Friday, January 23, 2009

Melayu tiada nilai di akhirat nanti, kata Nik Aziz







KUALA TERENGGANU, 23 Jan: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyeru masyarakat supaya mengubah istilah daripada membela Melayu kepada memperjuangkan Islam.

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan berapakah nilai Melayu di akhirat kelak.

“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Ceramah Perdana Sempena Meraikan Kemenangan Calon Pakatan Rakyat Pilihan raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, di sini, malam semalam.

Turut menyampaikan ceramah ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.

Justeru beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, jadi tidak usahlah disebut ketuanan Melayu sebaliknya sebutlah ketuanan Islam.

“Selagi sebut ketuanan Melayu, hidup Melayu, hidup Melayu, Cina nak letak di mana, India nak letak di mana?” tanya beliau. Tetapi, katanya kalau disebut ketuanan Islam, ada juga Cina dan India yang beragama Islam.

Ini, jelasnya kerana orang Arab pun tidak semestinya dapat memasuki syurga.

"Bapa saudara nabi bernama Abu Lahab adalah orang Arab. Tapi dinyatakan dalam Quran, Abu Lahab akan masuk neraka kerana tidak memperjuangkan Islam.

”Jadi sebagi bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab, yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,” ujarnya.

159 comments:

dewatawanberapi said...

Nik ajis kata....

“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina.


Memamg betol....

Tapi, Allah juga tak tanya awak UMNO atau Pas....

Banjar Sungai Tungku said...

Tapi Allah ada tanya, "siapa sahabat anda, ........?"

Maka hendaklah anda jawab, "DAP/PKR sahabat ku, parti PAS pegangan ku, Pakatan Rakyat kiblat ku".

Unknown said...

tapi realitinya Pas ditubuhkan utk memudahkan gerakan memperjuangkan Islam.tanpa pertubuhan yang berdaftar susahlah sesuatu perjuangan itu hendak digerakkan.

dewatawanberapi said...

Nik ajis kata lagi....

Ini, jelasnya kerana orang Arab pun tidak semestinya dapat memasuki syurga.

Ya..memang betol...

Tapi, yang pangkah Pas pun tak semestinya dapat masuk syurga (macam yg Nik ajis pernah kata dulu..)

dewatawanberapi said...

Nik ajis mula merapu....

”Jadi sebagi bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab, yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,” ujarnya.

Walaupun merapu...juga betol..

Tapi, kenapa Nik ajis berani jamin yang mengundi Pas PASTI DIJAMIN SYURGA...

dewatawanberapi said...

Ini jelas membuktikan bahawa Nik ajis sebenarnya ANTI MELAYU...

Pasal tu boleh bersahabat dengan Lim Kit Siang yang terang2 anti melayu..

Rupa2nya sama aliran....brengsek..

Banjar Sungai Tungku said...

Ini lah yang dinamakan "Islam Hadari PAS".

Banjar Sungai Tungku said...

Wahai!!!!! Orang2 PAS yang beriman, ingat lah, bersahabat dengan DAP/PKR(Hindraf) akan menjamin anda ke shorga.

Jauhi lah orang2 UMNO yang kafir laknat kerana berkongsi kuasa memerintah dengan MCA dan MIC!

abe MIE 'TERJAH' said...

NIk aziz dah jadi bangsa bangla ke?
hussam musa dah jadi Tamil orang ke?


PAS pun tak laku di akhirat...apa masalahnya....

Toyota Camry pun tak laku di akhirat...

http://pkrpasdap.blogspot.com

Unknown said...

berkawan utk berdakwah bukankah baik?
tapi berkawan sambil memburukkan dan menghina hukum Allah swt adakah mulia? contoh,
menghina hukum hudud kononnya tidak sesuai utk zaman sekarang padahal hukum hudud telah diketahui sesuai sehingga hari kiamat.
memberi imej dan tanggapan yang buruk dan jahat terhadap Islam seperti jika hukum Allah swt dilaksanakan semua orang bukan Islam akan dipotong tgn dan dipaksa masuk Islam sedangkan ini semua sangat bertentangan dgn agama Islam itu sendiri...

Unknown said...

Pas hanya satu wadah atau saluran tapi matlamatnya adalah mendaulatkan Islam...

bn@umno said...

Nik Ajis sebenarnya sudah nyanyuk dan suka mengampu tak tentu pasal.Skg ni NA sudah menganggap yg dirinya tuhan yg boleh menentukan nasib seseorang sama ada masuk syurga ataupun neraka.semakin banyak kenyataan yg dibuat oleh NA, semakin banyak kepesongan kenyataan yg dibuatnya.kalau nak berdakwah buatlah cara berdakwah bukannya mencampur-aduk antara politik dgn berdakwah.

Aku cukup tak paham, napelah sorang yg berstatus tok garu boleh membuat kenyataan yg bodoh yg berbunyi 'Melayu tiada nilai di akhirat nanti'.aku heran, macam mana pulak si NA ni tahu yg melayu tiada nilai di akhirat nanti.adakah NA pernah melihat dgn mata dia sendiri yg melayu tiada nilai di akhirat?ataupun NA pernah mati hidup semula dan menyampaikan segala pengalamannya semasa di akhirat?semua manusia yg hidup di muka bumi ni tak berani memberikan jaminan sama ada mereka ni akan masuk syurga atau neraka bila mati kelak cuma NA je yg mampu meletakkan seseorang sama ada di neraka ataupun syurga maklumlah NA nikan Tuhan.

Kepada penyokong Pas yg nak masuk syurga, undilah Pas kerana jika korang undi Pas, Nik Aziz akan meletakkan korang di syurga nanti.Tidak lupa juga jgn lupa bersembahyang 5 lima waktu dgn bertuhankan Nik Aziz.nescaya jika korang undi Pas dan bertuhankan Nik Aziz korang pasti dapat masuk syurga kerana diakhirat nanti 'Tuhan Nik Aziz' akan mengadili korang nanti.

Unknown said...

undi Pas masuk syurga harus difahami betul2 dan hanya orang yang berfikiran matang dan lebih tinggi saja yang dapat memahaminya.bagi golongan mentaliti kelas ketiga biar aku permudahkan.
jika seseorang itu mengundi Pas dgn niat yang ikhlas utk perjuangan Islam dan menjalani kehidupan selari dgn kehendak Islam insyaallah balasan syurga sememangnya ujud TAPI jika seorang itu mengundi Pas tetapi mengamalkan kehidupan yang melanggar garis panduan yang ditetapkan oleh Islam atau mengundi kerana mendapat habuan sama ada wang atau barangan(contoh kain pelekat) yang berupa rasuah maka tiada maknanya perjuangan Islam yang didukunginya...

dewatawanberapi said...

Menurut mamat mentaliti kelas pertama ni.....

SYARAT2 MASUK SYURGA:
1. Mesti pangkah Pas
2. Menjalani kehidupan selari dgn kehendak Islam

Betul ke otak mamat ni???
Aku tak pahamlah ada syarat no 1 tu...cuba buktikan hadis mana dan surah mana dalam al-Quran yang kata begitu...maklumlah mentaliti kelas 3

Unknown said...

bila masa aku kata nak masuk syurga kena pangkah pas?

Unknown said...

perjuangan Pas adalah memperjuangkan Islam dan dengan mengundi Pas secara tak langsung bermaksud menolong atau mendokong perjuangan Islam dan ini adalah satu ibadah dan jika ikhlas sudah tentu mendapat ganjaran pahala dari Allah swt kerana kita cuba dan berusaha mendaulatkan agama-Nya...

Unknown said...

aku tak hairan dan marah dgn komen para penyokong umno kerana aku memang faham mentaliti korang (cara berfikir korang) agak lambat dan susah faham nak kena permudahkan satu-persatu baru korang faham...

perunding said...

firdaus,
lama tak masuk sini,
saya sangat2 menjemput tuan ke blog saya dan tinggalkan cara utk contact tuan.

Juraimi Zainal said...

Firdaus,

Fakta2 dan penerangan ko memang mantap... tapi orang2 yg hati keras kematu memang macam tu la kan...

Memang byk dugaan, orang islam sendiri yang akan menentang islam...

Nabi pun kene lontar batu semasa berdakwahkan...

Aku pun pelik gak la kan.. ulama2 UMNO yg hebat2 tu pulak kenapa tak menerangkan kpd orang2 bukan islam tentang hukum hudud, just senyap jer... Ustazah Marsyitah ada, Ustaz Zahid Hamidi ada, Ustaz Nakhaie ada, Ketua Pengarah Jakim ada, Zainal Abidin Sakom ada, Noh Gadut ada... Buat apa..??????

Wasalam

MOHAMAD AKMAL said...

salam... mungkin tulisan ni mampu difahami tentang undian yang dijamin selamat.

http://g-82.blogspot.com/

TEKONG DARAT said...

sebab tu aku cakap puak2 taik ni macam sial, bodoh dan mangkuk@ayun...balik2 kawan ngan DAp, babi, tanah...bagi laa penerangan macam mana pun...
paling treuk pun 2-3 hari tak masuk blog...pastu bila masuk jer lupa balik...cakap balik apa yg dicakap 2-3 hari lepas...
bodoh!!! bodoh!! bodoh!!!

Amri Mat Saaid said...

Tanah melayu singapura dan kesultanan melayu di singapura sape yg bagi kat cina singapura ekkk. Pilhanraya umum 2004 UMNO, punyai lebih kerusi dari GERAKAN, tapi mase tu UMNO bagi kerusi Ketue Menteri kat sape eekk, udah lupe le teman. Ini ke perjuangan membela melayu ha ha, nik ajis jawab jangan tak jawab, berapakah mayat melayu yang telah dilangkah masa UMNO serah singapura kpd Cine singapore.

zali said...

firdaus kata :

ini :
hukum hudud kononnya tidak sesuai utk zaman sekarang padahal hukum hudud telah diketahui sesuai sehingga hari kiamat.

>>hudud cuma sunatullah dan jika tidak dilaksanakan atas dasar ketidaksesuaian adalah tidak mengapa...tak ada hal punya.

dan ini :
jika seseorang itu mengundi Pas dgn niat yang ikhlas utk perjuangan Islam dan menjalani kehidupan selari dgn kehendak Islam insyaallah balasan syurga sememangnya ujud

>>kemasukan sesiapa sahaja ke syurga adalah berdasarkan rahmat Allah dan bukan berdasarkan berapa banyak sembahyang,puasa dan apa lagi berdasarkan undi pas...itu khurafat belaka.

Unknown said...

terima kasih perunding dan juraimi.
perunding, inyaallah nanti saya akan melawat ke blog tuan.terima kasih kerana sudi menjemput saya ke blog tuan...

Unknown said...

zali,
syurga memang adalah rahmat Allah swt tetapi adakah Allah swt akan merahmati hambanya yang meninggalkan suruhannya dan melanggar larangannya? adakah Allah swt merahmati orang yang melakukan rasuah, pecah amanah, membuat fitnah dan pelbagai kerosakan lain dimuka bumi ini?

apa dalil yang mengatakan hukum Allah swt adalah sunat? setahu aku hukum hudud wajib dilaksanakan oleh setiap umat Islam yang mempunyai kuasa dan berkemampuan...

mat_terab said...

nampaknya pencacai umno ramai yang berkokok kalau macam ni pun tak faham sayik putaq belik kenyataan orang sampai bila-bila pun rakyat meluat kat umno.......
macam ni ja ka tahap pemikiran orang umno asyik ulang cerita yang basi....
asyik melaga-lagakan Pas dan Dap sampai bila pun tak ke mana UMNO....bagus la hangpa buat la macam ni lagi rakyat meluat.........

biskut said...

ari tu pemuda pas ade meraba puteri di kuala terengganu. bila si puteri menjerit... mereka pakat-pakat ramai kata fitnah.

pemuda pas?????

kalau dah hati busuk dan jahat pakai songkok dan serban pun tetap buat jahat.

zali said...

firdaus...

walau apa pun orangnya...perogol bersiri,pembunuh upahan...apa saja...kalau Allah merahmati dia...siapa saya dan siapa awak nak pertikaikan?

ok...jika wajib mana dalilnya?
jika tiada dalil wajibnya tak kan jatuh hukum haram atau makruh pulak...

nik ajis patut di hantar ke palestin membantu hamas di sana...ini tanah orang melayu bukan tanah orang negro!

Unknown said...

lagi satu aku cakap orang yang mengundi Pas secara tak langsung membantu dan mendokong perjuangan Islam kerana dgn jelas dalam perlembagaan Pas, Islam merupakan asas dan perjuangan utama parti.
apapun yang kita buat utk agamaNya dan keranaNya adalah satu ibadah dan sesuatu ibadah jika kita lakukan dgn ikhlas ganjarannya adalah PAHALA dan perkara yang diambil kira utk seseorang umat manusia masuk ke dalam syurga adalah PAHALA...

Unknown said...

Blogger zali said...

firdaus...

walau apa pun orangnya...perogol bersiri,pembunuh upahan...apa saja...kalau Allah merahmati dia...siapa saya dan siapa awak nak pertikaikan?


AKU TAK PERTIKAIKAN YANG ITU TAPI YANG HARUS KAU TAHU ALLAH SWT MAHA BIJAKSANA...

zali said...

firdaus

apakah awak fikir dengan pahala yang berbondon-bondon akan masuk syurga?

ulang semula...syurga adalah atas rahmat Allah.

adakah awak bercerita pasal pahala?

fikir betul-betul...jika berbuat sesuatu tetapi masih berkira-kira dalam hal pahala...adakah itu ikhlas namanya?

orang yang ikhlas tidak akan berbicara soal pahala...tetapi berusaha mengira dosanya.

zali said...

firdaus kata : AKU TAK PERTIKAIKAN YANG ITU TAPI YANG HARUS KAU TAHU ALLAH SWT MAHA BIJAKSANA...

ya betul dan kenyataan/fatwa nik ajis terlalu banyak dalam memecah belahkan orang melayu islam di malaysia.

nik ajis tidak menyemai benih cinta ajaran islam tetapi benih kebencian dan perpecahan.

nik ajis harus direhatkan segera!

Unknown said...

Hukum hudud adalah hukuman yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah di dalam Quran dan Hadis. Hukuman hudud ini adalah Allah yang tidak boleh ditukar ganti hukumannya dan tidak boleh diubah suai dan dipinda.

Hukum hudud tidak boleh dimaafkan oleh sesiapapun. Mereka yang melanggar aturan-aturan hukum Allah yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah dan Rasulnya yang disebut di dalam Quran dan hadis adalah termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim. Firman Allah swt.

Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim - Surah al-Baqarah 229

Kesalahan-kesalahan yang wajib dikenakan hukuman hudud ialah:
Berzina iaitu melakukan persetubuhan tanpa nikah yang sah mengikut syara.
Menuduh orang berzina(qazaf), iaitu membuat tuduhan zina keatas orang yang baik lagi suci atau menafikan keturunannya, dan tuduhan itu tidak dapat dibuktikan dengan empat orang saksi.
Minum arak atau minuman yang memabukan, samada sedikit atau banyak, mabuk atau tidak.
Mencuri, iaitu memindahkan secara bersebunyi harta alih dari jagaan atau milik tuannya tanpa persetujuan tuannya dengan niat untuk menghilangkan harta itu dari jagaan atau milik tuannya.
Murtad, iaitu orang yang keluar dari agama islam, samada dengan perbuatan atau dengan perkataan, atau dengan iktikad kepercayaan.
Merompak (hirabah), iaitu keluar seorang atau sekumpulan yang bertujuan untuk mengambil harta atau membunuh atau menakutkan denan cara kekerasan.
Pendurhaka (bughat), iaitu segolongan umat Islam yang melawan atau menderhakan kepada Ulil Amri yang menjalakan syariat Islam dan hukum-hukum Allah.

Unknown said...

zali,
jadi kau tidak percaya lah kepada hari pembalasan(akhirat)?
hari pembalasan adalah hari menentukan nasib kita yang akan melalui timbangan dosa dan pahala melalui apa yang kita laksanakan semasa di dunia ini.

lagi satu soalan dari aku,
jika pahala tidak ada gunanya utk umat Islam mengapa ia digunapakai oleh ibubapa mendidik anak2 semasa kecil dan mengapa ia sangat ditekankan dalam kitab suci Al-Quran?

Unknown said...

setiap umat Islam yang beriman kepada Allah swt dgn ikhlas tidak mengharapkan apa2 melainkan mengharapkan ganjaran pahala dariNya.
pahala adalah sesuatu yang perlu direbut.siapa yang tamakkan pahala di dunia insyaallah selamat diakhirat.
nik aziz adalah seorang ulama dan dia bercakap berpandukan ilmu yang dipelajarinya dan dia cuba menyatukan manusia melalui Islam malangnya ada umat Islam sendiri yang cuba menjauhkan Islam dari kehidupan. sebagai ulama dia memikul tugas berat membawa masyarakat kembali ke jalan Islam...

zali said...

Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim - Surah al-Baqarah 229

jadi di mana arahan wajibnya?

'hukum Allah' dalam kontek ayat ni terlalu basar dan tak boleh ditafsirkan sebagai hukum hudud.

jangan tafsir quran ikut sesedap rasa...

zali said...

firdaus...

hari pembalasan memang di hitung dosa dan pahala tetapi final result ke syurga atau neraka...tetap atas rahmat Allah.

sila rujuk pada guru agama awak dan minta lah di ceritakan tentang kisah seorang ulama yang minta Allah mengira pahalanya...

di pendekkan cerita...setelah di hitung segala amalan dan pahalanya...ianya tak tertebus walau sebelah biji mata...

apalagi nak di tukar dengan syurga?

MujahidTeratai said...

salam perjuangan...

pada saudara2 ku seislam....
jangan kau lupa islam itu syumul(menyeluruh)

hal dunia x dapat dipisahkan dgn akhirat....

bgi yg mngakui wujudnya perkara2 ghaib spt syurga dan neraka x seharusnya mencaci sesama islam...

bertawakkal lah kpd ALLAH...
kembali kejalan yg benar...

semoga ALLAH s.w.t merahmatimu dan memberi hidayah kpd mu wahai saudaraku.....

muhasabah diri balik...
stakat manakah keimanan kita
apakah kita telah lakukan segala suruhan-Nya spt solat 5 waktu yg smakin dilalaikan oleh syaitan laknatuLLAH,puasa dll..

adakah kita telah tgglkan sgla larangan-Nya,
spt berjudi,mengikut hawa nafsu,mgambil bkn hak kita dll.

kalau telah lengkap semua perkara yg dituntut oleh ALLAH brulah kita bley mmpertikaikan dengan hamba ALLAH yg lain,yg tak ikut perintah ALLAH.

mengucaplah wahai saudaraku
"aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yg disembah melainkan ALLAH dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH"

zali said...

firdaus kata : setiap umat Islam yang beriman kepada Allah swt dgn ikhlas tidak mengharapkan apa2 melainkan mengharapkan ganjaran pahala dariNya.


katanya ikhlas kenapa mengharapkan pahala pulak?

ada dua ketegori umat islam [ni cerita dalam kontek syariat saja]

pertama : hamba.
kedua : kuli

beza hamba dan kuli ialah...hamba buat kerja tak ada upah dan kuli buat kerja nak kan upah.

sayajiwatenang said...

dewata awan berapi..
lawak ar ko nie..
mmg dasar org yang dh hilang 'wow'..haha..
Allah tak tanya awak UMNO atau Pas...
PAS perjuangkan ISLAM..
umno..??

sayajiwatenang said...

PAS perjuangkan ISLAM..
parti yg dh hilang 'wow'..??

kopiah hijau said...

Orang2 UMNO lah adalah manusia yg dilahirkan utk memusuhi para alim ulamak, Org kafir spt DAP pun tak pernah hina TOK GURU,,,

Org Umno yg jahil lg dungu sama seperti abu jahal yang memusuhi Nabi Muhammad walaupun ulama' cakap perkara yang benar berlandaskan al-quran dan hadis,,,

Masa hidup hina alim ulama',,,
bila dah mampus baru lah nak minta tolong alim ulama solat jenazah dan bt tahlil,,,

kopiah hijau said...

REKOD PERCAPAIAN UMNO 51 TAHUN MEMERINTAH;

Penagih dadah paling tinggi:melayu juara,

Pengemis yang paling tinggi:melayu juara,

Kes rogol yg paling tinggi:melayu juara,

Kes buang anak yg paling tinggi:melayu juara,

Kes pencuri paing tinggi:melayu juara,

perunding said...

anak murid tok batin semakin mahir.

masuk syurga ada beberapa jalan.
1.dengan amal soleh yang diberi pahala oleh Allah.INi janji Allah yang Maha menepati janji,didalam Quran.
2.dengan mendapat syafaat yg diberi Allah kepada yg diizinkannya seperti malaikat,rasul,nabi,shuhada,hafiz.
kes kedua ni kita dapat masuk syurga biarpun dosa berlambak.
3.rahmat Allah.bahasa mudahnya budi bicara Allah dan kata putus Allah.

akan cerita sebelah mata itu menunjjukkan nikmat Allah amat besar berbanding segala apa.
pahala lebih sikit dari dosa dah boleh masuk syurga akan tetapi masih belum boleh membayar nikmat Allah.

TEKONG DARAT said...

Makin hebat pnafian..yg tk mau pkai hukum islam berusaha menafikn..a kata org, b kata dia..seolah2 kita dbenarkn utk hdup dgn ptimbangn sndiri..pndai sgt smpai suruh org lain tanya tok guru..pk pnjg sket la sdara..jgn mrapu yg bkn2..mkn kurang ajar bnyi pnafian2 tersebut

khairul said...

Salam semua...
Byk yg saya baca dalam ruangan komen ni. Mcm2 buah pikiran ada. tp yg plg saya x gmr kalu org ckp pasal agama, guna kepala lutut sendiri mcm sedara BN@UMNO dan en. zali. Dh tggi sgt ke MAQAMnya? Sdgkan org yg makin tggi makin rendah diri, makin hilang diri, yg timbul hanya SATU.
Mengucaplah, jumpalah guru yg 'alim. Jgn cari guru org asli (BatinSenoi).

add said...

Wahai puak umno jangan lah dengki sangat dengan puak pas. dan puak pas jangan lah dok ngata lebih lebih kepada umno. kerana karpal sing dan limkit siang dengan kok ,gobind dok berdisko sekarang kerana melihat sesama melayu bercakaran dan pas pula dah masuk syeh dengan dap,pkr tak yah cakap la parti hampeh,,, tapi ini lah realitinya politik orang melayu dan islam, macam nik aziz kenape la bongkak sangat terhafap orang umno, apa salahnya ikut macam nabi kita yang melawan musuh dengan cara lembut dan hati-hati . nik aziz layan dap melebihi segalanya sekarang ni, padahal nik aziz sekarang ni tengah kena kapur dengan husam, takiyudin di kelantan tu,,,lepas nik aziz bersara politik (lepas jadi allahyarham) maka pas kelantan dipenuhi dengan politik wang macam umno, dan canntas mencantas akan berlaku kerana pbertelagah antara endoro (endorgan) dengan ulamak..

TEKONG DARAT said...

En add ckp mula2 tu dh ok..dh btl..tp 2 ayat je yg blh pkai..pastu smpai ke sudah tk leh pkai..erdogan la,disko la..dap la..sudahnya sama gak tok gaj..wei mat,baca la artikel2 sblm ni..mls nk ckp la..

zali said...

tokong dan khairul...

walaupun berbeza fahaman politik tak semestinya yang benar tu di anggap salah.

yang benar tetap benar.

kalau ada salah sila nyatakan dan beri alasan,dalil atau apa saja bagi menyatakan kesalahan.

hidup lah sebagai hamba allah bukan kuli...

nothing said...

En Zali...
En Perunding..
En Dewata...
En Firdaus...
sudi kiranya saudara jadi responden saya untuk kajian ilmiah saya...ttg SIASAH?
soalan2 akan diemail kepada saudara kelak..

aisal said...
This comment has been removed by the author.
aisal said...

taahu la plak kalo nk masuk 'syurga' trpulang kpd rahmah Allah. tp yg Tuhan dok tunjuk, yg Tuhan dok ajar, yg Tuhan mahu semua x nak...pilih2 jer...yg sesuai pakai...yg menyekat hawa nafsu diri ..tinggalkan dan yg mungkar masih buat....al-quran itu jelas dan nyata....sunnah itu penunjuk jalannya....pandai cakap rahmah..kalau nk rahmah jadikan al-quran dan sunah tu panduan hidup..mcm nabi kata...ni harap rahmah jer...rahmah kepala hotak ko..kalo gitu..

aisal said...

mmg 'melayu x der nilai di akhirat'. Nabi pun x prrnh kenal org melayu. apalagi 2 tiga kerat melayu ' bengong' kat siasah ni...pertahankan melayu sampai akidah pun boleh dibuat mainan...

Ibnu sanusi said...

BN perjuang Islam yang sebenar...
Tudung pun tak pakai..

Jom Pakat undi Umno

Ibnu sanusi said...

Umno adalah perjuang Islam yang sebenar,... Takbir!!!

Pakai tudung pun tak

perunding said...

afna no problem,
profile awak dulu ekk..

zali said...

bila pemimpin sangka yang dirinya seorang negro...

yo yo yo...whats up broo...

pemimpin itu perlu di rehatkan segera kerana kekacauan otak atau bahasa negronya...mental problem.

zali said...

kereta antik biasala...
tekan horn...wiper yang jalan.

nak buang sayang
nak pakai tak buleh

pejam mata je la dan terus la berbohong kata :

'kereta ni elok lagi...boleh jalan lagi nih...'

jual je la...mahal harganya.
dap sedia membelinya.

TokBatin X said...

khairul said...

Salam semua...
Byk yg saya baca dalam ruangan komen ni. Mcm2 buah pikiran ada. tp yg plg saya x gmr kalu org ckp pasal agama, guna kepala lutut sendiri mcm sedara BN@UMNO dan en. zali. Dh tggi sgt ke MAQAMnya? Sdgkan org yg makin tggi makin rendah diri, makin hilang diri, yg timbul hanya SATU.
Mengucaplah, jumpalah guru yg 'alim. Jgn cari guru org asli (BatinSenoi).

Salam sdr,
تعاونوا على البذر والتقوى ولا تتعونوا على الإثم والعدوان
Bantu membantulah kamu2 diatas kebajikan dan ketaqwaan, dan janganlah samu saling membantu diatas kedosaan dan permusuhan.

Sebagai umat Islam kita sepatutnya mencari jalan untuk bersatu, bukanya menceritakan hal2 remeh temeh untuk mengapi2 permusuhan, cuma untuk kepentingan dogma politik.

Tidakkah sdr tahu?
Islam tu bersaudara.
Siapa yang mengucap La illaha illa Allah, maka wajib saudaranya mempertahankan maruahnya, hartanya, keluarganya serta darahnya (maksud hadis)

Semoga Allah memberikan taufq dan hidayatnya untuk kita semua, serts mengampuni kita sekelian. Amin !!!

kamal farhan said...

zali...
secara ringkas..

firman allah...
guna kan lah ketetapan yg telah ku tetap kan(al quran)...


kenapa lah yg nak takut sgt dgn hudud nie..kenapa nak petikai sgt dgn hukum allah..al quran tue kitab yg tiada keraguan kata allah..nak apa lg? back to the basic lah..dari mana kita dtg..allah jgk..bukak lah hati..

zali..nasihat aku,nk komen tue jgn lah telalu emosi sgt..ko tue ilmu tggi sgt ker nak petikai kan ulamak??? ilmu ko sama tahap dgn nik aziz ke? kalau sama tahap,kita duduk satu meja dgn ulamak2 pas,kita bahas kan..stakat kat sini,sapa pun brani..


klau dah kata nak masuk syurga hnya dgn rhmat allah,xpayah lah buat pahala..habis tue kenapa allah cipta dosa dan pahala? utk apa? haih,zali,zali..ZALI,dr komen2 ko pun org dpt menilai ilmu kau..


aku nak tnya,mcm mana kita pejuang kan islam dgn keadaan dunia skrg nie? dgn situasi negara skrg nie,hnya dgn badan politik lah islam dpt ditegakkan..iaitu dgn pas..xmampu kita nak pejuang kan islam sorg..pekida? hancur..ba? jauh skali? umno? jauh panggang dari api..mcm mana lg?

apa yg sibuk dgn dap? lantak lah kat dia..nabi jd rasul,memerintah..ada jgk org2 kafir..aman jer..dah xtau nak ckp apa..balik lah kpd asas..ambik al quran,blajar tafsir..blajar lah dgn guru2 pas..blajar dgn guru umno,sampai bl2 pun sama jgk..

kpd zali,terus lah jd pembangkang kat sini..smoga dgn keberkatan bedebat dgn org2 beragama kat sini,insyaallah tuhan bkak kan pintu hati dan kita sama2 perjuang kan islam..

AL QURAN MEMERINTAH,,,BUKAN DIPERINTAH2!!!!!!!!
TAKBIR!!!!MENEGAKKAN ISLAM!!!

perunding said...

kepada yang telah menemui Allah,
kepada yang telah mengenal Allah,

saya doakan tuan tuan akan kenal
Hizbullah.
semoga tuan tuan akan mengenal hizbussyaitan.

kepada yang telah kembara'sampai'kepada Allah,apabila 'kembali' ke sini marilah perjuangkan hak Allah dan mencintai apa yg telah diperintahkan melalui Rasul kekasihnya.

kepada sesiapa yg telah mencapai makam ikhlas yg tidak perlu kpd meminta pahala,tak perlulah rasa nya turun ke makam blog siasah ni.
seandai nya turun juga ke makam politik ini,pejuangkan politik yang menegakkan perintah Allah.

kepada sesiapa yang mengenal Allah itu, carilah jalan untuk melakukan bukan cari jalan untuk TIDAK melakukan.

zali said...

ehh...en tbs pun ada...

maaf tok saya sesaja je bersenda gurau dengan anak cucu tok nih...

tok...blog 'tok batin senoi x'dah boleh access ke?

saya ada tengok kat blog caturist...dia design 'tok batin senoi'memang cantik gambar tu...

kamal farhan said...

Bentuk Hukuman Yang Dikenakan Ke Atas Penjenayah

Mengikut peruntukan hukum syara` yang disebutkan di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadith dan yang dikuatkuasakan dalam undang-undang jinayah syar`iyyah, penjenayah-penjenayah yang didakwa di bawah kes jinayah syar`iyyah apabila sabit kesalahannya di dalam mahkamah wajib dikenakan hukuman hudud, qisas, diyat atau ta`zir.

Hukuman-hukuman ini adalah tertakluk kepada kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh penjenayah-penjenayah tersebut.

1. Hukuman Hudud

Hukuman hudud adalah hukuman yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadith. Hukuman hudud ini adalah hak Allah yang bukan sahaja tidak boleh ditukar ganti hukumannya atau diubahsuai atau dipinda malah tidak boleh dimaafkan oleh sesiapapun di dunia ini. Mereka yang melanggar ketetapan hukum Allah yang telah ditentukan oleh Allah dan RasulNya adalah termasuk dalam golongan orang yang zalim. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, 2:229).

Kesalahan-kesalahan yang wajib dikenakan hukuman hudud ialah:

a) Berzina, iaitu melakukan persetubuhan tanpa nikah yang sah mengikut hukum syara`.

b) Menuduh orang berzina (qazaf), iaitu membuat tuduhan zina ke atas orang yang baik lagi suci atau menafikan keturunannya dan tuduhannya tidak dapat dibuktikan dengan empat orang saksi.

c) Minum arak atau minuman yang memabukkan sama ada sedikit atau banyak, mabuk ataupun tidak.

d) Mencuri, iaitu memindahkan secara sembunyi harta alih dari jagaan atau milik tuannya tanpa persetujuan tuannya dengan niat untuk menghilangkan harta itu dari jagaan atau milik tuannya.

e) Murtad, iaitu orang yang keluar dari agama Islam, sama ada dengan perbuatan atau dengan perkataan, atau dengan i`tiqad kepercayaan.

f) Merompak (hirabah), iiatu keluar seorang atau sekumpulan yang bertujuan untuk mengambil harta atau membunuh atau menakutkan dengan cara kekerasan.

g) Penderhaka (bughat), iaitu segolongan umat Islam yang melawan atau menderhaka kepada pemerintah yang menjalankan syari`at Islam dan hukum-hukum Islam.

2. Hukuman Qisas

Hukuman qisas adalah sama seperti hukuman hudud juga, iaitu hukuman yang telah ditentukan oleh Allah di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadith. Hukuman qisas ialah kesalahan yang dikenakan hukuman balas.

Membunuh dibalas dengan bunuh (nyawa dibalas dengan nyawa), melukakan dibalas dengan melukakan, mencederakan dibalas dengan mencederakan.

Kesalahan-kesalahan yang wajib dikenakan hukuman qisas ialah:

a) Membunuh orang lain dengan sengaja.

b) Menghilangkan atau mencederakan salah satu anggota badan orang lain dengan sengaja.

c) Melukakan orang lain dengan sengaja. Hukuman membunuh orang lain dengan sengaja wajib dikenakan hukuman qisas ke atas si pembunuh dengan dibalas bunuh. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh." (Surah Al-Baqarah, 2:178)

Hukuman menghilangkan atau mencederakan salah satu anggota badan orang lain atau melukakannya wajib dibalas dengan hukuman qisas mengikut kadar kecederaan atau luka seseorang itu juga mengikut jenis anggota yang dicederakan dan dilukakan tadi.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Dan Kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawasanya jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka juga hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya. Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Ma'idah: 45)

3. Hukuman Diyat

Hukuman diyat ialah harta yang wajib dibayar dan diberikan oleh penjenayah kepada wali atau waris mangsanya sebagai gantirugi disebabkan jenayah yang dilakukan oleh penjenayah ke atas mangsanya. Hukuman diyat adalah hukuman kesalahan-kesalahan yang sehubungan dengan kesalahan qisas dan ia sebagai gantirugi di atas kesalahan-kesalahan yang melibatkan kecederaan anggota badan atau melukakannya.

Kesalahan-kesalahan yang wajib dikenakan hukuman diyat ialah:

a) Pembunuhan yang serupa sengaja.

b) Pembunuhan yang tersalah (tidak sengaja).

c) Pembunuhan yang sengaja yang dimaafkan oleh wali atau waris orang yang dibunuh. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh) maka hendaklah (orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan si pembunuh pula hendaklah menunaikan (bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta satu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab siksa yang tidak terperi sakitnya." (Surah Al-Baqarah, 2:178)

4. Hukuman Ta`zir

Hukuman ta`zir ialah kesalahan-kesalahan yang hukumannya merupakan dera, iaitu penjenayah-penjenayah tidak dijatuhkan hukuman hudud atau qisas. Hukuman ta`zir adalah hukuman yang tidak ditentukan kadar atau bentuk hukuman itu di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadith.

Hukuman ta`zir adalah dera ke atas penjenayah-penjenayah yang telah sabit kesalahannya dalam mahkamah dan hukumannya tidak dikenakan hukuman hudud atau qisas kerana kesalahan yang dilakukan itu tidak termasuk di bawah kes yang membolehkannya dijatuhkan hukuman hudud atau qisas.

Jenis, kadar dan bentuk hukuman ta`zir itu adalah terserah kepada kearifan hakim untuk menentukan dan memilih hukuman yang patut dikenakan ke atas penjenayah-penjenayah itu kerana hukuman ta`zir itu adalah bertujuan untuk menghalang penjenayah-penjenayah mengulangi kembali kejahatan yang mereka lakukan tadi dan bukan untuk menyiksa mereka.



Tujuan Hukuman Hudud, Qisas, Diyat dan Ta'zir

Hukuman hudud, qisas, diyat dan ta`zir diperuntukkan dalam qanun jinayah syar`iyyah adalah bertujuan untuk menjaga prinsip perundangan Islam yang tertakluk di bawahnya lima perkara:

1. Menjaga agama, iaitu menjaga aqidah orang-orang Islam supaya tidak terpesong dari aqidah yang sebenar dan tidak menjadi murtad. Orang yang murtad akan disuruh bertaubat terlebih dahulu dan sekiranya dia enggan bertaubat maka hukuman bunuh akan dikenakan ke atas mereka. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Sesiapa yang menukar agamanya (murtad), maka bunuhlah dia." (Riwayat Bukhari)

2. Menjaga nyawa, iaitu menjaga jiwa seseorang dari dibunuh termasuklah menjaga anggota tubuh badan seseorang dari dicederakan atu dirosakkan. Sesiapa yang membunuh manusia atau mencederakan anggota tubuh badan mereka itu dengan sengaja wajib dijatuhkan hukuman qisas atau diyat sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Dan di dalam hukum qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu, wahai orang-orang yang berakal fikiran supaya kamu bertaqwa." (Surah Al-Baqarah, 2:179)

3. Menjaga akal fikiran, iaitu memelihara akal fikiran manusia dari kerosakan disebabkan minum arak atau minuman-minuman yang memabukkan. Mereka yang meminum arak wajib dijatuhkan hukuman sebat tidak lebih dari lapan puluh kali sebat sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Saiyidina Ali di dalam sebuah hadith yang bermaksud:

"Rasulullah s.a.w. telah menyebat orang yang minum arak sebanyak empat puluh kali sebat, dan Saiyidina Abu Bakar telah menyebat empat puluh kali sebat juga, dan Saiyidina Umar menyebat sebanyak lapan puluh kali .

4. Menjaga keturunan, iaitu memelihara manusia dari melakukan perzinaan supaya nasab keturunan, perwalian dan pewarisan anak-anak yang lahir hasil dari persetubuhan haram itu tidak rosak. Orang yang melakukan perzinaan wajib dijatuhkan hukum sebat dan rejam sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadithnya yang diriwayatkan daripada `Ubadah bin As-Somit r.a. yang bermaksud:

"Ambillah peraturan daripada aku, ambillah peraturan daripada aku. Sesungguhnya Allah telah memberi jalan untuk mereka. Perawan dengan jejaka yang berzina hukumannya disebat sebanyak seratus kali sebat, dan dibuang negeri selama setahun. Dan janda dengan janda yang berzina hukumannya disebat sebanyak seratus kali sebat dan direjam." (Riwayat Muslim dan Abu Daud)

5. Menjaga harta benda, iaitu memelihara harta benda manusia dari dicuri dan dirompak dengan menjatuhkan hukuman potong tangan ke atas pencuri, dan menjatuhkan hukuman mati atau potong tangan dan kaki kedua-duanya sekali atau dibuang negeri ke atas perompak. Hukuman ini tertakluk kepada cara rompakan itu dilakukan sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

"Dan orang lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri maka (hukumannya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah maha Kuasa lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Ma'idah: 38)

Firman Allah s.w.t. lagi yang bermaksud:

"Sesungguhnya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi (melakukan keganasan merampas dan membunuh orang di jalan ) ialah dengan balasan bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan berselang (kalau mereka merampas sahaja, atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman awam). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab siksa yang amat besar." (Surah Al-Ma'idah: 33)


Pembunuhan

1. Pembunuhan itu adalah satu daripada dosa-dosa besar sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud :-

"Sesiapa yang membunuh orang-orang mukmin dengan sengaja maka balasananya ialah neraka jahanam kekal didalamnya dan Allah murka dan mengutuknya dan disediakan azab yang berat untuknya."
(Surah An-Nisa'a Ayat 93)

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-

" Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu qisas (balasan yang sesuai dengan perbuatan) sebab membunuh orang."

2. Cara-cara pembunuhan ada tiga cara :

1) Sengaja semata-semata

i) Membunuh dengan sengaja semata-mata. - Iaitu seseorang yang bertujuan untuk membunuh dengan menggunakan sesuatu alat yang boleh membunuh atau mematikan seseorang.

Hukumannya :- - Pembunuhan wajib dibalas dengan bunuh juga (qisas) kecuali ahli waris yang terbunuh memaafkan dengan membayar diyat mughallazah (denda yang berat) ataupun dimaafkan tanpa membayar diyat(denda) -

Syarat wajib qisas :-

1) Islam
2) Tiada dimaafkan oleh ahli waris

2) Tersalah semata-mata

- Iaitu pembunuhan yang tidak disengajakan sebagai contoh seseorang itu menembak binatang tetapi tertembak seseorang yang lain dan menyebabkan orang itu terbunuh.

Hukuman :-
Dikenakan islah tidak dikenakan qisas (balas bunuh) tetapi dia kena diyat mukhafafah (denda yang ringan). Diyat itu dibayar oleh adik-beradik pembunuh dan bayarannya boleh ditangguhkan selama tiga tahun. -

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-

"Sesiapa yang membunuh seseorang yang beriman dengan tidak disengajakan maka hendaklah dia memerdekakan seorang hamba yang beriman serta membayar diyat (denda) kepada ahli yang terbunuh."

(Surah An-Nisa'a - Ayat 92)

3) Menyerupai semata-mata

- Iaitu seseorang yang memukul orang lain dengan sesuatu alat yang biasanya tidak boleh membunuh atau mematikan seperti ranting kayu dan mati dengan pukulan itu

. - Hukumannya:-
Islah tiada wajib qisas (balas bunuh) tetapi diwajibkan ke atas keluarga pembunuh membayar diyat mughallazah (denda yang berat) dengan secara beransur-ansur selama tiga tahun.

Zina

Ialah persetubuhan yang dilakukan oleh seorang lelaki dengan seorang perempuan tanpa nikah yang sah mengikut hukum syarak (bukan pasangan suami isteri) dan kedua-duanya orang yang mukallaf, dan persetubuhan itu tidak termasuk dalam takrif (persetubuhan yang meragukan).

Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan dengan seorang perempuan, dan lelaki itu menyangka bahawa perempuan yang disetubuhinya itu ialah isterinya, sedangkan perempuan itu bukan isterinya atau lelaki tadi menyangka bahawa perkahwinannya dengan perempuan yang disetubuhinya itu sah mengikut hukum syarak, sedangkan sebenarnya perkahwinan mereka itu tidak sah, maka dalam kes ini kedua-dua orang itu tidak boleh didakwa dibawah kes zina dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud, kerana persetubuhan mereka itu adalah termasuk dalam wati’ subhah iaitu persetubuhan yang meragukan.

Mengikut peruntukan hukuman syarak yang disebutkan di dalam Al-Qur’an dan Al-Hadith yang dikuatkuasakan dalam undang-undang Qanun Jinayah Syar’iyyah bahawa orang yang melakukan perzinaan itu apabila sabit kesalahan di dalam mahkamah wajib dikenakan hukuman hudud, iaitu disebat sebanyak 100 kali sebat. Sebagaimana Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang bermaksud :

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari kedua-duanya 100 kali sebat, dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum Agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari Akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman siksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman”. (Surah An- Nur ayat 2)

ZINA TERBAHAGI KEPADA DUA :

1. ZINA MUHSAN
2. ZINA BUKAN MUHSAN

ZINA MUHSAN

Iaitu lelaki atau perempuan yang telah pernah melakukan persetubuhan yang halal (sudah pernah berkahwin)

ZINA BUKAN MUHSAN

Iaitu lelaki atau perempuan yang belum pernah melakukan persetubuhan yang halal (belum pernah berkahwin).

Perzinaan yang boleh dituduh dan didakwa dibawah kesalahan Zina Muhsan ialah lelaki atau perempuan yang telah baligh, berakal, merdeka dan telah pernah berkahwin, iaitu telah merasai kenikmatan persetubuhan secara halal.

Penzinaan yang tidak cukup syarat-syarat yang disebutkan bagi perkara diatas tidak boleh dituduh dan didakwa dibawah kesalahan zina muhsan, tetapi mereka itu boleh dituduh dan didakwa dibawah kesalahan zina bukan muhsan mengikut syarat-syarat yang dikehendaki oleh hukum syarak.

HUKUMAN YANG DIKENAKAN KEATAS ORANG YANG ZINA MUHSAN DAN BUKAN MUHSAN

Seseorang yang melakukan zina Muhsan, sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan keatas mereka hukuman had (rejam) iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya hingga mati. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab I’anah Al- Thalibin juzuk 2 muka surat 146 yang bermaksud :

”Lelaki atau perempuan yang melakukan zina muhsan wajib dikenakan keatas mereka had (rejam), iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya sehingga mati”.

Seseorang yang melakukan zina bukan muhsan sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan ke atas mereka hukuman sebat 100 kali sebat dan buang negeri selama setahun sebagaimana terdapat di dalam kitab Kifayatul Ahyar juzuk 2 muka surat 178 yang bermaksud :

”Lelaki atau perempuan yang melakukan zina bukan muhsin wajib dikenakan keatas mereka sebat 100 kali sebat dan buang negeri selama setahun”.

PEREMPUAN YANG DI ROGOL DAN DI PERKOSA

Perempuan-perempuan yang dirogol atau diperkosa oleh lelaki yang melakukan perzinaan dan telah disabit dengan bukti –bukti yang diperlukan oleh syarak dan tidak menimbulkan sebarang keraguan dipihak hakim bahawa perempuan itu dirogol dan diperkosa, maka dalam kes ini perempuan itu tidak boleh dijatuhkan dan dikenakan hukuman hudud,dan ia tidak berdosa dengan sebab perzinaan itu.

Lelaki yang merogol atau memperkosa perempuan melakukan perzinaan dan telah sabit kesalahannya dengan bukti – bukti dan keterangan yang dikehendaki oleh syarak tanpa sebarang keraguan dipihak hakim, maka hakim hendaklah menjatuhkan hukuman hudud keatas lelaki yang merogol perempuan itu, iaitu wajib dijatuhkan dan dikenakan ke atas lelaki itu hukuman rejam dan sebat.

Perempuan-perempuan yang telah disabitkan oleh hakim bahawa ia adalah dirogol dan diperkosa oleh lelaki melakukan perzinaan, maka hakim hendaklah membebaskan perempuan itu dari hukuman hudud (tidak boleh direjam dan disebat) dan Allah mengampunkan dosa perempuan itu di atas perzinaan secara paksa itu.

Liwat

Liwat ialah melakukan persetubuhan di dubur, sama ada dubur lelaki atau dubur perempuan walaupun dubur isterinya sendiri.

Melakukan persetubuhan didubur hukumnya adalah haram dan sama seperti bersetubuh difaraj perempuan yang bukan isterinya, dan juga sama hukumannya dengan berzina. Mereka yang melakukan liwat, wajib dikenakan hukuman hudud, iaitu direjam sehingga mati, jika orang yang berliwat itu muhsin. Dan dikenakan hukuman sebat 100 kali sebat dan buang negeri selama setahun, jika berliwat dengan bukan muhsin.

(Kifayatul Ahyar juzuk 2 muka surat 111-112)

MUSAHAQAH (LESBIAN)

Melakukan sesuatu perbuatan untuk memuaskan nafsu seks diantara perempuan dengan perempuan dengan mengeselkan faraj dengan faraj mereka berdua hingga mendatangkan berahi dan merasa kelazatan dengan sebab pergeselan faraj diantara kedua-dua orang perempuan itu.

Musahaqah adalah suatu perbuatan yang haram dan wajib dikenakan hukuman takzir, dimana kesalahan musahaqah itu boleh disabitkan dengan bukti-bukti yang dikehendaki untuk mensabitkan kesalahan-kesalahan yang wajib dikenakan hukuman takzir. Dan kesalahan liwat hendaklah disabitkan kesalahan itu dengan bukti –bukti sebagaimana yang dikehendaki oleh syarak untuk membuktikan zina.

MENDATANGI BINATANG

Seseorang yang mendatangi binatang tidak boleh diistilahkan sebagai orang yang berzina. Perbuatan mereka itu boleh diistilahkan suatu perbuatan yang haram dan keji yang wajib dijatuhkan hukuman takzir.

BERSETUBUH DENGAN ORANG YANG TELAH MATI

Lelaki yang mensetubuhi perempuan yang telah mati yang bukan isterinya tidak boleh diistilahkan melakukan perzinaan, tetapi lelaki itu wajib dikenakan hukuman takzir. Begitu juga perempuan yang memasukkan zakar lelaki yang telah mati yang bukan suaminya ke dalam farajnya tidak boleh juga dikira sebagai berzina, tetapi perempuan itu wajib juga dikenakan hukuman takzir.

Oleh itu bagi perkara tersebut diatas lelaki dan perempuan itu tadi wajib dikenakan hukuman takzir sahaja dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud.

BUKTI-BUKTI UNTUK MENSABITKAN KESALAHAN ZINA

Untuk mensabitkan seseorang itu bersalah dalam kes zina yang wajib dikenakan hukuman hudud mestilah dibuktikan dengan salah satu perkara-perkara berikut:-

i) Perzinaan itu mestilah disaksikan oleh empat orang saksi lelaki. Sebagaimana Firman Allah Taala yang bermaksud:

”Dan sesiapa yang melakukan perbuatan keji (zina) diantara perempuan-perempuan kamu maka carilah empat orang lelaki diantara kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan mereka”.
( Surah An-Nisaa' - Ayat 15)

ii) Ikrar (pengakuan) daripada orang yang melakukan zina. Ikrar ini hendaklah dibuat dihadapan imam atau wakilnya seperti hakim atau kadhi.

iii) Qarinah, iaitu perkara-perkara yang menunjukkan berlaku perzinaan, misalnya hamil bagi perempuan-perempuan yang tidak bersuami, atau tidak diketahui perempuan itu ada suami.


KELAYAKAN SAKSI –SAKSI DALAM KES ZINA

Saksi-saksi yang layak untuk menjadi saksi dalam kes kesalahan berzina yang boleh diterima penyaksiannya ialah mereka yang memenuhi syarat-syarat berikut:-

1. 4 orang lelaki
2. Baligh, telah dewasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh syarak.
3. Berakal
4. Orang yang adil, iaitu tidak melakukan dosa besar dan dosa –dosa kecil.
5. Orang Islam
6. Saksi-saksi itu kesemuanya mestilah benar-benar melihat dengan matanya sendiri masuk kemaluan lelaki itu kedalam kemaluan perempuan itu seperti keris masuk kedalam sarungnya.
7. Keterangan saksi-saksi itu mestilah jelas, iaitu menerangkan secara hakiki masuk zakar lelaki itu ke dalam lubang faraj perempuan itu sebagaimana yang berlaku – bukan secara kiasan.
8. Saksi-saksi itu mestilah melihat sendiri perzinaan itu dilakukan dalam satu tempat yang tertentu dan dalam satu masa yang sama (tidak berlainan tempat dan masa).


Qazaf

PENGERTIAN QAZAF

Pengertiannya ialah melimparkan tuduhan zina kepada orang yang baik lagi suci atau menafikan keturunanya.

PEMBAHAGIAN QAZAF

1.) Qazaf yang pesalah-pesalahnya boleh dikenakan hukuman hudud, seperti seseorang menuduh seseorang yang baik lagi suci berzina tanpa mengemukakan empat saksi lelaki yang adil.

2.) Qazaf yang pesalah-pesalahnya boleh dikenakan hukuman takzir seperti seseorang menuduh seseorang yang lain kufur, mencuri, minum arakatau murtad dan sebagainya, termasuk mencaci, memaki dan lain-lainnya yang boleh menjatuhkah marwah seseorang dan menghinanya.

Menuduh seseorang yang baik lagi suci berzina tanpa mengemukakan empat orang saksi lelaki yang adil hukumnya adalahharam dan termasuk dalam dosa besardan wajib dikenakan hukuman had Qazaf (sebat) sebanyak 80 kali sebat, dan tidak boleh diterima penyaksiannya selama-lamanya kerana dia adalah orang fasiq. Sebagaimana Firman Allah Taala yang bermaksud:

”Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan zina kepada perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawa empat orang saksi. Maka sebatlah mereka 80 kali sebat, dan janganlah kamu terima persaksian mereka itu selama-lamanya kerana mereka itu adalah orang yang fasiq”.
(Surah An- Nur ayat 4)

PENUDUH YANG BOLEH DIKENAKAN HUKUMAN QAZAF

1. Berakal
2. Baligh
3. Kemahuan sendiri tidak dipaksa
4. Mengetahui haramnya Qazaf
5. Bukan ibu bapa dan datuk ke atas kepada orang yang dituduh.

Jika orang yang menuduh itu gila atau kanak-kanak yang belum baligh, tidak boleh dikenakan hukuman had Qazaf keatas mereka. Ini sebagaimana berdasarkan kepada hadith Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud:

”Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia, iaitu kanak-kanak sehingga ia baligh, orang yang tidur sehingga ia bangun dari tidurnya dan orang yang gila sehingga ia sembuh dari gilanya”.
(Riwayat Bukhari Fi Muslim)

CARA-CARA MELAKUKAN QAZAF

Dalam Qanun Jenayah Sayr’iyyah cara melakukan Qazaf terdapat tiga cara:

i) Tuduhan yang dibuat secara sarih (terang dan jelas), iaitu tuduhan yang menggunakan perkataan-perkataan yang jelas dan tepat yang tidak boleh ditafsirkan kepada maksud yang lain selain daripada zina dan penafian nasab (keturunan)

ii) Tuduhan yang dibuat secara kinayah (kiyasan), iaitu tuduhan yang menggunakan perkataan yang tidak jelas dan tidak tepat yang boleh membawa erti zina atau selainnya.

iii) Tuduhan yang dibuat secara ta’ridh (sindiran), iaitu tuduhan yang menggunakan perkataan yang tidak jelas dan tidak tepat juga yang boleh memberi pengertian yang lain daripadazina sebagaimana dilakukan dalam perkataan kinayah.

BUKTI-BUKTI YANG MENSABITKAN KESALAHAN QAZAF

Kesalahan Qazaf boleh disabitkan dengan salah satu dari bukti –bukti yang berikut:-

1. Syahadah (penyaksian)
2. Ikrar (pengakuan)
3. Yamin (sumpah)


Minum Arak (Khamar)

PENGERTIAN ARAK

Arak ialah minuman yang memabukkan. Dalam bahasa Arab dinamakan khamar, berasal dari kata khamara ertinya menutupi. Seseorang yang minum arak atau khamar, biasanya ia mabuk, hilang akal fikirannya tertutup jalan kebenaran, dan ia lupakan dirinya dan lupakan Allah.

Minum arak hukumnya adalah haram, sama ada sedikit atau banyak, hukum mabuk atau pun tidak, kecuali ketika darurat, dan arak itu adalah najis ainnya. Firman Allah yang bermaksud :

”Wahai orang-orang yang beriman bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah semata-mata kotor (najis / keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya”.

(Surah Al- Maidah ayat 90)

HUKUM ORANG YANG MINUM ARAK

Dalam Qanun jenayah syar’iyyah, seseorang yang telah sabit kesalahan minum arak atau sebarang minuman yang memabukkan, sama ada dia mabuk atai tidak, wajib dikenakan hukuman sebat tidak lebih dari 80 kali sebat dan tidak tidak kurang dari 40 kali sebat. Hukuman ini adalah berdalilkan hadith Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan daripada Ali bin Abi Thalib r.a yang bermaksud:

”Rasulullah s.a.w telah menyebat orang yang minum arak sebanyak 40 kali sebat, dan Saidina Abu Bakar telah menyebat sebanyak 40 kali sebat juga, dan Saidina Umar menyebat sebanyak 80 kali sebat. Semuanya adalah sunnah Rasulaullah s.a.w. dan inilah yang paling akau suka”.

KESABITAN KESALAHAN MINUM ARAK(KHAMAR)

Untuk mensabitkan kesalahan seseorang minum arak (khamar) adalah tertakluk dibawah tiga sebab:

i) Minuman yang diminum itu ialah khamar, iaitu minuman yang memabukkan dan yang menghilangkan akal fikiran manusia

ii) Orang yang meminum minuman itu mengetahui bahawa minuman yang diminum tadi memabukkan dan menutup akal fikiran.

iii) Sengaja melakukan kesalahan meminum minuman yang memabukkan.

Seseorang yang meminum minuman yang boleh memabukkan, dan ia tidak tahu bahawa dengan meminum minuman itu ia akan menjadi mabuk tidak boleh dikenakan hukuman had keatas orang yang meminum minuman itu, sekalipun dengan sebab meminum tadi ia menjadi mabuk.

PEMINUM ARAK YANG BOLEH DIKENAKAN HUKUM HADD

Orang yang melakukan kesalahan minum arak (khamar) yang wajib dikenakan hukuman hadd adalah tertakluk dibawah syarat-syarat berikut:

i) Baligh
ii) Berakal
iii) Kemahuan sendiri tanpa dipaksa oleh sesiapa
iv) Minuman itu masuk kedalam rongga melalui mulut


Kanak – kanak yang belum baligh atau orang yang gila yang minum arak (khamar) tidak boleh dikenakan hukuman hadd ke atas mereka, kerana perbuatan mereka itu tidak boleh dianggap sebagai perbuatan jenayah syar’iyyah yang boleh dikenakan hukuman hadd. Ini adalah berdalilkan hadith Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:-

”Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia, iaitu kanak-kanak sehingga ia baligh, orang yang tidur sehingga ia bangun dari tidurnya, dan orang yang gila sehingga ia sembuh dari gila’.

(Riwayat Bukhari dalam Sahih)

BUKTI-BUKTI YANG MENSABITKAN KESALAHAN MINUM ARAK (KHAMAR)

Bukti – bukti yang mensabitkan kesalahan seseorang itu minum arak (khamar) yang boleh dikenakan hukuman hadd adalah sebagaimana berikut:-

1) Syahadah (kesaksian)
2) Ikrar (pengakuan)

Kesalahan minum arak (khamar) boleh dibuktikan dengan keterangan lisan yang diberi oleh dua orang saksi atau dengan ikrar (pengakuan) yang dibuat oleh oarang yang dituduh itu dengan kerelaan dirinya sendiri tanpa paksaan dari mana-mana pihak.

Saksi-saksi dari pihak pendakwa atau penuduh mestilah terdiri dari dua orang lelaki yang mempunyai syarat-syarat yang cukup. Jika saksi-saksi itu semuanya terdiri dari orang-orang perempuan atau seorang lelaki berserta dengan beberapa orang perempuan, maka kesaksian mereka itu tidak boleh diterima dan tidak boleh disabitkan kesalahan orang yang dituduh tadi, kerana kesaksian mereka itu boleh mendatangkan keraguan.


Mencuri (Sariqah)

PENCURI

Pencuri ialah mengambil harta orang lain dengan cara bersembunyi dan diambil daripada tempat pertaruhan (tempat yang layak untuk menyimpan harta itu). Mencuri itu adalah salah satu daripada dosa-dosa besar dan mewajibkan potong tangan ke atas si pencuri itu.
Sebagaimana dengan firman Allah yang bermaksud:

”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”

(Surah Al- Maidah ayat 38)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

(Riwayat Bukhari Muslim)

CIRI –CIRI PERBUATAN MENCURI

1. Memindahkan secara bersembunyi harta alih dari jangkaan atau milikan tuannya.
2. Pemindahan harta itu tanpa persetujuan tuannya.
3. Pemindahan harta itu dengan niat untuk menghilangkan harta tadi dari jangkaan atau milik tuannya.

HUKUMAN HUDUD YANG WAJIB DIKENAKAN KEATAS PENCURI

1) Mengikut peruntukkan hukum syarak yang dikuatkuasakan dalam Qanun jenayah syar’iyyah, orang yang boleh didakwa dibawah kesalahan kes sariqah (mencuri) dan wajib dikenakan hukuman hudud ialah:-

i) Orang yang berakal
ii) Orang yang baligh
iii) Dengan kemahuan sendiri

2) Pencuri yang gila atau kanak-kanak atau orang yang kurang akalnya (tidak siuman) tidak wajib dikenakan hukuman hudud, sekalipun mereka itu mengambil harta atau barangan orang itu secara bersembunyi dengan tujuan untuk memiliki harta atau barangan itu. Sebagaiman Hadirh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:-

”Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia iaitu orang yang tidur hingga ia bangun dari tidurnya, kanak-kanak hingga ia baligh dan orang gila hingga ia berakal (siuman)”

(Riwayat Ahmad, Ashabi, Sunan dan Hakam)

3) Orang yang dipaksa mencuri dengan cara kekerasan, misalnya orang yang diancam dan diugut akan dibunuh jika tidak mahu mencuri. Sebagaimana hujjah Hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

”Sesungguhnya Allah menghapuskan dosa umatku yang tersalah, terlupa dan dosa mereka yang dipaksa melakukan sesuatu kesalahan”.

(Riwayat Ibnu Majah dan Baihaq’i dan Lain daripada keduanya)


4) Orang yang terpaksa mencuri disebabkan tersangat lapar (kebuluran) atau terlalu dahaga yang boleh membawa kepada maut tidak boleh juga dikenakan hukuman hudud, kerana mereka yang dalam keadaan tersebut adalah termasuk dalam darurat yang diharuskan oleh syarak melakukan perkara yang dilarang. Kes ini adalah merujuk kepada Kaedah Fiqhiyyah yang bermaksud :

” Darurat (dalam keadaan yang memaksa) diharuskan melakukan perkara yang dilarang”.

(Al- Ashbah dan An – Nazha’ir)

Dalam perkara (3) dan (4) mereka itu terlepas dari hukuman hudud, tetapi hakim boleh mengenakan hukuman takzir keatas pencuri itu mengikut kea’rifan dan kebijaksanaannya.

PENCURI YANG TIDAK BOLEH DIKENAKAN HUKUMAN KESALAHAN SARIQAH

Pencuri yang tidak boleh dikenakan hukuman kesalahan sariqah ialah :-

1) Pencurian yang dilakukan secara khianat, iaitu orang yang mengambil harta atau barangan yang diamanahkan kepadanya. Mereka yang melakukan kesalahan tersebut tidak boleh didakwa dibawah kes sariqah (mencuri) dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud, tetapi mereka itu hendaklah didakwa di bawah kes kesalahan pecah amanah yang wajib dikenakan hukuman takzir.

2) Orang yang mengambil harta atau barangan orang lain dengan cara paksaan dan kekerasan.

3) Orang yang menyambar barangan orang lain sambil lalu, iaitu semasa berjalan atau atas kenderaan,termasuk juga penyelok saku.

4) Pencurian berlaku dimedan peperangan.

5) Mengambil buah yang tergantung di atas dahannya kerana tersangat lapar dan dahaga.

SABIT KESALAHAN MENCURI

1. Kesalahan mencuri boleh disabitkan dengan adanya salah satu dari bukti-bukti berikut:-

i) Ikrar (pengakuan)
ii) Keterangan dua orang saksi lelaki yang adil
iii) Sumpah yang mardud iaitu sumpah pencuri itu dikembalikan kepada orang yang mendakwa, jika orang yang didakwa tadi tidak mengaku, dimana mengikut keterangan orang yang mendakwa bahawa orang yang didakwa itu memang sebenarnya adalah mencuri.

2. Pencuri yang mengaku melakukan kesalahan mencuri memadai membuat pengakuan hanya sekali pengakuan sahaja dan pengakuan itu dibuat dimajlis dalam Mahkamah dihadapan hakim.

3. Untuk mempastikan kebenaran keterangan saksi-saksi bagi mensabitkan kesalahan seseorang itu mencuri, hakim hendaklah menyoal siasat saksi-saksi itu mengenai harta atau barangan yang dicuri, cara kecurian, tempat kecurian, masa kecurian dan lain-lainnya.

4. Hakim hendaklah juga menanyakan kepada saksi-saksi itu hubungan antara orang yang kena curi dangan orang yang mencuri.

PENCURI YANG DIKECUALIKAN DARII HUKUMAN HUDUD.

1) Jumlah nilai harta atau barangan yang dicuri itu kurang daripada satu perempat dinar atau tiga darham.

2) Untuk mensabitkan kesalahan mencuri itu tidak dapat dibuktikan mengikut yang dikehendaki.

3) Pencuri itu bukan orang yang mukallaf.

4) Tuan punya harta atau barang yang dicuri itu tidak menyimpan dan menjaga harta atau barangannya ditempat yang selamat daripada kena curi.

5) Pencuri itu belum lagi mendapat milik yang sepenuhnya keatas harta yang dicuri itu.

6) Harta atau barang yang dicuri itu bukan dari barangan yang berharga dan bernilai.

7) Harta atau barangan yang dicuri itu tidak memberi apa-apa faedah dan tidak bernilai mengikut hukum syarak seperti alat hiburan atau minuman yang memabukkan.

8) Pencurian yang dilakukan oleh orang yang memberi hutang ke atas harta atau barangan orang yang berhutang.

9) Pencurian yang berlaku itu dalam kedaan yang mendesak seperti didalam peperangan, dimasa sangat lapar dan dahaga.

10) Pencurian yang dilakukan oleh anak keatas harta atau barangan kepunyaan ibu bapanya hingga ke atas (datuk dan seterusnya).

11) Pencurian yang dilakukan oleh suami keatas harta atau barangan kepunyaan isterinya dan sebaliknya.

12) Pencuri itu mencuri harta atau barangan kepunyaan Baitul Mal.

HUKUMAN KERANA KESALAHAN MENCURI

Sesiapa yang melakukan kesalahan mencuri wajib dikenakan hukuman hudud sebagaimana yang dikehendaki oleh hukum syarak.

1) Mencuri kali pertama hendaklah dipotong tangan kanannya.
2) Mencuri kali yang kedua hendaklah dipotong kaki kirinya dan,
3) Mencuri kali ketiga dan berikutnya hendaklah dikenakan hukuman takzir dan dan dipenjarakan sehingga ia terbunuh.

TokBatin X said...

kamal farhan said...

Bentuk Hukuman Yang Dikenakan Ke Atas Penjenayah

Salam sdr,
Panjang cerita sdr tentang hukum2 syarie.. Tetapi hukum2 ini hanya mampu dicoret diatas kertas jer.. kenape satu hukum pun ta' pernah terlaksana?... kah.. kah.. sdr seumpama berlawak jenaka jer.

Tunggulah unta masuk lubang jarum dulu..

Cuba laksanakan hukum 2 ini atas diri sendiri dulu. Apakah sdr mampu?

jit_tontoya said...

hoi...senoi babi,

kamu tu ahli neraka, tidak payah hendak jual ubat kat sini. isteri engkau dekat rumah pun tidak terurus, pakai kain terlondeh, anak-anak pun telanjang sini-sana. nak bercakap pasal hukum konon. kamu itu yang sepatutnya dihukum dengan tanam di kubur kristian nanti.pueh gila punya senoi babi.

jit_tontoya said...

zali beruk, bn @umno semua tu penyokong firaun. nanti bila mati tanam jer dekat kubur hindu. dasar putar belit agama. dia ingat dengan melayu ni boleh bawa ke syurga. aku ingat seluruh mak bapa dia pun gila macam dia. memang keturunan syaitan dia ni..

kamal farhan said...

tok batin senoi said..
Cuba laksanakan hukum 2 ini atas diri sendiri dulu. Apakah sdr mampu?


tak batin,tok batin..knpe plak org pas xmampu pulak? knpa kami(org pas) nak takut laksana kan hudud pd diri kami sedang kan kami xbuat salah? kami xmencuri,membunuh,berzina..?skrg nie org2 pas mmg laksanakan hudud pd diri kami sendiri..kami takut dgn hukum allah,sbb tue kami(org2 pas) xmencuri,xberzina,membunuh,dll lg...knpe lah ckp xguna otak...

umno nie takut nak laksanakan hudud sbb diorang sndiri yg berzina,membunuh,mencuri,dll lg..tue yg takut sgt tue..

tok batin senoi,nak ckp tue,guna lah akal skit..fikir lah..

dewatawanberapi said...

Aku tak tahu pulak yang nik ajis tu dah tukar jadi negro...

Apa2pun tahniahlah sebab tak suka jadi Melayu...

Jadi negro takpa lagi asal jangan jadi cina...nanti banyak pulak kandang babi kat sana...maklumlah MAKANAN ASASI...

zali said...

banyak banyak part saya suka sangat baca ni...terima kasih yang berusaha kamal farhan :

...Mereka yang melakukan liwat, wajib dikenakan hukuman hudud,

iaitu direjam sehingga mati, jika orang yang berliwat itu muhsin.

Dan dikenakan hukuman sebat 100 kali sebat

dan buang negeri selama setahun, jika berliwat dengan bukan muhsin.

(Kifayatul Ahyar juzuk 2 muka surat 111-112)

awas al juburi...rasakan la...

ajkumno.. said...

Blogger ajkumno.. said...

CARA BN@UMNO NIE BRHUJAH DAPAT DINILAI OLEH BLOGER DISNI.. CUMA YG TAK BERAKAL JER SETUJU DGN APA YG BN@UMNO SESAT NIE CAKAP

BN@UMNO ORG ISLAM DIAJAR MENGAWAL NAFSU ATAU MENGHINDARI DARI PEKARA2 YG MENDATANGKAN NAFSU SYAITAN ATAU LEBIH SENANG KO FAHAM NAFSU BINATANG...

AKU TAU KO JAHIL DALAM AGAMA TAPI JANGAN MALUKAN DIRI KO SENDIRI..

"PERHATIKAN PETIKAN AYAT BN@UMNO NIE" - (sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.)


MASYALLAH!!! MASYALLAH... AGAK NYER DIA DUK AJAR ANAK LELAKI DIA TENGOK WEB BLUE KAT UMAH)

P/s NIE LA PENGIKUT ISLAMHADARI...
BN@UMNO......


Blogger bn@umno said...

tekong,

ko ni manusia ke ape?ake heran dgn ko, ape jenis manusia ko ni?sedangkan haiwan pun ada kemahuan seks dan ko sebagai manusia takde nafsu seks?kalau macam tu potong jelah si ANU ko tu lagi bagus.ko jgn nak tunjuk alim kononnya tak penah layari laman web blue.besar kemungkinan kolah peminat no.1 laman web blue ni.sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.maklumlah manusia ni bernafsu.cuba ko bagi tahu aku, manusia atau lelaki mana yg tidak mempunyai nafsu seks?mungkin ko sorang je kot yg tidak mempunyai nafsu seks.atau ko ni bernafsukan kaum sejenis ko kot.

January 22, 2009 7:40 PM

January 23, 2009 8:25 PM

ajkumno.. said...

Blogger ajkumno.. said...

CARA BN@UMNO NIE BRHUJAH DAPAT DINILAI OLEH BLOGER DISNI.. CUMA YG TAK BERAKAL JER SETUJU DGN APA YG BN@UMNO SESAT NIE CAKAP

BN@UMNO ORG ISLAM DIAJAR MENGAWAL NAFSU ATAU MENGHINDARI DARI PEKARA2 YG MENDATANGKAN NAFSU SYAITAN ATAU LEBIH SENANG KO FAHAM NAFSU BINATANG...

AKU TAU KO JAHIL DALAM AGAMA TAPI JANGAN MALUKAN DIRI KO SENDIRI..

"PERHATIKAN PETIKAN AYAT BN@UMNO NIE" - (sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.)


MASYALLAH!!! MASYALLAH... AGAK NYER DIA DUK AJAR ANAK LELAKI DIA TENGOK WEB BLUE KAT UMAH)

P/s NIE LA PENGIKUT ISLAMHADARI...
BN@UMNO......


Blogger bn@umno said...

tekong,

ko ni manusia ke ape?ake heran dgn ko, ape jenis manusia ko ni?sedangkan haiwan pun ada kemahuan seks dan ko sebagai manusia takde nafsu seks?kalau macam tu potong jelah si ANU ko tu lagi bagus.ko jgn nak tunjuk alim kononnya tak penah layari laman web blue.besar kemungkinan kolah peminat no.1 laman web blue ni.sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.maklumlah manusia ni bernafsu.cuba ko bagi tahu aku, manusia atau lelaki mana yg tidak mempunyai nafsu seks?mungkin ko sorang je kot yg tidak mempunyai nafsu seks.atau ko ni bernafsukan kaum sejenis ko kot.

January 22, 2009 7:40 PM

January 23, 2009 8:25 PM

ajkumno.. said...

Blogger ajkumno.. said...

CARA BN@UMNO NIE BRHUJAH DAPAT DINILAI OLEH BLOGER DISNI.. CUMA YG TAK BERAKAL JER SETUJU DGN APA YG BN@UMNO SESAT NIE CAKAP

BN@UMNO ORG ISLAM DIAJAR MENGAWAL NAFSU ATAU MENGHINDARI DARI PEKARA2 YG MENDATANGKAN NAFSU SYAITAN ATAU LEBIH SENANG KO FAHAM NAFSU BINATANG...

AKU TAU KO JAHIL DALAM AGAMA TAPI JANGAN MALUKAN DIRI KO SENDIRI..

"PERHATIKAN PETIKAN AYAT BN@UMNO NIE" - (sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.)


MASYALLAH!!! MASYALLAH... AGAK NYER DIA DUK AJAR ANAK LELAKI DIA TENGOK WEB BLUE KAT UMAH)

P/s NIE LA PENGIKUT ISLAMHADARI...
BN@UMNO......


Blogger bn@umno said...

tekong,

ko ni manusia ke ape?ake heran dgn ko, ape jenis manusia ko ni?sedangkan haiwan pun ada kemahuan seks dan ko sebagai manusia takde nafsu seks?kalau macam tu potong jelah si ANU ko tu lagi bagus.ko jgn nak tunjuk alim kononnya tak penah layari laman web blue.besar kemungkinan kolah peminat no.1 laman web blue ni.sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.maklumlah manusia ni bernafsu.cuba ko bagi tahu aku, manusia atau lelaki mana yg tidak mempunyai nafsu seks?mungkin ko sorang je kot yg tidak mempunyai nafsu seks.atau ko ni bernafsukan kaum sejenis ko kot.

January 22, 2009 7:40 PM

January 23, 2009 8:25 PM

ajkumno.. said...

Blogger ajkumno.. said...

CARA BN@UMNO NIE BRHUJAH DAPAT DINILAI OLEH BLOGER DISNI.. CUMA YG TAK BERAKAL JER SETUJU DGN APA YG BN@UMNO SESAT NIE CAKAP

BN@UMNO ORG ISLAM DIAJAR MENGAWAL NAFSU ATAU MENGHINDARI DARI PEKARA2 YG MENDATANGKAN NAFSU SYAITAN ATAU LEBIH SENANG KO FAHAM NAFSU BINATANG...

AKU TAU KO JAHIL DALAM AGAMA TAPI JANGAN MALUKAN DIRI KO SENDIRI..

"PERHATIKAN PETIKAN AYAT BN@UMNO NIE" - (sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.)


MASYALLAH!!! MASYALLAH... AGAK NYER DIA DUK AJAR ANAK LELAKI DIA TENGOK WEB BLUE KAT UMAH)

P/s NIE LA PENGIKUT ISLAMHADARI...
BN@UMNO......


Blogger bn@umno said...

tekong,

ko ni manusia ke ape?ake heran dgn ko, ape jenis manusia ko ni?sedangkan haiwan pun ada kemahuan seks dan ko sebagai manusia takde nafsu seks?kalau macam tu potong jelah si ANU ko tu lagi bagus.ko jgn nak tunjuk alim kononnya tak penah layari laman web blue.besar kemungkinan kolah peminat no.1 laman web blue ni.sebagai manusia, lebih-lebih lagi lelaki biasalah kalau sekali-sekala tonton atau layari laman web blue ni.maklumlah manusia ni bernafsu.cuba ko bagi tahu aku, manusia atau lelaki mana yg tidak mempunyai nafsu seks?mungkin ko sorang je kot yg tidak mempunyai nafsu seks.atau ko ni bernafsukan kaum sejenis ko kot.

January 22, 2009 7:40 PM

January 23, 2009 8:25 PM

ajkumno.. said...

"PERHATIKAN AYAT ENZALI" - ( >>kemasukan sesiapa sahaja ke syurga adalah berdasarkan rahmat Allah dan bukan berdasarkan berapa banyak sembahyang,puasa dan apa lagi berdasarkan undi pas...itu khurafat belaka.)

ENZALI ALLAH MEMBERI RAHMAT KEPADA HAMBANYER YG MENGIKUT PERINTAH NYER.. SEMBANHYANG, PUASA ITU WAJIB KALAU TAK SEMBAHYANG MEMANG LA TAK MASUK SYURGA ..(TAKAN LA ISLAMHADARI AJAR DENGAN HANYER BELAKU BAIK DAH DIJAMINKAN SYURGA.._??


Blogger zali said...

firdaus kata :

ini :
hukum hudud kononnya tidak sesuai utk zaman sekarang padahal hukum hudud telah diketahui sesuai sehingga hari kiamat.

>>hudud cuma sunatullah dan jika tidak dilaksanakan atas dasar ketidaksesuaian adalah tidak mengapa...tak ada hal punya.

dan ini :
jika seseorang itu mengundi Pas dgn niat yang ikhlas utk perjuangan Islam dan menjalani kehidupan selari dgn kehendak Islam insyaallah balasan syurga sememangnya ujud

>>kemasukan sesiapa sahaja ke syurga adalah berdasarkan rahmat Allah dan bukan berdasarkan berapa banyak sembahyang,puasa dan apa lagi berdasarkan undi pas...itu khurafat belaka.

January 23, 2009 4:46 AM

ajkumno.. said...

ENZALI JANGAN LA CAKAP CAM ORG BODOH PENYAKIT BN UMNO DAH BERJANGKIT KAT KO KER? DAH TENTU RAHMAT SYURGA TU UNTUK ORG2 BERIMAN.. KALAU MAIN BAGI IKUT SUKA HATI KO JER RAMAI LA ORG BUAT JAHAT... NANTI ADA LA ORG KAFIR MCM BN@UMNO TU CAKAP AKU BUAT JAHAT PUN AKU MASUK SYURGA JUGAK..

Blogger zali said...

firdaus...

walau apa pun orangnya...perogol bersiri,pembunuh upahan...apa saja...kalau Allah merahmati dia...siapa saya dan siapa awak nak pertikaikan?

ok...jika wajib mana dalilnya?
jika tiada dalil wajibnya tak kan jatuh hukum haram atau makruh pulak...

nik ajis patut di hantar ke palestin membantu hamas di sana...ini tanah orang melayu bukan tanah orang negro!

ajkumno.. said...

CARA PEMIKIRAN PENCACAI UMNO PERLU DIUBAH.. CARA LAMA DAH LAPUK DAH BUAT RAKYAT MUAK NGAN CARA KEMPEN LAMA.. HANTAR LA BLOGER YG BERAKAL SIKIT.. KALAU CAM NIE LA UMNO AKAN HANCUR....

zali said...

ajkumno...

KALAU TAK SEMBAHYANG MEMANG LA TAK MASUK SYURGA ..(TAKAN LA ISLAMHADARI AJAR DENGAN HANYER BELAKU BAIK DAH DIJAMINKAN SYURGA.._??

tak kan tak pernah dengar ada yang masuk syurga walau pun dia non muslim...

ok yang ni awak fikirkan untuk saya...saya cuma ada kepala lutut untuk berfikir...

orang-orang di zaman nabi adam dll yang masa tu belum sampai perintah sembahyang,puasa...adakah mereka semua tak dapat masuk syurga sebab mereka tak sembahyang...?

zali said...

baru berapa kerat yang tak berakal ni kat sini dah mengelupur panas buntut tak terlayan...

kenapa?tak boleh makan ke?

haa tu belum sampai otai zizah lagi tuu...

TokBatin X said...

jit tontoya said...

hoi...senoi babi,

kamu tu ahli neraka, tidak payah hendak jual ubat kat sini. isteri engkau dekat rumah pun tidak terurus, pakai kain terlondeh, anak-anak pun telanjang sini-sana. nak bercakap pasal hukum konon. kamu itu yang sepatutnya dihukum dengan tanam di kubur kristian nanti.pueh gila punya senoi babi.

Cuba renungkan cakap2 dan budi perkerti 'yang mengaku muslim ni'. lawak.. lawak giler ker orang 'Islam' berwatakan orang sawan ni?

Sepatutnya orang 'Islam' berbudi pekerti mulia, ini lain pulak cara 'Islam PAs'ni.

Kau dah tengok ker siapa yang masuk neraka tu? Pelik juga orang yang yang sangat2 lah keliru nyer ini. Layak kah sdr berbicara tentang hukum?

TokBatin X said...

Blogger kamal farhan said...

tok batin senoi said..
Cuba laksanakan hukum 2 ini atas diri sendiri dulu. Apakah sdr mampu?


tak batin,tok batin..knpe plak org pas xmampu pulak? knpa kami(org pas) nak takut laksana kan hudud pd diri kami sedang kan kami xbuat salah? kami xmencuri,membunuh,berzina..?skrg nie org2 pas mmg laksanakan hudud pd diri kami sendiri..kami takut dgn hukum allah,sbb tue kami(org2 pas) xmencuri,xberzina,membunuh,dll lg...knpe lah ckp xguna otak...


ZZZZZZ...XXXXX

Kerana orang PAS xguna otak ler tu.. Sebab tu lah Hudud tu ta'mampu na' laksanakan. Kalau Dia orang gunakan otak lagi ta' bolih laksanakan...

Allah ker yang mengawal otak manusia atau manusia mengawal Tuhan? sdr farhan ni sawan ker?

unanjaga said...

Sebab itu kita semua disuruh berpegang teguh pada pertunjuk Al-Quran dan hadis Nabi.Dan tiada alasan bagi kita untuk menolaknya sebagai seorang islam yang beriman...olih itu sebaiknya kita semua bersatu atas nama islam,bukan atas nama melayu.Diakhirat juga tiada perbezaan antara Umno dan Pas.

Banjar Sungai Tungku said...

firdaus said...

tapi realitinya Pas ditubuhkan utk memudahkan gerakan memperjuangkan Islam.tanpa pertubuhan yang berdaftar susahlah sesuatu perjuangan itu hendak digerakkan.

January 23, 2009 1:21 AM


Pakatan Rakyat sudah berdaftar ke?

Banjar Sungai Tungku said...

firdaus said...

perjuangan Pas adalah memperjuangkan Islam dan dengan mengundi Pas secara tak langsung bermaksud menolong atau mendokong perjuangan Islam dan ini adalah satu ibadah dan jika ikhlas sudah tentu mendapat ganjaran pahala dari Allah swt kerana kita cuba dan berusaha mendaulatkan agama-Nya...

January 23, 2009 3:07 AM


Memperjuangkan Islam apa bende nye kalau dah bersengkokol dgn DAP kafir laknat yg 100% anti-Uslam tu.

Banjar Sungai Tungku said...

firdaus said...

lagi satu aku cakap orang yang mengundi Pas secara tak langsung membantu dan mendokong perjuangan Islam kerana dgn jelas dalam perlembagaan Pas, Islam merupakan asas dan perjuangan utama parti.


Itu duluuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!

Sekarang PAS dah bersengkokol dgn DAP dan PKR, pejuangan Islam nye dah 'mabur' - memperjuangkan periuk nasi ada le.

Banjar Sungai Tungku said...

Dari : tokbatinsenoi
.........Tidakkah sdr tahu?
Islam tu bersaudara.
Siapa yang mengucap La illaha illa Allah, maka wajib saudaranya mempertahankan maruahnya, hartanya, keluarganya serta darahnya (maksud hadis)

Semoga Allah memberikan taufq dan hidayatnya untuk kita semua, serts mengampuni kita sekelian. Amin !!!................

January 23, 2009 5:31 PM


YB Karpal Singh dan Lim Kit Siang Dah 'sunat' dan mengucap dua kalimah....

kalau tak caya sila lawatutok_gajah

dewatawanberapi said...

jit tontoya kata...

hoi...senoi babi,

kamu tu ahli neraka, tidak payah hendak jual ubat kat sini. isteri engkau dekat rumah pun tidak terurus, pakai kain terlondeh, anak-anak pun telanjang sini-sana. nak bercakap pasal hukum konon. kamu itu yang sepatutnya dihukum dengan tanam di kubur kristian nanti.pueh gila punya senoi babi.

zali beruk, bn @umno semua tu penyokong firaun. nanti bila mati tanam jer dekat kubur hindu. dasar putar belit agama. dia ingat dengan melayu ni boleh bawa ke syurga. aku ingat seluruh mak bapa dia pun gila macam dia. memang keturunan syaitan dia ni..

************************************

kalau berani tulis ayat biadab ni tak payah tukar nick name....

ITU NAMANYA PENGECUT, BACOL
lebih baik guna nick name asal....

Tapi nak buat macamana....
Balaci2 Pas ni memang cam tu...baling batu sembunyi tangan

Atuk Banjar Masin said...

unanjaga said...

Sebab itu kita semua disuruh berpegang teguh pada pertunjuk Al-Quran dan hadis Nabi.Dan tiada alasan bagi kita untuk menolaknya sebagai seorang islam yang beriman...olih itu sebaiknya kita semua bersatu atas nama islam,bukan atas nama melayu.Diakhirat juga tiada perbezaan antara Umno dan Pas.

January 24, 2009 12:05 AM


Tuan Guru kata ada beza nye PAS dgn UMNO.

PAS - Islam, masuk syorga.
UMNO - kafir, masuk neraka.

Unknown said...

Blogger anonymous said...

firdaus said...

perjuangan Pas adalah memperjuangkan Islam dan dengan mengundi Pas secara tak langsung bermaksud menolong atau mendokong perjuangan Islam dan ini adalah satu ibadah dan jika ikhlas sudah tentu mendapat ganjaran pahala dari Allah swt kerana kita cuba dan berusaha mendaulatkan agama-Nya...

January 23, 2009 3:07 AM

Memperjuangkan Islam apa bende nye kalau dah bersengkokol dgn DAP kafir laknat yg 100% anti-Uslam tu.

January 24, 2009 1:00 AM


pakatan dgn DAP secara tak langsung membolehkan para ulama dalam Pas berdakwah dan menunjukkan imej dan keindahan Islam yang sebenarnya.sekurang-kurangnya imej Islam dan hukum Allah swt dapat dibersihkan dari tanggapan buruk yang dibuat oleh umno.buktinya dapat dilihat sekarang sesetengah kaum cina dan india yang sudah tidak takut lagi dgn hukum Allah swt (hudud).dan kalau dilihat secara rasionalnya umno juga adalah anti Islam kerana menggunakan mahkamah utk menghalang kerajaan Pas kelantan melaksanakan hudud malah presiden umno sendiri menghantar surat amaran kepada kelantan supaya tidak melaksanakan hukum hudud tapi masa itu DAP langsung tidak membantah atau cuba menghalang dan menggagalkan hasrat murni kerajaan kelantan tetapi umno yang bersungguh-sungguh menggagalkan hukum Allah swt terlaksana di bumi kelantan. disini kita dapat lihat dgn jelas siapa yang lebih anti Islamnya?...

Unknown said...

Blogger anonymous said...

firdaus said...

lagi satu aku cakap orang yang mengundi Pas secara tak langsung membantu dan mendokong perjuangan Islam kerana dgn jelas dalam perlembagaan Pas, Islam merupakan asas dan perjuangan utama parti.

Itu duluuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!

Sekarang PAS dah bersengkokol dgn DAP dan PKR, pejuangan Islam nye dah 'mabur' - memperjuangkan periuk nasi ada le.

January 24, 2009 1:08 AM


Pas tetap seperti dulu dan sebelum prk kuala terengganu lagi pimpinan Pas telah tegaskan yang Pas akan tetap dgn hasrat melaksanakan hudud.takkan dah lupa kan isu hudud digunakan umno sebagai isu menjelang prk k.t tapi langsung tak jalan...

Unknown said...

Blogger tok_gajah said...

unanjaga said...

Sebab itu kita semua disuruh berpegang teguh pada pertunjuk Al-Quran dan hadis Nabi.Dan tiada alasan bagi kita untuk menolaknya sebagai seorang islam yang beriman...olih itu sebaiknya kita semua bersatu atas nama islam,bukan atas nama melayu.Diakhirat juga tiada perbezaan antara Umno dan Pas.

January 24, 2009 12:05 AM

Tuan Guru kata ada beza nye PAS dgn UMNO.

PAS - Islam, masuk syorga.
UMNO - kafir, masuk neraka.

January 24, 2009 1:41 AM


Pas Islam dan umno pun Islam bezanya adalah Pas berjuang utk cuba tegakkan hukum Allah swt manakala umno berjuang utk menentang hukum Allah swt dari dilaksanakan...

Banjar Sungai Tungku said...

Dah lupa atau buat2 lupa, tentang bersengkokol dgn DAP.
Duluuuuuuuu kata UMNO KAFIR kerana berkongsi kuasa memerintah dgn MCA/MIC(kafir)

Apa macam, ada hingat ka?

Banjar Sungai Tungku said...

Tak malu punya firdaus, lidah bercabang mcm biawak.

Sekarang dah mau mengaku pula UMNO tu Islam juga.

Banjar Sungai Tungku said...

sdr firdaus,
anda jangan mudah terpengaruh dgn lakunan cina dan india dalam Pakatan Rakyat.

Sokongan DAP terhadap PAS cuma sokongan PALSU, PAS kerana terlalu ingin berkuasa sanggup menipu diri sendiri.

DAP memang 100% anti-Islam.

Sekongan mereka terhadap PAS cuma untuk meraih kuasa memerintah sahaja.

Lihat di P Pinang, PAS terus tersingkir keluar dari kabinet pemeritahan, walaupun PAS ada satu dua kerusi.

Negeri Perak - walaupun MB nya PAS tetapi PAS tiada suara majoriti dlm kabinet nya. Segala pentadbiran telah di kawal dan dikuasai oleh DAP. Begitu juga di Selangor - DAP lebih menunjul dlm pentadbiran nya.

YB dari PAS dari Selangor sendiri mengakui perkara ini.

Nak mendakwah DAP kunun,
Akhirnye PAS yg kena dakwah DAP

perunding said...

semakin hot

Unknown said...

anonymous,
umno anti Islam tak?

TokBatin X said...

Alkisah, Sdr Hassan AlBanna, pendakwah yang terkenal, dikalangan Ikhwanul Muslimin diMesir.

Beliau adalah pendakwah yang gigih. Dia sanggup memasuki pub2, cofee2 house, rumah pelacuran dalam mejalankan aktiviti dakwahnya, untuk mengembalikan era pemerintahan Mesir kepada 'Pemerintahan Islam'

Sayangnya Mesir, sampai kini diperintah olih pemerintah yang pro Israel dan Amerika.

Jadi fikir2kan lah kembali. Sekiranya sdr2 nak berdakwah dan menegakan hukum hudud ... just kerana nak masuk syurga atau untuk dogma kepartian PAS jer... ini adalah jauh panggang dari kambing2 tolol.

Buatlah sesuatu kerana mengikut kehendak Allah, bukannya kerana kehendak nafsu kita.

TokBatin X said...

firdaus said...

anonymous,
umno anti Islam tak?

XXXX....ZZZZZ

Yang jelasnya orang 'Islam' dalam UMNO tidak sekali2 anti Islam, Kerana mereka orang Islam. Kan kah ini sudah terang lagi bersuloh.

Ahli2 UMNO yang bukan 'Islam, mungkin ada, walau bagaimanapun kita ta' bolih memastikan.

Barisan National dan Pakatan Rakyat mempunyai komponen2 dan ahli2 yang berbilang kaum dan ugama. Jadi kalau PAS cuba nak tegakkan hukum hudud juga cubalah... semoga PAS berjaya.

Tetapi ini adalah sesuatu yang tidak mungkin... hanya mungkin untuk MAT JENIN.

bn@umno said...

sini aku sarankan sekali lagi, kepada Penyokong Pas ataupun PR yg berhasrat nak masuk syurga, undilah Pas kerana NA akan mengadili dan menjadi hakim untuk korang diakhirat nanti.NA ni sudah boleh dianggap sebagai TUHAN kerana kebolehan beliau menentukan seseorang sama ada akan masuk syurga ataupun neraka diakhirat nanti.

Unknown said...

habis kenapa umno yang mengaku Islam tapi berusaha dgn pelbagai cara dan sedaya upaya menghalang golongan yang mahu melaksanakan hukum Allah swt (hudud)seperti yang terkandung dlm Al-Quran dan hadis...

dewatawanberapi said...

firdaus said..
pakatan dgn DAP secara tak langsung membolehkan para ulama dalam Pas berdakwah dan menunjukkan imej dan keindahan Islam yang sebenarnya

************************************

Inilah ayat yang paling BODOH yang pernah aku dengar....

Nak berdakwah kepada Dap?????????

Cuba ko tanya betul2 pada pemimpin2 Pas...

Betulkah mereka ingin mengislamkan Lim kit siang, karpal singh, theresa kok dll

Suruh mereka jawab dengan jujur....

TokBatin X said...

firdaus said...

habis kenapa umno yang mengaku Islam tapi berusaha dgn pelbagai cara dan sedaya upaya menghalang golongan yang mahu melaksanakan hukum Allah swt (hudud)seperti yang terkandung dlm Al-Quran dan hadis...

XXXX...xxxxx..zzzzzzzzzz

Bila lak UMNO tu mengaku Islam. Cuma kebanyakan pemimpin2nya Islam, dan ahli2nya 80% Islam. Begitu juga PAS dan PKR.

Orang2 Islam tak akan menolak hukum hudud kiranya bolih di laksanakan.. Cubalah tegakkan hukum hudud ni.. kalau bolih.. jangan hukum atas kertas jer.

Tapi kena ingat gak.. kenalah hapuskan undang2 civil yang sedia ada agar orang Islam tak dihukum dengan undang2 civil dan undang2 syarie sekali .. Ini mungkin tidak adil untok orang Islam kan?

Bila lagi nak laksanakan undang2 hudud nih...

dewatawanberapi said...

Nik Aziz pernah berkata bahawa kita boleh minta bantuan syaitan....

Akhirnya kebenaran terbukti bahawasanya Pas telah minta bantuan dari syaitan DAP..

jit_tontoya said...

dewata gila awan berapi kata:

Nik Aziz pernah berkata bahawa kita boleh minta bantuan syaitan....

Akhirnya kebenaran terbukti bahawasanya Pas telah minta bantuan dari syaitan DAP..

- kau itu sebenarnya yang syaitan. engkau itu lebih setan dari syaitan. kau kata dap itu syaitan tapi kau pula jenis syaitan yang direjam.
sial..

zali said...

tontoya...

tak payah la nak backing sedara dap awak tu...dengan menyetankan orang melayu islam seperti dewata awan berapi...

awak sepatutnya backing melayu islam kecuali awak memang dah terasa sangat yang awak tu negro.

jit_tontoya said...
This comment has been removed by the author.
PAPA GOMO said...

TO TOK BATIN DAN MENANTUNYA SI ZALI....

AWAT HANG NI KECOH SEMACAM JE????

PILAH....MENYUMPIT ANAK BABI....

TAKDA KERJA KE NAK MENYAKAT ORANG???

PAPA GOMO said...

TUAN GURU CAKAP BETUL...
AKU SOKONG......

TAPI ......

ITU APABILA DI AKHIRAT KELAK!!!
SEKARANG NI YANG PAS DOK CIUM-CIUM DAP KOMUNIS APA CERITA???

MENYOKONG ANWAR YANG SECARA TERANG-TERANGAN MELIWAT APA CERITA???

PEMBERIAN TANAH MELAYU INI KEPADA KAUM CINA PENDATANG APA CERITA???

SEMUA HAK MELAYU NAK DI BERI APA CERITA???

KALAU LAH PAS BERNIAT UNTUK MEMBUKA HATI PADA KAUM LAIN YANG BERAGAMA KAFIR INI MEMELUK ISLAM.
JANGANLAH SAMPAI DIGADAIKAN HAK MELAYU DAN TANAH MELAYU INI.

MEREKA KAUM LAIN WALAUPUN BERLAINAN PARTI TETAP BERSAMA!!!
MAKAN BERSAMA, TIDOR SEBANTAL.

TAPI PAS????
UMNO DI SAMAKAN DENGAN YAHUDI !!!!

PADA AKU PAS NI MAKIN LAMA DAH MAKIN SESAT!!!
DAH TAK RELEVAN DALAM MEMPERJUANGKAN HAK ORANG MELAYU!!!

KALAU LAH PAS SAYANG SANGAT KAT KAUM LAIN TU PI LAH IKUT DIEORANG BALIK NEGERI MASING-MASING.
TAK PAYAH DOK KAT TANAH MELAYU NI.

zanjabil said...

Rasulullah bersabda:"Bukan dari golongan kami orang yang menyeru kepada assabiah(perkauman),bukan dari golongan kami orang yang berperang demi assabiah dan bukan dari golongan kami orang yang mati mempertahankan assabiah".
Riwayat Ibnu Daud.
Cuba sahabat-sahabat fahami ayat ini dengan pernyataan Nik Aziz.Jangan kerana marahkan seseorang kita menolak hadis Rasulullah kerana kalau kita menolak hadis bermakna kita pun sama dengan orang yang sembah patung.Kita akan terkeluar dari Islam.Nauzubillah....berdebatlah secara ilmiah....

Saiful said...

walaupun Dap tu bukannya diterajui oleh orang melayu tapi pemimpin DAP tu mempunyai daya kepimpinan yg tinggi JAUH MELEBIHI kewibawaan pemimpin melayu yg terdiri drpd Umno,Pas dan Keadilan yg penuh korup dan mengkayakan kroni sendiri.pemimpin DAP terdiri drpd pemimpin yg bersih dan bebas drpd segala penyalahgunaan kuasa.JADI AKU TERAMAT MENGHARAPKAN SUATU HARI NANTI MALAYSIA DAPAT DIPERINTAH OLEH PEMIMPIN DAP YG DIKETUAI OLEH LIM GUAN ENG.MENGIKUT PEMERHATIAN,BUAT MASA SKG NI HANYA LGE JE YG LAYAK JADI PEMIMPIN NEGARA.sekarang, pemilihan pemimpin berdasarkan agama dan bangsa sudah tidak boleh diguna pakai lagi.malaysia memerlukann seorang pemimpin yg berwibawa spt LIM GUAN ENG UTK MENTADBIR NEGARA.

Saiful said...

kalaulah si obama boleh jadi presiden kulit hitam pertama AS takkanlah Malaysia tidak boleh mempunyai LGE jadi PM Malaysia. pemimpin-pemimpin di kalangan Umno,Pas dan Keadilan semuanya tak boleh pakai hanya berpolitik nak mengkayakan diri-sendiri dan kaum keluarga dan juga kroni-kroni.aku yakin LGE shj yg mampu memulihkan semula keadaan ekonomi negara.aku harap orang melayu ni berfikiran open-minded sikit jgn menjadi umpama katak dibawah tempurung.

zali said...

saiful

jika tak suka melayu atau bangsa sendiri...ok fine.

tapi jangan sesekali mengkhianati melayu dan bangsa sendiri.

cukup lah melayu di khianati dek cina dan india...jangan la pulak melayu di khianati oleh bangsanya sendiri...

dewatawanberapi said...

zali,

Tak usahlah ko marahkan budak saiful tu. Sebenarnya dia tu masih troma akibat tusukan keris Nuar hari tu...

Sebab itulah dia elegik dengar nama Melayu ni....

dewatawanberapi said...

"Islam yang cuba ditegakkan oleh pemimpin Pas dengan kata-kata semata-mata itu hanyalah 'Islam ayat Kerusi' dan 'Kerusi Parlimen' sahaja kerana mereka dengan jelas menolak setiap kebenaran dan usaha meningkatkan syiar Islam di negara ini hanya kerana dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional"

Ini bukan aku yang kata.....

TokBatin X said...

Keeh.. keh.. keh.. maner hilang nyer sumer TOKBATIN2 PAS nih....

Zooooooommmmm...

PAS KUALA TERENGGANU said...

Rata-rata yang bawak motor dan merempit itu melayu, yang jadi penagih pun melayu, jadi janganlah orang-orang Melayu yang mengaku Islam tu dok merempit lagi. Pas selamanya....

dewatawanberapi said...

tok batin Pas semua dah kecut 'anu'nya kerana semua isu tak mampu nak jawab....

alih2 yang masuk marah-marah, sumpah-seranah, maki hamun......

Agaknya hanya itulah aje yang dia orang mampu.....

dewatawanberapi said...

tak caye tunggulah kalau tekong berok masuk nanti....

dewatawanberapi said...

tunggu perunding....

ustaz ni aku respek sikit....

jit_tontoya said...

hoi mangkok.
apa bodoh kenyataan engkau ini.kau yang buat rumusan sendiri. kau tanya kau yang jawab.syok sendiri mangkok hayun ini.agak2 keturunan engkau ini suka buat dan syok sendiri.bodoh!

Fendy2177 said...

Kalau nak jawab atau ulas, tu kenyataan zanjabil tu elok diulas.

Kenyataan Si Saifool tu, nyata dia penyokong umNO daaa. Tu pun tak gheti nak bandingkan ke, provokasi la deiii.

Aku maleh nak ckp byk, cuma pikir guna otak yang waras. Mengapa Nabi suruh kita belajar hingga ke Negara Cina. Apa istimewanya kaum cina ni, ramai yang beragama Islam kat negara cina. Nabi tau apa yang akan berlaku dikemudian hari, sebab tu dia nak kita berfikir dan bertindak. Bukannya memusuhi kaum lain kerana kajayaan mereka, tetapi belajar dari mereka. Berniaga merupakan 9/10 dr punca rezeki, tetapi mengapa ramai kaum cina yang ramai berniaga. Cuma kena ingat, Nabi berkata2 bukan menurut nafsunya. Allah Maha Mengetahui apa yang Dia lakukan.

Anonymous said...

salam,
orang yang menghina dan mempersendakan kata-kata ulamak ni takkan ke mana...
hati dah hitam, takleh terima hidayah....
nasib korang la, azab Allah amatlah pedih!!!

wallahualam....

dewatawanberapi said...

fendi kata....

Aku maleh nak ckp byk, cuma pikir guna otak yang waras. Mengapa Nabi suruh kita belajar hingga ke Negara Cina. Apa istimewanya kaum cina ni, ramai yang beragama Islam kat negara cina. Nabi tau apa yang akan berlaku dikemudian hari, sebab tu dia nak kita berfikir dan bertindak.Bukannya memusuhi kaum lain kerana kajayaan mereka, tetapi belajar dari mereka. Berniaga merupakan 9/10 dr punca rezeki, tetapi mengapa ramai kaum cina yang ramai berniaga. Cuma kena ingat, Nabi berkata2 bukan menurut nafsunya.

***********************************

Ini satu lagi otak pendek...macam kaki binatang kesayangan korang tu..

Nabi bukan maksudkan cina tu bagus berniaga. Yang dimaksudkan oleh nabi tu adalah kita harus menuntut ilmu tak kira sejauh manapun...

masa tu kan China tu jauh dari tanah arab..

Jangan tafsir ikut kepala lutut....

dewatawanberapi said...

siapakah mak bapak budak sekor ni....
marah2 tak tentu pasal...
ntah2 anak tak ada mak bapak!!

dewatawanberapi said...

aku dah agak dah budak sekor ni ada kaitan dengan tekong berok tu...

dia pulak yang terasa...

dewatawanberapi said...

yang selalu sebut 'mangkuk ayun' tu siapa lagi?

agak2nya orang yang sama....

lantak kaulah....

ngalabu said...

Tok Batin tanya macam mana ukur kependekkan otak orang bn.

"Akupun tak tahu"! kah, kah,kah,kah.

' Lu fikirlah sendiri "
Sori jangan mare ah, jangan sumpit saya ah.

ngalabu said...

Wau, tahniahlah makin ramai pencacai bn di blog ini, dulu ada tiga saja, jali, jijah dan bn@umno.

Sikalang ini manyak oo, itu pasalah keuala tilangganu bn bole minangg oo. Ha apa! talak dingar oo. haiya bn kalah ka. Haiya bikin malu saja oo.

ngalabu said...

Haiya itu komen cacai bn punya, talak takut Tuhan oo. itu lewata awan belapi manyak takut lua itu nama.latang lali mana oo. monggoliaka?

ngalabu said...

Tuan firdaus talak apa, lua ingat ah, talak pirlu jawab sama dia olang. dia olang mana takut Tuhan.

aisal said...

Ahlan wslm YB ku....

Hari ini dlm sejarah..........

Adun Bota drp BN istihar kluaq parti sertai Keadilan....

Smakin kuat prpaduan, smakin hlg kepercayaan dan kwsan depa ni.....

Itulah hj.tok Aids, sya dh kta...jgn buat demokrasi terpimpin, kn dh dpt impaknya tu..

TokBatin X said...

miekabo said...

salam,
orang yang menghina dan mempersendakan kata-kata ulamak ni takkan ke mana...
hati dah hitam, takleh terima hidayah....
nasib korang la, azab Allah amatlah pedih!!!

BEGITULAH Sdr. miekabo berdoa.

Kalu gitu orang UMNO kener keneraka lah jawab nyer... Kesian nih.. ulama' mana lak yang simiekabo maksudkan ni?

mzmzmzxxxxzzzz....

Blogger jit tontoya said...

Nik Aziz pernah berkata bahawa kita boleh minta bantuan syaitan....

Zam.. zam.. Alakazooooom..

Akulah sebenarnya yang syaitan.Aku itu lebih setan dari syaitan.Aku kata DAP itu syaitan tapi Aku pula jenis syaitan yang direjam..

ish.. ish.. kesian nyer simontoya ni.

aisal said...

dok cari2 kubuq melayu, x jumpa2. yg ade kubuq islam, budha,kris dn hindu jer...

Agk2 bila teman2 kita ni mati barulah ada kubuq melayu...

hidup mati kerana islam,dn bkn nya masa hdup melayu bila mati bru islam...

zali said...

aisal...ya memang betul dan satu ni untuk direnung-renungkan selain dari kata tbs tuu :

HASAN AL-BASHRI
Ketika ia ditanya: "Apakah Islam, dan siapakah ummat Muslim?" ia menjawab: "Islam ada di dalam buku, dan muslim ada di pusara."

tbs tulis : Akulah sebenarnya yang syaitan.Aku itu lebih setan dari syaitan.Aku kata DAP itu syaitan tapi Aku pula jenis syaitan yang direjam..
[perhatikan huruf besar A tu]

Anonymous said...

pas/pkr dgn umno same-same bodolah.Kecewa dengan pemimpin
Umno bile ade kuase, korupt , nasib-nasib org2 bawahan mane nak ingat. Masa-masa camnie mane la ADUN atau Ahli parlimen. Kalau ade media tbaru la diorang berlakon. Najib, Pak Lah mane boleh harap. Anwar tu pulak nak jadi popular jer. Memperjuangkan negara satu bangsa. Macam Lee Kuan Yew pulak aku rase dia tuh. Nik AZIZ ceramah agama dia bagus tapi bab politik hampeh. Perlembagaan Malaysia pun dia tak tau aper. Melayu = Islamla.

Anonymous said...

Aku ni budak lagi.. Pasal hukum hudud tu takde masalah aku setuju sangat-sangat. Tapi temgokla; pemimpin-pemimpin kita. Macam gampang jer.

dewatawanberapi said...

Kubur negro pun tak ada....

Tunggu nik ajis mati nanti baru ada....

aisal said...

sahabat sya zali,

HASAN AL-BASHRI
Ketika ia ditanya: "Apakah Islam, dan siapakah ummat Muslim?" ia menjawab: "Islam ada di dalam buku, dan muslim ada di pusara."

--------------------------------------

Interpretasi drpd kta2 diats ialah 'islam itu sebagai Addin,penunjuk jln. Lngkp sbgai pnduan hidup. Ia ibarat sebuah buku, mberi pnduan kpd penelaahnya. Akhirnya org yg beramal dgn ajaran Islam itu bilamana mtipun ttp dgn Islamnya.

Yg saudara tbs tulis itu, hnya empunya dri yg dpt menafsirkn nya krna dia lbih tau dn mendahului zmnya.

Saiful said...

Pemimpin Umno,Pas dan PKR semuanya sama je iaitu kaki penipu,kaki betina, kaki rasuah, kaki botol dan bermacam-macam kaki lagi.Jadi tunggu ape lagi,marilah kita sama-sama memberi sepenuh sokongan kepada DAP terutama ketuanya yg diterujui oleh Lim Guan Eng yg mempunyai ciri-ciri seorang pemimpin yg berjiwa rakyat dan mempunyai daya kepimpinan yg tinggi.enough is enough setelah 50 tahun Malaysia dipimpin oleh pemimpin Melayu yg gila kuasa, gila duit, rasuah tanpa menghiraukan nasib rakyat.bagilah kita peluang kepada LGE untuk menunjukkan kebolehan beliau menerajui negara.

Saiful said...

PARTI DAP NI BOLEH DIIBARATKAN SEBAGAI 'THE PERFECT PARTY' YG PERNAH DILAHIRKAN OLEH MALAYSIA.PEMIMPIN-PEMIMPIN DAP NI AMAT DIKAGUMI DAN DIGERUNI OLEH SELURUH PEMIMPIN-PEMIMPIN NEGARA LAIN DI SELURUH DUNIA.MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMBERI SEPENUH SOKONGAN KEPADA DAP.

aisal said...

Saudara dewata awan berapi....

Jgn risau ! pasti akn ade kubuq negro kat ngara kita bila kadir syeikh fadil ( kulim ), aziz kadir
(tawar), Rizal merican , aziz Putra umno, tdr Mahathir meninggal nanti...jgn susah ati..

Islam itu universal, kepunyaan semua makhluk Allah. Bukan untuk Mlayu shj...

TokBatin X said...

aisal said...

sahabat sya zali,

HASAN AL-BASHRI
Ketika ia ditanya: "Apakah Islam, dan siapakah ummat Muslim?" ia menjawab: "Islam ada di dalam buku, dan muslim ada di pusara."

--------------------------------------

Akhirnya org yg beramal dgn ajaran ISLAM ITU BILAMANA MATIPUN TTP DGN ISLAMNYA.... Bukan dengan Islam orang lain kan?

Siapa beramal soleh bagi (لنفسه) dirinya, dan siapa yang berbuat jahat atas (فعلىها) dirinya. (maksud AlQuran)... jelas kan? kubur tu masing2 punya.

Terima kasih sdr zali dan sdr aisal.

Mimpi2 bak debu yang berterbangan.. Oh betapa indahnya karangan Illahi.

aisal said...

sai......fool, sai...fool,

baguih la gitu kalo dh sedar dap tu lbih baik. Tp sya rasa adlh lbh baik saudara dakwah kn sahabat2 sya spt zali, dewata, bn@umno, anonymous, jijah, gomo, sifu tbs, tok gajah 2 saudara dgn lebai -mangkuk agr msuk dap. nk ke depa?

kalo x brjya, saiful ttp jer dgn umno...dlm dn luaq biar sma...nnti org kata tu sifat munafik namanya...


Pasai kami, jgn bimbang, kami dh istiqamah....pada akhir hayat..hingga hujung nyawa...kami ttp sma.

Saiful said...

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU CINA KEPADA SEMUA BLOGGER SIASAH DAN SEMOGA DI TAHUN LEMBU NI AKAN MEMBAWA KEBERKATAN KEPADA KITA SEMUA DAN JUGA NEGARA.

kamal farhan said...

org2 umno nie xtau pasal agama,tp nak ckp pasal agama..aku pun dah xtau nak ckp apa lg..buat tambah dosa org2 pas jer yg berbalah dgn puak2 umno kat sini..

Unknown said...

Zali, Tok Batin hentikanlah komen yang hanya menjauhkan rakyat daripada BN. Semakin membaca... semakin tak tertahan kebencian kami kepada BN.

Unknown said...

Pelik dan Ajaib...

Mengapa terdapat sebahagian komen di sini tidak menyokong tertegaknya hudud iaitu satu undang2 yang telah disyariatkan oleh Allah Ta'ala, tuhan pencipta alam dan segala isinya;

Apakah kurang pemahaman atau kurang pengetahuan? Hudud hanya akan dilaksanakan ke atas mereka yang bersalah; yang melakukan kesalahan2 diwajibkan dikenakan hudud apabila dilaksanakan kelak - maka sesiapa yang tidak melakukan kesalahan tersebut, tidak perlu berasa gusar atau takut.

Kesalahan2 tersebut adalah:

1) Mencuri
2) Merompak
3) Berzina
4) Minum Arak
5) Menuduh wanita beriman berzina
6) Menentang pemerintah yang melaksankan dan berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah
7) Murtad (walau terdapat khilaf ulama')

Maka, bagi sesiapa yang tidak melakukan kesalahan2 di atas, tidak akan dikenakan hudud.

Amat mudah difahami namun mengapakah masih ramai yang menentang pelaksanaan hudud? Sehingga ada yg mengagungkan undang2 manusia dan menghina undang2 Allah?

Hebat sangatkah anda sehingga sanggup menhina undang2 Allah Ta'ala?

kamal farhan said...

KEPADA,
dewata awan berapi,
abg mie,
bn&umno,
zali,
tok batin senoi,
dok tentang hukum allah xhabis2 dan kutuk ulamak xhabis2..mcm ilmu tinggi sgt..kalau berani dan kalau ada kitab kat rumah,tlg cari kan tafsir utk ayat AT-TAUBAH AYAT 63 SAMPAI 68 & ALMAIDAH AYAT 42..KALAU BRANI LAH..

adijagat said...

askm ,
Kpd dewata ,
Masih tak nampak lagi ke sapa yg menyokong Islam dan sapa yg menentang Islam?

Kpd anonymous ,
Anda lupa satu jawapan
UMNO dan Asobiyah pegangan dan ikutan ku.

adijagat said...

Askm Dewata.
Tuhan tak kata sokong PAS masuk syurga dan sokong UMNO masuk neraka .

Yang jelas sokong ISLAM atau perjuangan ISLAM masuk syurga manakala lawan ISLAM atau menentang perjuangan ISLAM atau bersama dengan penentang HUDUD syarat jelas masuk NERAKA.

Kalau masih tak faham lagi, banayakkan mengucap dan minta Allah beri hidayah.

zanjabil said...

Mari sama-sama kita menambah ilmu melalui laman ini:

http://www.mymkkk.tv/browse_videos.php?fold=yes&folder=28

TORIQULJANNAH said...

SALAM..
apalahh mnusia ni..
cbe faham btul2..
kita ni hidup kat dunia matlamat nye untuk hambakan dri kat Allah..
so nak tak nak kne ikut hukum Allah untuk dapat rahmat nyer...
dgn rahmat lahh bru dapat msuk syurga..
tpi cara nak dpat rahmat salah stu kne beramal,bkn menentang hukum Allah..seandainye tolak stu huruf pun dlm quran jatuh hukum kapirr,apatah lge kalo tolak n cbe mrendah2kan hukum Allah..tu semua konun Allah.bkn konun atau undg2 mnusia.kalo tak pki tali pingng belakng pon kne saman,ni kan plak langar hukum maha pencipta undang2..ingat sahat,kte hdup dunia Allah kne ikut apa yg dia suruh,ibaratnye kite g umah orng kte kne ikut owng tu kata n sila kan kat kte,tak kan lahh tiba2 msuk umah orng kte trus g msuk dlm blik..mcm tu lah adab kte dgn Allah...bab len blh dipersoal.bab Aqidah n hukum qoti' dlm quran kite lawan KAPIR lah jwab nye...wasalam

TORIQULJANNAH said...

salam..wat sahabat semua..
ermm kte ni sblum apa2 kne wat pnlitian n faham..
ermm matlmt kte hdup untuk apa?
Allah jdikan kte kan untuk ibadat,n tak leh tak kte kne serahkan sgalanye kat Allah.kte kne ikut Ajaran Allah..bru lahh dapt syurga Allah,Insyallah..n ingat,msuk syurga tu semua rahmat Allah,tpi jgn lah kite ni wat mudahh.mksudnye,jgn arr kite lanyak semacam je hukum Allah.apa yng ada dlm Quran wajib ikut,kalo kte tolak stu huruf dlm quran tu pon dah Kapir apatah lge tolak Hukum Allah..ingat Quran tu buku abc budak2 buat ke?
ingatt sahbt,kte tumpang bumi Allah,kite kne n wajub ikut apa dia suruh,ibarat kita g umah orng wajib kte ikut n dgr owng tu kata.bkn pndai2 wat keptusan.dtg umah orng trus msuk blikk ,so jawabnye kne lah penyepak..mcm tu jugak kte dgn Allah.tu lah adab kte dgn Allah n jaln untuk ke syurga Allah..insyallah.

Unknown said...

Salam…

Hmmm…. Makin hari, makin berapi-rapi pencacai umno dalam blog ni. Ada yang kutuk ulama, ada yang merendah2kan dan mempermainkan hukum ALLAH, ada yang memutar belitkan fakta, ada yang nak melaga2kan PR dan sebagainya . Yang aku nampak tujuan mereka ni satu je, nak mencari keuntungan buat umno. Kalau kita fikir dan buat analisis, siapa/pihak manakah yang beruntung sekiranya PR berpecah.. Tak lain dan tak bukan adalah umno. Jadi kepada para sahabat janganlah terlalu emosional dalam membalas hujah pencacai umno ni. Pada aku, mereka hanya nak jaga kepentingan peribadi, tak kiralah samada secara lansung atau tidak. Yang aku maksudkan secara lansung adalah mereka yang mendapat upah lumayan dari penulisan mereka dan yang tak secara lansung adalah mereka yang takut hilang projek atau hilang kuasa apabila terkuburnya umno nanti. Kalau tidak takkanlah mereka bermati2an mempertahankan umno ni. Kalau mereka kata, niat mereka hanya nak menjaga kepentingan melayu, aku tak nampak pun kearah tu. Kalau 40-50 tahun dulu aku percayalah, tapi sekarang.... Lagi pun siapa sebenarnya yang telah menjadi penghianat kepada melayu sekarang. fikir2kan lah.

Maaf, ini adalah pendapat aku sahaja.

azhar said...

Salam,
buat semua sahabat dan sesiapa sahaja..
PAS perlu berdaftar untuk sama-sama bergerak dalam dakwah dan politik tanahair..
Perjuangan PAS untuk tegakkan kalimah Allah...cara PAS bekerjasama dengan PKR / DAP juga ada kaedah sirah Rasul maksudnya Nabi pun ada buat perjanjian dengan Kaffir Quraisy..dengan Yahudi..
jadi baik dan moleklah kita seorang Islam menyokong perjuangan PAS..yg berteraskan Islam..UMNO tidak ikhlas kepada Islam..bila perkata hudud bermain-main ...soal hukum ni jgan main-main..boleh jatuh syahadah...bila PAS perintah bantuan untuk Sekolah Agama Rakyat diberi balik ..takke elok namanye..
buat pencacai UMNO jaga mulut tu soal hukum Allah jgn di hina...MURTAD nanti...

Banjar Sungai Tungku said...

firdaus said...

anonymous,
umno anti Islam tak?

January 24, 2009 3:14 AM


Semua ahli2 UMNO yg beragama Islam TIDAK pernah anti-Islam.

UMNO hanya ANTI-PAS parti politik yg berselindung di balik agama Islam.

PAS terang dan nyata telah menyalah gunakan agama Islam untuk berkuasa dlm politik sahaja.

Dulu PAS mengeluarkan fatwa bahawa UMNO kafir kerana berkongsi kuasa memerintah dgn MCA dan MIC, Sekarang PAS terang dan nyata bersengkokol pula dgn DAP yg 100% anti-Islam.

Ahli2 PAS semua nya bodoh dan buta tuli, lupakah anda akan perkara yg disebutkan diatas ini, atau anda buat2 lupa kerana terlalu ungin berkuasa.

Jika ini lah sifat dan sikap PAS, ianya lebih buruk dari UMNO.

souls said...

zali ko bodoh...
xyah bagi komen la...

bacillus said...

49. Al Hujuraat

Manusia diciptakan berbagai bangsa untuk saling kenal

13. Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Al Hujuraat-13

yang paling mulia org bertaqwa bukan tuhan sebut orang melayu

TORIQULJANNAH said...

hah lah anonymous..
pas kata cmtu sbb ble si umno tu gabung dgn mic n mca dia tak ada niat lgsng nak tegak hukum islam,malahan main2 kan islam..
tu ar sbb blh jadi kapir..
bge Pas walopun kami campur dgn dap pun kami msih inginkan pemrintahan ISLAM,apa yg penting PEMERINTAHAN ISLAM ..tu je..
aku tnye kamu arr,kamu orng islam kan?nak tak trima hukum islam ?
ANONYMOUS kamu sokong tak kalo hukum islam di jalankan?cube btgetau aku??aku dah cakap pasl hukum2 yng sohih dlm quram jgn arr nak buat debat..aku tak nak senang2 je orng islam ggur syahadah..kita saudara seislam.yang kuat kan kita adalah Aqidah n Syariat..

Muhd Fariz said...

Kita org Islam matawgnya adalh doa & pahala.apa2 sj kita buat ini sandarannya,x kira kerja,ibadat,politik segala2nya dlm khidupan kita sbagai Muslim.
Hukum syariah Islam(hudud,takzir...)wajib dilaksanakn oleh Amir yg memerintah sebuah negara umat Islam.Pas d Kelantan tlah bentangkn draf enakmen Undang2 Syariah pd thun awal 90an.Tp bulat2 ditolak/dtentang oleh Ameno yg dketuai olh mahadir.lbh menyedihkn hukum ini dihina dgn sbegitu jijiknya skali olh juak2 pimpinan ameno ms tu.Klu hukum hudud yg dbawa oleh Pas ini x selari dgn Islam,skrg sy tanya anda semua MANA HUKUM HUDUD AMENO? klu ameno ada hukum hududnya nah bw sini kita teliti klu lbih baik dr Pas punya kita nak laksanakn hudud dr ameno.Yg plg penting hudud wajib dilaksanakn bukanya sunat yg mcm blogger zali ckp.(utk encik zali rujukan kewajiban Muslim melaksanakn hukum Allah ada dlm kitab suci Al Quran surah Al Maidah sila buka tafsir lihat dgn mata kepala anda sendiri ayat 41-50).

Pas hanyalh wadah perjuangan Islam dan bukanya kita taksub dgn Pas.Tp dlm konteks poltik skrg jk kita ingin mlaksanakn hukum Allah Kita mesti ada organisasi politik(parti).sbb jika kt stakat bercerah aje ,hudud x dpt dlaksanakn krn yg memerintah ngr bukan dr golongan mrk yg ingin mndaulatkn Islam(golongan sekular).Jd mcmn nk hudud jika tiada pemerintah Islam yg ikhlas pd hukum Allah.Jadi ingt Pas x penting yg penting ialah perjuangan Islam.

Klu ameno memperjuangkan Islam(ingin laksanankn hudud-perlembagaan ngr Al Quran, sunnah ,hadith,itjimak ulama) apa salahnya kita smua umat Islam di M'sia undi ameno.dan Pas pd ms ni x perlu wujud lg(bubar Pas).

Skrg sy cbr semua pnyokong ameno supaya laksanakn Hudud di M'sia, tukar perlembagaan ngr kpd perlembagaan Islam, Pas akn bubarkn artinya.Cabaran ini tlh byk2 kali sgt dbuat oleh pimpinan Pas tp cuma x dsiarkn oleh media arus perdana(tv,radio,suratkhabar).itulah psl semu peyokong ameno kt sini(bn@ameno,zali,dll..)pndang serong thadap perjuangan Pas.

SIMPLE AJE AMENO JUANGKN ISLAM PAS BUBAR.....
KALAU X KITA LWN TETAP LWN.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...