Sunday, January 25, 2009

5 isu penting di kalangan orang muda


KUALA LUMPUR, 25 Jan: Golongan muda mendesak lima perkara utama dilaksanakan oleh kerajaan iaitu biasiswa, kemasukan ke universiti yang lebih baik, pengangkutan awam yang cekap, kemudahan asas dan yang terakhir kemudahan sukan serta rekreasi yang baik.

Desakan ini diketahui melalui satu kajian yang dibuat pensyarah kajian
media Universiti Malaya, Dr Abu Hassan Hasbullah bersama pasukannya.

Dr Hasbullah memaklumkan desakan ini dalam wawancara khas http://www.tvpas.com/ melalui siri Kubik Minda saluran tv internet itu.

Kajian itu dibuat ke atas golongan muda khasnya di Kuala Terengganu menjelang pilihan raya kecil baru-baru ini.

"Yang sedihnya tidak ada mana-mana calon atau pemimpin politik yang mengambil kisah perkara ini dalam ucapan dan kempen mereka," kata Abu Hassan.

Katanya, suara golongan ini tidak akan diperolehi dalam mana-mana media tradisional tetapi dalam internet iaitu facebook, blog dan sebagainya.


"Di Kuala Terengganu, politik harapan telah berjaya mendominasi pengundinya berbanding politik takut kerana inilah suara anak muda hasil dari pengaruh kempen Barack Obama di Amerika," katanya.

92 comments:

jit tontoya said...

UMNO mana ada layan permintaan sebegitu.dia layan konsert, rumah urut,toto,disco saja. pemimpinnya itu pekak badak. pekak yang tidak boleh diubati lagi!

dewata awan berapi said...

Berpestalah ustaz2 Pas menyambut tahun baru cina bersama-sama sahabat sehidup-semati mereka(dap)..

Harap2 mereka tidak di'lembu'kan oleh dap selepas ini....

dewata awan berapi said...

kalau nak harapkan Pas tak merasalah benda2 tu....

Yang dia tahu...hudud..hudud..hudud..
tapi tak buat2 jugak

Yang dia pikir...mcmana nak bagi kehidupan yg selesa pada binatang kaki pendek tu..

TokBatinSenoi said...

Macam meleset jer pandangan dr pensyarah ni.. betul ker ni?

Ada udang disebalik kuali kot.

jit tontoya said...

tengok dalam berita tadi pemimpin-pemimpin UMNO telah di 'BABI'kan oleh MCA dan GERAKAN !

Harap2 mereka tidak di'masukan' sekali keladangnya selepas ini....

jit tontoya said...

nak harapkan UMNO buat laksanankan hukum hudud, sampai mampus pun tidak akan ada. yang tahu hanya pulus-pulus-pulus.projek-projek-projek.

firdaus said...

Blogger dewata awan berapi said...

kalau nak harapkan Pas tak merasalah benda2 tu....

Yang dia tahu...hudud..hudud..hudud..
tapi tak buat2 jugak

Yang dia pikir...mcmana nak bagi kehidupan yg selesa pada binatang kaki pendek tu..

January 25, 2009 6:45 AM

Pas dah cuba laksanakan di kelantan dan terengganu tapi malangnya orang yang mengaku Islam yang berkuasa di peringkat pusat bukan saja menghalang malah siap surat ugutan lagi supaya Pas tidak melaksanakan hukum hudud.
tapi sekarang puak yang mengaku Islam ni cakap Pas menipu sebab tak laksanakan hudud dibawah pentadbiran mereka.tgk la betapa hipokritnya sikap puak mengaku Islam tu dah la menggunakan kuasa yang ada utk menghalang golongan yang nak tegakkan hukum Allah swt lepas tu mendakwa golongan ulama yang cuba nak tegakkan hukum Allah swt menipu pulak.

dunia, dunia...

semoga Allah swt ampun segala dosa golongan ini serta diberi petunjuk dan hidayahNya sekali,
amin...

firdaus said...

apapun perkembangan prk di kuala terengganu dan terbaru di perak adalah satu rahmat dari Allah swt dan membuktikan doa-doa orang teraniaya sememangnya dimakbulkan Allah swt...

zali said...

tahun lembu cina bagi 2009 merupakan simbolik bagi dap...

negro mana yang di perlembukan dap selapas dato nash...?

lembu sahaja yang mengawan si lembu...

zali said...

suara india ceritanya : Tambah jumlah kaum India dalam polis - Subramaniam

suara melayu ceritanya : UMNO mana ada layan permintaan sebegitu.dia layan konsert, rumah urut,toto,disco saja. pemimpinnya itu pekak badak. pekak yang tidak boleh diubati lagi!

suara negro ceritanya : melayu tak ada nilai.

suara dap ceritanya : ini tahun,tahun pas...tahun lembu.

variasi mimpi...layan!

pedang_agama said...

ya..
sy pun sgat menyokong 5 isu penting ini..
tetapi sy tertarik dgn isu biasiswa..
sy pun sgt setuju jika ada kalangan orang muda mengetengahkan isu ini..
biasiswa tidak seharusnya diberikan kepada mahasiswa yg hanya belajar ilmu perubatan,arkitek atau sebagainya...
tetapi,kami mahasiswa di timur tengah,yg mengambil jurusan syariah,perubatan dengan tanggungan ibu bapa,juga amat memerlukan biasiswa ini...
ini tidak..semua biasiswa yg ditaja oleh mara,jpa dan sebagainya,hanya diberikan kepada mahasiswa selain drpd jurusan agama..
oleh itu,kami mohon sgt pihak kerajaan mencari inisiatif bg membantu pihak mahasiswa msia yg berada di timur tengah,yang dtg kesini untuk mencari ilmu ugama,dengan tanggungan ibu bapa kami...

LensaPR said...

Pas Wilayah Persekutuan akan memulakan kempen himpunan 100 ribu membantah PPSMI dengan mengadakan ceramah khas pada 1 hb Februari 2009, Ahad, jam 9 malam, di Markas Tarbiah Pas Pusat Taman Melewar Kuala Lumpur.

Pemidato utama ialah Naib Presiden Pas, Tuan Hj Mohamad Sabu dan Dr Shahrir (Kumpulan Prihatin) .

Pengerusi majlis ialah Ustaz Idris Ahmad.

War-warkan dan datang beramai-ramai tanda sokongan anda.

Pas Negeri wajar memulakan gerakan ini.

dewata awan berapi said...

firdaus kata.....

Pas dah cuba laksanakan di kelantan dan terengganu tapi malangnya orang yang mengaku Islam yang berkuasa di peringkat pusat bukan saja menghalang malah siap surat ugutan lagi supaya Pas tidak melaksanakan hukum hudud.

************************************

kah..kah..kah..kah..kah..kah.....

Jangan nak buat lawaklah...

Korang percaya bulat2 apa yang pemimpin korang cakap...

Pas takutkan siapa sebenarnya....
Takut Allah atau 'surat'(ntah betul ntah tidak)

Kalau benar2 nak menegakkan hukum Allah, DIACUKAN PISTOL DI KEPALA atau DITUSUKKAN PEDANG DI LEHER sekalipun tidak akan dapat mengubah keputusan kita...

Ni setakat 'surat ugutan'!!!!!

Pthuii.....
PEMBOHONG....

Tak nak buat...salahkan orang lain

dewata awan berapi said...

Kalau Pas tak juga buat hudud di Kelantan, Kedah dan Perak(bab perak aku segan nak sebut), BAIK BUBARKAN SAJA PARTI PAS NI...

Matlamat Pas ditubuhkan adalah untuk menegakkan hukum Hudud(mengikut apa yang digembur2kan oleh pemimpinnya)

Sudah terbukti Pas GAGAL dalam mencapai matlamatnya.......

Adalah lebih baik pengikut2 pas sertai UNMO dan berjuang menegakkan hukum Allah melalui UMNO.

Kalau benar2 ikhlas nak berjihad mana2 tempat pun bolehkan.....

TokBatinSenoi said...

Blogger kamal farhan said...

KEPADA,
dewata awan berapi,
abg mie,
bn&umno,
zali,
tok batin senoi,
dok tentang hukum allah xhabis2 dan kutuk ulamak xhabis2..mcm ilmu tinggi sgt..kalau berani dan kalau ada kitab kat rumah,tlg cari kan tafsir utk ayat AT-TAUBAH AYAT 63 SAMPAI 68 & ALMAIDAH AYAT 42..KALAU BRANI LAH.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِداً فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ
[9:63] Tidaklah mereka (orang-orang munafik itu) mengetahui bahwasanya barangsiapa menentang Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya nerakan jahannamlah baginya, kekal mereka di dalamnya. Itu adalah kehinaan yang besar.

يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِم قُلِ اسْتَهْزِئُواْ إِنَّ اللّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ
[9:64] Orang-orang yang munafik itu takut akan diturunkan terhadap mereka sesuatu surat yang menerangkan apa yang tersembunyi dalam hati mereka. Katakanlah kepada mereka: "Teruskanlah ejekan-ejekanmu (terhadap Allah dan rasul-Nya)." Sesungguhnya Allah akan menyatakan apa yang kamu takuti itu.

وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ
[9:65] Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, "Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja." Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?"

لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَآئِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمِينَ
[9:66] Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan kamu (lantaran mereka taubat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa.

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
[9:67] Orang-orang munafik laki-laki dan perempuan. sebagian dengan sebagian yang lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yang munkar dan melarang berbuat yang ma'ruf dan mereka menggenggamkan tangannya648. Mereka telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu adalah orang-orang yang fasik.

وَعَدَ الله الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا هِيَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ
[9:68] Allah mengancam orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu bagi mereka, dan Allah mela'nati mereka, dan bagi mereka azab yang kekal.

سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآؤُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُم أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
[5:42] Mereka itu adalah orang-orang yang suka mendengar berita bohong, banyak memakan yang haram418. Jika mereka (orang Yahudi) datang kepadamu (untuk meminta putusan), maka putuskanlah (perkara itu) diantara mereka, atau berpalinglah dari mereka; jika kamu berpaling dari mereka maka mereka tidak akan memberi mudharat kepadamu sedikitpun. Dan jika kamu memutuskan perkara mereka, maka putuskanlah (perkara itu) diantara mereka dengan adil, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang adil.

Salam sdr farhan,

Sdr ingat Ayat Alquran tu hanya tujuh ayat ini sahaja kah… Sdr lupa ker sebagai sebagai seorang Islam kita kena mengambil ‘itibar dari seluruh isi Alquran, bukannya mengambil sebahgian dan melupakan sebahgian yang lain.

Bukan kah saya telah katakan … UMAT ISLAM TIDAK SEKALI2 AKAN MENOLAK HUKUM HUDUD. Bahkan Hukum Hudud ‘mesti dilaksanakan’ secara adil… bukannya berat sebelah… umpamanya hanya kerana ta’sub kepada dogma2 tertentu jer.

Sdr. Bagi tahu saya, Negara Islam mana ?, yang menjalan hukum hudud.. Saudi? Iran?.. Pakistan.? Indonesia? . Negara Saudi mempunyai 100% penganut Islam.. Sistem ekonominya tetap dibawah telunjuk Amerika dan Israel.

Minum Arak.. berjudi, berzina, membunuh.. filem2 blue, tetap ada diSaudi. Kalau tak percaye, tanyalah orang yang dah biasa berkerja diSaudi… 30% penduduk Saudi adalah dari Negara luar.

Cubalah tegakkan hukum Hudud untuk kepentingan semua.. jangan cerita jer….

Saya sendiri pun bolih kata, 'hukum hudud bolih dilaksanakan', secara ‘copy dan paste’ diatas screen computer.

Bila lagi nak laksanakan Hukum Hudud nih…?

Sdr jangan memperolok2kan ayat2 Allah.

Salam.

bn@umno said...

kalau hukum hudud ni dilaksanakan, aku rasa ramailah orang melayu akan mengalami kecacatan anggota badan seumur hidup.ape tidaknya, buat salah sikit kena potong kaki, potong tangan dan bermacam lagi.kalaulah seseorang tu membuat kesalahan, biarlah dorang sendiri yg tanggung akibatnya diakhirat nanti dan jgn pulak nak memandai-mandai nak potong anggota badan orang sedangkan orang masih hidup.

bn@umno said...

aku rasa puak-puak Pas ni tidak tahu ape itu hukum hudud sebenarnya ni.yg dorang tahu hanya sokong secara membabi buta tanpa meneliti erti sebenar kandungan hukum hudud.kalau hukum hudud ni betul-betul terkena atas batang hidung sendiri atau ahli keluarga ataupun sanak saudara dorang baru dorang tahu ape itu hukum hudud.yg peliknya negara yg mempunyai majoriti 99.9% org islam pun tak jalankan hukum hudud nikan pulak Malaysia yg hanya ade lebih kurang 60% org melayu yg beragama islam.

tekong darat said...

Aktif btl dewata skrg ye..tp yg lawaknya suruh pas pjuangkn islam melalui umno..brapa kali dh cuba..tk nmpk hasil la..dn bab kna tusuk leher pun kna pjuangkn islam tu mgkn zali tk stuju sgt..sbb zali anggp org yg mati cmtu sbg bunuh diri..btl tk zali?..jgn lupa lak..bab pngistiharan darurat tu lak,bkn cita bohong..dr m yg ckp cmtu..bkak la arkeb utusan(kalu ada lg)..ntah2 ngko ni lpas pru12 br ikt politik..tu pun sbb kalah truk..maka mcm2 org aktif..tertubuh la BPN..hehe..ngko pun ahlinya kn..

tekong darat said...

Aik,mangkuk@ayun ni byk bt salah ke?..lbh baik kna hudud drpd blakon kisah cipap dn batang dlm hset..

ngalabu said...

komen bn@umno paling hebat, belajarlah dengan tok batin untuk dapat ilmu yang lebih hebat.

jenis tidak takut Tuhan.

bn@umno said...

lupakanlah pasal hukum hudud ni.Undang-undang yg Malaysia ada ni pun dah cukup lengkap untuk menjatuhkan hukuman terhadap pesalah.

tekong darat said...

Weh mangkuk,kalu dh tahu nk tggung sndiri kt akhirat,bt apa nk ada polis?..bodoh,bebal,benak..

tekong darat said...

Ye la tbs..slagi smua negara islam tk laksanakn hkum Allah,kta jgn buat..kta kn lemah..saudi yg kaya pun dgr ckp AS, kta yg mskin ni tkkn nk pkai ckp sndiri..biar la kta mcm ni..biar la dlm dunia ni org islam dikatakn adanya tk menambh..tkdanya tk mengurangkn..hidup sgan..suruh mati tk mau..hidup bn..hidup bn..

bn@umno said...

tekong,

ko ni mmg beballah.kalau dah ade hukum hudud ni pun tak payahlah ade polis.betul tak?nampaknya meningkatlah kadar pengganguran kat malaysia ni kalau hukum hudud dilaksanakan.sekaligus kadar jenayah pun meningkat sekali.nampaknya bolehlah suruh NA ataupun hadi Awang pegi tangkap penjenayah-penjenayah tu ye.

dewata awan berapi said...

Darurat nenek kau....

Ingat senang2kah kerajaan nak istiharkan darurat....

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

dah naik meluat aku dgn tak habih-habihnya bicara pasal hukum hudud ni.sikit sikit hudud, sikit sikit hudud yg membuatkan orang menyampah.nampaknya penyokong-penyokong Pas ni seronok melihat orang melayu cacat anggota badan disebabkan oleh kesalahan yg kecil.

zali said...

mana pergi saudara ihya kita ni ya...

blognya juga dah lama tak di update kan.
harap dia selamat sejahtra saja.

apapun cuma nak canangkan di sini blog...tok batin senoi X...telah boleh di masuki.

minta maaf sebab tokong mesti marah promote blog 'sesat'ni kan...

dewata awan berapi said...

Nak buat...buatlah...

Apa pulak takut ugutan, surat, darurat, mageran...............

Sapa ko takut sebenarnya....

DAP....???????/

dewata awan berapi said...

zali dah tukar gambar...

ganas..brutal...

Nanti takut pulak puak Pas tengok...
Kalau mereka dah lari...kita nak menyakat siapa lagi???

TokBatinSenoi said...

tekong darat said...

Ye la tbs..slagi smua negara islam tk laksanakn hkum Allah,kta jgn buat..kta kn lemah..saudi yg kaya pun dgr ckp AS, kta yg mskin ni tkkn nk pkai ckp sndiri..biar la kta mcm ni..biar la dlm dunia ni org islam dikatakn adanya tk menambh..tkdanya tk mengurangkn..hidup sgan..suruh mati tk mau..hidup bn..hidup bn..


##################

Salam sdr,
Sepatutnya umat Islam sekarang menangis kerana kelemahan2... Upamanya kita tidak bersatupadu.

Kita sepatutnya mencari kaedah 'sedaya upaya' untuk bersatu.

Lihat Plastin.. yang dikelilingi olih negara Arab.. yang kaya raya.. Orang2 Arab ni ta' fasih baca AlQuran ker? Tak faham hadis ker?..

Kita sekarang mewarisi sifat moyang kita Qabil dan Habil.. saling dendam mendendam, hanya kerana variasi mimpi2 duniawiyah.

tekong darat said...

Kn dh lama kna block?..tkkn tk tahu..apa punya pngikt..

zali said...

Kn dh lama kna block?..tkkn tk tahu..apa punya pngikt..


bertenang tokong...kan saya tulis 'telah boleh di masuki'

http://tokbatinsenoi-x.blogspot.com

bn@umno said...

zali,

takkanlah ko tak tahu yg Si Tokong tu bukannya paham sgt bahasa melayu ni.dia mmg dilahirkan benak sejak dilahirkan lagi.Tokong ni gagal dalam mata pelajaran BM semasa dalam SPM sebab tu dia tak paham ape yg orang tulis.

zali said...

hari ini 26/1/2009 bertempat di dewan majlis perbandaran bentong...ada makan free untuk semua!

anak tok nan [mb pahang]...si awang osman meraikan majlis perkahwinannya.

isterinya jamaliah lee abdullah namanya.

semoga bahgia meratah lee abdullah tu.

perunding said...

zali kau tolong ajar lah bn@umno tu bab berbincang bab hukum fiqah.
jauh sangat lari nya tu.
tak elok hujah macam tu.

kamal farhan said...

bn@umno said...

kalau hukum hudud ni dilaksanakan, aku rasa ramailah orang melayu akan mengalami kecacatan anggota badan seumur hidup.ape tidaknya, buat salah sikit kena potong kaki, potong tangan dan bermacam lagi.kalaulah seseorang tu membuat kesalahan, biarlah dorang sendiri yg tanggung akibatnya diakhirat nanti dan jgn pulak nak memandai-mandai nak potong anggota badan orang sedangkan orang masih hidup.



bn@umno? kau nie islam ker kafir? sedar xape yg kau tulis tue? kau mempertikai dan mempersendakan hukum allah..walaupun satu huruf pun di dalam alquran yg kita xpercaya,hukum nya MURTAD..aku malas nak kluar firman allah dgn kau...kau bkn paham pun...

kau kate ape? bl laksana kan hudud,ramai lah org kat malaysia nie xda tgn? kenapa lah bangang sgt? yg kena ptong tgn kpd sapa yg mencuri!! klau xmencuri buat apa nak potong?? kalau lksana kan hudud,satu malaysia kene potong tgn ker? knpe lah mentaliti org umno nie mcm nie..xtau agama,tp nak ckp agama...klau xtau,btnya lah..btnya lah pd org yg tau..nie xtau,tp tnya jgk pd org yg xtau..tue yg sesat mcm nie...knpe?kene potong tgn nie seronok ker? sampai smua org nak potong tgn? sbb tue lah allah kate hukum hudud nie kene laksanakan dihadapan org ramai..supaya memberi peringatan dan kesedaran kpd yg melihat nya..hukum yg manusia buat,contohnya penjara,sapa pun xnampak...mcm mana org nak sedar..allah tue maha mengetahui..,kau nie xbace alquran ke? kau guna kitab ape? bckap mcm dah xda agama..

manusia nie,allah yg cipta..sbgai pencipta,allah tau lah mcm mane nak tangani masalah ciptaan dye..sbb tue lah allah cipta hudud..

kau kate biar lah kat akhirat dpt balasan..kau nie,sblm ckp tue..cuba lah belajar dulu..allah kate,sesipa yg xdpt hukuman didunia,dia akan dpt balasan diakhirat...dan siapa yg dah terima balasan didunia,maka ringan lah diakhirat kelak..kau tau xsatu hari didunia bersamaan dgn brape hari diakhirat???allahuakbar...
astagfirullah!!!!


kalau xtau lebih baik diam...jgn pertikai kan hukum allah..kau tue hamba dia dan dia yg ciptakan kau..mengucap lah balik..ape yg kau tulis tue,allah kate hukum nya kafir!!!murtad!!!

perunding said...

orang yg nak hukum Allah akan berusaha melaksanakan.
contoh pujuang Islam Somalia dan Taliban afghanistan.

Hukum Islam telah tertegak di dunia semenjak tahun 600 masihi sehingga 1923 tanpa terputus.
hanya in the last 80 tahun ni saja,setiap kali ada negara/pihak yg cuba menghidupkan hukum Allah akan dihapuskan/dipadamkan oleh 'pelbagai'pihak di ketuai dunia.

dewata awan berapi said...

ustaz kamal farhan ni bercakap macam mak nenek pulak...bla..bla..bla..bla..

Orang cakap banyak macam ni biasanya cakap tak serupa bikin....

Lebih kurang sama macam Ustaz Akil hai hai bye bye....

cakap tak serupa bikin....

Aku dulu banyak jugak berkawan dgn ustaz2 sekolah...

99% daripada mereka kuat nonton cerita blue....(tempat lepak mereka di Tmn Tunku, Miri...ingat lagi ustaz cerita lama)

tekong darat said...

jadi jgn hormat ustaz...
kepada zali, maaf terbuka kerana tak pham bahasa anda...sebenarnya komen pagi tadi ditulis guna hset jer...jd skrin kecik...maklum laa, kat ofis takda komp...maaf terbuka...sekali lagi...

jit tontoya said...

hoi bn@umno.engkau ini memang babi. engkau mengaku islam tapi kata-kata engkau itu macam kau ini dah kafir dari kecil lagi. malang sungguh ibubapa engkau punya anak kafir macam engkau ini. tidak suka hukum hudud pun janganlah buat kenyataan terbuka macam ini. bengong betul budak ni. babi punya bn@umno ni.
si zali dan tok batin pun kuat jugak semangat umno dia. tapi aku tak tengok pun kata-kata dia sedurjana kau . memang engkau malang didunia dan sial diakhirat. babi!

miekabo said...

bn@umno said...
kalau hukum hudud ni dilaksanakan, aku rasa ramailah orang melayu akan mengalami kecacatan anggota badan seumur hidup.ape tidaknya, buat salah sikit kena potong kaki, potong tangan dan bermacam lagi.kalaulah seseorang tu membuat kesalahan, biarlah dorang sendiri yg tanggung akibatnya diakhirat nanti dan jgn pulak nak memandai-mandai nak potong anggota badan orang sedangkan orang masih hidup.

January 25, 2009 6:07 PM


BODOHNYA STATEMENT KAU.....
ni la bodoh sombong......

miekabo said...

bn@umno said...
lupakanlah pasal hukum hudud ni.Undang-undang yg Malaysia ada ni pun dah cukup lengkap untuk menjatuhkan hukuman terhadap pesalah.

January 25, 2009 6:28 PM


NI SATU LAGI STATEMENT BODOH

makan otak udang banyak sangat, tu yang jadi dungu....

miekabo said...

bn@umno said...
dah naik meluat aku dgn tak habih-habihnya bicara pasal hukum hudud ni.sikit sikit hudud, sikit sikit hudud yg membuatkan orang menyampah.nampaknya penyokong-penyokong Pas ni seronok melihat orang melayu cacat anggota badan disebabkan oleh kesalahan yg kecil.

January 25, 2009 6:58 PM


"BERNAS" TAPI BODOH
sian....

TokBatinSenoi said...

jit tontoya said...

hoi bn@umno.engkau ini memang babi. engkau mengaku islam tapi kata-kata engkau itu macam kau ini dah kafir dari kecil lagi.

@#@#@#@#@#@#....

Cakap tu beralsa ler sikit ya ustaz..

Dah pernah tengok ker buku daftar orang ni kafir , orang ini ta' kafir... ish.. ish.. ustaz.

Kesian bn@umno kena maki..

Depa kata tahunni, tahun lembu. jangan pakai otak lem... dah ler.

jit tontoya said...

batin,tahu pun engkau aku cakap begitu. sensitif jugak engkau ye. habis yang bn@umno cakap macam itu engkau tidak rasa sensitif pulak.kalau engkau sayangkan agama, patut kah dibiarkan dia mengeluarkan kenyataan begitu.
' babi' tu memang sesuai la untuk dia. bukan sekali dua dia cakap macam itu. kalau tahu silap perbetulkan lah. insaf. ini tidak makin kuat dia menghinanya.babi pun tahu takut pada tuhan.
kalau orang yang mengaku islam, rasanya tidak sanggup untuk berkata begitu. tidak malu pada makhluk pun, malulah pada tuhan sama. Tidak suka hukum tuhan pun janganlah diputar belit hilang tangan melayu la...dah gila agaknya dia ini. kau pun satu batin..nasihat lah sama pengikut bebal kau tu.jangan sampai begitu sekali gilanya menjadi-jadi.

TokBatinSenoi said...

jit tontoya said...

batin,tahu pun engkau aku cakap begitu. sensitif jugak engkau ye.

----------------------

Cuba tanya sdr.bn@umno tu .. dia kenai sya ka? Bila lak dia ikut ssya?

sya jumpa sdr bn@umno kat screen computer jer.. faham2 jer lah sdr ustaz.

Yang sya tahu, sdr ni ta' marah sapa pun... sdr hanya sedang maki2 screen komputar ja.. buat apa na' terghasa lak?.. keh.. keh. Jangan buat bodoh noh!!!

jit tontoya said...

batin, kenal tidak kenal aku tidak tahu. tapi dia itu sebulu dengan kau. memang lah aku dok marah dekat screen kom ini. sebab aku tidak kenal dia. marah pun kira aku itu saja aku mampu buat. kalau aku jumpa mangkuk ini aku sunat-sunatkan dia. agak-agak sibebal ini tidak bersunat macam kafir yang lain jugak. bodoh!

TokBatinSenoi said...

jit tontoya said...

batin, kenal tidak kenal aku tidak tahu.

fffffffffffffff

Hang bia' betui ni.. hang dah tengok ka kepala budak sibn@umno tu?

Sya tengok kat screen ok jer.. ta' ada lagi kulop.... Bagi la chance kat dia masuk syurga sama2.. jangan hang soghang ja.. nak enjoy.

biskut said...

ramai betul orang bodoh dalam blog siasah ni...

abis siapa yang pandai

TokBatinSenoi said...

biskut said...

ramai betul orang bodoh dalam blog siasah ni...

abis siapa yang pandai

OOOOOOOOOppppppsssss....

Yang pandai sibiskut lah ... siapa lagi?... kerana membaca citer orang2 bodoh kat siasah ni..

Kalu na' tahu, masuk jer dengan cerita yang pandai2 tu... he.. he..

al-hussaini said...

kalau dah salah, dihukum jadikanlah ia pengajaran. Yang baik jadi ia sebagai suatu kesedaran dan terus bermotivasi utk menjadi lebih baik...

AllahuAkbar...

perunding said...

zali orang bentong panggil dia cikgu nan je.

bn@umno said...

jit tontoya,

hey bangang, ape yg aku cakap tu mmg betul pe.kalau ko tak setuju dgn ape yg aku komen, lantak kolah.aku kat sini hanya bagi pandangan yg aku rasa bernas dan logik je.cuba ko fikir, takkanlah dgn hanya mencuri sebiji gula-gula yg berharga 5 sen pun kena potong tangan.contoh satu lagi, si fakir miskin yg terdesak dan kelaparan mencuri roti kat kedai runcit utk diberikan kepada anak-anaknya yg kelaparan dan bila ditangkap mencuri maka dikenakan hukuman potong tangan.kalau dah kena potong tangan, siapa lagi yg nak tanggung makan minum anak-anak si fakir miskin tu?takkan ko tak kesian kat anak-anak fakir miskin tu yg dah takde tempat utk bergantung.mungkin ko ni berhati batu dan tidak berhati perut sebab tu ko sokong hukum hudud.cubalah guna kepala hotak ko tu berfikir dan jgn dok guna kepala lutut ko berfikir yg nampak sgt kebodohan ko.

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

nampaknya puak-puak Pas ni sudah menganggap yg upacara potong tangan, potong kaki ni bagaikan satu pesta yg menghiburkan dan menyeronokan utk ditontoni.malah puak-puak Pas ni juga terasa gembira dan puas apabila tegok orang melayu ni berkaki kudung ataupun tanpa kaki akibat dipotong dan bertangan kudung ataupun tanpa tangan akibat dipotong.

kesimpulannya:tak payah nak laksanakan hukum hudud, gunalah undang-undang yg sedia ada pun dah cukup lengkap utk menghukum pesalah.habih cite.

jit tontoya said...

ho bn@umno bangang segala bangang. memang engkau ini mangkuk-hayun yang teramat mangkok sekali. beballah tersangat bebal. orang yang bodoh tidaklah sebebal engkau. hukum hudud itu hukum tuhan. dia maha adil dan bijaksana. ada had-had tertentu / timbangan dia baru kena potong. itulah engkau ingat mencuri sahaja sudah kena potong. bengong tidak habis-habis. belajarlah sikit dimasjid bukan belajar digereja.baru pandai.

bn@umno said...

Berikut adalah ajaran sesat parti PAS kepada pengikutnya:-
a. Undi Pas dapat masuk syurga.
b. Undi BN adalah kafir.
c. Nik Aziz adalah hakim untuk mengadili perbicaraan seseorang diakhirat nanti.
d. Sokong hukum hudud dapat masuk syurga.
e. Semua ahli Pas boleh masuk syurga.
f. Semua ahli BN masuk neraka.
g. Tuhan sokong perjuangan PAS.
h. Nik Aziz akan masukkan semua penyokong Pas ke dalam syurga di akhirat nanti.

Jadi tak heranlah sebab tulah semua puak-puak PAS yg tolol-tolol ni menjadi penyokong tegar PAS.

biskut said...

makin pening aku

pembunuhiblis said...

Berita terkini untuk dikongsi bersama dan dinanti-nantikan oleh penyokong UMNO/BN:

Tiga orang ADUN Perak - Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin, Datuk Fakir Adam dan Datuk Hamdi bersetuju keluar UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk menyertai PAS/PKR.

Sayonara UMNO, sayonara BN!!!

jit tontoya said...

bahlol betul si bn@umno ini. sudahlah bahlol bangang pula. engkau yang kata itu semua. pas tidak kata pun. sokong yang baik,dasar yang baik memanglah dapat pahala lah bodoh. pas tentang kemungkaran yang engkau pulak sukakan mungkar. itu tidak dapat pahala ka. bila pula nik aziz kata dia akan jadi hakim diakhirat. itu fitnah engkau sahaja. engkau itu suka syok sendiri. orang tidak kata engkau cakap kata. ini lah mangkuk hayun namanya. pasal apa sokong hudud tidak boleh dapat pahala. itu hukum tuhan lah malaun wei....yang engkau duduk tentang itu dapat pahala ke dosa. yang engkau duduk hina itu dapat pahala ke dosa..mangkuk.
setiap benda yang baik tuhan sokong ..labu oii. tuhan tak sokong kalau engkau sokong dan setuju dengan blue.layan filem blue itu tuhan tak sokong. ada pas suruh penyokong dia layan filem blue. engkau saja yang bengong layan benda-benda maksiat itu sebab engkau ingat engkau itu lambat lagi mampusnya. kau anggap dengan melayu engkau itu kesyurga penuhlah ye. ahli bn ker pas ker atau siapa saja masuk neraka jika selalu hina yang tuhan suruh. pas tidak hina hukum hudud. engkau yang hina, puak kau yang hina. pemimpin engkau yang hina... memang hinalah engkau ni. kalau rasa engkau ini islam buatlah cara islam. macam aku kata kalau rasa hati engkau ini hitam sangat bab hukum hudud ini, diam la. jangan duduk cerita pasal kejahilan engkau yang amat bengong itu kat sini. kami semua sayang pada engkau. itu pasal tak habis-habis nasihat engkau. cara lembut pun kami nasihat, cara kasar pun kami tegur. aku tegur engkau ini cuma tahap' bergurau senda ' baru. belum capai tahap maksimun lagi. semua yang engkau tulis itu, engkau yang cakap lepas itu engkau yang syok sendiri. ini orang panggil jenis manusia gila babi. bagilah fakta sikit hujah engkau itu. baru mentaliti engkau itu kelas 1 mcm nik aziz. ini masih dikelas ke 3 mcm tok jib lagi..mangkuk

bn@umno said...

Bangsat punya UMNO!Pasal kau, aku jadi balaci aka pencacai tegar

zali said...

perunding...

ehh macam mana tau orang bentong panggil dia cikgu nan?

memang ya pun...dulu dia mengajar kat sekolah sulaiman.

selalu pegi bentong ke?

bn@umno said...

bn@umno said,

Bangsat punya UMNO!Pasal kau, aku jadi balaci aka pencacai tegar


eh eh ada pulak orang nak menyamar nick name bn@umno ni.aku cukup bangga nick name aku mendapat sambutan yg amat mengalakkan, walaupun banyak nick name boleh 'dicipta' tapi nick name aku juga yg dipilih.

bn@umno said...

tontoya,

aku tak perlukan nasihat kolah sial.aku tahu dan yakin yg aku berpijak di bumi yg nyata.aku pun tak kisah yg ko cakap yg ko tegur aku cara bergurau 'baru' walaupun teguran ko secara kasar sekalipun, aku peduli ape.bukannya aku rugi ape-ape pun.cuba ko cermin muka ko tu dulu sebelum nak menegur orang.didikan agama ko tu tinggi sgt ke?kalau standard pengetahuan agama ko tu hanya bertaraf budak tadika baik tak payah.tulah ko masa kecil-kecil dulu mak bapak ko suruh pegi belajar agama kat masjid ko pegi belajar agama kat gereja.tegok skg ape dah jadi.mmg malang sungguh mak bapak koni.

jit tontoya said...

keh..keh..keh makin bengong mangkuk sial ini. aku akui aku ini tidak punya ilmu agama yang tinggi macam kau mangkuk. engkau itu sebab tinggi sangat ilmu agamanya sampai sanggup kata dan hina hukum tuhan. sebodoh-bodoh akupun masih ada rasa takut pada tuhan. kamu itu bapak segala sial didunia. agak-agak engaku ini dimengandungkan ditokong, diberanakan dikuil, dibesarkan diisrael dan belajar digereja. malangnya engkau ini. anak siapalah engkau agaknya. sudahlah siksanya mengandungkan sidungu ini, bila besar gila pula orangnya. baru terlepas tanjung rambutan kot. sial

zali said...

bn@umno vs tontoya
fuyo...dua-dua sama hebat sama terangkat!

apa pun bila dah gencatan senjata nanti...masing-masing tau apa nak buat...

macam tokong dia mohon maaf secara terbuka sedangkan dia tak salah apa pun...gentle betul la tokong...tabik!

pinjam kata tbs : 'screen computer je'...belasah la power mana pun cuma tak patut la kalau nak berdendam dll...

kalau tak satu melayu pun...kita kan satu tuhan...

anjar said...

jit tontoya.....

mulanya aku baca komen dlm siasahni sepintas lalu je, komen bn@umno malas aku nak baca. dah tau mesti komen sampah punya.

bila baca komem kau aku rasa tertarik lapulak, menarik! tapi bila aku baca komen kau yang
ada sebut babi - babi ngan sial - sial pada bn@umno tu aku rasa kau ni melampau la pulak.

jadi nak tau punca kenapa kau marah - marah sangat bn@umno aku terpaksala baca komen dia walaupun aku tau aku mesti menyampah punyalah.

bila aku baca, bukan menyampah je, akupun rasanya nak maki hamun dia, kalau tadi aku kata kau melampau rasanya aku pun sama melampau nak maki dia, suara kita senada, nasib baik bateri laptop aku nak abis, cas pulak tak de.

apapun aku sokong semua komen kau, komen, aku pun nak carut - carutkan bn@umno, @#%& *&*?>, melampau sungguh!

zanjabil said...

bn@umno kata...
cuba ko fikir, takkanlah dgn hanya mencuri sebiji gula-gula yg berharga 5 sen pun kena potong tangan.contoh satu lagi, si fakir miskin yg terdesak dan kelaparan mencuri roti kat kedai runcit utk diberikan kepada anak-anaknya yg kelaparan dan bila ditangkap mencuri maka dikenakan hukuman potong tangan.kalau dah kena potong tangan, siapa lagi yg nak tanggung makan minum anak-anak si fakir miskin tu?takkan ko tak kesian kat anak-anak fakir miskin tu yg dah takde tempat utk bergantung.mungkin ko ni berhati batu dan tidak berhati perut sebab tu ko sokong hukum hudud.cubalah guna kepala hotak ko tu berfikir dan jgn dok guna kepala lutut ko berfikir yg nampak sgt kebodohan ko.
########################
HUKUMAN HUDUD YANG WAJIB DIKENAKAN KEATAS PENCURI
2) Pencuri yang gila atau kanak-kanak atau orang yang kurang akalnya (tidak siuman) tidak wajib dikenakan hukuman hudud, sekalipun mereka itu mengambil harta atau barangan orang itu secara bersembunyi dengan tujuan untuk memiliki harta atau barangan itu. Sebagaiman Hadirh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:-

”Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia iaitu orang yang tidur hingga ia bangun dari tidurnya, kanak-kanak hingga ia baligh dan orang gila hingga ia berakal (siuman)”

(Riwayat Ahmad, Ashabi, Sunan dan Hakam)
4) Orang yang terpaksa mencuri disebabkan tersangat lapar (kebuluran) atau terlalu dahaga yang boleh membawa kepada maut tidak boleh juga dikenakan hukuman hudud, kerana mereka yang dalam keadaan tersebut adalah termasuk dalam darurat yang diharuskan oleh syarak melakukan perkara yang dilarang. Kes ini adalah merujuk kepada Kaedah Fiqhiyyah yang bermaksud :

” Darurat (dalam keadaan yang memaksa) diharuskan melakukan perkara yang dilarang”.

(Al- Ashbah dan An – Nazha’ir)
PENCURI YANG DIKECUALIKAN DARII HUKUMAN HUDUD.
1) Jumlah nilai harta atau barangan yang dicuri itu kurang daripada satu perempat dinar atau tiga darham.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

ISMAIL said...

Salam…

Hmmm…. Makin hari, makin berapi-rapi pencacai umno dalam blog ni. Ada yang kutuk ulama, ada yang merendah2kan dan mempermainkan hukum ALLAH, ada yang memutar belitkan fakta, ada yang nak melaga2kan PR dan sebagainya . Yang aku nampak tujuan mereka ni satu je, nak mencari keuntungan buat umno. Kalau kita fikir dan buat analisis, siapa/pihak manakah yang beruntung sekiranya PR berpecah.. Tak lain dan tak bukan adalah umno. Jadi kepada para sahabat janganlah terlalu emosional dalam membalas hujah pencacai umno ni. Pada aku, mereka hanya nak jaga kepentingan peribadi, tak kiralah samada secara lansung atau tidak. Yang aku maksudkan secara lansung adalah mereka yang mendapat upah lumayan dari penulisan mereka dan yang tak secara lansung adalah mereka yang takut hilang projek atau hilang kuasa apabila terkuburnya umno nanti. Kalau tidak takkanlah mereka bermati2an mempertahankan umno ni. Kalau mereka kata, niat mereka hanya nak menjaga kepentingan melayu, aku tak nampak pun kearah tu. Kalau 40-50 tahun dulu aku percayalah, tapi sekarang.... Lagi pun siapa sebenarnya yang telah menjadi penghianat kepada melayu sekarang. fikir2kan lah.

Maaf, ini adalah pendapat aku sahaja.

ngalabu said...

Tahniah tok batin dan zali, komen anda ada banyak perubahan.

Aku benar-benar berharap agar tok batin dan zali dapat menasihati Bn@Umno. Dia ni macam orang yang tiada ilmu langsung. Adaka curi gula-gula 5 sen kena potong tangan. Komennya jauh lari dari komen orang Islam.

aku mula suka dengan komen tok batin dan zali

ngalabu said...

Aku mula syak Bn@Umno sebenarnya ialah ............? entahlah? nauzubilah.

TokBatinSenoi said...

zanjabil said...


########################
HUKUMAN HUDUD YANG WAJIB DIKENAKAN KEATAS PENCURI
2) Pencuri yang gila atau kanak-kanak atau orang yang kurang akalnya (tidak siuman) tidak wajib dikenakan hukuman hudud, sekalipun mereka itu mengambil harta atau barangan orang itu secara bersembunyi dengan tujuan untuk memiliki harta atau barangan itu. Sebagaiman Hadirh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:-

”Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia iaitu orang yang tidur hingga ia bangun dari tidurnya, kanak-kanak hingga ia baligh dan orang gila hingga ia berakal (siuman)”

(Riwayat Ahmad, Ashabi, Sunan dan Hakam)
4) Orang yang terpaksa mencuri disebabkan tersangat lapar (kebuluran) atau terlalu dahaga yang boleh membawa kepada maut tidak boleh juga dikenakan hukuman hudud, kerana mereka yang dalam keadaan tersebut adalah termasuk dalam darurat yang diharuskan oleh syarak melakukan perkara yang dilarang. Kes ini adalah merujuk kepada Kaedah Fiqhiyyah yang bermaksud :

” Darurat (dalam keadaan yang memaksa) diharuskan melakukan perkara yang dilarang”.

(Al- Ashbah dan An – Nazha’ir)
PENCURI YANG DIKECUALIKAN DARII HUKUMAN HUDUD.
1) Jumlah nilai harta atau barangan yang dicuri itu kurang daripada satu perempat dinar atau tiga darham.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

QQQQQQQQQQQQQQQQQQ>>>>

zanjabil said...

bn@umno kata...
cuba ko fikir, takkanlah dgn hanya mencuri sebiji gula-gula yg berharga 5 sen pun kena potong tangan.contoh satu lagi, si fakir miskin yg terdesak dan kelaparan mencuri roti kat kedai runcit utk diberikan kepada anak-anaknya yg kelaparan dan bila ditangkap mencuri maka dikenakan hukuman potong tangan.kalau dah kena potong tangan, siapa lagi yg nak tanggung makan minum anak-anak si fakir miskin tu?takkan ko tak kesian kat anak-anak fakir miskin tu yg dah takde tempat utk bergantung.mungkin ko ni berhati batu dan tidak berhati perut sebab tu ko sokong hukum hudud.cubalah guna kepala hotak ko tu berfikir dan jgn dok guna kepala lutut ko berfikir yg nampak sgt kebodohan ko.
########################

The value of one Gold Dinar is defined, say, as one ounce of gold.

The Gold Dinar will not exist in physical form. It will merely be defined in
terms of gold. For example, if one Islamic Dinar is equivalent to one ounce of
gold, and the price of one ounce of gold is today at US $290, then the value of
one Islamic Dinar will be US$290 or equivalent in other currencies, on the basis
of the prevailing exchange rates

Satu dinar emas sekarang = US $290 = lebih kurang RM $1015 sekiranya x dengan 3.5.

JWB..JWB...JWB..JWB..ZZZZZZzzzzzz.

Nampak nyer sdr bn@umno menang dalam perdebatan ini.. kerana beliau nampak nyer tak gunakan kepala lutut.Bahkan beliau dikira ARIF tentang hukum syarie nih...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Tidak bulih dihukum hudud.

1. Orang gila dan kanak2
2. Lapar
3. ORANG YANG SEDANG TIDUR? he..he
4. 1/4 dinar emas = 250 kebawah

” Darurat (dalam keadaan yang memaksa) diharuskan melakukan perkara yang dilarang”.

@@@@@@@@@@@@@@..

Marilah kita sama2 mencuri RM250 kebawah.. bukan kena hudud pun...

anonymous said...

sdr tokbatin & zali tidak buat komen mcm PAS dan PKR totok.

Apa yg benar itu tetap benar, apa yg salah tu tetap salah.

Wahai ahli PAS/PKR totok, apa pendapat anda tentang komen ini:-

PAS pernah kata UMNO kafir kerana berkongsi kuasa memerintah dgn MCA dan MIC.
PKR tu berasal dari darah daging keturunan UMNO, sifat2 buruk UMNO itu TIDAK mudah hilang dari dalam jiwa mereka.

bn@umno said...

kalau mencuri RM250 ke bawah tak kena hukuman potong tangan, ini mengalakkan ramailah puak-puak PAS ni mencuri duit.aku rasa lepas ni ramailah puak-puak PAS ni mencuri.

dewata awan berapi said...

Kalau mereka mencuri tak kena potong tangan...kita boleh potong janggut mereka...

kan puak2 pas ni gemar bela janggut panjang....

TokBatinSenoi said...

Blogger anonymous said...

sdr tokbatin & zali tidak buat komen mcm PAS dan PKR totok

salam sdr,
Saya mmg dilahirkan penganut 'Islam'. Tokbatinsenoi cuma satu karakter kritikus yang saya sajikan sebagai wadah untuk mencungkil haqiqat 'Islam' hingga keakar umbinya. Mungkin ini 'keterlauan' bagi pihak yang umumnya jumud/ ta'sub kepada 'tarbiyah2 Islam'yang mereka perlajari, dan SELAUNYA MEREKA TELAN BULAT2, TANPA MENGUPAS DAN MENGKAJI.
tokbatinsenoi selalu mengkritik 'Islam PAS', bukan kerana membencinya, tetapi kerana saya menyayanginya umat 'islam'. Dan begitu juga umat Islam didalam PKR.

Saya tidak menyebelahi mana2 pihak didalam Islam cuma neutral.

Saya mmg menyayangi UMNO, yang mana kebanyakan pemimpin2nya dan ahlinya Islam dan saya juga ahli UMNO...35 tahun dah. Tetapi ini tidak berma'na saya memusuhi ugama2 lain dan parti2 politik.

Kadang ketika mengundipun kita 'terpangkah parti lawan'. mungkin kerana tidak selesa dengan keadaan semasa.

Saya bersetuju dengan sdr2 agar kita mesti berusaha mencari jalan 'sekira mampu', untuk mencari kaedah agar 'Islam'itu bersatu, tak kira dari pihak mana kita berada.

Teruskan perjuangan sdr2.. dalam bentuk apa pun kita tetap berjuang dalam keunikan fungsi. Berjuang sentiasa tentang-menentang , tanpa dapat dielakan. tks

dewata awan berapi said...

tbs..

khutbah panjang nampak...
siap bagi riwayat hidup lagi...
memang betul...
pendirian manusia jarang yang sama..

teruskan mencari....

akhirnya kita akan kembali pada yang satu......amin

bn@umno said...

kalau sorang curi $250 tak kena potong tangan, cuba kita bayangkan kalau 10 orang, kalau 100 orang, kalau 1000 orang, kalau 10000 orang, kalau 100000 orang.huh bukan main banyak lagi duit hasil drpd mencuri ni.contoh kalau 100,000 orang x $250 = $25,000,000.cuba bayangkan mencuri $25,000,000 pun tak kena potong tangan.

perunding said...

zali,
kaum kerabat.
ketari.

perunding said...

tbs,
sebenarnya u ke yg ada lawatan sama che det ke vc,itali.?

zanjabil said...

Mencuri (Sariqah)

PENCURI

Pencuri ialah mengambil harta orang lain dengan cara bersembunyi dan diambil daripada tempat pertaruhan (tempat yang layak untuk menyimpan harta itu). Mencuri itu adalah salah satu daripada dosa-dosa besar dan mewajibkan potong tangan ke atas si pencuri itu.
Sebagaimana dengan firman Allah yang bermaksud:

”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”

(Surah Al- Maidah ayat 38)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

(Riwayat Bukhari Muslim)

CIRI –CIRI PERBUATAN MENCURI

1. Memindahkan secara bersembunyi harta alih dari jangkaan atau milikan tuannya.
2. Pemindahan harta itu tanpa persetujuan tuannya.
3. Pemindahan harta itu dengan niat untuk menghilangkan harta tadi dari jangkaan atau milik tuannya.

HUKUMAN HUDUD YANG WAJIB DIKENAKAN KEATAS PENCURI

1) Mengikut peruntukkan hukum syarak yang dikuatkuasakan dalam Qanun jenayah syar’iyyah, orang yang boleh didakwa dibawah kesalahan kes sariqah (mencuri) dan wajib dikenakan hukuman hudud ialah:-

i) Orang yang berakal
ii) Orang yang baligh
iii) Dengan kemahuan sendiri

2) Pencuri yang gila atau kanak-kanak atau orang yang kurang akalnya (tidak siuman) tidak wajib dikenakan hukuman hudud, sekalipun mereka itu mengambil harta atau barangan orang itu secara bersembunyi dengan tujuan untuk memiliki harta atau barangan itu. Sebagaiman Hadirh Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:-

”Allah tidak akan menyiksa tiga golongan manusia iaitu orang yang tidur hingga ia bangun dari tidurnya, kanak-kanak hingga ia baligh dan orang gila hingga ia berakal (siuman)”

(Riwayat Ahmad, Ashabi, Sunan dan Hakam)

3) Orang yang dipaksa mencuri dengan cara kekerasan, misalnya orang yang diancam dan diugut akan dibunuh jika tidak mahu mencuri. Sebagaimana hujjah Hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

”Sesungguhnya Allah menghapuskan dosa umatku yang tersalah, terlupa dan dosa mereka yang dipaksa melakukan sesuatu kesalahan”.

(Riwayat Ibnu Majah dan Baihaq’i dan Lain daripada keduanya)


4) Orang yang terpaksa mencuri disebabkan tersangat lapar (kebuluran) atau terlalu dahaga yang boleh membawa kepada maut tidak boleh juga dikenakan hukuman hudud, kerana mereka yang dalam keadaan tersebut adalah termasuk dalam darurat yang diharuskan oleh syarak melakukan perkara yang dilarang. Kes ini adalah merujuk kepada Kaedah Fiqhiyyah yang bermaksud :

” Darurat (dalam keadaan yang memaksa) diharuskan melakukan perkara yang dilarang”.

(Al- Ashbah dan An – Nazha’ir)

Dalam perkara (3) dan (4) mereka itu terlepas dari hukuman hudud, tetapi hakim boleh mengenakan hukuman takzir keatas pencuri itu mengikut kea’rifan dan kebijaksanaannya.

PENCURI YANG TIDAK BOLEH DIKENAKAN HUKUMAN KESALAHAN SARIQAH

Pencuri yang tidak boleh dikenakan hukuman kesalahan sariqah ialah :-

1) Pencurian yang dilakukan secara khianat, iaitu orang yang mengambil harta atau barangan yang diamanahkan kepadanya. Mereka yang melakukan kesalahan tersebut tidak boleh didakwa dibawah kes sariqah (mencuri) dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud, tetapi mereka itu hendaklah didakwa di bawah kes kesalahan pecah amanah yang wajib dikenakan hukuman takzir.

2) Orang yang mengambil harta atau barangan orang lain dengan cara paksaan dan kekerasan.

3) Orang yang menyambar barangan orang lain sambil lalu, iaitu semasa berjalan atau atas kenderaan,termasuk juga penyelok saku.

4) Pencurian berlaku dimedan peperangan.

5) Mengambil buah yang tergantung di atas dahannya kerana tersangat lapar dan dahaga.

SABIT KESALAHAN MENCURI

1. Kesalahan mencuri boleh disabitkan dengan adanya salah satu dari bukti-bukti berikut:-

i) Ikrar (pengakuan)
ii) Keterangan dua orang saksi lelaki yang adil
iii) Sumpah yang mardud iaitu sumpah pencuri itu dikembalikan kepada orang yang mendakwa, jika orang yang didakwa tadi tidak mengaku, dimana mengikut keterangan orang yang mendakwa bahawa orang yang didakwa itu memang sebenarnya adalah mencuri.

2. Pencuri yang mengaku melakukan kesalahan mencuri memadai membuat pengakuan hanya sekali pengakuan sahaja dan pengakuan itu dibuat dimajlis dalam Mahkamah dihadapan hakim.

3. Untuk mempastikan kebenaran keterangan saksi-saksi bagi mensabitkan kesalahan seseorang itu mencuri, hakim hendaklah menyoal siasat saksi-saksi itu mengenai harta atau barangan yang dicuri, cara kecurian, tempat kecurian, masa kecurian dan lain-lainnya.

4. Hakim hendaklah juga menanyakan kepada saksi-saksi itu hubungan antara orang yang kena curi dangan orang yang mencuri.

PENCURI YANG DIKECUALIKAN DARII HUKUMAN HUDUD.

1) Jumlah nilai harta atau barangan yang dicuri itu kurang daripada satu perempat dinar atau tiga darham.

2) Untuk mensabitkan kesalahan mencuri itu tidak dapat dibuktikan mengikut yang dikehendaki.

3) Pencuri itu bukan orang yang mukallaf.

4) Tuan punya harta atau barang yang dicuri itu tidak menyimpan dan menjaga harta atau barangannya ditempat yang selamat daripada kena curi.

5) Pencuri itu belum lagi mendapat milik yang sepenuhnya keatas harta yang dicuri itu.

6) Harta atau barang yang dicuri itu bukan dari barangan yang berharga dan bernilai.

7) Harta atau barangan yang dicuri itu tidak memberi apa-apa faedah dan tidak bernilai mengikut hukum syarak seperti alat hiburan atau minuman yang memabukkan.

8) Pencurian yang dilakukan oleh orang yang memberi hutang ke atas harta atau barangan orang yang berhutang.

9) Pencurian yang berlaku itu dalam kedaan yang mendesak seperti didalam peperangan, dimasa sangat lapar dan dahaga.

10) Pencurian yang dilakukan oleh anak keatas harta atau barangan kepunyaan ibu bapanya hingga ke atas (datuk dan seterusnya).

11) Pencurian yang dilakukan oleh suami keatas harta atau barangan kepunyaan isterinya dan sebaliknya.

12) Pencuri itu mencuri harta atau barangan kepunyaan Baitul Mal.

HUKUMAN KERANA KESALAHAN MENCURI

Sesiapa yang melakukan kesalahan mencuri wajib dikenakan hukuman hudud sebagaimana yang dikehendaki oleh hukum syarak.

1) Mencuri kali pertama hendaklah dipotong tangan kanannya.
2) Mencuri kali yang kedua hendaklah dipotong kaki kirinya dan,
3) Mencuri kali ketiga dan berikutnya hendaklah dikenakan hukuman takzir dan dan dipenjarakan sehingga ia terbunuh.
########################
Payah gakkan berhujah ngan orang yang tak faham hukum ni....ikut sedap tulis jer

perunding said...

bn@umno yang rajin berfikir,
pergilah baca sikit tentang hukum tu.

bila kes tu tak layak dihudud,
ia turun jadi takzir.

orang curi nilai kecil dihukum lain yg sepadan ,bukan dilepas biar.

TokBatinSenoi said...

perunding said...

tbs,
sebenarnya u ke yg ada lawatan sama che det ke vc,itali.?

ssssssssssssss...

salam sdr,
sya tak kenal pun siapa che det tu, tak pernah bersua muka pun... Kalau dapat sya ta' mahu tahu siapa siDia ni. Beliau pun makan nasi macam saya gak.. Saya tak perasan lak beliau makan besi... he.. he

jit tontoya said...

bn@umno said...

kalau sorang curi $250 tak kena potong tangan, cuba kita bayangkan kalau 10 orang, kalau 100 orang, kalau 1000 orang, kalau 10000 orang, kalau 100000 orang.huh bukan main banyak lagi duit hasil drpd mencuri ni.contoh kalau 100,000 orang x $250 = $25,000,000.cuba bayangkan mencuri $25,000,000 pun tak kena potong tangan.

- bapok ini sudah mula bergeliga otak ilmu hisabnya. masa sekolah dahulu tidak pernah periksanya. Tapi demi hudud ini, sampai angka ribu pun sudah pandai dikiranya.
mangkuk..kalau tidak kena hukum hudud dia kena takzir pulak lah bodoh. belajar la sikit. itu aku kata tuhan itu maha adil dan bijaksana. bukan macam engkau 'maha bangan dan biolnya.

TokBatinSenoi said...

Blogger zanjabil said...

Mencuri (Sariqah)

PENCURI

Sebagaimana dengan firman Allah yang bermaksud:

”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”

(Surah Al- Maidah ayat 38)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

(Riwayat Bukhari Muslim)

WWWWWZZZZZZ>>>>> hujah.

Salam sdr AlAlim AlBiharul Al 'Arik.

Sdr harus faham bahawa undang2 atau hukum2 diujudkan kerana untuk dilangari. Kalu tidaklah ada perlangaran ini, maka undang2 tidak bermaksud apa2 kan?

Orang yang ta' faham tentang hukum adalah orang yang dipaksa untuk melangar hukum. Bahkan banyak orang yang memahami hukum2, tetapi tetap melanggar hukum.

Setiap dogma undang2 berevolusi dikaitkan mengikut zaman mana, keadaan sekeliling, dimana hukum2 dilaksanakan.

Banyak perkara yang kita kena ambil kira sebagai 'Khalifah Allah' agar hukum2 tidak sewenang2nya disalah gunakan.

Ayat Alquran tu bukan nya satu.. dua.. Dan hadis juga bukan nya satu jer.

Sekiranya Allah nak jadikan umat manusia ni umat yang satu ... susah ker?

Muzafar said...

bn@umno said...
Berikut adalah ajaran sesat parti PAS kepada pengikutnya:-
a. Undi Pas dapat masuk syurga.
b. Undi BN adalah kafir.
c. Nik Aziz adalah hakim untuk mengadili perbicaraan seseorang diakhirat nanti.
d. Sokong hukum hudud dapat masuk syurga.
e. Semua ahli Pas boleh masuk syurga.
f. Semua ahli BN masuk neraka.
g. Tuhan sokong perjuangan PAS.
h. Nik Aziz akan masukkan semua penyokong Pas ke dalam syurga di akhirat nanti.

Jadi tak heranlah sebab tulah semua puak-puak PAS yg tolol-tolol ni menjadi penyokong tegar PAS.

January 26, 2009 5:54 AM

*******

Kalau PAS ajaran sesat, kenapa kerajaan BN/UMNO tak haramkan saja PAS sepertimana kerajaan BN/UMNO haramkan Darul Arqam ???.

Kalau PAS ajaran sesat, saya sokong 100% kerajaan BN/UMNO haramkan PAS.

jit tontoya said...

muzafar,

engakau tidak tahu ker lagi, bahawa perjuangan umno itu ialah perjuangan pewaris-pewaris nabi dalam mendaulatkan islam. kalau hendakan islam yang syumul dan diredhai tuhan kena berjuang dalam umno.
kalo engkau tidak setuju dengan kata-kata aku ,cuba engkau nyatakan sebab pendapat aku itu salah dan bertentangan dengan islam.

TokBatinSenoi said...

Hilang citer Prop Dr. Hassan Hasbulah nih.. kah.. kah... komen dah kuar rail KTM.

peluru sesat said...

perjuangan Pas itu ialah perjuangan pewaris-pewaris nabi dalam mendaulatkan islam. kalau hendakan islam yang syumul dan diredhai tuhan kena berjuang dalam Pas.

Pthuui.....!!!!!!!!

aisal said...

TokBatinSenoi said...

Hilang citer Prop Dr. Hassan Hasbulah nih.. kah.. kah... komen dah kuar rail KTM.

--------------------o-----------------------------------------

Tok...

Dh lama dh kuar rail tok. minta btulkn skit tok agr lurus mcm ttian siratalmustaqim.

satu lgi nk mintak mnyk pengasih tok...na bgi aman skit dua jiwa yg sdg bergelora tu...

salam..

anakkancil said...

dewata awan berapi said...
Kalau Pas tak juga buat hudud di Kelantan, Kedah dan Perak(bab perak aku segan nak sebut), BAIK BUBARKAN SAJA PARTI PAS NI...

Matlamat Pas ditubuhkan adalah untuk menegakkan hukum Hudud(mengikut apa yang digembur2kan oleh pemimpinnya)

Sudah terbukti Pas GAGAL dalam mencapai matlamatnya.......

Adalah lebih baik pengikut2 pas sertai UNMO dan berjuang menegakkan hukum Allah melalui UMNO.

Kalau benar2 ikhlas nak berjihad mana2 tempat pun bolehkan.....

January 25, 2009 5:17 PM

suroh perempuan dlm UMNO tutup aurat dulu la oi....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...