Friday, August 14, 2009

Lagi mahu Jamaluddin Jarjis lepaskan kerusi Parlimen Rompen

KUANTAN: Sebelum ini, seorang aktivis PAS di Rompin menggesa Jamaluddin Jarjis meletak jawatan sebagai Ahli parlimen kerana telah dilantik sebagai Duta Malaysia ke Amerika Syarikat.

Aktivis PAS tersebut, Fadly Ramly membuat desakan tersebut berpandukan kepada beberapa asas di antara masa keberadaannya bersama rakyat Rompin akan menjadi terhad kerana lokaliti kerja beliau sudah berpindah ke seberang laut, apa lagi kata beliau, Jamaluddin seperti mana diketahui umum bukan suka sangat berada di kawasan Rompin dan paling jarang turun padang.

Dalam tinjaun susulan Siasah, ternyata ramai yang merasakan wajar sekiranya Jamaluddin melepaskan jawatan beliau sebagai Ahli Parlimen supaya rakyat di daerah tersebut dapat memilih wakil rakyat baru yang boleh memberi tumpuan lebaih banyak masa di kawasan.

“Apalah nasib rakyat Rompin, dulu Maznah Mazlan yang menang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Muadzam Shah telah ditarik ke Kuala Lumpur dilantik menjadi Timbalan Menteri. Kini Jamaluddin Jarjis yang menang kerusi Parlimen Rompin ditarik ke Amerika pula.

“Apakah pihak kerajaan sudah ketandusan tokoh atau rakyat Rompin sendiri tidak penting sehingga wakilnya yang dipilih sebagai amanah rakyat dalam pilihan raya boleh menjalankan kerja-kerja wakil rakyat secara remote control,” demikian rungut seorang penduduk Rompin ketika mengulas pelantikan Ahli Parlimen Rompin selama lima penggal Datuk Seri Jamaluddin Jarjis oleh kerajaan Malaysia sebagai Duta Malaysia ke Amerika Syarikat baru-baru ini.

Ini merupakan kali kedua wakil rakyat Rompin yang menang dalam pilihan raya lalu ‘ditarik’ ke tempat lain.

Sebelum ini bekas exco Pahang Datuk Maznah Mazlan yang dipilih sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Muadzam Shah telah dilantik sebagai Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar melalui tiket senator tetapi dalam masa yang sama mengekalkan kerusinya sebagai Adun.

Kini giliran Jamaluddin pula dilantik sebagai duta mewakili negara dan dalam masa yang sama masih kekal sebagai Ahli Parlimen Rompin.

Bagi seorang penduduk tempatan, Mazlan Mohd Yasin, kewajaran pelantikan Jamaluddin dilantik menjadi duta adalah tidak munasabah kerana menampakkan pimpinan negara yang diterajui oleh Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menghargai mandat rakyat.

Bagi beliau, tidak mungkin tidak ada orang lain yang boleh dilantik menjadi duta.

“Pada saya perlantikan duta tidak semestinya orang politik . Mereka boleh dilantik dari kalangan ahli akademik, pemikir, strategis, bekas panglima tentera dan seumpamanya. Jika dari kalangan ahli politik pun biasanya yang telah bersara daripada wakil rakyat”

“Apakah tindakan ini sekadar untuk merihatkan Jamaluddin yang selama ini dikenali sebagai ‘orang Najib’ tetapi tidak dilantik menjadi Menteri setelah Najib jadi Perdana Menteri?” soal Mazlan.

Mazlan merasa pelik dan mempersoalkan bagaimana Jamaluddin mampu melaksanakan tugas sebagai ahli parlimen selepas ini terutama bagi menangani aduan-aduan penduduk setiap hari dan bagaimana jika mereka yang memerlukan khidmat wakil rakyat mereka. Sedangkan dia di luar negara.

Laporan penuh disiar dalam Siasah edisi cetak

20 comments:

is said...

Apa beza dengan AP Bachok, AP kuala Krai,AP kubangkerian, AP machang? mereka ni ada rumah ke di bahagian masing-masing. berapa lama dalam seminggu mereka duduk dikawasan parlimen masing-masing? banyak ke penyelesaian yang telah diberikan oleh AP AP ni...

kalau menang PR di Parlimen Rompin pun, BN masih lagi berkuasa di parlimen.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

anwar ibrahim pun jadi duta yahudi tak letak jawatan...

yang buat kerja cawangan bawahan...

yang patut letak jwtan ialah nik aziz- tak layak jadi MB-nyanyuk dan akan merosakkan islam nanti

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

anwar ibrahim pun jadi duta yahudi tak letak jawatan...

yang buat kerja cawangan bawahan...

yang patut letak jwtan ialah nik aziz- tak layak jadi MB-nyanyuk dan akan merosakkan islam nanti

YANG GAMBI said...

Salam,

Apa yang nak kesah dengan AP Rompin, yang wakil-Wakil Rakyat PKR & PAS nama je jadi wakil Rakyat, datang hanya waktu malam buat ceramah....

Kebajikan rakyat habuk pun tak de.....

Di Rompin, walau pun mungkin JJ jarang balik, banyak lagi wakil-wakil yang dilantik untuk menjaga kepentingan rakyat.

Apa, PAS ingat kalau berlaku PRK di Rompin, PAS boleh menang ke ?

Sorrylah......

Perawi said...

Patut sudah lama JJ, lepas jawatan kerana terlibat berzina dgn GRO disebuah kelab malam. Tapi um NO - bagi dia semua NO belaka, walau pun sudah nyata...Bukan sekali sahaja tanya org BN Rompin, pelacur mana tak kenal dgn JJ. Mabuk arak biasa aje....Berundurlah dgn hormat

Perawi said...

abe MIE 'TERJAH' said...merosakkan islam...SIAPA MEROSOK ISLAM, SIAPA ADAKAN AJARAN HADHARI, BABI SIAPA MULA BELA DULU...MAT ISA SAMAD & ALI RUSTAM SERTA KHIR ANAK TOYO. BABI YG TOYOL BELA TERLEPAS SAMPAI ZAMAN KHALID...51 TAHUN UMNO MEROSAKKAN ISLAM, SAMPAI BILA RAKYAT 1MSIA HIDUP DLM H1N1, MEMAKAN HASIL TERNAK BABI INI

Perawi said...

Kakitangan kerajaan dilarang berniaga, kerana dapat pendapatan 2 sumber dan tak dapat tumpukan pada kerja, maka oleh itu wajarlah berundur. Bagi cam ke org lain..tak kira dari gulungan Bee End atau PR..yang akan menang nanti. 15 hari gaji ahli parlimen & 15 hari lagi gaji DUTA di USA. HOI AKU KAYA...KATA JJ...HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ.... HOI AKU KAYA...KATA JJ....

ayamgebu said...

TAIK GAGAU.......
TAIK MINUM......
DI LANTIK PULAK JADIK KEPALA.....


DALAM BARISAN....

BARISAN MANA YANG DIA DUDUK.....

UDAH TENTU BARISAN YANG BOLEH TERIMA SIFAT2 BELIAU....

KALAU MACAMTUH PERANGAI ORANG DALAM BARISAN TUH, SAMA LA JUGAK....

MMMMMMMMM.....


ADA JUGAK PUAK2 BARISAN YANG BODOH MACAM NIH......

hurry said...

abe mie ni gilo doh ni taraf dia..baik mcm nik aziz la daripada najib dan muhyidin tu muka tiada langsung tanda2 keimanan harap kebini jauh sekali,kaki shopping dan kaki lupa diri kepada kaum keluarga....umno ni cukup takut dgn kelibat anwar....dengar dama pun boleh terkucil....

hurry said...

i moggolia....i kaki shopping dan 1 jual pasir ke singapura

is said...

nape tak dak sekor pun nak "bahas" pasal pertanyaan saya ha.. wahai pencacai PR????

sliey said...

Dah takde orang lain dah ke yang nak dijadikan duta ni.Ahli Parlimen yang semestinya perlu berada di dewan rakyat,kenapa dihantar jauh2...hantar pi meraba jauh2 kot.
Mana berani nak adakan pilihanraya umno ni.Dah terkena badi takut kalah je manjang.

Mesra Sokmo said...

is said...nape tak dak sekor pun nak "bahas" pasal pertanyaan saya ha.. wahai pencacai PR????

15 hari gaji ahli parlimen Rompin & 15 hari lagi gaji DUTA di USA. HOI AKU KAYA...KATA JAMALUDIN NAJIS PENZINA. 1MSIA TERTIPU. H1N1 - HAPUSKANLAH NAJIB

Mesra Sokmo said...

abe mie ni gilo doh ni bertaraf antarabangsa....DIMAKHAMAH AKHIRAT NANTI DIBANGKIT BERSAMA PEMIMPIN YG KITA PUJA...MAHATHIR, POK LOH HADHARI, NAJIB DAN ADAKAH ORG MACAM INI SESUAI UTK DIJADIKAN IMAN ....MAHATHIR - SEMUA UGAMA SAMA, POK LOH - HADHARI, NAJIB PEMBUNUH

Mesra Sokmo said...

PILEHAN RAYA DISERAWAK DAH HAMPIR

Mesra Sokmo said...

kenapa dihantar jauh2...KAYO LAGI JJ, SEKALI BALIK UTK KEPARLIMEN, BUAT TUNTUTAN SEJUTA....HE BANYAKNYA # SPRM BODOH, MATI KUTU, SEMUA BN BUAT BETUL BELAKA... KALAU PEMBANGKANG 5 SEN (SEBAB DUIT 1 SEN SUDAH TIADA) DOK SIBUT SANGAT, TUJUAN UTK RAMPAS NEGERI PAKATAN RAKYAT. SAMPAI MASUK HOSPITAL & BUNUH PUN SPRM SANGUP.

Mesra Sokmo said...

TUJUAN UTK RAMPAS NEGERI PAKATAN RAKYAT, MELALUI JALAN LIWAT MACAM PERAK. BUBAR DUN TAKUT, SEBAB SUDAH TENTU Bee End HANCUR.

is said...

mesra sokmo bila mampos nanti, konform masuk syurga ke?

mesra sokmo, 15 hari gaji ap.15 hari gaji duta usa,
30 hari gaji pemimpin pas yang tak dok ditempat mereka menang tu,,, macam mana? BN kalau kalah pun masih ada lagi JPP untuk laksanakan apa-apa yang patut,,, tapi kalau PAS, menang pun apa dapat... dapat tipu dari pemimpin pas sendiri je,,,

Proton Saga said...

Islam Hadari apa yang tak kenanya cuba huraikan.

Naruto Sensei said...

memang patut Gobi tempeleng polis hari penamaan calon tu..

Sila ke..

http://bagindareformasi.blogspot.com/
2009/08/patutlah-gobi-tempeleng-
polis-hari.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...