Thursday, January 29, 2009

Penjelasan kerajaan Selangor isu setinggan Bukit Botak

SHAH ALAM: Mesyuarat Stanco Tanah hari ini turut membincangkan isu projek penempatan semula setinggan Bukit Botak, Selayang yang melibatkan seramai 1400 pemilik tanah serta merangkumi keluasantanah seluas 138 ekar.

Delpuri Corporation Sdn. Bhd. (DCSB) telah dilantik sebagai kontraktor pada tahun 1999 oleh Kerajaan Negeri terdahulu bagi membangun dan menyusun semula penempatan setinggan Bukit Botak ke Taman Selayang Mutiara.

DCSB, selaku pemaju yang telah diamanahkan membangun dan menyusun semula penempatan setinggan Bukit Botak ke Taman Selayang Mutiara juga telah diarahkan membina rumah dan menyiapkan infrastruktur seperti pelan yang diluluskan oleh pihak berkuasa.

DCSB dikehendaki menyediakan rumah transit atau memberi bantuan subsidi sewa rumah sebanyak RM300.00 kepada penduduk yang diarahkan mengosongkan tapak projek sehingga rumah siap.

Sebagai balasan kepada usaha tersebut, penduduk telah memberi surat kuasa wakil (power of attorney) kepada DCSB untuk menyerahkan hak mereka keatas tanah tersebut kepadasyarikat pemaju itu. Namun demikian, DCSB akhirnya tidak dapat meneruskan tanggungjawab mereka dan segala projek yang telah dirancang terbengkalai.

Tanpa membuat kajian yang menyeluruh, kerajaan negeri yang terdahulu telah meminta Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) mengambil alih projek terbengkalai dari DCSB. Setelah membuat penelitian, mesyuarat Lembaga Pengarah PKNS baru-baru ini telah membuat keputusan menghentikan kerja-kerja pembinaan di tapak dan memutuskan subsidi bayaran sewa ditamatkan hingga bulan Oktober 2008.

Keputusan ini terpaksa dibuat kerana PKNS tidak mampu menanggung kos kerugian sebanyak RM140 juta jika meneruskan projek pembinaan berkenaan.

Walaupun Kerajaan Negeri mengambil berat tentang kesusahan yang dialami oleh rakyat, tetapi adalah tidak wajar untuk meletakkan beban keseluruhan kepada PKNS adalah tidak wajar hanya kerana Kerajaan terdahulu tidak dapat memantau projek-projek ini dengan baik. Tambah pula DCSB dibenarkan lepas tangan dalam hal ini.

Kerajaan Negeri amat berhasrat untuk menolong penduduk yang terlibat namun terhalang kerana hak kepada tanah yang terbabit masih lagi ditangan DCSB. Pertolongan yang wajar boleh dibuat sekiranya penduduk mendapat balik hak terhadap tanah dengan membatalkan surat kuasa wakil yang ditandatangani diantara para penduduk dan Syarikat DCSB.

Dari sudut perundangan, Kerajaan Negeri mahupun PKNS tidak mempunyai hak untuk meneruskan pembangunan kerana penduduk yang juga pemilik tanah masih lagi terikat dengan terma-terma dalam perjanjian tersebut.

Setelah pembatalan kedua-dua perjanjian dilaksanakan barulah perbincangan dengan Kerajaan Negeri dapat dibuat bagi memutuskan bentuk penyelesaian yang lebih konkrit. Kerajaan Negeri berharap semua pihak memahami isu sebenar yang menghantui para penduduk Bukit Botak agar satu jalan penyelesaian dapat dilaksanakan secepat mungkin.

SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

65 comments:

TokBatinSenoi said...

Ianya cuma biokrasi undang2. Undang2 adalah bikinan manusia. Pengubal undang2 ta' mampu berbuat sesuatu ker untuk kesejahteraan rakyat? Mungkin ada kaedahnya 'kalau mahu'.

Azizahns said...

lagi-lagi salahkan orang lain. ape bengap sangat ke otak mb selangor ni sampai tak jumpa kaedah lain.

makin muak dengan alasan kerajaan dahulu .... kerajaan dahulu... kerajaan dahulu...

kata parti islam ikut sunnah nabi...
zaman Nabi tak pernah salahkan kerajaan dahulu kalau pentadbiran sebelumnya penuh dengan kejahilan, riba dan macam-macam.

kalau dah bodoh tetap bodoh.

Encik Tofik said...

dah tu kerajaan dulu tinggalkan taik aje... takkan nak ucap tengkiu pulak... ape la BNgap sgt kau ni azizahns...
kalau kerajaan dulu tinggalkan duit menimbun2 lain la cerite...
kau kene ingat MB skrg ni bkn dari parti islam... die ni dr parti berbilang kaum dan agame....
lain kali sekolah biau pandai2....
tu la kau, time belajau kau membute kat belakang...
patutla kau BNgap...

tekong darat said...

makin ramai yg memberi komentar...
makin panas...
nak dapat laluan pun susah...
teruskan...

peluru sesat said...

apa pulak susah...
aku masuk senang aje...
lawak betullah mamat ni...

peluru sesat said...

asyik2 nak salahkan kerajaan dahulu..
sebab itulah rakyat s'gor parti kau utk tadbirkan negeri tu..

Parti kau tu kankah utk menjaga kebajikan rakyat..

sbl pru 12 dulu janji boleh menyelesaikan masalah rakyat...

selesaikanlah masalah rakyat sekarang....bukannya bagi alasan bodo...

Encik Tofik said...
This comment has been removed by the author.
Encik Tofik said...

baru berape bulan PR perintah org2 umno ni nak kecoh...
ape umno-bn buat sampai berape puluh tahun perintah kat slgr nih...?
roboh masjid dan rmh smbhyang agame lain..
pecah amanah, rasuah, bina tmpat2 maksiat...
kau sbg rakyat slgr kne bantu kerajaan ngri..
jagn lah jadi BoDo....
hampeh... lembu pon paham bahase...
khir toyo aje tak paham2 bahase...

zali said...

tofik tanya : ape umno-bn buat sampai berape puluh tahun perintah kat slgr nih...?

apa yang umno bn buat?

habis tu yang mak ayah datuk nenek awak yang dapat membesarkan awak dengan segala macam kemudahan dan bantuan sehingga sebegini punya macho tu apa?

cuba la belajar bersyukur dan menghargai apa yang telah dinikmati selama ini...

kritikan bagi kerajaan pr selangor tu umpama bapa pukul anak je...di belai selalu,naik lemak pulak...di tangan-tangankan la sepatutnya.

bUnGa mElaTi said...

salam...

rileks lah bro, dalam dunia ni kerajaan mana tak hadapi masalah... even yg kaya pun ada masalah tersendiri, jadi jgn panik lah... itu adat resam dalam memerintah kerajaan, cumer yg membeza kan sesebuah kerajaan tu ialah cara ia mentadbir, klu bagus sekalipun tapi ada elemen2 rasuah dan salah guna kuasa tak guna jugak...

pemimpin tu dah di kire sebagai 'iman' dalam solat... so tak kan kita nak berimam kan org yg tak btol???

so... pikir lah sendiri...

dolahkayu said...

apa masalah pun mesti ada punca.

kena cari dan dapatkan punca, barulah usaha cari jalan.

apsal BNangap sangat nak paham.

MB kena citer dulu punca masalah, sebab masalah tu bukan dtg dgn magik..

Kan dia citer, masalah bermula sejak 1999, MB baru nak usahakan peyelesaian 2008/09.

Apsal BeNgap sangat ..

Selepas 10 tahun, kalau rumah tinggal pun makan masa nak bersihkan, inikan pula benda melibatkan pihak rakyat vs Umno(sykt & menetri masa tu)..

tentulah tak mudah bagi pakatan rakyat.. dokumen, perjanjian etc ..

bagi masa la.. kalau korang boleh biar umno 10 tahun buat pekak badak, sedangkan ini hal korang vs umno..(MB masa tu kan UMNO)

Muzafar said...

Kerajaan terdahulu telah terberak dan tak sempat basuh, jadi kerajaan sekarang terpaksalah tolong basuh berak depa tu...Nak buat macam mana, dah terpaksa....

miekabo said...

ni belum ada lagi komen bn@umno n zali....
kalu tak lagi la merapu-merapu....
kerajaan baru tengah duk selesaikan masalah tu....
masyarakat kat situ di api-apikan org2 tertentu nak suruh tekan kerajaan negeri membati buta....
yang bikin masalah memang kerajaan negeri dulu....
cuma kerajaan negeri skang ni kena hardcore lagi usaha menyelesaikan n menangkis dakwaan tuduhan dangkal....
kir toyo n d' gang suka la, maklum la... dah ade 'point' nak titik semula....
tapi itu takkan berjaya, sebab nanti kena atas batang hidung sendiri....

miekabo said...

eh zali....
dah ada rupenya komen ko....
hehehe....
tak perasan plak....
tapi apa-apa pun tetap merapu....

bUnGa mElaTi said...

biasa lah tu umNO kan memang merapu... ada org plak yg kene cucuk, nak2 khir toyo... dah tak jadi MB tapi duk sibuk lagi mcm lah dia MB lagi...

tapi klu dapat menyelesaikan bgs gak, benda baik kita ikut benda tak baik jgn ikut... senang jer prinsip... tak boleh lah salah kan pentadbiran baru kat selanogr, diorg amik alih kerajaan yg telah di perintah umNO selama 50 tahun, bkn 5 tahun, klu taik tu dah jadi tahap kerak dah..melekat... hehehehe... apa yg penting skang ni umNO makin teruk dan secara pelan2 akan karam... hahahahaha....

anakkancil said...

Semlm dlm news aku tgk kenyataan khir toyol...mcm org gila talak je...memang muka kobis la bekas mb nie...

Saiful said...

Antara Umno, PAS dan PKR takde pun yg lebih antara satu sama lain semuanya sama je.pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti ni lemah dalam mentadbir negeri masing-masing. kalau bagi peluang kepada DAP memerintah negara Malaysia gerenti Malaysia akan lebih maju drpd Singapura bahkan mungkin dapat menandingi negara Jepun.pemimpin-pemimpin DAP ni 95% terdiri drpd pemimpin-pemimpin yg berkaliber yg mempunyai daya kepimpinan yg tinggi.Alangkah bagusnya kalau dari dulu(50 tahun lepas) Malaysia diperintah oleh orang bukan melayu, mungkin hari ni kemajuan Malaysia mengatasi kemajuan negara Jepun.dulu 50 tahun lepas, Malaysia lebih bagus drpd Jepun, tapi skg 50 tahun ketinggalan drpd Jepun.sungguh menyedihkan.

anakkancil said...

Saiful said...
Antara Umno, PAS dan PKR takde pun yg lebih antara satu sama lain semuanya sama je.pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti ni lemah dalam mentadbir negeri masing-masing. kalau bagi peluang kepada DAP memerintah negara Malaysia gerenti Malaysia akan lebih maju drpd Singapura bahkan mungkin dapat menandingi negara Jepun.pemimpin-pemimpin DAP ni 95% terdiri drpd pemimpin-pemimpin yg berkaliber yg mempunyai daya kepimpinan yg tinggi.Alangkah bagusnya kalau dari dulu(50 tahun lepas) Malaysia diperintah oleh orang bukan melayu, mungkin hari ni kemajuan Malaysia mengatasi kemajuan negara Jepun.dulu 50 tahun lepas, Malaysia lebih bagus drpd Jepun, tapi skg 50 tahun ketinggalan drpd Jepun.sungguh menyedihkan.

January 29, 2009 7:50 PM

Kita tunggu Lebai mangkuk jadi presiden DAP...

Saiful said...

mentaliti orang melayu kat Malaysia ni masih lagi ditakuk yg lama walaupun Malaysia dah merdeka lebih 50 tahun merdeka.masalah besar orang melayu ni adalah TIDAK MAHU MENERIMA ARUS PERUBAHAN akibatnya Malaysia semakin hari semakin dipandang rendah oleh negara-negara luar disebabkan tidak mampu bersaing dgn negara-negara maju di luar sana.kalau setakat dgn Singapura pun Malaysia tidak mampu bersaing, jgn bermimpilah nak bersaing dgn negara luar yg lain.tegok kat AS, Obama yg berkulit hitam pun boleh menjadi presiden AS, ini mencerminkan rakyatnya lebih berfikiran matang yg boleh menerima perubahan.orang AS ni memilih pemimpin dorang bukan berdasarkan warna kulit tapi mereka memilih pemimpin berdasarkan kebolehan seseorang pemimpin itu.lain pula kat Malaysia ni, yg mana pemimpin dipilih berdasarkan warna kulit walaupun pemimpin tu LEMAH DAN MENGAMALKAN RASUAH.apabila rakyat menjadi semakin hari semakin susah disebabkan salah memilih pemimpin yg tidak berkebolehan maka disalahkan pulak pemimpin itu.padahal yg perlu dipersalahkan dalam hal ni adalah RAKYAT DAN BUKANNYA PEMIMPIN.

anjar said...

apapun komen puak pengampu ameno ni rasanya tak jadi apa, biasala org hilang kuasa, melalak tak tentu pasal, tengok jela tak lama lagi selesaila masalah setinggan bukit botak tu, kerajaan S'ngor sekarang bukan macam dulu, dulu lain la kerajaan kroni amano, bukan selesai masalah rakyat, buat masalah pada rakyat adala.

Kes lembu mcm mana? senyap je? itula kalau dah takda kes sebok nak carik salah org, sampai org pun heran. siap cakap "apa punya bodoh puak ameno MB bagi lembu bagi rakyat makan pun jadi isu" takde isu duduk diam - diam.

TokBatinSenoi said...

Blogger anakkancil said...

Semlm dlm news aku tgk kenyataan khir toyol...mcm org gila talak je...memang muka kobis la bekas mb nie...

@@@@@@@@@@@@@QQQQQQ...

Sipendek khir toyo ni, mmg 'busy body', suka ambil kesempatan menjenamakan dirinya.. Suka buat issue2 yang merosakan nama UMNO. Orang macam ini sepatutnya disingkirkan jer dari UMNO. Tukang repair gigi yang suka ambil kesempatan untuk keuntungan peribadi nya. Pemimpin UMNO yang suka melaga2kan ahli2 UMNO.

Tetapi parti UMNO tetap parti yang unggul bagi orang melayu dan rakyat Malaysia.

Hidup UMKNO !!!

ngalabu said...

ha,ha,ha,ha mari kita merapu di sini.

ngalabu said...

hairan juga nama bukittu, botak pula ya.

ngalabu said...

Tok batin kenapa namanya botak, tok batin mesti tahu,

Sebab tok batin tinggal di bukit atau di hutan atau kedua-duanya sekali.

TokBatinSenoi said...

ngalabu said...

Tok batin kenapa namanya botak, tok batin mesti tahu,

Sebab tok batin tinggal di bukit atau di hutan atau kedua-duanya sekali.

QQQQQQQQQQQ>>>>>>>

Apa ta'botak nyer,
Dulu tempat ni kan tempat rekreasi monyet2, berok2, babi2 hutan.. habih dikeghojerkan hutan2 tempat oghang asli menyumpit.

Kemudian jadi lak tempat setinggan.

Tukang Repair gigi tu lain macam lak... cuba na' cari makan dengan menekan para2 setinggan.. kah.. kah... Hanyut di PRU 12.

miekabo said...

mane plak si bn@umno n zali ni...???
tak brape meriah laa....
ke tgh kumpul stori or idea nak sembul???
tak pe laa... bagi can kat dia 2 orang....

saiful,
sesapa yang baik, beramanah boleh memerintah dengan adil...
tapi cuba kau lihat or pegi jengok pemerintahan dan pentadbiran PAS kat kelantan.lemah atau tidak... yang mengekangnya kerajaan pusat gak...
kepimpinan di sana lebih telus,dan lebih amanah.
duit terima skit,jadi beringat-ingat la depa tu...
ukur baju badan sendiri, mereka lebih pentingkan rakyat dari diri mereka....
pegi la melawat tok nik aziz....
tengok sendiri "kemewahan" yang dia ada....
yang aku tahu tok nik aziz ni mewah dengan nasihat n banyak bertazkirah.... selain dari pentadbiran yang sgt sistematik...
dalam diam-diam pun kerajaan pusat cilok gak idea dari kelantan....
jgn salah paham, aku puji kelantan, tapi aku bukan org kelantan....
ini realiti....

Eddy said...

Ape la korang ni...
Kesian tau dgn si repair gigi tu.
Tapi silap die gak, asyik nak carik kesalahan org lain jer padhal tu sume taik die....

Eddy said...

Wahai uncle Khir Toyo....
Sedar lah kamu bahawa segala penyelewengan yg telah kamu lakukan akan terbongkar pada bulan Mac nanti

HeHeHe...

TokBatinSenoi said...

Issue2 yang diktengahkan olih sang repair gigi rongak tu, tak mencerminkan keintelektualan sebagai seorang pemimpin UMNO. 'Minda kelahiran kg. Sungai Sireh, Tanjung Karang Selangor'. Rosak nama UMNO yang ku sanjungi.

WAK KHIR A/L WAK TOYO, tukang repair gigi yang mudah lupa dirinya. Dia lupa dirinya dibantu olih orang yang susah untuk membesar. cis. . cis.. siTanggang anak derhaka kepada UMNBO.

Suruh dia bukak kedai buat gigi palsu jer..

Cekedis said...

Allo...
korang sume...

apsal si zali tu diam je ek...
mesti tgh carik idea nak tolong wak khir toyo tu

Cekedis said...

Allo...
korang sume...

apsal si zali tu diam je ek...
mesti tgh carik idea nak tolong wak khir toyo tu

bn@umno said...

hina sgt ke Dr. Gigi ni?aku rase tak salah kalau Khir Toyol tu mencari rezeki yg halal sbg Dr. Gigi bagi menampung menyara keluarga beliau.Khir Toyol ni pun manusia biasa macam kita yg juga perlu bekerja utk sesuap nasi.cuma yg bezanya beliau ni mencari rezeki dgn menggunakan kepakaran beliau dalam ilmu pergigian.

Cekedis said...

Bagi saya kepakaran si gigi tu dlm ilmu pergigian tak hina, yg menjadi hina tu ialah taik yg dah die buat.

Dah la kerajaan baru s'gor berusaha keras nak cuci taik die yg lepas, bole pulak tu die carik pasal lagi.

TokBatinSenoi said...

bn@umno said...

hina sgt ke Dr. Gigi ni?aku rase tak salah kalau Khir Toyol

SSSSSSSSSSSSSS>

Apa lak lak khir toyo ni jadi 'khir toyol' (EWAK KUTUK)... dah tukar nama ker situkang pemecah belah ahli2 UMNO bahagian Tanjung Karang nih?

Kalu bukanlah dia ahli MT UMNO, mungkin dialah yang pertama melompat ke PKR atau DAP.

UMNO tetap parti yang disanjungi olih orang2 melayu. Bangkit UMNO.

Cekedis said...

eh ye la..
tak perasan lak dah tukar nama khir toyol.
ewah2.. dah start kutuk nampak...

zali said...

keluasan tanah bukit botak yang nak di buat penempatan semula 138 ekar dan pkns kata kos kerugian 140 juta...

ini bermakna 1 ekar yang di bangunkan akan mengambil kos 1 juta...

siap ada balance 2 juta lagi untuk si gagap khalid pegi main golf...

memang la rugi sebab kosnya tak masuk akal...

si gagap khalid nampaknya lebih memenangkan kos tak masuk akal dari 1400 rakyat yang saya percaya majoritinya melayu.

pkns kena mendetailkan kos 140 juta tu...haa baru boleh tau ke account bank sapa 140 juta tu akan mengalir...

se se ra ra ra tu tu tus em em pa pat pu pu puluh ju ju ju juta...

bn@umno said...

cekedis said,

eh ye la..
tak perasan lak dah tukar nama khir toyol.
ewah2.. dah start kutuk nampak...


aku bukannya kutuk tapi cuma tak beberapa setuju dgn cara Si Khir Toyol memberi kenyataan.walaupun aku ni orang BN, aku bukannya 100% setuju dgn ape yg pemimpin BN lakukan.bukannya macam korang(penyokong PR) yg menyokong pemimpin PR secara MEMBABI BUTA walapun pemimpin PR tu buat salah ibarat bau tahi pun dikatakan bau wangi.contoh yg terbaik, tegok hari tu kat Perak yg mana pemimpin PKR terlibat dgn rasuah habuan seks dgn wanita drpd China di mana pemimpin PKR dan PAS termasuk penyokongnya sekali berasa BANGGA DAN MEGAH akan tindakkan pemimpin PKR yg terlibat dgn rasuah seks tu.kalaulah perbuatan terkutuk macam ni pun masih mendapat sokongan drpd pemimpin PKR dan pemimpin PAS, aku rasa kalau ditakdirkan Malaysia jatuh ke tangan PR GERENTI Malaysia akan menjadi pusat sarang pelacuran terkenal di dunia.fikir-fikirkanlah........

dianawijdan said...

Khir toyol mmg gila talak...kita tunggu sidang bulan mac ni nak tengok khalid nak dedahkan apa pulak pasal kera..jaan terdahulu...SPRM tak 'berminat' nak siasat ke???

TokBatinSenoi said...

dianawijdan said...

Khir toyol mmg gila talak...kita tunggu sidang bulan mac ni nak tengok khalid nak dedahkan apa pulak pasal kera..jaan terdahulu...SPRM tak 'berminat' nak siasat ke???

QQQQQQQQQQQ>>>>>

Sebagai negeri termaju di Malaysia kekalahan besar BN di Selangor pada mulanya tidak dapat diterima. Tumbangnya kerajaan negeri yang sejak dari merdeka lagi adalah di tangan Perikatan dan kemudiannya menjadi BN mulai awal tahun tujoh puluhan adalah pahit sekali kepada penyokong UMNO dan BN.

Isu-isu seperti isu Penyapu yang pada orang Melayu adalah sial yang telah diberikan pada tahun lalu oleh Dato Seri Dr Khir Toyo bekas MB Selangor kepada ketua Majlis Daerah yang kurang atau gagal megutip hasil atau cukai pintu telah menimbulkan kemarahan dikalangan pegawai dan kakitangan kerajaan yang berada di Lembah Kelang. Kemarahan dicurahkan kemarahan melalui undi kepada pembangkang.

Sebagai perbandingan kita ambil Parlimen Putrajaya dan Shah Alam. Di kawasan Parlimen Putrajaya kebanyakan pengundinya adalah kakitangan kerajaan dan BN telah menang dengan majoriti selesa. Sementara di Shah Alam juga ramai kakitangan kerajaan termasuk kakitangan Universiti Teknologi MARA, BN telah kalah teruk bukan saja di peringkat Parlimen tapi juga di tiga kawasan DUNnya . Apa yang membezakan Putrajaya dan Shah Alam pada saya ialah isu Penyapu. Mungkin juga ada faktor lain seperti calon Parlimen yang datang dari luar.

Demikianlah bahananya jika pemimpin politik tersilap langkah.

TUKANG REPAIR GIGI nih..juga mempunyai semangat ‘KEJAWAAN’yang terlalu kuat dan kadang kala sehingga menjadi tidak rasional. Ini juga satu isu 'under current' di kalangan orang Melayu dan ahli UMNO. Nampak semacam ada 'zero sum game' dalam hal ini. Bila orang ‘JAWA’ jadi MB, semua jawatan negeri, daerah dan kerajaan tempatan dibolot oleh suatu suku kaum sepenuhnya.

Jadi boleh dikatakan semua Pegawai Daerah di Selangor diisi oleh pegawai dari orang ‘JAWA’ bermula pelahan-pelahan sejak beliau menjadi MB pada 18hb Ogos 2000.

Begitu juga dikalangan Dato Bandar dan kebanyakan Yang Di Pertua (YDP) Majlis Perbandaran dan Daerah. Calun-calun UMNO dalam PRU 12 yang baru lalu juga menampakkan bertambahnya muka baru dari suku kaum’JAWA’. Ini adalah perlakuan yang kurang sihat dan kurang berhemah.

Orang Melayu di Selangor merupakan 52.9% dari jumlah penduduk Selangor sebanyak 4.85 juta. Suku kaum Melayu terdiri dari orang Bugis. Malah Baginda Sultan Selangor sendiri adalah berasal dari keturunan Raja Bugis yang berasal dari Sulewasi. Juga terdapat orang Minangkabau, Banjar, Kerinci, Jawa, Mandailing dan lain-lain suku kaum Melayu di negeri tersebut.

Kita pun tidak tahu siapa yang menasihatkan Khir membuat demikian kerana sebelum ini keadaan tertutup atau 'exclusivity' kepada suatu suku kaum ‘JAWA’ seperti ini tidak pernah berlaku dalam sejarah Selangor.

Kita boleh lihat semasa Dato Hormat Rafae dari suku kaum’JAWA’ jadi Menteri Besar, orang kuatnya ialah Mustapha Kamal (sekarang Tan Sri) yang berasal dari Batu Gajah, Perak. Mustapha Kamal adalah pegawai khas Menteri Besar yang berkebolehan dan banyak membantu MB dalam perancangan dan pembangunan Selangor pada masa itu.

Terdahulu dari itu Mustapha Kamal adalah Pengarah Urusan Shah Alam Properties, sebuah syarikat pemaju kepunyaan kerajaan negeri Selangor.

Biarlah pemilihan pegawai negeri, daerah dan kerajaan tempatan di Selangor didasarkan atas merit dan kebolehan supaya negeri mendapat khidmat orang pegawai-pegawai yang terbaik dan boleh bekerja dengan cekap untuk kemajuan dan kemakmuran negeri.

Kita mahu perkara ini tidak berlaku lagi dalam kerajaan BN di masa-masa datang. Orang Melayu hanyalah 'simple majority' sahaja di negeri itu iaitu 52.9%, walhal Cina 27.8%, India 13.3 dan lain-lain kaum 6%.

Kalau kita berpuak-puak pula tentulah yang rugi ialah orang Melayu sendiri.


Diedit dari
http://matnasionalis.blogspot.com/2008_03_01_archive.html

Cekedis said...

wah....
TokBatinSenoi...
panjang & lebar lagi hujah2 tu..
caya lah

Ade ape2 nak komen ke en zali atau bn@umno...

slyderrose said...

Yg paling bodoh ada kerajaan dulu. Tak tahu memantau projek dan yg tanggung semua dan kerugian kerajaan sekarang. Bertaburan tahi ditinggalkan olih pemimpin umno dulu. Bangang betul pemimpin umno. Yg susah rakyat dan pemimpin umno masih senang lenang. Hancur-hancur umno.

zali said...

slyderrose...

adakah penempatan semula setinggan di anggap bodoh?

kerajaan bn tidak silap di bukit botak dan siapa yang dapat menjangkakan dcsb gagal selaku pemaju?

kalau nak di kira taik yang di tinggalkan...tak juga kerana masalah sekarang hanya kerenah birokrasi...

cuma perlu pembatalan perjanjian saja...apa masalahnya?tak kan itu pun tak boleh handle...lemah dan gagap nya kerajaan pr...

kalau betul kerajaan pr nak tolong rakyat...tolong je la,banyak pulak alasan...

menyalahkan orang lain bukan jalan penyelesaiannya...

zali said...

tak ada nak komen apa la cekedis...

cuma kalau seperti yang dianawijdan kata...khalid gagap nak dedahkan kerajaan dulu...

tolong la settlekan dulu segala macam masalah rakyat...baru la cari salah orang kalau nak...

menyalahkan orang lain bukan jalan penyelesaian bagi masalah rakyat...

gagap betul la kerajaan pr nih...

tekong darat said...

sebenarnya bukan mencari salah...
tapi depa dipersalahkan...
depa dipersalahkN utk kesalahan orang lain...pastu oranf lain tu bising lebih sangat...takpe laa...
2-3 hari nanti orang paham laa tu...

tekong darat said...

teringat kata2 dr agus dalam tv...
pembangunan diselangor sekarang ni memang diakui lembab...tapi dalam masa yg sama rakyat nampaknya selesa dengan keaadaan tu...
dah jadi macam kelantan jugak laa kot...dok kata tak maju, nak makan susah, tapi orang kaya nak pegang tak dapat jugak...mmm...biar macam tu...sekurangnya, orang kelantan tau negeri takda duit...daripada negeri yg ada duit macam takda duit...

Cekedis said...

zali said...

tolong la settlekan dulu segala macam masalah rakyat...baru la cari salah orang kalau nak...

menyalahkan orang lain bukan jalan penyelesaian bagi masalah rakyat...

@@@@@@@@

utk pengetahuan en Zali kerajaan PR bukanlah nak sangat menyalahkan kerajaan dulu, tapi mereka terpaksa menangkis segala dakwaan yg dibuat oleh BN walhal ni sume hasil dari pemerintahan BN.

Takkan lah PR nak kate ni sume disebabkan pemerintah sekarang.

en zali mesti ingat, apelah sgt tempoh 10 bulan pemerintahan kalau nak di bandingkan dgn 50 tahun.

zali said...

ada betulnya juga kata tokong dan cekedis...kerajaan pr hanya menangkis dakwaan je...

SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR : 'Kerajaan Negeri berharap semua pihak memahami isu sebenar yang menghantui para penduduk Bukit Botak agar satu jalan penyelesaian dapat dilaksanakan secepat mungkin.'

ok sekarang penjelasan dah sattle...tindakan kerajaan pr dalam membela nasib 1400 penduduk bukit botak mesti dilaksanakan segera.

tak sabar nak tengok kerajaan pr bantu rakyat...jangan la tergagap-gagap lagi...

jit tontoya said...

manusia tahik dan kerajaan tahik,

Masa kita perintah, kita buat tahik. ambik pemaju tahik. dapat komisyen kepada MB dan Exco tahik kat situ. kerajaan tahik buat perjanjian dengan pemaju tahik. pemaju tahik gagal menyiapkan jamban seperti yang dipersetujui oleh kerajaan tahik dengan pemaju tahik untuk kegunaan penduduk yang ditipu oleh kerajaan tahik. bukan 10 hari, bukan 10 bulan tapi sepuluh tahun. projek raksasa mana yang t idak dapat disiapkan jika masanya 10 tahun. didalam dunia ini hanya projek kerajaan tahik dan pemaju tahik saja yang begitu. sebabnya tidak lain-tidak bukan kerana mereka ini ialah manusia tahik. manusia tahik yang sentiasa memalitkan hidup, diri dan akhirat mereka dengan tahik.

bila orang tidak suka, alih-alih kerajaan tahik dan penjilat tahik disini nak menyalahkan orang. hey...siapa yang buat salah, sendiri tanggung la. inilah contoh manusia tahik. masih tidak sedarkan diri. bila ada org baru yg ingin membantu penduduk yang ditahik kan oleh kerajaan tahik dan pemaju tahik, ia terhalang pula oleh perjanjian yang dibuat oleh kerajaan tahik dan pemaju tahik. agak-agak kedua-dua tahik ini telah sepakat untuk makan tahik buat selama-lamanya. sudah tahu gagal, kedua tahik tersebut buat pekak badak sebab mereka sudah kenyang dengan pelbagai tahik yang ditelan.

disini, penjilat tahik bermati-matian mempertahankan kerajaan tahik. dasar otak sewel dan tidak malu. memang mereka ini semua dilahirkan untuk menjadi tahik selama-lamanya...

tekong darat said...

Hehe..teringt ngan novel shit..pndai berkarya ye..

santaukeh said...

assalamualikum kepada semua dan selamat sejahtera kepada yang telah menetang hukum allah s.w.t

TokBatinSenoi said...

santaukeh said...

assalamualikum kepada semua dan selamat sejahtera kepada yang telah menetang hukum allah s.w.t

QQQQQQQQQQ>>>>>>

Ada ker orang yang menentang hukum Allah?

Allah menjadikan kamu dan apa yang kamu lakukan. (Maksud AlQuran)

maxxim said...

salam. apa pun kita mesti berfikiran positif. yang berlaku silap pada masa lalu mesti diperbetulkan dahulu. baru cari penyelesaian masalah yang berlaku. pada pendapat aku. jika yang silap tidak diperbetulkan nescaya akan berlaku masalah lain. memang ada cabaran mencabar semua pihak. anggaplah ini satu perjuangan yang direhdai Allah. nabi pun menghadapi cabaran yang getir. insyaAllah. kita akan berjaya membina negara yang lebih maju.

santaukeh said...

kanak - kanak pun tahu kalau tolak hukum hudud bermakna tolak hukum allah tak kira pas atau umno yang nak menjalankan hukum tersebut, kita kena sokong. lainlah kalau kita tu ulamak boleh la komen tu pun kena ada dalil yang sahih ulamak dari umno pun tak berani komen tapi korang berani komen. murtad tau tak. maksudnya kena mengucap balik dan taubat nasuha iaitu taubat yang disertai azam tak ingin mengulanginya lagi.saya bukan arif dalam hukum ni tapi batasan murtad semua patut tahu. ada sesetengah orang tu dia tak takut dengan allah s.w.t , bagi dia semua boleh dipertikaikan , orang seperti tu mula - mula kena nasihat, saya baca dah ramai yang dok nasihat. kalau dia tak dengar juga mungkin dia dah keluar dari islam tampa kesedaran dia disebabkan kejahilan dia. jadi memang betullah kalau orang yang tolak atau mengejek hukum allal saya tak beri salam persaudaraan islam.

unanjaga said...

Apa jua masalah yang timbul dari kerajaan terdahulu,ia mesti bertanggung jawab atas apa yang telah ia lakukan,sama sekali ia tidak bolih berlepas tangan dari tanggung jawab itu,dan nyata kerajaan terdahulu telah melakukan banyak kesilapan dalam urusan nya.Dan yang masih tetap menjadi mangsa adalah rakyat kebanyakan.Salah satu dari contoh yang amat jelas adalah kenaikan harga minyak yang mendadak.

tekong darat said...

gula pun nak naik dah...
yg bestnya, hari tu cakap harga barang akan turun sebelum mac...
tgk2 kena kencing lagi...
gula pulak mau naik...

jit tontoya said...

kerajaan tahik, pemimpin tahik, pengikut tahik dan penjilat tahik.
memang lah dasar tahik, selepas tahik diikuti kencing. selalulah pengikutnya ditahik kan dan dikencing oleh kerajaan tahik. janji kerajaan tahik memang tidak boleh dipercayai. kalau tidak ditahik kan pun , rakyat akan dikencingkan. harga barang turun sebelum mac kata tahik. tengok-tengok minggu depan barang yang ingin dimakan untuk dijadikan tahik akhirnya kerajaan tahik ingin naik kan. inilah janji kerajaan tahik dan pemimpin tahik. cakap macam tahik dan rupa pun macam tahik. jilatlah pengikut tahik...

peluru sesat said...

penulis komen pun 2x5 TAHIK....

Muhd Fariz said...

Kita org Islam matawgnya adalh doa & pahala.apa2 sj kita buat ini sandarannya,x kira kerja,ibadat,politik segala2nya dlm khidupan kita sbagai Muslim.
Hukum syariah Islam(hudud,takzir...)wajib dilaksanakn oleh Amir yg memerintah sebuah negara umat Islam.Pas d Kelantan tlah bentangkn draf enakmen Undang2 Syariah pd thun awal 90an.Tp bulat2 ditolak/dtentang oleh Ameno yg dketuai olh mahadir.lbh menyedihkn hukum ini dihina dgn sbegitu jijiknya skali olh juak2 pimpinan ameno ms tu.Klu hukum hudud yg dbawa oleh Pas ini x selari dgn Islam,skrg sy tanya anda semua MANA HUKUM HUDUD AMENO? klu ameno ada hukum hududnya nah bw sini kita teliti klu lbih baik dr Pas punya kita nak laksanakn hudud dr ameno.Yg plg penting hudud wajib dilaksanakn bukanya sunat yg mcm blogger zali ckp.(utk encik zali rujukan kewajiban Muslim melaksanakn hukum Allah ada dlm kitab suci Al Quran surah Al Maidah sila buka tafsir lihat dgn mata kepala anda sendiri ayat 41-50).

Pas hanyalh wadah perjuangan Islam dan bukanya kita taksub dgn Pas.Tp dlm konteks poltik skrg jk kita ingin mlaksanakn hukum Allah Kita mesti ada organisasi politik(parti).sbb jika kt stakat berceramah aje ,hudud x dpt dlaksanakn krn yg memerintah ngr bukan dr golongan mrk yg ingin mndaulatkn Islam(golongan sekular).Jd mcmn nk hudud jika tiada pemerintah Islam yg ikhlas pd hukum Allah.Jadi ingt Pas x penting yg penting ialah perjuangan Islam.

Klu ameno memperjuangkan Islam(ingin laksanankn hudud-perlembagaan ngr Al Quran, sunnah ,hadith,itjimak ulama) apa salahnya kita smua umat Islam di M'sia undi ameno.dan Pas pd ms ni x perlu wujud lg(bubar Pas).

Skrg sy cbr semua pnyokong ameno supaya laksanakn Hudud di M'sia, tukar perlembagaan ngr kpd perlembagaan Islam, Pas akn bubarkn partinya.Cabaran ini tlh byk2 kali sgt dbuat oleh pimpinan Pas tp cuma x dsiarkn oleh media arus perdana(tv,radio,suratkhabar).itulah psl semu peyokong ameno kt sini(bn@ameno,zali,dll..)pndang serong thadap perjuangan Pas.

SIMPLE AJE AMENO JUANGKN ISLAM PAS BUBAR.....
KALAU X KITA LWN TETAP LWN.

zali said...

fariz kata : SIMPLE AJE AMENO JUANGKN ISLAM PAS BUBAR.....
KALAU X KITA LWN TETAP LWN.

aduh...nak perjuangkan islam macammana lagi?

adakah buat hudud je baru boleh kata perjuangkan islam?

dalam keadaan aman damai,tiada larangan dalam beribadat malah di galakkan lagi...bersyukurlah.

pokcu said...

berilah sokongan kepada golongan yang berjuang atas dasar islam .. bukan atas dasar kebangsaan .. haram menyokong golongan yang melakukan kezaliman .. berilah sokongan ikhlas kerana allah .. bukan kerana kebendaan yang dijanjikan oleh golongan-2 tertentu

zali said...

pokcu...

kalau dah nak hilang negeri tu...tak payah la buat sedih sangat...

hari tu bukan main gelak sakan ya...

ok...masa untuk menangis!

santaukeh said...

pkr tak kan kalah la disebabkan isu ni, sekarang rakyat dah btekad nak tukar kerajaan pada pru ke13 nanti. ingat rakyat bodoh macam anda ke. rakyat tau lah apa masalah sebenar di bukit botak tu, cuma anda yang putar belit dan akhitnya ketua anda yang terbelit. sedarlan anda dah tak releven iaitu permainan politik anda sudah tidak bersesuian dengan tahap pemikiran rakyat malaysia sekarang.

santaukeh said...

pkr tak kan kalah la disebabkan isu ni, sekarang rakyat dah btekad nak tukar kerajaan pada pru ke13 nanti. ingat rakyat bodoh macam anda ke. rakyat tau lah apa masalah sebenar di bukit botak tu, cuma anda yang putar belit dan akhitnya ketua anda yang terbelit. sedarlan anda dah tak releven iaitu permainan politik anda sudah tidak bersesuian dengan tahap pemikiran rakyat malaysia sekarang.

anakkancil said...

santaukeh said...
kanak - kanak pun tahu kalau tolak hukum hudud bermakna tolak hukum allah tak kira pas atau umno yang nak menjalankan hukum tersebut, kita kena sokong. lainlah kalau kita tu ulamak boleh la komen tu pun kena ada dalil yang sahih ulamak dari umno pun tak berani komen tapi korang berani komen. murtad tau tak. maksudnya kena mengucap balik dan taubat nasuha iaitu taubat yang disertai azam tak ingin mengulanginya lagi.saya bukan arif dalam hukum ni tapi batasan murtad semua patut tahu. ada sesetengah orang tu dia tak takut dengan allah s.w.t , bagi dia semua boleh dipertikaikan , orang seperti tu mula - mula kena nasihat, saya baca dah ramai yang dok nasihat. kalau dia tak dengar juga mungkin dia dah keluar dari islam tampa kesedaran dia disebabkan kejahilan dia. jadi memang betullah kalau orang yang tolak atau mengejek hukum allal saya tak beri salam persaudaraan islam

Santauke...
Tok sah bertekak dgn manusia yg sama taraf dgn Salman Rashdee nie..patut pancung kepala je

anakkancil said...

tekong darat said...
gula pun nak naik dah...
yg bestnya, hari tu cakap harga barang akan turun sebelum mac...
tgk2 kena kencing lagi...
gula pulak mau naik...

January 31, 2009 7:38 AM

Kerajaan kencing berdiri..pemimpinnya kencing berlari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...