokong yang bodoh dan benggak sahaja percaya anwar al-juburi adalah 'malaikat'...


kalau tidak, mereka semua akan mengisytihar masuk UMNO??? anwar kena jawab....


pkrpasdap.blogspot.com

abe MIE said...

ini berita yang abe MIE baru dengar...abe MIE ada kat sana tadi...

bn@umno said...

abe mie semua komen ko memang bernas.Aku mmg sokong ko.

utohkacil said...

Hampir semua yg masuk berbincang di sini terdiri daripada orang melayu yg beragama Islam.
Jika anda mengaku diri anda orang Islam yg setia menurut segala perintah Allah, ada lah lebih baik berbicara perkara2 yg mendatang kan faedah kepada bangsa agama dan negara.

Di kaca mata orang bukan melayu dan kafir, mereka sedang ketawakan sikap dan sifat kita tuduh menuduh dan caci mencaci sesama bangsa dan se agama ini.

Tidak ada maruah dan harga diri kah orang2 melayu yg ber agama Islam ini. Sepatutnye kita berasa malu terutama nye kepada Allah yg kita sembah sebanyak 5 kali sehari setiap hari sepanjang hayat kita?

Kalau lah perkara ini benar pun kita tidak patut heboh dan laungkan kesana kemari.

Tetapi kalau perkara ini tidak benar, cuba bayangkan bertapa besar nye dosa yg akan di tanggong.

Lain lah kalau anda kafir dan tidak berasa takut kepada Allah, anda teruskan lah melaung dan melalak macam anjing gila.

saya said...

bgs idea pakatan nih..
tp yg plik nye tu mamat kt atas skali tu np xcy ngn idea "PARTI PAKATAN" dia plak
blh plak ckp ada tgn k2 la plak..
plik2

ilham_sufi said...

aku dulu ahli umno yg ekstrem...ktuk mahathir aku pangkah,ktuk paklah aku kelar.tpi itu dlu,alhamdulillah tuhan msih sygkan aku.

bnumno,nk tnya sket,kalu demo x baik,byklg kerja bfaedah,naper adun umno kat penang bdemo dpn komtar,knonnya mpejuangkan mlayu?ko nasihat dia sket...aku rasa dia pn x stuju dgn ko.sbb ko bg dia ibarat mangkuk tandas jek...dia rmh banglo.
kpd abg mie,x baik pgl org dgn gelaran al juburi n al buriti,sdgkan jelas dlm kes sblm ni anwar x bsalah.pgunaan pktaan yg x ok tu pun dh mcerminkan peribadi dri kta.....spt kta hamka,peribadi seseorg tuh blh dknali bdasarkan kata2nya n tulisannya.skiranya dia byk mgunakan pktaan yg tdk elok,mka itulah dirinya yg sbenar.
saper yg bsimpati dgn njib?aku rsa ko sorg jek....wlpn aku og phg,aku x bgga dgn njib.aku rsa lbh baik simuhyiddin jd pm kalu than dh rezekikan bn trus mmerintah.
apapn kta tggu n lhat,anwar blm lg dbicarakan,kalu bnar dia bsalah,dia lyk trima hukuman,klau sbaliknya,biar rkyt buat kptsn.
bak kta mantan pm,seseorg itu tdk akn bsalah slagi tdk dbktikan bsalah.
bak kta paklah,org yg kna tduh sllau menafikan(mtrujuk pd anwar),agk2 njib tuh aper bla dia nafikan tlibat dgn pmbunuhan altantuya?sla komen wakil2 pak lah

MOHD AFIQ said...

Saya setuju dgn utohkacil dan ilham_sufi, diharap semua bloggers disini dapat berhujah dengan matang dan tidak menggunakan kata2 kesat sesama Melayu Islam,. Berkenaan dgn kes Anwar, kebenaran akhirnya akan diketahui jua,. Sesungguhnya Allah s.w.t beserta dgn org2 yg benar,.

pembela Malaysia said...

abe mie tak ssolat..kalau solat dia tak cakap benda2 kotor mcm tu...malaikat raqib dan atid mencatit apa yang kau fitnahkan..fitnah=fasiq=Allah s.w.t berfirman orang fasiq memang ke Neraka..abe mie..kita tak tau mati bile..bertaubat nasuha lah..

bn@umno said...

Mohd Afiq ko ni masih kebudak-budakanlah apabila buat hujah.Ko sokong utohkacil dan ilham_sufi disebabkan oleh si 2 'ekor' ni satu kepala dgn ko.sesiapa yg tak satu kepala dgn ko, ko kutuk sampai abis.Apa jenis manusia ko ni?terang-terangan si utohkacil dan ilham_sufi ni mmg tidak menampakkan kematangan apabila berhujah disebabkan 2 'ekor' ni kroni ko, ko sokong hujahnya.aku nasihatkan ko supaya janganlah 'taksud' sangat kepada kepercayaan PR ko tu sehinggakan apa yg dibuat oleh PR tu semuanya betul belaka ibarat walaupun tahi tapi dianggap emas.

bn@umno said...

hey pembela malaysia, aku rasa ko ni bukannnya pembela malaysia tapi lebih kepada pembela PR yg mana pemimpin PR(DSAI)yg ko puja ni telah dituduh melakukan kerja yg terkutuk tu.soalan yg dikemukakan oleh abe mie to mmg ada kebernasannya.kalu Anuar menggangap dia tidak bersalah silalah jawap soalan yg dikemukakan tu.Yg aku paling heran napelah dia pergi ke kedutaan turki untuk perlindungan diri?bukankah kedutaan Turki itu masih lagi terletak di malaysia malah jika betul ada org mengancam keselamatannya, DSAI sepatutnya terbang ke negara Turki dan berlindung di sana bukannya berlindung di kedutaan turki di malaysia.fikir-fikirkanlah.......

miekabo said...

kepada bn@umno, abg mie....

mulut kita boleh menipu....
tangan kita boleh tunding pada orang tu... orang ni... dia ni salah... dia ni... betul...

tapi mata tak menipu....
hati kita tak menipu....

tepuk dada... tanya iman korang yang dah goyah tu....
BERTAUBATLAH!!!

ikan said...

Hei Abe Mie al-Buriti dan Bn@umno al-bengonti, apasal kauorang ni bodoh sgt? Lebih bodoh drpd keldai, lebih bengong daripada biawak, lebih jijik drpd BABI.. berapa kau dibayar utk kacau laman web PR ni? Duit yg kau makan tu HARAM!!!

utohkacil said...
This comment has been removed by the author.
utohkacil said...

di tujukan khas kepada

abe mie, bn@umno,

"BAHASA MENUNJUK KAN BANGSA"

Dayangku said...

salam,
Buat bn@umno & abe mie, mengapa engkau 2 ekor ni bodoh sangat,kau org 2 ekor ni muslim ka kafir, kalu kafir tu tak apalah tentu dah tentu,,, tapi kalau muslim kau org dah jatuh golongan peyebar fitnah patut di pacung,
tolong la sedar wahai peyebar fitnah, nak kata sebelum ALLAH laknat kau org dia ekor ni, bawa bertaubat insa,allah tuhan maha pegasih & peyayang

Mohd Salehudin said...

Pengertian FITNAH
Secara bahasa (Arab) : kekacauan, bencana, syirik, cobaan, ujian dan siksaan.
Secara istilah: kabar bohong tentang keburukan (aib) sesorang atau sekelompok orang.

Larangan Fitnah di dalam AL Quran


Artinya : “Dan bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir”
- (Q.S Al-Baqarah, 2:191)
Dan ini doaku .....
Sekiranya Saudara Anwar Ibrahim di pihak yang benar, maka ..... aku serta keluargaku mendoakan akan keselamatan dan kesejahteraan beliau.

Sementara kepada mereka menebarkan fitnah .... maka sedar kan Kau akan mereka mereka itu. Sekiranya mereka itu masih tidak sedar, maka hukumlah Engkau akan mereka seberat berat hukuman yang Kamu boleh berikan.

danmar said...

Apa lah korang ni asyik bertekak.
Sebagai renungan korang.Nabi Muhammad saw bersabda,umatku diakhir zaman spt buih yg dihasilkan oleh ombak dipantai.Banyak tapi tak ada kualiti.Inilah umat islam yg ada pada masa ini. islam pada baka saja tapi segi kehidupan kosong,jahil.Muasabah diri.Kelancangan lidah perlu dijaga kerana lidah badan binasa.

bn@umno said...

apelah korang ni, kenapa asalkan ada sj tuduhan yg berkaitan dgn DSAI semuanya korang kata fitnah?Jgn ingat semua yg dibuat oleh DSAI itu semuanya betul belaka.Jika siasatan dijalankan dan terbukti ia memang berlaku tapi korang tak boleh terima malah mengatakan ia hanya konspirasi politik untuk menjatuhkan DSAI.Jadi kalau macam tulah pemikiran penyokong PR yg terlalu 'Taksud' dan juga menyokong dengan membuta tuli tanpa mengetahui fakta yg sebenar terhadap perjuangan DSAI maka hancurlah malaysia mungkin jg akan dijajah oleh negara kuasa besar.Ataupun korang sbg penyokong PR boleh memberi cadangan atau pendapat, dalam keadaan macam manakah korang baru boleh menerima atau percaya jika pemimpin PR melakukan perkara kesalahan?Kerana pendpt aku otak-otak korang semua sudah disetkan sehinggakan tak dpt berfikir antara yg baik dgn yg buruk.

key said...

Dah...dah jgn asyik tuduh-menuduh. Dlm Islam, kalau kita tuduh tapi x de bukti, kita boleh disebat 80 rotan. Buktinya hanya boleh bersaksikan 4 org lelaki yg tidak fasiq. Kalau setakat buat lapuran polis je...anjing & babi pun boleh pegi ke balai polis. Jgnlah letakkan martabat kita sama dgn haiwan. mereka lebih mulia dr kita sbb x dikurniakan akal hanya nafsu je, tapi kita manusia ni dibekalkan akal & nafsu. Kalau x melihat dgn mata sendiri lebih baik jgn bercakap...itu namanya menyebar fitnah...bukan ke nabi kata fitnah tu lebih dasyat dr mata pedang? kalau x tau pasal hukum-hakam Islam, lebih baik diam je. Ni nampak sgt jahilnya, org kata 'taksub' kita mati2 dok ulang 'taksud' perkataan ni pun dah menunjukkan kita ni jahil-muraqab. Saya cadangkan masing2 pegi la ngaji feqah, lg byk faedah

jelidaily said...

guano demo abe mie,teruk benar demo maroh ko nuwar tu guano,demo org islam ko ...,demo otok sepit kot,tok belaja sejarah...tokkan tok tahu sejarah bn,mcm2 dia bulih buat,kes memali dan mcm2,dan mcm kes nuwar tu tokkan nuwar bodo nok g buat lawak bodoh repot sediri,demo selalu tubik dalam perakan.net kan,selalu komen?? antara bn dengan parti lain tokkan demo cayo bn,berat demo,kecek mcm bukan org islam ah,lain kali guno otok kalu nak kecek,demo pun tahu nuwar nak ambik malaysia tokkan dia buwat lawok bodoh report gitu,kalu lagu tu,dia ada kes mana boleh ambik atau jadi pm...mallu kelantan ah demo tu
ambik duit la dengan badawi tu,kalu demo kecek atas sokong bn,kalu sokong hok kayo anak badawi dengan najib baik tok payoh.perabih beras yah....

bn@umno said...

hey jelidaily, pakpo degar mung ni he?ikuk oghelah nok sokong parti BN atau PR.mung ni bodo sungguhlah, tok rajin jupo lagi oghe supo mung bertopengkan manusia tapi pemikire supo budok-budok dan peraga mace sete.

irfandina said...

salam...

rasanya tak payahla nak tubuhkan badan siasatan bebas...serahkan aje pada polis untuk membuat siasatan...ini bukan lagi 1998...time tu bolehla dituduh ada tangan2 ghaib dibelakang coz time tu nampak sangat dr m marah giler kat si anwar...

tapi sekarang ni situasinya dah berbeza...pak lah tidak akan sesekali akan campur tangan memandangkan anwar bebas dari penjara pun semasa zaman pemerintahan pak lah....

tak payahlah nak membazirkan wang rakyat nak appoint badan siasatan bebas...nanti nak kena bayar elaun kat diorang lagi...lagipun bukankah anwar sama saja tarafnya dengan rakyat m'sia yg lain...

sepatutnya kita rakyat m'sia termasuk dengan pemimpin pakatan rakyat haruslah yakin dengan pasukan polis dan sistem perundangan dalam negara kita....

bukankah selepas pru yg lepas banyak perkara yg telah dilakukan oleh kjaan untuk menambahbaik sistem perundangan dan institusi polis itu sendiri....

kepada anwar...sekali lagi saya menyeru supaya beliau tampil untuk membuat pengakuan bersumpah dengan Al-Quran bagi membuktikan kepada semua orang islam di m'sia bahawa beliau tidak pernah melakukan perkara terkutuk tersebut....

walaupun dari segi perundangan di negara ini ianya tidak dapat diterima sebagai bukti tetapi saya percaya sebagai islam kita semua akan yakin bahawa itulah cara yg sebaik-baiknya untuk beliau mempertahankan dirinya..

suhaimi said...

salam......
paklah lagi aku tak percaya.islam pun dia boleh buat main2,lagikan kes mcm ni.kalau nama pemimpin umnolah,memang aku tak percaya langsung.contohnya.DSAI ada bukti tentang najib pasal rasuah,tp BPR tak ambil tindakan pun.tp bila kena kat DSAI tak tunggu2 lagi,berkokok semua pemimpin umno.sebab tu lah aku 'benci' bukan menyampah tau tp 'benci' teramat sgt dgn pemimpin umno.
bagi aku mereka ni jahat!...

ali said...

Aku pun lebih percaya Anwar daripada Abdullah. Najib lagilah tak boleh percaya. Orang UMNO lagilah tak boleh percaya. KALAU JUMPA ULAR DGN ORANG UMNO, PUKUL ORANG UMNO DULU BARU PUKUL ULAR.

bn@umno said...

hey suhaimi, otak ko ni kat lutut atau kat kepala.daripada cara ko memberikan hujah mmg sahlah otak ko mmg kat kepala lutut.aku juga dpt merasakan ko ni seorg yg bodoh, sombong, masih seperti kebudak-budakan, bingai dan banyak lagilah sehingga tak tertulis.

ilham_sufi said...

bnumno x baik ckap org lain mcm tuh.kta serahkan pd allah utk tjukkan kbenaran...ni blm ape2 dh jtuhkan hkman...fitnah liwat amt bsar dosanya..kalu btl anwar mliwat,mga allah ampunkan dosanya.kalu x aku nk bumno tlg buat pjelasan...aku x skong anwar...mcm aku kta saper2pn blh jd pm tp biarla al quran n hadith jd pduan...aku tgk komen bnumno x pernh jdikan al quran sumber rujukan...main ckp jek...mmg stiap org ader kslpan tp mjatuhkan hukuman sblm tbukti bslah sma bsar dosanya dgn mreka yg mnabur fitnah....

ilham_sufi said...

kpd mna2 blogger tlg jg sket bhasa,kalu kta mgata org dgn gelaran yg x elok sbenarnya itu mcerminkan peribadi dri kta n pkara itu akn bbalik kpd kta.esp buat bnumno.mgkin hr ni kta x kna,tp esok lusa mgkin ank2 kta,cucu2kta.allah x pernh lpa,tp hamba2nya slalu tlupa.

labulabi said...

1958dah hangpa layan abe mie dan bn@UMNO

lagi le dia naik tocang
kalu hangpa buat tak peduli dan lantak le dia nak merapu ke ape ke
lama lama dia akan jadi macam budak "kurang wire" mencecer sana sini
usik orang itu dan orang ini
sekadar untuk menarik perhatian orang - tapi kalu tak dak sape peduli - lama lama dia macam orang kat TR dan tampoi aje.
tapi bila kena cuit sikit oleh depa(dua orang tu) hangpa dah melatah - lagi le depa seronok.
budak "kurang wire" memang macam tu.

abgglokal@அப்க்க்லோகள் said...

Apakah signifikannya perkara dibawah?
1.DSAI bersembunyi di Kedutaan Turki atas jemputan kedutaan tersebut yg bimbang keselamatan beliau.Turki adalah negara sekular yg menentang penerapan nilai2 Islam,negara yang sebenarnya dikawal oleh tentera.
2.DSAI mendapat maklumat daripada agensi risikan negara jiran tentang percubaan untuk membunuh beliau lalu bersembunyi di kedutaan negara sekular.
3.AS telah membuat kenyataan rasmi menentang dakwaan bermotif politik(menurut persepsi mereka) terhadap DSAI.
4.Bagaimana DSAI hendak menurunkan harga minyak@melaksanakan janji2 kebajikan jika penyokong di luar negara ini adalah terdiri daripada negara2 kapitalis utama?
5.Politik negara berkocak,provokasi lompat-melompat,percubaan undi tidak percaya,harga minyak naik.Tidakkah kita terfikir terdapatnya agenda asing disebalik semua ini?Apa salahnya jika kita berpolitik diruang lingkup politik Malaysia tanpa melibatkan saluran maklumat dan sokongan luar.

mujahid page (akh zhaf) said...

"Yg aku paling heran napelah dia pergi ke kedutaan turki untuk perlindungan diri?bukankah kedutaan Turki itu masih lagi terletak di malaysia malah jika betul ada org mengancam keselamatannya, DSAI sepatutnya terbang ke negara Turki dan berlindung di sana bukannya berlindung di kedutaan turki di malaysia.fikir-fikirkanlah......."

SETAU AKULAH, SUDAH MENJADI SATU PERSETUJUAN ANTARA NEGARA-NEGARA YANG MENGAHANTAR WAKIL/DUTA KE NEGARA LAIN UNTUK MENANDATANGANI PERJANJIAN YANG ANTARA LAIN MEMBAWA MAKSUD SESIAPA SAHAJ YANG BERSALAH/DISABITKAN KESALAH/ DISABITKAN HUKUMAN AKAN MENDAPAT PERLINDUNGAN SELAGI BERLINDUNG DI SESEBUAH KEDUTAAN ... JADI X TIMBUL LA DSAI KENA PI TURKI ATAU X COZ, KALAU DIA SALAH DIA AKAN LARI LA... TAPI ...

Dayangku Umi said...

salam,bagi saya tahap permikiran org malaysia ditahap yang lemah, saya terasa amat malu melihatnya, kejadian begini, sepatutnya saya tak nak campur urusan org malaysia disebab laki saya org kedah malaysia walaupun kami tidak tinggal dimalaysia, amat dukacita, org malaysia boleh meharap lagi pada kerajaan yg sedia ada, bagi saya org luar saya tahu apa apa terjadi di malaysia dan tahu perbohongan pemimpin malaysia yg haprak,untuk mejalan perniagaan di malaysia memerlukan duit kopi @ presen dari projek, bapa saya telah menjual bisnes di malaysia disebabkan tidak percaya terhadap urusan bisnes

roti said...

betul tu

roti said...

Camni lah.kalu korang semua nak bertekak dan menegakkan benang kepam masing2, memang dasar pengecut. jumpa berdepan mata. baru macam ayam jantan, ni macam ayam betina, berak berderai-derai terkena najis kat badan sendiri.

lepas tu, korang nak memaki, mencarut dan mensialkan orang pandai2 korang lah.

aku maleh nak masuk campur. yang aku tahu, pencacai je yg bising2. tuan besar dok sedap duduk kat kerusi empuk.

suhaimi said...

salam....

aku 'OK' je kalau nk berdepan.

bn@umno said...

jangan lagilah bertekak kat sini.Dulu korang bertekak pasal kenaikan harga minyak lepas tu beralih angin ke kes Altantuya yg sampai sekarang belum lagi kesudahannya dan tiba-tiba cerita panas timbul pula kembali kes DSAI terlibat dengan kes liwat.Aku harap korang lupakanlah kes liwat Anuar Ibrahim ni biar aje polis yg selesaikan kes ini.Skg korang sepatutnya beralih arah atau angin pula ke kes di mana America syarikat nak mencampuri isu dalaman malaysia.Aku amat heran, napelah DSAI meminta pertolongan drpd negara Amerika sehingga Amerika nak mencampuri isu dalaman malaysia.kalaulah DSAI itu betul-betul berkaliber, dia sepatutnya bertindak sendiri tanpa meminta bantuan drpd mana-mana negara walaupun Turki.Emmmm ataupun DSAI skg ni mmg dlm keadaan tersepit sehingga tak mampu berdikari sehingga meminta simpati drpd negara luar.Skg marilah kita beralih angin kepada isu keinginan negara luar yg ingin mencampuri isu dalaman negara.Jadi sama-samalah kita sebagai rakyat melaysia bersama-sama kepimpinan AAB dan pemimpin BN yg lain mengutuk tindakkan Amerika yg ingin mencampuri isu dalaman malaysia.

suhaimi said...

salam....
eeemmmmmmm.....malas nk layan....

labulabi said...

aku nak tambah sikit bab ini
lain dari yang sedia ada

berdasarkan kepada cerita simamat yang kena liwat tu: "Beberapa kali dibeberapa tempat..."
hangpa tak pelik ke - ditambah dengan beza umoq 23(masih kuat dan muda remaja) dengan 60 tahun (kira dah tua leee - tak tahu le, kot nuar, sekali tampar boleh terjelepok orang)

tapi simamat ni buat repot diliwat - diliwat ni kalu pompuan macam dirogol leee

kalau yang meliwat tu kuat bertenaga tak pelik walaupun banyak kali dan banyak tempat, tapi....

bila tak padan dengan umoq dan tenaga ish ish ish

aku rasa kalu betul terjadipun (ini kalu betul terjadi - aku tak tahu le, kejadian tu betul tak betul - ini sekadar andaian sekiranya betul terjadi)....
budak tu tak boleh sebut diliwat - dia kena sebut "homosek" - pasal tak padan dengan tenaga dan umoq serta banyak kali dibanyak tempat.
jadi aku rasa dia silap sebut kottt... dia lupa atau dia tak pasti liwat ke homosek ke ....
ini ikut penjelasan yang budak tu sembang dengan akhbar perdana, beberapa kali di beberapa tempat .... macam kes rogol leee (pompuan) - kalu yang merogol tu tak padan dengan umoq dan tenaga, lepas tu beritahu dirogol beberapa kali di beberapa tempat ... hangpa semua tak pelik ke ....

bn@umno said...

Tak pelik lah.Ape yg hendak dipelikkan.Kerana itu sudah keinginan AI yg nakkan buntut si saiful.biar jelah

utohkacil said...

KERJA TEKAK BERTEKAK NI KERJA ORANG BODOH JE!

TAMBAHAN PULA NAK BERTEKAK DGN ORANG GILA BABI.

YG PALING BAIK JANGAN DI LAYAN SI GILA BABI TU!

utohkacil said...

abe mie & bn@umno &Co.,

Cube2 le se sekali lawat laman web RPK 'Malaysia Today'

ngan le jadi katok wah tempurung!

bn@umno said...

PR mmg sudah tidak stabil lagi dah.Tengok jelah semasa DSAI membuat ceramah di stadium Melawati untuk menjelaskan kepada penyokong PR mengenai isu liwat beliau. Tetapi malangnya tak ada sekor pun pemimpin PAS yg hadir masa perhimpunan itu. Pemimpin DAP pun ada yg hadir.Ini jelas menunjukkan bahawa pemimpin PAS hanya bersama PR masa senang saje tapi bila menghadapi masalah sikit pemimpin PAS sudah nak mengelak.INIKAH YANG DINAMAKAN DIKATAKAN SEMANGAT PAKATAN RAKYAT?Ohh noooo.Kalau macam nilah pemimpin PR, tak tahulah macam manalah Malaysia jika diambilalih oleh PR.TERANG-TERANGAN parti komponen dalam PR(PKR,DAP dan PAS)mmg tidak sehaluan lagi hanya mementingkan diri sahaja.Contoh yg terbaik, dikala parti Keadilan menghadapi masalah, PAS pulak buat don't know saja.Tengok sajalah BN, dikala BN menghadapi masalah, semua parti seperti MCA, MIC, Gerakan, PBS dan lain-lain lagi bersatu untuk menyelesaikan masalah.BN teguh disebabkan mereka berpegang kpd prinsip'Bersatu Teguh, Bercerai Roboh'.Macam PR pula berpegang kepada prinsip 'Bersatu Bila Senang, Bercerai Bila Susah' Ohh Selamatkanlah Malaysia drpd jatuh ke tangan PR.

umisa said...

babi natang @umno kau tak tau ko PR ni bukan surupa umno kaki bodek kalau pak dolah bodoh kat mana pun kau org pergi/ikut bukan apa cuma nak habuan tak kan kau tak tahu, org cerdik pandai tak akan bersama dgn umno cuma org bodoh serupa kau saja yg bersama umno melain kan kau dpt habuan @ kau kaki rasuah.
pemimpin yg rasuah pun kau org sokong, megikut islam kalau kita sokong perasuah @ bersama merekalah kita nanti diakhirat,,,,
kerajaan naikkan harga minyak pun kau sokong,bererti kau org tidak ada otak sebab kita dah tau keuntungan minyak lagi banyak kita adalah pergeluar minyak bukan pembeli, apabila harga minyak dunia melonjak naik, org bodoh saja cakap rugi.
dan bermacam2 lagi berfikirlah org yg bodoh meyokong bn, melainkan kau org dapat habuan @ kaki rasuah saja berada dlm bn ni, faham2 saja!!

utohkacil said...

Ade ke orang tua yg dah sakit tulang belakang tu boleh meliwat si Saiful tu dengan senang aje?

Si Saiful tu nampak nye tinggi dan tampan, muda gagah pulak tu!

Saya rasa bukan senang nak meliwat nye kalau di melawan. Kerbau jantan yg garang pun belum tentu dapat meliwat nye.

Lain le kalau dia dengan SUKA RELA serah kan bontot nye untuk di liwat

shadan said...

alah klu dah kaki bontot 2 tak perlu badan siasat bebas.masa dia lepas dr penjara dulu, x nak lak dia suruh buat badan siasat bebas..

shadan said...

wahai kaum ku seislam..jgn lah kamu semua bebal..nak ikut protes kenaikan harga minyak...adakah kamu semua tahu masalah minyak ni adalah masalah global, sekiranya kita x naik kan harga minyak, ia akan membuat yahudi membeli minyak kita utk dijdkan stok dan penyeludupan juga akan byk berlakau...adakah kamu sedar bahawa org kafir2 tepuk tangan tengok pas dan pkr jd pelacur paksaan org cina.ko tgk apa dah jd dgn selangor...mb x leh nak kata apa2 bila exco cina lahanat 2 beri kata putus utk buat church terbesar di asia...begitu juga dgn DEB, ko org pas dan pkr bersetuju pulak bila cina sial 2 nak hapuskan DEB...adakah ko org nak melayu dah tak relevan lg kat malaysia ni...apa yg kita ada,ekonomi milik cina,kita melayu asyik berpecah jer..

suhaimi said...

salam...

wahai shadan yg bebal,kalau tak tahu baik2 diam.jgn tunjukkan sangat kebebalan kau tu.buat malu org kampung je.......

warel-irang said...

sdr shadan,

pelajari dan hayat sejarah BN(UMNO) memerintah Malaysia selama lebih 50 tahun!

Keadaan kucar-kacir, tonggang-tebalik dan haru-biru negara dan orang melayu ada lah hasil utama dari pemerintahan BN(UMNO) selama lebih 50 tahun!

Kejayaan(baru sedikit) PAS, PKR dan DAP se mata2 di sebab kan kemungkaran BN(UMNO).

Ada orang UMNO berkata,"yg salah tu bukan BN(UMNO) tetapi pemimpin nye."

1. Kalau kenyataan itu betul!, boleh kah BN(UMNO) membetul kan 'pemimpin nye?

2. Bagaimana BN(UMNO) hendak membetulkan 'pemimpin nye?

3. Bila kah BN(UMNO) dan 'pemimpin nye akan jadi betul?

4. Boleh kah BN(UMNO) mengembali kan kaum cina dan india yg dah tinggalkan BN? Klu boleh bagaimana?

sdr, "shadan" sila jawab 4 soalan di atas.

ilham_sufi said...

to warel-irang

-ader caranya.....pemerintahan bpandukan al quran n hadith...setel sume

-salahuddin al-ayubi blh djadikan cth
sbg pmimpin yg bjaya mmimpin plbagai kaum n agama.....xyah sekular pun.

idaman said...

najib pembohong besarrrrrrr...mampus lah ko

idaman said...

bn@umno adalah kulipecacai atau barua2 najib dan BN

idaman said...

UMNO sekarang sedang menerima LAKNAT dr ALLAH

shadan said...

sdr suhaimi,
aku rasa ko ni radio karat..lambat dpt berita...pkr 2 memang pelacur paksaan org cina...sbb 2 dia benarkan exco cina umumkan bina church terbesar di asia...sbb 2 ko pun setuju...

shadan said...

warel-irang,
selama 50 tahun pemerintahan umno,saya x rasa kucar-kacir selama ni negara kita aman dan makmur.yg akan jd kucar kacir apabila ada insan yg nak cuba bawa masuk pengaruh negara luar..itu lg kucar kacir...saya akan jawab 4 soalan awak 2..

1) pemimpin memang ada salahnya..kerana mereka 2 bukan maasum...sama juga dgn pemimpin pas, dap dan pkr.sebagai contoh ibrahim ali kena tangkap kes bersekedudukan dan lain2 lg..oleh itu saya rasa pemimpin yg ada masalah jgn kita pilih...dlm pemilihan parti itu sendiri.
2)umno sentiasa membetulkan pemimpinya dgn cara pemilihan pd setiap 3-4 tahun..klu ahlinya rasa seseorang itu x betul kita x usahlah pilih dia...kitakan demokrasi...sama jugak ngan pas, pkr dan dap..
3)selagi bernama manusia x ada seorang pun kat dunia ini akan jd betul, yg penting kita x lari dr akidah dan perjuangan utk bangsa melayu kita utamakan..bukan bangsa lain yg cuba ganggu tanah org melayu ini...
4)bg pandangan saya org cina dan india ni memperalatkan org melayu..dgn memcahkan politik org melayu..lepas 2 dia mahu kita ikut ckp dia...mcm di selangor...apa dah jd mb selangor terpaksa berdiam diri apabila exco kanan cina nak bina church...utk makluman sdr, pru12 dah terbukti bahawa undi yg lari bukan undi melayu yg lari,tp undi cina dan indi 2 lah...biar umno kalah terus tp umno x akan tunduk dgn cina dan india..bukan mcm anwar nak kn pengaruh terpaksa berjanji dgn org cina, india dll dgn mengatakan: "MELAYU,CINA,INDIA....SAMA SAHAJA.APABILA PKR MEMERINTAH KITA SEMUA SAMA"saya tak rela tanah melayu ditunjuk oleh bansa lain....

utohkacil said...

sdr shadan,

jawapan anda kepada beberapa soalan yg di kemuka kan oleh wakel-irang TIDAK TEPAT DAN TIDAK MEMPERLIHATKAN APA2 PENJELASAN YG NYATA TERHADAP SOALAN2 ITU.

KAMI PEMBACA SANGAT TIDAK BERPUAS HATI TERHADAP JAWAPAN ANDA YG MERAPU ITU. - BUAT MALU PENYOKONG BN(UMNO) SAHAJA.

warel-irang said...

sdr shadan,

soalan PENTING anda belum jawab!

"Bagaimana BN(UMNO) akan menghadapi PRU13 nanti, sedangkan kaum cina dan india dah tinggalkan BN?

Kaum melayu pula dah berpecah 3, sabahagian melayu berada dlm PAS dan sabahagian lagi dlm PKR. UMNO menguasai lebih sedikit dari satu pertiga sahaja kaum melayu ini.

Huraikan dengan tepat jawapan untuk UMNO menyelesaikan perkara ini.

ilham_sufi said...

apa nk gduh2,bg aku mlayuke,cina ke,india ke sape nk jdi pm biar la.dgn syarat dia seorg islam n pmerintahan dia bpandukan al-quran n hadith.bla mreka ptuh,keadilan ak ttegak.

-psl kuilke,gereja tbesar ker,islam x
lrg kaumlain mgamalkn ajaran msing2.bkn stakat d sgor.kat kg aku d indera mahkota kuantan tdapat tokong tbesar d asia.stau aku phg dperintah oleh umno (bn).adnan pn kta bnda tu x jdi isu.kta mrh kaum lain buat tmpt keagamaan bsar2.tp perasan x mreka stiasa pnuhkn tmpt tuh.X MCM ORG ISLAM,MASJID BESAR,TAPI JEMAAH CIPUT.

-TO SHADAN--ANDA MASIH MENTAH...ikut cara bnumno wlpn kdg2 mrapu tp dia ader isi n idea gak.org mcm nih kta nak.

shadan said...

sdr ilham_sufi,aku juga rasa ko bukan lg mentah tp mungkin jelantah...sbb ko ni mengizinkan org cina memjadi pm...apa dah jd dgn pas perak terpaksa menandatangani perjanjiaan "PANGKOR 2".dalamperjanjian 2 ada mengatakan melarang mengunakan perkataan hudud,Qisas dan sebagainya dan permintaan cina DAP agar melarang mengatakan PERAK di ketuai oleh org islam ...Apa dah jd ni...

shadan said...

warel-irang,kami akan berusaha memastikan PRU13 nanti Umno akan tetap menang..walau kalah sekalipun kami tak akan menjualkan bangsa seperti "PERJANJIAN PANGKOR11"...

suhaimi said...

salam....

ada lagi mamat2 bangang balaci umno ni......

utohkacil said...

MENGAPA SDR. SHADAN TAK BOLEH JAWAB SOALAN WAREK_IRANG?

TAK DE MODAL NAK JAWAB KE?

LAIN KALI KLU DAH TAK BOLEH JAWAB HUJAH LAWAN, JANGAN CUBA MASUK BAHAS DI SINI!

shadan said...

sdr utoh..segala jawapan saya telah jawab...yg pastinya saya tidak sanggup menjual maruah bangsa walau saya terpaksa...saya bukan mcm pas sanggup menandatangani "PERJANJIAN PANGKOR 2"

shadan said...

sdr suhaimi, walau saya balaci umno sekalipun..yg pastinya umno x jual maruah melayu sampai sanggup menandatangani "PERJANJIAN PANGKOR 11"klu sanggup tandatangan bukan sahaja kita gelar balaci tp gelaran yg tepat bangang....sampai bangsa nak tergadai pun masih lg menyokong...

idaman said...

sdr saya nak tanya pd sdr,shadan bagaimanakah s,por boleh terlepas ke tangan cina??? dan bagai manakah PULAU BATU PUTIH boleh terlepas ke tangan org lain tolong bagi penjelasan ada kah pemimpim pkr ,pas yang punya kerja smua tu???? lain sedar sikit jangan buat lupa parti mana pengkhianat bangsa melayu bodoh bin bangang agak nya awak nie

utohkacil said...

sdr shsdan,

Mana lebih BURUK? Melepaskan Singapura kepada cina, melepaskan Pulau Batu Putih kepada Singapura dgn perjanjian Pangkor II?

Sila jawab !!!!!

ilham_sufi said...

isk kesian shadan tuh nk jwab.bg soalan sush2.thap pmikiran dia soalan nih jek lyak dia jwab.

---pak lah gadai batu puteh kpd sgapura.soalannya,apakah parti yg dwakili oleh pak lah?

kalu x blh jwb mmg sangap la mamat tuh.

shadan said...

sdr utohkecil & sdr ilham,dr awal lg aku dah agak bahawa pulau batu putih 2 malaysia akan kalah..disebabkan oleh pengaruh yahudi yg ada di s'pore dan mahmakah antarabangsa yg terdiri dr org yahudi yg menjadi idola korang...walaubagaimana pun demi maruah kerajaan malaysia bukan kerajaan mengadaikan batu putih kami fight di mahkamah...ko org sign perjanjian pankor 11 2 mcm menyerah diri utk dijadikan pelacur.selama ini perjuangan ko org nak menjalankan hudud,qisas dll pi dah...semua ckp politik..sanggup buang perjuangan kerana takut x jd mb...ish bacul...

suhaimi said...

salam...

kau org2 umno memang pembelitlah.bila dah kalah ckp 'memang aku dah agaklah apalah, peeegi daaaaah'.cuba kalau menang,bukan main lagi,ckp bukan main besar,mcm malaysia ni dia punya.
sebenarnya ALLAH tak berkenan,tu yg tak dpt.dulu tak nk jaga baik2,bilak dpt kat org lain mcm2lah.memang dasar pembelit....

shadan said...

sdr suhaimi..mcm frust jer bunyi nye...kami bukan pembelit kami kota apa yg kami kata...bukan mcm pas dan pkr ckp nak buat hukum islam hudud,qisas dss tp akhirnya jual maruah perjuangan terpaksa tandatangan perjanjian pangkor11 ishh..itu bukan pembelit ke?atau kena belit?

suhaimi said...

salam...

mana dia perjanjian pangkornya? mb perak belum ulas lagi pasal ni.tak payahlah nak menyalak sana sini bila dpt tulang.
aku percaya pemimpin2 pas bukan mcm pemimpin umno yg pembelit tu.

ilham_sufi said...

TO SHADAN:

-DAH TAU KALAH BUAT APA NAK FIGHT?
BAIK DUIT YG DBAZIRKAN UTK DBAYAR KPD PGUAM2 X BTAULIAH TUH DSEDEKAHKAN KPD MREKA YG MMERLUKAN.AT LEAST BUAT AMAL JARIAH.
-BILA DH KLH BARU KTA DH AGAK KALAH.
TP MUHYIDDIN,RAIS YATIMN GANI PATAIL KONFIDEN KTA BLH MNANG APA CRITE LAK?PAPER UTUSAN CAKAP TUH.
TAKKAN KO LG BJAK DR DIA ORG.KALU KO BJAK MAKNANYA SUME TUH BODOH SANGAPLA?
APARAA BAGI BUKTI TAK ORI...AKU JD HAKIM PN AKU TOLAK.
KTA TLEPAS BATU PUTEH SBB KEBEBALAN
PEMIMPIN2 UMNO ZAMAN DAHULU N SKARANG.PAS NIH PULAU PISANG N WLAYAH ISKANDAR....KO X PERNH KOMEN PSL ISKANDAR NIH SHADAN?NAPER?

TULA,SBLM BKATA2 FKIR DLU.KDGKALA PNULISAN KTA MGAMBARKN KBEBALAN KTA ESP SHADAN.HEHEHE

shadan said...

baguslah klu pemimpin pas bukan pembelit...tp aku rasa dah kena belit dgn DAP...padan muka ko org..hati cina mcm mana pun tetap ada busuknya...

shadan said...

sdr ilham-sufi,

aku setuju sgt bila ko kata penulisan 2 mengambarkan kebebalan...aku rasa penulisan ko juga menunjukkan kekebalan ko..patutlah Perjanjian Pankor 11 ko org restui x payah lah fight yer...perjuangan apa ke benda...bacul...

utohkacil said...

mana LEBIH BUSUK!

perjanjian Pangkor 11
atau
Pulau Batu Putih terlepas ke Singapura.

Semasa pemerintahan BN(UMNO) juga Singapura terlepas ke tangan cina!

Tidak lama lagi Pembangunan Seri Iskandar juga akan di kuasai oleh cina Singapura.

Sedar lah sikit para penyokong UMNO totok! Jika lebih lama lagi UMNO berkuasa Malaysia akan jadi milik Singapura!

bn@umno said...

Pulau Batu Putih jatuh ke tangan Singapura bukannya kesalahan kerajaan malaysia.Kerajaan malaysia sudah mencuba sedaya upaya untuk mempertahankan Pulau batu Putih tapi nak buat camner dah nasib tidak menyebelahi Malaysia.contohnya org berniaga hanya 1 tahun perniagaan naik mendadak sementara ada org berniaga hampir 10 tahun perniagaan tak juga berkembang masih ditakuk lama dan inilah dinamakan nasib dan takdir.Ia juga sama dgn kes Pulau Batu Putih.utohkacil, ko sbg seorang islam perlu menerima takdir yg telah ditentukan.Aku rasa jika DSAI jd PM semua pulau-pulau yg berdekatan dgn johor tu pasti akan jatuh ke tangan singapura mungkin juga Johor sendiri akan jatuh ke tangan singapura.

shadan said...

sdr utoh kecil..ko org memang suka pun klu malaysia akan jd milik s'pore..sbb ko org semua restu yahudi..spore terlepas pun kerana ada org yg mcm ko yang banggakan DAP dan yahudi...adakah ko tahu PAP yg kat spore 2 adalah dari DAP?ko org juga yg menyokong DAP kat malaysia ini...

suhaimi said...

salam...

rasanya tak habis2 mcm ni.baik kita adakan debat terbuka.'face to face',biar penonton dpt menilai hujah masing2.
kalau kat blog ni,sampai bila pun tak habis2 nk layan hujah 'bangang' puak2 umno ni.sebenarnya dah takde jawapan puak2 ni,tp beri hujah yg sama dan ayat yg sama setiap kali berbalas hujah.
aku sendiri pun dah malas nk layan puak2 ni.diaorg dah takde modal nk hujah.balik2 benda yg sama....

utohkacil said...

SAH!, dua ekor lahabau si bn@umno & shadan ni tidak berpendidikan formal, nampak gaye pemikiran dan tulisan nye membayang kan tahap pendidikan nye - GAGAL SRP!

shadan said...

utohkecil...walau apapun ko kata kami memang dah faham benor ko org punya tabiat...yg pentingnya kami x menolak islam kat malaysia....lg teruk terpesong...

fadlah said...

tol la kate utohkacil tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...