Saturday, January 10, 2009

Ke mana pergi RM1.6 bilion royalti minyak?

KUALA TERENGGANU, 10 Jan: Royalti minyak adalah hak rakyat Terengganu dan perlu diserahkan kepada kerajaan dan rakyat tanpa mengambil kira siapa yang memerintah Terengganu.

(Gambar: Tian Chua bersama rakan-rakannya selepas sidang media.)

“Pakatan Rakyat dan Barisan Alternatif sebelum ini tidak bersetuju pembangunan di politikkan, bila Barisan Alternatif mendapat mandat di Terengganu, rakyat Terengganu tidak kira yang sokong PAS yang sokong UMNO mereka berhak mendapat pembangunan.

“Tapi Barisan Nasional tidak menghormati mandat rakyat, apabila PAS memerintah Barisan Nasional bekukan dan tidak diberi royalti minyak itu kepada kerajaan yang dipilih oleh rakyat Terengganu dan akhirnya yang menjadi mangsa bukan penyokong PAS sahaja, orang Umno, orang MCA, orang MIC dan semua, itu kita (Pakatan Rakyat) tidak setuju,” kata Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Malaysia, Tian Chua dalam sidang media di Pusat Operasi PKR Dun Bandar, Jumaat lalu.

Beliau turut mempersoalkan di manakah baki RM1.6 bilion dari jumlah RM7 bilion wang royalti minyak tahun 2004 hingga 2007.

“Menteri Besar sebelum ini Datuk Idris mengatakan hanya RM5 bilion sahaja yang diterima, ke mana pergi RM2 bilion lagi.

Baru-baru ini, Datuk Seri Najib telah serah RM 400 juta sebagai sebahagian sumbangan royalti, tapi masih ada RM1.6 bilion yang belum diketahui dimanakah wang tersebut,” katanya.

Beliau bertanya apakah pendirian calon Barisan Nasional dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Wan Farid terhadap wang RM1.6 bilion yang kerajaan Pusat masih berhutang kepada kerajaan dan rakyat Terengganu.

Katanya, wakil-wakil Pakatan Rakyat di parlimen mendesak kerajaan Pusat mengembalikan wang dan pemberian royalti minyak kepada kerajaan dan rakyat Terengganu.

“Kita tidak kira siapakah yang memerintah (PR atau BN) tapi yang penting ia adalah hak rakyat Terngganu. Kita anggap pemberian 5 peratus royalti minyak itu adalah terlalu sedikit, sekiranya Pakatan Rakyat memerintah kita berjanji akan berunding untuk menaikkan sehingga kadar 20 peratus,” ujarnya.

4 comments:

Hamba Miskin said...

Ada masa dan ketika ..lawati www.dzulhaqq.blogspot.com

salam..

Ibnu Batutah said...

Apa yang penting royalti wang perlu sampai ke tangan rakyat Trengganu

mat_terab said...

manpos la UMNO di asak macam-macam isu kali ni..........

aisal said...

lebih redha jika bakinya atau yg dh terlesap itu disumbangkan kepada hamas di plastine ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...