Thursday, May 28, 2009

Amalan BN sekarang sama dengan PKM dulu - Nik Aziz

PULAU PINANG,28 Mei. Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Parti Komunis Malaya (PKM) tidak jauh bezanya dengan Barisan Nasional (BN) yang mengamalkan nasionalisma.
Menurut beliau lagi tindakan yang dilakukan oleh BN selama ini adalah mirip kepada apa yang dilakukan oleh PKM.

"Jika pada zaman PKM ramai mereka yang tidak bersalah dan berdosa dibunuh dan dizalimi.Apa bezanya pada zaman ini dimana mereka yang tidak bersalah mudah dizalimi oleh pemerintahan BN. Oleh kerana itu ada persamaan antara PKM yang dahulu dan BN yang wujud sekarang. Kedua-duanya sama saja.

"Oleh kerana itu siapa sahaja yang mengamalkan fahaman nasionalisma maka ia juga adalah serupa dengan PKM yang melakukan kezaliman,pembunuhan,kerosakan dan bermacam-macam lagi ancaman pada zaman darurat dahulu sehingga ramai yang sengsara.

"Kesan yang ditinggalkan oleh PKM pada ketika itu dapat dirasai sehingga sekarang.Begitu juga dengan kerajaan BN yang mengamalkan ISA sebagai satu akta yang menzalimi rakyat yang tidak bersalah.Bukankah ini juga semacam dengan mereka."

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ceramah di Kampung Guar Jering, Penanti, Bukit Mertajam.

Dalam ceramah itu beliau juga menyentuh mengenai kedudukan BN yang semakin terancam dengan perpecahan yang begitu ketara berlaku semasa pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kita lihat apa yang berlaku dalam parti PPP.Mereka mulai berpecah kepada dua presiden.Begitu juga di Trengganu yang berpecah dalam kumpulan Umno yang memerintah negeri disana.

"Di Perak juga berlaku kemelut yang sehingga ini rakyat tidak dapat menerima apa yang telah diputuskan walaupun hak rakyat untuk meimilih harus diserahkan kepada rakyat membuat pilihan terbaik," katanya.
Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Naib Presiden PKR, Azmin Ali, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Ketua Angkatan Muda Keadilan Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

81 comments:

ilhamku said...

Assalamualaikum

Berita Utama Jangan Lari Daripada Tajuk :

Aku Genarasi Muda:
Kecoh Tiba-tiba Perihal PKM (Parti Komunis Malaya)
Bersuara Lantang Mereka Di Media Arus Perdana Perihal PKM-berbau Hasutan Kaum?
Untuk mengalihkan senario berita panas semasa-ADUN PERAK?
Dan Kepimpinan Negara.

Usahlah Jadikan Ungkitan Bicara,
Carilah Untuk Kebaikan Rakyat Makjemuk yang ada Di Malaysia.

Bicara Demokerasi,Idelogi,Tamadun,dll
Musim bila ketua cakap Pandang Ketimur semua pandang ketimur,bila hadari semua nak kan hadari,bila cakap Temadun semua nak cakap temadun,BILA CAKAP (SATU) 1 MALAYSIA semua cakap satu Malaysia?
JADI

Bila bicara Demokerasi satu persoalan?
Mana Suara Rakyat,Rakyat di takut-takutkan,dengan KUASA POLIS dipergunakan FRU,SB ?

Rakyat Malaysia Sudah Ramai yang Berpelajaran,Ada ILMU.

Pemimpin Yang ada sekarang Pendapat saya mereka ini terlalu lama di dalam Kebinet-
kenapa terlalu lama dalam kebinet
Peluang Untuk Mengkaut keuntungan bukan untuk Membela kemudahan/kesenangan Rakyat-Renungkan.
Kenapa mereka nakkan berkuasan dalam POLITIK-untuk mengaut keuntungan sendiri-perhatikan?

Persoalan PKM?BN(UMNO) peresapan secara perlahan-lahan ideologi PKM.
Kezaliman Hak Suara Rakyat.POLIS bertindak terhadap Pembangkang?
Pembangkangkan adalah Parti Yang SAH Di Malaysia.
Bila BN(Umno) Pejamkan Mata wahai POLIS.
Cakap Pasal Pembangkang di Tangkap.

Renungan:
Lihatlah disekeliling kita
Buka mata Luas-luas
Siapa resapkan Idelogi Komunis,
Jangan diungkitkan Sejarah malaya,
Siapa Zalimkan Rakyat?
Pendapat Fahaman Komunis (ganas,kejam,zalim,dll dari pandangan ANDA)
Jadi Senario Negara Sekarang bagaimana?

Undang-undang Boleh Jual beli?
?Negara Demokerasi--

Usah digembar gemburkanlah dalam Media.

Rakyatkan dah cerdik,bawalah bicara yang mengembangkan pemikiran yang berjaya/maju....kehadapan


Belajar Sejarah>

AZRI said...

terima kasih saudara ilhamku.....

pandangan ada fakta.....teruskan lagi

Tontoya said...

Takde pun umno ni siarkan berita Tok Guru ni tak menyokong komunis..Takde nak puji pulak,haprak punya perangai.....Diorang tunggu peluang je nak kaitkan Pas dengan komunis.Kalo tersasul sikit,mula le diorang pakat hentam..Gerakan nun yang menyokong,nak wat balik Chin Peng..tapi takde apa pun tindakan kat diorang.Takut umno ni..takut hilang kawannya tu..hi hi..memang betulle kata ilhamku tu,mereka cuba nak tutup keburukan mereka..bangkai gajah mana nak bleh tutup ngan nyiru..cukuple mengganggap semua rakyat ni bodohnye..

anonymous said...

Sebenar nya parti yang di timang2, di belai2 dan di tatang2 oleh PAS itu lah keturunan baka tulin komunis.

GOMO said...

APA LAH YANG NIK AZIZ MEREPEK NI??
ADOI KESIAN MAKIN DEKAT BAU TANAH MAKIN MELALUT NIN AZIZ KELUARKAN KENYATAAN.

SOKONG NIK AZIZ TU SOKONG LAH KOMUNIS. ANWAR DAH SOKONG KOMUNIS. DAP PUN DAH SOKONG. DENGAN KENYATAAN NIK AZIZ NI SAH PAS PUN SOKONG IDEOLOGI KOMUNIS.

KOMUNIS DAH SEMBELIH UMAT ISLAM PUN NIK AZIZ SOKONG.

REJIM KOMUNIS NI SAMA DENGAN REJIM ZIONIS PUN NIK AZIZ SOKONG.

SOKONGLAH NIK AZIZ....SELAGI BOLEH BERKATA-KATA.

anonymous said...

Berita baik-anonymous

Tontoya said...

Bodoh punya GOMO.sah tak sekolah,tak reti baca.TG Nik Aziz tak menyokong komunis..kan dia dah cakap tu,nape le tolol sangat puak puak ni..Gerakan parti BN,kawan umno yang menyokong komunis..meroyan tak dapat kempen kat Penanti..Dapat komen tak tentu hala pun jadile...

Yong said...

Jenis bodoh sombong tak boleh ajar ni payah. Mereka ade di mana2. Dalam BN ade. Dalam PR pun ade. Tapi Yong tetap benci PKM. Bior deme mati kat luar negara. Pada zaman dharurat dulu Cina dalam PKM mengamuk bunuh Melayu, orang kampung. Apa jenis Melayu yang duduk dalam PKM dan membiarkan gengnya membunuh bangsa sendiri? Pakcik Yong mangsa PKM. Putus tangan sebelah ketika mempertahankan diri dari serangan komunis. Ketika meninggal beberapa tahun lepas peluru masih tertanam dalam badannya. Beliau sempat cerita pengalaman ngerinya.

Tranungkite.net said...

Knapa bloggers pencacai merba umno/BN slalu dtg sini...
dk wak bengong dlm blog PR cool..
g jauh nuh...
xdop sapo paggil mari sini...
nate GOMO, kijo nk gomo jerrr..
try pikir guno palo otok dulu sblm gomo..

jiwakita said...

salam....

Diketahui PKM dulu pertubuhan pengganas,
membunuh ribuan rakyat dan pasukan
keselamatan...

kini segelintir rakyat bertindak
tidak menghormati undang-undang,perlecehkan tugas pasukan
keselamatan dan membenci kerajaan.

Kerajaan bertindak terhadap mereka
mengikut undang-undang yg ada dan
sah ,selepas memberi amaran dan larangan tidak diendahkan.

Sebagai warga yg hidup
mudah dan selesa tidak sepatutnya menuduh kerajaan amalan
lebih zalim dari PKM.

Janganlah dipesongkan fikiran
rakyat yg semakin kalut ini.

is said...

Eloknya bila nik aziz mampos , tanam dijirat cina je... atau bakar di kuil hindu je jenis manusia macam ni...

zambri zahari said...

berat doh tg ayah nik nih.Sya hairan kenapa mereka mengatakan nizar mb lantikan rakyat bukan sulat lantik ka..dia rakyat lantik di dun pasir panjang tu betuila

is said...

menate babi tranungkitedotnet ,,, sedak oyak ko puok umeno... ya mung dok masuk di blog amenu sok mo sok mo are umeno dok maroh pong... wase natang lebong...

Tontoya said...

is @ add? said..... Eloknya bila nik aziz mampos , tanam dijirat cina je... atau bakar di kuil hindu je jenis manusia macam ni...
--------- --
kenapa le teruk,biadap sangat bahasa kamu ni is terhadap seorang yang bertaraf alim ulama.Kalau kamu seorang islam aku rasa tak patut kamu berkata begitu.Apa salah dia terhadap kamu?.Adakah dia menyokong komunis?..Berhemahle sikit dalam menegur,fikirkan perasaan umat islam yang lain..kerana perbezaan politik,umnolah yang paling teruk menghina para ulama mengalahkan orang kapir..

is said...

saya hormat pada nik aziz dari segi ilumu agama yang ada pada beliau, tapi saya tak setuju cara pemikiran dan "kehipokitan" beliau dalam politik bila bersama cina dan keling... saya tak membantah nik aziz nak memeirntah kelantan sampai kiamat pun tak apa...

is@add adalah bloger berbeza...

Tontoya said...

is jangan terlampau perkauman sangat sangat.Cara yang diguna pakai oleh Nik Aziz adalah mengikut amalan dizaman pemerintahan islam yg terdahulu.Kita hendaklah berlaku adil kepada semua selagi mereka tak menghina islam.Di negara yg berbilang kaum,keamanan akan dapat dicapai jika mengikut lunas2 islam bukan berbangsa bangsa.Bangsa lain akan hormat kepada islam apabila ditunjukkan contoh2 baik kepada mereka.Jangan kerana kaum lain dah mula menjauhi umno kita menghentam mereka..
Didalam sistem negara kita,ulama hanya boleh berkuasa dan memerintah hanya melalui jalan politik.Sedangkan politik itu adalah sebahagian dari islam.Mereka boleh memilih untuk bersama umno kalau nakkan jawatan mudah,dan membiarkan segala kemungkaran tanpa menegurnya.Jadi kalau kaum lain boleh menghormati seorang ulama islam mengapa pula kita tidak..

Tontoya said...

ni le rupa sebenar puak2 umno bengong ni..Pas tak menyokong komunis pun salah,kalau menyokong lagile..
Dalam hal ni kenalah bersatu.Bukan semua segi berbeza pendapat.Kalau sependapat,tak mahu diterima pula..apa jenis perangai macam ni.Dia ingat umno saja yang menentang komunis.Kalau menentang,kenapa masih bersama dgn Gerakan..Jauhkanlah dari mengamalkan undang2 yang menyamai komunis.Komunis adalah musuh kepada negara.Banyak nyawa telah terkorban akibat tindakan kejam komunis.Tidak wajar kepada sesiapa pun menyokongnya.Biar politik sama atau berbeza,tetapi dalam sebarang cubaan membawa pulang ketua komunis harus ditentang kerana boleh menggugat keamanan negara.

anonymous said...

Shamsiah Fakeh Dalam Kenangan
October 20, 2008, 9:37 pm
Filed under: History & Literature, Malaysian Politics, Photo | Tags: Angkatan Wanita Sedar, AWAS, Kemerdekaan, Malaya, Parti Komunis Malaya, Perjuangan, PKM, Shamsiah Fakeh, Tanah Melayu

Ya Allah ya tuhan ku. Engkau peliharakanlah roh Shamsiah Fakeh dan tempatkan beliau dikalangan ahli syurga… Amin Ya Robbalalamin!

Al Fatihah…

Kini, rakyat Malaysia hilang lagi seorang pejuang bangsa dan tanah air yang sejati dan tulen. Pejuang ini tak pernah diberi ruang atau nama dibawah pemerintah zalim Barisan Nasional dan Umno secara amnya. Pejuang ini dianggap dan ditulis sebagai penjahat, penderhaka bangsa kerana menyertai PKM (Parti Komunis Malaya) dalam buku-buku teks sejarah sekolah hari ini. Anak Melayu, Cina dan India hari ini tak kenal siapa Shamsiah Fakeh… Penjahat kata mereka! Komunis…

Tapi itu semua kata-kata orang yang buta sejarah. Ini kata-kata orang yang hatinya gelap, ditutup dari cahaya kebenaran. Adakah benar-benar jahat PKM itu? Pada aku tidak sama sekali… Sesungguhnya mereka-mereka itu pejuang kemerdekaan! Tapi kenapa pemerintah kata mereka jahat, kenapa pemerintah buang mereka ke negeri lain? Sebab pemerintah yang ada kini, dulu dan selamanya adalah anjing kepada British.. Ya, British yang menjajah kita dulunya. Mereka-mereka ini, bersekongkol dengan Inggeris untuk menipu Melayu, Cina dan India.. Walhal mereka-mereka itu sendiri Melayu, lahir di Tanah Melayu dan memakai kad pengenalan Malaysia…

Dalam pada fikiran aku bercelaru memikirkan perjuangan orang-orang terdahulu, fikiran ini mengimbas satu memori jauh di sudut kotak fikiran.. Sekitar tahun 2004 kalau aku tak silap. Aku seorang diri pergi melawat pejuang ini di Jalan Klang Lama… Ya, Shamsiah Fakeh! Masa tu arwah dah pun duduk di atas kerusi roda. Kami bersembang panjang tentang sejarah, perjuangan, PKM, AWAS dan macam-macam lagi.. Aku kagum kerana arwah mampu mengingati setiap satu peristiwa seolah-olah ianya berlaku semalam dalam hidupnya.

Kami berbual sehingga lewat petang.. Sebelum aku mengundur diri petang itu, arwah hadiahkan aku satu dakapan mesra dari atas kerusi roda. Sambil menitis air matanya, beliau kata..

“Kalau boleh dan kalau kamu mampu, sebarkan dan tulis sejarah yang betul. Bukan yang direka cipta oleh orang hari ini. Jangan padamkan api perjuangan kamu…” – Kata-kata arwah ini aku simpan jauh ke dalam lubuk hati aku.. Inshallah, bila sampai waktu, kita akan jumpa lagi…

Al fatihah buat Allahyarham Shamsiah Fakeh!

—–

Terima kasih buat Maryam Mohd dan Edyes Dot Com kerana memaparkan article saya setahun yang lepas iaitu ‘Merdeka dan Menderhaka Dalam 50 Tahun‘ di laman blog kamu. Inshaallah, kebenaran akan muncul tak lama lagi…

—–

Shamsiah Fakeh menghembuskan nafas terakhir pada 20 Oktober 2008, jam 9 pagi di kediaman anak lelakinya di Jalan Klang Lama. Jenazah beliau, 84, yang mengalami sakit tua telah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Sungai Besi, Kuala Lumpur.

Pictures credit: Luqman Hakim
Dipetik dari: http://fluxlounge.wordpress.com

Malaysian-2Day said...

kesian aku tgk PAS sekarang. makin merepek2. Dari Nik Aziz sampai la fanatik di bawah, sama je. kesian.

miekabo said...

Salam,

betapa menebalnya sikap berpuak-puak org2 umno ni...
duk kata PAS bersekongkol ngan cina,keling....

Bodoh!!!

Diri sendiri tu apa ke hal...
Bangang!!!

Maki org bagi kat engkau....
Kau semua 'betul' belaka....

Barisan Nasional akan punah dengan sendiri....
dengan tangan mereka sendiri....
lihat apa yang berlaku di T'ganu...
lihat juga apa yang berlaku di Perlis....
lihat apa jadi pada PPP....
begitu juga dengan MIC....
macam mane pulak halnya dengan 2 bos besar MCA yang tak sebulu....
Macam-macam lagi....

Hal di Perak tu tak pelik....
sebab PR berebut pemerintahan dengan BN....
apa nak heran... biasa la....

Ini.... Kes 'adik-beradik kandung' berebut nak perintah T'ganu n Perlis....
Kui.... Kui.... Kui....

'Kembar Seiras' berbalah sapa nak jadi abg sulong dalam PPP....
Keh... Keh... Keh...

Macam-macam hal.... geli hati....

Janji tuhan pasti sampai bila tiba masanya nanti....
Semangat Assobiyah sangat2 dilarang Nabi Muhammad SAW
Apabila mati dalam perjuangan seperti ini,maka matinya cuma sia-sia.... tiada nilai di akhirat....
sebab.... tidak berjuang atas nama Allah dan Islam....

Ini satu lagi kejayaan musuh2 Islam sejak sekian lama....
Licik sungguh permainan British sejak dulu....
Ni la puak2 BN tak sedar.... atau buat2 tak sedar....

UMNO???
Sejak bila berjuang atas nama Islam....
Laungan masa perhimpunan agong "Hidup UMNO"
Keh... Keh... Keh...
Bak Ayam jantan berkokok berdegar-degar, tapi ekor bergelumang tahik(shit bebeh)....

fatamorgana said...

Yang menyalak tak tentu pasal, komen secara jahil tu bawak la membaca dan menkaji, buat rujukan silang jangan rujuk sejarah yang ditulis oleh yang menang sahaja. PKM ni mereka berjuang menentang Inggeris cara bersenjata selepas kawan kawan dalam API,PKMM dan AWAS ditangkap dan pertubuhan itu diharamkan.Polis polis dan tentera tentera yang terlibat di zaman darurat berapa kerat je orang asal Tanah Melayu dan berapa ratus ribu dibawa Inggeris dari tanah jajahannya di luar Tanah Melayu.Kaji semua tu jangan dayus tak mencari.

anakkancil said...

Ape yg kecoh sesangat bab cheng peng nie....Nik ajis kata BN nie perangai serupa komunis...tu je..yg p dok melalut lebih ape ke hae nye....
Kes cheng peng tu mudah je...nak balik boleh tapi bagi semua rakyat Msia jentik telok sorang sekali...
cuba le kenangkan pelajurit yg terkorban semasa zaman membasmi komunis.bukannya sikit.kalau di himpunkan mau 1 kem banyaknya bilangan perajurit yg terkorban...
So usah di perbesarkan hal nie...kalau nak perbesarkan perangai BN lebih kurang komunis aku sokong sesangat laa...memang komunis pun...

is said...

kalau puak puak pas nak rasa macam mana baik dan adilnya kaum cina sila pergi dan tinggal di singapura dan berdakwahlah dan tubuhlah parti pas PIS (Parti Islam Singapura) nak tengok boleh atau tidak dan bagaimana pemimpin pis nanti.

Kalau lah Malaysia ni teruk mustahil kaum pendatang disini lebih ramai dari kaum keling.
Kalau teruk sangat malaysia tak kan lah mereka mereka pendatang ni nak datang di malaysia....

jaam said...

DIORANG NIH TAK SEKOLAH IS!!!!
HAHA..

Tontoya said...

Apa kejadahnya PAS nak pergi berdakwah kat singapura..apa ke bangang is ni..Jaam pun sama 2x5..
Sejarah kaum pendatang pun tak tahu..diorang tu British yang bawak kenegara ni untuk bekerja..umnobn yang bagi kerakyatan..Pastu dok kutuk pula..
Lawak la korang ni.Apparaaa

gotahlantun said...

Apa kejadahnya PAS nak pergi berdakwah kat singapura..apa ke bangang is ni..Jaam pun sama 2x5..
??????????????????????????????????

BERDAKWAH PUN NAK KENA PILIH TEMPAT KE BRO?

APA KES?
APARRRAAAAAAAAAAA!

is said...

tontoya aka sontot... oklah kalau tak nak berdakwah disingapura... ok la tapi pergi la tubuh PIS di sana.

sky said...

betul kata ko is...Malaysia bukan nya teruk sangat....kalau tak,mustahil ramai pendatang datang ke Malaysia...seperti yang kite tengok dalam tv baru2 ini...pendatang2 bangladesh yg datang dan bekerja di Malaysia
dan tinggal di bawah2 flyover beramai2...mungkin kat negara asal diaorg tinggal kat lonkang2 kot....
selesalah skit kat sini..
pendatang2 negara Cina datang ke Malaysia utk bekerja di rumah2 urut,pusat2 hiburan,pusat2 pelacuran adalah disebabkan Malaysia tak teruk sangat..kalau Malaysia teruk mesti pusat2 hiburan tak makin bertambah kat Malaysia ni..kemajuan malaysia makin cepat membangun bersama2 dgn maksiat2 yg banyak di sana sini...
ape2 hal aku sokong ko is :)

is said...

itulah sebab nya parti PAS di malaysia ni cari yang mana untung untuk puak puak dia je,,, tengok sekarang ni kes akil hai dah hai hai bye bye dah... kemain lagi akil hai ni berdakwah untuk pas konon tup tup hamPAS rupanya...

is said...

dan satu lagi depa ni berdakwah atau main politik dengan cina dan keling malaysia je boleh ,, tapi depa ni tak tahu disebalik strategi keling dan cina nak lingkupkan orang melayu nanti...

Tontoya said...

Kah kah..tadi jaam,sekejap jadi gotahlantun plak..Pasni jadi jaam balik..kah kah..kan betoi orang yang sama.. Awat blog ko dah tutup ke.tak laku..kah kah..

sky said...

tengok balik sejarah singapore...sape yang bagi singapore kat orang lain...dulu Singapore milik siapa...bukankah ia sebahagian dari Tanah Melayu...sape yg bagi Singapore kat org lain...parti mana yang bagi..adakah parti Pas yg bagi..cuba2 renungkan

is said...

umno bagi singapore.... ok ....tapi sekarang ni PAS dan PKR nak bagi pada cina dan keling semenanjung malaysia dan hapuskan kuasa raja melayu ......demi untuk kemenangan parti pas

aku tak pasti la sky ko orang apa> kalau cina atau keling pergi mampos la kau, tapi kalau melayu,, ingat dan renungkanlah untuk cucu cicit kita sama ye,,,

Tontoya said...

Strategi diorang tu nak melingkupkan umno je..nak digantikan ngan Pas yang lebih relevan..kah kah kah
perpecahan antara parti dalam bn dah makin teruk..PR cool aje..tiap tiap hari ahli bertambah..hu hu

is said...

nak tuduh orang pun jangan la macam tu,, tak kuasa la pihak umno nak guna 2,3 nama dalam blog... biasanya orang yang tuduh macam tu yang selalu buat.

is said...

PR memang cool je sebab menjelang julai nanti, BABI akan dok rumah batu di sungai buloh

is said...

pasal pas menang di kerusi ledang, tak de pulak kata hakim rasuah, mahkamah tak adil ye? tak de pulak kata keputusan mahkamah dah boleh baca dan skrip hakim dan ditulis awal awal lagi...amacam puak PR yang kool

anakkancil said...

is said...
umno bagi singapore.... ok ....tapi sekarang ni PAS dan PKR nak bagi pada cina dan keling semenanjung malaysia dan hapuskan kuasa raja melayu ......demi untuk kemenangan parti pas


................................
Apa ke mangkuk mamat nie...tudoh pas pkr nak hapus kuasa raja...memang mamat nie mu..layu mudah lupa....oi...ingat balik zaman mahatir ...apa dia dah buat pada raja-raja melayu....memang dasar lidah bercabang....

Tontoya said...

Takdenya Pas nak jadi cam umno nak gadai tanah2 orang melayu..selama ni tanah2 orang melayu dapat kat diorang sapa yang bagi.Dah tinggal berapa percent dah tanah hakmilik melayu.Tgk kat kelantan,kalo diorang nak kaya,diorang pun bleh jual tanah kat cina..kah kah..semua bandar cina yg kontrol,ekonomi pun mereka pegang..Baguih umno ni..hu hu

miekabo said...

is said...
kalau puak puak pas nak rasa macam mana baik dan adilnya kaum cina sila pergi dan tinggal di singapura dan berdakwahlah dan tubuhlah parti pas PIS (Parti Islam Singapura) nak tengok boleh atau tidak dan bagaimana pemimpin pis nanti.

Kalau lah Malaysia ni teruk mustahil kaum pendatang disini lebih ramai dari kaum keling.
Kalau teruk sangat malaysia tak kan lah mereka mereka pendatang ni nak datang di malaysia....

May 28, 2009 7:24 PM
tak payah dakwah jauh-jauh....
kat sini pun dah cukup....
tapi yang malangnya...
bila tarbiyah kat sini.... kita kena maki balik...
bukan ngan org cina or india....
ngan melayu Islam sendiri....
kita berdakwah sambil menerangkan perkara yang benar pada yang tak tahu or jahil..... macam puak-puak umno dalam nie....
kalu tak caye.... lepas nih mesti dia maki punyer....

wakakaka.....

is said...

tontoya aka sontot: ye ke kerajaan kelantan tak gadai tanah orang melayu? sykt perumahan SBJ dikelantan tu sapa punya? tahu ke strategi macam mana SBJ gunakan? SBJ guna sekor berok perempuan melayu untuk beli tanah -tanah orang melayu menggunakan nama beruk perempuan ni, duit sbj yang bagi. BIla nama dah ditukarkan kepada beruk perempuan ni, maka beruk perempuan ni beri kebenaran kepada sbj untuk bina perumahan. beruk perempuan pas ni makan elaun atas angin oleh cina sbj je... apa komen?????

Tontoya said...

Perkauman..perkauman..Sampai bila le orang umno ni nak cerodik..Najib nak wat 1 malaysia,nak rapatkan semua kaum,korang dok hentam pulak..cam Dollah dulu gak..buat hadhari takde sapa nak ikut..Kah kah nak lingkup dah BN ni..

Proton Saga said...

Daripada sertai PKR lebih baik sertai PAS . kita jangan berpecah nanti kita juga yang rugi.

Pas semuanya baik belaka adil apa nak masuk pkr adakah pas taadil.

Pati PAS dipimpin olih ULAMAK tak makan rasuah tak ada keroni rebut harta dunia, kalau anak buahnya buat tak betul ulamak ini akan nasihat jangan buat begitu kerana kita perjuangkan siar ISALAM mesti tunjukkan tualadan yang baik.

Jadi mengapa harus sokong PARTI PKR yang tiada tujuan hanya untuk mengajar pangkat dan jawatan sematamata,
kita yang bodoh tak dapat apa
dapat penat aja .Fikirkan lah.

is said...

anak kancil? apa tdm dah buat pada raja melayu? dia buat kuasa raja disekat sebab raja ok cuma kerabat raja yang menyalahgunakan kuasa seperti kalau nak bini orang sapu je, kalau nak harta orang sapu je, kalau nak apa ambik je tu yang tdm lakukan,,, kau tu yang bukan lagi lidah bercabang tapi biawak lidah bercabang

anakkancil said...

tontoya aka sontot: ye ke kerajaan kelantan tak gadai tanah orang melayu? sykt perumahan SBJ dikelantan tu sapa punya? tahu ke strategi macam mana SBJ gunakan? SBJ guna sekor berok perempuan melayu untuk beli tanah -tanah orang melayu menggunakan nama beruk perempuan ni, duit sbj yang bagi. BIla nama dah ditukarkan kepada beruk perempuan ni, maka beruk perempuan ni beri kebenaran kepada sbj untuk bina perumahan. beruk perempuan pas ni makan elaun atas angin oleh cina sbj je... apa komen??

................................
Iskh.iskh..pandai pula berok buat urusan jual beli tanah..kena panggil TV3 or rancangan 360.....

is said...

tak kan jawab Perkauman je, tak kan dan dan tu juga suka 1 malaysia sontot oi.. jawab la kalau terer pasal sbj di kelate tu

sky said...

aku x suka keadilan dan umno...kebanyakkan diaorg ni semua penipu2 besar...sikit je ya baik...
diaorg dok bercakaran semua untuk jawatan...
diaorg semua tak fikir ke...
masalah harga barang naik,jenayah berleluasa,rasuah berleluasa...
diaorg ambik jln mudah je nak selesai benda2 ni semua...
sebagai contoh:-
bila berlaku je banyak kemalangan, banyak undang2 baru dikuatkuasa...
rasionalkah pemakaian tali pinggang belakang...denda begitu tinggi dikenakan...adakah ia boleh mendidik pemandu...kalau rasional,kenape kerajaan tak mengkuatkuasakan pemakaian helmet sekali semasa memandu.kan itu faktor keselamatan...
rasuah ada di mana2..pemakaian pelekat "saya antirasuah "di baju2 polis sebelum ni..segelintir je yang tau ape benda yang dipakai.yang rasuah tetap makan rasuah jugak..
dalam bisnes,dalam kontrak2 kerajaan,segelintir je yang tak terlibat dalam rasuah..kalau diperhalusi betul2 perlaksaanaan anti rasuah ni,ramai ahli2 perniagaan dan kontraktor2 merengkok dalam penjara...
pk kanlah sama2

Tontoya said...

Ko ada bukti,gi le report kat sprm nun is..dok melalak cam anjing watpe..kalau setakat satu dua tuduhan rambang tu,pemimpin umno nun lagi banyak..berapa kayo woi diorang kat sana..Keh keh..toksah kelentong le mu ingat aku tahu ke..Aku dok kelantan lama woi..

is said...

apa beza dengan anak kancil yang pandai masuk blog? he hehe he ni pun kena panggil treesixti juga ni

is said...

berapa lama dok kelate? sontot oi. tu je lah jawapannya.. bila rasa kalah kan...

DR 1221 said...

Kalau didasarkan kepada perkara berkenaan dikatakan ada persamaan, dah sahlah Nik Aziz ni dah melalut. Mana pi Ustaz Akhil Hayy, tolong betulkan Nik Aziz ni.

anakkancil said...

is said...
anak kancil? apa tdm dah buat pada raja melayu? dia buat kuasa raja disekat sebab raja ok cuma kerabat raja yang menyalahgunakan kuasa seperti kalau nak bini orang sapu je, kalau nak harta orang sapu je, kalau nak apa ambik je tu yang tdm lakukan,,, kau tu yang bukan lagi lidah bercabang tapi biawak lidah bercabang
................................
Bukan kah kerabat kerabat raja kroni mahatir....kebanyakan kerabat kerabat nie kaya atas dasar berbaik baik dengan pemimpin BN...kalau kerabat bebaik dgn PAs or pembangkang ...pembangkang tak boleh mengkayakan mereka....
cerita yg sebenarnya telahpun di terangkan oleh saudara Nuroto dan engkau saje sorang yg buat pekak bin badak dlm hal nie...dah termakan nasi kangkang BN dah...

is said...
This comment has been removed by the author.
sky said...

is boleh bagitau tak sape beruk tu...kurang2nya aku nak tahu jugak

anakkancil said...

Aku yg boleh masuk blog nie pasai aku dah masuk krusus it....

is said...

aku makan nasi kangkang bn tak pe,, NIK aziz kau tu dak kangkang juga depan eli wong tu apa cerita?

is said...

cybercafe hutan mana ?

Tontoya said...

Ops..Tertinggal perkataan tak tadi..Terlampau laju taip..Tak tahu..Sms lawak.. Kah kah kah..Nik aziz masuk umno..Kalo dia masuk puji le pulak ye..
Kalo india dan cina dalam bn nun semuanya bkn baik le ye..Boleh perkudakan umno selalu..Kah kah

anakkancil said...

is said...
cybercafe hutan mana ?

May 28, 2009 8:32 PM

.................................
Hutan melintang daaa......

anakkancil said...

is said...
aku makan nasi kangkang bn tak pe,, NIK aziz kau tu dak kangkang juga depan eli wong tu apa cerita?

................................
betoi la ayat kau tu..tempat kita org dak maksudnya tidak....aku puji kau kerana kau menyokong tok guru

Fidaiyyin said...

Buat penyokong2 PR, aku cadangkan janganlah dilayan bloger2 penjilat jubor Umno ni...

Otak diaorang ni dah rosak sebab makan taik Umno...nama je Melayu yg dah pastinya Islam agamanya...tapi takde sikap mengkaji, membuat pertimbangan pro dan kontra..walhal Islam mengajar umatnya melihat baik-buruk, membuat penilaian, dikaji mendalam sesuatu perkara n baru buat pertimbangan yg betul...

Tidak perlulah untuk berhujah atau bercerita panjang menjela siapa yang khianati bangsa Melayu. Cuba kita semua lihat dan hayati Perlembagaan Umno Fasal 3 di bawah dan fikirkanlah sendiri segala peristiwa, perkara dan tindakan yang telah berlaku atau dilakukan oleh Umno.

FASAL 3
ASAS DAN TUJUAN

UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruh dan martabat bangsa, agama dan negara.
(mampukah dasar 1 Malaysia (One Malaysia) dapat dilaksanakan sedangkan ini adalah cita-cita Umno?)

3.1 Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara.

3.2 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan.
(Contoh terkini dan jelas-lihat sahaja isu Perak; Umno secara tidak demokratik telah merampas kerajaan negeri Perak yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat dengan membelakangkan Undang-undang Tubuh Negeri, menafikan kuasa Speaker DUN, membeli wakil rakyat PR untuk melompat dan menubuhkan kerajaan haram di Perak)

3.3 Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebebasan beragama.
(hukum hudud pun tak berani nak tegakkan...dengan tak semena-mena timbul Islam Hadhari! Isu murtad melantun-lantun dipekik lolong tapi tiada sebarang tindakan daripada Umno)

3.4 Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.
(Umno mempertahankan Ketuanan Melayu BUKAN Ketuanan Rakyat (kedaulatan rakyat & keadilan sosial)...akhirnya Najib hapuskan jugak DEB..sebab mana hilangnya sasaran 30% kuasa ekonomi Bumiputera?? Hanya kroni sahaja yang dapat...rakyat Melayu kesuluruhannya tak dapat!)

3.5 Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
(Mahathir lah yang menjadi manusia pertama dalam Umno mengkhianati Fasal ini. Laksanakan PPSMI dan ramai dalam Umno jadi tukang angguk tanpa ada yang berani menentang...PR ke yang khianat bahasa Melayu dan bangsa Melayu???)

3.6 Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat dan bersatu berasaskan kepada hak-hak Asasi Manusia dan Hak-Hak Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera.
(kerjasama yang wujud sejak merdeka hanyalah antara MIC, MCA dan Gerakan sahaja...tidak menyeluruh. Umno sedia mempertahankan status-quo antara parti komponen sahaja dan tidak secara bersama parti pembangkang sebab takut kehilangan kuasa. Pentingnya kepada Umno dasar perkauman dipertahankan supaya terus berkuasa. Itu yang ada gerombolan dalam Umno fobia, gerun dan gusar dengan keupayaan PKR menyatukan semua bangsa dalm satu parti. Maka ditimbulkanlah isu-isu DSAI nak jual negaralah, perosak bangsa Melayulah...)

fatamorgana said...

beruk beruk yang betelagah ni g la tmpt lain ye bkn kat cni..

Tontoya said...

Lagi lagi eli..dulu add je selalu dok sebut nama dia..Suka sangat gi le is takle,dia tak kawin lagi nun..

Tontoya said...

Betui fidaiyin,tak guna layan diorang ni..biarkan diorang ngan merapu bodohnya tu..lame2 dia blah le..
Baik kita mantapkan lagi PR..

anakkancil said...

tak de dia orang tak best juga...elok juga mereka hadir sekurang kurangnya ruang siasah nie sentiasa panas....

PAS UNTUK SEMUA said...

PAS mangkuk ayun retak,
Dulu semua perkara yang tidak menguntungkan nya HARAM.

Sekarang yang haram tu semua dah jadi HALAL.

Mangkuk ayun punya pas.

add said...

Salam jangan la samakan saya dengan is,,,, amboi korang ni... saya baru semalam dapat hidayah, tengah isi borang Pas. Takbir.....

Media Siber said...

makin tua makin melalut..

Muhd Fariz said...

is said...

umno bagi singapore.... ok ....tapi sekarang ni PAS dan PKR nak bagi pada cina dan keling semenanjung malaysia dan hapuskan kuasa raja melayu ......demi untuk kemenangan parti pas

Fariz jwb.....
ini 1 lg cth mentaliti yg amat ignorant pd sejarah.Ha baguslah tu,awk sendiri pun mengaku umno yg bg singapore kpd cina & mmg inilah yg blaku.bukn singapore aje byk lg tanah org melayu yg dgadaikn umno kpd bangsa asing.

cth....
1-pulau batu putih tlpas k tangan sinagpore angkara klemahan pentadbiran umno,sp yg gadaikan pulau batu putih ni?pas ke?dap ke?pkr ke?ha..
2-genting highlands yg menjadi pusat judi tbesar di asia tenggara(ni org umno bangga,klh oo thailand,singapore,filipina.Malaysia ngr islam ada pusat mega judi/casino.)ini di gadai oleh umno.
2 cth pun dh cukup dh utk anda mnilai dgn minda/otak/pmikiran anda supaya anda bebas dr cengkaman brainwash umno.

psl hapuskn kuasa raja2 melayu,kt smua tahu tahu hakiakat yg umnolh dalang paling besar penghapus kuasa raja2 melayu dgn ketua paling utana mahathir(krisis raja2 melayu tahun 80an- 90an),di kuti dgn anuar musa(kelantan,tabal sultan baru bwh pokok),idris jusoh(t,ganu kata sultan NATANG!!!!)dan byk lg cth2 lain.

Tontoya said...

Ada pun add,lama menghilang..Tapi tang gaya mencarut dan tulisan dia nak sama ngan ko .Sori le kalo silap broo..ntahlah hanya tuhan yang tahu.
Alhamdulillah le kalau betul ko dah masuk Pas..Kalo nipu tu paham2 je le apa hukumnya..Tapi bila is ada kat sini ko kena ada gak utk jawab tuduhan dia..barule aku yakin..
Takbir,..

Tontoya said...

Media Sibersaid...makin tua makin melalut..May 28, 2009 9:47-
----
kat sapa ko tuju tu..Macam le ko tu tak akan tua..
Kalo kat mahadey nun betoi le..makin melalut..yang tak tua pun dok melalut banyak cam kat sini..He he

Fidaiyyin said...

Dicadangkan kepada semua khususnya balaci2 pencacai Umno yg tak celik sejarah, tak berfikir secara strategik (berfikir mcm taik) supaya meneliti sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan negara dengan jelas-->rujuk semua bahan sejarah jgn baca sejarah susunan BN-Umno...

anakkancil said...

add said...
Salam jangan la samakan saya dengan is,,,, amboi korang ni... saya baru semalam dapat hidayah, tengah isi borang Pas. Takbir.....

May 28, 2009 9:34 PM

.................................
Kalau kau dah dapat hidayah dari Allah...alhamdulillah la....aku dulu pun UMNO juga (masa jahiliah dulu la...)

sakariya_akop said...

Salam saudara ilhamku,
Saya setuju sangat hujah saudara. Dia orang sengaja nak tutup isu di Perak, maka diperbesarkan pasal kepala komunis ni. PKM dah lama letak senjata orang pun tak minat ideologi komunis. Tak ada lagi askar yang putus kaki kena jerangkap samar dan mati kena tembak didalam hutan, dah aman.

acoi2005 said...

weiiiiii balaci umno korang sape nak di bandingkan ilmu Tuan Guru Nik Aziz...Tok Guru tau apa yg di ckpkan berdasarkan ilmu beliau...korang tak layak nak pertikaikan kenyataan Tok Guru ...perangai korang sama je cam perangai pemimpin korang yg penakut tuh hehehe

wansalman said...

Yea..betul,jangan nak alih kan ingatan orang Perak & rakyat Malaysia dengan hal parti komunis yang berzaman tu pun nak sibukn,ni Perak ni orang dendam dengan kau tak tahu erk.Sial punya Umno.

Yang hak dulu bunuh Ibrahim Libya tu tindakan apa ? Apa salah nya dia sampai kau cabut nyawa dia..SIAL PUNYA UMNO.Tunggu lah kau kalah nanti,tahu lah kau akan di suapkan tahi babi.

9999 said...

samo gilo pon gaduh..

jaam said...

bhaaghaaal!

shyufi said...

bn cuba alihkan pandangan dan perhatian rakyat m'sia dari isu perak..
skang ni cuba membangkitkan isu perkauman(PKM) plak..
sape yg sbenarnya bangkitkan isu ni sbenarnya?...bkn ke parti GERAKAN?puak2 durjana bn juga ke?...

shukri said...

klau bwk balik chin peng pun tarak apedah...dia bkn nye bleh bg ancaman dah...x larat dah...tp klau pilih dia jd PM malaysia ke-7 aku stuju...coz bleh merasa mkn ubi kayu rebus cecah kelapa parut..perghhh mmg sdp..he..heee

acoi2005 said...

weiiii lu org umno bn jgn nak alih citer psl komunis plakkk...wa masih igt sampai skg lg durjana korang rampas kerajaan Perak pilihan kami...kalau berani pilihanraya tengooookkk...ada brani kaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...