Monday, January 5, 2009

Perhimpunan 100,000 bantah PPSMI

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Para pencinta bahasa Malaysia di negara ini akan mengadakan perhimpunan 100,000 umat tahun ini bagi membantah penerusan pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Perhimpunan itu kemudiannya akan menyerahkan satu memorandum kepada Yang Dipertuan Agung bagi membantah PPSMI.

Demikian menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Hasni Abas, Pengarah Jawatankuasa Pelaksana Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu.

Keputusan itu dicapai selepas satu perbincangan antara NGOs, parti politik dan pencinta bahasa telah diadakan di Yayasan Penataran Ilmu bersebelahan Gapena pada 30 Disember 2008 lalu.
Pertubuhan-pertubuhan yang telah hadir dalam perbincangan ini adalah Kesatuan Sekerja Dewan Bahasa & Pustaka (DBP), Pemuda Parti Islam SeMalaysia (PAS), Persatuan Lingustik Malaysia (PLM), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS), Teras Keupayaan Melayu (TERAS) dan Persatuan Pelajar Bahasa Melayu, Universiti Malaya.

Organisasi yang menghimpunkan NGOs, parti politik dan pencinta bahasa ini dikenali sebagai Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu. Ia mempunyai dua badan iaitu pertamanya badan induk dikenali sebagai Badan Induk Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu yang bakal dianggotai oleh tokoh-tokoh pejuang bahasa Melayu.

Antaranya adalah Datuk Dr. Hassan Ahmad (bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa & Pustaka), Tan Seri Abdul Aziz Abdul Rahman (bekas Pengerusi MAS), Tun Abd Rahman Yaakob (bekas Menteri Pendidikan), Datuk Aziz Deraman (bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa & Pustaka), Tan Sri Prof Emeritus Ismail Hussein, Prof. Dr Awang Sariyan dan ramai lagi.

Badan ini berfungsi untuk menghimpunkan semua tokoh-tokoh pejuang bahasa Melayu. Di bawah badan induk ini terdapat jawatankuasa pelaksana yang menumpukan kepada mobilasi Himpunan 100 Ribu Selamatkan Bahasa Melayu.

Jawatankuasa Pelaksana ini diketuai oleh seorang Pengarah iaitu Hasni Abas, Timbalan Pengarah Suhaizan Kaiat, Setiausaha Saifullah, Pen S/U Sdr. Faisal, Bendahari Saudara Kamaruzaman.

Menurut Hasni, tugas terdekat badan pelaksana ini adalah mengadakan perjumpaan dengan Datuk Dr. Hassan Ahmad dan keduanya mengadakan perjumpaan dengan semua NGOs, parti politik dan individu pencinta bahasa pada Sabtu 31 Januari 2009 di Kuala Lumpur.

27 comments:

zali said...

adakah perhimpunan ini dapat menghapuskan ppsmi atau sekadar buang masa dan mengundang cotar fru?

100k punya perhimpunan...ramai la abang-abang fru kena buat ot dan cuti pun kena batal la...

tak pe bang...duit masyukk...

perunding said...

aa sapa no 1

perunding said...

buat lah seblum Prk P36
baru ada makna.

tok_gajah said...

melayu/Islam harus sedar mengapa kaum bangsat(DAP) ini sanggup membantu PAS/PKR.

kaum bangsat ini ialah kaum yg sama yg pernah menyokong MCA/MIC dlm BN.

semasa dlm BN kaum bangsat ini TIDAK mendapat kebebasan berkuasa dgn sesuka hati mereka. UMNO telah berjaya mengawal dan menunduk kan mereka.

mereka tidak puas hati, maka kaum bangsat ini mencari jalan keluar menyokong DAP pula dan seterusnye memecahkan kaum melayu.

mereka berjaya, dua buah parti melayu PAS/PKR telah menyokong mereka. p.pinang dapat mereka tawan dan di kuasai sepenuh nye.

di perak dan selangor, walaupun mereka tidak dapat berkuasa sepenuh nye, mereka berjaya pula mengunakan PAS dan PKR untuk melaksanakan hajat dan tujuan mereka.

p.pinang - melayu kerugian 100%, PKR seperti lembukut ditepi gantang, PAS sudah terkeluar gantang.

perak - PAS bangga kerana dapat jawatan MB - MB yg menurut dan patuh segala perintah DAP - PKR cuma jadi pemerhati bebas - ikut arahan DAP juga.

selangor - PKR megah memerintah, tetapi sebarang cadangan atau keputusan akan di tetapkan oleh DAP juga. - isu babi, arak, judi dll. - PAS dah jadi tunggul mati.

kesimpulan nya - dlm ke tiga2 buah negeri yg diperintah oleh Pakatan Rakyat ini telah dikuasai sepenuh nye oleh DAP. - PAS dan PKR terhutang budi. - harus patuh dan tunduk kepada yg berbudi.

melayu - PAS dan PKR telah berjaya membantu kaum bangsat(DAP) ini berkuasa dan memerintah di tiga buah negeri ini.

melayu - PAS dan PKR ini nampak nya masih tidak berpuas hati - mereka mahu kaum bangsat(DAP) ini berkuasa sepenuh nye di seluruh malaysia. - lepas itu kita akan lihat kaum melayu akan jadi pelarian di tanah air sendiri.

Johari Surif said...

Selamat berjuang!

Hamizaudin said...

alangkah bagus jika bantahan ini menyusul sewaktu hari pertama arahan PPSMI ini! dah dua tahun! baru nak buka silat??

tekong darat said...

Tok,tu tuduhan ke,fitnah ke fakta?..kalu stakat andaian tk pyh la tok..hari tu tok cakap lain..kata tok kaum bgsat tu mdapat kekayaan ms bn perintah..tok ni nyanyuk dh ke?.. Ke mengharap puak melayu dlm pr ni pelupa mcm dlm umno..rentikn tok..jgn smpai org meluat ngn tok..

tok_gajah said...

..hari tu tok cakap lain..kata tok kaum bgsat tu mdapat kekayaan ms bn perintah..

awak tidak faham maksud ungkapan ayat di atas.

kaum bangsat ini telah mengkhianati UMNO - tidak mustahil ianya akan mengkhianati PAS/PKR pula bila misi nye telah tercapai.

slyderrose said...

Main-main bangsat ini apa hal?. Siapa yg bangsat?. kaki perasuah ke, kaki perempuan, kaki kebas duit rakyat ke? kaki ali baba ke?, kaki bodek nak dapat projek ke? kaki komisen ke?. Tok tolong tengok cermin, siapa si bangsat itu?

anonymous said...

Bangsa bangsat tu memang tak boleh diharaf atau dipercayai. Dulu semasa dlm BN kaum ini telah mengaut kekayaan negara.

Sekarang apabila mereka bersatu dlm DAP dan di bantu pula oleh PAS dan PKR mereka bertambah angkuh dan sombong.

PAS dan PKR nampaknye tidak boleh berbuat apa2 kecewali akur kepada kehendak mereka.

Lihat sahaja di P.Pinang, Perak dan Selangor, PAS dan PKR sudah jadi tukang angguk2 sahaja.

Diharaf semua rakyat di KT akan menolak PAS yg telah bersengkokol dgn DAP dan PKR yg tidak jujur itu.

Buktikan bahawa kita TIDAK BERSETUJU DAN MENOLAK pakatan dgn DAP dan PKR.

anonymous said...

Pi Mai Tang Tu

ImageAir percuma – kerajaan Negeri Selangor bayar – wang dari rakyat kepada Tan Sri Rozali Ismail juga. Apa yang menjadi musykil ada mengenai kerajaan Selangor yang memberi potongan air kepada rakyat Selangor – persoalan utama adalah tindakan ini menguntungkan rakyat – merugikan rakyat atau sebenarnya rakyat juga yang terpaksa menanggung dari sedutan cara lain yang dibuat oleh kerajaan negeri.

www.umno-reform.com menerima satu kenyataan yang mungkin mengangkat sedikit bulu kening kita. Pemberian Air percuma menyebabkan Kumpulan Darul Ehsan Berhad, syarikat milik Kerajaan Selangor terpaksa membayar 12 juta sebulan kepada SYABAS. 12 juta sebulan sekiranya 12 bulan ini bermakna Selangor terpaksa membayar 144 juta ( pembetulan) setahun dan dikatakan ini akan mengikis pendapatan Negeri Selangor adalah pada kadar yang besar. Habis bagaimana mampu Kerajaan Negeri Selangor membiayai aktiviti lain. Apakah sebenarnya kerajaan Negeri Selangor terpaksa menoleh pada rakyat Selangor untuk “bail out” akibat keputusan memberi air percuma itu dan apa impak yang ada pada Tan Sri Rozali Ismail – beliau masih mendapat pendapatan yang serupa. Sebenarnya lama-kelamaan – rakyat sendiri akan terpaksa berdepan dengan memberi dan menanggung subsidi air itu.

Mungkin gimik politik ini akan hanya menyusahkan rakyat Selangor di masa akan datang. Mungkin program pembangunan sosial perlu di korbankan kerana janji politik yang tidak akan menguntungkan Selangor. Pasti rakyat akan terus tidak merasakan impak besar dengan pemberian air percuma berbanding dengan apa yang harus dikorbankan untuk pembangunan Selangor.


Akhirnya pi mai pi mai tang tu juga tetapi Selangor akan berdepan dengan krisis kerana janji yang dibuat tidak difikirkan impak masa depan. Rakyat Selangor juga yang menuju ke arah krisis kewangan.

dipetik dari: umno-reform.com

Awang Kata said...

Dah puas berkias, berpuisi, bermadah, berseru masih tak endah. Nampaknya kena bersilat pulak agaknya. Itulah bahasa.

Kisah dengan Zionis pun begitu. Dah tak main lagi bahasa mesyuarat tetapi kena guna bahasa perang.

Dewata Awan Berapi said...

Tok,tu tuduhan ke,fitnah ke fakta?..kalu stakat andaian tk pyh la tok..
-----------------------------------

Aku tak tahulah kat mana mamat ni letak kepala otaknya. Sebab ada orang bodoh macam ni lah Melayu senang di tipu olek kaum bangsat (pinjam kata2 tok gajah)tu...

Aku seratus peratus setuju apa yg tok gajah katakan tu. Ingat Dap tu ikhlaskah dalam pakatan tu.

Bukti paling jelas masa mereka menamakan pakatan jahat mereka tu Barisan Alternatif (BA) satu masa dulu...

Dap keluar dari barisan tu kerana PAS dan keADILan lemah dan tidak boleh diperalatkan dalam menjayakan cita2 mereka.

Dap sebenarnya ingin menjadikan Malaysia ni jadi SINGAPORE NO 2.

Malapetaka keatas umat Melayu akan berlaku andainya BA menang dan mengambilalih kerajaan Malaysia.

Mampukah PAS mengekang kerakusan Dap nanti...sekarang ini pun nampak Dap yg paling berkuasa dalam pakatan bodoh tu..

Melayu 60% majoriti kalau dah dpecah belahkan jadi 3 akan jadi minoriti..

Kepada penyokong2 Pas janganlah
dalam nak menegakkan NEGARA ISLAM impian mereka tu sanggup BERSEKEDUDUKAN (sama duduk) dengan
jin mata sepet ni......

Jangan nanti jadi macam Pak Pandir MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI.....

Koperasi Temasa Berhad said...

Moga Berjaya. Kamipun x setuju dgn PPSMI tu.

Saiful said...

hebat sgt ke bahasa melayu tu sampaikan nak buat demonstrasi?pendemonstrasi tu mmg bodoh bangang.tindakan kerajaan mmg patut dipuji kerana memperkenalkan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar untuk matematik dan sains.sekurangnya dgn menggunakan bahasa inggeris, generasi akan datang dapat menguasai bahasa inggeris dgn lebih baik.itulah melayu yg bodoh dan lemah pemikiran sehinggakan perkara yg remeh temeh pun nak buat bantahan sehinggakan ditertawakan oleh kaum lain di Malaysia.Bahasa Melayu hanyalah bahasa jaguh kampung saja.jadi tak perlu nak dibangga-banggakan dgn bahasa melayu tu.

umnodinawan said...

Kalau 100k yg membantah kira kes teruk dah tu. Harapk Pak Menteri tlg hapsukanlah...jangan degil nanti PRU 13 teruk kita kena belasah.

perunding said...

tok,dewata mana umno?

umnodinawan said...

Apa nak dibanggakan dgn BI. Org Jepun, Perancis, Italy dan ramai lagi bangsa di muka bumi ni yg tidak pandai BI boleh maju. Sepatutnya kita kena berbangga dgn BM. Saya tidak pandai BI pun boleh maju dan tiada masalah juga dlm hidup malahan boleh melancongpun ke negara Barat. Saya tabik dgn Indon yg terlalu bangga dan taksub dgn bahasa Indonesia hingakan para pelancong dari barat terpaksa belajar bahasa Indon sebelum mereka dtg ke Indon. Lagipun berapa lama kita dijajah oleh Inggeris takkan skrgpun kita masih dijajah melalu bahasa. Iskandar Zurkanain cuma pandai satu bahas tapi boleh menakluki.

tok_gajah said...

tok dah matang dgn perangai simate sepet dan mate beso ni.

lebih 40 tahun tinggal berjiran ngan mate sepet dan lebih 15 tahun bekerja sebagai pendidik di sebuah sekolah di ladang kelapa di kawasan Bg Datoh.

simate sepeti ini cuma mahu berbaik2 dgn kita untuk kepentingan mereka sahaja.

simate beso ni dgn kaum sejenis nye pun mereka tidak secucuk. mereka ini pun same juga mcm kaum mata sepet, TIDAK BOLEH DIPERCAYAI LANGSUNG.

Klu nak tahu lebih lanjut tentang simate sepet ni, sila berkunjung ke Sg Manik dan berjumpa dgn orang tua yg masih hidup dan pernah melalui sejarah 'perang Sg Manik'.

PKR tu semuanye berasal dari keturunan darah daging UMNO - mereka belot, keluar tinggal kan UMNO (ada juga yg dipecat dari UMNO). Kalau mereka kata UMNO itu busuk maka mereka lebih busuk.

tok tidak nampak atau pernah nampak kebolehan Pakatan Rakyat membela kaum Melayu.

Kepada penentang2 kerajaan yg memerintah, tok minta senaraikan 5 (lima sahaja) perkara2 yg Pakatan Rakyat telah berikan kepada kaum melayu.

Anda akan jawab kami belum diberi kuasa memerintah sepenuh nye - jika di beri peluang kami akan bukti kan kami lebih hebat dari kerajaan yg ada.

Itu semua andaian sahaja. Andaian yg belum tentu terlaksana.
'Burung terbang jangan dipipiskan lada'.

LensaPR said...

http://isubahasamelayu.blogspot.com/

tekong darat said...

Jd apa yg tok nak?..cuba tok ckp..nk bunuh smua puak mata sepet tu?..tok ni kata dh tua..sapa yg bg puak mata sepet tu jd warga tanah melayu dulu?..aku ni tknak la sbk pasal sjarah..tp nmpk tok ni bnci sgt..ngn bgsa tok,tok harapkn bsatu je..bsatu apa?..bsatu kalahkn pas?..bsatu merempit?..bsatu lahirkn anak haram?..bsatu jd mat fit?..kalu tok org tua,tok patut tahu,puak2 ni la yg tkt hudud..puak2 ni la yg tkt kt pas..tok nampk bgsa lain naik sebab bgsa kta makin hancur..jgn pk nak jd tuan je tok..agama lg pntg..akhlak tu pntg..kuat agama,teguhla bgsa..

anonymous said...

jangan jadi fatah dan hammas, akhirnye israil yg untung.

sekarang pas dan umno sudah jadi seperti kumpulan fatah dan hammas, yg untung nye bangsa kafir laknat.

anonymous said...

Naik pokok jadi Kera, masuk sungai jadi Buaya.

Memandangkan PRU12 membawa kejayaan cemerlang kepada Pakatan Rakyat, PAS kali ini mengambil pendekatan bijak untuk “customize” matlamat perjuangan mereka mengikut kehendak, citarasa, selera dan ramuan pengundi setempat.

Bagi menghadapi Pilihanraya Kecil Kuala Terenganu PAS membawa isu Hudud untuk memenuhi kehendak, selera dan citarasa pengundi Kuala Terenganu. Isu yang telah lama dilupakan telah dibangkitkan kembali walaupun hala tuju hudud masih kelabu bagi PAS.

Ini memang biasa bagi PAS yang tidak pernah konsistent dalam perjuangan mereka.

PAS memang bijak memenuhi kehendak pasaran. Contoh yang terdekat ialah identiti mereka sendiri, ada ketika mereka mengenakan kopiah hitam di tempat-tempat yang tertentu dan ada ketika mereka mengenakan kopiah putih di negeri-negeri yang tertentu.

Mereka sentiasa akur dengan kata pepatah “Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak” atau pepatah orang tua-tua di Kedah “Naik pokok jadi Kera, masuk sungai jadi buaya”.

Pendekatan “customization” ini telah memeningkan kepala rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat. Sehingga Karpal Singh, singa DAP terpaksa memohon bantuan kaptain mereka Saudara Anwar Ibrahim untuk bercakap dengan PAS supaya jangan laksanakan Hudud.

Ini kerana PAS menjadi serba salah apabila pengundi-pengundi Terenganu akan menyoal mereka kelak, “kalau kadang Babi pun boleh laksana apa susahnya nak laksanakan hudud?”.

Jika ini dipersoalkan PAS sekali lagi terpaksa meminta bantuan Anwar Ibrahim untuk menjelaskan sebab mengapa negeri-negeri Pakatan Rakyat lebih sibuk dengan kandang Babi dan mengapa tidak sibuk nak laksanakan hudud.

Akhirnya yang untung ialah Anwar Ibrahim dan PKR kerana hasil menjadi pengadil dia makan kedua-dua belah.
Di sebelah PAS Anwar jadi Kera di sebelah DAP Anwar jadi buaya.
Yang rugi adalah Melayu dan pengundi yang tidak sedar mereka dijadikan alat PAS, DAP dan Anwar Ibrahim.
Posted by MUMMY ROKIAH

perunding said...

agaknya kalau kita pakai hujah atok ni,
tak hairan lah tanah melayu ada 3 master kolonial dalam masa 446 tahun.
cuba fikir

perunding said...

mummy nak untung jadi umno ya.

kutucyber said...

Saiful,

Itulah, orang duduk dalam dunia realiti awak duduk dalam gua kelam. Cuba keluar dari gua kelam dan perhatikan dunia luar sana siapakah yang memerintah dunia siapa yang jadi hamba dalam dunia.

Semua negara maju mengangkat bahasa ibunda sebagai ilmu. Bahasa asing dipelajari sebagai alat untuk mempelajari ilmu bukannya sebagai bahasa untuk memandaikan bangsa sendiri. Tidak ada dalam sejarah bangsa lain maju dengan bahasa asing.

Melainkanlah jika anda seperti juga pemimpin negara-negara berstatus pariah seperti Zimbabwe, Filipina, Sri Lanka, Pakistan yang menjadi idola anda.

Anda sebenarnya yang dungu, tidak belajar sejarah, buta mata hati, malas berfikir, jumud, ketinggalan zaman. Belajar BI belajarlah dengan cara yang betul, bukannya buat Matematik/Sains. Literasi bahasa dan sains/matematik pun anda tidak faham.

Simpati saya atas kedunguan tuan.

Jika hebat sangat BI kenapa generasi yang ambil MCE sekadar dapat pangkat 3, tak buat medic, sains, farmasi, engine...pandai BI setakat kerja pion saja zaman itu.

Generasi berbahasa Melayu yang ramai buat medic, sains, farmasi, engine.

Jadi mana kegagalannya? Tak pandai BI belajarlah BI. Bukannya PPSMI yang akan menjadikan generasi Melayu buta Matematik/Sains.

Analoginya, jika anda sakit kepala, makanlah ubat sakit kepala bukan ubat kanser, nanti anda mati dan akan ditalginkan pula.

unanjaga said...

Suara bantahan ini bukan saja berkumandang dari orang politik sahaja,malah ia juga berkumandang dari pihak pihak yang amat arif atas kepentingan bahasa melayu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...