Monday, June 30, 2008

Buku Merah bakal membunuh Umno

Oleh Mohd Eslah Putra

KUALA LUMPUR, 30 Jun: BUKU "Tataetika Ahli Umno" berwarna merah yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Pengurusan Parti itu yang mengariskan tatacara pemilihan pucuk pimpinan Disember hadapan disifatkan terlalu kejam dan boleh membunuh demorkasi dalam Umno.

Kesan dari etika yang 'tidak beretika' berkenaan juga menyebabkan Umno boleh hancur dan terkubur pada pilihan raya umum akan datang.

Demikian tanggapan dan komentar beberapa ahli Umno berhubung larangan yang terkandung dalam buku berkenaan yang kini sedang diperkatakan oleh kalangan Umno.

Menurut Naib Ketua Umno Bahagian Bandar Tun Razak, Norasidi Salim peraturan yang termuat di dalam buku itu menjadikan Umno kini seperti parti cowboy di mana pemimpinnya boleh melakukan apa saja yang mereka sukai.

"Pada saya Umno kini sudah jadi parti cowboy yang boleh lakukan apa saja termasuk memperkenalkan undang-undang rimba," ujarnya.

(Dapatkan laporan lanjut dalam Siasah edisi cetak sekarang)

52 comments:

ikan said...

Harap2 gitulah... Biar UMNO pupus di atas muka bumi Allah ini bersama pemimpin2 mereka..

utohkacil said...

sdr,

abe mie dan bn@umno, apa tunggu lagi

buat le komen!

utohkacil said...

BN(UMNO) dah sememang nye sangat parah, ape idak nye, kita lihat saja parti2 komponen nye MCA, Gerakan, MIC dan PPP, hampir semua kaum India dan Cina telah tinggal kan parti2 itu.

Ketua dan timbalan MCA dah tak mau tanding lagi, Ketuan pemuda MIC dah 'cabut', Gerakan dan PPP dah 'lebur'.

Dalam UMNO itu sendiri pun ketua2 mereka asyik bercakaran aje, dah rama orang Melayu tinggal kan UMNO.
YG TINGGAL HANYA SEGELINTIR PENYOKONG TOTOK, BODOH DAN TIDAK SEDAR SELAMA INI TELAH HIDUP2 KENA JUAL.

Sekarang nampak nye BN(UMNO) dah hampir keseorangan - nak jadi 'beruk tunggal'.

Di dalam UMNO sendiri mereka tidak boleh bersatu, jadi bagaimana mereka boleh menyatukan ahli2 MCA, Gerakan, MIC dan PPP yg dah cabut lari tinggalkan BN?

Dengan pertuduhan ter hadap DSAI, semangat kemarahan melayu(Islam) makin bertambah2 lagi marah dan benci terhadap BN(UMNO).

Tak payah "Buku Merah" pun BN(UMNO) dah tentu akan berkubur.

pemerhati said...

eh..baru tau ke parti cowboy! Saya ni pun dulu dok sokong umno juga, kerja keras untuk parti juga,bukan nak minta apa...minta bela nasib orang melayu je...tapi, kecewa sangat. Saya pasti sdr2 semua tahu kan, nasib bangsa melayu sekarang. Nak salah kan siapa? tak kan nak salahkan bangsa lain... jawab la bn@umno..

utohkacil said...

abe mie dan bn@umno

mana boleh komen klu dah kena se biji pukulan 'KO' kat batang hidung!

dah tersungkor jatuh tak leh bangun lagi.

Klu kat bab2 lain boleh le deme buat komen merapu.

kiraziku said...

tahyul belaka kalau kata hanya umno aja pembela melayu...sebenarnya paslah pembela melayu dan umat islam tak kira apa bangsa!!!!!!yang boleh kita harapkan....

ilham_sufi said...

u-untuk
m-melayu
no-noway

sbb tu yg kya kaumlain.sbb harta bangsa sdiri drampas.mga allah mberi hidayah kpd mreka.hrap2 suatu hri nnti umno lbh islamik drpd pas.

bn@umno said...

UMNO=Utuhnya Melayu Negara Ok(yg sebetulnya)

Utohkacil dan Ilham_sufi, korang tau ke ape itu yg dimaksudkan dgn 'Buku Merah'?kalau tak tau tolong diam dan lebih baik pegi buat keje korang daripada berkokok kat sini tanpa hujahan yg membina.Sebenarnya buku merah tu adalah buku yg digunakan untuk menjahanamkan PR.Tak percaya?tunggu dan lihat jelah.kenyataan di atas hanya gimik semata-mata.

miekabo said...

hehehe hahaha hohoho.....

bn@umno.... kau nih buat ketiak aku naik geli jer...

hahaha hehehehe hohohoho....

utohkacil said...

BN(UMNO) dah sememang nye sangat parah, ape idak nye, kita lihat saja parti2 komponen nye MCA, Gerakan, MIC dan PPP, hampir semua kaum India dan Cina telah tinggal kan parti2 itu.

Ketua dan timbalan MCA dah tak mau tanding lagi, Ketuan pemuda MIC dah 'cabut', Gerakan dan PPP dah 'lebur'.

Dalam UMNO itu sendiri pun ketua2 mereka asyik bercakaran aje, dah rama orang Melayu tinggal kan UMNO.
YG TINGGAL HANYA SEGELINTIR PENYOKONG TOTOK, BODOH DAN TIDAK SEDAR SELAMA INI TELAH HIDUP2 KENA JUAL.

Sekarang nampak nye BN(UMNO) dah hampir keseorangan - nak jadi 'beruk tunggal'.

Di dalam UMNO sendiri mereka tidak boleh bersatu, jadi bagaimana mereka boleh menyatukan ahli2 MCA, Gerakan, MIC dan PPP yg dah cabut lari tinggalkan BN?

Dengan pertuduhan ter hadap DSAI, semangat kemarahan melayu(Islam) makin bertambah2 lagi marah dan benci terhadap BN(UMNO).

Tak payah "Buku Merah" pun BN(UMNO) dah tentu akan berkubur.

Dayangku said...

biarlah umno hancur pun tak apa,saya akan buat kenduri sambut kehancuran umno ni, parti yg merosak perpaduan rakyat malaysia
buat abe mie & umno@bn cepatlah kau org bertaubat,

irfandina said...

salam...

rasanya kalau tak tahu pasal umno lebih baik simpan saja komen anda...

walau seburuk mana pun umno dipandangan mata anda semua ia tetap pernah berjasa kepada orang melayu....cuma inilah bangsa melayu...mudah sangat lupa setelah mendapat sedikit nikmat dalam kehidupan...

umno tidak pernah bersalah...sebaliknya pemimpin atasan umno yg telah membuatkan umno berada pada kedudukannya hari ini....

utohkacil said...

irfandina,

anda mungkin tidak pernah melalui zaman tahun 50an, 60an atau 70an.

Di zaman 50an - 60an, semua kerja2 kuli di buat oleh kaum india.

Pada masa itu kita akan dapat melihat 'ketuanan melayu' yg sebenar.

Orang cina dan india sangat menghormat orang melayu.

Telapi pada hari ini kita telah lihat semua kerja2 kuli ini telah bertukar tangan kepada orang melayu.

Pada hari kaum cina dan india hanya menhormati melayu jika ada kepentingan sahaja.

UMNO itu memang baik tetapi pendokong di pihak atasan yg telah buat UMNO itu jadi BUSUK. Maka BUSUK LAH UMNO itu.

Pada PRU12 yg lalu ramai kaum cina dan india telah tinggalkan BN kerana mereka benci pada UMNO!

Ramai juga orang melayu yg tinggal kan UMNO pada PRU12 yg lalu.

Semua yg lari tinggal kan BN(UMNO) ini telah sedar bahawa selama lebih 50 tahun mereka di gula2 kan dan diperbodohkan.

Para pendokong atasan UMNO makin bertambah kaya raya dan tamak harta dan kuasa.

Hingga ke sa'at ini mereka masih lagi bercakaran merebut kuasa dan harta negara.

Sehingga mereka lupa atau buat2 lupa bahawa P.Batu putih telah lesap dari peta Malaysia. Ini kah yg di katakan 'sanggup mempertahankan' setiap inci(CM) bumi Malaysia?

Yg paling malang semasa pemerintahan BN(UMNO), Singapura terlepas ke tangan cina.

Anda harus sedar bahawa melayu telah jatuh ketahap yg paling rendah jika dibanding kan dengan bangsa cina dan india.

Apa UMNO telah benar2 buat untuk orang2 melayu?

bn@umno said...

dayangku

ape ko cakap?Umno akan hancur?hahhahahah.......koni mmg pandai buat lawaklah dan aku cadangkan lebih baik ko sertai jelah pertandingan Raja Lawak dijamin akan menang punya sekurang-kurangnya glamor juga engko. UMNO akan hancur tapi hanya dalam mimpi ko je tapi yg realitinya UMNOlah yg akan menghancurkan PR.

ilham_sufi said...

irfandina, aku x nafikan umno byk bjasa kpd agama,bgsa n ngara.tp umno yg dlu x sama dgn yg skrg.dlu umno ikhlas dlmpjuangan n mbantu kaum mlayu.dlu kaum lain amt respek dgn bgsa mlayu sbb tokoh2 tdahulu mpunyai visi dlm mbagunkan ngara.tp umno kni x smamcm yg dlu.skrg pmimpin sbuk mjaga kdudukan msing2 wlpn x sume mcm tuh.skrg bla kta sebut psl mlayu,kaum lain akn trus mcemik.perasuah plg bsar,sbuk kumpul hrta kkayaan dll lg.
aku pn bdoa agr suatu hr nnti ader pmimpin yg dpt memulihkan umno n kmbali kpd matlamat asal.
bnumno- setiap ssuatu itu adlh dlm prancgan allah swt.kalu dia kta jadi,maka jadilah ia.sdgkan zman pmerintahan khalifah di turki yg brusia lbh 400 thun blh tumbg, inikan pla bn yg dlm keadaan kucar kacir wlpn bru 50 mmerintah.tlg ingt pd kkuasaan allah bla bkata ssuatu,jgn amalkn khurafat dgn mgatakn hnya bn yg blh mmerintah.
kta hnya akn bkta bgitu apbla kta smakin jauh dgn allah.

-dr sibuk ambil thu psl buku merah,baik jg buku2 amalan kta d kiri n kanan.

suhaimi said...

salam....

apa yg baiknya kalau dah tolak hukum islam? pemimpin umno memang jahat.tak payahlah nk tegakkan benang yg basah.memang jahat!

Jamaludin said...

Betul tu Suhaimi, bile kene tang batang hidung die, PakLah kate tak mungkin...tak percaye, bile tang Nuar, suruh siasat habis2..Pooorrraah....Dalam berite semalam, Syed hamid kate polis akan siasat ape jugak lapuran yang di buat kpd polis.....Boleh caye ker kenyataan ni????Kpd Pak Syed Hamid, lu sendiri mahu ingat lah, dah berape bnyk lapuran polis yg di buat oleh pihak yang bukan kerajaan, semua sonyap jer.....Tu yang terbaru dakwaan Raja Petra, kenape tak siasat habis2 kenyataan RP tu....andai dakwaan RP tu palsu, tangkap die dan dakwa di mahkamah....dalam a
mase yg same polis kene jugak siasat Najib,Rosmah dan yg di sebutkan dalam pengakuan bersumpah tersebut..Biar mahkamah yg tentukan, bukan penafian dari Najib,PakLah serta Rosmah...ni ape punye undang2....boleh nafi gitu jer......

haris.maa said...

nak tanya..........

siapa punya IDEA untuk buat buku merah ni?

salam

http://haris-maa.blogspot.com

suhaimi said...

salam...
itulah hakikatnya en jamaludin,saya memang tak percaya 500% dgn pemimpin umno.dah byk contoh kita boleh lihat.dari satu ke satu kes pemimpin umno tidak di siasat oleh badan yg sepatutnya.
saya rasa pelik tgk rakyat malaysia ni,kesalahan pemimpin2 umno dah di depan mata,tp tetap juga mereka menyokong.ada tu di ambil semula jadi menteri melalui 'senator',takde 'maruah' langsung.dah kebas duit rakyat,rasuah sana sini,tetap juga rakyat sokong.kaki 'betina' pun ada.rakyat malaysia ni dah di butakan hati oleh ALLAH agaknya.saya pun tak faham.
kurap2 ni di ambil semula nk buat apa.bertambah kuraplah umno nampaknya........

Jamaludin said...

Agaknyer mangkuk2 hayun ni dah termakan budi umno agak nyer....mane lah tau kan...kok2 ade yg pernah pegi dinner ke lunch dgn pemimpin mereka, tu yg terhutang budi sngt tu....sokong bagai nak rak...Kpd puak2 umno, ramai jugak teman2 yang msuk umno, hanye nak kan projek, tapi keuntungan yg di perolehi di agih2kan jugak kpd parti bukan kerajaan.Sbbnye kalau bukan ahli umno,tak dpt projek...Same2lah kite saksikan episod seterus nyer..drama swasta yang kalau boleh di beri tajuk..."Begitulah Akhirnye..".....Puak2 UMNO kat sini tak boleh nak marah, sbb duit tu bukan UMNO yg punyer.....Suhaimi, agak nyer puak2 ni berfikir bahawa Kerajaan itu UMNO dan UMNO itu Kerajaan....Untuk pengetahuan, UMNO hanye lah sebuah parti politik yang dah pun kalau boleh di kategorikan umnpama wanita, dah menopos.....

suhaimi said...

salam...

saya setuju en jamaludin.itulah dia umno.jahat!.projek2 dia beri kat org yg mengampu dia je.rakyat yg tak mampu nk beri habuan, ingat boleh dpt projek ke? jgn mimpilah...kalau dtg hantar proposal dgn tangan kosong,duduk belakanglah.
sebab tu nak berniaga kat malaysia ni susah,semua nk duit tepi.pengalaman saya semasa setup satu company dari 'PERANCIS',dia terperanjat, kat malaysia mcm2 nak kalau nk berniaga.dia kata kat sana takde pergi makan2 kat luar ni.kat sini je kita boleh tgk betapa teruknya rasuah kat negara kita ni.itulah hasil pemerintahan BN selama 50 tahun...terima kasih..BN kerana jasa mu meranakan rakyat....

utohkacil said...

abe mie, bn@umno

Cuba2 le sekali sekale lawat laman web RPK 'Malaysia Today'.

Jangan le jadi katak bawah tempurung

umisa said...

salam,
abe mie, bn@umno cuba kau 2 ekor ni megucap dua kalimah sahadah, boleh sebuk tak silap silap keluar dari mulut kau org bertuhan umno,kah,,kah,,

shadan said...

klu umno hancur melayu juga akan hancurlah bodoh...jgn ko fikir MCA keluar 2 ko suka...MCA kluar bukan sokong pkr pun..dia akan sokong DAP...melayu akan hilang kat tanah sendiri klu ada org mcm anwar..anwarlah yg buat melayu hilang hak...klu x percaya ko dgr ucapan anwar..dia nak melayu,cina dan india sama rata..dlm kempen pru 12 tempohari..bodohlah klu koorg percaya anwar sial 2...

roh_insan said...

Saye pun akui umno penah menjadi sebuah parti yang berusha utk membangunkn bangse,tetapi itu DULU,tapi skrg dak lg,KINI umno telah membentuk sebuah masyarakat melayu yg biadap.

SELAMENYE hanya Allah yg tau,terlalu bnyak bukti pemimpin umno kearah itu.

suhaimi said...

salam...shadan....

mulut kau kurang ajar ek? kau pecacai umno ke? kalau betul patutlah mcm pecacai...

ilham_sufi said...

to shahadan-

-ktuanan mlayu takkan hlg....bnda dh tmaktub dlm plembagaan.....ianya hlg sbb umno dh hlg taring.....pas jelas bela melayu.....tapi melayu islam la
mana ader tanah org mlayu di kelantan
drampas spjg 18 thn tok guru jd mb....cba bdingkan di johor.....tnh org mlayu diambil suka hati utk projek wilayah iskandar.....tauke yg ramai org cina spore.....sultan johor sdri x stuju.


-pd aku,aku lbh rela mlayu hlg d dunia drpd adernya mlayu yg pentingkn diri sdiri.kmbalilah pd islam


-spjg pmerintahan bn 50 thun,kaum mna plg kaya.mlayu?

-ikt resmi org cina,kkayaan dkongsi bsama walau blainan ideologi

-x mcm pmimpin mlayu,mngayakan kroni.....royalti d trengganu dsekat swktu pas mmerintah, pbelanjaan ngri kelantan pn dsekat....saper yg buat?org mlayu jgak.

so think2 la

shadan said...

ilham sufi,adlm hal ni saya respect mb kelantan..sbb dia betul2 pejuang bangsa..sbb 2 saya tak komen dia..tp pkr aku tak leh terima langsung..si anwar 2 lah perosak melayu...dia lah yg buat kucar kacirkan melayu...dia yg akan buat melayu hilang kuasa di tanah melayu sendiri...
sdr, adakah sdr sedar memang dlm perlembagaan ada katakan melayu akan memerintah di negeri ada sultan tp klu dah exconya di monopoli oleh bangsa lain apalah gunanya....2 sbb jd mcm sealngor dan perak terpaksa akur dgn org cina dan indi...di perak terpaksa bg tanah 999 tahun pd bangsa lain...dan selangor terpaksa buat church terbesar di asia...2 semua disbbkan exconya di monopoli oleh bangsa lain..SALAM

shadan said...

suhaimi,
knapa x leh jawab ke atas komen aku...sampai kata aku pencacai...sekali lg aku katakan anwar sial 2 lah yg merosakkan malaysia...dah puas dia main belakang org dia nak samakan lak "MELAYU,CINA DAN INDIA SAMA RATA"....aku x kisah klu aku jd pencacai kpd umno..kerana umno 2 adalah terdiri dr bangsa aku...tp aku bukan mcm ko dan anwar pengkhianat bangsa MELAYU keseluruhannya...

warel-irang said...

lagi soalan kpd sdr shadan,

kenapa dah lebih 50 tahun BN(UMNO) memerintah, negara dah jadi buruk begini?

Bagaimana BN(UMNO) boleh kehilangan banyak negeri dan hilang kuasa 1/3 pada PRU12 yg lalu?

Mengapa pengundi kaum melayu, (cina dan india) paling banyak meninggalkan BN pada PRU12 yg lalu?

Kenapa Malaysia TIDAK boleh MAJU mcm Singapura?

Nak salahkan PAS, PKR atau DAP ke?

Nak salah kan RAKYAT ke?

Atau nak salahkan SEMUA yg di atas?

ilham_sufi said...

towarel-irang;

-satu soalan yg mnarik.

to shadan,abg mie,bnumno:

-sanggup ktepikan agama islam smata2nk capai matlamat?ingat,matlamat tdk mhalalkan
cara.

-mna yg anda pilih umno atau pas?

-siapa yg akn anda lantik jd imam utk solat bjemaah,najib atau tok guru?

-siapa yg akan anda pilih jd pm,najib atau tuan guru abdul hadi awang?

-siapa yg jelas mgamalkan ajaran islam,paklah atau tok guru?

-kalau anda ader seorg ank ppuan,anda dberi plhn mmilih mnantui antara najib n tok guru,yg mana satu?


*setiap soalan anda hnya mpunyai 1 plhn.berikan alasan pmilihan anda.
SELAMAT MENCUBA.

#kpd mreke yg nk jawab soalan datas boleh jg

ilham_sufi said...

UTK SOALAN2 D ATAS,DEMI MJAWAB DGN ADIL SILA ABAIKAN SEGALA PKARA2 YG BKAITAN DGN POLITIK.ABAIKAN MEREKA DR PARTI YG MANA.YG PENTING ANDA KNAL HNYA PERIBADI MEREKA BKNNYA PARTI MEREKA.

shadan said...

warel-irang,
aku rasa ko ni tak bersyukur yg ko ni dilahirkan dimalaysia..kenapalah kita nak banggakan dgn s'pore yg di kawal oleh org yahudi..adakah sdr nak juga malaysia dikawal dgn yahudi laanat 2..?

soalan sdr menunjukkan sdr x matang dlm politik malaysia...
1) umno x seberuk ini..keadaan menjadi mcm ni apabila ada pemilihan di peringkat pusat..ini menunjukkan bahawa umno tidak ketandusan pemimpin..

2)dlm pru12 yg lalu kuasa yg kurang adalah kuasa bn bukan kuasa umno..adakah sdr tahu majoriti kerusi dun umno menang?adakah sdr tahu perlembagaan di perak,kedah dan selangor dah menetapkan mb dr org melayu?klu x ada perlembagaan saya ingat org pas dan pkr x jd mb.org cina akan jd mb.

3)sdr, utk makluman sdr di malaysia dimana2 dun yg mempunyai undi melayu lebih dr 50% bn akan menang kecuali kelantan.ini menunjukkan melayu masih ramai sokong bn yg lari cina dan india..kerana cina dan indiaterpengaruh dgn anwar yg menjanjikan "MELAYU,CINA Dan INDIA SAMA SAHAJA" x ada keistimewaan utk melayu dan nak jd mcm s'pore yg dibanggakan oleh sdr.

4)saya sedikit pun x rasa bangga dengan s'pore yg di tindik hidungnya dgn yahudi..mana ada melayu s'pore maju?klu sdr nak maju pergilah duduk sana..

5)saya rasa saya x salah org lain dlm hal ini, yg saya salahkan adalah org2 yg seperti sdr yg banggakan s'pore utk dijdkan contoh utk maju..sdr lah sdr,bahawa melayu s'pore hidupnya tertindas...

shadan said...

sdr ilham sofi, adakah sdr tahu syarat sah menjadi imam?klu sdr nak ketepikan pasal politik maka nama pun kita perlu ketepikan..kerana kedua2 itu adalah org politik..maka apabila seseorang itu cukup syarat sahnya menjadi imam saya akan ikut...dlm syarat sah menjadi imam x ada tercatit nama tok guru, najib atau sapa2 pun...

utohkacil said...

shadan,

gaya pemikiran anda adalah gaya pemikiran UMNO yg telah menjadikan nasib melayu sebegini rupe pada hari ini.

anda masih tidak sedar atau sengaja tidak mahu sedar bahawa setelah lebih 50 tahun BN(UMNO) memerintah, melayu telah jadi bangsa kelas no.3. Bukan sahaja dari segi ekonomi dan pendidikan tetapi meliputi segala aspek moral, akhlak dan perpaduan sesama melayu itu sendiri.

UMNO yg telah GAGAL melindungi hak2 keistimewaan orang melayu.
Anda jangan salahkan PAS,PKR atau DAP jika banyak negeri di tawan oleh Pakatan Rakyat.

Kerana KE BUSUK KAN UMNO lah maka Pakatan Rakyat boleh tawan banyak negeri itu.

Kebanyakan rakyat sudah sedar kemungkaran yg di laku kan oleh pemimpin2, kuncu2 dan pecacai2 BN(UMNO) selama lebih 50 tahun.

Kelemahan system pemerintahan terutama nye raja2, adalah berpunca dari pemerintahan BN(UMNO)!

UMNO lah parti yg bertanggung jawab melemahkan(memusnah) kan kuasa raja2.

Lebih 50 tahun BN(UMNO) menghisab darah rakyat. Yg kaya raya hanya para menteri2, kuncu2 dan pecacai UMNO sahaja.

Semiskin2 melayu Singapura tidak ada yg melarat tinggal di ponduk2 usang dan di bawah kolong.

Saya tidak pernah meng agung2 kan Singapura, tetapi kita perlu ambil contoh kepada negara yg lebih maju dan makmur kerana pemerintahan nye adil,telus dan tidak rasuah.

Tetapi di Malaysia, tak payah saya ceritakan apa yg sedang berlaku dari dulu hingga sekarang.

shadan said...

sdr utoh.. aku rasa ko ni tertinggal jauh...ko ni duk kat ulu mana ar...sampaikan ko katakan org melayu singapore maju...ko pernah pergi singapore..ke?atau ko tak tahu singapore tu kat mana kot?setahu aku org melayu singapore nak beli kereta pun susah..mereka 2 semua pakai kereta sewa jer bila nak dtg malaysia...aku rasa ko lebih baik buat rombongan sambil belajar kat negera yahudi 2...ko org PKR memang sokong YAHUDI 2...

suhaimi said...

salam....

tak juga pakai kereta sewa.kat sana kalau takde kereta pun takpe,pengangkutan awam dia org semuanya ada,lebih advance dari malaysia.org melayu kat sana taklah mcm kat malaysi,makan siput babi.dia org hari2 dtg johor beli belah,bukan melayu je,cina dan india pun sama.

shadan said...

maaflah sdr suhaimi..x sangka sdr makan siput babi..kesian saya dengar..berikanlah no tel sdr utk saya hantarkan bantuan...harap2..sdr bolehlah mohon jd warga s'pore..yg rata2 rumah mereka di flat...dan sdr boleh gak menyokong parti PAP yg sdr agung2kan...PKR pun suka guna pengaruh YAHUDI...jd memnglah sesuai nampaknya...

utohkacil said...

sdr shadan.

anda nyata tidak pernah belajar ekonomi penduduk.

Kekayaan penduduk bukan di nilai dari memiliki kereta?

Kekayaan penduduk di nilai dari per-capita income penduduk.

Jika di bandingkan dgn Malaysia ia nye macam langit dgn bumi.

Kedua, mata wang Singapura lebih dari dua kali ganda nilai mata wang Malaysia.

Gaji seorang buruh kasar di Singapura adalah melebihi S1,500 Singapore Dollar. Jauh lebih rendah dari seorang guru di Malaysia.

Itu sebab kita lihat berduyun2 rakyat Malaysia berkerja di Singapura! Dan tidak sebiji mata pun rakyat Singapura bekerja di Malaysia.

Untuk mengelak kan kebanjiran pendatang2 haram, Kerajaan Singapura telah menguat kuasakan hukuman sebat kepada pendatang haram.

Atok nenek saya orang Singapura, saya rasa saya lebih mengetahui cara kehidupan orang melayu Singapura.

ilham_sufi said...

to shadan:

-aku x pisahkan politik dgn agama,cuma aku nk ko plih pmimpin mcm mna yg ko nak.cb jgn cari alasan.aku rasa org lain fhm soalan aku.

-berikut adlh cth2 tanah2 org mlayu atau maruah ngara yg dh tgadai kpd org bkn mlayu atau kpd spore (yahudi asia).sumber media bn sdiri.cma rajin2 la belek2:

a-batu puteh tlepas ke spore.sbb apa?gani patail bg bkti bgambar yg dperolehi dr blog,spore plak bg yg ori.mmg la kalah.
gani patail lbh bminat kes batu buruk (kalah jgak) bbnding batu puteh bdasarkan khadiran bliau d mahkamah a/bangsa.
surat dr kerajaan ngri johor yg mnyerahkan batu putih kpd spore (pegawai yg tndatgangn org kuat umno)

b-wilayah pbangunan iskandar
hampir 70 % hartanah dbeli oleh wrga asing esp spore dgn tiada sekatan atau lbh snang wilayah bebas tanpa perlu dokumentasi
dbenarkan oleh paklah (umno).sumber
utusan malaysia

c-pulau pinang (bhgn pulau)-tanah org mlayu dbeli dgn hrga murah (ttipu dgn pujuk rayu org umno).skrg pemilikan tnh org mlayu d bhgn pulau hnya 5 %.sumber utusan malaysia

d-labuan-dh tgadai kpd bberapa ngara asing.dulu tmpat nlayan mcari rezeki(majoriti org mlayu n bumiputra).idea mahathir(umno)

e-pisahkan spore dr msia (org umno gak)

f-jual air kpd spore dgn hrga yg xmunasabah.pastu bli dgn hrga yg tggi (org umno gakyg buat pjian yg berat sebelah)

g-byk lg.cma xlarat nk taip

suhaimi said...

salam....
kalau nk di bandingkan rumah flet di singapura dgn malaysia jauh sgt.engkau pergi rumah flet kat tmn cempaka kat johor,lepas tu kau bandingkan dgn singapura.
aku tak tahulah nk kata mcm mana kat kau ni,mcm tu pun kau tak boleh nk bezakan.tu aku belum cerita benda lain lagi.tak payah kat johorlah,kata KL cukuplah yg di katakan kota besar,pun masih tak tak dpt tandingi rumah flet di singapura.kebersihan jgn ceritalah,memang sah kotor.
rugi betul umno dpt penyokong 'bangang' mcm kau ni.patutlah penyokong yg lain lebih kurang same je.........

shadan said...

sdr suhaimi, aku juga rasa sekiranya pas dpt pemimpin mcm ko rakyat juga rasa rugi sbb ko ni lebih agungkan negara org dr negara sendiri...tp pkr dan dap memang suka ko ni..ko ni lebih berminat pd yahudi nampaknya....tahniah beb...

suhaimi said...

salam...

terima kasihlah atas pujian.tp aku tak perlu pujian dari puak2 pembelit mcm kau...

PAS,PKR,DAP 'TAKBIR..TAKBIR..
'ALLAHUAKHBAR'

shadan said...

sdr suhaimi, cuba lah kamu 2 mengucap sikit...nampaknya kamu 2 dah terpesong jauh sampaikan DAP pun kamu nak suruh laungkan ALLAHUAKBAR...mengucap suhaimi!nampaknya sdr suhaimi mcm dah terbelit dgn pemimpinya sendiri...tahniah beb...

utohkacil said...

Lebih 50 tahun BN(UMNO) memerintah:

Aras kemiskinan orang melayu makin bertambah tinggi.

Orang melayu dah jadi BANGSA KELAS 3.

Singapura terlepas ke tangan cina!

Baru2 ini P.Batu Putih yg kedudukan nye sangat strategik dari segi keselamatan negara pula terlepas ketangan Singapura - BN(UMNO) jadi BISU, BUTA, PEKAK DAN TULI.

Sekarang, BN(UMNO) merancang menjual sabahagian selatan Johor pula, (Pembangunan Seri Iskandar)!

INI LAH JASA2 BN(UMNO) KEPADA ORANG2 MELAYU SELAMA LEBIH 50 TAHUN MEMERINTAH!!!

shadan said...

sdr utohkecil..singapore terlepas ketangan PAP kerana ada org seperti ko org yg menyokong DAP...Pulau bt putih juga terlepas kerana pengaruh yahudi yg disokong oleh pengikut anwar dan org seperti ko org yg buat terlepas...sekira malaysia terlepas ke spore selepas ini, pun kerana ada org yg seperti ko org yg membanggakan s'pore...tahniah pakatan pembangkang yg menyertui perjuangan yahudi...

Jamaludin said...

Kau ni Shadan memang BA..HGAL..tau tak..makne ye, atas pd Bangang lagi...Saye punya ramai kenalan jugak kat Spore sane tu, dan selalu jugak turun sane..Ramai yg punye kereta sendiri,walaupun weekend Car... Aku pun tak tau nak kate lah orang macam kau ni. Kau ni tinggal kat mane? Mai sini, jumpe aku.Aku ni kat Taman Melawati, emel aku sifuhongkong@time.net.my

utohkacil said...

sdr shadan,

kenapa beri jawapan mcm orang tak pas SRP aje.

Tolong berhujah dgn cara fakta dan logik, jangan merapu macam orang gila babi!

Di sini bukan nye tempat bagi orang yg ber fikiran sempit dan meracau tak tentu arah.

utohkacil said...

Fakta Singapura terlepas ketangan cina.

Semasa Lee Kuan Yew minta berpisah dari Malaysia, PM TAR dengan rela hati menandatangani perjanjian perpisahan itu.
TAR hanya memberi satu syarat, president Singapora mestilah orang melayu!
Tetapi si UMNO bodoh ini tidak menyatakan dlm perjanjian itu perkataan 'untuk se lama2 nye mesti melayu'.
Setelah President melayu itu mati, Lee Kuan Yew tidak melantik president melayu hingga ke hari ini.
Ternyata si pemimpin UMNO bodoh ini telah kena tipu cina hidup2.

Fakta P.Batu Putih dirampas Singapura.

Apa se lembar surat perjanjian kerajaan Johor dgn British yg mengsah kan P.B.Putih hak milik Johor.
Tetapi lembaran perjanjian ini telah di lesap kan oleh 'pengkhianat melayu' dlm kerajaan BN(UMNO) itu sendiri!
Ada kemungkinan besar 'melayu pengkhianat' ini telah di rasuah oleh Singapura.
Semasa perbicaraan di Belanda, Malaysia menghantar wakil2 yg tak berpengalaman jika dibandingkan dgn Singapura. Soalah2 Malaysia tidak berminat, sambillewa sahaja!

shadan said...

utohkecil..klu itu yg ko kata sekurang-kurangnya ada gak tercatit bahawa pemimpin melayu yg memimpin spore...tp perjanjian pangkor 11 terus ada kata negeri itu x leh dikatakan pemimpin melayu...lagi dayus...ko org faham x apa maksud dayus...

ilham_sufi said...

-to shadan:

byk org bg ulasan pasal wilayah pmbagunan iskandar yg akn jtuh k spore,tp ko lgsg x sntuh.naper?

org umno dh byk gdaikan ngara.....sjarah dh mbuktikan.....slp2 pas nih filipina lak mnta sbah.kalu bwa k mahkamh antarabgsa rsanya kalah sbb kjaan sllu pggirkan sabah.

saper yg mgagungkan bangsa asing?
sgkatan umno tuh sdiri dh mlambgkan
pggunaan bahasa asing,kta mlayu tp malu gna bahasa n sgkatan sdiri.contohilah pas yg mpjuangkn islam n bahasa mlayu.


-'aku umno lg,nk join pas kna tglkan
rasuah,ppuan jalang,arak,judi,fitnah,mgaku diliwat.tp aku rasa sush sbb bnda dh sbati dlm diri sejak knal apa itu umno.'----kta2 kwn aku yg msh dlm umno

shadan said...

sdr ilham sufi, ko ada buktike wilayah iskandar 2 telah dijual..ko org ni pandai menuduh jer...aku dah ygk gak plan pembangunan iskandar 2...byk perkara ekonomi yg dilakukan antaranya development sector pembuatan..airport dll...tp ko org fikir mana lebih baik...bg cina tanah 999tahun atau beri perjanjian 99 tahun utk pembangunan yg akan mendapat pulangan pd penduduk setempat...ko org memeng menolak pembangunan tp cerita nak jd mcm spore...mcm keling lah ko org ni...
sdr ilhamsufi, aku harap ko bertaubat nasuhalah...aku tgk ko dan kawan2 ko byk yg dah terpesong akidah..ada yg sanggup tolak agama utk negara mcm utohkecil..dan ko byk buat benda2 maksiat..mengucaplah...klu aku pun x nak mengaku ko org umno..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...