Monday, November 16, 2009

19 tahun PAS lulus KPI dengan cemerlang - Lim Kit Siang

Oleh Md Zuharman

KOTA BHARU, 16 Nov –
Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyifatkan kejayaan PAS mentadbir Kelantan selama lima penggal berturut-turut adalah KPI cemerlang kerajaan PAS mengekalkan sokongan rakyat di negeri ini.

Kejayaan tersebut seharusnya menjadi landasan kepada Pakatan Rakyat (PR) menghadapi pilihan raya umum akan datang dalam usaha untuk menumbang kerajaan Umno – Barisan Nasional (BN) seterusnya menguasai Puterjaya.

Perjuangan ke arah itu mesti diperkasakan sepanjang masa demi menghapus ataupun melenyapkan sistem pemerintahan kerajaan Umno yang angkuh, sombong serta banyak menyusahkan rakyat.

Lim menyedari banyak kepincangan berlaku di dalam pentadbiran kerajaan Umno terutama berkaitan struktur menangani sesuatu isu yang mana rakyat ingin melihat kesannya dari sudut yang adil seperti fungsi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tegasnya, beliau tetap malah terus dengan pendirian bahawa penubuhan SPRM adalah semata-mata demi untuk menjaga kepentingan politik kerajaan Umno dan ianya jelas menyimpang dari prinsip asal penubuhannya.

“Sampai ke hari ini kes penyelewengan jutaan ringgit dalam Umno melibatkan orang-orang ternama dalam politik Umno hanya bisu. Siasat juga, tapi siasatan tinggal siasatan sampai bertahun-tahun,” katanya pada satu majlis ceramah umum, dekat sini, malam tadi.

Dalam pada itu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menyokong kenyataan Lim merujuk kepada beberapa isu seperti Perwaja, PKFZ yang hingga kini belum ada apa-apa tindakan terhadap mereka terbabit.

Lalu Hadi menegaskan kezaliman serta pembohongan dilakukan kerajaan Umno tidak boleh dimaafkan kecuali Umno bertaubat kerana perbuatan khianat dilakukan melibatkan hak rakyat.

13 comments:

hurry said...

setuju pendapat lim kit siang...19 tahun mmg cemerlang..mcm kat selangor pun sama...baru bberapa tahun perintah...rakyat semua dapat imbuhan...tuisyen percuma,kem motivasi percuma anjuran kerajaan negeri selangor,bahasa arab percuma...bagusla..
umno cemerlang gak cemerlang kaut duit..dan buat projek..senang sikit bila projek jalan boleh gigit sikit duit dari projek tersebut...tula org umno kaya raya...
ni org taja naik haji pun mcm ayam meram turun sangkak...riuh..kat kelantan mcm tula beb...bukan nik aziz saja semua tok2 guru pondok dan ulamak2 org dok berebut2 nak taja pergi haji nak ambil keberkatan..bukan mcm rosmah tu..org dok berebut2 nak taja pergi shopping kat luar negara sebab nak ambil keberkatan shopping kot...hehe..najib lak..rakyat semua tahu....pergi naik haji pun kecoh...mahathir dgn najib pun kalau jadi tok guru pondok org akan taja pergi haji...bukan nik aziz saja....umno buat mcm ni lagi org menyampah dgn gelagat rosmah dgn najib...kalau nak tackle org kelantan bukan mcm ni caranya...org umno sendiri pun marah buat mcm ni...ramai pak cik2 kat kg tu dah mulai marah kat najib dan rosmah....mereka kata jgn libatkan pasal naik haji....serangla cara lain....

hurry said...

pasal selangor
bertuah air dapat percuma,tuisyen percuma,kem motivasi percuma demi untuk memertabatkan modal insan,surau2 dan masjid dah meriah..semua tok2 guru boleh mengajar mcm biasa..tak mcm umno pegang selangor..ade ke umno tiru kerajaan pakatan selangor bagi elektrik percuma bawah rm2o ringgit free..itu masa jepun dulu atau nenek2 moyang kat kampung tu bolehla..ni zaman dah nak masuk zaman 2010 la beb....aku nak ucapkan syabbas pada tan sri khalid dan dr halimah ali....selaku exco modal insan...sekarang ramai remaja dah hampir pulih modal insan jika di zaman umno penting mat rempit.....

abe MIE 'TERJAH' said...

19 tahun gemilang apa benda...
calon manik urai lulusan SRP (Kini PMR) dan tak tahu sekolah....

pkrpasdap.blogspot.com

hurry said...

abe mie baik lulusan srpla daripada tibai duit rakyat tu....lulusan luar negara pun kalau dok asyik tibai duit atau harta rakyat..buat menatang ape....tengok umar abd aziz ada phd ke....harta negara jaga bukan main......ni harta negara jadi harta peribadi....org lain semua tak suka..kecuali abe mie je.......baik abe mie jadikan org tibai duit rakyat ni dok tolong jada duit abe mie..kalau penelewengan sikit2 tu pejam mata..ni berbilion2....sakit hati..

Rahsia said...

percayalah korang pada 'khalifah' cina harbi bulat2. dia nak jaga hati melayu la kononnya. bodoh punya melayu sokong DAPigs, cina komunis nie buat baik pasal ade benda yang diaorang nak dari korang.. bahalul punya melayu percaya kat cina

Rahsia said...

cina penipu...., KPI kalau nak cakap ada figure la mangkok, ulas lah setiap 2x setahn ka, ini cakap KPI lepas 19 tahun, bodoh punya melayu yang sokong cina harbi komunis malaya nie....

FZY said...

abe MIE 'TERJAH' kata:

"19 tahun gemilang apa benda... calon manik urai lulusan SRP (Kini PMR) dan tak tahu sekolah...."

- Tapi calon tu tahu dosa pahala.., calon UMNO?? Bersekolah tapi berperangai mcm org x sekolah. Tu pasal Tok Guru sebut UMNO sama dgn Orang Hutan.

FZY said...

Rahsia yg bodo kata:

"percayalah korang pada 'khalifah' cina harbi bulat2. dia nak jaga hati melayu la kononnya. bodoh punya melayu sokong DAPigs, cina komunis nie buat baik pasal ade benda yang diaorang nak dari korang.. bahalul punya melayu percaya kat cina"

- UMNO lagi bahaya woo. Akidah boleh tersesat. Jelas.., dulu., kini., selamanya., Jgn marah ea..

FZY said...

Rahsia ngok berkata:

"cina penipu...., KPI kalau nak cakap ada figure la mangkok, ulas lah setiap 2x setahn ka, ini cakap KPI lepas 19 tahun, bodoh punya melayu yang sokong cina harbi komunis malaya nie..."

- UMNO lagi bodoh, parti penyamun tarbus, parti persundalan.... banyak bahaya woo. Jgn sokong UMNO, nanti akidah terjejas.. kerana UMNO menentang hukum Islam. Boleh jadi murtad... jgn marah ea.

Ibanez_Swk said...
This comment has been removed by the author.
MasterSkill said...

Orang ameno nih.. selalu cakap
kelantan kotor la.. kelantan mudur,teruk..tak da kemajuan..
tapi mo nak buat rombongan apasal datang kelantan ha? Ha? pegi la lawat perlis ke.. johor ke..

Ibanez_Swk said...

Abg mie butuh ko lah!
ko pegi amput mak ko sama nenek ko

AbeXcvc said...

Aloo.... Abg Mi Terjah apa yang mu terjah kalu AMANO perintah Kelantan lama dah rakyat kelate menderita. Semua hasil bumi kelate dibahagi sesama kroni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...