Saturday, January 10, 2009

BN gagal atasi masalah pembeli Plaza Paya Bunga

KUALA TERENGGANU, 10 Jan: Indah khabar dari rupa, itulah kata-kata yang diluahkan oleh hampir 40 orang pembeli blok-blok bangunan di Plaza Paya Bunga, di sini.

Lot perniagaan yang dibeli sejak hampir 12 tahun lalu hingga kini masih belum dapat diduduki oleh pembelinya meskipun ’janji-janji’ telah diberikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bandar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar negeri, Toh Chin Yaw.

Kerajaan Barisaan Nasional (BN) negeri juga dilihat gagal menunaikan janji serta menyelesaikan masalah para peniaga terbabit yang terpaksa menanggung kerugian sejak sekian lama.

Bangunan Plaza Paya Bunga itu sepatutnya dibuka pada 12 September 2007 lalu tetapi terbengkalai sekalipun Kuala Terengganu akan diisytiharkan sebagai Majlis Bandar Raya pada 1 Januari 2008.

Seorang pembeli, Chang Pok Kiun, 56, (gambar kiri) mendakwa telah ditipu dalam transaksi pembelian satu lot perniagaan di plaza itu.

Katanya, keluasan yang ditawarkan dalam perjanjian pembelian itu adalah 469 kaki persegi tetapi ukuran sebenar hanya 398 kaki persegi sahaja.

”Saya telah rugi RM400 upah juru ukur untuk kepastian dan lot perniagaan itu dibeli dengan harga RM330,000 melalui pinjaman bank. Saya terpaksa bayar hutang bank setiap bulan sejak 10 tahun lalu tetapi masih belum boleh dibuka hari ini,” katanya.

Menurutnya, pemaju terbabit juga telah meminta bayaran baki 10 peratus lagi dalam tempoh 14 hari dari surat notis tersebut.Bahkan, katanya pemaju lebih berani mengugut untuk membatalkan perjanjian serta menjual lot berkenaan kepada pembeli lain jika pembeli gagal menyelesaikan tunggakan itu.

Beliau yang menjalankan perniagaan kedai jahit sejak 20 tahun lalu dukacita dengan masalah tersebut.

Lim Eng Keong, 46, (gambar kanan bawah) turut mendakwa mengalami kerugian kerana lot perniagaan yang dibeli sejak lapan tahun itu masih belum dapat digunakan.

”Saya telah bayar 90 peratus dari harga kos sejak lapan tahun lalu tetapi pemaju cuma siapkan 80 peratus. Saya sudah bayar lebih tetapi lot perniagaan yang dibeli itu belum disiapkan oleh pemaju,” jelasnya.

Beliau yang juga anggota MCA Kuala Terengganu mula bosan serta kecewa dengan sikap wakil rakyat yang gagal membela nasib para peniaga terbabit.

”Saya sudah acap kali pergi ke pejabat Adun Bandar tetapi tidak dapat berjumpa dengan dia (Toh Chin Yaw) cuma dengan kerani,” ujarnya.

Katanya, pemaju terbabit tidak mempunyai pejabat di bandar dan segala urusan diminta berhubung dengan pengawal keselamatan bangunan sahaja.

Heng Jee Nan, 67, yang telah menjalankan perniagaan sejak 38 tahun lalu di bandar ini antara salah seorang pembeli lot-lot kedai tersebut.

Beliau menaruh harapan tinggi kepada mana-mana pihak yang dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut termasuk PAS.

”Kita tidak kira siapa dia yang boleh bantu kita kali ini sama ada PAS atau sesiapa sahaja. Pilihan raya sudah dekat dan orang akan cari kita untuk dapat undi satu hari nanti,” ujarnya.
Katanya, pihak pemaju telah menghantar surat bagi penyerahan kunci dan diminta menjelaskan bayaran sebanyak RM5,465.20 sebagai bayaran deposit.

Menurutnya, walaupun bayaran telah dijelaskan bagi mendapatkan kunci tetapi lot perniagaan berkenaan masih belum dapat digunakan lagi.

Rakannya Poof Chang, 42, berpendapat kegagalan menyelesaikan masalah pembeli-pembeli lot di Plaza Paya Bunga itu akan menjejaskan imej bandar ini sebagai bandar raya.
Katanya, semua pembeli lot perniagaan di plaza berkenaan marah dan kecewa dengan sikap pihak pemaju dan kerajaan negeri.

”Siapa pun tidak boleh tolong kita (pembeli) baik wakil rakyat atau pun kerajaan negeri sendiri. Berapa lama kami telah kerugian kerana membeli bangunan yang gagal disiapkan oleh pemaju,” ujarnya.

Menurutnya, rakyat kini boleh melihat serta menilai mana-mana kerajaan yang benar-benar mampu mentadbir negeri dengan baik.
Dimaklumkan, bangunan terbabit sepatutnya telah siap mengikut perjanjian pada tahun 2004 tetapi masih terbengkalai.
Namun begitu, kesemua pembeli hairan bagaimana pula dengan sebuah restoran makanan segera boleh mendapat kemudahan serta telah menjalankan perniagaan di situ sejak lebih sebulan lalu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...