Monday, November 2, 2009

Penduduk kampung Buah Pala masih berpeluang dapatkan pampasan – TKM 2 P Pinang

Penduduk Kampung Buah Pala yang telah menolak tawaran Kerajaan Negeri bagi mendapatkan pampasan sepertimana yang telah dijanjikan sebelum ini masih berpeluang berbuat demikian dengan syarat mereka perlu menghantar surat rayuan kepada Kerajaan Negeri kerana tempoh tawaran telah pun berakhir.

Demikian dinyatakan oleh Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, Prof. Dr. P.Ramasamy.
Menurut beliau lagi Koperasi Pegawai-Pegawai Kerajaan Negeri telah membenarkan pemaju projek Kampung Buah Pala, Nusmetro Venture(M)Sdn Bhd untuk membina 24 unit rumah teres dua tingkat bagi penduduk yang terlibat.

"Daripada 33 keluarga yang tinggal di atas tanah milik koperasi tersebut, 9 telah bersetuju untuk menerima pampasan sebanyak RM75,000 manakala 15 lagi baru menandatangani surat perjanjian.

"Mereka yang sebelum ini menolak tawaran tersebut masih berpeluang untuk mendapatkan pampasan yang dijanjikan dengan syarat mereka perlu menghantar surat rayuan kepada Kerajaan Negeri."

Beliau yang juga Ahli Parlimen Batu Kawan berkata, permintaan 11 keluarga yang menolak tawaran pemaju untuk mengosongkan tanah itu tidak akan dilayan.Namun begitu mereka perlu membuat tuntutan kepada Kerajaan Negeri dan pemaju terlebih dahulu.

"Terpulang kepada pemaju samada untuk menempatkan mereka semula di situ atau ke satu kawasan yang lain."katanya lagi.

Isu Kampung Buah Pala sebelum ini telah menjadi kontroversi apabila sebahagian daripada penduduk kampung tersebut enggan berpindah dan mengosongkan kawasan tersebut walaupun setelah mendapat perintah daripada mahkamah.

Ekoran itu Kerajaan Negeri telah berjaya menyelesaikan masalah ini dengan persetujuan Koperasi Pegawai-Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk memberi tawaran rumah kediaman sebagai ganti kepada penduduk yang terlibat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...