Saturday, January 17, 2009

Kuala Terengganu: Bagaimana ia berlaku

Oleh Zulkifli Sulong

KUALA TERENGGANU, 17 Jan:
Ia bermula sejak jam 3 petang apabila berita kononnya 70 peratus pengundi Cina pergi ke pondok panas PAS dan tidak ke pondok BN di pusat-pusat pengundian.

Namun, keputusan sebenar mulai di rasai jam 5.00 petang selepas semua pusat pembungan undi mula ditutup dengan rasminya.

Ketika itu, selepas menghubungi beberapa pemimpin PAS, dirasai dengan jelas keputusan akan memihak kepada PAS. Tambahan pula apabila disahkan peratusan keluar mengundi tidak melebihi 80 peratus iaitu 10 peratus kurang dari yang dijangkakan oleh SPR sendiri.

"Nampaknya bulan akan mengambang di Kuala Terengganu," kata saya kepada emak saudara Datuk Wan Ahmad Farid (calon BN) di Kuala Lumpur yang sejak pagi ingin benar tahu apakah keputusan pilihan raya kecil Kuala Terengganu.

Pada paginya, emak saudara Wan Farid itu menelefon saya memberitahu, "Zul, Wan Farid kata, bulan akan gerhana di Kuala Terengganu."

Saya memberitahu beliau perkara ini kira-kira jam 5.15 petang dalam perjalanan ke Markas Besar PAS di Kuala Ibai.

Di Kuala Ibai, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah berada di situ. Dia nampaknya orang yang kedua masuk ke bilik mesyuarat utama pejabat PAS itu selepas saya.

Di situ sudah ada layar besar yang menayangkan penjumlahan undi yang diperolehi oleh PAS dari agen-agen pengiraan undinya di seluruh pusat pengiraan undi yang diadakan di pusat pengundian.

Tepat jam 5.30 petang, dua keputusan samapi serentak. Kedua-duanya menghasilkan keputusan PAS kalah dengan 33 undi. Selepas itu, keputusan datang bertalu-talu.

Pada jam 6.00 petang, PAS menang dengan majoriti 114 undi. Pada jam 6.30 petang, keputusan undi pos diperolehi. Ia menyebabkan PAS kalah 483 undi. Undi pos itu menunjukkan PAS hanya mendapat 86 undi, naik 3 undi berbanding pilihan raya Mac lalu apabila PAS hanya mendapat 83 undi.

Tepat jam 7.01 malam, mula jelas kelihatan trebnd bahawa PAS akan menang. Ketika itu, PAS mula menang 158. Sejak itulah, undi PAS terus meningkat dan meningkat.

Dalam masa yang sama, isteri saya yang berada di rumah memaklum, TV3 menyiarkan keputusan yang menunjukkan BN menang dan terus menang hinggalah keputusan rasmi diumumkan jam 9.30 malam bahawa calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut menang dengan undi 2, 631 undi.

Kalau ditanyakan, saya akan berkata kejayaan yang dicapai oleh calon PAS ini adalah hasil kerjasama semua pihak khasnya parti-parti Pakatan dalam membantu calon PAS.

Di kalangan jentera PAS pula, saya rasa antara yang terbaik adalah jentera penerangannya yang dipimpin oleh Muhyidin Abdul Rashid.

Dari Pusat Khidmat PAS Dun Alor Limbat, mereka menerbitkan pelbagai jenis bahan penerangan mulai dari Buletin Kuala (yang dibuat versi palsu oleh jentera BN), siri VCD yang terbit setiap hari oleh pasukan Tvpas yang berkampung di situ sejak 31 Disember hinggalah iklan-iklan bersiri yang disiarkan oleh akhbar Sinar Harian.

Pujian juga harus diberikan kepada sidang media harian yang dibuat oleh PAS di Markas Besar PAS di Kuala Ibai yang banyak sekali menjawab dan menyerang segala aktiviti BN sepanjang kempen pilihan raya ini. Juga pasukan IT PAS yang banyak membantu jentera dan lain-lain pasukan yang sememangnya hebat belaka.

Pendek kata, semuanya kerana perpaduan dan persefakatan di kalangan parti Pakatan dan jentera pilihan raya.

119 comments:

perunding said...

AllahuAkbar
semua terima calon Islam.
Islam itu fitrah.

afna zakaria said...

alhamdulillah...

Penulis said...

Rakyat bukan tolak pembangunan tetapi tolak BN. Mengadakan projek mega hanya bila ada pilahan raya kecil. Rakyat dah celik IT.

bn@umno said...

eh eh lepas menang ni nape tak timbul pulak soal pengundi hantu la,PDRM berat sebelah la, SPR berat sebelah la pulak ni?bukankah sebelum ni Pas ataupun PR menuduh BN main politik kotor?jadi kesimpulannya BN adalah parti yg BERSIH DAN ADIL.

bn@umno said...

aku rasa Pas menang ni adalah pun atas pertolongan pengundi hantu yg dibawa khas oleh Pas drpd kelantan.maklumlah Kelantankan mempunyai ramai orang Pas malah berjiran pulak tu jadi mmg takde banyak masalah membawa pengundi hantu drpd kelantan ke KT untuk buang undi.

aRyDaR said...

Wahai bn@umno...
Kami tiada kuasa ke atas SPR untuk bawak masuk pengundi hantu...
Anda tau ke macam mana mereka memasukkan nama2 pengundi hantu?
Nasihat saya, kalau anda tiada pengalaman menjaga bangsal2 panas semasa pilihanraya, tak payah lah bersembang tentang pengundi hantu!
Trend pengundi hantu memang wujud...skalipun di pilihanraya KT kali ni...
Tapi kami semakin hari semakin mantap dalam menyekat hantu2 Malaya untuk mengundi secara haram...
Bayangkan berpuluh2 pengundi dalam satu alamat...
Ini adalah kenyataan...
Biasa la...lumrah dan fitrah...
Bila menang (gembira) semua org akan melupakan kesedihan...
BN juga begitu bukan?
malah lebih teruk lagi...
Bermacam2 propaganda dilancarkan terhadap PAS...
Tapi...satu sahaja rahsia kekuatan kami wahai bn@umno...
ISTIQAMAH dalam perjuangan!!

aRyDaR said...

BN parti yang bersih dan adil???
Kelakar lah

aRyDaR said...

Eh...memang takde masalah nak bawak pengundi hantu ni...
PAS memang bleh buat lah...
SPR tu kan ber'sahabat' baik dengan PAS...
Lucu sungguh komen anda...
Kaji dan selidik dahulu sebelum berkata2...
Lontarkan idea dan kata2 menggunakan akal fikiran...

zali said...

perunding kata : semua terima calon Islam.

memang la sebab yang bertanding semua islam.

tapi tak boleh jugak kata 'semua' sebab majoriti tak la berapa besar...2k lebih je.

apa pun...pada aisal tolong jangan potong line.

saya lah calon yang paling sesuai...kan pak...

bn@umno said...

kalau BN guna pengundi hantu sudah pasti BN akan menang besar ke atas calon Pas tu tapi BN sebaliknya tidak main politik kotor dan berkempen bersungguh-sungguh secara profesional untuk meraih undi tapi nak buat macam mana nasib kali ni tidak menyebelahi calon BN tapi aku percaya berkat adil dan ketulusan BN pada 4 tahun akan datang akan dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap BN.

Faizal said...

Bodoh btol komen bn@umno ni...kalo nak komen, komen la..tp jgn la komen yg sampai menunjukkan anda ni x sekolah...sah2 anda ni x pernah terlibat dlm sebarang p'raya. Kalo nak bcerita ttg pengundi hantu, panjang critanya...yg tau hanya BN dan SPR sahaja..sbb apa?? Sbb dorng yg uruskan pendaftarannya... Lg 1 yang peliknnya, mcm mna satu alamat rumah boleh dikongsi dengan 40 nama..melayu ada,india ada, cina pun ada...dorng ni saudara mara ka??? Kalo nak huraian dan bukti konkrit lg, dekat2an diri anda membaca buku Domokrasi dan Dunia Islam oleh Mohd Izani Mohd Zain yang diterbitkan oleh UNIVERSITI MALAYA..ini buku akademik..bkn buku picisan..salam.

aisal said...

tido-tido la bn@umno, ko tu dh monopous...heart attack kn bru tau..ijn charge tinggi skit bil sama dia, dulu bn@umno sokong kau tu diswastakan...

aRyDaR said...

Tanyalah pada mana2 petugas pilihanraya pasal pengundi hantu...
mereka ni memang tahu tentang kewujudan pengundi hantu...
Macam yang saya bgtau tadi, kami semakin mantap dalam menyekat kemaraan pengundi2 hantu...
Kalau anda pernah menjadi petugas pilihanraya, or duduk di bangsal2 panas, anda akan tau bagaimana kami bekerja...
So, tiada persoalan tentang BN akan menang besar atau tak kalau menggunakan pengundi hantu...
Sebabnya, kami telah mebuat sehabis baik untuk sekat pengundi2 hantu...
Kalau tak...memang BN akan menang besar...
anda berada di pusat2 mengundi ke masa pilihanraya kecil ni?
Anda tau tak brapa banyak kenderaan yang ternyata jelas ada logo BN cuba masuk ke dalam pusat2 mengundi?
Anda tau tak bahawa perbuatan ini salah ddi sisi undang2 pilihanraya?
Anda tau tak brapa banyak kejadia blackout semasa proses pengiraan undi?
Anda tau tak brape banyak peti pos yang dibawa masuk?
Fikirkan lah...

atas said...

Dengan kemenangan ini, sekali lagi rakyat menunjukkan isyarat bahawa UMNO sudah tidak relevan lagi. Sepanjang 10 hari ( tidak rasmi ia lebih lama daripada itu ) UMNO cuba memberitahu rakyat bahawa PAS tidak relevan, tidak mampu memberi kekayaan kepada rakyat, melaung Pakatan Rakyat adalah mimpi Anuar Ibrahim maka terpaksa akur dan menelan segala pahit dan maungnya pilihan rakyat ini. Sogokan kebendaan dan kekayaan (pembangunan) kepada semua lapisan masyarakat di Terengganu nampaknya tidak berhasil, malah menambah malu dan aibnya UMNO serta gerombolannya.
Seterusnya di ataspagar.com

Imran said...

pemuda2 kat terengganu pandai2..
cube tgk kat universiti2..
pelajar terengganu dgn klantan yg ramai..
diorg dah cukup pandai utk tau kebenaran..
undi hantu mmg dah terbukti..
mcm pilihanraya sblm ni, bleh cek kat online pengundi2 yg dah berumur lbh 200 thn tp still diregister mengundi..
bdk2 yg umur xsmpai 12thn pn ade diregister..saye sndri pnh tgk kat website utk cek tmpt mngundi dgn member2..mmg berlambak..
sape yg ade kuasa utk buat bnd2 cmni?
pikir2kn la..

tekong darat said...

perunding, cikgu aisal, zali, fendy, mangkuk@ayun, serta pengkomentar lain yg aktif dalam siasah, aku berkabung 3hari dari memberi komentar...tahniah utk semua...yang kalah pun dapat undi...apapun, aku tetap sedih kerana kita berpecah hanya kerana demokrasi...

Perawi said...

Lepas ini kita jumpa diKelantan, Parlimen Pasir Mas, lawan bakal MB baru (Mantan bakal MB Adib dapat digantikan yg baru utk UMNO/BN)

Perawi said...

Ibrahim Ali jangka BN menang 2 ribu meleset

Perawi said...

Ibrahim Ali terus melompat parti untuk BN, kini dijangka akan jadi MB Kelantan mewakili utk UMNO/BN

Perawi said...

Pok Katak bila nak letak jawatan YB utk Parlimen Pasir Mas, Kito rakyat pasir mas .... doh lapar nok pitih, mcm ganu ...jugok. Rumah buruk disewa RM7,000 utk 2 minggu oleh BN...best benar tu

Perawi said...

org kelantan doh poket kosong ...taburlah pitih siBN, kak trg habis 7 billion, kak Pasir Mas bui gok 20 billion. Pitik kwsp ada lagi

Perawi said...

Planning Najib utk buat PRU13, dmasa terdekat tergugat, bagi tujuan menghapuskan & buang kroni pok loh. Ini dsebabkan kekalahan besar dTrg ...(terkejut beruk mak yeh ini jadinya)....takut citanya utk jadi PM tak tercapai ...hhehhh

Perawi said...

Pakatan Rakyat gantikan Barisan Nasional diPRU13 .... banyak cite lama akan jadi Khazanah utk jadi bahan rujukkan dipustakaan BN

Perawi said...

Bila lagi nak turunkan harga minyak? rakyat tak sabar menanti

Perawi said...

Dulu harga minyak RM1.92/Liter bersamaan USD100/Ton

Perawi said...

Kini harga minyak RM1.80/Liter bersamaan USD10/Ton. Rakyat penyumbang keuntungan berlipat ganda lagi utk Barisan Nasional (rakyat terkena dari dulu kini selamanya utk kerajaan - taniah hamba setia BN)

Perawi said...

Pengundi hantu dalam undi parlimen KT dedahan khas oleh Cik gu PA (mustafa Ali) dalam http://www.terengganukini.net/

Perawi said...

keluarkan kad pengenalan paslu jab pendaftaran negara kerja 24 jam bagi / cetak ic org dah mati utk parlimen trg. dedahan khas oleh cikgu pa dalam: http://www.terengganukini.net/

Perawi said...

Sembahyang Hajat banyak semoga ada lagi wakil BN yang akan mati ... & yg melompat parti ...cepat nak gi doh ini putrajaya

Perawi said...

Ajaran Hadhari ditolak rakyak, terbukti sudah - 70% Cina undi PAS (org bukan sudah menilai antara intan VS kaca)

ngalabu said...

pas menang kerana orang cina terima hudud orang umno pula tolak hudud

ngalabu said...

pas menang kerana umno dari dulu dan selamanya berkempen benda yang sama, cara yang sama,strategi yang sama, dan kebodohan yang sama.

ngalabu said...

akal orang bn pendek, contoh lihat saja komen-komen pencacai bn di blog ini. malas mahu cakap!

DEWAN MUSLIMAT PAS KEDAH said...

Alhamdulillah,
Dengan berkat do'a dan usaha yang tidak putus-putus semua pihak, Allah memberikan kemenangan agar MP menjadi wakil rakyat untuk melaksanakan hukum Allah.
Kita do'akan agar Allah membuka pintu hati orang-orang UMNO supaya jangan suka mempermainkan hukum Allah, dapat menerima kebenaran, cerah jangan dok gelap memanjang.

Dewata Awan Berapi said...

perawi kata..

Ajaran Hadhari ditolak rakyak, terbukti sudah - 70% Cina undi PAS (org bukan sudah menilai antara intan VS kaca)

Kalau betoilah apa yang mamat ni kata orang2 islam memang berada dalam kedudukan yang bahaya...

CINA UNDI PAS...bunyinya sedap didengar....tetapi kalau kita renungkan kembali ayat di atas seperti ada sesuatu yang tak kena..

Adakah spesis ni mengundi Pas kerana yakin dengan perjuangan yg di bawa oleh Pas??? Aku rasa TIDAK..

Aku rasa mereka bertujuan melemahkan kedudukan UMNO(satu2nya pembela Melayu)...kerana mereka tahu Pas mudah dipergunakan/dijinakkan oleh mereka. Pemimpin Pas ni akan jadi spt 'ayam bacul' bila ditengking oleh Dap.

Agenda mereka yan paling utama ialah menguasai POLITIK kerana EKONOMI mereka memang dah pegang sejak dulu...

Setelah politik dan ekonomi mereka pegang...masa itu barulah ORANG MELAYU akan menangis tak berlagu..

Barulah HUDUD ntah ke mana....
Negara Islam tinggal sejarah....

Apa2pun tahniah kpd Pas dan penyokong2nya kerana KEMENANGAN FANTASI INI....

Dewata Awan Berapi said...

ngalabu kata...

pas menang kerana umno dari dulu dan selamanya berkempen benda yang sama, cara yang sama,strategi yang sama, dan kebodohan yang sama.

Cuba ko bagitau benda baru yg Pas kempen? cara baru? strategi baru? dan kebodohan baru Pas?
Asyik2 hudud...hudud...hudud...
lepas menang hilanglah cerita hudud...alih2 cerita buat kandang babi moden..

Bab kebodohan baru Pas tak payah cakap...semua org tahu...

Dewata Awan Berapi said...

ngalabu kata...

pas menang kerana orang cina terima hudud orang umno pula tolak hudud

Kau nak buat komen guna otak sikit...kalau kau suka sangat cina tu kau bawak family kau pindah ke China sana dan mintak hudud djalankan di situ...

Dewata Awan Berapi said...

perawi kata...

Sembahyang Hajat banyak semoga ada lagi wakil BN yang akan mati ... & yg melompat parti ...cepat nak gi doh ini putrajaya

INIKAH MENTALITI ORANG2 PAS???????

Dewata Awan Berapi said...

Bila menang orang2 Pas akan kata...
Allah memberi kemenangan kpd calon Pas...

Bila kalah pula mereka akan kata...
SPR berat sebelahlah...
Pengundi hantulah....
Undi pos tipulah...
Semua tak betul..tak kena..

Tak pula sebut segala2nya dari Allah...

Dewata Awan Berapi said...

Situasi berbeza atas kemenangan Pas..

1. Pemimpin2 Pas = sukalah...apalagi?
2. Pemimpin UMNO = tentunya sedih...
2. Pkr dan Dap = mulut tersenyum... hati menangis

Mr. Right said...

Tahniah kepada petugas Pakatan Rakyat yang bertungkus lumus menewaskan jentera ala tentera Barisan Nasional.

PAS dah menang. DSAI perlukan 28 lagi kerusi parlimen, kan?

Tolong lah sesiapa sponsor badminton racket kepada semua ahli parlimen BN

zali said...

majoriti 2k lebih tak lah sesuatu yang dapat dibanggakan.

boleh kata 49% pengundi kt menyokong kerajaan.

dalam keadaan ini...suara 49% yang menentang pasti lantang dalam apa jua isu yang bakal timbul...

kalau pak wahid ada sakit jantung...berhati-hatilah...

bergembiralah sebelum datang kedukaan...

apapun pak wahid jangan lah risau tentang bunga di taman pak wahid tu...saya sedia menjaganya.

perunding said...

senyum semua...

BARISAN RAKYAT said...

TERUSKAN PERJUANGAN.JANGAN LUPA GAZA

TokBatinSenoi said...

ngalabu said...

akal orang bn pendek, contoh lihat saja komen-komen pencacai bn di blog ini. malas mahu cakap!

zzzzzzzzz.......

camner pendeknya akal bn tu hai silabu?.. cuba2 bagi ukurannya.. ta' kira ler pakai meter ker.. pakai kilo ker.. yang maner ok lah.

rockers said...

pas menang,
rakyat senang,

pas untuk semua,
membangun bersama islam,
allahuabar.

buat bn@umno dan dewata berapi,terima jelah kekalahan umno,semua rakyat dah tolak bn,klu buat pru 13 nnt,mesti bn kalah lagi teruk

bn@umno said...

kalaulah DITAKDIRKAN Ibrahim Ali lompat ke parti BN ini merupakan satu bonus untuk BN kerana orang Kelantan terutamanya di Pasir Mas amat menyukai Ibrahim Ali.Jika Ibrahim Ali join BN ini menunjukkan yg PR mmg sebuah parti yg tidak kukuh di mana sedang retak menunggu belah.kalau difikir secara logik, kalau BN tu sebuah parti yg lemah takkanlah Ibrahim Ali nak join BN.betul tak?fikir-fikirkanlah........

allen said...

Adakah kesemua pengundi² Ibrahim Ali seramai 28,673 orang di Pasir Mas akan turut serta jika Ibrahim melompat ke parti UMNO?? Soalan budak kecik...

Ibrahim Ali tu menang mase PRU-12 sebab PAS tak bertanding. Dah sah semua pengundi dia tu bukan penyokong dia. Orang nak pangkah PAS tak boleh pangkah aje la name dia. Aku tak eran Ibrahim Ali nak lompat ke nak terjun ke... Siape yg sokong dia? Ade pale hotak pikir²kanlah...

Fakrul said...

kalau tak silap aku Berahim Ali pakai bulan masa pru 12..sb tu dia menang, sebab pengundi pangkah bulan..kalau dia pakai bn tak hingin org nak undi dia mcm pru 11 ari tu..

ISMAIL said...

Allen said ...

Adakah kesemua pengundi² Ibrahim Ali seramai 28,673 orang di Pasir Mas akan turut serta jika Ibrahim melompat ke parti UMNO?? Soalan budak kecik...

Ibrahim Ali tu menang mase PRU-12 sebab PAS tak bertanding. Dah sah semua pengundi dia tu bukan penyokong dia. Orang nak pangkah PAS tak boleh pangkah aje la name dia. Aku tak eran Ibrahim Ali nak lompat ke nak terjun ke... Siape yg sokong dia? Ade pale hotak pikir²kanlah...

Fakrul said ...
kalau tak silap aku Berahim Ali pakai bulan masa pru 12..sb tu dia menang, sebab pengundi pangkah bulan..kalau dia pakai bn tak hingin org nak undi dia mcm pru 11 ari tu..



Hmmm, aku pun ingat cam tu gak. Tapi maklumlah... kalau dah nama umNO tu nak buat camne. Fikir pakai gigi. Pasal tu kena berus 24 jam, pasal dah teruk karatnya... he he he.

Perawi said...

Siapa suka pada Ibrahim Ali .... Lompak si katak lompok, boleh punoh seluruh Msia. Heeeh..he
Dari UMNO ikut S46
keluar S46 buat Pakai Bebas
keluar Bebas minta ihsan PAS
dah memang dgn pengundi PAS
kini membenci kepada pengundi PAS
keluar jadi Bebas > Bakal MB nanti.
MB - Mampus Bangat (cepat mati)
UMNO - Untuk Melayu NO

Pengundi hantu telah ditangkap dengan pendedahan Cik Gu PA. Taniah dapat kesan awal aktiviti Jab. Pendaftaran & SPR dgn cetak IC org yg dah mati

Perawi said...

Taniah PAS memang, tetapi Ketua Cawangan UMNO Pahang meninggal dunia sakit jantung akibat perayu Undi diKT. Tetapi yang peliknya kenapa PERKESO bagi pampasan kepada isterinya? sedangkan bukan tugas ketika kerja sebenarnya, Khairy Jamaludin, suruh PERKESO bayar? Pelik tapi benar. Kalu gitu org lain pun nak tuntut jugalah

TokBatinSenoi said...

Banyak ahli2 PAS tengah nonton Juara Lagu 2008 kat TV3 nih... selamat nonton.

ahmad tarmizi said...

Laman laman blog pro pakatan rakyat sudah lama membantu secara sedar atau tidak. Allah Hu Akbar 3X

pendikar gunung kriang said...

Kpd pejuang kebenaran,

Jangan asyik terleka dalam kemenangan. Jalan ke Putrajaya masih beberapa langkah, tapi onak duri perlu jua dilalui. Teruskan perjuangan. Maju ke depan - membujur lalu melintang patah. Sejarah sentiasa tercipta. Tapi yang penting pastikan sejarah yang bakal dibina di depan menjadi kenyataan.

Bangsa Cina Malaysia said...

ONG TA KUT (MCA) WHAT SAY YOU ON THIS CONVICING WIN BY PAKATAN RAKYAT.

THE CHINESE ARE NOT AFRAID OF HUDUD LAW.

LIKE I SAY WHATEVER EXISTING LAW WILL NOT APPLY AS LONG AS YOU ARE A LAW ABIDING CITIZEN.

ONLY CRIMINALS OR PEOPLE WITH BAD INTENTION ARE AFRAID OF HUDUD.

EXAMPLE PEOPLE FROM BN UMNO MCA MIC GERAKAN WHO ARE WORRIED ABOUT LOSING THEIR HAND.

bn@umno said...

tokbatinsenoi said,

Banyak ahli2 PAS tengah nonton Juara Lagu 2008 kat TV3 nih... selamat nonton.


aku mmg 200% sokong dgn kenyataan ko.penyokong Pas ni mmg pandai memberi komen mengenai hiburan negara yg mana kononnya ramai artis-artis wanita tak menutup aurat tapi yg herannya doranglah peminat nombor 1 negara dan juga ngiur melihat artis-artis seksi yg beraksi kat pentas AJL tu.aku rasa penyokong Pas dan juga pemimpin Pas pasti meleleh air liur melihat tubuh Stacy yg seksi tu yg mana Stacy hanya memakai baju tanpa lengan yg menonjolkan lagi keseksian Stacy yg mengiurkan penyokong dan pemimpin Pas.Penyokong Pas dan pemimpin pas ni juga tak habis-habis bicara pasal aurat kononnya nak tunjuk alim tapi sebenarnya dorang lebih SYOK lihat artis yg seksi yg tak tutup aurat.biasalah mulut cakap lain tapi hati cakap lain.

TokBatinSenoi said...

Dia orang ta' tonton, tapi jeling jer kot !!!

zali said...

tambah pulak dah kena 'kopi janda' dan 'ubat penahan pancutan'[tengok kat blog mr.right]

tersenget kopiah nengok elyana...

bn@umno said...

kalaulah Hadi Awang yg kuat agama pun tak tahan negok tubuh seksi Stacy ni takkanlah penyokong Pas boleh tahan pulak.fikir-fikirkanlah......

gunazwan said...

apalah punya hujah UMNO@BN ni,nampak sgt hujah kamu ni tdk berlandaskan fakta.Siapa kata rakyat Pasir Mas amat menyukai Ibrahim Ali? Kemenanganya pd PRU12bukan kerana ketokohan yg ada pd dirinya ttp atas belas ihsan TGNA,kamu lihatlah masa PRK DUN Pengkalan Pasir th 2005 masa tu IA bertanding atas tiket bebas,kenapa beliau boleh hilang wang deposit?mana ke"tokoh"anya?Kalau betul ramai rakyat Pasir Mas menyukainya beliau x akan sampai hilang wang deposit,hujah tu biar ikut fakta..

Perawi said...

Memang penganut fahaman hadhari bn@umno said...suka buat fitnah, mana kau tahu tok lebai, tengok Stacy beraksi, pergi minta maaf pd President PAS, kalau tidak mati kau tak dapat mengucap 2 kalimah syahadat, asyik dok sebut Nabi Dollah Badwi pesuruh Najibullah

tok_gajah said...

Orang PAS terutamanya melayu/Islam jangan terlalu teruja dengan kemenangan PAS di PRK KT.

Orang melayu/Islam yg mengundi BN lebih 30,000. Yang mengundi PAS cuma lebih kurang 20,000 sahaja.

Kemenangan PAS kerana undi cina.

Sah dan nyata kaum cina(DAP) telah berjaya memperdaya PAS untuk kepentingan mereka berkuasa di Malaysia.

Strategi DAP untuk berkuasa telah lama mereka rancang. Mereka mengambil kesempatan mengunakan PAS dan PKR apa bila melihat kedua2 parti ini 'gila kuasa'.

Sokongan DAP terhadap PAS cuma 'kulitan' sahaja. Sekarang bila mereka dah nampak 'kuat sedikit', mereka dah mula tunjuk kan belang nya.

Seorang pemimpin tinggi DAP di Perak telah umumkan bahawa DAP akan meletak kan calun dari kalangan ustaz atau ulama sebagai calun DAP pada PRU akan datang.

Apakah yang di maksudakan oleh DAP untuk meletak calin DAP dari kalangan ustaz dan ulama ini? PAS kena buka minda dan berfikir secara logik dan matang.

Tujuan dan niat DAP ini tidak lain tidak bukan untuk melantik MB dari ahli DAP yg ber gelar ustaz dan ulama ini. Dan menyingkir kan MB dari kalangan PAS atau PKR. Kerana mereka lebih kerusi seperti di negeri Perak.

PAS parti yg sangat gila kuasa dan berhati keras serta diselubungi perasaan dengik dan busuk hati terhadap UMNO akan sanggup menerima apa saja cadangan daru DAP. Asal kan dapat berkuasa diatas nama Pakatan Rakyat.

Melayu/Islam akan di perintah oleh cina(DAP) pun PAS akan sanggup asalkan ada sekelimut kuasa seperti di negeri PERAK pada masa ini.


Melayu/Islam harus sedar, jika masih sayangkan agama, bangsa dan negara dari di kuasai oleh cina(DAP), bangun bertindak lah dari sekarang - tinggalkan PAS/PKR sokong UMNO.

lebai-mangkuk said...

Lebai dah agak dah, PAS tentu menang kerana pengundi2 CINA SEMUA SUDAH BERSATU sokong DAP.

Selepas ini PAS, DAP dan PKR tak perlu risau, di mana saja jika diadakan PKR, kita tentu 100% akan menang. Melayu sokong PAS/PKR, cina/india sokong DAP. Kita PAS, DAP dan PKR sudah bersatu dalam Pakatan Rakyat. Sebuah Pakatan yg kuat dan unggul.

HIDUP PAKATAN RAKYAT!!!!!!!

unanjaga said...

Itulah suara rakyat yang inginkan perubahan,yang cintakan kebenaran,negara yang diperitah secara jujur,jauh dari apa jua perlakuan rasuah,salah guna kuasa dan penyelewangan. ..rakyat telah membuat keputusan... takbir.

unanjaga said...

Semua manusia tanpa mengira sempadan parti inginkan keadilan,negara yang diperintah tanpa rasuah,yang tiada salah guna kuasa atau pun apa jua penyelewangan.Dan sudah semestinya ia juga selari dengan kehendak islam.Dan lagi tiada sesiapa pun yang hidup didunia ini akan memusuhi islam,jika kita benar benar menerangkan islam itu secara baik dan kita sendiri memperlihatkan akhlak islam itu pada kehidupan.Namun bilamana orang islam itu yang memomokan dan memperlecehkan islam itu sendiri,bagaimana orang yang bukan islam itu ingin melihat kebaikan islam itu,jadi dari sini kita telah dapat melihat siapa yang cukup bersalah dalam merendahkan martabat islam itu sendiri,jawaban itu telah pasti ada dalam minda kita.

TokBatinSenoi said...

zali said...

tambah pulak dah kena 'kopi janda' dan 'ubat penahan pancutan'[tengok kat blog mr.right]


zxzxzxzxzxzx.....

Mr. right pakai ubat pelali pancutan juger ker.. Kesian orang muda sekarang.. muda2 dah kiok..

Jangan amalkan makan ubat2 yang macam ni.. kerana ubat2 geraaaaam ni, dia orang campurkan dengan racun tikus. Nanti putih pulak warna sitikus yang dalam seluar tu..

Hamzali said...

PESANAN UNTUK UMNO

Tahniah kepada PAS dan Pak Wahid, Pak Wan Farid PRU depan nanti cuba lagi. Apa yang penting difikirkan disini adalah UMNO>>>> Kalau dulu PRK kerusi pembangkang pun BN boleh menang. Segala jentera kerajaan digunakan demi untuk kemenangan BN. Sekarang sudah terbalik kerusi UMNO (BN) terlungkup. Pak Lah dan Pak Najib kena toleh-toleh le kebelakang, tengok mana silapnya? Sikap DENIAL pemimpin UMNO yang percaya kepada kelentong sendiri akhirnya makan diri. UMNO ada ramai pengikut, tetapi pengikut ni adalah pengikut RM mereka akan lompat keluar kapal yang akan tenggelam, jadi ingatan kepada Pak Najib anda mempunyai masalah yang amat besar bila ambil alih nanti. Ramai ahli UMNO yang cerdik ada yang sederhana dan ada yang bodoh. Yang cerdik tidak amanah, yang sederhana suka menumpang dan bodoh ternganga-nganga. Che Det kata Melayu mudah lupa yang dalam dewan ikut apa yang disebut tapi satu pun tidak ada analisa dari ahli UMNO apa maksud Melayu sudah Lupa. Sekarang akibat lupa tersebut, mungkin akan terkuburlah UMNO.

anakkancil said...

zali said...
aduhh...

tak sangka di taman pak wahid ada bunga yang mekar berkembang...

yang baju hijau tu nampak matching la dengan saya...

agak-agak kalau di offer kat pak wahid gelaran pak mertua dari saya nak ke tak?

jatuh cinta...lagi lagi ku jatuh cinta...

January 17, 2009 1:30 AM

Hai zali...ape kene kome nie...iman lelaki akan luroh bila lihat wanita tambah pula wanita itu penuh dgn ketakwaan...apapun teman sokong la jika kome nak memetik sekuntum bunga di taman pak wahid..tak de salahnya tapi molek bebenor le ngisi BORANG KEAHLIAN DULU...Teman nengok wajah keluarga Pak wahid penoh dgn nur Islam..Tahniah pak wahid...Teman berazam nak didik keluarga teman jadi seperti famly pak wahid..sejok hati...ramai pula yg berkonan...(segala puji bagi Allah)

dariana said...

Apa2 pun PRK Kuala Terengganu MAWE @ Mohd Abdul Wahid Endut dah menang dan layak melangkah ke parlimen M'sia.Kalu lagu tu kempen BNUMNO dan telatah pencacai2nya di blog...maka akan semakin hilang kerusilah BNUMNO di PRU13 atau PRK2 yang akan ada nanti. Insya Allah.

anakkancil said...

aisal said...
SUBHANALLAH....


bn@umno said...


AKU RASA TAK ADA PERLUNYA PERLAKSANAAN HUKUM HUDUD NI KERANA UNDANG-UNDANG SEKARANG NI PUN DAH CUKUP LENGKAP UNTUK MENGHUKUM SESEORANG YG BERSALAH.

................................

saudara nilai lah sendiri kata-kata ini....

" sungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah Taala"

(doa iftitah ketika solat
Jumaat yg lalu teman ade lah mengikuti kuliah suboh yg membicarakan perancangan yg di rancang oleh orentalis yahudi pada thn 1948.Antara yg di rancang ialah:
1.cubaan memburukan hukom hudud dan qisas pada mata masyarakat dunia- dgn membayangkan hukom ini kejam dan tidak peri kemanusiaan.
2.memecah belahkan sesama org Islam
3.Mengiktirafkan pemimpin yg tidak suka pada Islam spt Kamal Atatuk.
Disambung bulan depan.
Kini sebahagian perancangan pihak yahudi telah berjaya menerap masuk kedalam jiwa org Islam...sedarlah wahai org Islam...hayati lah rukun iman antaranya percaya pada kitab-kitab Allah.So tanya lah pada diri kita sudah sempurnakah iman kita..sendiri fikir la...

aku kecewa said...

hahaha...

en zali @ bnumno...

dah kalah tu kalah la beb...
dulu masa calan bn menang undi 6rts lebih tu tak ada pulak ko pertikai kan undi nyer sikit nak mampus..

jangan nak melalut kat sini... lebih baik ko pegi tolong puak bn cabut poster kutip sampah2 sarap nuu... hahaha malu nyer kalah... adoi.. aku faham bertapa sakit nyer hati BN@UMNU NGAN ZALI TU...

HAHAHAHA...
HAHAHAHAHAHA....
HAHAHAHAHAHAHA....

______________________________-

LAWAK BETUL MAMAT NAK TUTUP MALU NIE.. KAH... KAH,.... KAH....


majoriti 2k lebih tak lah sesuatu yang dapat dibanggakan.

boleh kata 49% pengundi kt menyokong kerajaan.

dalam keadaan ini...suara 49% yang menentang pasti lantang dalam apa jua isu yang bakal timbul...

kalau pak wahid ada sakit jantung...berhati-hatilah...

bergembiralah sebelum datang kedukaan...

apapun pak wahid jangan lah risau tentang bunga di taman pak wahid tu...saya sedia menjaganya.

January 17, 2009 11:22 PM

aku kecewa said...

KPD TOK GAJAH...

MANGKUK AYUN NIE KALAU BG FAKTA.. MAIN AMBIK IKUT SEDAP DIA JER.. NIE LA ORG UMNO...

LAIN KALI CARI FAKTA SEBENAR SEBELUM DUK MERAPU KAT SINI TOK GAJAH OIIII>>>!!!! UNDI CINA NIE BN YG MENANG LAH BAHLOL.... MARI KITER TENGOK FAKTA SEBENAR DIKAWASAN PENGUNDI CINA...


Di Pulau Kambing, BN mendapat 1,225 undi manakala PAS mendapat 958 undi. Seramai 73 peratus pemilih keluar mengundi.

Di Kampung Cina pula, BN mendapat 1,125 undi dan PAS mendapat 668 undi. Seramai 69 peratus pemilih keluar mengundi.

Di Paya Bunga pula, BN mendapat 921 undi manakala PAS mendapat 764 undi. Seramai 69 peratus pemilih keluar mengundi.

Dan di peti undi Pejabat Bandaran, BN mendapat 843 undi dan PAS mendapat 681 undi. Seramai 66 peratus pemilih keluar mengundi.




Blogger tok_gajah said...

Orang PAS terutamanya melayu/Islam jangan terlalu teruja dengan kemenangan PAS di PRK KT.

Orang melayu/Islam yg mengundi BN lebih 30,000. Yang mengundi PAS cuma lebih kurang 20,000 sahaja.

Kemenangan PAS kerana undi cina.

Sah dan nyata kaum cina(DAP) telah berjaya memperdaya PAS untuk kepentingan mereka berkuasa di Malaysia.

Strategi DAP untuk berkuasa telah lama mereka rancang. Mereka mengambil kesempatan mengunakan PAS dan PKR apa bila melihat kedua2 parti ini 'gila kuasa'.

Sokongan DAP terhadap PAS cuma 'kulitan' sahaja. Sekarang bila mereka dah nampak 'kuat sedikit', mereka dah mula tunjuk kan belang nya.

Seorang pemimpin tinggi DAP di Perak telah umumkan bahawa DAP akan meletak kan calun dari kalangan ustaz atau ulama sebagai calun DAP pada PRU akan datang.

Apakah yang di maksudakan oleh DAP untuk meletak calin DAP dari kalangan ustaz dan ulama ini? PAS kena buka minda dan berfikir secara logik dan matang.

Tujuan dan niat DAP ini tidak lain tidak bukan untuk melantik MB dari ahli DAP yg ber gelar ustaz dan ulama ini. Dan menyingkir kan MB dari kalangan PAS atau PKR. Kerana mereka lebih kerusi seperti di negeri Perak.

PAS parti yg sangat gila kuasa dan berhati keras serta diselubungi perasaan dengik dan busuk hati terhadap UMNO akan sanggup menerima apa saja cadangan daru DAP. Asal kan dapat berkuasa diatas nama Pakatan Rakyat.

Melayu/Islam akan di perintah oleh cina(DAP) pun PAS akan sanggup asalkan ada sekelimut kuasa seperti di negeri PERAK pada masa ini.

Melayu/Islam harus sedar, jika masih sayangkan agama, bangsa dan negara dari di kuasai oleh cina(DAP), bangun bertindak lah dari sekarang - tinggalkan PAS/PKR sokong UMNO.

January 18, 2009 4:30 PM

aku kecewa said...

APSAL BAHLUL SANGAT TOK GAJAH PANDIR NIE..

Orang melayu/Islam yg mengundi BN lebih 30,000. Yang mengundi PAS cuma lebih kurang 20,000 sahaja.


TAPI PAS MENANG UNDI 32 RIBU LEBIH.. MANA DATANG ORG CINA 12 RIBU.. HAHAHA FAKTA ORG TONGONG...







----------------------------------



Blogger tok_gajah said...

Orang PAS terutamanya melayu/Islam jangan terlalu teruja dengan kemenangan PAS di PRK KT.

Orang melayu/Islam yg mengundi BN lebih 30,000. Yang mengundi PAS cuma lebih kurang 20,000 sahaja.

ajkumno.. said...

EN ZALI KITER NGAN BN@UMNO..






AKU ADA PESANAN NAK KATA...







KEPADA PENCACAI UMNO.... NIE..










PEGI LA PI BERSIH SAMPAH SARAP KAT KT TU... TOLONG CABUT POSTER CALON BN TU... GANTUNG LAMA BUAT MALU JER... KAH....KAH... KAH...

KAH....KAH....KAH.,,,,,




KAH.... KAH..... KAH~~~~~...



ADOIII... SERONOK NYER WOI... KETAWA TAK BERHENTI NIE...... KAH.....KAH.....



KALAU KO TENGOK BALIK KOMEN EN ZALI NGAN BN@UMNO YG YAKIN SANGAT BN MENANG HARI TU... PASTU TAK PUTUS2 LA KETAWA JAWAB NYER......





KAH..... KAH,..,,,, KAH,,,,,

KAH,,,.,,, KAH......



HUHUUHUHUHUHU........

braveiron said...

Berseronoklah sementara boleh. Aku setuju dengan strategi DAP yang diketengahkan oleh Tok Gajah. DAP dah mula turunkan orang Melayu lebih-lebih lagi dari kalangan ustaz yang tak sedar diri. Dah parti tu terang2 tak mau Islam, masuk jugak. Apalah bangang melayu2 tu. Kenapa tak selak balik fatwa haji hadi 1983 dulu. Semua yang sokong kafir, dia jatuhkan hukum mengatakan orang itu kafir. Bukalah balik fatwa yang telah menyebabkan rumah tangga orang Islam berkecamuk dan bergaduh tak pasal-pasal. Sembelih orang UMNO tak leh makan, psangan kena nikah semula. Keluarkanlah fatwa sesiapa yang sertai DAP secara langsung tu boleh membawa kepada kekafiran; itupun kalau berani. Sah memang tak berani punya. Bagi PAS demi undi, Karpal, Kita Siang, Guan Eng, Anwar semua lebih besar dari Allah.

lebai-mangkuk said...

Si 'braveion' otak nye sama mcm si 'zali' bengong tu. Elok2 DAP nak bantu melayu/Islam dia tentang pula.

Nak harafkan cina MCA dan india MIC? Jangan haraf, mereka tu semua nye anti melayu/Islam.

Hanya cina DAP dan india Hindraf sahaja yg kita boleh haraf menyokong PAS dan PKR menang dalam mana2 PRU atau PRK.

Lihat di PRK KT, kemenangan kami kerana sokongan penuh dari cina DAP dan india Hindraf.

Cina MCA dan india MIC selama nya tidak pernah bantu PAS dan PKR.

HIDUP DAP!
HIDUP PKR!!
HIDUP PAS!!!

HIDUP PAKATAN RAKYAT!!!!!!!!!!!

Juraimi Zainal said...

Momentum aliran pengundi kpd Pakatan Rakyat sebenarnya semakin bertambah semenjak sblm & selepas p/raya umum lalu...

i) Semenjak kebodohan kerajaan menaik harga minyak yg lalu sehingga harga barang melambung2 tinggi... semenjak itu la kebencian rakyat meluap-luap...

ii) Strategi lama spt memberi bantuan semasa praya adalah taktik lapuk sebenarnya...

iii) Nasi tambah yg ditabur oleh media Utusan, BHarian, TV3 menambahkan lagi kejatuhan saham UMNO..(Masih tak sedar2). Buat la lagi...

iv)Pemilihan calun pada sy ada bukan faktor utama dlm kekalahan ini...

v) Faktor duit dlm pemilihan UMNO sejak dahulu dah jd darah daging... Setiap gerakkerja semuanya bermatlamat kan duit... (Perkara ini la sgt membeza gerakkerja dlm PAS & UMNO)

Sebenarnya banyak lagi...

bn@umno said...

kekalahan BN di tangan Pas kat KT hanyalah bersifat sementara je.BN masih mempunyai masa yg panjang(lebih kurang 5 tahun) untuk memperbaiki segala kesilapan dan kelemahan untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap Parti BN.Malah Najib telah memberi jaminan yg piliharaya akan datang BN pasti dpt merampas kembali KT dan juga semua negeri-negeri di bawah pakatan.

zali said...

lebai lebai...memang mangkuk la...

bila dap di harapkan membela orang melayu/islam...
ya memang boleh tapi syaratnya...999 tahun.

dah tergadai ibu pertiwi pun dap bagus lagi...

ikut la lebai...

lebai-mangkuk said...

Itu le yg sdr Zali tak faham2,
Begini lah cara kami orang2 PAS membalas budi terhadap DAP.

Semangat tolong menolong sesama kaum. DAP tolong PAS, Pas kena tolong DAP pula. Berbudi le katakan.

Apa salah nye PAS beri pajakan tahan 999 tahun kepada cina? Tak salah kan?
Cina dlm DAP dah tolong PAS memerintah 3 buah negeri! Hebat kan.

tok_gajah said...

Kalau tok dapat jumpa si pak lebai mangkuk ni dah tentu tok pijak2, lanyak2 lumat jadi mcm belacan tepik.

Tak guna punya lebai, kemaruk sekelimut kuasa sanggup gadaikan agama, bangsa dan negara. Pengkhiana punya lebai mangukuk.

Memang sesuai betul dengan samaran lebai mangkuk tu.

zali said...

betul jugak cakap lebai tu...

apa kata kita bagi sampai 9999 tahun...baru berbaloi sket.

kalau nak bagus lagi apa kata jual saja kat cina malaysia ni...

realaduka said...

peti undi kaum cina di KT

Keputusan pengundian

Di Pulau Kambing, BN mendapat 1,225 undi manakala PAS mendapat 958 undi. Seramai 73 peratus pemilih keluar mengundi.

Di Kampung Cina pula, BN mendapat 1,125 undi dan PAS mendapat 668 undi. Seramai 69 peratus pemilih keluar mengundi.

Di Paya Bunga pula, BN mendapat 921 undi manakala PAS mendapat 764 undi. Seramai 69 peratus pemilih keluar mengundi.

Dan di peti undi Pejabat Bandaran, BN mendapat 843 undi dan PAS mendapat 681 undi. Seramai 66 peratus pemilih keluar mengundi.

Dewata Awan Berapi said...

Lim Kit Siang pernah kata pada Karpal Singh bahawa Nizar tu cuma anjing kurap yang boleh dipergunakan...kalau dia 'lawan tokey' kita tembak saja anjing kurap tu...

Beginilah hakikat sebenar nasib yang menimpa Pas Perak....

Dewata Awan Berapi said...

lebai taik kata...

Begini lah cara kami orang2 PAS membalas budi terhadap DAP.


Baguslah tu lebai...
Mintak2 kau tak balas budi Dap dengan 'body' anak bini kau dah le..

realaduka said...

penyokong tegar pas dan penyokong tegar umno pasti ada , walau apa pun yg terjadi mereka tetap menyokong parti mereka, pengundi baru yg akan menentukan parti mana yg menjadi pilihannya, yg aku lihat di sekeliling ku banyak anak muda terpikat dengan pakatan rakyat( tak tahulah tempat lain)aku sebenarnya ahli umno di cawangan bukit putra C2 Lembah Pantai

Dewata Awan Berapi said...

Cerita HUDUD Pas dah tutup buku....
Hudud akan dijaja semula andai ada lagi PRK...tak pun lima tahun lagi...

Dewata Awan Berapi said...

Di Malaysia ni ada 2 ekor dajal yang diturunkan untuk memporakperandakan umat islam....

Siapa lagi kalau bukan LKS dan KS...
Dajal ini akan mempergunakan golongan Melayu/Islam bangsat yang tak sedar diri untuk mencapai agenda mereka....

anonymous said...

Dewata,
Bahasa menunjukan bangsa.
Buruk bahasa, buruk bangsa.

Anda nyata tergulung dari bangsa yg buruk - kurang ajar.

Kalau nak berdebat, berbudi bahasa sedikit.

Mengapa anda nak maki hamun lebai?

Dah kehabisan modal ke? atau terlalu teruja dgn hujah lebai tu?

Ingat! kita berdebat di laman ini BUKAN untuk tambah dosa. Cuma cari idea dan pengalaman sahaja.

tok_gajah said...

Tok pun setuju juga dgn anon supayakita berdebat dgn cara lebih matang. Jangan mcm orang tidak berpendidikan. Lekas marah dan terlalu emosi.

Jauhi memaki hamun, merendahkan perbadi dan menghina seseorang. Setiap individu ada hak nye meluahkan fikiran nye. Jika kita tak sejuju pun kita kena balas dengan cara yg tidak menyentuh perbadi atau sampai kaum keluarga nye.

Apa kata orang yg di maki hamun itu membalas nye lebih teruk lagi?

Berhujah dan membalas hujah dgn baik tidak merugikan kita, malahan ianya menunjuk kan keperbadian yg murni.

jit tontoya said...

MOHON SEBAGAI PENAMPAL


Geran kampung baru, Jus Soli dan kemahiran berbohong Umno

SENTIMEN kaum dan agama nampaknya terus dimainkan Umno bagi kembali meraih sokongan masyarakat Melayu negara ini.

Lebih memualkan lagi apabila tiupan semangat tebal perkauman dan agama itu disulami dengan pendustaan dan pembohongan tanpa henti; seolah-olah soal moral, etika dan akhlak tidak ada dalam kamus para pemimpin Umno.
Lihat sahajalah isu penganugerahan geran hak milik kekal kepada para penduduk kampung baru di Perak yang dijadikan modal politik Umno negeri.

Dan bagi lebih menarik simpati, titah ucapan Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin ketika menutup Kongres Ekonomi Islam Ketiga di ibu kota, 16 Januari lalu cuba diputarbelitkan Umno untuk menggambarkan kononnya pihak istana Perak juga tidak memperkenankan tindakan itu.
Isu ini berbangkit apabila kerajaan negeri mengambil langkah mengurniakan geran hak milik kekal kepada kampung baru dan kampung tersusun.

Program membabitkan 149,000 lot tanah itu cuba dipolitikkan Umno negeri kerana kononnya ia memberi kelebihan kepada penduduk Cina yang duduk di kampung baru. Penganugerahan hak milik kekal ini juga disifatkan sebagai "menggadaikan maruah bangsa dan agama" oleh seorang Menteri Umno.

Malah Menteri Besar Perak dianggap menuruti telunjuk DAP kerana sanggup menganugerahkan geran hak milik selama 999 tahun kepada penduduk Cina kampung baru dan hanya 99 tahun kepada penduduk Melayu di kampung tersusun.
Malah Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP) yang ditunggangi Umno, Datuk Seri Hilmi Ismail mendesak Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar kerana gagal menjadi 'dahan' kekuatan orang Melayu dan sanggup 'menggadai' maruah yang ada demi kepentingan politik semata-mata.
Begitulah bersemangatnya pemimpin Umno dalam "membela orang Melayu" sehingga menganggap pemberian lot tanah kediaman kepada kaum Tionghua yang telah menetap puluhan tahun di kampung baru sebagai "menggadai hak Melayu".
Apa yang gagal diceritakan pemimpin Umno negeri kepada umum adalah selain 134 kampung baru (yang sebenarnya turut diduduki oleh kaum Melayu dan India),

kerajaan negeri turut memberikan hak milik kekal kepada 349 kampung tersusun yang kesemuanya diduduki oleh orang Melayu!
Adakah keputusan memberikan hak milik kekal kepada kampung tersusun ini juga boleh dianggap sebagai "mengkhianati hak Melayu"?
Nizar ketika menjelaskan isu ini berkata, penganugerahan hak milik tanah kepada 47,000 penduduk kampung baru hanya membabitkan 3,000 ekar (1,200 hektar) tanah sedangkan ketika Perak di bawah penguasaan BN, lebih banyak tanah negeri itu telah tergadai kepada orang bukan Melayu.
Antaranya penganugerahan lebih 10,000 ekar tanah kepada MCA untuk membina kampus Universiti Tun Abdul Razak (Unitar).
Dakwaan kononnya kerajaan negeri memberikan hak milik tanah selama 999 tahun kepada kampung baru turut dinafikan Menteri Besar, tetapi terus dicanangkan 'sebagai betul' oleh pemimpin Umno negeri.
Cubaan memutarbelitkan titah ucapan Dr Raja Nazrin berhubung teguran raja-raja Melayu terhadap rancangan penempatan semula kampung baru pada tahun 1950 yang dianggap mencuri hak tanah kepunyaan Melayu juga sebenarnya 'menampar muka' Umno.

Teguran Raja-raja Melayu yang dizahirkan dalam Mesyuarat Raja-Raja Melayu pada 24 Mei 1950 itu sebenarnya merujuk kepada Rancangan Briggs yang dilancarkan Sir Henry Gurney ketika era darurat di Malaya (1948-1960).
Ketika ghairah menimbulkan satu episod dalam sejarah negara, pemimpin Umno tidak langsung mahu membicarakan episod yang lebih penting daripada Rancangan Briggs iaitu sokongan Umno terhadap prinsip kerakyatan Jus Soli yang diperkenalkan British.
Jika rancangan Briggs sekadar memindahkan masyarakat Cina yang duduk di pinggir-pinggir hutan ke satu perkampungan tersusun yang dikenali sebagai kampung baru (untuk mengelak mereka dipengaruhi anasir komunis); Umno melalui sokongannya terhadap Jus Soli bersetuju memberi hak kerakyatan kepada pendatang India dan Cina ke Tanah Melayu.

Dan adakah bantahan Umno terhadap pemberian hak milik kepada penduduk kampung baru membawa erti bahawa Umno bersetuju memberikan hak kerakyatan kepada penduduk Cina dan India tetapi tidak bersedia untuk mereka diberikan tapak rumah kediaman?
Dan jika penduduk kampung baru tidak layak diberikan geran hak milik untuk tapak kediaman semata-mata kerana mereka berbangsa Cina, mengapakah kerajaan BN pimpinan Umno sanggup memberi peluang kepada rakyat Singapura yang majoritinya berbangsa Cina membeli hartanah di negara ini termasuk di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) yang terletak di selatan Johor - negeri paling kuat pengaruh Umno dalam dunia?

Umno juga perlu menjelaskan beberapa isu berbangkit berhubung hak milik tanah termasuk penganugerahan puluhan ribu hektar tanah kepada taikun-taikun Cina oleh kerajaan BN pimpinan Umno antaranya Vincent Tan dan Lim Goh Tong.

Umno juga tidak harus melupakan nasib malang yang menimpa orang Melayu di Kerpan, Kedah; Pantai Kundor dan Pantai Tanah Merah, Melaka dan beberapa negeri lain yang dihalau keluar daripada tanah tumpah darah mereka semata-mata untuk memberi laluan kepada projek-projek mega kerajaan BN.
Jenayah Umno terhadap Melayu sebenarnya terlalu banyak untuk diungkit. Ia tidak melayakkan parti itu untuk mendabik dada sebagai "pembela maruah Melayu".

Apa yang boleh 'dibangga' dengan Umno cumalah kemahiran untuk berbohong dan memainkan sentimen bangsa dan agama bagi satu tujuan - mengekalkan kuasa!_

perunding said...

satu orang je mengeja harap sabgai haraf.
kenalkan.

bab bagi tanah ni..isk..isk..
sapa bagi satu pulau kepada tuttttttttttttttt.

allen said...

bn@umno said..

Kekalahan BN di tangan Pas kat KT hanyalah bersifat sementara je. BN masih mempunyai masa yg panjang(lebih kurang 5 tahun) untuk memperbaiki segala kesilapan dan kelemahan untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap Parti BN.

January 19, 2009 10:30 PM

Kekalahan di KT adalah sumpahan dan bala yang sangat besar kepada Umno dan BN kerana ia adalah kerusi BN dan terletak di dalam negeri yang memberi sokongan yang sangat kuat kepada BN pada pilihan raya umum Mac lalu. Apetah lagi BN telah membelanjakan wang berjumlah ribuan ringgit dengan penaburan wang & kempen keterlaluan yang ternyata menjijikkan rakyat.

Kegagalan mempertahankan KT memberi gambaran bahawa penolakan terhadap BN & UMNO semakin meluas sejak pilihan raya umum Mac lalu. Ini akan menyukarkan lagi Najib apabila beliau mengambil alih pemerintahan negara Mac ini.

Kekalahan ini sedikit sebanyak membayangkan yang pengundi KT belum bersedia untuk memberi "endorsement" kepada Najib atau kepada proses pemulihan Umno dan BN yang diuar-uarkan itu.

BN seharusnya sedar akan kekalahan mereka dengan membuat postmortem & analisis terperinci, memahami sebab musabab kekalahan di KT dan mengambil tindakan drastik mengatasi kesilapan mereka, bukan mengambil mudah & dan mengatakan ia hanya merupakan kekalahan tipis akibat nasib kurang baik atau sebagainya.

Kemenangan calon PAS membuktikan yang parti itu serta rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat semakin kuat dan diyakini rakyat.

KISAH DIRI said...

kawan2..sesekali jom minum2..kita borak politik kedai kopi plak...

zali said...

jom...saya memang syok sangat lepak kat kedai kopi nih...

aisal said...

YG MULIA TUAN GURU LEBAI-MANGKUK

apa pendapat tn guru pd sesetengah manusia yg macam sesumpah, ada kalanya boleh menjelma menjadi manusia dan ada kalanya jadi syaitan.angkat diri sendiri lepas tu kutuk diri sendiri. manusia jenis apakah ini yg snggup hina diri sendiri semata2 utk mencapai matlamat?

bolehkah kita anggap manusia sebegini sebagai manusia atau pun lebih tepat tergolong dlm golongan haiwan dari jenis berleher pendek ?

x hensom la gambar tu..klau tuan guru panjangkan skit jnggut ala-ala belalai gajah baru ada umph...

lebai-mangkuk said...

Yang berbahagia sdr 'aisal'

Memang benar kata2 anda itu:

Manusia, asalkan di sebut manusia, sifat2 haiwan tu tetap ada pada setiap manusia yg hidup di muka bumi ini.

Yang paling indah nya, tiada sifat manusia pada haiwan.

Kita boleh ibaratkan manusia itu haiwan jika kita mahu.

Itu terpulang kepada cara manusia itu berfikir.

Manusia tetap sama perangai nya, yg berbeza ialah tahap atau degree persamaan nya sahaja.

Sifat manusia sama seperti cuaca - ber ubah2, tidak ada yg statik.

UMNO atau PAS atau PKR semua nya sama - Parti Politik.

Di mana sahaja di dunia ini, politik sama sahaja ada pro dan kontra nya. Tidak ada parti lawan yg pernah menyatakan parti lawan nya baik, dan begitu juga sebalik nya.

Lebai berpendapat bahawa BN/UMNO lah yg menyebabkan melayu/Islam berkeadaan kucar-kacir pada saat ini. BN/UMNO telah gagal mempertahankan kekuatan kuasa politik nya.

Ini anda kena cari sebab nya mengapa berlaku kegagalan BN/UMNO ini.

Kegagalan BN/UMNO ini telah menyebabkan melayu hilang arah tuju. Ada yg masih kuat berpegang kepada UMNO, ada yg lari tinggal kan UMNO dan sokong PAS, PKR dan DAP.

Mengapa kaum cina dan india tidak berpecah? Mereka boleh bersatu dlm satu parti - DAP.

Malang sungguh UMNO, sebagai parti yg kuat dan berkuasa memerintah selama lebih 50 tahun telah GAGAL menyatu kan melayu/Islam.

Apa yg sdr 'aisal' patut lakukan ialah beri kesedaran dan satukan melayu/Islam - dlm satu parti.
Selagi melayu/Islam tidak bersatu dlm satu parti, melayu/Islam akan musnah.

TokBatinSenoi said...

sdr lebai-mangkuk khususnya dan semua para komentar.

Dari kisah habil dan Qabil Kita umat Isalam , sepatutnya mengambil ‘itibar, bagaimana cara Qabil membunuh Habil, yaitu dengan ‘batu’ menghentak kepala Habil dan kejadian ini mengingatkan kita kepada pertelingkahan umat manusia dimasa kini., dimana para pemuda atau mahasiswa atau keparat atau siapa saja yang sedang bertelagah, DENGAN SANGAT MUDAH mengambil batu dan melemparkan kepada pihak (yang dianggap) “lawan”, tidak mempedulikan lagi walaupun pihak itu adalah saudara sesasama muslim Sangat jelas bahwa apa yang terjadi dengan anak bangsa sekarang, tidah berbeza dengan apa yang dilakukan Qabil? yaitu memukulkan batu kekepala saudaranya sendiri..? Itulah titisan darah manusia pertama di muka bumi, yang tebawa2 hingga kehari ini, akibat dari kerakusan2 duniawiyah saudaranya sendiri.. Na’udzu billah.

Kita harus bertanya kemanakah lenyapnya siQabil yang berjaya membunuh Habil, hanya kerana untuk memenuhi sifat ghairah siQabil kepada saudari kembar siHabil. Dimana?… dimana?..

Inilah tradisi2 nenek moyang kita siQabil, yang kita agung2kan. Kita umat manusia Cuma cucu-cicit seorang pembunuh kejam digelar siQabil, dan kita diwarisi dengan sifat2 kejam turun menurun, Cuma kita tidak mahu mengaku ‘akulah haiwan yang bertopengkan manusia’.

tok_gajah said...

Kemenangan PAS di PRK KT bukan lah satu kemenangan total bagi PAS, jauh sekali PKR atau DAP.

Lebih 30,000 kaum melayu/Islam masih lagi menyayangi UMNO.

Kemenangan PAS dgn kelebihan 2000+ itu cuma dari sokongan kaum kafir.

Kaum kafir(DAP) ini menyokong PAS kerana ada agenda tertentu - untuk terus memecahkan belahkan kaum melayu/Islam demi untuk berkuasa.

PAS mengetahui perkara ini, tetapi oleh kerana tamak kuasa PAS sanggup bersengkokol dgn kaum kafir(DAP) yang sangat anti-Islam.

Kaum kafir(DAP) yg sangat anti-Islam ini sangat bijak bersandiwara sehingga boleh menuturkan ayat2 dari al-quran.

Kaum cina dan india telah bersatu dlm sebuah parti - DAP.

Parti kafir(DAP) yg sangat anti-Islam ini di sokong dan di perkuatkan pula oleh PAS dan PKR.

Melayu akan musnah jika terus berpecah.

religionspirituality said...

yang penting jaga diri sendiri dan ingat kepada yang satu..iaitu Allah..

pemimpin cina ke..melayu ke..india ke..dayak ke...pemimpin tuh x menjamin kehipan korang di akhirat kelak...

lebai-mangkuk said...

Lebai sokong DAP ni bukan apa, cuma kerana DAP dah umumkan akan melantik calun DAP dari kalangan 'ustaz dan ulamak' sebagai calun DAP.

Lebai lah salah saorang ustaz yg sangat berminat menjadi calun DAP itu. Sebab2 nye....
sila klicklebai mangkuk

zali said...

saya memang terpesona dengan blog lebai mangkok...

ini baru berani dan telus.

sokong uztaz lebai mangkok...ulamak tersohor dap.

lebai-mangkuk said...

thank you! master zali.

May Allah bless you.

allen said...

Saya sokong lebai-mangkuk, syabas atas kelahiran laman blog yang menarik lg mengancam tuh, hidup DAP, hidup PAS, hidup PAKATAN RAKYAT!!

lebai-mangkuk said...

To master zali & master allen.
Thanks alot, may Allah bless both of you.

kopiah hijau said...

aku ada abang yang bertugas sbg polis semasa pilihan raya di kuala terengganu,dia bg tahu polis diraja malaysia telah belanja 1.5 juta ringgit semasa pilihan raya hari tu khas untuk polis saje,dia bg tahu lg,sewa tapak tempat polis berkumpul tu adalah 2 ribu sehari untuk satu tempat post,bayangkan kalu 4 atau 5 tempat,belum benda2 lain lg.

tetapi yang peliknya berlambat polis yg datang,sampai tak tahu benda lagi nak buat dan banyak rehat,makan,minum,tido.semasa bertugas aku tgk semua buat kerja ala kadar

abe MIE 'TERJAH' said...

siapa nak guna camry? siapa nak guna Perdana?

siapa kencing rakyat dengan janji kebajikan?

yang realiti ialah kutuk UMNO dan BN sedangkan ramai dok hilang kerja dan Pakatan dan Anwar Ibrahim dok kencing kononnya nak cari pelabur Arab...

http://pkrpasdap.blogspot.com

shahrul said...

bn-umno memang absolutely x diterima oleh rakyat.
najib mengalami demam panas yang melampau ketika peralihan kuasa semakin hampir mac ini..

apa alasan puak2 keparat ni?!
xder modal la nampaknya nak komen kat blog ni!

tekong darat said...

tok_gajah said...
Kemenangan PAS di PRK KT bukan lah satu kemenangan total bagi PAS, jauh sekali PKR atau DAP.

TEKONG JAWAB...
YG BN MENANG HARI TU PUN LAGI LAA TIDAK TOTAL...TAPI APA NAK BUAT, TU LAA DEMOKRASI...MENANG SATU UNDI PUN ANDA DIBENARKAN BERGEMBIRA...HAKIKAT YG LAGI PAHIT, MAJORITI PUAK SEMENANJUNG NYAMPAH DAH NGAN BN...

Lebih 30,000 kaum melayu/Islam masih lagi menyayangi UMNO.

JGN SEBUT ISLAM...
KALAU SEBUT UMNO, SEBUT MELAYU..
SEBAB NI PARTI MELAYU...
MELAYU NI PLAK, ADA YG KAKI CIPAP, KAKI BOTOL, KAKI FIT DAN MACAM2 KAKI LAGI...MELAYU2 NI YG TAKUT NGAN AGAMA SENDIRI...ADA CERITA SKET...ADA ORANG CAKAP KAT TEMAN, KALAU PAS PERINTAH MALAYSIA, HABIS OO...TU TAK BULEH, NI TAK BULEH(BELIAU ADALAH KAKI CIPAP DAN KAKI EKOR)...

Kemenangan PAS dgn kelebihan 2000+ itu cuma dari sokongan kaum kafir.

YER, ORANG KAFIR YG NAK KEADILAN...
DIORANG PANGKAH BUKAN SEBAB AGAMA MEREKA...TAPI KREDIBILITI CALON...
SAYA KALAU DIBERI PELUANG PUN TAKKAN UNDI CALON BN...

Kaum kafir(DAP) ini menyokong PAS kerana ada agenda tertentu - untuk terus memecahkan belahkan kaum melayu/Islam demi untuk berkuasa.


APA YG DAP NYA?...
DUN BANDAR TU BN(MCA)PEGANG...
APA AGENDA DIORANG?...

PAS mengetahui perkara ini, tetapi oleh kerana tamak kuasa PAS sanggup bersengkokol dgn kaum kafir(DAP) yang sangat anti-Islam.

PUAK2 TOK LAAAAGI TAHU....
YER LAA PUAK2 DAP BAGITAU TOK...
LALU TOK PUN MENGHARAP KAT UMNO YG TELAH MEMBAWA PUAK TU DALAM TM DULU...

Kaum kafir(DAP) yg sangat anti-Islam ini sangat bijak bersandiwara sehingga boleh menuturkan ayat2 dari al-quran.

KAUM ISLAM DALAM PUAK TOK SANGAT SAYANG ISLAM..SAMPAI TAK TERTUTUR TENTANG AL-QURAN...

Kaum cina dan india telah bersatu dlm sebuah parti - DAP.

JADI MARI LAA KITA ORANG ISLAM MERAMAIKAN KEAHLIAN DALAM PAS...TINGGL UMNO TU...

Parti kafir(DAP) yg sangat anti-Islam ini di sokong dan di perkuatkan pula oleh PAS dan PKR.

BELUM PERNAH LAGI DAP HANTAR MEMO BANTAH ISLAM...BANTAH HUDUD...
TAPI PUAK TOK BARU2 NI DAH BUAT...
APA CERITA...TU ANTI KER SAYANG?...

Melayu akan musnah jika terus berpecah.

TAK APA...JANJI ISLAM BERSATU...
JANJI DALAM IC TULIS MELAYU(TAK KISAH LAA PAKAI BAJU PUN NAMPAK LURAH TETEK, PAKAI SELUAR NAMPAK LURAH PUNGGUNG...MALAM MINGGU HANTAR AYOR KAT BOYFRIEND)

January 19, 2009 6:48 PM

BULETIN KUALA said...
This comment has been removed by the author.
tok_gajah said...

Tok tak tau le kalau melayu dalam UMNO bukan Islam. Yang tok tau, semua melayu tu Islam.

Tak tau le kalau PAS dah jatuhkan hukum - UMNO bukan Islam.

Itu sebab PAS tak sanggup bersahabat dgn melayu dlm UMNO.

PAS lebih rela bersahabat dgn cina dan india dlm DAP.

Untuk selanjutnya,sila lawatitok_gajahklick disini

Fendy2177 said...

Tok, Aisyah Bukhari tu MELAYU tok. Tapi dia ISLAM kah lps istiharkan murtad. Ramai lagi melayu murtad secara formal dan secara tak disedari tu apa kes. AKU BERANI KATA TAK SEMUA MELAYU TU ISLAM. SAPA NAK NAFIKAN, BAGI HUJAH BERFAKTA?

anonymous said...

Hoi! mangkuk ayun, tak pernah baca perlembagaan persekutuan ke?

Yang di istilahkan melayu itu mesti lah Islam. Jika dia murtad dah keluar dari agama Islam, makan dia bukan lagi di kategori kan melayu.

perunding said...

lebai mangkuk tu tok gajah tu lah.

ajkumno.. said...

HAI TOK GAJAH ... takan dok pandang jer komen tekong darat tu... kalau aku jadi ko aku malu.......

JAWAB LA TOK GAJAH......
NANTI ORG KETAWA KAN KO...~~~!!

ajkumno.. said...

ABG MIE ESCO2 KAT TERENGGANU GUNA KERETA APA YERK? HAHAHAHA.....HAHAHAHA


Blogger abe MIE 'TERJAH' said...

siapa nak guna camry? siapa nak guna Perdana?

siapa kencing rakyat dengan janji kebajikan?

yang realiti ialah kutuk UMNO dan BN sedangkan ramai dok hilang kerja dan Pakatan dan Anwar Ibrahim dok kencing kononnya nak cari pelabur Arab...

http://pkrpasdap.blogspot.com

January 20, 2009 6:57 AM

anakkancil said...

Tok...ramai Melayu la nie dah tak islam pada batin tapi zahir dia Islam
Cth: Pakai pakaian yg tak menutup aurat.Memuja keramat hingga pati pun di anggap keramat.(syirik kecil tu.)ada yg dah tinggalkan solat.ada yg tak posa.so perkaran nie kita boleh rumuskan melayu hanya pada zahir (luaran) islam tapi batin dia dah tak Islam.Hanya kalimah sahadah itu je boleh dianggap keramat sebab kalimah itu lah yg nak tentukan ianya islam or tidak.Hanya allah je yg tahu.

perunding said...

kisah diri,
kat mahboob ke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...