Friday, May 22, 2009

PAS cadang Umno tidak bertanding di Manek Urai

KUALA LUMPUR, 22 Mei: PAS mencadangkan agar Umno tidak bertanding di Manek Urai kerana ia tidak akan memberikan apa-apa kesan jika BN menang atau kalah dalam pilihan raya itu.

"Jika BN menang pun, ia tidak akan mengubah apa-apa, tetapi jika BN kalah ia menambahkan malu sahaja," kata Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Datuk Mustafa Ali.

Mustafa membuat cadangan itu berikutan langkah BN tidak meletakkan sebarang calon di Penanti dengan alasan tidak mahu membazirkan wang dan tidak mahu mengikut rentak pembangkang.

Adun Manek Urai dari PAS, Ismail Yaakub, 60, meningal dunia di Hospital Raja Perempuan Zainab, Kota Bharu jam 6.00 subuh tadi.

29 comments:

ali said...

When injustice becomes law, resistance becomes duty”….”Many will call me an adventurer - and that I am, only one of a different sort: one of those who risks his skin to prove his platitudes.”— Che Guevara (1928-1967) International Revolutionary

let us rejoice while not forgetting there are still 14 ISA detainees let in kamunting as we speak. we are proposing a more drastic actions, capitalizing najib fears of more PRK, fear of losing the faith of the rakyat, to maintain people’s perception that he is still in power. join us in our quest to push the Pakatan Leaders to be willing to threaten the government into releasing more ISA detainees.

Good day to all,

We would like to invite you to our blog "Misi Membebaskan Tahanan ISA" to push the the PAS/PKR leaders to step forward and offered 2 ADUN/Parliamentary seats up for resignation as a way to threaten the govrnment into releasing more ISA detainees. Details of the strategy can be followed here:

"Blog Bebaskan Mereka"We would appreciate it if you drop by and sign our petition as well."Online Petition"Justice for all.


salam perjuangan sahabat-sahabatku,

mohon kehadiran saudara ke blog kami "Misi Membebaskan Tahanan ISA" dengan mendesak agar pimpinan PAS/PKR menunjukkan keikhlasan dengan berani menawarkan letak jawatan kerusi ADUN/PARLIMEN sebagai ugutan kepada pihak kerajaan.

sila lawat: "Blog Bebaskan Mereka"seterusnya, mohon menandatangani petisyen kami di:

"Online Petition"JZK

lebai-mangkuk said...

Kes di Manik Urai tidak sama dengan Penanti.

Lebai haraf PM akan meletak kan calun di Manik Urai.

Inilah masanya untuk buktikan bahawa UMNO sudah pulih.

Bah Lontok said...

PRK di N41 Manik Urai sama dengan N12 Penanti. BN/UMNO tidak perlu bertanding. Tumpukan masa dan wang untuk pembangunan negara dan rakyat.

PeRWiRa_aDiL said...

Aku rase BN mesti akan bertanding kali ni. Tapi seandainya BN tidak mahu bertanding smmgnya ia memperlihatkan BN sudah tiada lagi maruah, langsung tidak berminat untuk menawan kembali hati rakyat yg sudah tidak lagi menyokong mereka. Ini juga menunjukkan BN sudah menyerah kalah, penakut, pengecut atau bacul dll.

Takziah buat keluarga Tuan haji Ismail Yaakub. Semoga roh allahyarham dicucuri rahmat. Amin...

Ex-UMNO said...

Sekali lagi PM di uji, di N12 Penanti, PM sudah mengaku kalah. Tewas sebelum berlawan. Alasan yang di beri kerana tidap perlu bertanding amat dangkal.

Sekarang di N41, Manik Urai apa pula alasan bodoh yang akan diberikan pula. BN/UMNO dalam delima sama ada terus bertanding atau terus berundur sehingga PRU13 tiba.

Naruto sensei said...

Bah Lontok

Keh keh keh cakap orang yang dah berubah jantina...ha ha

Baguslah macam tu satu lagi sejarah akan terpalit..kali ketiga mengelak Pilihanraya...

Bagus2 rakyat menilai anda..

Apa2pun PR cool je bertanding..

Bah Lontok said...

Bah sangat gembira kerana BN/UMNO terus berkuasa dengan sah di negeri Perak.

Bah juga sangat gembira kerajaan DAP.PAS.PKR @ kerajaan HiNi sudah disah kan Haram.

Bah Lontok said...

Bah sangat gembira kerana BN/UMNO terus berkuasa dengan sah di negeri Perak.

Bah juga sangat gembira kerajaan DAP.PAS.PKR @ kerajaan HiNi sudah disah kan Haram.

bunga said...

TAK YAH LAH UMNO BERTANDING KAT SINI DAH PAS TAKNAK BAGI. JOM KITA BERTANDING KAT SINI : $6.00 Welcome Survey After Free Registration!

Alohai said...

Salam...
Aku rsela najib msti bg alasan bodoh plak utk xbrtnding dlm prk manek urai...klu dh jnis pnakut tu,mgaku jela....

jaam said...

KAT MANIK NI BN AKAN BERTANDING...
SIAP SEDIALAH JENTERA KAT SANA...

Alohai said...

Jgn nk ckp la..bn xrjin menang kt manek urai...bn lyak duk dlm tong smph je.

is said...

naruto oh naruto, di manakau naruto......naruto.naruto.

naruto.
naruto.naruto.naruto.

sevenize said...

Bertanding atau tidak kini menjadi kayu pengukur kpd prinsip dan maruah BN. Tidak mengapa, itu hak mereka yg menilai tidak kira penyokong PR mahupun penyokong BN sendiri.

Apa yg penting, pilihanrayanya sahaja. Ada calon bertanding, ada pembuangan undi maka adalah ADUNnya dengan syarat, pilihanraya biarlah bersih dan adil atas kerja SPR.

Menang-kalah, nantilah selepas pilihanraya. Tetapi jika mahu membuat ramalan, tidak perlu terlalu taksub dgn kebenaran idea sendiri kerana belum tentu idea itu diiyakan oleh orang lain (terutama pengundi kwsn2 berkenaan).

Makanya, biarkan rakyat/pengundi tentukan semula siapa wakil rakyat yg mereka harapkan untuk membela nasib mereka.

* Al-Fatihah kpd Allahyarham Hj. Ismail Yaakub dan takziah pd keluarga Allahyarham.

Tontoya said...

Ya..marilah kita semua tdk mengira fahaman politik membacakan Alfatihah kepada Allahyarham Hj ismail Yaakob diatas pemergiaannya..semoga rohnya dicucuri rahmat..amin
Pas telah kehilangan seorang lagi tokoh yang telah banyak berjasa untuk parti dan rakyat dikawasan yang telah diwakilinya selama 5 penggal..
Semoga rohnya dicucuri rahmat..

sevenize said...

InsyaAllah.. Amin..

jiwakita said...

ADUN manik urai meninggal dunia
BN takpun rancangkan....

betullah Najip katakan suatu pembaziran jika bertanding di Penanti...PRK ni hanya mainan
PR semata...

........................

Lubang najis PR yg digali ingatkan
nak ajak BN sama bergumpal...nampak
nya main sesama sendiri lah...

.........................

kenyataan najip juga BN bertanding
jika DUN kosong kerana wakil rakyat meninggal, muflis atau lakukan jenayah.Maka kata di kota,prinsip dijaga.Manik Urai itulah contoh tempatnya.

................

PR tarian ronggeng,BN
tarian poco-poco....peh marvelouslah

Tontoya said...

Jiwakita dah meracau..penyokong umno yang membabi buta. Alasan lawak je umno ni,sebenarnya penakut..Permatang pauh dan Bukit selambau kes yang sama dengan Penanti iaitu Adunnya meletak jawatan.Kalau nak cerita tentang .pembaziran kenapa kedua dua tempat tu masuk bertanding.Bukan ke tak ikut perlembagaan..Kita percaya sekiranya umno ni tak kalah dikedua dua tempat tersebut dah tentu umno akan bertanding di Penanti.Takut dimalukan lagi.Dan ada baiknya kalau kat manek Urai ni umno pun tak bertanding kerana membazir juga dan kalaulah umno kalah lagi akan menambahkan malu yang tak terhingga kepada umno.Dah tentu banyak wang dan projek yang akan dicurahkan umno nanti..takpelah untung orang kat sana,.tapi bagi mereka umpama bagi gula kacau namun mengundi umno ni tidak sesekali..

Ibnu said...

Salam buat semua,
Marilah kita semua (tak kira penyokong PR atau BN) sama-sama kita bertafakur sejenak dan menyedekahkan al-Fatihah buat arwah Ismail Yaakob, semoga roh beliau dicucuri rahmat Allah.
Kepada ahli keluarga arwah kita ucapkan takziah dan perbanyakkan bersabar.

Ibnu said...

Salam buat semua,
Kekosongan DUN Manik Urai, satu lagi ujian yang Allah berikan kepada semua para penyokong parti di negara ini. Marilah kita membuka mata hati kita untuk mencari HIKMAH di sebalik kejadian demi kejadian yang berkaitan dengan dunia politik di negara ini sejak akhir-akhir ini. Adakah semuanya itu merupakan riak-riak tsunami politik PRU12 dulu yang masih lagi beralun-alun dan bakal mencetuskan 'Mega Tsunami' di negara kita ini nanti? Apa-apa pun, jika semua rakyat dalam keadaan tenang dan meletakkan kebijaksanaan mengatasi emosi, insya Allah, negara ini tetap selamat dan aman.

AZRI said...

sama ada umno bertanding atau tidak di dun manik urai, rakyat kelantan sudah menilai bahawa umno sudah bacul dan akan kalah setiap kali di adakan prk.......

AZRI said...

lebai semangkuk.......

dun penanti dan manik urai adalah sama aje....kubu kuat pr...lebih baik umno jangan masuk kerana undi kepada umno semakin berkurangan....

alasan yang di mainkan oleh umno di penanti akan makan diri sendiri di dun manik urai.....kalo tak nak di malukan lebih baik umno tarik diri aje....

Tontoya said...

Ada hati umno kata dia yakin menang di manek urai..setiap kali ada pilihanraya,kata kata tu lah yang selalu kita dengar..yakin..yakin..kat permatang pauh..yakin..kat Bkt selambau,bkt gantang,kuala terengganu semua tu yakin,rakyat dah kembali kpd umno,PR dah renggang..tv,suratkhabar dia dok ulang selalu..maka najib pun terlopong kembang hidung dan tersenyum simpol bibir mulut merah dia tu.. umno kelantan selepas PRU12 dulu dah serender..ketua dia sampai sekarang takde dah dok cerita tentang nak ambil balik kelantan.Yang dia sibok dok cerita sekarang ni tentang stadium jauh orang kelantan nak tengok bola dan Halim napi gedebe dok gocoh orang..Tu aje,takde dah kita dengar tentang perancangan nak perkuatkan umno kelantan ni..malas dah dia nak fikir..rakyat lebih selesa dibawah pemerintahan Pas pimpinan Tok Guru.20 tahun lebih dia mencuba tetapi semakin ditolak parti umno ni.Cara orang kelantan berpolitik ni tak sama dgn tempat lain.Mereka berpandangan jauh,lebih melihat kepada kepimpinan BN diperingkat pusat.Kalau umno pusat kuat,kuatlah umno kelantan.Seperti dimasa PakLah mula mula mengambil alih jawatan PM dari mahathir,orang kelantan melihat perubahan dalam umno krn PakLah ni ada sikit sikit ketokohan agamanya berbanding dengan mahathir yang dilihat zalim.Pas telah membina kubunya dikelantan dan dengan adanya jentera yang mantap mereka pasti akan mempertahankan kerusi DUN manek urai..Wakil wakil rakyat disana cukup rapat dgn penduduk kg.Mereka adakalanya mengimamkan solat dimasjid dan bersama2 rakyat sehinggakan dikedai kedai kopi.Imej sederhana yang ditunjukkan oleh mereka amat berbeza dengan wakil rakyat umno pada pandangan rakyat..Aku berasal dari sana dan aku cukup faham kenapa Pas boleh terus berkuasa disana dan umno tidak boleh merampas kelantan sehingga sekarang..begitulah coretan dari aku yang kesunyian ditengah malam ni...lantaklah kalo sesapa taknak baca,aku peduli apa..tapi kalo dah sampai kesini bererti dah habis le korang baca..he he he

wansalman said...

Aminah dedah bukti PKR sogok
Wong Teck Chi | May 25, 09 11:01am
Calon bebas Aminah Abdullah mendakwa mempunyai bukti PKR cuba menyogoknya dengan jawatan penting jika beliau tidak bertanding dalam pilihanraya kecil Penanti, 31 Mei ini.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

AMINAH...AMINAH,KAN ELOK DOK UMAH JAGA CUCU.WAT PER TERIMA TAJAAN UMNO PENGECUT NI.WAKIL YANG MENGAKU PKR TU MENYAMAR ,TU MESTI KULI SURUHAN UMNO,NAK BURUK2AN PKR LER TU.

wansalman said...

Mogok lapar di Perak - Ustaz Ahmad Awang beri penjelasan
Mohd Rashidi Hassan
Mon | May 25, 09 | 1:13:12 pm MYT

KUALA LUMPUR, 25 Mei (Hrkh) - Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang menegaskan keputusan Badan Perhubungan PAS Perak untuk menganjurkan puasa sunat dan munajat sewaktu berhadapan dengan kemelut politik di negeri Perak adalah selaras dengan Islam.
Iklan




Dalam kenyataannya sebentar tadi, Ustaz Ahmad berkata, hikmah berpuasa juga bertepatan dengan sunnah apabila umat Islam digalakkan berpuasa sunat tiga hari setiap awal bulan hijrah iaitu 1 Jamadil Akhir (esok).

Katanya, keputusan PAS selaras dengan hasrat parti-parti komponen Pakatan Rakyat yang mahu menganjurkan mogok lapar tiga hari mulai esok sebagai membantah kezaliman Barisan Nasional terhadap rakyat di negeri itu.

"Saya sudah bertanya kepada rakan-rakan bukan Islam daripada DAP dan KeADILan, mereka mengatakan mogok lapar yang dianjurkan tidak dibuat sehingga menyeksa diri.

"Lagi pun mereka menyediakan khidmat doktor yang akan sentiasa memantau keadaan," katanya.

Sekaligus Ustaz Ahmad menolak kenyataan Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria yang mengatakan umat Islam haram melakukan mogok lapar.

"Jangan kita terperangkap dengan mainan media, kita orang Islam, sudah tentu kita faham beza antara mogok lapar dengan berpuasa sunat.

"Oleh itu kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasaruddin Hassan dalam sebuah akhbar harian hari ini yang menolak mogok lapar, saya fikir tidak sesuai," tegasnya.

Ustaz Ahmad memberitahu, beliau sudah mengarahkan PAS Kawasan-kawasan seluruh Perak untuk menganjurkan puasa sunat dan pada Khamis (hari ketiga berpuasa) malamnya diadakan solat hajat dan munajat.

Tegasnya, matlamat utama berpuasa sunat dan munajat diadakan ialah untuk memohon kepada Allah agar digerakkan hati pihak yang berkuasa bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri.

"Kita tidak mahu terlalu hampa dengan kecewa dengan keputusan Mahkamah Rayuan, kita masih ada peluang di Mahkamah Persekutuan, apa yang kita mahu, sebagai orang Islam, kita mesti sentiasa dekat kepada Allah dan memohon pertolongan dari-Nya," tegas beliau.

Sehubungan itu beliau mempelawa umat Islam yang berpuasa di Perak untuk menyerai majlis berbuka puasa yang akan diadakan di Pejabat Badan Perhubungan PAS Perak selama tiga hari berturut-turut mulai esok. - mks._

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

TIBA-TIBA JER MOKTI PERAK KUAR SUARA,APE HAL ? NAJIS & ZOMBI RAMPAS KUASA TU CANER..HALAL KE,HARAM KE,KOMEN LAH KALAU MOKTI BENAR2 BERIMAN PADA HARI AKHIRAT.

DongfangWuDi said...

kepada balaci2 pakatan rakyat...

kalau nak mogok lapar tu...saya tak setuju kalau dibuat tiga hari....

lebih baik korang buat tiga tahun...
baru nampak real...

bagi yang kerja kerajaan tu...tak payah ambik gaji tu tiga tahun...

jiwakita said...

istilah baru untuk puasa sunat,puasa
wajip dan puasa darurat...MOGOK LAPAR

tafsiran politik ini di sahkan oleh
ulama PAS...takbir

Tontoya said...

Bodoh yang melampau lampau dah jiwakita ni dengan komen anda diatas.

acoi2005 said...

weiiiiii lebai mangkok...kasi nasihat skit kat pemimpin umno lu jgn la bertanding nnti duit rakyat habis...bru nampak pembaziran keee ...atau pun takut kalah lg kot hehehe

kali nih wa setuju sgt ckp si bah lontok jgn masok bertanding nnti malu besorrr siottt hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...