Thursday, November 5, 2009

Kedudukan MB Perak, lima hakim dengar rayuan Nizar

PUTRAJAYA, 5 Nov: Rayuan Datuk Seri Nizar Jamaluddin dalam menentukan kedudukan Menteri Besar Perak yang sah hari ini akan didengar oleh lima panel hakim.

Ketika ini, panel lima hakim sedang mendengar rayuan tersebut. Sebelum ini, Nizar memohon supaya panel 11 hakim mendengar kes rayuan tersebut tetapi telah ditolak oleh mahkamah.

Panel hakim tersebut diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Datuk Alauddin Mohd Sheriff. Empat lagi hakim ialah Hakim Besar Malaya, Datuk Arifin Zakaria, Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, Datuk Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Datuk Abdull Hamid Embong.

Nizar diwakili oleh sepasukan peguam yang diketuai oleh peguam kanan Sulaiman Abdullah, manakala peguam kanan Cecil Abraham mewakili menteri besar, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir.

Para wartawan dan orang ramai sudah tiba di kompleks mahkamah Putrajaya seawal jam 7 pagi, bagi mengikuti prosiding rayuan tersebut.

Kawalan keselamatan juga ketat di mana anggota polis dan anggota keselamatan mewajibkan mereka yang ingin masuk ke dewan mahkamah, mendapatkan pas khas.

Sementara itu, menurut Hanifa Maidin yang hadir hari ini, permohonan untuk mendapatkan 11 hakim adalah untuk memastikan tiada unsur 'bias', para hakim membuat keputusan yang tepat dan tidak wujud unsur-unsur yang memihak apabila membuat keputusan.

Beliau juga melahirkan kebimbangan kerana lima panel hakim yang dilantik kini adalah hakim-hakim yang pernah mendengar kes terdahulu dan dibimbangi akan mempengaruhi kes tersebut.

Sementara itu, ditanya mengenai hujah yang dikemukakan oleh pihak Nizar, beliau mengulas bahawa antara yang ditegaskan oleh barisan peguam yang diketuai oleh Sulaiman ABdullah adalah;telah termaktub dalam undang-undang bahawa Tuanku Sultan Perak tiada hak dan kuasa dalam memecat Menteri Besar dan juga jika ingin memecat maka mesti ada undi tidak percaya dalam dewan.

Tambahnya, berkemungkinan keputusan tidak akan diketahui hari ini, tetapi diharapkan Nizar akan menang bersandarkan kepada hujah-hujah yang dikemukakan.

Mahkamah ketika ini berhenti rehat. _

14 comments:

keris panjang said...

nyusahkan kerja hakim jer, dh awak xdak majoriti, blah lar apa lg. caya pulak kat mahkamah tp jika keputusan memihak kat simangkok ni lar!!

Rahsia said...

yang Nizar nie pun satu hal...cubalah muhasah diri sket. X majoriti duduk diam2 sudah lar. Ini ikut rentak DAPigs dan PKR buat ape ?

addy said...

candle light nizar!! ikut agama DAP
barua sial hg

ilhamku said...

Ikut Suara Rakyat
Daulatkan demokerasi
Perlambagaan Logik (Bubar ADUN)
ADUN 28 (PR)28 (BN) 3(BEBAS)
BEBAS ADA 3 orang SAHAJA YANG MANA RAKYATNYA SOKONG PR JADI APA GUNA 3 ORANG YANG BERPALING TADAH INI.
LOGIK -USUL BUBARKAN ADUN NEGERI PERAK.
DAULAT TUANKU.

Rahsia said...

jgn jadi BODOH nak bubarkan DUN. Adun BN + Bebas menguasai Perak. Skrg nie UMNO/BN dominan dlm Perak, yang untung Melayu dan Islam. Takkan korang nak bagi DAPigs lahanat dan musibat tu + pulak PKR - Parti Khianat Rakyat menguasai Perak. MB (PAS) tu puppet jer...tanah byk yg dah tergadai.. BODOH punya Melayu yg sokong DAPigs + PKR

Proton Saga said...

makamah buat keputusan tak mahu terima ,. ini minta makamah mendengr rayuan nya. buat habis masa sahaja banyak lagi kerja lain hakim. hakim pun turut bodoh di buatnya.

budak tadika pun tahu 2 dan 3 mana lebih banyak .

apara. giala kuasa kesian.

AsyMok_ambo said...

kita ikut prosedur beb!

ilhamku said...

Jangan Memperbodohkan Bangsa melayu sendiri memang melayu dah diperbodoh oleh UMNOBN Lihatlah disekeliling kita?Habis dijual pada CINA nampak Tak ()() apa ada pada Melayu fikirlah
Islam Perlu Bangsa Tak perlu,Bangsa Boleh Pupus Islam tak akan Pupus hingga Kiamat.

FZY said...

keris panjanbg sejengkal jagn jadi bodoh sangat. x tahu perlembagaan ke?? aduuhh, kenapa bebal sangat ni pi balik baca dulu. lembab.

webmaster said...
This comment has been removed by the author.
yanghak said...

BN dan wakil rakyat yang longpat parti memang tak bermoral. Sepatutnya pilihanraya perlu diadakan semula selepas mana-mana wakil rakyat lompat parti. Mana ada demokrasi macam ni. Jadi BN yang memerintah Perak sekarang ni adalah haram kerana mensia-siakan rakyat yang menyokong PR. Semua yang terlibat adalah berdosa termasuk Mufti sendiri.

yanghak said...

Keris panjang, jangan dok megah dengan keris kau tu. sekarang orang tak pakai keris, sekarang pakai mesin gan, roket mortar. Kalau dok pakai keris, orang Melayu mundur sampai kiamat la.

Ibanez_Swk said...

Saya rasa Dato Seri Nizar hanya menuntut hak dan menurut undang2 tubuh negeri perak,BN npk mcm penakut utk memberi rakyat membuat pilihan bagi mengadakan p/raya di adakan.
org skr sudah pdi menilai,klu berdebat biasanya dr pihak BN tidak berani utk berhadapan dgn Pakatan Rakyat dlm byk2 isu. . .fikir2la sendiri.

Ibanez_Swk said...

UMNO - Melayu
MCA - Cina
MIC - India
(Parti bersifat perkauman)
PAS - Parti Islam Semalaya (PAS For All) < sokong PAS wlupun saya bkn org Islam,PAS bkn sebuah parti yg bersifat perkauman,tapi utk semua>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...