Saturday, January 10, 2009

Menteri besar, menteri kabinet tak reti fakta politik ke?

Analisa Berita
Oleh Penulis Khas

Sudah habis modal nampaknya para pemimpin Barisan Nasional (BN) dalam menghadapi pertarungan sengit di Kuala Terengganu sekarang, sehinggakan para pemimpinnya tanpa segan silu sanggup memperdaya rakyat, termasuk dengan memutarbelit fakta-fakta berkaitan kejayaan kerajaan pimpinan PAS dulu.

Tambah sedihnya, pembohongan dan putarbelit itu bukan saja dibuat para pemimpin peringkat bawahan, bahkan oleh menteri besar dan menteri kabinet sendiri. Dalam ceramah politik di salah satu peti undi di Dun Wakaf Mempelam, malam kelmarin, Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said kata orang-orang PAS suka berbohong.

Katanya, ada orang PAS kata mereka tidak berhutang apa-apa dengan Umno kerana Umno tidak pernah berjasa kepada mereka.

Kita tidak tahu apakah betul ada orang PAS yang kata begitu. Ataukah ia sekadar “Ahmad Said kata orang PAS kata”? Kalau setakat nak kata orang tu kata begini, orang ni kata begitu, semua orang boleh kata. Kitapun boleh kata macam-macam juga, betul tak? Tapi betulkah ada orang itu kata macam yang kita kata itu?

Tak apalah, tu urusan dia lah. Tapi apa yang menyerlahkan putar belit Ahmad ialah apabila dia berikan contoh bahawa hanya Umno yang perjuangkan kemerdekaan negara. “Dulu Umnolah yang memperjuangkan kemerdekaan negara hingga bebas dari penjajah. Tak ada PAS masa itu, tak ada DAP, tak ada Keadilan,” kata dia.

Ini fakta dari mana dia ambil ni? Kita akui bila Malaysia merdeka tahun 1957, DAP belum ada. Keadilan pun memang tak ada sebab dia baru wujud lepas Tun Dr Mahathir pecat Datuk Seri Anwar Ibrahim, 1998. Tapi semua orang yang mengaji sejarah tahu PAS sudah ada sejak tahun 1951.

Bahkan dalam pilihan raya umum pertama 1955, PAS sudah bertanding. Sudah ada kerusi dimenangi PAS di Parlimen Krian, Perak. Wakil tunggal PAS itu jadi pembangkang tunggal di Parlimen.

Apa menteri besar kita tak belajar ke sejarah ni? Takkan fakta macam ni pun nak kena tunggu Dr Ramlah Adam, pakar sejarah yang kuat Umno tu datang perbetulkan? ‘Dok rok cetong’ menteri besar macam ni!

Seorang menteri kabinet dari Kemaman pun lebih kurang itu juga. Dia ni pula kata waktu PAS perintah Terengganu dulu, parti itu janji nak pinda perlembagaan negeri untuk bolehkan dilantik Adun daripada kaum Cina.

Malangnya, kata Datuk Ahmad Shabery Cheek, PAS tak pernah buat demikian. Kata dia, itu kerana PAS memang tidak pedulikan kepentingan kaum Cina.

Ini pun kes pemimpin jahil fakta juga ni. Apa susah sangat kah untuk dia rujuk rekod prosiding Dun Terengganu zaman PAS dulu untuk pastikan benda tu?

Untuk pengetahuan sang menteri, kerajaan PAS melalui Sidang Dun pada 24 April 2003 telah meluluskan Enakmen Bagi Meminda Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu (Bab Yang Pertama) (Pindaan) 2003 yang dikemukakan Adun PAS-Batu Burok, Datuk Wan Abdul Muttalib Embong.

Enakmen ini bagi membolehkan DUN Terengganu melantik Adun dari kalangan wanita dan bukan Islam, apakala tiada antara mereka yang terpilih melalui pilihan raya. Itu faktanya. Soal apakah ia sempat dilaksanakan atau tidak, itu soal kedua. Kalau nak tahu PAS akan buat atau tidak,berilah peluang dia perintah semula negeri ini.

Malang sungguh bagi Terengganu. Ada menteri besar pun, buta sejarah. Ada seorang menteri tak dak lola pulak, ‘dok rok cetong’ jugak!

2 comments:

dewatawanberapi said...

Dapat pula Pas ni nak pinda undang2...tapi nape nak buat hukum hudud macam2 alasan..
saman lah...mageran lah..darurat lah...

Parti Auta Semalaya..

aisal said...

sesat lg menyesatkn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...