Monday, May 4, 2009

Wong ditangkap selepas menggesa pakai baju hitam esok

KUALA LUMPUR, 6 Mei: Kerana mengajak orang ramai pakai baju hitam esok, jurucakap Bersih, Wong Chin Huat (gambar paling kiri) ditangkap di bawah Akta Hasutan.

Siasah difaham, Wong akan dibawa ke mahkamah hari ini untuk permohonan tahanan reman oleh polis.

Wong ditahan malam tadi di rumahnya Taman Sri Sentosa Kuala Lumpur dan dibawa ke ibu pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Perdagangan untuk siasatan.

Namun selepas tengah malam, dia telah dibawa ke tempat yang tidak diketahui.

Pagi semalam, Wong bersama rakan Bersihnya mengadakan sidang akhbar di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur meminta orang ramai memakai baju hitam 7 Mei esok dengan menamakannya sebagai 'IBlackMalaysia'.

Ia adalah sempena persidangan Dun Perak esok yang antara agendanya adalah memecat Speaker Dun Perak, V Sivakumar.

20 comments:

dewata awan berapi said...

sumbatkan je ke Kemunting babi tu... biar dia rasa...

dewata awan berapi said...

baju hitam cina berkabung...melayu mana yang bodoh nanti ikut join sekali...

dah dapat agak....

Cucu Tok Selampit said...

dewata awan berapi,

Ada. Melayu bodoh ala-ala "black metal"

jaam said...

HA...HA...HA.

nalapambu said...

Tak ada ke melayu pakai hitam?

Songkok UMNO tu semuanya hitam.

Ahli silat melayu pakaian hitam.

Yang pituh cuma ketayap PAS

Ahli2 judo, tekwando dan sebagai nya.

Dulu UMNO pobia hijau sekarang hitam pula, kesian UMNO.

tok_gajah said...

Kalau UMNO tu dah pulih dan betul kuat, mengapa takut pada orang berpakaian 'hitam'?

Lantak kan mereka berpakaian 'hitam' macam orang tiga suku.

Ini main tangkap2 ni akan menambah kan kemarahan rakyat saja.

Tentu di kalangan yang kena tangkap ini saudara mara mereka ada yang sokong BN, dengan tangkapan ini akan menambah kan lagi bilangan rakyat yang membenci BN.

Kekerasan tidak akan dapat membantu BN/UMNO di pulih kan. Sebalik nya BN/UMNO akan bertambah parah.

uncle nano said...

najis babi punya orang..otak tara ka?apa lu mau bikin?lu ingat ini beijing apa?
Tok Menteri kasi sumbat ini orang terus..bikin kacau ini malaysia juga dia tau.
kalau buleh sumbat sekali si NALAPAMBU A/K NALAKARUPIAH TU..

miekabo said...

crite t'baru...
imam kena pecat kat damansara...
kawan tu tegur skit jer dalam khutbah jumaat....
dah kena pecat....
mcm mane ahli agama nak bersuara kalau semua yang nak menegur benda yang baik dibisukan....
kalau benda yang ditegur tu salah... takpe jugak....
teruk dah nampaknya....

P/S: Islam sepanjang Zaman....

izuaf4zi said...

dewata awan bodoh said,

baju hitam cina berkabung...melayu mana yang bodoh nanti ikut join sekali...

dah dapat agak....

-----------------------------------------------

awat la hang bodoh sangat raja melayu kan ka depa pakai baju melayu sut hitam semasa majlis raja2 mangkat (siap ada siaran langsung lagi) dan majlis umm umm no juga banyak pakai suit melayu hitam...askat malayu diraja pun pakai sut hitam...tak dak akai

kecik hati hati raja melayu dewata awann bodoh said like that....

susu soya said...

tangkap2..tangkap semua orang....
cina ko tangkap, melayu pn ko tamgkap(mat sabu), india pn ko tangkap,...
bagus2...
pikirlah masa depan negara...

Naruto sensei said...

Salam?

Biasalah tu tindakan orang terdesak dan takde malu langsung..
Kalau dah takut dengan kuasa rakyat mulalah menggunakan jentera kerajaan.. dalam PAU hari tu berucap berdegar2 tetapi berani pakai polis je tangkap orang..

Biasalah roda berputar hari ini UMNO tangkap orang guna polis, sikit hari UMNO pulak yang kena tangkap pula maklumlah kuasa kat tangan.. nanti dah tiada kuasa banyaklah kes2 jenayah UMNO terbongkar... tu yang takut sangat tu..

Ingat kata Nik Aziz dah pun makbul mereka tembak gas kat orang nanti kena balik kat depa, berlaku di PRU bukit Gantang di Air Kuning.. Gas di tembak ke penyokong UMNO sehingga kem BN kelam kabut lari.. ha ha ha benda patah balik beb..

Tak payah takut lah depa ni semua mahluk Allahswt, Buatla macam mana pun orang makin benci dan hina UMNO lagi..

Naruto sensei said...

Berani apa kerajaan BN Perak.. sampai takut sangat orang pakai baju hitam ha ha ha kecut segala2nya..

Kalau dah sesat cakap apapun salah.. pakai baju hitam tu bila ada menteri UMNO mampus pun depa pakai ... tak malu nak kutuk orang diri sendiri pun buat...

Kuasa Rakyat lagi Power dari kuasa Polis beb...

jaam said...

NARUTO,

YANG NAK BUAT HURU HARA BUAT APA?

SUDAH2 LAH TUH...

Naruto sensei said...

Akan datang cerita bersiri tentang pembunuhan Al-Tantuya... Pelakon2nya sama macam Najib dan Rosmah ha ha ha ... Apalagi Najib silalah saman kerajaan Hong Kong..

Mesti laris lah cerita tu...

Malu2 malaysia berPerdana Menterikan Pembunuh!!

Malulah UMNO cerita itu sangat detail berdasarkan maklumat2 sulit yang diterima oleh produksi filem tersebut....malah di ketegorikan sebagai kisah benar... malu2 satu Dunia kutuk Najib mana nak letak muka oooiii...

Naruto sensei said...

Saudara Jaam

Yang dok tangkap2 orang pulak tu buat apa? belum buat apa2 pun waran pun tarak apa cerita main tangkap paling pantang sekali kalau tengah makan.. apa takde hati perut ke Polis Malaysia ni? Cuba kalau adik atau saudara polis tu pulak kena macam tu..

Masalah Jenayah semakin meningkat, Pendatang asing sampai Negro pun dah pijak kepala depa sibuk pulak tangkap orang politik sibuk hal politik pulak.. Dengan Negro pun penakut? Ingat lagi.. tangkap Negro pun boleh terlepas memang takde standard la Polis Malaysia..berani dengan rakyat sendiri.. patutlah PATI makin kurang Ajar sekarang..

Mana punya law korang ikut ni.. cuba hang kena? tak kisah lah kes apa pun. tiba2 main tangkap Mana Law dalam dunia ni bagi kuasa macam ni..

anakjatiperak said...

dewata awan berapi memang bodoh. cakap tak kaji langsung. main cakap jer. Awat dewata dah diam?dah naik langit ikut ayah pin kot?orang bengong macam ni , bagi orang kampong aku gelar"cerdik cerdik buah p###0, cerdik, tapi duduk luor"

Perawi said...

KALAU tidak salah ingatan sudah dua kali Pengerusi Kelab Penyokong Pas Pusat, Hu Pang Chaw ikut mencampuri urusan parti Pas. Beliau bercakap mengenai sesuatu isu ataupun topik yang diluar kerangkanya sebagai pengerusi kelab penyokong parti berkenaan.

Saya tidak tahu apakah Pang Chaw tahu adat dan undang-undang berorganisasi! Sebagai kelab penyokong beliau sepatutnya tidak ikut sama mencampuri urusan dalam parti. Kelab penyokong Pas lebih kurang dengan kelab penyokong sebuah pasukan bola sepak tujuh sebelah sahaja.

Pang Chaw boleh tengok permainan pasukannya dan bersorak. Dia tidak akan dibenarkan berada dalam padang. Tetapi cara Pang Chaw bercakap dan mengomen seolah dia juga sebahagian pemain boleh sepak berkenaan. Sudah terlebih...

Terbaru Pang Chaw telah mengomen mengenai kenyataan ahli jawatankuasa Pas Pusat, Takiyuddin Hassan yang menimbulkan rasa kurang senang dengan peranan Anwar Ibrahim dalam partinya. Apa yang Takiyuddin persoalkan, kenapa pihak pro Anwar menyalahkan presiden parti dan timbalan dalam isu kerajaan perpaduan. Bagi Takyuddin ia tidak wajar dipersoalkan kerana ia dibuat secara bersama!

Kenyataan Takiyuddin itu tidak disenangi Pang Chaw yang ada meret untuk mempertahankan pihak lain. Sebagai penegerusi kelab penyokong, Pang Chaw tidak ada hak untuk bercakap demikian, apa lagi turut berkempen menyokong mana-mana calon.

Pang Chaw hanya boleh tenguk tetapi tidak boleh tegur. Boleh hanya bertepuk tangan tetapi tidak dibenarkan menjerit. Sepatutnya Pang Chaw kena belajar peraturan berorganisasi. Mungkin elok kalau ada mana-mana lawyer dalam Pas membuat garisan panduan (undang-undang kecil) kepada kelab penyokong Pas itu.

Tetapi kejahikan ini menyebabkan Pang Chaw sudah bersikap lebih sudu dari kuah. Jangan kerana kehadiran kelab penyokong disambut dan dialu-alukan oleh pemimpin Pas, Pang Chaw jadi besar kepala dan lupa akan had dan batas-batas peranan yang boleh dimainkannya.

Apabila Pang Chaw sudah berani menyuruh orang Pas belajar undang-undang (perlembagaan) ini sudah melampau. Saya rasa ahli Pas lebih arif mengenai perlembagaan dan suasana dalam parti mereka berbanding orang luar atau bukan ahli seperti Pang Chaw.

Ahli Pas juga tahu sejauh mana peranaan Anwar dalam Pas dan apa yang orang yang dikatakan pro-Anwar lakukan. Dan orang Pas juga tahu kenapa Takiyuddin sampai membuat teguran itu.

Lain kali Pang Chaw kena sedarkan diri. Jangan berlebih-lebih sangat. Saya bimbang kalau berlebih nanti akan ada orang beranggapan kita menyokong Pas kerana kita ada agenda peribadi. Sekiranya Pang Chaw ingin bersuara dan mendapat hak sama seperti ahli saya minta beliau bukan saja sekadar jadi ahli kelab penyokong tetapi jadilah ahli Pas. Ajak semua ratusan penyokong Pas itu mendaftar sebagai ahli.

Apabila jadi ahli Pang Chaw bukan saja boleh bercakap, boleh berkempen atau menyokong orang itu dan orang ini tetapi beliau juga layak bertanding jawatan tertinggi sampai ke peringkat presiden. [jln pahang 2:45 pm 06/04/09]

Perawi said...

UMNO takut dgn org bukan Islam, One Malaysia - sudah takut dgn bayangnya diPenanti

SRAB KOTA TINGGI said...

Pakai baju itam, seluar hitam pastu pakai songkok aji. Sama macam taik cicak.

Aurora said...

assalamualaikum...
pihak editor..
anda menanggung dosa sume org yg menghantar komen..
sbb anda mmbenarkn kata2 keji disini..
anda tidak mengambil tindakan atas org yg memberi komen dgn menggunakan kata2 keji..
maka anda snggup menanggung dosa mereka sume..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...