Wednesday, May 6, 2009

Tunggulah esok… apa akan berlaku, kata SU Dun Perak

IPOH, 6 Mei: “Apa yang akan berlaku esok sama-samalah kita tunggu dan lihat,” kata Setiausaha Dun Perak yang dilantik Speaker V Sivakumar, Misbahul Munir Masduki.

Beliau mengulas hal ini berikutan banyak pihak belum lagi mendapat kad untuk memasuki dewan termasuk wartawan akhbar tertentu.

Katanya, kad yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) adalah penting bagi membolehkan sesiapa sahaja untuk memasuki dewan untuk mengikuti sidang yang dijangka selama dua hari itu.

Sehingga kini, pejabat SUK telah mengedarkan kad jemputan kepada wakil rakyat dengan menyatakan mereka hanya boleh membawa isteri sahaja dan tidak membenarkan membawa pemerhati seperti biasa dengan alasan untuk ‘mengelakkan kerumitan’.

“Speaker berkuasa dan boleh membenarkan ketika kita sudah berada di dalam dewan tetapi sekarang, kad untuk masuk amat diperlukan bagi membolehkan urusan masuk dibenarkan,” tegasnya yang juga Ketua Penerangan PAS Perak pada Siasah.

Esok, 7 Mei bakal berlangsung sidang Dewan Undangan Negeri Perak yang akan dirasmikan oleh Sultan Perak yang menurut maklumat akan diwakili oleh Raja Muda, Raja Dr Nazreen Shah bermula jam 8 pagi esok yang dimulakan dengan perbarisan.

Sidang ini mendapat perhatian dunia kerana isu siapa yang sah menjadi Menteri Besar Perak, sama ada Datuk Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin atau Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir masih dibicarakan sehingga petang ini di mahkamah.

Menurutnya, pagi tadi Speaker Dun Perak, S. Sivakumar turut serta di dalam raptai sebagai persiapan untuk majlis perasmian dewan pada esok pagi.

Ustaz Misbah yang berada di Pejabat Perhubungan PAS Perak yang berhampiran dengan kedudukan dewan itu berkata, jalan-jalan masih lagi belum ditutup yang sekaligus menafikan lapuran portal berita yang berkata jalan telah ditutup.

Sementara itu ketika dihubungi Adun Selinsing, Haji Husin Din juga berkata, "tengoklah apa yang jadi besok pagi kerana inilah sejarah dunia kerana hanya Perak sahaja yang mempunyai dua MB, jawatan paling tinggi dalam pentadbiran negeri, bukan seperti ketua kampung atau JKKK biasa."

Katanya, persoalan yang bakal timbul berkaitan persoalan pertama tentang tempat duduk yang sah di dalam dewan yang mempunyai kaitan dengan kuasa penuh Speaker V Sivakumar ketika di dalam dewan.

23 comments:

Koperasi Temasa Berhad said...

mcm dah x betamdun ahli politik di Perak...patutnya tunggulah keputusan mahkamah dulu baru bersidangu

cho said...

MB tak sah dan ahli-ahli sewaktunya dah tak de haluan. dah jadi ikan haruan plak.

AZRI said...

esok sejarah akan tercipta, kemamakan, kerakusan dan ketamakan kuasa mengatasi pertimbangan yang wajar berlandaskan hukum dan perundangan.....

biarlah mahkamah putuskan terlebih dahulu siapa yang layak jadi mb...dunia melihat ketidakadilan berlaku di malaysia.....suasana politik cacar merba, seperti manusia yang tidak bertamadun........

haby said...

Salam.
Inilah akibat dari mengambil mudah hal politik!...tampa mengambil kira faktor lain!

...berpolitik cara mudah akhirnya mendatangkan ketidakstabilan dalam negeri dan menjadikan rakyat tertanya tanya.

Berfikirlah.....jalan yang harus ditempuhi masih terlalu panjang....tak ada jalan "PINTAS"

....Gaya macam tak nampak cahaya dihujung terowong!!!!!!

PeRWiRa_aDiL said...

UMNO bodoh, korang sume taik mmg otak dah tak betol, aku tak tau la bape lame lagi penyokong² bodoh otak lembap nak mampos ko ni akan terus bg sokongan padu haram jadah...

Bukan Najib sendiri 1 Mac aritu dah kate bahawa sidang tidak seharusnya diadakan sehingga mahkamah buat keputusan?? Tindkan mengadakan sidang Dun nie adalah perbuatan menghina sistem kehakiman negara.

Apasal takut bubar DUN? buat pilihanraya sekalik lagi kan snang, sume org happy, selesaiii, mangkok punya BN...

AZRI said...

UMNO NI CAKAP TAK SEUPA BIKIN.......
MEREKA TERPAKSA BUAT SIDANG DUN WALAUPUN KES KAT MAHKAMAH BELUM SELESAI LAGI.........

DATO NAJIB CAKAP SELAGI MAHKAMAH BELUM PUTUSKAN SAPE MB DAN KERAJAAN YANG SAH, MAKA SIDANG DUN TAK BOLEH DI JALANKAN......

KITA DOAKAN SIDANG DUN DI TANGGUHKAN PADA SATU TARIKH YANG LAIN, MAKA SECARA AUTOMATIK, SELEPAS 5 BULAN TANPA BERSIDANG, DUN PERAK AKAN DIBUBARKAN.......

ilhamku said...

Undang-undang telah di beli,
Pihak yang berkuasa guna kuasa,
Malaysia VIP undang-undang mereka tentukan,ada Pemimpin pilihan Rakyat-Rakyat nak bersuara di tangkap,Janganlah memperbodohkan Undang-undang,cakap pasal undang-undang tapi tak ikut undang-undang dipanggilkan Double Standed apa maknanya,bila perlu Laungkan Pada Rakyat,Bila Rakyat Nak Bersuara di Tangkap emmmmmm Renungkan :Undang-undang Negara Demokerasi.
Negaraku,
Tanah Tumpahnya Darahku,
Rakyat Hidup,
Bersatu dan maju,
Selamat Bahagia,
Tuhan Kurniakan,
Raja Kita,
Selamat bertahta
Rahmat Bahagia,
Tuhan kurniakan,
Raja Kita, se la mat Ber tah ta.
Takhbir.....

PeRWiRa_aDiL said...

Kalu aku tak silap (mintak orang BN betulkan)Dewan mesti bersidang pada tarikh paling lewat sebelum 16 Mei 2009.

Kalu tak bersidang, maka secara automatis dan resminye akan diumumkan bahawa dgn ini akan diisyhtiharkan bahawa dewan undangan negeri Perak dibubarkan...

Guru Perpustakaan dan Media said...

Aku naik heran ngan embi perak yang ikut pintu belakang ni. pasal apa nk kecoh2 wat sidang DUN, tak yah sidang2 laaa brader woi, bubar aje DUN tu, selesai la masalah. Akai ade keeeee

TokBatinSenoi said...

saya budak baru berlajar
kalau salah tolong betulkan

Yang salah tetap salah yang betul tetap betul

Naruto sensei said...

Salam?

Itulah yang dikatakan cakap berani tapi bersikap pengecut..

Kononnya kerajaan Bn kukuh tetapi langsung tiada harga walau sesen pun.. Mereka tahu kemungkinan mahkamah tidak memihak kepada Zambry dalam pertikaian MB yang sebenar..

Jadi mahu tergesa2 mengadakan sidang esok sebagai cara cepat untuk menjatuhkan PR..

Mereka memang tak tahu malu mengunakkan berbagai jentera kerajaan untuk menutup kebaculan mereka sendiri..

Sudahlah ditolak rakyat masih mahu lagi menebal muka membuang maruah dengan cara kotor dan jijik untuk merebut kuasa sampaikan takut kepada rakyat berbaju hitam...

Terimalah hakikat UMNO parti yang langsung tak bermaruah malah pengecut malah tidak mahu bertarung secara adil dengan PR...

Lihatlah DUN Penanti pun mereka masih terkial2 dan teragak2 nak bertanding, sedangkan mendabik dada melaung, melalak kononya UMNO parti terkuat yang mendapat sokongan padu rakyat..Walhal langsung pengecut malah bacul nak bertanding....

Inilah bukti kukuh UMNO dalam keadaan yang sangat lemah sebab dalam sejarah belum pernah UMNO terlalu takut dengan Pilihanraya..
Itu pun penyokongnya masih tak sedar2 kan diri dari lamunan sejarah hebat UMNO kononnya yang tinggal kenangan...

Alahai MelayuUMNO layu jadinyaa!!

wajahitam said...

apa la nak jadi........makin gelap malaysia kalau BN memerintah lagi

uncle nano said...

cibai..punya spesis PR..mentang2 korang punya zone, korang ingat boleh suka-suka maki-maki UMNO..
korang ni lebih banyak mengarut daripada nak bersatu, cuba korang pikir panjang sikit..ntah2 yang ko maki tu mak bapak korang.korang mana tau?
mak bapak korang tu cukup le setia pada UMNO.
spesis cam korang2 nih le yang menyebabkan melayu berpecah!

BN untuk semua >>>>>>> PR lingkup!!

uncle nano said...

Koperasi Temasa Berhad said...
mcm dah x betamdun ahli politik di Perak...patutnya tunggulah keputusan mahkamah dulu baru bersidangu

YANG TAK BERTEMADUN TU PUAK-PUAK PAKATAN RAKYAT.CAM MONYET YANG SUKA MEMEKAK KAT KEBUN PISANG..PISANG BUSUK PUN DIA NAK TIBAI.
MEMANDAI JE KORANG NIH KATA MB PERAK TAK SAH..KORANG SAPA?

susu soya said...

uncle nano....
habis utusan, berita harian, dan nst tu adilke...adilke mereka terhadap ape2 yang bertentangan dgn kerajaan...
ak tanya ko ni betul2...diorg adilke...melaporkan berita dgn profesional..
ak nak ko jawab soalan ak ni...
mereka ni profesional ke...

Naruto sensei said...

Uncle Nano..

Sudah2 la tu membela.. Ingatlah orang tak lupa macam mana perjalanan kisah DUN ini..

Kalau lah betul2 sah jawatan MB tu apa yang takut sangat sampai orang nak solat hajat kena tangkap, orang pakai baju hitam kena tangkap, orang nak ikuti sidang DUN kena tangkap apa punya bacul ni..

Kenapa di panggil dewan undangan negeri anda faham tak? Apa maksud undangan negeri?

Kalau tak faham jangan duk cacamarba tanyalah dulu uncle..
Dewan tu untuk rakyat satu negeri.. pasal rakyat yang mengundi kerajaan tu!!.. kenapa nak sekat2 rakyat nak hadir sidang tu? sedangkan dewan tu undang rakyat satu negeri menyaksikan persidangan itu telus ke tidak uncle...

Hem Alahai melayuUMNO layu jadinya!

Naruto sensei said...

Kalau nak sidang sendiri2 baik tak payah mintak kuasa kat rakyat.. ha UMNO boleh sidang bila2 masa jer Kalau taknak rakyat hadir sidang tu tak payah buat pilihanraya..

Tak perlu takut kat rakyat bolehla sekat rakyat pasal kerajaan tu UMNO pilih sendiri.. Takpayah ada DUN lagi, tak payah perkenan Sultan lagi... ha kan dah macam rejim tu...

Masalah nya ini negeri bukan UMNO punya, rakyat punya maka rakyat memang berhaklah uncle nak datang sidang tu..ini demokrasi yang dah lama kita semua amalkan kenapa nak langgar ?? bukanke itu perangai beruk2 kat hutan? orang tak bagi dia rampas juga pisang kat kebun...

Mesra Sokmo said...

Mengundi semula seluruh DUN Perak, Bubarkan Dewan yg diambil oleh Najib secara liwat dan pintu belakang. Tengok rakyat mahu siapa BN @ PR. Aku rasa UMNO tiada batu kotel, penakut. Memang dasar komunis satu Msia, satu ugama, satu parti, satu bangang ....entah macam - macam satu. Akhirnya satu Altantuya. Kita bersatu tumbangkan BN/UMNO. Takbir .....Allahuakbar

wansalman said...

sial punya umno,polis pun dah jadi anjing,klo aku jumpa kereta polis memang aku baling dengan batu,Sial punya Bn lahanat ni

wansalman said...

kalau israel serang palestine di kata jahat tak bertamadun,tapi kalau rampas dun secara paksa boleh pulak.Umno ni pun ikut macam israel jugak.Patut nya di tangkap satu2 potong konek mereka sekali lagi,kasi makan pada polis yang jadi anjing2 tu.Zambry kau kan Mamak berniga jerlah teh tarik,kau kena sedar diri rakyat perak suka kau ke tak ? Kepada rakyat perak,mengundi akan datang ni ajar Umno ni cukup2,tangkap si Najibbonggolia ni bawa naik Nuri pastu suruh die terjun.SIAL PUNYA UMNO,SIAL PUNYA BN.Sultan Perak ni satu LEMBU

Aurora said...

assalamualaikum...
pihak editor..
anda menanggung dosa sume org yg menghantar komen..
sbb anda mmbenarkn kata2 keji disini..
anda tidak mengambil tindakan atas org yg memberi komen dgn menggunakan kata2 keji..
maka anda snggup menanggung dosa mereka sume..

Aurora said...

assalamualaikum...
pihak editor..
anda menanggung dosa sume org yg menghantar komen..
sbb anda mmbenarkn kata2 keji disini..
anda tidak mengambil tindakan atas org yg memberi komen dgn menggunakan kata2 keji..
maka anda snggup menanggung dosa mereka sume..

Naruto sensei said...

Salam?

Aurora
Siapa anda hendak menghukum orang dalam siasah ini ...? anda tak berhak suruh orang menanggung dosa sesiapa pun.. semua nya tanggungjawab manusia masing2..

Tolonglah ulas kalau ada idea yang bernas bukan seperti begini yang terus menghentam dan menghukum seseorang....

maaf jika terasa

wasalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...