Wednesday, November 4, 2009

Royalti Petroleum: Kelantan kaji batal perjanjian dengan Petronas


Kerajaan Kelantan mengkaji kemungkinan membatalkan perjanjian menyerahkan hak cari gali kepada Petonas jika royalti petroleum tidak diberikan kata Exco ekonomi dan kewangannya, Datuk Husam Musa.


Beliau mengulas kenyataan Perdana Meteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengumumkan di Dewan Rakyat hari ini bahawa Kelantan hanya akan diberi Wang Ehsan oleh Kerajaan Pusat daripada hasil pengeluaran minyak di luar pesisir pantai negeri itu.


Sebelum ini, Menteri Besar Kelantan telah menghantar surat kepada Perdana Menteri mengenai tuntutan bayaran royalti 5 peratus, yang berjumlah RM1 bilion, hasil petroleum dan gas cecair di peraiaran Kelantan.


Kerajaan negeri membuat tuntutan tahun ini berdasarkan laporan dari Jabatan Perangkaan bahawa cari gali petroleum itu telah beroperasi sejak 2004 dan tuntutan royalti RM1 bilion itu dikira bermula dari 2004 hingga kini.


Keputusan untuk kemungkinan membatalkan perjanjian hak cari gali itu dicapai dalam mesyarat Exco hari ini berikutan pengumuman Najib pagi ini di Parlimen dan ia akan dikaji oleh panel peguam yang akan dilantik oleh kerajaan negeri.


Husam turut mempertikaikan penggunaan istilah "wang hsan" sebagai bentuk bayaran kepada Kelantan sedangkan "bayaran royalti" digunakan untuk bayaran di Terengganu , Sabah dan Sarawak.


"Nyata asas yang disebut oleh Perdana Menteri (kedudukan lokasi cari gali di luar pesisiran pantai sejauh) 3 batu nautika adalah tidak berasas bagi kes-kes Sabah, Sarawak dan Terengganu."


Ia sengaja digunakan untuk mendiskriminasikan kerajaan dan rakyat Kelantan," katanya.


Hussam juga berkata, kerajaan negeri mahu wang ehsan dibayar terus kepada kerajaan negeri dan sebuah badan penyelaras akan ditubuhkan yang akan turut dianggotai wakil kerajaan pusat untuk memantau penggunaan wang tersebut.


Beliau berharap Perdana Menteri dapat mengkaji semula dan mengambil kira tuntutan ini berdasarkan prinsip kesaksamaan, kedaulatan wilayah dan semangat federalisma yang utuh serta penghormatan perjanjian yang temaktub demi kesejahteraan dan kehormanian Malaysia.


Menurut Husaam antara isu yang akan dicadang di pertimbangkan oleh panel peguam ialah:


1. Kemungkinan mengambil tindakan mahkamah untuk membatalkan perjanjian penyerahan hak kepada Petronas untuk cari gali dan mengeluarkan sumber petoleum dan lautan negeri Kelantan 1975 jika tuntutan royalti minyak tidak dipatuhi.


2. Kerajaan negeri mungkin akan mengambil tindakan mahkamah di luar negara termasuk perintah injunksi menghentikan pengeluaran di JDA (Kawasan Pembangunan Bersama Malaysia-Thailand) dan CAA (Kawasan Pengurusan Komersial Malaysia-Vietnam) yang melibatkan entiti dan syarikat antarabangsa.


Segala keputusan muktamad akan ditentukan kemudian setelah mengambil pandangan dari penal peguam tersebut.


52 comments:

tabuan said...

Nampak nya "kambing Jamnapari akan mengembek" embekkkkkkkembekkk...kerana tak dapat duit.

Kalau bab duit mengembek lebih jamnapari ni..

Orang ajak berpadu tak nak,tapi duit nak ...tak malu..

Dah tahu luar kawasan kelatan..berapa jauh, tu kira kesian jer nak bagi....kalau tak bagi lagi padan muka..

kalau aku baik tak payah bagi,jenis PAS ni bukan reti terima kasih..

Bagi duit pon depa nak bubuh kita dalam neraka, depa kata kita sesat macam ayah pin, kata kita komunis....

nak duit korek la minyak sendiri...gi korek kat lubang jamban rumah nik ajis...

abe MIE 'TERJAH' said...

'Haiwan' PAS sebenarnya melalak untuk mendapatkan royalti minyak atas alasan untuk diagihkan kepada rakyat sedangkan dengan wang berkenaan mereka dapat mewujudkan projek untuk kronis mereka dan membeli peralatan untuk parti politik.

Haiwan berkenaan mahukan royalti minyak dimasukkan ke dalam akaun Kerajaan Negeri diterajui oleh PAS sedangkan kerajaan itu dipimpin oleh "Ulama Tua" yang tidak tahu mengurus negeri dengan baik.

pkrpasdap.blogspot.com

maxxim said...

salam. kalau baca komen abg mie terjah.. boleh buat aku sakit hati. tapi 'ya allah sabarkan hatiku'.
pada pendapat aku. memang sukar berunding dengan pihak yang ada kepentingan. lagi lagi pasal duit. apa pun rezeki datangnya dari Allah. berusaha dan berdoa. dapat atau tidak bukan urusan manusia. segalanya adalah ujian dari Allah. mudahan rezeki yang barokah walaupun sedikit.

AsyMok_ambo said...

Duit itu DUIT RAKYAT. Pedang ALLAH SWT hanya MENJALANKAN AMANAH-NYA.

ironseven said...

hehe..
UMNO = YAHUDI...

bodoh punya tabuan. typical umno yg bengong. perjanjian kata royalti di perairan kelantan. tak kira le berapa jauh pon jaraknya...

sama mcm kes terengganu dulu le. royalti jadi wang ehsan. akhirnya jadi royalti balik. sebab? sebab UMNO = YAHUDI.

tabuan adik beradik yahudi la sbb sokong tingkahlaku dan perbuatan yahudi. mmg wajar umno di laknat allah...

hehe...MIE TERJAH dok ingat org pas perangai mcm org umno la kot tu sbb dia tau perangai umno laknatullah mmg mcm tu. sebijik mcm yahudi merampas hak org yg berhak dan melanggar perjanjian ikot suka hati mak bapak dia.

UMNO = YAHUDI...

ironseven said...

kers bodoh kata
"iron7 - ko mmg pandai lar kumpul terjemahan pelbagai ayat Quran tp ko bukan faham pun, gempaq jer lebe."
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe..aku belajar dan mengamal ape yg aku belajar. aku hafal bukan setakat kumpul terjemahan mcm kau. mana2 terjemahan yg aku kurang pasti susunatur ayat2nya maka aku pon copy and paste. supaya kau lebih paham. rupanya kau hanya melihat pada surface. hehe..typical umno yg bodoh dan jahil beragama suku2.

dlm quran allah pernah ingatkan akan "syaitan2 manusia". tak salah berkwn dgn depa utk mentarbiah diorg. kau cari le ayat tu ye. ada dlm quran.

hehe..ada ayat quran dan hadis kata org kapiaq nak amalkan agama depa maka biarkan, tapi islam yg murtad maka dihukum bunuh jika dia takmau bertaubat.

maknanya, kapiaq biaq la dia kapiaq tapi islam yg murtad hukumnya dibunuh.

maka dengan itu lebih baik berkawan dgn kapiaq drpd org2 munafik dan fasik mcm umno.

kau tak rasa umno tu munafiq dan fasik ke keris bodoh? hehe..sapa kafir harbi di msia ni keris? sila le nyatakan...

aku belajaq agama dan terjemahan quran dan hadis dulu masa sekolah. sbb tu aku masih ingat ustaz aku ajaq. tak main la setakat copy paste mcm kau...

Awey Kelate said...

Tuntut kerana itu HAK RAKYAT KELANTAN, bukan hak UMNO Kelantan. Duit ehsan tu hanya untuk buncitkan tembolok para pemimpin UMNO yang sememang telah pun buncit dengan penyelewengan, rasuah dan songlap duit rakyat selama ini.
Tabuan....semoga jadikan engkau yang akan terus mengembek selepas ini. Moga Allah SWT akan nyahkan UMNO dari kerusi kekuasaan. Dah banyak penganiayaan ke atas yang kurang berkemampuan yang dilakukan UMNO/BN.
Ya Allah, Yang Maha Berkuasa.. lumpuhkan kekuatan UMNO/BN demi keadilan buat rakyat sekalian. Amin Ya Rabbul 'Alamin

aiman said...

perompak cam UMNO mesti di musnahkan.pembela peompak cam tabuan dan abg mie terjah patut di sula

ayamgebu said...

um..no..
temberang kuat....
dari kepala sampai ke ekor...
bangkai....
apa2 pun tunggu esok untuk keputusan YB Nizar.....
Takbirrrrr...

aiman said...

keputusan mahkamah dah bocor la bro

aiman said...

skrang hakim sibuk cari alasan apa yang boleh menidakkan Nizar jadi MB.bro percaya lg ke ngan mahkahmah.semua orang tau mahkahmah sudah jadi talian hayat UMNOBN.cuma tabuan,mie terjah dan penyapu wolf sahaja akan mengatakan keputusan mahkahmah adil

PEMIKIR said...

lebih baik besaing ngan puak siam dari puak umno...

bagan pinang said...

Awey Kelate said...
Yang dapat untung adalah UMNO... nak cemarkan nama Pakatan Rakyat Selangor....aku sokong.

Tabuan adalah Dr. Asri, penyokong kuat UMNO. Ianya akan dilantik utk terajui YADIM yg kini dibawah Ust Nakie ....dimana kakitangan sekarang YADIM tidak bersetujui diatas lantikan ini oleh Najib Altantuya...kenapa??? contact sendirilah YADIM. Mungkin org sayang Utz Nakie.

bagan pinang said...

Kokok lagi tabuan, ingat ke dah manpus kena tangkap oleh JAIS.

Kalau aku kurung dulu..jangan bagi cam utk menulis walau pun minta dibayar Bon jaminan...rasa sikit bunga ISA

Perawi said...

Biar Maza/tabuan manpus dalam tahanan Polis Diraja Msia...

Perawi said...

Tabuan...sesat macam ayah pin, macam fahamanan WAHABI dan hadhari....rasuil 1Malaysia

wolf said...

Nak urus negeri pun tak reti ada hati nk urus negara. abis la...tumbuh lalang la Malaysia.

Kalau Fakatan Reput perintah Malaysia tak dapat la aku bayangkan mcm mana negara ni jadi negara komunis kuku besi.

PAS = Komunis For All
PKR = Homoseks For All
PKR = Hindraf For All
DAP = Babi For All

cicitHJHASSANu said...

sepatutnya orang Kelantan tak dapat apa-apa- kata Najib

statement paling baghal sebal dan samdol dari kepala amenoo..

wang ehsan ke,royalti ke yang pasti mie terjah haram tak dapat ape.

ada pihak sedang berunding dari kandang orang je yang salah...

GGGrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!

Matatech said...

tak kan nak bagi royalti pun nak kedekut kot. bagi je lah abis cita. pilihan raya akan datang cita lain pulak bukan tak leh. saja nak cari gaduh je. kami yang bukan UMNO dan Bukan PAS ni dok perati nak pangkah sape ni. UMNO macam tak ubah perangai je. memang confirm lah UMNO perlu kalah. strateji ni mungkin boleh menarik lebih orang melayu untuk kembali pada UMNO. kerana setelah kalah maka pemimpin UMNO yang tidak disukai rakyat akan rebah dan tiada kuasa, maka setelah itulah baru orang melayu pakat ramai-ramai masuk dan menyokong UMNO semula dan pilih pemimpin yang baik-baik je, betoi ka.itu namanya percaya pada kekuatan rakyat. lagi toksah takutlah kita ada raja -raja melayu yang boleh tolong orang melayu. kalau sokong UMNO sekarang tak guna pasai banyak sangat lanun dalam tu.he he

Proton Saga said...

Batal sahaja perjanjian itu, dan pergi korik sendiri lagi bagus.

orang pas kan pandaikan.

Bawa saja kamakamah sinike antara bangsa ke bawalah mudah mudahhan dapat hak kita balik, kan kan kan.

Buat tindakan jangan cakap sahaja dah jemu dengar.

Biasanya orang cakap bnyak habok pon tak ada.

jaam said...

jika tak pandai cari duit macamana nak perintah malaya? tu lah pasal pegang kelante pun kelam kabut. ha ha..
yang senang, kencing orang peh melalui kutipan ceramah merapu je laa...
bangang punya orang peh kena kelentong dengan tok ketua nyanyuk!

keris panjang said...

Maka iron7 pun membebellah dgn penuh semangat angat2 taik ayamnye. Dia pun mengakulah yg bukan2. Antara kepercayaannya adalah spt berikut :

"...maka dengan itu lebih baik berkawan dgn kapiaq drpd org2 munafik dan fasik mcm umno."

"...aku belajaq agama dan terjemahan quran dan hadis dulu masa sekolah. sbb tu aku masih ingat ustaz aku ajaq. tak main la setakat copy paste mcm kau..."

...................................

Kesian aku dgn bahlul sorang ni. Aku tak belajar agama pun, tp aku tahu tuduhan dia mcm paragraf 1 tu, kena kat dia balik. Syukur, org umno dpt sebahagian pahala yg dia ada, jika masih berbaki!! Jika tidak, dosa org umno Allah swt bagi kat dia! Kesian kan?

Paragraf 2 pulak, dia ni mmg pandai mengumpul, mcm aku dh kata, tp tak amalkan! Kesian!

keris panjang said...

Tabuan kata,

"...nak duit korek la minyak sendiri...gi korek kat lubang jamban rumah nik ajis..."

...................................

Aku tak nak kata apa tp kalo ada maruah, pigi lar korek sendiri. Pedih juga sindiran tabuan tu ye, kalo aku tak bole tahan. Mmg betul, soroklah muka kat mana pun! Jgn bagi kat deme, nnt bagi duit tu, kita deme tikam balik dari belakang!!Lg pun bukan hak deme. Bak kata tabuan, kalo nak, pegi korek sendiri. Bole ke? Mana ada kemahiran sbb kerja deme hanya tabur fitnah dan cari salah orang, kafir dan munafiqkan org, ceramah sana sini cari dana!! Kalo deme ada peluang perintah negara ni, hancus deme kerjakan. Bukan nk tegakkan islam sgt pun. Mana slogan negara islam? Takut kat kepal tu 'kan?

keris panjang said...

abe mee,

mmg bona bak kato wak ang tu. bangang lar kalo bg kat dio. punah kito nnt !! kalo nk bagi jugak, bagi terus kpd rakyat spt kata najib tu - adalah kaedahnya, bukan mcm bantuan kebajikan masyarakat lak!!

keris panjang said...

Blogger Awey Kelate pong memanjakkan doanyo, hok gini bunyinyo :

"Ya Allah, Yang Maha Berkuasa.. lumpuhkan kekuatan UMNO/BN demi keadilan buat rakyat sekalian. Amin Ya Rabbul 'Alamin"
.....................................

he,he,he aku pike lar, doa org yg hati busuk takkan dimakbulkan Allah agar hati mereka tak bertambah busuk. doa nik acis pun nyaris2 tergelincir dgn majoriti undi ciput kat mana tu, manik ura?

keris panjang said...

"...apa2 pun tunggu esok untuk keputusan YB Nizar....."

.....................................

Eh,eh ada gak yg percaya kat mahkamah msia ni ye. Kalo keputusan tak menyebelahi camne, tentu dh tak caya kan? Alasan dh siap standby dh kan? Piiirah, lidah bercabang, otak penuh putar belit!!

keris panjang said...

"keputusan mahkamah dah bocor la bro"

.......................................

ni, sekor lg - jenis biawak !! dh tak konfiden lar tu!! Piiirah, lidah bercabang, otak penuh kong kali kong.

keris panjang said...

"...Tabuan adalah Dr. Asri, penyokong kuat UMNO. Ianya akan dilantik utk terajui YADIM yg kini dibawah Ust Nakie ...."

....................................

Aku dh kata dh, tabuan bukan dr asri. ini bukan "medan" dia lar bro. masih tak pecaya? pegi e-mail kat dia, tanya tguk. korang jgn syok sendiri. tp aku tguk pas dan pkr bukan main lg berlakon membela dr asri? tak pasal2 tuduh umno. jais tu dibawah kawalan siapa? Bangang!! Kalo nk tuduh tu, pandang2 lar, woooi!!

keris panjang said...

"..Batal sahaja perjanjian itu, dan pergi korik sendiri lagi bagus."

.....................................

betul gak tu, btal jer, padan muka dia. gali sendiri! tp jgn nk heran ye, silap2 deme bawa masuk kompeni yahudi p gali, sbb pd deme yg penting, fullus!! tguk lar kemajuan dikalantan dibandingkan dgn jumlah "tesco". apa punya baghal perbandingan tu. dulu bukan main kutuk lagi tesco tu kompeni yahudi (Tessa - Cohen = tesco), skg dh konar 360 darjah!! dangdut betul lar nik acis ni.

keris panjang said...

"..bangang punya orang peh kena kelentong dengan tok ketua nyanyuk!"

...................................

jaam, aku setuju giker dgn ko punye ayat!! He,he,hek,ehek,ehek.

keris panjang said...

eh,eh, telebe lak aku!! astaghfirullah!

Matatech said...

Takde kerja ke, pada aku PAS ke UMNO ke dua-dua sama je. yang kamu semua bertekak ni dapat apa. masing-masing menyalahkan orang lain. yang kenyang orang politik, pendapatan mereka puluhan ribu. baik senyap, sampai masa pangkah. siapa dapat undi lebih menang dan tutup buku sampai next elect pula la. jangan pulak kawan ni dah menang kawan tu main kotor pulak. ini yang jadi puncanya sekarang, tak habis-habis macam di perak. sebab itulah orang melayu marahkan UMNO.

keris panjang said...

Blogger Matatech said...

"Takde kerja ke, pada aku PAS ke UMNO ke dua-dua sama je. yang kamu semua bertekak ni dapat apa. masing-masing menyalahkan orang.."

.....................................

Wa setuju sama lu bro. wa saje nk bg perangat jer. untuk mahirkan jari jer.

kampunnggurl said...

eh leh keris panjang, dah itu hak rkyat kelantan nak wat cam mana lagi hak ak memereka .kalau x nak bagi keluarkan dari malaysia biar jadi negara bebas dan tengok macm org kelatan urus negara mereka,kalau umno berani lah.sebab apa kerajaan pusat banyak langgar perjanjian antara negeri yang dibuat semasa pembentukan malaysia

ironseven said...

keris bodoh berkata,
"Maka iron7 pun membebellah dgn penuh semangat angat2 taik ayamnye. Dia pun mengakulah yg bukan2..."
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe..cakap2 org singkat akal dan takde modal berhujah. kan dah sah terbukti umno ada ciri2 munafik dan fasik. amalkan islam suku2, halalkan yang haram haramkan yg halal, lagi mau nafi ke? kau luangkan le masa baca ciri2 org2 munafik dan fasik. sebijik mcm kau la kot. dah tau benda salah pon nak defend jugak...

ironseven said...

keris kata lagi,
"betul gak tu, btal jer, padan muka dia. gali sendiri! ..."
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

hehe...ciri2 org yahudi. menafikan hak dan mengainaya orang lain. dan mengkhianati amanah perjanjian. dan si baghal ni pulak menyokong benda yang sah salah dari sudut islam.

ish..ish..ish..kesian. org yg terainaya dapat pahala free dari org2 yg mengainaya dan bersubahat menyokong pengainaya...

Rahsia said...

sudah dapat Wang Ehsan kira bersyukur la... itupun x tahu nak bersyukur

Abdullah Ngah said...

berbicara pasal wang ehsan yang akan diberi oleh kerajaan Persekutuan kepada kelantan macam cerita kartun.

Pada hal wang ehsan sudah pun diberi kepada kelantan atas nama dana khas persekutuan.

Perdana menteri Najib istihar sekali lagi bahawa wang ehsan akan diberi kepada Kelantan.

Tujuan berbuat demikian sama apa yang pernah dibuat kepada Terengganu semasa di perintah oleh PAS.

Wang ehsan punya jasa yang besar kepada UMNO Terengganu khasnya dan UMNO malaysia Amnya.

Wang Ehsan melalui gelombang biru PAS Tumbang dengan begitu teruk.

Barangkali atas nama itulah perdana Menteri Istihar Wang Ehsan akan diberi kepada kelantan.

Inilah senjata yang hebat dan berkesan bagi menumbangkan kerajaan PAS kelantan dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Dana Khaslah penyebab kerajaan PAS kelantan hampir ahampir tumbang pada pilihanraya umum ke 11 (2004).

untuk makluman semua dana khas yang diambil dari wang royalti Terengganu diberi kesemua negeri di semanjung Malaysia sebagai langkah untuk memperkasakan umno/BN.

Malangnya pada pilihanraya umum ke 12 UMNO hilang banyak kerusi miskipun dana khas dibahagi kepada rakyat.

apa yang dilakukan oleh perdana menteri najib bahawa itulah gambar besar yang boleh dilihat dengan nyata yang slogan rakyat didahulukan hanya omomg kosong sahaja.

apa tidaknya, di malaysia ada dua jenis rakyat. Rakyat yang sokong dan rakyat pembangkang.

Rakyat UMNO/BN didahulukan manakala rakyat pembangkang di pinggirkan.demikianlah yang berlaku sekarang.

Sebab itu kerajaan Kelntan tidak berhak terima wang ehsan yang akan diberi amanah pada JPP untuk beli undi.

Abdullah Ngah said...

keris panjang

kamu memang manusia yang tidak tahu menilai yang mana permata dan kaca mengatakan umno ke dan pas ke sama sahaja.

Abdullah Ngah said...

rahsia said

bukan kerajaan kelantan yang dapat wang ehsan.

Tolong faham dan fikirlah sikit hendak bercakap itu.

Jangan jadi macam Pak pandir yang berkata anak kita mati anak orang mati juga.

Wang Ehsan diberi pada JPP macam diberi kepada kerajaan Terengganu dahulu.

Manusia harus ada akal kalau tiada akal haiwan namanya.

Haiwan ada otak manusia pun ada otak. bukan itu yang membezakan manusia dengan haiwan.

Yang membezakan haiwan dengan manusia ialah akal. Tak ada akal haiwanlah namanya. atau syaitan manusia wajar digelar.

Abdullah Ngah said...

berbicara pasal wang ehsan yang akan diberi oleh kerajaan Persekutuan kepada kelantan macam cerita kartun.

Pada hal wang ehsan sudah pun diberi kepada kelantan atas nama dana khas persekutuan.

Perdana menteri Najib istihar sekali lagi bahawa wang ehsan akan diberi kepada Kelantan.

Tujuan berbuat demikian sama apa yang pernah dibuat kepada Terengganu semasa di perintah oleh PAS.

Wang ehsan punya jasa yang besar kepada UMNO Terengganu khasnya dan UMNO malaysia Amnya.

Wang Ehsan melalui gelombang biru PAS Tumbang dengan begitu teruk.

Barangkali atas nama itulah perdana Menteri Istihar Wang Ehsan akan diberi kepada kelantan.

Inilah senjata yang hebat dan berkesan bagi menumbangkan kerajaan PAS kelantan dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Dana Khaslah penyebab kerajaan PAS kelantan hampir ahampir tumbang pada pilihanraya umum ke 11 (2004).

untuk makluman semua dana khas yang diambil dari wang royalti Terengganu diberi kesemua negeri di semanjung Malaysia sebagai langkah untuk memperkasakan umno/BN.

Malangnya pada pilihanraya umum ke 12 UMNO hilang banyak kerusi miskipun dana khas dibahagi kepada rakyat.

apa yang dilakukan oleh perdana menteri najib bahawa itulah gambar besar yang boleh dilihat dengan nyata yang slogan rakyat didahulukan hanya omomg kosong sahaja.

apa tidaknya, di malaysia ada dua jenis rakyat. Rakyat yang sokong dan rakyat pembangkang.

Rakyat UMNO/BN didahulukan manakala rakyat pembangkang di pinggirkan.demikianlah yang berlaku sekarang.

Sebab itu kerajaan Kelntan tidak berhak terima wang ehsan yang akan diberi amanah pada JPP untuk beli undi.

ilhamku said...

Royalti kat UMNOBN/KUNCU-KUNCU
WANG EHSAN KAT PEMBANGKANG MEMERINTAH
? NEGARA MALAYSIA MEMPUNYAI PEMINPIN JIWA MELAYU YANG ADA ROH JAHAT IAITU PERASAAN HASAD DENGKI (PhD)
RAKYAT MALAYSIA :MELAYU NEGERI KELANTAN DAN TERENGGANU RAMAI DISANA JADI KERAJAAN MALAYSIA UMNOBN/MENJAHANAKAN BANGSA SENDIRI.
KALAU JIWA MELAYU MEMANG KOTOR,KALAU JIWA ADA ROH ISLAM PERKARA TERSEBUT TIDAK TIMBUL,
WALHAL RAKYAT SEMUA BAYAR CUKAI DAN PERKHIDMATAN KENAPA NAK BEZAKAN KELANTAN YANG DI PERINTAH OLEH PAS SEBAGAI PENGHALANG.
LOGIK KERAJAAN YANG ADA DI MALAYSIA TIDAK PROFISIONAL DALAM MEMERINTAH SYSTEM DEMOKERASI.
SEORANG PM BERCAKAP RAKYAT KELANTAN TAK LAYAK DENGAN ROYALTI MINYAK,-JAWAPAN BODOH DALAM DEWAN RAKYAT.
ITULAH SELOGAN 1 MALAYSIA BUKAN UNTUK RAKYAT,1 MALAYSIA 1 MONGOLIA.......

Rahsia said...

Kalau Wang Ehsan dapat kat kerajaan Kelantan pun diaorang bagi kat KONCO-KONCO PAS jugak. Silap-silap Pengkhianat Anwar dok pujuk MB Kelate bagi dia sket supaya senang sket pengkhianat tu nak salurkan pada parti bangsat DAPigs dan Parti Khianat Rakyat. BODOH punya Melayu sokong Pakatan Reput

ilhamku said...

Melayu kena Jual Fikirkanlah

Mohamed Ali said...

Saya menyokong tindakan kerajaan kelantan untuk ambil tindakan untuk membatalkan perjanjian petronas dan dibawa kemahkamah antarabangsa,rakyat kelantan bukan peminta sedekah nak bagi wang ikhsan,dato najib memang bangsa yang tidak tahu mennhormati kehendak rakyat,saya amat malu mendapat perdana menteri sepertinya,saya minta kepada ahli,pemimpin pas dapat iktibar dari hal ini dan jangan ada niat lagi nak bersama dengan umno.tk

Mohamed Ali said...

pandangan-pandangan blogger yang mengatakan kerajaan pas sepatutnya bersyukur dan berterima kasih kepada dato najib,saya minta buka mata,akal seluas-luasnya,mana ada wang royalti boleh ditukar dengan wang ehsan,kau orang tak kan tak tahu atau buat-buat tak tahu yang wang ehsan itu disalurkan kemana kalau bukan nya kepada kepada pengerusi,ketua bahagian umno,kalau kau orang masih lagi bebal nak berfikir, tengoklah kerajaan terangganu yang diperintah umno,menteri besar nya pun tak nak terima wang ehsan tapi hendaklah ditukar kepada wang royalti,fikir-fikir lah kalau kau orang tak nak dicap orang bodoh bezakan lah istilah royalti dengan ehsan...tk

kampunnggurl said...

hanya org yang bodoh saja yang kata wang ehsan itu bagus .dalam penjanjian petronas dengan kerajaan negeri kelatan semas pemerintah datuk nasir dibuat perjamjian itu. dan kata dibayar dalam bentuk royalti dan bukan wang ehsan .nampak sangat najid ini bodoh dalm perkara ini dan tidak semua nya bagus bak kata keris pajang yang akal nya singkat iaitu "ulama tua" tak bagus dalam urus dana.cuba ko fikir dapat kah malaysia nak korek minyak kat kelantan dan pesisir pantai terengganu jika terengganu dan kelantan bkn dalam malaysia.cuba fikir wahai bijak pandai dalam blog ini.kerana kelantan dan terengganu ada dalam malaysia dapat zone economi eklusif kat sini dan ini bermaksud rakyat terengganu dan kelantan berhak mendaptkan nya.kalau begitu minyak kat negeri lain negeri lain dapat untung .tengok sabah ada minyak tapi negeri termiskin.aku sokong tun datu mustaffa dalam menperjuangkan hak rakyat sabah.aku rasa banyak duit mengalir ke negeri pahang yang banyak dibawa oleh najid yang bijak macam keris panjang dalam membantai org je pandai.

FZY said...

keris panjang sejengkal jgn terlalu bodoh la. UMNO tu haram hukumnya kalau kita sokong. tahu x??

ilhamku said...

next projek pembangunan di Gua Musang Kg Baru yang dibayai oleh Petronas Tunggu......


Buat Projek penempatan baru.....

PETRONAS BAGI TERUSLAH KE KERAJAAN KELANTAN ROYALITI MINYAK....JANGANLAH BAGI PADA KERAJAAN UMNOBN PEROMPAK DUIT RAKYAT.

lopatike said...

aku sebagai org kelantan malu dengan perkataan wang ehsan.bukanya x bersyukur tapi perkataan ehsan tu..macamlah semua org kelantan pape kedana.ehsan,bn bagi kerana kesian oooo malu..... bukan bagi kerana tanggungjawab kau sebagai pemerintah.bn klu betul kau nk tlg rakyak kelantan kau tukar lah nama ehsan.klu x nk letak nama royalti kau fikir lah ape2 name yg sesuai.

keris panjang said...

"...malu dengan perkataan wang ehsan.."

....................................

lopatike,
malu apa lak, boss aku nama dia ehsan, tp dia punya power,piramid pun boleh senget dia buat tau. just a name lar bro!

Ham said...

"sepatutnya orang Kelantan tak dapat apa-apa- kata Najib" sebab kawasan minyak luar 3 batu nautika..kalau begitu sabah/sarawak/tgnu tidak layak dapat royalti pun.tapi tengok sk/sbh/tgnu semua dapat royalti minyak mereka mana bole begini kita kena kaji balik perjanjian dengan petronas,Rakyat negeri masing2 yang sepatutnya tentukan berkenaan hasil bumi negeri tersebut bukan kerajaan persekutuan terpulanglah kepada kerajaan negeri berapa peratus dia nak sumbang kepada persekutuan ini tidak seolah-olah kerajaan persekutuan macam penjajah semua ambil bagi 5% ja pada negeri.kita kan biasa lawan penjajah kenapa penjajah ini kita tak lawan..setiap negeri yg punya hasil bumi kena tuntut balik hasil yang telah di rompak oleh kejaan persekutuan..oiii bagi balik la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...